Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57
Agostino schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:39:
Korte vraag, wij krijgen net de installatietekening van de aannemer voor de keuken, lastige is dat wij de keuken nog niet gekocht hebben, indeling wel duidleijk maar we hebben nog geen installatietekening van de keukenleverancier ontvangen. Nu heb ik hier 2 vragen over.

Moet het stroompunt t.b.v. de vaatwasser niet in het midden acher de vaatwasser zitten? Vaatwasser komt in het zwarte vak.

Is een Perilex 2x 230V tot 7.3Kw voldoende voor een Bora kookplaat? Ja toch?

[Afbeelding]
Je vergat de 2e vraag @SquareOne ;)

Nee, ja. :P

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Rzaan schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 07:53:
[...]

Ik zal wel eens een tekening maken met maten en waar de ramen zitten.
Maak ik 2 tekeningen: Bestaande toestand en zoals we denken dat we het willen.
Zitten her en der wat 'probleempjes'.
Dragende muren, ingang naar de kelder, ramen, dat soort dingen.

Grootte is relatief.
Het appartement waar we eerder woonden, maar 4 jaar geleden verkocht, had een veel grotere 1ste verdieping. Iets van 110 M2 inclusief hal, trap en toilet.
Dat was wel ok.
Het pand wat we nu gekocht hebben voelt juist op de 1ste etage heel groot en op zolder ook.
Maar de begane grond voelt minder groot.
Gewoon even naar Floorplanner, dan snappen we allemaal de ruimte beter. Die steunmuur kan je wellicht gebruiken in plaats van een obstakel te zijn bijvoorbeeld :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:28
Floor-is schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:43:
[...]

Onder de oven zit een verhoogde vaatwasser, goede plek gezien de ruimte :)
@GeeMoney bedoelt dat het frontje van de vw aan de onderzijde niet uitlijnt met de lade ernaast. Ik zag dat niet meteen, maar vroeg me wel af of het anders had gekund. Ik zou denken van wel? Dan wel jammer dat het niet gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rzaan schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:34:
[...]

We wonen nu al een paar jaar in een klein appartement. 80 of 85 M2 zoiets.
Maar daarvoor hadden we appartement wat een stuk groter was.

De keuken hoeft voor ons niet supergroot te zijn.
We zijn ook niet van die mensen die gezellig in de keuken gaan hangen, zoals je vaak hoort.
Wij zijn echt bankhangers. :)
Waarom die keuken dan zo centraal gesteld in de woning?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trussardi99
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 29-08 20:34
Conrado schreef op maandag 7 februari 2022 @ 20:59:
[...]

Eens, we hebben allemaal verschillende eisen, wensen en portemonnees :)

Wat betreft die prijzen, heb je dar meer van...?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4k1Epl1z4TJYBzUv3GiiCAny60=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCUzHqNQZPOmmgQc6F1Pny4o.jpg?f=fotoalbum_large

Ooit een foto kunnen schieten van het grote Siematic prijzenboek :)
Dit zijn de prijzen die golden in oktober van vorig jaar, volgens mij heeft Siematic inmiddels alweer een prijsverhoging doorgevoerd.
Dit betreft onderkasten voor de S2
Volgens de verkoper kost een SLX 10% meer

Nu zijn dit natuurlijk alleen onderkasten met lades en zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden maar het geeft een idee.

Prijsgroep 0: Kunststof
Prijsgroep1: Smartlaque mat of glanzend
Prijsgroep3: Metallic laminaat
Prijsgroep7: Fineer
Prijsgroep8: Keramiek fronten

Van de overige prijsgroepen weet ik niet wat je daar bij krijgt.

Dit zijn dus ladekasten, wanneer je voor een onderkast met deur kiest dan scheelt dan honderden euro's.

