Na 22 jaar zijn we toe aan nieuwe keuken, L vormige open keuken van 2.27 meter breed met over de hele breedte een raampartij, muurzijde 3,20meter.
Naar aanleiding van de testen van de Consumentenbond een lijstje opgesteld van elektrische apparatuur Bosch, AEG en Siemens. Vaatwasser, inbouwoven, inductiekookplaat, koel-vries combinatie en afzuigkap.
Hierbij mijn ervaringen met diverse keukenleveranciers:
Op afspraak 1-11 bij Bruynzeel keukens in Gouda, netjes wordt er door de verkoopster onze ideeën geïnventariseerd. Diverse keukens in de showroom bekeken en mogelijkheden besproken. Op zich een goed gesprek, alleen op het eind met het samentellen van de elementen, liep de verkoopster tegen wat problemen aan. Het keukenplanner systeem van Bruynzeel was vrij nieuw, dus soepel samenstellen was even geen sprake. Nette offerte meegekregen, Geen deadline of druk ervaren. Offerte bedrag incl. montage ruim 13K.
Opmerking diverse typenummers elektrische apparatuur niet meer te leveren en dat levert dus voor de verkoopster problemen op, kan vervangend model niet vinden, dus moet je maar lukraak een model kiezen van zelfde merk.
Spontaan 3-11 binnen gelopen bij Superkeukens in Gouda, meer keus uit keukens in de showroom en meer kleuren. Ook hier weer een rustige verkoper, wederom wensen en eisen geïnventariseerd. Na een uurtje vroeg de verkoper of hij wat meer tijd mocht nemen en ons de tekening en offerte mocht mailen. Deze ook binnen 2 dagen binnen gekregen. Offerte en tekening kwam op 12K. Ook hier geen deadline of druk.
Op afspraak 5-11 bij KVIK, Alexandrium Rotterdam, wederom eigenlijk hetzelfde verhaal als bij vorige, geen druk, netjes alle mogelijkheden besproken. Wel daar een tip gekregen om met de huidige kleur laminaat rekening te houden. Hier kwam wel een mooie opstelling van de keuken uit. Samenstellen ging vlot, tot het moment mijn wensenlijst te sprake kwam. Dit was niet hun werkwijze, zij gaan uit van de voorkeur van de klant voor een bepaald of zij doen een advies voor een bepaald merk elektrische apparatuur. Dit leidde tot een behoorlijke puzzeltocht voor de verkoopster. Uiteindelijk beetje moeten gokken voor gelijkwaardige apparaten. Nette offerte meegekregen, totale kosten ruim 13K. Geen druk, wel is er een actie tot 9-11 voor gratis montage. Mijn vrouw was hier toch in eerste instantie toch wel gevoelig voor.
6-11 op afspraak geweest bij Kalmeijer keukens in Gouda, klein familiebedrijf.
Wat kleiner bedrijf met wat minder keukens in de showroom. Nette jonge verkoper, eerst koffie en dan even babbelen aan de tafel. Hij vertelde dat ze de tijd nemen met tekeningen en offertes, dus de volgende dag zou ik via de mail offerte en tekening krijgen. (wat ook nagekomen werd.) Hier ook weer op een rustige manier inventarisatie en wensen/eisen. Hier ik kreeg ik wel de indruk dat er serieus naar alternatieven/vervangend model elektrische apparatuur werd gezocht. Dit bedrijf werkt wel met externe partijen, maar elektra/loodgieter etc. loopt allemaal via hun, je hebt dus niet met nog extra externe partijen te maken.
Duidelijk offerte en tekening, totale kosten 16K.w
Wat niet duidelijk is wat de meerkosten worden voor het aanleggen van elektra voor de inductiekookplaat, groepenkast heeft voldoende extra lege aansluitingen, gaat eigenlijk om 2x gaten in de betonvloer boren + aansluiten groepenkast.
Waar we achter gekomen zijn in dit proces dat ons oorspronkelijk idee naar aanleiding van de gesprekken wel wat aangepast wordt, naar onze tevredenheid. Voordeel van keukenshowrooms te bezoeken en gesprekken aangaan met de verkopers.
Bij Bruynzeel en KVIK is volgens mij geen onderhandelingsruimte. De 2 overige partijen geen idee.
[
Voor 4% gewijzigd door
surfing john op 09-11-2023 12:09
]