Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:53
Source90 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:44:
[...]

Qua apparatuur zit je wel netjes (uitgegaan van B&K):
[Afbeelding]

Zit, na de extra korting (alles is al circa 35-40%, op de stoomoven na, Novy 28%) zelfs onder de 45% korting als totaalprijs.
Bij Lunenburg hadden ze eigenlijk de ATAG HI9271MV erin gezet (90cm, 3 fasen), maar aangezien krachtstroom prijzig is om er bij te laten maken en we dat niet hebben, wou ik er toch gewoon een Bosch in zetten. Nu had onze keukenbouwer de PIV895FC5E aangeraden (adviesprijs 1629, verkoopprijs ca 970). Maar ik zag dat de PXV875DC1E volgens mij een luxere variant is (serie 8 ipv 6, flex zone) en op internet ook voor rond de 1000 euro gaat. Bij Lunenburg was die ook 999 euro. Maar de adviesprijs is 2249, dus mis ik nou een belangrijk verschil? De eerste is Accent Line, de andere niet, maar maakt dat uit? (Ik las bij Consumentenbond dat de eerste hetzelfde is als de PIV851FC5E alleen andere rand, en die gaat op internet voor 650, dus 300 euro goedkoper.. Weet niet of ik dan iets mis aan de accent line, of zijn de marges gewoon anders?

Iig scheelt het 500 euro met de ATAG en deze lijkt me qua reviews lijkt de PXV875DC1E ook goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-03 16:36
Melissadejong schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:39:
[...]

Ik denk dat het nog zonder enige vorm van korting is. Vind het zelf persoonlijk zonde om in een siematic keuken atag apparatuur in te zetten maar goed.
In mijn ogen is er niets mis met ATAG. Ik schaar ze in dezelfde lijn als AEG en Siemens.
Persoonlijk vind ik de "black steel" ATAG ovens tot de mooiste ovens horen die er nu op de markt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runner83
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-02 13:14
Melissadejong schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:39:
[...]

Ik denk dat het nog zonder enige vorm van korting is. Vind het zelf persoonlijk zonde om in een siematic keuken atag apparatuur in te zetten maar goed.
Dit is vanuit de keuken boer gedaan m.u.v de bora was geen apparatuur besproken.
1990Maikel schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:10:
@runner83 Ik denk wel redelijk in lijn met de offerte die wij hebben gekregen. Je vermeld niet welke frontjes je hebt gekozen, dat heeft een flinke impact op de prijs. Onze offerte voor een Siematic SLX was voor de goedkoopste variant, namelijk kunststof.

Wij hadden een kastenwand van 4.5 m breed: 45-60-60-180-60-60-45 waarin de volgende apparatuur:
  • AEG grote vriezer
  • AEG combi oven
  • AEG vaatwasser
  • Franke wasbak & Quooker
  • AEG vaatwasser (ja nog eentje)
  • AEG Stoomoven
  • AEG Grote koelkast
Verder overal deurtjes met planken.
Blad is keramiek 12 mm en de achterwand 6 mm.

Daarvoor een kookeiland van 300x120 waarin de volgende apparatuur:
  • Bora
Verder overal lades
Blad is keramiek 12 mm (dikte nodig voor zitgedeelte, anders hadden we 6 mm gekozen).

Dan nog aan de andere kant van de kamer bij de eettafel een kleine koffie/bier/wijn bar: 60-90-60 waarin de volgende apparatuur:
  • AEG kleine koelkast
  • Miele wijnklimaatkast
Verder overal deurtjes met planken

De totaalprijs kwam niet onder de 60k, waarvan ongeveer 16k voor apparatuur. De apparatuur was vrij redelijk geprijst dus daarom heb ik hier niet alle typenummers opgezocht en vermeld. De keuken zonder apparatuur was dus circa 44k (kasten, blad en plaatsen).

Uitendelijk helaas geen overeenkomst aan kunnen gaan. We kwamen binnen met een budget van 40k. Op aanraden van de verkoper van Miele afgestapt en voor AEG gegaan omdat hij inschatte dat we anders tussen de 50-60k zouden komen. Uiteindelijk bleek de offerte alsnog op 62k uit te komen. Lager dan 60k kon hij niet gaan. Ik was bereid om naar 50k te gaan, maar 60 is echt te veel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@runner83 Ik denk wel redelijk in lijn met de offerte die wij hebben gekregen. Je vermeld niet welke frontjes je hebt gekozen, dat heeft een flinke impact op de prijs. Onze offerte voor een Siematic SLX was voor de goedkoopste variant, namelijk kunststof.
Die van ons ook zie onderstaande:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiVjz2iBMADazuSGeSucq15Cm1g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ETGp0mBfMFxTEGRCYji19rrs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:46
Ik zag dat Siemens al een 2023 lijn heeft. Iemand enige idee of Neff binnenkort ook gaat vernieuwen?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NvU
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-04 13:41

NvU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:46
Dan is er blijkbaar niks vernieuwd. Type nummers nog veelal hetzelfde.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 09:30
runner83 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:14:
Goedemiddag,

Gisteren zijn wij voor de eerste keer een keuken gaan samenstellen en vandaag de offerte mogen ontvangen. Dit was toch wel even schrikken kwa kosten:)
Op het moment vind ik het eiland te groot de ruimte vanuit de woonkamer en het eiland betreft 1.20m. Graag ontvang ik jullie adviezen.

Het betreft een Siematic slx pure keuken.

Impressie van de ruimte:
[Afbeelding]
Bijgevoegd een afbeelding van de samenstelling en apparatuur.
Prijs:
[Afbeelding]
Opstelling:
[Afbeelding]
Apparatuur:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Keuken blad:
[Afbeelding]
Een L-vorming eiland, dat zie je eigenlijk nooit (en ik vergeet ook vaak dat het kan). Vet hoor.

De apparatuur past IMO niet in de gekozen keuken; waar is de vriezer? Of heeft de verkoper bedacht dat in bijna €50k aan keuken een koelvriescombinatie wel kan :’)

Het totaalbedrag zou ik niet van schrikken als het iQ700 of Miele apparatuur was geweest. Nu vind ik het niet netjes. Hell ik ken wel een meubelmaker die dit voor minder kan doen :X

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Wij hadden een kastenwand van 4.5 m breed: 45-60-60-180-60-60-45 waarin de volgende apparatuur:
  • AEG grote vriezer
  • AEG combi oven
  • AEG vaatwasser
  • Franke wasbak & Quooker
  • AEG vaatwasser (ja nog eentje)
  • AEG Stoomoven
  • AEG Grote koelkast
Verder overal deurtjes met planken.

Daarvoor een kookeiland van 300x120 waarin de volgende apparatuur:
  • Bora
Verder overal lades
Blad is keramiek 12 mm (dikte nodig voor zitgedeelte, anders hadden we 6 mm gekozen).

Dan nog aan de andere kant van de kamer bij de eettafel een kleine koffie/bier/wijn bar: 60-90-60 waarin de volgende apparatuur:
  • AEG kleine koelkast
  • Miele wijnklimaatkast
Verder overal deurtjes met planken

De totaalprijs kwam niet onder de 60k, waarvan ongeveer 16k voor apparatuur. De apparatuur was vrij redelijk geprijst dus daarom heb ik hier niet alle typenummers opgezocht en vermeld. De keuken zonder apparatuur was dus circa 44k (kasten, blad en plaatsen).
Dat is échte buitensporig. Voor dat geld kan je rustig naar Poggenpohl of en ander high-end merk. Of op maat door een meubelmaker.
Uitendelijk helaas geen overeenkomst aan kunnen gaan. We kwamen binnen met een budget van 40k. Op aanraden van de verkoper van Miele afgestapt en voor AEG gegaan omdat hij inschatte dat we anders tussen de 50-60k zouden komen. Uiteindelijk bleek de offerte alsnog op 62k uit te komen. Lager dan 60k kon hij niet gaan. Ik was bereid om naar 50k te gaan, maar 60 is echt te veel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Helaas omdat het jullie aansprak neem ik aan? Want dit is echt te hoor, maar wat is het wel geworden? (Ja sorry ik weet niet alle keukens uit m’n hoofd ;))

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Morpheusk schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 18:43:
[...]

Dan is er blijkbaar niks vernieuwd. Type nummers nog veelal hetzelfde.
Er zijn mensen die al zo lang wachten dat ze de tweede keer hun lijn verversen.. Laat ze eerst maar eens uit gaan leveren ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:50
Barryvdh schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:30:
[...]

Bij Lunenburg hadden ze eigenlijk de ATAG HI9271MV erin gezet (90cm, 3 fasen), maar aangezien krachtstroom prijzig is om er bij te laten maken en we dat niet hebben, wou ik er toch gewoon een Bosch in zetten. Nu had onze keukenbouwer de PIV895FC5E aangeraden (adviesprijs 1629, verkoopprijs ca 970). Maar ik zag dat de PXV875DC1E volgens mij een luxere variant is (serie 8 ipv 6, flex zone) en op internet ook voor rond de 1000 euro gaat. Bij Lunenburg was die ook 999 euro. Maar de adviesprijs is 2249, dus mis ik nou een belangrijk verschil? De eerste is Accent Line, de andere niet, maar maakt dat uit? (Ik las bij Consumentenbond dat de eerste hetzelfde is als de PIV851FC5E alleen andere rand, en die gaat op internet voor 650, dus 300 euro goedkoper.. Weet niet of ik dan iets mis aan de accent line, of zijn de marges gewoon anders?

Iig scheelt het 500 euro met de ATAG en deze lijkt me qua reviews lijkt de PXV875DC1E ook goed :)
Wat voor aansluiting heb je nu in de meterkast? Even los van de kabel die naar de keuken moet voor 3fase/11kW, moet je de meterkast ook voorbereiden voor de 7,6kW plaat, als dit nog niet gebeurd is.

Bij een 1fase aansluiting (40A) zal een kookgroep voldoen, bij een 3fase aansluiting (3x25A) wil je dat wat netter oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-05 23:10
runner83 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:14:
Gisteren zijn wij voor de eerste keer een keuken gaan samenstellen en vandaag de offerte mogen ontvangen. Dit was toch wel even schrikken kwa kosten:)
......
Het betreft een Siematic slx pure keuken.
Je offerte komt me bekend voor, voor een SLX in kunststof. Het voordeel als je zo'n budget beschikbaar hebt, is dat je verder kunt kijken dan enkel Siematic.
We zijn nu met een een keukenmeubelmaker bezig en dan is er veel meer mogelijk.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Source90 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:57:
[...]

Wat voor aansluiting heb je nu in de meterkast? Even los van de kabel die naar de keuken moet voor 3fase/11kW, moet je de meterkast ook voorbereiden voor de 7,6kW plaat, als dit nog niet gebeurd is.

Bij een 1fase aansluiting (40A) zal een kookgroep voldoen, bij een 3fase aansluiting (3x25A) wil je dat wat netter oplossen.
Nu geen krachtstroom volgens mij, maar we laten wel 1 of 2 groepen bij maken. Maar krachtstroom is duurder dan 2 groepen bij maken toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-04 15:01
Barryvdh schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:18:
[...]

Nu geen krachtstroom volgens mij, maar we laten wel 1 of 2 groepen bij maken. Maar krachtstroom is duurder dan 2 groepen bij maken toch.
Een 3 fase kracht groep moet je volgens mij hebben ipv een kookgroep (2fase dacht ik). Dat is wat anders dan krachtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Nuevocasa schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:28:
[...]

Een 3 fase kracht groep moet je volgens mij hebben ipv een kookgroep (2fase dacht ik). Dat is wat anders dan krachtstroom.
3 fasen = krachtstroom, 2 fasen kan je krijgen door 2 groepen te koppelen toch? https://www.deschouwwitgo...ornuis#inductie-kookplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:34
Barryvdh schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:18:
[...]

De maandelijkse kosten van 1x 40A zijn gelijk aan 3x25A, maar er wel kosten voor het ombouwen van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-04 15:01
Barryvdh schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:36:
[...]

3 fasen = krachtstroom, 2 fasen kan je krijgen door 2 groepen te koppelen toch? https://www.deschouwwitgo...ornuis#inductie-kookplaat
Ok.
Tegenwoordig is een huisaansluitingen standaard 3x 25A en kan een krachtgroep gewoon op. Je hebt er geen grotere veel duurdere aansluiting voor nodig.

Een kookgroep wordt op 2 van de 3 fasen aangesloten.
Een krachtgroep op 3 van de 3 fasen aangesloten.

[ Voor 10% gewijzigd door Nuevocasa op 31-12-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Nuevocasa schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:41:
[...]

