Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10 08:19
Ik zal ook eens een post maken. We hebben een huis gekocht en zijn bezig met de keuken. Ik zie mooie suggesties voorbij komen en goede discussies, dus mogelijk leren we nog iets van jullie hier voor we tot bestellen over gaan. We hebben echt nog lang de tijd ook. Onze keuze is gevallen op een NEXT125 keuken. We hebben ook Siematic bekeken en Illuminate (erg fraai) maar uiteindelijk dus NEXT 125 geworden in Platina matglas. Jullie mogen raden wat voor offerte we gekregen hebben... Wij hadden veel verwacht, maar dit oversteeg zelfs onze verwachtingen. We zijn veeleisend, bleek :)
Wees kritisch, wees direct, alles is welkom. Dit is een flinke uitgave en we staan open voor ideeen. Enige idee dat we net kregen is dat we mogelijk niet op de kop van het eiland willen gaan zitten, maar aan de voorkant (dus opschuiven naar links zodat we naar buiten kijken). Dit lost het probleem op dat de overhang maar kort mag zijn (max 30cm met dit blad) en er is meer doorloopruimte tussen de servieskasten en het eiland.

Apparatuur:
Siemens ovens:
HS958GED1 stoom/hete lucht en HN978GQB1 stoom/hete lucht/magnetron combi (ik denk niet dat we Siemens gaan nemen omdat de nieuwe greep echt een miskleun van jewelste is qua gevoel en uiterlijk, maar - wat dan wel?)

Siemens koelkast:
KI81FHOD0 (volle kast)

Siemens vriezer:
GI31NACE0 (onder de oven), klein model

AEG Wijnkast:
AWUS018B7B (30cm breed onderbouw)

Siemens vaatwasser:
SX87T800BE (op werkhoogte, niet op de grond)

Siemens kookplaat:
EZ907KZY1E (is nog twijfel, wel erg duur en hier valt zeker te besparen) - sowieso wel vlakinbouw

Afzuiging:
Wave 2176.26 (Ronde recirculatie met plasmafilter, op de tekeningen niet het juiste model afgebeeld). We willen geen kookplaatafzuiging, dit is te beperkt i.v.m. andere apparatuur die we gebruiken op andere plekken (airfryer/grillplaat enz) en we vinden een grote lamp boven het eiland heel mooi, die dan meteen je afzuiging is.

Spoelbak:
MRG door-en-door zwart composiet

Kraan:
Quooker met CUBE

Extra:
Novi Shelf Pro 1m50

Kasten:
NEXT125 NX912/G572 (dit is Platina matglas) met zwarte randen
Ladeinleg zwart en grijs, dus afwijkend van kleur
Greeploze lades en kasten, onderlades PTO, greeplijst zwart en geheel verlicht en plint geheel verlicht rondom (Zigbee Emotionlight Pro LED systeem)
Lage kasten aan de muur + 1 hoge kast met vaatwasser is Fenix mokkabruin, ter afwisseling :)

Servieskasten: Op de tekening zijn alleen de bovenkasten glas, de onderkasten worden ook nog glas (donker glas met verlichting). Daar komt het werkblad weer terug, zodat je optisch je keuken verlengt.
De bovenkastjes zijn slechts 35cm diep, de onderkasten 46cm. Dit omdat dichte hoge kasten wat zicht/licht weg zouden nemen, én belangrijker, er zijn geen hoge kasten van slechts 35cm diep bij NEXT. Dan zou je allemaal kastjes op elkaar stapelen, en dat wilden we niet.

Regaalkast op de kop: Geheel donker glas met verlichting, 60cm diep.
Naast de koelkast en ovens rechts: Ondiepe zwarte open kast met verlichting boven het werkblad

In de hoek van de keuken een Le Mans kast en een Quvo vacumeerapparaat erop, in het blad ingebouwd.
Op het eiland tweemaal een Twist stroompunt - 1x op het blad bij het "barretje" en 1x aan de zijkant links, deze zie je niet op de tekeningen. Zo blijft je werkblad cleaner vonden we.

Werkblad:
Neoloth Colorado Dunes keramiek 2,3mm met veeglijst, totaal zo'n 5m2

Dan nu de afbeeldingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mCZ5fKhfsTjy0zAdN5Dx2GesDEg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hNVKqOllffrxAiklS6zpvUm9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmlvwcuCj31bFGnxo953lfNrqQY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uYwWjOAl4J4SDOus7v6vCuSK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ny1-UI5zny8caQ96cv5xt7GwiTg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zxYBqgQqqDK13ZYgTEGdKgG9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeKFOm5y27DzlRO5t-VRJAsHnFk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/epFR4XorZeK6g0xKRzlYQRAr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xm9WaJRcwZ8u4P92tuWT1b2Z_c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XzwrqE2sgiCrqvwW6giGi9Ik.png?f=user_large
Aanzicht keuken met zicht op regaalkast met glas; deze steekt uit om optischh je keuken bij de kamer te betrekken en er komt een schuifdeur in de woonkamer die naar deze kast toe open gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wg82CLNtzr5uELoi0BI7e3T8mXY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mrXMMCWfjbv3WB2RerXpBrRi.png?f=user_large
Aanzicht eiland met WAVE (niet juiste model), rechts de schuifpui naar buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKoESX0_TvzJDwV61zGDwwIbwlo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fFghN8nTU4CWv09BCN0zvGy9.png?f=user_large
Vooraanzicht hoge kasten met ovens en koelkast (rechts) en vriezer onder oven naast de koelkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7v-cmzytV1mGHzPSvk-SdAhwWGs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MF0AhdnnNBV8Urdoc4J5ycE1.png?f=user_large
Fenix mokka kant, rechts de vaatwasser op hoogte, links onder de wijnkast, de open kast met verlichting en de Novi Shelf Pro, de quooker en de spoelbak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMXJwE_m9BUkxPJ9RtmQaeuXFtc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W7dUq8UMybDEyrwqs6DidA2r.png?f=user_large
Servieskasten, de ondersten moeten ook worden zoals boven, dus met glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-10 15:38
Ik heb een spoelbak/quooker combi vraag.

Wij willen een zwarte spoelbak, icm quooker (zwart)
Nu is rvs gecoat niet aan te raden omdat dat zou beschadigen.

Zowel Keukenloods als een plaatselijke keukenbouwer geeft aan dat door en door zwarte composiet spoelbak niet icm een quooker kan, althans niet aan te raden en geen garantie op krom trekken.

Kvik geeft echter aan die combi wel te kunnen leveren. Men levert de zwarte spoelbak voor onderbouw met metalen stop, icm quooker.
De 5 jaar garantie dekt deze combi.
Mij is nog niet helemaal duidelijk van welk merk deze spoelbak is. Ik zie dat kvik oa Franke verkoopt, van een glasvezel combi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nf0gwFLVau4u0Hn7L8pHfvsrzYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t6qlaoh9PCtJinkMh2lO82A9.jpg?f=fotoalbum_large

Hoor graag of iemand weet wat nu wel, en niet kan?

[ Voor 28% gewijzigd door martinus83 op 16-12-2023 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:09
Kun je dan ook je pannen niet afgieten?

Quooker doe je toch doorgaans in een glas, kopje of pan, dat raakt de spoelbak niet eens.
Ik zou zelf het risico wel durven nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:32
Soeski schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:04:
Ik zal ook eens een post maken. We hebben een huis gekocht en zijn bezig met de keuken. Ik zie mooie suggesties voorbij komen en goede discussies, dus mogelijk leren we nog iets van jullie hier voor we tot bestellen over gaan. We hebben echt nog lang de tijd ook. Onze keuze is gevallen op een NEXT125 keuken. We hebben ook Siematic bekeken en Illuminate (erg fraai) maar uiteindelijk dus NEXT 125 geworden in Platina matglas. Jullie mogen raden wat voor offerte we gekregen hebben... Wij hadden veel verwacht, maar dit oversteeg zelfs onze verwachtingen. We zijn veeleisend, bleek :)
Wees kritisch, wees direct, alles is welkom. Dit is een flinke uitgave en we staan open voor ideeen. Enige idee dat we net kregen is dat we mogelijk niet op de kop van het eiland willen gaan zitten, maar aan de voorkant (dus opschuiven naar links zodat we naar buiten kijken). Dit lost het probleem op dat de overhang maar kort mag zijn (max 30cm met dit blad) en er is meer doorloopruimte tussen de servieskasten en het eiland.

Apparatuur:
Siemens ovens:
HS958GED1 stoom/hete lucht en HN978GQB1 stoom/hete lucht/magnetron combi (ik denk niet dat we Siemens gaan nemen omdat de nieuwe greep echt een miskleun van jewelste is qua gevoel en uiterlijk, maar - wat dan wel?)

Siemens koelkast:
KI81FHOD0 (volle kast)

Siemens vriezer:

AEG Wijnkast:

Siemens vaatwasser:

Siemens kookplaat:
EZ907KZY1E (is nog twijfel, wel erg duur en hier valt zeker te besparen) - sowieso wel vlakinbouw

Afzuiging:
Wave 2176.26 (Ronde recirculatie met plasmafilter, op de tekeningen niet het juiste model afgebeeld). We willen geen kookplaatafzuiging, dit is te beperkt i.v.m. andere apparatuur die we gebruiken op andere plekken (airfryer/grillplaat enz) en we vinden een grote lamp boven het eiland heel mooi, die dan meteen je afzuiging is.

Spoelbak:

Kraan:
Quooker met CUBE

Extra:
Novi Shelf Pro 1m50

Kasten:
Greeploze lades en kasten, onderlades PTO, greeplijst zwart en geheel verlicht en plint geheel verlicht rondom (Zigbee Emotionlight Pro LED systeem)
Lage kasten aan de muur + 1 hoge kast met vaatwasser is Fenix mokkabruin, ter afwisseling :)

Servieskasten: Op de tekening zijn alleen de bovenkasten glas, de onderkasten worden ook nog glas (donker glas met verlichting). Daar komt het werkblad weer terug, zodat je optisch je keuken verlengt.
De bovenkastjes zijn slechts 35cm diep, de onderkasten 46cm. Dit omdat dichte hoge kasten wat zicht/licht weg zouden nemen, én belangrijker, er zijn geen hoge kasten van slechts 35cm diep bij NEXT. Dan zou je allemaal kastjes op elkaar stapelen, en dat wilden we niet.

Naast de koelkast en ovens rechts: Ondiepe zwarte open kast met verlichting boven het werkblad

In de hoek van de keuken een Le Mans kast en een Quvo vacumeerapparaat erop, in het blad ingebouwd.
Op het eiland tweemaal een Twist stroompunt - 1x op het blad bij het "barretje" en 1x aan de zijkant links, deze zie je niet op de tekeningen. Zo blijft je werkblad cleaner vonden we.

Werkblad:

Dan nu de afbeeldingen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aanzicht keuken met zicht op regaalkast met glas; deze steekt uit om optischh je keuken bij de kamer te betrekken en er komt een schuifdeur in de woonkamer die naar deze kast toe open gaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vooraanzicht hoge kasten met ovens en koelkast (rechts) en vriezer onder oven naast de koelkast.

[Afbeelding]
Fenix mokka kant, rechts de vaatwasser op hoogte, links onder de wijnkast, de open kast met verlichting en de Novi Shelf Pro, de quooker en de spoelbak.

[Afbeelding]
Je gebruikt praktische materialen en maak behoorlijke kostbare keuzes, dus volgens mij heb je een mooi budget om er fantastische keuken van te maken.

Er zitten m.i. wel nog wat gekke keuzes in het ontwerp. Is dit de eerste iteratie? Paar punten:
  • Die hoge kast bij het spoeldeel is optisch niet zo fraai. Haalt het ontwerp wat uit balans
  • De servieskast op de hoek, ziet er wat gek uit hoe die verder komt dan de muur. Ik zou gelijk eindigen met de muur. De servieskast lijkt me niet noodzakelijk met alle opbergruimte die je nog aan de andere kant plaatst. Alternatief is een kwart slag draaien?
  • Er is zo veel ruimte in de keuken, en dan prop je de wijnklimaatkast in zo’n hoekje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
mitsumark schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:43:
Kun je dan ook je pannen niet afgieten?

Quooker doe je toch doorgaans in een glas, kopje of pan, dat raakt de spoelbak niet eens.
Ik zou zelf het risico wel durven nemen..
De quooker zou zo heet zijn, en die zou je bij wijze van aan kunnen laten staan, waardoor de spoelbak vervormd.
De stop was bij KL en anderen ook van kunststof en zou meteen kromtrekken.

Nu wil ik een metalen stop, geen plastic, maar toch. De bak wordt toch composiet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
SquareOne schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:47:
[...]

Je gebruikt praktische materialen en maak behoorlijke kostbare keuzes, dus volgens mij heb je een mooi budget om er fantastische keuken van te maken.

