Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:32
Strider schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:12:
[...]

Ik vind dat ook mooier staan dan in het eiland, maar in het eiland is denk ik wel weer praktischer?
Hangt toch helemaal af waarvoor je de stopcontacten wilt gebruiken?
Met de kookplaat zo dicht op de hoek kun je deze stopcontacten prima gebruiken voor bijv een staafmixer.

Wij hebben voor deze oplossing gekozen. Nog steeds blij mee. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VBjbI1AI_GLjL9VAH_MxdExGKxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gmfdcuJhyrqfuhc6VBcewW6H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:47
Wij hebben ook gekozen voor 2 stopcontacten in het eiland. Aan beide kopse kanten 1

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:04

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ga 2 stopcontacten laten plaatsen aan 1 kopse kant.
En dit is dan ook nog onder het bargedeelte.

Wellicht kan ik dan door de lengte van de snoer van de mixer o.i.d. niet overal komen, maar dan zorg ik wel voor een extra verlengsnoertje van 2 meter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 13:48
Wij hebben beiden maar gedaan: 2 in en 2 kopse kant. Beter mee verlegen dan om verlegen denk ik dan maar.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:48
Blik1984 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:32:
Wij hebben ook gekozen voor 2 stopcontacten in het eiland. Aan beide kopse kanten 1
2 in het eiland en ook nog aan de kopse kanten? Dus 6 in totaal?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 13:48
Strider schreef op donderdag 22 september 2022 @ 01:24:
[...]

Nee nee. 1 dubbele op het eiland, en 1 dubbele op 1 van de kopse kanten. 4 in totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Laatst online: 14:47
Strider schreef op donderdag 22 september 2022 @ 01:24:
[...]

Was niet duidelijk van mijn kant. 0 op het eiland, 1 aan de ene kant en 1 aan de andere kant.

Heb ook nog een nis van 1.20 in de kastenwand waar 4 stopcontacten in zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Blik1984 op 22-09-2022 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Blik1984 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:18:
[...]

Was niet duidelijk van mijn kant. 0 op het eiland, 1 aan de ene kant en 1 aan de andere kant.

Heb ook nog een nis van 1.20 in de kastenwand waar 4 stopcontacten in zitten.
Nitpicking, maar je was wel duidelijk.
Het eiland is gewoon het hele meubel.
Je zegt dat je er 2 hebt en vervolgens geef je de positie aan: aan de kopse kanten.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:06

ChUcKiE

Dus........

Strider schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:12:
[...]

Ik vind dat ook mooier staan dan in het eiland, maar in het eiland is denk ik wel weer praktischer?
Wij hebben aan de andere kopse kant van het eiland ook nog stopcontacten in de muur gemaakt.
In het eiland leek ons niet praktisch, voornamelijk mbt het gedoe met schoonmaken en gevaar van het inlopen van vloeistoffen bij een ongelukje met koken.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Strider
ChUcKiE schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:09:
[...]

Wij hebben aan de andere kopse kant van het eiland ook nog stopcontacten in de muur gemaakt.
In het eiland leek ons niet praktisch, voornamelijk mbt het gedoe met schoonmaken en gevaar van het inlopen van vloeistoffen bij een ongelukje met koken.
Dit is precies de reden waarom ik twijfel of ik wel een stopcontact in het eiland wil hebben. Aan de kopse kanten leek mij om die reden ook fijner. Als je snel met een doek over de aanrecht heen wilt gaan kom je toch iedere keer weer dat stopcontact tegen dat in de weg zit.

Hoe ervaren Tweakers dit die er wel voor gekozen hebben om een stopcontact in het eiland te hebben?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingAardvark
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:06
Strider schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:10:
[...]
Hoe ervaren Tweakers dit die er wel voor gekozen hebben om een stopcontact in het eiland te hebben?
Wij hebben 2 stopcontacten in het eiland, maar dan wel in een hoek, zodanig ver van het kookgedeelte dat de kans miniem is dat er bij een ongelukje vloeistof in wordt gemorst. Het is zo'n twist systeem, waarmee je de stopcontacten weg kunt werken door een afdekplaatje in-place te draaien. Deze keuze hebben we bewust gemaakt: de stopcontacten zijn donker, afdekplaatje is donker, werkblad is ook donker. Nauwelijks zichtbaar dus, in de praktijk. Dit was anders geweest als we de stopcontacten aan de zijnkant hadden laten plaatsen.

Eigenlijk merken we niet eens dat de stopcontacten er zijn. Ook bij het schoonmaken ondervinden we geen hinder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-06 08:58
Strider schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:10:
[...]

Dit is precies de reden waarom ik twijfel of ik wel een stopcontact in het eiland wil hebben. Aan de kopse kanten leek mij om die reden ook fijner. Als je snel met een doek over de aanrecht heen wilt gaan kom je toch iedere keer weer dat stopcontact tegen dat in de weg zit.

Hier ook een dubbele twist in het blad. In de buurt van de kookplaat. En eentje (enkele) in de zijkant. Ook bij de kookplaat. Dus van kanten kan de staafmixer erin indien nodig.
Vooralsnog geen issues met schoonmaken of inlopende vloeistof.

Kleur is een keuze. Wij hebben en zwarte twist in een walnoten blad.
Na een maand weet je niet beter,

• Strider
ChUcKiE schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:24:
[...]

Ik zag dat je onze keuken ook gevonden had. Wij hebben zoiets als jij wilt als ik het goed teruggelezen heb. Wij hebben zo’n beetje de Next keuken uit het boekje (qua kleur/looks) alleen dan van Leicht.
Daar was best wel wat mogelijk qua kast keuze.

Next125
[Afbeelding]

Onze Leicht
[Afbeelding]
Nog een andere vraag, heb jij toevallig een plattegrond van je keuken in je huis? Ben benieuwd naar de afmetingen :)

BlaBlaBla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 120% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insp.gadget
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 20-03-2023
Hebben een bora pura gekocht, die moet dikke kabels zag ik, moet dat perse een complete kabel zijn, of mag ik ook zelf 5 draden leggen (3.5mm toch)? Ik heb er een iets dikkere pvs buis voor gelegd

[ Voor 21% gewijzigd door insp.gadget op 23-09-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:18
insp.gadget schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:55:
Hebben een bora pura gekocht, die moet dikke kabels zag ik, moet dat perse een complete kabel zijn, of mag ik ook zelf 5 draden leggen (3.5mm toch)? Ik heb er een iets dikkere pvs buis voor gelegd
Dikkere kabel? Mijn weten zit er geen kabel bij.
2,5 carre kabel is dik genoeg, en zou ik altijd proberen te gebruiken (ook al is 1,5mm2 ook genoeg bij automaat van 16A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insp.gadget
bottom line schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:13:
[...]

Dikkere kabel? Mijn weten zit er geen kabel bij.
2,5 carre kabel is dik genoeg, en zou ik altijd proberen te gebruiken (ook al is 1,5mm2 ook genoeg bij automaat van 16A)
Bedankt voor het antwoord. ik las dat de bora 7600 W neemt max. en de 2.5mm kabel tot 4600 kan. Is dat geen probleem?

Edit: je hebt gelijk in de handleiding staat:
Zekering / netaansluiting driefasig 3 x 16 A (standaardaansluiting
en 2.5mm2 kabels is vanaf 16 tot 25 amp

[ Voor 15% gewijzigd door insp.gadget op 23-09-2022 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:08
insp.gadget schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:37:
[...]

