13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Ik zit hier heel dubbel in hoor. Zie het verhaal iets eerder van mij vandaag. Ze laten me ook naar Duitsland rijden terwijl ze al weten welke prijs ik elders heb gekregen. Als ze daar dan 15-20% boven gaan zitten voor een mindere keuken, dan heb ik geen medelijden dat er door vakmensen veel tijd wordt gestoken in offertes. Het kost mij ook een dag van mijn leven een een flinke tank benzine.Makrolon schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:26:
[...]
Laat je dan ook 10 mensen langs komen?! Voor een klus van een dag of iets meer... En maar klagen dat vakmensen zoveel geld rekenen.
[ Voor 5% gewijzigd door twi op 14-05-2022 22:33 ]
Dat is toch niet te vergelijken? Je vergelijkt een grote keukenzaak met een waarschijnlijk eenmanszaak die je er tijd in laat steken. En als de kans dan 1 op 3 is dat hij de klus krijgt is dat redelijk. Als die kans 1 op 10 is vind ik dat niet.twi schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:32:
[...]
Ik zit hier heel dubbel in hoor. Zie het verhaal iets eerder van mij vandaag. Ze laten me ook naar Duitsland rijden terwijl ze al weten welke prijs ik elders heb gekregen. Als ze daar dan 15-20% boven gaan zitten voor een mindere keuken, dan heb ik geen medelijden dat er door vakmensen veel tijd wordt gestoken in offertes. Het kost mij ook een dag van mijn leven een een flinke tank benzine.
Als je het dan open en eerlijk wil spelen vertel je vooraf dat je nog 9 andere mensen laat komen.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
5-60-60-60-60-5 (40 diep)beyazz06 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:24:
[...]
Dat biedt perspectief; onze opstelling is namelijk min of meer hetzelfde; 240/260 x 100 eiland (hoe kom jij aan 250, 90x80x80?)
5-30-90-60-60-5 (60 diep)
5 cm wanden.
Wanneer er een transparantieslag gemaakt wordt, is dat vermoedelijk niet meer nodig. Misschien is 10 wat overdreven, maar wij hebben ook de nodige tijd van 5 keukenzaken "misbruikt".Makrolon schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:42:
[...]
Dat is toch niet te vergelijken? Je vergelijkt een grote keukenzaak met een waarschijnlijk eenmanszaak die je er tijd in laat steken. En als de kans dan 1 op 3 is dat hij de klus krijgt is dat redelijk. Als die kans 1 op 10 is vind ik dat niet.
Als je het dan open en eerlijk wil spelen vertel je vooraf dat je nog 9 andere mensen laat komen.
Gedurende het traject vielen eerdere afspraken af om diverse redenen, waardoor er nooit tegelijkertijd sprake is geweest van een 20% kans dat de offerte zou vallen.
Er zitten geen eenmanszaken tussen, maar de laatstgenoemde is volgens mij zeker geen grote speler.
@sawtomyer hoogste lijn ovens en inductie van Miele, hogere lijn Liebherr koelkast/vriezer.sawtomyer schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:50:[/b]
[...]
Mag ik vragen naar jouw apparatuur? Mocht het een beetje overeen komen met onze wensen dan zullen wij een bezoek brengen aan Mobel Faber. Bvd
Alleen geen wijnkoeler
Zie
Source90 in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
[ Voor 65% gewijzigd door Source90 op 14-05-2022 23:28 ]
Kan je deze toelichten? Vooral de '30' maakt mij nieuwsgierigSource90 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:48:
[...]
5-60-60-60-60-5 (40 diep)
5-30-90-60-60-5 (60 diep)
5 cm wanden.
Wij zitten er zelf namelijk nogal mee te stoeien en dachten aan:
100-60-80 of 100-60-100
Waarbij 100 ( inductie ) 60 ( vaatwas ) 80 ( spoelbak ), maar zitten met de schoonmaakmiddelen ed die wij nu onder de spoelbak hebben c.q. waar we die nu moeten laten. Hebben nu namelijk een afvalsysteem voor onder de spoelbak in gedachten.
Wij wilde ook aan de linkerkant van de kookplaat wat ruimte hebben. Hier hebben wij nu een apothekers kastje voor alle kruiden/olie/etc. Kan aardig wat in.beyazz06 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:59:
[...]
Kan je deze toelichten? Vooral de '30' maakt mij nieuwsgierig![]()
Wij zitten er zelf namelijk nogal mee te stoeien en dachten aan:
100-60-80 of 100-60-100
Waarbij 100 ( inductie ) 60 ( vaatwas ) 80 ( spoelbak ), maar zitten met de schoonmaakmiddelen ed die wij nu onder de spoelbak hebben c.q. waar we die nu moeten laten. Hebben nu namelijk een afvalsysteem voor onder de spoelbak in gedachten.
5 - stol
30 - apothekerskast
90 - kookplaat (daaronder besteklade en pannen)
60 - vaatwasser
60 - wasbak (daaronder afval systeem)
5 - stol
:strip_exif()/f/image/9LzIfivPGrmpS7MfZiCt0eeb.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de andere zijde enkel kastjes met daarboven werkruimte (40 diep, 5-60-60-60-60-5)
[ Voor 44% gewijzigd door Source90 op 14-05-2022 23:23 ]
Dit heb je goed weg gezet dunkt mij. Alles van Miele voor dit bedrag is echt netjes. Hiermee kan ik alleen maar concluderen dat 26.5k voor mijn keukenvoorstel de max zou moeten zijn.Source90 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:51:
sawtomyer schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:50:[/b]
[...]
Mag ik vragen naar jouw apparatuur? Mocht het een beetje overeen komen met onze wensen dan zullen wij een bezoek brengen aan Mobel Faber. Bvd
[/quote]
@sawtomyer hoogste lijn ovens en inductie van Miele, hogere lijn Liebherr koelkast/vriezer.
Alleen geen wijnkoeler
Zie
Ik heb Neff met 45% kortingTRD07 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:08:
Bij Siemens kun je ongeveer rekenen op 35-40% korting op de adviesprijs. Geldt dit ook voor Bosch en Neff? Is immers allemaal onderdeel van dezelfde groep. Tweakers hier er ervaring mee?
Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor
“Ze laten je naar duitsland rijden”, je stapt toch zelf in die auto? Jij wilt toch een keuken kopen? Wie zegt dat prijs de enige motivatie moet zijn om te kiezen waar je koopt? (Op tweakers uitgezonderd dan).twi schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:32:
[...]
Ik zit hier heel dubbel in hoor. Zie het verhaal iets eerder van mij vandaag. Ze laten me ook naar Duitsland rijden terwijl ze al weten welke prijs ik elders heb gekregen. Als ze daar dan 15-20% boven gaan zitten voor een mindere keuken, dan heb ik geen medelijden dat er door vakmensen veel tijd wordt gestoken in offertes. Het kost mij ook een dag van mijn leven een een flinke tank benzine.
En Hacker Systemat is duurder en hoger gepositioneerd dan Shueller. Boven Hacker zit in het middensegment eigenlijk niks met een betere prijskwaliteitverhouding. Pronorm vind ik beter MITS de juiste opties gekozen, maar dat is DMG en dat wilt men niet. Wil je echt hoger dan kom je uit bij Rational, Snaidero en Eggersmann.
Dat Duitsland niet voordeliger is dan Nederland weten we inmiddels toch wel?
Ook je eerdere reactie mbt dat verkopers elkaar zouden opbellen om prijzen af te stemmen tegen betaling... Leuk concept, zou zeker kunnen werken. Maar denk je dan niet dat een keukenverkoper dan maandelijks met +6000 euro naar huis zou gaan terwijl die geen keuken meer verkoopt?
Zowel in Duitsland als in Nederland moet je als tweaker tijdelijk even geen keuken willen kopen. Onderhandelen is er echt even niet meer bij aangezien er teveel keukens worden verkocht.
[ Voor 19% gewijzigd door Barry|IA op 15-05-2022 01:07 ]
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Als je je een beetje inleest, dan weet je na 2 offertes ook genoeg.Makrolon schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:26:
[...]
Laat je dan ook 10 mensen langs komen?! Voor een klus van een dag of iets meer... En maar klagen dat vakmensen zoveel geld rekenen.
10 offertes opvragen is zonde van (voor mijn) tijd.
Hier:
- keuken: 2 offertes
- zonnepanelen : 1 offerte
- airco/WP : 1 offerte
- ingebouwde kasten : 1 offerte
Zeker als een vakman met goede referenties komt (aangeraden door vrienden of fam), dan durf ik direct te tekenen.
Voor zonnepanelen bv kan je heel makkelijk refentieprijzen vinden, en ik hoef er de laatste euro niet uit te persen.
Voor mij is dat plaatsbezoek ook een sollicitatie, ik tracht uit te vinden of die mensen te vertrouwen zijn en of ze kwaliteit ergens bovenaan zetten.
Sony A7 iv en wat recycled glas
HPL/Fineer kan rondom hè?LemonC200 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:41:
[...]
Wellicht omdat deze van Massief hout is? De binnenkant van de kast heeft namelijk hetzelfde uiterlijk als de buitenkant.
Bericht hierboven
Helaas is dit echt te weinig informatieraduf schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:48:
Hoi. We hebben het contract met Bruynzeel keukens getekend (voor een nieuwbouw). Na 2 maanden komen ze ons vertellen dat ze geen oplossing hebben voor de Quooker en prullenbak onder de spoelbak... niet genoeg ruimte.
Ik vind dit nogal verrassend en onprofessioneel.
Wij hebben gewoon een standard keuke, 60x60 kast, Combi Quooker en hebben hieronder een prullenbak nodig. Ik weet zeker dat er een oplossing moet zijn, bijv. slankere bakken, die passen. Hebben jullie suggesties zodat ik ze kan laten zien dat er oplossingen zijn? We hebben een draaideurkast onder de spoelbak, maar dat kan ook naar en frontdeurkast verandert zijn.
Ik ben zeer verrast dat een keukenbedrijf kan zeggen dat het niet mogelijk is en ze stellen voor om de prullenbak naar een andere locatie te verplaatsen. Ik denk dat ik niet de enige ben die een Quooker koopt en de prullenbak onder de spoelbak wil hebben.
Alvast bedankt!
Heb je een tekening voor ons?
Een Quooker kan ook twee kastjes verderop worden geïnstalleerd bijvoorbeeld, dat moet ruimte bieden. Een afvalsysteem kan ondiep zodat er een Quooker achter kan. Maar als je een draaischuif hebt ingepland of een LeMans kan alles veranderen.
Bericht hierboven
Update: het wordt een Miele G7695 SVCI XXL vanwege knock2open. Pittig prijzige machine met €1.900Floor-is schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:06:
Na al die tijd lijkt het erop dat we er uit zijn voor de apparatuur, nouja op de vaatwasser na.
Franke Maris MRG 210-62 spoelbak in het wit
Quooker Combi+ Flex RVS (22+xrvs)
Liebherr IRB5150-20 koelkast
Liebherr SIGN352421 vriezer
NEFF B57VS22G0 (stoom)oven -> levertijd onbekend
NEFF N17HH10G0 warmhoudlade
BORA PUXU koken
BORA USTF stopcontacten
Vraagteken: Miele vaatwasser. Deze moet knock to open hebben, ik had er eentje uitgezocht.. Die dat niet had. Wel op voorraad trouwens
Dan ga ik komende week het blad ook maar bestellen en alle materiaal om te gaan bouwen.
Nog even m'n wasmachine/droger/opslag kast maken tussendoor en een andere kast voor de slaapkamer. Maar dat lukt wel
De oven heeft ‘levertijd onbekend’ en dus zullen we iets tijdelijks nodig hebben. Heel misschien wisselen we die en de warmhoudlade nog, maar dat is toekomstmuziek.