Ok.
Tegenwoordig is een huisaansluitingen standaard 3x 25A en kan een krachtgroep gewoon op. Je hebt er geen grotere veel duurdere aansluiting voor nodig.

Ah oke, maar het is een bestaand huis uit 1995. Krijg ik maart pas de sleutel dus zal even kijken wat handig is. Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:09
Floor-is schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:37:
[...]

Een L-vorming eiland, dat zie je eigenlijk nooit (en ik vergeet ook vaak dat het kan). Vet hoor.

De apparatuur past IMO niet in de gekozen keuken; waar is de vriezer? Of heeft de verkoper bedacht dat in bijna €50k aan keuken een koelvriescombinatie wel kan :’)

Het totaalbedrag zou ik niet van schrikken als het iQ700 of Miele apparatuur was geweest. Nu vind ik het niet netjes. Hell ik ken wel een meubelmaker die dit voor minder kan doen :X
Alle SLX keukens die ik hier voorbij zie komen zijn écht serieus duur. Vaak ook nog met de 'goedkoopste' prijsgroep fronten. Voor die greeplijst en verlichting wordt volgens mij ontzettend veel geld gevraagd. Heb zelf een keer een offerte van een S2 gehad ('normaal greeploos'), en daarbij was het prijspijl toen niet zo extreem. Lag net ietsjes hoger dan bijv. Next125.

Heb 't idee dat Siematic zich wat hoger probeert te positioneren. Je ziet dat merken als Hacker Systemat, Pronorm, etc best wel gelijkwaardig zijn/waren aan Siematic.
Beetje zonde dat Siematic vast blijft houden aan een 78cm korpus.

Jammer dat je als meubelmaker die greeplijst nergens kunt bestellen :+

[ Voor 10% gewijzigd door SquareOne op 31-12-2022 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:12

Ethirty

Who...me?

Nuevocasa schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:41:
[...]

Ok.

Een kookgroep wordt 99 vd 100x op 1 fase aangesloten en heeft daarom geen plek in een 3 fasen huis. Dit is een van de meest besproken vragen/issues in het elektra topic.

Ook bij een kookplaat die maar 2 fasen gebruikt, gebruik je een krachtgroep.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Ethirty schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:53:
[...]

Een kookgroep wordt 99 vd 100x op 1 fase aangesloten en heeft daarom geen plek in een 3 fasen huis. Dit is een van de meest besproken vragen/issues in het elektra topic.

Ook bij een kookplaat die maar 2 fasen gebruikt, gebruik je een krachtgroep.
Behalve dus als hij een 1fase aansluiting van 40A heeft, dan voldoet een fornuisgroep wel.
Even los van of het sowieso niet verstandig is om naar 3x25A te gaan met veel nieuwe(?) grootverbruikers als oven(s), vaatwasser/Quooker.

Eerste vraag is welke aansluiting er zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Source90 op 31-12-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Bij welke Siematic dealer kan je terecht voor een beetje een goede netto prijs (beetje onderhandelen is oke) maar ook vooral goed advies die het maximale uit een ontwerp kunnen halen? Na wat zoeken in dit topic kom ik op dit rijtje:
  • DB Keukens Haarlem
  • Satink Zwolle
  • Siematic Houten
  • ASWA
  • Koolschijn Delft
Mijn ouders zijn al uren ( :'( ) bij Mandemakers in Kaatsheuvel, CVT in Breda en Siematic Oosterhout geweest. Maar ik vond de ontwerpen en prijzen echt ronduit slecht. Ze willen per se een SLX lijn met de duurste Miele apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Alic3 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:25:
Bij welke Siematic dealer kan je terecht voor een beetje een goede netto prijs (beetje onderhandelen is oke) maar ook vooral goed advies die het maximale uit een ontwerp kunnen halen? Na wat zoeken in dit topic kom ik op dit rijtje:
  • DB Keukens Haarlem
  • Satink Zwolle
  • Siematic Houten
  • ASWA
  • Koolschijn Delft
Mijn ouders zijn al uren ( :'( ) bij Mandemakers in Kaatsheuvel, CVT in Breda en Siematic Oosterhout geweest. Maar ik vond de ontwerpen en prijzen echt ronduit slecht. Ze willen per se een SLX lijn met de duurste Miele apparatuur.
DB (andere locatie geweest) doet niet aan onderhandelen, zijn zeker niet de goedkoopste en ik vond ze weinig transparant. Het is de enige partij die we spraken die niet verder kwam dan een mondelinge prijsindicatie, ipv een uitgewerkte offerte. (YMMV)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:02
  • DB Keukens Haarlem
  • Satink Zwolle
  • Siematic Houten
  • ASWA
  • Koolschijn Delft
Intermat Mijdrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
  • Nu online
Barryvdh schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:58:
[...]

Ah oke, maar het is een bestaand huis uit 1995. Krijg ik maart pas de sleutel dus zal even kijken wat handig is. Thanks
Mocht je van een 1 fase aansluiting naar 3 fase willen gaan dan is het verstandig om dit op tijd aan te vragen bij de netbeheerder, de wachttijden zijn lang.

Een kookgroep is in principe geboren als workaround om vermogens groter dan 3.6kW op een 1 fase aansluiting te kunnen aansluiten. Het is niet meer dan 2 gekoppelde 16A groepen.
Het algemene tweakers elektra topic advies is om voor een krachtgroep te gaan als dit mogelijk is, ook al zou een kookgroep voldoen. Om enkel daarvoor je huisaansluiting te verzwaren is overdreven, maar de meeste huizen zullen toch een keer naar een 3 fase aansluiting moeten als ze van het gas afgaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Pejdref op 31-12-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • DB Keukens Haarlem
  • Satink Zwolle
  • Siematic Houten
  • ASWA
  • Koolschijn Delft
Hoe dicht lagen de prijzen en ontwerpen van Mandemakers, CVT, en Siematic Oosterhout bij elkaar?
Als dat drie keer grofweg hetzelfde is, dan betwijfel ik of het elders (significant) goedkoper gaat zijn.

Ik zou eerst focussen op het ontwerp / opstelling. Daarna heeft het pas zin om echt te vergelijken. Voeg twee of drie stollenwanden / zijpanelen in lak of fineer toe en je hebt een prijsverschil van drie duizend euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
SquareOne schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:51:
[...]

Hoe dicht lagen de prijzen en ontwerpen van Mandemakers, CVT, en Siematic Oosterhout bij elkaar?
Als dat drie keer grofweg hetzelfde is, dan betwijfel ik of het elders (significant) goedkoper gaat zijn.

Ik zou eerst focussen op het ontwerp / opstelling. Daarna heeft het pas zin om echt te vergelijken. Voeg twee of drie stollenwanden / zijpanelen in lak of fineer toe en je hebt een prijsverschil van drie duizend euro.
De ontwerpen zijn 3x anders (combi van voortschrijdend inzicht, meedenken van verkoper en wisseling van apparatuur en prijsgroep frontjes). Dus het definitieve ontwerp is er nog niet. Ik heb gisteren meegedacht en het ontwerp al wat gefinetuned. Maandag gaan ze naar CVT dus dan komt er hopelijk een goed ontwerp + bijbehorende prijs uit.

De offertes die we nu hebben liggen worden het sowieso niet. De prijzen liggen tussen de 50-60K voor een ontwerp van 5 hoge kasten en een eiland van 300x120 met heel weinig lades en een composiet blad.

Het oogt (tot nu toe) niet als een keuken van 50-60k als ik het vergelijk met de maatwerkkeuken waar ik zelf (nog steeds) mee bezig ben.

EDIT: is er ergens een goed overzicht/brochure met alle mogelijkheden binnen SLX? Zodat ik zelf nog beter met ze mee kan denken. Ik kon het zo snel niet echt vinden op Google.

[ Voor 6% gewijzigd door Alic3 op 31-12-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Alic3 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 12:19:
[...]

De ontwerpen zijn 3x anders (combi van voortschrijdend inzicht, meedenken van verkoper en wisseling van apparatuur en prijsgroep frontjes). Dus het definitieve ontwerp is er nog niet. Ik heb gisteren meegedacht en het ontwerp al wat gefinetuned. Maandag gaan ze naar CVT dus dan komt er hopelijk een goed ontwerp + bijbehorende prijs uit.

De offertes die we nu hebben liggen worden het sowieso niet. De prijzen liggen tussen de 50-60K voor een ontwerp van 5 hoge kasten en een eiland van 300x120 met heel weinig lades en een composiet blad.

Het oogt (tot nu toe) niet als een keuken van 50-60k als ik het vergelijk met de maatwerkkeuken waar ik zelf (nog steeds) mee bezig ben.

EDIT: is er ergens een goed overzicht/brochure met alle mogelijkheden binnen SLX? Zodat ik zelf nog beter met ze mee kan denken. Ik kon het zo snel niet echt vinden op Google.
Nee, Siematic heeft geen duidelijke brochures helaas. Klinkt op eerste gezicht duur.

Zitten ze toevallig naar fineer, lak, of keramiek fronten te kijken.
Bij Siematic kost een hoge kast in fineer zomaar €2500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-12-2024
SquareOne schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:29:
[...]

Alle SLX keukens die ik hier voorbij zie komen zijn écht serieus duur. Vaak ook nog met de 'goedkoopste' prijsgroep fronten. Voor die greeplijst en verlichting wordt volgens mij ontzettend veel geld gevraagd. Heb zelf een keer een offerte van een S2 gehad ('normaal greeploos'), en daarbij was het prijspijl toen niet zo extreem. Lag net ietsjes hoger dan bijv. Next125.

Heb 't idee dat Siematic zich wat hoger probeert te positioneren. Je ziet dat merken als Hacker Systemat, Pronorm, etc best wel gelijkwaardig zijn/waren aan Siematic.
Beetje zonde dat Siematic vast blijft houden aan een 78cm korpus.

Jammer dat je als meubelmaker die greeplijst nergens kunt bestellen :+
wat is er zo bijzonder aan die greeplijst van Siematic dan?
Wij hebben niet gekeken naar greeploos, dus heb me er niet in verdiept, maar vind de prijzen die hier voorbij komen voor Siematic inderdaad vrij buitensporig. Andere keukenmerken kunnen toch tegenwoordig ook gewoon met zo'n greeplijst leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:34
SquareOne schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:29:
Alle SLX keukens die ik hier voorbij zie komen zijn écht serieus duur.
Wat is anno 2023 een redelijke richtlijn voor een ruime hoogwaardige keuken? Schrik echt van 40k+ of is dat wel de norm.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
SquareOne schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:16:
[...]

Nee, Siematic heeft geen duidelijke brochures helaas. Klinkt op eerste gezicht duur.

Zitten ze toevallig naar fineer, lak, of keramiek fronten te kijken.
Bij Siematic kost een hoge kast in fineer zomaar €2500.
Eerste offerte van Siematic Oosterhout was prijsgroep 1 frontjes. Nu kijken ze naar die metallic frontjes op het eiland (https://www.webwinkelsiem...l?id=243945215&quantity=1). De achterwand wordt één kleur.

In de huidige offerte (die dus nog niet goed is), is het hoogglans (SLX-LG-62302 1, lotuswit). Ik wil eigenlijk samen kijken naar een mooie zijdeglans. Ik vind hoogglans namelijk zo 13 in een dozijn en niet meer van deze tijd.

Waar kom je dan uit bij Siematic? Smartlaque? SimiLaque? SQ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melissadejong
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-03 19:04
Er zit echt wel een verschil.. Siematic is prachtig vooral de houten fronten. Je hoeft de la maar open te zetten voel je al kwaliteits verschil. Ook de indelings mogelijkheden.. Het zijn de kleine dingen die echt verschil kunnen maken in een keuken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryWP2bhHngTlnPtyEL0-biMmEx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UImcKJsQIYzll9HKIW5Gzlb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Source90 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:10:
[...]

Behalve dus als hij een 1fase aansluiting van 40A heeft, dan voldoet een fornuisgroep wel.
Even los van of het sowieso niet verstandig is om naar 3x25A te gaan met veel nieuwe(?) grootverbruikers als oven(s), vaatwasser/Quooker.

Eerste vraag is welke aansluiting er zit.
Aardige anekdote daarover. Wij hebben onze aansluiting dus laten upgraden vanwege al die verbruikers die je noemt.

