Even andersom:c-nan schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:09:
Ons nieuw op te leveren woning in 2023 heeft een (bodem)warmtepomp met een 150 liter naar 200 liter geupgrade boiler.
Ik weet niet of wij genoeg gaan hebben aan 200 liter maar groter was niet mogelijk.
Ik drink redelijk veel thee en iedere keer kook ik weer teveel water op met de waterkoker. O.a. om die reden willen we een Quooker. Behalve kokend water gebruiken we ook warm water voor (af en toe) handafwas.
Welke Quooker reservoir?
De PRO3 geeft 3 liter kokend water en warm water vanuit warmwaterleiding.
De Combi geeft 7 liter kokend water of 15 liter warm water (60°C). Deze heeft voor zover ik weet geen warmwaterleiding aansluiting.
De Combi+ heeft 7 liter kokend water en onbeperkt warm water, omdat je deze op de warmwaterleiding aansluit.
Wil je uit je Quooker ook nagenoeg direct warm water uit de kraan? Dan is de Pro3 geen optie
Wil je geen warm water leiding trekken én heb je genoeg aan 15-20l warm water? Dan is de Combi je ding.
Wil je onbeperkt warm water? Dan de Combi+ kiezen.
Bedenk je bovendien dat de kleur van de kraan ook de keuze beperkt. Wil je goudkleurig, dan zijn de opties erg beperkt, messing patina al iets meer etc. En kleuren voegen toe aan de prijs ook
Niet helemaal. Er komt wel warm watervraag naar de boiler, maar dat wordt eerst aangevuld met water uit het reservoir. Daarbij is zeg 15 liter uit de boiler halen niet echt energieverspillend, dat is 7-8% ofzo en dus is de boiler in no-time weer op temperatuurDe PRO3 valt af direct af want al het water komt rechtstreeks uit de 200 liter boiler, ik wil daar juist zuinig mee doen (zodat we genoeg water hebben om te kunnen douchen).
Blijft over de Combi en Combi+. Eigenlijk zou je zeggen dat de Combi+ ook af valt, want ook bij de Combi+ komt het warm water direct uit de 200 liter boiler.
Als je genoeg hebt aan 15l op 60º, of ongeveer 19l (denk ik) op zo'n 40º, dan is de Combi waarschijnlijk de beste keuze. Geen watervraag aan de boiler immers.Is de Combi een slimme/logische keuze?
Heb je behoefte aan meer dan die 15-20 liter? Dan is de Combi+ volgens mij de enige optie.
Quooker doet dat bijna, maar de onuitgesproken filosofie is dat water verwarmd in een CV of boiler energiezuiniger wordt opgewerkt dan in de Quooker en dus begint de vraag naar warm water zodra je de kraan open zet (bij de combi+)Het liefst zou ik eigenlijk willen dat zodra het warm water op is in de Combi, dat de warmwater uit de 200 liter boiler komt, maar dat zal wel niet kunnen?
[ Voor 4% gewijzigd door Floor-is op 08-06-2022 23:57 ]
Bericht hierboven