Bij de hoge kasten heb je ruim genomen drie soorten:

Hoge kast met planken (236cm hoog)
Hoge kast met inbouw oven(s)
Hoge kast voor koelvries

Deze zitten in prijsgroep 0 allemaal rond de 800,=
Prijsgroep1 is een plus van 200,=
Prijsgroep 3 is een plus van 300,= (tov prijsgroep 1)

Een SLX greeplijst voor een hoge kast zit rond de 350,=
Wanneer je er ledverlichting in wil (en dat wil je:) 350,= extra.

Een SLX greeplijst met LED voor een eiland of een liniaire keuken zit snel tussen de 1500,= en 2500,=

[ Voor 50% gewijzigd door Trussardi99 op 08-02-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49
Dit is S2 en niet SLX.
Betreffen ook 'adviesprijzen'

Wel handig om te hebben! Heb je het hele boek, of kon je toevallig een foto schieten bij een van de keukenzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toke_gt schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:48:
[...]

@GeeMoney bedoelt dat het frontje van de vw aan de onderzijde niet uitlijnt met de lade ernaast. Ik zag dat niet meteen, maar vroeg me wel af of het anders had gekund. Ik zou denken van wel? Dan wel jammer dat het niet gedaan is.
De oven is al vrij hoog, dan zou hij te hoog worden voor mijn wederhelft :P
Ik had het zelf ook al gezien, maar ervaar het gelukkig niet als storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:06:
[...]

De oven is al vrij hoog, dan zou hij te hoog worden voor mijn wederhelft :P
Ik had het zelf ook al gezien, maar ervaar het gelukkig niet als storend.
Storend is het ook zeker niet. Het viel me niet eens meteen op, dat zegt genoeg. Als je de oven hoger had geplaatst, was je daar weer niet goed uitgekomen met de lijnen. En die zou veel meer in het oog springen.

Mooie kleurencombi trouwens met de muur. Welke kleur heb je op de muur?

[ Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 08-02-2022 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:03:
Bij ons kan de keuken nu afgevinkt worden, dus ik ga een stuk minder in dit topic rondhangen. Om af te sluiten en iedereen te bedanken voor alle tips en trucs zal ik een foto posten van onze nieuwe keuken. :P

***members only***
Mooi geworden!
Misschien je beriecht even editen en deze link erbij zetten, of zelfs even quoten.
Verwijderd in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Zoekt wat makkelijker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skeuomorf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-08 11:26
Dizeerik schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:04:
Wat zouden jullie doen:
- Wit marmerlook keramieken blad
- Bora PUXU kookplaat

Opbouw of inbouw met kitrand en als het inbouw is dan welke kleur kitrand?
Wij wilden in eerste instantie gaan voor vlakinbouw, maar zijn toch overgehaald om voor opbouw te gaan ondanks dat we vlakinbouw toch echt veel strakker vinden.

De reden is; Stel, je kookplaat gaat over 5 of 10 jaar defect.
Hoe groot is dan de kans dat je een kookplaat vind met exact dezelfde afmetingen / vorm voor vlak inbouw.
Bij opbouw zal dit vaak makkelijker gaan en hoef je niets aan je werkblad te wijzigen. (of een nieuw werkblad te kopen).

Mocht iemand er anders over denken, dan hoor ik het natuurlijk graag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 01:01
Problemen voor later. We kijken dan wel of er een kookplaat is die net iets groter is of dat we toch het werkblad vervangen. Zo kun je ook een neutrale keuken kiezen, omdat je huis dan beter te verkopen is. Voor het geval je dat binnen X jaar misschien wel zou willen doen. Ondertussen kijk je iedere dag naar je keuken en denk je 'het was toch mooier geweest als ik het gedaan had, zoals ik het eigenlijk wilde'.

Of je denkt aan het schuiven van een pan en bent bang dat je tegen de zijkant van je opbouw kookplaat aanstoot en daarmee de plaat beschadigt. Is ie eerder stuk, maar je kunt hem in ieder geval wel makkelijker vervangen ;)

Kwestie van waar je voorkeuren en prioriteiten liggen, denk ik. Dat zal bij iedereen anders zijn. Er is geen goed of fout.

