Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingAardvark
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:13
Yesiladam schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 05:44:Ook zijn alle opmerkingen/tips/vragen welkom.
Is het smalle latje achter de kookplaat en wasbak het enige "spat" oppervlak? Ik zou daar toch echt iets groters van maken, ook al heb je de muur erachter voorzien van schrobvaste verf.

Uitgaande van mijn eigen ervaring: er spat nog behoorlijk wat op de wand, ook al ben je voorzichtig.

[ Voor 13% gewijzigd door RagingAardvark op 19-12-2023 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:07
RagingAardvark schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:46:
[...]
Is het smalle latje achter de kookplaat en wasbak het enige "spat" oppervlak? Ik zou daar toch echt iets groters van maken, ook al heb je de muur erachter voorzien van schrobvaste verf.

Uitgaande van mijn eigen ervaring: er spat nog behoorlijk wat op de wand, ook al ben je voorzichtig.
Had in onze vorige keuken helemaal geen spat rand. Goede Sigma schrobvaste verf had niets te lijden en zag er na 6 jaar nog als nieuw uit. Zowel achter de kookplaat als spoelbak. Zou alleen zo'n randje doen als je het mooi vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:02
Yesiladam schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 05:44:
2 weken geleden getekend voor ons eerste nieuwbouw woning.
Ik vind dat er heel weinig werkruimte is. Die muur waar het lage deel tegenaan staat lijkt langer. Kun je daar niet 2 blokken extra tegenaan zetten, zodat je een langer aanrecht krijgt en meer werkruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorn188
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-10 09:40
Ha allen, wij zijn in een later stadium van onze keuken belandt en moeten knopen doorhakken. We zijn bij twee keukenzaken langsgeweest. We hebben twee keer exact dezelfde opstelling gekozen en vergelijkbare frontjes.

Bij Kvik kwamen we uit op 12k voor de keuken incl merkapparatuur (bijna alles van Bosch), .
Kastjes: 5.500 (eigen merk)
Apparaten: 3.750

Ik heb een aantal apparaten los vergeleken en hier zat ongeveer 40 euro verschil in Kvik vergeleken met keukenloods voor bijvoorbeeld de oven. Klinkt als een redelijke prijs.

Bij Grando hebben we nu een offerte liggen van 14.500. De kastjes zijn hierbij van Hacker. Qua apparatuur hebben we alles budget (Etna) behalve de Siemens vaatwasser. Maar wel een extra Quooker erbij.

Kastjes: 6.684
Apparaten: 4.946

Ik heb de Etna oven in de Grando offerte vergeleken met Keukenloods en zag een verdubbeling van de prijs. Wij betalen 1.349 voor de oven terwijl deze bij Keukenloods voor 629 wordt verkocht.

Zo onder elkaar komt Kvik er het beste uit. Maar wij vinden de keuken van Grando mooier. Ook lees ik meer positieve verhalen over hun aftersale en worden we goed geholpen in de winkel. Alleen de prijs voelt toch niet helemaal goed (vooral het verschil in apparaten). Wat zou jullie advies zijn? We twijfelen om nog een derde keukenzaak te proberen maar hebben niet zo veel zin om hier weer uren te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yesiladam
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-10 01:37
MikaX schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:07:
[...]

Ik vind dat er heel weinig werkruimte is. Die muur waar het lage deel tegenaan staat lijkt langer. Kun je daar niet 2 blokken extra tegenaan zetten, zodat je een langer aanrecht krijgt en meer werkruimte?
het is nu 3 meter, word waarschijnlijk 3.60. we zitten met de verhouding keuken en begin woonkamer. aannemer heeft de meterkast een beetje onhandig geplaatst. ik heb een woonkamer van 12 meter, dus ruimte is eigenlijk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-10 15:38
jorn188 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:14:
Ha allen, wij zijn in een later stadium van onze keuken belandt en moeten knopen doorhakken. We zijn bij twee keukenzaken langsgeweest. We hebben twee keer exact dezelfde opstelling gekozen en vergelijkbare frontjes.

Bij Kvik kwamen we uit op 12k voor de keuken incl merkapparatuur (bijna alles van Bosch), .

Ik heb een aantal apparaten los vergeleken en hier zat ongeveer 40 euro verschil in Kvik vergeleken met keukenloods voor bijvoorbeeld de oven. Klinkt als een redelijke prijs.

Bij Grando hebben we nu een offerte liggen van 14.500. De kastjes zijn hierbij van Hacker. Qua apparatuur hebben we alles budget (Etna) behalve de Siemens vaatwasser. Maar wel een extra Quooker erbij.

Ik heb de Etna oven in de Grando offerte vergeleken met Keukenloods en zag een verdubbeling van de prijs. Wij betalen 1.349 voor de oven terwijl deze bij Keukenloods voor 629 wordt verkocht.

Zo onder elkaar komt Kvik er het beste uit. Maar wij vinden de keuken van Grando mooier. Ook lees ik meer positieve verhalen over hun aftersale en worden we goed geholpen in de winkel. Alleen de prijs voelt toch niet helemaal goed (vooral het verschil in apparaten). Wat zou jullie advies zijn? We twijfelen om nog een derde keukenzaak te proberen maar hebben niet zo veel zin om hier weer uren te zitten.
Welke keuken loods prijzen heb jij aangehouden? De prijzen op de site zijn hoger dan je per mail krijgt. Wanneer je vervolgens even belt, of langsgaat bij een KL filiaal kan men een nog betere aanbieding maken.

Bij Grando lijkt men de adviesprijs te hanteren. Qua apparaten moet je toch wel 35-45% onder de adviesprijs uit kunnen komen bij Siemens/Bosch is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Yesiladam schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:17:
[...]

het is nu 3 meter, word waarschijnlijk 3.60. we zitten met de verhouding keuken en begin woonkamer. aannemer heeft de meterkast een beetje onhandig geplaatst. ik heb een woonkamer van 12 meter, dus ruimte is eigenlijk genoeg.
Heb je een wat completere floorplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yesiladam
martinus83 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:21:
[...]

Heb je een wat completere floorplan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3KhUshmviH2PRvAYlJpFbey9Hg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rb2HxyhJtSmM8LHlERtVBAMN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jorn188 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:14:

De prijs van die ‘gratis’ quooker zit gewoon verwerkt in de overige prijzen. Lees; daarom lijken de andere apparaten opeens veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
ja die meterkast doe je niks aan. Als je dat door wilt trekken in de vorm van een ondiepe open kast oid wordt het maat werk. Wat je ook zelf zou kunnen (laten) uitvoeren.

De buitenzijde, daar zou je je blad toch door kunnen trekken? Nu heb je amper aan-eengesloten werk oppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yesiladam
martinus83 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:12:
[...]

ja die meterkast doe je niks aan. Als je dat door wilt trekken in de vorm van een ondiepe open kast oid wordt het maat werk. Wat je ook zelf zou kunnen (laten) uitvoeren.

De buitenzijde, daar zou je je blad toch door kunnen trekken? Nu heb je amper aan-eengesloten werk oppervlak.
hoe zou jij dat doen? ik heb nu tegenover de meterkast een blad en kasten van 3 meter. komt ongeveer op de helft van de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
  • Laatst online: 09:02
Yesiladam schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:45:
[...]
hoe zou jij dat doen? ik heb nu tegenover de meterkast een blad en kasten van 3 meter. komt ongeveer op de helft van de meterkast.
Dat zou je nog wel verder kunnen doortrekken, 360 of zelfs 420. Je woonkamer is ruim genoeg om nog makkelijk een eettafel en zithoek kwijt te kunnen. Je hebt nu 2 redelijk kleine stukjes aanrecht ingetekend staan in die 3 meter. En dat stuk helemaal rechts is lastig leeg te houden.
Wij hebben nu ook wat jij hebt, en nog een beetje extra, want bij ons zit de spoelbak in een L, met links ervan ook nog 60. Maar het is echt te weinig in de praktijk. Zeker nu er iets grotere kinderen zijn.
Ik zou ook overwegen koken en spoelen om te draaien. Je moet vaker bij de spoelbak zijn, dus dat is fijner dichtbij te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2 weken geleden getekend voor ons eerste nieuwbouw woning. Bij de project aangesloten keukenboer is Eigenhuis keukens. 2x langs geweest voor een verkoopgesprek en een eind offerte gekregen. wij zijn voor de volgende gegaan:

- Hacker concept130 top soft kasten
- Siemens oven met magnetron functie HM936GCB1
- Bora Puru (opbouw)
- Siemens koel-vries combi KI86V5SE1
- Siemens vaatwasser SX63E804BE
- Quooker Combi+ + zeeppomp
- Composiet blad van Caesarstone 2cm dik + spatwand van 10cm
- verlichting onder kastjes

Wij hebben meerdere keukenboeren bezocht en offertes opgevraagd. Eigenhuis keukens kwam toch met het beste aanbod en prijs. Ook kwam de verkoopadviseur erg professioneel over. Helaas slechte ervaringen met andere keukenboeren. Keukenloods 2x langs geweest en wilde nog geen moeite doen om een 3d tekening te maken. Ze gingen ervanuit dat ik binnen een half uur een beslissing kon maken.

Helaas moeten wij best lang wachten voor de oplevering van onze woning. Tot die tijd kunnen we van alles nog aanpassen. waarschijnlijk gaan wij de keuken nog upgraden naar een Hacker systemat met net iets andere apparatuur. Zoals een oven en een aparte magnetron i.p.v. combi. Iemand enige ervaring met Hacker concept130 top soft? Ook zijn alle opmerkingen/tips/vragen welkom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eens met de betrekking tot de opmerkingen over werkruimte. Ik zou het lage blok ook iets langer maken.
Verder vind ik de belijning in de kastenwand met nis nogal rommelig door een combinatie van horizontale en verticale greeplijsten en verschillend maten kastjes.
Valt me ook op dat aan de rechtkant van de kasten het zijpaneel tot op de grond loopt en aan de kant van het raam niet. Dat zou ik gelijk trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:35
Gezien de ruimte zou je jzelf moeten afvragen wat voor type mensen zijn jullie.
Sta je graag uren in de keuken en hang je zelden op de bank?

