Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49
martinus83 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:14:
[...]

Precies, dat is dus geen onzin. Wij spraken met KVIK enkel over ons houten blad. Wat hun betrefd is vlakinbouw bij hout uberhaupt geen optie en men haalde de warmte van de pan aan als extra speerpunt om vooral niet voor vlakinbouw te gaan.

Dus ook in hout zou jij de kookplaat verzinken en afkitten?

Het houten blad is 20 mm. Volgens Bora moet dit kunnen, volgens KVIK dus volstrekt niet. Qua rand bescherming heeft het ook zeker een voordeel, helemaal met je eens! Bora levert niet zomaar die zgn beschermlijstjes.

Het gat zagen, en een randje frezen is voor mij prima te doen. Spannend, maar het kan :-)
Dit alles IMHO en naar mijn ervaring:

Er is nagenoeg geen situatie denkbaar waarin ik een houten werkblad zou adviseren. :)

Elke (beetje normale) vorm van bescherming is niet genoeg op de lange termijn. Kraangaten zijn een probleem, de spoelbak is een probleem en dan heb ik het alleen nog over hygiëne. De kookplaat is dan maar een heel klein ding ineens. Dit alles dan nog los van de mogelijke splintervorming bij zagen/frezen, en je moet telkens weer opnieuw het blad in de olie zetten of lakken met 2K of iets dat echt bescherming bieden kan.

Een composiet blad voelt kouder aan, is zeker minder een natuurproduct en kost meer, maar het gaat langer mee en is veel gebruiksvriendelijker. (Of natuursteen of keramiek etc)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Oliesjeik1 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:44:
[...]

[...]

Ok, inmiddels wonen we alweer een tijdje in onze woning (6 mnd) en bij dezen het eindresultaat van de keuken en bijkeuken.

***members only***
Veel lichter dan verwacht, maar mooi hoor!!

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:00
[...]

[...]

Ok, inmiddels wonen we alweer een tijdje in onze woning (6 mnd) en bij dezen het eindresultaat van de keuken en bijkeuken.

***members only***
Mooi!
Dat werkblad kwam mij direct bekend voor!

Clampshell ceaserstone.
Die hebben wij echt heel lang op het oog gehad, de honed.

Ik vind hem bij jullie ook echt heel gaaf staan.

Wij zijn er op een gegeven moment vanaf gestapt omdat hij bij één winkel een roze achtige gloed had. We konden het niet plaatsen en waren bang dat hij te warm zou worden bij onze keuken. Maar als ik hem zo bij jullie zie, zou denk ik hier toch ook wel mooi hebben gestaan.

Daarom voor Easy Clay gegaan, maar we twijfelen nog steeds wel eens en vragen ons af hoe Clampshell zou hebben gestaan.

Bij iedere winkel pakten we die twee eruit: Easy clay en Clampshell.

Leuk om te zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-06 11:02
Tweak_ers schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:34:
[...]

Wij zijn ook bij Kvik geweest en om eerlijk te zijn snap ik het bestaansrecht van die winkel niet zo.
Ze doen net alsof ze budget zijn, maar wij kregen één van de hoogste offertes van alle keukenzaken bij Kvik.

Sowieso zijn de prijzen voor apparatuur en montage echt veel te hoog bij Kvik, dit scheelde letterlijk duizenden euro's met anderen.

En dan de kastjes, Ikea heeft volgens mij meer keuzevrijheid, het was wederom duur, het enige voordeel was mogelijk iets ruimere kasten. De XL varianten.

Toen ze aangeven dat er niet onderhandeld kon worden, heb ik vriendelijk bedankt.
4000 voor de montage alleen al...
Ook de Bora Puru, kon van de 3200 geen cent vanaf.

Hint: Onze interieurbouwer was gelijkwaardig geprijsd als Kvik. En dan zouden we kastjes hebben die niet helemaal onze smaak waren. Witte greeploze kasten daar was een drama, zwarte houtnerf kwam zo nep over en glansde volledig.

Je moet bij Kvik maar nét de combi greep en front mooi vinden van jouw gekozen keuken, want dat is niet met alle frontjes te combineren.
Heb exact dezelfde ervaring gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
schalk84 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:44:
Heb exact dezelfde ervaring gehad
Tegelijkertijd wil ik niet iedereen afvallen die bij Kvik wel is geslaagd hoor, ik denk als je daar de goede combi ziet, die samen kan, dan kan het perfect voor je werken!

Maar wij wilden een bepaald frontje, met andere handgreep en dat kon dan weer niet. Die flexibiliteit zit er bij Kvik helemaal niet in. Het gevoel van: "Zet die greeplijst dan op dat frontje"

Als het net is wat je zoekt, dan kan het prima jouw keuken zijn.

Maar wij hadden het gevoel: "Doe dan dat frontje maar" en dat werkt gewoon niet.

Blijven de hoge apparatuurkosten en montagekosten wel staan uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schalk84
Tweak_ers schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:49:
[...]

Tegelijkertijd wil ik niet iedereen afvallen die bij Kvik wel is geslaagd hoor, ik denk als je daar de goede combi ziet, die samen kan, dan kan het perfect voor je werken!

Maar wij wilden een bepaald frontje, met andere handgreep en dat kon dan weer niet. Die flexibiliteit zit er bij Kvik helemaal niet in. Het gevoel van: "Zet die greeplijst dan op dat frontje"

Als het net is wat je zoekt, dan kan het prima jouw keuken zijn.

Maar wij hadden het gevoel: "Doe dan dat frontje maar" en dat werkt gewoon niet.

Blijven de hoge apparatuurkosten en montagekosten wel staan uiteraard.
Ik vond het ook mooie keukens maar je moet idd hun 'stappenplan' volgen. Deed mij aan ikea denken. Ieder frontje zn eigen kleuren en grepen. En ik knapte af op het verhaal van 'transparante prijs dus geen ruimte voor onderhandeling meer'. Er was ook net die maand doe-het-zelf korting. Als je de keuken zelf plaatste en/of in elkaar zette kreeg je korting :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
schalk84 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:59:
[...]

Ik vond het ook mooie keukens maar je moet idd hun 'stappenplan' volgen. Deed mij aan ikea denken. Ieder frontje zn eigen kleuren en grepen. En ik knapte af op het verhaal van 'transparante prijs dus geen ruimte voor onderhandeling meer'. Er was ook net die maand doe-het-zelf korting. Als je de keuken zelf plaatste en/of in elkaar zette kreeg je korting :+
Herkenbaar!
Toen ik uitlegde dat andere keukenzaken die zelfde Bora voor 2200 aanbieden en ze daar dus al even 1000 euro pakken.
Montage vroeg ik hoeveel dagen ze bezig zijn, hij gaf aan 1,5 dag. Daarvan vond ik dat er ook minimaal 2000 vanaf kon. 4000 voor 1,5 dag werk is echt belachelijk.

Maar geen ruimte tot onderhandeling.

Toen heb ik het gesprek maar direct beëindigd en aangegeven dat als de prijzen vast zijn, ik de keuken die we daar hebben uitgekozen het geld niet waard vonden.

Als het dan toch een keuken is die niet helemaal bij onze wensen aansluit, kan dat, als de prijs ernaar is. Maar deze zaten ook boven de 20k, dus aangegeven dat we dat niet van plan zijn te betalen voor die keuken.

Oh ja, hij bracht het als voordeel dat ze met ZZP montage teams werken. Want dan heb je altijd een betrouwbare partij. Toen ik vroeg bij wie ik dan moet zijn als we niet tevreden zijn met de montage, gaf hij aan dat zij alleen de keuken leveren en de montage teams zelf verantwoordelijk zijn voor de oplossing.

Ja dan houdt het wel op hoor.

Voor ons onder aan de streep geen voordelen, alleen maar nadelen. En dan was de prijs ook een nadeel.

Toch kan dat die zaak best vol zat toen wij daar keken, blijkbaar doen ze toch iets goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:45
[...]

[...]

***members only***
Erg fraai geworden!
Zijn de deuren aan de achterzijde van het eiland fake of zijn het uittrekelementen?

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-05 21:44
Kapitein Merijn schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:57:
[...]

Erg fraai geworden!

Zijn de deuren aan de achterzijde van het eiland fake of zijn het uittrekelementen?
Thanks!

Aan de achterkant van het eiland zijn het echte deuren maar de deur begint pas onder de horizontale 'greep' zegmaar.
Het middelste kastje wilde we trouwens breder hebben zodat eventueel ook bredere voorwerpen zouden passen dus dat is op onderstaande manier opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDoflKDFp2HGoFVposidugWtebo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9DDRTeaPQV1Dfp2iBmlh3PaM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Oliesjeik1 op 12-01-2024 16:17 ]

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Oliesjeik1 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:11:
[...]

Thanks!

Aan de achterkant van het eiland zijn het echte deuren maar de deur begint pas onder de horizontale 'greep' zegmaar.
Het middelste kastje wilde we trouwens breder hebben zodat eventueel ook bredere voorwerpen zouden passen dus dat is op onderstaande manier opgelost.

[Afbeelding]
d:)b
Mooi gemaakt! Vroeg me al af hjoe die kasten open moesten draaien met die greep erop. Gaaf opgelost zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

[...]

