Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor
Normaal lukt zoeken me vrij aardig. Maar staan er renders/specs in het topic, ik kan het niet vinden...
Wel dat je een Tristar keuken hebt aangeschaft en e.e.a. over de prijs. Maar niet opstelling, welk werkblad, renders, etc.
Ook benieuwd welke kleur jullie op de muur nemen icm het Grigio Londra front. Care to share
[ Voor 30% gewijzigd door SquareOne op 24-02-2022 11:39 ]
Bedankt voor je reactie! Heb ik inderdaad niet aangegeven. Hier komen de gordijnen te hangen zodat ze precies achter de kast vallen.SquareOne schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:04:
[...]
Wellicht heb ik het ergens gemist, maar waarom die ruimte naast de hoge kasten aan rechterkant?
De hoge kasten lijken nu net twee losse 'torentjes'.
Suggesties:
1) kasten iets lager, en een ombouw bovenlangs, en langs de zijkanten van de keuken.
2) iets van planken om de twee hoge kasten te verbinden.
Hier zitten wij ook nog mee. Bovenkasten hebben we ook over nagedacht, maar hiermee wordt het een massaal blok. Optie 2 die je aangeeft is er één die we nog overwegen. Wel hebben we in de installatietekening al rekening gehouden met twee kubus wandlampen in de achterwand.
Nog andere suggesties en/of opmerkingen? Erg waardevol
Zitten er binnenlades in de kasten naast de kookplaat? Anders die nog toevoegen.JWWhisky schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:46:
[...]
Bedankt voor je reactie! Heb ik inderdaad niet aangegeven. Hier komen de gordijnen te hangen zodat ze precies achter de kast vallen.
Hier zitten wij ook nog mee. Bovenkasten hebben we ook over nagedacht, maar hiermee wordt het een massaal blok. Optie 2 die je aangeeft is er één die we nog overwegen. Wel hebben we in de installatietekening al rekening gehouden met twee kubus wandlampen in de achterwand.
Nog andere suggesties en/of opmerkingen? Erg waardevol!
Overwegen om fronten van eiland tot op de vloer door te trekken.
En zit er nu nog een paneel tussen vaatwasser en de hoge kast? of loopt die greeplijst écht door?
Toch mist er voor mijn gevoel iets in het midden wat het een 'geheel maakt'. Kun je niet een paneel in hetzelfde materiaal als de keuken aan de bovenkant toevoegen? Hoe hoog is het plafond en hoe hoog komen de kasten nu?
[ Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 24-02-2022 11:57 ]
Nee. Ik denk het niet. Ik kreeg de tekeningen niet digitaal en onze scanner is defect. En op foto was de glans te heftig.SquareOne schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:38:
[...]
Normaal lukt zoeken me vrij aardig. Maar staan er renders/specs in het topic, ik kan het niet vinden...
In offerte staat fenix 804 londra. Grijzig bruin. Mooi mat.
Onze muren zijn wollig ( s1502-y)en schelpenzand (S2502-y) van histor.
[ Voor 8% gewijzigd door mevrouwKees_1 op 24-02-2022 12:02 ]
Staat je vrij natuurlijk. Je kunt doortrekken vanaf het blad, of juist niet. Net wat je mooier vindtRzaan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:52:
[...]
@mitsumark Himacs ziet er inderdaad mooi uit.
Het is alleen niet zo goed bestand tegen vlekken en hete pannen als Dekton.
@Floor-is Dat kan ook een goede oplossing zijn!
In onze keuken denken we aan witte ladefronten en een wit Dekton blad voor het eiland.
Het bargedeelte is dan in bamboe.
Hou zouden bij jouw schets de zijkanten en kopse kanten van het kookeiland worden?
Bericht hierboven
Oh grappig! S2502-y stond al op de shotlistmevrouwKees_1 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:00:
[...]
Nee. Ik denk het niet. Ik kreeg de tekeningen niet digitaal en onze scanner is defect. En op foto was de glans te heftig.
In offerte staat fenix 804 londra. Grijzig bruin. Mooi mat.
Onze muren zijn wollig ( s1502-y)en schelpenzand (S2502-y) van histor.
Die vinden wij ook het mooist van de 2SquareOne schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:40:
[...]
Oh grappig! S2502-y stond al op de shotlist
Er zitten binnenlades in de kasten onder de twee ovens. Aan de kant van de kookplaat in het eiland zitten allemaal lades.SquareOne schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:56:
[...]
Zitten er binnenlades in de kasten naast de kookplaat? Anders die nog toevoegen.
Overwegen om fronten van eiland tot op de vloer door te trekken.
En zit er nu nog een paneel tussen vaatwasser en de hoge kast? of loopt die greeplijst écht door?
Toch mist er voor mijn gevoel iets in het midden wat het een 'geheel maakt'. Kun je niet een paneel in hetzelfde materiaal als de keuken aan de bovenkant toevoegen? Hoe hoog is het plafond en hoe hoog komen de kasten nu?
Goed idee om de fronten van het eiland door te trekken!
De greeplijst loopt helemaal door, zie ook deze afbeelding:
/f/image/jr3fwtwcOsMdCYQXQND57DVU.png?f=fotoalbum_thumbnail)
Het plafond is 2.63m hoog. We willen de keuken zo hoog mogelijk maken. Snap wat je zegt over dat je iets mist. Dit hebben wij ook. We hebben ook nog even gespeeld met het idee om twee planken toe te voegen en het blad door te trekken tegen de wand. Alleen hier werden we niet echt gelukkig van...
Ideeën die we nu hebben:
- Twee kubus wandlampen
- Wandplank met verlichting (wellicht Jansen & de Bont)
Misschien toch terug naar bovenkasten. Keuzes...

Ik moet hier eens een beetje mee gaan knutselen.Floor-is schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:29:
[...]
Staat je vrij natuurlijk. Je kunt doortrekken vanaf het blad, of juist niet. Net wat je mooier vindt
Zou misschien mooi zijn als dan de kookplaat in de losse hoek rechtsboven komt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Wzi8C2GQKpEu8XcdJujVcbbD.png?f=user_large)
Waarom zou je hete pannen op je blad willen zetten?Rzaan schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:52:
[...]
@mitsumark Himacs ziet er inderdaad mooi uit.
Het is alleen niet zo goed bestand tegen vlekken en hete pannen als Dekton.
Bij mij blijven ze op het fornuis/kookplaat, of gaan ze incidenteel op tafel (met een onderzetter).
Vlekbestendigheid weet ik niet zo goed, wat dat betreft kun je het beste iets nemen wat sowieso niet helemaal effen is imo.
Mee eens, mooie oplossing met de bar om het hoekje.@Floor-is Dat kan ook een goede oplossing zijn!
In onze keuken denken we aan witte ladefronten en een wit Dekton blad voor het eiland.
Het bargedeelte is dan in bamboe.
Hou zouden bij jouw schets de zijkanten en kopse kanten van het kookeiland worden?
Ik was toch bezig. Heb ff niet de goede kleur in sketchup zitten.JWWhisky schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:52:
[...]
Er zitten binnenlades in de kasten onder de twee ovens. Aan de kant van de kookplaat in het eiland zitten allemaal lades.
[Afbeelding]
Het plafond is 2.63m hoog. We willen de keuken zo hoog mogelijk maken. Snap wat je zegt over dat je iets mist. Dit hebben wij ook. We hebben ook nog even gespeeld met het idee om twee planken toe te voegen en het blad door te trekken tegen de wand. Alleen hier werden we niet echt gelukkig van...
Ideeën die we nu hebben:
- Twee kubus wandlampen
Maar ik heb plaatmateriaal aan bovenkant van kasten toegevoegd om de stol en helemaal links, en het zijpaneel helemaal rechts te verbinden. Daarop kun je een terugvallende plint/koof maken.
In dat plaatmateriaal kun je dat mooi spotjes verwerken boven de wasbak.
/f/image/rTmrp8ohUuOQBnmyMS5zsEIN.png?f=fotoalbum_large)
Is er iemand die toevallig weet of er een dergelijk koppelstuk beschikbaar is voor de Bora? Of toevallig een andere oplossing heeft
De "sokken" die je online ziet verlopen van ronde hoeken aan de ene kant, naar soort vierkant aan de andere kant.
Dit is hoe de aansluiting standaard zou zijn, alleen kost dat ons dan een halve lade.
:strip_exif()/f/image/N7Z45AsFQFYxhMnTda3m69NO.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is hoe we hem zouden willen, zodat we een hele lade overhouden:
:strip_exif()/f/image/JUtd6UxzbIR7QaS8YmGlTctr.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de keukenloods gaven ze aan dat er geen stukken zijn, tenminste dat zij wisten.
[ Voor 5% gewijzigd door Haassiej op 24-02-2022 14:55 ]
Hete pannen is eerder een ongelukje, maar kon ik ook doen op een terrazzo blad wat ik vroeger had.mitsumark schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:10:
[...]
Waarom zou je hete pannen op je blad willen zetten?
Bij mij blijven ze op het fornuis/kookplaat, of gaan ze incidenteel op tafel (met een onderzetter).
Vlekbestendigheid weet ik niet zo goed, wat dat betreft kun je het beste iets nemen wat sowieso niet helemaal effen is imo.
Vlekken echter, van rode wijn, citroen, kurkuma, daar zijn niet veel bladen tegen bestand.
Dekton wel.
SquareOne schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:03:
[...]
Vet hoor! Heb je wat detail shots van de afwerking bij de nis. Hoe ziet dat er uit met (keramiek) lade open. En waar hoe zijn de grepen van de deuren aan weerskanten verwerkt? (al mist 1 deur nog zo te zien) ivm missen koelkast.