Het blad is stevig duurder geworden in de tussentijd ook. Van €7.400 naar zo’n €8.500

Bericht hierboven
Hoezo langskomen?Makrolon schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:26:
[...]
Voor de meeste klussen hoeft echt niemand langs te komen.
Ze vullen gewoon wat in op een spreadsheet en klaar.
Voor een sloopklus die ik over een 2 maanden heb, heb ik wel bij ongeveer 10 bedrijven een offerte gevraagd.
Kost meer dan 10K, dus ja, dan doe ik die moeite.
Niet alle bedrijven nemen overigens de moeite om te reageren, en dat snap ik ook.
Het gaat niet alleen om de prijs.Tommie12 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:10:
[...]
Als je je een beetje inleest, dan weet je na 2 offertes ook genoeg.
10 offertes opvragen is zonde van (voor mijn) tijd.
Hier:
- keuken: 2 offertes
- zonnepanelen : 1 offerte
- airco/WP : 1 offerte
- ingebouwde kasten : 1 offerte
Zeker als een vakman met goede referenties komt (aangeraden door vrienden of fam), dan durf ik direct te tekenen.
Voor zonnepanelen bv kan je heel makkelijk refentieprijzen vinden, en ik hoef er de laatste euro niet uit te persen.
Voor mij is dat plaatsbezoek ook een sollicitatie, ik tracht uit te vinden of die mensen te vertrouwen zijn en of ze kwaliteit ergens bovenaan zetten.
Het gaat ook om service; komen ze met een oplossing die jij nog niet bedacht had; wat rekenen ze aan bijkomende kosten.
Voorbeeldjes:
Asbestsanering liepen de prijzen uiteen van € 4.000 tot € 9.500. ex BTW.
Heb uiteindelijk gekozen voor eentje van € 8.500 zoiets. Omdat die met het beste verhaal kwam en ik niet het idee had dat ik later met een flinke post 'meerkosten' te maken zou krijgen.
Dakkapel vroeg de ene 1.500 transport omdat het om een grote dakkapel gaat. En € 500 voor afval.
Werd daarmee de duurste. Verder was ook van belang voor mij: wanneer kunnen ze? Eentje over 7 maanden, andere over 2 maanden.
Hoe wil je achter die verschillen komen door 1 offerte?
Door je in te lezen? Waar lees je dat dan?
[ Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 15-05-2022 10:08 ]
Ik vind de installatie (€3160) heftig, of is dat met het maken van de koof en nissen?marvel27 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:04:
Gisteren naar Tieleman Keukens geweest in Middelharnis. Aangenaam gesprek, duidelijk gespecifieerde offerte meegekregen. De keuken is stevig aan de prijs, maar we zijn wel blij met hoe de keuken eruit ziet en welke apparatuur erin zit.
Maar voor je tekent doe je toch best even een sanity check, dus vandaar: zien jullie nog verbeterpunten?
Prijs: 29.000€ bij betaling snel na opdracht.
Levering oktober-november.
Keukenkasten: Schuller Nova Schelpenwit
Werkblad: Dekker composiet Spot White gepolijst (215x95 (eiland), 2x183x85)
Apparatuur:
Novy 1861 inductiekookplaat met geintegreerde afzuiging
Siemens HB557ABS0 IQ500 oven
Siemens KI86VVFE0 IQ300 koel-vriescombinatie
Quooker Fusion Messing Patina combi+
Vaatwassen en combi-oven hebben we al, maar als we toch een nieuwe willen komen ze op respectievelijk zo'n 500 en 850€.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En die plinten vat ik niet. Je hebt 78cm hoge kasten, met 9.6cm plint en een blad van 20mm wat naar 40mm wordt opgedikt. Wordt je werkblad echt 91,6cm hoog? Dat is erg laag voor Nederlandse begrippen namelijk.
De spoelbak is echt veel te duur en de Quooker is het duurste model, maar alsnog erg aan de prijs. €1650-1700 is voor dit model echt prima te vinden.
De verlichting is heftig marge pakken voor de winkel, hoewel daar wellicht ook het frezen en aanpassen bij zit. (Hoewel dat misschien in die €3k zit)
Dan vraag ik me nog wat af
Het blad staat in de offerte als 183x85, ga je écht 85cm diep met je aanrecht?
Bericht hierboven
Ga je nog een keer op mijn vragen reageren eigenlijk of blijf je dit soort posts plaatsen?oreneli schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:29:
Iedereen moet geld verdienen, en daar is niks mis mee, maar de sanitair- en keukenwereld... dat is geen geld verdienen meer op een eerlijke manier, dat is gewoon oplichterij. Ja, ook de "betere" merken. Alleen waar de gemiddelde treurige Mandenmakerfranchisekloon woekermarges op spaanplaat heeft, doen zij woekermarges op MDF en echt hout. Potatoes, tomatoes. Al zul je wel een kwalitatief betere keuken hebben, of meer mogelijkheden, dat is dan een pleister op de wonde. Maar dat je ondersteboven wordt gehouden en wordt leeggeschud is zeker.
Bericht hierboven
In de huidige markt gaat dit niet meer altijd op. Wil je dat het op tijd geleverd wordt? Reken dan iets minder kortingTRD07 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:08:
Bij Siemens kun je ongeveer rekenen op 35-40% korting op de adviesprijs. Geldt dit ook voor Bosch en Neff? Is immers allemaal onderdeel van dezelfde groep. Tweakers hier er ervaring mee?
Bericht hierboven
Ik weet eerlijk gezegd niet of het een Systemat was. Haecker zal vermoedelijk een basislijn hebben die je in elke kleur kunt spuiten. Kwalitatief was er in de meubelen volgens hem zelf weinig verschil t.o.v. de Schueller.En Hacker Systemat is duurder en hoger gepositioneerd dan Shueller. Boven Hacker zit in het middensegment eigenlijk niks met een betere prijskwaliteitverhouding. Pronorm vind ik beter MITS de juiste opties gekozen, maar dat is DMG en dat wilt men niet. Wil je echt hoger dan kom je uit bij Rational, Snaidero en Eggersmann.
Ben ik het niet mee eens. Als je als verkopende partij gedetailleerd inzicht hebt in een aanbod wat de klant elders heeft gehad, weet je dat je met een beter aanbod moet komen. Dat kan inderdaad qua prijs zijn, maar als het dat niet is kun je me ook overhalen met een mooi verhaal over kwaliteit of service. Van geen van die 3 punten was hier sprake van.Barry|IA schreef op zondag 15 mei 2022 @ 00:11:
“Ze laten je naar duitsland rijden”, je stapt toch zelf in die auto? Jij wilt toch een keuken kopen? Wie zegt dat prijs de enige motivatie moet zijn om te kiezen waar je koopt? (Op tweakers uitgezonderd dan).
Enige argument voor het prijsverschil waren de oplopende leverkosten. We zullen het nooit weten, ik heb een mailtje gestuurd dat het zonde is om tijd te steken in een gedetailleerde offerte. Dat had natuurlijk ook na het delen van alle informatie bij hem vandaan kunnen komen.
Nee, ik reageer niet inhoudelijk op je vragen. Dat is zinloos. Wij gaan elkaar niet overtuigen. Zo te horen heb jij er belang bij dat prijzen hoog blijven en dat "exclusiviteit" als verkoopargument dat moet waarborgen.Floor-is schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:16:
[...]
Ga je nog een keer op mijn vragen reageren eigenlijk of blijf je dit soort posts plaatsen?
[ Voor 46% gewijzigd door oreneli op 15-05-2022 11:13 ]
Keukenmaxx verkoopt ook Pronorm.Schepseltje schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:49:
[...]
Nee hoor, allemaal Hacker of Hacker classic.
edit: ik heb het over DMG.
Wat is dit nou voor flauwekul?oreneli schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:51:
[...]
Met iemand uit de industrie, met een duidelijke bias, en in wiens voordeel het is om de prijzen zo hoog mogelijk te houden, is geen discussie mogelijk, dus nee, ik reageer niet op je vragen. Dat is zinloos. Wij gaan elkaar niet overtuigen.
Als je dit topic al een tijdje volgt, weet je dat @Floor-is naar eer en geweten antwoorden geeft.
Dat hij het wellicht niet altijd bij het rechte eind heeft (maar wie wel? Ik in ieder ook niet) doet daar niets aan af.
Je hoeft het ook niet met hem eens te zijn, maar op Tweakers wordt in de meeste gevallen in discussies niet op de man gespeeld.
Gemiddelde bruto marge op elke keuken is 30%. Uitschieters omhoog naar 35%, omlaag naar 20%. Hoog, midden, of laag segment, maakt niet uit.oreneli schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:29:
Iedereen moet geld verdienen, en daar is niks mis mee, maar de sanitair- en keukenwereld... dat is geen geld verdienen meer op een eerlijke manier, dat is gewoon oplichterij. Ja, ook de "betere" merken. Alleen waar de gemiddelde treurige Mandenmakerfranchisekloon woekermarges op spaanplaat heeft, doen zij woekermarges op MDF en echt hout. Potatoes, tomatoes. Al zul je wel een kwalitatief betere keuken hebben, of meer mogelijkheden, dat is dan een pleister op de wonde. Maar dat je ondersteboven wordt gehouden en wordt leeggeschud is zeker.
Dat er zaken zijn waar ze alleen vandaag the American dream beloven is omdat jij daar graag naar binnen loopt. Maar ook daar, 30%.
Leg ‘ns uit. Wat versta jij onder oplichterij?
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Wat een gezeik allemaal. Heb jij nou een account op Tweakers aangemaakt om bij te dragen aan/in de community en advies te vragen omtrent een nieuw aan te schaffen keuken of heb jij een account aangemaakt om Tweakers (zoals @Floor-is) die tijd en moeite steken in jouw - met name negatieve/zeurderige posts - af te fakkelen en/of te wantrouwen? Om vervolgens nog meer klaag en zeur posts te schrijven?oreneli schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:14:
Ik betwijfel zijn onafhankelijheid in deze.
Erg irritant.
Maar goed, lekker weer, ik ga een potje bier pakken bij het voetbal. Fijn weekend allen! 🍻
Ahh Tieleman. Prachtige showroom, maar wat een show man... Destijds 3 uur daar gezeten om een offerte te krijgen... Man, man, man.marvel27 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:04:
Gisteren naar Tieleman Keukens geweest in Middelharnis. Aangenaam gesprek, duidelijk gespecifieerde offerte meegekregen. De keuken is stevig aan de prijs, maar we zijn wel blij met hoe de keuken eruit ziet en welke apparatuur erin zit.
Maar voor je tekent doe je toch best even een sanity check, dus vandaar: zien jullie nog verbeterpunten?
Prijs: 29.000€ bij betaling snel na opdracht.
Levering oktober-november.
Keukenkasten: Schuller Nova Schelpenwit
Werkblad: Dekker composiet Spot White gepolijst (215x95 (eiland), 2x183x85)
Apparatuur:
Novy 1861 inductiekookplaat met geintegreerde afzuiging
Siemens HB557ABS0 IQ500 oven
Siemens KI86VVFE0 IQ300 koel-vriescombinatie
Quooker Fusion Messing Patina combi+
Vaatwassen en combi-oven hebben we al, maar als we toch een nieuwe willen komen ze op respectievelijk zo'n 500 en 850€.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik weet niet aan welke kant van Middelharnis je woont, maar als je aan de noordkant zit, rij dan eens met je tekening naar keukenstudio Maassluis. Die verkopen ook Schuller en waren dus voor exact dezelfde keuken 30% (!) goedkoper dan Tieleman. Ik vergeet nooit het antwoord dat Tieleman gaf toen ik ze dat voorlegde.... 'ja, maar je koopt wel bij Tieleman en dat is ook wat waard...'