Wij zijn ook bij Kvik geweest en om eerlijk te zijn snap ik het bestaansrecht van die winkel niet zo.
Ze doen net alsof ze budget zijn, maar wij kregen één van de hoogste offertes van alle keukenzaken bij Kvik.

Sowieso zijn de prijzen voor apparatuur en montage echt veel te hoog bij Kvik, dit scheelde letterlijk duizenden euro's met anderen.

En dan de kastjes, Ikea heeft volgens mij meer keuzevrijheid, het was wederom duur, het enige voordeel was mogelijk iets ruimere kasten. De XL varianten.

Toen ze aangeven dat er niet onderhandeld kon worden, heb ik vriendelijk bedankt.
Klopt, het is niet voor iedereen. Ook niet voor mij.
Maar kennissen hadden de gratis montage actie en dat kwam dus best prettig uit ivm de hoge montagekosten. ;)
Had het beter gekund? Vast. Had het mooier gekund? Vast ook.
Had het goedkoper gekund voor hetzelfde? Vast en zeker ook.

Maar ze wilden gewoon normaal de prijs zien en niet onderhandelen.
En ze zijn nu in 1x klaar, 1 gesprek, 1x terugkomen voor puntjes op de i, 1 dag levering en plaatsing.
Dat scheelt heel veel tijd en stress, en zijn heel tevreden over hun keuken.
Voor zulk publiek is het dus.

Verder vonden ze het aanbod voor hun wensen wel prima, de kleur, het kastje, de apparatuur (geen bijzondere luxe apparaten).
Ben het alleen niet met je eens dat IKEA meer keuze heeft, dat is nog beperkter. De XL varianten is een beetje een wassen neus, dat kan bij andere keukenboeren ook, is niet speciaal.
Wat je altijd kan doen is aangeven dat je de apparatuur zelf wilt kopen, volgens mij kan dat gewoon bij Kvik net als heel veel keukenboeren.

Ik heb dus ook niet bij een keukenboer gekocht maar alles los. Een ander laat het een interieurbouwer doen, ook prima. Een ander maakt helemaal zelf zijn kastjes. Voor ieder wat wils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

schalk84 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:59:
[...]

En ik knapte af op het verhaal van 'transparante prijs dus geen ruimte voor onderhandeling meer'. Er was ook net die maand doe-het-zelf korting. Als je de keuken zelf plaatste en/of in elkaar zette kreeg je korting :+
Elke maand is er een kortingsactie. Dat ontkennen ze ook niet. ;)
Zelf plaatsen is net als bij IKEA een optie. Prima toch, als je dat wilt. Alleen het filiaal dat ik bezocht deed daar niet (meer) aan.

Ik vond de plaatsingskosten ook hoog, de apparatuur prijzig net als bij veel keukenboeren, en heb ook liever dat ze de permanente kortingsactie gewoon verrekenen in de prijzen van de onderdelen. Maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:35
[...]

[...]

***members only***
Fraai! Heerlijk veel ruimte zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pickey
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-05 14:02
Pickey schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:03:
Ik heb hier nu de kookplaat Novy 1755 Comfort op het oog. Die kan ook in vlakbouw hoor ik van de leverancier Novy zelf. Hieronder zie je de kookzones, is dat wat? Die 2 van 175mm, 1100W? is dat wel voldoende?

Vooraan links : 2300/3000 W - 210 mm
Achteraan links : 1100/1400 W - 175 mm
Vooraan rechts : 1100/1400 W - 175 mm
Achteraan rechts : 2300/3000 W - 210 mm
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-06 19:30
Wij hebben een Novy 5-pits plaat. Zo even geen idee wat de specs zijn, maar maa het werkt prima

[ Voor 3% gewijzigd door macfocus op 12-01-2024 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:14
[...]

Hint: Onze interieurbouwer was gelijkwaardig geprijsd als Kvik. En dan zouden we kastjes hebben die niet helemaal onze smaak waren. Witte greeploze kasten daar was een drama, zwarte houtnerf kwam zo nep over en glansde volledig.

Je moet bij Kvik maar nét de combi greep en front mooi vinden van jouw gekozen keuken, want dat is niet met alle frontjes te combineren.
Kvik aanbod bora puru hier, 2099 euro ipv 3199 adviesprijs ... .heb alsnog alle apparatuur op 1 na nu elders besteld.

[ Voor 18% gewijzigd door martinus83 op 12-01-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
[...]

[...]

***members only***
Bij de sketchup dacht ik mooi ontwerp! Leuk constrast in de paneel keuze. Irl toch iets minder spannend. Maar dank voor je post!

[ Voor 39% gewijzigd door martinus83 op 12-01-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Floor-is schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:59:
[...]

Dit alles IMHO en naar mijn ervaring:

Er is nagenoeg geen situatie denkbaar waarin ik een houten werkblad zou adviseren. :)

Elke (beetje normale) vorm van bescherming is niet genoeg op de lange termijn. Kraangaten zijn een probleem, de spoelbak is een probleem en dan heb ik het alleen nog over hygiëne. De kookplaat is dan maar een heel klein ding ineens. Dit alles dan nog los van de mogelijke splintervorming bij zagen/frezen, en je moet telkens weer opnieuw het blad in de olie zetten of lakken met 2K of iets dat echt bescherming bieden kan.

Een composiet blad voelt kouder aan, is zeker minder een natuurproduct en kost meer, maar het gaat langer mee en is veel gebruiksvriendelijker. (Of natuursteen of keramiek etc)
Hout vergt aandacht ja maar ziet er prachtig uit!

[ Voor 28% gewijzigd door martinus83 op 12-01-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
martinus83 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:20:
[...]

Hout vergt aandacht ja maar ziet er prachtig uit!
Oh het kan absoluut prachtig zijn :)

Even voor mijn gewaarwording: hoe goed ben je in houtbewerking?

Bericht hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:09
Dracula schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:11:
Heeft iemand goeie ervaringen met een keukenwinkel in de regio Haarlem (of omgeving) welke niet valt onder de DMG groep.

Segment midden of hoog.
DB keukens (Keur) heeft Rotpunkt, Tristar en Siematic. Eigen monteurs ipv ZZP-ers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Floor-is schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:00:
[...]

Oh het kan absoluut prachtig zijn :)

Even voor mijn gewaarwording: hoe goed ben je in houtbewerking?
Niet zo veel ervaring mee hoor. Wat kasten op maat gemaakt in huis en 2 bovenste verdiepingen zelf verbouwd.

Kookplaat gat wil ik zelf uit gaan zagen. Vandaar dat ik me afvraag of ik voor vlakbouw zal gaan bij 20 mm eiken. Opbouw is makkelijk.. vlakbouw wordt frezen en afwerken..

[ Voor 20% gewijzigd door martinus83 op 12-01-2024 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastpak
  • Laatst online: 04-06 23:12
Heeft iemand ervaring met contactdozen onder een bar? Ben benieuwd naar ervaringen hiermee en welke keuzes gemaakt zijn.

We overwegen zelf een Bachmann Pix aan de zijkant van de keuken of een Bachmann Casia onder de bar.

Een Pix is echter maar een enkel stopcontact en de andere merken/types die we vinden zijn alweer best groot, vandaar dat we op dit moment meer neigen naar een oplossing onder de bar. Dan is het meteen uit het zicht. We laten hier dan geen apparaten permanent op aangesloten zitten, er zou alleen tijdens het koken/bakken gebruik gemaakt van worden.

[ Voor 43% gewijzigd door Lastpak op 13-01-2024 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pickey
macfocus schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:37:
Wij hebben een Novy 5-pits plaat. Zo even geen idee wat de specs zijn, maar maa het werkt prima
Gaat mij vooral op die 2 zones met een minder vermogen, is dat wel voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Pickey schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:17:
[...]

Gaat mij vooral op die 2 zones met een minder vermogen, is dat wel voldoende?
Er even vanuit gaande dat die bij jou en mij van gelijk vermogen zijn, nooit gemerkt dat het niet afdoende is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Lastpak schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:33:
Heeft iemand ervaring met contactdozen onder een bar? Ben benieuwd naar ervaringen hiermee en welke keuzes gemaakt zijn.

We overwegen zelf een Bachmann Pix aan de zijkant van de keuken of een Bachmann Casia onder de bar.

Een Pix is echter maar een enkel stopcontact en de andere merken/types die we vinden zijn alweer best groot, vandaar dat we op dit moment meer neigen naar een oplossing onder de bar. Dan is het meteen uit het zicht. We laten hier dan apparaten permanent op aangesloten zitten, er zou alleen tijdens het koken/bakken gebruik gemaakt van worden.
Hoe gaan de snoeren dan lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastpak
macfocus schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:32:
[...]

Hoe gaan de snoeren dan lopen?
Tussen de bar en de achterkant van de korfen, hieronder een foto om de situatie te verduidelijken:-)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCIjll5t15JFlo5ExBGmAhzHOBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2W3nIUGobpnD50I7Eo2ItlPU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Lastpak schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:54:
[...]

Tussen de bar en de achterkant van de korfen, hieronder een foto om de situatie te verduidelijken:-)[Afbeelding]
Dat is dan de aanvoer van je wandcontactdozen. Denk ik?
Maar die apparaten, dir staan los op je keukenblad of zo (mixer, keukenmachine, etc)
Die wil je permanent aangesloten laten. Dan lopen die snoeren toch over je barblad en dan onderlangs naar de wcd?

