Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 11:49
Sen schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:28:
[...]

Onze laatste keuken was helemaal op maat door een interieur bouwer maar dat wil ik nu eigenlijk niet. Maar welk merk keuken was dat van dat plaatje?
Hoezo geen Interieurbouwer dan?

200 hoge kasten is niet heel gebruikelijk volgens mij, met een hoge koelkast en een 10cm plint heb je dan boven of onder de koelkast ongeveer 6,5cm over.. Dan moet je met een blindplaat gaan werken. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 13:48
Ambianz schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:10:
Een aantal weken terug is ook bij ons de keuken geplaatst.

Gaat om een Next 125 keuken bij Ihre Küche vandaan. Besteld in januari en precies na het afronden van de verbouwing op de vloer geplaatst.

Prijs van de keuken incl. plaatsen was 16.500. Hiervoor kregen we het volgende:

Next 125 Lavazwart
Bora PURU
Miele vaatwasser G5260SCVIED_3
Siemens combi oven HM636GNS1
Siemens koelkast KI41RADF0
Quooker flex
Composiet blad laagste prijsklasse

Keuken is geplaatst in ongeveer een halve dag. De ombouw hadden we van te voren al af. Keuken past precies. Alles ook op tijd geleverd en dus op de dag zelf alles kunnen afronden.

Hieronder foto's van de tekening, en foto's van de huidige situatie.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Heel erg mooi. Hebben jullie die ombouw zelf gemaakt of laten doen door Ihre?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 13:37
iasix schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 16:49:
[...]

Heel erg mooi. Hebben jullie die ombouw zelf gemaakt of laten doen door Ihre?
Bedankt! Ombouw maken doet Ihre niet. Heeft de aannemer gedaan met metalstud en gipsplaat. Daarna gestuct en geverfd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05 08:41
Sen schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:51:
Nou gisteren bij superkeukens langs geweest voor onze keuken. Redelijk mijn idee kunnen doen een paar problemen waar ik tegen aan loop dat ze niet kunnen. Mijn grootste ergernis is het witte onder de oven en boven de horizontale greeplijst. Waarom kan de oven niet direct na de greeplijst beginnen?

***members only***

Toevallig toen ik apparatuur zat te bekijken kwam ik dit tegen dus het moet er wel zijn maar bij welke merken kan ik dit zien?
[Afbeelding]
Bedoel je zoiets wat ik heb?
MartijnA3 in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Keuken is van Beckerman. Weet niet waar je woont maar de mijne komt van Keuken en Keukens in Huissen. Hij zorgt gewoon dat het gemaakt wordt zoals je wil.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

MartijnA3 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 21:25:
[...]

Bedoel je zoiets wat ik heb?
MartijnA3 in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Keuken is van Beckerman. Weet niet waar je woont maar de mijne komt van Keuken en Keukens in Huissen. Hij zorgt gewoon dat het gemaakt wordt zoals je wil.
Dat is inderdaad wat ik bedoel. En zal eens kijken naar dealers hier in de buurt NB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:32
Sen schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 09:51:
Nou gisteren bij superkeukens langs geweest voor onze keuken. Redelijk mijn idee kunnen doen een paar problemen waar ik tegen aan loop dat ze niet kunnen. Mijn grootste ergernis is het witte onder de oven en boven de horizontale greeplijst. Waarom kan de oven niet direct na de greeplijst beginnen?

Toevallig toen ik apparatuur zat te bekijken kwam ik dit tegen dus het moet er wel zijn maar bij welke merken kan ik dit zien?
[Afbeelding]
Wij hebben hier soortgelijke frontjes als op de afbeelding en oven begint ook direct na de greeplijst. Rotpunkt zou het dus ook moeten kunnen.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-05 14:29

Sen

<-->

Floor-is schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:57:
[...]

Hoezo geen Interieurbouwer dan?

200 hoge kasten is niet heel gebruikelijk volgens mij, met een hoge koelkast en een 10cm plint heb je dan boven of onder de koelkast ongeveer 6,5cm over.. Dan moet je met een blindplaat gaan werken. :)
We willen 2x een koelkast van 102 cm of 88cm vriezer trouwens ook.

Bij de intereurbouwer zag de keuken er perfect uit zeker het himacs blad met waterval. Maar ik merkte dat omdat niets vast staat je werkelik overal aan moet denken. Maar ik zeg niet dat hij niet uiteindelijk door een intereur bouwer word gemaakt.

Maar ik zoek nu gewoon een bedrijf waar ik hem zo als ik wil kan bestellen met wat kleine concessies. Nu is het bouwvak en heb ik tijd, straks gaat de bouw van het huis weer door en heb ik 101 andere dingen aan mijn hoofd. En ik weet nu niet of ik wanneer ik moet bestellen over een maand of 4/5 die tijd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 15:03
Na een jaar wachten op een uitbouwvergunning van de gemeente is het eindelijk zover dat wij kunnen verbouwen. Dit wordt een groot project, maar wij gaan onder andere de keuken op een nieuwe locatie zetten. Ik was benieuwd of mensen hier feedback hebben op het ontwerp van de keuken. De tekeningen zijn van de architect.

Een paar opmerken / vragen

- Mijn eigen idee is om de twee middelste hoge kasten langs de muur te vervangen met lage kasten/bovenkasten zodat werkblad langs de muur langer is
- Het eiland is 4,7 meter lang en 1,2 meter breed
- Voor het fornuis met werkbladafzuiging, wat is jullie mening over recirculatie of afzuiging naar buiten? Dit is een oude woning (1895), dus WTW speelt geen rol. Maar hoe lang kan een afvoer kanaal naar buiten zijn?
- Wij gaan twee keukenzaken bezoeken. Kvik, mede omdat hun cima lijn een mooie uitstraling heeft. Het idee is dan om elders het werkblad en apparatuur te kopen. Het zal enkel om de kasten gaan.
Een Siematic dealer waar wij een keuken hadden gekocht in ons voorgaande woning. Als wij deze route kiezen dan kopen we alles bij deze zaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNBS3VuWw0nNkbt8Payn2Vnd4Yg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wWSkmC8kXPo3RVkzc2wxcHqn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Padmu3VGD4xAlFEZ-53I4IKyxh8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/49tHsL27XqCBkGKSaTqPaQLx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Chillmeister op 20-08-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdvm
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22:58
Falqoon schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:52:
[...]

Dank voor je reactie!

Dat is dus het gekke, we hebben wel een ballerina uitgekozen. De kleuren en fronten die we gekozen hebben komen wel overeen op de offerte, die bestaan ook niet bij Next 125.