:strip_exif()/f/image/UTj1I13gBICQpVFKyquxTsuq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c4Zgvaa2KjLUcG0or371PAi3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KuMXc1ZcJ2M6GhZB3oEYxap3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UzOA4mekV6v1cC0ZWKg5lCSs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FbmOsWPo9q9tHVFnpsgijruj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ox75hNZGlowIWxhng18aRGhU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z54baFzZy5mcpWRqP5nZAfcn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ssWd3HmW20J8DPB4Btc3p5aD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P5oO0pxtvlX8UoY37Df9BvDx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iuQEcKQAGaF1Q60fWoT32xs9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C0LoP1lk2X3RhfEFGUEUYTTH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P7oWmKWCVKEl0cZQylk3WulM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lA5fuU9TPUCsVIq3Uk0GGzcV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7GuHtiSXb9QyljH7mDUgMBNI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dbylNROIHvEycOeDOi6JJnTV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ra0NnqN5V5nF5iwWbroX6VDA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PzGK1paeAsl28aCgIXQIQGZp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aa3UoiltcsWhtl8zUxvyTbSi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pO023nYpMDoz1mKcox8XGXWC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R8GFLEsU8b0OBt8rp2uyfghv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tqBWCBPN7VfbNd9ijxmW8Ggi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bBwWCd6ZtpBM847MfjdUMGbb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2oacf95n8xpqfd3lOve3zOPJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R15KFruUWTlv5UiWk7mUxG2b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wxo2gtiDWYJBx3HBc3TVqCBY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IaF1JKmyjoprnRIGikvwgiRA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HhqmmNkqQMUHW8LewJpL1viP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1we3Potv4zey6ItexZW5TXFI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R7Uqf6iJh0qN1tYPLBR3AuCH.jpg?f=fotoalbum_large)
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Dank voor het delen. Zoals als eerder gezegd: heel vetJackBol schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:36:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Paar details die deze keuken echt top maken met name rondom de nis:
1) Mooi hoe dat dikke keramieken werkblad icm een ladefront is gemaakt.
2) Buitenzijde korpussen zijn uitgevoerd is frontmateriaal, waardoor er geen losse panelen nodig zijn
3) Greep is in de zijkant van de fronten gefreesd zodat je toch een goede greep hebt!
[Afbeelding]
Ander vet detail is die glazen kast op de kopse kant
Mooie kleurencombinatie ook met de vloer. Er moest en zou hier een visgraat vloer komen, dat ging voor ons niet matchen met een dergelijk front.
Paar vragen:
Ga je het multimatic systeem nog gebruiken?
Daar heb je extra voor betaald, maar wordt nog geen gebruik van gemaakt
Komt er nog een keramieken achterwand in de nis? Die stond wel op je render.
Oh en last but not least. Wellicht deze post even quoten / linken. Scheelt je waarschijnlijk een hoop vragen
JackBol in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
[ Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 24-02-2022 15:57 ]
Jazeker. We hebben een voucher van €250 daarvoor gekregen om in de Siematic webwinkel te bestellen.SquareOne schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:49:
Paar vragen:
Ga je het multimatic systeem nog gebruiken?
Daar heb je extra voor betaald, maar wordt nog geen gebruik van gemaakt
Maar daarmee kom je niet ver....
Jazeker! Die staat momenteel in de bijkeuken omdat de stopcontact gaten niet kloppen. Daar moest een grote ovale uitsparing komen, maar dat is verkeerd gegaan. Dus die komt Arte volgende week ophalen om te vermaken.Komt er nog een keramieken achterwand in de nis? Die stond wel op je render.
:strip_exif()/f/image/MJoB1W9jfWnXGAfLqGufXr3I.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja klopt. Initieel hadden we voor Jetstone Grey Armani Satin gekozen. Maar toen we deze vloer hadden gevonden paste dat niet meer en hebben we het aangepast naar Dekton Laurent, wat je dus op de foto ziet.Oh en last but not least. Wellicht deze post even quoten / linken. Scheelt je waarschijnlijk een hoop vragenEn benoemen dat je een ander blad hebt gekozen.
JackBol in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Daar kwamen wij ook achter idd..JackBol schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:18:
[...]
Jazeker. We hebben een voucher van €250 daarvoor gekregen om in de Siematic webwinkel te bestellen.
Heb jij van Siematic een prijslijst gehad?
De webwinkel van Siematic is vrij karig.
Mooie vloer ook. Welke is dit?JackBol schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:18:
[...]
Jazeker. We hebben een voucher van €250 daarvoor gekregen om in de Siematic webwinkel te bestellen.
[...]
Jazeker! Die staat momenteel in de bijkeuken omdat de stopcontact gaten niet kloppen. Daar moest een grote ovale uitsparing komen, maar dat is verkeerd gegaan. Dus die komt Arte volgende week ophalen om te vermaken.
[Afbeelding]
[...]
Ja klopt. Initieel hadden we voor Jetstone Grey Armani Satin gekozen. Maar toen we deze vloer hadden gevonden paste dat niet meer en hebben we het aangepast naar Dekton Laurent, wat je dus op de foto ziet.
Wat jij nodig hebt, is gewoon een extra sok en een stuk bora ecotube. Kan je bestellen op https://boraonderdelen.nl...f750-vlak-kanaal-750mm-l/Haassiej schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:54:
Ha medetweakers,
Is er iemand die toevallig weet of er een dergelijk koppelstuk beschikbaar is voor de Bora? Of toevallig een andere oplossing heeft![]()
De "sokken" die je online ziet verlopen van ronde hoeken aan de ene kant, naar soort vierkant aan de andere kant.
Dit is hoe de aansluiting standaard zou zijn, alleen kost dat ons dan een halve lade.
[Afbeelding]
Dit is hoe we hem zouden willen, zodat we een hele lade overhouden:
[Afbeelding]
Bij de keukenloods gaven ze aan dat er geen stukken zijn, tenminste dat zij wisten.
zo wordt de Bora altijd aangesloten. Dan loopt de buis mooi tegen de achterkant van de kast aan.
Nou is de nieuwe offerte (fors) goedkoper, met een verloopdatum op 3 maart. Onze nieuwe keukenafspraak met onze eerste leverancier is op 18 maart.De offerte heeft een korte looptijd. Wanneer deze verstreken is, kan het zijn dat prijzen anders uit vallen.
De prognose is dat rond maart de fabrikanten de prijzen sterk gaan verhogen.
Uiteraard, kunt u altijd op afroep de artikelen in bestelling zetten. Daarmee zijn de prijzen veilig gesteld en wanneer u dan later wijzigingen wenst in uw order, dan is dat uiteraard altijd mogelijk.
Ik zit even af te wegen of de kans van (significante) prijsstijgingen realistisch is in deze aankomende weken, of dat dit standaard marketingpraat is. Er zitten spullen tussen van ATAG (inductieplaat, ovens, afzuiging), Miele (vaatwasser), Liebherr (koelkast en vriezer) en Quooker.
Mijn doel is niet zozeer apparatuur elders in te kopen, maar bij onze eerste leverancier. Een verschil vind ik niet erg, maar het gaat hier om 25% (DB Keukens vs Keukenloods). Wellicht, hoewel DB stelt niet te onderhandelen, is dit toch een ingang om daar wat aan de prijs te doen.
Ik zou niet verwachten dat je hiermee DB keukens onder druk zet. Ze verkopen daar keukens als warme broodjes ongeacht hun prijsstelling.mithras schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:34:
Voor apparatuur hebben we een 2e offerte bij een andere partij op gevraagd. De volgende tekst staat er in:
[...]
Nou is de nieuwe offerte (fors) goedkoper, met een verloopdatum op 3 maart. Onze nieuwe keukenafspraak met onze eerste leverancier is op 18 maart.
Ik zit even af te wegen of de kans van (significante) prijsstijgingen realistisch is in deze aankomende weken, of dat dit standaard marketingpraat is. Er zitten spullen tussen van ATAG (inductieplaat, ovens, afzuiging), Miele (vaatwasser), Liebherr (koelkast en vriezer) en Quooker.
Mijn doel is niet zozeer apparatuur elders in te kopen, maar bij onze eerste leverancier. Een verschil vind ik niet erg, maar het gaat hier om 25% (DB Keukens vs Keukenloods). Wellicht, hoewel DB stelt niet te onderhandelen, is dit toch een ingang om daar wat aan de prijs te doen.
Wel zou ik voorafgaand aan je afspraak al overleggen of ze de keuken ook zonder apparatuur willen leveren. Als ze dat niet doen heb je straks apparatuur maar geen keuken 😜
[ Voor 7% gewijzigd door SquareOne op 24-02-2022 20:50 ]
Bedankt voor je tekening! Wellicht ook nog een optie om te overwegen.SquareOne schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:13:
[...]
Ik was toch bezig. Heb ff niet de goede kleur in sketchup zitten.
Maar ik heb plaatmateriaal aan bovenkant van kasten toegevoegd om de stol en helemaal links, en het zijpaneel helemaal rechts te verbinden. Daarop kun je een terugvallende plint/koof maken.
In dat plaatmateriaal kun je dat mooi spotjes verwerken boven de wasbak. [Afbeelding]
Onze nieuwbouw woning is nog niet opgeleverd, maar daarin maken wij gebruik van een bodemwarmtepomp. Op dit moment weten we nog niet hoe lang het duurt voordat we warm water uit de kraan krijgen.
De warmtepomp staat in de trapkast op +/- 4 of 5 meter van de keukenkraan. We willen graag ook een Quooker plaatsen. Welke Quooker zouden jullie adviseren?
Ik heb een offerte opgevraagd bij Bemmel & Kroon voor volledige keukenapparatuur + wasmachine, inclusief montage. Aan de kassa kost dit 6520 (inclusief geldende kortingen).
Nu vraag ik om een passende offerte, bieden ze een prijs van 6300. Dat is maar 3.4% korting! Nou ik sta te springen hoor....
Even die fronten van de kastjes aan de koude kant tot (bijna) de grond doortrekken, staat zoveel luxer!JWWhisky schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:52:
[...]
Er zitten binnenlades in de kasten onder de twee ovens. Aan de kant van de kookplaat in het eiland zitten allemaal lades.