Ik denk dat ik iets verkeerd zie, maar….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:52

Rzaan

Altijd zoekende

macfocus schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Dat is dan de aanvoer van je wandcontactdozen. Denk ik?
Maar die apparaten, dir staan los op je keukenblad of zo (mixer, keukenmachine, etc)
Die wil je permanent aangesloten laten. Dan lopen die snoeren toch over je barblad en dan onderlangs naar de wcd?
Hij geeft aan dat hij ze niet permanent aangesloten wil hebben.

Zelf hebben we ook WCD's onder de bar. Nog niet gebruikt maar dat komt omdat we in de verbouwing zitten nog.
Ook WCD's in een smalle lade.
Dar zit een handblender aangesloten. Als we die nodig hebben... lade open, apparaat pakken, hulpstuk erop en werken. Daarna hulpstuk eraf, apparaat teruglegggen, laadje dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Ah, woordje “geen” gemist blijkbaar.
Maar dan lijkt het mij nog niet echt handig, je moet altijd omlopen om de stekker erin te doen.

Ik heb een dubbele bovenin het blad zitten en een enkele aan de zijkant van het eiland (die laatste zit bij ons uit het zicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pickey
macfocus schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:31:
[...]

Er even vanuit gaande dat die bij jou en mij van gelijk vermogen zijn, nooit gemerkt dat het niet afdoende is..
Welke plaat van Novy zou jij hebben.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastpak
Rzaan schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:15:
[...]

Hij geeft aan dat hij ze niet permanent aangesloten wil hebben.

Zelf hebben we ook WCD's onder de bar. Nog niet gebruikt maar dat komt omdat we in de verbouwing zitten nog.
Ook WCD's in een smalle lade.
Dar zit een handblender aangesloten. Als we die nodig hebben... lade open, apparaat pakken, hulpstuk erop en werken. Daarna hulpstuk eraf, apparaat teruglegggen, laadje dicht.
@Rzaan welke wcd heb je onder de bar gebruikt en kan je een foto maken van hoe dat eruit ziet? Dank je wel:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastpak
macfocus schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:13:
Ah, woordje “geen” gemist blijkbaar.
Maar dan lijkt het mij nog niet echt handig, je moet altijd omlopen om de stekker erin te doen.

Ik heb een dubbele bovenin het blad zitten en een enkele aan de zijkant van het eiland (die laatste zit bij ons uit het zicht)
Dat klopt, is ook niet super handig maar dan zijn ze wel uit het zicht. We hebben aan de andere zijde van de keuken vaste stopcontacten waar het koffiezetapparaat etc. op aangesloten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Lastpak schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:28:
[...]

@Rzaan welke wcd heb je onder de bar gebruikt en kan je een foto maken van hoe dat eruit ziet? Dank je wel:-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmlaKEv_9wwC-M34vd3TZrtdv0Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1wuiiqrpRWUNZg9LCkJ5gxz7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTFAiJgtgcln5ykRYp9exk2qjDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hpadc6nPRfkCl3hSGrmJKenZ.jpg?f=fotoalbum_large

Merk geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Pickey schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:05:
[...]

Welke plaat van Novy zou jij hebben.?
Een brede 5-pits, de 1778 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62

Een Pix is echter maar een enkel stopcontact en de andere merken/types die we vinden zijn alweer best groot, vandaar dat we op dit moment meer neigen naar een oplossing onder de bar. Dan is het meteen uit het zicht. We laten hier dan geen apparaten permanent op aangesloten zitten, er zou alleen tijdens het koken/bakken gebruik gemaakt van worden.
Wij hebben (voorlopig) 2 Pix-en boven elkaar aan de zijkant op onze order staan en 1 extra onder de bar, ongeveer halverwege het eiland. Stopcontacten heb je nooit teveel. Er zijn desgewenst afdekdekseltjes leverbaar.
Er zijn hier al meerdere andere merken langsgekomen, bijvoorbeeld Bora USTF, Powerdot Mini en Rond.io
Meestal worden ze als veredeld verlengsnoer geleverd dus met 2m kabel en stekker. Het is simpel om er zelf later een bij te plaatsen mits je bij een vrij stopcontact onder je eiland kunt komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
martinus83 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:43:
[...]

Niet zo veel ervaring mee hoor. Wat kasten op maat gemaakt in huis en 2 bovenste verdiepingen zelf verbouwd.

Kookplaat gat wil ik zelf uit gaan zagen. Vandaar dat ik me afvraag of ik voor vlakbouw zal gaan bij 20 mm eiken. Opbouw is makkelijk.. vlakbouw wordt frezen en afwerken..
Je hebt weinig ervaring en wilt massief hout gaan bewerken in zicht? Doe maar opbouw dan :D

Massief hout vraagt om ervaring, goed en achterlijk scherp gereedschap, geduld, een vaste hand en nog meer ervaring. Ik heb meubels gemaakt als beroep, ik ben er huiverig voor om dit te gaan doen :D

[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 13-01-2024 17:14 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Wij hebben 2 BORA USTF's in een blindplaat voor de Bora, achter een ladefront/in een lade. Zou niet anders willen: uit zicht, twee stuks op een eigen groep. (We hebben er ook 4x2 in de nissen op twee groepen)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Floor-is schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:08:
[...]

Je hebt weinig ervaring en wilt massief hout gaan bewerken in zicht? Doe maar opbouw dan :D

Massief hout vraagt om ervaring, goed en achterlijk scherp gereedschap, geduld, een vaste hand en nog meer ervaring. Ik heb meubels gemaakt als beroep, ik ben er huiverig voor om dit te gaan doen :D
Je moet niet te bang zijn. Goede voorbereiding is het halve werk. Goede reden om een mooi machientje aan de collectie toe te voegen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06 22:34
Weet iemand of de Bora GP4 nu wel of zonder die gekke stipjes/puntjes is op de kookplaat. Staat op onze offerte van mandemakers, waarbij de foto niet die puntjes laat zien, maar op internet vind je dat wel weer en zou het alleen Nobilia keukens geleverd worden?

Op de Bora website lijkt het wel gewoon een zwarte plaat te zijn zonder die stipjes. Dus wellicht is dit weer een nieuwe GP4 tov die gene met stipjes.

Bora website zonder stipjes:
https://www.bora.com/nl/nl/service/download/bora-gp4/nl/8/1/

Met stipjes:

https://www.bora.com/nl/n...nobilia-greatpartnership/

Verder nog redenen om voor een Pure te kiezen? Zie dat je daarmee meer ‘fancy’ de afzuiging kan instellen door te swipen ipv klikken, maar voor het prijsverschil lijkt me dat niet zo boeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pickey
macfocus schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:20:
[...]

Een brede 5-pits, de 1778 Pro
Die kleinste zones daarvan hebben min. 2100w..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Pickey schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:30:
[...]

Die kleinste zones daarvan hebben min. 2100w..
Ah, vandaar dat wij nooit een probleem ervaren. In dat geval is het wellicht wel een dingetje ja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Pickey schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:03:
Ik heb hier nu de kookplaat Novy 1755 Comfort op het oog. Die kan ook in vlakbouw hoor ik van de leverancier Novy zelf. Hieronder zie je de kookzones, is dat wat? Die 2 van 175mm, 1100W? is dat wel voldoende?

Vooraan links : 2300/3000 W - 210 mm
Achteraan links : 1100/1400 W - 175 mm
Vooraan rechts : 1100/1400 W - 175 mm
Achteraan rechts : 2300/3000 W - 210 mm
Ik denk dat je vooral moet kijken naar hoe je kookt. Ik heb hier inductie vijfpits met 2x2300, 1x2100, 1x1600 en 1x1200 kw. 2100 en 1600 vormen samen een booster. Ik gebruik vooral de drie pitten met veel volume, de 1200 gebruik ik alleen om iets op een laag pitje warm te houden. Daarop iets aan de kook brengen duurt aanzienlijk langer dan op de andere pitten. Niet erg als dat niet hoeft, maar als ik maar vier pitten zou hebben, zouden twee van die trage pitten me irriteren.
Dus, hoe en wat kook je nu? Heb je alle pitten ruim open staan, dan lijkt het me te weinig. Gebruik je er nu meestal 2 en soms een derde of vierde voor het lage vuurtje, dan kan het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Kartmans1 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:16:
Weet iemand of de Bora GP4 nu wel of zonder die gekke stipjes/puntjes is op de kookplaat. Staat op onze offerte van mandemakers, waarbij de foto niet die puntjes laat zien, maar op internet vind je dat wel weer en zou het alleen Nobilia keukens geleverd worden?

Op de Bora website lijkt het wel gewoon een zwarte plaat te zijn zonder die stipjes. Dus wellicht is dit weer een nieuwe GP4 tov die gene met stipjes.