Er zitten m.i. wel nog wat gekke keuzes in het ontwerp. Is dit de eerste iteratie? Paar punten:
  • Die hoge kast bij het spoeldeel is optisch niet zo fraai. Haalt het ontwerp wat uit balans
  • De servieskast op de hoek, ziet er wat gek uit hoe die verder komt dan de muur. Ik zou gelijk eindigen met de muur. De servieskast lijkt me niet noodzakelijk met alle opbergruimte die je nog aan de andere kant plaatst. Alternatief is een kwart slag draaien?
  • Er is zo veel ruimte in de keuken, en dan prop je de wijnklimaatkast in zo’n hoekje
Dank voor je kritische blik. Dit is niet het 1e ontwerp maar het 3e eigenlijk al, al waren de eerste 2 ook ongeveer zo. Dit ontwerp is dus de 3e iteratie door de 3e keukenzaak :)

De hoge kast zat er eerst niet in, maar dit is de enige mogelijkheid op de vaatwasser praktisch op hoogte te krijgen zonder een AEG te moeten nemen met ActiveLift systeem. We vonden het ook wel weer mooi, je begint met hoog, gaat de hoek om en eindigt met hoog.

De servieskast die uitsteekt is een hele bewuste keuze om de keuken al te laten beginnen als je in de woonkamer bent. Daarom ook een kwartslag gedraaid, voor de optiek. Nog een kwartslag draaien maakt dat je glazen kant voor je schuifdeur de woning in "kijkt", dat wilden we niet. Terugdraaien richting de keuken juist ook niet, dan voegt het niet zoveel toe en kijk je echt naar de achterkant van een kast.

De wijnklimaatkast mag best uit het zicht vinden we. Dit was een 30cm ruimte die we over hebben. Idealiter wilden we deze in de servieskasten aan de andere kant, maar alle wijnkasten zijn 60cm diep en dus te diep. Om niet nog een kastje kwijt te zijn in de keuken van 60cm gekozen voor een 30cm. We hebben nog een grote wijnkoelkast ook, die komt in de kelder.

Maar - logische en goede feedback, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Apparatuur:
Siemens ovens:
HS958GED1 stoom/hete lucht en HN978GQB1 stoom/hete lucht/magnetron combi (ik denk niet dat we Siemens gaan nemen omdat de nieuwe greep echt een miskleun van jewelste is qua gevoel en uiterlijk, maar - wat dan wel?
Wij hadden aanvankelijk ook Siemens uitgezocht, de HM936GCB1 en HS936GAB1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNBpOlDRVH1KidrR2eeSVMb9Y7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Cs0t4KIPFwt8UUwRdz5935d.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag bij keukenloods wezen kijken en die grote greep staat ons echt tegen.

Daarom nu overgestapt naar Bosch HSG936AB1 en HMG936AB1 met veel mooiere grepen en display.

Vanavond nog even goed kijken op de websites of Siemens echt geen alternatief heeft. Om een of andere reden spreekt Siemens me meer aan ondanks dat het uit dezelfde fabriek komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WlXetTieatb5-4B2wb0_8XfXXCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OopyAzhremAO4UDNu0NNS8J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door martinus83 op 16-12-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

ik denk niet dat we Siemens gaan nemen omdat de nieuwe greep echt een miskleun van jewelste is qua gevoel en uiterlijk, maar - wat dan wel?)
Bosch? Zelfde oven, zelfde prijs. Maar dan zonder spiegelende vingervlekkenmagneet van een greep maar eentje van mat geborsteld zwart metaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

martinus83 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:01:
[...]

Daarom nu overgestapt naar Bosch HSG936AB1 en HMG936AB1 met veel mooiere grepen en display.
Eens, greep minder lomp, in-your-face en functioneler.
Vanavond nog even goed kijken op de websites of Siemens echt geen alternatief heeft. Om een of andere reden spreekt Siemens me meer aan ondanks dat het uit dezelfde fabriek komt.
Helaas niet toen ik voor het laatst keek. Misschien staan nu de nieuwe series erop?

[ Voor 34% gewijzigd door Cap op 16-12-2023 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Soeski schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:56:
[...]

Dank voor je kritische blik. Dit is niet het 1e ontwerp maar het 3e eigenlijk al, al waren de eerste 2 ook ongeveer zo. Dit ontwerp is dus de 3e iteratie door de 3e keukenzaak :)

De hoge kast zat er eerst niet in, maar dit is de enige mogelijkheid op de vaatwasser praktisch op hoogte te krijgen zonder een AEG te moeten nemen met ActiveLift systeem. We vonden het ook wel weer mooi, je begint met hoog, gaat de hoek om en eindigt met hoog.

De servieskast die uitsteekt is een hele bewuste keuze om de keuken al te laten beginnen als je in de woonkamer bent. Daarom ook een kwartslag gedraaid, voor de optiek. Nog een kwartslag draaien maakt dat je glazen kant voor je schuifdeur de woning in "kijkt", dat wilden we niet. Terugdraaien richting de keuken juist ook niet, dan voegt het niet zoveel toe en kijk je echt naar de achterkant van een kast.

De wijnklimaatkast mag best uit het zicht vinden we. Dit was een 30cm ruimte die we over hebben. Idealiter wilden we deze in de servieskasten aan de andere kant, maar alle wijnkasten zijn 60cm diep en dus te diep. Om niet nog een kastje kwijt te zijn in de keuken van 60cm gekozen voor een 30cm. We hebben nog een grote wijnkoelkast ook, die komt in de kelder.

Klinkt mij als logische doordachte keuzes in de oren.

Wat betreft het zitje, ik vind dat ook niet ideaal zo aan de korte zijde met dat overstekende blad.
Maar als je het zitje naar links verplaatst tegenover de hoge kasten dan zit je naast je kookplaat, en in de voornaamste doorloop naar de keuken. Lijkt me ook niet heel handig? Dan moet je kookplaat naar meer de andere hoek van het eiland.
Misschien is het toch logischer om het zitje aan de muurkant te doen, zodat je minder in de standaard doorloop van de keuken zit en de kamer in kijkt, en minder in de weg zit van de kookplaat? Het is wat krapper qua breedte maar lijkt me een minder gebruikt looppad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:54
Wij zijn ook bezig met een nieuwe keuken en zijn nu in de fase van het kiezen van de apparatuur. We twijfelen aan de ovens. We hebben nu een compacte stoomoven en een compact combi oven op de lijst staan, beiden van Siemens.
Alternatief zou zijn een normaal formaat combi oven. Het verschil in prijs zal tussen de 1000 en 1300 euro zijn.

We hebben geen ervaring met een stoomoven, we hebben nu alleen een combi-oven, dus we vinden het lastig in te schatten of we een stoomoven ook echt gaan gebruiken. Het gaat om aardig wat geld dus een apparaat kopen dat we straks nauwelijks gebruiken, is zonde.

Wat zijn jullie ervaringen met twee ovens, gebruiken jullie beiden regelmatig of wordt in de praktijk vooral de ene gebruikt en de andere nauwelijks?

Ik weet dat het erg afhangt van persoonlijke voorkeur, gezinssamenstelling, etc., maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:29
@koksie Wij hebben 2 identieke combi ovens naast elkaar gezet, en zijn daar erg blij mee.

Wij wilden geen stoomoven want we wisten dat we dat toch niet zouden gebruiken. Nu kunnen we heel veel pizza's tegelijk maken, of juist in 1 oven een maaltijd in een ovenschaal zetten terwijl je in de ander even snel iets wilt opwarmen in de magnetron. En ook beide als magnetron gebruiken hebben we al paar keer gehad.

Uiteraard staat in 90% van de gevallen 1 combi oven niks te doen. Maar voor die overige 10% is het wel ontzettend handig.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-10 09:02

Kasten:
Prachtig Next125 met dat platina glas. Mooie keuze.

Verder vind ik de kast die uitsteekt op de hoek ook erg ongelukkig. Het voelt voor mij als een sta-in-de-weg. Het maakt ook de belijning, als je van voren tegen de kastenwand aankijkt, in mijn ogen niet mooi. 2 greeplijsten en dan links van de oven niks. Het lijkt ook een glazen deurtje te hebben. Dan zit je snel tegen ‘rotzooi’ aan te kijken. Hoe netjes je alles ook in de kast probeert te zetten.

Het barretje lijkt mij wel op de goede plek te zitten. Zit het minst in de weg zo en je houdt voldoende loopruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Soeski schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:56:
[...]

Oké goed over nagedacht (y)
Waarschijnlijk kwestie van smaak, maar er klopt visueel gezien iets nog niet bij die hoge kasten.

Wellicht nog een greeplijst (zonder functie) naast de hoge kast en servieskast toevoegen. Of de ovens onder elkaar?

Edit; als je die twee ovens onder elkaar plaatst spaar je een hoge kast uit. Dan kun je die servieskast gelijk trekken met de muur. Ik vind het idee van die servieskast haaks te plaatsen wel gaaf.

[ Voor 5% gewijzigd door SquareOne op 16-12-2023 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23:15

K1p

Janie schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 20:15:
We krijgen in januari 2024 de sleutel van onze nieuwe woning en zijn ons al een tijdje aan het oriënteren op een nieuwe keuken. Verwachting is dat in het voorjaar de uitbouw wordt gerealiseerd waarna de nieuwe keuken kan worden geïnstalleerd.

Nu zijn we bij Superkeuken goed geholpen met een ontwerp (Schüller). De prijs inclusief montage is echter bijna € 27.500. We hadden op minder gerekend. Ik moet de prijs van kasten en het blad nog checken op de websites in dit topic aangegeven.

Gister voor uitsluitend de apparatuur bij Keukenloods een offerte opgevraagd en het verschil bedraagt bijna € 2.700, namelijk € 7.800 in plaats van € 10.500.

Nu geeft Superkeukens overal aan niet te onderhandelen omdat ze direct scherpe prijzen hebben (voor de apparatuur noem ik dit niet echt scherp), Iemand een ervaring of dit in alle gevallen geld of dat ze toch wel deels tegemoet komen. Ik snap dat service en geholpen worden een prijs heeft, maar het zou mooi zijn als dit verschil wat kleiner gemaakt kan worden.
Ook bij Superkeukens geweest. Heb zelf aangegeven het een mooi ontwerp te vinden maar dat mijn budget 7k lager lag. Uiteindelijk 6k eraf gekregen. Misschien kun je hier iets mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
Cap schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 19:08:
[...]

Bosch? Zelfde oven, zelfde prijs. Maar dan zonder spiegelende vingervlekkenmagneet van een greep maar eentje van mat geborsteld zwart metaal.
Helaas dus niet helemaal hetzelfde, namelijk geen vaste wateraansluiting. Bosch loopt altijd minimaal 1 jaar achter op Siemens qua functies, dus mogelijk dat modeljaar 2025 dit wel heeft. Inspiratiehuis 20|20 vertelde me dit ook. Siemens is mainstream, NEF ook, Bosch is budget en Gaggenau is topline (en verschrikkelijk lelluk maar smaken verschillen).
We hebben echter nog tot Q3 2024 om de keuze definitief te maken voor de apparatuur, dus we wachten het af. We zijn zeker gecharmeerd van de Bosch look and feel, en voelt helemaal niet "budget" aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
Cap schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 19:32:
[...]

Klinkt mij als logische doordachte keuzes in de oren.

Wat betreft het zitje, ik vind dat ook niet ideaal zo aan de korte zijde met dat overstekende blad.
Maar als je het zitje naar links verplaatst tegenover de hoge kasten dan zit je naast je kookplaat, en in de voornaamste doorloop naar de keuken. Lijkt me ook niet heel handig? Dan moet je kookplaat naar meer de andere hoek van het eiland.
Misschien is het toch logischer om het zitje aan de muurkant te doen, zodat je minder in de standaard doorloop van de keuken zit en de kamer in kijkt, en minder in de weg zit van de kookplaat? Het is wat krapper qua breedte maar lijkt me een minder gebruikt looppad?
Dat is ook geen gek idee, die kant wordt minder gebruikt. Nu moet ik wel zeggen dat we met z'n tweeën zijn, dus als we aan het barretje zitten, wie moet er dan achterlangs lopen? :)
Tuurlijk met wat bezoek is het anders, maar de (voornamelijk) ouwetjes gaan daar toch niet zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:16
Soeski schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:45:
[...]

Helaas dus niet helemaal hetzelfde, namelijk geen vaste wateraansluiting. Bosch loopt altijd minimaal 1 jaar achter op Siemens qua functies, dus mogelijk dat modeljaar 2025 dit wel heeft. Inspiratiehuis 20|20 vertelde me dit ook. Siemens is mainstream, NEF ook, Bosch is budget en Gaggenau is topline (en verschrikkelijk lelluk maar smaken verschillen).
We hebben echter nog tot Q3 2024 om de keuze definitief te maken voor de apparatuur, dus we wachten het af. We zijn zeker gecharmeerd van de Bosch look and feel, en voelt helemaal niet "budget" aan.
Dit is echt absolute onzin. Bosch loopt helemaal niet achter en zal de vaste wateraansluiting ook niet krijgen, dit zijn bewuste keuzes vanuit BSH. Sterker nog, de nieuwe Bosch en Siemens lijn zijn beide tegelijkertijd gelanceerd.
Ieder merk heeft zijn eigen unieke features en dat blijft ook zo.
Siemens moet je een beetje zien als het merk voor de gadget/design freak, Neff als het merk voor de hobbykok en Bosch voor iedereen die gewoon goede apparatuur wilt zonder teveel poespas.
De apparatuur kruipt de laatse jaren wel steeds meer naar elkaar toe qua features maar zo word het een beetje vermarkt.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-06 15:23
Beste leden,

Graag hoor ik jullie ervaringen met het kopen van een keuken in Duitsland.