[Afbeelding]
Ideeën die we nu hebben:
- Twee kubus wandlampen
Bericht hierboven
En hoeveel korting had je al op de adviesprijs?Basekid schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:35:
Nou, ze zijn tegenwoordig wel erg zuur qua korting geven...
Ik heb een offerte opgevraagd bij Bemmel & Kroon voor volledige keukenapparatuur + wasmachine, inclusief montage. Aan de kassa kost dit 6520 (inclusief geldende kortingen).
Nu vraag ik om een passende offerte, bieden ze een prijs van 6300. Dat is maar 3.4% korting! Nou ik sta te springen hoor....
Adviesprijzen zijn op het moment dat ze de fabriek uitrollen al te hoog (behalve bij grafische kaarten misschien...)SquareOne schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:54:
[...]
En hoeveel korting had je al op de adviesprijs?
Dat begrijp ik. Maar als er al 40% korting op de adviesprijs zat is de marge niet heel hoog, dan kun je niet verwachten dat er nog eens een flinke korting af gaat. (Voor BSH spul)Basekid schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:01:
[...]
Adviesprijzen zijn op het moment dat ze de fabriek uitrollen al te hoog (behalve bij grafische kaarten misschien...)
Als er 10% korting op de adviesprijs zat is het een ander verhaal.
Ik zie bij twee verschillende keukenzaken dat ze in de voorwaarden hebben staan, dat er een extra bedrag bovenop de offerte komt indien de keuken na 12 maanden na ondertekenen besteld wordt. Wij hebben een nieuwbouw woning en het is nu al zeker dat er meer dan 12 maanden tussen tekenen van de offerte en het bestellen van de keuken zit.
Wat is jullie ervaring hiermee? Wordt dit vaak doorgevoerd? Kan je dat weg onderhandelen? De ene zaak vraagt 5% en de andere een verhoging met een index cijfer van het CBS.
Dat is wel het verhaal wat ik hierboven al kort beschreef: mithras in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"SquareOne schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:04:
[...]
Dat begrijp ik. Maar als er al 40% korting op de adviesprijs zat is de marge niet heel hoog, dan kun je niet verwachten dat er nog eens een flinke korting af gaat. (Voor BSH spul)
Als er 10% korting op de adviesprijs zat is het een ander verhaal.
In dit geval (ten opzichte van adviesprijzen) geeft DB keukens 10% korting op ATAG, 5% op Quooker, 3% op Liebherr (koelen) en 0% op Miele (vw).
Daarentegen geeft Keukenloods 30% (gemiddeld) op ATAG, 20% op Liebherr, 16% op Miele en 16% op Quooker.
Dus ja ik snap dat DB keukens er wellicht niet wakker van ligt, maar ik vind de percentages wel fors verschillen (zeker van ATAG, de korting op Miele en Quooker zullen ze waarschijnlijk niet verstrekken).
Thx! De ecotube heb ik inmiddels op de kop getikt, wat voor sok zou het specifiek moeten zijn?t14wo schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:00:
[...]
Wat jij nodig hebt, is gewoon een extra sok en een stuk bora ecotube. Kan je bestellen op https://boraonderdelen.nl...f750-vlak-kanaal-750mm-l/
zo wordt de Bora altijd aangesloten. Dan loopt de buis mooi tegen de achterkant van de kast aan.
Deze: https://boraonderdelen.nl...v-1-kanaalverbinder-vlak/Haassiej schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 00:42:
[...]
Thx! De ecotube heb ik inmiddels op de kop getikt, wat voor sok zou het specifiek moeten zijn?
Je kunt het wel weg onderhandelen maar dan betaal je het ergens anders wel weer bij. (minder korting op keuken, apparatuur, etc.) Het kost ze geld en het moet kostendekkend zijn.Angriebirdie schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:44:
Hoi allemaal,
Ik zie bij twee verschillende keukenzaken dat ze in de voorwaarden hebben staan, dat er een extra bedrag bovenop de offerte komt indien de keuken na 12 maanden na ondertekenen besteld wordt. Wij hebben een nieuwbouw woning en het is nu al zeker dat er meer dan 12 maanden tussen tekenen van de offerte en het bestellen van de keuken zit.
Wat is jullie ervaring hiermee? Wordt dit vaak doorgevoerd? Kan je dat weg onderhandelen? De ene zaak vraagt 5% en de andere een verhoging met een index cijfer van het CBS.
Ik vind de reden ook vrij logisch. Prijzen zijn afgelopen 2 jaar fors gestegen, veel keukenzaken heeft het flink geld gekost dat ze een keuken hebben verkocht en ten tijde van bestellen veel meer geld heeft gekost door alle tussentijdse prijsverhogingen. Daar dekken ze zich gewoon voor in.
Ze kunnen ook wel veel eerder bestellen maar dan hebben ze een forse voorinvestering van de keuken en apparatuur en opslag wat ze ook veel geld kost. 1 keuken valt wel mee, maar als je er 50 moet voorfinancieren / opslaan voor langere tijd. Tjah,dat word gewoon doorberekend aan de klant.
Ik werk in een B2B bedrijf, maar daar is het heel normaal, heb het bij keukenzaken nog niet gezien maar voor mij is het heel logisch. Het kost ze gewoon veel geld. Geven ze dat kado dan zullen ze ergens anders wel weer geld pakken. het totaalplaatje moet voor de keukenzaak goed zijn, en of de korting op papier naar de klant toe dan op de montage, apparatuur, keuken of andere zaken zitten is minder van belang.
je kunt de keuken ook gewoon wat later kopen.
[ Voor 15% gewijzigd door joostbo op 25-02-2022 09:22 ]
Probleem is dat je al wel 1,5 jaar voor oplevering bij de aannemer de aansluitpunten moet doorgeven. Dus dan is het wel handig als je al de definitieve keuken weet..joostbo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:15:
[...]
je kunt de keuken ook gewoon wat later kopen. Meer dan 12 maanden van te voren is ook wel heel erg vroeg.
Ja, dat is wel lastig dan bij nieuwbouw. Dan zul je die kosten gewoon mee moeten nemen. Iemand moet de kosten voor tussentijdse prijsverhogingen betalen. meeste aannemers hebben ook een prijsverhoging-clausule op materiaal in hun offertes zitten als het ten tijde van bestellen fors hoger is geworden.william89 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:21:
[...]
Probleem is dat je al wel 1,5 jaar voor oplevering bij de aannemer de aansluitpunten moet doorgeven. Dus dan is het wel handig als je al de definitieve keuken weet..
Als je al een globale indeling weet zoals je wenst (sommige ruimte heb je weinig keuze of is het vrij duidelijk) kun je dat natuurlijk al gewoon doorgeven.
In het ergste geval moet er achteraf iets aangepast worden. Ik heb geen nieuwbouwhuis en met de nieuwe keuken gaan we op een andere plek koken/spoelen en moet er ook het e.e.a. aangepast worden. ja dat kost nu een paar honderd euro, dat is nog altijd goedkoper dan 5% op 20K.
[ Voor 11% gewijzigd door joostbo op 25-02-2022 09:29 ]
Als je nu een keuken bestelt, dan gaat die keuken nog niet in bestelling bij de leverancier. Dat geeft jullie flexibiliteit om nog tot een X aantal weken/maanden voor oplevering bijvoorbeeld de kleur van de kasten te wijzigen (het kan immers zo zijn dat het gekozen front uit het assortiment is tegen die tijd, of dat jullie smaak gewijzigd is).Angriebirdie schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:44:
Hoi allemaal,
In die tijd kunnen de keukenfabrikanten inderdaad de prijs verhogen en daarvoor wil de keukenzaak zich indekken. De keukenzaak weet pas wat ze exact kwijt zijn voor de keuken op het moment dat ze die definitieve order plaatsen.
Ik weet niet of je al onderhandelt hebt over de offertes. Maar je kunt uiteraard om korting vragen die een eventuele prijsverhoging weer wegstreept. Alternatief is vragen of ze de keuken al bestellen en willen opslaan, al denk ik dat er weinig zaken zijn die voldoende plek hebben om een keuken zo lang op te slaan en krijg je mogelijk weer temaken met een opslagvergoeding o.i.d.
Die prijsopslag lijkt wel iets nieuws te zijn door de (significante) prijsstijgingen die afgelopen jaar steeds worden doorgevoerd. Toen ik ca. 1,5 geleden begon met onze zoektocht naar een keuken heb ik hier nooit iemand over gehoord. Al kan het natuurlijk ook zo zijn dat de keukenzaken die ik gesproken hebben al een X% prijsstijging in de offertes had ingecalculeerd.
Het is ook belachelijk dat je bij eerder genoemde winkel voor de inflatie van de leverancier moet betalen. Gelukkig doen echte winkels hier niet aan mee. Nu voor 20k je handtekening zetten is gewoon over 2 jaar 20k aftikken en geen euro meer.william89 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:47:
Ik heb hier vorige week een keuken gekocht die ik pas in augustus/september 2023 nodig heb. Ik hoef hier niets extra's voor te betalen. Waarschijnlijk hadden ze toch al genoeg marge op mij ..
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Maar dan zit die 5% prijsstijging gewoon al in de prijs van die 20k?Barry|IA schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:50:
[...]
Het is ook belachelijk dat je bij eerder genoemde winkel voor de inflatie van de leverancier moet betalen. Gelukkig doen echte winkels hier niet aan mee. Nu voor 20k je handtekening zetten is gewoon over 2 jaar 20k aftikken en geen euro meer.
Ik neem aan dat als jij nu een keuken verkoopt voor in 2023 dat je een hogere marge aanhoudt?
Dat denk ik ook. Als een keuken (veel) duurder is ten tijde van bestellen en er weinig/niets meer op verdient word lijkt mij ook niet de bedoeling.SquareOne schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:04:
[...]
Maar dan zit die 5% prijsstijging gewoon al in de prijs van die 20k?
