Wij hebben nu 1 vaatwasser ingetekend in onze nieuwe keuken. Iemand ervaring met 2 vaatwassers? De ruimte hebben we wel, maar klinkt wat veel. Zag dat een paar keer voorbij komen in een topic van Reddit over tips voor nieuwe keukens.
Het scheelt je wel kastruimte, je schone vaat in een en vuile in de andere. 😉jordy89 schreef op zondag 8 december 2024 @ 08:42:
Wij hebben nu 1 vaatwasser ingetekend in onze nieuwe keuken. Iemand ervaring met 2 vaatwassers? De ruimte hebben we wel, maar klinkt wat veel. Zag dat een paar keer voorbij komen in een topic van Reddit over tips voor nieuwe keukens.
Haha ja precies. Ben benieuwd naar iemand die het heeft en hoe die dit ervaart.njiwedu0b schreef op zondag 8 december 2024 @ 09:09:
[...]
Het scheelt je wel kastruimte, je schone vaat in een en vuile in de andere. 😉
Ik heb andersom de ervaring. Ik heb nu een 45cm combimagnetron. Ik heb toch best regelmatig gehad dat dit te klein was.TNThomas schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:00:
Een vraag voor de mensen met een oven van 60cm i.p.v. 45cm. Benutten jullie de extra hoogte in de praktijk regelmatig?
Bepaalde soorten gebak waren te hoog. Twee dingen tegelijk maken is vaak lastig. Ook een braadpan in de oven om te sudderen past maar net aan.
Mijn volgende wordt daarom een oven van 60cm hoog.
Hallo Tweakers,
Om te beginnen mijn grote dank en waardering voor de tijd die jullie besteden aan het delen van ervaringen, kennis en handige tips. Het heeft ons ontzettend geholpen om tot een mooi keukenontwerp te komen, en ook om een naar ons idee scherpe offerte te verkrijgen.
Voordat we onze handtekening plaatsen deel ik graag onze plannen. Tips en feedback zijn zeer welkom; op ontwerp, indeling, apparatuur, prijs, en wat dan ook.
Onze keuken komt in een ruimte van 350 bij 600 cm met een plafondhoogte van 295 cm. We hebben na wat gepuzzel gekozen voor de volgende opstelling:
/f/image/44CSaRviJ2Kk61ZAfX2mnKaW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/U9qAneOd7AqcYjpuox7WRPtg.png?f=fotoalbum_large)
Kastenwand
Details van de offerte hieronder (Members Only).
Nogmaals hartelijk voor jullie tips en feedback!
Om te beginnen mijn grote dank en waardering voor de tijd die jullie besteden aan het delen van ervaringen, kennis en handige tips. Het heeft ons ontzettend geholpen om tot een mooi keukenontwerp te komen, en ook om een naar ons idee scherpe offerte te verkrijgen.
Voordat we onze handtekening plaatsen deel ik graag onze plannen. Tips en feedback zijn zeer welkom; op ontwerp, indeling, apparatuur, prijs, en wat dan ook.
Onze keuken komt in een ruimte van 350 bij 600 cm met een plafondhoogte van 295 cm. We hebben na wat gepuzzel gekozen voor de volgende opstelling:
/f/image/44CSaRviJ2Kk61ZAfX2mnKaW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/U9qAneOd7AqcYjpuox7WRPtg.png?f=fotoalbum_large)
Kastenwand
- 4x Silverline Pro hoge kast 60x220 cm
- Greeploze fronten met notenhouten ribbelstructuur
- Combi Oven-Magnetron, onderkast met binnenlades
- Oven, onderkast met planken
- Amerikaanse koelkast (niet inbegrepen in offerte) in op maat gebouwde nis (door aannemer)
- Servieskast, onderkast met binnenlades. Stopcontacten voor koffiemachine in achterwand.
- Servieskast, onderkast met planken
- Afmeting 264 x 107
- Silverline corpus en greeploze fronten in Angora grijs
- Jetstone 20mm composiet werkblad in Taj Royale / 5212 Caesarstone
- 2x Dubbele stopcontacten: buitenzijde tegenover koelkast; onder bar aan spoelkant
- Open bar voor 4
- 100 cm Kookplaatkast met 2 laden en ruimte voor kookplaatafzuiging
- 60 cm Kast voor vaatwasser
- 100 cm Spoelkast met deuren en onderbouw Reginox spoelbak. Quooker reservoir achter linkerdeur, Afval achter rechterdeur.
- Siemens iQ 700 Combi Oven-Magnetron – CM924G1B1
- Siemens iQ 700 Oven – CB974GKB1
- Siemens iQ300 Inductiekookplaat met afzuigsysteem – ED877BS16E
- Siemens iQ300 Vaatwasser – SN63E804BE
- Quooker Fusion Square RVS met 7L Combi reservoir.
Details van de offerte hieronder (Members Only).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Nogmaals hartelijk voor jullie tips en feedback!
[ Voor 0% gewijzigd door HobbyDigi op 08-12-2024 12:11 . Reden: Members Only tags gecorrigeerd ]
Vraagje over de ventilatie van inbouwkoelkasten. In de handleiding van onze ATAG KD63194D/A04 (736871/04) staat dat boven en onder ruimte moet zijn voor ventilatie.
:strip_exif()/f/image/CFeNN7Q0zyzG1Zn4ECVwqXJK.png?f=user_large)
Onze interieurbouwer heeft de koelkast echter ingebouwd zonder rooster in de plint, enkel een dunne opening. Ik lees dat bij modernere inbouwkoelkasten circulatie via de plint kan. Maar bij een ATAG?
De kastruimte direct onder en boven de koelkast zijn geheel afsluitend. Gaat deze opzet voor problemen zorgen met de compressor? Ik denk dat ik het antwoord eigenlijk al weet...
:strip_exif()/f/image/5LNuzhxWbBomDICxUuOKwyVR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tlWjmXG5qeDAiyvHFb0XbwJX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hfjOnzYeb0mlzX3HeSNEe9F5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CFeNN7Q0zyzG1Zn4ECVwqXJK.png?f=user_large)
Onze interieurbouwer heeft de koelkast echter ingebouwd zonder rooster in de plint, enkel een dunne opening. Ik lees dat bij modernere inbouwkoelkasten circulatie via de plint kan. Maar bij een ATAG?
De kastruimte direct onder en boven de koelkast zijn geheel afsluitend. Gaat deze opzet voor problemen zorgen met de compressor? Ik denk dat ik het antwoord eigenlijk al weet...
:strip_exif()/f/image/5LNuzhxWbBomDICxUuOKwyVR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tlWjmXG5qeDAiyvHFb0XbwJX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hfjOnzYeb0mlzX3HeSNEe9F5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kJrb225rQ9vDbjG8cm1RJ8Vv.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet best dit, de warme lucht kan nergens heen en hij kan geen verse lucht aanzuigen. Dit is echt funest voor de levensduur van de koelkast.PaulMauge schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:18:
Vraagje over de ventilatie van inbouwkoelkasten. In de handleiding van onze ATAG KD63194D/A04 (736871/04) staat dat boven en onder ruimte moet zijn voor ventilatie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Untappd: Kapitein_Merijn
Als je kinderen hebt, dan is 45 centimeter te klein. Ben je single dan is 45 cm prima.TNThomas schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 10:00:
Een vraag voor de mensen met een oven van 60cm i.p.v. 45cm. Benutten jullie de extra hoogte in de praktijk regelmatig?
Wat voor materiaal is deze korpus? Het lijkt wel Fenix, maar ik begrijp dat zij dat niet meer kunnen leveren?MJV schreef op maandag 8 juli 2024 @ 22:37:
[Afbeelding]
Vandaag ook de 3d-renders vanuit Van Diessen ontvangen. Erg blij met het resultaat!
Oven wordt 2xNEFF i.v.m. Hide & Slide. Quooker uiteindelijk inclusief de Cube, en toen kon het zeeppompje á €297 euro ook niet achterblijven. Uiteindelijk ook nog kleine diepvries (onder rechter oven) meegenomen in de keuken.
Ze noemen het "kunststof front van extra sterk 1mm ABS". Spaanplaat met kunststof laag die ze daar met een bepaalde bewerking omheen vastmaken.Joydashy schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:46:
[...]
Wat voor materiaal is deze korpus? Het lijkt wel Fenix, maar ik begrijp dat zij dat niet meer kunnen leveren?
Ja er staat al mega veel condens achterin binnen drie wekenKapitein Merijn schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:47:
[...]
Niet best dit, de warme lucht kan nergens heen en hij kan geen verse lucht aanzuigen. Dit is echt funest voor de levensduur van de koelkast.
Ik zag bij ons ook geen roosters, dus had gevraagd of die nog moesten komen voor onze grote diepvries en koelkast van Siemens. Ik kreeg onderstaande antwoord:PaulMauge schreef op zondag 8 december 2024 @ 12:18:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Q: Hoe zit het met ventilatie van de koelkast en diepvries: komt daar een klein rooster onder?
A: “Jullie zouden geen ventilatieroosters nodig hebben als we tussen de bovenkant van de aanpassing en de kasten ongeveer 5 mm ruimte laten. Dan hebben we genoeg ruimte voor de luchtcirculatie van de twee apparaten.”
Je kunt bij Siemens de inbouwinstructies vinden.181383rz schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:32:
[...]
Ik zag bij ons ook geen roosters, dus had gevraagd of die nog moesten komen voor onze grote diepvries en koelkast van Siemens. Ik kreeg onderstaande antwoord:
Q: Hoe zit het met ventilatie van de koelkast en diepvries: komt daar een klein rooster onder?
A: “Jullie zouden geen ventilatieroosters nodig hebben als we tussen de bovenkant van de aanpassing en de kasten ongeveer 5 mm ruimte laten. Dan hebben we genoeg ruimte voor de luchtcirculatie van de twee apparaten.”
Als er nu al condens te vinden is, weet je genoeg.
5mm of 5cm? bij een Electrolux handleiding zie ik namelijk 5cm staan. En 200cm2 voor toevoer en afvoer lucht181383rz schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:32:
[...]
Ik zag bij ons ook geen roosters, dus had gevraagd of die nog moesten komen voor onze grote diepvries en koelkast van Siemens. Ik kreeg onderstaande antwoord:
In principe zijn alle online zaken wel prima, zou gewoon meerdere offertes opvragen en deze vergelijken.
Wij hebben wel een slechte ervaring met Veldkamp, hier een offerte opgevraagd en voor het geven van de opdracht nog een bevestiging gekregen dat alles op voorraad was en snel geleverd kan worden. Helaas week voordat de keuken gemonteerd zou worden een mailtje gekregen van Veldkamp dat de oven pas in week 1 2025 geleverd kan worden. Veldkamp kan zich dus niet aan de verkochte afspraken houden.
Wij hebben recentelijk een huis gekocht in Arnhem en krijgen op 1 mei de sleutels. De keuken in de woning is wel aan vervanging toe, dus we hebben besloten dat we de keuken zo snel mogelijk willen vervangen.
De afgelopen tijd heb ik op verschillende fora gelezen over de bijzondere markt voor keukens en de dominantie van DMG. Dat maakt dat wij daar eigenlijk niet mee in zee willen gaan. Desondanks maakt dat dat wij de bomen door het bos niet meer zien.
We hebben niet hele grote eisen. Het belangrijkste is dat de keuken van goede kwaliteit is met een wit blad (mag van kunststof zijn) en fronten in walnoothout(look). Het betreft een hoekkeuken (omgekeerde L) met schiereiland. Daarin willen we een wasbak met gewone kraan, combi-oven, kookplaat (liefst met afzuiging), koel-/vriescombinatie en vaatwasser. Zie hieronder een eerste ontwerp dat wij hebben gemaakt en de plattegrond.
We hebben een budget van circa 15.000 euro totaal. Qua voorbereiding moeten in ieder geval de waterleiding en afvoer verlegd worden, een aantal stopcontacten uitgebreid of verplaatst worden en een perilexaansluiting aangelegd worden. De kruipruimte is goed toegankelijk en de meterkast is nieuw met voldoende vrije groepen. Waar zouden we met dit budget kunnen slagen om een beetje waar voor ons geld te krijgen? Het liefst hebben we apparatuur van Bosch of Siemens, maar ook dat is geen keiharde eis. Voor de vaatwasser en koel-/vriescombinatie is een ander merk sowieso ons uitgangspunt.
Ons huis is in Arnhem, dus mocht iemand goede ervaringen hebben in deze regio, dan ben ik daar ook benieuwd naar!
:strip_exif()/f/image/hQ5tcmy0ly36p3Ok1AG2xdH4.jpg?f=fotoalbum_large)
De afgelopen tijd heb ik op verschillende fora gelezen over de bijzondere markt voor keukens en de dominantie van DMG. Dat maakt dat wij daar eigenlijk niet mee in zee willen gaan. Desondanks maakt dat dat wij de bomen door het bos niet meer zien.
We hebben niet hele grote eisen. Het belangrijkste is dat de keuken van goede kwaliteit is met een wit blad (mag van kunststof zijn) en fronten in walnoothout(look). Het betreft een hoekkeuken (omgekeerde L) met schiereiland. Daarin willen we een wasbak met gewone kraan, combi-oven, kookplaat (liefst met afzuiging), koel-/vriescombinatie en vaatwasser. Zie hieronder een eerste ontwerp dat wij hebben gemaakt en de plattegrond.