Dit is overigens hoe het op de offerte stond vermeld:

[Afbeelding]

Anyway - de prijs is idd behoorlijk, volgens horen zeggen is Ekelhoff ook geen winkel waar je vervolgens nog stevig gaat onderhandelen...

Zijn er andere keukenzaken in Nederland waar men hele goede ervaringen mee heeft? Mijn budget ligt eigelijk op zo'n 20k. met verlenging tot zeg 25k als dit zoveel meerwaarde bied. Of is dat een niet realistisch bedrag voor een keuken van deze grootte met goede apparatuur en een dekton/neolith blad?
Wij zijn gisteren ook bij Ekelhoff geweest en zagen de Ballerina keuken in deze kleur, 4641 Karbonmetallic. Vonden het er mooi en chique uitzien. Is jullie keuken al geinstalleerd en bevalt het? Heb je misschien foto’s waarop de kleur het best tot zijn recht komt? Gisteren in de showroom leek het meer een soort grijs/taupe, maar op internet ziet er meer groenig uit.

Ons werd vanwege 3 jonge kinderen aangeraden om resopal frontjes te nemen ivm kras/stoot bestendigheid, maar dit smartglass stond op een tweede plek.

Wie heeft er ervaring met smartglas of een andere keukenfabrikant met dit spul? Begreep dat dit het materiaal is: https://www.rehau.com/de-de/glaslaminat-kuechenfronten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shwan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-05 09:45
Ik heb de twijfel om in de nis de zijwanden van hetzelfde materiaal als de keukenkastjes te laten maken, of het toch te bekleden met het marmeren blad. Ik ben er nog niet over uit en ook niet of het technisch lastiger is, wat vinden jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSX3waNK45Fqb6OWU-pf1wgmEaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLeTtfksjsPwldBvJAbMkBIv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cX4RgccryW70KtOKx5IQi7HzXuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fYzuOw8atGUp1DgVTqWQkOMP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:08
Shwan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:51:
Ik heb de twijfel om in de nis de zijwanden van hetzelfde materiaal als de keukenkastjes te laten maken, of het toch te bekleden met het marmeren blad. Ik ben er nog niet over uit en ook niet of het technisch lastiger is, wat vinden jullie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat het een erg donkere keuken is waar nu in de render nog de juiste verlichting bij is, maar waarbij in het echt in het begin van de avond erg donker kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shwan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-05 09:45
TRD07 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:30:
[...]

Dat het een erg donkere keuken is waar nu in de render nog de juiste verlichting bij is, maar waarbij in het echt in het begin van de avond erg donker kan zijn.
Dank voor je input, ik had het natuurlijk puur over de nis keuze.

Terugkomend op je opmerking, we hebben gekozen voor een donkere keuken in hotel-chique stijl. Wat maakt het voor jou té donker?
Wellicht komen de renders niet volledig tot zijn recht (het is ook maar puur voor mijn beeldvorming).

Qua kleur is het het volgende:

Achterwandfront:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Fc5hNHam8p5GCbVCvqJLKawQeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDa9xGjEXP4NjGLDUKlcyRoD.jpg?f=fotoalbum_large

Blad wordt New Saint Laurent of Mystic Brown:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVvZxh_65QEDxFmeKmfkTLqOvls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V5Q9MDq27FrnYzy5jLCtybPd.jpg?f=fotoalbum_large

of

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCFCl6uh0nbtrMOGqOVy1_g4Zxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RK6jRnU2dMvLqRzZ35TiVIPK.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_c7IaMNqh-WZszU7FwLM3X2R0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxNrcpYXYQMc6i0J1SCt1pX6.jpg?f=fotoalbum_large

Natuurlijke lichtinval krijg ik nog niet helemaal in orde in mijn renders, wellicht helpt dat ook niet mee. Daarnaast laat ik een lichtplan opstellen, maar ik ben benieuwd naar je mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-05 13:35

Greebs

inert

@Shwan ik zou voor de bovenste optie gaan. Ik vind dat dat de keukenkasten en de nis meer samentrekt tot een geheel. De onderste optie vind ik net alsof de nis los is ingelegd, een soort afterthought. Uiteindelijk is het een subjectieve keuze natuurlijk, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRD07
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:08
Shwan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 15:43:
[...]

Dank voor je input, ik had het natuurlijk puur over de nis keuze.

Terugkomend op je opmerking, we hebben gekozen voor een donkere keuken in hotel-chique stijl. Wat maakt het voor jou té donker?
Wellicht komen de renders niet volledig tot zijn recht (het is ook maar puur voor mijn beeldvorming).

Qua kleur is het het volgende:

Achterwandfront:
[Afbeelding]

Blad wordt New Saint Laurent of Mystic Brown:
[Afbeelding]

of

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Natuurlijke lichtinval krijg ik nog niet helemaal in orde in mijn renders, wellicht helpt dat ook niet mee. Daarnaast laat ik een lichtplan opstellen, maar ik ben benieuwd naar je mening.
Donker front én donker blad. Daarnaast natuurlijk de zwarte fronten van de apparatuur (dat is een gegeven of je moet voor rvs versies gaan van de ovens enz.) en een zwarte kraan + zwarte spoelbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:15
FJ Cruiser schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 11:41:

Iets minder:
- vingerafdrukken op de kastjes. Deze moet je iedere dag even afnemen om het mooi schoon te houden
- de enorme enkele vierkante wasbak. Lastig schoonhouden in de hoekjes en soms mis ik mijn oude dubbele wasbak :-)
Dan vraag ik me toch af hoe de wasbak gekozen is. Oh die vierkante is mooi, doe die maar, en verder niet over gesproken?

Grappig om te zien hoe advies soms van elkaar kan verschillen. Bij Keukenhal in Roermond raadden ze ons een dergelijke wasbak ten zeerste af. Juist om bovenstaande reden en daarbij ziet een wasbak er nieuw geweldig uit, maar als er wat pannen en bestek in gelegen hebben zit ie toch vol met krassen. Zonde van zo'n dure bak.
Van dat eerlijke advies hou ik wel van. (Nu geldt dat van die krassen natuurlijk voor het betreffende model wat ze daar aanbieden maar dat terzijde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-05 13:02
Source90 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 20:04:
[...]

Geen koelkast /vriezer? Geen vaatwasser? Quooker is ook wel fijn als moeders een thee liefhebber is.
Een quooker voor een koppie thee? 🤭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:56

franssie

Save the albatross

rowicom schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:40:
[...]

Ja. Omdat bijna elke vrouw die ik ken de waterkoker vol met water aan de kook brengt om één kopje thee te zetten :P
En doorstromer werkt dan ook maar kost weer ruimte.
En daarnaast ben je dan gelijk kokend water om mee te koken. Mijn Quooker met Cube, beste beslissing van de hele keuken. Zeker in deze zomer, grote karaffen beoordeeld water met munt en limoen zijn niet aan te slepen.
Achteraf had ik de warm water leiding moeten wegnemen en voor een Quooker die zelf kan mengen moeten gaan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:41
rowicom schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:40:
[...]

