Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:16
Rostvertol-Mil schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:16:
Koelkast en Softclosevraag:
We hebben een Siemens koelkast en vriezer, de KI81FSDE0 en GI31NACE0. De softclose werkt op zich prima, maar je moet 'm er aardig hard ingooien voordat hij het overneemt.
Eigenlijk mag de deur van zichzelf wel dichtvallen. Is dit iets wat in of af te stellen is?
Of is er iets voor te koop, zoals de Miele KSC 30?
@Kapitein Merijn misschien? Je bent altijd zo goed thuis met BSH :+

dot.blaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• namo_h
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-05 21:56
namo_h schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:14:
[...]

UPDATE:

Afgelopen zaterdag bij Wösten in Haren (Dld) geweest. Dit is een redelijk grote familiezaak, gevestigd in een groot boerderij-achtig pand. De hele zaak en mensen stralen familiair en degelijk uit. Ze spreken hier ook prima Nederlands. ....
Update,

Na enkele vertragingen in de aanbouw zou vanaf gisteren dan eindelijk de keuken geplaatst worden. Helaas bleek al snel dat de koof 3 cm te smal was (ondanks dat deze 2x nagemeten was) en dat de keuken die dag niet gemonteerd kon worden. Als het ons zou lukken om de koof gisteren nog aan te passen, konden ze de volgende dag (vandaag) terugkomen.

Daarom hebben we meteen de aannemer en stukadoor gebeld, en omdat we in de afgelopen periode niet zuinig zijn geweest met gehaktballen en gebakken visjes, hebben ze het werk meteen neergelegd en de koof bij ons thuis deels afgebroken en op de juiste maat gemaakt. Het nadeel is dat de afwerking van de wanden van de koof (renovlies) nu opnieuw moet worden gedaan en tegen de keuken moet worden geplakt in plaats van erachter door te lopen. Ik heb er vertrouwen in dat dit netjes kan worden gedaan. Hopelijk blijft het hierbij.

De oplevering is nu verschoven naar donderdag. Dan zal ik nieuwe foto's plaatsen van het eindresultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tej6eL9uePl6BBCwYKVkBASthSc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x90GMqhYNtxsE4Zcz4mxQtSm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2nXPOu5ux-0QcmkFJXFAogJ_fo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lo2IuwwxUlDFqELwRQdr6sZb.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:22
namo_h schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:12:
[...]

Update,

Na enkele vertragingen in de aanbouw zou vanaf gisteren dan eindelijk de keuken geplaatst worden. Helaas bleek al snel dat de koof 3 cm te smal was (ondanks dat deze 2x nagemeten was) en dat de keuken die dag niet gemonteerd kon worden. Als het ons zou lukken om de koof gisteren nog aan te passen, konden ze de volgende dag (vandaag) terugkomen.

Daarom hebben we meteen de aannemer en stukadoor gebeld, en omdat we in de afgelopen periode niet zuinig zijn geweest met gehaktballen en gebakken visjes, hebben ze het werk meteen neergelegd en de koof bij ons thuis deels afgebroken en op de juiste maat gemaakt. Het nadeel is dat de afwerking van de wanden van de koof (renovlies) nu opnieuw moet worden gedaan en tegen de keuken moet worden geplakt in plaats van erachter door te lopen. Ik heb er vertrouwen in dat dit netjes kan worden gedaan. Hopelijk blijft het hierbij.

De oplevering is nu verschoven naar donderdag. Dan zal ik nieuwe foto's plaatsen van het eindresultaat.

[Afbeelding][Afbeelding]
Gaat je keukenboer wel opdraaien voor de extra kosten en eventuele (kosmetische) schade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14:54

twu

olafmol schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:40:
[...]

Gaat je keukenboer wel opdraaien voor de extra kosten en eventuele (kosmetische) schade?
Als de keukenboer de juiste maten heeft opgegeven lijkt mij dat juist de aannemer en renovliezer deze aanpassingen kosteloos moeten uitvoeren. Wel jammer dat het natuurlijk vertraagd wordt door 3cm 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:22
twu schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:45:
[...]

Als de keukenboer de juiste maten heeft opgegeven lijkt mij dat juist de aannemer en renovliezer deze aanpassingen kosteloos moeten uitvoeren. Wel jammer dat het natuurlijk vertraagd wordt door 3cm 8)7
Ik deed een (wellicht foutieve?) aanname dat de keukenboer een aantal keer was komen opmeten...wel weer frustrerend dit soort gedoe zeg, sterkte en succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:22
[...]

Update,

[Afbeelding][Afbeelding]
Als je de fronten gelijkt wilt hebben met de ombouw dan blijf je dit altijd zien. Er blijft namelijk ca. 2cm zichtbaar bij de deuren en ca. 7cm onderaan bij de plint.
Je zal dus voor de montage nog een centimeter of 10 naar binnen toe af moeten laten werken.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:33
[...]

Update,

[Afbeelding][Afbeelding]
Heeft de keukenzaak niet ingemeten dan? Dat gaat hier iig wel gebeuren, sterker nog de keukenzaak stond erop dat zij de koof ook maken omdat dit nogal nauw zou komen. Nu snap ik ook wel waarom.

Vervelend, maar fijn dat het zo snel opgepakt werd!

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:16
Bij ons adviseerde de keukenboer ten sterkste om aan beide kanten een passtukje van 3cm op te nemen in de keuken, zodat hiermee gespeeld kon worden om de koof op te vangen. Deze werd ter plekke nog gezaagd zodat deze naadloos aansluit.

Ik ben er in ieder geval erg blij mee dat dit gedaan is, want uiteindelijk bleek mijn koof toch niet zo 100% recht te zijn als ik dacht, en door dat strookje zie je daar niks van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MeHyz1uJn9YonFqNd9HBEQt098=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3aaVJd1onIPnkSFdlYPE7CB3.jpg?f=fotoalbum_large

(ps, binnenkort zal ik foto's plaatsen van de keuken, nadat de afwerkpuntjes gedaan zijn)

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12
ConQuestador schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:15:
Bij ons adviseerde de keukenboer ten sterkste om aan beide kanten een passtukje van 3cm op te nemen in de keuken, zodat hiermee gespeeld kon worden om de koof op te vangen. Deze werd ter plekke nog gezaagd zodat deze naadloos aansluit.

Ik ben er in ieder geval erg blij mee dat dit gedaan is, want uiteindelijk bleek mijn koof toch niet zo 100% recht te zijn als ik dacht, en door dat strookje zie je daar niks van.

[Afbeelding]

(ps, binnenkort zal ik foto's plaatsen van de keuken, nadat de afwerkpuntjes gedaan zijn)
Nog een extra gratis tip; bouw de ombouw tijdens het plaatsen van de keuken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
SquareOne schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:19:
[...]

Die tip heb je eerder gedeeld. Maar toch ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb, nu ben ik in 1x klaar namelijk. Ik weet niet of het bij iedere keuken even makkelijk is om dat achteraf te doen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu

twu

SquareOne schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:19:
[...]

Ik hoor vaker dat de ombouw geplaatst moet worden vóórdat de keuken wordt geplaatst, ook vanwege de afwerking ervan. Hoe ziet dat eruit als je het tijdens het plaatsen van de keuken doet? Keukenboeren willen liefst in één dag de keuken opbouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
twu schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:27:
[...]

Ik hoor vaker dat de ombouw geplaatst moet worden vóórdat de keuken wordt geplaatst, ook vanwege de afwerking ervan. Hoe ziet dat eruit als je het tijdens het plaatsen van de keuken doet? Keukenboeren willen liefst in één dag de keuken opbouwen..
Precies dat.. het klinkt leuk, maar de keukenboer zou me vervloekt hebben als ik dat TIJDENS het monteren van de keuken zou willen doen.

Dus dan blijft alleen achteraf over, en ik geloof er niks van dat dat zo makkelijk is als het klinkt. Ook omdat de keukenboer de keuken nu heeft afgesteld op basis van de koof (ook qua diepte enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
ConQuestador schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:28:
[...]

Precies dat.. het klinkt leuk, maar de keukenboer zou me vervloekt hebben als ik dat TIJDENS het monteren van de keuken zou willen doen.

Dus dan blijft alleen achteraf over, en ik geloof er niks van dat dat zo makkelijk is als het klinkt. Ook omdat de keukenboer de keuken nu heeft afgesteld op basis van de koof (ook qua diepte enzo).
Regie in handen van één partij: de keukenzaak. Zeker niet zelf tussendoor gaan lopen klooien, dan loop je in de weg.

Ruim van tevoren is keuken ingemeten. Op basis daarvan zijn de staanders al in de werkplaats van de monteur van de keukenzaak gemaakt.

Keuken is bij ons in twee dagen geplaatst.

Ik realiseer me wel dat er weinig keukenzaken zijn die dit voor je regelen. Maar dat is ook één van de redenen dat ik vrij lang heb gezocht naar een partij die kon leveren wat ik wilde en hoe ik het wilde.

Deze keuken dus: SquareOne in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Ombouw is 'in het werk' geplaatst.

[ Voor 7% gewijzigd door SquareOne op 07-11-2023 14:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• namo_h
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-05 21:56
olafmol schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 10:59:
[...]

Ik deed een (wellicht foutieve?) aanname dat de keukenboer een aantal keer was komen opmeten...wel weer frustrerend dit soort gedoe zeg, sterkte en succes!
Ik vermoed dat het een fout is van de keukenboer. We hebben een tekening gekregen met maten van de verkoper. Deze is ook 2x langs geweest om te meten. Bij de laatste meting was hij erg tevreden en was er nog 5mm ruimte over. Alleen het renovlies moest toen nog geplakt worden. Toen gisteren de monteur langskwam en aangaf dat de afmeting anders moest zijn heeft hij de juiste afmeting ook op de muur geschreven (3732mm). Deze was anders dan de afmeting op de tekening (3706mm) die we eerder hadden gekregen.

De bouwvakkers hebben uiteraard nog nagemeten voordat ze de koof verkleind hebben en deze was exact volgens de tekening. Gisteravond vond ik nog een tekening in een van de dozen mat apparatuur van de keuken. Ook hier stond weer een andere maat opgeschreven (3722mm) en kom ik als ik zelf optel op 3692mm.

Ik vermoed dat de tekening die wij van de verkoper hebben ontvangen niet de juiste is. De bouwvakkers hebben de koof op de aangegeven maat gemaakt en de monteur heeft geconstateerd dat deze dus toch te krap is.

Uiteindelijk interesseert het mij vooralsnog niet wie de schuldige is en leg ik mijn aandacht op de oplossing. Ik ben blij dat de bouwvakkers en de stucadoor meteen konden komen en ze vandaag weer verder kunnen met het plaatsen. Hierdoor hebben we maar 1 dag vertraging. Het alternatief was om de na de stucadoor eerste de renovlies en schilderwerk te laten herstellen. Hier heb ik met de diverse partijen over gehad en dit zou betekenen dat we de keuken pas over anderhalve maand geplaatst zouden hebben.

Als de herstelschade tientjeswerk is dan vindt ik het verder wel prima en anders zie ik dan wel verder of we er iets mee gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:33
SquareOne schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:41:
[...]

Regie in handen van één partij: de keukenzaak. Zeker niet zelf tussendoor gaan lopen klooien, dan loop je in de weg.

Ruim van tevoren is keuken ingemeten. Op basis daarvan zijn de staanders al in de werkplaats van de monteur van de keukenzaak gemaakt.

Ik realiseer me wel dat er weinig keukenzaken zijn die dit voor je regelen. Maar dat is ook één van de redenen dat ik vrij lang heb gezocht naar een partij die kon leveren wat ik wilde en hoe ik het wilde.

Deze keuken dus: SquareOne in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Exact zoals ik ook al zei. Dan loop je ook niet met passtukje te klooien zoals bij @ConQuestador
Je ziet nu verschil tussen links en rechts.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:27
Even een side question.
Ik verwacht dat mijn dochtertje de kier tussen keuken en ombouw vol gaat proppen met papier, stickers, etc. Kun je dat sowieso niet beter afkitten (en dan maakt de afwerking van de ombouw dus niet zoveel uit, hooguit bij de plint).

Als je inderdaad met een passtrookje werkt, zou ik proberen deze ~20-22mm te maken, best case scenario past er dan een paneel tussen en is het dus even breed als het zijpaneel aan de andere kant.
Worst case scenario heb je een passtukje van 10mm (moeilijk te maken), of inderdaad 30mm (net iets minder netjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:04
(jarig!)
Wij hebben een plint van 7cm via Bruynzeel gekocht.
Aangegeven wordt dat ze 7cm plinten niet hebben en dit vanuit een 10cm plint op maat gezaagd wordt ( ter plekke ).

Is het gebruikelijk plinten op maat te zagen (in de hoogte)? 7cm is toch vrij doorsnee? Waarom zou je die niet standaard in de fabriek 7cm hoog maken?

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 07-11-2023 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Draakje5 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:38:
Wij hebben een plint van 7cm via Bruynzeel gekocht.
Aangegeven wordt dat ze 7cm plinten niet hebben en dit vanuit een 10cm plint op maat gezaagd wordt ( ter plekke ).