We hebben een budget van circa 15.000 euro totaal. Qua voorbereiding moeten in ieder geval de waterleiding en afvoer verlegd worden, een aantal stopcontacten uitgebreid of verplaatst worden en een perilexaansluiting aangelegd worden. De kruipruimte is goed toegankelijk en de meterkast is nieuw met voldoende vrije groepen. Waar zouden we met dit budget kunnen slagen om een beetje waar voor ons geld te krijgen? Het liefst hebben we apparatuur van Bosch of Siemens, maar ook dat is geen keiharde eis. Voor de vaatwasser en koel-/vriescombinatie is een ander merk sowieso ons uitgangspunt.
Ons huis is in Arnhem, dus mocht iemand goede ervaringen hebben in deze regio, dan ben ik daar ook benieuwd naar!
:strip_exif()/f/image/hQ5tcmy0ly36p3Ok1AG2xdH4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PLOEnWmxvKfEX4uJcSAOx5TK.jpg?f=fotoalbum_large)
@RobbieB Wat ik zo vreemd vind is dat de interieurbouwer zelf met deze maten van 95cm tussen kastenwand en eiland komt, en 100cm als doorloop. Hij gaf nadrukkelijk aan dat 95cm tussen de kastenwand en het eiland meer dan voldoende is, omdat de kopse kant van het eiland geen werkruimte behoudens opslag van vieze vaat om dit in de vaatwasser op hoogte in de kastenwand te doen.RobbieB schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:37:
[...]
Ik zou overwegen je eiland iets in te korten tot 240. De 25cm die je wint kun je aan beide kanten een doorgang van 110 maken. 95cm is echt het minimale imo en dan maar 100 aan de andere kant is ook niet veel. Vooral omdat je er dus altijd langs moet. Om aan de andere kant van je woning (en tuin?) te komen.
Ik had al mijn bedenkingen bij de smalle doorgang, maar mijn SO vond dit niet zo erg. Ik heb zelf nog nooit een eiland gehad, dus ik kan me heel moeilijk voorstellen hoe 95cm, of 110cm voelt en wat praktisch is.
Ik kan mijn eiland inderdaad inkorten tot 240-250cm. Ik ben alleen bang dat ik dan te weinig werkruimte heb, of is dat ongegrond? Bij een eiland van 250cm heb ik aan beide kopse kanten 105cm.
Dit betekent dat ik wel 15cm moet inleveren aan de kant naast de spoelbak, of tussen de kookplaat en de spoelbak. Wordt het eiland dan niet te klein?
@Squats Dan wordt het inderdaad te krap bij de eettafel. Mijn gedachtegang was eigenlijk als volgt: als ik een parallelkeuken maak, is de ruimte tussen de eiland en de muur zo'n 220-240cm bij een eilandbreedte van 120cm (afhankelijk van de tussenruimte tussen de kastenwand en het eiland). Dat is veel te smal om ook nog te eten, en voelt 'te groot' voor een doorloopruimte. Als die ruimte dan toch 'loos' is, dan heb ik liever een T-opstelling waarbij ik automatisch meer ruimte creëer bij de eettafel.Squats schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:51:
[...]
Als ik het zo vlug zie, kan je het eiland niet een kwartslag draaien naar een parallelkeuken? Of wordt het dan te krap bij de eettafel?
Is dat een logische gedachte wat jou betreft?
@SquareOne Waarvoor zou jij gaan dan? Ik ben bang dat ik te weinig werkruimte heb en ik zie geen optie om meer werkruimte te creëren. Bij een eiland van 250cm moet ik 15cm inleveren aan de kant naast de spoelbak, of tussen de kookplaat en de spoelbak.SquareOne schreef op zondag 1 december 2024 @ 22:08:
[...]
Vind de doorloop ook vrij smal. Zou ruimer gaan. Nadeel is dat het ook je enige stuk aanrecht is.
Zag laatst een vierkant eiland. Misschien is dat een optie in de ruimte?
Op zich hoeven we ook weer geen massale werkruimte te hebben en ik wil graag de kastenwand als geheel houden. Met een staatsdeur, vriezer, koelkast, vaatwasser, en oven zou ik hooguit nog 1 keer 60cm en 1 keer 57 aan werkruimte kunnen creëren aan de linkerkant. Maar ik vind dit weer erg afdoen aan het uiterlijk van 1 grote kastenwand inclusief staatsdeur. Daarnaast zou dan op dat stuk "werkblad" ook nog de koffie staan (die staat nu in de 2e kast van links in een uittreklade), dus er valt sowieso ook weer wat weg van dat stuk werkblad aan koffie.
Zijn er nog andere die advies kunnen geven op mijn plan? Alle feedback op alle onderwerpen is welkom.Kookwekkert schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:01:
Dit topic is ontzettend waardevol en ik ben inmiddels ook bezig met een nieuwe keuken. Ik ga voor interieurbouw, zodat ik alles op maat kan laten maken. Dit zorgt er echter ook voor dat ik het lastig vind het overzicht te bewaren en te zorgen dat ik geen praktische dingen over het hoofd zie.
Ik stel alle adviezen op prijs: van apparatuurkeuzes tot indeling van de ruimte en keuzes van de keuken.
Vragen vooraf
- Zouden jullie de tekening met bijbehorende keuzes kunnen doornemen en mij kunnen laten weten of ik de juiste keuzes maak of dat er dingen zijn die beter kunnen waar ik nog niet aan gedacht heb?
- Gekozen voor een T-opstelling zodat er ruimte is om te eten in het gedeelte waar nu "0.5 Woonruimte" staat in de plattegrond.
- De interieurbouwer zei dat 95 cm tussen de kopse kant van ons eiland en de kastenwand genoeg is, omdat de kopse kant buiten het gebruik voor de vaatwasser voldoende is. Ik neig hierin mee te gaan, of krijg ik spijt als dit geen 100 cm is?
- Is er voldoende werkruimte? We hebben rekening gehouden met ruimte naast de spoelbak voor het inruimen van de vaatwasser, en daarbij tevens geprobeerd voldoende werkruimte tussen de kookplaat en de spoelbak te krijgen.
- We zitten te twijfelen om de werkhoogte naar 96cm te doen. Dit betekent bij deze interieurbouwer dat de corpus geen 83 maar 84 cm wordt bij een werkbladdikte van 2cm. Wij zijn allebei ongeveer 180 cm groot. Onze huidige keuken is 94 cm en nu hebben we hem ingetekend op 95cm omdat we hem graag iets hoger willen dan onze huidige keuken. Maar hoeveel exact?
- Ik krijg geen helder antwoord om te kiezen voor een composiet werkblad, granieten/kwartsiet, of een keramiek/dekton werkblad. Wat is wijsheid? Ik weet dat keramiek geen onderbouw spoelbak kan, zoals nu ingetekend maar dat is geen must.
Keukenwand
- Plinthoogte 10cm
- Alle kasten worden plafondhoog. Er staat nu een 'plint' ingetekend aan de bovenkant, maar ik moet nog vragen waarom dit precies is. Een plint daar lijkt me niet erg mooi.
- De linkse kast van 57 cm krijgt alleen legplanken, omdat de deur niet meer dan 90 graden open kan vanwege de muur. Bij lades zou de binnenkant van de deur constant beschadigen.
- De vaatwasser wordt iets hoger geplaatst. Hoger kon niet omdat anders de oven geen praktische hoogte meer heeft. De oven is nu op 108cm hoogte geplaatst.
- De 2 linkse kasten krijgen allebei een greep omdat ik geen fan ben van PTO als dit niet elektrisch gebeurd. De verwachting is dat deze 2 kasten vaak worden gebruikt en vandaar een greep.
- De tweede kast heeft een uittreklade voor een (piston) koffiemachine.
- De taatsdeur/doorloopdeur wordt in dezelfde kleurstelling gedaan als de rest van de keuken.
Apparatuur:
- Bora X BO stoomoven
- Siemens XXL Vaatwasser iq700 SX87ZX06CE, inclusief besteklade (VarioLade) SZ36DB04
- Siemens Koelkast iq700 KI81FHOD0
- Siemens Vriezer iq700 GI81NHNE0
Eiland
- Plinthoogte 10 cm
- Werkhoogte 95 cm.
- Lengte: 265cm, breedte: 120cm
- 3 lades aan de kant van de tuin. Kookrichting en spoelrichting richting de eettafel. De middelste heeft een binnenlade voor kookgerei en bij de andere 2 lades is dit niet mogelijk vanwege spoelbak en kookplaat.
- 3 lades aan de kant van de eettafel. Allemaal met binnenlade.
- Afvalsysteem onder de spoelbak.
- Beide kopse kanten hebben een dubbel stopcontact in het zijpaneel.
Apparatuur:
- Bora PUXU2 (vlakbouw)
- Quooker Fusion Square
- Quooker boiler PRO3
- Quooker zeeppomp
- Franke Maris MRG 210-52 (onderbouw)
Werkblad
Jetstone werkblad composiet 20mm Taj Royale gepolijst.
Randafwerking: 2P
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vindt dat er hier altijd wel heel stellig met centimeters gegooid wordt, alsof 90cm echt veel te krap is en 110 de gouden regel. Het hangt echt heel erg af van de opstelling en de specifieke situatie.Kookwekkert schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:31:
[...]
Zijn er nog andere die advies kunnen geven op mijn plan? Alle feedback op alle onderwerpen is welkom.
Wij hebben ook een vergelijkbare vorm, alleen is het deel waar jij de kookplaat hebt, bij ons een barretje. Onze doorloop is 95cm en dat is in de afgelopen 20 jaar geen enkel probleem geweest. Zeker omdat (net als bij jouw opstelling) een van de kanten van de doorloop laag is. Je schouders zijn het breedst, daar zoek je de ruimte.
Nou zijn wij niet zo groot, maar als je 2 meter bent en meer dan 120 kilo, dan zou je doorloop misschien wat krapper aanvoelen. Kortom het hang van meer factoren af of 95 te krap is of 110 goed. Ik denk dat bladruimte namelijk ook heel lekker is en ik zou voor meer bladruimte kiezen dan een paar cm extra doorloop
Mijn tip is, probeer het eens in je eigen keuken als dat kan. Zet desnoods met tape een lijn of een stoel of zo in je keuken en simuleer de doorgang. Of van mij part loop een woonboulevard af en kijk of er een keuken is met een vergelijkbare doorloop.
Van een van de beter kanalen op youtube een paar goede tips: YouTube: Abstand zwischen Kücheninsel & Küchenzeile: Was ist die richtige Grö...
Interieurbouwers/verkopers/etc. zeggen wel meer, omdat ze het zelf zo ervaren (of gewoon uit hun nek lullen), maar dat wil niet zeggen dat jij dit ook zo ervaart. Je vertrouwt een beddenverkoper toch ook niet op wat hij/zij vindt van de hardheid/zachtheid van een matras?Kookwekkert schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:28:
[...]
@RobbieB Wat ik zo vreemd vind is dat de interieurbouwer zelf met deze maten van 95cm tussen kastenwand en eiland komt, en 100cm als doorloop. Hij gaf nadrukkelijk aan dat 95cm tussen de kastenwand en het eiland meer dan voldoende is, omdat de kopse kant van het eiland geen werkruimte behoudens opslag van vieze vaat om dit in de vaatwasser op hoogte in de kastenwand te doen.
Ik had al mijn bedenkingen bij de smalle doorgang, maar mijn SO vond dit niet zo erg. Ik heb zelf nog nooit een eiland gehad, dus ik kan me heel moeilijk voorstellen hoe 95cm, of 110cm voelt en wat praktisch is.
Ik kan mijn eiland inderdaad inkorten tot 240-250cm. Ik ben alleen bang dat ik dan te weinig werkruimte heb, of is dat ongegrond? Bij een eiland van 250cm heb ik aan beide kopse kanten 105cm.
Dit betekent dat ik wel 15cm moet inleveren aan de kant naast de spoelbak, of tussen de kookplaat en de spoelbak. Wordt het eiland dan niet te klein?
Verzet de eettafel in je woonkamer eens om een doorgang van 95cm te maken en laat dit minimaal een week zo staan. Dan kun je ervaren of dat wel of niet genoeg voor je is. Aftekenen op de vloer heeft geen zin, want dan wordt je niet fysiek geblokkeerd en denk je dat het wel meevalt.
Besef ook dat een eiland vaak wat hoger is dan een eettafel, wat ook impact heeft op je bewegingsvrijheid.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Weet je ook waarom ze het niet meer leveren? Ik zie bij meer keukenbedrijven een beweging weg van Fenix. Maar krijgt niet echt duidelijk waarom.MJV schreef op zondag 8 december 2024 @ 20:53:
[...]
Ze noemen het "kunststof front van extra sterk 1mm ABS". Spaanplaat met kunststof laag die ze daar met een bepaalde bewerking omheen vastmaken.
Wellicht prijstechnisch niet meer interessant?Joydashy schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:43:
[...]
Weet je ook waarom ze het niet meer leveren? Ik zie bij meer keukenbedrijven een beweging weg van Fenix. Maar krijgt niet echt duidelijk waarom.
Er zijn ook merken die het juist pas recent in het assortiment opgenomen hebben zoals Rotpunkt.
Wij hebben het in onze keuken, en ben er juist heel blij mee! Zou de keuze zo weer opnieuw maken voor Fenix.