Alleen was meneer van Stedin zo briljant om niet even te kijken of de rest van de stoppenkast dan ook klaar was voor die 3 keer 25A. Daar zat dus nog alles doorverbonden zodat het kon werken op 1 x 40A.
Het kan achteraf gezien niet anders dan dat bij het inschakelen hij gelijk 2 hoofdstoppen eruit heeft geblazen waardoor wij, met al die apparaten bijna 2 jaar op 1 x 25A hebben gedraaid zonder die laatste hoifdstop eruit te laten knallen. Pas toen de electricien de zonnepanelen kwam aansluiten kwamen wij daar achter. Ik had de palletjes wel zien liggen in de behuizing van de stoppen, maar dacht dat die luie donder ze er niet uitgehaald had bij het vervangen (net daarvoor had ik ze namelijk wel opgeblazen door 1 bouwdroger net even op de verkeerde groep te zetten)

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

hoevenpe schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:22:
[...]

Wat is anno 2023 een redelijke richtlijn voor een ruime hoogwaardige keuken? Schrik echt van 40k+ of is dat wel de norm.
Dat lijkt mij wel. Ik was 4 jaar geleden al iets van 30k+ voor een ruime goed afgewerkte keuken met Miele apparatuur. Dus nu zal 40k niet heel gek meer zijn.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• --MP--
[...]

Met de termen ruim en hoogwaardig gaat het hard... Ik denk dat de gemiddelde keuken al hard richting de 20k gaat.

Echter zie je hier in het topic vooral de duurdere en grotere keukens voorbij komen.
Dus ja ruim en hoogwaardig zou ik in ieder geval op 30k+ rekenen, maar gaat inderdaad snel richting 40k.
Afhankelijk hoe je ruim en hoogwaardig uitlegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
Het is net hoe gek je het zelf maakt @hoevenpe . Ik schrik ook van de prijzen die hier voorbij komen.

Zelf krijg ik een keuken in een T-opstelling, 3 meter lang, schiereiland van 2,20 meter (Mondo Ferna) met AEG apparatuur en quooker voor 15,5k.

Moet wel daarbij gezegd worden dat ik de keuken liever als opslag voor de motor zou gebruiken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09:16
Wij hebben een keuken besteld in een grote U-opstelling met een barretje. Vanwege nieuwbouw duurt het nog even en kunnen we nog aanpassingen. Nou was het idee een blad van Silestone, Calacatta gold. Als ik naar de plattegrond kijk, lijkt het alsof het werkblad uit 4 delen zal bestaan. Kan dit zo geleverd worden dat de marmer tekening mooi doorloopt? Of krijg je dan op de overgang een verspringing van tekening?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1koqj1bYi-znVBwIvZK1wZ1QQqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2DzKlzsjA3u2w3Ac9nmK3s90.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 11:04

Sen

<-->

• DB Keukens Haarlem
  • Satink Zwolle
  • Siematic Houten
  • ASWA
  • Koolschijn Delft
Alle 3 zijn volgens mij van de Mandemakers groep en volgens mij kunnen ze bij mekaar kijken.

Je hebt in de buurt nog keukenmax ook dmg en goergen in Eindhoven ook dmg of in iedergeval hele nauwe banden.

Van Wanrooij is volgens mij geen dmg. Ik heb 6 jaar geleden een SieMatic keuken bij cvt gekocht omdat ze een goede prijs hadden maar watveen drama levering en probleem oplossing. 9 maanden geduurd maar uiteindelijk was het correct dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--
gdvm schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:50:
Wij hebben een keuken besteld in een grote U-opstelling met een barretje. Vanwege nieuwbouw duurt het nog even en kunnen we nog aanpassingen. Nou was het idee een blad van Silestone, Calacatta gold. Als ik naar de plattegrond kijk, lijkt het alsof het werkblad uit 4 delen zal bestaan. Kan dit zo geleverd worden dat de marmer tekening mooi doorloopt? Of krijg je dan op de overgang een verspringing van tekening?

[Afbeelding]
Standaard is dat volgens mij niet zo. Of het wel kan (tegen bijbetaling vaak) hangt ook van het formaat van je blad af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[Afbeelding]
Beetje keukenzaak geeft je met zo veel meter misschien wel de optie om het blad zelf uit te zoeken. Dan kan je zelf de mooiste tekening zoeken.

Maar gezien de max lengte krijg je nooit een tekening die helemaal over de hele U doorloopt.
Dan zou je een blad van 5x5 in stukken moeten zagen en ik gok dat ze die niet maken.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Melissadejong schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:44:
Er zit echt wel een verschil.. Siematic is prachtig vooral de houten fronten. Je hoeft de la maar open te zetten voel je al kwaliteits verschil. Ook de indelings mogelijkheden.. Het zijn de kleine dingen die echt verschil kunnen maken in een keuken.

[Afbeelding]
Als die interieuropties iets is dat je zoekt, dan ben je bij Siematic inderdaad aan het juiste adres. Prachtig spul. Daar betaal je dan ook wel serieus voor, maar kan het wel waard zijn. Met accessoires zoals op het plaatje en bijv zo’n folie houder, messenhouder, aluminium bestekbakken etc, tik je zo €2000 euro aan accessoires aan.

“Je hoeft de lade maar open te trekken en je voelt het kwaliteitsverschil”, daar ben ik het niet echt mee eens. De lades die ze gebruiken is gelijkwaardig aan lades van bijv. Next125 of Tristar (legraboxen). Het zijn dan denk ik vooral de accessoires en bijv de antislipmatten die een luxer gevoel meegeven.

[ Voor 14% gewijzigd door SquareOne op 31-12-2022 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
--MP-- schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:20:
[...]

wat is er zo bijzonder aan die greeplijst van Siematic dan?
Wij hebben niet gekeken naar greeploos, dus heb me er niet in verdiept, maar vind de prijzen die hier voorbij komen voor Siematic inderdaad vrij buitensporig. Andere keukenmerken kunnen toch tegenwoordig ook gewoon met zo'n greeplijst leveren?
Moeilijk uit te leggen, dat moet je echt zien. En is op plaatjes ook moeilijk zichtbaar.

Het is echt wel uniek, en echt anders dan andere fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
[...]

Ik geloof niet dat 40k+ de norm is. Die Siematic keukens de recent voorbij kwamen zijn echt wel uitzonderingen. Als je een ruime Siematic (SLX) zoekt met bijv. (2) Miele (stoom)ovens, Bora Puxu of professional, Quooker, Dekton blad uit een aantal delen, ja dan gaat het hard.

Maar bijv. een Systemat, Ballerina, of Pronorm in soortgelijke opstelling is al snel 10k(+) goedkoper met bijv. BSH apparatuur.

Maar goed, ik zit niet in de keukenhandel, dus heb géén kennis van daadwerkelijke prijzen anders dan wat publiekelijk beschikbaar is via thuiskeukens, dekeukenkastenfabriek en apparatuur dozenschuivers.

[ Voor 13% gewijzigd door SquareOne op 31-12-2022 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

SquareOne schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:54:
[...]

Als die interieuropties iets is dat je zoekt, dan ben je bij Siematic inderdaad aan het juiste adres. Prachtig spul. Daar betaal je dan ook wel serieus voor, maar kan het wel waard zijn. Met accessoires zoals op het plaatje en bijv zo’n folie houder, messenhouder, aluminium bestekbakken etc, tik je zo €2000 euro aan accessoires aan.

“Je hoeft de lade maar open te trekken en je voelt het kwaliteitsverschil”, daar ben ik het niet echt mee eens. De lades die ze gebruiken is gelijkwaardig aan lades van bijv. Next125 of Tristar (legraboxen). Het zijn dan denk ik vooral de accessoires en bijv de antislipmatten die een luxer gevoel meegeven.
Onze Ballerina keuken zitten ook gewoon Legraboxen in. En die keuken kost echt geen 40k.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09:16
Ethirty schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:31:
[...]

Beetje keukenzaak geeft je met zo veel meter misschien wel de optie om het blad zelf uit te zoeken. Dan kan je zelf de mooiste tekening zoeken.

Maar gezien de max lengte krijg je nooit een tekening die helemaal over de hele U doorloopt.
Dan zou je een blad van 5x5 in stukken moeten zagen en ik gok dat ze die niet maken.
Ik neem aan dat werkbladen regelmatig uit meer dan een deel bestaan. Ga het toch maar navragen bij de keukenzaak.

Hoe werkt dat eigenlijk, composiet is toch geen geprint patroon? Spuugt zo’n fabriek dan wel standaard bladen met telkens exact dezelfde marmer look uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 19:48
  • DB Keukens Haarlem
  • Satink Zwolle
  • Siematic Houten
  • ASWA
  • Koolschijn Delft
Philip van Koolschijn Delft heeft mij meerdere keren goed geholpen met een keuken ontwerp. Maar enkel de S2 lijnen gekocht in het verleden. Ze verkopen daar ook Siemens, Bora apparatuur (naast Miele)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Voor wat het waard is, toen wij in 2021 bij Keukenmaxx waren vertelde de verkoper dat wat wij wilden (kastenwand plus eiland met Miele apparatuur) wel kon in SLX in ons gegeven budget van 25k. Dan heb je denk ik overal basis kasten en PG1 frontjes, maar wel de SLX greeplijst. Uiteindelijk niet meer terug geweest voor een offerte want bij de project leverancier eruit gekomen met een Next125 keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 02-05 23:10
Bij welke Siematic dealer kan je terecht voor een beetje een goede netto prijs (beetje onderhandelen is oke) maar ook vooral goed advies die het maximale uit een ontwerp kunnen halen?
In het verleden goede ervaring gehad met Satink Zwolle en ASWA.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:35

copykat

Good copy isn't bad

Ik heb even dit topic geskimmed op tag Superkeukens want om 6 jaar post te lezen was me even te veel.
Gevoel is Superkeukens is zoals ik ze herinnerde.

Met het kopen van een nieuw huis komt het zoeken naar een nieuwe keuken ook weer in beeld.
Heb nog even om me te verdiepen in wie wat en waar en hoeveel.
De laatste keuken (7 jaar terug) kwam van Keukenconcurrent en uiteindelijk hebben we wel een goede prijs gehad maar dat kwam omdat ik ze naderhand omdat ik pissed of was en woest op me zelf was dat ik er ingestonken was, met hun eigen wurgcontract van de goedkoopste zijn te pakken heb genomen achter af. Om de oren geslagen met DIN en persingsdichtheid kastspaanplaat en frontjes, krasvastheid coating, indeuk gevoeligheidblad , fabriek enz.ik had uiteindelijk een pak papier met bewijs van vergelijkingen hun offerte met die van in dit geval Superkeuken van 2cm dik.( veel googlen naar specs van de fabrikanten en Superkeuken gebruikt als deze prijs voor deze DIN specs wat stel je er tegen over?)
Hadden ze niet eerder meegemaakt dat ze aangepakt werden op hun jamaar onze keuken is beter bla bla.

Lang verhaal kort, punt is ik heb mezelf beloofd nooit meer iets te kopen bij DMG.

Dus, optie 1 Superkeukens, filiaal waar ik toen was geweest was verkoper open, direct en gewoon dit is het take it or leave it. Onderhandelen was andere kraan of paneeltje of blad. Oid maar niet meer korting.
Daar hou ik van geen gelul van oh ik heb net heel toevallig toestemming gekregen voor 40% korting omdat we maandafsluiting hebben maar dan moet je nú tekenen.

Andere is Ikea. (jaja niet te vergelijken in kwaliteit ....word gezegd...... )
Reden?
Zeer goed uitgedacht totaal pakket.(kasten, lades, indeling lades enz.)
De Method keuken is best stevig.(apparatuur komt ergens anders vandaan dus wel even de inbouw maten checken!)
Tuurlijk de scharnieren zullen niet vergelijkbaar zijn met de duurdere versies van een keukenboer.
(lees ik tenminste op diverse forums en blogs.)
Kastjes zijn gemaakt van minder stevig spaanplaat schijnt.
Op zich maakt t me niet zo uit. Parameters zijn voor keuze:
1 praktisch gebruiksgemak
2 technische levensduur?
3 prijs?

Stel ik koop 16k keuken die 20 jaar mee gaat of ik koop een keuken die 10 jaar meegaat voor 8k
Mn vrouw zegt dan mooi kan ik eens van keuken veranderen. 😅🤔 ik dacht dat ik t klus werk deed. :X
Maar inprincipe klopt t. Kastje stuk 25 jaar garantie. Frontje beschadigd? Nieuwe halen voor paar tientjes.

Ik probeer een beetje in te schatten wat de specificaties zijn van ikea materiaal.
Persings getal, krasvastheid paneel, uv bestendigheid, (keuken op t noorden dus minder belangrijk dan op t zuiden.) scharnier kwaliteit enz.
Hoe kan ik t materiaal vergelijken?
(gewoon zoals je de specs van een mobieltje zou vergelijken dan bepaal ik wel of ik meer wil betalen voor betere prestaties.)

Ik kom DKI ook hier tegen als betrouwbaar/open. Zit ook in de buurt.