Bedankt voor het antwoord. ik las dat de bora 7600 W neemt max. en de 2.5mm kabel tot 4600 kan. Is dat geen probleem?
Je hebt 3 fasen dus je er gaat maar 2533W door de kabel.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-06 10:01
insp.gadget schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:37:
[...]

Ga je dit zelf aanleggen, want dan moet je je even goed inlezen.
Je hebt in ieder geval een kookgroep nodig of een krachtgroep, en 5x2.5 (vd of kabel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insp.gadget
jichem schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:41:
[...]

Ga je dit zelf aanleggen, want dan moet je je even goed inlezen.
Je hebt in ieder geval een kookgroep nodig of een krachtgroep, en 5x2.5 (vd of kabel)
Ik doe alleen de leidingen omdat ik het plafond nu open heb. heb een 3 fase groep er voor klaar staan.

Bedankt allen voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
insp.gadget schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:43:
[...]

Ik doe alleen de leidingen omdat ik het plafond nu open heb. heb een 3 fase groep er voor klaar staan.

Bedankt allen voor de hulp
Dan zou ik een kabel 5x2.5 er door trekken of 5x2.5 (3x bruin, 1x blauw, 1x aarde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Laatst online: 07-06 10:05
Denizli schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:55:
Garantie is wel ingewikkeld omdat niet MIELE NL en SIEMENS NL maar Duitsland aanspreekpunt is
Geen commentaar op de prijs wel op je garantie. Ik heb contact gehad met SIEMENS NL, die geeft gewoon garantie op appratuur uit Duitsland. Dus daar hoef je je dan al minder druk om te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:25
MadDonkey schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:45:
[...]

Geen commentaar op de prijs wel op je garantie. Ik heb contact gehad met SIEMENS NL, die geeft gewoon garantie op appratuur uit Duitsland. Dus daar hoef je je dan al minder druk om te maken.
Miele helaas niet. Wel weer jammer van een merk met een premium prijs. Zij geven doodleuk aan: "Voor de aanvullende garantie van 5 jaar, moet er een aankoopfactuur van een Nederlandse leverancier worden overhandigd".

Dit geldt trouwens ook voor Liebherr. 7 jaar gaat niet op als het een Duits serienummer is, want: Niet geïmporteerd door Buram Electro en dus geen garantie via Buram Electro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:12
Ik zie van Siemens vaatwassers echt veel verschillende typenummers, zelfs bij de IQ300 serie.
Waar moet ik eigenlijk op letten bij een vaatwasser?
Degene die ik nu heb is 15 jaar oud, doet het nog wel redelijk maar zal wel niet heel energiezuinig zijn. Uiteindelijk zal die ook wel stuk gaan en omdat ik mijn oude vrieskast in de garage en de wasdroger ga vervangen voor energiezuinig spul dacht ik meteen maar de vaatwasser mee te nemen. Maar wat een doolhof van typenummers is dat zeg.
Nu lees ik bij Coolblue dat ik eigenlijk een RVS trommel wil, maar op veel sites staat dat er niet eens bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
sNielz123 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:23:
Ik zie van Siemens vaatwassers echt veel verschillende typenummers, zelfs bij de IQ300 serie.
Waar moet ik eigenlijk op letten bij een vaatwasser?
Degene die ik nu heb is 15 jaar oud, doet het nog wel redelijk maar zal wel niet heel energiezuinig zijn. Uiteindelijk zal die ook wel stuk gaan en omdat ik mijn oude vrieskast in de garage en de wasdroger ga vervangen voor energiezuinig spul dacht ik meteen maar de vaatwasser mee te nemen. Maar wat een doolhof van typenummers is dat zeg.
Nu lees ik bij Coolblue dat ik eigenlijk een RVS trommel wil, maar op veel sites staat dat er niet eens bij.
Volgens mij is alles vanaf IQ300 met RVS binnenruimte. Kijk ook naar de garantie op de Siemens site. 10jaar op bijvoorbeeld wasmachines wordt enkel op de koolborstelloze RVS trommels gegeven, zelfde geldt voor de RVS kuip bij vaatwassers. Is het <3jaar, is het kunststof.

Verschil zit hem met name in een korfje i.p.v. lade, LED lampje op grond i.p.v. tijd op de grond, indeling van de rekken, verlichting binnenin, etc.

Elke gimmick extra heeft weer een apart typenummer.
Zo zijn er zelfs dure IQ300 modellen die luxer uitgerust zijn dan goedkope IQ500 modellen. Geen touw aan vast te knopen. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 24-09-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:40
Weet iemand wat de maximale inbouwmaat is van een Next125 keuken met 87,5 korpus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
FrankSpin schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:07:
Zouden jullie kiezen voor een Siemens iQ700 inductiekookplaat met afzuiging, of juist voor een Bora Puru

https://www.siemens-home....-met-afzuiging/EX807LX67E

https://www.bora.com/nl/n...bora-pure/product/puru-1/

Prijsverschil is 250 euro
Kamp Bora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-06 18:13
Zouden jullie kiezen voor een Siemens iQ700 inductiekookplaat met afzuiging, of juist voor een Bora Puru

Bora, vooral omdat hij stiller is.

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:04

Loop een showroom in en probeer op de Siemens 2 redelijke pannen achter elkaar te plaatsen.

Untappd: Kapitein_Merijn

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Strider schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:50:
[...]

Nog een andere vraag, heb jij toevallig een plattegrond van je keuken in je huis? Ben benieuwd naar de afmetingen :)
Dat moet ik opzoeken, maar de kastenwand is 3 meter breed (5 kasten) en het eiland is 3 meter bij 1,2 meter,

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Is dit de keuze?
Of had je ook nog gedacht aan bijvoorbeeld een Miele?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Hier gisteren de knoop doorgehakt en de keuken besteld bij Keukenloods, na een 'prijsstrijd' met Superkeukens.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 158% gewijzigd door vinom op 05-11-2022 22:10 ]

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

FrankSpin schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:45:
[...]

Heb alle apparatuur dit keer van Siemens gekozen, vorige keuken hadden we Bosch. Maar spul is op kleine details natuurlijk gewoon zelfde product. Ook nog even naar Neff gekeken, maar dat is wederom hetzelfde als bosch/siemens. (Trouwens wel goedkoop te krijgen in Duitsland)

Miele niet naar gekeken, heb je suggestie voor een specifieke plaat? Ik probeer wel rond de 2k te blijven voor kookplaat met afzuiging.
Afbeeldingslocatie: https://media.miele.com/images/2000017/200001711/20000171141.png?d=540&impolicy=boxed

Wij gaan zelf waarschijnlijk voor de Miele KMDA 7476 FL
Maar die is duurder dan de Siemens bijvoorbeeld.
We vinden het ontwerp mooi.
En de bediening eenvoudig.
Dat is eigenlijk het enige waar we op gelet hebben.

Bij Bora vinden we de ronde afzuiging niet zo mooi.

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09:27
Nu we het over de afzuiging hebben, heeft iemand ervaring met de Airo design?
Deze afzuiging kan veel meer m3 lucht afzuigen dan een Bora.