Ik neem aan dat als jij nu een keuken verkoopt voor in 2023 dat je een hogere marge aanhoudt?
Een vriend van mij is aannemer, die is met diverse klussen ook de mist in gegaan door forse prijsverhogen op materialen na uitgeven offerte. je houd er wel iets rekening mee, maar de markt is nu erg grillig. Verhogingen van 10-20% in korte tijd is niet ondenkbaar. Somme klusjes konden voor hem helemaal niet meer uit. nu word er bij hem ook een prijsverhogingsclausule ingebouwd. En je hoort het in de bouwwereld heel veel, daar waar eerder er nooit sprake van was. In mijn werk (B2B) is het ook heel normaal. En kan wel begrijpen dat keukenzaken dit ook mee nemen in hun offerte, transparant naar de klant, of anders gewoon in de marge voor hunzelf meerekenen.
Zie: https://www.quooker.nl/catalog/tanks/Robertv88 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 21:14:
Goedenavond,
Onze nieuwbouw woning is nog niet opgeleverd, maar daarin maken wij gebruik van een bodemwarmtepomp. Op dit moment weten we nog niet hoe lang het duurt voordat we warm water uit de kraan krijgen.
De warmtepomp staat in de trapkast op +/- 4 of 5 meter van de keukenkraan. We willen graag ook een Quooker plaatsen. Welke Quooker zouden jullie adviseren?
Keuzeboom is simpel:
Wil je 15l warm water of onbeperkt warm water?
Combi in eerste geval, Combi+ in tweede geval.
Wil je enkel kokend water?
Pro3 = 3liter
Wil je meer dan 3l kokend water?
Combi levert 7l, maar ook een mengkraan voor 15l warm water.
Bericht hierboven
Op zich maakt het niet echt uit welk merk apparaat je koopt, als de plek niet wijzigt. Een Miele vaatwasser heeft geen andere aansluitingen nodig dan een Bosch of een AEG. Idem voor ovens, koelkasten of andere apparatuur.william89 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:21:
[...]
Probleem is dat je al wel 1,5 jaar voor oplevering bij de aannemer de aansluitpunten moet doorgeven. Dus dan is het wel handig als je al de definitieve keuken weet..
Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik bedoelde dat de indeling sowieso op de schop gaat. Het is eigenlijk belachelijk wat voor standaardkeuken(aansluitingen) er heden ten dage in een moderne nieuwbouwwoning wordt getekend...Kurma schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:37:
[...]
Op zich maakt het niet echt uit welk merk apparaat je koopt, als de plek niet wijzigt. Een Miele vaatwasser heeft geen andere aansluitingen nodig dan een Bosch of een AEG. Idem voor ovens, koelkasten of andere apparatuur.
Er is bijna niemand die binnen de standaardindeling en aansluitingen blijft.
Mooiste is trouwens nog het verschil in renders in de brochure en wat er dan daadwerkelijk staat ingetekend. Op de renders kookeiland met grote kastenwand. Op bouwtekeningen keukentje van 3m met 1 halfhoge kastwilliam89 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:45:
[...]
Daar heb je helemaal gelijk in, maar ik bedoelde dat de indeling sowieso op de schop gaat. Het is eigenlijk belachelijk wat voor standaardkeuken(aansluitingen) er heden ten dage in een moderne nieuwbouwwoning wordt getekend...
Er is bijna niemand die binnen de standaardindeling en aansluitingen blijft.
Mooi trucje van de aannemer om wat extra euro's op te strijken voor het verplaatsen van leidingwerk. Zij weten ook dat bewoners over het algemeen geen zin hebben om dit achteraf zelf te regelen. Maar goed, praktijken van aannemers in projectbouw hoort beter thuis in het nieuwbouwtopic.
Nee hoor, de prijs is gewoon de prijs. Elke keuken mag 24 maanden op afroep staan zonder bijkomende kosten. Nu een order is zekerheid voor over 24 maanden en extra inkoopkracht bij de leverancier, dat is de winkel ook wat waard. De klant extra laten betalen is gewoon de klant laten opdraaien voor de winkel z'n slechte condities met de leverancier.SquareOne schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:04:
[...]
Maar dan zit die 5% prijsstijging gewoon al in de prijs van die 20k?
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Enige is dat BSH vaatwassers met Zeolith niet op warm water mogen.Kurma schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:37:
[...]
Op zich maakt het niet echt uit welk merk apparaat je koopt, als de plek niet wijzigt. Een Miele vaatwasser heeft geen andere aansluitingen nodig dan een Bosch of een AEG. Idem voor ovens, koelkasten of andere apparatuur.
Dat is dan weer een interessant inzicht! Maar kan dus ook per keukenzaak verschillen.Barry|IA schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:39:
[...]
Nee hoor, de prijs is gewoon de prijs. Elke keuken mag 24 maanden op afroep staan zonder bijkomende kosten. Nu een order is zekerheid voor over 24 maanden en extra inkoopkracht bij de leverancier, dat is de winkel ook wat waard. De klant extra laten betalen is gewoon de klant laten opdraaien voor de winkel z'n slechte condities met de leverancier.
Als je écht onzeker bent, laat je bij de vaatwasser zowel koud- als warmwater aanleggen dusBarry|IA schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:41:
[...]
Enige is dat BSH vaatwassers met Zeolith niet op warm water mogen.
Bericht hierboven
Alles is onbeschadigd en compleet. Ze hebben alles jn 1 dag geplaatst. Hele fijne mensen van zwerfkei (zo heet bedrijf ).
Verlichting en tegels komen nog. Inrichten ook. Want alles staat in opslag. Zodra alles klaar is maak ik een fatsoenlijke overzicht foto.
Keuken is van tristar.
![]() | ![]() |
1. Prachtig!mevrouwKees_1 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:52:
Sneak peak. Gister is de keuken zo goed als probleemloos geplaatst. Er mist alleen 1 scharniertje van kastje en mijn kookplaat kan niet op de afvoer omdat onze aannemer foutje heeft gemaakt .. (100 ipv 150 afvoer. Sukkel )
Alles is onbeschadigd en compleet. Ze hebben alles jn 1 dag geplaatst. Hele fijne mensen van zwerfkei (zo heet bedrijf ).
Verlichting en tegels komen nog. Inrichten ook. Want alles staat in opslag. Zodra alles klaar is maak ik een fatsoenlijke overzicht foto.
Keuken is van tristar.
[Afbeelding] [Afbeelding]
2. Scharniertje is zo gefikst, no worries. Wel even terugkomen, dat is jammer voor Zwerfkei
3. Je nog zo gelet op de afvoer, wat ontzettend stom van de aannemer

Oh enneuh: Zwerfkei uit Zuidwolde neem ik aan?
Bericht hierboven
Ja. Zuidwolde. Ze komen sowieso terug om mijn kookplaat netjes af te monteren. Hij ligt nu los in de kast en op recirculatie ingesteld zodat we iig kunnen koken. En die afvoer is echt heel dom. Laten we zeggen dat ik niet geamuseerd wasFloor-is schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:18:
[...]
1. Prachtig!
2. Scharniertje is zo gefikst, no worries. Wel even terugkomen, dat is jammer voor Zwerfkei
3. Je nog zo gelet op de afvoer, wat ontzettend stom van de aannemer
Oh enneuh: Zwerfkei uit Zuidwolde neem ik aan?

Ik ben erg blij met de keuken zoals hij is
Ik heb nog 1 vraagje mbt bladdikte van de Kemie Just Neolith keramiek. Wij zouden het liefst 12mm dik willen, maar de verkoper adviseerde voor 20mm te gaan, omdat de Bora Puru vrij zwaar is. Dit zou (te) erg kunnen drukken op het werkblad en complicaties kunnen geven. Heeft hij hier een goed punt? Of is dit onzin?
We zien in de keukenbladen en in showrooms vaak hele fraaie opstellingen die 95% van de mensen niet op een fatsoenlijke manier in hun eigen ruimte kwijt kunnen. Sommigen doen ten koste van vanalles om toch iets soortgelijks in een te kleine ruimte te maken maar de vraag is of je dat wil.mevrouwKees_1 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:26:
[...]
Ik ben erg blij met de keuken zoals hij is. Opstelling is niet erg spannend en bijzonder maar ik vind het erg mooi en staat super in de ruimte.
Dan liever een 'standaard' keuken die wel praktisch en doordacht is. En met de juiste materialen ook mooi en netjes oogt
Wat dacht je van de prachtige grote lampen die in keukenzaak boven een kookeiland hangen?joostbo schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:50:
[...]
We zien in de keukenbladen en in showrooms vaak hele fraaie opstellingen die 95% van de mensen niet op een fatsoenlijke manier in hun eigen ruimte kwijt kunnen. Sommigen doen ten koste van vanalles om toch iets soortgelijks in een te kleine ruimte te maken maar de vraag is of je dat wil.
In de zaak hangen ze aan een plafond van 4 meter hoog. Zijn niet veel mensen die dat thuis hebben.
Daarnaast heeft een keuken in een showroom nooit een 4de wand, meestal ook geen 3de.
Dus je kunt lekker afstand nemen en de keuken goed bekijken.
Maar thuis heb je bij 1 stap achteruit meestal een kozijn of muur in de nek als je dat doet.
Wij hebben 16 maanden geleden de offerte getekend, bestellen over 3 weken de keuken definitief en het plaatsen zal medio september gebeuren. Helaas zaten we vast aan de Mandemakers groep, dus het was onderhandelen geblazen. We gaan voor een Next keuken met Bosch apparatuur.Angriebirdie schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:44:
Hoi allemaal,
In de offerte stond ook hier de 12 maanden verhoging, die heb ik toentertijd in de onderhandeling naar 24 maanden getrokken. In ruil daarvoor deed ik een aanbetaling van 50% ipv. 25%.
Op de gehele factuur krijg ik 32% korting op de adviesprijzen (we gingen van 34k voorstel naar 23k koopprijs). Bij het definitief maken van de keuken komt de nieuwste beschikbare Bosch apparatuur (dus als er een nieuwe oven is uitgekomen dat nieuwe model, anders de huidige) tegen deze korting.