Hoe handig ben/zijn jullie zelf of vrienden?GvNL schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:17:
Wij hebben recentelijk een huis gekocht in Arnhem en krijgen op 1 mei de sleutels. De keuken in de woning is wel aan vervanging toe, dus we hebben besloten dat we de keuken zo snel mogelijk willen vervangen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor 15k is wel een prima keuken te realiseren, maar als dat incl. het aanpassen van leidingwerk en stroom moet zijn kan je nog wel eens voor een koude kermis thuis kunnen komen.
PSN: Flix20-NL
Vermoedelijk het prijskaartje? Ik heb eens een offerte voor een Rotpunkt laten maken met Fenix en met hun "standaard" extra mat finish panelen. Op 14 kastjes scheelde het zo'n € 3000 - 3500 daaromtrent.Joydashy schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:43:
[...]
Weet je ook waarom ze het niet meer leveren? Ik zie bij meer keukenbedrijven een beweging weg van Fenix. Maar krijgt niet echt duidelijk waarom.
Daarentegen, ik heb nu bij een maatwerk timmerbedrijf Fenix op MDF voor de prijs van Rotpunkt met reguliere panelen.
Tevens zie ik steeds meer plekken waar ze ook Fenix voor de werkbladen gebruiken, juist omdat het materiaal zo hard is, o.a. bij Next125.
Woon zelf in dezelfde hoek en zou ook eigenlijk niet weten waar ik moet kijken dus ben erg benieuwd naar je ideeën. Collega van me heeft onlangs een keuken gekocht bij Ihre Küchen, daarover lees ik goede reviews en ook hier op tweakers goede dingen. Echter wel een ander (althans, n=1 ben er nog niet geweest) prijskaartje. Maar misschien zit ik ernaast. De verhalen van keukenboeren daar ben ik ook ietwat huiverig voor, zeker al die zaken van de DMG groep maar ook dat is eigenlijk onderbuik.GvNL schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:17:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben benieuw waar je uitkomt. Zoals gezegd, als je zelf handig bent kun je wellicht het leidingwerk doen en misschien zelfs de keuken. In het centrum zit (uit m'n hoofd) K14 waar je fronten en dergelijke kan kopen voor Ikea keukens. In Duiven zit de IKEA zelf dus wellicht is dat met een paar goede handen een goede optie voor je.
Ik woon in Arnhem,
Wij hebben Ikea basis.
Frontjes van Houtcousine (ut twente)
Composiet blad van de Natuursteenstunter.
Vandaag net de frontjes binnen,donderdag het blad, en na het weekend hoop ik wat meer te kunnen vertellen en laten zien. De frontjes waren een stuk goedkoper dan vergelijkbare (bekendere) partijen.
Wij hebben Ikea basis.
Frontjes van Houtcousine (ut twente)
Composiet blad van de Natuursteenstunter.
Vandaag net de frontjes binnen,donderdag het blad, en na het weekend hoop ik wat meer te kunnen vertellen en laten zien. De frontjes waren een stuk goedkoper dan vergelijkbare (bekendere) partijen.
Ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen met frontjes/bladen van andere partijen. Als ik naar de reviews kijk van sommige bekende partijen zie ik wel negatieve reacties dat fineer loslaat na enkele jaren/vaal wordt op sommige plekken. Afhankelijk van de prijs kan dat natuurlijk gebeuren maar liever wat extra uitgeven en dat voorkomen.
Wij moeten voor de nieuwe inductie plaat van Bora (PUXA2R) helaas om het huis heen vanaf de meterkast met een grond kabel. Afstand 45 meter en dus geen kruipruimte. Wel 3 fase meterkast voorbereiding gedaan.
Mogelijk moet ik even een elektra topic zoeken hier op tweakers maar welke grond kabel zouden jullie hiervoor adviseren ? Is 3x2.5mm de juiste keuze ? YMVK-as grondkabel 3x2.5? Of zouden jullie naar 3x4, 3x6 of zelfs 4x6 gaan?
Mogelijk moet ik even een elektra topic zoeken hier op tweakers maar welke grond kabel zouden jullie hiervoor adviseren ? Is 3x2.5mm de juiste keuze ? YMVK-as grondkabel 3x2.5? Of zouden jullie naar 3x4, 3x6 of zelfs 4x6 gaan?
[ Voor 8% gewijzigd door Workaholic op 10-12-2024 21:01 ]
Zou altijd gaan voor 5 aders dat je 3 fase kan doen dikte is afhankelijk van de afstand.Workaholic schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:00:
Wij moeten voor de nieuwe inductie plaat van Bora (PUXA2R) helaas om het huis heen vanaf de meterkast met een grond kabel. Afstand 45 meter en dus geen kruipruimte. Wel 3 fase meterkast voorbereiding gedaan.
Onlangs mijn eerste huis (een nieuwbouwwoning) gekocht, nu druk bezig met een keuken uitzoeken. Afgelopen weekend een eerste opzet laten maken, wil nog wel het e.e.a. aanpassen (heb nu greeploos laten tekenen maar denk dat ik toch voor greepjes ga, kunnen alle kasten 60 breed worden ipv 1 kast 45 breed, verder de kleur van de kastjes zeer waarschijnlijk nog aanpassen).
Heb vandaag een offerte gekregen van Bruynzeel, lijkt mij wat aan de hoge kant maar wellicht zit ik helemaal fout en is dit "normaal".
Hier de 1e opzet:
/f/image/DMw4cDIxH3dpQD69SF3hAUag.png?f=fotoalbum_large)
Kastenwand:
Offerte voor members:
Heb vandaag een offerte gekregen van Bruynzeel, lijkt mij wat aan de hoge kant maar wellicht zit ik helemaal fout en is dit "normaal".
Hier de 1e opzet:
/f/image/DMw4cDIxH3dpQD69SF3hAUag.png?f=fotoalbum_large)
Kastenwand:
- 3,6m breed
- Greeploos, type "Jura"
- Achterwand dekton "Kelya", 8mm dik
- Werkblad dekton "Kelya", 20mm dik
- 4 stroompunten & 2 LED spots in het nisje
- 3m breed, 1,1m diep
- Kasten greeploos, type "Atlas"
- 2 stroompunten in het blad
- Koelkast: Bosch KIR81SDD0
- Vriezer: Bosch GIV21ADD0
- Stoomoven: Bosch HSG936AB1
- Vaatwasser: Bosch SMD6YCX02E
- Kookplaat: Bora PURU
Offerte voor members:
Members only:
Inloggen
Ik heb er nog niks gekocht, maar ben er wel bezig. Eigenhuis Keukens in hoofddorp. Prima zaak en helpen je netjes. Ook geen druk om te kopen.jesse111 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:24:
Onlangs mijn eerste huis (een nieuwbouwwoning) gekocht, nu druk bezig met een keuken uitzoeken. Afgelopen weekend een eerste opzet laten maken, wil nog wel het e.e.a. aanpassen (heb nu greeploos laten tekenen maar denk dat ik toch voor greepjes ga, kunnen alle kasten 60 breed worden ipv 1 kast 45 breed, verder de kleur van de kastjes zeer waarschijnlijk nog aanpassen).
Hier de 1e opzet:
[Afbeelding]
Kastenwand:Eiland:
- 3,6m breed
- Greeploos, type "Jura"
Apparatuur:
- 3m breed, 1,1m diep
Ik heb geen Quooker gekozen, ik denk dat ik die te weinig ga gebruiken.
Offerte voor members:
***members only***
jesse111 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:24:
Hier de 1e opzet:
[Afbeelding]
Kastenwand:Eiland:
- 3,6m breed
- Greeploos, type "Jura"
Apparatuur:
- 3m breed, 1,1m diep
Ik heb geen Quooker gekozen, ik denk dat ik die te weinig ga gebruiken.
Offerte voor members:
***members only***
:strip_exif()/f/image/UGuS7FN3B3AsoN34qLwB3eYh.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij hebben ook dekton Kelya. Wij vonden het mooi om ook stolwanden van hetzelfde blad te nemen in verstek.
Bij ons was Kelya 110x245 met twee stolwanden 110x96 en bij de koffiehoek een blad van 140x65 + 2 spoelbakken, afwerking en plaatsing voor € 4.400 wel in 2021
Ziet er prachtig uit! Echter ben ik een beetje bang voor de prijzen bij de keukenboeren... Bij Bruynzeel is dit dus nu al een enorme smak geld voor 3 bladen, vermoed dat als ik dezelfde setup ga doen zoals bij jou dat ik op 10k+ ga zitten voor alleen het dekton...orf schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:45:
[...]
[Afbeelding]
Wij hebben ook dekton Kelya. Wij vonden het mooi om ook stolwanden van hetzelfde blad te nemen in verstek.
Bij ons was Kelya 110x245 met twee stolwanden 110x96 en bij de koffiehoek een blad van 140x65 + 2 spoelbakken, afwerking en plaatsing voor € 4.400 wel in 2021
Thanks, ik ga even kijken! Ga dit weekend sowieso al naar het Bosch experience center in Hoofddorp, wellicht daarna ook even langs Eigenhuis.jordy89 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 22:35:
[...]
Ik heb er nog niks gekocht, maar ben er wel bezig. Eigenhuis Keukens in hoofddorp. Prima zaak en helpen je netjes. Ook geen druk om te kopen.
[ Voor 19% gewijzigd door jesse111 op 10-12-2024 23:06 ]
Dank - als ik mij niet vergis is dat een 4 ader versie in de grond kabel toch? 2,5mm of 4mm?ppatrick schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:10:
[...]
Zou altijd gaan voor 5 aders dat je 3 fase kan doen dikte is afhankelijk van de afstand.
Zal dan ook elektra voor tuin verlichting en utp toevoegen. Voor verlichting en stopcontacten lijkt mij 3x2.5mm voldoende toch op 50?
[ Voor 25% gewijzigd door Workaholic op 10-12-2024 23:15 ]
Wij zijn nog druk aan het oriënteren, we hebben al een paar offertes gekregen waar we iets mee kunnen.
Wat ik bijzonder vond bij oa Super Keukens dat de keuken door een transporteur wordt geleverd een paar dagen van te voren. Is dit normaal? Waar laat je alle apparatuur en kasten? Ik heb geen garage of ruimte schuur.
Hoe gaat dit bij andere zaken? Dacht dat een monteur de keuken mee zou nemen.
Wat ik bijzonder vond bij oa Super Keukens dat de keuken door een transporteur wordt geleverd een paar dagen van te voren. Is dit normaal? Waar laat je alle apparatuur en kasten? Ik heb geen garage of ruimte schuur.
Whatever.
Bij ons was het ook 1 of 2 dagen van tevoren. Lijkt mij normaal.Harmen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:50:
Wij zijn nog druk aan het oriënteren, we hebben al een paar offertes gekregen waar we iets mee kunnen.
In de keuken zou plaats genoeg moeten zijn aangezien het daar opgebouwd moet worden
Dat is normaal, want de keukenleverancier kan nooit op alle adressen de keuken zo vroeg laten afleveren dat de monteur er meteen mee aan de slag kan. Dus je krijgt alles 1-2 dagen eerder en de monteur begint vroeg aan uitpakken en installeren. En ja, dan zit je max twee dagen in een huiskamer vol dozen. Kwestie van alles aan de kant en naar binnen schuiven.Harmen schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:50:
Bedankt voor je reactie. Het wordt onze eerste nieuwe keuken.Prins32 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:22:
[...]
Bij ons was het ook 1 of 2 dagen van tevoren. Lijkt mij normaal.
In de keuken zou plaats genoeg moeten zijn aangezien het daar opgebouwd moet worden
Ben benieuwd, eerst maar een keuken uitkiezen + een goed prijs.

[ Voor 11% gewijzigd door Harmen op 11-12-2024 20:20 ]
Whatever.
.
[ Voor 99% gewijzigd door BaBoK op 11-12-2024 21:13 ]
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met de indeling van onze keuken en zou graag jullie mening en tips willen horen! Alle input is welkom, zowel qua praktische indeling als esthetiek. 😊
Om te beginnen een korte schets van de situatie: de indeling van de woning en keuken staat grotendeels vast (zie de plattegrond). Wat betreft de kleuren, daar zijn we nog niet helemaal uit, maar de vloerkeuze bij de bank wordt in ieder geval deze:
https://www.wood2u.co.uk/...c5-laminate-flooring.html
We overwegen ook om deze vloer door te trekken naar de keuken.
Een kleine kanttekening bij de 3D-foto: het muurtje tussen de ovale eettafel (met 6 stoelen) en de barkrukken is inmiddels vervallen. Dit zie je ook terug op de plattegrond.
:strip_exif()/f/image/z5IUtvPaV3D8VoejynFQAV9b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fSBvM5NvGSkEsAzLCUx8VQDS.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie onderstaande de uitgetekende keuken so far.:strip_exif()/f/image/EdvOtVvhFntVCKA8S0azopxD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9quwoZEAY7c5eY0aFobuOB1E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xWYjhKrjtuxj8L5DZgpW9yup.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VkzQOzVNnEqqgMCfE0v7wK9s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UezwmT0Q7DpcPkdYhEVhbaY5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w9cPzMMReS7EQzdX6nP1o19T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kE1k3L6Es8EdNNvyWWpR1wd4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0ZYXKb7Fgs8ZnMQ9MNewFzZF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jhSG0g8CBktDmdvyEV39cU8x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E1WbJQeTJw3sBLyvRLBoCPyi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4vK87HDYuvppZV2Hjr28i7j9.jpg?f=fotoalbum_large)
Note
We zijn over het algemeen tevreden met de indeling van het kookeiland, de plaatsing van de quooker, vaatwasser, koelkast en oven. Ook de kastindeling in het eiland bevalt ons. Toch zijn er een paar punten waar we tegenaan lopen en graag jullie advies over willen:
Werkblad
Het werkblad lijkt ons wat te dik. Dit werd geadviseerd vanwege de overstek van 30,5 cm bij de bar (diagonaal gemeten iets meer). Maar als ik bij anderen in dit forum kijk, lijkt het erop dat een dunner blad ook mogelijk is. Wat is jullie ervaring hiermee? Is een dik blad echt nodig voor zo’n overstek, of kunnen we hiermee spelen? Onze voorkeur gaat qua materiaal uit naar composiet ivm financien, indien het niet anders kan, Dekton.