Zo ja; kijk eens naar de optie om de keuken naar achter te plaatsen en dan in het voorstuk je bank hoek te maken.
Zo zou je naast je meterkast mooi een Tv nis kunnen maken. Kan je meteen alle kabels etc naar je meterkast doortrekken etc.

Maar als een keuken puur is om 's avonds even snel een maaltijd in elkaar te gooien en jullie er verder weinig waarde aan hechten is dat ook weer zonde v/d ruimte.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
Flix20 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:08:
[...]

Gezien de ruimte zou je jzelf moeten afvragen wat voor type mensen zijn jullie.
Sta je graag uren in de keuken en hang je zelden op de bank?

Zo ja; kijk eens naar de optie om de keuken naar achter te plaatsen en dan in het voorstuk je bank hoek te maken.
Zo zou je naast je meterkast mooi een Tv nis kunnen maken. Kan je meteen alle kabels etc naar je meterkast doortrekken etc.

Maar als een keuken puur is om 's avonds even snel een maaltijd in elkaar te gooien en jullie er verder weinig waarde aan hechten is dat ook weer zonde v/d ruimte.
2740 is wel echt heel smal om een zithoek te maken.
Wij zitten met een soortgelijke opstelling met 3,10 aan de voorkant en dat is al smal. Merkt dat 3,50 eigelijk het minimale is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
[...]

Misschien kun je iets creatiever met de keuken om springen.
Op inrichting van de wand is al wat gezegd. De nis lijkt me erg laag. Dat is voor een koffie apparaatje oid? dat is wel een goeie set. Maar je zou ook aan de overzijde een nis kunnen insluiten tussen 2 hoge kasten bijvoorbeeld. Zo kun je wat meer kwijt.

Dat raam aan de voorzijde moet zo laag blijven? anders zou je nog een L keuken kunnen overwegen, en de meterkast zijde vrij houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwereus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 26-08 11:14
Je zou ook de keuken in het midden plaatsen en de eettafel naar onderen om meer mogelijkheden voor je keuken te hebben met bijvoorbeeld een schiereiland en een kastenwand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Lts5O-FzWAt6gMQDmXJG-eVWdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vwxjx2YnUNUlr0UmFo7k3tTD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Keuken nieuws:
Per 01-01-2024 zal Tristar Keukens BV verder ondernemen onder een nieuwe naam: Madebydas. Inmiddels produceert ons keukenbedrijf al ruim 28 jaar onder de bedrijfsnaam Tristar Keukens BV.

Deze naam hebben we ruim 20 jaar met trots uitgedragen maar in de afgelopen 8 jaar hebben we deze naam regelmatig voor onszelf ter discussie gesteld. Inmiddels hebben we besloten om de naam niet verder uit te dragen. Dit heeft meerdere redenen: één daarvan is om onze partners met een nieuwe brand exclusiviteit te bieden aan zijn onderneming, en de andere reden is dat het product de naam Tristar ontgroeid is.

Laat u verrassen door Madebydas
Staat nog niks op de website: https://madebydas.nl/
Op de oude site is er niets veranderd: https://tristarkeukens.nl/over-tristar/

Hopelijk gaan ze onder de nieuwe merknaam ook eens werken met brochures e.d. met de mogelijkheden, maar ben er 'bang' voor. Ze boden Tristar al als private label aan (bijvoorbeeld als 'Residentic keukens' bij DBkeukens), maar dat lijkt ook in het nieuwe concept nog aan de orde: "onze partners met een nieuwe brand exclusiviteit te bieden aan zijn onderneming".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinus83
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6IxyAgUuXUkr38jda6_5BXOG2s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/veYIGMHc340xnudv1pIQL3lk.jpg?f=user_large

Blauw is laag, grijs is hoog.
Hoogbouw twee kasten met daarin ruimte voor evt 2 ovens naast elkaar.
Tegen achterzijde meterkast zou je iets door kunenn trekken. Ondiepe kast? ik weet niet hoe diep de nis is naast je meterkast. Verhoudingsgewijs niet heel diep dus wordt toch lastig daar iets te bouwen.

Daarnaast een nis van 60 cm, binennwerk houtlook bijvoorbeeld, plankje erin. Geen bovenkastje.
Daarnaast kun je een koelvries combi zetten.

Andere zijde spoelzone, vaatwasser en spoelbak. Daarnaast 120 cm lade (bestek kookgerei etc) en daarnast kookplaat met afzuiging en 2 lades er onder voor pannen, kruiden ed.

[ Voor 39% gewijzigd door martinus83 op 19-12-2023 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 09-10 20:25
ThePsycho schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:13:
[...]

We missen hier nog twee details, namelijk hoe de kabel op het apparaat zelf is aangesloten en het aansluitschema. Dan kunnen we je een stuk verder helpen :)
De installatiemannen had de kookplaat aansluiting op 3 fase gelaten en niet omgebouwd naar een twee fasen kookgroep (m.a.w. 1 brug en 1 kabel verleggen). Dus wij gingen van een kookgroep uit en hadden zo de stekker aangesloten.

Nu ik dit gedaan hebt werkt het eindelijk :)

Thanks voor de tip allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yesiladam
martinus83 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 16:03:
[...]

[Afbeelding]

Blauw is laag, grijs is hoog.
Hoogbouw twee kasten met daarin ruimte voor evt 2 ovens naast elkaar.
Tegen achterzijde meterkast zou je iets door kunenn trekken. Ondiepe kast? ik weet niet hoe diep de nis is naast je meterkast. Verhoudingsgewijs niet heel diep dus wordt toch lastig daar iets te bouwen.

Daarnaast een nis van 60 cm, binennwerk houtlook bijvoorbeeld, plankje erin. Geen bovenkastje.
Daarnaast kun je een koelvries combi zetten.

Andere zijde spoelzone, vaatwasser en spoelbak. Daarnaast 120 cm lade (bestek kookgerei etc) en daarnast kookplaat met afzuiging en 2 lades er onder voor pannen, kruiden ed.
bedankt voor het meedenken. ik ga het thuis even overleggen. gelukkig kan ik nog alles veranderen tot definitieve bestellen dus 12 weken voor oplevering. dat zal ergens half 2025 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wberkel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-07 22:09
RobbieB schreef op maandag 18 december 2023 @ 22:02:
[...]

Overhang is van veel variabelen afhankelijk:
- materiaal blad
- dikte blad
- totale formaat blad
- wel/geen ondersteuning

Zeker bij composiet bladen is het lastig, omdat de sterkte en belasting erg verschilt per type. Een goede keukenzaak vertrouwt daarbij op de kennis van hun leverancier.

En dat is ook het enige dat je kan doen. Vertrouwen op de experts. Maar zorg wel dat je er een pakt waar je garantie op hebt. Zodra een leverancier zegt “op eigen risico”, zou ik er niet aan beginnen.

En vwb de ruimte naast de spoelbak, wat wil je ermee doen? Komt er een apparaat? Is het voor vuile vaat of vaat te laten drogen? Is het om eten te bereiden? Etc.
Helaas zeggen de experts verschillende dingen over de bladen, ookal is het een composiet blad van dezelfde fabrikant.
Het gaat om een blad dat op een kast ligt van 1,20m, maar oversteekt, zowel aan de achterkant als de zijkant naar onze voorkeur 35 cm. In totaal is het blad 1,00x1,75m

Bij de spoelbak hebben we in het ontwerp rechts voldoende ruimte, maar links zit een muur.
Ik denk dat ruimte links vooral handig is voor bijv. groente snijden die je gelijk wil wassen in de spoelbak.
Er hoeven in ieder geval geen spullen te staan of apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Yesiladam schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 18:45:
[...]

bedankt voor het meedenken. ik ga het thuis even overleggen. gelukkig kan ik nog alles veranderen tot definitieve bestellen dus 12 weken voor oplevering. dat zal ergens half 2025 zijn.
Het lage deel zal nog iets verder de kamer in komen denk, zie ik nu.

Ja tis maar een simpel idee. Tis net waar jullie vaak zitten, of niet.. zoals al gezegd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vendetta_X
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Quooker vraag, die van ons slaat elke 5-10 min aan. Is dat normaal? Spoelkast mist nog een lade dus het is vrij duidelijk te horen.
Betreft een nieuw net aangesloten exemplaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Vendetta_X op 19-12-2023 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:39
Vendetta_X schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:55:
Quooker vraag, die van ons slaat elke 5-10 min aan. Is dat normaal? Spoelkast mist nog een lade dus het is vrij duidelijk te horen.
Iedere tien minuten is wel snel. Bij ons is het ongeveer elk half uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIIKaYQfcPJL6VPYAH2rGGYBa5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFkbEdfWH2iBjScDuoMx8UkT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 00:04

codeneos

[...]

Vendetta_X schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:55:
Wij hebben ook een Quooker in de huidige keuken en horen hem helemaal niet. Staat natuurlijk wel in de spoelkast.

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

FitTiv schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:19:
[...]

Hoe is dit bevallen? Neig ook die kant op..
De bestelling is eind dit jaar pas in gang gezet. Keuken moet dus nog geleverd worden dus hoe het bevalt kan ik nog niet zeggen.

Ik heb bij de keukenkastenfabriek (zoek ook op KKF of DKKF in dit topic) kasten samengesteld. Het voordeel is dat je hiermee zelf in hun online omgeving kunt puzzelen, direct de kosten per kast/optie zien en ze in je winkelwagen plaatsen. Ook kan je hun kleine showroom bezoeken en kan je daar een sessie van een paar uur doen waarbij ze met je meedenken en een tekening voor je maken. Net zoals bij een traditionele keukenboer dus. Dat meedenken doen ze erg goed, ze pushen nergens en ze nemen alle tijd. En als je in het proces meerdere keren dingen wil wijzigen is dat geen probleem.

De kasten van KKF zijn van een mooie kwaliteit met dikke planken, dikke achterwanden en Blum Legrabox laden. Keuze uit greep, greeploos, push-to-open is allemaal mogelijk. Je kan ze ook vragen om dingen die ze niet in de online configurator hebben, zoals maatwerk kasten en afwijkende korpushoogte of kleur.

Of het veel goedkoper is durf ik niet te zeggen. Zij denken van wel, ik zou zeggen, dat ligt er maar aan. Bij een 'gewone' keukenboer kan je natuurlijk ook een dergelijke kwaliteit en opties krijgen maar vaak niet met de standaard keuken die ze aanbieden. Dus je moet als je op prijs wilt vergelijken proberen appels met appels te vergelijken en niet met peren.