Scheelt het qua prijs veel als je een keuken in Duitsland koopt i.p.v. in NL, gezien alle keukens uit Duitsland komen.
Ik heb een keuken op het oog waar ik twee offertes van heb gehad van Nederlandse keukenboeren: een van 28K+ en een van 25.8K+. Of kan ik nog op bepaalde onderdelen bezuinigen om zo wat goedkoper uit te komen, bijvoorbeeld door het keukenblad (kosten 6K in offerte) elders te kopen.

Hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:09
Daniëlvveen schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:33:
Beste leden,

Graag hoor ik jullie ervaringen met het kopen van een keuken in Duitsland.

Scheelt het qua prijs veel als je een keuken in Duitsland koopt i.p.v. in NL, gezien alle keukens uit Duitsland komen.
Ik heb een keuken op het oog waar ik twee offertes van heb gehad van Nederlandse keukenboeren: een van 28K+ en een van 25.8K+. Of kan ik nog op bepaalde onderdelen bezuinigen om zo wat goedkoper uit te komen, bijvoorbeeld door het keukenblad (kosten 6K in offerte) elders te kopen.

Hoor het graag!
Misschien kun je dan even de offertes en ontwerpen delen, dan valt er meer over te zeggen.

In het algemeen scheelt duitsland niet zoveel meer, zou persoonlijk de moeite niet nemen, of je moet tegen de grens wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Soeski schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:45:
[...]

Ah. dat Siemens een model stoomoven heeft met vaste wateraansluiting en Bosch niet wist ik niet.

Ik heb die boodschap van "1 jaar achterlopen" van Bosch op Siemens zeker niet meegekregen van de productspecialisten (stiekem toch verkopers, maar dan indirect ;)) bij mijn 2 bezoeken aan het inspiratiehuis.

De indeling "Gaggenau topline, Siemens en NEFF mainstream, Bosch budget" is wmb ook lachwekkende marketing labeling, gezien de niet bestaande kwaliteitsverschillen tussen in ieder geval de laatste 3. Elk merk heeft premium modellen met veel snufjes en ook 'budget' modellen met minder dure opties. Natuurlijk kan het zijn dat 1 merk nét die feature heeft icm met andere features die je zoekt, terwijl het andere merk het niet heeft. Maar 99% (slag in de lucht ;)) van de features zijn technisch gelijk met andere marketingnaampjes, in ieder geval bij Bosch, Siemens en NEFF. Natuurlijk kan je net die 1% willen die anders is.

Zelf knapte ik af op de styling van de NEFF kookplaten met die dikke bling RVS rand er omheen. Bij Siemens vond ik de ovengrepen niet mooi en bij Bosch wel, maar bij de kookplaten de minder contrasterende Siemens print weer mooier dan bij Bosch. Dat heeft natuurlijk niets met kwaliteit te maken. Als ik op de voor mij gewenste functies ging selecteren kwam het bij elk merk op feitelijk een zelfde model met dezelfde combi van functies uit, en ook prijs, met een iets andere styling.

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 17-12-2023 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
mitsumark schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:37:
[...]

Misschien kun je dan even de offertes en ontwerpen delen, dan valt er meer over te zeggen.

In het algemeen scheelt duitsland niet zoveel meer, zou persoonlijk de moeite niet nemen, of je moet tegen de grens wonen.
Van de duurdere van de twee kreeg ik helaas geen offerte van mee, van de goedkopere van de twee heb ik een offerte:

apparatuur: €6434
Blad: €6146
Accessoires: €3328
Meubelen: €14254
Totaal: €30162

Montageprijs €2487.50

Dit allemaal kan ik krijgen voor €25837

Het gaat om de volgende keuken:

Zie bijlage

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_2xM4LLq83GZFTul-Ut5Jb9IG4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LcnXyBY66TK0C3BJX9dg0W0F.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Daniëlvveen schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:44:
[...]

Van de duurdere van de twee kreeg ik helaas geen offerte van mee, van de goedkopere van de twee heb ik een offerte:

Montageprijs €2487.50

Zie bijlage

[Afbeelding]
Je zult specifieker moeten zijn.
  • Lijstje van apparatuur (merk-type-adviesprijs volgens website fabrikant)
  • Welk werkblad? Materiaal? Naam?
  • Welk merk keuken? En welk type fronten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

K1p schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:32:
[...]

Ook bij Superkeukens geweest. Heb zelf aangegeven het een mooi ontwerp te vinden maar dat mijn budget 7k lager lag. Uiteindelijk 6k eraf gekregen. Misschien kun je hier iets mee.
Zo zeg dat is een hele hap, op welke totaalprijs? Ik neem aan dat ze niet zomaar 6k zijn gaan zakken, dat is niet volgens het Superkeukens "niet onderhandelen" concept, maar dat ze creatief zijn gaan speuren hoe geld te besparen zonder je keuken wezenlijk te veranderen.

Aangezien ze daar met "blokkorting" / "puntensysteem voor apparaten" werken kan het zijn dat door iets te veranderen je keuken net in een andere blokkorting valt of een merkapparaat net een ander modelnummer wordt, die dan "met de keuken mee" (via de keukenfabrikant geleverd) kan worden tegen een duidelijk lagere prijs, ipv besteld bij de apparatenfabrikant tegen een hogere prijs.

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 17-12-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-10 09:02
Soeski schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:48:
[...]

Dat is ook geen gek idee, die kant wordt minder gebruikt. Nu moet ik wel zeggen dat we met z'n tweeën zijn, dus als we aan het barretje zitten, wie moet er dan achterlangs lopen? :)
Tuurlijk met wat bezoek is het anders, maar de (voornamelijk) ouwetjes gaan daar toch niet zitten.
Nu ben je nog met zijn tweeën ja. Indien je graag nog kinderen zou willen krijgen houd daar dan ook alvast een klein beetje rekening mee als dat kan. Peuters en kleuters die rondrennen en alle kastjes openen (die houden van PTO) of aan je broek hangen, een (bijna) puber die vaak toegang tot de koelkast nodig heeft….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
SquareOne schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:48:
[...]

Je zult specifieker moeten zijn.
  • Lijstje van apparatuur (merk-type-adviesprijs volgens website fabrikant)
  • Welk werkblad? Materiaal? Naam?
  • Welk merk keuken? En welk type fronten?
Kun je hier wat mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3mSUOECWzVnOS7vk6OdKkezen0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMQajiuWZim3RjXXYlRmbhZg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaTVDp4053-j-VM0skz1ClOncYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4y6Eng8F56uGwLjLelFWuUP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBYd_UtnyMk9k326XouHqYE__YM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZqdihspzKiTOxDkJyKFa9KT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykOCspxI3wYW84ovp3jFcDxiYRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UmjcIGYd6Uv7xjDBv4pldg1f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpVzZ7FUe7RuQBnrOyqs4LXZ7yg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Aqfqr6U0pDNYzqLe68wQEtg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QvOUnTXOxIfd54CURO0THIFVBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OiMRXhX4v9pEYzvQQnWmlc8J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Jawel. Maar belangrijkste is dat je er zelf iets mee kan. Je hebt alle componenten om de keuken online te berekenen.

Er staan in dit topic diverse linkjes naar websites waar je apparatuur, werkbladen en kasten kunt berekenen. Dat levert de ‘bodemprijs’ op wanneer je alles zelf los inkoopt en plaatst.

Een keukenzaak is natuurlijk iets duurder. Maar die hebben ook een showroom, maken een afspraak met je voor advies, plaatsen en leveren service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
SquareOne schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:25:
[...]

Jawel. Maar belangrijkste is dat je er zelf iets mee kan. Je hebt alle componenten om de keuken online te berekenen.

Er staan in dit topic diverse linkjes naar websites waar je apparatuur, werkbladen en kasten kunt berekenen. Dat levert de ‘bodemprijs’ op wanneer je alles zelf los inkoopt en plaatst.

Een keukenzaak is natuurlijk iets duurder. Maar die hebben ook een showroom, maken een afspraak met je voor advies, plaatsen en leveren service
Dus het specifieker zijn voor jou was niet nodig 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Daniëlvveen schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:28:
[...]

Dus het specifieker zijn voor jou was niet nodig 8)7
Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand die informatie überhaupt niet heeft / gekregen heeft.

Ik weet niet wat je van me verwacht maar ik probeer je tips te geven om te bepalen of de prijs die je noemde realistisch is. Dat is immers wat je wilde weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniëlvveen
SquareOne schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:41:
[...]

Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand die informatie überhaupt niet heeft / gekregen heeft.

Ik weet niet wat je van me verwacht maar ik probeer je tips te geven om te bepalen of de prijs die je noemde realistisch is. Dat is immers wat je wilde weten?
Het liefst iets in de richting als: "Ik zou het bij die boer proberen, daar kwam ik tov veel andere stukken goedkoper uit. Zelf alles los kopen is niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

@Daniëlvveen je hebt foto's van een offerte neergezet maar het zelf niet uitgezocht / uitgesplitst.
Ik denk dat dat wel helpt om adviezen van meelezers hier te krijgen.

Dus een overzichtelijk zelf opgesteld lijstje:
- Merk / type keuken, welke kasten (aantal/soort), greep/greeploos/push to open etc
- Merk / type werkblad, afwerking werkblad, afmetingen / aantal werkbladen
- Merk / type apparatuur
- Specifieke extra's

Dat helpt je vervolgens zelf ook om te googlen wat die onderdelen ongeveer kosten, evt door bijv een werkbladofferte ergens op te vragen bij een werkbladenwinkel en elders een apparatuurofferte bij een witgoedboer, dat is dan de "doe het zelf" bodemprijs zonder service.

Nu moeten meelezers een gefotografeerde offerte vol codes moet zien te ontcijferen.

Bijvoorbeeld bij de kastjes. Alleen een keukenboer weet wat code GL-HIEVE-T387 is. Ik zie directlak mat kashmir staan, bij de kreet directlak denk ik meteen aan Ballerina met Blum Legrabox laden, maar ik weet het niet zeker.

Bij het werkblad lijkt het te gaan om Dekton Arga gepolijst, zo ver kom ik na een beetje combineren.

Bij de apparaten zie ik o.a. een Bosch series 2 koelkast staan en een series 4 oven. Dat zijn de 2 laagste series van Bosch en zou de prijs moeten drukken tov de hogere series. Maar wil je wel een koelkast van de laagste serie ivm energieverbruik, geluid en afwerking, vraag ik me af.

Ik weet wel dat een Dekton blad en een keuken met Blum Legrabox laden prima keuzes zijn maar niet de goedkoopste. Dus als je met aanbod elders gaat vergelijken moet je wel appels met appels vergelijken, dus ook een dergelijk Dekton blad en ook de Blum laden, en dezelfde apparatuur.

Verder laat ik het oordeel over de prijs aan de echte experts.

[ Voor 27% gewijzigd door Cap op 17-12-2023 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:29
Vraagje: we hebben de kmda fl7674 binnen gekregen alleen is die geïnstalleerd zonder stekker.
Nu heb ik zelf een periflex gekocht en de draden erop aangesloten. De inductie doet het maar de afzuiging werkt niet.

Ligt dat aan de aansluiting van de draden of kan het door iets anders komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCjDVzB6oLwoYE2aINVvs8VgqaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oyPuMnBMNP4Yia7RidBeTlZv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yE2lLAfYuAzG1v3d3p0uAuR0_F4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jFRtQg63BnUKw0fX6fHztndz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:24

ThePsycho

Biertje?

Smartbikers schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:00:
Vraagje: we hebben de kmda fl7674 binnen gekregen alleen is die geïnstalleerd zonder stekker.
Nu heb ik zelf een periflex gekocht en de draden erop aangesloten. De inductie doet het maar de afzuiging werkt niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
We missen hier nog twee details, namelijk hoe de kabel op het apparaat zelf is aangesloten en het aansluitschema. Dan kunnen we je een stuk verder helpen :)

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K1p
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23:15

K1p

Cap schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:54:
[...]

Zo zeg dat is een hele hap, op welke totaalprijs? Ik neem aan dat ze niet zomaar 6k zijn gaan zakken, dat is niet volgens het Superkeukens "niet onderhandelen" concept, maar dat ze creatief zijn gaan speuren hoe geld te besparen zonder je keuken wezenlijk te veranderen.