Heeft iemand hier wat nuttigs over te zeggen?

https://www.airodesign.nl/product/integral-fit-in-g5/ Deze vinden we mooi en is te krijgen voor €2000,-

• Strider
ChUcKiE schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:07:
[...]

Dat moet ik opzoeken, maar de kastenwand is 3 meter breed (5 kasten) en het eiland is 3 meter bij 1,2 meter,
Flink eiland zeg! Mag ik vragen hoe breed je woonkamer is en waarom je hebt gekozen voor een schiereiland en niet voor een eiland?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Strider schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:41:
[...]

Flink eiland zeg! Mag ik vragen hoe breed je woonkamer is en waarom je hebt gekozen voor een schiereiland en niet voor een eiland?
Hier staan wat afmetingen van de keuken van @ChUcKiE

ChUcKiE in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Uiteindelijke opstelling is wel anders

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

vinom schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:42:
Hier gisteren de knoop doorgehakt en de keuken besteld bij Keukenloods, na een 'prijsstrijd' met Superkeukens.

***members only***
Ik ben benieuwd hoe dat koken voor het raam gaat bevallen. Ik heb koken en spoelen omgedraaid zitten en de waterspetters op het raam zijn al best irritant. Benieuwd hoe dat met bakvet gaat zijn.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
vinom schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 10:42:

***members only***
Ik ben afgelopen week hier de lokale Keukenloods binnen gelopen. Mannen daar hadden totaal geen interesse om een gesprek aan te gaan. Die ervaring had ik ook al toen ik 3 jaar geleden een nieuwe afzuigkap nodig had en zij hetzelfde gedrag vertoonde in die vestiging. Toen dat ding geleverd werd bleek er een beschadiging op de Novy kap te zitten en het was een ramp, lees onmogelijk, dat ding om te ruilen want u heeft hem al uitgepakt. Joh, hoe moet ik anders dat ding inspecteren. Keukenloods gaat hem bij mij niet worden.

Naar aanleiding van dit topic bij Super Keukens geweest. 3 jonge dames die alleen maar heel druk waren met elkaar op notabene een rustige dinsdag. Aantal deuren verder binnen gelopen bij Bruynzeel en eindelijk een normaal gesprek en maar een afspraak ingepland.

Bij thuiskomst maar gebeld met Superkeukens en daar mijn ervaring met hun vestiging gedeeld. Waren niet blij met deze mededeling en hebben bij een vestigingsmanager ander filiaal een afspraak voor me geregeld.

Ik was al bang voor een lang en zwaar traject om na jaren eens wat nieuws te gaan kopen en de eerste ervaring zijn niet positief. Recessie heeft duidelijk nog niet toegeslagen en er wordt nog steeds te makkelijk geld verdiend. Overweeg te wachten op een enorme daling van de vraag. Dan rennen ze wellicht weer voor de klanten en gaat de rode loper weer uit. 8)

• FrankSpin
  • Niet online
.

• SquareOne
FrankSpin schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 14:23:
Bedankt iedereen, op jullie ervaring maar voor de Bora kookplaat gegaan ;-)

Dit is het geworden

***members only***
Vaatwasser? Koelkast? Vriezer?

3 (stoom)(combi)ovens! :D _/-\o_

• FrankSpin
  • Niet online
.

[ Voor 108% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:50 ]

• Vae Victus
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-04 22:39

Vae Victus

Awesome God

Iemand ervaring met een Faber afzuigkap? met name dit model:
Faber Chloe

I believe in Christianity as I believe that the sun has risen: not only because I see it, but because by it I see everything else. C.S. Lewis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kruimschaag
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-06 19:34
Jeroenon schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:18:
Nu we het over de afzuiging hebben, heeft iemand ervaring met de Airo design?
Deze afzuiging kan veel meer m3 lucht afzuigen dan een Bora.

Heeft iemand hier wat nuttigs over te zeggen?

https://www.airodesign.nl/product/integral-fit-in-g5/ Deze vinden we mooi en is te krijgen voor €2000,-
Wij hebben ook voor deze inductie kookplaat met afzuiging gekozen. We hebben er een goed gevoel bij. Bij de bekendere merken betaal je natuurlijk ook deels voor de naam/marketing.

• Denizli
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-04 09:57
Bijna iedereen kiest voor inductiekookplaat met recirculatie afzuiging. In het Miele experience centre werd ons verteld dat die niet zo goed werkt als een recirculatie afzuiger op het plafond. De lucht gaat namelijk omhoog en niet naar beneden.

[ Voor 7% gewijzigd door Denizli op 25-09-2022 23:17 ]

• Denizli
MadDonkey schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:45:
[...]

Ja kan kloppen. Dank. Miele NL gaf ook aan garantie te verlenen. Echter we kopen in NL.

• SquareOne
Denizli schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:21:
Bijna iedereen kiest voor inductiekookplaat met recirculatie. In het Miele experience centre werd verteld dat die niet zo goed werkt als een afzuiger op het plafond. De lucht gaat namelijk omhooggevallen en niet naar beneden.
Mijn 2 centen.

Ik denk dat je een inductie kookplaat met afzuiging bedoelt? Een afzuiger op het plafond kan namelijk ook met recirculatie zijn.

Verder denk ik dat een afzuigkap aan het plafond niet beter werkt dat een kookplaat met afzuiging. Stel plafond is 265 hoog. Afzuiger is 20 a 30cm. kookplaat of 95cm. Dan zit er dus bijna 1,5 meter tussen de kookplaat en de afzuiger, dat is ook niet echt optimaal.

Ik denk wel dat een afzuigkap aan de muur, op ca. 60-70cm boven de kookplaat wellicht beter kan afzuigen dan een kookplaat met afzuiging. Maar dan heb je wel zo'n lelijk ding voor je neus hangen.

Recirculatie vs naar buiten afzuigen? Dat is een hele andere discussie en staat los van kookplaat met afzuiging vs afzuigkap aan plafond of muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
SquareOne schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:37:
[...]

Mijn 2 centen.

Ik denk dat je een inductie kookplaat met afzuiging bedoelt? Een afzuiger op het plafond kan namelijk ook met recirculatie zijn.

Verder denk ik dat een afzuigkap aan het plafond niet beter werkt dat een kookplaat met afzuiging. Stel plafond is 265 hoog. Afzuiger is 20 a 30cm. kookplaat of 95cm. Dan zit er dus bijna 1,5 meter tussen de kookplaat en de afzuiger, dat is ook niet echt optimaal.

Ik denk wel dat een afzuigkap aan de muur, op ca. 60-70cm boven de kookplaat wellicht beter kan afzuigen dan een kookplaat met afzuiging. Maar dan heb je wel zo'n lelijk ding voor je neus hangen.

Recirculatie vs naar buiten afzuigen? Dat is een hele andere discussie en staat los van kookplaat met afzuiging vs afzuigkap aan plafond of muur.
Daarom hebben wij de afzuigkap op 1,85m boven het eiland hangen. Kan ik m’n hoofd er niet tegenaan stoten, en toch goede afzuiging naar buiten. Novy adviseert max 80 cm boven de kookplaat. Daar zitten wij wel iets boven qua afstand.
Of het mooi is, tja er hangt wel een kap in de keuken. Ik vind het niet lelijk, wellicht is het mooier zonder :p

Wij komen van gas af en ik merk dat met inductie kook lucht veel minder hard stijgt dan bij gas. Ik zie dat als je een eitje bakt dat de rook makkelijk af te zuigen is met werkblad afzuiging. Maar als je gaat roerbakken/wokken zie ik het niet gebeuren. Die rook stijgt gewoon veel te snel of effectief naar beneden te kunnen trekken.

