We zijn inmiddels 3 offertes verder, DB heeft gek genoeg als eerste gesprekspartner nog altijd niets laten weten over hun prijs. We hebben de partijen geselecteerd om badkamer en keuken onder 1 dak te brengen, maar op 1 na waren de badkamer prijzen om te huilen, dus ik denk dat ik dat criteria wil laten schieten.
Nou blijken ze allemaal nét een ander merk te doen, waardoor 1 op 1 vergelijken erg lastig blijkt. Ze hebben allemaal een iets andere interpretatie voor een hoge keuken (100cm blad hoogte). De ene een ladeblok meer, de andere net een iets groter of kleiner kastje om de ruimte tot aan de deur te vullen.
Ze adverteren allemaal met een "no-bullshit, geen onderhandelingsruimte prijs". Bewust op geselecteerd, we hadden geen zin in DMG taferelen. Al voelt het na al die gesprekken alsnog alsof je niet het onderste uit de kan hebt gehaald.
DB: Rotpunkt (excellentic) met ATAG apparatuur, details onbekend
Bemmel en Kroon: Pronorm (xline) met Siemens/Bora, 83cm korpus
Lokale zaak: Ballerina met ATAG/Novy, 84cm korpus
Paul Roescher hamerde erg op AEG en een huismerk kookplaat maar is wat kasten betreft erg onduidelijk wat ze nu leveren. Ze voeren XXL en Giga lijn geloof ik. Bij de ene krijg je een plint van 20cm, bij de andere krap 5cm waardoor je tegen de deurtjes schopt. Ze keken alsof ze vuur zagen branden toen ik stelde dat er ook nog wel een middenweg bestond... Het is ook de enige zaak die je een 2D handgetekende plattegrond geven, zonder calculatie. De rest allemaal mooie 3D visualisaties en een complete offerte met producten.
Ze zitten allemaal erg dicht bij elkaar in de buurt qua prijs (1500 tussen de hoogste en de laagste), had ook niet anders verwacht. Verschillen in details van kast soort tot merk/type hardware. Maar het voelt sterk als een standaard prijs calculatie op basis van de afmetingen en segment.
Er was er maar één relatief transparant dat ze 34% korting geven op basis van de advies prijzen.
Enige wat voor Roescher spreekt is dat ze ook badkamer gunstig aanboden en ook PVC en tegels aansloten bij wat we zoeken. Hun "stapel" korting is overigens maar heel beperkt en komt op 2% van het totaal. Maar ze waren wel het meest "pushy" van allemaal. Op een subtiele manier, maar duidelijk dat ze wilde weten waarom we niet gelijk een handtekening wilden zetten en wanneer we dat dan wel wisten.
De lokale zaak heeft als enige exact de juiste kleur in hun assortiment, maar is dan weer de enige die niet kon voldoen aan de wens voor een Bora, al is Novy volgens mij ook geen slecht alternatief.
Argh, nooit geweten dat het uitzoeken van een droomkeuken zo'n nachtmerrie is