Is het gebruikelijk plinten op maat te zagen (in de hoogte)? 7cm is toch vrij doorsnee? Waarom zou je die niet standaard in de fabriek 7cm hoog maken?
7cm lijkt inderdaad een standaard maat in het assortiment van Bruynzeel.

Wat staat er op de offerte wat betreft plinthoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
(jarig!)
SquareOne schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:02:
[...]

7cm lijkt inderdaad een standaard maat in het assortiment van Bruynzeel.

Wat staat er op de offerte wat betreft plinthoogte?
Er stond eerst 7cm op de oude offerte. Nu 10cm.
Vandaag nog met verkoper gebeld omdat we dit vreemd vonden, waarom stond er eerst 7cm? Hij gaf aan dat 7cm niet bestaat (in deze kleur??) en dat dit als 10cm besteld wordt en op maat gezaagd wordt.

Dit is hem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zv3Pl6hul27ignoTssnLMAbjbU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lWfCMlTYkAa6tQEZ1PVxMoRw.png?f=user_large
En dit was hem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oN9aptBtDwcRdocM0R-g1HpNQA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GLiENIlnBVDbdgZZUIzQUbqv.png?f=user_large
Volgens verkoper dus omdat 7cm plinten niet besteld kunnen worden?

[ Voor 34% gewijzigd door Draakje5 op 07-11-2023 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Draakje5 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:14:
[...]

Er stond eerst 7cm op de oude offerte. Nu 10cm.
Vandaag nog met verkoper gebeld omdat we dit vreemd vonden, waarom stond er eerst 7cm? Hij gaf aan dat 7cm niet bestaat (in deze kleur??) en dat dit als 10cm besteld wordt en op maat gezaagd wordt.

Dit is hem:
[Afbeelding]
En dit was hem:
[Afbeelding]
Volgens verkoper dus omdat 7cm plinten niet besteld kunnen worden?
En wat is de werkhoogte, dikte van het blad en formaat van de korpus? Is daar nog iets in gewijzigd tussen de offertes.

Klinkt vreemd, maar goed, aan de andere kant, wat maakt het uiteindelijk uit als ze het netjes op maat maken?

Net even gekeken naar een stuk plint dat ik hier nog heb staan. 1 kopse kant is afgewerkt, en daar zit een rubber (onderkant). Bovenkant is niet afgewerkt en (machinaal) gezaagd (vanuit de fabriek)

[ Voor 8% gewijzigd door SquareOne op 07-11-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
(jarig!)
SquareOne schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:57:
[...]

En wat is de werkhoogte, dikte van het blad en formaat van de korpus? Is daar nog iets in gewijzigd tussen de offertes.

Klinkt vreemd, maar goed, aan de andere kant, wat maakt het uiteindelijk uit als ze het netjes op maat maken?

Net even gekeken naar een stuk plint dat ik hier nog heb staan. 1 kopse kant is afgewerkt, en daar zit een rubber (onderkant). Bovenkant is niet afgewerkt en (machinaal) gezaagd (vanuit de fabriek)
Nee, de 'technische' tekening is hetzelfde gebleven en geeft ook aan een plint van 7cm.
Als het netjes op maat gezaagd wordt inderdaad ook geen probleem, ik vraag me echter af omdat ik hier wel vaker posts heb gezien van keukenonderdelen die afgezaagd worden en vervolgens de 'lak' er af rafelt. Maargoed, ik ga er van uit dat het netjes gezaagd wordt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SabineP
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 06-12-2023
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar andere ideeën voor de indeling van de ruimte zoals de plattegrond. De eerste is zoals de indeling nu is maar dat werkt voor ons niet. Door de keuken en kast weg te breken komt er een muur van maximaal 3,2m, daarna komt er steeds een traptrede uit het plafond zegmaar :). Het raam rechtsachter begint op ongeveer 50 cm hoogte met een radiator eronder.
Ik heb zelf al met allerlei ideeën rond geschoven, zijn bij een keukenzaak geweest en ben nu benieuwd waar jullie voor zouden kiezen. Ik hoop dat ik genoeg afmetingen heb toegevoegd. Een kookplaat met ingebouwde afzuiging lijkt ons mooi. Muren eruit halen is natuurlijk al vrij heftig maar eigenlijk willen we de verbouwing zo simpel mogelijk houden. Er moet veel opslagruimte komen en verder dingen zoals oven, vaatwasser en koel-vriescombinatie.

Groetjes Sabine

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCOfnk0dG2l2LPi8P8JiUhlcJog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yJEEaeOXv41Bpjxhbadx73NQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hersenvocht
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-05 22:10
SabineP schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:44:
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar andere ideeën voor de indeling van de ruimte zoals de plattegrond. De eerste is zoals de indeling nu is maar dat werkt voor ons niet. Door de keuken en kast weg te breken komt er een muur van maximaal 3,2m, daarna komt er steeds een traptrede uit het plafond zegmaar :). Het raam rechtsachter begint op ongeveer 50 cm hoogte met een radiator eronder.
Ik heb zelf al met allerlei ideeën rond geschoven, zijn bij een keukenzaak geweest en ben nu benieuwd waar jullie voor zouden kiezen. Ik hoop dat ik genoeg afmetingen heb toegevoegd. Een kookplaat met ingebouwde afzuiging lijkt ons mooi. Muren eruit halen is natuurlijk al vrij heftig maar eigenlijk willen we de verbouwing zo simpel mogelijk houden. Er moet veel opslagruimte komen en verder dingen zoals oven, vaatwasser en koel-vriescombinatie.

Groetjes Sabine

[Afbeelding]
De meeste huizen die ik heb gezien hebben de keuken zitten waar nu de woonkamer zit, in het voorste gedeelte. Dan kun je parallel of een U. Weet niet of het mogelijk is? Anders moet je denk ik wel een eiland maar betwijfel of dat goed uit de verf komt door de grote ruimte. Dan zou ik vooraf al meer wooninrichting plannen (de hele kamer dus) om dat goed op elkaar af te stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-05 22:04
Hallo allemaal,

Groetjes Sabine

[Afbeelding]
Als je zelf typt 'we willen de verbouwing zo simpel mogelijk houden' dan zou ik persoonlijk niet gaan schuiven met de keuken. Je hebt dan ook een hoop leidingwerk en elektra te verleggen, of het moet zijn dat dat bij jou makkelijk te realiseren is omdat je een kruipruimte hebt (en geen vloerverwarming).

Maar anders zoals @Hersenvocht zegt, de keuken maken naast de hal (waar nu de tekst woonkamer staat)
Mijn vorige huis had een zelfde indeling (met 2,7m breedte) en daar kun je makkelijk een U-vormige keuken kwijt met aan 1 kant een hoge kastenwand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SultanofKings
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-05 12:52
Op bezoek geweest een tijdje terug bij onze eerste keuken leverancier.

Bij de eerste grote keuken leverancier werden we heel goed geholpen warm gemaakt voor de nieuwe keuken. Ze wisten dat we voor het eerst kwamen en ik had jammer weinig voor onderzoek gedaan.

Hierop hadden we uiteindelijk wat uitgetekend en kwam de manager er nog eens bij kijken voor "speciale" kortingen.

Keuken zou 25k euro kosten indien wij zouden tekenen en hun zouden ons een laagste prijs garantie geven indien we dat deden. Klonk heel mooi en het voelde wat onder druk gezet werd. Dus we tekenden.

Toen we verder bij andere keuken leveranciers gingen checken was de prijs altijd wel rond de 23/25k. Gezien de laagste prijs garantie die ons belooft werd hebben wij de andere gecancelled. Toen kwamen ze terug met een last offer die half van de prijs is!!!

Sinds we dit op papier nu hadden hebben we bij elk andere keuken leverancier alleen nog prijzen in de 12k categorie gekregen. Voor alle zelfde opties.

Ik heb jammer genoeg te weinig zwart op wit laten zetten door de mooie babbeltjes en trucjes van de verkoper. Maar heb wel erg veel spijt. Ik vraag me uberhaupt af of ik het kan veroorloven.

De keuken moet pas volgend jaar december geleverd worden ivm de oplevering van het huis. Er is nog niet eens gewerkt aan de keuken sinds het huis er niet eens staat. Maar volgens de terms en services van de keuken leverancier zou cancellatie wel 30/50% van de aankopprijs moeten zijn.

Mijn enige hoop is nu dat de keuken leverancier akkoord gaat met de nieuwe prijzen voor een laagste prijs garantie, maar anders weet ik niet goed wat ik hier aan kan doen.

Het is een shot in the dark, maar heeft iemand hier ervaring mee of iemand de me de juiste kant kan gaan opwijzen? En ja ze zijn cbw erkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:44
Ik ben op zoek naar andere ideeën voor de indeling van de ruimte zoals de plattegrond.
Wil je de keuken/eetkamer aan die zijde houden?
En wat werkt er niet aan de indeling nu? Dat helpt te bedenken wat het zou kunnen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 15:38
Draakje5 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:07:
[...]

Nee, de 'technische' tekening is hetzelfde gebleven en geeft ook aan een plint van 7cm.
Als het netjes op maat gezaagd wordt inderdaad ook geen probleem, ik vraag me echter af omdat ik hier wel vaker posts heb gezien van keukenonderdelen die afgezaagd worden en vervolgens de 'lak' er af rafelt. Maargoed, ik ga er van uit dat het netjes gezaagd wordt :-)
Plint in het werk op maat zagen gebeurt vaker, als dat netjes gebeurt zie je daar niks van. Als de vloer bijvoorbeeld niet helemaal vlak/recht is en je stelt de keuken waterpas, dan heb je dus verloop in je plint. Plint pas zagen, zaagsnede aan de bovenkant (droog en uit het zicht onder je kastjes) en je merkt er niks van. Hooguit als je plat op je buik onder je kastjes probeert te kijken :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
SultanofKings schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:14:
Op bezoek geweest een tijdje terug bij onze eerste keuken leverancier.

Bij de eerste grote keuken leverancier werden we heel goed geholpen warm gemaakt voor de nieuwe keuken. Ze wisten dat we voor het eerst kwamen en ik had jammer weinig voor onderzoek gedaan.

Hierop hadden we uiteindelijk wat uitgetekend en kwam de manager er nog eens bij kijken voor "speciale" kortingen.

Keuken zou 25k euro kosten indien wij zouden tekenen en hun zouden ons een laagste prijs garantie geven indien we dat deden. Klonk heel mooi en het voelde wat onder druk gezet werd. Dus we tekenden.

Toen we verder bij andere keuken leveranciers gingen checken was de prijs altijd wel rond de 23/25k. Gezien de laagste prijs garantie die ons belooft werd hebben wij de andere gecancelled. Toen kwamen ze terug met een last offer die half van de prijs is!!!

Sinds we dit op papier nu hadden hebben we bij elk andere keuken leverancier alleen nog prijzen in de 12k categorie gekregen. Voor alle zelfde opties.

Ik heb jammer genoeg te weinig zwart op wit laten zetten door de mooie babbeltjes en trucjes van de verkoper. Maar heb wel erg veel spijt. Ik vraag me uberhaupt af of ik het kan veroorloven.

De keuken moet pas volgend jaar december geleverd worden ivm de oplevering van het huis. Er is nog niet eens gewerkt aan de keuken sinds het huis er niet eens staat. Maar volgens de terms en services van de keuken leverancier zou cancellatie wel 30/50% van de aankopprijs moeten zijn.

Mijn enige hoop is nu dat de keuken leverancier akkoord gaat met de nieuwe prijzen voor een laagste prijs garantie, maar anders weet ik niet goed wat ik hier aan kan doen.

Het is een shot in the dark, maar heeft iemand hier ervaring mee of iemand de me de juiste kant kan gaan opwijzen? En ja ze zijn cbw erkend.
Bekend DMG trucje. Helaas zal je hier niet onderuit kunnen komen zonder die 30% af te dragen.
Wellicht kan je de keuken straks nog aan laten passen als het budget niet toereikend is maar ook dat zal eind volgend jaar lasten worden.
Duur leergeld zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SultanofKings
Kapitein Merijn schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:51:
[...]

Bekend DMG trucje. Helaas zal je hier niet onderuit kunnen komen zonder die 30% af te dragen.
Wellicht kan je de keuken straks nog aan laten passen als het budget niet toereikend is maar ook dat zal eind volgend jaar lasten worden.
Probeerden nog zo mijn best om niet de naam te noemen :+

Maar dankjewel, niet de einde van de wereld.. maar ik weet wel beter nu.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:13
SultanofKings schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:06:
[...]

Probeerden nog zo mijn best om niet de naam te noemen :+

Maar dankjewel, niet de einde van de wereld.. maar ik weet wel beter nu.
Dat was na de tweede alinea al wel duidelijk.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:45
TRD07 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:20:
Wij hebben een spoelzijde van 303cm (zoals op de bouwtekening, want het is nieuwbouw) met nu ingetekend 5x60cm kastjes (vaatwasser zit in 1 van de kastjes en deze zijde bevat de spoelbak).

