We wonen nu 4,5 jaar in ons jaren-30 huis, wat we betrokken met een keuken die heel oud (1990?) was. Ondertussen goed kunnen ervaren wat we belangrijk vinden en nagedacht over de indeling. Na diverse zaken blijven we waarschijnlijk hangen bij Anovi (DB Keukens) door de positieve ervaringen tijdens het eerste gesprek.
Afgelopen 10 pagina's (x 100 posts

) doorgelezen en vooraf veel ingelezen over een optimaal ontwerp. Nu gaan we later deze week voor een 2e bezoek terug naar Anovi en hopelijk kunnen we daar de definitieve indeling gaan bepalen. Hopelijk vanuit hier nog tips / adviezen waardoor we het maximale eruit kunnen halen

Let op dat alles nog concept en high level is, niet zo gedetailleerd met aanzichten en offertes, dat volgt binnenkort.
De oorspronkelijke keuken is 2m x 3m met uitbouw aan achterzijde en opengebroken doorgang (plm 1,2m breed) tussen woonkamer/keuken. We gaan die doorbraak dusdanig verruimen dat het een totaal open geheel wordt. Een eiland zal dan iets de woonkamer in komen (30cm). Ivm constructielasten moet er nog wel een kolom blijven staan van de portaalconstructie, maar dat is een prima concessie:
Wij hebben nagedacht over:
- Eiland voor kastruimte + aanrecht, maar geen kookfunctie
- Idealiter geen bovenkasten
- Indeling in drie "zones": bij koffiemachine kan je uitserveren, middendeel sta je te koken, rechterdeel kan je gebruiken voor afruimen
Tot nu toe hebben we na 1 gesprek een globaal ontwerp en een grove prijsindicatie. Eind deze week een 2e gesprek en dan gaan we meer de details in. In de hoge kasten komt in linkerdeel een koelvriescombinatie, afgewerkt tot aan het plafond. Rechts komt een 60cm brede, 40cm diepe kast. De uitbouw heeft een inspringende binnenmuur en hierdoor werk je dat volledig weg. Verder de uitbouw in staat een servieskast die we behouden.
Rondom de ovens: we willen graag naar 2 ovens toe, deze centreren we in het ontwerp. De kookplaat centreren we weer daar bovenop. Hierdoor ontstaat links & rechts eigenlijk weinig ruimte voor kasten: 22,5cm per deel. Op zich niet zo gek voor een set van snijplanken e.d., , maar wij komen niet tot een indeling waar we naar bijvoorbeeld een 45cm kast kunnen gaan, zonder concessie te doen op symmetrie of ergonomie. Wellicht dat hier nog interessante ideeën zijn?
In de korte kant van de L is een brede kast 70cm waarin we waarschijnlijk gaan voor dubbele la incl binnenlade. Maar binnenwerk is waarschijnlijk gespreksonderwerp voor aankomende keer.
In het eiland rekenen we nu met 80cm diep. Daarmee wordt de Quooker weggewerkt achterin en met een tussenwand zit er onder de gootsteen nog een ladeblok met minder diepe lades. Bij de andere meubeldelen in het eiland ontstaan er kastelementen aan de woonkamerkant. Het einde van het eiland bevat de vaatwasser.
Meubel
• Residentic maatwerklijn van DB Keukens
• Afwerking mat wit greeploos (push to open koelkast + vaatwasser)
• Bokmerk achterwand (hoogte nog ntb)
• Dekton Bromo 2cm blad
Apparatuur
• ATAG Free Area inductieplaat
HI39671TF (onze wens, maar nog wel erg prijzig, alternatief is
HI9271MV)
• ATAG oven
ZX66121D
• ATAG stoomoven
CS66121D
• ATAG koelvriescombi
KD63194D
• ATAG vaatwasser
VA6115HT
• Quooker combi+ flex zwarte kraan met cube
• Novy plafondafzuiging
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb nog wel wat vragen:
- In het algemeen, opmerkingen over indeling van de ruimte, tips die we mee kunnen nemen in ons volgende gesprek?
- Kostenopbouw: meubel + blad vind ik nog wel aan hoge kant als ik het vergelijk met aanbiedingen die eerder hier zijn gedeeld. Mijn verwachting was dat we in ordegrootte €25-€30k uit zouden komen eerlijk gezegd.
- We kiezen nu voor een oven + stoomoven, de combi-magnetron kiezen we niet omdat ze die niet op 60cm hoogte kunnen leveren. We hebben nu een magnetron, maar eigenlijk voor 3 dingen: regenereren (kan op stoom), ontdooien (kan in de nieuwe oven?) en sterilisatie van spenen/flessen (zal niet heel lang meer duren en kan mogelijk ook op 120° stoomoven ofzo?). Of gaan we hier ons in vergissen?
- Le Mans kast zie ik als enige goede optie om opslag in de hoek te verwerken zonder af te doen aan ergonomie, met lades heb je bruto meer m2 maar zal je ook niet alles benutten en kan je veel slechter bij 80% van je pannen. Of zie ik dat helemaal verkeerd?
- We kwamen op de eerste afspraak aan met het idee van een 1,5 wasbak. Keukenboer raadde dit af en zou weinig worden verkocht. Ik zie het wel als handig voor bijv spoelen of wat water pakken tijdens een afwas (ja dat doen we nog steeds met veel kookspullen die de vaatwasser niet in gaan). Nu een grote ingetekend, wat denkt de Tweaker?
- Alle ATAG stoomovens hebben een los reservoir en geen vaste wateraansluiting, dit lijkt me wel een gemis door het continue bijvullen?
- Plafondafzuiging moet in plafond van plm 15-20cm komen, we moeten nog bespreken of de Compact serie wel geschikt is.
- Kennissen die bij DB Keukens hadden besteld, hadden vaak 15% aanbetaling en restant afbetalen dag voor levering. Ik wil eigenlijk 15-20% nabetalen na montage om een stok achter de deur te hebben voor mogelijke restpunten. Nu is bekend dat DB Keukens niet/nauwelijks onderhandelt over de prijs, iemand ervaring om betaalschema's wel te bespreken? Ik ga dit sowieso aankaarten in ons aankomend gesprek