Mafkezen.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik heb meer vragen gesteld dan die 2 'zeurderige posts'. Die overigens waar zijn en waar anderen het ook mee eens zijn. Dus wie zeurt nu waar over? Zie ook de laatste zin van de post hierboven. Roep die man dan ook even tot de orde.remzor schreef op zondag 15 mei 2022 @ 13:12:
[...]
Wat een gezeik allemaal. Heb jij nou een account op Tweakers aangemaakt om bij te dragen aan/in de community en advies te vragen omtrent een nieuw aan te schaffen keuken of heb jij een account aangemaakt om Tweakers (zoals @Floor-is) die tijd en moeite steken in jouw - met name negatieve/zeurderige posts - af te fakkelen en/of te wantrouwen? Om vervolgens nog meer klaag en zeur posts te schrijven?
Erg irritant.
Maar goed, lekker weer, ik ga een potje bier pakken bij het voetbal. Fijn weekend allen! 🍻
[ Voor 24% gewijzigd door oreneli op 15-05-2022 13:41 ]
Je bent nu aan het vertellen hoe de verkoper zijn werk moet doen, terwijl je duidelijk geen kaas hebt gegeten van hoe verkoop werkt.twi schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:30:
Ik hussel je post een beetje in volgorde voor de juiste context, want daar ben ik niet helemaal helder in geweest:
[...]
Ik weet eerlijk gezegd niet of het een Systemat was. Haecker zal vermoedelijk een basislijn hebben die je in elke kleur kunt spuiten. Kwalitatief was er in de meubelen volgens hem zelf weinig verschil t.o.v. de Schueller.
[...]
Ben ik het niet mee eens. Als je als verkopende partij gedetailleerd inzicht hebt in een aanbod wat de klant elders heeft gehad, weet je dat je met een beter aanbod moet komen. Dat kan inderdaad qua prijs zijn, maar als het dat niet is kun je me ook overhalen met een mooi verhaal over kwaliteit of service. Van geen van die 3 punten was hier sprake van.
Enige argument voor het prijsverschil waren de oplopende leverkosten. We zullen het nooit weten, ik heb een mailtje gestuurd dat het zonde is om tijd te steken in een gedetailleerde offerte. Dat had natuurlijk ook na het delen van alle informatie bij hem vandaan kunnen komen.
Als jij prijs belangrijk vind, en dat weet keukenland DL, want anders kom jij niet naar Duitsland tuffen, dan is het de taak van de verkoper om jou de illusie te geven dat je bij hen goedkoper uit bent. Dat het ‘m niet is gelukt maakt hem geen slechte verkoper, misschien had ‘ie wel geen zin in jou als klant? Dat ‘ie jou naar DL laat rijden, dat doe je toch echt zelf. Als ze jou telefonisch al allerlei toezeggingen zouden doen kunnen ze net zo goed vanuit een callcenter werken.
Ik ook. Denk dat @Floor-is eigenlijk Ben Mandemakers is onder een schuilnaam.oreneli schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:14:
Het aanpassen van de standaard 2-fase perilex aansluiting t.b.v. de kookplaat in de keuken naar een 3-fase perilex aansluiting. Een 3-fase perilex aansluiting is benodigd voor een kookplaat met een aansluitwaarde vanaf 7,4 kW tot 11kW."
Is bovenstaande optie zinnig als we kiezen voor een 2-fase kookplaat (vier pitten)? Als we hiervoor kiezen, is dit dan puur "future proofing"?
Een laatste korte check over het "upgraden" in onze nieuwbouwwoning van 2-fase perilex naar 3-fase perilex. Loop ik risico dat een 2-fase kookplaat om welke reden dan ook niet aan te sluiten is op een 3-fase perilex? Of is dit >nooit< een probleem?
Nou, dat was dus precies mijn aanname. Ik kom voor hem naar Duitsland tuffen voor een illusie dat ik goedkoper uit ben, betere service krijg of een hogere kwaliteit krijg geleverd. Of ter bevestiging dat ik bij een concurrent van hem in prima handen ben. Dat laatste heb ik door zijn voorstel geleerd, wat ook wat waard is. Als een voorstel beroerd is, dan kan het ook echt wel aan de verkopende partij liggen dat er tijd wordt verspild.Barry|IA schreef op zondag 15 mei 2022 @ 13:52:
Je bent nu aan het vertellen hoe de verkoper zijn werk moet doen, terwijl je duidelijk geen kaas hebt gegeten van hoe verkoop werkt.
Als jij prijs belangrijk vind, en dat weet keukenland DL, want anders kom jij niet naar Duitsland tuffen, dan is het de taak van de verkoper om jou de illusie te geven dat je bij hen goedkoper uit bent. Dat het ‘m niet is gelukt maakt hem geen slechte verkoper, misschien had ‘ie wel geen zin in jou als klant? Dat ‘ie jou naar DL laat rijden, dat doe je toch echt zelf. Als ze jou telefonisch al allerlei toezeggingen zouden doen kunnen ze net zo goed vanuit een callcenter werken.
Die bewoording komt me bekend voor. Als je deze optie niet kiest, krijg je de standaard ‘kookgroep’ die waarschijnlijk niet correct is voor een moderne kookplaat met afzuiging. Dus als dat jouw situatie is, zeker de upgrade kiezen.Uchiha1911 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:21:
"3-fase perilex aansluiting (keuken) (47)
Het aanpassen van de standaard 2-fase perilex aansluiting t.b.v. de kookplaat in de keuken naar een 3-fase perilex aansluiting. Een 3-fase perilex aansluiting is benodigd voor een kookplaat met een aansluitwaarde vanaf 7,4 kW tot 11kW."
Is bovenstaande optie zinnig als we kiezen voor een 2-fase kookplaat (vier pitten)? Als we hiervoor kiezen, is dit dan puur "future proofing"?
Een laatste korte check over het "upgraden" in onze nieuwbouwwoning van 2-fase perilex naar 3-fase perilex. Loop ik risico dat een 2-fase kookplaat om welke reden dan ook niet aan te sluiten is op een 3-fase perilex? Of is dit >nooit< een probleem?
Voor 95€ altijd doen.Uchiha1911 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:21:
"3-fase perilex aansluiting (keuken) (47)
Tja, je bent zelf het type klant dubbeltje op de eerste rij. Die zaak laat jou misschien wel rijden omdat ze denken dat je niet voor niks heen en weer wilt gaan en dus alsnog tekent. Dat jij dan weer voor jan lul 3 uur terug moet is natuurlijk niet hun probleem.twi schreef op zondag 15 mei 2022 @ 15:35:
[...]
Nou, dat was dus precies mijn aanname. Ik kom voor hem naar Duitsland tuffen voor een illusie dat ik goedkoper uit ben, betere service krijg of een hogere kwaliteit krijg geleverd. Of ter bevestiging dat ik bij een concurrent van hem in prima handen ben. Dat laatste heb ik door zijn voorstel geleerd, wat ook wat waard is. Als een voorstel beroerd is, dan kan het ook echt wel aan de verkopende partij liggen dat er tijd wordt verspild.
Voor service moet je natuurlijk niet naar DL. Je komt daar gewoon omdat je hoopt dat het veeeeeel goedkoper is.
De keuken is een kastenwand van 240x220, dus 4 kasten van 60. 1 van de kasten is een kast van 140 hoog, die komt tussen 2 hoge kasten in. De ruimte er onder wordt opgevuld met een vaatwasser. Eiland is 210x100, bestaat aan de muurzijde uit 3x60 + smal kastje van 20, en aan de kamerzijde uit 5x 40cm kasten. Alle korpussen worden overigens in zwart uitgevoerd, zo vallen die lelijke gaatjes in de zijpanelen bij geopende deuren etc niet zo op.
Het blad en wangen wordt door een externe partij gemaakt uit RVS, wordt als 1 stuk gelast, ook de vierkante wasbak wordt er naadloos ingelast en de sparing voor de kookplaat wordt er uitgehaald. Ook komen er aan de kopse kanten boven de tafel nog 2 sparingen voor wandcontactdozen.
De kastenwand wordt voorzien van frontjes van Ostoya, om het toch een wat unieker gevoel te geven. Eiland wordt wel een standaard IKEA front (wit hoogglans, greeploos) Alle lades en deuren krijgen push-to-open en softclose systemen.
De vaatwasser heeft wat aandacht nodig ivm de hoogte van IKEA deurtjes, maar o.a. Bosch en Siemens leveren varioscharnieren waarmee dat prima is op te lossen. Vaatwasser is op het plaatje nog net te zien.
Kookplaat wordt een 72cm Siemens Q500 serie, die past net in een 60cm onderkast, ook daar moet ivm de downdraft kanalen wel een creatieve oplossing voor gemaakt worden in het kastje en wellicht ook in de aangrenzende kastjes. Het zij zo.
Combimagnetron wordt een variant die in een nis van 60x60 past, op die manier kan de rest van de kastenwand dmv de standaard IKEA deurmaten mooi ingevuld en uitgelijnd worden.
Het 'gat' met de senseo zal ongetwijfeld vragen oproepen, ik ben niet zo'n koffie expert, dus ik hoef niet perse een dure koffiemachine, dit is goed genoeg, en budget is 1 van de dingen waar ik gewoon rekening mee moet houden. Mijn nog te bouwen woning wordt stukken duurder dan begroot, dus ik moet ergens op bezuinigen. Dit is een aardige oplossing, kan er wellicht later nog wel eens een echte koffiemachine worden ingebouwd.
Dat is ook de reden dat ik voor dit systeem kies; ik hoef dit dus niet in 1x helemaal neer te zetten. Ik begin eerst met het eiland, en kan desnoods elke maand een kast erbij kopen... het geeft me de mogelijkheid om de kosten uit te smeren. Misschien hoeft het niet, maar ik hou er wel rekening mee. Dat is ook de reden van de vrijstaande koelkast. Al vind ik die sowieso wel mooi.
Het geheel zal niet ieders smaak zijn, maar dit is wat ik voor ogen heb.
Wat kost dit allemaal dan?
- eiland + kasten: EUR 2700 (dat zijn dus ALLE kasten en lades, en alle deuren en frontjes etc vh eiland)
- Ostoya frontjes 1000
- RVS custom blad EUR 2800
- combi magnetron 1250 (Siemens iQ500 serie)
- kookplaat 1800 (ook Siemens iQ500 serie)
- vaatwasser 1000 (ook Siemens iQ500)
- koelkast 1500 (SMEG FAB32)
Zit je op net 12K. Zal nog wel wat bijkomen uiteraard, kraan, wat materiaal, vooral de RVS 'koffiebar' moet ik nog even uitzoeken (al kan ik die zelf ook wel uit MDF fabrieken en mooi wit lakken bijv.) maar goed, grote voordeel is dat ik het dus gefaseerd kan bouwen, en zelf kan bouwen. En misschien met wat shoppen qua apparatuur proberen om dicht bij de 10K te blijven.
Ik heb dit plan vorig jaar ook al eens door een paar 'echte' keukenzaken laten maken, daar kwam een prijs uit van destijds 20-25K. Dat zal nu denk ik 25-30K worden.
:strip_exif()/f/image/3FDLk1aJkWPHJp2xgQLTobjJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door oreneli op 15-05-2022 20:14 ]
Dus je blijft spuien?oreneli schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:51:
[...]
Nee, ik reageer niet inhoudelijk op je vragen. Dat is zinloos. Wij gaan elkaar niet overtuigen. Zo te horen heb jij er belang bij dat prijzen hoog blijven en dat "exclusiviteit" als verkoopargument dat moet waarborgen.