Nu geeft onze keukenboer aan dat 5 kastjes van 60cm wellicht lastig kan worden met 3 cm speling voor zijwanden/zijkanten (juiste term is mij even onbekend). Welke opties hebben we en wat is er mogelijk bij onze gekozen Next125 keuken?
De binnenmuren staan ondertussen en het is, nog zonder renovliezen, inderdaad 303,1 cm geworden :/
Onze keukenleverancier gaf eerder aan dat een zijwang wellicht mogelijk was, want die hebben een dikte van 16 mm. Wetende dat de wanden waarschijnlijk niet recht zijn, er nog renovlies geplaatst moet worden en je met 2x16mm en 5x60 boven de 303,1 cm uitkomt is dit ook geen optie.

De indeling van de wand is als volgt:
[muur] laden / vaatwasser / spoelpak+afvalsysteem / laden / kast* [muur]
offtopic:
* kast omdat daar waarschijnlijk de handdoek en vaatdoek komt te hangen en je met een lade er vervelender tegenaan komt

De keukenleverancier geeft nu aan dat 1 kast wat kleiner maken voldoende is om met passtukken te werken. Nu dacht ik er zelf aan om de 5e unit (de kast) 50 cm te maken, zodat de passtukken uiteindelijk "maar" ~6,5 cm hoeven te worden (4x60cm + 50cm + 2x6,5cm). Je mist dan alleen wel wat symmetrie, maar het voordeel is niet te grootte passtukken (wat je bijv. met 2x 50cm kastjes voor symmetrie wel meer zal hebben).

Het betreft een Next125 keuken waar naar mijn weten geen maatwerk op die kastjes mogelijk is.

Hebben jullie nog suggesties?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07
Kapitein Merijn schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:51:
[...]

Bewijst ook maar weer dat Nederlanders (of misschien gewoon argeloze consumenten) hier nog steeds intrappen. het is dus gewoon een succesformule.

Ik blijf het lastig vinden. Want uiteindelijk zijn het gewoon volwassenen die een handtekening zetten op een opdracht van 15k. Dus ergens vind ik: Als je 15k+ kan uitgeven, dan kan je ook nadenken.

Maar toch hoop ik stiekem dat de werkwijze verboden wordt. Schijnbaar is het té makkelijk om mensen erin te tuinen/manipuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SabineP
@Hersenvocht @Aomi @Toke_gt Bedankt voor jullie reactie's. Ik vond zelf het slopen van een muur al vrij ingrijpend maar had het gevoel dat de mogelijkheden anders heel beperkt werden.
We hebben inderdaad een kruipruimte en geen vloerverwarming, maar ik twijfel of het verplaatsen de moeite waard gaat zijn... We hebben verder geen meubels om rekening mee te houden dus aan de andere kant kan alles, maar dat maakt het juist zo lastig. Ik vind mezelf vrij handig en wil ook wel dingen zelf doen maar zal voor het overgrote deel de keuken laten doen. De kans dat dat veel geld gaat kosten is natuurlijk enorm, voor mijn gevoel wordt dat nog veel meer als de keuken naar de andere kant van het huis moet. Het raam aan de voorkant zit overigens lager dan werkbladhoogte en ook weer met een radiator eronder.
De keuken mag best de hele verdieping ''overnemen'' als er aan de voorkant maar plaats is voor een 3 zits bank en tv.
De manier waarop de keuken nu de kamer in komt vind ik lastig met de plaatsing van de tafel en me missen bergruimte/kastruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Hallo allemaal,

Groetjes Sabine

[Afbeelding]
SabineP schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:49:
@Hersenvocht @Aomi @Toke_gt Bedankt voor jullie reactie's. Ik vond zelf het slopen van een muur al vrij ingrijpend maar had het gevoel dat de mogelijkheden anders heel beperkt werden.
We hebben inderdaad een kruipruimte en geen vloerverwarming, maar ik twijfel of het verplaatsen de moeite waard gaat zijn... We hebben verder geen meubels om rekening mee te houden dus aan de andere kant kan alles, maar dat maakt het juist zo lastig. Ik vind mezelf vrij handig en wil ook wel dingen zelf doen maar zal voor het overgrote deel de keuken laten doen. De kans dat dat veel geld gaat kosten is natuurlijk enorm, voor mijn gevoel wordt dat nog veel meer als de keuken naar de andere kant van het huis moet. Het raam aan de voorkant zit overigens lager dan werkbladhoogte en ook weer met een radiator eronder.
De keuken mag best de hele verdieping ''overnemen'' als er aan de voorkant maar plaats is voor een 3 zits bank en tv.
De manier waarop de keuken nu de kamer in komt vind ik lastig met de plaatsing van de tafel en me missen bergruimte/kastruimte.
Je geeft aan bergruimte te missen, maar gaat vervolgens de enigste kastruimte op de etage wegslopen.

Persoonlijk zou ik die kast zeker laten staan (stofzuiger/bezem/rantsoen) en doorlopend hoge kasten doen tot de wand. Dan kan daarvoor prima een eiland maar dat gaat dan wel de ruimte domineren.
Persoonlijk hou ik er wel van, maar dat is aan jezelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntraXxX
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:41
SquareOne schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:41:
[...]

Mooie keuken hoor! Bij welke keukenzaak komt deze vandaan én wat was het totale kostenplaatje? Mag in een PB eventueel. :)

Poor man wanna be rich, rich man wanna be king And a king ain't satisfied till he rules everything.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
AntraXxX schreef op woensdag 8 november 2023 @ 11:06:
[...]

Mooie keuken hoor! Bij welke keukenzaak komt deze vandaan én wat was het totale kostenplaatje? Mag in een PB eventueel. :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SultanofKings
t14wo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:44:
[...]

Bewijst ook maar weer dat Nederlanders (of misschien gewoon argeloze consumenten) hier nog steeds intrappen. het is dus gewoon een succesformule.

Ik blijf het lastig vinden. Want uiteindelijk zijn het gewoon volwassenen die een handtekening zetten op een opdracht van 15k. Dus ergens vind ik: Als je 15k+ kan uitgeven, dan kan je ook nadenken.

Maar toch hoop ik stiekem dat de werkwijze verboden wordt. Schijnbaar is het té makkelijk om mensen erin te tuinen/manipuleren.
Je hebt gelijk, het probleem is alleen de kleine lettertjes die niet gemeld worden, bijvoorbeeld ik had een deadline bij een andere keukenboer voor de vergelijking, maar de datums kwamen niet uit, niet iedereen altijd beschikbaar, bezig met nieuwbouw etc.

Stomme fout van mijn kant, maar het is nog niet eens verstuurd voor confirmatie en nu al willen ze 30% voor cancellatie.

Eerste keer dat ik zoiets meemaak, normaal gesproken doe ik wel altijd research voordat ik aan dingen begin

[ Voor 5% gewijzigd door SultanofKings op 08-11-2023 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
SultanofKings schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:16:
[...]

Je hebt gelijk, het probleem is alleen de kleine lettertjes die niet gemeld worden, bijvoorbeeld ik had een deadline bij een andere keukenboer voor de vergelijking, maar de datums kwamen niet uit, niet iedereen altijd beschikbaar, bezig met nieuwbouw etc.

Stomme fout van mijn kant, maar het is nog niet eens verstuurd voor confirmatie en nu al willen ze 30% voor cancellatie.
Die deadlines stel JIJ hè, niet die keukenverkopers. ;)
En die kleine lettertjes: je tekent voor tienduizenden euro's. Dan mag je wel verwachten dat je die even doorneemt.

of heb je de koopovereenkomst van je nieuwbouwwoning ook niet gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
SabineP schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:49:
Je kunt natuurlijk een groot eiland annex eethoek in je kamer plaatsen maar dat is duur, ingrijpend en het blokkeert verder elke indeling. Ik zou dat niet zo gauw doen. Om te laten zien dat het ook anders kan, heb ik een schetsje gemaakt waarbij je de aansluitingen op de plaats van je keuken houdt, maar de keuken toch meer open maakt. Zo creëer je ruimte tussen keuken en eethoek, krijg je meer licht binnen en werk je de treden van de trap die in de kamer zichtbaar zijn, weg in een deel van de keuken en boven het werkblad (zie doorzichtig wit vlak boven het blauwe werkblad). In de hoek twee hoge kasten voor koel/vries en oven, evt ook vaatwasser).
In de woonkamer past net een 3z-bank en tv, en ik heb de wand met deur wat verlengd tot aan de keuken. Zo kun je in de gang een kast maken die eventueel doorloopt onder de trap. Handig voor stofzuiger, keukentrapje, voorraad etc. Door de deur de gang in te laten draaien, verlies je in woongedeelte weinig ruimte en door de wand wat langer te maken, voelt je zithoek groter aan.
Bij eethoek nu een ronde tafel getekend, want dat oogt ruimer, maar is maar net wat je hebt en wilt. Bij die wand is wel ruimte voor een boekenkast of dressoir.
Doe er je voordeel mee ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWZbYiUr-w-3X2VrxNPDKrT_2CE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pUuot3jc4ZznkilSpBRRKnkv.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:42
Bamiblik schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:12:
Morning, wij zijn in de afrondende fase van de keuken. Zal binnenkort hier de tekeningen delen.

Wij hebben de volgende apparatuur gekozen, hebben jullie nog feedback hierop?
-Koelkast: Liebherr ICD515320
-Wijnklimaatkast: Liebherr EWTDF165321
-Vaatwasser: Siemens SN63E803BE
-Combi: Siemens CM936GAB1
-Combi stoom: Siemens CS936GAB1
-Quooker: Combi 22+ Front RVS
-Bora Puxu
Vaatwasser, misschien kiezen voor de extra hoge versie SX63E803BE, dan past er meer in, maar daar moet je wel ruimte voor ebben (lage plint en hoog werkblad). Misschien is de IQ500 een betere keuze (SX65Z802BE), die is stiller, zuiniger en heeft Zeolith, maar ook (bruto) 300 euro duurder.

Combi-oven: ik zou de CM976GKB1 kiezen, die is bruto 300 duurder, maar dan heb je pyrolyse, dus zelfreinigend. Bedenk ook of je niet een grote 60cm oven wilt naast een kleine, die zijn namelijk bijna even duur als dezelfde kleine 45cm oven.

Bora heeft nu ook de M Pure, met links zones en rechts flexzone, misschien iets handiger/goedkoper.

Wijnklimaatkast staat leuk, maar alleen nodig als je een wijncollectie hebt denk ik? Koelkast is wat klein als je een gezin hebt.

Zo te zien zijn jullie al een tijd bezig met de nieuwe keuken, is de interieurbouwer goedkoper dan de pronorm keuken? Ik ben benieuwd naar de tekeningen, wel een stoere keuken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
De eerste foto lijkt mij nog het beste en dan de verticale greeplijsten weglaten en vervangen door grepen of push-to-open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
SultanofKings schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:16:
[...]
Je hebt gelijk, het probleem is alleen de kleine lettertjes die niet gemeld worden,
Dit is ook best lastig en de grote keukenboeren maken misbruik van je situatie (geen ervaring met zulke aankopen, hoop te doen voor het nieuwe huis, overweldigd door verkooptechnieken, jou het gevoel geven dat je snel moet handelen omdat je anders fikse korting misloopt). Zuur, maar je bent absoluut niet de enige die in de val is gelokt.
Ik weet niet of ik je aankoopproces helemaal kan volgen, maar als ik het goed begrijp gold er een laagste prijs garantie. Wat hield die in jouw geval in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SultanofKings
Toke_gt schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:39:
[...]

Dit is ook best lastig en de grote keukenboeren maken misbruik van je situatie (geen ervaring met zulke aankopen, hoop te doen voor het nieuwe huis, overweldigd door verkooptechnieken, jou het gevoel geven dat je snel moet handelen omdat je anders fikse korting misloopt). Zuur, maar je bent absoluut niet de enige die in de val is gelokt.
Ik weet niet of ik je aankoopproces helemaal kan volgen, maar als ik het goed begrijp gold er een laagste prijs garantie. Wat hield die in jouw geval in?
Dankjewel voor je support, klinkt gek om te zeggen, maar ben blij dat ik niet de enige ben die hier in is getrapt.

De prijs garantie was dat ze er 200 euro eronder zouden zitten.

Ik had 3 weken de tijd om vergelijkbare keukens mee te komen. Maar sinds ze met hun eigen merken zitten was dat eigenlijk niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:27
SultanofKings schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:14:

Een mondelinge overeenkomst is ook geldig.
Als je laagste prijs garantie afgesproken hebt, en je kunt ergens anders EXACT dezelfde keuken goedkoper krijgen voor minder geld dan kun je dit nog proberen imo.

Los daarvan, als het niet zoveel meer scheelt, gewoon laten gaan en straks genieten van je nieuwe keuken, voor die paar tientjes per maand op de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
mitsumark schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:51:
[...]

Als je laagste prijs garantie afgesproken hebt, en je kunt ergens anders EXACT dezelfde keuken goedkoper krijgen voor minder geld dan kun je dit nog proberen imo.