[ Voor 17% gewijzigd door millerman_sf op 08-02-2022 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
Ladypurple schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:37:
[...]

8<8<
Ik vind de bovenkast in combinatie met het accent op die kolom juist erg mooi.
Ik ook, mooie toevoeging in deze hoor @olafmol

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38
Floor-is schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:06:
[...]

Ik ook, mooie toevoeging in deze hoor @olafmol
Een heleboel is echt initieel ingegeven door praktische overwegingen. We vervangen een bestaande keuken, dus we weten wat we minimaal nodig hebben qua ruimte/lades etc. Dus we ontkomen niet aan planken of kastjes boven het werkblad ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denkfout
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-09 15:09
Ik heb een vraag over inbouwapparatuur. Welke productlijn van Bosch / Siemens zou voor mijn wensen geschikt zijn? Ik heb geen interesse in uitgebreide functionaliteit (wifi, stoomfunctie e.d.), de apparaten moeten het gewoon goed doen en degelijk in elkaar zitten en meer niet.

Ik zat te denken aan:
Siemens IQ300 afzuigkap LC66BBM50
Siemens IQ300 koel/vries KI87VVFE1
Siemens IQ300 vaatwasser SE63HX52AE
Siemens IQ500 oven HB537ABS0 (IQ500 omdat mijn partner graag een wat strakker design wil)

Kostenplaatje volgens offerte: 2.426,21

De kookplaat van onze huidige keuken wordt opnieuw gebruikt en is een Siemens.

Zijn de apparaten in de IQ300 reeks een beetje ok? Ik heb geen interesse in Etna of Whirlpool troep en heb twijfels bij merken als Samsung en AEG, vandaar dat ik op BSH apparatuur ben uitgekomen. (Miele kan eventueel ook maar vind ik toch wel vrij aan de prijs). Budget voor apparatuur is max. 3000 dus er is nog wel wat ruimte. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:06
denkfout schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:13:
Ik heb een vraag over inbouwapparatuur. Welke productlijn van Bosch / Siemens zou voor mijn wensen geschikt zijn? Ik heb geen interesse in uitgebreide functionaliteit (wifi, stoomfunctie e.d.), de apparaten moeten het gewoon goed doen en degelijk in elkaar zitten en meer niet.

Ik zat te denken aan:
Siemens IQ300 afzuigkap LC66BBM50
Siemens IQ300 koel/vries KI87VVFE1
Siemens IQ300 vaatwasser SE63HX52AE
Siemens IQ500 oven HB537ABS0 (IQ500 omdat mijn partner graag een wat strakker design wil)

Kostenplaatje volgens offerte: 2.426,21

De kookplaat van onze huidige keuken wordt opnieuw gebruikt en is een Siemens.

Zijn de apparaten in de IQ300 reeks een beetje ok? Ik heb geen interesse in Etna of Whirlpool troep en heb twijfels bij merken als Samsung en AEG, vandaar dat ik op BSH apparatuur ben uitgekomen. (Miele kan eventueel ook maar vind ik toch wel vrij aan de prijs). Budget voor apparatuur is max. 3000 dus er is nog wel wat ruimte. :)
Ok denk dat de belangrijkste vraag is, wanneer heb je het nodig?
Iets van BSH krijgen met zekerheid is volkomen onmogelijk.
Levertijden wellicht ergens tussen 6 maanden en 2024 of zo.....
Wij gaan voor AEG, is weinig mis mee zo te zien (de duurdere) en stuk gaat het allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denkfout
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-09 15:09
macfocus schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:39:
[...]

Ok denk dat de belangrijkste vraag is, wanneer heb je het nodig?
Iets van BSH krijgen met zekerheid is volkomen onmogelijk.
Levertijden wellicht ergens tussen 6 maanden en 2024 of zo.....
Wij gaan voor AEG, is weinig mis mee zo te zien (de duurdere) en stuk gaat het allemaal.
Ik heb bij de aanschaf van de keuken opgenomen dat ik zelf de apparatuur kan aanschaffen, zodat ik kan kopen wat er beschikbaar is op de webshops.

