Ik heb even dit topic geskimmed op tag Superkeukens want om 6 jaar post te lezen was me even te veel.
Gevoel is Superkeukens is zoals ik ze herinnerde.
Met het kopen van een nieuw huis komt het zoeken naar een nieuwe keuken ook weer in beeld.
Heb nog even om me te verdiepen in wie wat en waar en hoeveel.
De laatste keuken (7 jaar terug) kwam van Keukenconcurrent en uiteindelijk hebben we wel een goede prijs gehad maar dat kwam omdat ik ze naderhand omdat ik pissed of was en woest op me zelf was dat ik er ingestonken was, met hun eigen wurgcontract van de goedkoopste zijn te pakken heb genomen achter af. Om de oren geslagen met DIN en persingsdichtheid kastspaanplaat en frontjes, krasvastheid coating, indeuk gevoeligheidblad , fabriek enz.ik had uiteindelijk een pak papier met bewijs van vergelijkingen hun offerte met die van in dit geval Superkeuken van 2cm dik.( veel googlen naar specs van de fabrikanten en Superkeuken gebruikt als deze prijs voor deze DIN specs wat stel je er tegen over?)
Hadden ze niet eerder meegemaakt dat ze aangepakt werden op hun jamaar onze keuken is beter bla bla.
Lang verhaal kort, punt is ik heb mezelf beloofd nooit meer iets te kopen bij DMG.
Dus, optie 1 Superkeukens, filiaal waar ik toen was geweest was verkoper open, direct en gewoon dit is het take it or leave it. Onderhandelen was andere kraan of paneeltje of blad. Oid maar niet meer korting.
Daar hou ik van geen gelul van oh ik heb net heel toevallig toestemming gekregen voor 40% korting omdat we maandafsluiting hebben maar dan moet je nú tekenen.
Andere is Ikea. (jaja niet te vergelijken in kwaliteit ....word gezegd...... )
Reden?
Zeer goed uitgedacht totaal pakket.(kasten, lades, indeling lades enz.)
De Method keuken is best stevig.(apparatuur komt ergens anders vandaan dus wel even de inbouw maten checken!)
Tuurlijk de scharnieren zullen niet vergelijkbaar zijn met de duurdere versies van een keukenboer.
(lees ik tenminste op diverse forums en blogs.)
Kastjes zijn gemaakt van minder stevig spaanplaat schijnt.
Op zich maakt t me niet zo uit. Parameters zijn voor keuze:
1 praktisch gebruiksgemak
2 technische levensduur?
3 prijs?
Stel ik koop 16k keuken die 20 jaar mee gaat of ik koop een keuken die 10 jaar meegaat voor 8k
Mn vrouw zegt dan mooi kan ik eens van keuken veranderen. 😅🤔 ik dacht dat ik t klus werk deed.
Maar inprincipe klopt t. Kastje stuk 25 jaar garantie. Frontje beschadigd? Nieuwe halen voor paar tientjes.
Ik probeer een beetje in te schatten wat de specificaties zijn van ikea materiaal.
Persings getal, krasvastheid paneel, uv bestendigheid, (keuken op t noorden dus minder belangrijk dan op t zuiden.) scharnier kwaliteit enz.
Hoe kan ik t materiaal vergelijken?
(gewoon zoals je de specs van een mobieltje zou vergelijken dan bepaal ik wel of ik meer wil betalen voor betere prestaties.)
Ik kom DKI ook hier tegen als betrouwbaar/open. Zit ook in de buurt.
Mn bedoeling is.
Na de exacte maten te hebben gemeten eerst thuis een ikea configurator te gebruiken.
Dan bij ikea een afspraak maken en het totaal plaatje uitwerken.
Dat geeft een bedrag en een keukenindeling.
Ikea is zelf in elkaar zetten en plaatsen. Tijdelijk blad krijgen die ingemeten word en daarna pas je gekozen keramieke of composiete blad krijgen geplaatst door ingehuurde ikea monteurs.
Leidingwerk enz. Zelf doen.
Daarna langs Superkeukens met een getekende schets die vergelijkbaar is met de ikea versie en dan mogen zij een offerte geven.
En misschien de derde DKI op de zelfde manier.
Op deze manier krijg ik 3 vergelijkbare opstellingen die op elkaar lijken maar afhankelijk zijn van de beschikbare kastjes, frontjes en blad en de persoonlijke ideeën van de verkoper.
En 3 prijzen vermoedelijk.
En 3 secondaire afspraken zoals installatie enz.
Apparatuur is nieuwe koelkast en nieuwe afzuigkap en nieuwe inductiekookplaat
Kan je ook los bestellen dus niet echt relevant.
Maar om deze goed te kunnen vergelijken zou ik de technische specs willen kunnen vergelijken.
Want ergens in deze drie offertes is de gebalanceerde combinatie van praktisch gebruiksgenot, uiterlijk vertoon. (is het mooi?) en duurzaamheid. Plus gemak in dingen laten doen vs de prijs.
Iets meer betalen voor iets dat mooier is?
Iets meer betalen voor gemak?
Iets meer betalen voor duurzaamheid?
Dat zijn keuzes die ik dan samen met de huisarchitect(mn vrouw

) moet maken.
Dus hoe zou ik de ikea method en een Superkeuken en een DKI tegen elkaar kunnen vergelijken?
En enige tips adviezen zijn welkom.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....