Los daarvan, als het niet zoveel meer scheelt, gewoon laten gaan en straks genieten van je nieuwe keuken, voor die paar tientjes per maand op de hypotheek.
@SultanofKings dit, en je kunt zelf ook brutaal zijn en het spel meespelen. Als je er niet onderuit kunt, ok, maar zij weten ook dat ze hier vet aan verdienen. Dus vraag ter compensatie om apparatuur uit een hoger segment, een apparaat extra, gratis montage etc. Zo willen zij het spel spelen, dus kijk er niet van op als dat zomaar kan lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
mitsumark schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:51:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk word er vermeld dat juist de betreffende keukenzaak de keuze krijgt om mee te gaan met de prijs of om de opdracht te annuleren. Zij hebben dus altijd het laatste woord.
Aangezien ze bij DMG veel werken met huismerken is het ook vrijwel onmogelijk om elders een identieke offerte op te vragen, en daar zijn ze zich goed van bewust.
Toke_gt schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:02:
[...]

@SultanofKings dit, en je kunt zelf ook brutaal zijn en het spel meespelen. Als je er niet onderuit kunt, ok, maar zij weten ook dat ze hier vet aan verdienen. Dus vraag ter compensatie om apparatuur uit een hoger segment, een apparaat extra, gratis montage etc. Zo willen zij het spel spelen, dus kijk er niet van op als dat zomaar kan lukken.
Vergeet het maar, ze hebben al een getekende order liggen dus waarom zouden ze nog extra korting geven of iets dergelijks.

[ Voor 26% gewijzigd door Kapitein Merijn op 08-11-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Kapitein Merijn schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:02:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk word er vermeld dat juist de betreffende keukenzaak de keuze krijgt om mee te gaan met de prijs of om de opdracht te annuleren. Zij hebben dus altijd het laatste woord.
Aangezien ze bij DMG veel werken met huismerken is het ook vrijwel onmogelijk om elders een identieke offerte op te vragen, en daar zijn ze zich goed van bewust.

[...]

Vergeet het maar, ze hebben al een getekende order liggen dus waarom zouden ze nog extra korting geven of iets dergelijks.
Omdat ze met een beetje coulance alsnog een klap winst maken en er dan wel een tevreden klant bij hebben. Publiciteit doet ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Toke_gt schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:17:
[...]

Omdat ze met een beetje coulance alsnog een klap winst maken en er dan wel een tevreden klant bij hebben. Publiciteit doet ook wat.
En de verkoper snijdt vervolgens zichzelf in de vingers.
Die zal de publiciteit een worst wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:30
Hallo allemaal,

Groetjes Sabine

[Afbeelding]
Je zou na kunnen denken over een 'schiereiland'. De kast onder de trap ga je dan betrekken bij de keuken. In de hoek naast de deur eerst een hoge kast, dan een kookgedeelte en dan de hoek om een spoelkast met vaatwasser. Aan de andere kant ook kasten, waardoor je een eiland krijgt. Je kunt dan onder de trap afwerken met kastjes (als dat past), of met gewoon panelen in corpus-kleur

Zoiets zeg maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-NwULzZTfz_dDqSg4e-Y76Xbh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PTWJL1uiaYnDqvgisPPKJXWx.png?f=fotoalbum_large

Dit is natuurlijk een heel ruwe schets in de Ikea planner, maar dit geeft wel een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ga overigens vooral eens kijken bij kleine onafhankelijke keukenzaken. Niet de grote jongens, maar juist zaken zoals https://www.steinkeuken.nl/ in Nuenen of bedrijven van https://www.dekeukendesigners.nl/

Dit zijn vaak kleine zelfstandigen die het leuk vinden om mee te denken met complexere ontwerpen, bijvoorbeeld met zo'n trap in de ruimte. En vaak zijn ze goedkoper dan de grote DMG jongens met fantastische kortingen en laagsteprijsgaranties als je vandaag tekent.

Voor een goed keukenontwerp kan je zomaar vier a vijf afspraken nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SultanofKings
Kapitein Merijn schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:02:
[...]

[...]

Vraagje: de annuleringskosten zijn 30%. Ik kan aanpassingen maken aan het ontwerp naar niet minder dan 75% van de orginele koop ontwerp.

Gezien de 30% annulerings kosten + de andere keukenboer goedkoper is, zou dat misschien wel een motief zijn voor hem om mee te werken?

Ja hij kan 30% in de zak gooien, of een betere service verlenen en dan alsnog lekker geld maken. Ik weet niet wat de winst marges zijn, maar als de andere al makkelijk van 25 naar 12 gaat, ga ik er vanuit dat ze hoog zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agillian
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-01 11:57
Vraagje. Ik heb in maart 2023 een offerte ondertekend met de volgende stoomoven: Pelgrim OVS836 https://www.pelgrim.nl/ap...vens-met-stoom/ovs836mat/. Volgens de verkoper is dit een ATAG oven met een pelgrim front. Ik lees wat wisselende ervaringen over het merk pelgrim waardoor ik twijfel over de gemaakte keuze.

Bij navraag is het mogelijk om te upgraden naar een Neff B69FY5CX0 https://www.neff-home.com...glebox=accessoriesOthers/ . Dit kost echter wel 950 euro extra.

Gezien het grote verschil in prijs is mijn vraag is of de switch het geld waard is. Het belangrijkste voor ons is dat de oven lang meegaat zonder complicaties. Wellicht hebben de onafhankelijke keukenexperts van tweakers hier een mening over :)

[ Voor 4% gewijzigd door Agillian op 08-11-2023 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lwent
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-04 13:54
Agillian schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:47:
Vraagje. Ik heb in maart 2023 een offerte ondertekend met de volgende stoomoven: Pelgrim OVS836 https://www.pelgrim.nl/ap...vens-met-stoom/ovs836mat/. Volgens de verkoper is dit een ATAG oven met een pelgrim front. Ik lees wat wisselende ervaringen over het merk pelgrim waardoor ik twijfel over de gemaakte keuze.

Bij navraag is het mogelijk om te upgraden naar een Neff B69FY5CX0 https://www.neff-home.com...glebox=accessoriesOthers/ . Dit kost echter wel 950 euro extra.

Gezien het grote verschil in prijs is mijn vraag is of de switch het geld waard is. Het belangrijkste voor ons is dat de oven lang meegaat zonder complicaties. Wellicht hebben de keukenexperts van tweakers hier een mening over :)
Geen ervaring met de stoomoven van Pelgrim maar wel met andere apparaten. Koelkast na 2 jaar kapot, afzuigkap al 3 keer vervangen, vaatwasser na 1,5 jaar stuk en magnetronfunctie van oven na een jaar stuk. Wel allemaal binnen het garantietermijn van 7 jaar maar toch vervelend. Wel is alles netjes opgelost door Pelgrim dus qua service zijn ze goed maar ik zou zelf nooit meer pelgrim nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SabineP
@Flix20 @Toke_gt @Blihi Bedankt voor jullie reacties! Ik ga jullie ideeën/schetsen zeker in de overweging meenemen!

Ik heb zelf even de ideeën die we eerder al hadden op een rijtje gezet. Dat wilde ik in eerste instantie niet direct meesturen zodat ik echt wat nieuwe ideeën kreeg.
Ik heb geen idee of ik hier nog veel uitleg bij moet geven maar vanaf de achterdeur hoeven we niet persee een doorgang, we zijn bij 2 onafhankelijke keukenzaken geweest en ze hebben ook meegedacht en zo zijn we op deze 3 opties uitgekomen. Ik heb het gevoel dat er nog meer opties zouden moeten zijn vandaar de vraag. We zoeken ook naar een goede oplossing voor jassen etc dus dat zou ook prettig zijn, maar hoe de deur dan moet komen maakt niet zo heel veel uit, kan schuif of glas enzovoort aangepast aan de rest.

Mochten jullie nog andere ideeën of schetsen hebben, zie ik het heel graag tegemoet!

Groetjes Sabine

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WNnfFNxbo6gaW5ch5g-dU-UeXk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3eABzAqYGs93OKMvDHU6Dusl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eteg2oXYv_5xrciko1KjnY68U4M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CvzkvYgP0ncGXauP35Kp3l8A.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioiWPd9_QMevAKDyrPyLqg26lEQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z1vjB03DsE4X5O6dkFCnNwwY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:55
SabineP schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:13:
@Flix20 @Toke_gt @Blihi Bedankt voor jullie reacties! Ik ga jullie ideeën/schetsen zeker in de overweging meenemen!
[...]
De ruimte tussen de tafel en het keukeneiland is nu 70cm. Dat is echt minimaal. Zou je niet overwegen om het keukeneiland smaller te maken (bv 90 cm ipv 120) en de ruimte tussen de keukenwand en eiland 10cm groter te maken, en de ruimte tussen de tafel en het eiland 20 cm groter?

[edit]
ik zie dat het alleen zo krap is op de eerste en derde tekeningen, de tweede is wat ruimer. Ik zou zeker kiezen voor voldoende ruimte rond de tafel!

[ Voor 16% gewijzigd door Mithrandir op 08-11-2023 17:51 ]

Verbouwing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
@SabineP in mijn bescheiden mening is er in deze ruimte geen plaats voor een kookeiland. Dat is zo zonde van de ruimte er omheen die je vervolgens niet meer kunt gebruiken.

Als je een kookeiland wilt omdat je graag kookt terwijl er iemand bij je aan de bar staat/zit/hangt, zou ik een schiereiland als basis nemen met daar de kookplaat en daar een bar-gedeelte maken met twee krukken.

Je houdt dan meer dan genoeg ruimte over voor een ruime eettafel en zelfs om tegen de andere muur nog iets te doen met gewone kasten, eventueel in dezelfde kleur als de keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
SabineP schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:13:
@Flix20 @Toke_gt @Blihi
Ik heb zelf even de ideeën die we eerder al hadden op een rijtje gezet. Dat wilde ik in eerste instantie niet direct meesturen zodat ik echt wat nieuwe ideeën kreeg.
Bij jouw opties vind ik de combinatie van eiland met eethoek ernaast minstens zo belemmerend als de situatie die je nu hebt. De ruimte die je wint, zit vooral in het gedeelte tussen eethoek, zithoek en trap. Maar dat is het deel dat je het minst gebruikt.
Als je een kleine zithoek hebt, neem ik aan dat je met gezelschap vooral aan de eettafel zit. Dan wil je daar ook echt de ruimte hebben. Die is er in jouw tekeningen te weinig. 70 cm van eiland naar tafelrand, dan kan er dus geen kastje meer open als er mensen zitten, en die mensen moeten steeds met passen en meten achter elkaar langs. Leuk dat je dan in je eentje een grote keuken hebt, maar die is buiten proportie met de rest van je woonkamer. Jouw tweede optie, met de kasten voor de trap langs, vind ik wel een mooie ruimtelijke optie als je een klein schiereiland neemt tegen de muur tussen raam/deur in en de tafel meer in de open ruimte zet. Of geen schiereiland en echt een mooie grote leeftafel in de lengte zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bamiblik
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-05 14:56
TwiSteD1 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:32:
[...]

Vaatwasser, misschien kiezen voor de extra hoge versie SX63E803BE, dan past er meer in, maar daar moet je wel ruimte voor ebben (lage plint en hoog werkblad). Misschien is de IQ500 een betere keuze (SX65Z802BE), die is stiller, zuiniger en heeft Zeolith, maar ook (bruto) 300 euro duurder.

Combi-oven: ik zou de CM976GKB1 kiezen, die is bruto 300 duurder, maar dan heb je pyrolyse, dus zelfreinigend. Bedenk ook of je niet een grote 60cm oven wilt naast een kleine, die zijn namelijk bijna even duur als dezelfde kleine 45cm oven.

Bora heeft nu ook de M Pure, met links zones en rechts flexzone, misschien iets handiger/goedkoper.

Wijnklimaatkast staat leuk, maar alleen nodig als je een wijncollectie hebt denk ik? Koelkast is wat klein als je een gezin hebt.

Zo te zien zijn jullie al een tijd bezig met de nieuwe keuken, is de interieurbouwer goedkoper dan de pronorm keuken? Ik ben benieuwd naar de tekeningen, wel een stoere keuken lijkt me.
Dank voor je reactie! Goede tips ook.
De Bora hebben we vorig jaar al aangeschaft met Black Friday tegen €2479,-.

Vaatwasser gaat denk ik niet passen maar dat ga ik nog even na.

Voor de ovens vind ik een 45cm eigenlijk mooier dan de 60cm. Vandaar de keuze. De pyrolese toevoeging neem ik zeker mee.

We zijn inderdaad al een tijdje bezig met de keuken, in eerste instantie omdat het een nieuwbouwhuis is en we bij de project leverancier terechtkwamen en ook het leiding werk moesten doorgeven.

Interieurbouwer is zeker niet goedkoper maar uiteindelijk wel helemaal naar onze wens, zo konden we bij keuken zaken geen rondingen doen in het eiland en niet de ‘latjes’ etc.