Die voorwaarden zijn op dit moment héél gunstig gebleken. Alles staat op papier en ik heb de gehele onderhandeling heimelijk opgenomen zodat alle eventuele valse mondelinge beloftes die niet zijn opgeschreven óók bewijsbaar zijn, het blijft toch de Mandemakersgroep....
Ik ben benieuwd naar het gesprek dat we over drie weken met de keukenboer gaan hebben als hij ziet wat 't hen gaat kosten.
Ik denk dat ik toch al beperkt ben aan de Combi+. Na lang zoeken op internet vond ik namelijk hier meer info over. Ik zit met een warmwaterleiding die ik niet kan afdoppen. Om geen dood water (legionella) te krijgen, zal ik die warmwaterleiding moeten blijven gebruiken.Floor-is schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:29:
[...]
Zie: https://www.quooker.nl/catalog/tanks/
Keuzeboom is simpel:
Wil je 15l warm water of onbeperkt warm water?
Combi in eerste geval, Combi+ in tweede geval.
Wil je enkel kokend water?
Pro3 = 3liter
Wil je meer dan 3l kokend water?
Combi levert 7l, maar ook een mengkraan voor 15l warm water.
Moet hier trouwens toch even op terugkomen. Reden daarvoor is dat je, denk ik, nog iets kunt laten wijzigen zonder dat dit je de kop moet kosten.mevrouwKees_1 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:52:
Sneak peak. Gister is de keuken zo goed als probleemloos geplaatst. Er mist alleen 1 scharniertje van kastje en mijn kookplaat kan niet op de afvoer omdat onze aannemer foutje heeft gemaakt .. (100 ipv 150 afvoer. Sukkel )
Keuken is van tristar.
Twee zaken:
1. Stollenwand hoge kast
Naast de hoge kast is nu bij jou een stollenwand geplaatst. Deze loopt zo te zien door tot de vloer. De vraag is: waarom? De zijkant van die hoge kast had gewoon besteld kunnen worden uitgevoerd gelijk aan het front. Dan had die hooguit 1mm breder geworden.
Nu onderbreekt die stollenwand de greeplijst, heb je geen doorlopende plint, is het lijnenspel echt minder mooi ook. Dit kan je leverancier overigens nog rechttrekken, ze kunnen ofwel die zijkant vervangen door de stollenwand, of de kast alsnog goed uitleveren. Er is zelfs een kansje dat de zijwand van die kast al in de juiste kleur is uitgevoerd.
2. Passtuk onder oven
Ik vind dit toch niet echt mooi op deze manier. Volgens mij zijn er drie oplossingen:
A. Kleiner passtuk, zodat de onderzijde van de oven wel uitlijnt met de bovenzijde van je werkblad
B. Geen passtuk, zodat de onderzijde van de oven uitlijnt met de onderzijde van je werkblad
C. Werkblad als passtuk. Een strookje werkblad gebruiken als passtuk kan hier echt ontzettend mooi zijn
In alle gevallen zal het plankje boven de oven ook verplaatst moeten worden en het deurtje boven de oven vervangen moeten worden door een iets groter model.
Het is echt een prachtige keuken, maar dit zijn net twee details waar ik vind dat de leverancier je voor had moeten behoeden.
(Okay en die plaat onder je inductie, want dat vind ik persoonlijk niks, maar kan jouw voorkeur hebben gehad.)
Bericht hierboven
Dan had je wel tegen de zijkant van de oven en zijkant van de fronten aan gekeken.Floor-is schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:04:
[...]
Moet hier trouwens toch even op terugkomen.
Twee vragen:
1. Stollenwand hoge kast
Naast de hoge kast is nu bij jou een stollenwand geplaatst. Deze loopt zo te zien door tot de vloer. De vraag is: waarom? De zijkant van die hoge kast had gewoon besteld kunnen worden uitgevoerd gelijk aan het front. Dan had die hooguit 1mm breder geworden.
Nu onderbreekt die stollenwand de greeplijst, heb je geen doorlopende plint, is het lijnenspel echt minder mooi ook. Dit kan je leverancier overigens nog rechttrekken, ze kunnen ofwel die zijkant vervangen door de stollenwand, of de kast alsnog goed uitleveren. Er is zelfs een kansje dat de zijwand van die kast al in de juiste kleur is uitgevoerd.
2. Passtuk onder oven
Ik vind dit toch niet echt mooi op deze manier. Volgens mij zijn er drie oplossingen:
A. Kleiner passtuk, zodat de onderzijde van de oven wel uitlijnt met de bovenzijde van je werkblad
B. Geen passtuk, zodat de onderzijde van de oven uitlijnt met de onderzijde van je werkblad
C. Werkblad als passtuk. Een strookje werkblad gebruiken als passtuk kan hier echt ontzettend mooi zijn
In alle gevallen zal het plankje boven de oven ook verplaatst moeten worden en het deurtje boven de oven vervangen moeten worden door een iets groter model.
Het is echt een prachtige keuken, maar dit zijn net twee details waar ik vind dat de leverancier je voor had moeten behoeden.
(Okay en die plaat onder je inductie, want dat vind ik persoonlijk niks, maar kan jouw voorkeur hebben gehad.)
Of de stol aan de onderkant bij de plint is ingezaagd kunnen we hier niet zien. Het kan zijn dat ze er een hoekje uit hebben gehaald zodat de plint door loopt.
Wat ik wel apart vind is de horizontale en verticale greeplijst die op elkaar aansluiten in de hoge kast. Benieuwd naar een detail shot van die afwerking.
[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 25-02-2022 16:11 ]
Die stollenwand kan je gewoon weglaten, je kijkt hooguit direct tegen de zijkant van de deur van de oven aan. En zelfs dan: dan kan je de stol laten lopen tot het werkblad, daaronder schuif je alles juist tegen elkaar aan.SquareOne schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:09:
[...]
Dan had je wel tegen de zijkant van de oven en zijkant van de fronten aan gekeken.
Of de stol aan de onderkant bij de plint is ingezaagd kunnen we hier niet zien. Het kan zijn dat ze er een hoekje uit hebben gehaald zodat de plint door loopt.
Wat ik wel apart vind is de horizontale en verticale greeplijst die op elkaar aansluiten in de hoge kast. Benieuwd naar een detail shot van die afwerking.
Dat de gemiddelde keukenboer dit niet intekenen kan, of vanwege druk qua tijd/marge hier de tijd niet voor neemt zorgt er nu wel voor dat die greeplijst en het lijnenspel onderbroken wordt.
Die greeplijst niet laten doorlopen is echt onwijs zonde. Toevallig valt mij dit extra op omdat wij hetzelfde gaan tegenkomen.
Bericht hierboven
Is dit bij jullie ook zo gedaan? Of zijn er manieren om niet in de afvoer te hoeven boren? Wat zou het nadeel zijn als je hem wel op het sifon aansluit, indien mogelijk?
@mevrouwKees_1 Gaaf, fijn dat het goed is gegaan!
Ik zie dat je ook al hebt geschilderd, vooraf dus? Ons wordt dit echt afgeraden, zelfs het afkitten van het werkblad doen ze gewoon niet omdat ze stellen dat je achteraf past dient te schilderen.
Heb je geen vlekjes, krasjes, beschadigingen nu aan het schilderwerk? Zelf willen we het plafon iig graag vooraf doen, wanden zou eventueel achteraf kunnen als we de keuken netjes afplakken.
Vandaag komt de stukadoor bij ons voorlijmen en maandag stucen. Elektra en loodgieterswerk zo goed als klaar.
[ Voor 29% gewijzigd door remzor op 25-02-2022 16:23 ]
Ik vermoed dat risico van aansluiten boven sifon is dat als het sifon vol/verstopt zit het de Quooker in zou kunnen stromen.remzor schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:20:
Voor het installeren van een Quooker Combi+ dien je ook een afvoerslangetje van de Quooker op de afvoer van de keuken aan te sluiten. Hiervoor geven ze zelf aan in dit instructiefilmpje op 1:00 min. dat je dit kan doen door te boren in de PVC pijp en het slangetje daar dan op aan te sluiten, onder de sifon dus (zie: YouTube: Een Quooker COMBI+-reservoir installeren). Je legt dan een lus in de slang als zijnde stankafsluiter.
Is dit bij jullie ook zo gedaan? Of zijn er manieren om niet in de afvoer te hoeven boren? Wat zou het nadeel zijn als je hem wel op het sifon aansluit, indien mogelijk?
@mevrouwKees_1 Gaaf, fijn dat het goed is gegaan!![]()
Ik zie dat je ook al hebt geschilderd, vooraf dus? Ons wordt dit echt afgeraden, zelfs het afkitten van het werkblad doen ze gewoon niet omdat ze stellen dat je achteraf past dient te schilderen.
Heb je geen vlekjes, krasjes, beschadigingen nu aan het schilderwerk? Zelf willen we het plafon iig graag vooraf doen, wanden zou eventueel achteraf kunnen als we de keuken netjes afplakken.
Vandaag komt de stukadoor bij ons voorlijmen en maandag stucen. Elektra en loodgieterswerk zo goed als klaar.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Bij mij zit hij ook na het sifon, met een lus in de leiding om een sifon na te bootsen. Wel moet je opletten dat de aansluiting in de afvoer lager zit dan de aansluiting van de Quooker en dat de lus weer lager zit dan de aansluiting in het sifon. Dit zodat er water in die leiding kan blijven staan, wat nare luchtjes voorkomt.remzor schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:20:
Voor het installeren van een Quooker Combi+ dien je ook een afvoerslangetje van de Quooker op de afvoer van de keuken aan te sluiten. Hiervoor geven ze zelf aan in dit instructiefilmpje op 1:00 min. dat je dit kan doen door te boren in de PVC pijp en het slangetje daar dan op aan te sluiten, onder de sifon dus (zie: YouTube: Een Quooker COMBI+-reservoir installeren). Je legt dan een lus in de slang als zijnde stankafsluiter.