Los van de prijs vond ik het prettig om zelf meer grip op de keuzes te hebben, en daarbij ook kastje voor kastje kunnen zien wat de kosten zijn en wat de kosten van de opties zijn. Het spelen met opties wel niet in de configurator helpt je ook met je kennis en brengt je op ideeën. Althans, zo werkt het bij mij. :)

Omdat ze bij KKF, op een Quooker en sinds kort ook een Bora kookplaat na, geen apparatuur verkopen en ook geen werkbladen, zitten ze wat dat betreft ook niet te pushen in een richting. Apparatuur zelf besteld bij Veldkamp / Keukenloods en leverdatum op 1 week voor geplande levering keuken gezet. De typenrs van de apparatuur geef je door aan KKF zodat zij de kasten er specifiek voor kunnen aanpassen, daarna voer je de bestelling van de kasten pas door.

Nu rest nog het werkblad + spoelbak uitzoeken. Waarschijnlijk even kijken bij Vasto / de keukenbladenfabriek en ook elders nog een paar offertes opvragen. Altijd laten inmeten door de werkbladen leverancier, en plaatsen ook, dan hebben zij de verantwoordelijkheid bij niet passen of breuk.

Dan heb ik straks wellicht een keuken van de keukenkastenfabriek en de keukenbladenfabriek. :S
Niet erg sexy, maar uiteindelijk is het gewoon een Ballerina keuken met Silestone of Dekton werkblad.

Nadelen: meer gedoe.
- Je moet op meer plekken iets bestellen, controleren, afspraken maken over de levering. Natuurlijk moet alles een beetje op elkaar aansluiten want je hebt geen zin om een maand zonder / met een noodkeuken te zitten. Wijzigt er wat in de planning dan moet je daar zelf bij de verschillende partijen achteraan zitten, want de keukenboer doet dit niet voor je.
- Natuurlijk moet je ook de keuken zelf (laten) inbouwen, daar zitten extra moeite of kosten aan verbonden. Aan de andere kant, bij een keukenzaak betaal je ook gewoon een bedrag voor het inbouwen van de keuken, door hun 'eigen' monteurs, meestal ook maar een externe partij die ze inhuren.

Nog en aandachtspunt en geen nadeel, want dat moet je ook zelf (laten) doen als je bij een keukenboer bestelt: het voorwerk. Dus je oude keuken verwijderen indien aanwezig, en het voorbereiden van de aansluitpunten voor water, afvoer en elektra en het klaar maken van de vloer en muren zodat de kastjes goed geplaatst kunnen worden en de wanden afgewerkt met platen, betegeld of geverfd.

Kortom: je moet meer moeite doen en je krijgt het niet allemaal met de paplepel aangereikt. Maar je hebt wel maximaal inzicht in het proces en doet daardoor kennis op, en dit het helpt je daardoor ook bij het maken van keuzes. Dus meer grip op het proces en ook heb je keuzevrijheid. Het is anders, maar zeker niet per se voor iedereen beter. ;)

Lang verhaal maar hopelijk heb je er wat aan bij het maken van een keuze.

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 20-12-2023 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wberkel
Nog een vraag aan de experts over de ruimte van een quooker.
Wij willen die in een ladenkast van 80 cm breed plaatsen (en 60 diep)
Achter die kast langs moet echter ook de ecotube van de Bora.
Wel hebben we een verdiept werkblad van 70 cm, waardoor er extra ruimte achter de kastjes is.
De kasthoogte + plint wordt 91 cm. (78+13).

In mijn gedachte zou de ecotube boven of onder de quooker langs kunnen. Quooker is immers 47 cm hoog. Ecotube 25 cm.
25+47 = 72, dus nog bijna 20 cm marge (voor leidingwerk of wat dan ook)

De keukenboer blijft echter volhouden: "De afvoerpijp van de bora gaat plat tegen de muur, dus 10 cm dik achter het Quooker reservoir langs"

Hij heeft nu verkorte lades van 45 cm + 20 cm quooker + 10 cm ecotube = minimaal 75 cm werkblad.

Wat mis ik? Hoe zouden jullie dit oplossen? Ik ben vast niet de enige met dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:57
2 weken geleden getekend voor ons eerste nieuwbouw woning. Bij de project aangesloten keukenboer is Eigenhuis keukens. 2x langs geweest voor een verkoopgesprek en een eind offerte gekregen. wij zijn voor de volgende gegaan:

- Hacker concept130 top soft kasten
- Siemens oven met magnetron functie HM936GCB1
- Bora Puru (opbouw)
- Siemens koel-vries combi KI86V5SE1
- Siemens vaatwasser SX63E804BE
- Quooker Combi+ + zeeppomp
- Composiet blad van Caesarstone 2cm dik + spatwand van 10cm
- verlichting onder kastjes

Wij hebben meerdere keukenboeren bezocht en offertes opgevraagd. Eigenhuis keukens kwam toch met het beste aanbod en prijs. Ook kwam de verkoopadviseur erg professioneel over. Helaas slechte ervaringen met andere keukenboeren. Keukenloods 2x langs geweest en wilde nog geen moeite doen om een 3d tekening te maken. Ze gingen ervanuit dat ik binnen een half uur een beslissing kon maken.

Helaas moeten wij best lang wachten voor de oplevering van onze woning. Tot die tijd kunnen we van alles nog aanpassen. waarschijnlijk gaan wij de keuken nog upgraden naar een Hacker systemat met net iets andere apparatuur. Zoals een oven en een aparte magnetron i.p.v. combi. Iemand enige ervaring met Hacker concept130 top soft? Ook zijn alle opmerkingen/tips/vragen welkom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit lijkt een beetje op wat wij willen en kwijt kunnen, mag ik vragen wat de prijs is die je aangeboden hebt gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-09 22:15

link_mario

Ofwa?

Hey, leuk topic! Zal me zelf hier mogelijk ook gaan melden: zijn bezig met de aanschaf van een nieuw huis.

Op dit moment staat de keuken in de voormalige garage, met een enkele deur er naar toe. Zoals opa en oma dat vaak hebben (het waren dan ook mensen van dik in de tachtig ;) ). Idee is om die muur open te breken en de keuken bij de woonkamer te trekken. Tevens verwijderen we de badkamer beneden die "naast" de keuken zit, wat onderstaande mapping zou moeten gaan opleveren, professioneel geschoven met de inrichting in PowerPoint, het enige tool wat ik beheers als projectmanager ;).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugIVlSMAg_x-cF2VWsJ8fYXbJZ4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LJ57Zn0ibNHYibiFqItaqabU.png?f=user_large

Eerste schets gemaakt in de IKEA planner, om een beeld te krijgen van de nieuwe situatie. Past allemaal nog niet lekker, maar het geeft een beeld.

Nu eerst maar eens het huis zien aan te kopen, een aannemer regelen...en dit topic goed in de gaten houden! Heb namelijk nog nooit een keuken uitgezocht en gezet (badkamer wel), dus we gaan weer veel leren de komende tijd.

Situatie schets uit de IKEA Planner:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWHRsnlhhoFBveI67-_t2VLrSQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0iKA7nf6mSuhextj4rNnob98.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1yytNyrL66OZiOz6bPqujB_6_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TVkvrpIVK0odSX31LlhX3AOc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
link_mario schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:23:
Hey, leuk topic! Zal me zelf hier mogelijk ook gaan melden: zijn bezig met de aanschaf van een nieuw huis.

Op dit moment staat de keuken in de voormalige garage, met een enkele deur er naar toe. Zoals opa en oma dat vaak hebben (het waren dan ook mensen van dik in de tachtig ;) ). Idee is om die muur open te breken en de keuken bij de woonkamer te trekken. Tevens verwijderen we de badkamer beneden die "naast" de keuken zit, wat onderstaande mapping zou moeten gaan opleveren, professioneel geschoven met de inrichting in PowerPoint, het enige tool wat ik beheers als projectmanager ;).

[Afbeelding]

Eerste schets gemaakt in de IKEA planner, om een beeld te krijgen van de nieuwe situatie. Past allemaal nog niet lekker, maar het geeft een beeld.

Nu eerst maar eens het huis zien aan te kopen, een aannemer regelen...en dit topic goed in de gaten houden! Heb namelijk nog nooit een keuken uitgezocht en gezet (badkamer wel), dus we gaan weer veel leren de komende tijd.

Situatie schets uit de IKEA Planner:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een ruimte! heerlijk! hier kun je alle kanten mee op.

Mbt de keuken, ik vind het meteen erg rommelig ogen. Aparte keuzes gemaakt toen.

Je oven is kookzone, net als je kookplaat. Je koelkast zit vervolgens helemaal aan de andere kant. Zet je vaatwasser naar de spoelbak en de spoelbak niet helmaal in de hoek.

Kortom, het ontwerp steek niet goed in elkaar. Ik zou de looproutes eens nagaan, en veel meer rust in de keuken brengen door hoogbouw bij elkaar te zetten of aan weerszijden van de lange wand. Eén van de korte wanden kun je gerust 'kaal' laten.

Valt een hoop te verbeteren hier!

[ Voor 5% gewijzigd door martinus83 op 20-12-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-09 22:15

link_mario

Ofwa?

martinus83 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:37:
[...]

Wat een ruimte! heerlijk! hier kun je alle kanten mee op.

Mbt de keuken, ik vind het meteen erg rommelig ogen. Aparte keuzes gemaakt toen.

Je oven is kookzone, net als je kookplaat. Je koelkast zit vervolgens helemaal aan de andere kant. Zet je vaatwasser naar de spoelbak en de spoelbak niet helmaal in de hoek.

Kortom, het ontwerp steek niet goed in elkaar. Ik zou de looproutes eens nagaan, en veel meer rust in de keuken brengen door hoogbouw bij elkaar te zetten of aan weerszijden van de lange wand. Eén van de korte wanden kun je gerust 'kaal' laten.

Valt een hoop te verbeteren hier!
Thanks voor de goede tips!