Huis wordt (hopelijk) begin februari opgeleverd en zal dan het één en ander posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SabineP
@Mithrandir Oh inderdaad. Had alle tekeningen op papier, zo mn best gedaan en nog fout overgenomen. Vond het allemaal al heel erg krap worden en dat was niet wat ik me herinnerde.. Inderdaad kookeiland van 100cm (60cm kastje, ruimte van afzuiging en dan aan de achterkant ondiepe lades van 30/40cm)

@Blihi Ik hoor heel graag je mening! Daarom ben ik hier, heb ik jouw idee hier een beetje goed geïnterpreteerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8UqpMyGql5i2L0vdZ0C7geoOYA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B7oM9KyLWaIVKshvQJgNC52V.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NydwcQpHGW__yZlqVGebGTwxAOk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GbG6nmMDkPu0pMfxwpgbly1L.png?f=fotoalbum_large

@Toke_gt ja er komt dus 30 cm extra omdat ik me toch nog ergens vergist heb.. het idee is dat er aan de achterkant ondiepe lades komen met fotoalbums, tafellakens, servies voor speciale gelegenheden

Het stukje muur tussen de deur en het raam is net niet groot genoeg om er een element van 60 diep tegen te plaatsen, het is 58cm en ik denk dat er ook een paar cm speling richting de deur zou moeten zijn, de vensterbank komt ook nog een stukje de muur in en als laatste lopen daar ook nog leidingen van de verwarming (we denken over infrezen maar nog niet zeker).

Thanks voor jullie meningen en ideeën!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
SabineP schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:59:
@Mithrandir Oh inderdaad. Had alle tekeningen op papier, zo mn best gedaan en nog fout overgenomen. Vond het allemaal al heel erg krap worden en dat was niet wat ik me herinnerde.. Inderdaad kookeiland van 100cm (60cm kastje, ruimte van afzuiging en dan aan de achterkant ondiepe lades van 30/40cm)

@Blihi Ik hoor heel graag je mening! Daarom ben ik hier, heb ik jouw idee hier een beetje goed geïnterpreteerd?
[Afbeelding]
[Afbeelding]

@Toke_gt ja er komt dus 30 cm extra omdat ik me toch nog ergens vergist heb.. het idee is dat er aan de achterkant ondiepe lades komen met fotoalbums, tafellakens, servies voor speciale gelegenheden

Het stukje muur tussen de deur en het raam is net niet groot genoeg om er een element van 60 diep tegen te plaatsen, het is 58cm en ik denk dat er ook een paar cm speling richting de deur zou moeten zijn, de vensterbank komt ook nog een stukje de muur in en als laatste lopen daar ook nog leidingen van de verwarming (we denken over infrezen maar nog niet zeker).

Thanks voor jullie meningen en ideeën!
Ik zou de keuken L vormig laten, niet U. De kookplaat kan dan in de korte poot van de L. Als je staat de koken kijk je dus de woonkamer in. Op de kopse kant kun je dan het blad laten oversteken en daar twee barkrukken neerzetten.

Een beetje zoals ik het eerst had getekend, maar dan de kookplaat en spoelkast omgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu

twu

SultanofKings schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:31:
[...]

Vraagje: de annuleringskosten zijn 30%. Ik kan aanpassingen maken aan het ontwerp naar niet minder dan 75% van de orginele koop ontwerp.

Gezien de 30% annulerings kosten + de andere keukenboer goedkoper is, zou dat misschien wel een motief zijn voor hem om mee te werken?

Ja hij kan 30% in de zak gooien, of een betere service verlenen en dan alsnog lekker geld maken. Ik weet niet wat de winst marges zijn, maar als de andere al makkelijk van 25 naar 12 gaat, ga ik er vanuit dat ze hoog zijn
Misschien is het handig om je offerte incl plattegrond/schets (geanonimiseerd) hier te delen zodat men hier voor je kan beoordelen of het echt een slechte deal was geweest of dat de marge wel meevalt? Toch een manier om je misschien een beter gevoel te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@SabineP Ik zou zelf ook eens proberen met de Ikea planner aan de slag te gaan. Dan krijg je al een beetje een idee wat er wel en niet past.

Hieronder twee snelle schetsen, maar in beide gevallen denk ik dat je de ruimte onder de trap niet goed benut, dat kan zeker beter! En in beide gevallen zal het lastig zijn om hier nog een grote eettafel bij te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWRAytulgrfVwCb5DEcphE_q3WA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/D64NKmjrl6JeYjORbqPDBLr1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F339A7oB-ycv4Xmx2VCr0UfpxOw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XsN5iOZVRC13rIfe4xaC7hsW.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:54
270 overhouden voor de zithoek lijkt me echt vreselijk krap. Zo zonde van de verhoudingen van het huis. Als je er ooit met meer dan 2 mensen moet wonen is dat echt een beperking vrees ik.
En uitbouwen aan de achterkant levert dan ook weinig nuttige ruimte op met die keuken op de huidig ingetekende plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
MikaX schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:07:
270 overhouden voor de zithoek lijkt me echt vreselijk krap. Zo zonde van de verhoudingen van het huis. Als je er ooit met meer dan 2 mensen moet wonen is dat echt een beperking vrees ik.
En uitbouwen aan de achterkant levert dan ook weinig nuttige ruimte op met die keuken op de huidig ingetekende plek.
Zoiets kan ook nog. Dan houd je meer ruimte over voor de tafel, maar moet je wel goed rekening houden met de loop, want je moet steeds om het eiland heen om van de spoelkant naar de kookkant te lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8yofaNq0hIiNyJ3XJZrXtdnGDI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/beDU0mtDgBVLLB4l9LupWoXm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Blihi schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:37:
[...]

Zoiets kan ook nog. Dan houd je meer ruimte over voor de tafel, maar moet je wel goed rekening houden met de loop, want je moet steeds om het eiland heen om van de spoelkant naar de kookkant te lopen.

[Afbeelding]
Dit zou echt het laatste ontwerp zijn wat ik in deze hoek zou toepassen
Je loopt je continu het schompes omdat datgeen wat je nodig hebt net aan de andere kant ligt.\
Je hebt 2 kleine hoekjes om je ingrediënten te bewerken. Je bent jezelf continu in allerlei bochten aan het wringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Blihi schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:37:
[...]

[Afbeelding]
Maar dan past er juist geen tafel naast. Ik zou die ruimte in de keuken en de ruimte voor het raam zo open mogelijk houden, zodat je de tafel in die hoek bij het raam kunt zetten.
Keuken met koken en spoelen tegenover elkaar op schiereiland zou mij mateloos irriteren. Daar moet je echt tegen kunnen (om wat @Flix20 net ook zegt).

@SabineP voor de totale indeling zou ik meer vertrouwen op advies interieurontwerper dan keukenboer. De laatste wil jou een mooie keuken verkopen en als jij zegt eiland, verkoopt hij een eiland. Of het past en of je nog gezellig met vrienden kunt zitten interesseert hem/haar niet. Dus vertrouw daar niet te veel op.

[ Voor 16% gewijzigd door Toke_gt op 09-11-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
SultanofKings schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:31:
[...]

Heb je wellicht een overeenkomst die je kan delen?
Ik heb DMG niet hoog zitten maar kan me haast niet voorstellen dat een vergelijkbare keuken voor 12k aangeboden kan worden. Wellicht is de deal nog niet eens zo slecht als je zelf denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Flix20 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:40:
[...]

Dit zou echt het laatste ontwerp zijn wat ik in deze hoek zou toepassen
Je loopt je continu het schompes omdat datgeen wat je nodig hebt net aan de andere kant ligt.\
Je hebt 2 kleine hoekjes om je ingrediënten te bewerken. Je bent jezelf continu in allerlei bochten aan het wringen
Helemaal mee eens! Het zou zeker ook niet mijn voorkeur hebben, maar het is een trend om zoveel mogelijk eiland te maken en veel mensen willen dit nu eenmaal.

Het is overigens veel moeilijker om een goede keuken te ontwerpen in een compacte ruimte, dan in een grote ruimte. En inderdaad, daar is een specialist voor nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Blihi schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:58:
[...]

Het is overigens veel moeilijker om een goede keuken te ontwerpen in een compacte ruimte, dan in een grote ruimte. En inderdaad, daar is een specialist voor nodig.
Of iemand die gewoon recht voor zijn raap is en durft te zeggen dat de wensen niet aansluiten bij de grote van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Hier in de buurt staat ook een kookeiland pal voor het raam. Dat blijft toch een vreemd gezicht als je er langs loopt.

Overigens, onderstaande keukens zijn eigen ontwerp (voor mezelf en mijn vader):

Eigen keuken:

De keukenruimte is 6,5 x 4 meter (en daar hoeft geen eettafel in, die staat op een andere plek), dus meer dan groot genoeg. Dan is het eigenlijk geen enkel probleem om een mooie keuken te maken, want er is overal ruimte voor. Door onder de hoge kasten ondiepe kasten te gebruiken krijg je nog meer diepte in de ruimte. Voor het koffiezetapparaat is een nis gemaakt, zodat die niet in het zicht staat op het eiland. De koelkast zit links naast de oven, rechts naast de oven staat een magnetron in de kast, maar dus uit het zicht. De diepvries staat in de bijkeuken en naast de spoelbak zit een afvalsysteem, zodat er geen vuilnisbak in de keuken staat.

Totaalprijs voor de keuken, +/- 25k.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFT7PjL6VKwsADrFKk-ApYXPLcc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBlszqWH91lrS2jHncbDGTw4.jpg?f=fotoalbum_tile
Meer foto's:

https://www.steinkeuken.nl/maja-en-boudewijn/

Keuken van mijn vader:

Dit is een appartement, waar toch alles in moest, zonder daarbij te ver de ruimte in te komen en liefst zonder massieve kastenwand achterin. Dit is opgelost met zwevende hoge kasten, waarbij voor de oven een uitstulping gemaakt is. Door LED verlichting boven en onder de kasten toe te passen krijg je diepte. De zwevende kastenwand is verder overal 40 diep.

De koelkast zit links onderin naast de kookplaat en rechts naast de spoelbak zit een afvalsysteem, zodat er geen losse vuilnisbak in de ruimte hoeft te staan. Achter het afvalsysteem is ook een inbouw-boiler weggewerkt. Dat past precies. In de bijkeuken staat een losse diepvries.

Totaalprijs voor deze keuken +/- 13k

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trl3APvILs4LU-7a5vekd0w2Sxo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/G2Me1iXdJLfVjqwEPckALug1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKtFN2dMzAmJrpnXbxxv70X3aoU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5t6Zp45O3qls4LB2IKwslGB1.jpg?f=fotoalbum_tile

Beide keukens zijn gerealiseerd door Stein Keukens uit Nuenen. De technische aansluiting (water, elektra voorbereiding, afvoer) heb ik in beide gevallen zelf gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
@Blihi Die keuken van je vader ziet er veel duurder uit door die oven en zwevende kast! Leuke toevoeging aan een verder standaard keukenblok.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:04
Gisteren bij van Diessen in Veldhoven geweest en ik kan de verhalen van hier bevestigen: een erg prettige winkel, met een goede sfeer en een verkoper die actief met je mee denkt en ook challenged in alle richtingen.

Members only:

Ben dus benieuwd wat jullie van de samenstelling en prijs vinden, uit het forum heb ik al gehaald dat de service van van Diessen al een USP op zich is, dus dat neem ik ook zeker mee in de prijs.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Over Diessen ken ik ook veel positieve verhalen.

Ik zou zelf altijd de apparatuur via de keukenzaak aanschaffen, tenzij je de installatie en plaatsing helemaal zelf doet. Dan weet je zeker dat je geen gedoe hebt met exacte kastmaten, aansluitingen, eventuele extra afwerkfrontjes die niet standaard bij de apparatuur horen, etc.

Denk bijvoorbeeld aan een balkje boven de vaatwasser, of schuifscharnieren voor de deur van de vaatwasser, etc.

Je kunt altijd even naar Nuenen rijden. Daar is ook veel mogelijk, maar zij hebben geen eigen fabriek, zoals Diessen. Echt maatwerk kan echter wel, dat zie je dan terug in de prijs.

[ Voor 17% gewijzigd door Blihi op 09-11-2023 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Voor de mensen die het leuk vinden, kun je ook online plannen met de ALNO keuken planner: https://kuechenplaner.aln...90&vs=1699526228590#start

Vroeger hadden zij ook een download-versie, waar je per kastje de maten kun aanpassen. Dat was de ALNO Kuchenplaner 20b, maar ik kan zo snel geen link meer vinden.

En verder heb je de volledige Systemat range in Sketchup, maar dat is veel complexer om mee te werken en niet bepaald gratis.

[ Voor 15% gewijzigd door Blihi op 09-11-2023 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Inmiddels ook weer in de running voor een nieuwe keuken (vanwege verhuizing). Was even vergeten wat een bloedhekel ik aan dit hele process heb.

Ontransparante offertes, niks op e-mail willen zetten, je terug laten komen naar de winkel om een offerte te bespreken (uiteraard zonder specificatie, enkel totaal prijs).