Ik sta opzich open voor AEG, maar had begrepen dat de vaatwassers niet echt top zijn en ik vind het fijner om zoveel mogelijk van 1 merk te hebben (maar misschien dat ik dat idee dan maar moet loslaten :+ ). Wat voor apparatuur zou je dan aanraden van AEG / waar hebben jullie voor gekozen?

[ Voor 31% gewijzigd door denkfout op 08-02-2022 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
denkfout schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:46:
[...]

Ik heb bij de aanschaf van de keuken opgenomen dat ik zelf de apparatuur kan aanschaffen, zodat ik kan kopen wat er beschikbaar is op de webshops.

Ik sta opzich open voor AEG, maar had begrepen dat de vaatwassers niet echt top zijn en ik vind het fijner om zoveel mogelijk van 1 merk te hebben (maar misschien dat ik dat idee dan maar moet loslaten :+ ). Wat voor apparatuur zou je dan aanraden van AEG / waar hebben jullie voor gekozen?
We zitten nog midden in het proces, maar het worden ovens uit de 9 serie (serie nummer begint met een 9)
We willen geen stoom, dus dat is al makkelijk.
Ik denk dat het deze worden.
BPK948330T (60cm, geen stoom, wel kerntempmeter)
KMK968000T (45 cm incl. Magnetron)
Ziet er goed uit, en wat best handig is, je kunt de ruiten eruit halen om schoon te maken, mocht je dat willen.

Kookplaat en afzuigunit worden Novy.

KK en vriezer ook AEG.
Vaatwasser ook een AEG. We hebben er 5 versleten in 25 jaar van diverse (weliswaar meestal goedkope merken), dus over de kwaliteit van vaatwassers maak ik me geen enkele illusie meer. Ik kies er een waarvan ik denk dat de indeling handig is, en die wordt het.

Staar je niet blind op de extra garantie. Stelt per saldo weinig voor (afschrijven over de adviesprijs….), en als consument sta je in Nl heel sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 11:54
Mijn ervaring met AEG vaatwassers is dat je bij het uitruimen nog alles af moet drogen omdat de vaatwasser dat niet goed doet.

@macfocus Extra garantie stelt zeker wat voor. Al sta je als consument sterk bij een defect, het kost je vaak weken tijd en een hoop rompslomp voordat je buiten de garantie iets gerepareerd of vervangen hebt, vooral als het een juridisch iets wordt.

Bij een apparaat dat binnen de garantie kapot gaat, bel je de fabrikant en heb je een dag later een monteur voor de deur. Wel zo handig bij je vaatwasser ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Ruudje88 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:30:
Mijn ervaring met AEG vaatwassers is dat je bij het uitruimen nog alles af moet drogen omdat de vaatwasser dat niet goed doet.

@macfocus Extra garantie stelt zeker wat voor. Al sta je als consument sterk bij een defect, het kost je vaak weken tijd en een hoop rompslomp voordat je buiten de garantie iets gerepareerd hebt, vooral als het een juridisch iets wordt.

Bij een apparaat dat binnen de garantie kapot gaat, bel je de fabrikant en heb je een dag later een monteur voor de deur. Wel handig bij een vaatwasser ;)
Dat nadrogen doen we al 24 jaar, dus dat is een kwestie van wennen :)
En ja, als men meewerkt dan komt er snel een monteur. Maar als je dan toch een rekening krijgt omdat er een afschrijving wordt gehanteerd e.d. dan i het voordeel snel weg. Voor mij is de extra garantie in ieder geval geen afbraakpunt. Als het zo uitkomt, prima, zo niet, ook goed.