Bora website zonder stipjes:
https://www.bora.com/nl/nl/service/download/bora-gp4/nl/8/1/

Met stipjes:

https://www.bora.com/nl/n...nobilia-greatpartnership/

Verder nog redenen om voor een Pure te kiezen? Zie dat je daarmee meer ‘fancy’ de afzuiging kan instellen door te swipen ipv klikken, maar voor het prijsverschil lijkt me dat niet zo boeiend.
Inderdaad verwarrend. Vind met die stipjes wel mooi eigelijk.
https://www.keukenervarin...-geintegreerde-afzuiging/

Alleen recirculatie dus, looks, en inderdaad die bediening.
Kunt ook voor de M Pure gaan met 2 flexzones, die is vanaf ca week 8 leverbaar maar wel duurder dan de Pure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 04-06 21:43
martinus83 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:53:
[...]

Inderdaad verwarrend. Vind met die stipjes wel mooi eigelijk.
https://www.keukenervarin...-geintegreerde-afzuiging/

Alleen recirculatie dus, looks, en inderdaad die bediening.
Kunt ook voor de M Pure gaan met 2 flexzones, die is vanaf ca week 8 leverbaar maar wel duurder dan de Pure
Vind deze GP4 wel een stapje terug wat betreft design met die opstaande rand bij de afzuiging, waarom zou je hier voor gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
gdvm schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:04:
[...]

Vind deze GP4 wel een stapje terug wat betreft design met die opstaande rand bij de afzuiging, waarom zou je hier voor gaan?
@Kartmans1 stelde de vraag over de Pure vs GP4.

[ Voor 17% gewijzigd door martinus83 op 14-01-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
martinus83 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:53:
[...]

Je moet niet te bang zijn. Goede voorbereiding is het halve werk. Goede reden om een mooi machientje aan de collectie toe te voegen :*)
Ik heb wel wat ervaring, maar massief en in zicht is geen combinatie waar ik zonder enig vrees aan start. Machines heb ik genoeg, dat is 't niet echt ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wberkel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-05 16:18
PaT schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 20:20:
Even een kleine update van mijn kant. 4,5 jaar geleden is onze Rotpunkt keuken geplaatst. Mat wit en sinds kort verkleuren de kopse kanten van de fronten en de 'afdekplaat' aan de zijkant van de kasten die in zonlicht komen.

Ons keukenraam is Oost-Zuid-Oost georiënteerd en krijgt dus zeker niet de hele dag zonlicht. Ondanks dat worden de genoemde plekken ineens vrij rap geel.

De kwestie ligt nu bij Rotpunkt voor, maar ben heel benieuwd wat hier als oplossing uit gaat komen.
Heb je al een update voor ons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-06 23:15
Heeft er iemand suggesties voor een stille wandzuigkap in het zwart met luchtafvoer naar buiten?

Waarschijnlijk wordt de inductieplaat 60cm breed. Daarom zou in principe een afzuiging van 60cm het meest logisch zijn. Op basis van reviews en consumentenbond dacht ik de winnaar gevonden te hebben met deze: Siemens IQ300 (LC66BBM50), maar die is er dus niet in het zwart...

Afbeeldingslocatie: https://media3.bsh-group.com/Product_Shots/1800x1012/MCSA02004669_LC66BBM50_ChimneyHood_Siemens_STP_def.webp

Een vergelijkbare Siemens (LC96BBM65) in 90cm is er wel in het zwart, maar ik twijfel of dat niet raar staat bij een 60cm kookplaat:

Afbeeldingslocatie: https://media3.bsh-group.com/Product_Shots/1800x1012/20144639_LC96BBM65_STP_def.webp

Budget max 600 Euro. Vind de prijzen van sommige afzuigkappen echt beschamend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theepel
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11-2024
(jarig!)
vraagje:

Een afzuiging naar buiten, kan dat alleen met een afzuigkap?

Of kan dat ook met afzuiging in de kookplaat? En zo ja, hoe werkt dat dan met een kook eiland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:59
Theepel schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:13:
vraagje:

Of kan dat ook met afzuiging in de kookplaat? En zo ja, hoe werkt dat dan met een kook eiland?
via de kruipruimte

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Theepel schreef op maandag 15 januari 2024 @ 09:13:
vraagje:

Door de kruipruimte inderdaad, in de vloer, achter de plint langs, achter de kasten langs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
MailMan schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:27:
Heeft er iemand suggesties voor een stille wandzuigkap in het zwart met luchtafvoer naar buiten?

Waarschijnlijk wordt de inductieplaat 60cm breed. Daarom zou in principe een afzuiging van 60cm het meest logisch zijn. Op basis van reviews en consumentenbond dacht ik de winnaar gevonden te hebben met deze: Siemens IQ300 (LC66BBM50), maar die is er dus niet in het zwart...
Een zwarte afzuigkap van 60 cm vind je online heel snel, maar jouw criterium stil maakt het moeilijk. Ik ken geen enkele stille afzuigkap, maar je kan bij grote leveranciers wel een selectie maken op zwart, 60 en aantal db. Misschien kom je langs die weg bij een goed alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

als we het toch over afzuigkappen hebben

ik zit erg te twijfelen tussen een recirculatie model en een "naar buiten" model, zeker de downdraft modellen lijken me nogal een werk om onderhoud op te plegen (filters reinigen etc) zeker als die achter je lade kast zit

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:38

ThePsycho

Biertje?

vso schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:51:
als we het toch over afzuigkappen hebben

ik zit erg te twijfelen tussen een recirculatie model en een "naar buiten" model, zeker de downdraft modellen lijken me nogal een werk om onderhoud op te plegen (filters reinigen etc) zeker als die achter je lade kast zit
Als het makkelijk kan is naar buiten wel fijn. Zo niet is 1 keer in het jaar de lades uitnemen ook geen grote klus.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62

[Afbeelding]

Een vergelijkbare Siemens (LC96BBM65) in 90cm is er wel in het zwart, maar ik twijfel of dat niet raar staat bij een 60cm kookplaat:

[Afbeelding]

Kan prima, een 90cm afzuigkap boven een 60cm kookplaat, staat juist een stuk beter dan zo'n smal geval aan de muur. Heb ik nu ook maar zou het zelf nooit meer doen. Ten eerste, zelfs na 20 jaar stoot ik nog regelmatig mijn hoofd tegen een (gelukkig afgerond) hoekpunt omdat het werkvlak direct naast de kookplaat is. Ten tweede, een afzuigkap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:55

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

[..]

Hoe zit je leidingwerk naar buiten toe? Kan je de motor elders plaatsen? Ik had (voor de verbouwing) een motorloze kap en die zat aangesloten op de ventilatie box. Of het de bedoeling is is de vraag maar het was wel vrij "stil".

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Toke_gt schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Een zwarte afzuigkap van 60 cm vind je online heel snel, maar jouw criterium stil maakt het moeilijk. Ik ken geen enkele stille afzuigkap, maar je kan bij grote leveranciers wel een selectie maken op zwart, 60 en aantal db. Misschien kom je langs die weg bij een goed alternatief?
Naja stil, gewoon niet zo luid dat je er gek van wordt als je een uurtje staat te koken. Dat hadden we namelijke met de vorige. Het was elke keer een verademing als die uit ging.

Lastige met die dBs is dat twee verschillende apparaten met dezelfde dBs toch als anders luid of stil ervaren kunnen worden. Vandaar dat ik vooral op zoek ben naar ervaringen. Leuk dat je in de showrooms naar alle modellen kan kijken, maar ik wil ze vooral horen in een realistische opzet.
Blurk62 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:08:
[...]

Kan prima, een 90cm afzuigkap boven een 60cm kookplaat, staat juist een stuk beter dan zo'n smal geval aan de muur. Heb ik nu ook maar zou het zelf nooit meer doen. Ten eerste, zelfs na 20 jaar stoot ik nog regelmatig mijn hoofd tegen een (gelukkig afgerond) hoekpunt omdat het werkvlak direct naast de kookplaat is. Ten tweede, een afzuigkap?
Goed om te weten. Al snap ik je laatste punt niet helemaal. Bedoel je dat je niet voor een afzuigkap zou gaan maar eentje in de kookplaat? Naast dat we eigenlijk niet de ruimte hebben om een brede kookplaat te plaatsen kom je dan volgens mij op een recirculatie afzuiging uit. En volgens mij is een reguliere afzuigkap beter in het verwijderen van schadelijke stoffen, dus dat heeft mijn voorkeur.
Mattie112 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Hoe zit je leidingwerk naar buiten toe? Kan je de motor elders plaatsen? Ik had (voor de verbouwing) een motorloze kap en die zat aangesloten op de ventilatie box. Of het de bedoeling is is de vraag maar het was wel vrij "stil".
Leidingwerk zou direct naar boven gaan. Het is in een nieuwe aanbouw, maar alles staat al, behalve het gat door het dak.

Had het idee dat de herrie van de vorige afzuiging vooral kwam door hoe de lucht door het rooster werd gezogen en niet zozeer door de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
MailMan schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:20:
[...]

[...]

Leidingwerk zou direct naar boven gaan. Het is in een nieuwe aanbouw, maar alles staat al, behalve het gat door het dak.

Had het idee dat de herrie van de vorige afzuiging vooral kwam door hoe de lucht door het rooster werd gezogen en niet zozeer door de motor.
Neem aan geen kruipruimte dan. Een afzuigkap maakt geluid. Zolang je hem niet te hoog hangt. Een kookplaatafzuiging recirc kan, als je je zorgen maakt om de jaarlijks te vervangen koolstoffilters a 150 euro kun je in de plint ook een plasma filter aansluiting op de afzuiging. Deze kost nu 600 euro maar gaat wel 15 jaar mee.