Hoge kasten
We hebben het idee dat onze hoge kasten te hoog zijn in verhouding tot de breedte. Hierdoor oogt het minder in balans met de rest van de ruimte. Hoe kijken jullie hiernaar? Heeft iemand tips om dit te verbeteren?
Bovenkasten
We overwegen om de bovenkasten weg te laten, omdat we denken dat ze de "balans in de ruimte" verstoren. Dus wel de "hoge kasten langs de buitenwand", (minder massief qua ontwerp), zie hierboven benoemd. Misschien een mooie plank als alternatief, of juist helemaal niets.
We zitten dan iets meer te denken aan dit type qua hoge kasten aan de buiten zijde, geen bovenkasten, in plaats daarvan een mooi plank of misschien dat ook niet.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/p7ZUHaFs87ClneqSIAFi0Dz5.jpg?f=user_large)
Kleurenschema en vloer
Kleuren zijn natuurlijk heel persoonlijk, maar als jullie ideeën hebben over een mooi kleurenspel in combinatie met de gekozen vloer, dan hoor ik dat graag! 😊
Apparatuur
Koelkast: Siemens KI87SSDE0
Vaatwasser: Siemens SN67ZX06CE
Kookplaat: Bora PUXU (koppelbare zones)
Quooker: Quooker 3XGME
Oven: Siemens HB974GLB1
Combi oven: Siemens CM924G1B1
Ik hoop dat jullie met ons willen meedenken en jullie tips, ervaringen en inzichten willen delen. Alvast heel erg bedankt!
Ik ben bezig met de indeling van onze keuken en zou graag jullie mening en tips willen horen! Alle input is welkom, zowel qua praktische indeling als esthetiek. 😊
Om te beginnen een korte schets van de situatie: de indeling van de woning en keuken staat grotendeels vast (zie de plattegrond). Wat betreft de kleuren, daar zijn we nog niet helemaal uit, maar de vloerkeuze bij de bank wordt in ieder geval deze:
https://www.wood2u.co.uk/...c5-laminate-flooring.html
We overwegen ook om deze vloer door te trekken naar de keuken.
Een kleine kanttekening bij de 3D-foto: het muurtje tussen de ovale eettafel (met 6 stoelen) en de barkrukken is inmiddels vervallen. Dit zie je ook terug op de plattegrond.
:strip_exif()/f/image/z5IUtvPaV3D8VoejynFQAV9b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fSBvM5NvGSkEsAzLCUx8VQDS.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie onderstaande de uitgetekende keuken so far.
:strip_exif()/f/image/EdvOtVvhFntVCKA8S0azopxD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9quwoZEAY7c5eY0aFobuOB1E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xWYjhKrjtuxj8L5DZgpW9yup.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VkzQOzVNnEqqgMCfE0v7wK9s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UezwmT0Q7DpcPkdYhEVhbaY5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w9cPzMMReS7EQzdX6nP1o19T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kE1k3L6Es8EdNNvyWWpR1wd4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0ZYXKb7Fgs8ZnMQ9MNewFzZF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jhSG0g8CBktDmdvyEV39cU8x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E1WbJQeTJw3sBLyvRLBoCPyi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4vK87HDYuvppZV2Hjr28i7j9.jpg?f=fotoalbum_large)
Note
We zijn over het algemeen tevreden met de indeling van het kookeiland, de plaatsing van de quooker, vaatwasser, koelkast en oven. Ook de kastindeling in het eiland bevalt ons. Toch zijn er een paar punten waar we tegenaan lopen en graag jullie advies over willen:
Werkblad
Het werkblad lijkt ons wat te dik. Dit werd geadviseerd vanwege de overstek van 30,5 cm bij de bar (diagonaal gemeten iets meer). Maar als ik bij anderen in dit forum kijk, lijkt het erop dat een dunner blad ook mogelijk is. Wat is jullie ervaring hiermee? Is een dik blad echt nodig voor zo’n overstek, of kunnen we hiermee spelen? Onze voorkeur gaat qua materiaal uit naar composiet ivm financien, indien het niet anders kan, Dekton.
Hoge kasten
We hebben het idee dat onze hoge kasten te hoog zijn in verhouding tot de breedte. Hierdoor oogt het minder in balans met de rest van de ruimte. Hoe kijken jullie hiernaar? Heeft iemand tips om dit te verbeteren?
Bovenkasten
We overwegen om de bovenkasten weg te laten, omdat we denken dat ze de "balans in de ruimte" verstoren. Dus wel de "hoge kasten langs de buitenwand", (minder massief qua ontwerp), zie hierboven benoemd. Misschien een mooie plank als alternatief, of juist helemaal niets.
We zitten dan iets meer te denken aan dit type qua hoge kasten aan de buiten zijde, geen bovenkasten, in plaats daarvan een mooi plank of misschien dat ook niet.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/p7ZUHaFs87ClneqSIAFi0Dz5.jpg?f=user_large)
Kleurenschema en vloer
Kleuren zijn natuurlijk heel persoonlijk, maar als jullie ideeën hebben over een mooi kleurenspel in combinatie met de gekozen vloer, dan hoor ik dat graag! 😊
Apparatuur
Koelkast: Siemens KI87SSDE0
Vaatwasser: Siemens SN67ZX06CE
Kookplaat: Bora PUXU (koppelbare zones)
Quooker: Quooker 3XGME
Oven: Siemens HB974GLB1
Combi oven: Siemens CM924G1B1
Ik hoop dat jullie met ons willen meedenken en jullie tips, ervaringen en inzichten willen delen. Alvast heel erg bedankt!
Misschien ligt het aan mij, maar ik zou echt iets aan de hoogte van de ovens doen. Als ik het goed zie start de hoogte van de bovenste oven op 1,50m. Dus de bovenkant eindigt op 1.95m (en dan is er vaak nog een kleine tussenruimte tussen de ovens van 2cm ofzo). Lijkt mij echt veel en veel te hoog en daarmee ook best gevaarlijk als je iets in/uit de oven wil halen. Laat staan om het even schoon te maken.
Volgens mij ligt de standaard tussen de 1.50 en 1.70cm tot de bovenzijde. En dan is 1.70 ook echt de max.
Ik vind dan ook dat de verkoper hier echt niet goed bezig is geweest. Eigenlijk gewoon slecht. Qua lijnen is dit inderdaad de mooiste oplossing, maar verder......
Edit: Excuus, hier moet 10cm blad vanaf. Dus wordt het ongeveer 1.87cm. Alsnog veel te hoog.
[ Voor 33% gewijzigd door Prins32 op 12-12-2024 08:00 ]
Mijn eerste ingeving is dat je wel heel veel vrienden moet hebben met 16 zitplaatsen om te kunnen eten.BaBoK schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:57:
Hallo allemaal,
Of heel veel kinderen. Al kunnen er maar weer 3 mensen op de bank zitten om tv te kijken.
Ik vind al die stoelen vooral 'uit balans'.
Verder zou ik aan de lange kant van de 2 krukken de kastjes laten doorlopen tot de grond. Ziet er iets strakker uit.
Je hebt nu lades aan de kopse kant? Ik zou overwegen gewoon aan elke lange kant een kastje met intern lades te doen, zodat ook de zijkant door kan lopen tot de grond. En aan de kookkant misschien zelfs gewoon 2 smalle lades, zodat de lijnen doorlopen met de andere lades die nu ingetekend zijn.
Denk dat je hier wel een punt hebt. Wij hebben de oven (bewust) op +/-177,5cm hoog zitten. (Vanaf de rand boven waar die opent)Prins32 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:44:
[...]
Misschien ligt het aan mij, maar ik zou echt iets aan de hoogte van de ovens doen. Als ik het goed zie start de hoogte van de bovenste oven op 1,50m. Dus de bovenkant eindigt op 1.95m (en dan is er vaak nog een kleine tussenruimte tussen de ovens van 2cm ofzo). Lijkt mij echt veel en veel te hoog en daarmee ook best gevaarlijk als je iets in/uit de oven wil halen. Laat staan om het even schoon te maken.
Volgens mij ligt de standaard tussen de 1.50 en 1.70cm tot de bovenzijde. En dan is 1.70 ook echt de max.
Ik vind dan ook dat de verkoper hier echt niet goed bezig is geweest. Eigenlijk gewoon slecht. Qua lijnen is dit inderdaad de mooiste oplossing, maar verder......
Edit: Excuus, hier moet 10cm blad vanaf. Dus wordt het ongeveer 1.87cm. Alsnog veel te hoog.
Dat is al hoger dan normaal, maar als je zelf en je partner niet klein zijn, dan kan het wel. Denk ook als je dagelijkse ovengerechten doet of in zeer hoge frequentie, dan denk ik dat je beter lager kan zitten dan mijn hoogte. 10 cm nog hoger is denk wel te ver hoor. Vergeet niet dat die oven heet is en je er met je handen/armen in moet.
@Prins32 , dankejwel voor de feedback, neem ik mee, zelf zijn we 171cm (V) en 178cm (M).
@MikaX, haha, ik snap je. Het "bank deel" kijkt op de TV muur. De stoeltjes in de serre zou mogelijk ter opvulling van de ruimte kunnen zijn. De tafel links van de bank is ingevuld ter opvulling maar zal mogelijk vervallen gezien we ook nog inderdaad kids hebben welke hier dan een speelhoekje kunnen krijgen.
Als we een bank hebben voor 3 personen met minstens 1 longchar aan de bank, ben ik tevreden. Dat dient dan tegelijkertijd als een extra zitplek (nr4).
Ik ben het zeker met je eens hetgeen wat je benoemde, hoe zou jij het doen?
@Crasheeee, volledig met je eens, hoelang zijn jullie?
Algemeen, wat is jullie gedachte over de hoge kasten aan de zijkanten en de bovenkosten?
Thanks!
@MikaX, haha, ik snap je. Het "bank deel" kijkt op de TV muur. De stoeltjes in de serre zou mogelijk ter opvulling van de ruimte kunnen zijn. De tafel links van de bank is ingevuld ter opvulling maar zal mogelijk vervallen gezien we ook nog inderdaad kids hebben welke hier dan een speelhoekje kunnen krijgen.
Als we een bank hebben voor 3 personen met minstens 1 longchar aan de bank, ben ik tevreden. Dat dient dan tegelijkertijd als een extra zitplek (nr4).
Ik ben het zeker met je eens hetgeen wat je benoemde, hoe zou jij het doen?
@Crasheeee, volledig met je eens, hoelang zijn jullie?
Algemeen, wat is jullie gedachte over de hoge kasten aan de zijkanten en de bovenkosten?
Thanks!
Hoi allemaal,
We zijn nu ook bijna klaar met het afronden van onze ontwerpen voor de keuken. Ik heb al veel goede tips gekregen en wil een laatste check doen.
We hebben verschillende keukenwinkels bezocht, met de focus op Nolte, Pronorm en Rotpunkt. Als ik het forum lees, lijken deze merken op elkaar.
De algemene indeling is in alle gevallen hetzelfde. We kwamen uit op een parallelle keuken met 2 hoge kasten aan de linkerkant, oven + koelkast/vriezer en dan is de ruimte aan de rechterkant: 30 cm afval, 60 cm spoelbak, 60 cm vaatwasser, 60 cm opbergruimte, 90 cm kookplaat, 30 cm kruiden/oliën. Totaal is 330 cm. Werkblad is 65 cm diep.
/f/image/wgTuTGfIrNG63MuRqwR7JhUo.png?f=fotoalbum_large)
Dit lijkt ons een goede manier om de ruimte te benutten, maar we kregen een bericht dat meer kasten duurder zijn, dus misschien is het beter om 2 lange kasten te maken in plaats van de 30 cm aan het einde, weet het nog niet zeker.
Tot nu toe hebben we plannen teruggekregen van Keukenstunter en Marquardt.
Het pronorm ontwerp en de vloeiende lijnen voelden voor ons veel beter. De wandkasten tot aan het plafond zien er ook beter uit. De kleur van de kast zou beige/gebroken wit moeten zijn, maar ziet er op de foto erg roze uit. We hebben ook besloten om de twee 30cm wandkasten op beide te verwijderen en die ruimte wat opener te maken.
Tot slot wachten we nog op een bod voor een Rotpunkt keuken. Van de andere keukenleverancier hoorden we natuurlijk "dit is veel slechter dan pronorm" is dat zo? Kwaliteit leek vergelijkbaar en die winkel had eigenlijk de beste kleur houtfront + werkblad die we konden vinden.