• MotorBeast
Z___Z schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:52:
[...]

Daarom hebben wij de afzuigkap op 1,85m boven het eiland hangen. Kan ik m’n hoofd er niet tegenaan stoten, en toch goede afzuiging naar buiten. Novy adviseert max 80 cm boven de kookplaat. Daar zitten wij wel iets boven qua afstand.
Of het mooi is, tja er hangt wel een kap in de keuken. Ik vind het niet lelijk, wellicht is het mooier zonder :p

Wij komen van gas af en ik merk dat met inductie kook lucht veel minder hard stijgt dan bij gas. Ik zie dat als je een eitje bakt dat de rook makkelijk af te zuigen is met werkblad afzuiging. Maar als je gaat roerbakken/wokken zie ik het niet gebeuren. Die rook stijgt gewoon veel te snel of effectief naar beneden te kunnen trekken.
Tnkx. Ik twijfelde hier al over. Wordt dus gewoon een mooie Novy kap weer. Top dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Strider schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:41:
[...]

Ik zal kijken of ik een geschikte plattegrond kan vinden, maar de breedte waar de keuken staat is iets van 4,20 of zo. Schiereiland van 3 meter kwam voor ons het beste uit. Een eiland van 2,40 of 1,80 vind ik dan ook veel te kort.

• SquareOne
ChUcKiE schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 20:08:
[...]

Ik zal kijken of ik een geschikte plattegrond kan vinden, maar de breedte waar de keuken staat is iets van 4,20 of zo. Schiereiland van 3 meter kwam voor ons het beste uit. Een eiland van 2,40 of 1,80 vind ik dan ook veel te kort.
Voor 1 functie, koken of spoelen), is dat wel voldoende m.i.

Dan moet je vaak wel concessies doen op kastenwand om op een andere plek nog voldoende werkblad te creëren voor de andere functie.

In jullie ruimte is dit (schiereiland met grote kastenwand) wat mij betreft een goede oplossing.

[ Voor 21% gewijzigd door SquareOne op 24-09-2022 21:26 ]

• keukenprinses
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-07-2024
Dag allemaal,

Ik vroeg me af hoe de volgende keuken merken zich tot elkaar verhouden in termen van kwaliteit en mate van afwerking. Wij zijn geinteresseerd in deze merken vanwege de donker eiken fineer fronten die zij aanbieden: Pronorm vs Rotpunkts vs Next125.

Ik weet dat Next125 het duurst is, maar ik vraag me af of het de meerprijs waard is als je geen bijzondere wensen hebt met betrekking tot maatvoering. Ook zouden de greeplijsten in een beperkt aantal kleuren beschikbaar zijn (niet matchend met de fronten)

Verder klopt het dat Pronorm binnenkasten altijd wit zijn? Dus als je een zwarte kleur front hebt dat je witte binnenkanten hebt.

Veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 09:27
Kruimschaag schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:31:
[...]

Wij hebben ook voor deze inductie kookplaat met afzuiging gekozen. We hebben er een goed gevoel bij. Bij de bekendere merken betaal je natuurlijk ook deels voor de naam/marketing.
Oké, maar jullie hebben hem dus nog niet in gebruik? Hebben jullie hem ik het echt gezien en gehoord?

Iemand anders ervaring met Airo Design?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kruimschaag
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-06 19:34
Jeroenon schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:32:
[...]

Oké, maar jullie hebben hem dus nog niet in gebruik? Hebben jullie hem ik het echt gezien en gehoord?

Iemand anders ervaring met Airo Design?
Wij hebben ‘m gezien en gehoord naast een Bora puru en het verschil qua geluid was naar mijn mening niet hoorbaar. Het materiaalgebruik bij de Airo sprak ons ook aan. RVS ipv een plastic. Het design mbt het aangeven van de kookzones vinden we ook mooier.
Daarnaast hebben vrienden van ons ook een Airo en daar hebben we de plaat in werking gezien. Doet gewoon wat je ervan mag verwachten.
Ik zou zeggen ga naar een showroom en probeer ze beide uit en maak ze eens open. Succes met jullie keuze!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SquareOne
keukenprinses schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:22:
Dag allemaal,

Ik vroeg me af hoe de volgende keuken merken zich tot elkaar verhouden in termen van kwaliteit en mate van afwerking. Wij zijn geinteresseerd in deze merken vanwege de donker eiken fineer fronten die zij aanbieden: Pronorm vs Rotpunkts vs Next125.

Ik weet dat Next125 het duurst is, maar ik vraag me af of het de meerprijs waard is als je geen bijzondere wensen hebt met betrekking tot maatvoering. Ook zouden de greeplijsten in een beperkt aantal kleuren beschikbaar zijn (niet matchend met de fronten)

Verder klopt het dat Pronorm binnenkasten altijd wit zijn? Dus als je een zwarte kleur front hebt dat je witte binnenkanten hebt.

Veel dank!
Ik zou eens zoeken op de merken die je noemt in de topic. Ook staat er in de startpost e.e.a. over segmenten.
Vrijwel alle info is ook in de brochures van de fabrikanten te vinden.

Zetje in de goede richting:

Paar zaken waar je naar moet kijken, die verschillen in prijs en kwaliteit veroorzaken:

Korpushoogte - onderstreept wat meestal standaard wordt toepast
Next125: 75cm, 81,25cm, 87,5cm
Pronorm: 70,4cm (classicline), 76,8 (x-line, y-line), 83,2cm (x-line+, y-line+)
Rotpunkt: 78cm (X13, G78), 91cm (newdimensions, G91)

Korpuskleur
Next125: standaard QUARZ GRIJS, optioneel geen idee, iemand?
Pronorm: wit of statusgrijs pearl
Rotpunkt: 26 kleuren beschikbaar (geen idee of er meerprijs is)

Ladesysteem
Next125: standaard Blum Legrabox
Pronorm: standaard ProStyle, optioneel ProTech 2.0 (gelijkwaardig aan Legrabox)
Rotpunkt: ZIRCON 950, optioneel ZIRCON1400 (smallere glazen zijkant, maar gevoelsmatig zou ik Legrabox of ProTech 2.0 kwalitatief hoger inschatten)

Greeplijsten
Next125: 10 verschillende kleuren mogelijk (geen idee of er meerprijs is)
Pronorm: 10 verschillende kleuren mogelijk (geen idee of er meerprijs is)
Rotpunkt: INOX, alle SC/LX kleuren, MX (Black, Carbon, White, en Snow)

Fronten
Eigenlijk een van de belangrijkste, zo niet het belangrijkste oorzaken van prijsverschillen. Probeer vergelijkbare type fronten te vergelijken tussen de verschillende merken. Het heeft niet zoveel zin als je bij Next125 een Fenix front neemt, en bij Rotpunkt en kunststof gelamineerd front. Dan ontstaan er significante prijsverschillen.

