Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor
Wij gaan omgeving Eindhoven wonen.mevrouwKees_1 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:31:
[...]
Ja ook lichtplan.
Ik woon idd die kant op. Niet op Urk zelf overigens.
Kijken of ik daar iemand met goede referenties kan vinden.
instagram afspeuren, zie je vaak al deel portefeuille onlineRzaan schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 16:33:
[...]
Wij gaan omgeving Eindhoven wonen.
Kijken of ik daar iemand met goede referenties kan vinden.
We kiezen voor een U-keuken, waar aan de ene kant hoge kasten komen, aan de andere kant het kookgedeelte met uiteraard de Bora en aan de raamzijde een spoelbak. Alles mat zwart, met een beton look werkblad.
De vraag is wil je door het Mandemakers dogma worden gemangeld of wil je gewoon normaal behandeld worden. Zie de lijst van zaken in de startpost van dit topic.JackL89 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 22:18:
Een keuken kopen..... Daar komt heel wat bij kijken!! Welke keuken winkel raden jullie aan? Ik ben op zoek naar de beste prijs-kwaliteit verhouding. We zijn zelf bij SuperKeukens, Keukens en Keukens (Be), Nuva Keukens en Piet Klerkx geweest.
We kiezen voor een U-keuken, waar aan de ene kant hoge kasten komen, aan de andere kant het kookgedeelte met uiteraard de Bora en aan de raamzijde een spoelbak. Alles mat zwart, met een beton look werkblad.
Wat momenteel ook wel een ding is, welk merk apparatuur wil je en hoeveel haast heb je.
BSN (Bosch/Siemens/Neff heeft momenteel gigantische leveringsproblemen. En als je dan bij een winkel komt die dat levert en daaronder iets wat je niet wilt, dan hoef je er eigenlijk al niet heen. (Dat is mij dus gebeurt).
En over de prijs/kwaliteit verhouding, die is best persoonlijk. Voor de een is 15K heel erg veel, de ander knippert niet met zijn ogen. Met beide niets mis, maar het bepaald wel waar je gaat kijken.
[ Voor 8% gewijzigd door macfocus op 11-02-2022 22:53 ]
Nieuwbouwhuis met 3x25A hoofdaansluiting en heb een Siemens EX877LVV5E (7.4kw) besteld. Aanvankelijk was er een kookgroep / 2 fase aansluiting voor gepland, maar omdat ik o.a. uit dit topic begreep dat dit niet netjes is heb ik gevraagd om er een 3 fase aansluiting van te maken. Nu zie ik in net aansluitschema in de handleiding van de kookplaat een paar aansluitingen, maar geen 3p+1n. Heb ik nu ergens een denkfout gemaakt en zo ja, waar?
Geen denkfout, dat heet perilex of ‘kookgroep’ en is 2P+Njeehaa schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 00:27:
Toch maar even een zekerheidscheck:
Nieuwbouwhuis met 3x25A hoofdaansluiting en heb een Siemens EX877LVV5E (7.4kw) besteld. Aanvankelijk was er een kookgroep / 2 fase aansluiting voor gepland, maar omdat ik o.a. uit dit topic begreep dat dit niet netjes is heb ik gevraagd om er een 3 fase aansluiting van te maken. Nu zie ik in net aansluitschema in de handleiding van de kookplaat een paar aansluitingen, maar geen 3p+1n. Heb ik nu ergens een denkfout gemaakt en zo ja, waar?
Bericht hierboven
Die perilex zou er sowieso komen, maar dat wilde de installateur dus op een 2 fase aansluiting doen (waarschijnlijk een gewone kookgroep). Maar zoals ik dus begreep uit dit topic en het elektra huisinstallaties-topic, is dat achterhaald op een 3-fase hoofdaansluiting en dat een krachtgroep altijd de voorkeur heeft boven een kookgroep.Floor-is schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 01:12:
[...]
Geen denkfout, dat heet perilex of ‘kookgroep’ en is 2P+N
Mijn veronderstelling was: Een 2 fase kookgroep zou de fasen niet gelijkmatig belasten, terwijl dit bij een 3 fase krachtgroep beter verdeeld zou moeten zijn.
Dus ik ga er nu vanuit dat na mijn wijziging, de installateur een 3P+N gaat installeren. Maar welk aansluitschema zal dan moeten worden gebruikt moeten worden:
/f/image/FNa8ZLGiVTNQL84O9Lc6F9pL.png?f=fotoalbum_large)
Met mijn inmiddels gekreukelde denkwijze worden dan toch maar 2 fases belast volgens deze schema's?
Ben geen expert maar dit lijken allemaal kookgroepen op 1/2 fases. Dus inderdaad geen 3 fasen.jeehaa schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:09:
[...]
Die perilex zou er sowieso komen, maar dat wilde de installateur dus op een 2 fase aansluiting doen (waarschijnlijk een gewone kookgroep). Maar zoals ik dus begreep uit dit topic en het elektra huisinstallaties-topic, is dat achterhaald op een 3-fase hoofdaansluiting en dat een krachtgroep altijd de voorkeur heeft boven een kookgroep.
Mijn veronderstelling was: Een 2 fase kookgroep zou de fasen niet gelijkmatig belasten, terwijl dit bij een 3 fase krachtgroep beter verdeeld zou moeten zijn.
Dus ik ga er nu vanuit dat na mijn wijziging, de installateur een 3P+N gaat installeren. Maar welk aansluitschema zal dan moeten worden gebruikt moeten worden:
[Afbeelding]
Met mijn inmiddels gekreukelde denkwijze worden dan toch maar 2 fases belast volgens deze schema's?
Edit: groepen en fasen door elkaar gehaald. 1 fase 2 groepen combineren of 3 fase kookgroep/kracht
@bbbrumbrum 3 fase kookgroep heeft toch 3x fase?
[ Voor 6% gewijzigd door Vendetta_X op 12-02-2022 10:13 ]
[ Voor 109% gewijzigd door GermanPivo op 12-02-2022 09:31 ]
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Inderdaad geen expert (ik ook niet), maar kookgroep is 1 fase.Vendetta_X schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:27:
[...]
Ben geen expert maar dit lijken allemaal kookgroepen op 1/2 fases. Dus inderdaad geen 3 fasen.
Krachtgroep dus, en linkse aansluitschema.
Denkfoutjeehaa schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 09:09:
[...]
Die perilex zou er sowieso komen, maar dat wilde de installateur dus op een 2 fase aansluiting doen (waarschijnlijk een gewone kookgroep). Maar zoals ik dus begreep uit dit topic en het elektra huisinstallaties-topic, is dat achterhaald op een 3-fase hoofdaansluiting en dat een krachtgroep altijd de voorkeur heeft boven een kookgroep.
[Afbeelding]
Jou kookplaat werkt maar op 2 fases blijkbaar
Sluit je zoiets op een kookgroep aan dat word dat alles door 1 fase van 25A gedrukt en zit je snel aan de max. (Kookplaat is al 2x16=32A bij max belasting) Theoretisch gezien kan de zekering van de hoofdfase er zelfs dus uit klappen. Zeker omdat er ook andere apparatuur gebruik maakt van die fase. Soms moet zelfs de netbeheerder dan langs komen. Dat wil je echt niet.
Nu heb je netjes een 3 fase aansluiting. Nu wordt de stroom gepakt over de 3x25 A. Deze specifieke kookplaat gebruikt er maar 2. Dus worden er 2x25 A (van de 3) veel lichter belast en heb je sowieso geen probleem. En kost ook amper meer.
Zoals je het nu hebt hoort het. Dit moet een installateur ook weten m basiskennis
[ Voor 3% gewijzigd door joostbo op 12-02-2022 10:26 ]
[ Voor 98% gewijzigd door joostbo op 12-02-2022 10:22 ]
Dit inderdaad.joostbo schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:18:
[...]