Heb 'm nu uitgeleind op de aansluitingen zoals die er nu liggen vanuit de huidige keuken, maar helemaal eens dat het wat onrustig wordt zo en veel lopen. De lange zijde is 6 meter breed, dus kunnen alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 15:22

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

wberkel schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:04:
Nog een vraag aan de experts over de ruimte van een quooker.
Wij willen die in een ladenkast van 80 cm breed plaatsen (en 60 diep)
Achter die kast langs moet echter ook de ecotube van de Bora.
Wel hebben we een verdiept werkblad van 70 cm, waardoor er extra ruimte achter de kastjes is.
De kasthoogte + plint wordt 91 cm. (78+13).

In mijn gedachte zou de ecotube boven of onder de quooker langs kunnen. Quooker is immers 47 cm hoog. Ecotube 25 cm.
25+47 = 72, dus nog bijna 20 cm marge (voor leidingwerk of wat dan ook)

De keukenboer blijft echter volhouden: "De afvoerpijp van de bora gaat plat tegen de muur, dus 10 cm dik achter het Quooker reservoir langs"

Hij heeft nu verkorte lades van 45 cm + 20 cm quooker + 10 cm ecotube = minimaal 75 cm werkblad.

Wat mis ik? Hoe zouden jullie dit oplossen? Ik ben vast niet de enige met dit probleem.
Ik snap je situatie niet zo goed, heb je een tekening?
Ik heb net een bora en quooker ingebouwd in de keuken (ikea kasten) dus weet nog aardig goed de maten.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wberkel
Sjoerdfoto schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:30:
[...]

Ik snap je situatie niet zo goed, heb je een tekening?
Ik heb net een bora en quooker ingebouwd in de keuken (ikea kasten) dus weet nog aardig goed de maten.
Dit is het stukje keuken waar het om gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tY8UAqnVMVbOeEHuzbhxTztwWUM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8ezE1N54GvEjZIkDTUAoTrqM.png?f=user_large

10 cm achter de kasten (ivm werkblad van 70 cm)
Spoelkast met laden. Daarin moet de quooker, maar daarachterlangs loopt ook de ecotube van de Bora.

Keukenboer zegt nu dat de quooker niet tegen de muur kan, maar 10 cm naar voren komt, omdat de ecotube daar al loopt.
Ik zou denken dat ik in de hoogte voldoende ruimte moet hebben om beide te plaatsen.

Dan is de diameter van de quooker alsnog een probleem natuurlijk. Hoe zouden jullie dat zo efficient mogelijk oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wberkel schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:38:
[...]

[Afbeelding]

Spoelkast met laden. Daarin moet de quooker, maar daarachterlangs loopt ook de ecotube van de Bora.

Keukenboer zegt nu dat de quooker niet tegen de muur kan, maar 10 cm naar voren komt, omdat de ecotube daar al loopt.
Ik zou denken dat ik in de hoogte voldoende ruimte moet hebben om beide te plaatsen.

Dan is de diameter van de quooker alsnog een probleem natuurlijk. Hoe zouden jullie dat zo efficient mogelijk oplossen?
Welke Quooker heb je dan en wat is de diameter van dat ding?
Er komen ook allerlei leidingen en slanger uit de bovenkant van het Quooker reservoir dus het lijkt me inderdaad niet handig als daar een Bora buis boven langs loopt. Je kunt het toch naast elkaar plaatsen, of loopt ide Ecotube over de hele breedte van de kast?

Edit; o.b.v. je plaatje denk ik dat die ecotube verticaal (en dus hele breedte) over de muur loopt?
Die Bora buizen zouden denk ik wel onder de plint moeten kunnen? Dan heb je er uberhaupt geen last van in het kastje waar de Quooker staat.

Edit 2: pagina 30. Daar zie je dat het buizensysteem onder de plint kan. https://www.bora.com/file...structions_nl_nl12650.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door SquareOne op 20-12-2023 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-10 14:29
Ik heb niet direct een vraag over een keuken maar over een keukentafel met poot.

Wij krijgen een ronde keukentafel met een blad met een diameter van 180cm.
Hier willen wij een ronde metalen poot onder voorbeeld hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjFeycix_x6uj6lfB1MutOaA9V0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmzyWTQ5o4y6SzNTflf14DWY.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn er mensen die dit ook hebben en die ons advies kunnen geven wat de diameter van de metalen poot moet worden? We willen de poot niet te groot omdat je anders geen beenruimte overhoudt maar ook niet te klein dat de tafel instabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Jeroenon schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:59:
Ik heb niet direct een vraag over een keuken maar over een keukentafel met poot.

Wij krijgen een ronde keukentafel met een blad met een diameter van 180cm.
Hier willen wij een ronde metalen poot onder voorbeeld hieronder.
Rond 180, weet je dat zeker? Het midden is dan echt ver weg.
Met 8 man zitten wij makkelijk om een 150 tafel.

https://www.castorinterie...toelen-om-ronde-tafel.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-10 14:29
martinus83 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:10:
[...]

Rond 180, weet je dat zeker? Het midden is dan echt ver weg.
Met 8 man zitten wij makkelijk om een 150 tafel.

https://www.castorinterie...toelen-om-ronde-tafel.jpg
Dat is een goede, ik zal hier nog eens over nadenken wat we willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 15:22

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

wberkel schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:38:
[...]

[Afbeelding]

Als ik het goed begrijp loopt gaat de bora buis dus links van kast 1 naar buiten? en steekt deze dus alle keukenkasten over?
Dan zou de ecotube onder de plint moeten.

Ik heb zelf een afzuiging naar buiten, en de buis direct onder de kookplaat in de grond gemaakt dus ik moest even achterin het kastje naar beneden en aansluiten en dan is de lucht buiten..

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wberkel
Sjoerdfoto schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:51:
[...]

Als ik het goed begrijp loopt gaat de bora buis dus links van kast 1 naar buiten? en steekt deze dus alle keukenkasten over?
Dan zou de ecotube onder de plint moeten.

Ik heb zelf een afzuiging naar buiten, en de buis direct onder de kookplaat in de grond gemaakt dus ik moest even achterin het kastje naar beneden en aansluiten en dan is de lucht buiten..
Dat is juist. Hij loopt door de hele kast van rechts naar links.
Onder de plint lukt niet, want de plint is maar 13 hoog en de ecotube 25 (?)
Dus hij zit wel gedeeltelijk achter het kastje.

De Combi+ heeft een diameter van grofweg 20 cm en een hoogte van 47 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wberkel schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:01:
[...]

Dat is juist. Hij loopt door de hele kast van rechts naar links.
Onder de plint lukt niet, want de plint is maar 13 hoog en de ecotube 25 (?)
Dus hij zit wel gedeeltelijk achter het kastje.

De Combi+ heeft een diameter van grofweg 20 cm en een hoogte van 47 cm.
Nee, de Ecotube is platter:
https://boraonderdelen.nl...bb_leU3m7bmRoC26sQAvD_BwE

Dus hij gaat eerst achter de kast van de kookplaat recht omlaag dan een bocht om onder de plint uit te komen en vanaf daar verder.

Dus volgens mij onder bij de plint deze:

Dan deze

En daarna de rechte stukken

[ Voor 26% gewijzigd door SquareOne op 20-12-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wberkel
SquareOne schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:04:
[...]

Nee, de Ecotube is platter:

Dus hij gaat eerst achter de kast van de kookplaat recht omlaag dan een bocht om onder de plint uit te komen en vanaf daar verder.

Dus volgens mij onder bij de plint deze:

Dan deze

En daarna de rechte stukken
Ik zie daar geen maten bij staan, maar hier kom ik toch op ongeveer 10x25 cm
https://www.bora.com/file..._datasheet_nl_nl12763.pdf

De keukenboer zei: ecotube plat tegen de muur en dan de quooker ervoor.
Maar als ik jou goed begrijp zeg je: ecotube plat op de vloer onder de kast (achter de plint)
Dan kan de quooker er boven / in het kastje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:50
wberkel schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:12:
[...]

Ik zie daar geen maten bij staan, maar hier kom ik toch op ongeveer 10x25 cm
https://www.bora.com/file..._datasheet_nl_nl12763.pdf

De keukenboer zei: ecotube plat tegen de muur en dan de quooker ervoor.
Maar als ik jou goed begrijp zeg je: ecotube plat op de vloer onder de kast (achter de plint)
Dan kan de quooker er boven / in het kastje.
De buis kan niet achter de plint omdat de vaatwasser in de weg zit, deze staat namelijk op de grond.
De ecotube kan inderdaad ook niet boven het reservoir van de quooker langs omdat de 2 90 graden bochten ervoor zorgen dat de buis vrij ver omlaag komt.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh die vaatwasser had ik over het hoofd gezien.
En daarom moet je dit aan experts overlaten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wberkel
Kapitein Merijn schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:16:
[...]

De buis kan niet achter de plint omdat de vaatwasser in de weg zit, deze staat namelijk op de grond.
De ecotube kan inderdaad ook niet boven het reservoir van de quooker langs omdat de 2 90 graden bochten ervoor zorgen dat de buis vrij ver omlaag komt.
Check. Die vaatwasser is inderdaad waarom hij niet op de grond kan.
Boven het reservoir langs lukt niet zeg je. Snap ik wel, omdat de kookplaat al omlaag komt en nog wat bochten.
Maar onder de quooker door dan? Dus toch plat tegen de muur, maar dan op de grond, en dan de quooker er boven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wberkel schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:29:
[...]

Boven het reservoir langs lukt niet zeg je. Snap ik wel, omdat de kookplaat al omlaag komt en nog wat bochten.
Maar onder de quooker door dan? Dus toch plat tegen de muur, maar dan op de grond, en dan de quooker er boven?
Waarom de Quooker niet in de spoelkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
wberkel schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:29:
[...]

Nee dat red je niet. Er zit natuurlijk ook een bult leidingwerk in die kast.
Je zou je leverancier nog kunnen vragen of hij een Fixol toe wilt passen zodat je zo min mogelijk ruimte verliest: https://fixolnederland.nl/product/fixol-lade-uitsparing/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wberkel
Kapitein Merijn schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:42:
[...]