En uiteraard geven ze allemaal direct een eerlijke prijs en zijn ze niet zoals andere verkopers 🤮.

/einde rant haha. Toch maar terug naar ASWA, dat is me de vorige keer beter bevallen hopelijk dit keer weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 09:16
Na 22 jaar zijn we toe aan nieuwe keuken, L vormige open keuken van 2.27 meter breed met over de hele breedte een raampartij, muurzijde 3,20meter.
Naar aanleiding van de testen van de Consumentenbond een lijstje opgesteld van elektrische apparatuur Bosch, AEG en Siemens. Vaatwasser, inbouwoven, inductiekookplaat, koel-vries combinatie en afzuigkap.
Hierbij mijn ervaringen met diverse keukenleveranciers:
Op afspraak 1-11 bij Bruynzeel keukens in Gouda, netjes wordt er door de verkoopster onze ideeën geïnventariseerd. Diverse keukens in de showroom bekeken en mogelijkheden besproken. Op zich een goed gesprek, alleen op het eind met het samentellen van de elementen, liep de verkoopster tegen wat problemen aan. Het keukenplanner systeem van Bruynzeel was vrij nieuw, dus soepel samenstellen was even geen sprake. Nette offerte meegekregen, Geen deadline of druk ervaren. Offerte bedrag incl. montage ruim 13K.
Opmerking diverse typenummers elektrische apparatuur niet meer te leveren en dat levert dus voor de verkoopster problemen op, kan vervangend model niet vinden, dus moet je maar lukraak een model kiezen van zelfde merk.
Spontaan 3-11 binnen gelopen bij Superkeukens in Gouda, meer keus uit keukens in de showroom en meer kleuren. Ook hier weer een rustige verkoper, wederom wensen en eisen geïnventariseerd. Na een uurtje vroeg de verkoper of hij wat meer tijd mocht nemen en ons de tekening en offerte mocht mailen. Deze ook binnen 2 dagen binnen gekregen. Offerte en tekening kwam op 12K. Ook hier geen deadline of druk.
Op afspraak 5-11 bij KVIK, Alexandrium Rotterdam, wederom eigenlijk hetzelfde verhaal als bij vorige, geen druk, netjes alle mogelijkheden besproken. Wel daar een tip gekregen om met de huidige kleur laminaat rekening te houden. Hier kwam wel een mooie opstelling van de keuken uit. Samenstellen ging vlot, tot het moment mijn wensenlijst te sprake kwam. Dit was niet hun werkwijze, zij gaan uit van de voorkeur van de klant voor een bepaald of zij doen een advies voor een bepaald merk elektrische apparatuur. Dit leidde tot een behoorlijke puzzeltocht voor de verkoopster. Uiteindelijk beetje moeten gokken voor gelijkwaardige apparaten. Nette offerte meegekregen, totale kosten ruim 13K. Geen druk, wel is er een actie tot 9-11 voor gratis montage. Mijn vrouw was hier toch in eerste instantie toch wel gevoelig voor.

6-11 op afspraak geweest bij Kalmeijer keukens in Gouda, klein familiebedrijf.
Wat kleiner bedrijf met wat minder keukens in de showroom. Nette jonge verkoper, eerst koffie en dan even babbelen aan de tafel. Hij vertelde dat ze de tijd nemen met tekeningen en offertes, dus de volgende dag zou ik via de mail offerte en tekening krijgen. (wat ook nagekomen werd.) Hier ook weer op een rustige manier inventarisatie en wensen/eisen. Hier ik kreeg ik wel de indruk dat er serieus naar alternatieven/vervangend model elektrische apparatuur werd gezocht. Dit bedrijf werkt wel met externe partijen, maar elektra/loodgieter etc. loopt allemaal via hun, je hebt dus niet met nog extra externe partijen te maken.
Duidelijk offerte en tekening, totale kosten 16K.w

Wat niet duidelijk is wat de meerkosten worden voor het aanleggen van elektra voor de inductiekookplaat, groepenkast heeft voldoende extra lege aansluitingen, gaat eigenlijk om 2x gaten in de betonvloer boren + aansluiten groepenkast.
Waar we achter gekomen zijn in dit proces dat ons oorspronkelijk idee naar aanleiding van de gesprekken wel wat aangepast wordt, naar onze tevredenheid. Voordeel van keukenshowrooms te bezoeken en gesprekken aangaan met de verkopers.
Bij Bruynzeel en KVIK is volgens mij geen onderhandelingsruimte. De 2 overige partijen geen idee.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5WWrB3owB3cthGp6NKS9wVfzcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ex2lPwmxyNzAMF4hCXweRR09.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door surfing john op 09-11-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb zelf niet zo'n moeite met een totaalprijs. Wat heb je aan een specificatie?

Je koopt een keuken en daar hoort een prijs bij. Of je nu 1000 euro meer of minder betaalt voor de kastjes en dan 1000 euro minder of meer voor de apparatuur maakt mij niet uit.

Ik heb zelf het volgende gedaan om een idee te krijgen van de prijs:
1) Maak de keuken eens in de Ikea planner en kijk naar de totaalprijs van de kastjes (dus alleen de kastjes).
2) Doe die prijs maal 2, want je moet ze immers ook in elkaar zetten.
3) Zoek de prijzen van KVIK voor vergelijkbare kastjes uit (dat is veel werk, want er is geen planner software)
3) Zoek de prijzen van apparatuur op (bij Coolblue of Mediamarkt of bij de goedkoopste dozenschuiver).

Reken dan nog wat marge voor het werk dat de ontwerper er aan heeft en je komt vrij goed in de buurt van de prijzen bij onafhankelijke partijen.

Bij DMG zaken beginnen ze eerst te vragen wat het budget is en dan past de keuken altijd precies in dat budget. Heel gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
@surfing john Fijn dit te lezen en grappig ook dat geen van deze zaken de beruchte DMG zaken zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Blihi schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:54:
@surfing john Fijn dit te lezen en grappig ook dat geen van deze zaken de beruchte DMG zaken zijn :)
Bruynzeel en Tulp zijn wel van DMG.

Ik weet even niet waar ik Tulp vandaan heb gehaa.d

[ Voor 10% gewijzigd door Flix20 op 09-11-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Flix20 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:09:
[...]

Tulp wel, Bruynzeel niet, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
RobbieB schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:19:
Gisteren bij van Diessen in Veldhoven geweest en ik kan de verhalen van hier bevestigen: een erg prettige winkel, met een goede sfeer en een verkoper die actief met je mee denkt en ook challenged in alle richtingen.

***members only***

Ben dus benieuwd wat jullie van de samenstelling en prijs vinden, uit het forum heb ik al gehaald dat de service van van Diessen al een USP op zich is, dus dat neem ik ook zeker mee in de prijs.
Wat vinden jullie zelf van het ontwerp? Ik vind het niet heel sterk eerlijk gezegd.
Aantal dingen die me opvallen:
Een ruimte van ruim 480cm waar slechts 240cm effectief van word benut
De positie van de spoelbak tov. de kookplaat
De postitie van de hoge kasten
Alleen maar lades van 120cm is echt heel onpraktisch
De "tafel" rondom de kookplaat

Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar het type graniet wat je hebt uitgezocht. De meeste zwarte, massieve bladen zijn namelijk erg goedkoop op het moment en zeker niet duizenden euro's duurder dan composiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Kapitein Merijn schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:46:
[...]

Wat vinden jullie zelf van het ontwerp? Ik vind het niet heel sterk eerlijk gezegd.
Aantal dingen die me opvallen:
Hmm.. paar goede punten,
Een ruimte van ruim 480cm waar slechts 240cm effectief van word benut
Het blad aan de lange zijde is 360 met een spoelbak van 50cm, wat bedoel je met 'effectief 240cm'?

Een optie voor extra kastruimte zou nog zijn om op de plek van de plank 1 of 2 bovenkasten van 80cm breed te plaatsen in een contrasterende kleur... maar we vinden het design zo wel wat 'cleaner' en hebben de kastruimte ook echt niet nodig. Zoals in mijn post al aangegeven is het nu al bijna 2x zoveel als we nu in onze huidige keuken hebben en naast de keuken zit nog een gigantische bijkeuken.
De positie van de spoelbak tov. de kookplaat
De postitie van de hoge kasten
Deze hangt denk ik samen, want de hoge kasten bepalen de plek van de spoelbak. De reden om de kasten aan die kant te plaatsen is zodat de koelkast en oven dan bij de kookplaat zitten. We hebben ook nog een tekening met de hoge kasten aan de andere kant, maar dan wordt de afstand naar kookplaat wel erg groot, zowel voor de koelkast als de spoelbak (want de spoelbak wil je ook weer dicht bij je koelkast/vaatwasser houden).

Gevolg is dat de wasbak daar naast moet en je wilt die niet tegen de hoge kasten aan, dus dit is het 'dichtsbijzijndste' dat het bij de kookplaat kan.
Alleen maar lades van 120cm is echt heel onpraktisch
Interessant punt. misschien 1 van de kasten op splitsen in twee van 60cm, maar 120 ziet er wel een stuk strakker uit en geeft netto meer ruimte (want geen tussenwand/scharnieren extra nodig). In de winkel liepen die grote lades echt retesoepel, maar daar zat natuurlijk geen gewicht in. Wel een valide punt om nog eens goed over na te denken.
De "tafel" rondom de kookplaat
Dit is een betwist punt tussen mij en mijn vriendin, waar we ook nog niet helemaal uit zijn haha. Zij wil graag met 4 man aan het eiland kunnen zitten/ontbijten en dit is de enige reeele opstelling waarmee dat kan. Optie zou zijn om het eiland 20cm langer te maken, maar dan houdt je de opstelling hetzelfde. Want met 4 man op een rij aan bv. de lang zijde ga je het sowieso niet gebruiken.

In de praktijk denk ik dat er max. 3 krukken staan met de andere in de hoek of de bijkeuken voor die zeldzame gevallen dat we met z'n 4'en eten.. waardoor ik van mening ben dat een deel van de overhang aan de kookzijde overbodig is.

Een compleet andere optie was een L-vorm keuken (die zit er nu in) met een ronde eettafel in de ruimte, maar daar benut je de ruimte zo ineffectief mee en sta je altijd met je rug naar de keuken te koken, iets wat we juist niet willen.
Daarnaast ben ik ook wel benieuwd naar het type graniet wat je hebt uitgezocht. De meeste zwarte, massieve bladen zijn namelijk erg goedkoop op het moment en zeker niet duizenden euro's duurder dan composiet.
Niet pikzwart, maar wel aan de zwarte kant. Een vergelijkbaar zwart composiet blad kwam bij hen 1700 goedkoper uit (bij mij is een paar nog altijd 2 ;)). Kan ook te maken hebben met de kortingen die zij van hun inkopers krijgen natuurlijk.

Nu ben ik zelf sowieso geen fan van composiet vanwege slechte ervaringen in mijn kennissenkring (3x verschillende problemen: stukjes van de hoeken gechipt, vlek van per ongeluk 1x een warme pan verkeerd zetten en krassen om onbekende reden). Het granietenblad van mijn moeder is 25 jaar oud en ziet er uit als nieuw...

Ik zal eens een offerte bij dekeukenbladenfabriek aanvragen voor een prijsindicatie. Mocht het nu echt veel schelen, dan zou het nog een optie kunnen zijn die ergens anders te bestellen, alhoewel ik liever voor een one-stop-shop ga (en daar ook wel iets meer voor bereid ben te betalen).

Nabrander: wat de ruimte zo lastig maakt is de positie van de deuren en ramen, waardoor je effectief alleen de muur aan de lange zijde kan gebruiken. Een eiland in het midden, wat de voorkeur zou zijn is eigenlijk niet te doen, omdat je dan de doorloop naar de schuifdeur belemmert.

[ Voor 7% gewijzigd door RobbieB op 09-11-2023 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

RobbieB schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:25:
[...]

[...]

Interessant punt. misschien 1 van de kasten op splitsen in twee van 60cm, maar 120 ziet er wel een stuk strakker uit en geeft netto meer ruimte (want geen tussenwand/scharnieren extra nodig). In de winkel liepen die grote lades echt retesoepel, maar daar zat natuurlijk geen gewicht in. Wel een valide punt om nog eens goed over na te denken.
3x80 is ook 240

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-05 14:40
Blihi schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:38:
Voor de mensen die het leuk vinden, kun je ook online plannen met de ALNO keuken planner: https://kuechenplaner.aln...90&vs=1699526228590#start

Vroeger hadden zij ook een download-versie, waar je per kastje de maten kun aanpassen. Dat was de ALNO Kuchenplaner 20b, maar ik kan zo snel geen link meer vinden.

En verder heb je de volledige Systemat range in Sketchup, maar dat is veel complexer om mee te werken en niet bepaald gratis.
De online planner van ALNO ziet er nagenoeg exact hetzelfde uit als die van Nobilia
Ze zijn natuurlijk wel 'gevuld' met hun eigen assortiment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
RobbieB schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:19:

***members only***

Toevallig heeft van Diessen deze week onze keuken geplaatst (foto's volgen nog). Mijn ervaring was dat de prijs gewoon prima was tov wat je krijgt: een maatkeuken waar dingen mogelijk zijn die bij anderen niet mogelijk zijn (waaronder dus super diepe lades).