Aangezien ze daar met "blokkorting" / "puntensysteem voor apparaten" werken kan het zijn dat door iets te veranderen je keuken net in een andere blokkorting valt of een merkapparaat net een ander modelnummer wordt, die dan "met de keuken mee" (via de keukenfabrikant geleverd) kan worden tegen een duidelijk lagere prijs, ipv besteld bij de apparatenfabrikant tegen een hogere prijs.
Eerst 21,5k, waar ik wel van schrok. Na mijn gegeven budget kwamen we op 15,7 uit. Wilde nog 4 hoge kasten erbij voor in de bijkeuken wat 2,5k was. Kwam toen op 18 uit. Later nog wat aanpassingen gedaan aan apparatuur en schiereiland toegevoegd en op 20,5 uitgekomen. Ex montage van 2k

Ik ben nu tevreden omdat ik ook een kastenwand in de bijkeuken heb nu. Maar of ik echt een goede deal heb dat blijft altijd gissen🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-09 16:42

XOR

Ruut88 schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:11:
We hebben nog 2 zaken waarover we enigzins twijfelen; toch nog een koof boven de kasten maken (keukenbouwer vond dat we het niet moesten doen), en eventueel nog een plank tussen de hoge kasten. Hier zijn meningen nog van harte welkom!
Het kan allebei, maar je boet dan wel in op het moderne gevoel dat de keuken nu heeft. Door de ruimte boven de kasten krijg je nu een gevoel van ruimte, terwijl ze doortrekken naar het plafond een wat meer het idee van een pantry geeft. De ruimte boven het aanrecht past bij de trend om bovenkastjes achterwege te laten. Een plank brengt dat kastjesgevoel dan weer een beetje terug, al is de plank uiteraard wel open.

Het is vooral waar je zelf voor kiest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
Kapitein Merijn schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:25:
[...]

Dit is echt absolute onzin. Bosch loopt helemaal niet achter en zal de vaste wateraansluiting ook niet krijgen, dit zijn bewuste keuzes vanuit BSH. Sterker nog, de nieuwe Bosch en Siemens lijn zijn beide tegelijkertijd gelanceerd.
Ieder merk heeft zijn eigen unieke features en dat blijft ook zo.
Siemens moet je een beetje zien als het merk voor de gadget/design freak, Neff als het merk voor de hobbykok en Bosch voor iedereen die gewoon goede apparatuur wilt zonder teveel poespas.
De apparatuur kruipt de laatse jaren wel steeds meer naar elkaar toe qua features maar zo word het een beetje vermarkt.
Misschien moet het personeel bij het Inspiratiehuis nog even nieuwe instructies krijgen; dit werd me letterlijk verteld en bij het vorige bezoek in 2016 net zo. Ik vond het daarom ook geen gek verhaal. Ze komen inderdaad wel steeds dichterbij elkaar, dat viel me wel op. Kijk maar naar de ovens van Bosch die er nu zijn; groot kleurendisplay met touch net als Siemens, met plaatjes e.d.
Dit was in 2016 nog niet zo. Toen had Siemens dit al wel, Bosch nog niet.
De kookplaten van Bosch hebben nog geen groot kleurendisplay met touch maar dat zal dan ook wel gaan komen. We zagen in 2016 al en de jaren erna dat Bosch gewoon net wat later dan Siemens ook met dat soort esthetische dingen kwam. Vandaar het "achterlopen", misschien is dat niet de juiste woordkeuze. Siemens krijgt de mooiere nieuwere dingen eerst, en later sijpelt dat door naar Bosch. Dan kunnen ze het ook iets goedkoper fabriceren weer en past het dus beter bij Bosch. (Dat laatste is eigen interpretatie). Nu met de ovenlijn lijken ze dicht bij elkaar te zitten, op enkele functies na.

Als jij al weet dat Bosch nooit een wateraansluiting gaat krijgen moeten we onszelf toch beraden wat te doen. Siemens heeft met die greep echt een enorme miskleun gemaakt - dat is mijn mening uiteraard, maar ik heb nog niemand gevonden die de greep ook mooi vindt en lekker aan vindt voelen. Hopelijk is dit dan in de 2025 lijn weer anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soeski
MikaX schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:16:
[...]

Nu ben je nog met zijn tweeën ja. Indien je graag nog kinderen zou willen krijgen houd daar dan ook alvast een klein beetje rekening mee als dat kan. Peuters en kleuters die rondrennen en alle kastjes openen (die houden van PTO) of aan je broek hangen, een (bijna) puber die vaak toegang tot de koelkast nodig heeft….
Ha, ik snap je opmerking. Het blijven er toch echt twee... we zijn al nagenoeg 50'ers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-10 19:01
Smartbikers schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:00:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De reden dat de motor niet werkt zal wellicht zijn omdat je 2x L (bruin) en 2x N (blauw) in je perilex wcd hebt zitten (kookgroep.... :| ) en niet 3x L + 1x N (3-fase automaat :) ).

Eerst even checken in de groepen/meterkast of je een kookgroep op 1 fase hebt zitten of dat het toch een 2-fase kookgroep is!

In het eerste moet je het middelste aansluitschema in de handleiding gebruiken.
De 2e N op positie 4 van de kookplaat zetten, mits daar ook een schroef zit.

In het 2e geval zal je aan de kookplaat kant een doorverbinden moeten maken.

Dus even goed kijken naar de kleuren, welke nu waar op zit aan de stekker en kookplaat kant.

[ Voor 17% gewijzigd door Rouske op 17-12-2023 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:20
koksie schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:00:
We hebben geen ervaring met een stoomoven, we hebben nu alleen een combi-oven, dus we vinden het lastig in te schatten of we een stoomoven ook echt gaan gebruiken. Het gaat om aardig wat geld dus een apparaat kopen dat we straks nauwelijks gebruiken, is zonde.
Wij wisten zeker dat we geen stoomoven wilden tot we vorige week naar een kookdemonstratie gingen in het inspiratiehuis. We kregen daar een aantal dingen voorgeschoteld die de kok daar ter plekke in een Bosch stoomoven klaarmaakte. Fantastisch! Bijvoorbeeld supermalse kipstukjes en ik wist niet dat brocoli ook lekker kon zijn :+. Nu we een week verder zijn vragen we ons af of dit allemaal zo smakelijk uit de oven kwam vanwege de stoomfunctie of dat het misschien toch kwam door de 40 jaar ervaring van de kok en de sausjes die hij erbij maakte (een vraag van iemand: "hoelang moet dat in de oven?", antwoord: "tot het klaar is" 8)7). We zijn eigenlijk terug bij af.
Een nadeel van een stoomoven (zonder vaste aansluiting) dat we gezien hebben is dat de kok tijdens zijn demonstratie het watertankje 2 keer moest bijvullen. Zodra je de deur opent ontsnapt er natuurlijk een hoop stoom wat weer moet worden aangevuld.
Een groter nadeel is dat je de oven na elk (stoom)gebruik goed moet droogmaken. Ik las ergens een review van iemand die erover klaagde dat hij al na een jaar roest in z'n oven had. Waarschijnlijk deed hij dat nooit.
Een collega gebruikte zijn nieuwe stoomoven de eerste maanden heel vaak en nu eigenlijk nooit meer omdat hij het 'te veel gedoe' vindt. Zonde van het geld dus in zijn geval.
Een voordeel van een stoomoven anders dan smakelijkere groenten is bijvoorbeeld het volgende. De oven van je oma was waarschijnlijk een gasoven. Bij de verbranding van gas komt vocht vrij (CH4 + 2 O2 → CO2 + 2 H2O). Een gasoven is dus van nature een stoomoven. Een heteluchtoven blaast droge lucht over je baksels heen en droogt de buitenkant sneller uit dan dat de binnenkant gaart. Een appeltaart uit een heteluchtoven smaakt nooit zoals vroeger. Met een stoomoven kun je een veel beter resultaat krijgen. Afbakbroodjes of croissants komen er ook beter uit.
Mijn conclusie: ben je een hobby-kok of bak je graag: doen! Kom je 's avonds van je werk en wil je gewoon snel eten en daarna op de bank gaan zitten: mwah..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR

XOR

koksie schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:00:
Wij zijn ook bezig met een nieuwe keuken en zijn nu in de fase van het kiezen van de apparatuur. We twijfelen aan de ovens. We hebben nu een compacte stoomoven en een compact combi oven op de lijst staan, beiden van Siemens.
Alternatief zou zijn een normaal formaat combi oven. Het verschil in prijs zal tussen de 1000 en 1300 euro zijn.
Hier een soortgelijke overweging. De upgrade naar een stoomoven valt te overzien, maar omdat er dan ook een combimagnetron naast komt wordt de stap wat groter. Ook lever ik de pyrolyse in. Dat je zaken kunt stomen/koken zonder veel vocht de keuken in te dampen zoals een pan op het fornuis doet is dan wel weer aantrekkelijk.

Ik heb nooit een stoomoven gehad, dus ik heb geen idee of ik dat vaak zou gebruiken. In mijn omgeving hoor ik geluiden in de trant van 'twee keer gebruikt', maar tegelijk zweren sommige mensen erbij.

Ik denk dat het er één in de categorie 'beter mee verlegen dan om verlegen' wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Er zijn maar weinig mensen die de stoomoven echt vaak gebruiken. Koken moet echt je hobby zijn en gedoe moet je dus voor lief nemen. En dan dus niet alleen met kerst. Pan met stoommandje is overigens vrij goed alternatief voor aantal van de use cases.

Er staan zo vaak stoomovens op MP waar plastic nog inzit. Zegt ook genoeg.

Als je nu geen duidelijke use case hebt zou ik er niet voor kiezen. Dan liever 2 volwaardige ovens of eentje met een combi ernaast.

[ Voor 21% gewijzigd door Sethro op 17-12-2023 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Blurk62 schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:04:
[...]

Wij wisten zeker dat we geen stoomoven wilden tot we vorige week naar een kookdemonstratie gingen in het inspiratiehuis. We kregen daar een aantal dingen voorgeschoteld die de kok daar ter plekke in een Bosch stoomoven klaarmaakte. Fantastisch! Bijvoorbeeld supermalse kipstukjes en ik wist niet dat brocoli ook lekker kon zijn :+. Nu we een week verder zijn vragen we ons af of dit allemaal zo smakelijk uit de oven kwam vanwege de stoomfunctie of dat het misschien toch kwam door de 40 jaar ervaring van de kok en de sausjes die hij erbij maakte (een vraag van iemand: "hoelang moet dat in de oven?", antwoord: "tot het klaar is" 8)7). We zijn eigenlijk terug bij af.
Een nadeel van een stoomoven (zonder vaste aansluiting) dat we gezien hebben is dat de kok tijdens zijn demonstratie het watertankje 2 keer moest bijvullen. Zodra je de deur opent ontsnapt er natuurlijk een hoop stoom wat weer moet worden aangevuld.
Een groter nadeel is dat je de oven na elk (stoom)gebruik goed moet droogmaken. Ik las ergens een review van iemand die erover klaagde dat hij al na een jaar roest in z'n oven had. Waarschijnlijk deed hij dat nooit.
Een collega gebruikte zijn nieuwe stoomoven de eerste maanden heel vaak en nu eigenlijk nooit meer omdat hij het 'te veel gedoe' vindt. Zonde van het geld dus in zijn geval.
Een voordeel van een stoomoven anders dan smakelijkere groenten is bijvoorbeeld het volgende. De oven van je oma was waarschijnlijk een gasoven. Bij de verbranding van gas komt vocht vrij (CH4 + 2 O2 → CO2 + 2 H2O). Een gasoven is dus van nature een stoomoven. Een heteluchtoven blaast droge lucht over je baksels heen en droogt de buitenkant sneller uit dan dat de binnenkant gaart. Een appeltaart uit een heteluchtoven smaakt nooit zoals vroeger. Met een stoomoven kun je een veel beter resultaat krijgen. Afbakbroodjes of croissants komen er ook beter uit.
Mijn conclusie: ben je een hobby-kok of bak je graag: doen! Kom je 's avonds van je werk en wil je gewoon snel eten en daarna op de bank gaan zitten: mwah..
Wil hier nog wel aan toevoegen dat je ook in een klassieke wat-voor-dan-ook-oven prima stoomresultaten kan bereiken met een kommetje water. Ook kan je prima op de kookplaat stomen met een stoompan. Dat broccoli lekkerder is om te stomen en/of wokken dan in een bak water te gooien weet ik al sinds ik als student een stoommandje in een pan plaatste. Ook zijn lang niet alle gerecht lekkerder met stoom dan zonder. Dus of gerechten veel lekkerder zijn uit de stoomoven dan zonder hangt meer af van de kooktechniek en capaciteiten van de kok dan van de aanwezigheid van een stoomoven, imo.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 17-12-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:42
Zou ik de hivemind van tweakers mogen vragen om met me mee te denken? Mijn ouders willen graag een nieuwe keuken maar we zitten een beetje in dubio wat te doen met de indeling. De huidige keuken die erin zit is zo gesitueerd dat het een soort vierkant vormt, terwijl er op de lange wand meer ruimte is voor nog een extra stuk keuken. Dit willen ze graag gebruiken maar vanwege het eiland en het bestaande murtje (wat er blijft zitten) wordt de lange wand assymetrisch maar het moet wel goed voelen en niet extra stukje aangeplakte keuken.

ze koken nu alleen op het eiland en spoelen,vaatwasser is tegen de muur. Dat willen ze het liefst houden om de kosten te drukken.

