Zoals ik een tijd geleden heb verteld hier, zijn wij na heel veel keukenzaken te hebben bezocht uitgekomen bij een interieur bouwer.
Eind november is de keuken geplaatst met tijdelijk werkblad, zijn standaard leverancier kon het werkblad wat wij wilden niet leveren en daarom moest hij bij Dekker Zevenhuizen bestellen. Daar ging meer tijd overheen, dus afgelopen week hebben ze de keuken afgemaakt.
Wat wij enorm lastig vonden bij u veel keukenboeren zijn de verkooptechnieken. Hoog beginnen, laag uitkomen en daarmee gaat bij velen ook de kwaliteit achteruit. We wilden graag eikenhout zwart, maar door de prijzen ging dat eigenlijk overal al snel naar hout look (kunststof). Ook de prijsverschillen tussen kunststof zorgden voor keuzestress. Eigenlijk heeft iedere zaak 3 zwarte hout look frontjes
- glimmend goedkoop uitziend
- acceptabel, maar wel vingerafdrukken
- extra matte laag, minder vingerafdrukken
Ook de prijs stijgt dan mee omhoog.
Echt eikenfineer heeft dat probleem van vingerafdrukken nóg minder, maar komt met een forse prijsstijging.
Aangezien ik blijkbaar slecht ben in onderhandelen en we toch wel met een budget werkten, kwamen we bij keukenzaken iedere keer weer uit op concessies in de frontjes. Uiteindelijk vroegen we maar direct naar de hout look frontjes, want eikenfineer was toch onbetaalbaar.
Dus laatste kans nog naar een interieur bouwer in Bergschenhoek gegaan. Echt aangegeven dat we enkel even komen kijken, direct aangegeven een verkennend gesprek. Op sociale staan eigenlijk alleen grote villa projecten en dat past totaal niet bij ons budget met onze simpele rijtjeswoning. Het was een out of the box gedachte, we kregen de tip van vrienden en dachten vooraf: Heel mooi, maar dit wordt toch te duur.
Nooit geweten dat zij ook kunststof doen overigens. Maar dan kon dus ook. De werkwijze sloot veel meer aan bij ons gevoel. Hij gaf aan, je hebt twee opties:
- kunststof
- eiken fineer
Prijzen voor kunststof zijn allemaal gelijk. Ze hebben een boek met letterlijk honderden staaltjes van hout look kunststof, de één zal iets duurder zijn dan de ander, maar het verschilt allemaal niet zo. Dus ik geef je twee prijzen en dan mag je bij kunststof kiezen wat je het mooist vind.
Tja het mooiste? Eikenfineer.
Direct met de deur in huis vallen: meerprijs eikenfineer tegenover kunststof: €1200 voor heel de keuken.
Dus het is tóch eikenfineer geworden. Deze kunnen ze volledig naar smaak borstelen, wat de mate van groeven bepaalt en kleuren. Doe maar gewoon zwart.
Zo gezegd zo gedaan.
Halverwege oktober de knoop doorgehakt, begin november kreeg ik een berichtje dat de keuken geproduceerd was (doordat ze alles zelf maken is het geen 3 maanden wachten). Eind november geplaatst. En vorige week dus met het definitieve werkblad.
Frontjes zwart eikenhout fineer
Werkblad is Easy clay honed van Dekker
Vensterbank mee laten nemen in hetzelfde eikenfineer van de frontjes.
Apparatuur allemaal van Siemens en de kookplaat van Bora:
Vaatwasser: SIEMENS SX65Z801BE
Oven: SIEMENS HB734G1B1
Combi-oven: SIEMENS CM724G1B2
Koelkast: SIEMENS KI81RADE0
Kraan: QUOOKER 22+XBLK (flex combi plus)
Kookplaat: BORA PURU
Dan nu de foto’s van het eindresultaat:
Ik zou het zo weer doen bij een interieur bouwer. Waarom?
- echt maatwerk, dus plint blijft 10cm, als het blad hoger komt, worden de kastjes groter.
- hoek kast loopt dus echt helemaal tot de muur, omdat het maatwerk is.
- diepere lades dan bij keuken boeren (wederom door maatwerk)
- hoge kast standaard tot het plafond, waar keuken zaken standaard 220 doen.
Wat zijn de nadelen?
- wij kwamen vanuit alle keuken boeren met een redelijk kant en klaar pakket van wat we wilden. Daardoor ging het proces wat chaotisch. Denk ook door ons. We waren met stukadoors, elektriciens, deuren en vloeren bezig. Complete verbouwing in een tijdsbestek van 3 weken. Erg krap.
- zij doen standaard een aantal zaken en als je daar niet op let of actief naar vraagt, dan ben je te laat. Spoelbak is onderbouw en kookplaat vlak inbouw. Eigenlijk alleen omdat zij dat het mooiste vinden. Daar hebben ze misschien wel gelijk in, maar vooral de kookplaat kwam voor ons als verrassing. Spoelbak hebben we naar gevraagd en toch voor onderbouw gekozen, maar mijn vrouw twijfelt nog steeds 😉
Al met al dik tevreden. Ook echt met de details. Binnenkant helemaal zwart, mooie scharnieren en merkjes van gen zelf. Geeft stiekem toch een beetje een luxe gevoel.
Edit:
Oh ja nog een voorbeeld waaruit blijkt dat ze het gewoon goed willen doen: verzoek vooraf om alle leidingen af te monteren, dus alles zat op de muur, aansluit klaar.
Hij kwam hier en zegt, tja dan moet ik een groot gat in de achterkant van het kastje maken. Dat is niet mooi. Hij heeft de afvoer afgezaagd, alles in het kastje opnieuw opgebouwd, compleet met kogellager afsluitkraantjes. Echt gewoon netjes, waar ik ervan uit ga dat iedere keuken zaak dat als meerwerk had aangemerkt.
Dat vind ik mooi om te zien, resultaat staat voorop, ook als de prijs al vast ligt!
[
Voor 3% gewijzigd door
Tweak_ers op 26-12-2023 11:59
]