Mn bedoeling is.
Na de exacte maten te hebben gemeten eerst thuis een ikea configurator te gebruiken.
Dan bij ikea een afspraak maken en het totaal plaatje uitwerken.
Dat geeft een bedrag en een keukenindeling.
Ikea is zelf in elkaar zetten en plaatsen. Tijdelijk blad krijgen die ingemeten word en daarna pas je gekozen keramieke of composiete blad krijgen geplaatst door ingehuurde ikea monteurs.
Leidingwerk enz. Zelf doen.
Daarna langs Superkeukens met een getekende schets die vergelijkbaar is met de ikea versie en dan mogen zij een offerte geven.
En misschien de derde DKI op de zelfde manier.

Op deze manier krijg ik 3 vergelijkbare opstellingen die op elkaar lijken maar afhankelijk zijn van de beschikbare kastjes, frontjes en blad en de persoonlijke ideeën van de verkoper.
En 3 prijzen vermoedelijk.
En 3 secondaire afspraken zoals installatie enz.
Apparatuur is nieuwe koelkast en nieuwe afzuigkap en nieuwe inductiekookplaat
Kan je ook los bestellen dus niet echt relevant.

Maar om deze goed te kunnen vergelijken zou ik de technische specs willen kunnen vergelijken.
Want ergens in deze drie offertes is de gebalanceerde combinatie van praktisch gebruiksgenot, uiterlijk vertoon. (is het mooi?) en duurzaamheid. Plus gemak in dingen laten doen vs de prijs.

Iets meer betalen voor iets dat mooier is?
Iets meer betalen voor gemak?
Iets meer betalen voor duurzaamheid?
Dat zijn keuzes die ik dan samen met de huisarchitect(mn vrouw :P ) moet maken.

Dus hoe zou ik de ikea method en een Superkeuken en een DKI tegen elkaar kunnen vergelijken?

En enige tips adviezen zijn welkom.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
Weet er iemand of dit soort koekoeks toereikend zijn voor een Bora Pura met 600m2 lucht uitvoer:

https://www.tilmar.nl/vlo...atie/koekoek/t175-koekoek

Het RVS rooster heeft een luchtdoorlaat van 154cm2, dit komt overeen met de doorlaat van een buis inwendig ø140mm.
Het verzinkt stalen rooster heeft een luchtdoorlaat van 205cm2, dit komt overeen met de doorlaat van een buis inwendig ø160mm.

Misschien geef ik het antwoord zelf al maar ik ben niet zo goed met dit soort eenheden en stof 🤓

[ Voor 10% gewijzigd door psycho-realm op 02-01-2023 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-03 16:36
copykat schreef op zondag 1 januari 2023 @ 22:31:
Ik heb even dit topic geskimmed op tag Superkeukens want om 6 jaar post te lezen was me even te veel.

Met het kopen van een nieuw huis komt het zoeken naar een nieuwe keuken ook weer in beeld.
De laatste keuken (7 jaar terug) kwam van Keukenconcurrent en uiteindelijk hebben we wel een goede prijs gehad maar dat kwam omdat ik ze naderhand omdat ik pissed of was en woest op me zelf was dat ik er ingestonken was, met hun eigen wurgcontract van de goedkoopste zijn te pakken heb genomen achter af. Om de oren geslagen met DIN en persingsdichtheid kastspaanplaat en frontjes, krasvastheid coating, indeuk gevoeligheidblad , fabriek enz.ik had uiteindelijk een pak papier met bewijs van vergelijkingen hun offerte met die van in dit geval Superkeuken van 2cm dik.( veel googlen naar specs van de fabrikanten en Superkeuken gebruikt als deze prijs voor deze DIN specs wat stel je er tegen over?)
Hadden ze niet eerder meegemaakt dat ze aangepakt werden op hun jamaar onze keuken is beter bla bla.

Lang verhaal kort, punt is ik heb mezelf beloofd nooit meer iets te kopen bij DMG.

Dus, optie 1 Superkeukens, filiaal waar ik toen was geweest was verkoper open, direct en gewoon dit is het take it or leave it. Onderhandelen was andere kraan of paneeltje of blad. Oid maar niet meer korting.
Daar hou ik van geen gelul van oh ik heb net heel toevallig toestemming gekregen voor 40% korting omdat we maandafsluiting hebben maar dan moet je nú tekenen.

Reden?
De Method keuken is best stevig.(apparatuur komt ergens anders vandaan dus wel even de inbouw maten checken!)
Tuurlijk de scharnieren zullen niet vergelijkbaar zijn met de duurdere versies van een keukenboer.
2 technische levensduur?
3 prijs?

Stel ik koop 16k keuken die 20 jaar mee gaat of ik koop een keuken die 10 jaar meegaat voor 8k
Mn vrouw zegt dan mooi kan ik eens van keuken veranderen. 😅🤔 ik dacht dat ik t klus werk deed. :X
Maar inprincipe klopt t. Kastje stuk 25 jaar garantie. Frontje beschadigd? Nieuwe halen voor paar tientjes.

Ik probeer een beetje in te schatten wat de specificaties zijn van ikea materiaal.
Persings getal, krasvastheid paneel, uv bestendigheid, (keuken op t noorden dus minder belangrijk dan op t zuiden.) scharnier kwaliteit enz.
(gewoon zoals je de specs van een mobieltje zou vergelijken dan bepaal ik wel of ik meer wil betalen voor betere prestaties.)

Mn bedoeling is.
Na de exacte maten te hebben gemeten eerst thuis een ikea configurator te gebruiken.
Ikea is zelf in elkaar zetten en plaatsen. Tijdelijk blad krijgen die ingemeten word en daarna pas je gekozen keramieke of composiete blad krijgen geplaatst door ingehuurde ikea monteurs.
Daarna langs Superkeukens met een getekende schets die vergelijkbaar is met de ikea versie en dan mogen zij een offerte geven.

Op deze manier krijg ik 3 vergelijkbare opstellingen die op elkaar lijken maar afhankelijk zijn van de beschikbare kastjes, frontjes en blad en de persoonlijke ideeën van de verkoper.

Maar om deze goed te kunnen vergelijken zou ik de technische specs willen kunnen vergelijken.
Want ergens in deze drie offertes is de gebalanceerde combinatie van praktisch gebruiksgenot, uiterlijk vertoon. (is het mooi?) en duurzaamheid. Plus gemak in dingen laten doen vs de prijs.

Dus hoe zou ik de ikea method en een Superkeuken en een DKI tegen elkaar kunnen vergelijken?

Goede vragen stel je hier.. Ik denk dat wij ook nog even naar een IKEA keuken gaan kijken met bijvoorbeeld frontjes van KOAK design/Frontz/Baboon en keramiek werkblad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1990Maikel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:07
Floor-is schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:41:
[...]

Dat is échte buitensporig. Voor dat geld kan je rustig naar Poggenpohl of en ander high-end merk. Of op maat door een meubelmaker.

[...]

Helaas omdat het jullie aansprak neem ik aan? Want dit is echt te hoor, maar wat is het wel geworden? (Ja sorry ik weet niet alle keukens uit m’n hoofd ;))
De oplevering van onze nieuwbouwwoning staat pas gepland in Q2 2024, dus we hebben nog wel even, maar de installatietekeningen moeten wel al deze maand aangeleverd worden (en dat wisten ze, want projectleverancier). Gezegd dat we het voorlopig laten liggen en dat ik zelf de installatietekeningen maak. Hebben we komende maanden de tijd om het op het gemak uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MP--

Reden?
2 technische levensduur?
3 prijs?

Mn bedoeling is.

Een "Superkeuken" bestaat niet, ze hebben geen eigen merk. Verkopen Nobilia en Schüller.

Nobilia dit helemaal niet zo ver van Ikea af, als je de indeling gelijk houd en dezelfde apparatuur. Dus dan gaat je verhaal 8k vs 16k niet op.

1 op 1 specs vergelijken gaat moeilijk worden dit soort informatie is gewoon niet beschikbaar.
Wij vinden de deurtjes van de Schüller bijvoorbeeld een veel strakkere randafwerking hebben dan de Nobilia. Echter is hier geen objectieve waarde aan te hangen.

Ikea heeft volgens mij nog steeds maar 1 corpus hoogte? Ook niet meer van deze tijd, maar is daar een objectieve waarde aan te hangen?

Je zou kvik ook nog mee kunnen nemen, hier is ook vrij snel een transparant verhaal te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:36

Voor de vragen die je stelt, lijkt een vergelijking me moeilijk te maken. Het zijn subjectieve criteria. Mooi los je natuurlijk op door in de showroom te gaan kijken. Wat vinden jullie mooi? En hoe trendgevoelig zijn jullie? Als je het belangrijk vindt om regelmatig frontjes te wisselen, dan is Ikea een uitstekende oplossing, maar niet heel duurzaam. Ben je meer gehecht aan allerlei oplossingen buiten het zicht, dan is Ikea te basic en kun je beter naar een keukenspeciaalzaak (er is meer dan DMG en Superkeukens).

Waar ik zelf over zou aarzelen bij Ikea is het hang- en sluitwerk. Een front dat beschadigd is, kun je makkelijk vervangen en die kasten hebben niet voor niets 25 jaar garantie, maar sluitwerk dat lam raakt, is een ander verhaal. Bij intensief gebruik gaat dat toch sneller scheef hangen en minder goed sluiten. Dat oogt na minder dan 10 jaar al belabberd.
Het lijkt me ook een nadeel dat je bij een Ikea-keuken werkelijk elk onderdeel van de keuken zelf moet monteren, er komt niks prefab je huis in. Dat allemaal monteren en afstellen is daardoor best een precisieklus. Moet je zin, tijd en geduld voor hebben.

Overigens zou je voor de duurzaamheid van het bedrijf de duurzaamheidsscore kunnen raadplegen (in hun jaarverslag/op website) maar dat zegt weinig over de duurzaamheid van de keuken die je daar bestelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

--MP-- schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Een "Superkeuken" bestaat niet, ze hebben geen eigen merk. Verkopen Nobilia en Schüller.
SuperkeukenS (typefoutje) ik zag ik de topic starter welk merk ze verkopen.

Nobilia dit helemaal niet zo ver van Ikea af, als je de indeling gelijk houd en dezelfde apparatuur. Dus dan gaat je verhaal 8k vs 16k niet op.
Was een voorbeeld. Zelfde als laptop kopen highend voor 10 jaar of midrange voor 5 jaar? Prijs kwaliteitverhouding en gebruikseisen zijn bepalend.
1 op 1 specs vergelijken gaat moeilijk worden dit soort informatie is gewoon niet beschikbaar.
Wij vinden de deurtjes van de Schüller bijvoorbeeld een veel strakkere randafwerking hebben dan de Nobilia. Echter is hier geen objectieve waarde aan te hangen.

Ikea heeft volgens mij nog steeds maar 1 corpus hoogte? Ook niet meer van deze tijd, maar is daar een objectieve waarde aan te hangen?

Je zou kvik ook nog mee kunnen nemen, hier is ook vrij snel een transparant verhaal te krijgen.
Tis al weer een tijdje geleden dat ik al die DIN specs heb op gesnord. Moet eens kijken of er nog iets van op mn pc staat met links naar die gegevens.
Indicatie van specs , ongeveer/ verhouden tot elkaar is genoeg.
Uiteindelijk is de specs van kwaliteit maar 1 van de factoren van keuze.
Belangrijkste factor is gebruiksgemak.
Prijs/kwaliteit/levensduur zijn met elkaar verbonden als de belichtingsdriehoek bij fotograferen. 😉
Corpus hoogte onderkasten zijn redelijk standaard van hun, bovenkastjes willen we zo min mogelijk.
Hogekasten ja. (moet zien of ze een kast hebben voor twee ovens onder elkaar bijv. (of oven en inbouwkoffiemachine.)

KVIK noted , ook in t lijstje.

@Toke_gt
Goede vragen die je stelt.
Keuken speciaalzaken zijn die door hun opmaat gemaakte kastjes niet duurder?
En welke zou je aanraden om eens te bekijken?

Hang en sluitwerk, ja daar heb ik ook mn twijfels over. Ikea staat vaak voor goedkope inrichting, handig en slim bedacht. Maar niet perse erg mooi of duurzaam door langdurig gebruik, het is meer duurzaam door de gebruikte materialen.

[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 02-01-2023 11:05 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:28

Je bent wel echt heerlijk analytisch ingesteld ;) , Als alle keukenzaken inderdaad echt nuttige specs zouden gaan geven zoals een vast waarde voor krasvastheid zou dat het best een stukje makkelijker maken. Maar helaas moet je het doen met objectief en visueel checken wat je zelf denkt dat het beste is.