Hier hetzelfde als hierboven. Met inductie is het vrij snel aan de kook, desalniettemin met de Quooker instant kokend water. Is ook een stuk zuiniger dan de kookplaat voor zover ik weet.

Scheelt ook weer een lelijke waterkoker op het aanrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met het afvoeren van kooklucht icm met bijv een Bora naar de kruipruimte? Standaard wordt het kooklucht vrijgelaten bij de plinten, waar een rooster komt begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:35
beyazz06 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:42:
Heeft er iemand ervaring met het afvoeren van kooklucht icm met bijv een Bora naar de kruipruimte? Standaard wordt het kooklucht vrijgelaten bij de plinten, waar een rooster komt begrijp ik.
Geen ervaring met afvoeren via kruipruimte maar een rooster in de plint is niet noodzakelijk. Lucht wordt weggeblazen langs de onderzijde van de kasten en de plint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
SquareOne schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:46:
[...]

Geen ervaring met afvoeren via kruipruimte maar een rooster in de plint is niet noodzakelijk. Lucht wordt weggeblazen langs de onderzijde van de kasten en de plint.
Heb jij momenteel een dergelijke setup? Zo ja, wat zijn je ervaring hiermee? Heb namelijk nu ook een recirculatie afzuigkap, maar dan boven de kookplaat die het lucht tegen het plafond uitblaast en onze ervaring is dat de filters nou niet echt denderend werken. Met als gevolg dat heel het huis naar eten ruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
beyazz06 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:42:
Naar de kruipruimte of via de kruipruimte naar buiten? Aanzienlijk verschil in vraag.

[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 22-08-2022 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
beyazz06 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:53:
[...]

Heb jij momenteel een dergelijke setup? Zo ja, wat zijn je ervaring hiermee? Heb namelijk nu ook een recirculatie afzuigkap, maar dan boven de kookplaat die het lucht tegen het plafond uitblaast en onze ervaring is dat de filters nou niet echt denderend werken. Met als gevolg dat heel het huis naar eten ruikt.
Bevalt tot nu toe prima.
Is het een modern huis met laagtemperatuur vloerverwarming? In dat geval beter niet naar buiten. Anders is naar buiten afvoeren denk ik wel beter.

Edit: ga er inderdaad van uit dat je bedoelt via de kruipruimte naar buiten en niet gewoon in de kruipruimte blazen.

[ Voor 8% gewijzigd door SquareOne op 22-08-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Source90 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:54:
[...]

Naar de kruipruimte of via de kruipruimte naar buiten? Aanzienlijk verschil in vraag.
Aangezien ik 0 ervaring heb met dergelijke installaties; geen idee! Heb net echter ff zitten zoeken in de topic (ja ditmaal omgekeerde volgorde 🤪) en begrijp dat het niet verstandig is om de lucht in de kruipruimte los te laten maar via de kruipruimte naar buiten te leiden.

Alhoewel ik ook lees dat het met een recirculatie systeem wel in de kruipruimte losgelaten zou kunnen worden, maar het lucht via de meterkast/andere mogelijke openingen zo weer in de woning schiet.

Dus ja, via de kruipruimte naar buiten it is =]
SquareOne schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:13:
[...]
Bevalt tot nu toe prima.
Is het een modern huis met laagtemperatuur vloerverwarming? In dat geval beter niet naar buiten. Anders is naar buiten afvoeren denk ik wel beter.
Het betreft idd een huis (2016) met laagtemperatuur vloerverwaming. Had jij trouwens een Bora of Siemens? Wij hebben voor Siemens gekozen: ED807FQ25E

[ Voor 23% gewijzigd door beyazz06 op 22-08-2022 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
beyazz06 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:55:
[...]

Aangezien ik 0 ervaring heb met dergelijke installaties; geen idee! Heb net echter ff zitten zoeken in de topic (ja ditmaal omgekeerde volgorde 🤪) en begrijp dat het niet verstandig is om de lucht in de kruipruimte los te laten maar via de kruipruimte naar buiten te leiden.
Klopt! Je pompt anders je kruipruimte vol met vochtige warme lucht. Zit ongetwijfeld vet en andere voedselmoleculen bij. Een BORA filtert echt niet alles uit de kooklucht. Ben benieuwd of dat in je kruipruimte gaat schimmelen met alle gevolgen van dien. Ondanks ventilatie is er geen behoorlijke actieve luchtstroom daaronder (los van warme lucht die opstijgt: Condens in je kruipruimte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
beyazz06 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:55:
[...]

Alhoewel ik ook lees dat het met een recirculatie systeem wel in de kruipruimte losgelaten zou kunnen worden, maar het lucht via de meterkast/andere mogelijke openingen zo weer in de woning schiet.

Dus ja, via de kruipruimte naar buiten it is =]

[...]

Het betreft idd een huis (2016) met laagtemperatuur vloerverwaming. Had jij trouwens een Bora of Siemens? Wij hebben voor Siemens gekozen: ED807FQ25E
BORA hier. Ligt er pas sinds juni in, dus ervaring is redelijk beperkt :).
Met de situatie die je beschrijft, zou ik voor recirculatie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-05 13:31
Onze keukenadviseur adviseert een Quooker Pro 3. Echter, omdat wij helaas stadsverwarming hebben wil ik zo min mogelijk gebruik maken van dat warme water. Is het niet verstandiger om een Quooker te nemen welke alleen een koud water aansluiting nodig heeft? Dan zal de Quooker enkel gevoed worden door elektra (PV panelen). Of is een Quooker welke aangesloten wordt op koud EN warm water altijd beter/zuiniger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
ColeJ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 20:50:
Onze keukenadviseur adviseert een Quooker Pro 3. Echter, omdat wij helaas stadsverwarming hebben wil ik zo min mogelijk gebruik maken van dat warme water. Is het niet verstandiger om een Quooker te nemen welke alleen een koud water aansluiting nodig heeft? Dan zal de Quooker enkel gevoed worden door elektra (PV panelen). Of is een Quooker welke aangesloten wordt op koud EN warm water altijd beter/zuiniger?
Zou eerst eens navragen of je bij "minderwerk" de warmwateraansluiting achterwege kan laten.
Anders dien je de warmwateraansluiting zowel beneden als bij de toevoer af te (zagen en) af te doppen. Je mag deze niet enkelzijdig (enkel in de keuken) afdoppen. Als je een beetje geluk (not) hebt, hebben ze één warmwaterleiding gebruikt als toevoer voor zowel de badkamer als de keuken, was in ons vorige huis het geval.
Dan moet je ergens in je badkamer de muur openbreken om de warmwateraansluiting af te doppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawing
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 07:57
kawing schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 20:46:
Hoi allemaal,