Afzuiging naar boven, zo min mogelijk bochten en vooral de diameter tot buiten aan toe voldoende houden. Dan krijg je geen nauwere doorgang = luchtstroom versnelling = meer suis geluid? En rooster, er zijn bijv. van die lamellenroostertjes die je continue hoort klepperen. Neem een degelijk goed gedemt rooster. Bijv met 1 rondje klep, met dempingsfoam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
MailMan schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:20:
[...]

En volgens mij is een reguliere afzuigkap beter in het verwijderen van schadelijke stoffen, dus dat heeft mijn voorkeur.
Welke schadelijke stoffen?
Je staat te koken hè. Als daar serieus schadelijke stoffen in gevaarlijk concentraties bij vrij zouden komen, dan was de mensheid allang uitgestorven.

Dat is echt het allerlaatste war ik me druk over zou maken.
Dat gezegd hebbende, gewoon lekker naar buiten afzuigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:49
macfocus schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:11:
[...]

Je staat te koken hè. Als daar serieus schadelijke stoffen in gevaarlijk concentraties bij vrij zouden komen, dan was de mensheid allang uitgestorven.

https://www.tno.nl/nl/duu...rgie/fijnstof-huis-koken/

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
macfocus schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:11:
[...]

er komt heel wat roet en fijnstof vrij als je staat te koken, net als dampen van het eten zelf, bijvoorbeeld vetdeeltjes als je staat te frituren of prikkelende stoffen van dingen die het eten lekker maken zoals knoflook en peper. Als je astmatisch bent of een andere longziekte hebt dan kun je daar echt goed ziek van worden en kan het je serieus beperken in je dagelijks leven. ik ben zelf dan ook geen fan van die trend van recirculatieafzuiging vanwege het energielabel, dan maar ietsje duurder uit, want ademen is ook best handig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
Ik herinner me nog het petroleumstel en de openhaard bij mijn oma en sigarenrokende opa. Bij mijn ouders thuis de kolenkachel, de geyser en het gasfornuis. Ja, de huizen waren minder geïsoleerd dan nu maar over de eventuele narigheid in de keuken zou ik me echt geen zorgen maken.
Eerder nog over "gezellige" geurkaarsen, waxinelichtjes en huisdieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Frieda schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:50:
[...]

er komt heel wat roet en fijnstof vrij als je staat te koken, net als dampen van het eten zelf, bijvoorbeeld vetdeeltjes als je staat te frituren of prikkelende stoffen van dingen die het eten lekker maken zoals knoflook en peper. Als je astmatisch bent of een andere longziekte hebt dan kun je daar echt goed ziek van worden en kan het je serieus beperken in je dagelijks leven. ik ben zelf dan ook geen fan van die trend van recirculatieafzuiging vanwege het energielabel, dan maar ietsje duurder uit, want ademen is ook best handig :)
Ik hen een awair lucht sensor in mijn kantoor aangrenzend aan de keuken staan.

Als ik kook zie ik de fijnstof oplopen van 1 ug/m3 naar 2.5 (wat allemaal nog steeds enorm laag is). Pas wanneer ik vlees bak met veel rook (aka ik laat het aanbranden) dan kan je waarden van 1000+ zien, maar dat is ook het punt dat we de buitendeuren openzetten omdat het blauw van de rook staat.

Bij normaal kook gedrag zie ik nauwelijks stijgingen die noemenswaardig zijn.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Blurk62 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:22:
Ik herinner me nog het petroleumstel en de openhaard bij mijn oma en sigarenrokende opa. Bij mijn ouders thuis de kolenkachel, de geyser en het gasfornuis. Ja, de huizen waren minder geïsoleerd dan nu maar over de eventuele narigheid in de keuken zou ik me echt geen zorgen maken.
Eerder nog over "gezellige" geurkaarsen, waxinelichtjes en huisdieren.
Juist omdat huizen vroeger zo lek als een mandje waren was het niet zo’n probleem om je huis te vervuilen met allerlei dingen in huis te laten branden. Tegenwoordig met potdichte nieuwbouwhuizen wil je juist ervoor zorgen dat er zo min mogelijk vervuiling gecreëerd wordt in huis. Vroeger was het ook normaal om het hele jaar door elke dag een uurtje de ramen open te zetten om te luchten. Dus zelfs met al die vervuiling denk ik dat het binnenklimaat over het algemeen beter is dan een type D geventileerd huis.

Maar goed, iedereen moet het zelf weten en gewoon de argumentatie van beide kanten lezen en daarna zelf een oordeel maken. Gezien mijn totale energierekening kan ik in ieder geval concluderen dat afzuigen naar buiten geen deuk in mijn huishoudbudget slaat en ik daarom blij ben gekozen te hebben voor afzuiging naar buiten. Behalve vetfilter af en toe reinigen geen filters vervangen 8) en schone lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ConQuestador schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:39:
[...]

Ik hen een awair lucht sensor in mijn kantoor aangrenzend aan de keuken staan.

Als ik kook zie ik de fijnstof oplopen van 1 ug/m3 naar 2.5 (wat allemaal nog steeds enorm laag is). Pas wanneer ik vlees bak met veel rook (aka ik laat het aanbranden) dan kan je waarden van 1000+ zien, maar dat is ook het punt dat we de buitendeuren openzetten omdat het blauw van de rook staat.

Bij normaal kook gedrag zie ik nauwelijks stijgingen die noemenswaardig zijn.
Ja ligt er dus ook aan wat normaal koopgedrag bij jou thuis is. Als dat aardappels en groente gekookt in water is plus een gehaktbal uit de jus zal je inderdaad met recirculatie prima luchtkwaliteit kunnen houden.

Als je elke dag wokt of vlees braadt of de frituur aan hebt staan dan kan je beter naar buiten afzuigen.

1 kooksessie de buitendeur tijdens het koken open laten staan en je bent meteen een maand warmte kwijt ten opzichte van afzuiging naar buiten elke dag, dus of dat nou zo energie efficiënt is?

[ Voor 9% gewijzigd door Z___Z op 15-01-2024 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Z___Z schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:47:
[...]

1 kooksessie de buitendeur tijdens het koken open laten staan en je bent meteen een maand warmte kwijt ten opzichte van afzuiging naar buiten elke dag, dus of dat nou zo energie efficiënt is?
Over het algemeen is het niet mijn doel vlees aan te laten branden en het huis blauw te zetten ;)

Ook met afzuigkap zou je de woning blauw zetten in die situatie is mijn ervaring uit het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleCrex
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-06 16:28
Hallo allemaal,

Ik heb ongeveer 100 pagina's van het forum bekeken en vind het nog steeds heel lastig om te zeggen waar ik nu écht een fatsoenlijke keuken kan kopen voor de juiste prijs.

Wij zitten te denken om naar Superkeukens en Bruynzeel te gaan. We hebben een budget van maximaal 17.000 euro inclusief montage kosten en het eventueel verleggen van aansluitingen etc. We wilden het zelf op maximaal 15.000 euro houden, ivm onvoorziene kosten voor het verleggen van aansluitingen. Zie hieronder de ruimte de we ongeveer hebben.

Is 15.000 realistisch voor inbouwapparatuur zoals koelkast met vriesvak, vaatwasser, 2 ovens/magnetron en genoeg opbergruimte?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5EaBVr3gUSMEdLtyNm-1XxRBJ8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dG2DxmkVt12lOhLpKkEx3NfI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

wberkel schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:55:
[...]

Nope... Van de week maar weer eens bellen of mailen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
DoubleCrex schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:18:
Hallo allemaal,

Ik heb ongeveer 100 pagina's van het forum bekeken en vind het nog steeds heel lastig om te zeggen waar ik nu écht een fatsoenlijke keuken kan kopen voor de juiste prijs.

Wij zitten te denken om naar Superkeukens en Bruynzeel te gaan. We hebben een budget van maximaal 17.000 euro inclusief montage kosten en het eventueel verleggen van aansluitingen etc. We wilden het zelf op maximaal 15.000 euro houden, ivm onvoorziene kosten voor het verleggen van aansluitingen. Zie hieronder de ruimte de we ongeveer hebben.

Is 15.000 realistisch voor inbouwapparatuur zoals koelkast met vriesvak, vaatwasser, 2 ovens/magnetron en genoeg opbergruimte?

[Afbeelding]
Dat kan voor dat budget prima, mits je niet voor high-end apparatuur en premium kasten en blad gaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ouwereus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-06 22:43
Voor wie opzoek is naar keukeninspiratie; ik kwam zojuist https://www.hoog.design/nl/binnenkijken/cat/luxe-keuken/ tegen. Hier kan je binnenkijken bij +/- 2400 keukens. Weer eens wat anders dan de standaard pinterest plaatjes en brochures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
DoubleCrex schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:18:
Hallo allemaal,

[Afbeelding]
Waar, hangt van je smaak af. Bij Superkeukens heb ik halverwege de keukensamenstelling het gesprek afgebroken. Het geheel lag simpelweg niet in de lijn der verwachtingen zeg maar.
Maarja de keuze van Kvik kan ook niet iedereen hier bekoren op zn zachtst gezegd ;-)

Check die 2.49 om mee te beginnen. 6x40=240, dan een 6 cm extra ruimte in de hoek bij een hoek keuken is 246.
15k kan, maar denk dat het daar zo ongeveer begint.