[ Voor 8% gewijzigd door SquareOne op 25-09-2022 10:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:08
Denizli schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:21:
Bijna iedereen kiest voor inductiekookplaat met recirculatie. In het Miele experience centre werd verteld dat die niet zo goed werkt als een afzuiger op het plafond. De lucht gaat namelijk omhooggevallen en niet naar beneden.
Dat was ook onze overweging om voor een traditionele afzuigkap te gaan. Natuurkundige wetten bepalen nog altijd dat rook, geurtjes en (water)dampen naar boven gaan. In dat licht bezien is zo'n Bora en aanverwanten slechts een tijdelijke gimmick, denk ik. Ik weet, dat ik nu tegen heel wat scheentjes aantrap... Excuses daarvoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
rowicom schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:41:
[...]

Dat was ook onze overweging om voor een traditionele afzuigkap te gaan. Natuurkundige wetten bepalen nog altijd dat rook, geurtjes en (water)dampen naar boven gaan. In dat licht bezien is zo'n Bora en aanverwanten slechts een tijdelijke gimmick, denk ik. Ik weet, dat ik nu tegen heel wat scheentjes aantrap... Excuses daarvoor.
Hoezo excuses? Je onderbouwt het toch perfect? Wanneer komt de eerste douche met afvoer in het plafond? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

In dat licht bezien is zo'n Bora en aanverwanten slechts een tijdelijke gimmick, denk ik.
Zal zeker geen gimmick zijn.
Kan nog wel wat fine tuning gebruiken.
Maar genoeg ervaringen inmiddels over de jaren om te concluderen dat dit voor een heleboel gezinnen prima voldoet.

Ook niet vergeten dat de kookgewoonten veranderen.
Stoomovens nemen veel taken over die vroeger op het gasfornuis gebeurden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrJZ
  • Laatst online: 05-10-2022
[...]

Ik ben het helemaal met je eens. Een ander reden is afzuigcapaciteit en extra ruimte die nodig is in de onderkast. Het ook voorkomen dat de pan overloopt omdat je even niet oplet. Dat is extra schoonmaken met een geïntegreerde afzuigkap. Als je geen afzuigkap wil zien, dan is een vlakscherm afzuigkap ook een optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:47
Z___Z schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:52:
[...]

Zelfde ervaring hier. Werden redelijk gepushed richting ingebouwde hercirculatie afzuig, maar ik wilde niet de ruimte op de kookplaat, en die eronder, ervoor opgeven. Dus lekker een 90cm Siemens iq700 flex inductie plaat, met een Novy inbouw plafond unit in koof. Zit meer dan 1 meter boven kookplaat maar “zuigt als een Jekko” ;) ik was wat bang voor de effectiviteit maar dat gaat boven verwachting goed en zit mooi ingebouwd en niet in de weg. Absoluut geen spijt van dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Rzaan schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:46:
[...]

Zal zeker geen gimmick zijn.
Kan nog wel wat fine tuning gebruiken.
Maar genoeg ervaringen inmiddels over de jaren om te concluderen dat dit voor een heleboel gezinnen prima voldoet.

Ook niet vergeten dat de kookgewoonten veranderen.
Stoomovens nemen veel taken over die vroeger op het gasfornuis gebeurden.
Mijn wok acties gaan toch echt niet veranderen. :N Verder blijf ik toch echt lekker zelf friet snijden, voorbakken en afbakken met bijbehorende dampen. :Y En een stoomoven neem ik echt niet. Gewoon groenten/aardappelen stomen in een pan met een laagje met daarboven een stoommandje. Doe ik al jaren ivm smaak/vitaminen en gas besparing. Tel uit je winst. Scheelt weer een apparaat. Verder kan je ook stomen in een combimagnetron/oven of een gewone magnetron.

Ik heb sinds 3 jaar een Novy afzuigkap omdat de vorige dood ging. Had ik jaren eerder moeten doen want ruik nu pas hoe vroeger mijn huis stonk na het koken met een goedkoper ding. Ik ga op afzuiging geen enkele concessie meer doen. Moet optimaal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

[...]

Iedereen moet de keuze zelf maken, maar de argumenten voor het ene of het andere worden hier wel steeds vreemder?.. Diezelfde natuurkundige wetten bepalen dat een afzuigmotor die lucht naar beneden kan verplaatsen.

Ik bedoel, vliegtuigen vallen altijd naar de aarde toe volgens de 'natuurkundige wetten'. Zijn dat ook tijdelijke gimmicks dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Greebs schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:13:
[...]

Iedereen moet de keuze zelf maken, maar de argumenten voor het ene of het andere worden hier wel steeds vreemder?.. Diezelfde natuurkundige wetten bepalen dat een afzuigmotor die lucht naar beneden kan verplaatsen.

Ik bedoel, vliegtuigen vallen altijd naar de aarde toe volgens de 'natuurkundige wetten'. Zijn dat ook tijdelijke gimmicks dan?
Vliegtuigen stijgen juist op door natuurkundige wetten. ;) Totdat de motor uitvalt. Dan vallen ze naar de aarde, ook door natuurkundige wetten. Beetje verkeerd argument lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

MotorBeast schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:16:
[...]

Vliegtuigen stijgen juist op door natuurkundige wetten. ;) Totdat de motor uitvalt. Dan vallen ze naar de aarde. Beetje verkeerd argument lijkt me.
En vul deze zinnen nu eens net wat anders in, maar dan met kooklucht en een afzuigmotor...

(Overigens vallen vliegtuigen ook naar de aarde terwijl de motor draait. Maar goed het hoeft geen natuurkundeles te worden, ik wil alleen even de absurditeit van de conclusie 'tijdelijke gimmick' laten zien.)

[ Voor 22% gewijzigd door Greebs op 25-09-2022 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

MotorBeast schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:12:
[...]

Mijn wok acties gaan toch echt niet veranderen. :N Verder blijf ik toch echt lekker zelf friet snijden, voorbakken en afbakken met bijbehorende dampen. :Y En een stoomoven neem ik echt niet. Gewoon groenten/aardappelen stomen in een pan met een laagje met daarboven een stoommandje. Doe ik al jaren ivm smaak/vitaminen en gas besparing. Tel uit je winst. Scheelt weer een apparaat. Verder kan je ook stomen in een combimagnetron/oven of een gewone magnetron.

Ik heb sinds 3 jaar een Novy afzuigkap omdat de vorige dood ging. Had ik jaren eerder moeten doen want ruik nu pas hoe vroeger mijn huis stonk na het koken met een goedkoper ding. Ik ga op afzuiging geen enkele concessie meer doen. Moet optimaal zijn.
Ieder zijn keuze, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat doet.
Inductieplaten met geïntegreerde afzuiging worden bij de duizenden verkocht.
Idem voor stoomovens.
Dus het is een feitelijk gegeven dat kookgebruiken aan het veranderen zijn.

Jouw ervaring is N=1 en zegt niets over de stelling dat kookplaatafzuiging een gimmick is of een blijvertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Rzaan schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:19:
[...]

Ieder zijn keuze, maar dat wil niet zeggen dat iedereen dat doet.
Inductieplaten met geïntegreerde afzuiging worden bij de duizenden verkocht.
Idem voor stoomovens.
Dus het is een feitelijk gegeven dat kookgebruiken aan het veranderen zijn.

Jouw ervaring is N=1 en zegt niets over de stelling dat kookplaatafzuiging een gimmick is of een blijvertje.
Ik zei toch niet dat het een gimmick was? 8)7 Ik ben er wel van overtuigd dat het nooit optimaler werkt dan een kap boven je kook gebeuren.