Denkfout
Jou kookplaat werkt maar op 2 fases blijkbaar
Sluit je zoiets op een kookgroep aan dat word dat alles door 1 fase van 25A gedrukt en zit je snel aan de max. (Kookplaat is al 2x16=32A bij max belasting) Theoretisch gezien kan de zekering van de hoofdfase er zelfs dus uit klappen. Zeker omdat er ook andere apparatuur gebruik maakt van die fase. Soms moet zelfs de netbeheerder dan langs komen. Dat wil je echt niet.
Nu heb je netjes een 3 fase aansluiting. Nu wordt de stroom gepakt over de 3x25 A. Deze specifieke kookplaat gebruikt er maar 2. Dus worden er 2x25 A (van de 3) veel lichter belast en heb je sowieso geen probleem. En kost ook amper meer.
Zoals je het nu hebt hoort het. Dit moet een installateur ook weten m basiskennis
@jeehaa Hier nog een voorbeeld van kookplaat aangesloten op 3 fase (bovenste):
:fill(white):strip_exif()/f/image/liYGht63LJEkaRS4kyVVDyoK.png?f=user_large)
Volgens mij zitten alle gebruikelijke consumenten kookplaten op 2 fase. Bij de BORA, de Miele van hierboven of Siemens met afzuiging in het werkblad, zit de afzuiging op fase 3. Fase 1 is links en fase 2 is rechts op de kookplaat/kookpitten.
Dus met een naad?
Ik ben zo benieuwd hoe dat er in real life uitziet.
Ben wel uitgenodigd om te komen kijken bij een mede-Tweaker (waarvoor dank) maar diens keuken is nog niet klaar.
Maar ik wil de discussie voor zijn bij oplevering en de keuring, waarbij de installateur zegt dat het gewoon zo kan en mag, terwijl de bouwkundige zegt dat t eigenlijk niet zo hoort, maar er geen opleveringspunt van kan maken.
Het gaat om de b70-400-2. Inhoud van het koelgedeelte is 299L en van het vriesgedeelte 101L. De site van Bauknecht is nogal karig wat betreft informatie.
![]() |
http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys
Oeps, je hebt natuurlijk gelijkRzaan schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:11:
Ben geen taalnazi, maar het is toch echt Bauknecht.
Hehe, je hebt er nog eentje gemist.codeneos schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:25:
[...]
Oeps, je hebt natuurlijk gelijk. Aangepast voor dat we afdwalen in een taal discussie.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Klopt, meeste kookplaten zijn 2-fase, zelfs met werkbladafzuiging is vaak 2-fase zelfs, maar hebben ook de mogelijkheid om 3-fase aan te sluiten. Altijd beter natuurlijk voor een beter verdeling van het vermogen.Source90 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:33:
[...]
Dit inderdaad.
[Afbeelding]
Volgens mij zitten alle gebruikelijke consumenten kookplaten op 2 fase. Bij de BORA, de Miele van hierboven of Siemens met afzuiging in het werkblad, zit de afzuiging op fase 3. Fase 1 is links en fase 2 is rechts op de kookplaat/kookpitten.
De kookplaat die ik heb (novy) kun je overigens ook configureren, wanneer je toch beslist dit op 1 fase aan te sluiten (of via kookkgroep) dan word het vermogen gewoon beperkt van de kookplaat. Met name als je op meerdere pitten gaat koken kun je dan worden beperkt maar loop je niet het risico dat de zekeringen er uit klappen.
Maar met een 3-fase aansluiting heb je gewoon lekker veel vermogen beschikbaar, dan wil je daarin ook niet beperkt worden en gewoon op de juiste manier aansluiten
Prijsverschil tussen een kookgroep of kracht-aardlekautomaat is ook te overzien
Maar het klopt dat er inderdaad vaak standaard een kookgroep word geplaatst. ze weten soms niet van te voren welke type aansluiting mensen hebben en ze hebben zo'n kookgroep dan al in de bus liggen of iets. Die druk je lekker makkelijk in de groepenkast en klaar. Goed dat je er scherp op bent geweest
[ Voor 9% gewijzigd door joostbo op 12-02-2022 13:04 ]
Mijn kookplaat staat al jaren op 1 fase, en ik kan gerust biefstuk bakken en eitjes koken.
Nog nooit een zekering die er uit vloog….
Als het binnen de veiligheidsnormen zit, dan is het goed.
Maar heb jij dan ook een 1-fase huisaansluiting? Want dan heb je 1x 35A waarschijnlijk. Prop je die op een kookgroep en je zou de kookplaat maximaal belasten (32A) dan gaat het het nét goed mits je niet veel andere zaken aan hebt staan.Tommie12 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:18:
De vraag is… wat is dat ‘beter werken’.
Mijn kookplaat staat al jaren op 1 fase, en ik kan gerust biefstuk bakken en eitjes koken.
Nog nooit een zekering die er uit vloog….
Als het binnen de veiligheidsnormen zit, dan is het goed.
In de praktijk heb je nooit alle pitten voluit staan, dus stel ja je maximaal 20A gebruikt bij normaal gebruik op jou aansluiting van 35A, dan heb je nog 15A over voor andere zaken. Het houd niks over, het zit nét binnen de veiligheidsnormen, het kan, is niets mis mee en juist voor die situaties is ook een kookgroep.
Je komt alleen in de problemen als je ook met airco's begint, elektrisch verwarmen/warmtepomp, elektrische auto laden, etc. Dan kom je er allemaal niet meer mee weg. maar met simpel huis/tuin/keuken gebruik kan het dus.
Maar als je een 3-fase aansluiting hebt, dan heb je 3 x 25A, als je een 2-fase 32A kookplaat op 1 van die 3 fases gaat aansluiten dan overschrijd je die 25A heel snel en heb je problemen. Overschrijd je de veiligheidsnormen, terwijl het niet nodig is omdat er gewoon 75A binnen komt. Je moet het alleen mooi verdelen.
Conclusie;
1-fase huisaansluiting = kookgroep
3-fase huisaansluiting = krachtgroep
Heb je een wat oudere groepenkast óf wil je eventueel elektrisch rijden in de toekomst, elektrisch verwarmen, warmtepomp, of heel veel zonnepanelen. Vervang gewoon gelijk de groepenkast in een modern ding met 3-faes als je toch de keuken aanpast. Kost misschien een keer 1500 euro als je het laat doen en begrijp ook wel dat die 1500 euro liever een fancy oven of andere luxe steekt, maar is wel te overwegen.
[ Voor 30% gewijzigd door joostbo op 12-02-2022 13:37 ]
Ik heb een Miele inductiekookplaat zonder veldafzuiging die ook op 3 fase zit. Ik kan 3 van de 6 velden tegelijk op booster zetten.Source90 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:33:
[...]
Dit inderdaad.
[Afbeelding]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Hieronder voorbeeldje:
Combi-magnetron CM485AGB0 IQ500
Advies: € 1.329,00
Scheffer: € 975,00
Verschil: € 354,00
CombiMagnetron (CM836GNB6) IQ700
Adviesprijs: € 1.849,00
Scheffer: € 998,00
Verschil: € 851,00
Dat kan toch nooit kloppen?
d'n oliesjeik
In dit topic wordt er vaak gezegd dat er +/- 40% van de adviesprijs af kan. Jij komt daar aardig in de buurt volgens mij?Oliesjeik1 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:15:
Even een vraag v.w.b. apparatuur. Ik ben nu naar Siemens aan het kijken en nu kwam ik de website van Scheffer Keukens tegen: als ik daar vervolgens een prijs opvraag ligt die echt heel veel lager dan de adviesprijs; zo laag dat ik het eigenlijk niet geloof.
Hieronder voorbeeldje:
Prima prijzen. Met name de 2e. Online kun je soms tussen 40% a 50% korting krijgen op de adviesprijs voor BSH apparatuur.Oliesjeik1 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:15:
Even een vraag v.w.b. apparatuur. Ik ben nu naar Siemens aan het kijken en nu kwam ik de website van Scheffer Keukens tegen: als ik daar vervolgens een prijs opvraag ligt die echt heel veel lager dan de adviesprijs; zo laag dat ik het eigenlijk niet geloof.