Wat voor kookplaat, met afzuiging? of een kap
Quooker kraan?

Kunt al eens beginnen met apparaten van bosch of siemens ofzo shoppen bij keukenloods, veldkamp ed.
Vraag die op en je bent waarschijnlijk al op de helft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
martinus83 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:58:
[...]

Waar, hangt van je smaak af. Bij Superkeukens heb ik halverwege de keukensamenstelling het gesprek afgebroken. Het geheel lag simpelweg niet in de lijn der verwachtingen zeg maar.
Maarja de keuze van Kvik kan ook niet iedereen hier bekoren op zn zachtst gezegd ;-)

Check die 2.49 om mee te beginnen. 6x40=240, dan een 6 cm extra ruimte in de hoek bij een hoek keuken is 246.

Quooker kraan?

Kunt al eens beginnen met apparaten van bosch of siemens ofzo shoppen bij keukenloods, veldkamp ed.
Met dit budget moet je ook geen Bosch of Siemens willen… dan ga je het zeker niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-05 08:18
Ben benieuwd hoe men hier denkt over Samsung koelvries-combinaties en in het bijzonder de BRB26715CWW/EF. Ben namelijk op zoek naar een energiezuinige koelvries-combinatie en tezamen met de Siemens KI86SHDD0 zijn dit waarschijnlijk de overgebleven kandidaten (zie onder voor mij hele lijstje). De Samsung heeft No Frost vs. Low Frost Siemens, voor de rest zijn ze zeer gelijk. Hoe denkt men hier erover?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

RobbieB schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:25:
[...]

Met dit budget moet je ook geen Bosch of Siemens willen… dan ga je het zeker niet redden.
Zou ik ook denken, maar als je het via Superkeukens doet met Nobilia of Schüller kasten (echt niet veel mis mee), en dan serie 2 en 4 Bosch apparatuur kan je nog wel eens positief verrast worden als het in hun 'blokkorting' systeem past. En anders idd contact opnemen met Veldkamp of Keukenloods voor de beste aanbiedingen in die series.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

3dav0d3 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:48:
Ben benieuwd hoe men hier denkt over Samsung koelvries-combinaties en in het bijzonder de BRB26715CWW/EF. Ben namelijk op zoek naar een energiezuinige koelvries-combinatie en tezamen met de Siemens KI86SHDD0 zijn dit waarschijnlijk de overgebleven kandidaten (zie onder voor mij hele lijstje). De Samsung heeft No Frost vs. Low Frost Siemens, voor de rest zijn ze zeer gelijk. Hoe denkt men hier erover?

***members only***
N=1 en geen ervaring met de exacte typenummers.

Maar ik heb hier al 7 jaar een vrijstaande Samsung (no frost) koelvriescombi staan uit de hogere klasse (was toen in het oude labelsysteem nog A+++ en 173 kWh/annum, en groter de de genoemde inbouwkoelkasten). Nergens klachten over, koelt goed, vriest goed, geen ijsvorming, glazen legplanken, laden en deurvakken goed, deur stevig en sluit goed, is zuinig en behoorlijk stil en ziet er ook prima uit.

Daarvoor 16 jaar een Bosch (low frost) koelvriescombi en vriezer gehad en ook geen klachten.

Ik zou altijd voor no frost gaan. Let wel op de energielabels, of beter het jaarlijks energieverbruik. Als het verschil namelijk bijv 20 kWh/a is, dan is dat 20x een kwartje verschil per jaar, oftewel niet de moeite. Is het echter 200 kWh/a verschil, dan heb je na 10 jaar een halve koelvriescombi terugverdiend. :P

---------------------------

Verder @ jouw opmerking "KIN86SDD0 KIN86EDD0 KIN86ADD0 hebben meer energieverbruik dan de gelijkwaardige (en goedkopere) Siemens":

De enige Siemens die je quote is de KI86SHDD0. Mocht je de vergelijking daarop baseren, dat is geen no-frost model terwijl de door jouw genoemde modellen in de serie van Bosch dat wel hebben. Dus gelijkwaardig zijn ze niet. Kijk je naar de Siemens KI86 (S, E, of A) DD0 no-frost model, dan is zowel de prijs als het verbruik als het geluid gelijkwaardig. ;)

No frost heeft altijd een kleine energie- en geluidspenalty maar ik zou er zo voor kiezen. 186 kWh/annum voor de no-frost versie vs 164 kWh/annum voor de versie zonder, dat is 22 kWh per jaar verschil, oftewel iets in de buurt van 5 a 6 euro. Plus toch elk jaar minimaal 1 keer ontdooien (met alle energieverlies en extra kosten van dien). Ik zou het wel weten. Bij mij is het dus de KIN86SDD0 geworden. (Zou ik meer budget en ruimte hebben dan waren het een losse koelkast en vriezer boven elkaar geworden zijn, nog beter).

[ Voor 28% gewijzigd door Cap op 17-01-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleCrex
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 03-06 16:28
martinus83 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:58:
[...]

Quooker kraan?

Kookplaat met afzuiging zou mooi zijn, Quooker kraan is geen must.

Ik vind persoonlijk het stijltje heel mooi van Kvik maar ik las overal dat het een soort 2e IKEA zou zijn, dat is iets wat mij afschrikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

wberkel schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:55:
[...]

Nou, dat ging sneller dan verwacht. Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem en ga ik nieuwe fronten en nieuwe panelen op de kopse kanten krijgen. Dat gaat een serieuze klus worden, want dat betekent dat de keuken deels gedemonteerd zal moeten gaan worden. Hopelijk zonder al te veel gevolgschade.

Met de oplossing ben ik in ieder geval heel erg blij. De nieuwe fronten zijn technisch anders dan de mijne waarbij het probleem niet zou moeten ontstaan.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:22
RobbieB schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:25:
[...]

Hoezo niet? Ik heb hier op de lijst allemaal bosch apparatuur en een bora kookplaat voor iets meer dan 5k. Ja het is ‘maar’ een series 6 koelkast en vaatwasser maar wel series 8 combi stoomoven en bora PURU.

@DoubleCrex Wij hebben een keuken van 313 bij 186 en hadden ook een budget van 15k voor de keuken in gedachten (excl leidingwerk). Uiteindelijk ziet het er nu naar uit dat we hier nog iets onder gaan blijven alleen hebben we nog geen montage afgestemd met de interieurbouwer.

De prijsopbouw is als volgt:
6,2k voor de kasten
5,2k voor de apparatuur
2,8k voor het blad

Wij hebben uiteindelijk onder het mom van ‘beter in 1x’ goed wel een aantal duurdere opties genomen zoals een lemans systeem in de hoek, polybox voor afval in de spoelkast. Graniet werkblad wat opgedikt wordt naar 4cm en een 15cm smetplint rondom. Kookplaat met afzuiging en combi stoomoven.

15k lijkt me dus haalbaar voor je, maar wellicht zul je op sommige punten net iets moeten inleveren om binnen budget te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
PaT schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:54:
[...]

Nou, dat ging sneller dan verwacht. Blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem en ga ik nieuwe fronten en nieuwe panelen op de kopse kanten krijgen. Dat gaat een serieuze klus worden, want dat betekent dat de keuken deels gedemonteerd zal moeten gaan worden. Hopelijk zonder al te veel gevolgschade.

Met de oplossing ben ik in ieder geval heel erg blij. De nieuwe fronten zijn technisch anders dan de mijne waarbij het probleem niet zou moeten ontstaan.
Even terug gezocht in je posts. Maar om welk type fronten ging dit?
PaT in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
PaT in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Rotpunt gebruikt nogal bijzondere namen voor hun fronten.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 22:29
Vrij recent ook onze keuken opgeleverd.

Tijdens de oplevering van onze nieuwbouw woning zat er een siematic keuken in, met allemaal vrij basic (budget klasse) ETNA apparatuur (bijna geheel standaard keuken van het project). De gehele rest qua aankleding van de woning (vloeren, oprit, tuin, tuinomheining) enz moest ook nog gebeuren dus daarom niet direct voor een deftige keuken gekozen.

Tot afgelopen september, een lokaal keukenbedrijf, Reynaert Keukens, een demo keuken in de verkoop deed.
Qua smaak, maar vooral qua afmetingen paste dit nagenoeg precies.