Ik ken er een aantal met zo'n stoomoven ja. Goed omgepraat door de keukenverkoper en ...... ze gebruiken hem nooit. * Kookgebruiken zijn aan het veranderen ja....de meeste zijn te lui er enige tijd in te steken. *

De smilies zijn niet constructief, daarnaast is een n=1 ervaring niet representatief voor iedereen.

[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 25-09-2022 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:08
Greebs schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:13:
[...]

Slaat als kut op Dirk, zou Johan Derksen zeggen. Bovendien onjuist als je in de trant van mijn bijdrage wilde reageren. Dan zou jouw vliegtuig juist omhoog 'vallen'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

rowicom schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:27:
[...]

Slaat als kut op Dirk, zou Johan Derksen zeggen. Bovendien onjuist als je in de trant van mijn bijdrage wilde reageren. Dan zou jouw vliegtuig juist omhoog 'vallen'.
Ik denk dat hij doelt op het feit dat je weliswaar natuurkundige fenomenen hebt zoals warme lucht stijgt op en zwaartekracht, maar dat je met de juiste maatregelen deze fenomenen voor de gek kunt houden.
Een vliegtuig doet dat bijvoorbeeld door voortstuwing en de vorm van een vleugel.
Een afzuigkap in de kookplaat doet dat door hard genoeg af te zuigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sNielz123
  • Laatst online: 10:12
Ik snap sowieso de neiging niet om alle kookgeuren weg te filteren. Ok als je frituurt, maar dat kan vaak ook buiten of in de schuur.
Maar als ik verse soep maak oid is de kookgeur nou net een gedeelte van de hele eetbeleving.

Mijn kleinste komt thuis van voetbal, loopt de bijkeuken in: “Yes! Papa maakt pannekoeken!”
Niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrJZ
  • Laatst online: 05-10-2022
sNielz123 schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:45:
Ik snap sowieso de neiging niet om alle kookgeuren weg te filteren. Ok als je frituurt, maar dat kan vaak ook buiten of in de schuur.
Maar als ik verse soep maak oid is de kookgeur nou net een gedeelte van de hele eetbeleving.

Mijn kleinste komt thuis van voetbal, loopt de bijkeuken in: “Yes! Papa maakt pannekoeken!”
Niks mis mee.
Hangt van de geur af. Er zien genoeg kookluchten die je niet wilt ruiken als je op de bank zit, zeker niet uren of zelfs dagenlang. Geuren gaan in de muren/plafond zitten. Je gaat het zelfs zien. Het is net zoals roken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
DrJZ schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:03:
[...]

Hangt van de geur af. Er zien genoeg kookluchten die je niet wilt ruiken als je op de bank zit, zeker niet uren of zelfs dagenlang. Geuren gaan in de muren/plafond zitten. Je gaat het zelfs zien. Het is net zoals roken.
Als ik kan zien en ruiken in mijn keuken dat er vaak goeie carbonara of echt lekker stoofvlees wordt gemaakt, helemaal goed.
Als je kookkunsten niet verder gaan als zwarte tosti’s tsja, dan snap ik het _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
olafmol schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:06:
[...]

Zelfde ervaring hier. Werden redelijk gepushed richting ingebouwde hercirculatie afzuig, maar ik wilde niet de ruimte op de kookplaat, en die eronder, ervoor opgeven. Dus lekker een 90cm Siemens iq700 flex inductie plaat, met een Novy inbouw plafond unit in koof. Zit meer dan 1 meter boven kookplaat maar “zuigt als een Jekko” ;) ik was wat bang voor de effectiviteit maar dat gaat boven verwachting goed en zit mooi ingebouwd en niet in de weg. Absoluut geen spijt van dus.
Idem hier. Wilde sowieso afvoer naar buiten. Ik wil dat vocht niet in kastjes hebben oid. Keukenboer toch een Bora adviseren. Al vrij snel de discussie daarover afgekapt, door te zeggen dat we een 5 pits plaat wilden.
Nu hangt er dus een dikke Novy plafond kap in de koof die we toch al moeten maken. Boven de Novy 5-pits plaat.
Hangt idd ook wat boven de meter, merk je niets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
DrJZ schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:03:
[...]

Ik geen enkele. Maak vaak stoofschotels die uren staan te pruttelen. Lekker als mijn gordijnen nog dagen daarnaar ruiken. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Met betrekking tot de afzuiging gaan wij er hier thuis alleen maar op vooruit met een Bora straks. Er hangt nu een el cheapo afzuigkap van de bouwmarkt die teveel herrie maakt en niet goed werkt, dus die laten we vaker uit dan aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
FrankSpin schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:40:
Afzuigen naar buiten is toch wel beetje not done in nieuwbouw. Met een WTW inclusief aanvoer/toevoer krijg je dan enorme verstoring. Want er gaat opeens veel meer lucht uit de ruimte dan er binnen komt.

Bovendien blaas je volop warme lucht naar buiten. Ook niet heel milieuvriendelijk.

Afzuigen naar buiten ga je op termijn enkel in een professionele omgeving zien. Net zoals het koken op gas.

Is dat erg? Misschien voor sommige puristen, maar het gros van de mensen leert op een andere manier koken.

Er wordt gebruik gemaakt van nieuwe technieken zoals een stoomoven. Of bijvoorbeeld een airfryer gebruiken als een traditionele frituurpan.

Verandering is nooit gemakkelijk, maar soms wel noodzakelijk
Dan ben ik een purist blijkbaar. Friet bakken komt bij mij toch tot het end uit de olie en liefst nog uit Ossenwit. Zalig. (En zelf snijden en voorbakken).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:16

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Er is wat gekibbel en op de man spelen opgeruimd. Hou het aub vriendelijk en constructief naar elkaar.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 16:00
Afzuigen naar buiten is toch wel beetje not done in nieuwbouw. Met een WTW inclusief aanvoer/toevoer krijg je dan enorme verstoring. Want er gaat opeens veel meer lucht uit de ruimte dan er binnen komt.

Bovendien blaas je volop warme lucht naar buiten. Ook niet heel milieuvriendelijk.

Afzuigen naar buiten ga je op termijn enkel in een professionele omgeving zien. Net zoals het koken op gas.

Is dat erg? Misschien voor sommige puristen, maar het gros van de mensen leert op een andere manier koken.

Er wordt gebruik gemaakt van nieuwe technieken zoals een stoomoven. Of bijvoorbeeld een airfryer gebruiken als een traditionele frituurpan.

Klopt inderdaad in verband met de onbalans.
Betreft de frituurpan vervangen door een airfryer of stoomoven, dit is toch een andere beleving. Ik zet mijn frituurpan al jaren gewoon buiten. zelfs een traditionele afzuiging naar buiten voldoet eigenlijk niet om alle geuren weg te krijgen. Nuja ieder zijn voorkeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
beOnt schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:51:
[...]

Klopt inderdaad in verband met de onbalans.
Betreft de frituurpan vervangen door een airfryer of stoomoven, dit is toch een andere beleving. Ik zet mijn frituurpan al jaren gewoon buiten. zelfs met traditionele afzuiging naar buiten voldoet eigenlijk niet om alle geuren weg te krijgen. Nuja ieder zijn voorkeur
We hebben dan ook geen nieuwbouwwoning, maar eentje uit 1965.
En de aifryer is prima voor een kroket of een stuk kip en zelf de speciale friet, maar frikadellen kaassouffles zijn uit de frituur toch echt heel veel lekkerder.