Kijk dat ik met mijn bedrijf dingen maak die buiten jouw budget en normenkader vallen had ik al vastgesteld. Ik mij op exclusiever projecten, daar waar je als meubelmaker of Interieurbouwer een stuk vakwerk mag leveren, waar een keuken niet een combinatie van aanrecht en kasten is. Waar het gaat om details, om esthetiek, om workflow en het maken van een stuk maatwerk, dat bovendien sterk waarde moet toevoegen aan het huis of kantoor.
Wat ik me echt afvraag is hoeveel werk en overhead jij denkt dat er in een project gaat zitten. Ik denk dat je een beetje vergeet dat de werkplaats van een goede meubelmaker/Interieurbouwer zomaar €150k aan apparatuur behoeft die onderhouden en afgeschreven moeten worden, dat een werkplaats voor zeg 2 man ook zomaar 100-140m2 groot is en je een boel kosten maakt die klanten helemaal niet doorhebben.
Ik kan vrij nauwkeurig toelichting geven over kosten, maar als je het niet wilt horen dan heeft dat weinig zin.
Bericht hierboven
Ik verwijs even naar mijn bericht hierboven.oreneli schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:14:
Ik hoef mijn prijzen niet te verdedigen, de gemiddelde koper ben ik te duur voor. Mijn uurtarief is immers hoger dan dat van de combinatie robot/machine/fabrieksmedewerker. En ik werk in principe ook niet met spaanplaat waardoor de kosten voor materiaal van een standaard koelombouw al minstens €125-150 ex BTW hoger zullen zijn. Doe dat even keer gemiddeld 4 hoge kasten en 10-12 lage kasten
Bericht hierboven
Kijk mij eens inhoudelijk reagerenoreneli schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:46:
Afgelopen week veel uitgezocht mbt IKEA keukens. Heb denk ik wel een aardig beeld van wat het aanbod is, hoe het werkt, wat de grenzen zijn, wat de mogelijkheden zijn. Wat ik wil is niet standaard mogelijk maar voor zover ik nu zie is het met wat aanpassingen goed te doen. Ik heb al het IKEA materiaal en de keukenplanner goed bestudeerd, en de hele zooi in Sketchup nagebouwd om te kijken hoe dat wordt.
De keuken is een kastenwand van 240x220, dus 4 kasten van 60. 1 van de kasten is een kast van 140 hoog, die komt tussen 2 hoge kasten in. De ruimte er onder wordt opgevuld met een vaatwasser. Eiland is 210x100, bestaat aan de muurzijde uit 3x60 + smal kastje van 20, en aan de kamerzijde uit 5x 40cm kasten. Alle korpussen worden overigens in zwart uitgevoerd, zo vallen die lelijke gaatjes in de zijpanelen bij geopende deuren etc niet zo op.
1. 240 is er van uitgaande dat de zijwanden van de kasten zo blijven hè? Als ik me niet vergis heb je een beperkt aantal opties voor de kleur; als jij die prima vind zit je goed. Anders zou je er rekening mee moeten/kunnen houden dat je de zijpanelen nog bekleed met een stolwand. Meestal zijn deze 19mm dik, wellicht wil je daar rekening mee houden. Is in nis, niks aan de hand.
2. Een kastje van 20 heeft binnenmaat 17,4 (2x18mm eraf immers). Dat is een héél smal kastje!
3. Je zegt 210cm, maar je hebt 200cm aan kastenwerk. Wat ga je met die overgebleven 10cm doen?
4. Zwarte binnenzijde raad ik af, zonder verlichting in de kasten wordt het erg donker én stof ga je onwijs goed zien.
Ik verwijs even naar punt 3 hierboven, dat RVS wordt vast geen 10cm dik immers.Het blad en wangen wordt door een externe partij gemaakt uit RVS, wordt als 1 stuk gelast, ook de vierkante wasbak wordt er naadloos ingelast en de sparing voor de kookplaat wordt er uitgehaald. Ook komen er aan de kopse kanten boven de tafel nog 2 sparingen voor wandcontactdozen.
PTO vanuit IKEA of een andere leverancier? Hoewel IKEA ook Blum gebruikt is het merkbaar minder van kwaliteit namelijk. Het rolt gewoon net even minder lekkerDe kastenwand wordt voorzien van frontjes van Ostoya, om het toch een wat unieker gevoel te geven. Eiland wordt wel een standaard IKEA front (wit hoogglans, greeploos) Alle lades en deuren krijgen push-to-open en softclose systemen.
De vaatwasser is lastiger dan je wellicht denkt. De hoogte van de deur en de plint moet je hier echt goed op letten.De vaatwasser heeft wat aandacht nodig ivm de hoogte van IKEA deurtjes, maar o.a. Bosch en Siemens leveren varioscharnieren waarmee dat prima is op te lossen. Vaatwasser is op het plaatje nog net te zien.
Ik ken die plaat niet, maar 72cm is vrij smal. De systemen die ik heb geïnstalleerd schrijven allemaal een kast voor die minimaal breder is dan de kookplaat. In jouw geval zou je dan naar een 80-kast kijken. Weet je zeker dat dit kan?Kookplaat wordt een 72cm Siemens Q500 serie, die past net in een 60cm onderkast, ook daar moet ivm de downdraft kanalen wel een creatieve oplossing voor gemaakt worden in het kastje en wellicht ook in de aangrenzende kastjes. Het zij zo.
Het wegwerken van de downdraft kanalen is een mooie uitdaging
60x60 is standaard. Daar zal IKEA waarschijnlijk niet van afwijkenCombimagnetron wordt een variant die in een nis van 60x60 past, op die manier kan de rest van de kastenwand dmv de standaard IKEA deurmaten mooi ingevuld en uitgelijnd worden.
Wat je voor koffiemachine neerzet boeit niet zo natuurlijk, wel dat je hier genoeg ruimte rondom houdt en dat je wellicht al rekening wilt houden met aan/afvoer van water. Stel dat je ooit een geniaal mooi ding koopt dat dat nodig heeftHet 'gat' met de senseo zal ongetwijfeld vragen oproepen, ik ben niet zo'n koffie expert, dus ik hoef niet perse een dure koffiemachine, dit is goed genoeg, en budget is 1 van de dingen waar ik gewoon rekening mee moet houden. Mijn nog te bouwen woning wordt stukken duurder dan begroot, dus ik moet ergens op bezuinigen. Dit is een aardige oplossing, kan er wellicht later nog wel eens een echte koffiemachine worden ingebouwd.
Dat is ook de reden dat ik voor dit systeem kies; ik hoef dit dus niet in 1x helemaal neer te zetten. Ik begin eerst met het eiland, en kan desnoods elke maand een kast erbij kopen... het geeft me de mogelijkheid om de kosten uit te smeren. Misschien hoeft het niet, maar ik hou er wel rekening mee. Dat is ook de reden van de vrijstaande koelkast. Al vind ik die sowieso wel mooi.
Hey als jij er gelukkig mee bentHet geheel zal niet ieders smaak zijn, maar dit is wat ik voor ogen heb.
Ook alles om het te koppelen? Want IKEA heeft koppelingssets voor eilanden, die moet je niet vergetenWat kost dit allemaal dan?
- eiland + kasten: EUR 2700 (dat zijn dus ALLE kasten en lades, en alle deuren en frontjes etc vh eiland)
Tip: bezuinigen op je kraan kan heel kostbaar zijn. Als die gaat lekken dan is het spaanplaat van je kasten in no-time ook naar de kak en dan mag je ook die vervangen; moet waarschijnlijk je blad er ook af..- Ostoya frontjes 1000
- RVS custom blad EUR 2800
- combi magnetron 1250 (Siemens iQ500 serie)
- kookplaat 1800 (ook Siemens iQ500 serie)
- vaatwasser 1000 (ook Siemens iQ500)
- koelkast 1500 (SMEG FAB32)
Zit je op net 2K. Zal nog wel wat bijkomen uiteraard, kraan, wat materiaal, vooral de RVS 'koffiebar' moet ik nog even uitzoeken (al kan ik die zelf ook wel uit MDF fabrieken en mooi wit lakken bijv.) maar goed, grote voordeel is dat ik het dus gefaseerd kan bouwen, en zelf kan bouwen. En misschien met wat shoppen qua apparatuur proberen om dicht bij de 10K te blijven.
MDF moet je voor het mooie wel kantenbanden, de kopse kant schilderen is IMO echt niet om aan te gluren. En als je dan toch aan de slag gaat: V313 of andersoortig watervast kopen
Andere tip is om goed te kijken naar het energieverbruik van je koelkast/vriezer. Wij hebben er twee die samen bijna 1000kWh per jaar opmaken en met de huidige energieprijzen hadden we de meerprijs naar zuiniger echt wel terugverdiend binnen een jaar of 2-3.
Je hebt een nogal standaard opstelling met 4 hoge kasten en een eiland(je). Gezien de grootte en je keuze voor apparatuur zou ik inschatten dat je dit voor <€20k wel moet kunnen kopen bij een beetje keukenwinkel.Ik heb dit plan vorig jaar ook al eens door een paar 'echte' keukenzaken laten maken, daar kwam een prijs uit van destijds 20-25K. Dat zal nu denk ik 25-30K worden.
[Afbeelding]
Maak je je geen zorgen over werkruimte? zowel de kookplaat als de spoelbak komen niet tegen de kopse kant hoop ik, dus je hebt 210-(73+45)=92 cm over waar de ruimte maar de wangen aan beide zijden nog af moet.
Ik wil niet stellen dat je naar een eiland van 300cm moet, maar ik denk dat je minstens 20cm uit de kanten zou moeten blijven en dan heb je 52cm werkruimte over. Dat is in mijn optiek érg krap.
Bericht hierboven
He, dit ontwerp herken ik. Inclusief de discussie over de werkruimte. Zie dat je je niet bedacht hebt. Jammer.oreneli schreef op zondag 15 mei 2022 @ 16:46:
Ik heb dit plan vorig jaar ook al eens door een paar 'echte' keukenzaken laten maken
[Afbeelding]
Wat is nu je vraag? Voordat de hele discussie weer opnieuw begint?
[ Voor 109% gewijzigd door oreneli op 15-05-2022 18:47 ]
Denk niet dat we dat missen, ik denk dat de meesten hier uit ervaring spreken als ze zeggen dat de koude zijde eigenlijk nooit gebruikt wordt voor verwerking.oreneli schreef op zondag 15 mei 2022 @ 18:33:
Geen vraag. Mbt de werkruimte, dit is meer dan prima. Jullie missen steeds dat de andere lange zijde een werkblad van 210cm breed is. Mooie van een eiland is dat je er omheen kunt lopen. @Floor-is de eiland kasten zijn 200cm, de rvs wangen en blad 50mm dik, dus werkblad is 210 breed. Kookplaat denk ik aan de Siemens ED777FQ25E. Een kast van 80 ipv 60+20 is sowieso mooier, de lades lopen dan mooier door. PTO en Softclose van Blum tipon bluemotion, waarschijnlijk via deze partij: https://www.push2open.org/
De site die je linkt vraagt wel serieus geld, het kan de moeite zijn om eens dit te testen op een IKEA lade: https://www.meubelbeslago...m/tipon/blumotion/eenheid
Bericht hierboven
We zijn weer een aantal weken verder. Even een rant: We hebben een offerte gehad voor het "verbouwen" van de beneden verdieping, dat wil zeggen vloerverwarming invrezen (50m2), keramisch parket leggen (70m2), dan scheidingswandje plaatsen, inc. deur, wat leidingen verleggen en stucen. Ze vroegen daar 44.000 euro voorErkel schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:40:
[...]