Zo gezegd, zo gedaan, nog geen 30 min na de post een afspraak ingepland om de demo keuken eens te komen bekijken. Helaas konden we pas einde van de week ivm werk. Helaas bleek er nog een geïnteresseerde te zijn die direct de keuken afrekende. Maar zij boden voor dezelfde prijs nogmaals de keuken aan. Voordeel voor ons was dat we nog wat kleine zaken konden wijzigen. We hebben onder andere het blad laten verlengen, 2 dubbele lades erbij gedaan, koelkast weg (we hebben een set grote koelkast en vriezer van Siemens)
Het is een Tristar keuken geworden
Apparatuur:
Bora PURU
Vaatwasser IQ500
oven Siemens IQ500 met pyrolyse
Quooker combi + gunmetal met een 50 cm brede spoelbak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Scu8FfM5WTkjUM3A1bvOZpHQsIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dij0inAIQsOqSbRuyuSBwwOR.jpg?f=fotoalbum_large

2 dagen later waren ook de greepjes binnen en gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7jJziXlMYzd58jF63n6XNq0bLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1iYosmUtO1iQoRPrUNTvTRV.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de keuken een paar dagen in gebruik.
Wat een verschil.
Het verschil qua apparatuur is dag en nacht (mag ook wel XD )
De Bora maakt, buiten de afzuiging, geen hoorbaar geluid (de etna kookplaat hoorde je de spoelen zegmaar)
Qua afzuiging van de bora erg tevreden.
De oven is veel sneller warm en stiller. De vaatwasser maakt (veel) beter schoon, is veel stiller en de vaat is veel droger als ie klaar is.
Erg blij met de keuken :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schalk84
ymaenhout schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:23:

Tijdens de oplevering van onze nieuwbouw woning zat er een siematic keuken in, met allemaal vrij basic (budget klasse) ETNA apparatuur (bijna geheel standaard keuken van het project). De gehele rest qua aankleding van de woning (vloeren, oprit, tuin, tuinomheining) enz moest ook nog gebeuren dus daarom niet direct voor een deftige keuken gekozen.

Tot afgelopen september, een lokaal keukenbedrijf, Reynaert Keukens, een demo keuken in de verkoop deed.

Zo gezegd, zo gedaan, nog geen 30 min na de post een afspraak ingepland om de demo keuken eens te komen bekijken. Helaas konden we pas einde van de week ivm werk. Helaas bleek er nog een geïnteresseerde te zijn die direct de keuken afrekende. Maar zij boden voor dezelfde prijs nogmaals de keuken aan. Voordeel voor ons was dat we nog wat kleine zaken konden wijzigen. We hebben onder andere het blad laten verlengen, 2 dubbele lades erbij gedaan, koelkast weg (we hebben een set grote koelkast en vriezer van Siemens)
Apparatuur:
Bora PURU
Vaatwasser IQ500

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat een verschil.
De Bora maakt, buiten de afzuiging, geen hoorbaar geluid (de etna kookplaat hoorde je de spoelen zegmaar)
De oven is veel sneller warm en stiller. De vaatwasser maakt (veel) beter schoon, is veel stiller en de vaat is veel droger als ie klaar is.
Mooie keuken en mooie meevaller dan. Goed om te horen dat de apparatuur zo'n verschil maakt dan gaan wij er ook flink op vooruit.
Heb je toevallig detail fotos van de zwevende planken en de (installatie van) de ombouw? Ben benieuwd hoe de leds en kabels zijn weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Om mijn eigen zoektocht naar een zwarte 60cm wandzuigkap verder te delen:

Ik dacht dat ik er was met deze Elica Adele
Afbeeldingslocatie: https://afzuigkap.nl/media/cache/webp/5c/8e0acd5dac8146d8e9a82f50e2dd8ac6aadcc14f.880x660.webp
https://www.elica.com/WW-en/hoods/wall-mounted/adele

Kende Elica niet en vond het goedkoop klinken, maar maakt blijkbaar wel mooi spul :P

Maar daar lees ik dat stand 1 al 55dB is. De laagste stand is dus al redelijk luid en met 350m/h3 erg krachtig. Dus ben ik bang dat dat al kan irriteren.

Deze Bosch DWB66BC60 doet maar 26dB in stand 1. Maar krijgt juist weer een heel slecht cijfer op Geluid op hun eigen website en door de Consumentenbond 8)7 Vraag me dan wel af waar ze dat op baseren. Iemand ervaring met een Bosch Seriei 2 afzuigkap?
Afbeeldingslocatie: https://www.keukenloods.nl/images/artikelen/1920/1080/0/10/DWB66BC60/853531.jpg?1705325455

Dan is deze Elica wel weer een mooie, maar dag mag je gerust 1000 euro aftikken :X
Afbeeldingslocatie: https://storage904.cdn-immedia.net/sites/default/files/styles/new_1920x1080/public/prodotti/haiku-bl.jpg?itok=lbRtUbIR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:37
3dav0d3 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:48:

***members only***
No-frost is voor mij een no-brainer. Zelf heb ik al 9 jaar een Samsung vrijstaande koelvriescombinatie, goedkopere segment. Is me altijd goed bevallen, de lades en lade geleiders zijn sinds een jaar af aan het takelen maar we stoppen die ook altijd te vol dus dat is waarschijnlijk volledig aan ons zelf te danken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
DoubleCrex schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:50:
[...]

Kookplaat met afzuiging zou mooi zijn, Quooker kraan is geen must.

Ik vind persoonlijk het stijltje heel mooi van Kvik maar ik las overal dat het een soort 2e IKEA zou zijn, dat is iets wat mij afschrikt.
Dat komt vooral voort uit het gebruik van handleidingen omdat je de keuken in zowel flatpacks, als compleet gemonteerd kunt bestellen. Dat laatste is natuurlijk niet anders dan bij alle andere leveranciers. Verder is het gamma qua samenstelling zoals het is. Andere merken maken wellicht andere keuzes, meer kleuren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMarshal
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-05 12:23
Ik ben bezig met de ruimte-indeling van een geplande keuken. Ik heb twee opties uitgetekend in de Ikea keukenplanner. Het is nog niet zeker dat ik een Ikea keuken wil plaatsen, of uiteindelijk via een keukenboer een keuken laat plaatsen. Op dit moment wil ik graag jullie advies tav de indeling en loopruimte rondom de twee opties.

Optie 1: Diep kookeiland (-+ 120cm), met meer zitruimte aan de bar. Daardoor meer beenruimte en een groter werkoppervlak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1WFVDVJqjYGEcIPZ8WY3I4q8FA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AXn89ag0tIUWFVsB27QNFfW4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43FJQisE7E9tysg3xwJxosCvPZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hkUxHDtUFxPj8adjUOf5BJWW.png?f=fotoalbum_large

Optie 2: Minder diep kookeiland (+- 100cm), minder beenruimte aan de bar en een kleiner werkoppervlak, maar meer loopruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkd-W74Z7XzELp6VpVkKDHm4wNA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oqw9VPUh6HPhtDYT2eVgSvxf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0_ZJ92bgX7mSn30RHOzrznGfB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HI9vBTeDBv6vNOvriZ1tTZCB.png?f=fotoalbum_large
NB, de zijpanelen etc zijn allemaal niet ingetekend, het gaat nog puur om ruimtelijke indeling

De looproute in huis is vooral langs het spoelblok, wat de doorgang tussen de deur naar de bijkeuken en de rest van de woonkamer vormt. Tegenover de wasbak, in hetzelfde 'gangpad' komt ook de kookplaat (nu niet ingetekend). Ik verwacht dat 85% van de tijd wordt gewerkt in deze 'gang'. De overzijde van het kookeiland, waar de barstoelen zich bevinden, wordt waarschijnlijk een stuk minder gelopen.

Ik heb beide opties op de vloer uitgetekend met tape, en daarop lijken beide opties prima. Maar soms bedriegt de schijn.

Wat is wijsheid tav de indeling? Een diep of een ondiep eiland?

[ Voor 5% gewijzigd door TheMarshal op 17-01-2024 10:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34

orf

TheMarshal schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:03:
Ik ben bezig met de ruimte-indeling van een geplande keuken. Ik heb twee opties uitgetekend in de Ikea keukenplanner. Het is nog niet zeker dat ik een Ikea keuken wil plaatsen, of uiteindelijk via een keukenboer een keuken laat plaatsen. Op dit moment wil ik graag jullie advies tav de indeling en loopruimte rondom de twee opties.

Optie 1: Diep kookeiland (-+ 120cm), met meer zitruimte aan de bar. Daardoor meer beenruimte en een groter werkoppervlak.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Optie 2: Minder diep kookeiland (+- 100cm), minder beenruimte aan de bar en een kleiner werkoppervlak, maar meer loopruimte.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
NB, de zijpanelen etc zijn allemaal niet ingetekend, het gaat nog puur om ruimtelijke indeling

De looproute in huis is vooral langs het spoelblok, wat de doorgang tussen de deur naar de bijkeuken en de rest van de woonkamer vormt. Tegenover de wasbak, in hetzelfde 'gangpad' komt ook de kookplaat (nu niet ingetekend). Ik verwacht dat 85% van de tijd wordt gewerkt in deze 'gang'. De overzijde van het kookeiland, waar de barstoelen zich bevinden, wordt waarschijnlijk een stuk minder gelopen.

Ik heb beide opties op de vloer uitgetekend met tape, en daarop lijken beide opties prima. Maar soms bedriegt de schijn.

Ik vind het heel rommelig (sorry). Het is een verzameling van losse blokjes, hoog, laag. Een deur die het onderbreekt en een eiland dat verloren in de ruimte staat.

Je kunt vast inspiratie opdoen op internet of bij keukenboeren, of nog beter, laat eens een paar ontwerpen maken.