Ik heb in sketchup wat opties erin gezet, klopt niet geheel qua maten (let niet op de kleine deurtjes van het eiland) omdat het even snel is gedaan maar ik ben benieuwd naar jullie mening en eventuele ideeën wat betreft indelingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQQPESroChK0DpviGtyz3IqD7i0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1Puo5vF8KPt0cZYrOBclCOX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYuU5LTHhhUU5cEQHXPLhqdCnTw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEZtI8iBcQsA1rImIOP3rcai.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQVKr4UrTnSFWGyprS9NfPczbUg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aFoSlLcO0gFCOmDJ0eGgUsXT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VItJ0IwmG8iePYDKn1uqGmfWSh8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5oCPSZQJR0rlrsjTJOacyGW.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XOR

XOR

Sethro schreef op zondag 17 december 2023 @ 14:30:
Er zijn maar weinig mensen die de stoomoven echt vaak gebruiken. Koken moet echt je hobby zijn en gedoe moet je dus voor lief nemen. En dan dus niet alleen met kerst. Pan met stoommandje is overigens vrij goed alternatief voor aantal van de use cases.

Er staan zo vaak stoomovens op MP waar plastic nog inzit. Zegt ook genoeg.

Als je nu geen duidelijke use case hebt zou ik er niet voor kiezen. Dan liever 2 volwaardige ovens of eentje met een combi ernaast.
De keuze is of een oven en een magnetron, of een combi-stoomoven (gewone oven + stoomoven in één) en een combi-magnetron (gewone oven + magnetron in één). Dat laatste zodat je altijd gewoon kunt bakken als je aan het stomen bent. Maar ik betrapte mijzelf op de gedachte dat als ik de stoomfunctie alleen met kerst gebruik dat ik daar prima tevreden mee zou zijn, dus ik geloof dat het antwoord wel duidelijk is. :+

Enige argument zou nog kunnen zijn dat de interface bij de eerste optie geen dubbelfunctie heeft en daarmee de workflow wat minder frictie heeft. Dat je tegenwoordig op meerdere knoppen moet drukken voor basisfuncties is onhandig, en ik heb dan ook vrij veel tijd gestoken in het uitzoeken van een modelserie waarbij je de magnetron met één knop in één keer kunt aanzetten, en zonder touchscreen waarbij je drie niveaus diep moet om iets te selecteren.

Ik had het anders uiteraard prima overleefd, maar gezien dat iets is wat letterlijk iedere dag gaat terugkomen vind ik het de moeite waard om daar goed naar te kijken. Net als bij auto's zie je soms dat de moderne kunstjes koste gaan van de basiszaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XOR

XOR

Aurum schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:08:
Zou ik de hivemind van tweakers mogen vragen om met me mee te denken? Mijn ouders willen graag een nieuwe keuken maar we zitten een beetje in dubio wat te doen met de indeling. De huidige keuken die erin zit is zo gesitueerd dat het een soort vierkant vormt, terwijl er op de lange wand meer ruimte is voor nog een extra stuk keuken. Dit willen ze graag gebruiken maar vanwege het eiland en het bestaande murtje (wat er blijft zitten) wordt de lange wand assymetrisch maar het moet wel goed voelen en niet extra stukje aangeplakte keuken.

ze koken nu alleen op het eiland en spoelen,vaatwasser is tegen de muur. Dat willen ze het liefst houden om de kosten te drukken.

Ik heb in sketchup wat opties erin gezet, klopt niet geheel qua maten (let niet op de kleine deurtjes van het eiland) omdat het even snel is gedaan maar ik ben benieuwd naar jullie mening en eventuele ideeën wat betreft indelingen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Optie 1 (vier kasten, lang aanrecht) lijkt het meest natuurlijk. Hoeveel ruimte zit er tussen het eiland en de eettafel? Op de plaatjes ziet het eruit alsof die mogelijk een beetje tegen elkaar aan gedrukt zitten.

Is het weghalen van dat wandje voor meer lucht en opties niet mogelijk? Je kunt met behoud van de afzuiging nog wel wat schuiven met dat eiland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-10 17:54
Daniëlvveen schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:44:
[...]

Montageprijs €2487.50

Zie bijlage

[Afbeelding]
Wat een absurde hoeveelheid geld voor een enkel blad. (Die dingen worden iets groter dan 120*300 geproduceerd).
Ik kan er echt niet bij dat wij zoveel meer blad hadden dan menigeen hier voor zo veel minder. (Ik heb hier 5,5x1,1 en nog twee nissen (100x55 en 120x55), waar we volgens mij €5.150 voor hebben betaald. En dan hebben we nog waterval en een semi-bookmatch, verstekverbindingen, vlakbouw voor de kookplaat, extra brede spoelbak en de hele reutemeteut.

Sure het is allemaal iets duurder geworden in een jaar tijd, maar komaan.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerhard69
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 03-09-2024
Floor-is schreef op zondag 17 december 2023 @ 16:56:
[...]

Wat een absurde hoeveelheid geld voor een enkel blad. (Die dingen worden iets groter dan 120*300 geproduceerd).
Ik kan er echt niet bij dat wij zoveel meer blad hadden dan menigeen hier voor zo veel minder. (Ik heb hier 5,5x1,1 en nog twee nissen (100x55 en 120x55), waar we volgens mij €5.150 voor hebben betaald. En dan hebben we nog waterval en een semi-bookmatch, verstekverbindingen, vlakbouw voor de kookplaat, extra brede spoelbak en de hele reutemeteut.

Sure het is allemaal iets duurder geworden in een jaar tijd, maar komaan.
Ik heb vandaag online wat prijzen opgevraagd voor dekton werkbladen 150x 60 en 240x100, en dat kwam richting 4K. Waar had jij je blad vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
gerhard69 schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:13:
[...]

Ik heb vandaag online wat prijzen opgevraagd voor dekton werkbladen 150x 60 en 240x100, en dat kwam richting 4K. Waar had jij je blad vandaan?
M'n interieurbouwer, die er ook gewoon >30% marge op pakte hoor :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerhard69
Floor-is schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:17:
[...]

M'n interieurbouwer, die er ook gewoon >30% marge op pakte hoor :)
Zou je interieurbouwer het heel erg vinden om met naam genoemd te worden? Ik ben serieus benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
gerhard69 schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:19:
[...]

Zou je interieurbouwer het heel erg vinden om met naam genoemd te worden? Ik ben serieus benieuwd.
Nee hoor, maar hij wil graag de hele keuken plaatsen en niet alleen een werkblad ;)

PB Interieur in Purmerend -> https://pbinterieurbouw.nl

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerhard69
Floor-is schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:32:
[...]

Nee hoor, maar hij wil graag de hele keuken plaatsen en niet alleen een werkblad ;)

PB Interieur in Purmerend -> https://pbinterieurbouw.nl
Voor de juiste prijs is alles bespreekbaar :-) Ik heb vandaag een (herzien) basisontwerp uitgerekend met keukenkastenfabriek (fenix fronten en veel lades) , natuursteenstunter (dekton bladen en achterwand) en keukenloods (random apparatuurprijzen). Rond de afbeelding staan kastprijzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9rNpGp6VqjsVwxjYR9MTwPmiz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgw3Y7Q29t2YUnyrV7NT2Est.jpg?f=fotoalbum_large

Achterwand is vooraanzicht, eiland is bovenaanzicht. Let nog niet op kleuren. De achterwand van 3.4x3.5 wordt (vrijwel) volledig dichtgebouwd (met een spoelnis van 150cm). Deze (of een dergelijke) keuken willen we een paar keer laten doorrekenen. En als PB interieur ook in Amersfoort werkt dan is dat uiteraard een prima optie. Dank voor je link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerhard69
Chillmeister schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:45:
Onze keuken is eindelijk af. Ik heb deze topic veel gevolgd afgelopen jaren met veel leerzame informatie en wil iedereen daarvoor danken.
  1. De kasten komen van de Keukenkastenfabriek. 10,5k
  2. Het blad is marmer van Stonecenter in Delft. Ik weet dat marmer ook nadelen heeft, maar wij hebben vooralsnog bewust de keuze gemaakt. Het eiland is vrij groot met een afmeting van 4m x 1,2, daarom zit er een naad in het midden. Dat stoort ons niet. 7,5k
  3. Apparatuur is gekocht bij verschillende plekken online. 6,8k
    • Bora PURU
    • Siemens KU21WAHG0
    • Siemens KI86SHDD0
    • Siemens SN63Hx60CN
    • AEG BSK798280T
    • Blanco Subline 700-U
    • Blanco Subline 160-U
    • Blanco Livia-S messing keukenkraan
  4. Andere dingen die wij leuk vonden zijn de handvaten op de koelkast. Deze zijn van het merk Buster & Punch. De railverlichting is van website railspot. gecombineerd 850 euro ongeveer
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Mooie plaatjes! Heeft stonecenter het blad ook zelf ingemeten en geplaatst of moet je daar zelf iemand voor regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

XOR schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:10:
[...]
Dat je tegenwoordig op meerdere knoppen moet drukken voor basisfuncties is onhandig, en ik heb dan ook vrij veel tijd gestoken in het uitzoeken van een modelserie waarbij je de magnetron met één knop in één keer kunt aanzetten, en zonder touchscreen waarbij je drie niveaus diep moet om iets te selecteren.
Hier idem, omdat de magnetron dagelijks meermaals gebruikt wordt om een paar seconden wat op te warmen: directe knop wel een vereiste. Daarom gekozen voor een model met directe magnetron selectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBEEVSg0w52-mGB6DhAnBQSTuTo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3tRBOx1FJ0qy2EgqYgH0qi6.jpg?f=fotoalbum_large

Hmm, hier het eerste probleem bij het zelf in elkaar zetten van een Ikea keuken met eigen apparatuur.

Wil een SAMSUNG Combimagnetron 4-serie NQ5B4553FBS/U1 plaatsen ... De plankjes ed staan goed cf keukenplanner (gereviewd) ... Maar we hebben een dikke spleet over :?

Op de site van de ikea zie ik bij de ovens van de ikea zelf dat ze een soort van balkje meeleveren in de kleur van de oven ... Maarja, die heb ik natuurlijk niet.

... Er zijn er vast anderen die dit ook hebben ... Hoe hebben jullie dit opgelost? Of móet je een ikea oven hebben in een ikea keuken? (Volgens Coolblue zou dit gewoon prima moeten kunnen)?? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:25
Whiskey48 schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:19:
[Afbeelding]

Hmm, hier het eerste probleem bij het zelf in elkaar zetten van een Ikea keuken met eigen apparatuur.

Wil een SAMSUNG Combimagnetron 4-serie NQ5B4553FBS/U1 plaatsen ... De plankjes ed staan goed cf keukenplanner (gereviewd) ... Maar we hebben een dikke spleet over :?

Op de site van de ikea zie ik bij de ovens van de ikea zelf dat ze een soort van balkje meeleveren in de kleur van de oven ... Maarja, die heb ik natuurlijk niet.

... Er zijn er vast anderen die dit ook hebben ... Hoe hebben jullie dit opgelost? Of móet je een ikea oven hebben in een ikea keuken? (Volgens Coolblue zou dit gewoon prima moeten kunnen)?? :?
Ikea verkoopt ook afdeklijsten van Metod, in verschillende kleuren (ook rvs). Speciaal hiervoor bedoeld.
Bijvoorbeeld deze

[ Voor 4% gewijzigd door Toke_gt op 17-12-2023 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:16
Whiskey48 schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:19:
[Afbeelding]

Ik heb hetzelfde probleem maar nog niet opgelost, wel een mogelijke oplossing die ik wil gaan proberen. Mijn oven heeft een inbouwhoogte van 450 mm, ongeveer gelijk met die van jou. Boven heb ik 15 à 16 cm over, onder 20 cm (lade).

Die Metod ladefronten zijn er alleen in meervoud van 20 cm hoog, maar ik denk dat deze ook moeten passen (monteren is kwestie van schroeven dus zolang de maat goed is...) https://www.ikea.com/nl/n...ent-buckets%3AHEIGHT_0_20

Die oven hoor je trouwens op een metalen console te laten rusten, dan is het ook gelijk op de mm verstelbaar in hoogte, mocht je niet goed uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Toke_gt schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:33:
[...]

Ikea verkoopt ook afdeklijsten van Metod, in verschillende kleuren (ook rvs). Speciaal hiervoor bedoeld.
Bijvoorbeeld deze
Ahh, merci! Even uitzoeken, dank!
HallonRubus schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:36:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem maar nog niet opgelost, wel een mogelijke oplossing die ik wil gaan proberen. Mijn oven heeft een inbouwhoogte van 450 mm, ongeveer gelijk met die van jou. Boven heb ik 15 à 16 cm over, onder 20 cm (lade).

Die Metod ladefronten zijn er alleen in meervoud van 20 cm hoog, maar ik denk dat deze ook moeten passen (monteren is kwestie van schroeven dus zolang de maat goed is...) https://www.ikea.com/nl/n...ent-buckets%3AHEIGHT_0_20

Die oven hoor je trouwens op een metalen console te laten rusten, dan is het ook gelijk op de mm verstelbaar in hoogte, mocht je niet goed uitkomen.
Ja suf zeg, op de planner zag je dit niet en de dame die hem had beoordeeld gaf dit ook niet aan.