Nee dat red je niet. Er zit natuurlijk ook een bult leidingwerk in die kast.
Je zou je leverancier nog kunnen vragen of hij een Fixol toe wilt passen zodat je zo min mogelijk ruimte verliest: https://fixolnederland.nl/product/fixol-lade-uitsparing/
Hoeveel hoogte is er nodig voor het leidingwerk? Kan dat er niet naast tegen de muur? Ik heb die 10 cm diepte beschikbaar (en kast is 80 breed ipv 60, dus daar ook nog ruimte!)
Quooker zegt: 8 cm hoogte boven de combi+ ivm de slang.
Dan kom ik qua hoogte uit op: 25 cm voor ecotube, 47 voor quooker, 8 cm voor slang = 80 cm.
Kast is 78+ plint 13 = 91 cm. Dan heb ik zelf nog 11 cm over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
wberkel schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:57:
[...]

Hoeveel hoogte is er nodig voor het leidingwerk? Kan dat er niet naast tegen de muur? Ik heb die 10 cm diepte beschikbaar (en kast is 80 breed ipv 60, dus daar ook nog ruimte!)
Quooker zegt: 8 cm hoogte boven de combi+ ivm de slang.
Dan kom ik qua hoogte uit op: 25 cm voor ecotube, 47 voor quooker, 8 cm voor slang = 80 cm.
Kast is 78+ plint 13 = 91 cm. Dan heb ik zelf nog 11 cm over.
Je vergeet voor het gemak even de aan- en afvoer van de vaatwasser, de afvoer van de spoelbak incl. sifon, de aanvoer van water enz.
Geloof me, wat je wilt is in de praktijk niet uitvoerbaar.
Ik ben overigens ook wel benieuwd wat voor muurrooster er gebruikt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wberkel
Kapitein Merijn schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:02:
[...]

Je vergeet voor het gemak even de aan- en afvoer van de vaatwasser, de afvoer van de spoelbak incl. sifon, de aanvoer van water enz.
Geloof me, wat je wilt is in de praktijk niet uitvoerbaar.
Ik ben overigens ook wel benieuwd wat voor muurrooster er gebruikt gaat worden.
Niet bewust, maar die vaatwasserafvoer vergat ik wel.
Hoeveel ruimte zou je wel nodig hebben? Bladdiepte: 70, 75, 80 cm? En lade's 45 cm?

In de offerte staat niet heel duidelijk het rooster gespecifeeerd. Alleen: Bora gevelrooster met terugslagklep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:31

icecreamfarmer

en het is

Sethro schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:30:
Er zijn maar weinig mensen die de stoomoven echt vaak gebruiken. Koken moet echt je hobby zijn en gedoe moet je dus voor lief nemen. En dan dus niet alleen met kerst. Pan met stoommandje is overigens vrij goed alternatief voor aantal van de use cases.

Er staan zo vaak stoomovens op MP waar plastic nog inzit. Zegt ook genoeg.

Als je nu geen duidelijke use case hebt zou ik er niet voor kiezen. Dan liever 2 volwaardige ovens of eentje met een combi ernaast.
Reinste onzin. Juist voor normaal koken is een stoomoven een uitkomst.
Ik ben absoluut geen hobbykok maar heb wel een miele stoomoven op de kop getikt en doe daar bijna alles mee. Rijst, aardappelen, groente kan allemaal tegelijkertijd in de oven en is na 20 a 25 minuten klaar.
Zelfde voor vleessoorten maar dan komt de timing idd wat nauwer en moet je vaak nog aanbakken voor de smaak.

Voor mij is de stoomoven praktisch de vervanger van het gasfornuis. Dat gebruik ik nu nog maar zelden.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
zoiets in ieder geval.. vraag me sterk af hoe je hier nog een 250x90mm buis langs krijgt.
Afbeeldingslocatie: https://www.kokendwaterkraan-online.nl/media/169/quooker-combi-in-keukenkastje.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door martinus83 op 20-12-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wberkel
Leuke puzzel wel inderdaad.
Bedankt voor de foto. Dat geeft wel een beeld.
Hoe groot is dit kastje?

Ik heb 10 cm achter het kastje. Als je naar deze foto kijkt zou de ecotube dus achter de achterwand en de rest langs kunnen.
Dan staat de quooker volledig in de kast.
Liefst zou ik die zover mogelijk naar achteren schuiven, maar dan moet hij boven de ecotube passen.
Ook op deze foto is het puur de quooker die ver naar voren komt. Het leidingwerk blijft verder naar achteren.
Op deze foto lijkt de quooker alleen niet veel omhoog te kunnen.
Echter in een kast van 78 zou er 78-47 = 31 cm hoogte over moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
wberkel schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:32:
[...]

Niet bewust, maar die vaatwasserafvoer vergat ik wel.
Hoeveel ruimte zou je wel nodig hebben? Bladdiepte: 70, 75, 80 cm? En lade's 45 cm?

In de offerte staat niet heel duidelijk het rooster gespecifeeerd. Alleen: Bora gevelrooster met terugslagklep.
Ik zou gewoon het advies van de keukenzaak volgen, zij moeten het tenslotte ook gaan installeren.
In mijn optiek zou een blad van 75cm en lades van 46cm (effectief zijn deze 40cm diep) voldoende moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
icecreamfarmer schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:38:
[...]

Reinste onzin. Juist voor normaal koken is een stoomoven een uitkomst.
Ik ben absoluut geen hobbykok maar heb wel een miele stoomoven op de kop getikt en doe daar bijna alles mee. Rijst, aardappelen, groente kan allemaal tegelijkertijd in de oven en is na 20 a 25 minuten klaar.
Zelfde voor vleessoorten maar dan komt de timing idd wat nauwer en moet je vaak nog aanbakken voor de smaak.

Voor mij is de stoomoven praktisch de vervanger van het gasfornuis. Dat gebruik ik nu nog maar zelden.
Reinste onzin zelfs met je n=1

Jij kan dat ding vaak gebruiken maar dat wil niet zeggen dat iedereen er zo inzit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-10 14:29
wberkel schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:11:
Leuke puzzel wel inderdaad.
Bedankt voor de foto. Dat geeft wel een beeld.
Hoe groot is dit kastje?

Ik heb 10 cm achter het kastje. Als je naar deze foto kijkt zou de ecotube dus achter de achterwand en de rest langs kunnen.
Dan staat de quooker volledig in de kast.
Liefst zou ik die zover mogelijk naar achteren schuiven, maar dan moet hij boven de ecotube passen.
Ook op deze foto is het puur de quooker die ver naar voren komt. Het leidingwerk blijft verder naar achteren.
Op deze foto lijkt de quooker alleen niet veel omhoog te kunnen.
Echter in een kast van 78 zou er 78-47 = 31 cm hoogte over moeten blijven.
In die 31cm zit natuurlijk ook nog je spoelbak, als die ~20cm diep is houd je een centimeter of 10 over, en dat lijkt aardig te kloppen op de foto...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
Sethro schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:02:
[...]

Jij kan dat ding vaak gebruiken maar dat wil niet zeggen dat iedereen er zo inzit.
Even de spiegel voorhouden; dat jij dat ding niet (weet) te gebruiken wilt niet zeggen dat iedereen er zo inzit.

Hier ook een matige stoomoven gebruiker. Zal niet zeggen dat die wekelijks aanstaat hier om echt gerechten klaar te maken, maar met name het opwarmen van leftovers gaan bij mij nooit anders meer.
Nooit meer eten kapotmaken in de magnetron.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Flix20 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:23:
[...]

Even de spiegel voorhouden; dat jij dat ding niet (weet) te gebruiken wilt niet zeggen dat iedereen er zo inzit.

Hier ook een matige stoomoven gebruiker. Zal niet zeggen dat die wekelijks aanstaat hier om echt gerechten klaar te maken, maar met name het opwarmen van leftovers gaan bij mij nooit anders meer.
Ik denk dat het voor de meeste mensen vooral ánders koken is. Alles voorbereiden en in 1x in de oven (vlees/aardappels/rijst/groenten etc) is heel anders koken dan met pannen waarbij je in etappes onderdelen toevoegt, kruidt en proeft, en vaak ook in etappes tussendoor snijdt. Maar je kan op zich hetzelfde of een gelijkwaardig resultaat bereiken op beide manieren. Het is natuurlijk maar net wat je leuk vindt. :)

Opwarmen gaat natuurlijk goed in een stoomoven, maar ook heel prima in pannen op de kookplaat op een rustige stand... natuurlijk kan het in een mandje, een beetje water toevoegen voor het stoomeffect, deksel erop. Maar zelfs in een magnetronoven gaat het wel goed: magnetron op lage stand (200 a 300 watt), oven op een graadje of 100-150 en ook hier een beetje water toevoegen voor het stoomeffect. Ook hier geldt, als je het goed doet hoeft met geen van de methoden je eten kapot te gaan. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:52

franssie

Save the albatross

@icecreamfarmer is dat een hoge druk stoomoven? Dan snap ik het, ik doe dat allemaal in onze instantpot.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yesiladam
Panzer Dean schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:16:
[...]

Dit lijkt een beetje op wat wij willen en kwijt kunnen, mag ik vragen wat de prijs is die je aangeboden hebt gekregen?
€21.000 en word waarschijnlijk meer omdat wij het gaan upgraden. heb jij showrooms bezocht met offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:43
martinus83 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:43:
zoiets in ieder geval.. vraag me sterk af hoe je hier nog een 250x90mm buis langs krijgt.
[Afbeelding]
Met een 70cm blad heb je achter dit kastje dus geen 3cm maar 13cm ruimte, daar kun je toch wel een buis van 9cm dik kwijt?
Ik snap het probleem niet zo.
Zelfde achter de vaatwasser, als je 10cm extra ruimte hebt, kun je een buis van 9cm wel kwijt..

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 20-12-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Yesiladam schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:13:
[...]

€21.000 en word waarschijnlijk meer omdat wij het gaan upgraden. heb jij showrooms bezocht met offerte?
Ik vind het aardig aan de prijs.
Houd re rekning mee dat je het goedkoopste front van Häcker hebt uitgezocht met kunststof zijwanden en "gratis" zichtzijdes.
Je gaf aan dat ze het goedkoopste zijn maar dat betwijfel ik. Als een andere leverancier bijvoorbeeld laklaminaat fronten heeft toegepast met bijhorende zijwanden en zichtzijdes dan kan het prijsverschil zomaar 1500-2000 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yesiladam
Kapitein Merijn schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:57:
[...]