Ik zou proberen die deur naat de bijkeuken weg te werken. Dat kan verborgen in een kastenwand, of misschien kan de deur wel helemaal weg? Is er een mogelijkheid om vanuit de hal naar de bijkeuken te gaan? Dan wordt er veel meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
schalk84 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 07:21:
[...]

Mooie keuken en mooie meevaller dan. Goed om te horen dat de apparatuur zo'n verschil maakt dan gaan wij er ook flink op vooruit.
Heb je toevallig detail fotos van de zwevende planken en de (installatie van) de ombouw? Ben benieuwd hoe de leds en kabels zijn weggewerkt.
Doe even een pb, stuur ik ze vanavond!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martinus83

Ook ik vind dit vol en rommelig.
Waarom niet voor een hoek keuken met losse kast kiezen, loop je elkaar niet in de weg en je hoeft niet om een blok heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqlB7JxSEYbikxjOcAVQ070-FOM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tjCxlMtp3Fpu68ljnidT4fsy.jpg?f=user_large

of, alles iets meer in lijn met elkaar zetten. Eiland aan de wand zetten (inderdaad, raam zit niet ideaal) geeft meer ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2vcndX0PaVe0hmTuf8rpRrG_b4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iRzWePNdqWTxrFuvfTCgliYx.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door martinus83 op 17-01-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:20
Ik zou er een lang schiereiland van maken en stoelen aan de andere kant van het eiland plaatsen zonder los spoel aanrecht. Voordelen zijn dat het er niet zo opgepropt/rommelig uit ziet, genoeg werkoppervlak, een ruim looppad en je naar buiten kunt kijken wanneer je aan het eiland zit. Koelkast in de hoge kast, oven(s) in het eiland. Het nadeel is dat je er niet omheen kunt lopen, maar dat weegt niet op tegen de voordelen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMarshal
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-05 12:23
orf schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 10:13:
[...]

Ik vind het heel rommelig (sorry). Het is een verzameling van losse blokjes, hoog, laag. Een deur die het onderbreekt en een eiland dat verloren in de ruimte staat.

Je kunt vast inspiratie opdoen op internet of bij keukenboeren, of nog beter, laat eens een paar ontwerpen maken.

Ik zou proberen die deur naat de bijkeuken weg te werken. Dat kan verborgen in een kastenwand, of misschien kan de deur wel helemaal weg? Is er een mogelijkheid om vanuit de hal naar de bijkeuken te gaan? Dan wordt er veel meer mogelijk.
Dank voor je reactie, dat biedt weer nieuwe inzichten. Ik begrijp idd wat je bedoelt. Misschien maar eens bij wat keukenboeren langs gaan en die wat laten voorstellen dan. Nog meer op internet gaan zoeken zal me wrs niet heel veel helpen. Ben het er wel mee eens dat die extra nis achterin de keuken en het gebrek aan symmetrie het wat rommelig doet ogen.

Een schiereiland of een hoekkeuken hebben we overwogen, maar vonden ons eigen idee nog mooier dan dat. Ik zal eens kijken of ik alles wat strakker en symmetrischer kan maken
Mee eens, dat zou een heleboel meer mogelijk maken. Er is helaas geen mogelijkheid om van de hal naar de bijkeuken te gaan. Ook de deur optisch wegwerken is moeilijk. Hoewel niks onmogelijk is. In de hoek naast de deur staat namelijk nog een hoge radiator, waardoor de hele deur van een koof en kasten te voorzien wat lastiger is.

[ Voor 5% gewijzigd door TheMarshal op 17-01-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sysiwan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:56
Prijs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Vriendelijk ook :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ymaenhout
Omdat je het zo netjes vraagd :+ |:(

€14k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:54
Dag allemaal. Ik heb al flink wat doorgenomen op dit forum, maar zou graag wat meningen horen over deze keuken (voor onze nieuw te bouwen woning)? Nog verbeterpunten en wat denken je over de prijs? Offerte is 27k incl montage.

Het gaat om Excellentic van DB keukens (Rotpunkt lees ik), met als apparatuur Bosch: Inductie (serie 4), Vaatwasser (serie 4), Vriezer (serie 6), Koelkast (serie 6), Bakoven met magnetron (serie 8 ), Quooker combi. Het werkblad is composiet (2cm).

Wat me opviel is dat ik van veel apparatuur geen prijs online kan vinden. Dan staat er mail ons voor de beste prijs. Is dat gebruikelijk bij apparatuur uit een catalogus?

Een en ander is wel iets minder standaard vanwege de ruimte onder het schiereiland en de plek voor (in ons geval) een stoel op wielen om ook zittend te kunnen koken. Open gedeelte bij het schiereiland want daar komt een fontein voor de katten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X793KH9L4XAjJYRI4alANW7r3zE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvvS9Xipuolk0bAcKFUxphlp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBt9DrEg2KvbrF30Kq0k4v8wbPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOozDXDED7DkRMxMLFYHos1j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5M3oDGwu4ySFIGrKtLcsK2DIUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8D29BgTQ8stEyS2mzYmqInn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:38

ThePsycho

Biertje?

ArnaudYK schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:11:
Dag allemaal. Ik heb al flink wat doorgenomen op dit forum, maar zou graag wat meningen horen over deze keuken (voor onze nieuw te bouwen woning)? Nog verbeterpunten en wat denken je over de prijs? Offerte is 27k incl montage.

Het gaat om Excellentic van DB keukens (Rotpunkt lees ik), met als apparatuur Bosch: Inductie (serie 4), Vaatwasser (serie 4), Vriezer (serie 6), Koelkast (serie 6), Bakoven met magnetron (serie 8 ), Quooker combi. Het werkblad is composiet (2cm).

Wat me opviel is dat ik van veel apparatuur geen prijs online kan vinden. Dan staat er mail ons voor de beste prijs. Is dat gebruikelijk bij apparatuur uit een catalogus?

Een en ander is wel iets minder standaard vanwege de ruimte onder het schiereiland en de plek voor (in ons geval) een stoel op wielen om ook zittend te kunnen koken. Open gedeelte bij het schiereiland want daar komt een fontein voor de katten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben thuis ook katten en ik vraag me af of je echt blij wordt van 2 kattenbakken onder je kookplaat. Je gaat het ruiken, je krijgt van het gegraaf echt wel deeltjes in de lucht en je staat met je voeten in weggevlogen korrels. Ik zou dit heel snel vergeten als optie om eerlijk te zijn. :X

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
Oef. Die kattenbakken.. :r

Wij hebben die van onze kat in de verste hoek van de bijkeuken gezet. En met goede reden. En niet eens persé voor ons alleen, maar ook voor bezoek, waarbij de geur nog niet deels geneutraliseerd is door gewenning.

Verder zou ik overwegen je bovenkasten in een andere kleur/patroon te doen, te kijken of je de hoge kasten door kan trekken langs het schuine plafond en de oven kan uitlijnen met de lijnen van je koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnaudYK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:54
RobbieB schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:04:
Oef. Die kattenbakken.. :r

Wij hebben die van onze kat in de verste hoek van de bijkeuken gezet. En met goede reden. En niet eens persé voor ons alleen, maar ook voor bezoek, waarbij de geur nog niet deels geneutraliseerd is door gewenning.

Verder zou ik overwegen je bovenkasten in een andere kleur/patroon te doen, te kijken of je de hoge kasten door kan trekken langs het schuine plafond en de oven kan uitlijnen met de lijnen van je koelkast.
Thanks, ja die kattenbakken zien er hier wat raar uit, maar de versie die we hebben (met deksel en vrij diepe koml) valt reuze mee. En hoewel het een nieuwbouw huis is is het vloeroppervlak beperkt (geen bijkeuken o.i.d.). Overigens hebben we nu een vergelijkbare opstelling (alleen wat korter en met een tussenschotje tussen de bakken en geen kookplaat erboven) en dat gaat prima. We doen wel vaak opruimen direct na afloop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
ArnaudYK schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:11: Nog verbeterpunten en wat denken je over de prijs? Offerte is 27k incl montage.
De hoge kasten tegen de schuine wand met ramen vind ik nogal rommelig en vooral onrustig overkomen. Kijk eens wat je ervan vindt als links de hoge kasten staan en je het werkblad met spoelbak tegen de schuine wand hebt. Dat geeft lucht in je keuken en eventueel kun je de hoge kasten extra hoog maken voor de spullen die je niet zo vaak gebruikt (handig als je weinig ruimte hebt, wat het geval is als ik het goed begrijp).
Kattenbak kan daar wel, maar ik zou er een deurtje met uitsparing voor zetten, om geur- en stofverspreiding te beperken. Is er vast niet kant en klaar, maar is niet zo ingewikkeld te maken (eventueel neem je dit van Ikea als voorbeeld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMUv9UFwNrWtVadDj6EJWCc-q4w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GFUT3HG9r1Ypcd3C48vLluTJ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 04-06 21:43

Apparatuur:
Bora PURU
Vaatwasser IQ500

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat een verschil.
Mooi! heb je nog wat close ups van die Quooker in Gunmetal? Wij willen ook deze kleur, icm een donkere spoelbak (antraciet silgranit) en een licht blad. Alleen de staaltjes van Quooker zijn zo klein dat het moeilijk is goed te zien hoe dit uitpakt.
Pagina: 1 ... 440 ... 515 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1