Dit topic is ontzettend waardevol en ik ben inmiddels ook bezig met een nieuwe keuken. Ik ga voor interieurbouw, zodat ik alles op maat kan laten maken. Dit zorgt er echter ook voor dat ik het lastig vind het overzicht te bewaren en te zorgen dat ik geen praktische dingen over het hoofd zie.
Ik stel alle adviezen op prijs: van apparatuurkeuzes tot indeling van de ruimte en keuzes van de keuken.
Vragen vooraf
- Zouden jullie de tekening met bijbehorende keuzes kunnen doornemen en mij kunnen laten weten of ik de juiste keuzes maak of dat er dingen zijn die beter kunnen waar ik nog niet aan gedacht heb?
- Gekozen voor een T-opstelling zodat er ruimte is om te eten in het gedeelte waar nu "0.5 Woonruimte" staat in de plattegrond.
- De interieurbouwer zei dat 95 cm tussen de kopse kant van ons eiland en de kastenwand genoeg is, omdat de kopse kant buiten het gebruik voor de vaatwasser voldoende is. Ik neig hierin mee te gaan, of krijg ik spijt als dit geen 100 cm is?
- Is er voldoende werkruimte? We hebben rekening gehouden met ruimte naast de spoelbak voor het inruimen van de vaatwasser, en daarbij tevens geprobeerd voldoende werkruimte tussen de kookplaat en de spoelbak te krijgen.
- We zitten te twijfelen om de werkhoogte naar 96cm te doen. Dit betekent bij deze interieurbouwer dat de corpus geen 83 maar 84 cm wordt bij een werkbladdikte van 2cm. Wij zijn allebei ongeveer 180 cm groot. Onze huidige keuken is 94 cm en nu hebben we hem ingetekend op 95cm omdat we hem graag iets hoger willen dan onze huidige keuken. Maar hoeveel exact?
- Ik krijg geen helder antwoord om te kiezen voor een composiet werkblad, granieten/kwartsiet, of een keramiek/dekton werkblad. Wat is wijsheid? Ik weet dat keramiek geen onderbouw spoelbak kan, zoals nu ingetekend maar dat is geen must.
Keukenwand
- Plinthoogte 10cm
- Alle kasten worden plafondhoog. Er staat nu een 'plint' ingetekend aan de bovenkant, maar ik moet nog vragen waarom dit precies is. Een plint daar lijkt me niet erg mooi.
- De linkse kast van 57 cm krijgt alleen legplanken, omdat de deur niet meer dan 90 graden open kan vanwege de muur. Bij lades zou de binnenkant van de deur constant beschadigen.
- De vaatwasser wordt iets hoger geplaatst. Hoger kon niet omdat anders de oven geen praktische hoogte meer heeft. De oven is nu op 108cm hoogte geplaatst.
- De 2 linkse kasten krijgen allebei een greep omdat ik geen fan ben van PTO als dit niet elektrisch gebeurd. De verwachting is dat deze 2 kasten vaak worden gebruikt en vandaar een greep.
- De tweede kast heeft een uittreklade voor een (piston) koffiemachine.
- De taatsdeur/doorloopdeur wordt in dezelfde kleurstelling gedaan als de rest van de keuken.
Apparatuur:
- Bora X BO stoomoven
- Siemens XXL Vaatwasser iq700 SX87ZX06CE, inclusief besteklade (VarioLade) SZ36DB04
- Siemens Koelkast iq700 KI81FHOD0
- Siemens Vriezer iq700 GI81NHNE0
Eiland
- Plinthoogte 10 cm
- Werkhoogte 95 cm.
- Lengte: 265cm, breedte: 120cm
- 3 lades aan de kant van de tuin. Kookrichting en spoelrichting richting de eettafel. De middelste heeft een binnenlade voor kookgerei en bij de andere 2 lades is dit niet mogelijk vanwege spoelbak en kookplaat.
- 3 lades aan de kant van de eettafel. Allemaal met binnenlade.
- Afvalsysteem onder de spoelbak.
- Beide kopse kanten hebben een dubbel stopcontact in het zijpaneel.
Apparatuur:
- Bora PUXU2 (vlakbouw)
- Quooker Fusion Square
- Quooker boiler PRO3
- Quooker zeeppomp
- Franke Maris MRG 210-52 (onderbouw)
Werkblad
Jetstone werkblad composiet 20mm Taj Royale gepolijst.
Randafwerking: 2P