Ik vind het aardig aan de prijs.
Houd re rekning mee dat je het goedkoopste front van Häcker hebt uitgezocht met kunststof zijwanden en "gratis" zichtzijdes.
Je gaf aan dat ze het goedkoopste zijn maar dat betwijfel ik. Als een andere leverancier bijvoorbeeld laklaminaat fronten heeft toegepast met bijhorende zijwanden en zichtzijdes dan kan het prijsverschil zomaar 1500-2000 zijn.
we hebben overal voor 90% hetzelfde laten berekenen. zijn laklaminaat fronten beter van kwaliteit? heb jij misschien een model code van hacker laklaminaat fronten? dan kan ik dat even bekijken. ik heb het gevoel dat keukenverkopers het overbrengen van soort/kwaliteit/model niet goed overbrengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swinta
  • Laatst online: 12-08-2024
Sharonh schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:41:
We willen aan de "lage kastenkant" (over de complete lengte v/d keuken) nog graag een mooie plank plaatsen iets onder ooghoogte. Zou het geweldig vinden als er een led strip in kan, zodat het licht schijnt op het keukenblad. Helaas heb ik bij het laten maken van de keukentekening voor de nieuwbouwwoning geen rekening gehouden met een stroombron voor een plank met ledstrip daar. Heeft iemand een creatieve tip om alles toch netjes weg te werken?
www.eikenwandplank.nl
Zij verkopen planken met o.a. ledstrips op accu. Niet goedkoop, maar als je niet wilt frezen, is dit wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Yesiladam schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:46:
[...]

we hebben overal voor 90% hetzelfde laten berekenen. zijn laklaminaat fronten beter van kwaliteit? heb jij misschien een model code van hacker laklaminaat fronten? dan kan ik dat even bekijken. ik heb het gevoel dat keukenverkopers het overbrengen van soort/kwaliteit/model niet goed overbrengen.
Oplopend in prijs: Top soft - Laser soft - Perfect soft
Zit telkens 1 prijsgroep tussen. Die verschillen zijn niet heel groot maar vooral de zichtzijdes en panelen zijn veel duurder in laklaminaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yesiladam
Kapitein Merijn schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:08:
[...]

Oplopend in prijs: Top soft - Laser soft - Perfect soft
Zit telkens 1 prijsgroep tussen. Die verschillen zijn niet heel groot maar vooral de zichtzijdes en panelen zijn veel duurder in laklaminaat.
top soft pg1
perfect soft pg2
laser soft (lak laminaat) pg3
haal ik uit de hacker catalogus. verkoper heeft gezegd dat laklaminaat veel gevoeliger is dan top soft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Flix20 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:23:
[...]

Ik weet niet hoe je die spiegel vast hebt maar ik herken me er niet in. Ik heb zo’n ding niet en deel alleen mijn observaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:50
Heeft iemand ervaring met hoge ikea metod keuken kasten?
Ik ben voornemens 2 stuks in mijn bijkeuken te plaatsen. 1 van 60x60x240cm en 1 van 40x60x240cm.
Ik heb een vraag over de rail waaraan de keuken wordt 'opgehangen'. Deze kast bestaat uit een deel van 200cm en een deel van 40cm dat je er bovenop plaatst. Volgens ikea instructies in het boekje en op ergens op hun site (ik heb iets op een Engelstalige site van ikea gevonden) moet je per kast de rail gebruiken. Dat zag ik van de week. Maar vorige week heb ik via hun chat met een medewerker wat anders gehoord: je schroeft de kleine kast vast op de grote en hangt vervolgens het bovenste gedeelte (kleine kast) aan de rail.
Wie heeft deze constructie wel eens in elkaar gezet en hoe heb je deze opgehangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
Swinta schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:52:
[...]

www.eikenwandplank.nl
Zij verkopen planken met o.a. ledstrips op accu. Niet goedkoop, maar als je niet wilt frezen, is dit wel een optie.
Dank voor de tip! Ik sla 'm op

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Blurk62 schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:04:
[...]

Wij wisten zeker dat we geen stoomoven wilden tot we vorige week naar een kookdemonstratie gingen in het inspiratiehuis. We kregen daar een aantal dingen voorgeschoteld die de kok daar ter plekke in een Bosch stoomoven klaarmaakte. Fantastisch! Bijvoorbeeld supermalse kipstukjes en ik wist niet dat brocoli ook lekker kon zijn :+. Nu we een week verder zijn vragen we ons af of dit allemaal zo smakelijk uit de oven kwam vanwege de stoomfunctie of dat het misschien toch kwam door de 40 jaar ervaring van de kok en de sausjes die hij erbij maakte (een vraag van iemand: "hoelang moet dat in de oven?", antwoord: "tot het klaar is" 8)7). We zijn eigenlijk terug bij af.
Een nadeel van een stoomoven (zonder vaste aansluiting) dat we gezien hebben is dat de kok tijdens zijn demonstratie het watertankje 2 keer moest bijvullen. Zodra je de deur opent ontsnapt er natuurlijk een hoop stoom wat weer moet worden aangevuld.
Een groter nadeel is dat je de oven na elk (stoom)gebruik goed moet droogmaken. Ik las ergens een review van iemand die erover klaagde dat hij al na een jaar roest in z'n oven had. Waarschijnlijk deed hij dat nooit.
Een collega gebruikte zijn nieuwe stoomoven de eerste maanden heel vaak en nu eigenlijk nooit meer omdat hij het 'te veel gedoe' vindt. Zonde van het geld dus in zijn geval.
Een voordeel van een stoomoven anders dan smakelijkere groenten is bijvoorbeeld het volgende. De oven van je oma was waarschijnlijk een gasoven. Bij de verbranding van gas komt vocht vrij (CH4 + 2 O2 → CO2 + 2 H2O). Een gasoven is dus van nature een stoomoven. Een heteluchtoven blaast droge lucht over je baksels heen en droogt de buitenkant sneller uit dan dat de binnenkant gaart. Een appeltaart uit een heteluchtoven smaakt nooit zoals vroeger. Met een stoomoven kun je een veel beter resultaat krijgen. Afbakbroodjes of croissants komen er ook beter uit.
Mijn conclusie: ben je een hobby-kok of bak je graag: doen! Kom je 's avonds van je werk en wil je gewoon snel eten en daarna op de bank gaan zitten: mwah..
Het gemak dient de mens. Ik snap wel dat mensen met een BSH stoomoven na een paar maanden ermee stoppen. Dat gehannes met bakjes water levert meer gedoe op dan het bespaart ten opzichte van een stoompan op de kookplaat.

Wil je geen gedoe dan neem je dus een stoomoven met vaste wateraansluiting en waterafvoer. Dan kom je dus uit bij:
Miele
Gaggenau
Bora
VZug

Ik heb alleen ervaring met Miele. Eten erin, programma kiezen en achteraf alleen de gaatjespan in de vaatwasser te stoppen. Veel minder werk dan op de kookplaat.

Siemens heeft tegenwoordig ook een met vaste wateraanvoer, maar zonder afvoer. Dus weet niet waar Siemens het afvalwater laat. Als het in de ovenruimte is lijkt me dat niet zo tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:03

orf

Z___Z schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:27:
[...]

Het gemak dient de mens. Ik snap wel dat mensen met een BSH stoomoven na een paar maanden ermee stoppen. Dat gehannes met bakjes water levert meer gedoe op dan het bespaart ten opzichte van een stoompan op de kookplaat.

Wil je geen gedoe dan neem je dus een stoomoven met vaste wateraansluiting en waterafvoer. Dan kom je dus uit bij:
Miele
Gaggenau
Bora
VZug

Ik heb alleen ervaring met Miele. Eten erin, programma kiezen en achteraf alleen de gaatjespan in de vaatwasser te stoppen. Veel minder werk dan op de kookplaat.

Siemens heeft tegenwoordig ook een met vaste wateraanvoer, maar zonder afvoer. Dus weet niet waar Siemens het afvalwater laat. Als het in de ovenruimte is lijkt me dat niet zo tof.
Precies dit. Ik heb een siemens stoomoven, maar ik gebruik ‘m bijna nooit om te stomen. Een enkele keer sous vide gedaan (maar m’n Anova stick is makkelijker), een paar keer groente gestoomd, maar irritatie over water bijvullen, afpompen, reinigen en reservoir weer schoon en droog maken. Gelukkig werkt het goed als tweede oven en dat komt vaker voor.

Een volgende keer zal ik of voor twee ovens gaan, of voor een stoomoven met wateraansluiting en afvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:40
Adam1980 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:40:
Heeft iemand ervaring met hoge ikea metod keuken kasten?
Ik ben voornemens 2 stuks in mijn bijkeuken te plaatsen. 1 van 60x60x240cm en 1 van 40x60x240cm.
Ik heb een vraag over de rail waaraan de keuken wordt 'opgehangen'. Deze kast bestaat uit een deel van 200cm en een deel van 40cm dat je er bovenop plaatst. Volgens ikea instructies in het boekje en op ergens op hun site (ik heb iets op een Engelstalige site van ikea gevonden) moet je per kast de rail gebruiken. Dat zag ik van de week. Maar vorige week heb ik via hun chat met een medewerker wat anders gehoord: je schroeft de kleine kast vast op de grote en hangt vervolgens het bovenste gedeelte (kleine kast) aan de rail.
Wie heeft deze constructie wel eens in elkaar gezet en hoe heb je deze opgehangen?
Geen ervaring met metod maar wel met een ander ikeasysteem. Je kunt per kast een rail bevestigen, maar dat hoeft niet en het scheelt veel meten en zweten als je alleen de bovenste doet. Hang de rail waterpas, hang bovenste kast op aan de rail, bevestig de kast eronder aan de bovenste kast en stel vervolgens de onderste kast met de pootjes op de vloer. Bovenste rail uitmeten is een precisiewerkje, maar het stellen van de poten is vervolgens een makkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
orf schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:47:
[...]

Precies dit. Ik heb een siemens stoomoven, maar ik gebruik ‘m bijna nooit om te stomen. Een enkele keer sous vide gedaan (maar m’n Anova stick is makkelijker), een paar keer groente gestoomd, maar irritatie over water bijvullen, afpompen, reinigen en reservoir weer schoon en droog maken. Gelukkig werkt het goed als tweede oven en dat komt vaker voor.