"Never pay for extra warranty", altijd leuk om dat tegen een overijverige verkoper te zeggen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
macfocus schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:34:
[...]
Dat nadrogen doen we al 24 jaar, dus dat is een kwestie van wennen :)
Daar zou ik nou wel gewoon echt goed naar kijken. Dat is tegenwoordig echt stukken beter dan 25 jaar geleden. En ook beter dan 8 jaar geleden. Hoef je helemaal geen supergoede dure machine voor te kopen. Kies een merk dat goed is in afwasmachines en haal wat ervaringen op in dit topic. Echt groot voordeel hoor. Schoon en droog is eigenlijk het enige wat ik echt belangrijk vind bij een vaatwasser. Ik heb niks aan een fijne indeling als ik alles apart moet nadrogen.

(Overigens is nadrogen vaak nodig als er iets te veel etensresten in de afvoer achterblijven. Dan pompt ie niet goed leeg en dat extra vocht krijgt het programma niet weg).

[ Voor 11% gewijzigd door Toke_gt op 08-02-2022 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 00:04

codeneos

[...]

Skeuomorf schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:32:
[...]

Wij wilden in eerste instantie gaan voor vlakinbouw, maar zijn toch overgehaald om voor opbouw te gaan ondanks dat we vlakinbouw toch echt veel strakker vinden.

Hoe groot is dan de kans dat je een kookplaat vind met exact dezelfde afmetingen / vorm voor vlak inbouw.
Bij opbouw zal dit vaak makkelijker gaan en hoef je niets aan je werkblad te wijzigen. (of een nieuw werkblad te kopen).

Wij twijfelen ook tussen opbouw en vlakbouw precies om dezelfde reden. Stel je kookplaat gaat kapot, met vlakbouw zit je vast aan precies dezelfde kookplaat. En anders een grotere opbouw kookplaat.

Uiteindelijk denk ik niet dat je het verschil bijna niet gaat zien opbouw of vlakbouw. En het kapot stoten van de kookplaat met een pan; erg onwaarschijnlijk.

In de showroom keukens vond ik dat kit randje bij vlakbouw kookplaten niet altijd even mooi. Maar dat kan er ook aan hebben gelegen ze niet de moeite hebben genomen alles netjes met de juiste kleur af te kitten.

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codeneos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 00:04

codeneos

[...]

Toke_gt schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:44:
[...]
(Overigens is nadrogen vaak nodig als er iets te veel etensresten in de afvoer achterblijven. Dan pompt ie niet goed leeg en dat extra vocht krijgt het programma niet weg).
Of iets te vol; dat helpt vaak ook niet. En dan heb je nog die beruchte kopjes met randjes aan de onderkant als ze rechtop staan.

Maar welke merken, buiten de BSH groep, zou je aanraden?

http://www.tweakers.net/gallery/119170/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:10

Rzaan

Altijd zoekende

Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:50:
[...]

Waarom die keuken dan zo centraal gesteld in de woning?
Is toch niet echt centraal. Na de hal komt de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57
codeneos schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:51:
[...]

Of iets te vol; dat helpt vaak ook niet. En dan heb je nog die beruchte kopjes met randjes aan de onderkant als ze rechtop staan.

Miele. Als die het niet schoonkrijgt kan het in de kliko :9.
Een XL versie zou ik je aanraden.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 08-02-2022 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Vraagje over betaling keuken. Onze keuken leverancier vraagt 90% aanbetaling en restant na oplevering (MF uit Duitsland).

Hoe doen jullie dat, wanneer er een aanbetaling wordt gevraagd, in deze tijden van tekorten/schaarste?

Maar gewoon 90% (in mijn geval) betalen en hopen dat alles op tijd geleverd wordt?

Onze oven is alleen al 20% van de keuken prijs. Als die de komende maanden niet geleverd gaat worden, is dat fors meer dan de waarborg die ik achter houd. Laat staan als merendeel van de apparatuur niet komt.

Aparte afspraken over gemaakt, of erop vertrouwen dat het allemaal (binnen afzienbare tijd) geleverd gaat worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Source90 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:52:
Vraagje over betaling keuken. Onze keuken leverancier vraagt 90% aanbetaling en restant na oplevering (MF uit Duitsland).