Ik dacht ook aan zo'n ladefront ... Maar ik ben benieuwd of je een strakke snede kan maken dat je dit niet ziet. Ik heb maar 4 a 5cm nodig.

Die metalen onderkant hadden wr gelezen dat mensen deze niet adviseer, dat deze kan doorbuigen. Dat een plank sterker zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:34
Whiskey48 schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:46:
[...]

Ahh, merci! Even uitzoeken, dank!

[...]

Ja suf zeg, op de planner zag je dit niet en de dame die hem had beoordeeld gaf dit ook niet aan.

Ik dacht ook aan zo'n ladefront ... Maar ik ben benieuwd of je een strakke snede kan maken dat je dit niet ziet. Ik heb maar 4 a 5cm nodig.

Die metalen onderkant hadden wr gelezen dat mensen deze niet adviseer, dat deze kan doorbuigen. Dat een plank sterker zou zijn.
Lezen dat ‘mensen zeggen’ dat die doorbuigt os niet zo verstandig. IKEA zal dit soort dingen écht niet in het assortiment houde. Als het niet goed werkt. Die metalen plank werkt hier perfect voor 2 siemens ovens die echt niet licht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
gerhard69 schreef op zondag 17 december 2023 @ 18:52:
[...]

Voor de juiste prijs is alles bespreekbaar :-) Ik heb vandaag een (herzien) basisontwerp uitgerekend met keukenkastenfabriek (fenix fronten en veel lades) , natuursteenstunter (dekton bladen en achterwand) en keukenloods (random apparatuurprijzen). Rond de afbeelding staan kastprijzen.

[Afbeelding]

Achterwand is vooraanzicht, eiland is bovenaanzicht. Let nog niet op kleuren. De achterwand van 3.4x3.5 wordt (vrijwel) volledig dichtgebouwd (met een spoelnis van 150cm). Deze (of een dergelijke) keuken willen we een paar keer laten doorrekenen. En als PB interieur ook in Amersfoort werkt dan is dat uiteraard een prima optie. Dank voor je link.
Mocht je contact met hem opnemen, doe hem de groeten. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Daniëlvveen schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:44:
[...]

Het liefst iets in de richting als: "Ik zou het bij die boer proberen, daar kwam ik tov veel andere stukken goedkoper uit. Zelf alles los kopen is niet te doen.
Ik bedoelde eigenlijk ook alle losse componenten zelf uitrekenen om een bodemprijs te benaderen. Dat kun je afzetten tegen de prijs van de keukenzaak.

Als er 2000 euro tussen zit, dan weet je dat je wel een goede prijs hebt gekregen.
Als er 10000 euro tussen zit zou je inderdaad verder moeten kijken.

Wat aantal tweakers hier in recente pagina's met succes is gelukt is om apparatuur bij een dozenschuiver te komen en vervolgens in te laten bouwen door de keukenzaak die de rest van de keuken levert. Dat kan een leuke besparing opleveren.

Verder is het géén Ballerina keuken als ik zo kijk, die gebruikt namelijk legraboxen. En er staat op jouw offerte dat er 'Metro line' lades gebruikt worden.

Hier staan een paar linkjes naar webshops die ik handig vond:
SquareOne in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

[ Voor 7% gewijzigd door SquareOne op 18-12-2023 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-10 15:53

Apparatuur:
Siemens ovens:

Siemens koelkast:
KI81FHOD0 (volle kast)

Siemens vriezer:

AEG Wijnkast:

Siemens vaatwasser:

Siemens kookplaat:

Afzuiging:

Spoelbak:

Kraan:
Quooker met CUBE

Extra:
Novi Shelf Pro 1m50

Kasten:

Werkblad:

Dan nu de afbeeldingen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik begrijp dat dit de derde iteratie is van dit ontwerp? Wellicht verstandig om eens naar een andere keukenzaak te gaan en alleen je wensen te delen zonder ontwerp idee en te kijken waar zij mee komen.

Alles is een kwestie van smaak natuurlijk, maar er zijn ongetwijfeld ontwerpen te bedenken die beter bij de ruimte passen en er beter uitzien.

Die wijnkoeler is al benoemd. De voorzijde van het ovendeel is niet in balans, die kolom met vaatwasser staat daar eenzaam in de hoek, dat servieskast deel staat daar als een Ikea bijkeuken met bovenkastjes tegen de muur en die regaalkast steekt gewoon uit alsof het iemand een fout heeft gemaakt.

Als je perse dit ontwerp wil behouden, zou je het volgende kunnen overwegen.
1. Die regaalkast, maak daar een hoge vitrinekast van en zet er links nog een stuk of 3 van tegenaan.
2. Die kolom met vaatwasser haal je weg en laat het blad tot de muur doorlopen. Vaatwasser op hoogte doe je onder 1 van de ovens. Maar alleen als je zelf 1.90m minimaal bent, ovens moet je normaal gesproken niet hoger zetten dan op je werkbladhoogte.
3. Ernaast zo'n zelfde kast (onder de andere oven dus. Of een tweede vaatwasser, heel hip in GB
4. Dat ovendeel trek je glad door PTO te gebruiken ipv verticale greeplijsten. Of, door gewone opgeschroefde grepen.
5. Die servieskast heb je niet meer nodig, die staat inmiddels aan de andere kant. Hang een mooi groot schilderij op die muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
Daniëlvveen schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:33:
.........., gezien alle keukens uit Duitsland komen.
Onzin. Ja, als je niet verder komt dan je plaatselijke meubelboulevard, dan kom je dezelfde 5 Duitse merken en 2 Zweedse merken tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
SquareOne schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:58:
[...]
En er staat op jouw offerte dat er 'Metro line' lades gebruikt worden.
Hacker Systemat zo te zien. Verder denk ik dat Daniel zich eerst even goed moet inlezen in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:12

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Zelf ook bezig om (mede aan de hand van dit topic) een keuze te maken qua keuken/keukenboer. Zelf vind ik het iets lastiger omdat ik geen ervaring heb en er ook nog een kleine verbouwing samen moet worden gepland (muur eruit en wat stucwerk etc.) waardoor het wat dubbel plannen is. Natuurlijk heeft de keukenboer ook zijn klusteams maar heb geen zin om ook daar een berg marge naartoe over te maken.

In onze zoektocht eerst gebrainstormd in 10+ keukenzaken en uiteindelijk bij Superkeukens (SK) alles bij elkaar laten komen voor een ontwerp en offerte wat het dan zou moeten worden. Keuken is onze smaak, prijs is goed maar de verkoper... daar moet ik echt zelf alles uittrekken om hem te laten nadenken over zaken. Het enthousiasme is niet wederzijds zullen we maar zeggen en dat voelt dan weer niet goed. Een keuken kopen doe je niet dagelijks en ik het liefst ook maar 1 keer in mijn leven maar dan wil je wel dat er wordt meegedacht en ook wat creatiever wordt gekeken naar de indeling etc. Als ik dat vergelijk met bijv Keukenconcurrent waar echt enorm enthousiast werd meegedacht dan is het bij deze SK net alsof ik een begrafenis aan het regelen ben.

Gaat volgens mij wel om een goeroe daar van de vestiging dus het intern oplossen twijfel ik dan ook aan, de volgende zaak van SK zitten 50+km verderop dus dat is ook niet praktisch denk ik.

Eigenlijk dan twee vragen;
- Iemand ervaringen mee hoe ik dit handig kan oplossen? Botte bijl / eerlijkheid het beste? Geen zin om het traject in te gaan met een chagrijnige verkoper/medewerkers van de vestiging. Alles zelf bedenken zie ik ook niet positief voor me gezien mijn beperkte ervaring.
- Zijn er keukens van SK ook leverbaar via andere verkopers?

Je zou ook kunnen zeggen, kijk gewoon ergens anders voor een keuken in dezelfde stijl. Zou een optie zijn maar deze stijl van de keuken was wel apart en zijn we verder nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Ethnocentrix schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:06:
Wij zijn al een tijdje aan het zoeken naar een nieuwe keuken en hebben een offerte liggen voor deze keuken:

***members only***

Hebben jullie nog op-of aanmerkingen op dit ontwerp?
Heb jij ene idee hoe de lade er uit ziet, met een quooker combi in de kast?
In zn geheel korter kost heel veel ruimte, of na de inbouw maatwerk van maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 14:57
Toke_gt schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 17:34:
[...]
Over een andere boeg: als je twee hoge kasten links en twee rechts plaatst, heb je een nis die parallel aan je eiland loopt. Als je dan een of twee smalle planken maakt voor glaswerk en bijv alleen witte bekers, dan ziet dat er toch best strak uit. Of bijvoorbeeld glazen potten met pasta, rijst, bloem etc.
Dit leek me het beste, maar ik dacht dat mijn vriendin dit niet wilde. N.a.v. jouw reactie toch nog eens besproken en wat bleek; zij dacht dat ík dat niet wilde. We wilden dus uiteindelijk hetzelfde; twee hoge kasten links en twee rechts, met daartussen een laag spoelgedeelte 8)7

Heb Verdonk dus weer met enige schaamte gemaild dat we het willen aanpassen.

Metal up your ass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaymzHetfield
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-04 14:57
martinus83 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:49:
[...]

De quooker zou zo heet zijn, en die zou je bij wijze van aan kunnen laten staan, waardoor de spoelbak vervormd.
Onze keukenverkoper van vrijdag j.l. had het er ook over dat de bak die wij gekozen hadden (Franke Fragranite) geschikt was voor een Quooker. Ik had zoiets van, o, zijn er ook ongeschikte bakken dan? Maar dat is dus kennelijk wel een aandachtspuntje.

Metal up your ass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
SquareOne schreef op maandag 18 december 2023 @ 08:58:
[...]

Wat aantal tweakers hier in recente pagina's met succes is gelukt is om apparatuur bij een dozenschuiver te komen en vervolgens in te laten bouwen door de keukenzaak die de rest van de keuken levert. Dat kan een leuke besparing opleveren.

SquareOne in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
De vraag is natuurlijk of die tweakers niet de hoofdprijs hebben betaald voor de kasten?
Ik heb hier nog geen enkel vergelijk gezien van een complete keuken vs losse kasten + blad en losse apparatuur. En dan bedoel ik niet "bij <insert dmg toko> koste de keuken 50k en nu ben ik voor de helft klaar".

Als de keukenzaak zelf aanbied dat je de apparatuur elders kan bestellen dan betaal je gegarandeerd teveel voor de kasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Streamz
tuinïnen schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:07:
Zelf ook bezig om (mede aan de hand van dit topic) een keuze te maken qua keuken/keukenboer. Zelf vind ik het iets lastiger omdat ik geen ervaring heb en er ook nog een kleine verbouwing samen moet worden gepland (muur eruit en wat stucwerk etc.) waardoor het wat dubbel plannen is. Natuurlijk heeft de keukenboer ook zijn klusteams maar heb geen zin om ook daar een berg marge naartoe over te maken.

In onze zoektocht eerst gebrainstormd in 10+ keukenzaken en uiteindelijk bij Superkeukens (SK) alles bij elkaar laten komen voor een ontwerp en offerte wat het dan zou moeten worden. Keuken is onze smaak, prijs is goed maar de verkoper... daar moet ik echt zelf alles uittrekken om hem te laten nadenken over zaken. Het enthousiasme is niet wederzijds zullen we maar zeggen en dat voelt dan weer niet goed. Een keuken kopen doe je niet dagelijks en ik het liefst ook maar 1 keer in mijn leven maar dan wil je wel dat er wordt meegedacht en ook wat creatiever wordt gekeken naar de indeling etc. Als ik dat vergelijk met bijv Keukenconcurrent waar echt enorm enthousiast werd meegedacht dan is het bij deze SK net alsof ik een begrafenis aan het regelen ben.

Gaat volgens mij wel om een goeroe daar van de vestiging dus het intern oplossen twijfel ik dan ook aan, de volgende zaak van SK zitten 50+km verderop dus dat is ook niet praktisch denk ik.

Eigenlijk dan twee vragen;
- Iemand ervaringen mee hoe ik dit handig kan oplossen? Botte bijl / eerlijkheid het beste? Geen zin om het traject in te gaan met een chagrijnige verkoper/medewerkers van de vestiging. Alles zelf bedenken zie ik ook niet positief voor me gezien mijn beperkte ervaring.
- Zijn er keukens van SK ook leverbaar via andere verkopers?

Je zou ook kunnen zeggen, kijk gewoon ergens anders voor een keuken in dezelfde stijl. Zou een optie zijn maar deze stijl van de keuken was wel apart en zijn we verder nog niet tegengekomen.
SK ontwerp is naar je smaal, prijs is goed, wat heb je dan nog van die verkoper nodig?

SK doet voornamelijk Schuler en Nobilia, die merken zijn op elke straathoek te vinden. SK offerte erbij pakken en wat kenmerken googlen. Dan weet je al vrij snel welk merk het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Streamz schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:17:
[...]

Ik begrijp dat dit de derde iteratie is van dit ontwerp? Wellicht verstandig om eens naar een andere keukenzaak te gaan en alleen je wensen te delen zonder ontwerp idee en te kijken waar zij mee komen.

Alles is een kwestie van smaak natuurlijk, maar er zijn ongetwijfeld ontwerpen te bedenken die beter bij de ruimte passen en er beter uitzien.