Maar misschien uit persoonlijke ervaring kan ik wel wat zaken delen. In vorige comments ook wel de scharnieren. De scharnieren van de ikea zijn blum scharnieren en niet eens rebranded specifiek voor de Ikea maar de gewone Blum scharnieren (nr: 805.248.82). Deze scharnieren worden veelvuldig gebruikt in alle andere keukenmerken zoals bijvoorbeeld schuller. Dus ik zou je geen zorgen maken over de scharnieren.
Kijk je naar bijvoorbeeld lades, pak de maximera en dat zijn de blum tandemboxen. Niet te vergelijken met highend legraboxen maar je hebt er geen slechte lades aan.

Dan heb je wel een beetje de hardware gehad en ga je naar de bouwkwaliteit van de keuken kijken. Binnenkasten zijn bij budget keukens (en ik zou zelfs midrange keukens) gewoon allemaal van "oke" kwaliteit spaanplaat. Daar kan weinig mee fout gaan behalve dat andere keuken merken inderdaad de mogelijkheid hebben tot andere corpus maten. Dat is persoonlijk om te bepalen of je dat wil/nodig hebt.

En deurtjes daar gaat het grootste verschil in zitten en is helemaal subjectief. Je kan het niet zo gek bedenken of het bestaat wel als keukenfronttype. Allerlei soorten kunststoffen, lakken, wraps, keramiek,glas noem maar op. Als je dan per productgroep zou kijken, neem kunststof. Dan is denk ik wel met enige marge te zeggen dat duurder beter is. Maar of de duurste kunststof beter is dan een goedkoop lakfrontje... ja waarschijnlijk wel maar dat is ook wel een beetje persoonlijke mening en hoe erg je je keukenfronten behandeld :+. Eigenlijk tellen hierin de algemene adviezen.
Lak fronten zijn prachtig maar kunnen snel beschadigen.
Kunststof kan sneller loslaten boven/onder een oven/vaatwasser.
en nog de variatie in anti-fingerprint. Werkt ook niet altijd even goed.
Voor fronten moet je gewoon gaan kijken en voelen wat je het liefste wilt.

En ik weet niet of ikea ondertussen knap greeploos verkoopt ipv van ingefreesde "greeploze" deurtjes. Dat zou een overweging voor een ander merk kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 03-05 11:07
Goedemorgen allemaal,

Ik lees hier nu een paar weken mee. Mijn vriendin en ik willen ons huis verduurzamen met een warmtepomp en daarbij horend vloerverwarming, dus dit is dan ook de reden dat we nadenken of we wat anders willen met onze keuken.

We hebben nu een hoekopstelling maar denken erover om een eiland te plaatsen, om zo meer gebruik te maken van de ruimte (en omdat we het mooi vinden :) ). Op basis van de verschillende adviezen aan anderen hier hebben we het model al wat gefinetuned en we vroegen ons af of men mee wil kijken/denken over verbeteringen. Het gaat nu nog wat over de grote opzet. Voor het gemak ben ik even uitgegaan van 'standaard' kastjes van 60x60cm.

Op dit moment denken we na over twee varianten, die verschillen in de wandopstelling. Beide gaan uit van een 'nis' van 180cm voor het nat en de koffiemachine. In variant 1 ligt het zwaartepunt van de kasten bij de buitenmuur, maar is de nis dus iets verder van de kookplaat gelegen. De voor/nadelen zijn bij variant 2 precies omgekeerd. Ter verduidelijking heb ik ook wat maatvoering aangegeven. Voor ons gevoel hebben we veel verschillende opstellingen geprobeerd. Zo leek het ons in eerste instantie fijner om te koken en te spoelen op het eiland, maar daar lijkt de ruimte net te beperkt voor (een eiland van circa 240 zou passen, maar dat vinden we te klein voor de combinatie). Mocht iemand een andere goede opstelling voor zich zien horen we dat graag.

Groeten,
Luuk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmOH5Mgzr8ok_j7nr4DJsX0SVwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dCKqAvoTNOTOqs3RV2hfdzZ8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjcYP808zAR_si8-xinYQrVxY64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/802SqW0ZeRB19cAKXlFxPx43.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmiq02cWVdEdxDEaMLIEHkAz0Ho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dC3CPD3cVtzMEz8bUHZdtrMv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXpwvjX8aGtooBzFX-zQtwrBsvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zCsbjQu2BW6Xx6Aj51VxKvC8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-04 15:13

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Reden?
2 technische levensduur?
3 prijs?

Mn bedoeling is.

Goed verhaal. Klinkt hetzelfde als waar wij nu mee bezig zijn.
Huis gekocht, compleet strippen en o.a. een nieuwe keuken.
Aangezien ik zelf meubels maak en veel met hout werk, kan ik simpelweg geen 25k uitgeven aan een spaanplaat kasjesfestijn... De complete verbouwing doe ik zelf dus dan kan een keuken er ook wel bij.
Huidige huis heeft een ikea FAKTUM keuken. De kwaliteit van de frontjes is bwuh (MDF met een laagje) maar de kasten etc zijn prima. Ook de scharnieren doen het nog prima, en de keuken zal er al 15 jaar inzitten.
Als basis gaan we nu voor een Ikea basis (zwarte) metod kasten. De frontjes gaan uit massief noten worden, en het blad ga ik storten met beton ter plekke. Apparatuur los kopen en inzetten.
Ik hoop voor onder de 10k klaar te zijn.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
@Luuk84 Even een paar dingen die me zo 123 opvallen. Je spoelbak is nu best ver van je kookplaat. En je eiland kan denk ik nog wel wat groter. 120 tussen de wand en het eiland is best flink. Kan je het eiland niet een kwartslag draaien en er een schiereiland van maken tegen de muur/raam? Ik snap dat een kookeiland mooi is, maar in deze ruimte is het een beetje een gek obstakel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Luuk741 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:56:
Goedemorgen allemaal,

Ik lees hier nu een paar weken mee. Mijn vriendin en ik willen ons huis verduurzamen met een warmtepomp en daarbij horend vloerverwarming, dus dit is dan ook de reden dat we nadenken of we wat anders willen met onze keuken.

We hebben nu een hoekopstelling maar denken erover om een eiland te plaatsen, om zo meer gebruik te maken van de ruimte (en omdat we het mooi vinden :) ). Op basis van de verschillende adviezen aan anderen hier hebben we het model al wat gefinetuned en we vroegen ons af of men mee wil kijken/denken over verbeteringen. Het gaat nu nog wat over de grote opzet. Voor het gemak ben ik even uitgegaan van 'standaard' kastjes van 60x60cm.

Op dit moment denken we na over twee varianten, die verschillen in de wandopstelling. Beide gaan uit van een 'nis' van 180cm voor het nat en de koffiemachine. In variant 1 ligt het zwaartepunt van de kasten bij de buitenmuur, maar is de nis dus iets verder van de kookplaat gelegen. De voor/nadelen zijn bij variant 2 precies omgekeerd. Ter verduidelijking heb ik ook wat maatvoering aangegeven. Voor ons gevoel hebben we veel verschillende opstellingen geprobeerd. Zo leek het ons in eerste instantie fijner om te koken en te spoelen op het eiland, maar daar lijkt de ruimte net te beperkt voor (een eiland van circa 240 zou passen, maar dat vinden we te klein voor de combinatie). Mocht iemand een andere goede opstelling voor zich zien horen we dat graag.

Groeten,
Luuk

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt een beetje op de opstelling waar wij naar kijken nu, alleen dan met keukeneiland gedraaid. Je wil hem draaien zodat je meer ruimte hebt voor je eettafel? Want het leek mij praktischer met koken om je 'kook driehoek te hebben'. En wij hebben dus eigenlijk zelfde kastenwand, alleen dan 4 hoge kasten en een kleinere nis, ipv 3 hoge en grote nis.
Barryvdh schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:43:
[...]

Voordeel is wel dat we een muur openbreken en dan de keuken precies in de ruimte kunnen passen door het nisje in het midden wat breder/smaller te maken, al kunnen we dat ook iets compenseren door het stucwerk tussen de kasten aan te passen.

Plattegrond van de architect (dus niet specifiek deze keuken, maar wel de plaatsing):

[Afbeelding]

De architect had eerst de keuken omgedraaid, zodat de kastenwand precies wegvalt tegen de Meterkast (MK), omdat we die muur iets verplaatsen (60cm naar achteren zodat we iets grotere keuken hebben en kleinere hal). Alleen dan kijk je dus een beetje ongezellig naar de achtermuur ipv de woonkamer als je aan het koken bent.. Ik denk dat we dan wel 110 tussen de kookeiland/kasten doen, zodat de doorgang tussen MK en kookeiland iets toegankelijker is.

Aanzicht keuken voor opzet vanuit architect (waarbij kookeiland aardig klopt, maar we de keuken dus met ene nisje willen, en met wanden er tussen, zoals in mijn vorige render):

[Afbeelding]

***members only***
Je ziet ook wel eens dat de eettafel aan het kookeiland vast zit, dan kan je hem wel draaien maar wellicht compacter opstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilDunphy
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-07-2024
Kan iemand mij advies geven mbt de volgende 2 kookplaten? (of een alternatief)

Ik wil een kookplaat van 90cm. Belangrijk vind ik dat er makkelijk 3 grote pannen (formaat grote koekenpan/wok) tegelijk op het fornuis kunnen. Incidenteel zal ik ook 5 pannen op het fornuis hebben (die zijn dan vaak van kleiner formaat).

Aanvankelijk had ik de Siemens EX977kxx5e op het oog. Vanuit mijn omgeving krijg ik echter te horen dat het heel storend is om eerst op de 'pit' te moeten klikken die je wil bedienen, om daarna pas in te kunnen voeren hoe hoog je hem wil zetten.

Ik heb daarom verder gekeken en zie dat AEG bijvoorbeeld de AEG IKE95454XB aanbiedt. Deze heeft individueel, direct bedienbare 'pitten'.

Mijn nieuwe keuken heeft (behalve de koelkast, die is Liebherr) verder enkel Siemens apparatuur. Dus de neiging om ook hier voor Siemens te gaan is groot. Alles kan met elkaar communiceren en het staat bekend als een a-merk. Maar is het in deze ook echt de juiste keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
Sjoerdfoto schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Goed verhaal. Klinkt hetzelfde als waar wij nu mee bezig zijn.
Huis gekocht, compleet strippen en o.a. een nieuwe keuken.
Aangezien ik zelf meubels maak en veel met hout werk, kan ik simpelweg geen 25k uitgeven aan een spaanplaat kasjesfestijn... De complete verbouwing doe ik zelf dus dan kan een keuken er ook wel bij.
Huidige huis heeft een ikea FAKTUM keuken. De kwaliteit van de frontjes is bwuh (MDF met een laagje) maar de kasten etc zijn prima. Ook de scharnieren doen het nog prima, en de keuken zal er al 15 jaar inzitten.
Als basis gaan we nu voor een Ikea basis (zwarte) metod kasten. De frontjes gaan uit massief noten worden, en het blad ga ik storten met beton ter plekke. Apparatuur los kopen en inzetten.
Ik hoop voor onder de 10k klaar te zijn.
Massief noten is erg mooi, maar is dat niet ook heel erg prijzig? Zelfs voor fijnbezaagd hout is dat nog best prijzig toch? Ga je het nog infrezen of verstevigen met iets tegen het kromtrekken? (misschien heeft noten deze eigenschap minder, maar ik doe heel veel van eiken en dat is af en toe echt..... niet leuk :+ )

Mocht je je keukenlades ook zelf maken en hardware nodig hebben scheelt het om in duitsland te shoppen. Zelf redelijk voordelig legraboxen kunnen kopen, maar goed dan moet je wel zelf de bodem en de achterkanten nog maken. Als je handig bent is dat niet heel spannend.

Heb je al een ontwerp voor je keuken ben wel benieuwd dan :)

tegenwoordig is een MDF gelakt frontje redelijk premium :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
PhilDunphy schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:19:

Ik wil een kookplaat van 90cm. Belangrijk vind ik dat er makkelijk 3 grote pannen (formaat grote koekenpan/wok) tegelijk op het fornuis kunnen. Incidenteel zal ik ook 5 pannen op het fornuis hebben (die zijn dan vaak van kleiner formaat).

Aanvankelijk had ik de Siemens EX977kxx5e op het oog. Vanuit mijn omgeving krijg ik echter te horen dat het heel storend is om eerst op de 'pit' te moeten klikken die je wil bedienen, om daarna pas in te kunnen voeren hoe hoog je hem wil zetten.

Ik heb daarom verder gekeken en zie dat AEG bijvoorbeeld de AEG IKE95454XB aanbiedt. Deze heeft individueel, direct bedienbare 'pitten'.