Bericht hierboven
Dat is volgens mij geen risico/probleem want zoals je op minuut 1:42 kan zien zit er een airgap tussen. Als het rioolwater omhoog zou komen zou het anders ook een probleem kunnen zijn als je hem wel onder het sifon aan zou sluiten.Osxy schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:26:
[...]
Ik vermoed dat risico van aansluiten boven sifon is dat als het sifon vol/verstopt zit het de Quooker in zou kunnen stromen.
Ja precies, dit is de manier zoals hij ook wordt omschreven en zoals ik hem dus ook begrijp echter vroeg ik me af of iedereen het ook zo deed. Je kan dat slangetje ook gewoon in een afvoer hangen ofzo natuurlijk, zonder in pvc te boren. Maar prima, de monteurs zullen de Quooker methode wel hanteren want heb ook niet echt een afvoer of aansluiting vrij waarop dat slangetje kan worden aangesloten andersFloor-is schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:41:
[...]
Bij mij zit hij ook na het sifon, met een lus in de leiding om een sifon na te bootsen. Wel moet je opletten dat de aansluiting in de afvoer lager zit dan de aansluiting van de Quooker en dat de lus weer lager zit dan de aansluiting in het sifon. Dit zodat er water in die leiding kan blijven staan, wat nare luchtjes voorkomt.
Enig logisch denken verder kom ik tot de volgende conclusie:remzor schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:51:
8<8<
[...]
Ja precies, dit is de manier zoals hij ook wordt omschreven en zoals ik hem dus ook begrijp echter vroeg ik me af of iedereen het ook zo deed. Je kan dat slangetje ook gewoon in een afvoer hangen ofzo natuurlijk, zonder in pvc te boren. Maar prima, de monteurs zullen de Quooker methode wel hanteren want heb ook niet echt een afvoer of aansluiting vrij waarop dat slangetje kan worden aangesloten anders
1. Heet water in je sifon is vragen om problemen.
2. Als je sifon onverhoopt verstopt is, dan komt het kokende water omhoog je spoelbak in, dat kan ook heftige situaties opleveren.
3. Een Y-stuk verplichten betekent dat de bouwer rekening moet houden met het al dan niet aanwezig zijn van een Quooker in een nog te plaatsen keuken. (Er is vaak al een Y-stuk boven het sifon, voor de vaatwasser trouwens)
Bericht hierboven
Om een PURU vlak in te laten bouwen moet een 7mm diepe rand gefreesd worden, als je een 12mm blad hebt, houd je dus 5mm over. Dat is niet erg veel om de 24,5kg van je PURU te dragen. Zeker als je een mooie Le Creuset hebt staan om een coq au vin te maken en aan de andere kant een fikse soeppan hebt staan kan je zomaar 40kg hebben staan immers..Angriebirdie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:43:
Bedankt voor alle tips mbt de verhoging van de offerte na 12 mnd. Ik ga wel even navragen bij de verkoper hoe en wat.
Ik heb nog 1 vraagje mbt bladdikte van de Kemie Just Neolith keramiek. Wij zouden het liefst 12mm dik willen, maar de verkoper adviseerde voor 20mm te gaan, omdat de Bora Puru vrij zwaar is. Dit zou (te) erg kunnen drukken op het werkblad en complicaties kunnen geven. Heeft hij hier een goed punt? Of is dit onzin?
Het kan hoor, de leverancier/installateur moet dan de boel goed verstevigen.
Ik heb een PUXU wel eens in een 8mm dik dekton blad gezien, dat is wel vragen om problemen.. Je moet 6mm diep frezen voor de PUXU, dus je hebt maar 2mm over. Als je dan niet gaat verstevigen, dan gaat het gegarandeerd mis.
[ Voor 14% gewijzigd door Floor-is op 25-02-2022 17:43 ]
Bericht hierboven
Volgens mij komt er maar mondjesmaat wat water/condens door die afvoer toch? Vanuit de boiler.Floor-is schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:28:
[...]
Enig logisch denken verder kom ik tot de volgende conclusie:
1. Heet water in je sifon is vragen om problemen.
2. Als je sifon onverhoopt verstopt is, dan komt het kokende water omhoog je spoelbak in, dat kan ook heftige situaties opleveren.
3. Een Y-stuk verplichten betekent dat de bouwer rekening moet houden met het al dan niet aanwezig zijn van een Quooker in een nog te plaatsen keuken. (Er is vaak al een Y-stuk boven het sifon, voor de vaatwasser trouwens)
Wij hebben ook een Y-stuk 40mm op de 50mm pijp die de kruipruimte in gaat. Zo stond het op de tekening maar de loodgieter en elektricien zeiden ook: altijd doen. Vaatwasser kan zo rechtstreeks op de afvoer, onder het gootsteen sifon. Lus in de vaatwasserslang en klaar is kees. Als je zo’n sifon met vaatwasser aansluiting hebt hoor je het altijd borrelen als de vaatwasser afpompt, dat voorkomen we nu dan dus.
Quooker zal gewoon in de pijp geboord worden dus, prima
Bedankt voor het meedenken.
Nu twijfel ik weer erg over de kleuren in de laatste aanpassing. We zijn al van volledig wit naar volledig zwart gegaan en nu naar deels zwart deels wit, om het minder hard te maken ook nog een houtstructuur. Graag jullie advies over de kleuren.
/f/image/XTd6YL5gWNCUGedOfL71w0fb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OwR4mefljZvrU9kJ8DSTu1Dg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/87oiVhF5TPPfc8rQ4sZPSkdb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gcgDGdSRVW0NIUZfvove6Ckc.png?f=fotoalbum_large)
Keuken volledig zwart, nispaneel hout, alle kasten richting eetkamer houtjes8510 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:35:
Twijfel slaat weer toe, al enkele aanpassing achter de rug zowel qua opstelling als kleuren.
Nu twijfel ik weer erg over de kleuren in de laatste aanpassing. We zijn al van volledig wit naar volledig zwart gegaan en nu naar deels zwart deels wit, om het minder hard te maken ook nog een houtstructuur. Graag jullie advies over de kleuren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
* franssie heeft iets tegen zwarte keukens, al zie je op wit ook vetvingers. En zwart is zo 2019.
* franssie rent
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Die zijwand van hoge kast snap ik niet wat je bedoelt. Ik ga niets meer aanpassen aan die kant als ik dat ga aanpassen moet de hele handel weer los. Geen zin in en ik stoor me er niet aan. Mijn keukenzaak had alle tijd maar kan natuurlijk zijn dat dit detail haar niet is opgevallen ? Geen idee. Mij ook niet iig.
.Pas stuk onder oven viel mij dan weer wel op qua uitlijnen. Die ga ik nog even noemen.
Er zit een zwarte verticale greeplijst in hoge kast bij koelkast. De horizontale sluit daar gewoon op aan. Niets bijzonders volgens mij.
@remzor idd. Alles is geschilderd. Dat was niet de planning maar de aannemer besloot anders (tot onze irritatie ) maar er is niets beschadigd wonder boven wonder. Tegeltjes moeten nog En dan kunnen we altijd nog eventuele beschadigdingen bij werken.
Vandaag gekookt
Het zwart en hout vind ik mooi samen maar het wit geeft wel een hard contrast, ik zou het wit vervangen voor een wat zachtere tint. Misschien een lichte warm grijs?jes8510 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:35:
Twijfel slaat weer toe, al enkele aanpassing achter de rug zowel qua opstelling als kleuren.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is pas onze eerste afspraak, en we moesten helaas wat schakelen nadat we te horen kregen dat een kookplaat met inbouwafzuiging het niet ging worden. De ruimte waar we willen koken is 60cm diep, en die apparaten hebben schijnbaar 65cm nodig.
Uiteindelijk op basis van de volgende wensen op het volgende uitgekomen:
- Geen afzuiging via schouwkap
- Kleine coffee/apparatenhoek op de plaats waar de muurbreedte tot het raam ±40cm is
- Open kast richting huiskamer
We hebben hier verder nog niet veel energie in het onderhandelen gestoken, de aanpassingen willen we eerst even op ons in laten werken. Er staan zoals gezegd nog 2 andere bezoeken op de rol. De dingen die bij ons leven, en waar we wel een beetje creativiteit mistten:
- Andere opties om toch tot een inbouw te komen. Koken aan andere kant willen we liever niet. De keuken rondom het fornuis in laten springen? De Novy 6822 met uitblaasbox is net zo duur als een Bora Pure volgens mij, met het verschil dat ik dan geen koof hoef te laten fabriceren en de kookplaat van AEG van mijn lijst kan schrappen
- Coffee corner is optioneel, kan komen te vervallen. Daar kunnen we op den duur wel een kastje neerzetten
- Hetzelfde geldt voor de gedraaide kast aan de hoge zijde
- Apparatuur moet ik verder even in duiken vanavond en het weekend. Gekozen voor deze AEG ovens, vanwege de bedieningswijze met fysieke knoppen. Dat lijkt ons fijner tijdens het koken dan de kleine touch knopjes. Verder is het medium segment voor ons goed genoeg.
/edit: Ze zijn op hun eigen website in elk geval overtuigd dat het gewoon kan.
Misschien dat het afhankelijk is van welke kookplaat je hebt maar op de site van bemmel & kroon zelf staat dat een BORA X Pure moet passen
edit: Dat heb je dus ook al gevonden
Maar hoe hoog zit je raamkozijn? Kan je daar nog onderdoor werken? Wellicht is een L opstelling dan mogelijk, of het muurtje links opdikken tot 65cm.