Wat vinden jullie allemaal van het ontwerp en de genoemde prijs? Klopt dat? Wij vinden dat het nog steeds iets te hoog is, aangezien we grotere keukens met zelfs een kookeiland voor minder/hetzelfde hier zien. Maar we denken ook niet dat we veel lager kunnen gaan, misschien vanwege het aantal gevraagde kasten.
We zijn nu ook bijna klaar met het afronden van onze ontwerpen voor de keuken. Ik heb al veel goede tips gekregen en wil een laatste check doen.
We hebben verschillende keukenwinkels bezocht, met de focus op Nolte, Pronorm en Rotpunkt. Als ik het forum lees, lijken deze merken op elkaar.
De algemene indeling is in alle gevallen hetzelfde. We kwamen uit op een parallelle keuken met 2 hoge kasten aan de linkerkant, oven + koelkast/vriezer en dan is de ruimte aan de rechterkant: 30 cm afval, 60 cm spoelbak, 60 cm vaatwasser, 60 cm opbergruimte, 90 cm kookplaat, 30 cm kruiden/oliën. Totaal is 330 cm. Werkblad is 65 cm diep.
/f/image/wgTuTGfIrNG63MuRqwR7JhUo.png?f=fotoalbum_large)
Dit lijkt ons een goede manier om de ruimte te benutten, maar we kregen een bericht dat meer kasten duurder zijn, dus misschien is het beter om 2 lange kasten te maken in plaats van de 30 cm aan het einde, weet het nog niet zeker.
Tot nu toe hebben we plannen teruggekregen van Keukenstunter en Marquardt.
Members only: title
Inloggen
Het pronorm ontwerp en de vloeiende lijnen voelden voor ons veel beter. De wandkasten tot aan het plafond zien er ook beter uit. De kleur van de kast zou beige/gebroken wit moeten zijn, maar ziet er op de foto erg roze uit. We hebben ook besloten om de twee 30cm wandkasten op beide te verwijderen en die ruimte wat opener te maken.
Tot slot wachten we nog op een bod voor een Rotpunkt keuken. Van de andere keukenleverancier hoorden we natuurlijk "dit is veel slechter dan pronorm" is dat zo? Kwaliteit leek vergelijkbaar en die winkel had eigenlijk de beste kleur houtfront + werkblad die we konden vinden.
Wat vinden jullie allemaal van het ontwerp en de genoemde prijs? Klopt dat? Wij vinden dat het nog steeds iets te hoog is, aangezien we grotere keukens met zelfs een kookeiland voor minder/hetzelfde hier zien. Maar we denken ook niet dat we veel lager kunnen gaan, misschien vanwege het aantal gevraagde kasten.
50 meter naar de kookplaat? Zou ik zeker kiezen voor 4 mm2 kabel.Workaholic schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:12:
[...]
Dank - als ik mij niet vergis is dat een 4 ader versie in de grond kabel toch? 2,5mm of 4mm?
Zal dan ook elektra voor tuin verlichting en utp toevoegen. Voor verlichting en stopcontacten lijkt mij 3x2.5mm voldoende toch op 50?
Als je de kabel rechtstreeks in de grond legt, moet je inderdaad YMVK-as gebruiken (4x4mm2 kabel + aardlitze, dat is je randaarde). Officieel minstens 50 cm diep graven.
Voor de tuinverlichting is 3x2,5 mm2 (dus YMVL-as met 2 aders en 1 aardlitze) genoeg. UTP is er ook in speciale grondversie, maar ik zou gewoon slagvaste PVC gebruiken om die doorheen te leggen.
Let op dat je die YMVK-as kabel niet tot in de groepenkast trekt. Beter even een los doosje er onder, waarin je die kabel verlengd met gewone 5x4 mm2 YMVK kabel. Dan zit je niet te klooien met die aardlitze. Hetzelfde aan de keuken-kant: Een wanddoosje maken met daarbij de Perilex-aansluiting. Die YMVK-as kabel is echt serieus stug.
[ Voor 11% gewijzigd door Blihi op 12-12-2024 13:40 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Vraagje aan de specialisten. Ons is een Dibiesse keuken aangeboden . Kent iemand dit merk ?
Wat opvalt is dat hier deze naam niet voorkomt, en als je Google gebruikt je alleen in de zuidelijke landen dit merk tegenkomt .
Wat opvalt is dat hier deze naam niet voorkomt, en als je Google gebruikt je alleen in de zuidelijke landen dit merk tegenkomt .
[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 12-12-2024 18:06 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Wat is een goede ruimte tussen kasten en kookeiland ?
Momenteel uitgetekend bij ons op 80cm.
Dit lijkt me heel erg krap zelf dacht ik aan 100cm dit is namelijk ook mogelijk.
Dit lijkt me heel erg krap zelf dacht ik aan 100cm dit is namelijk ook mogelijk.
Dat ligt er helemaal aan wat het is. Is het een doorloop zonder openslaande kasten of lades, is het krap maar het kan. Een tekening van je keuken zou helpen.Philtjens schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:11:
Dan is 80 (te) weinig. Zowel om er te staan werken aan het eiland (er kunnen geen mensen achterlangs om iets te pakken of weg te zetten) als om bijvoorbeeld een vaatwasser en het kastje er tegenover te openen. Ik zou zeker 100 doen als je daar de ruimte voor hebt. Heb je die niet, bekijk dan heel goed waar je staat, wat er tegenover elkaar zit en of anderen dan de kok bijvoorbeeld bij vaatwasser of kraan kunnen komen terwijl de kok kookt.Philtjens schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:11:
Het is eigenlijk een hoge kastenwand / doorgang.eelco74 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:19:
[...]
Dat ligt er helemaal aan wat het is. Is het een doorloop zonder openslaande kasten of lades, is het krap maar het kan. Een tekening van je keuken zou helpen.
Hieronder een voorbeeld van indeling momenteel (is nog niet definitief)
Momenteel is daarop de afmeting tussen hoge kastenwand en kookeiland 80cm
Eiland kan ik verkleinen naar 100cm ipv 120cm breedte en zo ruimte winnen in doorgang.
/f/image/fP2vQOp2vuw8gorPAMLvXocB.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb ruimte voor 100cm te creëren dit was zelf ook wel mijn eerste gedacht om het een stuk praktischer te maken.Toke_gt schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:26:
[...]
Dan is 80 (te) weinig. Zowel om er te staan werken aan het eiland (er kunnen geen mensen achterlangs om iets te pakken of weg te zetten) als om bijvoorbeeld een vaatwasser en het kastje er tegenover te openen. Ik zou zeker 100 doen als je daar de ruimte voor hebt. Heb je die niet, bekijk dan heel goed waar je staat, wat er tegenover elkaar zit en of anderen dan de kok bijvoorbeeld bij vaatwasser of kraan kunnen komen terwijl de kok kookt.
Eiland is nu momenteel 120cm breed maar met 100cm heb ik ook meer als genoeg dus.
/f/image/fP2vQOp2vuw8gorPAMLvXocB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ySR6FiqmedynReYCHU2tVWRu.png?f=fotoalbum_large)
Nee in dat geval is 80 echt veel te krap. Als je de oven open doet, blijft er nog maar 20cm over en kun je dus niet voor de open ovendeur staan.
Ik zie ook niet zo even waar je vaatwasser zit, maar daar om je dan ook lelijk mee in de knoei. Een meter ziu beter zijn, maar wij hebben 120cm genomen voor de afstand tussen het kookeiland
Ik zie ook niet zo even waar je vaatwasser zit, maar daar om je dan ook lelijk mee in de knoei. Een meter ziu beter zijn, maar wij hebben 120cm genomen voor de afstand tussen het kookeiland
Zou ik inderdaad wel doen. Kijk ook even naar de locatie van de barkruk aan die zijde. Als daar iemand zit, kan de koelkast/vrieskast niet meer helemaal open. Ik moet ze helemaal openen als ik iets uit een lade wil pakken. Dus kijk hoevaak daar iemand zit, vooral als dat iemand anders is dan de kok. Wel leuke keukenindeling by the way! 100 voor het eiland is ook echt groot genoeg, het wordt anders een enorm massief blok. De verhouding met 80 cm is dan helemaal weg. 100/100 is beter. Als je nog wat ruimte aan de onderkant kunt wegsnoepen zou 110 ook nog kunnen? Je hebt die ruimte tussen eiland/kast harder nodig dan eiland/zithoekje/doorloop.Philtjens schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:33:
[...]
Het is eigenlijk een hoge kastenwand / doorgang.
Hieronder een voorbeeld van indeling momenteel (is nog niet definitief)
Momenteel is daarop de afmeting tussen hoge kastenwand en kookeiland 80cm
Eiland kan ik verkleinen naar 100cm ipv 120cm breedte en zo ruimte winnen in doorgang.
[Afbeelding]
Het voelt wel heel erg of ze zo veel mogelijk keuken willen verkopen...
Dat kan je als "specialist' toch niet zo verkopen met 80cm loopruimte incl openen laden, plaats koken en spoelen en een zitje?
Dan zou ik toch wel twijfels hebben bij zo'n partij.
Dat kan je als "specialist' toch niet zo verkopen met 80cm loopruimte incl openen laden, plaats koken en spoelen en een zitje?
Helemaal mee eens heb alles achteraf nagemeten en kwam er achter dat ik een doorloop van 80 te klein vind alsook inderdaad dat het een vrij aanwezig kookeiland zal zijn.Toke_gt schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:16:
[...]
Zou ik inderdaad wel doen. Kijk ook even naar de locatie van de barkruk aan die zijde. Als daar iemand zit, kan de koelkast/vrieskast niet meer helemaal open. Ik moet ze helemaal openen als ik iets uit een lade wil pakken. Dus kijk hoevaak daar iemand zit, vooral als dat iemand anders is dan de kok. Wel leuke keukenindeling by the way! 100 voor het eiland is ook echt groot genoeg, het wordt anders een enorm massief blok. De verhouding met 80 cm is dan helemaal weg. 100/100 is beter. Als je nog wat ruimte aan de onderkant kunt wegsnoepen zou 110 ook nog kunnen? Je hebt die ruimte tussen eiland/kast harder nodig dan eiland/zithoekje/doorloop.
Op de kruk zal niet heel snel iemand zitten de eetkamer tafel ligt aansluitend in de ruimte er naast, dit is meer gedaan voor smorgens een snel ontbijtje of als ik aan het koken ben dat iemand er kan bijzitten met een glaasje wijn ofzo.
Onder kan ik inderdaad ook nog 10 cm terug naar binnen gaan is ook allemaal mogelijk nog.
Nee hoor dit was op vraag van ons momenteel hebben we een zeer kleine keuken met bijna geen werktuimte en al helemaal geen opslag.Plint schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:40:
Het voelt wel heel erg of ze zo veel mogelijk keuken willen verkopen...
Ze hebben goed geluisterd en meegedacht.
Er kan trouwens nog steeds het een en ander aangepast worden maar wij waren heel tevreden met deze opstelling (ja het mist wat finetuning maar dit is een kwestie van de puntjes op de i zetten wat ons betreft)
Zet het eens af op de huidige vloer en zet er wat stoelen op de grenzen. Dan zie je vrij snel dat 80cm echt krap is als doorloop of op punten waar mensen langs elkaar moeten.Philtjens schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:11:
Past in iedere nieuwe keuken tegenwoordig een XXL vaatwasser? Of kan het nog steeds voorkomen dat dit niet gaat passen?
Ik wil namelijk nu een inbouwvaatwasser kopen voor een keuken die ik volgend jaar pas ga bestellen. Om tijdelijk in mijn huidige keuken te gebruiken.
Ik wil namelijk nu een inbouwvaatwasser kopen voor een keuken die ik volgend jaar pas ga bestellen. Om tijdelijk in mijn huidige keuken te gebruiken.
BlaBlaBla
Je moet een bepaalde minimale corpushoogte hebben een de plinten moeten binnen bepaalde maten vallen. Met hele lage plinten kun je een wasser nemen met een sleepdeur. Op de site van de fabrikant staan de inbouwmaten vermeld incl de range waarbinnen het kan vallen.Strider schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:03:
Past in iedere nieuwe keuken tegenwoordig een XXL vaatwasser? Of kan het nog steeds voorkomen dat dit niet gaat passen?
Over het algemeen een XXL vaatwasser voor een corpus hoogte van 90cm en een gewone “niet XXL” vaatwasser voor een corpus hoogte van 75cm. Maar met alle verschillen in hoogte en vooral plinthoogte is het het goed om even de maatvoering in de gebruiksaanwijzing van de vaatwasser die je op het oog hebt te checken.Strider schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:03:
Heeft er hier iemand ervaring met de garantievoorwaarden van Miele?
Begin van het jaar hebben wij onze keuken laten plaatsen met allemaal Miele apparatuur. Combi-oven, stoomoven, vriezer, wijnkoeler, koelkast en vaatwasser. Bij koop begrepen we dat er 5 jaar garantie op zit omdat wij meer dan 5 apparaten van Miele hebben aangeschaft. Wij hebben dit echter niet bij Miele geregistreerd omdat onze keukenleverancier (in Duitsland) aangeeft dat zij dit verzorgen. Volgens mij zouden zij eventueel de aankoopdatum nog iets kunnen rekken o.i.d..
Hoor je dit wel nog zelf bij Miele te registreren voor een verlengde garantiecertificaat?