Mijn nieuwe keuken heeft (behalve de koelkast, die is Liebherr) verder enkel Siemens apparatuur. Dus de neiging om ook hier voor Siemens te gaan is groot. Alles kan met elkaar communiceren en het staat bekend als een a-merk. Maar is het in deze ook echt de juiste keuze?
Ook wel een kwestie van gewenning denk ik. Het is een handeling extra, dat is zeker waar.

Hier hebben wij ook voor "eerst aanklikken, dan stand kiezen" gekozen. De effectieve kookruimte op de kookplaat met elke zone een eigen bediening, is een stuk kleiner bij Miele (in ons geval), plus dat het voor ons drukker oogt.
Ik lig er niet wakker van, dat ik een keer extra moet drukken :+

Afbeeldingslocatie: https://media.miele.com/images/2000017/200001711/20000171141.png?d=540&impolicy=boxed
Afbeeldingslocatie: https://media.miele.com/images/2000016/200001605/20000160551.png?d=540&impolicy=boxed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:55

Ik gebruik nu ruim 2 jaar een soortgelijke plaat van Bosch.
In eerste instantie dacht ik ook dat het zou storen maar dat valt reuze mee en werkt prima intuïtief.

Het gebeurt incidenteel dat je de verkeerde pan hoger/lager zet als in alle drukte 4 pannen tegelijk aandacht nodig hebben maar meer niet.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Floor-is
[...]

Hangt van je definitie 'hoogwaardig' af :)

Voor de een is dat een keuken van zeg Tulp, voor een ander Poggenpohl, weer een ander een Ballerina of Hacker.

Qua prijs:
Het merk fabrikant van de kasten maakt heftig verschil
Het type fronten maakt heftig verschil.
Het aantal lades maakt heftig verschil.
Het type (en formaat) werkblad maakt heftig verschil.

Ben jij helemaal blij met een houten werkblad, een paar lades en verder legkasten in een keuken die er gewoon prima uitziet? En ben je prima tevreden met een apparatuur die gewoon doet wat het moet doen zonder allerhande zaken als WiFi, statuslampjes op de grond, hyper-super-mega-defrost en dat soort zaken?
Dan kan je juist in de meer prijsbewuste range echt een prachtige keuken voor een hele prettige prijs samen laten stellen.

Als je luxe wilt, dan moet je ook luxe-budget maken. Hierboven noemde ik al vier items die serieus impact hebben, maar dit kan je eenvoudig aanvullen hoor:
- Luxere fronten (hout, fineer, glas, composiet en andere high-tech materialen)
- Luxere lades (afwijkende maten, kleuren, materialen, push-to-open)
- Verlichting in kasten/nissen ingefreesd
- Greeplijsten (met verlichting)
- Afvalsystemen
- Quooker (toch rustig €1000 meer en dan het jaarlijkse verbruik nog)
- Push to open systeem voor kleppen, lades en koeling (en vaatwasser)
- Luxe apparatuur (eventueel met vaste aansluiting voor water aan/afvoer, extra (gracht)groepen etc)
- Spatwanden, je kunt het immers bont maken met een spatwand
- Accessoires voor in kasten en lades (kijk voor de gein eens op https://www.lade-indeling.nl)

En dan heb je nog de verlichting, afwaseming en veel meer ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is

[Afbeelding]
Nee kan niet :)

De platen zijn 3m20 maximaal en moeten soms nog afgewerkt wat de bruikbare lengte beinvloed. De platen hebben geen vaste tekening, zijn allemaal anders. Er zijn naast Silestone wel andere aanbieders, maar ook die zullen naar alle waarschijnlijkheid ook niet boven de 3m50 gaan, waardoor je met de lange zijde sowieso niet uit zult komen.

Wat je wel kunt doen is vragen om een bookmatch, twee platen die sterk gelijkend zijn die kont-aan-kont worden gelegd waardoor de tekening (zo goed mogelijk) gespiegeld is ten opzichte van elkaar. Omdat je platen zoekt die sterk gelijken krijg je wel een interessante extra: men moet platen voor je zoeken. Bij de ene partij kost dit €50, bij een ander zomaar €750 in mijn ervaring.

Wat je zou kunnen overwegen is een Calacatta Gold van een partij die keramiek levert, dan zijn de tekeningen vaak gelijk vanwege de productiemethode. Als ik me niet vergis heeft Neolith wel bladen van 3m60, dan zou je het wellicht net redden met die 4m19, zeker als je het aanrecht 65 diep maakt. Maar die hebben niet dezelfde tekening als Consentino: https://www.neolith.com/en/collections/classtone/

Bericht hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
  • DB Keukens Haarlem
  • Satink Zwolle
  • Siematic Houten
  • ASWA
  • Koolschijn Delft
Stuur ze anders eens naar Beerens in Roggel :) Ja geen Siematic, maar wel TriStar en die maken ook echt mooie dingen.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
gdvm schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 19:49:
[...]

Ik neem aan dat werkbladen regelmatig uit meer dan een deel bestaan. Ga het toch maar navragen bij de keukenzaak.

Hoe werkt dat eigenlijk, composiet is toch geen geprint patroon? Spuugt zo’n fabriek dan wel standaard bladen met telkens exact dezelfde marmer look uit?
Ik noemde het hierboven al even, maar nee dat is niet per se het geval.

Ik heb verschillende prints gezien van Consentino's Calacatta Gold bijvoorbeeld. Zie ook deze Google image search :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:20
Luuk741 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:56:
Goedemorgen allemaal,

Groeten,
Luuk

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou het eiland veranderen naar een schiereiland, dus die 975mm naar de muur vullen met eiland, ik denk dat je in de praktijk niet zoveel langs die kant gaat lopen als ik de rest van de benedenverdieping zo zie.

Hierdoor kan je wel koken en spoelen in je eiland.

Dan de nis 1 module van 60 smaller.
met de koelkast in de hoek tegen de buitenmuur, dan de nis van 2 modules voor je koffiemachine.
En afsluitend 2 hoge kasten,

Bovenkasten kiezen voor een diepe variant zodat het front doorloopt.

De nis hier word van het weekend nog afgewerkt met dezelfde eiken panelen als de fronten.
Nis is hier opgebouwd met kasten van 40-60-40 cm breed, totaal 1m40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OX2WksGSiat4NRs2JaCk706byEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlc1e3RMX5Ow6m0zd8Y0q1fW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-04 15:13

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Aurum schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:22:
[...]

Massief noten is erg mooi, maar is dat niet ook heel erg prijzig? Zelfs voor fijnbezaagd hout is dat nog best prijzig toch? Ga je het nog infrezen of verstevigen met iets tegen het kromtrekken? (misschien heeft noten deze eigenschap minder, maar ik doe heel veel van eiken en dat is af en toe echt..... niet leuk :+ )

Mocht je je keukenlades ook zelf maken en hardware nodig hebben scheelt het om in duitsland te shoppen. Zelf redelijk voordelig legraboxen kunnen kopen, maar goed dan moet je wel zelf de bodem en de achterkanten nog maken. Als je handig bent is dat niet heel spannend.

Heb je al een ontwerp voor je keuken ben wel benieuwd dan :)

tegenwoordig is een MDF gelakt frontje redelijk premium :9
De partij noten die wij nu hebben gekozen is een rustieke partij, wat de prijs enorm druk tov foutvrij noten.
Ik laat er vast panelen van maken die ik vervolgens zelf op maat zaag en behandel.
als vergelijk: Fronten via ikea zouden op 1500 euro zitten, bij deze partij ongeveer 1650. Dan weet ik het wel.
voorlopig worden het massieve panelen, ik ben niet zo van de strips infrezen maar daar ga ik nog even naar kijken of ik het ga doen.
In principe ga ik de kasten incl. lades bij de ikea halen.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Aurum schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:36:
[...]

Je bent wel echt heerlijk analytisch ingesteld ;) , Als alle keukenzaken inderdaad echt nuttige specs zouden gaan geven zoals een vast waarde voor krasvastheid zou dat het best een stukje makkelijker maken. Maar helaas moet je het doen met objectief en visueel checken wat je zelf denkt dat het beste is.
vergelijken is de enige manier om te bepalen of je krijgt waarvoor je betaald. :)
Net wat gevonden in mn archief.2016
nobilia tech spec 2013: Tech_Produktb_NL_2013 beet je oud maar blijkbaar te vinden.
Maar misschien uit persoonlijke ervaring kan ik wel wat zaken delen. In vorige comments ook wel de scharnieren. De scharnieren van de ikea zijn blum scharnieren en niet eens rebranded specifiek voor de Ikea maar de gewone Blum scharnieren (nr: 805.248.82). Deze scharnieren worden veelvuldig gebruikt in alle andere keukenmerken zoals bijvoorbeeld schuller. Dus ik zou je geen zorgen maken over de scharnieren.
Kijk je naar bijvoorbeeld lades, pak de maximera en dat zijn de blum tandemboxen. Niet te vergelijken met highend legraboxen maar je hebt er geen slechte lades aan.
thanks, schuller is Superkeukens merk ook dus dat is "vergelijkbaar".
en ik hoef niet in mn lade te kunnen staan zoals die verkopers doen om te laten zien kijk eens hoe goed spul ik verkoop. ;)
Dan heb je wel een beetje de hardware gehad en ga je naar de bouwkwaliteit van de keuken kijken. Binnenkasten zijn bij budget keukens (en ik zou zelfs midrange keukens) gewoon allemaal van "oke" kwaliteit spaanplaat. Daar kan weinig mee fout gaan behalve dat andere keuken merken inderdaad de mogelijkheid hebben tot andere corpus maten. Dat is persoonlijk om te bepalen of je dat wil/nodig hebt.
mn vrouw weet wat ze wilt hebben en ik moet controleren of t past en of t kwalitatief goed genoeg is.
zelfde frontjes soort als CRAHAY-885 1 (strak landelijk)
En deurtjes daar gaat het grootste verschil in zitten en is helemaal subjectief. Je kan het niet zo gek bedenken of het bestaat wel als keukenfronttype. Allerlei soorten kunststoffen, lakken, wraps, keramiek,glas noem maar op. Als je dan per productgroep zou kijken, neem kunststof. Dan is denk ik wel met enige marge te zeggen dat duurder beter is. Maar of de duurste kunststof beter is dan een goedkoop lakfrontje... ja waarschijnlijk wel maar dat is ook wel een beetje persoonlijke mening en hoe erg je je keukenfronten behandeld :+. Eigenlijk tellen hierin de algemene adviezen.
Lak fronten zijn prachtig maar kunnen snel beschadigen.
Kunststof kan sneller loslaten boven/onder een oven/vaatwasser.
en nog de variatie in anti-fingerprint. Werkt ook niet altijd even goed.
Voor fronten moet je gewoon gaan kijken en voelen wat je het liefste wilt.

En ik weet niet of ikea ondertussen knap greeploos verkoopt ipv van ingefreesde "greeploze" deurtjes. Dat zou een overweging voor een ander merk kunnen zijn.
bedankt voor je adviezen.
misschien koop ik wel een klein frontje vd ikea en zet ik er de cirkelzaag in om te zien hoe hij opgebouwd is. (als dit kan natuurlijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Floor-is schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Hangt van je definitie 'hoogwaardig' af :)

Voor de een is dat een keuken van zeg Tulp, voor een ander Poggenpohl, weer een ander een Ballerina of Hacker.

Het merk fabrikant van de kasten maakt heftig verschil
Het type fronten maakt heftig verschil.
Het aantal lades maakt heftig verschil.
Het type (en formaat) werkblad maakt heftig verschil.

Ben jij helemaal blij met een houten werkblad, een paar lades en verder legkasten in een keuken die er gewoon prima uitziet? En ben je prima tevreden met een apparatuur die gewoon doet wat het moet doen zonder allerhande zaken als WiFi, statuslampjes op de grond, hyper-super-mega-defrost en dat soort zaken?
Dan kan je juist in de meer prijsbewuste range echt een prachtige keuken voor een hele prettige prijs samen laten stellen.