Hieronder voorbeeldje:
"Standaard" krijg je zo'n 40% korting op de adviesprijs van Siemensproducten, en dat loopt nog wel eens op naar nog meer. Die adviesprijs moet je dus niet al te serieus nemen.Oliesjeik1 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:15:
Hieronder voorbeeldje:
EDIT: woops, dacht nog geen reacties te zien, maar er waren al wat antwoorden
[ Voor 4% gewijzigd door lizard87 op 12-02-2022 16:44 ]
- Quooker kraan kon niet geïnstalleerd worden doordat de monteur ziek was. Daar moest blijkbaar iemand anders voor komen. Tijdelijk een andere kraan erop gezet.
- Plinten van het keukenblad en de achterwand bij de kookplaat ontbraken. Zijn nabesteld.
- Besteklade ontbreekt. Is nabesteld.
- Onderste binnenlade in de hoge kast schaaft ergens langs.
- Tijdelijk oude vaatwasser erin geplaatst omdat de nieuwe nog niet geleverd is. Deze staat echter niet waterpas.
- Extra stukken blad voor in de vensterbanken ontbreken. Is nabesteld
- De onderzijde van de afzuigkap zit niet gelijk met de onderzijde van de bovenkastjes. Dit zou betekenen dat de achterwand straks een stukje ingezaagd moet worden. Dat willen we uiteraard niet. Hier kwam de monteur zelf al achter en afzuigkap wordt centimetertje hoger gehangen.
- De koof boven de afzuigkap is krom. Waarschijnlijk de schroeven te vast aangedraaid. Daarnaast zitten er nu 2 blanke schroeven in de zwarte koof. Dit is geen fraai gezicht.
- In de achterwand van het bovenkastje is een gat gezaagd om de ledverlichting aan te sluiten met een stekker. Volgens monteur is het zo als hij de stekker losknipt de garantie vervalt op de ledverlichting, maar dat nemen we voor lief. Had graag gezien dat dat van te voren overlegd was wat we daarmee wilden. Als je de klep opendoet kijk je nu tegen zo'n gat aan met een stekker. Hier gingen ze nog naar kijken.
De deuren van de vriezer en koelkast zijn niet geplaatst. Waarschijnlijk omdat de koelkast en vriezer nog niet geleverd zijn. Ik vraag me echter af of ze de deuren er niet toch in kunnen hangen. Om nou misschien nog een half jaar met 2 van die open kasten te zitten zien we ook niet zitten.
Alle bovenstaande punten gisteren gelijk gemaild en vandag reactie terug gehad dat ze de ontbrekende spullen met spoed nabesteld hebben en dinsdag contact opnemen om een aspraak in te plannen om het af te werken.
:strip_exif()/f/image/NmEIxkRSop9HlIadtaimslLe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZEWKXHfUCwADw5Sc4Ujhigga.jpg?f=fotoalbum_large)
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Mogelijk kun je dit zelf netter oplossen door een voorzetwandje te plaatsen in je kastje. Een extra achterwand die je eruithaalt als je eens bij dat stopcontact moet zijn.BeaM-R schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:42:
- In de achterwand van het bovenkastje is een gat gezaagd om de ledverlichting aan te sluiten met een stekker. Volgens monteur is het zo als hij de stekker losknipt de garantie vervalt op de ledverlichting, maar dat nemen we voor lief. Had graag gezien dat dat van te voren overlegd was wat we daarmee wilden. Als je de klep opendoet kijk je nu tegen zo'n gat aan met een stekker. Hier gingen ze nog naar kijken.
Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20
Kan ook prima oplossing zijn, maar kan me ook goed voorstellen dat ze die aanpassing aan jou overlaten. Komt niet heel professioneel over.BeaM-R schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:05:
@Toke_gt Daar kwam de monteur ook mee. Maar ik zie liever dat ze de stekker eraf knippen en de draden gewoon met een kroonsteen verbinden. Dan kan er gewoon een dichte achterwand in. Dat de garantie op een paar ledlampjes dan vervalt boeit me niet zo.
Leuk als het spul defect gaat, kun je de kast demonteren om bij die verbinding te komen.BeaM-R schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 17:05:
@Toke_gt Daar kwam de monteur ook mee. Maar ik zie liever dat ze de stekker eraf knippen en de draden gewoon met een kroonsteen verbinden. Dan kan er gewoon een dichte achterwand in. Dat de garantie op een paar ledlampjes dan vervalt boeit me niet zo.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Hmm, volgens mij is de Whirlpool variant (SP40 800 1) inderdaad oud. De Bauknecht versie (b70-400 2) daarentegen is volgens mij nog gewoon een courant model. Die heeft ook een iets beter energie label tegenover Whirlpool versie.mevrouwKees_1 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:10:
@codeneos is oud model en uit assortiment bij de meeste aanbieders.
Maar buiten dat iemand ervaring met deze koelvries-combinatie? Of misschien algemene ervaring met Whirlpool koelkasten tegen over de defacto keuzes (BSH, Liebherr, Miele)?
Als er iets kapot zou kunnen gaan zijn het de lampen zelf. Daar hoef ik de kast niet voor te demonteren.Xander schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:33:
[...]
Leuk als het spul defect gaat, kun je de kast demonteren om bij die verbinding te komen.
Hoe vaak heb jij een lamp van het plafond moeten halen omdat er iets kapot ging in een inbouwdoos? Daar gebeurt niets mee.
Er zit geen driver tussen die kapot kan?BeaM-R schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:56:
[...]
Als er iets kapot zou kunnen gaan zijn het de lampen zelf. Daar hoef ik de kast niet voor te demonteren.
Ook leuk als die driver sluiting maakt en je de groep pas weer ingeschakeld krijgt wanneer deze is losgekoppeld.
Moet ik hier een antwoord op geven? Ik ben storingsmonteur geweest in de elektrotechniek. Eh, jarenlang meerdere keren per week?!Hoe vaak heb jij een lamp van het plafond moeten halen omdat er iets kapot ging in een inbouwdoos? Daar gebeurt niets mee.
In die 20 jaar dat ik een eigen woning heb nog nooit. Als het gewoon goed aangesloten zit gebeurt daar niets mee.Xander schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:10:
[...]
Moet ik hier een antwoord op geven? Ik ben storingsmonteur geweest in de elektrotechniek. Eh, jarenlang meerdere keren per week?!
Daarnaast een bovenkastje van de muur halen is ook geen rocket science.
Beter dan dat ik ieder dag tegen een gat in een kast aan zit te kijken.
Ik heb toch al de nodige weggesmolten lasklemmen gezien.BeaM-R schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:13:
[...]
In die 20 jaar dat ik een eigen woning heb nog nooit. Als het gewoon goed aangesloten zit gebeurt daar niets mee.
Maar ook zonder dat er iets mis gaat in de centraaldoos is het bij een storing erg fijn dat ze bereikbaar zijn. Bij bijvoorbeeld een aardlekstoring is het toch erg prettig om even wat dingen los te kunnen koppelen om de storing te lokaliseren.
Het is geen rocket science, maar als die LED-driver een keer sluiting zou veroorzaken dan zou ik er toch flink de pest in hebben dat ik die kast moest verwijderen voordat ik de eindgroep weer kon inschakelen. Daar zit ongetwijfeld meer op dan alleen deze verlichting.Daarnaast een bovenkastje van de muur halen is ook geen rocket science.
Beter dan dat ik ieder dag tegen een gat in een kast aan zit te kijken.
(Maar de centraaldoos blijft toch zeker wel bereikbaar? Kun je het altijd nog dáár afkoppelen.
Als er een contactdoos achter een keukenkast zit is het in mijn beleving heel normaal dat deze wordt uitgespaard, ik ben het eigenlijk niet anders gewend.
Achter mijn eigen keuken wel onopvallende plaatsen hiervoor gezocht, het meeste zit achter een lade en valt niet echt op tenzij je er naar op zoek bent.
Maar wat is er mis met een dubbele achterwand? Als je die net zo groot maakt als het kastje zie je het verschil toch amper?