Wij zijn nu aan het oriënteren voor een keuken in onze nieuwbouw woning. Maar we zijn nog niet helemaal uit wat nou een leuke/efficiënte indeling is voor deze ruimte. De voorkant is voorzien van deur en raam tot op de grond, dus een keukenblok hier zetten is uitgesloten. Eerste gedachte is dat we een eiland willen hebben in de lengte van de keuken, maar het lijkt mij vooralsnog te krap ondanks dat we de ruimte iets groter kunnen maken ten koste van de hal. Een ander optie is dan een schiereiland. We hebben even snel een ontwerp gemaakt via de Ikea keukenplanner. We hebben al wat afspraken staan voor keukenontwerp maar die zijn pas volgende maand. Ik hoor tot die tijd graag jullie ideeën en inzichten.
Alvast bedankt![Afbeelding]

[Afbeelding]
Iemand hier die mee wilt denken over de indeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OBL2132
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-04-2024
Gekke vraag, maar kan iemand aan de hand van deze foto zien welk merk keuken dit is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8msSwnIYosGD-etnXL8MuGmrh4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZTlY74fYPSWMApSBdiuBwvHs.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
kawing schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:38:
[...]

Iemand hier die mee wilt denken over de indeling?
Gezien de ruimte zou ik voor een T-opstelling gaan denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://www.keukenloods.nl/images/info_page/text/726_586.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnA3
Source90 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:55:
[...]

Hier hetzelfde als hierboven. Met inductie is het vrij snel aan de kook, desalniettemin met de Quooker instant kokend water. Is ook een stuk zuiniger dan de kookplaat voor zover ik weet.
Ja die 2k heb je natuurlijk zo terugverdiend. 8)7

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MartijnA3 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:11:
[...]

Ja die 2k heb je natuurlijk zo terugverdiend. 8)7
Alsof 1 liter water koken ineens minder energie zou kosten met een Qooker :9

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

True schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:18:
[...]

Alsof 1 liter water koken ineens minder energie zou kosten met een Qooker :9
Tikkeltje minder wel. Omdat die Quooker in een vat verwarmt, is dat efficienter dan in een pan. Zelfs met deksel. Of je moet je water gaan koken in een snelkookpan.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:43
JackBol schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:44:
[...]

Tikkeltje minder wel. Omdat die Quooker in een vat verwarmt, is dat efficienter dan in een pan. Zelfs met deksel. Of je moet je water gaan koken in een snelkookpan.
Het op temperatuur houden van een (geïsoleerd) vat water kost minder energie dan het telkens moeten verwarmen vanaf kamertemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:21
Rien43 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:50:
[...]

Het op temperatuur houden van een (geïsoleerd) vat water kost minder energie dan het telkens moeten verwarmen vanaf kamertemperatuur.
Bullshit, je zal meer energie verbruiken omdat je stilstandsverliezen hebt.
Elke liter water die ja aftapt zal ook moeten opgewarmd worden.

Quooker is een comfortzaak, geen manier om energie of kosten te besparen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:43
Tommie12 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

Bullshit, je zal meer energie verbruiken omdat je stilstandsverliezen hebt.
Elke liter water die ja aftapt zal ook moeten opgewarmd worden.

Quooker is een comfortzaak, geen manier om energie of kosten te besparen.
Eens. Het maakt ook uit hoe vaak je gebruik maakt van kokend water. Als je meerdere keren per dag kokend water nodig hebt, wordt een quooker wellicht interessanter dan een waterkoker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Voor mij heeft het 2 voordelen.
1) esthetisch: geen losse waterkoker op het aanrecht
2) comfort: Quooker is toch wel makkelijker dan een pannetje water koken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 20:21
SquareOne schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:05:
Tuurlijk, het is een comfortzaak, maar zal doorgaans geen energie besparen (tenzij je iedere keer 2l water aan de kook brengt om een kop thee te maken en de rest terug laat afkoelen.)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
SquareOne schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:05:
Voor mij heeft het niet hebben van een quooker 1 voordeel.

Ik kan 2k ergens anders aan uitgeven. Een maand tanken bijvoorbeeld. 8)7 De waterkoker staat in een kastje en water is met inductie ook zo aan de kook.

Voor iedereen is het natuurlijk anders maar soms heb ik hier het gevoel dat alles in een keuken moet wat er maar te krijgen is, anders is het niet goed ofzo.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:43

Rzaan

Altijd zoekende

MartijnA3 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:57:
Voor iedereen is het natuurlijk anders maar soms heb ik hier het gevoel dat alles in een keuken moet wat er maar te krijgen is, anders is het niet goed ofzo.
Wij hebben nu al 4 jaar geen Quooker en als er iets is wat we missen, is het dat wel.
Effe naar de keuken lopen en heet water in een mok voor thee.
Ik hoef geen ingebouwd koffie-apparaat en zelfs zonder stoomoven is prima te koken, maar een Quooker is het eerste wat er komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Laatst online: 05-04 22:22
Rzaan schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:18:
[...]

Wij hebben nu al 4 jaar geen Quooker en als er iets is wat we missen, is het dat wel.
Ik hoef geen ingebouwd koffie-apparaat en zelfs zonder stoomoven is prima te koken, maar een Quooker is het eerste wat er komt.
Heb je eerder wel een quooker gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-05 15:34
Voor mij is een Quooker wel zeker een besparing. Voorheen moesten wij toch zeker de kraan 1 tot 2 minuten laten lopen in de keuken voordat we warm water hadden. (dus veel water verbruik en de ketel die aanslaat).
Straks met de Quooker met alleen koud wateraansluiting hebben we binnen een seconde warm water en geen ketel die aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ObiTewodros schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:20:
[...]

Heb je eerder wel een quooker gehad?
Ja, als één van de eerste in Nederland.
Had met een sponsordeal te maken.
Geweldig apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:36
Rzaan schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:18:
[...]

Dit is denk ik een beetje wat @MartijnA3 bedoelt. 99% van de mensen heeft geen stoomoven, natuurlijk kun je prima koken zonder. Doe ik zelf ook ;) De meesten hier zijn natuurlijk best verwend en dit topic is 0,0 representatief ‘voor het land’. Niets mis mee maar we mogen het ons wel beseffen denk ik.

Overigens heb ik wel een Quooker, geen aparte ovens (‘gewoon’ een combi). De ovens hebben we niet nodig, de Quooker vinden we rete handig. Het is voor iedereen anders en men moet zelf nagaan of je het geld over hebt voor het gemak/design: dat is een afweging.