Als je luxe wilt, dan moet je ook luxe-budget maken. Hierboven noemde ik al vier items die serieus impact hebben, maar dit kan je eenvoudig aanvullen hoor:
- Luxere fronten (hout, fineer, glas, composiet en andere high-tech materialen)
- Luxere lades (afwijkende maten, kleuren, materialen, push-to-open)
- Verlichting in kasten/nissen ingefreesd
- Greeplijsten (met verlichting)
- Afvalsystemen
- Quooker (toch rustig €1000 meer en dan het jaarlijkse verbruik nog)
- Push to open systeem voor kleppen, lades en koeling (en vaatwasser)
- Luxe apparatuur (eventueel met vaste aansluiting voor water aan/afvoer, extra (gracht)groepen etc)
- Spatwanden, je kunt het immers bont maken met een spatwand
- Accessoires voor in kasten en lades (kijk voor de gein eens op https://www.lade-indeling.nl)

En dan heb je nog de verlichting, afwaseming en veel meer ;)
"Het merk van de fabrikant voor kasten maakt heftig verschil" los van deur- en ladebeslag, waar zit 'm dat in?
Zit er veel (kwaliteits)verschil in plaatmateriaal of kastverbinders tussen een Ikea, Nobilia, Schuller, Systemat, Next125, Siematic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
SquareOne schreef op maandag 2 januari 2023 @ 16:12:
[...]

"Het merk van de fabrikant voor kasten maakt heftig verschil" los van deur- en ladebeslag, waar zit 'm dat in?
Zit er veel (kwaliteits)verschil in plaatmateriaal of kastverbinders tussen een Ikea, Nobilia, Schuller, Systemat, Next125, Siematic?
Ik doelde op de prijs vooral.

Er zit ook wel verschil in kwaliteit hoor. Nu ben ik geen keukenverkoper en echt niet de grootste kenner, maar ik heb van alles gezien van standaard spaanplaat tot watervast spaanplaat, delen van MDF en delen van watervast MDF, delen van populier multiplex, delen van berken multiplex, delen van bamboe.. Je komt echt van alles tegen.
Hoe meer budget, hoe slijt-, watervaster en robuuster (hopelijk) het zal zijn.

Van wat ik gezien heb (ik doe inmiddels wat anders ;)) zie ik dat in de low-end ook low-end verbinders en andersoortig beslag wordt gebruikt. Maar ga je naar mid-end wordt het verschil echt heel klein naar boven toe.

Bijna alle keukens worden met Legrabox of vergelijkbaar geleverd (Grass of Hettich bijvoorbeeld)
Bijna alle keukens worden met Blum of Grass of Hettich scharnieren geleverd. Allemaal eigenlijk goed, goedkopere scharnieren zijn gemiddeld iets minder mooi afgewerkt en de ene fabrikant kiest voor een schroefsysteem en de andere voor inserta, maar behalve dat gaat het over kruisplaatjes en kleur.
Alle keukens worden op zo ongeveer dezelfde kolompoten gezet, de een misschien met handigheid erin voor de plaatser en de andere niet, maar daar merk je als gebruiker niks van.
Bijna alle keukens worden met fatsoenlijke greeplijsten geleverd, er zijn wel excessen dat er licht in wordt gemaakt en misschien met bepaalde kleuren wel of niet kan worden gewerkt, maar in essentie is het allemaal hetzelfde.

Opvallend genoeg zit er wel verschil in klepscharnieren, daar ben ik wel eens echt goedkope scharnieren tegengekomen in dure keukens en andersom.
Lade-indeling en dergelijke accessoires zijn accessoires, dure keukens krijgen gemiddeld geen plastic bestekbak die niet lekker past enzo

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
1990Maikel schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:25:
[...]

De oplevering van onze nieuwbouwwoning staat pas gepland in Q2 2024, dus we hebben nog wel even, maar de installatietekeningen moeten wel al deze maand aangeleverd worden (en dat wisten ze, want projectleverancier). Gezegd dat we het voorlopig laten liggen en dat ik zelf de installatietekeningen maak. Hebben we komende maanden de tijd om het op het gemak uit te zoeken.
Je kunt de technische tekeningen ook laten maken als je een redelijk idee hebt. Zoek in het topic even, ik geloof dat het minder dan €200 kost om te laten doen. :)

Veel plezier met de reis naar de nieuwe woning gewenst!

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Sjoerdfoto schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:19:
[...]

De partij noten die wij nu hebben gekozen is een rustieke partij, wat de prijs enorm druk tov foutvrij noten.
Ik laat er vast panelen van maken die ik vervolgens zelf op maat zaag en behandel.
als vergelijk: Fronten via ikea zouden op 1500 euro zitten, bij deze partij ongeveer 1650. Dan weet ik het wel.
voorlopig worden het massieve panelen, ik ben niet zo van de strips infrezen maar daar ga ik nog even naar kijken of ik het ga doen.
Ik weet niet of je vaker dit soort klusjes hebt gedaan, maar vergis je niet in de splintergevoeligheid van massief hout he?

Je moet niet alleen ontiegelijk scherpe zaagbladen gebruiken (en voorsnijden!!), maar liefst ook afdekken met iets zwaars als je gaat zagen. Dan kan je bij het frezen van de randen en het schuren alsnog tegen splintering aanlopen..

Ik heb meermaals een set fronten opnieuw moeten maken omdat bij het frezen of het schuren er te grote splinters loskwamen waardoor het er gewoon niet meer mooi genoeg uitzag. Dat is een van de redenen waarom massief (en fineer) hout zo prijzig kan worden.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marit-rk
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-02 22:45
Wij hebben ervoor gekozen om geen magentron te nemen in onze nieuwe keuken. Nu vroeg ik me af of iemand weet of je veilig een magnetron kan gebruiken/neerzetten in een niet-geïsoleerde garage. De garage zit aan ons huis vast en de magentron zou komen tegen de muur aan ons huis. Echt vriezen zal het daar dus niet, maar het kan 's winters toch wel 10 graden worden. Weet iemand of dit voor problemen kan zorgen? En if so, kan ik dan bijvoorbeeld ergens op letten bij het kopen van een nieuwe magnetron. Is er speciale isolatie of bescherming tegen kou beschikbaar bijvoorbeeld? Hartelijk dank alvast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
marit-rk schreef op maandag 2 januari 2023 @ 18:36:
Wij hebben ervoor gekozen om geen magentron te nemen in onze nieuwe keuken. Nu vroeg ik me af of iemand weet of je veilig een magnetron kan gebruiken/neerzetten in een niet-geïsoleerde garage. De garage zit aan ons huis vast en de magentron zou komen tegen de muur aan ons huis. Echt vriezen zal het daar dus niet, maar het kan 's winters toch wel 10 graden worden. Weet iemand of dit voor problemen kan zorgen? En if so, kan ik dan bijvoorbeeld ergens op letten bij het kopen van een nieuwe magnetron. Is er speciale isolatie of bescherming tegen kou beschikbaar bijvoorbeeld? Hartelijk dank alvast :)
De kou is niet zozeer het probleem, 10 graden al helemaal niet, maar vocht wel. Als je garage kurkdroog is, lijkt het me geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Sjoerdfoto schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:19:
[...]

Kllinkt goed maar is je ruwe materiaal 150 euro duurder?
of lees ik het verkeerd?
Bij plaatsen aluminium/RVS strips kan je kijken of een zaagblad netjes smal is.(gewoon op diepte zetten en links en rechts aan de binnenzijde er langs halen aluminium/rvs er inkloppen met wat lijm. ziet er vast nog strak uit. (wel even opletten met de plek vd scharnier gaten . :) )
Die festool circlezagen kunnen hele fijne meubel bladen hanteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
[b]copykat schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:58:
@Toke_gt
Goede vragen die je stelt.
Keuken speciaalzaken zijn die door hun opmaat gemaakte kastjes niet duurder?
En welke zou je aanraden om eens te bekijken?
Ik zou vooral bij verschillende keukenzaken (verschillende prijsklassen, verschillende ketens) gaan kijken om me een beeld te vormen van wat ik zou willen en wat ik belangrijke toepassingen/accessoires/materialen/kwaliteit vind. Misschien vind j́ij de randjes van Nobilia niet zo’n probleem, maar erger je je kapot aan de beperkte hoogte van Ikea. Of val je helemaal voor de antifingerprint fronten. Maak, kortom, je eigen prioriteitenlijst en ga daarmee daadwerkelijk de keukenzaken onderling vergelijken. Zo kom je er wel achter of je ikea wilt, een keuken met meer variatie en specialisatie of een geheel op maat gemaakte keuken. Ik denk dat je daar uiteindelijk gelukkiger van wordt dan keukenzaken vergelijken en daar ‘de beste’ uit kiezen.
En voor je op stap gaat: bedenk wat je nu heel fijn vindt in je keuken en wat absoluut niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:30

Rzaan

Altijd zoekende

De kwaliteit is natuurlijk belangrijk bij je keuken.
Maar bedenk ook dat een keuken niet voor eeuwig is.
Na 10 jaar wil je wel weer iets anders wellicht.
Als je dan een keuken hebt staan die er technisch nog goed uitziet en heel duur was, dan sloop je hem niet zo snel. Wat zonde. Maar kijk je elke dag tegen die 'ouwe meuk' aan.
Een hele goede keuken (maar mode-technisch verouderd) levert bij verkoop van je huis echt niks méér op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
Allemaal erg bedankt voor het meedenken!

@Alic3 @Barryvdh Gedraaid hebben we overwogen, maar komt wel wat verder de kamer in wat ten koste gaat van de ruimte rond de eettafel (zie eerste plaatje). Half tegen het raam en half tegen de muur heeft ruimtelijk niet onze voorkeur. Nadeel van gedraaid is ook de vrije grote ruimte tussen de wandopstelling en het eiland en de leegte tussen het eiland en de muur. De 'T opstelling' maakt wat ons betreft wat beter gebruik van de ruimte.

@FRANQ Op de onderste twee afbeeldingen hebben we jouw opmerkingen gevisualiseerd. Wij hadden hem in eerste instantie ook in gedachten maar twijfelen wat over het 'blokkeren' van het raam. Het raam zit op het noorden dus we twijfelden of het eiland daar het licht/zicht wat teveel zou wegnemen. Het resulteert echter wel in een schiereiland van 270cm lang. Bij Superkeukens gaven ze aan dat deze lengte ruim voldoende is voor de gootsteen en een kookplaat, maar ik meen daar een paar dagen geleden hier wat terughoudende verhalen over gelezen te hebben. Qua looplijnen lijkt zo'n schiereiland ons wel goed mogelijk, en ook de afstand tussen het spoelen en koken is mooi beperkt.

Andere meningen of opmerkingen (op vorige varianten of deze) zijn altijd welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLgwLJNz0kv0JL00unxa86wnGSo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XnM0M1HljCsC1SA93FM4zABA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jMwQ6scrK3E5UDGJkyw6Y4yEL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FDbXhaKhQpPnfuEjPLUWs1kf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4S6cn6xjyThb6n5CuA67JI-lI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1IAZrHXKYMVKdbYfkmbt0tew.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:58
Luuk741 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:44:

@Alic3 @Barryvdh Gedraaid hebben we overwogen, maar komt wel wat verder de kamer in wat ten koste gaat van de ruimte rond de eettafel (zie eerste plaatje). Half tegen het raam en half tegen de muur heeft ruimtelijk niet onze voorkeur. Nadeel van gedraaid is ook de vrije grote ruimte tussen de wandopstelling en het eiland en de leegte tussen het eiland en de muur. De 'T opstelling' maakt wat ons betreft wat beter gebruik van de ruimte.

@FRANQ Op de onderste twee afbeeldingen hebben we jouw opmerkingen gevisualiseerd. Wij hadden hem in eerste instantie ook in gedachten maar twijfelen wat over het 'blokkeren' van het raam. Het raam zit op het noorden dus we twijfelden of het eiland daar het licht/zicht wat teveel zou wegnemen. Het resulteert echter wel in een schiereiland van 270cm lang. Bij Superkeukens gaven ze aan dat deze lengte ruim voldoende is voor de gootsteen en een kookplaat, maar ik meen daar een paar dagen geleden hier wat terughoudende verhalen over gelezen te hebben. Qua looplijnen lijkt zo'n schiereiland ons wel goed mogelijk, en ook de afstand tussen het spoelen en koken is mooi beperkt.

Andere meningen of opmerkingen (op vorige varianten of deze) zijn altijd welkom!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eventueel met veel meer kastruimte, maar ik weet de maten van de ruimte niet precies (behalve de 4.5m van boven naar beneden).
Zoals bv hoe ver de bank van het raam rechts staat (~6m?), en waar precies de deur is, etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LvqN1jlwcAJuEwL92fSDto1lrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L95Wb0zWERWlWH35Go2OEbFv.png?f=fotoalbum_large

Kastenwand van 5x60 hoog, met of zonder nis. De deur kan dan eventueel een schuifdeur worden..
Eiland van 200x110, met spoelbak en tafel eraan vast (4/5/6 personen?)
Lage kasten onderin van 2x100 breed, met kookplaat.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 03-01-2023 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insp.gadget
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-03-2023
Edit: post niet meer nodig

[ Voor 95% gewijzigd door insp.gadget op 04-01-2023 02:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
Luuk741 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 23:44:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb eventueel nog een variatie op meer bladruimte. Ik heb wat bij elkaar gezet in sketchup met wat presets. Ik heb gegokt dat jullie huis 8 meter lang is? Volgens mij zijn jullie wat meer van een landelijke keuken maar het geeft een beeld :). Ik zou persoonlijk twijfelen of je op 270cm wil spoelen en koken. Ik zou dan toch koken op het eiland en dan toch spoelen ergens anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ixt9AER7bwgVuYXEmtH2FK_PgDE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRMysSdLLpLcIbUT43UmePiO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9_IWkXUjB6HEIUykR31ZjAH1q4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJvozTR6pL8xwddoYnjzpj3A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luukdg
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 27-02 12:49
Aurum schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:26:
[...]