Die wijnkoeler is al benoemd. De voorzijde van het ovendeel is niet in balans, die kolom met vaatwasser staat daar eenzaam in de hoek, dat servieskast deel staat daar als een Ikea bijkeuken met bovenkastjes tegen de muur en die regaalkast steekt gewoon uit alsof het iemand een fout heeft gemaakt.

Als je perse dit ontwerp wil behouden, zou je het volgende kunnen overwegen.
1. Die regaalkast, maak daar een hoge vitrinekast van en zet er links nog een stuk of 3 van tegenaan.
2. Die kolom met vaatwasser haal je weg en laat het blad tot de muur doorlopen. Vaatwasser op hoogte doe je onder 1 van de ovens. Maar alleen als je zelf 1.90m minimaal bent, ovens moet je normaal gesproken niet hoger zetten dan op je werkbladhoogte.
3. Ernaast zo'n zelfde kast (onder de andere oven dus. Of een tweede vaatwasser, heel hip in GB
4. Dat ovendeel trek je glad door PTO te gebruiken ipv verticale greeplijsten. Of, door gewone opgeschroefde grepen.
5. Die servieskast heb je niet meer nodig, die staat inmiddels aan de andere kant. Hang een mooi groot schilderij op die muur.
Ik vind die uitstekende kastenwand wel vet, is eens wat anders. Je gaat je er wellicht in de toekomst kapot aan ergeren, maar het oogt mooi :P

De vaatwasser is echt op de meest onhandige plek in de keuken geplaatst wat mij betreft..
Qua indeling is er zoveel op- en aan te merken dat ik ook het advies zou willen geven nog eens bij een tweede of derde leverancier aan te kloppen. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:12

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Streamz schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:25:
[...]

SK ontwerp is naar je smaal, prijs is goed, wat heb je dan nog van die verkoper nodig?
Ik denk dan voornamelijk aan; verlichting, kastmaten / indelingen. Mogelijkheden qua indeling om de kamer ruimtelijk te houden. Spelen met hoge / lage kasten. Opstelling wordt een 'rechte Z' of L met bovenhoek (geen idee hoe ik het kan noemen) dus niet helemaal standaard. Even meedenken of ik niets vergeet..

Ik ben een leek en dan is het fijn om de mogelijkheden te horen qua maatvoering, materiaal en wat wel en niet kan . Ook bij de apparatuur moet ik bijna smeken om wat er mogelijk is via SK behalve de apparaten die ze zelf voor mij invullen (ik hoef geen verlichte vaatwasser ;) ) . Dan ebt bij mij het initiële enthousiasme ook wel weg..
SK doet voornamelijk Schuler en Nobilia, die merken zijn op elke straathoek te vinden. SK offerte erbij pakken en wat kenmerken googlen. Dan weet je al vrij snel welk merk het is.
Bedankt, ik ga eens kijken. Met de naam alleen kom ik namelijk niet ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Kapitein Merijn schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:59:
[...]

De vraag is natuurlijk of die tweakers niet de hoofdprijs hebben betaald voor de kasten?
Ik heb hier nog geen enkel vergelijk gezien van een complete keuken vs losse kasten + blad en losse apparatuur. En dan bedoel ik niet "bij <insert dmg toko> koste de keuken 50k en nu ben ik voor de helft klaar".

Als de keukenzaak zelf aanbied dat je de apparatuur elders kan bestellen dan betaal je gegarandeerd teveel voor de kasten.
Dat zou zomaar kunnen.

Assumptions are the mother of all fuckups maar ik ging uit van de volgende uitgangspunten:
  • een keukenverkoper heeft als KPI: % marge op keuken, bijvoorbeeld 25%
  • marge op apparatuur is relatief laag, bijvoorbeeld 15%, maar is alsnog duurder dan willekeurige dozenschuiver - dus trekt KPI van verkoper omlaag
  • om toch op beoogde KPI marge uit te komen moeten de kasten en blad met hogere marge, bijvoorbeeld 30% worden aangeboden
  • als consument content is met prijs van meubels en blad, maar niet met apparatuur omdat die dat bij een dozenschuiver goedkoper heeft gevonden onstaat er mogelijk een win-win?
  • als apparatuur wegvalt uit offerte gaat de marge op de keuken omhoog en hoger dan de KPI (mooi voor verkoper), en consument heeft idee/gevoel een goede deal te scoren als die elders de apparatuur koopt tegen een lager bedrag dan op de offerte - en is netto goedkoper uit
Maar waarschijnlijk is dit mijn vertekend beeld op de keuken business :+ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
tuinïnen schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:50:
[...]

Ik denk dan voornamelijk aan; verlichting, kastmaten / indelingen. Mogelijkheden qua indeling om de kamer ruimtelijk te houden. Spelen met hoge / lage kasten. Opstelling wordt een 'rechte Z' of L met bovenhoek (geen idee hoe ik het kan noemen) dus niet helemaal standaard. Even meedenken of ik niets vergeet..

Ik ben een leek en dan is het fijn om de mogelijkheden te horen qua maatvoering, materiaal en wat wel en niet kan . Ook bij de apparatuur moet ik bijna smeken om wat er mogelijk is via SK behalve de apparaten die ze zelf voor mij invullen (ik hoef geen verlichte vaatwasser ;) ) . Dan ebt bij mij het initiële enthousiasme ook wel weg..

[...]

De kennis van de echt specifieke details zit wel bij de verkoper. Maar als het gaat over de hoofdlijnen in opstelling etc dan kom je wellicht een eind door je ideeen hier in het forum te plaatsen. Genoeg tweakers die je ontwerp willen voorzien van feedback.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Streamz
tuinïnen schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:50:
[...]

[...]

Nou, geef die naam maar eens.

Verder is het geen echte raketchirurgie, gewoon logisch nadenken.
- Hoeveel kastruimte heb je nodig en wat wil je erin zetten cq leggen? Geef dat alles een plaats. Voorbeeld: Een koekenpan heft een steel, die heeft dus minimaal 50cm nodig. Een gietijzeren stoofpan wil je niet achter in een kastje zetten. 2 x Besteklade van 90cm max is voor vrijwel iedereen ruim voldoende. Veel kruiden en specerijen? Dan een lade met ladeindeling hiervoor. Etc etc.
- plaats wat logisch is bij elkaar: spoelen snijden afval bij elkaar en naast koken. Koelkast mag 3 stappen verderop. En peper/zout vlakbij kookdeel.
- Lades zijn makkelijker dan kasten, maar wel duurder. Gemak kost dus geld.
- Doorloop altijd minimaal 1 meter, beter nog 1.1m
- Lades max 90cm breed. Tenzij je in het hoge segment gaat shoppen. Want goedkopere ladesystemen zwabberen rustig 2cm heen en weer wanneer je een 120cm lade hebt.
- onderkant oven niet hoger dan bovenzijde werkblad
- hoe meer werkblad hoe beter. Maar minimaal 120cm vrije ruimte voor snijden etc
- vermijd Samsung apparatuur.
- er is niets mis met een mooie greep. Er is heel veel mis met greeploos welke niet goed uitgevoerd is.
- ook: nites mis met een kookeiland, maar er is niets zo erg als perse een kookeiland plaatsen in een ruimte die daarvoor niet geschikt is.
- er bestaan tegenwoordig 3in1 ovens. Werkt dit voor jouw kookgedrag? Dan scheelt dit een hoge kast en belangrijker: het levert 60cm extra werkblad/snijruimte op.
- in tegenstelling tot wat veel mensen denken is Ikea wel degelijk kutkwaliteit.
- er bestaat geen enkele verplichting een Quooker te plaatsen

Als je dit lijstje pakt, kom je vanzelf uit bij een kloppend ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
We willen aan de "lage kastenkant" (over de complete lengte v/d keuken) nog graag een mooie plank plaatsen iets onder ooghoogte. Zou het geweldig vinden als er een led strip in kan, zodat het licht schijnt op het keukenblad. Helaas heb ik bij het laten maken van de keukentekening voor de nieuwbouwwoning geen rekening gehouden met een stroombron voor een plank met ledstrip daar. Heeft iemand een creatieve tip om alles toch netjes weg te werken? Er zit wel een dubbel stopcontact naast het eerste kastje (verst van het raam dus), maar dan zie je alle snoeren :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1OqtKThIS7Dc1PcAfAnKmAMfe0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4IOdawx4IAMTcxvRua5OXEY4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Sharonh schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:41:
We willen aan de "lage kastenkant" (over de complete lengte v/d keuken) nog graag een mooie plank plaatsen iets onder ooghoogte. Zou het geweldig vinden als er een led strip in kan, zodat het licht schijnt op het keukenblad. Helaas heb ik bij het laten maken van de keukentekening voor de nieuwbouwwoning geen rekening gehouden met een stroombron voor een plank met ledstrip daar. Heeft iemand een creatieve tip om alles toch netjes weg te werken? Er zit wel een dubbel stopcontact naast het eerste kastje (verst van het raam dus), maar dan zie je alle snoeren :/

[Afbeelding]
Moet je nog stucen en/of schilderen? Dan een leiding frezen. Of is het prefab beton? Dan wordt de uitdaging wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-07 15:15
SquareOne schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:48:
[...]

Moet je nog stucen en/of schilderen? Dan een leiding frezen. Of is het prefab beton? Dan wordt de uitdaging wat groter.
Ja helaas prefab beton |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Ook daar kun je in frezen.. gaan wij wel doen althans (bestaande woning met prefab beton muren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:34
Ook dan heb je zo een sleufje gefreesd. Ik zou in een gloednieuwe keuken écht niet gaan klooien met kabelgootjes. Even de pijn pakken, rotzooi laten maken door een betonboorder en dat sleufje laten frezen. Kost je misschien 100 euro. Dichtsmeren doe je daarna zelf.

Je kan gewoon vanaf het stopcontact een leiding erin leggen en vandaar doorlussen. Het zal dus om een paar decimeter gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SquareOne
@Sharonh als je toch laat frezen, maak dan gelijk twee stopcontacten boven de plank. Dan kun je een Sonos kwijt voor muziek en eventueel nog een lampje of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerhard69
Bibliotheektrap?

Onze nieuwe keuken wordt 3.5 meter hoog en de kastjes tegen de achterwand gaan de hoogte in. We willen waarschijnlijk een bibliotheektrap gebruiken met een ‘buis’ voor bevestiging - zoals op bijgaand plaatje. Voor de kasten ben ik bezig met de keukenkastenfabriek. Maar als ik een buis monteer heb ik dummy-ruimte nodig tussen de hoge kasten en de opzetkasten - anders gaan de deurtjes niet meer open. :-)

Iemand een idee hoe we dat het best aan kunnen pakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRGZqfJjCmDvqYf62L2SFsIb4po=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O1dNngtIdEAcFJqQle4hAIBa.jpg?f=user_large

[ Voor 191% gewijzigd door gerhard69 op 18-12-2023 18:45 . Reden: Verkeerde forum ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:49
gerhard69 schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:41:
Bibliotheektrap?

Onze nieuwe keuken wordt 3.5 meter hoog en de kastjes tegen de achterwand gaan de hoogte in. We willen waarschijnlijk een bibliotheektrap gebruiken met een ‘buis’ voor bevestiging - zoals op bijgaand plaatje. Voor de kasten ben ik bezig met de keukenkastenfabriek. Maar als ik een buis monteer heb ik dummy-ruimte nodig tussen de hoge kasten en de opzetkasten - anders gaan de deurtjes niet meer open. :-)

[Afbeelding]
Even los van je probleem maar heb je ook naar de praktische uitdagingen gekeken mbt zo’n trap in het midden van je keuken?

- in je keuken wil je vrije loopruimte, vooral geen zaken die in de weg staan als je met een hete oven schotel of pan loopt. Het ding staat/loopt straks precies in je oven-looppad.
- wat ga je in die kasten zetten? Vast geen dingen die je vaak nodig hebt, want die wil je snel bij kunnen. En als het dingen zijn die je niet vaak tot zelden nodig hebt, is een losse trap die je erbij kunt pakken die niet continu in de weg staat niet handiger?
- je hebt altijd 1 hand aan de trap nodig om daar iets af te pakken of moet met z’n tweeen zijn.

Los van dat je de loze ruimte daarboven wil benutten zie ik echt geen enkel voordeel en alleen maar praktische nadelen tegen deze oplossing.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Bibliotheektrap?

[Afbeelding]
Eens met het praktische aspect van @RobbieB
Maar wat je zou kunnen doen is:
Hoge kasten plaatsen. Bovenop een frame plaatsen van balken - net zo diep als de korpus van de kasten. Daar tegenaan plaatmateriaal plaatsen in dezelfde kleur als de fronten. Opzetkasten bovenop het frame plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerhard69
RobbieB schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:14:
[...]

Even los van je probleem maar heb je ook naar de praktische uitdagingen gekeken mbt zo’n trap in het midden van je keuken?