Edit: vwb de voordelen van de Quuoker sluit ik me aan bij @SquareOne en noem ik er in ons geval nog een: ruimte-besparing. We hebben niet erg veel werkblad/kastruimte en de waterkoker stond voorheen op het blad en nu niet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door remzor op 23-08-2022 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-05 11:19
Ik maak thee met de Jura E8. Net zo makkelijk. Geen losse waterkoker of Quooker (meer) nodig

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik maak thee met een inductiefluitketel, prima af te meten per kop en het is in mijn optiek niet eens lelijk ook (in vergelijking met een waterkoker).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• iasix
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 13:48
Ik maak thee gewoon op een kampvuurtje in de tuin, wel zo ambachtelijk.

Zullen we nu we allemaal van elkaar weten hoe we thee zetten en of je daarom wel/niet een Quooker wilt maar weer gewoon on topic gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnA3
True schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 12:01:
Ik maak thee met een inductiefluitketel, prima af te meten per kop en het is in mijn optiek niet eens lelijk ook (in vergelijking met een waterkoker).
Ah dank voor de tip, ga ik ook aanschaffen.

Leuk leesvoer:
https://sme.nl/nieuws/par...je-water-voor-weinig-geld

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-05 13:31
Voordeel van de Quooker is dat je geen (warm) water verspilt. Als je water in de waterkoker gaat koken dan verhit je altijd teveel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ColeJ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:59:
Voordeel van de Quooker is dat je geen (warm) water verspilt. Als je water in de waterkoker gaat koken dan verhit je altijd teveel.
Maar dat je Quooker zijn reservoir opnieuw verwarmd of op temperatuur houdt zie jij niet als verspilling ;) ?
Ik wil de discussie niet doodslaan maar het komt volgens mij hier op neer:
  • Quooker is optimaal heet water tappen (qua hoeveelheid)
  • Quooker is gebruiksgemak
  • Quooker is duur* in aanschaf maar in ieder geval duurder dan een waterkoker of fluitketel
  • Quooker neemt minder ruimte in beslag op het werkblad dan een waterkoker
  • Quooker heeft constant stroom nodig voor het blijven verwarmen v.h. reservoir
  • efficient water koken is elektrisch: inductie fluitketel, waterkoker of Quooker
En dan is het voor iedereen zelf om de keuze te maken en te bepalen of de investering in geld (en ruimte in kastje, soms ook een probleem) het waard is.

*een mening, maar in ieder geval in vergelijking met een fluitketel of waterkoker.

[ Voor 5% gewijzigd door True op 28-09-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-05 21:28
OBL2132 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 01:22:
Gekke vraag, maar kan iemand aan de hand van deze foto zien welk merk keuken dit is?

[Afbeelding]
Pronorm x-line volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
True schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:27:
[...]

Maar dat je Quooker zijn reservoir opnieuw verwarmd of op temperatuur houdt zie jij niet als verspilling ;) ?
Ik wil de discussie niet doodslaan maar het komt volgens mij hier op neer:
  • Quooker is optimaal heet water tappen (qua hoeveelheid)
  • Quooker is gebruiksgemak
  • Quooker is duur* in aanschaf maar in ieder geval duurder dan een waterkoker of fluitketel
  • Quooker is neemt minder ruimte in beslag op het werkblad dan een waterkoker
  • Quooker heeft constant stroom nodig voor het blijven verwarmen v.h. reservoir
  • efficient water koken is elektrisch: inductie fluitketel, waterkoker of Quooker
En dan is het voor iedereen zelf om de keuze te maken en te bepalen of de investering in geld (en ruimte in kastje, soms ook een probleem) het waard is.

*een mening, maar in ieder geval in vergelijking met een fluitketel of waterkoker.
Volgens mij wat hij bedoelt is dat je niet de kraan open hoeft laten te staan totdat er warm water uit komt want er komt direct warm water uit een quooker. Zo verspil je dus minder water.

Edit: Ik heb het nog een keer gelezen en volgens mij bedoelt hij iets anders, maar wat ik hierboven heb geschreven klopt wel. Ik heb nu geen quooker en het duur altijd wel 10 seconden ongeveer voordat warm water uit de kraan komt. In die 10 seconden verspil je eigenlijk water. Je kan uiteraard je waterkoker onder plaatsen zodat daar het water in zit voor de volgende keer koken. Maar laten we eerlijk zijn, wie doet dat?

Verder helemaal mee eens dat quooker meer een comfort ding is.

[ Voor 15% gewijzigd door ObiTewodros op 23-08-2022 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ObiTewodros schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:41:
[...]

Volgens mij wat hij bedoelt is dat je niet de kraan open hoeft laten te staan totdat er warm water uit komt want er komt direct warm water uit een quooker. Zo verspil je dus minder water.
Ik denk dat hij bedoelt dat je voor 1 kop thee c.q. 200ml water je minimaal 500ml water moet vullen voor het minimum van een waterkoker én dat half theedrinkend Nederland dan direct 1L water in de waterkoker mikt. M.i. is het ook meer een mate van verspilling van stroom dan van water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:53

mvh

State Governor

Ik had een Quooker in een eerdere woning omdat we wat vaker thee dronken. Later niet meer zo, ding na een paar maanden uitgezet, want verbruikt alleen maar stroom om constant een paar liter water op 100 graden te houden.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tricyrtis
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-05 13:56
mvh schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:46:
Ik had een Quooker in een eerdere woning omdat we wat vaker thee dronken. Later niet meer zo, ding na een paar maanden uitgezet, want verbruikt alleen maar stroom om constant een paar liter water op 100 graden te houden.
Die 10 watt die zo'n ding verbruikt om het op temperatuur te houden stelt wat mij betreft weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Tricyrtis schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:57:
[...]

Die 10 watt die zo'n ding verbruikt om het op temperatuur te houden stelt wat mij betreft weinig voor.
Dat is 88 kwh in een jaar. Met €0,40 stroomprijs is dat 35 euro per jaar. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
MartijnA3 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:57:
[...]

Voor mij heeft het niet hebben van een quooker 1 voordeel.

Ik kan 2k ergens anders aan uitgeven. Een maand tanken bijvoorbeeld. 8)7 De waterkoker staat in een kastje en water is met inductie ook zo aan de kook.

Eens, daarom schrijf ik ook: Voor mij…
Ieder zijn eigen overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ObiTewodros schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:00:
[...]

Dat is 88 kwh in een jaar. Met €0,40 stroomprijs is dat 35 euro per jaar. Klopt dat?
Dat 88 kWh € 35 kost zou best kunnen.
Maar hoe kom je aan 88 kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Rzaan schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:22:
[...]