Hmm zou best kunnen, ik heb hierdoor nog wel een ander idee gekregen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op deze manier kunnen we een hoog raam laten plaatsen, dan is het licht probleem ook gelijk deels opgelost. En we kakken niet meer indirect in de keuken

Nu snap ik dat het druk is in de klusbranche, maar waar die 44.000 euro vandaan komt is me echt een raadsel. Voor de vloer + verwarming had ik zo'n 15k uitgetrokken. Stucwerk 5k, muurtje en wat elektra werk ook 5k. Blijkbaar zit mijn inschattingsvermogen er 20k naast
Anyways, we hebben we een ander plan. Zelf maar het muurtje plaatsen, een Poolse stukadoor, vloerverwarming bij de tegelexpert. Zijn we voor ong 17k klaar. Einde rant.
Het plan van de keuken is eigenlijk niet gewijzigd ten opzichte van wat B&K voor ons heeft uitgetekend. Daar waren wel wat opmerkingen op van @Floor-is, met name over de LeMans kast, en de dubbele kookplaatkast (ik zie hier eigenlijk geen alternatief voor, gezien de kookplaat precies in het midden van die kasten komt). We gaat op korte termijn (ik hoop deze week) nog langs bij superkeukens, om te kijken waar ze daar mee komen. En om te kijken of we de prijs wat onder de 15k kunnen krijgen.
Iets wat ik me nu bedenk, we hebben ruim 2 uur bij B&K gezeten, en ze hebben ons nooit nagebeld voor de offerte. Ik heb nog wel een mailtje gestuurd dat ik niet online mn offerte kon inzien maar ook daar geen antwoord op gehad. Vreemd.
C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E
Dat was 3 jaar terug, de wereld is echt helemaal knettergek geworden!
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Je bent niet de enige.Erkel schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:21:
[...]
We zijn weer een aantal weken verder. Even een rant: We hebben een offerte gehad voor het "verbouwen" van de beneden verdieping, dat wil zeggen vloerverwarming invrezen (50m2), keramisch parket leggen (70m2), dan scheidingswandje plaatsen, inc. deur, wat leidingen verleggen en stucen. Ze vroegen daar 44.000 euro voor.
Nu snap ik dat het druk is in de klusbranche, maar waar die 44.000 euro vandaan komt is me echt een raadsel. Voor de vloer + verwarming had ik zo'n 15k uitgetrokken. Stucwerk 5k, muurtje en wat elektra werk ook 5k. Blijkbaar zit mijn inschattingsvermogen er 20k naast.
Anyways, we hebben we een ander plan. Zelf maar het muurtje plaatsen, een Poolse stukadoor, vloerverwarming bij de tegelexpert. Zijn we voor ong 17k klaar. Einde rant.
Het plan van de keuken is eigenlijk niet gewijzigd ten opzichte van wat B&K voor ons heeft uitgetekend. Daar waren wel wat opmerkingen op van @Floor-is, met name over de LeMans kast, en de dubbele kookplaatkast (ik zie hier eigenlijk geen alternatief voor, gezien de kookplaat precies in het midden van die kasten komt). We gaat op korte termijn (ik hoop deze week) nog langs bij superkeukens, om te kijken waar ze daar mee komen. En om te kijken of we de prijs wat onder de 15k kunnen krijgen.
Iets wat ik me nu bedenk, we hebben ruim 2 uur bij B&K gezeten, en ze hebben ons nooit nagebeld voor de offerte. Ik heb nog wel een mailtje gestuurd dat ik niet online mn offerte kon inzien maar ook daar geen antwoord op gehad. Vreemd.
Bij mij de eerste aannemer (die wel heel vlot kwam en ook binnen 6 uur een offerte had liggen), kwam met offertes ter waarde van € 103.000. Dat was 3 x het budget.
Nr. 2 kwam, offerte duurde 2 weken (wat ie ook keurig netjes had aangegeven) en dat was € 60.000.
Lessen geleerd:
Als particulier is schatten lastig
Shoppen loont
We hebben het budget wat opgehoogd en zijn tot tevredenheid van beiden met nr. 2 in zee gegaan. Topvent!
Komt alle afspraken na, denkt mee en communiceert.
PaT schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:34:
@Erkel De prijzen die je noemt lijken mij uiterst realistisch en iets vergelijkbaars was ik ook kwijt en dat was wel 100m2.
Dat was 3 jaar terug, de wereld is echt helemaal knettergek geworden!
Naja wat me vooral tegen staat is dat ze het niet wilde specificeren. Aan de telefoon gaven ze na het gesprek een schatting van 44.000 euro. En als ik dan nog interesse had wilden ze wel een offerte maken. Ze gaven aan de vloerverwarming + tegels voor 13k te kunnen doen. Dus dan blijft er nog 31k over voor stucwerk, muurtje (van ongeveer 6-8m2) en wat leidingen. Wordt het stukwerk daarna dan afgeplakt met bladgoud oid?macfocus schreef op zondag 15 mei 2022 @ 22:40:
[...]
Je bent niet de enige.
Bij mij de eerste aannemer (die wel heel vlot kwam en ook binnen 6 uur een offerte had liggen), kwam met offertes ter waarde van € 103.000. Dat was 3 x het budget.
Nr. 2 kwam, offerte duurde 2 weken (wat ie ook keurig netjes had aangegeven) en dat was € 60.000.
Lessen geleerd:
Als particulier is schatten lastig
Shoppen loont
We hebben het budget wat opgehoogd en zijn tot tevredenheid van beiden met nr. 2 in zee gegaan. Topvent!
Komt alle afspraken na, denkt mee en communiceert.
C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E
Er is eigenlijk niets extra bijzondere informatie te geven. Het wordt gewoon een nieuwe keuken met een werkblad van 60cm diepte, 92cm hoogte, een gewone standard kast met een draaideur onder de gootsteen.Floor-is schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:45:
[...]
Helaas is dit echt te weinig informatie
Heb je een tekening voor ons?
Een Quooker kan ook twee kastjes verderop worden geïnstalleerd bijvoorbeeld, dat moet ruimte bieden. Een afvalsysteem kan ondiep zodat er een Quooker achter kan. Maar als je een draaischuif hebt ingepland of een LeMans kan alles veranderen.
Dit is de foto die ze hebben gestuurd en beweren dat ze er geen prullenbakoplossing voor hebben.
/f/image/VIPgsJcGfFm2NOBGMEtbjOcj.png?f=fotoalbum_large)
Natuurlijk kan ik vragen of we hem op een andere lade aan de rechterkant kunnen plaatsen, maar is er echt geen oplossing om de purllenbak onder de gootsteen te houden?
Zou eens hier kijken:raduf schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:08:
[...]
Er is eigenlijk niets extra bijzondere informatie te geven. Het wordt gewoon een nieuwe keuken met een werkblad van 60cm diepte, 92cm hoogte, een gewone standard kast met een draaideur onder de gootsteen.
Dit is de foto die ze hebben gestuurd en beweren dat ze er geen prullenbakoplossing voor hebben.
[Afbeelding]
Natuurlijk kan ik vragen of we hem op een andere lade aan de rechterkant kunnen plaatsen, maar is er echt geen oplossing om de purllenbak onder de gootsteen te houden?
https://www.naber.de/nl/a...uittreksysteeme/cox-base/
Verschillende opties/keuzes mogelijk qua indeling.
Wij hebben "gewoon" een Cox 360 in een 600mm diep kastje met een Quooker Combi+ reservoir.
De situatie:
Willen een kastenwand maken van 4 hoge kasten (+240cm). Middelste 2 zullen oven/combi hebben.
Linkerkast is opslag, rechterkast wordt koelkast.
Ik wil een liefst een zo hoog mogelijke koelkast (zal 178cm worden). Aangezien de kast links geplitst zal worden op een vaatwasser hoogte, zou het mooi zijn als dat visueel ook wordt gedaan bij de koelkast.
Begrijp dat ik dat kan vragen bij een keukenboer, maar ben nu een aantal optie's aan het voorbereiden om mee te nemen. Mijn ervaring bij de vorige keuken was dat ik daar te weinig tijd had om praktisch alles goed uit te werken en dat elke aanpassing achteraf weer veel wachttijd in beslag nam.
Je kunt ook de deur laten uitvoeren met een uitgefreesde lijn. Dat kan niet altijd en ook niet bij elke front, maar ik denk dat het mooier/strakker (en goedkoper) is dan twee deuren die beide aan de koelkast zijn bevestigd.Frankvbr schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:48:
Is het gebruikelijk/mogelijk om een koelkast front 2 splitsen in 2 delen (voor de zichtlijnen) ook al is het 1 grote deur?
De situatie:
Willen een kastenwand maken van 4 hoge kasten (+240cm). Middelste 2 zullen oven/combi hebben.
Ik wil een liefst een zo hoog mogelijke koelkast (zal 178cm worden). Aangezien de kast links geplitst zal worden op een vaatwasser hoogte, zou het mooi zijn als dat visueel ook wordt gedaan bij de koelkast.
Het is geen gekke vraag hoor. Ik weet niet welke merken dit wel en niet kunnen aanbieden, maar ook bij een vaatwasserfront zie je dit vaker bijvoorbeeldFrankvbr schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:48:
Is het gebruikelijk/mogelijk om een koelkast front 2 splitsen in 2 delen (voor de zichtlijnen) ook al is het 1 grote deur?
De situatie:
Begrijp dat ik dat kan vragen bij een keukenboer, maar ben nu een aantal optie's aan het voorbereiden om mee te nemen. Mijn ervaring bij de vorige keuken was dat ik daar te weinig tijd had om praktisch alles goed uit te werken en dat elke aanpassing achteraf weer veel wachttijd in beslag nam.
Het is een puur optisch ding over het algemeen, het worden dan niet ineens twee deuren zegmaar.
[ Voor 4% gewijzigd door Floor-is op 15-05-2022 23:55 ]
Bericht hierboven
Fijn dat het mogelijk is. Ik ga hem op die manier als optie meenemen.Floor-is schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:54:
[...]
Het is geen gekke vraag hoor. Ik weet niet welke merken dit wel en niet kunnen aanbieden, maar ook bij een vaatwasserfront zie je dit vaker bijvoorbeeld
Het is een puur optisch ding over het algemeen, het worden dan niet ineens twee deuren zegmaar.
Helaas merk ik dat mijn smaak het niet helemaal eens is met het bedrag wat ik wil uitgeven. Dit zal dan ook wel weer een optie zijn van de duurdere merken.
Kwam al bij next125 uit of Leicht als ik voor een pocketdeur/inschuifdeur zou willen gaan.
Maar als ik hierboven de offerte zie van next125 dan schrik ik toch behoorlijk.
Is heel gebruikelijk en kan bij elk merk, zelfs gewenst ivm mogelijk kromtrekken van 1 groot front.Frankvbr schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:48:
De situatie:
Hahah, bij Next125 pocket deuren nemen... trek de knip maar. Onnodig ingewikkeld duur complex systeem.Frankvbr schreef op maandag 16 mei 2022 @ 00:04:
[...]
Fijn dat het mogelijk is. Ik ga hem op die manier als optie meenemen.
Helaas merk ik dat mijn smaak het niet helemaal eens is met het bedrag wat ik wil uitgeven. Dit zal dan ook wel weer een optie zijn van de duurdere merken.
Kwam al bij next125 uit of Leicht als ik voor een pocketdeur/inschuifdeur zou willen gaan.
Maar als ik hierboven de offerte zie van next125 dan schrik ik toch behoorlijk.
Dan ben ik wel benieuwd of wij bepaalde/de juiste opties gemist hebben voor onze Y-line keukenBarry|IA schreef op zondag 15 mei 2022 @ 00:11:
[...]