Maar zoals je zeft, ieder zijn voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online

Wij hebben ook WTW en tot nu toe nog niks gemerkt van te weinig lucht aanvoer in de keuken om de lucht aan te vullen die de afzuigkap naar buiten duwt. je kan de WTW unit instellen dat hij standaard iets meer lucht naar binnen zuigt dan afgezogen wordt. Dit samen met een groot huis inhoud, zorgt voor meer dan voldoende lucht om onderdruk te voorkomen.

Gezien de onderzoeken maar fijnstof in huis door kooklucht, kan het ook zomaar zijn dat recirculatie over 10 jaar het nieuwe asbest is.

Nederlandse keuken is sowieso al niet veel soeps, als je dan ook nog bij de gerechten moet gaan houden die geen fijnstof opleveren, houd je weinig variatie over. Geen gebakken vlees meer, alles of gestoomd in de stoomoven of gekookt in water. Hoe leer je een biefstuk op een andere manier te bakken zonder rookontwikkeling? Of hoe rul je gehakt op voor je pastasaus zonder rookontwikkeling? Ja de pastasaus kan je ook kant en klaar kopen in een potje waar het gehakt al in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-06 08:14
Vrijdag zijn we gebeld door de keukenleverancier over onze Neff combi-oven die niet geleverd is.
Neff heeft een 'nieuw model', wat simpelweg neerkomt op de C17MS22G0 zonder de Home Connect chip. Van G0 voor de vorm maar artikel G1 gemaakt.
De keuze: Waarschijnlijk tot september 2023 wachten op de bestelde, of wisselen naar degene zonder Home Connect, die mogelijk dan dit jaar nog komt. Dus die keuze was geen keuze.

Los van de verschillende meningen die ook jullie hierover zullen hebben; Neff, had dat een jaar geleden verteld zeg.. We hebben toch alleen maar Wifi-ruzie met de wel geleverde oven met Home Connect. Die connectivity was al geen enkel argument om voor dit model te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Z___Z schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:03:
[...]

Wij hebben ook WTW en tot nu toe nog niks gemerkt van te weinig lucht aanvoer in de keuken om de lucht aan te vullen die de afzuigkap naar buiten duwt. je kan de WTW unit instellen dat hij standaard iets meer lucht naar binnen zuigt dan afgezogen wordt. Dit samen met een groot huis inhoud, zorgt voor meer dan voldoende lucht om onderdruk te voorkomen.

Gezien de onderzoeken maar fijnstof in huis door kooklucht, kan het ook zomaar zijn dat recirculatie over 10 jaar het nieuwe asbest is.
Maar WTW staat voor WarmteTerugWin.
Dat doe je dan toch teniet?
Of begrijp ik het verkeerd?

Wordt bij recirculatie de fijnstof niet in het filter opgenomen?
Ik bedoel: Geur is ook niets anders dan een paar moleculen van het materiaal dat je ruikt.
Als die wel in het filter blijven hangen, waarom fijnstof dan niet?
Of kan een recirculatie-filter dat toch niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:47
WaterFire schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:04:
Vrijdag zijn we gebeld door de keukenleverancier over onze Neff combi-oven die niet geleverd is.
Neff heeft een 'nieuw model', wat simpelweg neerkomt op de C17MS22G0 zonder de Home Connect chip. Van G0 voor de vorm maar artikel G1 gemaakt.
De keuze: Waarschijnlijk tot september 2023 wachten op de bestelde, of wisselen naar degene zonder Home Connect, die mogelijk dan dit jaar nog komt. Dus die keuze was geen keuze.

Los van de verschillende meningen die ook jullie hierover zullen hebben; Neff, had dat een jaar geleden verteld zeg.. We hebben toch alleen maar Wifi-ruzie met de wel geleverde oven met Home Connect. Die connectivity was al geen enkel argument om voor dit model te gaan.
Wij hadden ook een Neff combi oven in bestelling staan, levertijd werd ook steeds waziger. Uiteindelijk voor een Siemens combi oven gekozen, tot nu toe geen spijt. Wifi en apps hoef ik niet in mijn keuken, en los van de rare UX (draaiwieltje dat ik niet kan indrukken, daarvoor moet ik weer op een scherm drukken duhhhhh) tot nu toe meer dan tevreden, ding is stil, snel en werkt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:28:
[...]

Maar WTW staat voor WarmteTerugWin.
Dat doe je dan toch teniet?
Of begrijp ik het verkeerd?

Wordt bij recirculatie de fijnstof niet in het filter opgenomen?
Ik bedoel: Geur is ook niets anders dan een paar moleculen van het materiaal dat je ruikt.
Als die wel in het filter blijven hangen, waarom fijnstof dan niet?
Of kan een recirculatie-filter dat toch niet aan?
WTW sla je over inderdaad als je direct naar buiten afzuigt.
Droge lucht bevat 1,29 kJ/m3/dK volgens deze website.
https://www.joostdevree.nl/shtmls/warmtecapaciteit.shtml

Dus stel buiten is het 0 graden en binnen 20. Dan verlies je 20 graden. Bij afzuiging van 750m3/uur zuig je in 20 minuten dus 250 m3 af. Uitgaande dat je alle energie verliest, kost dit 1,8 kWh warmte. Bij het verwarmen met een warmtepomp met COP 4 kost dit 0,45 kWh stroom. Is dus wel te overzien. Het is in Nederland bijna nooit 0 graden. Dus de meeste dagen heb je minder verlies. In de zomer ben je wel meteen de warme kook lucht kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 14:57
MotorBeast schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:28:
[...]

Ik geen enkele. Maak vaak stoofschotels die uren staan te pruttelen. Lekker als mijn gordijnen nog dagen daarnaar ruiken. :N
Dan heb je een heel klein huis, of gordijnen direct naast je kookplaat. Want als ik een stoof maak, staat de afzuiging alleen aan bij het schroeien van het vlees. Daarna heb ik geen afzuiging meer nodig. Laat die lekkere subtiele lucht maar het huis door gaan. Heerlijk.

Bijkomend voordeel: in de winter heb je vaak een te lage luchtvochtigheid. Door niet alles af te zuigen, kan de kookdamp je RLV in balans brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Z___Z schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:03:
[...]

Nederlandse keuken is sowieso al niet veel soeps, als je dan ook nog bij de gerechten moet gaan houden die geen fijnstof opleveren, houd je weinig variatie over. Geen gebakken vlees meer, alles of gestoomd in de stoomoven of gekookt in water. Hoe leer je een biefstuk op een andere manier te bakken zonder rookontwikkeling? Of hoe rul je gehakt op voor je pastasaus zonder rookontwikkeling? Ja de pastasaus kan je ook kant en klaar kopen in een potje waar het gehakt al in zit.
Het is verbazingwekkend hoe snel je fijnstof in je huis hebt. Het roosteren van een boterham in de broodrooster zorgt er al voor dat de fijnstof levels boven de 10 ug/m3 komen of het bakken van een brood in een broodbakmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizli
SquareOne schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:37:
[...]