Hoe doen jullie dat, wanneer er een aanbetaling wordt gevraagd, in deze tijden van tekorten/schaarste?

Maar gewoon 90% (in mijn geval) betalen en hopen dat alles op tijd geleverd wordt?

Onze oven is alleen al 20% van de keuken prijs. Als die de komende maanden niet geleverd gaat worden, is dat fors meer dan de waarborg die ik achter houd. Laat staan als merendeel van de apparatuur niet komt.

Aparte afspraken over gemaakt, of erop vertrouwen dat het allemaal (binnen afzienbare tijd) geleverd gaat worden?
90%?!?!
Beide leveranciers waar ik mee bezig ben is het gewoon betalen bij levering.
Niks aanbetalen.

Nou heb je daar niet niet aan, maar 90% is not done lijkt me. 50% kan ik me nog iets bij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
macfocus schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:56:
[...]

90%?!?!
Niks aanbetalen.

Nou heb je daar niet niet aan, maar 90% is not done lijkt me. 50% kan ik me nog iets bij voorstellen.
Mogelijk andere standaarden in Duitsland, geen idee van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Ik weet niet wat KL aanhoudt, maar bij een andere partij waarmee we spraken werd aangeboden om de kosten van apparatuur alvast te voldoen zodat ze die ook gelijk zouden bestellen. Je mocht dan zelf kiezen of zij het zouden opslaan tot levering van het kastenwerk en het werkblad, of dat je dat liever zelf doet. Dat gaf wel een goed gevoel in de zin dat ze niet pas ergens in de toekomst de apparatuur zouden bestellen. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
Toke_gt schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:48:
[...]

Omdat de bovenzijde van die lade rond 52cm is, je vaatwasser dan tot ~135cm hoog komt en je oven dus tot ~195cm hoog. ;)

Persoonlijk had ik een kleinere lade er onder gedaan, maar het is mijn keuken niet en ik vind achteraf lullen altijd net een beetje jammer. Laat hem/haar/hen lekker van de keuken genieten :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
[...]

Maar wacht, dus..

Om te voorkomen dat in het geval er iets stuk gaat je mogelijk meer kosten zou moeten maken, neem je genoegen met een oplossing die meer kans geeft op stukgaan?

Opbouw geeft nu eenmaal een glazen plaat die uitsteekt boven het werkblad. Een glazen plaat die je gemakkelijker en sneller kunt raken met een pan of wellicht een schaal immers. En juist die glazen plaat kan je beschermen door vlakbouw te doen..

Dat IK het lelijk vind doet er niet toe ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
codeneos schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:51:
[...]

Ik ben geen expert in apparatuur, dus kan je niet concreet iets aanbevelen, maar bij een vergelijking kun je automaten selecteren op de extra droogcapaciteit. Daar zou ik dan specifiek naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Floor-is schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:12:
[...]

Ik weet niet wat KL aanhoudt, maar bij een andere partij waarmee we spraken werd aangeboden om de kosten van apparatuur alvast te voldoen zodat ze die ook gelijk zouden bestellen. Je mocht dan zelf kiezen of zij het zouden opslaan tot levering van het kastenwerk en het werkblad, of dat je dat liever zelf doet. Dat gaf wel een goed gevoel in de zin dat ze niet pas ergens in de toekomst de apparatuur zouden bestellen. :)
Het (90%) stond ook gewoon in de koopovereenkomst, echter was die getekend voor de hele tekorten/niet te leveren wat betreft apparatuur.

Levering is volgende week, echter weet hij maandag pas of enkele apparaten binnen komen met die levering. Kasten en Liebherr is er al wel. Miele ovens en vaatwasser is de grote vraag.

Vroeg mij af of ik nog 90% moet aanhouden en hun de voordeel van de twijfel moet geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Source90 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:37:
[...]

Het (90%) stond ook gewoon in de koopovereenkomst, echter was die getekend voor de hele tekorten/niet te leveren wat betreft apparatuur.