[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 12-02-2022 20:35 ]
Geen licht marmer of zo. Maar gewoon spierwit.
Nu zijn de platen maximaal 320 lang en als je langer wil, dan moet je daar iets op verzinnen.
Meer Tweakers gaven al aan dat je een stuk er naast kunt leggen.
Maar dan moet die naad wel nauwelijks zichtbaar zijn.
Maar het aangelengde stuk zou wellicht ook een afwijkende kleur kunnen hebben..
Heb ik nog nergens iets van kunnen vinden op internet.
Het zou zelfs ook een ander materiaal kunnen zijn.
Zoals hout.
Zat ook al te denken om tussen 2 platen Dekton een houten lat te doen van dezelfde kleur hout als de hoge kasten die we willen.
Of een strook van RVS.
Maar zoiets moet ik eerst voor het echie zien, want anders durf ik het niet aan.
Weet er iemand een winkel waar zo'n naad te zien is?
Of weet er iemand wellicht waar ik info zou kunnen vinden over verlengen met een andere kleur of materiaal?
Ik heb een 1x40A aansluiting. Dat gaat al 25 jaar goed, nog nooit uit gevlogen, en we letten niet echt op het vermijden van meerdere grote gebruikers. Dus koken, oven en frietketel… nooit een probleem geweest.joostbo schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:25:
[...]
Maar heb jij dan ook een 1-fase huisaansluiting? Want dan heb je 1x 35A waarschijnlijk. Prop je die op een kookgroep en je zou de kookplaat maximaal belasten (32A) dan gaat het het nét goed mits je niet veel andere zaken aan hebt staan.
In de praktijk heb je nooit alle pitten voluit staan, dus stel ja je maximaal 20A gebruikt bij normaal gebruik op jou aansluiting van 35A, dan heb je nog 15A over voor andere zaken. Het houd niks over, het zit nét binnen de veiligheidsnormen, het kan, is niets mis mee en juist voor die situaties is ook een kookgroep.
Je komt alleen in de problemen als je ook met airco's begint, elektrisch verwarmen/warmtepomp, elektrische auto laden, etc. Dan kom je er allemaal niet meer mee weg. maar met simpel huis/tuin/keuken gebruik kan het dus.
Maar als je een 3-fase aansluiting hebt, dan heb je 3 x 25A, als je een 2-fase 32A kookplaat op 1 van die 3 fases gaat aansluiten dan overschrijd je die 25A heel snel en heb je problemen. Overschrijd je de veiligheidsnormen, terwijl het niet nodig is omdat er gewoon 75A binnen komt. Je moet het alleen mooi verdelen.
Conclusie;
3-fase huisaansluiting = krachtgroep
Heb je een wat oudere groepenkast óf wil je eventueel elektrisch rijden in de toekomst, elektrisch verwarmen, warmtepomp, of heel veel zonnepanelen. Vervang gewoon gelijk de groepenkast in een modern ding met 3-faes als je toch de keuken aanpast. Kost misschien een keer 1500 euro als je het laat doen en begrijp ook wel dat die 1500 euro liever een fancy oven of andere luxe steekt, maar is wel te overwegen.
Je moet ook beseffen dat een 40A zekering makkelijk 50A kan trekken gedurende een kwartier of zo.
Destijds was een 3 fasige aansluiting een pak duurder. Nu ja, ooit komt hier wel een electrische auto, dan zien we wel hoe we dat oplossen.
Kan perfect. Ik heb vorig jaar een AEG oven met adviesprijs van 2400€ gekocht voor 1300€.Oliesjeik1 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:15:
Hieronder voorbeeldje:
Dit lijkt de bedroevende praktijk te zijn die zowat door iedereen toegepast wordt.
Wat mij betreft geen. In onze vorige keuken hadden wij ook zo’n systeem in de onderkast. Ergernis 😒. Die bakken zijn net te klein en ik vond het snel vies worden. Eruit gehaald en onderkast ingericht voor schoonmaak spulletjes.Huisje1 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 10:33:
Wat is nou een fijn praktisch afvalsysteem voor een onderkast van 60 breed met uittrekfront? Hebben jullie daar ideeën over? Liefst zou ik de spoelkast ervoor willen gebruiken maar (dezelfde)kast ernaast kan evt ook. Keukenzaak adviseert luxobin, maar is dat een handige met al die losse zakken?
We hebben mooie Brabantia vuilnisbakken gekocht met 2 binnenbakken en ergernis opgelost.
In onze nieuwe keuken ook niet meer voor gekozen.
[ Voor 3% gewijzigd door mevrouwKees_1 op 13-02-2022 11:04 ]
Ik had in ons vorige huis ook dubbele inbouw-afvalbakken.mevrouwKees_1 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:03:
[...]
Wat mij betreft geen. In onze vorige keuken hadden wij ook zo’n systeem in de onderkast. Ergernis 😒. Die bakken zijn net te klein en ik vond het snel vies worden. Eruit gehaald en onderkast ingericht voor schoonmaak spulletjes.
De ene werd in de loop der tijd gebruikt voor plastic flessen en de andere weet ik al niet meer.
Heeft in ieder nooit afval ingezeten.
Mijn vrouw wil in ons nieuwe huis wel onderbouw.
Ik laat haar maar doen, en dan komt ze er na verloop van tijd wel achter dat je die bakken voor vanalles gebruikt, behalve afval.
Ik hou al ruim 1 jaar deze thread in de gaten.
Zodoende heb ik m'n keuken laten ontwerpen bij een keukenbouwer in Vlaanderen.
Echter wil ik graag eens jullie mening horen. Misschien dat er nog aanpassingen gebeuren.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UygOwi0Z3aagLUXQmRoyY5OM.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nbORUN9odI9BIeSjalShM82K.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SeJSlXoGkCzFkhbCPHdBo3ik.jpg?f=user_large)
Iemand opmerkingen?
Keukenblad is wit composiet met smalle grijze aderen in (zoals Marmer, maar niet zo opvallend zoals echte marmer).
Alle keukenapparaten zijn van het merk Bosch & inductie kookplaat.
[ Voor 3% gewijzigd door Qinshi op 13-02-2022 14:40 ]
Je schiereiland bestaat alleen maar uit kasten, ik zou daar allemaal (grotere) lades van maken maar dit pushed wel je budget flink omhoog.
Je bovenkastjes bij je kookplaat hebben push to open?
Die boven je magnetron heeft weer een greep.
En heb je ook gedacht aan stopcontacten?
En waar komt je vaatwasser en hoe gaat die deur naar je hal(?) open?
[ Voor 38% gewijzigd door GeeMoney op 13-02-2022 14:45 ]
Zit die microgolf echt te hoog?GeeMoney schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:42:
@Qinshi die magnetron is giga hoog.
Je schiereiland bestaat alleen maar uit kasten, ik zou daar allemaal (grotere) lades van maken maar dit pushed wel je budget flink omhoog.
Ik vrees dat er geen mogelijkheid om die ergens anders 'in te werken'.
De oven is hierdoor wel wat verlaagd.
Frigo & vaatafwas machine zit er natuurlijk ook in verwerkt. Al de rest zijn inderdaad kasten. Behalve 3 grote lades onder de inductie kookplaat.
Er is inderdaad een stevige meerprijs als ik een aantal kasten wil veranderen in lades. Maar in hoeverre brengt dit een groter 'gemak' met zich mee?
De kasten zonder grepen zijn inderdaad 'push to open'.
Ik verkies dat, vanwege de strakkere look. Maar wilde dit niet voor de kasten waar m'n benen zullen tegen stoten/aanstaan als ik kook, zodat ze niet ongewild de kast zouden open duwen.
Ik twijfel soms om die kasten met handvat te veranderen naar zo'n gleuf (dat men hier soms post). Geen idee of dit zoveel beter visueel zou maken.
De deur gaat open van de garage naar de keuken toe. Dus die deur moet wel toe als ik de volledige keuken wil benutten. Moet ik die deur de andere kant laten open gaan?

Er zullen ruim voldoende stopcontacten aanwezig zijn. Ik plan er 4 in totaal. 2*2 aan de beide kanten van de inductie kookplaat.