- in je keuken wil je vrije loopruimte, vooral geen zaken die in de weg staan als je met een hete oven schotel of pan loopt. Het ding staat/loopt straks precies in je oven-looppad.
- wat ga je in die kasten zetten? Vast geen dingen die je vaak nodig hebt, want die wil je snel bij kunnen. En als het dingen zijn die je niet vaak tot zelden nodig hebt, is een losse trap die je erbij kunt pakken die niet continu in de weg staat niet handiger?
- je hebt altijd 1 hand aan de trap nodig om daar iets af te pakken of moet met z’n tweeen zijn.

Los van dat je de loze ruimte daarboven wil benutten zie ik echt geen enkel voordeel en alleen maar praktische nadelen tegen deze oplossing.
Bedankt voor het meedenken - maar de ladder kunnen we prima kwijt tegen een zijmuur en staat dus (als niet gebruikt) niet in de weg. Een losse trap zou in de bijkeuken of de schuur staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Bibliotheektrap?

[Afbeelding]
Ik kan in je post met keukenkastenindeling niet zien of je het geheel in een koof plaatst of kasten allemaal op/tegen elkaar als een geheel. Ik kan me voorstellen dat je een koof rondom plaatst, met ook een rand tussen bovenste laag kasten en de andere kasten. Dan kun je op die rand de buis monteren. Je bovenste bovenkasten zijn dan als het ware rondom in een aparte koof geplaatst. Of je met de hoogte uitkomt kan ik zo snel niet herleiden, maar als je met KKF werkt moet dat maatwerk mogelijk zijn. Vraag is vooral of je dat mooi vindt.
Andere tip: maak een smalle rand met open vakken (15/20 cm hoog) en plaats de buis daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerhard69
Toke_gt schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:29:
[...]

Ik kan in je post met keukenkastenindeling niet zien of je het geheel in een koof plaatst of kasten allemaal op/tegen elkaar als een geheel. Ik kan me voorstellen dat je een koof rondom plaatst, met ook een rand tussen bovenste laag kasten en de andere kasten. Dan kun je op die rand de buis monteren. Je bovenste bovenkasten zijn dan als het ware rondom in een aparte koof geplaatst. Of je met de hoogte uitkomt kan ik zo snel niet herleiden, maar als je met KKF werkt moet dat maatwerk mogelijk zijn. Vraag is vooral of je dat mooi vindt.
Andere tip: maak een smalle rand met open vakken (15/20 cm hoog) en plaats de buis daarvoor.
Die rand moet denk ik inderdaad tussen hoge kast en opzetkast komen. Een balkenframe met “plint” zoals hierboven aangegeven is een goede optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
gerhard69 schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:36:
[...]
Die rand moet denk ik inderdaad tussen hoge kast en opzetkast komen. Een balkenframe met “plint” zoals hierboven aangegeven is een goede optie.
Optie is natuurlijk ook om de rand helemaal boven de bovenste kastjes te plaatsen. Dan beweegt ie op een rails achter een plint boven de kastjes en zie je er helemaal niets van. Moet je wel ruimte boven je kasten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerhard69
Toke_gt schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:57:
[...]

Optie is natuurlijk ook om de rand helemaal boven de bovenste kastjes te plaatsen. Dan beweegt ie op een rails achter een plint boven de kastjes en zie je er helemaal niets van. Moet je wel ruimte boven je kasten hebben.
Goed idee. Moeten we inderdaad wel genoeg ruimte boven de kastjes houden (als de ladder strak tegen de muur staat is ie 25 cm langer dan als ie “in gebruik” is), maar dat moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wberkel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-07 22:09
Twee vraagjes:
1) Hoeveel ruimte zouden jullie minimaal aanbevelen (links) naast de spoelbak?
2) We krijgen veel tegenstrijdige verhalen over de max. overstek van een werkblad. Is er ergens een richtlijn te vinden? Het gaat om een hoekoverstek bij een bar. Liefst willen we de lange EN korte zijde 35 cm laten oversteken. Sommigen zeggen dat dat met versteviging geen probleem is. Anderen willen er eigenlijk niet aan, of op eigen risico. Het gaat om een composiet blad. Maakt de dikte daarvan nog uit? Voorkeur is dun, maar evt. gaan we naar 4 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:49
wberkel schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:49:
Twee vraagjes:
2) We krijgen veel tegenstrijdige verhalen over de max. overstek van een werkblad. Is er ergens een richtlijn te vinden? Het gaat om een hoekoverstek bij een bar. Liefst willen we de lange EN korte zijde 35 cm laten oversteken. Sommigen zeggen dat dat met versteviging geen probleem is. Anderen willen er eigenlijk niet aan, of op eigen risico. Het gaat om een composiet blad. Maakt de dikte daarvan nog uit? Voorkeur is dun, maar evt. gaan we naar 4 cm.
Overhang is van veel variabelen afhankelijk:
- materiaal blad
- dikte blad
- totale formaat blad
- wel/geen ondersteuning

Zeker bij composiet bladen is het lastig, omdat de sterkte en belasting erg verschilt per type. Een goede keukenzaak vertrouwt daarbij op de kennis van hun leverancier.

En dat is ook het enige dat je kan doen. Vertrouwen op de experts. Maar zorg wel dat je er een pakt waar je garantie op hebt. Zodra een leverancier zegt “op eigen risico”, zou ik er niet aan beginnen.

En vwb de ruimte naast de spoelbak, wat wil je ermee doen? Komt er een apparaat? Is het voor vuile vaat of vaat te laten drogen? Is het om eten te bereiden? Etc.

[ Voor 6% gewijzigd door RobbieB op 18-12-2023 22:05 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 00:04

codeneos

[...]

wberkel schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:49:
Twee vraagjes:
Wij hebben een Dekton blad met een overstek van 30cm besteld. Orgineel hadden we een een dikte van 3cm. Begin november belde de keukenboer dat ze met overstek nu een minimale dikte van 4cm moeste hebben, nieuwe richtlijnen van de leverancier te zijn.

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-10 21:59
gerhard69 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 11:06:
[...]

Ik heb ook een offerte van superkeukens (Amersfoort), maar geen gespecificeerde. Alleen een totaalbedrag. Heb je daar expliciet om gevraagd of kwamen ze daar zelf mee?
Ik heb nadat ik het totaalbedrag per e-mail ontvangen had gevraagd om een uitsplitsing tussen kasten, aanrechtblad, apparatuur en accessoires. Was geen probleem. Dit was bij Superkeukens Apeldoorn.

De keukenkasten (Schüller) en het aanrechtblad lijken redelijk scherp geprijsd te zijn wanneer ik het vergelijk op de bekende websites. Ik ga derhalve alleen vragen of ze water bij de wijn willen doen ten aanzien van de apparatuur en anders vragen of ze zonder apparatuur leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yesiladam
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-10 01:37
2 weken geleden getekend voor ons eerste nieuwbouw woning. Bij de project aangesloten keukenboer is Eigenhuis keukens. 2x langs geweest voor een verkoopgesprek en een eind offerte gekregen. wij zijn voor de volgende gegaan:

- Hacker concept130 top soft kasten
- Siemens oven met magnetron functie HM936GCB1
- Bora Puru (opbouw)
- Siemens koel-vries combi KI86V5SE1
- Siemens vaatwasser SX63E804BE
- Quooker Combi+ + zeeppomp
- Composiet blad van Caesarstone 2cm dik + spatwand van 10cm
- verlichting onder kastjes

Wij hebben meerdere keukenboeren bezocht en offertes opgevraagd. Eigenhuis keukens kwam toch met het beste aanbod en prijs. Ook kwam de verkoopadviseur erg professioneel over. Helaas slechte ervaringen met andere keukenboeren. Keukenloods 2x langs geweest en wilde nog geen moeite doen om een 3d tekening te maken. Ze gingen ervanuit dat ik binnen een half uur een beslissing kon maken.

Helaas moeten wij best lang wachten voor de oplevering van onze woning. Tot die tijd kunnen we van alles nog aanpassen. waarschijnlijk gaan wij de keuken nog upgraden naar een Hacker systemat met net iets andere apparatuur. Zoals een oven en een aparte magnetron i.p.v. combi. Iemand enige ervaring met Hacker concept130 top soft? Ook zijn alle opmerkingen/tips/vragen welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7SVOUmYLvtULPj8BoT0Y81BLrU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYWxB3xGpOntRSZ6Clc95uW9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzGXs5ED7pqpSi3oRCBTfUP5OdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gsUNon6epEKNFnIuXMp2OY2W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBron
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-06 19:52
Onze keuken is van de week geleverd, staat nog helemaal in de verpakking klaar om in jan gemonteerd te worden.

De woonkamer is anhydriet gestort een kleine maand geleden, het vocht is er redelijk uit (geen natte ramen meer s ochtends.

De woonkamer is nog wel onverwarmd (vloerverwarming nog niet aangesloten).

We stoken boven wel, maar beneden is +- dezelfde temperatuur als buiten.

Moet ik mij zorgen maken om het evt vervormen van de keukenkastjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
DeBron schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:03:
Onze keuken is van de week geleverd, staat nog helemaal in de verpakking klaar om in jan gemonteerd te worden.

De woonkamer is anhydriet gestort een kleine maand geleden, het vocht is er redelijk uit (geen natte ramen meer s ochtends.

Geen idee hoe snel dat gaat, maar persoonlijk zou ik kijken of je het boven de 12c kan krijgen dmv een kacheltje of dergelijks. Maar dat zou puur voor mijn eigen gemoedsrust zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:24

ThePsycho

Biertje?

DeBron schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:03:

Ik zou toch kijken of je in ieder geval rondom hoge luchtvochtigheid de temperatuur in ieder geval boven het douwpunt krijgen. Al is het maar voor je geruststelling. Ook weet ik niet zeker of kastjes net zoals laminaat e.d. baat hebben bij acclimatiseren, maar ik zou het risico zelf in ieder geval niet nemen met grote temperatuurverschillen.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
HallonRubus schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:36:
[...]

Hoi, ik heb bij de ikea de gratis reserveonderdelen besteld.
2 daarvan zijn de in hoogte verstelbare zijkanten voor de grote oven. Hiermee kan ik de combioven wat hoger plaatsen dat deze netjes uitlijnt met de grote oven.
Dan aan de onderkant doen we een plank met een afdekstrip

https://www.ikea.com/nl/n...eturns-claims/spareparts/

Artikelen:
6 x 100347
2 x 10046633
6 x 109594
6 x 130421

https://www.ikea.com/nl/n...tvrij-staalkleur-00253399

Dit zou denk ik wel moeten kunnen werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-10 14:56
Yesiladam schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 05:44:
2 weken geleden getekend voor ons eerste nieuwbouw woning. Bij de project aangesloten keukenboer is Eigenhuis keukens. 2x langs geweest voor een verkoopgesprek en een eind offerte gekregen. wij zijn voor de volgende gegaan:

- Hacker concept130 top soft kasten
- Siemens oven met magnetron functie HM936GCB1
- Bora Puru (opbouw)
- Siemens koel-vries combi KI86V5SE1
- Siemens vaatwasser SX63E804BE
- Quooker Combi+ + zeeppomp
- Composiet blad van Caesarstone 2cm dik + spatwand van 10cm
- verlichting onder kastjes

Wij hebben meerdere keukenboeren bezocht en offertes opgevraagd. Eigenhuis keukens kwam toch met het beste aanbod en prijs. Ook kwam de verkoopadviseur erg professioneel over. Helaas slechte ervaringen met andere keukenboeren. Keukenloods 2x langs geweest en wilde nog geen moeite doen om een 3d tekening te maken. Ze gingen ervanuit dat ik binnen een half uur een beslissing kon maken.

Helaas moeten wij best lang wachten voor de oplevering van onze woning. Tot die tijd kunnen we van alles nog aanpassen. waarschijnlijk gaan wij de keuken nog upgraden naar een Hacker systemat met net iets andere apparatuur. Zoals een oven en een aparte magnetron i.p.v. combi. Iemand enige ervaring met Hacker concept130 top soft? Ook zijn alle opmerkingen/tips/vragen welkom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
<edit> sorry, dacht een kookeiland te zien maar dat is het niet :P

[ Voor 6% gewijzigd door MisterX333 op 19-12-2023 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Imperium schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:21:
[...]

Geen idee hoe snel dat gaat, maar persoonlijk zou ik kijken of je het boven de 12c kan krijgen dmv een kacheltje of dergelijks. Maar dat zou puur voor mijn eigen gemoedsrust zijn.
Houd er rekening mee dat lange panelen krom kunnen trekken door de kou en vocht (helaas recent ervaring mee).
Probeer ervoor te zorgen dat het een graadje of 16 is en zet een ontvochtiger neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:56
Cap schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:29:
[...]
.

Optie:
Heb je al overwogen om zelf kasten te bestellen, en dan een blad met spoelbak (+ inmeten en installeren), en de apparatuur op internet te kopen? En dan of zelf installeren of laten installeren door een externe partij.

Dat is de weg die ik waarschijnlijk ga bewandelen. Niet eens omdat ik per se het goedkoopste uit wil zijn maar meer omdat ik gewoon normaal inzicht wil hebben in welke keuze welk gevolg heeft voor de kosten.
Hoe is dit bevallen? Neig ook die kant op..
Pagina: 1 ... 433 ... 526 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1