Over de service hoop ik binnenkort ook positief over te kunnen antwoorden, er zijn nog een aantal afwerkpunten, waaronder wat krasjes in enkele panelen. Ze komen volgende week langs en zeiden alles aan te pakken, alleen afwachten wat ze met die krasjes doen.
Tot nu toe ben ik iig alleen maar tevreden, tijdens de ontwerpfase een paar keer heen en weer gemaild voor aanpassingen, en nergens werd moeilijk over gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
Flix20 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 12:09:
[...]

Ik weet even niet waar ik Tulp vandaan heb gehaa.d
Andersom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
[...]
Het blad aan de lange zijde is 360 met een spoelbak van 50cm...
Heb je op papier staan dat dit blad uit 1 stuk geleverd kan worden? Misschien dat dat met een granieten blad inderdaad kan maar met de meeste bladen dacht ik toch niet.
[...]

Nu ben ik zelf sowieso geen fan van composiet vanwege slechte ervaringen in mijn kennissenkring (3x verschillende problemen: stukjes van de hoeken gechipt, vlek van per ongeluk 1x een warme pan verkeerd zetten en krassen om onbekende reden). Het granietenblad van mijn moeder is 25 jaar oud en ziet er uit als nieuw...
Stukjes gechipt van composiet? Weet je zeker dat ze niet een keramieken blad hebben? Alles kan stuk maar zelf heb ik nog nooit gehoord van gechipte composiet bladen, wel een keer van een spontaan gebroken blad in de hoek bij een ingebouwde kookplaat.
Een hete pan op een aanrechtblad zetten zonder onderzetter is nooit slim. Maakt niet uit van welk materiaal het blad is gemaakt en ook al zegt de folder dat het kan.
Van ons granietenblad van ruim 20 jaar oud zijn trouwens ook op 2 plekken stukjes van de rand beschadigd. Kwestie van iets 1x iets per ongeluk uit je handen laten vallen en 1x op lompe wijze een pan uit een lade pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Blurk62 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:13:
[...]

Heb je op papier staan dat dit blad uit 1 stuk geleverd kan worden? Misschien dat dat met een granieten blad inderdaad kan maar met de meeste bladen dacht ik toch niet.
Nee, worden 2 delen. 240 en 120 zoals het nu is ingetekend.
Stukjes gechipt van composiet? Weet je zeker dat ze niet een keramieken blad hebben? Alles kan stuk maar zelf heb ik nog nooit gehoord van gechipte composiet bladen, wel een keer van een spontaan gebroken blad in de hoek bij een ingebouwde kookplaat.
Ja, waren er met een barkruk te hard tegenaan gestoot. Maar ook binnen composiet heb je vele verschillende kwaliteit, als ik de labels en prijzen in de keukenzaak mocht geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SabineP
Gelukkig alles digitaal want ik heb zoveel met keukenelementen en tafels door de denkbeeldige ruimte geschoven dat ik geen rug meer over zou hebben. En toen kwam ik dit tegen... Het eiland is iets te lang, die ronding hoeft voor ons ook niet (zo heftig) en de meest linkse kast zou een heel stuk in de trap komen. Maar verder denk ik ideaal zo. Het is ook nog eens precies de kleur die we al hadden uitgezocht incl eiland.
Ik weet dat de ruimte niet breder is geworden dus nog altijd vervelend als er iemand ver naar achteren zit en je tussen kookeiland en stoel doormoet. We zullen een keer per week met 4en eten en verder natuurlijk met bezoek enzo. Ik had het liever nog iets meer 'open' richting de woonkamer gehad maar nu past alles er netjes in.
Ik hoor graag jullie opmerkingen en aandachtspunten!
Groetjes Sabine

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdOACXBSMsDxNj0J0NBE8UvEmwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/odiIOMZ0sWTxflp6IkCaUsMX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir1970
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-02 21:24
Eindelijk ben ik toe aan het kopen van de keuken!
In 2021 hier al eens iets over gevraagd, maar door diverse omstandigheden oa. de tekening moeten wijzigen voor vergunning etc.

Ik twijfel nog over de opstelling en ben benieuwd wat jullie zouden doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4Vbxq1oJTzsd1_LTvN8TE1XYyI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Cveh2Ra11B5oNB3uCDVz98KD.png?f=fotoalbum_large

De apparaten en stukje 'koffiebar' tegen de wand waar nu die blauwe lijn staat of tegen de wand van de bijkeuken. De deur daar kan nog naar links of rechts, daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden.

Voorstel wat er nu ligt is dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5rCdn0Ni1IxKNdzCGaQqRSQuQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKnXzewj49yqbYNrOO17K1HQ.jpg?f=fotoalbum_large

En het vorige idee was dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOYLBhiDzAGPtRnvOPySTG0Ze0o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IjEjPIcWQSk4dBTN5NhvMe2A.jpg?f=fotoalbum_large

Die laatste foto is met verborgen doorgang naar bijkeuken wat me bij nader inzien niet erg handig lijkt en het kookeiland wil ik niet tot tegen de wand, ik wil er ook vanaf die kant langs kunnen.

Wat lijkt jullie de fijnste opstelling om mee verder te gaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:08

aap

ConQuestador schreef op donderdag 9 november 2023 @ 14:22:
[...]

Over de service hoop ik binnenkort ook positief over te kunnen antwoorden, er zijn nog een aantal afwerkpunten, waaronder wat krasjes in enkele panelen. Ze komen volgende week langs en zeiden alles aan te pakken, alleen afwachten wat ze met die krasjes doen.
Wij zijn nu bezig met onze tweede keuken bij Van Diessen.

Bij de eerste was er per ongeluk een te kleine koelkast geïnstalleerd; die hadden we laat in het proces nog aangepast, maar dat was blijkbaar niet meer goed verwerkt. Een week later hadden we een grotere, maar de monteur moest daarvoor ook een plank verplaatsen en dat lukte hem niet zonder lelijke beschadigingen aan de corpus (alleen zichtbaar als de koelkastdeur openstond). Fotootje naar de verkoper gestuurd en toen hebben ze zonder gedoe de hele corpus vervangen.
Overigens zaten er bij ons in verschillende panelen krassen na de installatie. De monteur wees ons hier op al voordat we het zelf gezien hadden en die panelen zijn ook allemaal vervangen.

Nu met nieuwe keuken gaat het proces net zo als de vorige keer op goed vertrouwen. We hebben nergens een handtekening gezet of iets aanbetaald en toch wordt de keuken ingepland in hun productie. Ik vraag me af hoe ze dat doen als ze klanten hebben die misbruik van dit vertrouwen maken.

In de omgeving hoor ik ook alleen maar goede verhalen over Van Diessen. Dat ze bij een keuken van 20 jaar oud nog kosteloos een paneeltje komen vervangen.

Wij vinden het ook wel prettig dat de prijs niet onderhandelbaar is, zodat je je niet hoeft af te vragen of je er toch te weinig uitonderhandeld hebt. Onze makelaar kreeg er ook niets af en die onderhandelt elke dag voor de kost. Desondanks heb ik niet het idee dat we te veel betalen, zeker als je in acht neemt dat alles op maat gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
Mir1970 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:35:
Eindelijk ben ik toe aan het kopen van de keuken!
In 2021 hier al eens iets over gevraagd, maar door diverse omstandigheden oa. de tekening moeten wijzigen voor vergunning etc.

Ik twijfel nog over de opstelling en ben benieuwd wat jullie zouden doen.

[Afbeelding]

De apparaten en stukje 'koffiebar' tegen de wand waar nu die blauwe lijn staat of tegen de wand van de bijkeuken. De deur daar kan nog naar links of rechts, daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden.

Voorstel wat er nu ligt is dit:

[Afbeelding]

En het vorige idee was dit:

[Afbeelding]

Die laatste foto is met verborgen doorgang naar bijkeuken wat me bij nader inzien niet erg handig lijkt en het kookeiland wil ik niet tot tegen de wand, ik wil er ook vanaf die kant langs kunnen.

Wat lijkt jullie de fijnste opstelling om mee verder te gaan?
Ik vind het vorige idee wel het mooiste, maar er dan een kookeiland van te maken ipv een schiereiland. Zo te zien is er meer dan genoeg ruimte voor een flink eiland en benut je de ruimte optimaal. Ik vind het ook een goed idee om daar dan een aparte plek voor een drank bar te maken.

Als je het haaks zet in het verlengde van de eettafel, dan lijkt het misschien minder ruimtelijk. Die verborgen doorgangen zijn volgens mij alleen maar leuk voor de brochures en niet praktisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir1970
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-02 21:24
TwiSteD1 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 00:11:
[...]

Ik vind het vorige idee wel het mooiste, maar er dan een kookeiland van te maken ipv een schiereiland. Zo te zien is er meer dan genoeg ruimte voor een flink eiland en benut je de ruimte optimaal. Ik vind het ook een goed idee om daar dan een aparte plek voor een drank bar te maken.

Als je het haaks zet in het verlengde van de eettafel, dan lijkt het misschien minder ruimtelijk. Die verborgen doorgangen zijn volgens mij alleen maar leuk voor de brochures en niet praktisch.
Bedoel je de koffiebar los ervan te zetten op een andere plek?
Gevoelsmatig lijkt me de eerste optie ruimtelijker, maar dat denk ik omdat ik vrijwel alleen degene ben die via die rechtse lange gang binnen komt. Voor het huis is mijn winkel en zo kan ik binnendoor.
Anderen zullen of via de garderobe of achterom binnen komen.
Ik vind het op dit moment enorm lastig om te beslissen omdat er nog geen ruimte is (volledig gesloopt nu en een kale vlakte), maar ik moet het dinsdag laten weten ivm aansluitingen die in de beton komen.

Weet toevallig ook iemand wat een reëele prijs kan zijn zonder apparatuur voor optie 1 of 2 (dan zonder die verborgen doorgang). Ik ben verliefd of de Bora X Bo, die wil ik er echt graag in. Een tweede goedkopere over kan dan in de bijkeuken omdat ik twee Bora's veel te duur vind en een andere ernaast niet mooi O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hersenvocht
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-05 22:10
SabineP schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:35:
Gelukkig alles digitaal want ik heb zoveel met keukenelementen en tafels door de denkbeeldige ruimte geschoven dat ik geen rug meer over zou hebben. En toen kwam ik dit tegen... Het eiland is iets te lang, die ronding hoeft voor ons ook niet (zo heftig) en de meest linkse kast zou een heel stuk in de trap komen. Maar verder denk ik ideaal zo. Het is ook nog eens precies de kleur die we al hadden uitgezocht incl eiland.
Ik weet dat de ruimte niet breder is geworden dus nog altijd vervelend als er iemand ver naar achteren zit en je tussen kookeiland en stoel doormoet. We zullen een keer per week met 4en eten en verder natuurlijk met bezoek enzo. Ik had het liever nog iets meer 'open' richting de woonkamer gehad maar nu past alles er netjes in.
Groetjes Sabine

[Afbeelding]
Mooie keuken is dat. Indeling is een goed idee als je per se een eiland wil. Persoonlijk heb ik wat minder moeite met die stoelen die wat ruimte in beslag nemen van de doorloop. Niet ideaal maar je leert er heel makkelijk mee leven hoor. Huizen in Nederland hebben nou eenmaal niet altijd evenveel ruimte.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-05 13:01
De keuken is nu een paar weken klaar en ik post hier een aantal foto's. ter inspiratie voor anderen wellicht.

Tijdens de bouw beetje "bang" dat de koof boven het eiland te groot zou zijn maar nu alles klaar is zijn we tevreden. Hij is groot maar het misstaat niet volgens ons.

Met de indeling/inruiming van de wandkasten stoeien we nog wat maar dit is aleen maar leuk, kijken wat handig is wat waar staat.

De meest linkse kast in de wand is één grote apothekerskast, die deur is beetje wiebelig bij opentrekken. Je trekt hem eerst rechts beetje open en dan neem je links erbij met je hand zodat je hem recht open trekt. Hij rolt wel soepel ondanks volgeladen. Fabrikant adviseert een handvat in het midden van de deur, praktisch/technisch prima maar dat ziet niet als je de rest greeploos hebt.

Zo ontdeken we nog steeds wat handig is en wat minder qua indeling, lades, planken, deurtjes, plek van de apparatuur. Tot nu toe alles naar volle tevredenheid. Vooral de Siemens kookplaat (volledig flexzone) met matching afzuigkap bevalt zeer goed. Recirculatie werkt ook prima.