Levering is volgende week, echter weet hij maandag pas of enkele apparaten binnen komen met die levering. Kasten en Liebherr is er al wel. Miele ovens en vaatwasser is de grote vraag.

Vroeg mij af of ik nog 90% moet aanhouden en hun de voordeel van de twijfel moet geven.
Ik zou geneigd zijn de 90% over de kasten te betalen, en 90% over elk apparaat dat geleverd wordt. Bij oplevering de overige 10% over alles wat geleverd en gemonteerd is. Zo hou je het zuiver. Of keukenleverancier erin meegaat is wat anders, maar zo zou ik het insteken. Geld is zo overgemaakt. Als hij maandag aangeeft dat alles meekomt, heb je de 90% zo betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:04
Vraagje m.b.t. de aansluiting van de Quooker Combi+ in de (bijna) 60cm spoelkast. Mocht iemand hier antwoord hebben op mijn vraag hoef ik de keukenzaak niet te bellen/mailen, anders vraag ik het aan hen :)

Zit net naar de installatietekening te kijken en zie daar twee keer een afvoer vlak boven elkaar afgebeeld staan (nummers 4 op de tekening in de spoelkast). Als ik het goed begrijp veranderd er aan de afvoer en het sifon niets als je een Quooker installeert en heb je geen extra of aparte afvoer nodig, klopt dit?
Iemand enig idee waarom ze er dan 2 intekenen? Ik denk zelf een foutje of wellicht bedoelen ze een afvoer met vaatwasseraansluiting?

Ook lees ik over het contragewicht van de Quooker. Het zal vast, hier kan ik niets over vinden. Maar wil me uiteraard gewoon aan de tekeningen houden.
Een aparte groep voor de Quooker in de meterkast kan nog een uitdaging worden trouwens.. dat is wel nodig als ik het zo zie en je geen spanningsverdeler gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vv7aDRt9yxax_1p9do-VqP--NA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPw2YPDeLrQ5rAUpidqU1QKP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:15
[...]

Lijkt mij een vreemde keuze. Zelfs al gaat je kookplaat over 10 jaar stuk, dan vind je vast wel een vervanger. Zeker als je voor een model als de Bora PUR(A/E) gaat. Daar is er maar 1 van, en vind je vast wel een vervanger. Nieuw of tweedehands.

Daarnaast: Als mij kookplaat over 10 jaar stuk gaat, zou ik wellicht wel een nieuw blad willen en de frontjes van de kasten vervangen. Onder het mom van groot onderhoud.

Kies je ook voor opbouw van de spoelbak? Want die kan ook verslijten. Vind daar maar eens een vervanger voor ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
remzor schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:56:
Zit net naar de installatietekening te kijken en zie daar twee keer een afvoer vlak boven elkaar afgebeeld staan (nummers 4 op de tekening in de spoelkast). (…)
Iemand enig idee waarom ze er dan 2 intekenen? Ik denk zelf een foutje of wellicht bedoelen ze een afvoer met vaatwasseraansluiting?
Aangezien het twee keer hetzelfde nummer is, denk ik dat het om een buis met sifon gaat voor zowel afvoer uit spoelbak als afvoer uit vaatwasser. Zouden het twee aparte afvoeren zijn, dan zou je eerder nummer 4 en 5 verwachten. Ziet er bij mij ongeveer zo uit (waarbij vw afvoer vlak onder de afvoer gootsteen uitkomt). Nadeel daarvan: je spoelbak gorgelt soms. Bij een gescheiden afvoer die pas in de vloer samenkomt, heb je dat niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usjYlYZ0t3-RwCxhliy4WPgpwkg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qJzY4BDNK9bm7kqw71gnFSSL.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
Wat is jullie ervaring met het plaatsen van de kast inrichting qua kosten? Ik ben bezig met een Leicht keuken en ik merk dat bepaalde zaken zoals een hoekkast met uittrek elementen extreem duur zijn? Loont het om dit achteraf nog te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
@Toke_gt Dat vermoeden had ik ook al idd. En ik ken het eigenlijk niet anders dan het sifon dat je post :P Al kan je voor alles natuurlijk een aparte afvoer maken maar ik wil slechts één pijp vanuit de kruipruimte naar boven geboord hebben dus zo’n afvoer zou dan prima zijn.
Dat gorgelen ken ik ja, niet anders gewend haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
LemonC200 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:20:
Wat is jullie ervaring met het plaatsen van de kast inrichting qua kosten? Ik ben bezig met een Leicht keuken en ik merk dat bepaalde zaken zoals een hoekkast met uittrek elementen extreem duur zijn? Loont het om dit achteraf nog te doen?
Dat is geen inrichting, dat is gewoon het type kast. Dat doe je direct en die kasten zijn, net als lades, duur.