En dan nog 3 aan de buitenzijkant van m'n kookeiland. Onder de kastjes boven m'n inductie kookplaat is LED voorzien.
Ik snap u opmerking ivm die ene kast boven de microgolf die wel een handvat heeft tov de kastjes boven de inductiekookplaat.
[ Voor 38% gewijzigd door Qinshi op 13-02-2022 14:50 ]
Vind ik persoonlijk mooier.
Zoiets:
:strip_exif()/f/image/oDk5ZuEFrm8DnraJT3aCoVP4.jpg?f=fotoalbum_large)
En lades aan de keuken kant zou ik zeker aanbevelen ondanks prijs verschil. Dat scheelt inderdaad enorm in praktische opbergruimte want je schuift je lade helemaal open ipv dat je moet zoeken wat er achterin staat :-)
Bedankt voor die opmerking. Dit heb ik ook nagevraagd, maar kan spijtig genoeg niet bij die keukenbouwer.koentjuh schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:49:
@Qinshi ik zou overwegen om de deuren van de kasten aan de kamer kant tot de grond door te laten lopen. Dan krijgt het in je woonkamer een minder keuken gevoel en meer een meubel look.
Zoiets:
[Afbeelding]
En lades aan de keuken kant zou ik zeker aanbevelen ondanks prijs verschil. Dat scheelt inderdaad enorm in praktische opbergruimte want je schuift je lade helemaal open ipv dat je moet zoeken wat er achterin staat :-)
(waaraan ik aan verbonden ben via het bouw contract van de woning)
Kun je een inductieplaat over een naad heen leggen (dus van de kastjes/lades die eronder zitten)
Er werd gezegd dat dit niet kan omdat je de sterkte van je corpussen en ondersteuning van je blad zou aanpassen.
Nu liep ik gisteren door Loods 5 in Zaandam en daar trok iets mijn aandacht.
Het lijkt erop of de inductieplaat breder is dan de oven die eronder zit. Aan weerszijden steekt het iets van 10-15 cm over.
Ik heb de lade ernaast even opengetrokken en een foto gemaakt.
Dus het lijkt te kunnen.
Geen idee natuurlijk of dit houtje-touwtje is, want het is een showroomkeuken natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/NZ1X1SxMlSEwXAtTItuT2L4y.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou voor twee keer een 45 cm oven gaan waarvan eentje een oven oven/magnetron is. Dat ziet er mooier uit. Daarnaast heb je voor de meeste oven gerechten niet een 60 cm oven waardoor je ook energie bespaard bij het gebruik van de oven.Qinshi schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:45:
[...]
Zit die microgolf echt te hoog?
Ik vrees dat er geen mogelijkheid om die ergens anders 'in te werken'.
De oven is hierdoor wel wat verlaagd.
Frigo & vaatafwas machine zit er natuurlijk ook in verwerkt. Al de rest zijn inderdaad kasten. Behalve 3 grote lades onder de inductie kookplaat.
Er is inderdaad een stevige meerprijs als ik een aantal kasten wil veranderen in lades. Maar in hoeverre brengt dit een groter 'gemak' met zich mee?
De kasten zonder grepen zijn inderdaad 'push to open'.
Ik verkies dat, vanwege de strakkere look. Maar wilde dit niet voor de kasten waar m'n benen zullen tegen stoten/aanstaan als ik kook, zodat ze niet ongewild de kast zouden open duwen.
Ik twijfel soms om die kasten met handvat te veranderen naar zo'n gleuf (dat men hier soms post). Geen idee of dit zoveel beter visueel zou maken.
De deur gaat open van de garage naar de keuken toe. Dus die deur moet wel toe als ik de volledige keuken wil benutten. Moet ik die deur de andere kant laten open gaan?
Ook niet door gewoon hogere deuren te leveren? Bij ons zit er namelijk wel gewoon een kast op plint achter die deurtjes.Qinshi schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:51:
[...]
Bedankt voor die opmerking. Dit heb ik ook nagevraagd, maar kan spijtig genoeg niet bij die keukenbouwer.
(waaraan ik aan verbonden ben via het bouw contract van de woning)
Als het een vlakke plaat is zonder afzuiging kan dat over het algemeen wel. Met werkbladafzuiging past dat niet.Rzaan schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:51:
Ik weet niet meer wie het vroeg, maar ik vroeg het mezelf ook af:
Kun je een inductieplaat over een naad heen leggen (dus van de kastjes/lades die eronder zitten)
Er werd gezegd dat dit niet kan omdat je de sterkte van je corpussen en ondersteuning van je blad zou aanpassen.
Het lijkt erop of de inductieplaat breder is dan de oven die eronder zit. Aan weerszijden steekt het iets van 10-15 cm over.
Dus het lijkt te kunnen.
Geen idee natuurlijk of dit houtje-touwtje is, want het is een showroomkeuken natuurlijk.
[Afbeelding]
Dat is behoorlijk irritant met je voeten/schoenen tot aan de grond.koentjuh schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:49:
@Qinshi ik zou overwegen om de deuren van de kasten aan de kamer kant tot de grond door te laten lopen. Dan krijgt het in je woonkamer een minder keuken gevoel en meer een meubel look.
Zoiets:
[Afbeelding]
En lades zijn inderdaad 10x praktischer
Het ziet er inderdaad strakker uit als je die kastjes laat doorlopen tot aan de grond. Da's waar.
Ik heb geen ervaring met een 'microgolf oven'.LemonC200 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:52:
[...]
Ik zou voor twee keer een 45 cm oven gaan waarvan eentje een oven oven/magnetron is. Dat ziet er mooier uit. Daarnaast heb je voor de meeste oven gerechten niet een 60 cm oven waardoor je ook energie bespaard bij het gebruik van de oven.
Is dat dan een microgolf die ook als oven kan gebruikt worden? Hoe efficient is zoiets dan?
Ik wil namelijk wel een hetelucht oven die tot 250°c kan gaan.
Microgolf: https://www.bosch-home.be...wmicrogolfovens/BEL520MS0
Oven: https://www.bosch-home.be...ens/inbouwovens/HBF011BR0^
Of kan ik beide vervangen door dit?
Combi-microgolfoven: https://www.bosch-home.be.../compacte-ovens/CMA585GS0
[ Voor 18% gewijzigd door Qinshi op 13-02-2022 15:22 ]
Als ik dit type afzuigkap op de site van plasmamade opzoek kom ik op de GUC1314.
Maar volgens mij moet ik toch de GUC1214 hebben?
Hmmm dat kinkt beide niet hoopgevend😜. Ik heb eigenlijk gewoon geen goeie plek vrij om een normale losse afvalbak neer te zetten en wil ‘m daarom dan ook echt graag ingebouwd. Maar welk merk of uitvoering …Rzaan schreef op zondag 13 februari 2022 @ 11:18:
[...]
Ik had in ons vorige huis ook dubbele inbouw-afvalbakken.
De ene werd in de loop der tijd gebruikt voor plastic flessen en de andere weet ik al niet meer.
Heeft in ieder nooit afval ingezeten.
Mijn vrouw wil in ons nieuwe huis wel onderbouw.
Ik laat haar maar doen, en dan komt ze er na verloop van tijd wel achter dat je die bakken voor vanalles gebruikt, behalve afval.
Een van de eerste dingen waar we op aangesproken werden was merk keuken. De offerte van keukenzaak A is voor een Ballerina keuken en dat was volgens de verkoper toch echt niet veel bijzonders. Helemaal in vergelijk met de Pronorm keuken in hun offerte. Dat was echt niet te vergelijken.
Nu heb ik natuurlijk zelf ook de nodige research gedaan en volgens mij ontloopt het elkaar niet veel ik kwaliteit.
Maar ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden. Is Ballerina goedkope prut? En is Pronorm veel beter?
Uiteindelijk komen beide offertes nu redelijk bij elkaar is de buurt waardoor eigenlijk alleen het merk keuken nog het verschil is.