Dat 88 kWh € 35 kost zou best kunnen.
Maar hoe kom je aan 88 kWh?
365*24*0.01=88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

OK, ik wist niet dat het 10 Watt per uur was.
Ik heb geen idee, maar was benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
SquareOne schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:05:
[...]

Eens, daarom schrijf ik ook: Voor mij…
Ieder zijn eigen overwegingen.
Ja dat schreef ik ook maar mijn punt was dat dat in dit topic niet altijd op gaat.
"Het is geen stoomoven", "het heeft geen pyrolyse", "ik zou een quooker nemen". Het moet heel vaak altijd maar "meer" zijn heb ik het idee.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Rzaan schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:30:
[...]

Keukenloods heeft het over 10watt per dag, wat ik dan weer weinig vind en volgens mij 100% standby is zonder gebruik.
https://m.keukenloods.nl/...ieverbruik-van-de-quooker
Een Quooker reservoir verbruikt energie om water te verwarmen tot 110°C en energie om het op deze temperatuur te houden. Gemiddeld gebruikt een gezin van 3 personen ongeveer 10 liter kokend water per dag. Het Quooker reservoir gebruikt hiervoor 423 kWh per jaar om het water te verwarmen en 87,5 kWh om het water op temperatuur te houden. Een totaal energieverbruik van 511 kWh per jaar.

Dagelijks gebruikt het Quooker reservoir slechts 10 watt om 3 of 7 liter water (afhankelijk van het type reservoir) op een temperatuur van 110 °C te houden. Dit komt neer op verbruikskosten van €0,05 per dag.
Enfin, voor ons puur gebruiksgemak voor de 4uur CoS en thee. Die 10watt ondervangen we wel met de 8000WP op het dak :')

Voor ons is het water ook een argument, voor warm water om af te wassen hoeft er nu geen liters aan drinkwater door de goot voordat het opgewarmd is.

[ Voor 52% gewijzigd door Source90 op 23-08-2022 17:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-05 15:34
MartijnA3 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:36:
[...]

Ja dat schreef ik ook maar mijn punt was dat dat in dit topic niet altijd op gaat.
"Het is geen stoomoven", "het heeft geen pyrolyse", "ik zou een quooker nemen". Het moet heel vaak altijd maar "meer" zijn heb ik het idee.
Voordeel van meningen is dat je er soms punten uit haalt waar je zelf nooit aan gedacht had.
Meningen die je niet wil lezen kan je overslaan, meningen die niet worden gegeven kan je niet zoveel mee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

MartijnA3 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:36:
Het moet heel vaak altijd maar "meer" zijn heb ik het idee.
Ik ben zo'n persoon die altijd 'meer' wil.
Maar dat wil niet zeggen dat het altijd om meer spullen gaat.
Maar meer comfort en daardoor minder ergernis.
Minder spullen en daardoor meer rust aan mijn kop.
Meer vrije tijd zodat ik minder gestresst raak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ObiTewodros
Rzaan schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:30:
[...]

Source90 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:46:
[...]

Keukenloods heeft het over 10watt per dag, wat ik dan weer weinig vind en volgens mij 100% standby is zonder gebruik.
https://m.keukenloods.nl/...ieverbruik-van-de-quooker

[...]

Enfin, voor ons puur gebruiksgemak voor de 4uur CoS en thee. Die 10watt ondervangen we wel met de 8000WP op het dak :')
Watt is eenheid voor vermogen, Wh(wattuur) is het verbruik. 10 watt per dag is onzinnig. Als je 1 kWh zegt, dan zeg je dus dat een apparaat van 1000 watt in een uur 1 kWh aan stroom verbruikt. Een apparaat van 10 watt gebruikt dus 0.01 kwh in een uur wat overeenkomt met 0.24 kwh in een etmaal.

Wat ik overigens wel opvallend vind is dat keukenloods daar aangeeft dat het verbruik totaal in 1 jaar 511 kWh is. Met de huidige stroomprijs is dat toch wel iets van 250 euro per jaar.

Hier staat weer dat het 117 euro per jaar zou kosten:

Edit: Keukenloods heeft de informatie direct van quooker:

https://www.quooker.nl/energie

Die 511 kWh is dus wel nauwkeurig. Ik moet zeggen, ik vind het best veel. Met een waterkoker kom je daar bij lange na niet aan in een jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door ObiTewodros op 23-08-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ObiTewodros schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:04:
[...]

[...]

Watt is eenheid voor vermogen, Wh(wattuur) is het verbruik. 10 watt per dag is onzinnig. Als je 1 kWh zegt, dan zeg je dus dat een apparaat van 1000 watt in een uur 1 kWh aan stroom verbruikt. Een apparaat van 10 watt gebruikt dus 0.01 kwh in een uur wat overeenkomt met 0.24 kwh in een etmaal.

Wat ik overigens wel opvallend vind is dat keukenloods daar aangeeft dat het verbruik totaal in 1 jaar 511 kWh is. Met de huidige stroomprijs is dat toch wel iets van 250 euro per jaar.

Hier staat weer dat het 117 euro per jaar zou kosten:

Zonder onderzoek te doen :P, die 10 wat zal wel het stand-by vermogen zijn om het water op 100 graden te houden. Dat is nog zonder het daadwerkelijk gebruik van water. Het opwarmen van water kost natuurlijk veel meer energie dan het warm houden van een goed geisoleerde tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Z___Z schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:09:
[...]

Zonder onderzoek te doen :P, die 10 wat zal wel het stand-by vermogen zijn om het water op 100 graden te houden. Dat is nog zonder het daadwerkelijk gebruik van water. Het opwarmen van water kost natuurlijk veel meer energie dan het warm houden van een goed geisoleerde tank.
Dat is inderdaad zo. Maar als ik even een berekening maak van voor mijn waterkoker:

Vermogen: 2000 watt
Ik gok dat het maximaal 5 minuten per dag aanstaat. Want we koken 1 a 2 x per dag en het duurt ongeveer 2-3 minuten om het water te koken.

Dat is op jaarbasis ongeveer 30 uur dat het aanstaat. En dat komt neer op 60kWh.

Dus een Quooker kost je 511 kWh(250 euro) een simpele waterkoker kost je 60kWh(24 euro).

Flink verschil. Of maak ik ergens een fout?

Edit: volgens mij hebben ze het over het verbruik van een Quooker als je gebruikt voor kokend en voor warm water. Dus helemaal geen water meer laten verwarmen door je CV ketel.

