Ok. De offerte is binnen. Het voldoet aan de verwachtingen, maar toch ook wat kanttekeningen. Ik zie bij de keuze van inbouw dat eigenlijk alles het minimale betreft. Laten we het de middenmoot noemen met op elk apparaat een opslag van zo'n €100/€200 vergeleken de goedkoopste internetzaak (dat is in mijn geval meestal keukenloods.nl of kitchenonline.nl). Die opslag vind ik op zich begrijpelijk, maar ik zit al aan de max qua budget in de huidige offerte, terwijl ik eigenlijk van elk apparaat een net wat betere versie wil. We gaan hier normaal gesproken nooit perse voor het topsegment, of voor de mooiste/nieuwste. Wel voor de beste prijs/kwaliteit waarbij het geen probleem is om meer te betalen voor meer functies of meer kwaliteit.
De offerte bevat het volgende:
- Composiet Jetstone blad van 300x110cm
- Onderbouw keukeneiland van Hacker Systemat (er staat A, Systéma AV 2035, Frontcombinatie: lavagrijs mat gelakt - V451)
- Quooker Fusion Round Chroom Combi+
- ABK Bingara 50fvi rvs spoelbak vlakinbouw KS51050001
- Inductiekookplaat met Bridge induction en Fusion Volcano wokbrander (90 cm, IG9571MBA, zwartglas)
- Siemens SN836X00AE 46db, A+ vaatwasser
- Novy Pure'line compact led 90cm afzuigkap geintegreerd
Qua apparatuur wil ik graag upgraden naar de Quooker Fusion Flex, een stillere en meer zuinige vaatwasser en de 120cm brede Novy Pure'line (maar ik weet niet of dit nou zo nodig is ivm 90cm brede kookplaat).
De prijs is tot op 2 decimalen gespecificeerd per product/onderdeel, dat is in elk geval erg fijn. Grofweg komt het neer op het volgende:
Ombouw/meubel: +/- €3600,-
Apparatuur/accessoires: +/- €5500,-
Werkblad 300x110cm (composiet, uitgebreide afwerking):+/- 3000,-
Montagekosten: +/- €1350
Totaal voor het 300x110cm keukeneiland incl. inhoud: +/- €13.500
Er zaten ook nog kosten bij voor een wandkast met hierin een koelkast/vriezer en oven (beiden Siemens), maar die laten we er buiten tot we het huis verkocht hebben en weten wat we exact nog kunnen en willen uitgeven aan de keuken. Ik gaf hierboven al aan dat we een prima losse koelkast (zo'n monster, maar wel A+) en een losse oven/magnetron combi hebben. Niet ideaal, maar ook geen ramp om nog even mee te werken. Dit gaat dus puur om het keukeneiland.
Nu heb ik nog niet onderhandeld over de prijs, maar zie ook niet goed waar het beste over gepraat kan worden om bv een simpele "Nou, ik kan 5% van het totaal afhalen" te vermijden. Wel vind ik die montagekosten aan de forse kant nu ik dit gespecificeerd heb gezien.
Daarbij een - voor mij - dillema. Ik wil de keuken uiteindelijk zeker hier kopen. Goed gevoel, fijn gesprek en redelijk prima prijs als ik het zelf zo kan inschatten. Echter, ik wil pertinent niet nu al commiteren aan bepaalde apparaten, terwijl ik ze pas medio 2019 zal krijgen/gebruiken. Ik wil ook niet dat ze al vastliggen in de getekende offerte, want dan hebben ze absoluut de overhand mbt mijn onderhandelpositie ("Ow, wil je een betere vaatwasser? Kan, kost €300 meer)....
Kunnen jullie misschien meedenken?
[
Voor 10% gewijzigd door
GustavSan op 25-11-2017 12:01
]