De bestelling is eind dit jaar pas in gang gezet. Keuken moet dus nog geleverd worden dus hoe het bevalt kan ik nog niet zeggen.
Ik heb bij de keukenkastenfabriek (zoek ook op KKF of DKKF in dit topic) kasten samengesteld. Het voordeel is dat je hiermee zelf in hun online omgeving kunt puzzelen, direct de kosten per kast/optie zien en ze in je winkelwagen plaatsen. Ook kan je hun kleine showroom bezoeken en kan je daar een sessie van een paar uur doen waarbij ze met je meedenken en een tekening voor je maken. Net zoals bij een traditionele keukenboer dus. Dat meedenken doen ze erg goed, ze pushen nergens en ze nemen alle tijd. En als je in het proces meerdere keren dingen wil wijzigen is dat geen probleem.
De kasten van KKF zijn van een mooie kwaliteit met dikke planken, dikke achterwanden en Blum Legrabox laden. Keuze uit greep, greeploos, push-to-open is allemaal mogelijk. Je kan ze ook vragen om dingen die ze niet in de online configurator hebben, zoals maatwerk kasten en afwijkende korpushoogte of kleur.
Of het veel goedkoper is durf ik niet te zeggen. Zij denken van wel, ik zou zeggen, dat ligt er maar aan. Bij een 'gewone' keukenboer kan je natuurlijk ook een dergelijke kwaliteit en opties krijgen maar vaak niet met de standaard keuken die ze aanbieden. Dus je moet als je op prijs wilt vergelijken proberen appels met appels te vergelijken en niet met peren.
Los van de prijs vond ik het prettig om zelf meer grip op de keuzes te hebben, en daarbij ook kastje voor kastje kunnen zien wat de kosten zijn en wat de kosten van de opties zijn. Het spelen met opties wel niet in de configurator helpt je ook met je kennis en brengt je op ideeën. Althans, zo werkt het bij mij.
Omdat ze bij KKF, op een Quooker en sinds kort ook een Bora kookplaat na, geen apparatuur verkopen en ook geen werkbladen, zitten ze wat dat betreft ook niet te pushen in een richting. Apparatuur zelf besteld bij Veldkamp / Keukenloods en leverdatum op 1 week voor geplande levering keuken gezet. De typenrs van de apparatuur geef je door aan KKF zodat zij de kasten er specifiek voor kunnen aanpassen, daarna voer je de bestelling van de kasten pas door.
Nu rest nog het werkblad + spoelbak uitzoeken. Waarschijnlijk even kijken bij Vasto / de keukenbladenfabriek en ook elders nog een paar offertes opvragen. Altijd laten inmeten door de werkbladen leverancier, en plaatsen ook, dan hebben zij de verantwoordelijkheid bij niet passen of breuk.
Dan heb ik straks wellicht een keuken van de keukenkastenfabriek en de keukenbladenfabriek.

Niet erg sexy, maar uiteindelijk is het gewoon een Ballerina keuken met Silestone of Dekton werkblad.
Nadelen: meer gedoe.
- Je moet op meer plekken iets bestellen, controleren, afspraken maken over de levering. Natuurlijk moet alles een beetje op elkaar aansluiten want je hebt geen zin om een maand zonder / met een noodkeuken te zitten. Wijzigt er wat in de planning dan moet je daar zelf bij de verschillende partijen achteraan zitten, want de keukenboer doet dit niet voor je.
- Natuurlijk moet je ook de keuken zelf (laten) inbouwen, daar zitten extra moeite of kosten aan verbonden. Aan de andere kant, bij een keukenzaak betaal je ook gewoon een bedrag voor het inbouwen van de keuken, door hun 'eigen' monteurs, meestal ook maar een externe partij die ze inhuren.
Nog en aandachtspunt en geen nadeel, want dat moet je ook zelf (laten) doen als je bij een keukenboer bestelt: het voorwerk. Dus je oude keuken verwijderen indien aanwezig, en het voorbereiden van de aansluitpunten voor water, afvoer en elektra en het klaar maken van de vloer en muren zodat de kastjes goed geplaatst kunnen worden en de wanden afgewerkt met platen, betegeld of geverfd.
Kortom: je moet meer moeite doen en je krijgt het niet allemaal met de paplepel aangereikt. Maar je hebt wel maximaal inzicht in het proces en doet daardoor kennis op, en dit het helpt je daardoor ook bij het maken van keuzes. Dus meer grip op het proces en ook heb je keuzevrijheid. Het is anders, maar zeker niet per se voor iedereen beter.
Lang verhaal maar hopelijk heb je er wat aan bij het maken van een keuze.
[
Voor 10% gewijzigd door
Cap op 20-12-2023 15:37
]