[ Voor 5% gewijzigd door DrNizeGuy op 25-02-2022 20:57 ]
Het raam zit lager dan 90cm. Een L is niet zonder het raam deels af te laten timmeren als meerwerk, waarbij het raam ook niet meer kan worden geopend. Er zijn een aantal rare keuzes in het huis gedaan waar we omheen moeten werken, alhoewel we allebei een parallel-opstelling wel fijn vinden. Het is niet zo dat we een schiereiland o.i.d. zouden toevoegen als een L mogelijk zou zijn. We zijn niet echt van de "leefkeuken".DrNizeGuy schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:56:
@twi
Maar hoe hoog zit je raamkozijn? Kan je daar nog onderdoor werken? Wellicht is een L opstelling dan mogelijk, of het muurtje links opdikken tot 65cm.
Wel gaan we morgen nog even langs B&K (we zijn er toch in de buurt) om even navraag te doen of we onze middag weg hebben gegooid, met het vriendelijke verzoek een andere medewerker alles opnieuw te laten tekenen en berekenen.
/edit: Qua die kookplaat met ingebouwde afzuiging hoeft het ook niet per se een Bora te zijn, wel een variant met recirculatie. We hebben geen afvoer naar buiten. Vandaar dat ik nog even een slagje onder de arm houd, hopelijk vanuit hier bevestiging dat je zo'n kookplaat met inbouw gewoon in een 600mm blad kan stoppen.
[ Voor 14% gewijzigd door twi op 25-02-2022 21:20 ]
Primajima toch!mevrouwKees_1 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:16:
@Floor-is die plaat onder inductie is ter voorkomen van stoten. Ik ben eeuwig lomp en klap gewoon tegen die rand aan met pannen. Ik vind het zelf niet lelijk. Mooiste qua looks is die plaat zo in je blad. Maar ik ken mezelf. Vandaar dat we ook geen Dekton / keramiek kozen als blad.. lomp
Tegen die kast aan zit een extra plaat. Die plaat was niet nodig, nu onderbreekt die de greeplijst omdat ze tussen de lades doorloopt. Als die bovendien tot de vloer doorloopt is dat echt een beetje stom ingetekend: dat hoeft niet en dan onderbreek je de plint ook niet.Die zijwand van hoge kast snap ik niet wat je bedoelt. Ik ga niets meer aanpassen aan die kant als ik dat ga aanpassen moet de hele handel weer los. Geen zin in en ik stoor me er niet aan. Mijn keukenzaak had alle tijd maar kan natuurlijk zijn dat dit detail haar niet is opgevallen ? Geen idee. Mij ook niet iig.
.Pas stuk onder oven viel mij dan weer wel op qua uitlijnen. Die ga ik nog even noemen.
Deze stollenwand is bovendien een duurdere oplossing dan de zijwand van de kast in frontkleur. Ik vind het zonde, juist omdat ze het hadden kunnen voorkomen.
Bericht hierboven
Eigenlijk alleen over je kraan en spoelbak nog:twi schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:27:
Vanmiddag bij Bemmel & Kroon geweest. Geschrokken van de offerte, en een beetje aan het zoeken waar we de mist in zijn gegaan.
Het is pas onze eerste afspraak, en we moesten helaas wat schakelen nadat we te horen kregen dat een kookplaat met inbouwafzuiging het niet ging worden. De ruimte waar we willen koken is 60cm diep, en die apparaten hebben schijnbaar 65cm nodig.
***members only***
Uiteindelijk op basis van de volgende wensen op het volgende uitgekomen:***members only***
- Kleine coffee/apparatenhoek op de plaats waar de muurbreedte tot het raam ±40cm is
***members only***
We hebben hier verder nog niet veel energie in het onderhandelen gestoken, de aanpassingen willen we eerst even op ons in laten werken. Er staan zoals gezegd nog 2 andere bezoeken op de rol. De dingen die bij ons leven, en waar we wel een beetje creativiteit mistten:Zien jullie nog creatieve oplossingen of tegenstrijdigheden? Met name het stukje m.b.t. de breedte benodigd voor een inbouw oplossing was mij onbekend.
- Andere opties om toch tot een inbouw te komen. Koken aan andere kant willen we liever niet. De keuken rondom het fornuis in laten springen? De Novy 6822 met uitblaasbox is net zo duur als een Bora Pure volgens mij, met het verschil dat ik dan geen koof hoef te laten fabriceren en de kookplaat van AEG van mijn lijst kan schrappen
- Coffee corner is optioneel, kan komen te vervallen. Daar kunnen we op den duur wel een kastje neerzetten
- Apparatuur moet ik verder even in duiken vanavond en het weekend. Gekozen voor deze AEG ovens, vanwege de bedieningswijze met fysieke knoppen. Dat lijkt ons fijner tijdens het koken dan de kleine touch knopjes. Verder is het medium segment voor ons goed genoeg.
Kraanrozet achterwege laten.
Waarom de Fusion Round en niet een Flex? (Met die hoeken in je spoelbak fijner)
Wat voor spoelbak is dat?
Oh en afzuiging in werkblad is geen issue, wat een onzin.
Oh en euhm.. open kast de kamer in? Kan hoor, zet helemaal vol met boeken en planten en wat je al niet kunt bedenken, maar dat wordt een rommelig ding
[ Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 25-02-2022 21:44 ]
Bericht hierboven
Zo goed als niks komt er uit, zo weinig zelf dat ik me afvraag of die geribbelde slang wel verstandig was.remzor schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:31:
[...]
Volgens mij komt er maar mondjesmaat wat water/condens door die afvoer toch? Vanuit de boiler.
Wij hebben ook een Y-stuk 40mm op de 50mm pijp die de kruipruimte in gaat. Zo stond het op de tekening maar de loodgieter en elektricien zeiden ook: altijd doen. Vaatwasser kan zo rechtstreeks op de afvoer, onder het gootsteen sifon. Lus in de vaatwasserslang en klaar is kees. Als je zo’n sifon met vaatwasser aansluiting hebt hoor je het altijd borrelen als de vaatwasser afpompt, dat voorkomen we nu dan dus.
Quooker zal gewoon in de pijp geboord worden dus, prima![]()
Bedankt voor het meedenken.
Het geborrel van de vaatwasser willen wij tegengaan door die een eigen aansluiting met sifon te geven. Dus twee keer afvoer door de vloer omhoog. Dat extra gat is niet zo heel veel werk als je er toch al drie maakt
[ Voor 5% gewijzigd door Floor-is op 25-02-2022 21:47 ]
Bericht hierboven
Kraanrozet vanwege minder mooi en toch niet nodig? Ik ben nog niet zover in die details, maar zal het meenemen! We gingen er van uit dat een Flex duurder zou zijn, maar dat lijkt niet het geval. Beiden 1258 euro i.c.m. de combi 7 liter. De kast hebben we inderdaad als "gestyled" in gedachten. Niet als rommelhokje, maar we moeten er mee oppassen dat het een verzamelplaats voor de post wordt inderdaad. Heel fijn de bevestiging m.b.t. afzuiging. Daar gaan we achter aan. Die kast zou trouwens op zichzelf 1700 euro kosten. Vonden wij wel wat aan de ruime kant voor een eenvoudige kast.Floor-is schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:40:
[...]
Eigenlijk alleen over je kraan en spoelbak nog:
Kraanrozet achterwege laten.
Waarom de Fusion Round en niet een Flex? (Met die hoeken in je spoelbak fijner)
Wat voor spoelbak is dat?
Oh en afzuiging in werkblad is geen issue, wat een onzin.
In welke hoek moet ik zoeken wat betreft de fabrikant van de kasten in mijn offerte, low of medium end? Ze hebben van alles staan bij Bemmel en een prima overzichtje is hier ergens te vinden, waar ik als een malle naar aan het zoeken ben.
[ Voor 33% gewijzigd door twi op 25-02-2022 22:03 ]
Mag ik afwijken van de rest? Jawel toch?jes8510 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:35:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alle kasten in Arpa Fenix Blu Fes, zie hier bij Houtmerk.
Paneel in nis in hout, gelijke hout gebruiken voor de frontjes in schiereiland, aan de kant van de woonkamer.
Werkblad in Et Noir of Etherial Glow.
[ Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 26-02-2022 09:58 ]
Bericht hierboven
Combi en Combi+ zijn even duur. Doe gewoon de combi+twi schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:51:
[...]
Kraanrozet vanwege minder mooi en toch niet nodig? Ik ben nog niet zover in die details, maar zal het meenemen! We gingen er van uit dat een Flex duurder zou zijn, maar dat lijkt niet het geval. Beiden 1258 euro i.c.m. de combi 7 liter.
We hebben hier in het huidige huis een Fusion Round twintap, zou ik niet nog een keer doen.
De kast is wel in z’n geheel opgebouwd uit ‘front materiaal’, maar dat is IMO een vrij absurde prijs jaDe kast hebben we inderdaad als "gestyled" in gedachten. Niet als rommelhokje, maar we moeten er mee oppassen dat het een verzamelplaats voor de post wordt inderdaad. Heel fijn de bevestiging m.b.t. afzuiging. Daar gaan we achter aan. Die kast zou trouwens op zichzelf 1700 euro kosten. Vonden wij wel wat aan de ruime kant voor een eenvoudige kast.

Gezien de lades Prostyle zijn, een Pronorm, maar welke..In welke hoek moet ik zoeken wat betreft de fabrikant van de kasten in mijn offerte, low of medium end? Ze hebben van alles staan bij Bemmel en een prima overzichtje is hier ergens te vinden, waar ik als een malle naar aan het zoeken ben.
Zie: https://www.pronorm.de/wp...erliebt_WEBANSICHT_NL.pdf
[ Voor 5% gewijzigd door Floor-is op 25-02-2022 22:16 ]
Bericht hierboven
Ah thanks, dat lijken ze te zijn inderdaad. Wat zo ontzettend irritant is, is dat ze zo wazig doen over prijsverschillen tussen typen. Al is het maar een percentage of richtlijn. We hebben bijvoorbeeld (zo te zien aan de PDF) de keuze gemaakt voor de X-line i.p.v. de verhoogde X-line+, omdat we totaal niet te horen kregen wat nu het verschil was en we niet richting de 25k wilden komen.Floor-is schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:12:
Gezien de lades Prostyle zijn, een Pronorm, maar welke..Een X-line?