En Hacker Systemat is duurder en hoger gepositioneerd dan Shueller. Boven Hacker zit in het middensegment eigenlijk niks met een betere prijskwaliteitverhouding. Pronorm vind ik beter MITS de juiste opties gekozen, maar dat is DMG en dat wilt men niet. Wil je echt hoger dan kom je uit bij Rational, Snaidero en Eggersmann.
Kan je die 'juiste opties' benoemen?
Er is wel al getekend, maar het inmeten moet nog gebeuren, dus de keuken is nog niet definitief besteld.
Is volledig afhankelijk van budget, dus lastig om zo even te benoemen.Rouske schreef op maandag 16 mei 2022 @ 01:02:
[...]
Dan ben ik wel benieuwd of wij bepaalde/de juiste opties gemist hebben voor onze Y-line keuken![]()
Kan je die 'juiste opties' benoemen?
Er is wel al getekend, maar het inmeten moet nog gebeuren, dus de keuken is nog niet definitief besteld.
Je zou denken dat onderstaand model gewoon naast een Quooker Combi moeten passen. Het reservoir van de Quooker heeft een diameter van 20 cm en de breedte van het onderstaande afvalsysteem is 33,8 cm.raduf schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:08:
[...]
Er is eigenlijk niets extra bijzondere informatie te geven. Het wordt gewoon een nieuwe keuken met een werkblad van 60cm diepte, 92cm hoogte, een gewone standard kast met een draaideur onder de gootsteen.
[Afbeelding]
https://www.kast-inrichti...-Bio-Trio-Maxi,-antraciet
Weet niet precies hoe deze werken we geïnteresseerd iemand verder documentatie dan alleen leuke plaatjes toevallig?Barry|IA schreef op maandag 16 mei 2022 @ 00:22:
[...]
Hahah, bij Next125 pocket deuren nemen... trek de knip maar. Onnodig ingewikkeld duur complex systeem.
Barry,Barry|IA schreef op maandag 16 mei 2022 @ 01:38:
[...]
Is volledig afhankelijk van budget, dus lastig om zo even te benoemen.
Wij krijgen over een tijdje een offerte voor een Pronorm Y-line keuken. Ben wel erg benieuwd waar we dan op moeten gaan letten. Ons budget is nog vrij variabel!
Wat ik zo om mij heen hoor moet het gewoon een prima merk zijn (beetje vergelijkbaar met Hacker)?!
Onlangs ook een offerte gekregen met Rational kasten. De eerste inschatting van de aanbieder van de Pronorm kasten zit op dit moment ca. 6k lager dan die van Rational (ik heb hem niks verteld over de Rational aanbieder). Dezelfde opstelling + apparatuur trouwens.
Edit: Het gaat om een eiland van 3x1,20 m² waarbij rondom geheel lades worden toegepast. En een kastenwand van 7x60=420cm breed (waarvan 4x hoge kast en 3x een boven- en onderkast waartussen een nis met werkblad met achterwand in hetzelfde blad en boven en onderkasten. Onderin alles met lades.
Apparatuur:
- Koelkast + (stoom)oven + (combi)oven + vaatwasser van Siemens iQ500
- Quooker met bronze kraan
- Franke zwarte spoelbak
- Bora Puru (recirculatie)
- 20mm keramisch werkblad
Rational zit op ca. 34k. Pronorm zou op ongeveer 28k uitkomen verwachtte de verkoper.
[ Voor 29% gewijzigd door Krijnemans op 16-05-2022 11:33 ]
Pronorm is een prima merk. Met het Y-line design hebben ze ook nog een design dat niet bij elke fabrikant voor handen is.Krijnemans schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:20:
[...]
Barry,
Wij krijgen over een tijdje een offerte voor een Pronorm Y-line keuken. Ben wel erg benieuwd waar we dan op moeten gaan letten. Ons budget is nog vrij variabel!
Wat ik zo om mij heen hoor moet het gewoon een prima merk zijn (beetje vergelijkbaar met Hacker)?!
Onlangs ook een offerte gekregen met Rational kasten. De eerste inschatting van de aanbieder van de Pronorm kasten zit op dit moment ca. 6k lager dan die van Rational (ik heb hem niks verteld over de Rational aanbieder). Dezelfde opstelling + apparatuur trouwens.
Pronorm kun je luxer uitvoeren door wat opties toe te voegen. Bijv.
- Korpushoogte aanpassen naar 832mm ipv standaardv 768mm
- ProTech ladebeslag
- Houten ladeinleg (voor bestek, messen, etc)
- Fronten doortrekken tot op de vloer (bij eiland) om het meer een meubel te laten lijken
- Tegenwoordig hebben ze ook verlichting in greeplijsten zie ik (maar niet in y-line design)
- Zijn er vast nog een paar...
- ...
[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 16-05-2022 11:32 ]
Heb net toevallig mijn post aangepast. Thanks. Ik houd dat even in mijn achterhoofd totdat ik de offerte heb ontvangen. Even kijken wat de verkoper daar zal al wel/niet in heeft aangeboden! Hij zou een gespecificeerde offerte maken. Heb gezegd dat het voor mij anders niet hoeftSquareOne schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:31:
[...]
Pronorm is een prima merk. Met het Y-line design hebben ze ook nog een design dat niet bij elke fabrikant voor handen is.
Pronorm kun je luxer uitvoeren door wat opties toe te voegen. Bijv.Allemaal met meerprijs, dus vandaar het punt, hangt allemaal af van budget. Maar als die rational keuken wat betreft kastwerk binnen budget past, dan kun je voor 6k een hoop upgraden!
- Korpushoogte aanpassen naar 832mm ipv standaardv 768mm
- ProTech ladebeslag
- Houten ladeinleg (voor bestek, messen, etc)
- Fronten doortrekken tot op de vloer (bij eiland) om het meer een meubel te laten lijken
- Tegenwoordig hebben ze ook verlichting in greeplijsten zie ik (maar niet in y-line design)
- Zijn er vast nog een paar...
- ...
BlaBlaBla
Niet noodzakelijk, wel handig. Als je geen warm water aansluiting hebt dan heb je de Quooker met combi nodig. Heb je wel een warm water aansluiting dan heb je voldoende aan de Quooker Pro3 boiler.Strider schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:13:
Heb je in de hedendaagse keukens nog een warm wateraansluiting nodig als je met een Quooker werkt?
En met de combi heb je zeker minimaal 7 liter nodig?Schepseltje schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:16:
[...]
Niet noodzakelijk, wel handig. Als je geen warm water aansluiting hebt dan heb je de Quooker met combi nodig. Heb je wel een warm water aansluiting dan heb je voldoende aan de Quooker Pro3 boiler.
BlaBlaBla
Het Combi boiler van Quooker heeft altijd een reservoir van 7 liter ja.Strider schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:33:
[...]
En met de combi heb je zeker minimaal 7 liter nodig?
Wij hadden een closein boiler van 10liter die was alleen leeg op verjaardagen met handafwas. Nu met de Combi hebben wij 15 liter water van 60graden (of 7l kokend), meer dan genoeg.Strider schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:13:
Heb je in de hedendaagse keukens nog een warm wateraansluiting nodig als je met een Quooker werkt?
De hoofdreden is dat ik niet wil dat de ketel aanslaat bij handen wassen. Dat warme ketelwater is nog niet eens voorbij de eerste slaapkamer voordat de kraan alweer dicht is.
Wij hadden geen warm ketelwater beneden en met de Combi nog steeds niet
Thanks, ik zag dat de 7 liter boiler 300 euro duurder is, dat zijn de kosten niet, het nadeel is alleen dat het wat meer plek nodig heeft?stormfly schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:14:
[...]
Wij hadden een closein boiler van 10liter die was alleen leeg op verjaardagen met handafwas. Nu met de Combi hebben wij 15 liter water van 60graden (of 7l kokend), meer dan genoeg.
De hoofdreden is dat ik niet wil dat de ketel aanslaat bij handen wassen. Dat warme ketelwater is nog niet eens voorbij de eerste slaapkamer voordat de kraan alweer dicht is.
Wij hadden geen warm ketelwater beneden en met de Combi nog steeds niet
Ik heb een elektrische boiler, dus dat er wat warm water uit gaat maakt mij niet veel uit.
BlaBlaBla
Ook ik ga me storten op een nieuwe keuken... Althans we zijn al even bezig. Ik weet het zo langzamerhand allemaal niet neer, qua betrouwbaarheid. We hebben veel zaken gehad.
Dit weekend bij Ekelhoff Nordhorn geweest. Leek goed. Goede tekening en ideeën. Maar qua reviews schrok ik toch wel. Ook qua rechtsbijstand schijn je dan niks te kunnen in Duitsland
Zijn hier mensen met recente ervaringen/meningen?
[ Voor 0% gewijzigd door insp.gadget op 16-05-2022 14:25 . Reden: typo ]
Welke reviews doel je dan op? Net even in Google gekeken en zowel Möbel Faber als Ekelhoff zie ik (op recent gesorteerd) voornamelijk goede reviews (met scores van 9.6 en 9.4).insp.gadget schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:18:
Goededag allen!
Ook ik ga me storten op een nieuwe keuken... Althans we zijn al even bezig. Ik weet het zo langzamerhand allemaal niet neer, qua betrouwbaarheid. We hebben veel zaken gehad.
Dit weekend bij Ekelhoff Nordhorn geweest. Leek goed. Goede tekening en ideeën. Maar qua reviews schrok ik toch wel. Ook qua rechtsbijstand schijn je dan niks te kunnen in Duitsland
Zijn hier mensen met recente ervaringen/meningen?
Moet wel zeggen dat de communicatie van Möbel Faber (wij onze keuken gekocht) te wensen over laat. Keuken zelf, prijs en meedenken toen wij op afspraak waren, ben ik wel erg over te spreken.
In google review. keukenland ekelhoff. en dan even scrollen. staan wel hele slechten tussen. en ook best veel.Source90 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:28:
[...]
Welke reviews doel je dan op? Net even in Google gekeken en zowel Möbel Faber als Ekelhoff zie ik (op recent gesorteerd) voornamelijk goede reviews (met scores van 9.6 en 9.4).
Moet wel zeggen dat de communicatie van Möbel Faber (wij onze keuken gekocht) te wensen over laat. Keuken zelf, prijs en meedenken toen wij op afspraak waren, ben ik wel erg over te spreken.
ook op het vara forum staan er.
Trouwens, ze sluiten geen water aan. Is dat lastig zelf te doen/achteraf door een installateur?
Dat is een Duitsland-eigen iets. Mogen keukenplaatsers in Duitsland niet. In Nederland wat losser qua regelgeving of er wordt een loodgieter meegestuurd.insp.gadget schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:30:
[...]
Trouwens, ze sluiten geen water aan. Is dat lastig zelf te doen/achteraf door een installateur?
Zelfde trouwens voor elektra. Een stekker van de oven zullen ze er in steken, de kookplaat op de Perilex aansluiten moet je zelf doen (of uitbesteden).
Heel raar, ons is expliciet verteld bij Ekelhoff dat ze dit gewoon allemaal aansluiten en we niets meer hoeven doen.Source90 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:38:
[...]
Dat is een Duitsland-eigen iets. Mogen keukenplaatsers in Duitsland niet. In Nederland wat losser qua regelgeving of er wordt een loodgieter meegestuurd.
Zelfde trouwens voor elektra. Een stekker van de oven zullen ze er in steken, de kookplaat op de Perilex aansluiten moet je zelf doen (of uitbesteden).