Begin van het jaar hebben wij onze keuken laten plaatsen met allemaal Miele apparatuur. Combi-oven, stoomoven, vriezer, wijnkoeler, koelkast en vaatwasser. Bij koop begrepen we dat er 5 jaar garantie op zit omdat wij meer dan 5 apparaten van Miele hebben aangeschaft. Wij hebben dit echter niet bij Miele geregistreerd omdat onze keukenleverancier (in Duitsland) aangeeft dat zij dit verzorgen. Volgens mij zouden zij eventueel de aankoopdatum nog iets kunnen rekken o.i.d..
Hoor je dit wel nog zelf bij Miele te registreren voor een verlengde garantiecertificaat?
Neem even contact op met Miele. Zij kunnen je hier het beste mee helpen.
Siemens:Strider schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:03:
/f/image/BQhUQzfHnW4Gm1CuYlh4sHTk.webp?f=fotoalbum_large)
Met extreem hoge kasten kom je soms te hoog uit en moet je balkjes onder je poten plaatsen. Maar ook "gewone" kasten van IKEA zijn hoog zat, 80 cm kast en 8 cm standaard pootjes = 880 mm, mooi midden in de toegestane hoogte.
Met 90cm kast plus normale plint / poten moet je dus iets onder de XXL vaatwasser zetten, anders komt hij te laag uit.
We krijgen in onze keuken een Bora X BO. We zijn bezig met de aansluitingen hiervoor. Nu kan deze met een eenfase of met een tweefase (perilex) worden aangesloten. Weet iemand wat een eenfase aansluiting betekent voor het gebruik van de X BO? Dus bijv langere opwarmtijd, sommige functies niet beschikbaar, of..?
[ Voor 3% gewijzigd door Ucello op 13-12-2024 18:13 ]
Ik dacht dat het ging om verminderde stoomopwekking en langzamer opwarmen. Hij gebruikt bij ons in de opwarmfase in ieder geval ruim 6kW en is dan ook echt heel snel op temperatuur.Ucello schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 18:12:
We krijgen in onze keuken een Bora X BO. We zijn bezig met de aansluitingen hiervoor. Nu kan deze met een eenfase of met een tweefase (perilex) worden aangesloten. Weet iemand wat een eenfase aansluiting betekent voor het gebruik van de X BO? Dus bijv langere opwarmtijd, sommige functies niet beschikbaar, of..?
ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput
Wat zijn jullie ervaringen met keukenboeren en vloerplinten? Zijn keukenboeren-installateurs over het algemeen in staat om vloerplinten in te korten of te verwijderen?
Members only:
Inloggen
Ik kwam deze net tegen. Wel zorgelijk dat je nieuwe Bora XBO zo snel is gaan lekken, eigenlijk dat hij überhaupt is gaan lekken. Probleem met de oven zelf, kwaliteit? Of de installatie/aansluitingen?Floor-is schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:43:
Even kudos voor De Smid reparatie, die doen de reparaties voor BORA.
Onze warmhoudlade is ermee opgehouden, vorig jaar was het de oven. Die lekte stevig water en dus is de verwachting dat dat water uiteindelijk toch de warmhoudlade om zeep heeft geholpen.
Ik overweeg 'm ook, maar voor 5-6k verwacht ik wel topspul natuurlijk.
Members only:
Inloggen
Vragen:
1) Vaatwasser op hoogte: wat is een mooie plek? Hij staat nu ingetekend in een kast tegen de muur en dat lijkt me dus niet helemaal wenselijk omdat je er maar vanaf 1 kant bij kan, en ik verwacht dat er weleens wat tegen die muur aankomt (kopje nog halfvol bij inruimen, bijvoorbeeld). Stoom uit de vaatwasser zo dichtbij de muur lijkt me ook niet super. Aan de andere kant wil ik hem wel graag dicht bij de spoelbak houden, dus dan in een van de 3 kasten parallel aan het eiland?
2) Koelkast/vriezer: Allebei 178cm. Nu ingetekend in de kasten parallel aan het eiland. Opzich is dit denk ik wel een goede plek, al vraag ik me af of je weer niet met de deuren in de knel komt als je aan het koken bent. Misschien is de koelkast op de huidige plek van de vaatwasser wel een goed idee, al kan de deur dan nooit verder open dan 90 graden maar misschien is dat OK.
3) Twee ovens (combi en regulier): Allebei 60cm hoog. Nu ingetekend naast elkaar op een mooie hoogte van ongeveer 1 meter. Ik denk ook dat ze daar in de hoek wel goed zitten, maar hoor graag input.
4) Plaatsing van de spoelbak en de kookplaat: Dit lijkt mij de logische plek, maar ik zou ze eventueel ook kunnen omwisselen, al lijkt me dat gevoelsmatig minder logisch..
Sja alles met water gaat een keer stuk. Al die koppelingen en onderdelen op waterdruk en afvoeren, maakt niet uit of het een cheapo is of een €50k Rational op de zaak. Ik hou het hier lekker simpel, geen water in mijn thuiskeuken, ik hoef toch niks te regenereren en stomen gaat prima in een pan, instant pot of apart apparaat.Joydashy schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:47:
[...]
Ik kwam deze net tegen. Wel zorgelijk dat je nieuwe Bora XBO zo snel is gaan lekken, eigenlijk dat hij überhaupt is gaan lekken. Probleem met de oven zelf, kwaliteit? Of de installatie/aansluitingen?
Mag ik vragen in welke keukenzaak je bent geweest voor die Dibiesse?backupdevice schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:43:
***members only***
Dibiesse is een Italiaans merk. Over een vergelijking met Hacker zegt Chatgpt het volgende:
Dibiesse en Häcker zijn beide gerenommeerde keukenmerken, maar ze hebben verschillende kenmerken die hen van elkaar onderscheiden.
1. Herkomst en productie:
Dibiesse: Een Italiaans merk met productie volledig in Italië. Het bedrijf richt zich sterk op maatwerk, waarbij het gehele productieproces in eigen huis wordt beheerd.
Häcker: Een Duits merk dat bekend staat om zijn Duitse precisie en efficiëntie. Häcker produceert keukens in grote, geautomatiseerde fabrieken in Duitsland, wat helpt om de kosten lager te houden bij seriematige productie.
2. Design en stijl:
Dibiesse: De focus ligt op Italiaanse esthetiek, met een mix van modern design en traditionele ambachtelijke elementen. Dibiesse biedt veel ruimte voor aanpassingen en personalisatie, wat klanten in staat stelt unieke ontwerpen te realiseren.
Häcker: Häcker keukens hebben een moderne, minimalistische stijl met strakke lijnen en hoogwaardige materialen. Ze staan bekend om hun "Duitse degelijkheid" en tijdloze ontwerpen die vaak wat strakker en functioneler ogen.
3. Maatwerk en flexibiliteit:
Dibiesse: Biedt veel mogelijkheden voor maatwerk. Klanten kunnen keukens aanpassen op het gebied van afmetingen, kleuren, materialen en afwerkingen.
Häcker: Biedt ook enige mate van maatwerk, maar is meer beperkt tot standaardmodellen en -maten. Dit komt door het gebruik van gestandaardiseerde productieprocessen, die kosten verlagen maar minder flexibiliteit bieden.
4. Prijsniveau:
Dibiesse: Doordat alles op maat wordt gemaakt, ligt het prijsniveau vaak hoger. De nadruk op kwaliteit en maatwerk betekent dat de keukens meestal in het hogere segment vallen.
Häcker: Heeft verschillende productlijnen (zoals "Systemat" en "Classic") die gericht zijn op verschillende prijsklassen. Over het algemeen biedt Häcker meer betaalbare opties dan volledig op maat gemaakte keukens zoals die van Dibiesse.
5. Duurzaamheid en kwaliteit:
Dibiesse: Zet sterk in op hoogwaardige materialen en duurzame productie. Omdat het productieproces intern wordt beheerd, kan Dibiesse een hoge kwaliteitsstandaard handhaven.
Häcker: Staat ook bekend om zijn duurzaamheid en kwaliteit. Als Duits merk profiteert het van hoogwaardige Duitse productiestandaarden, maar de gestandaardiseerde productie kan soms minder flexibel zijn dan bij maatwerkfabrikanten.
Conclusie: Dibiesse is ideaal als je op zoek bent naar een volledig op maat gemaakte, esthetisch verfijnde Italiaanse keuken met een luxe uitstraling. Häcker is een goede keuze als je een kwalitatieve, functionele en meer betaalbare keuken wilt met moderne Duitse ontwerpen. De keuze hangt af van je prioriteiten op het gebied van prijs, maatwerk en stijl.
Wat een goed idee om het door Chatgtp te halen.Prins32 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:12:
[...]
Mag ik vragen in welke keukenzaak je bent geweest voor die Dibiesse?
Dibiesse is een Italiaans merk. Over een vergelijking met Hacker zegt Chatgpt het volgende:
Dibiesse en Häcker zijn beide gerenommeerde keukenmerken, maar ze hebben verschillende kenmerken die hen van elkaar onderscheiden.
1. Herkomst en productie:
Dibiesse: Een Italiaans merk met productie volledig in Italië. Het bedrijf richt zich sterk op maatwerk, waarbij het gehele productieproces in eigen huis wordt beheerd.
Häcker: Een Duits merk dat bekend staat om zijn Duitse precisie en efficiëntie. Häcker produceert keukens in grote, geautomatiseerde fabrieken in Duitsland, wat helpt om de kosten lager te houden bij seriematige productie.
2. Design en stijl:
Dibiesse: De focus ligt op Italiaanse esthetiek, met een mix van modern design en traditionele ambachtelijke elementen. Dibiesse biedt veel ruimte voor aanpassingen en personalisatie, wat klanten in staat stelt unieke ontwerpen te realiseren.
Häcker: Häcker keukens hebben een moderne, minimalistische stijl met strakke lijnen en hoogwaardige materialen. Ze staan bekend om hun "Duitse degelijkheid" en tijdloze ontwerpen die vaak wat strakker en functioneler ogen.
3. Maatwerk en flexibiliteit:
Dibiesse: Biedt veel mogelijkheden voor maatwerk. Klanten kunnen keukens aanpassen op het gebied van afmetingen, kleuren, materialen en afwerkingen.
Häcker: Biedt ook enige mate van maatwerk, maar is meer beperkt tot standaardmodellen en -maten. Dit komt door het gebruik van gestandaardiseerde productieprocessen, die kosten verlagen maar minder flexibiliteit bieden.
4. Prijsniveau:
Dibiesse: Doordat alles op maat wordt gemaakt, ligt het prijsniveau vaak hoger. De nadruk op kwaliteit en maatwerk betekent dat de keukens meestal in het hogere segment vallen.
Häcker: Heeft verschillende productlijnen (zoals "Systemat" en "Classic") die gericht zijn op verschillende prijsklassen. Over het algemeen biedt Häcker meer betaalbare opties dan volledig op maat gemaakte keukens zoals die van Dibiesse.
5. Duurzaamheid en kwaliteit:
Dibiesse: Zet sterk in op hoogwaardige materialen en duurzame productie. Omdat het productieproces intern wordt beheerd, kan Dibiesse een hoge kwaliteitsstandaard handhaven.
Häcker: Staat ook bekend om zijn duurzaamheid en kwaliteit. Als Duits merk profiteert het van hoogwaardige Duitse productiestandaarden, maar de gestandaardiseerde productie kan soms minder flexibel zijn dan bij maatwerkfabrikanten.
Conclusie: Dibiesse is ideaal als je op zoek bent naar een volledig op maat gemaakte, esthetisch verfijnde Italiaanse keuken met een luxe uitstraling. Häcker is een goede keuze als je een kwalitatieve, functionele en meer betaalbare keuken wilt met moderne Duitse ontwerpen. De keuze hangt af van je prioriteiten op het gebied van prijs, maatwerk en stijl.
Wij zijn bij
Members only:
geweest
Inloggen
Hoi allemaal, ik ben geïnteresseerd, heeft iemand een vaatwasserfront waar een lijn op de deur is gemaakt om een mooie lijn door de keukenkastjes te creëren?
Boven op de vaatwasser is dit mogelijk, maar een van de keukenboeren gaf aan dat dit extra gewicht aan de voorkant toevoegt waardoor de deur moeilijk opengaat. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het echt een groot probleem?
Ter referentie een ontwerpfoto waarop u kunt zien wat ik bedoel. Het greeploze ontwerp loopt door over de hele vaatwasserdeur.

Vanuit een ontwerpperspectief denk ik dat dit duidelijk beter is dan het doorbreken van de lijnen.
Boven op de vaatwasser is dit mogelijk, maar een van de keukenboeren gaf aan dat dit extra gewicht aan de voorkant toevoegt waardoor de deur moeilijk opengaat. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het echt een groot probleem?
Ter referentie een ontwerpfoto waarop u kunt zien wat ik bedoel. Het greeploze ontwerp loopt door over de hele vaatwasserdeur.

Vanuit een ontwerpperspectief denk ik dat dit duidelijk beter is dan het doorbreken van de lijnen.
Hoe ik het heb begrepen toen ik dit ook wilde: met een lijn in het front op de vaatwasser creëer je een zwakke plek, terwijl er juist kracht op komt te staan. Je trekt de klep immers open aan dat front, met de kans dat de druk op de uitsparing te groot is. Daar moet de klep dus voor verstevigd worden, maar dat maakt het openen zwaarder. Keuze tussen functionaliteit en design.PtrCord schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:55:
Hoi allemaal, ik ben geïnteresseerd, heeft iemand een vaatwasserfront waar een lijn op de deur is gemaakt om een mooie lijn door de keukenkastjes te creëren?
