Dit alles IMHO en naar mijn ervaring:martinus83 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:14:
[...]
Precies, dat is dus geen onzin. Wij spraken met KVIK enkel over ons houten blad. Wat hun betrefd is vlakinbouw bij hout uberhaupt geen optie en men haalde de warmte van de pan aan als extra speerpunt om vooral niet voor vlakinbouw te gaan.
Dus ook in hout zou jij de kookplaat verzinken en afkitten?
Het houten blad is 20 mm. Volgens Bora moet dit kunnen, volgens KVIK dus volstrekt niet. Qua rand bescherming heeft het ook zeker een voordeel, helemaal met je eens! Bora levert niet zomaar die zgn beschermlijstjes.
Het gat zagen, en een randje frezen is voor mij prima te doen. Spannend, maar het kan :-)
Er is nagenoeg geen situatie denkbaar waarin ik een houten werkblad zou adviseren.
Elke (beetje normale) vorm van bescherming is niet genoeg op de lange termijn. Kraangaten zijn een probleem, de spoelbak is een probleem en dan heb ik het alleen nog over hygiëne. De kookplaat is dan maar een heel klein ding ineens. Dit alles dan nog los van de mogelijke splintervorming bij zagen/frezen, en je moet telkens weer opnieuw het blad in de olie zetten of lakken met 2K of iets dat echt bescherming bieden kan.
Een composiet blad voelt kouder aan, is zeker minder een natuurproduct en kost meer, maar het gaat langer mee en is veel gebruiksvriendelijker. (Of natuursteen of keramiek etc)
Bericht hierboven