Een volgende keer zal ik of voor twee ovens gaan, of voor een stoomoven met wateraansluiting en afvoer.
Hier thuis erg fanatiek met vers en gezond koken maar ook sterk in dubio hier, of de lol er na paar weken niet af is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
martinus83 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:57:
[...]

Hier thuis erg fanatiek met vers en gezond koken maar ook sterk in dubio hier, of de lol er na paar weken niet af is...
Ik beschouw het een beetje als stuurverwarming. Als je het nooit hebt gehad ga je het in een volgende auto niet missen. Als je het eenmaal hebt wil je nooit meer zonder, maar het blijft een ‘luxe’-product. Je kán wel prima zonder. Een Quooker valt bv ook in die categorie. Alhoewel die door mensen waarschijnlijk wel vaker gebruikt wordt.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:24

ThePsycho

Biertje?

Ik moet zeggen dat voor mij een stoomoven met vaste wateraansluiting ook gewoon met het stuk comfort kwam van zelfreiniging. In dit geval met een capsule even een nachtje laten draaien en hij is weer schoon. Niet goedkoop maar als je een dure stoomoven koopt kan je ook wel voor een paar euro per maand dat comfort afkopen lijkt me.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:56

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb een lamp voor mijn keuken gekocht bij B Dutch.
2.40 meter en heel minimalistisch. Nu in de aanbieding.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.speedsize.com/ba02a569-9648-47f0-a553-b468d3646aa2/https://www.bdutch.nl/wp-content/uploads/2021/01/design-hanglamp-120cm-180cm-240cm-eettafel-smalle-hanglamp-kookeiland-verlichting-moderne-hanglamp-zwarte-designlamp-keukenverlichting-BDUTCH-B-DUTCH-mat-zwart-240-180-120-cm-1170.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Sethro schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:02:
[...]

Als je nu eens leert lezen en kalm ontleedt wie wat zegt:
1. Jij stelt dat het alleen voor hobbykoks is;
2. Ik stel juist dat dat onzin is en het juist een uitkomst is voor jan met de pet omdat het makkelijk is;
3. Jij stelt nu n=1 omdat ik dat ding wel vaak gebruik maar de mensen die jij kent niet;

Kijk nu is jouw onwetendheid en drogredenering niet erg want veel mensen hebben daar last van maar je reactie slaat natuurlijk nergens op. Je gooit er n=1 in omdat je dat ooit ergens gehoord hebt en denkt dat het stoer staat maar dit betreft juist geen anekdotisch bewijs. Het ging er helemaal niet om dat ik dat wel of niet vaak gebruik. Het gaat erom dat jij stelt dat het alleen voor hobbykoks is.

Ik beargumenteer juist dat het niet zo is. Er is weinig makkelijker om een AGV te maken dan in een stoomoven. Hetzelfde geldt overigens vaar Aziatische gerechten en pasta's. Je gooit alles in 1 of 2 stoomschalen. Gaat 25 minuten TV kijken en wanneer hij piept is je avondeten klaar. Het gemak van een magnetron met de smaak van normaal koken. Je kunt er ook moeilijke gerechten in klaar maken maar dat hoeft absoluut niet.

Dat veel mensen zelfs met stoomoven niet door hebben verbaasd mij altijd. Ik zie het bij vrienden en mijn moeder ook, allemaal aan het jongleren met 4 pannen op het fornuis dit terwijl ze ook gewoon bovenstaande methode hadden kunnen gebruiken. Het is nog lekkerder en makkelijker ook (en ja ze hebben weinig gebruikte stoomovens).

Overigens nog een goede functie is het regenereren van eten. Vele malen beter dan opwarmen in de magnetron.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

franssie schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:10:
@icecreamfarmer is dat een hoge druk stoomoven? Dan snap ik het, ik doe dat allemaal in onze instantpot.
Nee een miele dgc 5080 titan.
In principe kun je de stoomoven ook als instantpot gebruiken maar dat doe ik zelden.

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Sethro schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:12:
[...]

Ik weet niet hoe je die spiegel vast hebt maar ik herken me er niet in. Ik heb zo’n ding niet en deel alleen mijn observaties.
Nee dat je nietw eet hoe hetw erkt merken wij ook wel :+ .
Ja en die kloppen dus niet. Of althans je hangt er verkeerde conclussies aan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Z___Z schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:27:
[...]

Miele
Gaggenau
Bora
VZug

Hier ben ik wel benieuwd naar. Mijn Miele heeft nu een groot waterreservoir aan de zijkant en moet na gebruik een droogprogramma draaien. Hoe werkt dat bij jou en welke heb jij?

• martinus83
ThePsycho schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:14:
Ik moet zeggen dat voor mij een stoomoven met vaste wateraansluiting ook gewoon met het stuk comfort kwam van zelfreiniging. In dit geval met een capsule even een nachtje laten draaien en hij is weer schoon. Niet goedkoop maar als je een dure stoomoven koopt kan je ook wel voor een paar euro per maand dat comfort afkopen lijkt me.
Welke type heb je?

Ik heb nu enkel offertes van Siemens en Bosch, waaronder ovens zonder aan of afvoer. Ik zie webprijzen van bijv Miele die dubbele zijn van de offerte prijs nu. Heb dus niet echt een idee wat de meerprijs voor stoomovens met aan- en afvoer is tov zonder.

• martinus83
icecreamfarmer schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:52:
[...]

Er is weinig makkelijker om een AGV te maken dan in een stoomoven. Hetzelfde geldt overigens vaar Aziatische gerechten en pasta's. Je gooit alles in 1 of 2 stoomschalen. Gaat 25 minuten TV kijken en wanneer hij piept is je avondeten klaar. Het gemak van een magnetron met de smaak van normaal koken. Je kunt er ook moeilijke gerechten in klaar maken maar dat hoeft absoluut niet.

Dat veel mensen zelfs met stoomoven niet door hebben verbaasd mij altijd. Ik zie het bij vrienden en mijn moeder ook allemaal aan het jongleren met 4 pannen op het fornuis dit terwijl ze ook gewoon bovenstaande methode hadden kunnen gebruiken. Het is nog lekkerder en makkelijker ook (en ja ze hebben weinig gebruikte stoomovens).

Overigens nog een goede functie is het regenereren van eten. Vele malen beter dan opwarmen in de magnetron.
Klinkt goed, precies het uitgangspunt voor ons om voor een stoomoven gaat. DIe komt er dan ook zeker. Twijfel alleen nu sterk over met, of zonder water af en aanvoer.

Jij kookt dus met een miele met waterreservoir voor afvoer of?

water vullen is niet zo erg, oven droogmaken, condensbakje moet je bij siemens 'droogzuigen' met een thee- of vaatdoek oid.
Kijk een pan afwassen en weer opruimen is ook werk dus wat dat betrefd.

Maar, ja gemak dient de mens en gezien onze gezinsgrootte en werk genoeg wil ik wel overwegen ipv nu Bosch over te stappen naar een ander merk ovens ivm die water aan en afvoer.

Misschien kun je hier een goed advies in geven?

We zoeken twee zwarte 60x60 ovens, combi stoom, en een combi magnetron (alhoewel magnetron geen must is, wel de oven).
Momenteel op offerte Bosch 8 series HMG936AB1 en HSG936AB1 staan voor resp 1210 euro en 1292 euro.

• Lwent
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-04 13:54
martinus83 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:12:
[...]

Welke type heb je?

Ik heb nu enkel offertes van Siemens en Bosch, waaronder ovens zonder aan of afvoer. Ik zie webprijzen van bijv Miele die dubbele zijn van de offerte prijs nu. Heb dus niet echt een idee wat de meerprijs voor stoomovens met aan- en afvoer is tov zonder.
wellicht als referentie, wij hebben deze van miele: DGC 7445 HCX Pro
https://www.miele.nl/e/gr...obsidiaanzwart-12108120-p

Adviesprijs: 2949,- netto: 2064,-

Kregen 30% korting weet verder niet of elders de prijzen wat beter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Wij hebben ook een stoomoven met aan- en afvoer.
Nog niet gebruikt. Maar dat komt vooral omdat we nog een beetje 'kamperen' in ons huis dat we nog aan het verbouwen zijn. Dus dan doe je (wij tenminste) vooral nog de dingen die je gewend bent.
Maar wel van plan om ook de workshop te gaan volgen.

We hebben ook een Miele combimagnetron. Niet goedkoop, maar erger me nu al een heel klein beetje aan de bediening. kleine kutknopjes bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Wij hebben ook een stoomoven.
Gebruik ‘m regelmatig. Twee dingen waar ik vooraf geen rekening mee gehouden had:

1) de hoeveelheid water die achter blijft in het apparaat. Heb twee theedoeken nodig en aantal keer uitwerkingen om al het water van de bodem weg te poetsen na gebruik.

2) ben fan van sous vide garen (24 uur of langer). Maar dan moet je dus het waterreservoir continue bijvullen. Logisch maar gewoon niet bij stil gestaan bij aanschaf. In de praktijk gebruik ik dus vooral nog een bak met mijn sous vide stick ipv de stoomoven.

Ik verwacht dat beide punten opgelost zijn met een water aan- en afvoer. Verwacht echter ook niet dat ik die keuze destijds had gemaakt ivm budget.

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:50
Rzaan schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:34:
Ik heb een lamp voor mijn keuken gekocht bij B Dutch.
2.40 meter en heel minimalistisch. Nu in de aanbieding.

[Afbeelding]
Hoe heb je dit gedaan met je inbouwdoos? Gewoon over de centraaldoosdeksel heen geplamuurd en alleen de draden eruit laten komen?

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

TRD07 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:02:
[...]

Hoe heb je dit gedaan met je inbouwdoos? Gewoon over de centraaldoosdeksel heen geplamuurd en alleen de draden eruit laten komen?
Eergisteren pas gekocht. Hangt nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
TRD07 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:02:
[...]

centraaldoos zou ik nooit helemaal weg plamuren. Zeker niet als er ook nog andere WCD's op gelast zitten.

Als de lamp niet exact onder de centraaldoos komt, zou ik pvc doen en die net door de gipsplaat laten steken.