[Afbeelding]
Vraag hoe zwaar dat wordt. Bij een Siemens vaatwasser geven ze op:PtrCord schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:55:
[Afbeelding]
Gewicht meubelfront (min-max)
3 - 10 kg
Ik zou er niet buiten zitten, dan heb je kans dat het erg zwaar naar beneden valt bij openen. En dicht doen is dan power lifting.
We zijn vandaag bij twee zaken geweest: Keuken Depot en I-Kook. De wens is een L-keuken met schiereiland, combi-oven, kookplaat met afzuiging, koelvriescombinatie en koperkleurige kraan en spoelbak. Het hoeftGvNL schreef op maandag 9 december 2024 @ 21:17:
De afgelopen tijd heb ik op verschillende fora gelezen over de bijzondere markt voor keukens en de dominantie van DMG. Dat maakt dat wij daar eigenlijk niet mee in zee willen gaan. Desondanks maakt dat dat wij de bomen door het bos niet meer zien. (...)
Members only:
Inloggen
I-Kook heeft een goede indruk op ons achtergelaten. Morgen spreken we nog bij Bruynzeel en we willen nog eens naar een kleine zaak in Arnhem e.o. of net over de grens in Duitsland.
Ik zit nog met een paar dingen. Hoe kijkt men daar tegenaan in dit topic?
- Is apparatuur van Etna acceptabel, in ieder geval voor koelkast en vaatwasser? Of is het echt zodanig een B-merk dat je dat merk beter kan vermijden?
- Is het aanbod van I-Kook een beetje marktconform (of zelfs goedkoper)? Of is er een serieuze kans om een beter aanbod te krijgen of ergens anders betere kwaliteit te krijgen, zoals een beter merk keukenkastjes? I-Kook biedt Nobilia aan en ik lees dat dat wel het lage segment is.
Ons budget is op dit moment 15.000 euro, maar we zullen dat wel verhogen in verband met leidingwerk en elektra. Mocht het het echt waard zijn, dan kunnen we bijvoorbeeld ook richting de 20.000 euro gaan. Een keuken is een investering voor lange tijd en bijvoorbeeld stucen op de slaapkamer heeft geen prioriteit...
Wij hebben net onze keuken laten plaatsen die verdacht veel op je plaatje lijkt. Wij waren 15k kwijt bij Superkeukens in Zutphen. (Zonder leidingwerk etc, incl montage).GvNL schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:46:
[...]
We zijn vandaag bij twee zaken geweest: Keuken Depot en I-Kook. De wens is een L-keuken met schiereiland, combi-oven, kookplaat met afzuiging, koelvriescombinatie en koperkleurige kraan en spoelbak. Het hoeft
***members only***
I-Kook heeft een goede indruk op ons achtergelaten. Morgen spreken we nog bij Bruynzeel en we willen nog eens naar een kleine zaak in Arnhem e.o. of net over de grens in Duitsland.
- Is apparatuur van Etna acceptabel, in ieder geval voor koelkast en vaatwasser? Of is het echt zodanig een B-merk dat je dat merk beter kan vermijden?
- Is het aanbod van I-Kook een beetje marktconform (of zelfs goedkoper)? Of is er een serieuze kans om een beter aanbod te krijgen of ergens anders betere kwaliteit te krijgen, zoals een beter merk keukenkastjes? I-Kook biedt Nobilia aan en ik lees dat dat wel het lage segment is.
Ons budget is op dit moment 15.000 euro, maar we zullen dat wel verhogen in verband met leidingwerk en elektra. Mocht het het echt waard zijn, dan kunnen we bijvoorbeeld ook richting de 20.000 euro gaan. Een keuken is een investering voor lange tijd en bijvoorbeeld stucen op de slaapkamer heeft geen prioriteit...
Blad composiet, no frost koelkast, pelgrim combi oven, 'simpele' vaatwasser en kookplaat (electrolux) met afzuiging.
Koelkast ben ik vooral erg blij mee dat we daar een duurdere hebben gekozen ivm goed energielabel en no frost vriezer.
Heeft iemand de standaard korfverlichting bij Häcker Systemat al gezien?
Wij hebben deze gezien in de showroom van de Haecker fabriek in Duitsland. Wij vinden het erg mooi en gaan het als aanpassing nog doorvoeren. Tesamen met de extra diepte van 61 cm en de SLD is het mooi en efficient.josefine schreef op zondag 15 december 2024 @ 09:25:
Heeft iemand de standaard korfverlichting bij Häcker Systemat al gezien?
Je zou contact met ze kunnen opnemen om te vragen waar er een showroomkeuken is met deze optie. Wij hebben dat eerder gedaan tav de fronten en dat wisten ze perfect, dus wellicht weten ze dat ook hier van.
Ondanks dat etna/atag Nederlandse oorsprong hebben, is het tegenwoordig onderdeel van het chinese hisense. En het zit echt wel aan de onderkant van de markt. Dus als je van plan bent lang bent te gaan doen met je keuken, zou ik als het in je budget zit toch wat hoger gaan zitten. En het is niet alleen kwaliteit, maar ook besparing op het ontwerp. We hadden laatst ergens op vakantie een atag vaatwasser, waar op het rek qua fijnmazigheid zo bespaard was, dat bij elke beweging van het rek de glazen omvielen. Dito met de combi magnetron, onhandige bediening en onhandige onderdelen.GvNL schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:46:
[...]
We zijn vandaag bij twee zaken geweest: Keuken Depot en I-Kook. De wens is een L-keuken met schiereiland, combi-oven, kookplaat met afzuiging, koelvriescombinatie en koperkleurige kraan en spoelbak. Het hoeft
***members only***
Zoals de duitsers zeggen: billig kaufen is 2x kaufen.
Nobilia heeft een heel breed assortiment van laag naar hoog. Ik vindt dat nobilia best veel stappen heeft gemaakt de laatste jaren, dus echt budget is het niet. Alle keukens zijn door de gestegen grondstofprijzen best wel duur geworden.
Zorg gewoon dat je wat te vergelijken hebt, dan pas weet je of je qua prijs ok zit.
Beste mensen, erg mooie keukens zie ik hier voorbij komen!
Momenteel ben ik zelf bezig voor mijn nieuwbouw appartementje (eind '26 klaar).
Daarin zit een nis van 390 cm waar de keuken in komt, bijgaande schets is de opstelling zoals het ongeveer gaat worden. De linkerzijde van de woning heeft een uitstulping voor de techniek van de bovenburen. Daar wil ik een grote kast laten maken zodat het gelijk loopt, en meteen veel bergruimte geeft. Vandaar geen hoge kastjes
Het werkblad wordt 70 cm diep o wat extra aflegruimte te genereren.
De indeling is 100 (lade) - 100 (lade) - 60 (spoelbak) - 60 (vaatwasser) - 60 (oven / koelkast).
Mijn grootste dilemma is de kookplaat aan de linkerzijde.... Deze opties overweeg ik voor de kookplaat, allen met ingebouwde afzuiging:
- Bora S Pure 58 cm breedte (asymmetrische model, link)
- Bora M Pure 76 cm breedte
- Siemens studioline IQ500 60 cm breedte
- Siemens studioline IQ500 71 cm breedte
De ene keukenboer zegt dat de M Bora erin past, de andere zegt dat er minimaal 30 cm ruimte moet zitten tussen de wand (links) en de kookplaat. In het boekje van Bora wordt inderdaad die 30 cm genoemd...
De kleine Bora past, maar dat model heeft geen brugfunctie. Heeft iemand ervaringen met dit type? Ik ben bang dat het met grotere pannen proppen wordt....
Over die Siemens types (of de verwante Bosch modellen) kan ik weinig informatie vinden. Siemens / Bosch heeft wel weer 5 jaar garantie en Bora maar 2. Het afzuigen 'schijnt' wat minder te zijn bij Siemens / Bosch echter. Ben benieuwd naar jullie mening!
:strip_exif()/f/image/7FGBeOdSWFW35zw4YJfjwezb.jpg?f=fotoalbum_large)
Momenteel ben ik zelf bezig voor mijn nieuwbouw appartementje (eind '26 klaar).
Daarin zit een nis van 390 cm waar de keuken in komt, bijgaande schets is de opstelling zoals het ongeveer gaat worden. De linkerzijde van de woning heeft een uitstulping voor de techniek van de bovenburen. Daar wil ik een grote kast laten maken zodat het gelijk loopt, en meteen veel bergruimte geeft. Vandaar geen hoge kastjes
De indeling is 100 (lade) - 100 (lade) - 60 (spoelbak) - 60 (vaatwasser) - 60 (oven / koelkast).
Mijn grootste dilemma is de kookplaat aan de linkerzijde.... Deze opties overweeg ik voor de kookplaat, allen met ingebouwde afzuiging:
- Bora S Pure 58 cm breedte (asymmetrische model, link)
- Bora M Pure 76 cm breedte
- Siemens studioline IQ500 60 cm breedte
- Siemens studioline IQ500 71 cm breedte
De ene keukenboer zegt dat de M Bora erin past, de andere zegt dat er minimaal 30 cm ruimte moet zitten tussen de wand (links) en de kookplaat. In het boekje van Bora wordt inderdaad die 30 cm genoemd...
De kleine Bora past, maar dat model heeft geen brugfunctie. Heeft iemand ervaringen met dit type? Ik ben bang dat het met grotere pannen proppen wordt....
Over die Siemens types (of de verwante Bosch modellen) kan ik weinig informatie vinden. Siemens / Bosch heeft wel weer 5 jaar garantie en Bora maar 2. Het afzuigen 'schijnt' wat minder te zijn bij Siemens / Bosch echter. Ben benieuwd naar jullie mening!
:strip_exif()/f/image/7FGBeOdSWFW35zw4YJfjwezb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/itF6nx8v5gz3jIKY64H9PrnP.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Deanioni op 15-12-2024 10:21 . Reden: plaatjes toegevoegd ]
Algemeen is 100 normaal en wordt zelfs tegenwoordig meestal 105 aangehouden. Dit geeft namelijk ook net wat meer ruimte als bijvcurkey schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:08:
[...]
Zet het eens af op de huidige vloer en zet er wat stoelen op de grenzen. Dan zie je vrij snel dat 80cm echt krap is als doorloop of op punten waar mensen langs elkaar moeten.
De vaatwasser openstaat
Dit is zoals wij het hebben. Wanneer je kiest voor Push to Open voor de onderste lades dan ben je geen greeplijst nodig, is het geheel imo nog wat strakker qua belijning en heb je denk ik nauwelijks extra gewicht.PtrCord schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:55:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/MhopJDZYvajrWeNl4Y25RpGm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9C8xGhEGazkNN4T5zhzXattg.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt allemaal, dit ziet er inderdaad goed uit!Trussardi99 schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:45:
[...]
Dit is zoals wij het hebben. Wanneer je kiest voor Push to Open voor de onderste lades dan ben je geen greeplijst nodig, is het geheel imo nog wat strakker qua belijning en heb je denk ik nauwelijks extra gewicht.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wij zijn niet zeker over push-to-open, meestal vinden wij het wat vervelender om te gebruiken in vergelijking met handgrepen of andere greeploze.
Inkorten is makkelijk te doen met een multitool met een recht blad. Elke klus is een excuus voor een nieuw stukje gereedschapAubergine schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 09:03:
Wat zijn jullie ervaringen met keukenboeren en vloerplinten? Zijn keukenboeren-installateurs over het algemeen in staat om vloerplinten in te korten of te verwijderen?
Dank voor de info! De Nobilia-keukens die we zagen bij I-Kook kwamen op ons prima over en voelden goed aan. Ik neig er nu inderdaad naar om bij I-Kook te vragen om een prijs te maken met apparatuur in een iets hoger segment, bijvoorbeeld Electrolux, AEG, Siemens of Bosch.eelco74 schreef op zondag 15 december 2024 @ 10:15:
[...]
Ondanks dat etna/atag Nederlandse oorsprong hebben, is het tegenwoordig onderdeel van het chinese hisense. En het zit echt wel aan de onderkant van de markt. Dus als je van plan bent lang bent te gaan doen met je keuken, zou ik als het in je budget zit toch wat hoger gaan zitten. En het is niet alleen kwaliteit, maar ook besparing op het ontwerp. We hadden laatst ergens op vakantie een atag vaatwasser, waar op het rek qua fijnmazigheid zo bespaard was, dat bij elke beweging van het rek de glazen omvielen. Dito met de combi magnetron, onhandige bediening en onhandige onderdelen.
Zoals de duitsers zeggen: billig kaufen is 2x kaufen.
Nobilia heeft een heel breed assortiment van laag naar hoog. Ik vindt dat nobilia best veel stappen heeft gemaakt de laatste jaren, dus echt budget is het niet. Alle keukens zijn door de gestegen grondstofprijzen best wel duur geworden.
Zorg gewoon dat je wat te vergelijken hebt, dan pas weet je of je qua prijs ok zit.
Members only:
Inloggen
[ Voor 4% gewijzigd door GvNL op 15-12-2024 16:21 ]
Maak bij i-Kook ook de vergelijking waarbij je de apparatuur zelf koopt en aansluit.GvNL schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:17:
[...]
Dank voor de info! De Nobilia-keukens die we zagen bij I-Kook kwamen op ons prima over en voelden goed aan. Ik neig er nu inderdaad naar om bij I-Kook te vragen om een prijs te maken met apparatuur in een iets hoger segment, bijvoorbeeld Electrolux, AEG, Siemens of Bosch.