Ik heb eventueel nog een variatie op meer bladruimte. Ik heb wat bij elkaar gezet in sketchup met wat presets. Ik heb gegokt dat jullie huis 8 meter lang is? Volgens mij zijn jullie wat meer van een landelijke keuken maar het geeft een beeld :). Ik zou persoonlijk twijfelen of je op 270cm wil spoelen en koken. Ik zou dan toch koken op het eiland en dan toch spoelen ergens anders.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik gelijk iets mag zeggen over deze opstelling, denk ik dat het niet fijn is om zo dicht bij een muur de kookplaat te hebben. plus dat het "best ver" lopen is.

Ik zou de kookplaat centeren op het eiland, en dan de wasbak op het andere blad zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Laatst online: 10:54

Ik heb in mijn oude woning een soortgelijke Siemens plaat en heb voor mijn nieuwe woning voor degene gekozen die jij post (EX977kxx5e), dat eerst selecteren, dan hoger zetten went enorm snel.
Het komt echt maar zelden voor dat je de verkeerde hoger zet. Het enige storende aan die Siemens platen vind ik dat je niet goed de kookzone kan zien en je soms de pan er verkeerd opzet (de pitten zijn niet verlicht), maar bij de flexzones speelt dat probleem natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
Luukdg schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:44:
[...]

Als ik gelijk iets mag zeggen over deze opstelling, denk ik dat het niet fijn is om zo dicht bij een muur de kookplaat te hebben. plus dat het "best ver" lopen is.

Ik zou de kookplaat centeren op het eiland, en dan de wasbak op het andere blad zetten.
Dat is exact wat ik bedoelde inderdaad in het stukje begeleidende tekst. :) heb niet de moeite genomen dat nog in het model te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0334650
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-05 12:29
Wij hebben bij Dema Küchen (Kleve) keukens van het merk Ballerina gezien en waren erg gecharmeerd van de lades en een aantal frontjes. Weet iemand nog andere zaken die dit merk verkopen afgezien van Möbel Faber (erg ver), bij voorkeur regio Nijmegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-04 21:20
-edit: knip-

[ Voor 99% gewijzigd door Aubergine op 15-07-2023 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
s0334650 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:30:
Wij hebben bij Dema Küchen (Kleve) keukens van het merk Ballerina gezien en waren erg gecharmeerd van de lades en een aantal frontjes. Weet iemand nog andere zaken die dit merk verkopen afgezien van Möbel Faber (erg ver), bij voorkeur regio Nijmegen?
Je kunt het hier opvragen o.b.v. postcode. Dit is de importeur of marking agency o.i.d. in Nederland.
https://mooiinmaatwerk.nl

Keukenkastenfabriek.nl = Ballerina

Je kunt ook nog zoeken op 'Selective' = Ballerina maar met ander naampje

Niet alles zit in standaard assortiment. Maar bij navraag kunnen ze vast wel meer leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Aubergine schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:06:
Wij hebben nu een redelijk beeld van de keuken en zoeken nog wat tips van de ervaringsdeskundigen/experts hier.

Dit is de plattegrond van de keuken voor nu.

***members only***

Vraag 1
Wij twijfelen tussen een eiland van 100cm met ruimte tussen de aanrechten van 90 cm en een eiland van 90cm met een ruimte van 100cm tussen de aanrechten. Wat zouden jullie adviseren? We neigen nu naar een eiland van 90cm zodat we meer loopruimte hebben.
Ik zou gaan voor 90 eiland. 100 doorloop.
Vraag 2
We twijfelen met de positionering van de 'torens'. We hebben voor nu drie opties uitgewerk (optie 1 is de tekening hierboven):

***members only***

Wat lijkt jullie het handigst?
Persoonlijk meer fan van de twee kasten naast elkaar. Maar ik ben biased, omdat ik dat zelf ook heb :+
Vraag 3
Is het plaatsen van een oven direct naast de muur af te raden? Sommige mensen geven aan dat het onverstandig is om de oven naast een muur doen ivm kleurverschillen e.d. Wij vinden het wel irritant omdat we dan nog verder moeten lopen naar de koelkast vanuit de woonkamer als de oven niet tegen de muur kan/mag. Wat zijn de ervaringen hiermee?
Geen ervaring mee, maar met 2 hoge kasten naast elkaar is het probleem opgelost.
Vraag 4
Wij twijfelen tussen een LED-strip in de onderste plank en twee spotjes in 't plafond boven 't aanrecht bij de muur. Wat zouden jullie aanbevelen?
Beiden. Ik heb spotjes in ombouw boven het spoeldeel, en heb planken van 25cm diep erboven hangen. Onder de planken heb je best wel wat schaduw. Dat los je op met de LED-strip.

De spotjes heb je nodig voor voldoende licht op het werkblad.
Vraag 5
Heeft men verder nog iets aan of op- te merken?
Wellicht kookplaat centreren op eiland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Laatst online: 10:54
Wij hebben nu een redelijk beeld van de keuken en zoeken nog wat tips van de ervaringsdeskundigen/experts hier.

***members only***

Vraag 1
Wij twijfelen tussen een eiland van 100cm met ruimte tussen de aanrechten van 90 cm en een eiland van 90cm met een ruimte van 100cm tussen de aanrechten. Wat zouden jullie adviseren? We neigen nu naar een eiland van 90cm zodat we meer loopruimte hebben.

Vraag 2
We twijfelen met de positionering van de 'torens'. We hebben voor nu drie opties uitgewerk (optie 1 is de tekening hierboven):

***members only***

Vraag 3
Is het plaatsen van een oven direct naast de muur af te raden? Sommige mensen geven aan dat het onverstandig is om de oven naast een muur doen ivm kleurverschillen e.d. Wij vinden het wel irritant omdat we dan nog verder moeten lopen naar de koelkast vanuit de woonkamer als de oven niet tegen de muur kan/mag. Wat zijn de ervaringen hiermee?

Vraag 4
Wij twijfelen tussen een LED-strip in de onderste plank en twee spotjes in 't plafond boven 't aanrecht bij de muur. Wat zouden jullie aanbevelen?

Vraag 5
1. Persoonlijk zou ik loopruimte verkiezen boven eilandgrootte
2. Symmetrie is natuurlijk het mooiste, maar bij optie 3 zijn de koelkast en oven beter bereikbaar, terwijl je bij optie 2 de kookplaat niet recht tegenover de spoelbak hebt (persoonlijk zou ik die graag namelijk niet op dezelfde plek willen)
3. Het enige dat ik me kan bedenken is dat als jij een schaal loeihete lasagne uit de oven haalt, die nogal eens wil spetteren en dan zit heel je muur onder de rode saus. Of de hitte de kleur van de muur aantast durf ik niet te zeggen.
4. LEDstrip staat wel strak maar dan is het boven die plank wel donker, ik weet niet of je dat belangrijk vindt. Andersom is het met de spotjes onder de plank juist weer donker. Why not both?
5. ja nogmaals, overweeg of je de spoelbak en de kookplaat wel tegenover elkaar wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt

***members only***

Vraag 1

Vraag 2

***members only***

Ik zou het liefst voor 100 cm tussenruimte gaan, maar dat betekent dat je kasten aan kamerzijde maar 30 cm diep zijn. Is het een optie om het eiland 10 of 20 cm te laten uitspringen? Kun je eventueel een hoekje omgaan met een kastje van 20 cm diep?

Mij lijkt de optie met torens rechts naast elkaar het handigst. Omdat je koelkast zo vrij bereikbaar is vanuit de kamer, maar ook omdat je tijdens het kokkerellen geen hinder hebt van mensen die door de deur naar binnen komen.
Eventueel kun je de kookplaat naast de wand plaatsen, dan kun je optimaal gebruik maken van de werkruimte. Moet je wel afneembare verf of een glasplaat (of zoiets) op die zijwand plaatsen.

Het verhaal over de oven naast de wand, ken ik niet. Maar ik zou de oven naast het werkblad willen, zodat het overhevelmoment van/naar oven zo kort mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 15-07-2023 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Aubergine schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:33:
[...]

Denk je dat we met enkel de LED strip niet voldoende licht hebben voor op het aanrecht?
Don't know. Zal vast afhangen van de led strips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 97% gewijzigd door Aubergine op 15-07-2023 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:44
Om het muurtje heen gaan en loopruimte 1.20-1.30 creëeren. Kun je ook een eiland van 240-260 plaatsen. Meer loopruimte, meer kastruimte én meer werkblad. Moet je wel willen en moet passen in de rest van de ruimte.

Voor inspiratie: mijn keuken heb ik hier ook gepost en is denk ik ook gepind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine

[ Voor 96% gewijzigd door Aubergine op 03-01-2023 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0334650
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-05 12:29
SquareOne schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 20:21:
[...]

Je kunt het hier opvragen o.b.v. postcode. Dit is de importeur of marking agency o.i.d. in Nederland.
https://mooiinmaatwerk.nl

Keukenkastenfabriek.nl = Ballerina

Je kunt ook nog zoeken op 'Selective' = Ballerina maar met ander naampje

Niet alles zit in standaard assortiment. Maar bij navraag kunnen ze vast wel meer leveren.
Ah, nu snap ik waarom daar maar 1 partij stond. Bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
@mitsumark Bedankt voor het meedenken en uittekenen! Een interessante indeling met veel werkruimte. In de huidige opstelling koken we aan de ene muur en hebben we de koelkast aan de andere. In de praktijk vinden we deze afstand wat ver en het lijkt ons dan ook fijn die in de nieuwe keuken dichter bij elkaar te hebben. We zijn blij met onze ovale eettafel (past mooi in het huis) en die proberen we dan ook te integreren. Combi van lange eettafel en eiland wordt een erg lang geheel die wat te ver de ruimte in steekt.

@Aurum Wauw, mooi model in sketchup gezet! De landelijke stijl van mij was ook een standaard preset, we willen graag een strakkere keuken (en dus meer van jouw frontjes). Met 8 meter zat je in buurt, de diepte gaat net iets over de 9 meter. N.a.v. deze opzet hebben we nog eens gekeken naar het schiereiland model en met een afstand tussen het wanddeel en de kopse kant van het eiland van 100cm is er een eiland van 293 mogelijk. Dat lijkt ons opzich wel een redelijke maat om de kookplaat en gootsteen kwijt te kunnen. Het nadeel van de kastenwand aan de korte muur is dat het geheel een stuk de kamer in schuift. Met dat formaat eiland hebben we aan werkruimte ruim voldoende, en de opberggruimte bevindt zich dan in de kastenwand (en het eiland natuurlijk).

@Luukdg De kookplaat te dicht tegen de muur lijkt ons inderdaad ook niet zo wendbaar. Heb je een idee wat de minimale afstand tussen de kookplaat en de muur moet zijn om prettig te koken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is

***members only***

Vraag 1
Denk dat jullie de goede afweging maken met meer loop/werkruimte zo.
Vraag 2

***members only***

ik moet eigenlijk hoog rechts zeggen, maar ben zelf gecharmeerd van hoog links.
Vraag 3
Wij doen zelf de oven het dichtst bij de muur, hierdoor is er weliswaar kans dat je de muur een keer vies maakt. Het probleem is vooral dat je minder ruimte hebt om te manoeuvreren.
Vraag 4
Meer dimbaar licht is beter, die led-strip is mooi, mits de kleur aan te passen is. Het is niet heel mooi als je allemaal,verschillende kleuren licht hebt.

Spots gericht op de kasten en aanrecht, led onder een plank, maar de verlichting boven het eiland is lastiger omdat het zo persoonlijk is. Wij hebben hier gekozen voor een pendant van Jansen en de Bont (tegenwoordig onderdeel van Novy)
Vraag 5
Je zou voor ruimtelijk effect de kleur van de fronten tegen de wand in een andere kleur kunnen doen dan die van het eiland. :)

Bericht hierboven

Pagina: 1 ... 383 ... 512 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1