[ Voor 9% gewijzigd door ObiTewodros op 23-08-2022 17:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:26
Je mist nog al het andere waar je de Quooker voor kunt inzetten, zoals geen water koken op je kookplaat of water tappen van een stadsverwarming of CV-ketel. Maar dat maakt de berekening al gelijk weer een stuk persoonlijker.

Al met al zal het duurzaamheidsaspect lastig hard te maken zijn. Comfort is waar je voor betaalt, of je het je dat waard is of niet, is mij de discussie niet waard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
ObiTewodros schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:17:
[...]

Dat is inderdaad zo. Maar als ik even een berekening maak van voor mijn waterkoker:

Ik gok dat het maximaal 5 minuten per dag aanstaat. Want we koken 1 a 2 x per dag en het duurt ongeveer 2-3 minuten om het water te koken.

Dat is op jaarbasis ongeveer 30 uur dat het aanstaat. En dat komt neer op 60kWh.

Dus een Quooker kost je 511 kWh(250 euro) een simpele waterkoker kost je 60kWh(24 euro).

Als je een combi neemt, maak je ook je normale warm water via de Quooker. Dit is veel duurder dan met gas of met een warmtepomp. Ik denk dat hier het verschil vandaan komt.

Waarschijnlijk gebruik je ook meer kokend water als het meteen beschikbaar is, terwijl je met een waterkoker denkt, ohja thee is te veel moeite, ik pak wel Cola.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Z___Z schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:22:
[...]

Als je een combi neemt, maak je ook je normale warm water via de Quooker. Dit is veel duurder dan met gas of met een warmtepomp. Ik denk dat hier het verschil vandaan komt.

Waarschijnlijk gebruik je ook meer kokend water als het meteen beschikbaar is, terwijl je met een waterkoker denkt, ohja thee is te veel moeite, ik pak wel Cola.
Dus eigenlijk kun je beter geen combi nemen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
ObiTewodros schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:25:
[...]

Dus eigenlijk kun je beter geen combi nemen?
Een Quooker koop je niet voor energiebesparing of welke besparing dan ook, dat is allemaal marketing praat. Een Quooker koop je voor gemak. Je hebt instant kokend water en instant warm water in de keuken. Of je dat 1500 euro + een hogere energierekening waard is, kan alleen jezelf beslissen.

Geen Combi is geen instant warm water, wel instant kokend water. Als je een warmtepomp hebt is dit wel de meest duurzame oplossing. Wij hebben wel een Combi+ genomen, want dan heb je instant warm water en onbeperkt warm water (zolang er warm water in de WP zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
  • Laatst online: 08-05 12:55
Ik gebruik een heet water dispenser.....kookt alleen die hoeveelheid die in me kopje gaat. Niks te veel water koken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Z___Z schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:29:
[...]

Een Quooker koop je niet voor energiebesparing of welke besparing dan ook, dat is allemaal marketing praat. Een Quooker koop je voor gemak. Je hebt instant kokend water en instant warm water in de keuken. Of je dat 1500 euro + een hogere energierekening waard is, kan alleen jezelf beslissen.

Geen Combi is geen instant warm water, wel instant kokend water. Als je een warmtepomp hebt is dit wel de meest duurzame oplossing. Wij hebben wel een Combi+ genomen, want dan heb je instant warm water en onbeperkt warm water (zolang er warm water in de WP zit).
De vraag is: is 10 seconden langer op je warm water wachten zo erg dat je meer energie wilt verbruiken om niet te hoeven wachten?

Het antwoord daarop hangt af van hoeveel extra energie nodig is voor instant warm water.

Is dat 10 euro per jaar of eerder richting 100 euro per jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
ObiTewodros schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:02:
[...]

De vraag is: is 10 seconden langer op je warm water wachten zo erg dat je meer energie wilt verbruiken om niet te hoeven wachten?

Het antwoord daarop hangt af van hoeveel extra energie nodig is voor instant warm water.

Is dat 10 euro per jaar of eerder richting 100 euro per jaar?
Hier al gauw 18-20sec, toen de Quooker nog niet geleverd was.

Je kan het ook uit een ander oogpunt bekijken; met een kraan die 9L/min doet, is die 20 seconde wachten op warm water een kleine 3 liter die je elke keer door de goot spoelt.

Met de huidige overschotten in energie en de enorme tekorten in water / droogtes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:34
ObiTewodros schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:17:
[...]

Edit: volgens mij hebben ze het over het verbruik van een Quooker als je gebruikt voor kokend en voor warm water. Dus helemaal geen water meer laten verwarmen door je CV ketel.
Jij vergelijkt nu 1 a 2 keer per dag koken. Dus maximaal 2 liter kokend water, met het voorbeeld van Quooker, waarin ze uit gaan van 10 liter per dag.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
Ik denk dat we er niet uit gaan komen.
Ieder zijn eigen situatie en voorkeur :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

V-Zug is voor mij een totaal onbekend merk.
Ik kan het nog niet goed plaatsen.
Waar zou je het mee kunnen vergelijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
Rzaan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 09:41:
V-Zug is voor mij een totaal onbekend merk.
Ik kan het nog niet goed plaatsen.
Waar zou je het mee kunnen vergelijken?
Miele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Het ziet er wel mooi uit in ieder geval.
Maar lees nog weinig ervaringen ermee.

Ik zie ook bij de meeste apparaten 5 jaar garantie.

Het aanbod is nog niet heel uitgebreid op sommige vlakken.
Zo kan ik zo snel geen inbouw combi-magnetron vinden van V-zug.
Wel zie ik dat veel op voorraad is. Da's ook wel lekker

EDIT: Combimagnetron (nog) niet in Nederland gevonden, maar wel in Zwitserland.
https://www.vzug.com/ch/e...2400900000#operatingModes

Ziet er allemaal wel mooi uit.
Tempting....

[ Voor 101% gewijzigd door Rzaan op 24-08-2022 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:23
Weet iemand of die uittrekbare Ikea afvalsystemen gemakkelijk achteraf ook in niet-ikea keukenkasten gemonteerd kunnen worden, of kom je dan in de knoop door het gebruik van andere afmetingen? Scheelt heel wat geld ten opzichte van het afvalsysteem dat de keukenzaak zelf aanraadt...

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-05 19:41
Valt me op dat weinig mensen gaan voor een RVS blad.
Zelf zitten we hier wel aan te denken:
https://www.franke.com/be...ucten/werkbladen-rvs.html

Die heb je ook in verschillende finishes, waardoor je niet dat erge krassen/vingers hebt.
Lijkt me ideaal, en nog meer foolproof dan keramiek/composiet.

Vooral even een hete pan op het aanrecht zetten etc.

Enig idee wat de rede is dat weinig mensen hier voor kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

meermarco schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:27:

Die heb je ook in verschillende finishes, waardoor je niet dat erge krassen/vingers hebt.