Wij van wc eend...codeneos schreef op zondag 13 februari 2022 @ 16:29:
Vandaag met onze de offerte van keukenzaak A bij keukenzaak B geweest. Keukenzaak B hadden we eigenlijk al afgeschreven als te duur maar ze wouden graag nog eens om tafel om te kijken wat ze konden doen.
Een van de eerste dingen waar we op aangesproken werden was merk keuken. De offerte van keukenzaak A is voor een Ballerina keuken en dat was volgens de verkoper toch echt niet veel bijzonders. Helemaal in vergelijk met de Pronorm keuken in hun offerte. Dat was echt niet te vergelijken.
Nu heb ik natuurlijk zelf ook de nodige research gedaan en volgens mij ontloopt het elkaar niet veel ik kwaliteit.
Maar ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden. Is Ballerina goedkope prut? En is Pronorm veel beter?
Uiteindelijk komen beide offertes nu redelijk bij elkaar is de buurt waardoor eigenlijk alleen het merk keuken nog het verschil is.
https://www.kuechen-forum.de/vergleichen/?id=180,393
De zzp-er die mijn ballerina plaatste waardeerde ballerina/häcker boven pronorm.
In de link staat hettich als ladenleverancier... ik twijfel of dat klopt. Volgens mij is er bij pronorm keuze uit 3 verschillende /prijsklasses. Neem dat mee in je afweging, wat staat er in de offerte. Ballerina levert alleen hoogste van blum.
https://www.kuechenplaner...ich-auf-der-kuechenmeile/, toch hettich
[ Voor 4% gewijzigd door Ladypurple op 13-02-2022 18:08 ]
Anoniem: 512943
Dat kan met een normale inductieplaat prima, je moet wel wat zagen in de kastjes en het zal afhankelijk zijn van de dikte van je werkblad hoeveel.Rzaan schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:51:
Dus het lijkt te kunnen.
Ik zeg toch ook dat met een 1 fase aansluiting wat doorgaans 35A is (in jou geval zelfs 40) dat een kookgroep prima kan. Het houd niet over maar zolang je niet elektrisch rijd, elektrisch verwarmd, airco of andere grootverbruikers (gelijktijdig) aan hebt gaat het vaak prima.Tommie12 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 08:51:
[...]
Ik heb een 1x40A aansluiting. Dat gaat al 25 jaar goed, nog nooit uit gevlogen, en we letten niet echt op het vermijden van meerdere grote gebruikers. Dus koken, oven en frietketel… nooit een probleem geweest.
Je moet ook beseffen dat een 40A zekering makkelijk 50A kan trekken gedurende een kwartier of zo.
Destijds was een 3 fasige aansluiting een pak duurder. Nu ja, ooit komt hier wel een electrische auto, dan zien we wel hoe we dat oplossen.
Ga je kortstondig over die 40A heen gaat het inderdaad ook wel goed. Een kwartiertje met 10A overschrijden gaat je echt niet lukken overigens, met een enkele minuutjes 10A meer gaat die zekering er echt al wel door.
Maar de vraag (van een andere tweaker) was in een 3-fase aansluiting, en daar is een krachtgroep veel beter. Stop je daar een kookgroep in, is de kans groot dat je in de problemen komt omdat je die 25A in de praktijk snel overschreid terwijl dat helemaal niet nodig hoeft te zijn.
Eens in de zoveel maand komt het hier voorbij en blijft het voor sommigen onduidelijk, dus blijf het herhalen
3-fase huisaansluiting = altijd krachtgroep
Nooit door elkaar gebruiken
En heb je toch al een oude groepenkast, plaats je toch een andere keuken, dan gewoon ook die 1500 extra betalen voor een moderne 3-fase kast met meer mogelijkheden, toekomst-proof volgens de huidige veiligheidseisen.
/f/image/nyQWE82sneats0tX3BpZy32R.webp?f=fotoalbum_large)
https://www.deschouwwitgoed.nl/opera-fonda-dfo83c120
... De specificaties staan nota bene in de link die je post, filmpje incluis. Volledige lade dus.joostbo schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:58:
Zal wel niet heel diep zijn die lade
Ja hoor, dit kan, bij ons is de inductie plaat 90cm en die zit boven kastjes van 60cm breedRzaan schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:51:
Dus het lijkt te kunnen.
[Afbeelding]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Hoeft doorgaans niet ingezaagd te worden hoor. De greeplijst alleen al is voldoende hoogte. Daarnaast zijn kookplaten van 76cm vaak intern maar 56cm breed.Anoniem: 512943 schreef op zondag 13 februari 2022 @ 18:52:
[...]
Dat kan met een normale inductieplaat prima, je moet wel wat zagen in de kastjes en het zal afhankelijk zijn van de dikte van je werkblad hoeveel.
*knip* dit topic is niet de plek om je eigen zaken te bespreken / klantcontact te regelen.
[ Voor 80% gewijzigd door Orion84 op 14-02-2022 12:36 ]
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Spierwit? Corian / HiMacs. Kan zonder zichtbare naad.Rzaan schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 23:04:
Vooralsnog is de keuze voor een nog te bouwen keuken gevallen op wit Dekton.
Nu zijn de platen maximaal 320 lang en als je langer wil, dan moet je daar iets op verzinnen.
Jammer. Dat zijn merken die je in NL op elke straathoek kan krijgen. Terwijl er zoveel meer is.Barry schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:49:
[...]
Merken waar ik mee werk: Keller, Schüller, Next125 en Siematic.
Sowieso kom ik in dit topic steeds dezelfde 5 tot 10 Duitse merken tegen. Ik zou zeggen, kijk eens verder dan je neus lang is. .
Ja, maar die hebben niet dezelfde eigenschappen als Dekton.Streamz schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:27:
[...]
Spierwit? Corian / HiMacs. Kan zonder zichtbare naad.
Dekton kan je gewoon een hete pan opzetten.
Maar voor ons het belangrijkste: Je kan er op knoeien wat je wilt, zelfs Kurkuma of rode wijn, en je veegt het er zo weer af.
Ook als je het niet direct doet.
Dat is bij Corian en HiMacs volgens mij niet het geval.
Voor de meeste mensen die een keuken willen kopen wel zo makkelijk. Dan valt er tenminste iets te vergelijken.Streamz schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:29:
[...]
Jammer. Dat zijn merken die je in NL op elke straathoek kan krijgen. Terwijl er zoveel meer is.
Sowieso kom ik in dit topic steeds dezelfde 5 tot 10 Duitse merken tegen. Ik zou zeggen, kijk eens verder dan je neus lang is. .
Bij de keuze voor een luxe itialiaans merk o.i.d. is de markt veel kleiner vanwege het budget van mensen en omdat het onbekend is zullen er naar mijn idee minder mensen op aan slaan.
Balen dat KL niet lekker meewerkt!Barry schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:49:
[...]
Hoeft doorgaans niet ingezaagd te worden hoor. De greeplijst alleen al is voldoende hoogte. Daarnaast zijn kookplaten van 76cm vaak intern maar 56cm breed.
*snip*
Met die combinatie van merken blijven er niet veel zaken over
[ Voor 44% gewijzigd door Señor Sjon op 14-02-2022 12:43 ]
Been there, done that.Streamz schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:29:
[...]
Jammer. Dat zijn merken die je in NL op elke straathoek kan krijgen. Terwijl er zoveel meer is.
Massa is kassa
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Dekton heeft geen kleurafwijking, juist Dekton is heel goed in dezelfde kleuren leverenRzaan schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 23:04:
Vooralsnog is de keuze voor een nog te bouwen keuken gevallen op wit Dekton.
Meer Tweakers gaven al aan dat je een stuk er naast kunt leggen.
Maar dan moet die naad wel nauwelijks zichtbaar zijn.
Maar het aangelengde stuk zou wellicht ook een afwijkende kleur kunnen hebben..
Heb ik nog nergens iets van kunnen vinden op internet.