Overigens over de opmerking over de reviews: Als je filtert op slechte reviews, krijg je inderdaad slechte reviews te zien
Bij mij werd het duidelijk aangegeven dat ze dit niet doen (Möbel Faber). Ging bij mij om 3x koud water (Quooker, vaatwasser en stoomoven), 1x warmwater (Quooker) en 1x elektra (Perilex inductieplaat) die ze niet aangesloten hebben.
In principe is het ook niet heel spannend, als alles al aanwezig is. Vaatwasser is letterlijk de kraan erop draaien. Quooker was wat meer werk.
Perilex is meten=weten wat betreft de fases. Maar ook hier staan tal van voorbeeldafbeeldingen online.
[ Voor 89% gewijzigd door Source90 op 16-05-2022 16:04 ]
Toch heeft onze Duitse monteur de lampjes van de bovenkast direct op het stopcontact aangesloten (dus via draadjes, zonder stekker), want dat was netter/praktischer achter de bovenkastjes.
Maar gas toch wel? Of is dat tegenwoordig niet meer?insp.gadget schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:30:
[...]
In google review. keukenland ekelhoff. en dan even scrollen. staan wel hele slechten tussen. en ook best veel.
ook op het vara forum staan er.
[ Voor 89% gewijzigd door Señor Sjon op 17-05-2022 10:32 ]
Dit vertelden ze mij ook, althans alleen voor water.lizard87 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:29:
Mij is verteld dat het voornamelijk een verzekeringskwestie is - Duitse loodgieters en elektricients zijn niet bevoegd om dingen aan te sluiten in Nederland, dus als er dan iets fout mee gaat heeft de keukenzaak een probleem. Daarom doen ze dat niet.
Toch heeft onze Duitse monteur de lampjes van de bovenkast direct op het stopcontact aangesloten (dus via draadjes, zonder stekker), want dat was netter/praktischer achter de bovenkastjes.
Geen idee we gaan inductie nemen.Barry|IA schreef op maandag 16 mei 2022 @ 17:00:
[...]
Maar gas toch wel? Of is dat tegenwoordig niet meer?
Ja klopt, maar dat heb ik niet gedaan. gewoon grondig gelezen en gescrold.twi schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:40:
[...]
Overigens over de opmerking over de reviews: Als je filtert op slechte reviews, krijg je inderdaad slechte reviews te zien
Ben erg benieuwd of er mensen hier een kijken van Ekelhoff hebben.
Ook ben ik benieuwd waarom daar alleen maar nederlanders komen.
Ze vragen aanbetalingen en betaling voor daadwerkelijke oplevering. dat vind ik ook iets raar:
Aanbetaling voor 27-05-2022 30%
Laatste betaling 65% voor levering, 5% voor installatie
[ Voor 6% gewijzigd door insp.gadget op 16-05-2022 21:42 ]
Plattegrond huis:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0e1XHEvL9cxomigckSwKK2s1.jpg?f=user_large)
Wand waar nu wasbak in zit gaat eruit. Doel is bovenaan een kastenwand (4x hoog, 240cm oid). Daaronder een 'kookeiland'/werkplek van +- 270cm lang en 120cm breed welke direcht tegen de muur aan zit.
:strip_exif()/f/image/54R4gdA5YbuvG7cUZWDCspEQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Kookeiland
A = Inductie/Bora (plaat 80cm breed)
B = Wasbak
Daarnaast moet er een vaatwasser aan deze zijde komen.
Iemand tips welke afstand tussen inductieplaat en muur? Heb nu onderstaande in mijn hoofd.
Symetrisch gaat niet lukken vanwege de benodigde 90cm kast en benodigde 60cm kast. Dit zie je natuurlijk ook maar beperkt. De 30cm kast (lade) naast kookplaat vind ik wel ideaal voor kruiden/olie etc.
:strip_exif()/f/image/llYrnNIXnUpqkaL2X2AdQGGv.jpg?f=fotoalbum_large)
Kookeiland
Onderstaande is het meest logische (178cm koelkast op 4), maar ik wil graag 1 kast gebruiken voor koffiezetapparaat/broodrooster/losse magnetron etc. die open kan staan, maar ook weer netjes afsluitbaar uit het zicht.
- Kast met reguliere deur op positie 1 zou kunnen, maar open deur staat alsnog in de weg.
- Pocketdeur/inschuifdeur schijnt belachelijk duur te zijn maar zou een mooie oplossing zijn.
- Schuifdeur een optie? Oven verplaatsen naar positie 1 of 4 en dan voor de middelste kasten? Deuren schuiven dan voor elkaar, lijkt me niet mooi?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oRNEPKBAWMIr20rg0pcUYYwo.jpg?f=user_large)
Iemand verder nog tips voor keukenboeren?
Wensen:
- Matte gelakte fronten met wel goed werkende AFP
- Keramisch werkblad (goede ervaring mee)
- Greeploos
- Overal waar mogelijk lades
- Siemens apparatuur maar overwegend simpel. (SX63HX60CN/HB578BBS6/KI81RADE0) Bora-alternatief ook mogelijk.
- Budget 15 tot 20k
Wij gaan een nieuwe laten plaatsen i.h.k.v. een renovatie van een bestaande woning.
Dit is de plattegrond:
:strip_exif()/f/image/4wjiFl9Hql3MpmF4PCvhk4rX.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet willen we graag een groot eiland. Afmetingen: 300x120cm. Aan de rechterkant willen we 110cm doorloopruimte hebben, aan de onderkant idem dito. Bovenin zal het dan 90cm zijn.
Daarnaast 4 hoge kasten onder het eiland. Dat muurtje is 240cm dus het zullen 3 kasten van 60cm worden en 1 van 40-50cm. Rechts koelkast, dan combi en oven, dan vriezer onderin en daarboven een koffienis en dan nog een kast van 40-50cm.
Het liefst hebben we greeploos en een composiet blad. Een koffienis vinden we dus leuk staan. We willen een grote dedicated koelkast, een aparte vriezer met 3-4 vakken, een 60cm oven en een 45cm combi, een Bora of vergelijkbaar, een Quooker.
Qua stijl is ons oog gevallen op een combinatie van Scandinavisch en landelijk:
:strip_exif()/f/image/V7fpfryypjscsq9HlS62Eu3W.jpg?f=fotoalbum_large)
KVIK heeft al mooie plaatjes gemaakt (wel met grepen):
:strip_exif()/f/image/F8K5X0eFObcMPQY55trwX7If.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oEp2AlJdTO5woztYVxahr7Wy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AApyUBpFzthJjK8JxNPl5zmM.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu ben ik reeds naar verschillende keukenzaken geweest.
- KVIK gaf een offerte van rond de 24k - helemaal uitgewerkt. Kasten + inrichting 9,6K. Werkblad 5,3K. Apparatuur 7,5K (actie nu -1500). Helaas dus niet greeploos. Verder alle apparatuur van Siemens (behalve de Quooker). iQ500 kookplaat, iQ700 oven, iQ700 combi, iQ500 koelkast, iQ500 vriezer, iQ300 afwasmachine. Ze zeiden dat korting uitgesloten was.
- Artic keukens in Utrecht 25-29k - niet helemaal uitgewerkt, wel een inschatting waar 3 uur over nagedacht is.
- Tulp kwam aanzetten met het illustere bedrag van 30k - ruwe inschatting.
- Een hele ruwe inschatting van de Keukenloods kwam uit op "20-22k".
Het liefst blijven wij toch wel onder de 20k als het even kan. Wat vinden jullie ervan? Is dit onrealistisch? Keukenzaken die jullie aanraden? Andere opmerkingen?
KVIK zelf gaf aan dat je kan besparen op je blad -> dus kunststof i.p.v. composiet, niet-houten frontjes.
Ik weet niets zinnigs te zeggen over de prijzen.
Maar mijn indruk is dat alles redelijk krap wordt als ik naar de maten van je huis kijk.
Geen oordeel over de prijzen maar ik zie dat je bij veel verschillende winkels shopt.Atomius schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:26:
Dag allemaal,
Wij gaan een nieuwe laten plaatsen i.h.k.v. een renovatie van een bestaande woning.
Dit is de plattegrond:
[Afbeelding]
Zoals je ziet willen we graag een groot eiland. Afmetingen: 300x120cm. Aan de rechterkant willen we 110cm doorloopruimte hebben, aan de onderkant idem dito. Bovenin zal het dan 90cm zijn.
Daarnaast 4 hoge kasten onder het eiland. Dat muurtje is 240cm dus het zullen 3 kasten van 60cm worden en 1 van 40-50cm. Rechts koelkast, dan combi en oven, dan vriezer onderin en daarboven een koffienis en dan nog een kast van 40-50cm.
Het liefst hebben we greeploos en een composiet blad. Een koffienis vinden we dus leuk staan. We willen een grote dedicated koelkast, een aparte vriezer met 3-4 vakken, een 60cm oven en een 45cm combi, een Bora of vergelijkbaar, een Quooker.
Qua stijl is ons oog gevallen op een combinatie van Scandinavisch en landelijk:
[Afbeelding]
KVIK heeft al mooie plaatjes gemaakt (wel met grepen):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu ben ik reeds naar verschillende keukenzaken geweest.
- KVIK gaf een offerte van rond de 24k - helemaal uitgewerkt. Kasten + inrichting 9,6K. Werkblad 5,3K. Apparatuur 7,5K (actie nu -1500). Helaas dus niet greeploos. Verder alle apparatuur van Siemens (behalve de Quooker). iQ500 kookplaat, iQ700 oven, iQ700 combi, iQ500 koelkast, iQ500 vriezer, iQ300 afwasmachine. Ze zeiden dat korting uitgesloten was.
- Artic keukens in Utrecht 25-29k - niet helemaal uitgewerkt, wel een inschatting waar 3 uur over nagedacht is.
- Tulp kwam aanzetten met het illustere bedrag van 30k - ruwe inschatting.
- Een hele ruwe inschatting van de Keukenloods kwam uit op "20-22k".
Het liefst blijven wij toch wel onder de 20k als het even kan. Wat vinden jullie ervan? Is dit onrealistisch? Keukenzaken die jullie aanraden? Andere opmerkingen?
KVIK zelf gaf aan dat je kan besparen op je blad -> dus kunststof i.p.v. composiet, niet-houten frontjes.
Wees dan alert op de hoogte van de corpus.
Ik zou (als ik verkoper was) EERST checken welke werkhoogte je wenst in combinatie met uitvoering, plint en werkblad.
Uitvoering: greep of greeploos (tip-on of L-C profiel)
Plint: 10 cm
Werkblad: 2-4cm
Je komt er namelijk achter dat niet alle merken kan leveren wat je wil (of niet bewust van bent).
Voor je het weet heb je niet de ideale werkhoogte of wordt de plint heel hoog gemaakt.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Kookplaat teveel op de hoek. Die lades en dat ondiepe bovenkastje houden we maar even op "smaak."
Verder vergelijk je appels met peren. Ga je niet uitkomen. Ik zie geen specs, geen details, alleen merknamen.
Ga eerst na wat je belangrijk vindt: Design? Prijs? Je vrienden imponeren?
En wat belangrijk is: snij/werkruimte, hete dingen op veilige hoogte, hoogte werkblad, logische indeling (koelkast, wasbak, snijruimte binnen twee stappen).Voldoende opbergruimte.
Een keuken is in eerste instantie een gebruiksvoorwerp.
Pas daarna kun je evt een keukenzaak binnen stappen. Die je dat niet, krijg je een dergelijk ontwerp wat je nu laat zien.
Gok dat de impressie tekening vertekend. Volgens de plattegrond zou er nog 3,5 meter achter het eiland zijn.Rzaan schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:54:
@Atomius
Maar mijn indruk is dat alles redelijk krap wordt als ik naar de maten van je huis kijk.