1. Omdat ik het niet heb zien liggen in de showrooms (stuk of 8?) waar ik geweest ben afgelopen maanden.
  2. Omdat RVS de naam heeft dat het niet mooi is en/of goedkoop is als keukenwerkblad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
True schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:30:
[...]
  1. Omdat ik het niet heb zien liggen in de showrooms (stuk of 8?) waar ik geweest ben afgelopen maanden.
  2. Omdat RVS de naam heeft dat het niet mooi is en/of goedkoop is als keukenwerkblad.
c. Of je hebt direct de "horeca/snackbar-look" te pakken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021

Omdat het een drama is om het zonder allerlei (al dan niet huis/tuin/keuken-) hulpmiddelen streeploos schoon te krijgen. Ik weet niet of dat voor anderen een reden is, maar voor mij wel. Ik heb hier een rvs schouw en een rvs randje langs het fornuis en dat gaat net niet over mijn irritatiegrens. Ik moet er niet aan denken om een werkblad of eilandblad van rvs te hebben dat er echt alleen mooi uitziet als je er niets op doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-05 17:18

Ik kreeg het er niet doorheen thuis :+

Bij Ihre hebben ze het nu op een Next125 kobaltgrun keuken liggen, als ik het mij goed herinner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
True schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:30:
[...]
Okee de naam. Maar de finiahes van Franke zijn gewoon erg mooi(vinden wij). Niks van dat standaard afzuigkap rvs. En je ziet er ook geen vingers op, en is nog eens veel minder krasgevoelig.

Onbekend ben ik wel met je eens. Wij vroegen: RVS is zo ideaal qua hete pannen enzo. Alleen krassen. Heb je niks wat ook tgen hitte kan, wat wel mooi is, en toen kwam een staaltje van Franke werkbladen (RVS)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
Sinny schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:39:
[...]

Bij Ihre hebben ze het nu op een Next125 kobaltgrun keuken liggen, als ik het mij goed herinner ;)
Dankjewel. Ook niet de 'bewerkte' variant?

Komen uit horeca, en willen pannen gewoon even snel naar kunnen zetten :D lijkt de enige optie. (of dus een rooster neerleggen op je werkblad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik hoop niet dat ik nu iets heel doms zeg, maar op Dekton bladen kan je toch ook een warme pan neerzetten? Zoiets staat mij vaag bij, maar het is inmiddels ruim 3 jaar geleden dat we het rondje showrooms maakten.

Kan het ook verwarren met "zo hard dat je er op kan snijden zonder snijplank".

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-05 08:23

Laat je niks wijsmaken, het krast. Is niet per se een nadeel, kan heel mooi zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
meermarco schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:51:
[...]
en willen pannen gewoon even snel naar kunnen zetten :D lijkt de enige optie. (of dus een rooster neerleggen op je werkblad)
Ik kook op inductie en zet ook weleens een pan even snel op het werkblad (graniet). Geen enkel probleem. Wel denk ik dat een pan op inductie minder heet wordt aan onderzijde dan op gas, dat scheelt misschien.
En het is ook echt kort. Ik gebruik veel vaker de overige ruimte op de inductieplaat als parkeerplaats voor hete pannen, of de spoelbak. (En daarna vaatwasser als ze wat zijn afgekoeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Source90 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:34:
[...]

c. Of je hebt direct de "horeca/snackbar-look" te pakken :+
Als je dan ook tweemaal een dubbele frituur erin hangt vind ik dat nog niet zo erg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
Mijn ouders hebben een RVS-blad, omdat ze een tijdje semiprofessioneel hebben gekookt. Het werkt fantastisch, maar het is een hele specifieke look die je moet willen. En ja, het krast. De eerste krassen zijn erg, daarna hoort het er gewoon bij. En dat is dan weer onderdeel van die specifieke look.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:37
Sinny schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:39:
[...]

Deze? :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrOkM1FlofQQ1WuB1j76a3tFQ2I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8fl8sZuWlyOGVDQRCN3Gw8d.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Wauw, hele fraaie keuken zo! 'eiland' is gewoon Fenix blad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-05 17:18
Yes, die ja.
SquareOne schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:43:
[...]

Wauw, hele fraaie keuken zo! 'eiland' is gewoon Fenix blad?
Correctie, eiland is idd doorgetrokken.
meermarco schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:51:
[...]

Dankjewel. Ook niet de 'bewerkte' variant?

Komen uit horeca, en willen pannen gewoon even snel naar kunnen zetten :D lijkt de enige optie. (of dus een rooster neerleggen op je werkblad)
Nope, ik was er door de horeca ook aan verkocht :+ maar zoals andere al aangeven, houd rekening met krassen, maar dat zul je weten door de horeca ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Sinny op 24-08-2022 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
Ja, en die bewerkte zijn redelijk krasvast. Maar goed een pan neerzetten, goed schoon te houden, allemaal voordelen. Als krassen het enige nadeel is..Karamiek vinden we ook mooi, maar ben bang dat we dan toch niet voorzichtig genoeg zijn met hete pannen, kokende dingen etc.

Bedankt. Samengevat dus:
- onbekend bij velen
- krassen kan een issue zijn: (Je hebt ze ook met een krasvrij(ere) finish)
- minder kleuren, looks

Als de bovenstaande 3 zaken geen punt zijn, heb je het beste blad wat je kan hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
meermarco schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:00:
Als de bovenstaande 3 zaken geen punt zijn, heb je het beste blad wat je kan hebben
Dat geldt voor alle keuzes die je ooit moet maken in het leven: als alle nadelen geen punt zijn, is die optie de beste om te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:35
True schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:09:
[...]

Ik heb zelf erg goede ervaring met: https://www.me-electronics.nl/ ook voor Siemens apparatuur. Je zou ze kunnen mailen en vragen wat het bij hen kost en wat ze op hiervan op voorraad hebben. Zij waren bij mij vergelijkbaar qua totaal prijs (tientjes werk) én konden binnen twee dagen leveren :+ .
Dankzij deze tip op goed geluk een email gestuurd of ze de CS858GRB7 konden leveren.

Heb namelijk alle online winkels wel om een offerte gevraagd, kwamen met idiote prijzen met levertijd onbekend.

Me-Electronics had hem op voorraad voor veruit de goedkoopste prijs. Gister besteld, vandaag afgeleverd! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sakurakilla
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-05 07:19
Weet iemand of de keukens van bruynzeel ook nobilia keuken zijn. Of maken zij hun eigen keukens?
Dit omdat de offerte van keukenloods bijna 2.5k goedkoper is dan die van bruynzeel voor hetzelde ontwerp.
Pagina: 1 ... 359 ... 513 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1