Bericht hierboven
Als je in dat hoger segment wil verkopen, dan heb je waarschijnlijk een ander netwerk nodig. Contacten met de makelaars, architecten en ontwikkelaars van het premium segment. Dan word je aanbevolen en kan je verkopen.SquareOne schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:45:
[...]
Voor de meeste mensen die een keuken willen kopen wel zo makkelijk. Dan valt er tenminste iets te vergelijken.
Bij de keuze voor een luxe itialiaans merk o.i.d. is de markt veel kleiner vanwege het budget van mensen en omdat het onbekend is zullen er naar mijn idee minder mensen op aan slaan.
Golf spelen kan ook helpen...
Inductie zonder afzuiging kan wel eens. Maar met wordt echt afgeraden.Rzaan schreef op zondag 13 februari 2022 @ 14:51:
Dus het lijkt te kunnen.
[Afbeelding]
Bericht hierboven
Hoge segment kopers kijken niet op een 1000 euro meer of minder en zullen niet zoveel prijs vergelijking doen, maar willen meer ontzorgd worden. Als ik in dat segment zou shoppen, zou ik een binnenhuisarchitect de keuken laten ontwerpen, net als de rest van m'n woonkamer.Tommie12 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:39:
[...]
Als je in dat hoger segment wil verkopen, dan heb je waarschijnlijk een ander netwerk nodig. Contacten met de makelaars, architecten en ontwikkelaars van het premium segment. Dan word je aanbevolen en kan je verkopen.
Golf spelen kan ook helpen...
Nee, ik bedoelde juist met opzet een stuk Dekton met een totaal andere kleur 'eraan plakken'.Floor-is schreef op maandag 14 februari 2022 @ 11:38:
[...]
Dekton heeft geen kleurafwijking, juist Dekton is heel goed in dezelfde kleuren leveren
Ik heb geen antwoord op je vraag om een adres waar je zo’n contrast kunt zien. Maar ik denk dat een contrastkleur (of materiaal zoals hout, rvs) stijlvoller is dan een naad. Helemaal wegwerken kan volgens mij niet, met lichtinval etc blijf je toch altijd wel iets zien. Dan zou ik kiezen voor vol contrast.Rzaan schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:18:
[...]
Nee, ik bedoelde juist met opzet een stuk Dekton met een totaal andere kleur 'eraan plakken'.
Een groot wit eiland met een accent van hout of rvs lijkt me mooi, zeker in de ruime opzet die je voor ogen hebt. Die materialen kun je elders weer laten terugkomen (wandkasten, bar, tafel, wandje etc).
Dit is precies waar ik aan zit te denken!Toke_gt schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:38:
[...]
Ik heb geen antwoord op je vraag om een adres waar je zo’n contrast kunt zien. Maar ik denk dat een contrastkleur (of materiaal zoals hout, rvs) stijlvoller is dan een naad. Helemaal wegwerken kan volgens mij niet, met lichtinval etc blijf je toch altijd wel iets zien. Dan zou ik kiezen voor vol contrast.
Een groot wit eiland met een accent van hout of rvs lijkt me mooi, zeker in de ruime opzet die je voor ogen hebt. Die materialen kun je elders weer laten terugkomen (wandkasten, bar, tafel, wandje etc).
We nemen een plint van RVS en ook achter de witte lades komt een RVS-kleurig profiel.
Dus ik dacht: Ik neem een niet al te brede strook RVS (een cm of
Of in plaats van RVS een stuk hout in dezelfde kleur als de achterwand.
Maar breder, dus een Dekton 1 bijvoorbeeld 290 > 20 cm hout > Dekton 2 bijvoorbeeld 90.
Zo’n smalle strook lijkt me mooi! Wellicht kun je die ook iets laten invallen, parallel aan je plint.Rzaan schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:48:
[...]
Dit is precies waar ik aan zit te denken!
We nemen een plint van RVS en ook achter de witte lades komt een RVS-kleurig profiel.
Dus ik dacht: Ik neem een niet al te brede strook RVS (een cm ofen plaats ik tussen Dekton 1 van bijvoorbeeld 300 en Dekton 2 van bijvoorbeeld 92.
Of in plaats van RVS een stuk hout in dezelfde kleur als de achterwand.
Maar breder, dus een Dekton 1 bijvoorbeeld 290 > 20 cm hout > Dekton 2 bijvoorbeeld 90.
Ik weet alleen niet hoe je dan met je tweede deel uitkomt (of het praktisch is). Maar spelen met kleur en niveaus, erg leuk als je de ruimte hebt om het te laten uitkomen.
:strip_exif()/f/image/qXCkAPq3ZdY9SymhjWloQRsE.jpg?f=fotoalbum_large)
@RzaanToke_gt schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:25:
[...]
Zo’n smalle strook lijkt me mooi! Wellicht kun je die ook iets laten invallen, parallel aan je plint.
Ik weet alleen niet hoe je dan met je tweede deel uitkomt (of het praktisch is). Maar spelen met kleur en niveaus, erg leuk als je de ruimte hebt om het te laten uitkomen.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/HE9RsG7futgVwSw7THgLKHUn.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie regelmatig keukens met een mooie plafond en zijkoof voorbij komen. Laten jullie die door de keukenboer plaatsen? Of loont het vaak om een timmerman te zoeken als spelt in de hooiberg?JohnStaakke schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 11:51:
Eindelijk tijd om onze keuken hier ook te showen. Het gaat om een vrij grote (woon)keuken in ons nieuwbouwhuis, en we zijn goed geholpen door KapiteinMerijn (hier ook op het forum actief).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gaat om een Tristar keuken met Fenix fronten (eiken voor de kastenwanden en fenix londra voor de onderbouw).
Het blad is Dekton Blanc Concrete:
[Afbeelding]
Daarnaast zit er de volgende apparatuur in:
Kookplaat: Bora X Pure
Oven: Miele H7860BPCLST
Oven/Combi: H7840BMCLST
Warmhoudlade: ESW7010OBSW
Quooker: Quooker COMBI+ met Cube
Vaatwasser: Miele G7660SCVI
Koelkast: Liebherr IRBdi 5180 Peak
Vriezer: Liebherr SIGN 3576 Premium
Kortom, een vrij brede en uitgebreide keuken waar we erg blij mee zijn. Kosten zijn wat hoger dan we gedacht hadden (rond de 40k) maar uiteindelijk zijn we content met de service die Merijn leverde
Welk merk oven/koelkast/vaatwasser? Iets van BSH? Zo ja, wanneer besteld?Source90 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:06:
[Afbeelding]Keuken is hier grotendeels geleverd 🥳
Kookplaat had ik niet verwacht, is er al wel.
Koelkast is er, quooker en één oven.
Wachten is op de vaatwasser, stoomoven en vriezer. Daarnaast nog het blad.
Wij hebben namelijk alles van siemens besteld, al maanden geleden en word pas begin mei geplaatst. Maar maak mij toch lichtelijk zorgen.
De keukenboer wil eigenlijk alleen de keuken zelf plaatsen. Althans, dat is mijn ervaring
Timmermannen zijn echt nog wel te vinden, alleen moet je ze niet binnen 1 of 2 maand nodig hebben. Neem aan dat de keuken ook enkele maanden van te voren besteld, doorgaans moet een timmerman ook wel lukken.glider5 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:12:
[...]
Zie regelmatig keukens met een mooie plafond en zijkoof voorbij komen. Laten jullie die door de keukenboer plaatsen? Of loont het vaak om een timmerman te zoeken als spelt in de hooiberg?
Keukenzaken leveren vaak prefab dingen en / of rekenen bizarre prijzen. Alles buiten de keuken om willen ze eigenlijk niet te veel mee bezig zijn.
Toevallig vrijdag contact gehad met onze timmerman, die zit met de planning nu in juni. Koofje er in is voor hem zo een keer gedaan
Hier laat ik de ombouw door de keukenzaak plaatsen. Wordt tijdens het plaatsen van de keuken geplaatst zodat het allemaal precies pastglider5 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:12:
[...]
Zie regelmatig keukens met een mooie plafond en zijkoof voorbij komen. Laten jullie die door de keukenboer plaatsen? Of loont het vaak om een timmerman te zoeken als spelt in de hooiberg?