Specs:

de offerte van keuken:
corpus w980 wit melamine
fronten in houtstructuur H3325 melamine voor kolomkast + wijnrek
fronten in W1200 melamine in eiland + nis kast
greeploos eiland en niskast
verticale greeploos kollomkast zwart
lades legrabox kleur (kleur : wit) soft close
inbouwstopcontact twist kleur zwart
afvalbaksysteem Hailo (front montage)
spoelbak lanesto burgos 540x440 zwart
haakse kraan met uittrekbare uitloop zwart "bolzano"
apothekerskast wit incl 5 mandjes

keramisch blad (graniet look + feeling) 20mm dik
blad eiland incl uitsparingen
blad in nis

incl plaatsing en plaatsing toestellen

Prijs:
Members only:

De keuken is helemaal "hand"gemaakt door de keukenbouwer zelf. Op het blad na of course.

Apparatuur:
Combi Magnetron SIEMENS CM876G0B6
Warmhoudlade SIEMENS BI830CNB1
Oven SIEMENS HB876G5B6
Koelvrieskast SIEMENS KI86SHDD0
Vaatwasser SIEMENS SX97T800CE
Inductie kookplaat SIEMENS EZ977KZY1E
Afzuigkap SIEMENS LR97CAQ20
Recirculatie unit SIEMENS LZ21JCC26

Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZm2n04N4mdn1u1_a2rbuV5CNUE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvygdgg6nANHGc3kXd41UzdL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uY3u62PmtDd3Pzt0_8S8U5OdLU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHtuhOVntNSORnsVdNbnEt1P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRmz3suoPHOw4Upj43HZueRjMvI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoGmWQ3K3xdr6qSPhAo1b77f.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0CzxsEiw89dj5E_v3RUQX9q7cA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U5SG6BcckpjcQqbTgGIwFoaD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-F8ZanCUHhGe2msx4RWOzD9Cbg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVLdUPsF6EXnjTNHImpLT78s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1rvQjUeHkOf2_USXUkpuQD_YSo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wo7W5h34qISDSdGPWcXcgvKc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XfXzIuLlszdpjjWn68ldWmQ0PM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/exYnlg1kgjTk60mT7kxBuW0w.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Le9bNtNveNGFum0Nk6nbQur94U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BreZTbr16tGj3yVmlXx1LiG5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugHGNjKw3qS1Jdb8BpmuPVOP2H0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rlTLBZZa7GeFiS1rPYbavfzj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTmcy2ER6bI8bko-eK9o2p81jbA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghYGgoA7MjBwrbW83mOjhJWs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZMC9jwy-Ejd1nMu9kiZtpHEozs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kOaOTRvVsbx8dJPQ0sY4NGkn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lz9Iebf5V0GtE3QXZ_oPkLMGCVg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QxaD5wSjhhv1GcYSUkpYNANE.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
SabineP schreef op donderdag 9 november 2023 @ 18:35:
Groetjes Sabine

[Afbeelding]
Ik denk dat je wat grootheidswaanzin hebt ;) Of in ieder geval wat optimistisch bent in de beschikbare ruimte.

Je hebt een vrij kleine benedenverdieping. Uiteraard prima om in te wonen, maar ik zou het écht niet zo volzetten zoals je nu hebt gepland. Je hebt bijna geen ruimte waar geen meubels staan. Het zal daardoor erg vol worden.

Kijk dus goed naar de grootte van de eetthoek en de grootte van je schiereiland. Ik zou het allemaal iets meer bescheiden qua grootte. Je hebt dan echt een veel lekkerder leefhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfing john
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 09:16
Blihi schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:52:
Ik heb zelf niet zo'n moeite met een totaalprijs. Wat heb je aan een specificatie?

Je koopt een keuken en daar hoort een prijs bij. Of je nu 1000 euro meer of minder betaalt voor de kastjes en dan 1000 euro minder of meer voor de apparatuur maakt mij niet uit.

Ik heb zelf het volgende gedaan om een idee te krijgen van de prijs:
1) Maak de keuken eens in de Ikea planner en kijk naar de totaalprijs van de kastjes (dus alleen de kastjes).
2) Doe die prijs maal 2, want je moet ze immers ook in elkaar zetten.
3) Zoek de prijzen van KVIK voor vergelijkbare kastjes uit (dat is veel werk, want er is geen planner software)
3) Zoek de prijzen van apparatuur op (bij Coolblue of Mediamarkt of bij de goedkoopste dozenschuiver).

Reken dan nog wat marge voor het werk dat de ontwerper er aan heeft en je komt vrij goed in de buurt van de prijzen bij onafhankelijke partijen.

Bij DMG zaken beginnen ze eerst te vragen wat het budget is en dan past de keuken altijd precies in dat budget. Heel gek.
Thanx voor deze tip, berekening op los gelaten, geeft inderdaad wat meer inzicht over de offertes, kost wel wat tijd, maar dan heb je wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
[...]

Hmm.. paar goede punten,

[...]

Het blad aan de lange zijde is 360 met een spoelbak van 50cm, wat bedoel je met 'effectief 240cm'?

Een optie voor extra kastruimte zou nog zijn om op de plek van de plank 1 of 2 bovenkasten van 80cm breed te plaatsen in een contrasterende kleur... maar we vinden het design zo wel wat 'cleaner' en hebben de kastruimte ook echt niet nodig. Zoals in mijn post al aangegeven is het nu al bijna 2x zoveel als we nu in onze huidige keuken hebben en naast de keuken zit nog een gigantische bijkeuken.

[...]

Deze hangt denk ik samen, want de hoge kasten bepalen de plek van de spoelbak. De reden om de kasten aan die kant te plaatsen is zodat de koelkast en oven dan bij de kookplaat zitten. We hebben ook nog een tekening met de hoge kasten aan de andere kant, maar dan wordt de afstand naar kookplaat wel erg groot, zowel voor de koelkast als de spoelbak (want de spoelbak wil je ook weer dicht bij je koelkast/vaatwasser houden).

Gevolg is dat de wasbak daar naast moet en je wilt die niet tegen de hoge kasten aan, dus dit is het 'dichtsbijzijndste' dat het bij de kookplaat kan.

[...]

[...]

Dit is een betwist punt tussen mij en mijn vriendin, waar we ook nog niet helemaal uit zijn haha. Zij wil graag met 4 man aan het eiland kunnen zitten/ontbijten en dit is de enige reeele opstelling waarmee dat kan. Optie zou zijn om het eiland 20cm langer te maken, maar dan houdt je de opstelling hetzelfde. Want met 4 man op een rij aan bv. de lang zijde ga je het sowieso niet gebruiken.

In de praktijk denk ik dat er max. 3 krukken staan met de andere in de hoek of de bijkeuken voor die zeldzame gevallen dat we met z'n 4'en eten.. waardoor ik van mening ben dat een deel van de overhang aan de kookzijde overbodig is.

Een compleet andere optie was een L-vorm keuken (die zit er nu in) met een ronde eettafel in de ruimte, maar daar benut je de ruimte zo ineffectief mee en sta je altijd met je rug naar de keuken te koken, iets wat we juist niet willen.

[...]

Niet pikzwart, maar wel aan de zwarte kant. Een vergelijkbaar zwart composiet blad kwam bij hen 1700 goedkoper uit (bij mij is een paar nog altijd 2 ;)). Kan ook te maken hebben met de kortingen die zij van hun inkopers krijgen natuurlijk.

Ik zal eens een offerte bij dekeukenbladenfabriek aanvragen voor een prijsindicatie. Mocht het nu echt veel schelen, dan zou het nog een optie kunnen zijn die ergens anders te bestellen, alhoewel ik liever voor een one-stop-shop ga (en daar ook wel iets meer voor bereid ben te betalen).

Nabrander: wat de ruimte zo lastig maakt is de positie van de deuren en ramen, waardoor je effectief alleen de muur aan de lange zijde kan gebruiken. Een eiland in het midden, wat de voorkeur zou zijn is eigenlijk niet te doen, omdat je dan de doorloop naar de schuifdeur belemmert.
Met "effectief 240cm" doel ik erop dat de ruimte links van de spoelbak niet word benut. In de praktijk zal deze weinig gebruikt worden als werkblad en snel een plek word waar van alles word neergezet. Juist bij het koken en spoelen wil je graag meer werkruimte en die ontbreekt nu.

Gaan jullie het eiland echt gebruiken als eettafel? Houd er dan rekening mee dat je altijd rondom een vieze kookplaat/werkblad gaat zitten. Zeker als je bijvoorbeeld vlees hebt gebraden zal je echt eerst het blad af moeten nemen. Geen idee of jullie opgeruimde types zijn maar ik zou heel onrustig worden als ik moet eten aan de plek waar ik net heb staan koken (Merijn maakt er altijd een bende van).

Het grootste nadeel van lades van 120cm vind ik de verloren ruimte die snel ontstaat. Ze zijn gewoon niet handig in te delen door de grote van de bak. Als je bijvoorbeeld in de ene helft je tupperware ed. hebt zitten wat ga je dan in de andere helft zetten. Spullen gaan dan ook snel door de lade zwerven.
Daarnaast verlies je natuurlijk ook relatief veel ruimte als je een kookplaat met afzuiging toepast.

Van Diessen is zeker een mooi bedrijf maar dit ontwerp vind ik niet heel sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eierkoekie
  • Registratie: November 2021
  • Niet online
Petje72 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:14:
De keuken is nu een paar weken klaar en ik post hier een aantal foto's. ter inspiratie voor anderen wellicht.

Tijdens de bouw beetje "bang" dat de koof boven het eiland te groot zou zijn maar nu alles klaar is zijn we tevreden. Hij is groot maar het misstaat niet volgens ons.

Met de indeling/inruiming van de wandkasten stoeien we nog wat maar dit is aleen maar leuk, kijken wat handig is wat waar staat.

De meest linkse kast in de wand is één grote apothekerskast, die deur is beetje wiebelig bij opentrekken. Je trekt hem eerst rechts beetje open en dan neem je links erbij met je hand zodat je hem recht open trekt. Hij rolt wel soepel ondanks volgeladen. Fabrikant adviseert een handvat in het midden van de deur, praktisch/technisch prima maar dat ziet niet als je de rest greeploos hebt.

Zo ontdeken we nog steeds wat handig is en wat minder qua indeling, lades, planken, deurtjes, plek van de apparatuur. Tot nu toe alles naar volle tevredenheid. Vooral de Siemens kookplaat (volledig flexzone) met matching afzuigkap bevalt zeer goed. Recirculatie werkt ook prima.

Specs:

de offerte van keuken:
corpus w980 wit melamine
fronten in houtstructuur H3325 melamine voor kolomkast + wijnrek
fronten in W1200 melamine in eiland + nis kast
greeploos eiland en niskast
verticale greeploos kollomkast zwart
lades legrabox kleur (kleur : wit) soft close
inbouwstopcontact twist kleur zwart
afvalbaksysteem Hailo (front montage)
spoelbak lanesto burgos 540x440 zwart
haakse kraan met uittrekbare uitloop zwart "bolzano"
apothekerskast wit incl 5 mandjes

keramisch blad (graniet look + feeling) 20mm dik
blad eiland incl uitsparingen
blad in nis

incl plaatsing en plaatsing toestellen

Prijs:
***members only***

De keuken is helemaal "hand"gemaakt door de keukenbouwer zelf. Op het blad na of course.

Apparatuur:
Combi Magnetron SIEMENS CM876G0B6
Warmhoudlade SIEMENS BI830CNB1
Oven SIEMENS HB876G5B6
Koelvrieskast SIEMENS KI86SHDD0
Vaatwasser SIEMENS SX97T800CE
Inductie kookplaat SIEMENS EZ977KZY1E
Afzuigkap SIEMENS LR97CAQ20
Recirculatie unit SIEMENS LZ21JCC26

Foto's
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Mooi geworden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
Mir1970 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:24:
[...]

Bedoel je de koffiebar los ervan te zetten op een andere plek?
Gevoelsmatig lijkt me de eerste optie ruimtelijker, maar dat denk ik omdat ik vrijwel alleen degene ben die via die rechtse lange gang binnen komt. Voor het huis is mijn winkel en zo kan ik binnendoor.
Anderen zullen of via de garderobe of achterom binnen komen.
Ik vind het op dit moment enorm lastig om te beslissen omdat er nog geen ruimte is (volledig gesloopt nu en een kale vlakte), maar ik moet het dinsdag laten weten ivm aansluitingen die in de beton komen.

Weet toevallig ook iemand wat een reëele prijs kan zijn zonder apparatuur voor optie 1 of 2 (dan zonder die verborgen doorgang). Ik ben verliefd of de Bora X Bo, die wil ik er echt graag in. Een tweede goedkopere over kan dan in de bijkeuken omdat ik twee Bora's veel te duur vind en een andere ernaast niet mooi O-)
Ik bedoel dat je dan tegen de muur van de berging aan de ene kant van de deur de hoge kasten doet (in de hoek). Aan de andere kant zet je dan de koffiebar los van 1,20 m. De extra oven kun je ook in het eiland laten plaatsen, dan zie je hem ook niet. Qua kosten maakt het elkaar niet veel denk ik. Wat ik wel heb gemerkt is (n=1) dat keukens in Duitsland niet goedkoper zijn en dat een gespecificeerde offerte heel handig is om te zien waar je nog op kunt bezuinigen.
Pagina: 1 ... 427 ... 514 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1