Mijn 2 centen.

het gaat om inderdaad recirculatie afzuiging in de kookplaat of opmhet plafond. Ik begrijp verder je uitleg dat 1,5 meter omhoog niet ideaal is maar je moet wel echt zorgen dat de lucht maar beneden gaat om het goed weggezogen te krijgen. Naar buiten is geen optie ivm wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
t14wo schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:50:
[...]

Dan heb je een heel klein huis, of gordijnen direct naast je kookplaat. Want als ik een stoof maak, staat de afzuiging alleen aan bij het schroeien van het vlees. Daarna heb ik geen afzuiging meer nodig. Laat die lekkere subtiele lucht maar het huis door gaan. Heerlijk.

Bijkomend voordeel: in de winter heb je vaak een te lage luchtvochtigheid. Door niet alles af te zuigen, kan de kookdamp je RLV in balans brengen.
Ik moet echt de lucht van bijvoorbeeld hachee niet door mijn huis hebben. Van mijn bord af ja. Daarvoor en daarna echt niet. Nee dank u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 14:57
MotorBeast schreef op maandag 26 september 2022 @ 00:20:
[...]

Ik moet echt de lucht van bijvoorbeeld hachee niet door mijn huis hebben. Van mijn bord af ja. Daarvoor en daarna echt niet. Nee dank u.
Geen idee wat jij in de hachee gooit. Een heel zacht pruttelende pan komt nauwelijks lucht vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
t14wo schreef op maandag 26 september 2022 @ 00:29:
[...]

Geen idee wat jij in de hachee gooit. Een heel zacht pruttelende pan komt nauwelijks lucht vanaf.
Wat je wil nu bereiken? :? Ik wil gewoon geen kookluchten in mijn huis, ik ruik het wel, jij niet of vindt het lekker. Point taken.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 26-09-2022 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauwrenss
  • Laatst online: 13:50
Zijn er vaste momenten bekend waarop de prijzen van de apparatuur van Bosch/Siemens aangepast worden?

Ik heb een offerte van B&K ontvangen, zij geven aan dat de prijs van de apparatuur per 1 oktober omhoog zou gaan. Het bedrag in de offerte zou dan gelden tot eind september. Zelf heb ik een vermoeden dat ze deze verhoging gebruiken om snel een akkoord te ontvangen op de offerte.

Ik heb ook nog een afspraak bij een andere zaak na 1 oktober, dus wil ook graag die offerte afwachten alvorens de offerte van B&K te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Lauwrenss schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:56:
Zijn er vaste momenten bekend waarop de prijzen van de apparatuur van Bosch/Siemens aangepast worden?

Ik heb een offerte van B&K ontvangen, zij geven aan dat de prijs van de apparatuur per 1 oktober omhoog zou gaan. Het bedrag in de offerte zou dan gelden tot eind september. Zelf heb ik een vermoeden dat ze deze verhoging gebruiken om snel een akkoord te ontvangen op de offerte.

Ik heb ook nog een afspraak bij een andere zaak na 1 oktober, dus wil ook graag die offerte afwachten alvorens de offerte van B&K te accepteren.
Heb je B&K al "Uit onderhandeld",of is dit de eerste offerte?
Indien al een prijs waar je tevreden mee bent, kan je de gok nemen en (Indien de prijzen omhoog gaan) straks onderhandelen dat je de keuken wilt afnemen, maar wel voor die prijs.

Indien je nog moet onderhandelen, is het een sigaar uit eigen doos als je de prijs na verhoging tot hetzelfde niveau krijgt onderhandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online

Ik zal je mijn ervaring delen aangezien wij afgelopen vrijdag getekend hebben bij Keukenloods met ook deels Siemens apparatuur. Ik denk dat er een kern van waarheid in zit, maar als wij voor 1 oktober tekenden zou Keukenloods de kosten op zich nemen als de oude lijn niet meer geleverd kon worden en een nieuwe lijn aangeboden zou worden. De nieuwe lijn is sowieso enkele honderden Euro's duurder weer. Dit heb ik ook op laten nemen in de offerte dat dit zo geregeld is. Je zit namelijk met een omslagpunt dat de oude serie niet meer geleverd/besteld kan worden en ik vermoed dat dit rond 1 oktober ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-06 22:51

j4y

Niet perse apparatuur maar wij waren afgelopen weekend bij Mobel Faber en die gaf ook aan dat er (deze week?) een keukenbeurs is waarbij er nieuwe lijnen worden gepresenteerd en daardoor een prijsverhoging van hun keukens na 1 oktober.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
j4y schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:18:
[...]

Niet perse apparatuur maar wij waren afgelopen weekend bij Mobel Faber en die gaf ook aan dat er (deze week?) een keukenbeurs is waarbij er nieuwe lijnen worden gepresenteerd en daardoor een prijsverhoging van hun keukens na 1 oktober.
Dit was rond januari ook bij alle winkels aan de hand waar ik langs ging voor een offerte.
En toen we voor mijn schoonmoeder rond april gingen ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:04

De oude apparatuur is vanaf 1 oktober simpelweg niet meer te bestellen. B&K/Keukenloods zullen wel wat op voorraad hebben staan of in backorder dus die kunnen wel nog even leveren tegen de huidige prijzen.
De prijzen van de nieuwe Bosch en Siemens lijn zijn echter wel fors gestegen dus ik begrijp wel dat ze na 1okt met de nieuwe prijzen gaan rekenen.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-06 21:06
Ik ben bij 2 keukenzaken geweest voor een nieuwe keuken. Zijn hier mensen met de Bora Puru met kastjes boven de plaat? Is dit af te raden? Ik twijfel nog tussen dit systeem of toch een afzuigkap met een andere inductie kookplaat. Scheelt al snel 1000 tot 1500.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
TumTum schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:52:
Ik ben bij 2 keukenzaken geweest voor een nieuwe keuken. Zijn hier mensen met de Bora Puru met kastjes boven de plaat? Is dit af te raden? Ik twijfel nog tussen dit systeem of toch een afzuigkap met een andere inductie kookplaat. Scheelt al snel 1000 tot 1500.
Ik heb nu 3 jaar een Novy afzuigkap. Ik wil geen andere meer straks met een nieuwe keuken. Mooie vlakke plaat, stil en zuigt als een malle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lauwrenss
  • Laatst online: 13:50
Source90 schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:09:
[...]
Heb je B&K al "Uit onderhandeld",of is dit de eerste offerte?
Indien al een prijs waar je tevreden mee bent, kan je de gok nemen en (Indien de prijzen omhoog gaan) straks onderhandelen dat je de keuken wilt afnemen, maar wel voor die prijs.

Indien je nog moet onderhandelen, is het een sigaar uit eigen doos als je de prijs na verhoging tot hetzelfde niveau krijgt onderhandeld.
De prijs die er nu ligt is al deels over onderhandeld. De eerste prijs van B&K was niet zo interessant. Op basis van de offertecheck bij keukenloods gaven zij een prijs af die ruim 2,5K lager ligt dan B&K. Deze lagere prijs meegenomen in de onderhandelingen met B&K, deze is gezakt en liggen nu dichter bij elkaar (keukenloods is goedkoper, nog zonder enige onderhandeling).

Afspraak bij keukenloods staat echter pas begin oktober gepland. Kans bestaat natuurlijk dat keukenloods na 1 oktober ook zegt dat er een prijsverhoging is en dat de prijs uit de offertecheck niet meer haalbaar is.
Pagina: 1 ... 365 ... 516 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1