Heb lang getwijfeld om het zelf te doen / zelf aan iemand uit te besteden. Maar uiteindelijk is het me het gedoe niet waard...
Kan beide, het voordeel met de keukenleverancier is dat die garant staat dat het past. En zij zorgen ook dat het op tijd gebeurt enzo.glider5 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:12:
[...]
Voordeel van een timmerman is dat de prijs gemiddeld gunstiger uitpakt
[ Voor 5% gewijzigd door Floor-is op 14-02-2022 15:44 ]
Bericht hierboven
Ik weet uit betrouwbare bron dat Velthuizen (Woudenberg) koven plaatst met alle erop een eraan (verlichting etc.) van MDF in de grond. Wel zelf afschilderen.glider5 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:12:
[...]
Satink (Zwolle) maakt ze niet.
Koelkast en vriezer Liebherrjoostbo schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:14:
[...]
Welk merk oven/koelkast/vaatwasser? Iets van BSH? Zo ja, wanneer besteld?
Wij hebben namelijk alles van siemens besteld, al maanden geleden en word pas begin mei geplaatst. Maar maak mij toch lichtelijk zorgen.
Rest allemaal Miele
Kookplaat is in december besteld (gewisseld van Bora > Miele).
Alle andere apparatuur is in oktober 2021 besteld.
Ah, bedankt!Source90 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 16:16:
[...]
Koelkast en vriezer Liebherr
Rest allemaal Miele
Kookplaat is in december besteld (gewisseld van Bora > Miele).
Alle andere apparatuur is in oktober 2021 besteld.
ja met miele hoor je ook meer en meer leverproblemen. Mijn collega wacht ook al even op de vaatwasser (miele) Hopelijk komt de vaatwasser, stoomoven en koelkast snel
Dat is ook een oplossing zoals jij die gaf.
Ben vanmiddag bij Consentino geweest.
Zij gaven aan dat het wel vaker gebeurt dat mensen er een ander materiaal tussenplaatsen.
De medewerkster gaf bijvoorbeeld aan dat dan een materiaal wordt gebruikt dat terugkomt in de keuken.
Ook een gootje had ze al gehoord.
Je maakt op de tekening als het ware een band er helemaal omheen, als ik het goed snap....Toke_gt schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:25:
[...]
Zo’n smalle strook lijkt me mooi! Wellicht kun je die ook iets laten invallen, parallel aan je plint.
Want de tekening is het zij-aanzicht toch?
Hm, ik weet niet of ik jou nu goed begrijp. Wat ik heb geschetst is een blok van ca 270 (niet exact gemeten) en een blok van ca 90. Met daartussen een smalle band die uitlijnt met de plint (dus 2-5 cm lager dan het blad en minder diep dan de kasten. Die valt er inderdaad als een band omheen. Wat je ziet, zou ik vooraanzicht noemen, maar misschien is dat voor jou de zijkant.Rzaan schreef op maandag 14 februari 2022 @ 18:10:
[...]
Je maakt op de tekening als het ware een band er helemaal omheen, als ik het goed snap....
Want de tekening is het zij-aanzicht toch?
Is het handig? Nee, totaal niet. Alles valt erin, het is niet per se makkelijk schoonmaken, het dient nergens toe, het maakt de hoeken van je kasten extra kwetsbaar en en en en…
Maar het is wel superstrak en mooi. Had ik er de ruimte voor, ik zou de ongemakken allemaal voor lief nemen.
Wel opletten hoe je het eiland dan inricht. Ik zou spoelbak en kookplaat wel op het grote deel plaatsen en het deel van 90 gebruiken als werkblad (of decoratie, met vaas met grote bloemen). Als de ‘band’ tussen spoelbak en kookplaat zit, gaat het te veel irriteren. Dan zou ik dat liever op gelijke hoogte met het werkblad hebben, maar dan gaat het effect wel wat verloren.
Ik hoop dat ik dit nog ergens op een foto tegenkom, dat legt makkelijker uit.
Ik weet ook niet goed wat bij een kookeiland de voorkant is.
Maar in ieder geval kijk ik niet bovenop het eiland, maar er van een zijde tegenaan.
Ik wilde eigenlijk alleen het blad doen, maar jouw oplossing is waarschijnlijk nog meer bijzonder.
Het oog wil ook wat (zelfs heel veel) en ik zou de door jou geschetste ongemakken ook op de koop toe nemen.
Overigens: Bij Consentino hadden ze ook een wit gemarmerd blad staan met een naad.
De naad was niet al te lang, maar zelfs daar zag je hem goed.
Ik denk toch dat er op een gegeven moment wat vuil zich daar gaat hechten.
[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 14-02-2022 18:39 ]
Helaas (levertijd perikelen, schaarste etc etc) komt de bestelde koelkast op zijn vroegst pas over enkele maanden. We hebben de Liebherr Irbe5120 besteld.
Nu biedt de keukenzaak ons een direct te leveren alternatief. Namelijk de Liebherr IKB3560. Even Googlen doet me denken dat het qua specs een goed apparaat is. Echter is deze volgens mij in NL niet meer leverbaar en is het een type uit 2017…
Wat is nu wijsheid? Normaliter zou ik zeggen dat apparatuur van 5 jaar terug gewoon verouderd is, ongeacht de specs. Maar geldt dit ook (of juist??) voor koelkasten? Of valt dit enorm mee?
*denkt na over goede signature*
Op deze kap passen geen van bijde plasma`s,BeaM-R schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:44:
Iemand enig idee welk plasmafilter ik moet hebben voor een Siemens iQ500 LC97FLR62S afzuigkap?
Als ik dit type afzuigkap op de site van plasmamade opzoek kom ik op de GUC1314.
Maar volgens mij moet ik toch de GUC1214 hebben?
je koker is te smal , 19 cm diep, en de plasma die je evt moet hebben is 20 cm.
Die andere is een plint model, en die is te breed voor je koker.
Kijk ook naar de hoogte of je iets kwijt kan, meestal past het ook in de hoogte niet.
Kijk evt hier naar.
https://www.filterfabriek...hacht-400-m3-h-150mm.html
Enige is dat er een koker van 20 cm opgegeven wordt, en die heb je niet.
De link is van oficieel een te kleine kap, 400 m3 en jij hebt meer, maar kijk lees en huiver.
Of mail ze even.
En nee ik heb geen aandelen.
*LOZE LEIDING BEDRADEN OP APARTE GROEP 3 X 230 VOLT*
- Exclusief loze leiding
- Inclusief aanpassen meterkast met 3 fase hoofd- en aardlekschakelaar
- Vlakke montage in 1 inbouwdoos
- Ruimte: keuken
- 1x t.b.v. Bora [E3] | Hoogte: circa 300mm uit vloer
- Locatie volgens tekening
- Exclusief eventuele kosten van het energiebedrijf
- Advies om de meterkast door het energiebedrijf aan te sluiten met 3x25 Ampère
Ik heb inmiddels mailcontact gehad met de fabrikant. Die vertellen mij dat ik type GUC1212 zou moeten hebben voor deze afzuigkap.ouwefreaker schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:58:
[...]
Op deze kap passen geen van bijde plasma`s,
je koker is te smal , 19 cm diep, en de plasma die je evt moet hebben is 20 cm.
Die andere is een plint model, en die is te breed voor je koker.
Kijk ook naar de hoogte of je iets kwijt kan, meestal past het ook in de hoogte niet.
Kijk evt hier naar.
https://www.filterfabriek...hacht-400-m3-h-150mm.html
Enige is dat er een koker van 20 cm opgegeven wordt, en die heb je niet.
De link is van oficieel een te kleine kap, 400 m3 en jij hebt meer, maar kijk lees en huiver.
Of mail ze even.
En nee ik heb geen aandelen.
Als ik de specificaties bekijk is deze voor een afzuigcapaciteit tot 600m3 met afmetingen van het filter 195mm x ø180mm.
Die zou dan toch moeten passen?
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1