Waarom composiet? Is dat beter ipv steen?Atomius schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:26:
Dag allemaal,
Dit is de plattegrond:
[Afbeelding]
Wij zijn een nieuwe keuken aan het plannen. Ik heb al erg veel informatie uit deze topics gehaald, het maakt de zoektocht een stuk makkelijker. We hebben inmiddels een tweetal offertes en ontwerpen laten maken en zijn wel uit over de basis indeling en apparatuur. Er zijn nog een paar twijfelpunten, daar wilde ik graag jullie mening over vragen.
Ten eerste het werkblad. We hebben een offerte met Dekton en één met Composiet. We krijgen een eiland van ongeveer 120x185 en blad langs de wand van 62.5x300.
- Offerte 1: Composiet 20 mm, Kleur Delciato Crema Velvet, randafwerking 2P = €2.913 (exclusief €352 tegelplinten langs de muur)
- Offerte 2: Dekton PG1 28 mm (opgedikt), kleur Danae = €5.059
Dan nog twee vragen die alleen uit ervaring kunnen worden beantwoord, ik hoop dat iemand dit kan:
- We nemen een Miele stoomoven. De verkopers adviseren om een hoogte van 45 cm te nemen. Ik heb zelf alleen ervaring met 60 cm ovens. Voor mijn gevoel is een binnenruimte van 24-25 cm krap (bij 45 cm ovens). Er gaat ook nog een paar cm vanaf door het grilelement en door de ruimte tussen onderkant en onderste rooster. Tegelijkertijd kan ik mij weinig “use-cases” bedenken waarbij de hoogte een probleem wordt, behalve een kip braden (wat ik wel wil kunnen). Zijn hier mensen die ervaring hebben met 45/60 cm? Iemand spijt van 45 cm?
- Tenslotte nog een vraag over de kookplaat. Aanvankelijk wilden we voor de Bora X Pure gaan i.v.m. de flexzones. Bij nader inzien hebben we nu niet eens een pan die daar gebruik van hoeft te maken, dus zijn we gedowngrade naar de Pure. Ik zie echter dat de breedte van de Pure (76 cm) kleiner is dan de X Pure (82 cm). Voor mijn gevoel is dat nog steeds breed genoeg, maar ook hier vroeg ik mij af of iemand hier ervaring mee heeft en dit als een probleem ervaart.
Carpe Noctem
Op de huidige keuken hebben we graniet en ook daar zet ik hete panden niet zo op het blad.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Mijn advies, als 60 past in je ontwerp .. DOEN.
Welke Miele stoomoven ga je nemen? En ga je enkel een stoomoven (of combi bak-stoom) nemen, of komt er nog een bakoven naast?Royal-Tweety schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:42:
Dag allen!
Wij zijn een nieuwe keuken aan het plannen. Ik heb al erg veel informatie uit deze topics gehaald, het maakt de zoektocht een stuk makkelijker. We hebben inmiddels een tweetal offertes en ontwerpen laten maken en zijn wel uit over de basis indeling en apparatuur. Er zijn nog een paar twijfelpunten, daar wilde ik graag jullie mening over vragen.
Ten eerste het werkblad. We hebben een offerte met Dekton en één met Composiet. We krijgen een eiland van ongeveer 120x185 en blad langs de wand van 62.5x300.Ik hoor van veel mensen die voor keramiek / Dekton kiezen, maar heb in mijn omgeving ook al gezien dat dit snel splintert. De composiet heeft nu de voorkeur, maar de hittebestendigheid is natuurlijk minder. Een belangrijke factor in deze wordt de prijs. Mijn vraag hierover: zijn dit reele prijzen voor deze afmetingen? Ik lees namelijk ook over woekerprijzen voor Dekton en die 5000 euro viel mij wat tegen.
- Offerte 1: Composiet 20 mm, Kleur Delciato Crema Velvet, randafwerking 2P = €2.913 (exclusief €352 tegelplinten langs de muur)
- Offerte 2: Dekton PG1 28 mm (opgedikt), kleur Danae = €5.059
Dan nog twee vragen die alleen uit ervaring kunnen worden beantwoord, ik hoop dat iemand dit kan:
- We nemen een Miele stoomoven. De verkopers adviseren om een hoogte van 45 cm te nemen. Ik heb zelf alleen ervaring met 60 cm ovens. Voor mijn gevoel is een binnenruimte van 24-25 cm krap (bij 45 cm ovens). Er gaat ook nog een paar cm vanaf door het grilelement en door de ruimte tussen onderkant en onderste rooster. Tegelijkertijd kan ik mij weinig “use-cases” bedenken waarbij de hoogte een probleem wordt, behalve een kip braden (wat ik wel wil kunnen). Zijn hier mensen die ervaring hebben met 45/60 cm? Iemand spijt van 45 cm?
- Tenslotte nog een vraag over de kookplaat. Aanvankelijk wilden we voor de Bora X Pure gaan i.v.m. de flexzones. Bij nader inzien hebben we nu niet eens een pan die daar gebruik van hoeft te maken, dus zijn we gedowngrade naar de Pure. Ik zie echter dat de breedte van de Pure (76 cm) kleiner is dan de X Pure (82 cm). Voor mijn gevoel is dat nog steeds breed genoeg, maar ook hier vroeg ik mij af of iemand hier ervaring mee heeft en dit als een probleem ervaart.
Ik heb hier een Miele bak-stoom oven van 45cm, die heeft als binnenmaat 25cm hoogte. De bakoven (60cm) heeft een binnenmaat van net geen 40cm.
@Royal-Tweety :
:strip_exif()/f/image/72KYqVQ0Kz77SqgsFrw1EE9k.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/l1WV2A2Ffy5Tm7QBQkkunBpw.jpg?f=fotoalbum_large)
(Trouwens echt gierigheid bij Miele. Betaal je bijna 5k voor een oven, krijg je er 1 geleiderail bij. Mag je bijkopen voor €180 per set

[ Voor 17% gewijzigd door Source90 op 17-05-2022 15:59 ]
Ligt eraan. Voor stoom en magnetronfuncties wil je juist 45cm hebben omdat dit efficiënter is.BMW_Gizzmo schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:09:
Als je een diepe ovenschaal (lasagne als voorbeeld) in een 60 cm oven schuift kan je zonder de deur te openen (en warmte te verliezen) de bovenkant van je gerecht zien. In een 45 cm oven gaat dat bijna niet. In een 60 cm oven kan je ook schalen ‘stapelen’ om het zo te noemen.
Mijn advies, als 60 past in je ontwerp .. DOEN.
De Miele bakoven (en vast ook bij andere merken) heeft trouwens een camera, waardoor hij helemaal niet open hoeft om te kijken. Bij zowel 45cm als 60cm.
Stoomoven heeft dat, vanzelfsprekend, niet.
Is vertekend, zie plattegrond.Rzaan schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:54:
@Atomius
We waren uitgekomen op 96cm, dat is met mijn 190cm wel prettig.buiter schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:05:
[...]
Geen oordeel over de prijzen maar ik zie dat je bij veel verschillende winkels shopt.
Wees dan alert op de hoogte van de corpus.
Ik zou (als ik verkoper was) EERST checken welke werkhoogte je wenst in combinatie met uitvoering, plint en werkblad.
Uitvoering: greep of greeploos (tip-on of L-C profiel)
Plint: 10 cm
Werkblad: 2-4cm
Je komt er namelijk achter dat niet alle merken kan leveren wat je wil (of niet bewust van bent).
Voor je het weet heb je niet de ideale werkhoogte of wordt de plint heel hoog gemaakt.
Dat vroeg ik de verkoopster ook, maar die zei dat ze het zelf ook zo had en dat het prima kon?Streamz schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:31:
Die oven of combi oven zit veel te hoog. Gewoonweg onveilig.
Ja? Hoeveel ruimte zou je overlaten tussen de rand en de kookplaat?Kookplaat teveel op de hoek.
Wat is er mis met welke lades? En dat ondiepe bovenkastje was haar idee en vond ik wel geinig. Heb je andere ideeën?Die lades en dat ondiepe bovenkastje houden we maar even op "smaak."
Welke appels met welke peren? Ik snap niet waar je op doelt.Verder vergelijk je appels met peren. Ga je niet uitkomen. Ik zie geen specs, geen details, alleen merknamen.
Vooral een goede, handige, logische indeling, gebruiksgemak, prijs en dan design. Vrienden doen het er maar mee.Ga eerst na wat je belangrijk vindt: Design? Prijs? Je vrienden imponeren?
Maar, wat is er dan zo mis mee volgens jou? Ik niet snap nie.Pas daarna kun je evt een keukenzaak binnen stappen. Die je dat niet, krijg je een dergelijk ontwerp wat je nu laat zien.
Goedkoper vooral, maar wel meer een steen feel dan kunststof.
Heb je een totale lijst van de apparaten?Royal-Tweety schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:42:
• Tenslotte nog een vraag over de kookplaat. Aanvankelijk wilden we voor de Bora X Pure gaan i.v.m. de flexzones. Bij nader inzien hebben we nu niet eens een pan die daar gebruik van hoeft te maken, dus zijn we gedowngrade naar de Pure. Ik zie echter dat de breedte van de Pure (76 cm) kleiner is dan de X Pure (82 cm). Voor mijn gevoel is dat nog steeds breed genoeg, maar ook hier vroeg ik mij af of iemand hier ervaring mee heeft en dit als een probleem ervaart.
[/list]
Hier een Miele kookplaat, stond eerst een Bora Pure op mijn offerte. Ben er tot heden erg tevreden mee. Ook filter zou langer mee gaan (en is te regeneren). Dat laatste komt van de verkoper, geen onderzoek naar gedaan.
Zou de ovens ook naast elkaar plaatsen of een stuk lager. Dit is niet fijn/veilig om hete spullen uit te pakken (volle ovenschaal bijvoorbeeld).Atomius schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:22:
[...] Streamz schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:31:
Die oven of combi oven zit veel te hoog. Gewoonweg onveilig.
Dat vroeg ik de verkoopster ook, maar die zei dat ze het zelf ook zo had en dat het prima kon?
Kookplaat teveel op de hoek.
Ja? Hoeveel ruimte zou je overlaten tussen de rand en de kookplaat?
Voor de kookplaat zou je kunnen kijken naar een 30cm apothekerskastje ertussen. Of de plaat verplaatsen naar een ander deel van het eiland.
@Atomius Zie voor voorbeeld:
30cm apothekerskastje en zodoende genoeg ruimte naast de kookplaat om dingen neer te leggen (zoals spatel).
[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 17-05-2022 14:41 ]
Maar ook met de plattegrond en omschrijving lijkt het me niet al te ruim.
Wellicht als je je keuken iets kleiner zou maken, dat je dan ook onder de € 20.000 uitkomt?
Volgens mij ben je in de war met de belijning wat -naar mijn idee- niet bij de keuken hoort. Wellicht de alternatieve/gedraaide opstelling?Rzaan schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:30:
[...]
Maar ook met de plattegrond en omschrijving lijkt het me niet al te ruim.
Wellicht als je je keuken iets kleiner zou maken, dat je dan ook onder de € 20.000 uitkomt?
:fill(white):strip_exif()/f/image/Y6YNUyKRDlPpXqj84yiNw82v.png?f=user_large)
Blijft nog iets van 4 meter over naast de keuken. Tafel zou naast de keuken geplaatst kunnen worden waardoor je nog 7x3,60 aan woonruimte hebt.
@Atomius , wat is dat andere "holle" vierkant wat haakt op het eiland getekend is op jouw eigen afbeelding?
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 17-05-2022 13:37 ]
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1