Zie: https://www.pronorm.de/wp...erliebt_WEBANSICHT_NL.pdf
Heeft iemand hier een idee waar ik dan per kastje ongeveer aan moet denken? Meer ruimte en minder hoge plinten is natuurlijk altijd mooier.
Zoals @Floor-is zegt is de situatie van de hoge kasten idd niet juist ontworpen en uitgeleverd.mevrouwKees_1 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:52:
Keuken is van tristar.
De stol (paneel) direct naast de hoge kast aan de linkerkant is hier volledig overbodig en snijdt in de horizontale greeplijst, terwijl dit juist een wow-factor had kunnen zijn als de ladekasten met bijbehorende horizontale greeplijsten door zouden lopen in de hoge kast.
Ook mag volgens de “regelen der kunst” een horizontale lijst nooit in aanraking komen met een verticale greeplijst. Hoe had dit anders gekund? Bovenste korflade PTO en geen blende onder de oven.
Tevens heeft de blende de standaard maatvoering van Tristar en dit maakt dat de oven niet netjes gelijk loopt met het werkblad.
Hoe op te lossen? Moeilijk. Waarschijnlijk is jou dit niet opgevallen op de technische tekeningen. Anderzijds vind ik de stol hier wel erg knullig van de keukenzaak, evenals de kruising tussen greeplijsten. Ik zou voorstellen dat ze een nieuwe kast en een nieuw passtuk (van huidige maat +16mm leveren ivm weglaten stol) leveren tegen de helft van het normale tarief.
Ik wil je keuken absoluut niet afkraken, want het is een prachtig meubel geworden! Maar dit soort kleine details maken of breken het ontwerp m.i. wel. Leg dit eens voor aan de keukenzaak. Vraag hen eens hoe zij hier over denken.
In dit topic staan heel wat Pronorm keukens, ik heb geen idee of 10%, 25% of €50 hier het juiste antwoord is..twi schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:34:
[...]
Ah thanks, dat lijken ze te zijn inderdaad. Wat zo ontzettend irritant is, is dat ze zo wazig doen over prijsverschillen tussen typen. Al is het maar een percentage of richtlijn. We hebben bijvoorbeeld (zo te zien aan de PDF) de keuze gemaakt voor de X-line i.p.v. de verhoogde X-line+, omdat we totaal niet te horen kregen wat nu het verschil was en we niet richting de 25k wilden komen.
Heeft iemand hier een idee waar ik dan per kastje ongeveer aan moet denken? Meer ruimte en minder hoge plinten is natuurlijk altijd mooier.
Bericht hierboven
Met een meerprijs van 20% zou ik het niet snel doen. Dan zit je al snel in Tristar of Next territorium qua prijs bijvoorbeeld. Zeker als je de kasten ook nog met ProTech uitvoert.Barry|IA schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 23:44:
[...]
Goeie.
Bij Pronorm werkt dit hetzelfde als bij Nobilia. Dus de XL korpus is niet in ELKE gewenste kast beschikbaar. Je hebt een selectief aantal kasten, daar moet je het mee doen. Let ook op dat de hoge kasten ook die XL onderlijn moeten hebben.
Prijzen voor XL is ongeveer 20% meer. Maar omdat je meubelen totaal dus 20% meer waarde heeft in de totaalorder, heeft de verkoper ook meer om weg te geven (immers, marge op kasten is koning).
[ Voor 13% gewijzigd door SquareOne op 26-02-2022 08:13 ]
Daar moet nog onderhandel ruimte in zitten! Laat eerst de keuken helemaal naar wens creëren en vraag vervolgens om de uiterste prijs, zonder je eigen budget te noemen. En inderdaad vergelijken met twee andere zaken. Ik zou niet bezuinigen op apparatuur. AEG is midden-hoog segment, zou prima moeten zijn. Alhoewel je soms ook geluk moet hebben.twi schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 20:27:
Vanmiddag bij Bemmel & Kroon geweest. Geschrokken van de offerte, en een beetje aan het zoeken waar we de mist in zijn gegaan.
***members only***
Uiteindelijk op basis van de volgende wensen op het volgende uitgekomen:***members only***
***members only***
We hebben hier verder nog niet veel energie in het onderhandelen gestoken, de aanpassingen willen we eerst even op ons in laten werken. Er staan zoals gezegd nog 2 andere bezoeken op de rol. De dingen die bij ons leven, en waar we wel een beetje creativiteit mistten:Zien jullie nog creatieve oplossingen of tegenstrijdigheden? Met name het stukje m.b.t. de breedte benodigd voor een inbouw oplossing was mij onbekend.
De stol heeft hier toch als functie dat er geen lijnen van oven/bovenkast zichtbaar zijn? Hoe had dat opgelost kunnen worden?Barry|IA schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 23:06:
[...]
De stol (paneel) direct naast de hoge kast aan de linkerkant is hier volledig overbodig en snijdt in de horizontale greeplijst, terwijl dit juist een wow-factor had kunnen zijn als de ladekasten met bijbehorende horizontale greeplijsten door zouden lopen in de hoge kast.
Eens dat het jammer is dat daarmee de horizontale lijnen worden onderbroken, maar een zijkant met een deel oven en een deel kast vind ik nog storender. Even los van wat er achter de blende zit, wat dan ook nog in de weg zit, maar dat had eventueel op een andere manier opgelost kunnen worden.
@mevrouwKees_1 Mooie keuken, lekker veel werkruimte!
In dit geval had ik denk Ik gekozen voor een stol tot op het blad. In de huidige keuken hebben we een kast zonder stop en kijken we tegen de zijkant van de apparatuur en fronten aan. Voelt niet af 😜Toke_gt schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:37:
[...]
De stol heeft hier toch als functie dat er geen lijnen van oven/bovenkast zichtbaar zijn? Hoe had dat opgelost kunnen worden?
Eens dat het jammer is dat daarmee de horizontale lijnen worden onderbroken, maar een zijkant met een deel oven en een deel kast vind ik nog storender. Even los van wat er achter de blende zit, wat dan ook nog in de weg zit, maar dat had eventueel op een andere manier opgelost kunnen worden.
Bamboo, dan bedoel je die platen zoals Moso levert?Rzaan schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:37:
Ik heb weer eens een poging tot tekenen gedaan.
Kookeiland van een meter of 4 of 5 lang.
Wit blad, witte frontjes.
Bar onderstel in bamboe.
Strook op blad ook in bamboe.
Dat is dat heftige oranje.
Achter de ladefrontjes en als plint RVS
[Afbeelding]
Dat kan onwijs mooi zijn, heb het zelf ook overwogen, maar het kan ook echt bijzonder prijzig zijn..
Dit is een foto van Moso in Caramel, naast Verde Comodoro, op een naturel eiken vloer (Maister/Hains).
:strip_exif()/f/image/Hmcgh0Egfydt5nQndE8YoonO.jpg?f=fotoalbum_medium)
Bericht hierboven
Daar gebruik je geen stol voor maar een wang. Die plaats je op het werkblad.Toke_gt schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 08:37:
[...]
De stol heeft hier toch als functie dat er geen lijnen van oven/bovenkast zichtbaar zijn? Hoe had dat opgelost kunnen worden?
wat is het grote verschil?Barry|IA schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:10:
[...]
Daar gebruik je geen stol voor maar een want. Die plaats je op het werkblad.
Moso heeft het in hun collectie, inderdaad.Floor-is schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:02:
[...]
Bamboo, dan bedoel je die platen zoals Moso levert?
Dat kan onwijs mooi zijn, heb het zelf ook overwogen, maar het kan ook echt bijzonder prijzig zijn..
Maar er zijn nog veel meer bedrijven.
Het is echt kneiterhard en prachtig materiaal.
In Loods 5 staat een keuken in bamboe op een eikenhouten vloer.
Want mijn angst was dat hout op hout een beetje zou vloeken.
Maar daar is het erg mooi.
:strip_exif()/f/image/jFU5d29uSlY854IBEdl2CuDH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EehS3arxhPRcRys4EBXnwYIt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Dy1YIOpxJtlkQ13cls4LRbO2.jpg?f=fotoalbum_large)
Hout op hout kan prima, maar niet als het teveel op elkaar lijkt.Rzaan schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:55:
[...]
Moso heeft het in hun collectie, inderdaad.
Maar er zijn nog veel meer bedrijven.
Het is echt kneiterhard en prachtig materiaal.
In Loods 5 staat een keuken in bamboe op een eikenhouten vloer.
Want mijn angst was dat hout op hout een beetje zou vloeken.
Maar daar is het erg mooi.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus een andere soort hout en/of andere kleur gaat vaak wel.
Een wang hangt en een stol staat op de vloer. Dat is het grote verschil.
Thnx. Ik snapte al niet waarom je het weg zou willen laten, maar dat wil je dus alleen onder het werkblad. Dat klinkt logisch, maar ook ingrijpend. Want dan schuift alles op en heb je links een stukje werkblad te veel. Kan me voorstellen dat @mevrouwKees_1 daar niet echt op zit te wachten.Barry|IA schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:40:
Spelfout, wang ipv want.
Een wang hangt en een stol staat op de vloer. Dat is het grote verschil.
Het werkblad schuift mee met de onderkasten., heb je niks teveel.Toke_gt schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:52:
[...]
Thnx. Ik snapte al niet waarom je het weg zou willen laten, maar dat wil je dus alleen onder het werkblad. Dat klinkt logisch, maar ook ingrijpend. Want dan schuift alles op en heb je links een stukje werkblad te veel. Kan me voorstellen dat @mevrouwKees_1 daar niet echt op zit te wachten.
Oh ja, suf. Heb m’n dag niet helemaal, geloof ikmitsumark schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 15:55:
[...]
Het werkblad schuift mee met de onderkasten., heb je niks teveel.

Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1