***members only***
Productiefout. Er zit een soort afvoer in de oven, onder een (verwijderbaar) rooster. Daarvan was een schroef niet goed vastgedraaid.Joydashy schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:47:
[...]
Ik kwam deze net tegen. Wel zorgelijk dat je nieuwe Bora XBO zo snel is gaan lekken, eigenlijk dat hij überhaupt is gaan lekken. Probleem met de oven zelf, kwaliteit? Of de installatie/aansluitingen?
Buiten dat echt nog steeds blij als een kind met de oven; beste apparaat in de keuken eigenlijk!
Bericht hierboven
Zal ik vragen.Toke_gt schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:19:
[...]
Maak bij i-Kook ook de vergelijking waarbij je de apparatuur zelf koopt en aansluit.
Is de prijs op dit moment een beetje redelijk?
Ik vind 13K incl montage best een redelijke prijs. Maar kijk goed naar de prijzen van de apparatuur. Mogelijk ben je beter af met een zelf gekochte koelkast en vaatwasser van Bosch en AEG. Ik ben geen fan van Etna en Atag. Die installatie kun je zelf ook, of je laat het de witgoedleverancier doen.GvNL schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:51:
[...]
Zal ik vragen.
Is de prijs op dit moment een beetje redelijk?
Ik heb inmiddels even gekeken op internet. Als ik, nu uit gemak, alleen al kijk op bol.com, kan ik met 4.300 euro al uitkomen op een mooie set apparatuur van Siemens (kookplaat en combi-oven uit de IQ700-serie).Toke_gt schreef op zondag 15 december 2024 @ 18:58:
[...]
Ik vind 13K incl montage best een redelijke prijs. Maar kijk goed naar de prijzen van de apparatuur. Mogelijk ben je beter af met een zelf gekochte koelkast en vaatwasser van Bosch en AEG. Ik ben geen fan van Etna en Atag. Die installatie kun je zelf ook, of je laat het de witgoedleverancier doen.
Ik zal vragen wat de mogelijkheden zijn zonder apparatuur. Ik vind het wel spannend als we geen kookplaat bij I-Kook halen, want dan moeten we dus iemand anders laten zagen in het blad om de kookplaat te laten plaatsen, neem ik aan? Of zou ik dat gewoon bij de montage door I-Kook kunnen laten doen? Is het überhaupt gebruikelijk om zelf apparatuur aan te schaffen en door de keukenwinkel te laten monteren?
Mijn vriendin hecht overigens wel aan de kookplaat van Elica. Die vindt ze erg mooi. Ik ben nog wat huiverig, omdat ik op internet zeer weinig ervaringen met kookplaten van Elica kan vinden. Het idee is nu om eventueel alleen de kookplaat bij I-Kook af te nemen.
Wij twijfelen momenteel over het merk koelkast voor onze nieuwe keuken: Siemens of Liebherr. Wat zijn jullie meningen hierover? Welk merk zouden jullie kiezen?
Liebherr is de Rolls-Royce ja. Mijn oude keuken heeft echter al 15 jaar een Bosch draaiende, wat hetzelfde is als Siemens uiteraard. Neem degene welke je het meest aanspreekt. Wel is het zo dat je bij BSH 5 jaar garantie krijgt bij afname van 4+ apparaten. Dat is een overweging waard.TNThomas schreef op zondag 15 december 2024 @ 22:38:
Wij twijfelen momenteel over het merk koelkast voor onze nieuwe keuken: Siemens of Liebherr. Wat zijn jullie meningen hierover? Welk merk zouden jullie kiezen?
De 5 jaar garantie redden we helaas niet. We krijgen enkel de oven en vaatwasser van Siemens. De kookplaat wordt een Bora en de koelkast waarschijnlijk dus een Liebherr.curkey schreef op maandag 16 december 2024 @ 04:33:
[...]
Liebherr is de Rolls-Royce ja. Mijn oude keuken heeft echter al 15 jaar een Bosch draaiende, wat hetzelfde is als Siemens uiteraard. Neem degene welke je het meest aanspreekt. Wel is het zo dat je bij BSH 5 jaar garantie krijgt bij afname van 4+ apparaten. Dat is een overweging waard.
Bij keukenzaken deelden enkele verkopers trouwens wisselende verhalen over die 5 jaar garantie. De kosten in de extra 3 jaar zouden alsnog erg hoog zijn wanneer reparatie nodig is. Geen idee of dit klopt…
[ Voor 4% gewijzigd door TNThomas op 16-12-2024 07:05 ]
Iemand hier nog input op?
Tiuri schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:09:
***members only***
Vragen:
1) Vaatwasser op hoogte: wat is een mooie plek? Hij staat nu ingetekend in een kast tegen de muur en dat lijkt me dus niet helemaal wenselijk omdat je er maar vanaf 1 kant bij kan, en ik verwacht dat er weleens wat tegen die muur aankomt (kopje nog halfvol bij inruimen, bijvoorbeeld). Stoom uit de vaatwasser zo dichtbij de muur lijkt me ook niet super. Aan de andere kant wil ik hem wel graag dicht bij de spoelbak houden, dus dan in een van de 3 kasten parallel aan het eiland?
2) Koelkast/vriezer: Allebei 178cm. Nu ingetekend in de kasten parallel aan het eiland. Opzich is dit denk ik wel een goede plek, al vraag ik me af of je weer niet met de deuren in de knel komt als je aan het koken bent. Misschien is de koelkast op de huidige plek van de vaatwasser wel een goed idee, al kan de deur dan nooit verder open dan 90 graden maar misschien is dat OK.
3) Twee ovens (combi en regulier): Allebei 60cm hoog. Nu ingetekend naast elkaar op een mooie hoogte van ongeveer 1 meter. Ik denk ook dat ze daar in de hoek wel goed zitten, maar hoor graag input.
4) Plaatsing van de spoelbak en de kookplaat: Dit lijkt mij de logische plek, maar ik zou ze eventueel ook kunnen omwisselen, al lijkt me dat gevoelsmatig minder logisch..
Meest logische plek is gewoon tussen spoelbak en kookplaat in. Het in- en uitruimen doe je meestal door spullen er bovenop te zetten. Vaatwasser in een hoge kast zonder aflegruimte lijkt mij ontzettend onhandig.Tiuri schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 12:09:
***members only***
Vragen:
Als je staat te koken, kan niemand bij de koelkast. Of dat handig is, is aan jou.2) Koelkast/vriezer: Allebei 178cm. Nu ingetekend in de kasten parallel aan het eiland. Opzich is dit denk ik wel een goede plek, al vraag ik me af of je weer niet met de deuren in de knel komt als je aan het koken bent. Misschien is de koelkast op de huidige plek van de vaatwasser wel een goed idee, al kan de deur dan nooit verder open dan 90 graden maar misschien is dat OK.
Waar ga je naartoe met een hete ovenschaal die je net uit de oven haalt. Zolang dat duidelijk is, prima toch? Zie ook 4.3) Twee ovens (combi en regulier): Allebei 60cm hoog. Nu ingetekend naast elkaar op een mooie hoogte van ongeveer 1 meter. Ik denk ook dat ze daar in de hoek wel goed zitten, maar hoor graag input.
Ik zou ze dus omwisselen om een aantal redenen:4) Plaatsing van de spoelbak en de kookplaat: Dit lijkt mij de logische plek, maar ik zou ze eventueel ook kunnen omwisselen, al lijkt me dat gevoelsmatig minder logisch..
Ten eerste: Je houdt dan het koken bij elkaar, dus de kookplaat en de ovens.
Ten tweede: De spoelbak gebruik je de hele dag. Je loopt voor een glas water of een kop thee naar de keuken, je gooit je vaatdoek in de spoelbak, of je legt daar een deel van je vaat in, etc. Die spoelbak wil je dus zo bereikbaar mogelijk hebben.
Ten derde: De hete ovenschaal uit de oven kun je dan boven de kookplaat neerzetten op het aanrecht door je alleen maar om te draaien. In de huidige situatie heb je daar (a) minder ruimte en (b) een kraan die in de weg staat.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Dit is niet altijd de beste plek hoor. Soms kan het niet anders, maar als je gewend bent om tijdens het koken al dingen in de vaatwasser te zetten dan kan het heel irritant zijn dat die op de plek staat waar je zelf aan het werk bent. Ook niet handig als anderen de vaatwasser uitruimen terwijl je staat te koken. Dus voor vaatwasser het liefst een plek uit de loop, waar je inderdaad wel graag wat in de buurt kwijt kan, voor zowel in- als uitruimen. Bedenk ook waar je de vuile vaat laat als de vaatwasser nog aan het draaien is. Dan is het eiland totaal niet handig.Blihi schreef op maandag 16 december 2024 @ 08:29:
[...]
Meest logische plek is gewoon tussen spoelbak en kookplaat in. Het in- en uitruimen doe je meestal door spullen er bovenop te zetten. Vaatwasser in een hoge kast zonder aflegruimte lijkt mij ontzettend onhandig
Mocht je de nieuwe keuken greeploos willen wordt een xxl vaatwasser ook lastig, bij een gemiddeld werkblad hoogte.Strider schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 12:03:
Een greeplijst is ook al minimaal 5 cm hoog.
Hoi allen!
In Q3 volgens jaar word ons nieuwbouwhuis opgeleverd (hoekwoning 4,5m breed) Het is een klein formaat rijtjeshuis.
De standaard keuken die erbij word opgeleverd vonden wie niets, en besluiten onze eigen keuken te laten zetten.
Ik ben uiteraard begonnen in keukenplanners, maar omdat de ruimte nogal beperkt is (en wij toch wel redelijk wat opberg ruimte zouden willen) proberen we het maximale eruit te halen.
Ik heb een opzet gemaakt, maar het blijft steeds maar niet lekker uitkomen met kastjes.
Vraag 1, of jullie zo lief willen zijn met mij mee te kijken, en feedback te geven, kan de layout beter? (vast wel XD)
Vraag 2, gezien de beperkte ruimten willen we graag aan 1 kant de volledige kasten en aan de andere kant halve kasten.
De doorloop aan het einde wordt daarmee 1 meter, is dat genoeg? Het zal krap blijven, daar zijn we ons van bewust, maar is het te doen, is het realistisch?
Wat we graag willen in de keuken:
kookplaat met interne afzuiging (liefst geen kap) hier hebben we dus al een breed 80CM kastje voor nodig
Een separate oven en magnetron, deze hebben wij nu in een lange kast gezet naast de koelkast.
Mijn wens is toch wel een Amerikaanse koelkast, met ijsfunctie (hebben we al en kan in principe los mee, maar dan in een inbouw nis oid)
Een vaatwasser en een wasbak, dit is het deel waar we niet lekker uitkomen. Er blijft steeds weinig ruimte naast de wasbak, OF naast de kookplaat. Het lukt me niet
Laatste plaatje een tweede opzet.
Hopelijk weet iemand raad, ik begin nu al zo vaak opnieuw en kom eigenlijk steeds bij hetzelfde uit...
Mijn dank is groot !
/f/image/nQXbNcioJd9Z0qWp19jNzdjn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FlALdFqIRaxFvI7bYp9FE6PW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4pqYhzgtX4roBYRG0IUEY711.png?f=fotoalbum_large)
In Q3 volgens jaar word ons nieuwbouwhuis opgeleverd (hoekwoning 4,5m breed) Het is een klein formaat rijtjeshuis.
De standaard keuken die erbij word opgeleverd vonden wie niets, en besluiten onze eigen keuken te laten zetten.
Ik ben uiteraard begonnen in keukenplanners, maar omdat de ruimte nogal beperkt is (en wij toch wel redelijk wat opberg ruimte zouden willen) proberen we het maximale eruit te halen.
Ik heb een opzet gemaakt, maar het blijft steeds maar niet lekker uitkomen met kastjes.
Vraag 1, of jullie zo lief willen zijn met mij mee te kijken, en feedback te geven, kan de layout beter? (vast wel XD)
Vraag 2, gezien de beperkte ruimten willen we graag aan 1 kant de volledige kasten en aan de andere kant halve kasten.
De doorloop aan het einde wordt daarmee 1 meter, is dat genoeg? Het zal krap blijven, daar zijn we ons van bewust, maar is het te doen, is het realistisch?
Wat we graag willen in de keuken:
kookplaat met interne afzuiging (liefst geen kap) hier hebben we dus al een breed 80CM kastje voor nodig
Een separate oven en magnetron, deze hebben wij nu in een lange kast gezet naast de koelkast.
Mijn wens is toch wel een Amerikaanse koelkast, met ijsfunctie (hebben we al en kan in principe los mee, maar dan in een inbouw nis oid)
Een vaatwasser en een wasbak, dit is het deel waar we niet lekker uitkomen. Er blijft steeds weinig ruimte naast de wasbak, OF naast de kookplaat. Het lukt me niet
Laatste plaatje een tweede opzet.
Hopelijk weet iemand raad, ik begin nu al zo vaak opnieuw en kom eigenlijk steeds bij hetzelfde uit...
Mijn dank is groot !
/f/image/nQXbNcioJd9Z0qWp19jNzdjn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FlALdFqIRaxFvI7bYp9FE6PW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4pqYhzgtX4roBYRG0IUEY711.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xLPyGxstLa1RWPSphbAJD0Ld.png?f=fotoalbum_large)
Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1