roel-online schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:31:
Dank allen voor de feedback!
[...]
Dank, ik ga nog eens kritisch kijken naar de ruimte aan de kant met het zitje. Wellicht dat we het eiland dan wat minder siep moeten maken.
[...]
Goed punt, die vaatwasser is onhandig waar ie nu staat als je 'm staat in te ruimen. Ik heb een nieuw plannetje gemaakt waarin we 'm naar de andere kant verplaatsen en naar de wand - waar ie dan naast de spoelbak komt.
[...]
Jep, geintegreerde afzuiging dus de besteklades moeten nog ergens anders. Zet ik op het lijstje!
[...]
Als we het spoelen verplaatsen naar de wand, waar zou je dan de geintegreerde afvalbakken doen? Onder de spoelbak zoals je vaak ziet of op het eiland (waar je vaker snijwerk zult doen)?
[...]
Jep, is inderdaad onhandig. Gaan we verplaatsen.
[...]
Goed punt, de nis moeten we hoger maken. We hebben voor 60cm hoge ovens gekozen en dat paste design technisch natuurlijk mooi als de nis ook maar 60cm hoog zou zijn, maar is niet handig. Twee 45cm ovens boven elkaar zou mooi zijn maar dan wordt de bovenste oven te hoog voor mijn partner. Nu iets verzinnen voor de ruimte boven de ovens in de nis.
[...]
Neem ik in overweging. Als we het spoelen naar de wand doen dan is het misschien belangrijker om spoelen achter de kookplaat te hebben dan de ovens ideaal bij een aanrecht? Gelukkig is er wel rechts van de ovens voldoende ruimte als we de nis groter maken.
[...]
Daar had ik niet 1-2-3 aan gedacht. De deur die daar achter zit zouden we weghalen. Gelukkig is dat vooral een doorloop/halletje waar een kast in staat. De garage dáár weer achter heeft z'n eigen brandwerende deur.
[...]
Jep, duidelijk dat we de nis hoger moeten gaan maken :-) En als dan het spoelen naar de wand gaat hebben we ook meer werkruimte op het eiland.
[...]
Zie nu inderdaad dat met spoelen op het eiland er te weinig werkruimte overblijft. Hopelijk lossen we dat op met het verplaatsen van spoelen naar de wand.
[...]
De breedte ga ik zeker nog eens bekijken door thuis eens met een stuk karton oid te ervaren hoe smal 70cm is als deur. Ik denk dat het nog wel 10cm breder zou moeten kunnen als we de kast in de hoek wat smaller maken.
[...]
Een andere optie is dat we de doorloopdeur helemaal weg laten en om/oven de deur heen bouwen. Dan wordt het een soort van poortje.
Op basis van de feedback heb ik even een snel schetsje gemaakt van een nieuwe indeling van de wand. Daarin verwerkt:
- de nis hoger en breder
- spoelen aan de wandzijde zodat er meer ruimte is op het eiland
- vaatwasser naar de wand en de hoek waar je weinig loopt
- de doorloopdeur breder (ten koste van de hoge kast links ervan)
[Afbeelding]
De vraag is dan nog vooral:
- Wat doen we met de ruimte boven de ovens? Een frontje van zwart glas zodat het op de ovens aansluit? Of een zwarte nis boven de ovens? Of open laten? Of de ovens helemaal buiten de nis laten?
- Wat doen we met de bovenkasten - naar beneden halen zodat ze aansluiten boven de nis of de nis nog wat hoger maken?