• martinus83
Lwent schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:23:
[...]

wellicht als referentie, wij hebben deze van miele: DGC 7445 HCX Pro
https://www.miele.nl/e/gr...obsidiaanzwart-12108120-p

Adviesprijs: 2949,- netto: 2064,-

Kregen 30% korting weet verder niet of elders de prijzen wat beter zijn.
De miele lijn is niet de mooiste helaas. De nog hogere series zitten al op advies 4500 otewel ca 2800 netto. Toch 1300 meer dan de mooiere bosch zonder aan en afvoer.

Toch maar even naar Nuland Keukens gaan komend weekend, die doet heel veel Miele en Bora.

• martinus83
Rzaan schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:50:

We hebben ook een Miele combimagnetron. Niet goedkoop, maar erger me nu al een heel klein beetje aan de bediening. kleine kutknopjes bijvoorbeeld.
Goeie feedback over de Miele, ga ik proberen

• martinus83
SquareOne schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:00:
Gebruik ‘m regelmatig. Twee dingen waar ik vooraf geen rekening mee gehouden had:

1) de hoeveelheid water die achter blijft in het apparaat. Heb twee theedoeken nodig en aantal keer uitwerkingen om al het water van de bodem weg te poetsen na gebruik.

2) ben fan van sous vide garen (24 uur of langer). Maar dan moet je dus het waterreservoir continue bijvullen. Logisch maar gewoon niet bij stil gestaan bij aanschaf. In de praktijk gebruik ik dus vooral nog een bak met mijn sous vide stick ipv de stoomoven.

Ik verwacht dat beide punten opgelost zijn met een water aan- en afvoer. Verwacht echter ook niet dat ik die keuze destijds had gemaakt ivm budget.
Goeie info, dank!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:40
SquareOne schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:00:

Ik zag dat er ook een droogfunctie op de stoomoven zit, of moet je daarvoor eerst zelf de oven schoonmaken (water opvegen)? Staat er veel water na uren stomen, of ook al binnen een half uur? Wij hebben namelijk de Siemens HS958GDD1 in onze offerte staan (3.499 bruto) met wateraansluiting, maar geen waterafvoer. Al denk ik dat het wel meevalt met schoonmaken, steeds zo'n bakje moeten vullen vond ik gelijk al niets.

We hebben ook een combi-oven met klein display en pyrolyse gekozen, is zo'n klein display onhandig in gebruik, of maakt het weinig uit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

martinus83 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:12:
[...]

Welke type heb je?

Wij hebben de Bora X BO genomen, wel een prijzig apparaat maar wij zijn ook van het uitgebreid koken, dan is het iets makkelijker te verantwoorden. (Los van dat hij er gewoon heel goed uit ziet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TwiSteD1 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:32:
[...]

Ik zag dat er ook een droogfunctie op de stoomoven zit, of moet je daarvoor eerst zelf de oven schoonmaken (water opvegen)? Staat er veel water na uren stomen, of ook al binnen een half uur? Wij hebben namelijk de Siemens HS958GDD1 in onze offerte staan (3.499 bruto) met wateraansluiting, maar geen waterafvoer. Al denk ik dat het wel meevalt met schoonmaken, steeds zo'n bakje moeten vullen vond ik gelijk al niets.

We hebben ook een combi-oven met klein display en pyrolyse gekozen, is zo'n klein display onhandig in gebruik, of maakt het weinig uit?
Ik krijg de oven niet droog met de droogfunctie na stomen. Je moet je voorstellen dat zo'n bakje water van een liter ergens blijft. Een deel verdampt, maar de oven is best goed geïsoleerd, dus het andere deel blijft achter in de oven. Het meeste op de bodem.

De hoeveelheid water neemt natuurlijk toe met de tijd. Met een half uurtje valt het wel mee, dan is ook het reservoir meestal nog niet leeg.

Het is ook geen ramp, maar als ik een theedoek in de oven doe om het water op te vegen kun je de theedoek echt uitwringen. En hou er rekening mee dat het water dus ook op de vloer druipt onderweg van oven naar spoelbak. Dat kun je oplossen door een bakje o.i.d. er onder te houden, maar ben ik meestal te lui voor, met als gevolgd dat ik nog meer werk heb met de vloer schoon maken :+ :P

Wij hebben NEFF met volgens mij middelste size display. Dat is prima bruikbaar. We hebben ook nog knoppen ipv touch. Dat vind ik alleen maar fijn.

• martinus83
TwiSteD1 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:32:
[...]

Heb je de apparaten al geprobeerd? Ik wel, bij het aanzien van de siemens was ik al meteen niet gecharmeerd van de grote glimmende greep. We stapten al vrij snel over naar Bosch.
Als je toch voor een 'duur' apparaat van siemens gaat met water aanvoer, zou je ook een ander met met afvoer kunnen overwegen.

Lees ook de handleiding eens. Van alle handelingen is het bakje vullen met water de makkelijkste. De machine schoonmaken en het condens bakje leegzuigen met een doek is meer gedoe.
Ik zelf zou daar geen dure versie voor nemen. Pyrolyse kan natuurlijk (ook) een reden zijn.

Display, gewoon even testen. Siemens werkt prima, de plaatjes zijn klein. Bosch heeft een hoger rond display en laat 1 functie hierop zien, dan swipe je door naar de volgende. het is beter leesbaar dan de siemens met klein display. Echter zie je bij siemens 3 a 4 functies op het display voorbij gaan.
ThePsycho schreef op donderdag 21 december 2023 @ 12:39:
[...]

Wij hebben de Bora X BO genomen, wel een prijzig apparaat maar wij zijn ook van het uitgebreid koken, dan is het iets makkelijker te verantwoorden. (Los van dat hij er gewoon heel goed uit ziet)
Wat is de netto afreken prijs van dit apparaat?

[ Voor 10% gewijzigd door martinus83 op 21-12-2023 13:09 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

martinus83 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:21:
[...]

Klinkt goed, precies het uitgangspunt voor ons om voor een stoomoven gaat. DIe komt er dan ook zeker. Twijfel alleen nu sterk over met, of zonder water af en aanvoer.

Jij kookt dus met een miele met waterreservoir voor afvoer of?
Ik heb er nu een met waterreservoir van ca 1,5 liter. Dat ding hoef ik alleen bij te vullen wanneer ik iets klaar maak wat langer dan en uur moet stomen (zoals bv stoofvlees of hachee).
Procedure is water vullen (ca 30s), oven zijn werk laten doen, oven in droogstand zetten (2 klikken) en daarna met een doek nog lichtjes afdoen (ook ca 30s).

Vergelijk ik dat met het afdoen van het aanrecht en fornuis dan bespaart het mij 5 minuten schoonmaakwerk :+ .
water vullen is niet zo erg, oven droogmaken, condensbakje moet je bij siemens 'droogzuigen' met een thee- of vaatdoek oid.
Kijk een pan afwassen en weer opruimen is ook werk dus wat dat betrefd.

Maar, ja gemak dient de mens en gezien onze gezinsgrootte en werk genoeg wil ik wel overwegen ipv nu Bosch over te stappen naar een ander merk ovens ivm die water aan en afvoer.

Misschien kun je hier een goed advies in geven?

We zoeken twee zwarte 60x60 ovens, combi stoom, en een combi magnetron (alhoewel magnetron geen must is, wel de oven).
Momenteel op offerte Bosch 8 series HMG936AB1 en HSG936AB1 staan voor resp 1210 euro en 1292 euro.
Met water af- en toevoer klinkt goed maar heb ik zelf geen ervaring mee. Ik gok dat die uiteindelijk ook een droogprogramma moeten draaien. Anders zou ik niet weten hoe ze dat vocht wegkrijgen. Je bespaart het bijvullen.

• ThePsycho

ThePsycho

Biertje?

martinus83 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:08:
Wat is de netto afreken prijs van dit apparaat?
Ik weet niet exact wat ik betaald heb, maar je hoort prijzen zo rond de €6000 tot €6700. En af en toe er onder.

• martinus83
icecreamfarmer schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:30:
[...]

Ik heb er nu een met waterreservoir van ca 1,5 liter. Dat ding hoef ik alleen bij te vullen wanneer ik iets klaar maak wat langer dan en uur moet stomen (zoals bv stoofvlees of hachee).
Procedure is water vullen (ca 30s), oven zijn werk laten doen, oven in droogstand zetten (2 klikken) en daarna met een doek nog lichtjes afdoen (ook ca 30s).

Vergelijk ik dat met het afdoen van het aanrecht en fornuis dan bespaart het mij 5 minuten schoonmaakwerk :+ .

[...]

Met water af- en toevoer klinkt goed maar heb ik zelf geen ervaring mee. Ik gok dat die uiteindelijk ook een droogprogramma moeten draaien. Anders zou ik niet weten hoe ze dat vocht wegkrijgen. Je bespaart het bijvullen.
En water afvoer?

ik lees dat er modellen (geweest) zijn waar het water terug het vul reservoir in ging? (mij is niet duidelijk of dat een aanname was of daadwerkelijk een uitvoering...)

• martinus83
ThePsycho schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:33:
[...]

Ik weet niet exact wat ik betaald heb, maar je hoort prijzen zo rond de €6000 tot €6700. En af en toe er onder.
Ik lees een prijs van 5371 voor de Bora X BO, heb even een mail gestuurd naar een leverancier.

Zie onder..
syntesia schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 11:53:
[...]

Grappig, ik belde even om te vragen als er ook bundel korting was, en of er ook korting op de professional was. Maar hij gaf mij een prijs van €5371 voor de bora x bo.

Daarbij adviseerde hij mij ook om langs de winkel te gaan voor eventueel meer bundel korting.

[ Voor 36% gewijzigd door martinus83 op 21-12-2023 13:36 ]

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

martinus83 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:34:
[...]

En water afvoer?

ik lees dat er modellen (geweest) zijn waar het water terug het vul reservoir in ging? (mij is niet duidelijk of dat een aanname was of daadwerkelijk een uitvoering...)
Geen waterafvoer. Door het droogprogramma verdampt het merendeel van het water.
Bij de Bosch van mijn ouders is er idd nog kort terugpompen van de stoomgenerator naar het reservoir. Maar dat gaat volautomatisch.

Op het werk hebben we volautomatische Rational ovens en die hebben wel afvoeren. Maar die zijn niet voor particulier gebruik.

Pagina: 1 ... 434 ... 526 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1