Shunt schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 15:27:
[...]
Vermijd toko's als Grando, Brugmans, Bruynzeel (alhoewel ik her en der hoor dat ze van hun mandenmakers tactieken zijn afgestapt).
De Mandenmakers formule is druk doen uitbundig doen, alle andere concurrentie afzeiken. Eigen producten de hemel in prijzen denk aan achterlijke dingen als in kastjes klimmen en zo. Dan begint het stukje qua apparatuur ze zullen met alle macht proberen je de "dure" kastjes en schijnbaar goedkope apparatuur te nemen. (marge is dan blijkbaar beter.) Vanaf het moment dat je alles in elkaar hebt staan op papier begint het "spel".
Eerst komen ze met een achterlijke prijs denk aan ruim het dubbele wat het echt waard is. Maar dan komt de "voeg hier standaard korting formule rotzooi in". Dan komt het zielige verhaal hoe slecht het wel niet ging in de brance en dat de marges echt onder druk staan zielig zielig. En dan ja hoor hij gaat nog even praten met zijn manager want ja he de prijs is al zooo scherp. Hopla nog een "voeg hier een aantal procent in" er vanaf.
En dan komt het je bent GEK als je niet direct vandaag hier en nu tekent want ja anders is die aanbieding niet meer geldig nee zo'n goeie aanbieding nee die ga je NOOIT ergens anders krijgen. Dit kan oplopen tot gewoon oncomfortabel gedrag, wat kunnen ze doen om je te laten tekenen wat moet er vanaf voor hoe veel extra korting ga jij terug op je stoel zitten om je krabbel te zetten?
Hmm dit teruglezend heb ik best wel een zure smaak overgehouden aan een paar van deze winkels.
Dat is slechts deel 1 van de Mandemakers formule.
Wij zijn eerst in Duitsland geweest, keuken samengesteld. Helaas kregen we pas na 2 weken de offerte met prijs. We hadden haast en wilden sowieso vergelijken. Brugman binnengelopen en exact zelfde keuken laten samenstellen. Het verliep inderdaad zoals hierboven omschreven. We hebben hard onderhandeld omdat we puur voor prijsvergelijk gingen, maar we hadden Thijs, landelijk de #1 verkoper van Brugman (feit, hij liet hun interne verkoopsysteem zien). Uiteindelijk ging Thijs nog een stuk verder omlaag (ruim 2K onder het Duitse voorstel).
We zijn niet dom en wilden toch voor de Duitser gaan.. maarr.. we raakten ook verliefd op een badkamer wastafelmeubel in een kleur die nergens anders verkrijgbaar was (van het merk Ben, Ben Mandemakers).
Doordat we op dat ding fikse korting kregen als we de keuken afnamen, zijn we tegen ons gevoel in voor Brugman gegaan.
Daarna hebben we deel 2 ervaren:
1. Allerlei noodzakelijke details waren blijkbaar niet besproken.
2. Hierdoor moesten we 2x terugkomen en hebben we net zo lang gezeten als bij het ontwerp. Enkele drastische wijzigingen waren nodig.
3. Door al deze wijzigingen zou de prijs flink omhoog gaan, maar omdat dit allemaal fouten van hun waren, namen ze het voor eigen rekening.
4.Een van de problemen: de geselecteerde apparatuur bleek niet te passen met de gekozen bladhoogte.
Het komt heel onprofessioneel over, alsof het slechte keukenbouwers zijn. Pas toen het hele plan naar de fabriek was gestuurd, kwamen al deze problemen boven water. Heel van deze problemen leken mij zoo ongelooflijk simpel en basic. AEG vaatwassers zijn bijvoorbeeld allemaal 82CM hoog. Als je werkbladhoogte kiest van 90CM, past dat nooit (ivm greeploos, strookje nodig en de 10CM onderrand en de vaatwasser deur moet ook open kunnen kantelen). Dan moet je dus sowieso uitwijken naar andere merken. Ook problemen met lades en ruimte reseveren voor de Quooker etc.
En nu zitten we met deel 3 in ons maag:
1) De enige passende vaatwasser die zij kunnen leveren is een heel dure Miele.
2) De spoelbak, wij hadden bij eerste gesprek gewoon RVS gekozen. In het plan was steen vastgelegd, wat niet handig is met een Quooker. In het contract en alle documenten die wij hadden stond er helemaal niks over.
Brugman stelt nu voor (na een discussie!) om voor de Miele geen extra kosten te rekenen, de extra kosten verrekenen ze deels met de goedkopere RVS spoelbak en deels nemen ze het voor eigen rekening.
Ik was het daar absoluut niet mee eens. Als Brugman uitging van een stenen spoelbak en nu wordt het RVS, moet de prijs dus gewoon omlaag. Klaar. En dat Brugman een AEG kiest, eigen domme schuld. Die 2 problemen moet je niet tegen elkaar wegstrepen.
Na een telefonische discussie, waaruit Brugman deed alsof ze ons coulance boden door geen extra kosten te rekenen, heb ik duidelijk gemaakt dat alle problemen simpelweg komen door hun verkoopformule. De persoon aan de lijn heeft dat in weinig woorden bevestigd, aangezien hij nu met de drama is opgezadeld. Maar hij bleef erbij dat hij ons een plezier deed met deze oplossing. Daar was ik het principieel mee onjuist.
Nu heb ik hem om een berekening gevraagd van deze 2 wijzigingen. En hij komt met dit. Shocking:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Stenen spoelbak €609,-
AEG vaatwasser €849,-
Totaal €1458,-
Toevoegen aan order:
RVS spoelbak €505,-
Miele vaatwasser €1099,-
Totaal €1604,-
Verschil van €146,- |
Maar de AEG kost online bij geen enkele winkel meer dan €419!
En de spoelbak, simpele rechthoekige, onze maat vind ik nergens voor meer dan €239!
het specifieke Miele model kan ik helaas nergens vinden maar ik geloof best dat die duurder is dan de AEG.
Wat moeten we nu hiermee? De berekening slaat nergens op omdat de prijzen complete onzin zijn. Ik wil dit niet accepteren maarja, we hebben al getekend, beetje aanbetaald + het moet half december geinstalleerd worden. Terug naar de Duitser is dus volgens mij niet meer mogelijk.