.Inrichting is bestekbak etc.. vuilnisemmersysteem etc..

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
mevrouwKees_1 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:16:
[...]

Dat is geen inrichting, dat is gewoon het type kast. Dat doe je direct en die kasten zijn, net als lades, duur.

.Inrichting is bestekbak etc.. vuilnisemmersysteem etc..
Daar heb je inderdaad gelijk mijn formulering was niet helemaal duidelijk. Je doet het normaal inderdaad direct. Volgens mij is het echter nog wel mogelijk om zaken als inzetlades achteraf nog te plaatsen.

Het verschil vindt ik echter wel groot als ik 6 meter aan kasten helemaal met handigheden zou inrichten kost dat ongeveer 7k schat ik zo in. Dat vind ik nogal fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rboy11
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-09 19:39
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met een nieuwbouw woning en deel daarvan is uiteraard een keuken uitzoeken. Ik twijfel nog over de indeling en plaatsing van de keuken, en aangezien dit compleet nieuw is voor mij ben ik op zoek naar input. Naar mijn idee is een L keuken een mooie indeling voor wat extra ruimte. Aanvankelijk zat ik zelf te denken om deze in het midden van de kamer te plaatsen en dan aan de rechterwand een voorraadkast o.i.d. te plaatsen. Maar wellicht is optie 2 een betere plaats? Of wellicht een compleet andere indeling?

Even wat context, de deur links gaat naar het dakterras en aan de onderste muur komt over de gehele breedte een dakkappel. De onderste muur is een schuin dak maar binnen bovenstaande afmetingen kan ik overal nog staan (hoogte op het laagste punt is zo'n 2m 10). Er is volgens mij dus voldoende ruimte om in het midden een L van 2.20/2.50 diep te plaatsen.

Alvast bedankt voor het meedenken :).

(plaatjes zijn voor het idee in de Ikea planner gemaakt, is verder niet representatief voor kleur e.d.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbgtA-4j2yzGW1-CVFBWQpIDbdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5qZedqFE9uWWnD0I8z0oBEmn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-GTBVcik94bATO5OpG7dMgT7FM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5MVqRkdjqcNQWEpDP76apeQQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door rboy11 op 08-02-2022 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:48
LemonC200 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:43:
[...]

Daar heb je inderdaad gelijk mijn formulering was niet helemaal duidelijk. Je doet het normaal inderdaad direct. Volgens mij is het echter nog wel mogelijk om zaken als inzetlades achteraf nog te plaatsen.

Het verschil vindt ik echter wel groot als ik 6 meter aan kasten helemaal met handigheden zou inrichten kost dat ongeveer 7k schat ik zo in. Dat vind ik nogal fors.
Veel dingen kun je zelf ook doen/kopen ja.
Bijvoorbeeld.
https://www.meubelbeslagonline.nl/laden/op/maat
https://www.meubelbeslagonline.nl/kastinrichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
rboy11 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:53:
Ik ben momenteel bezig met een nieuwbouw woning en deel daarvan is uiteraard een keuken uitzoeken.

Even wat context, de deur links gaat naar het dakterras en aan de onderste muur komt over de gehele breedte een dakkappel. De onderste muur is een schuin dak maar binnen bovenstaande afmetingen kan ik overal nog staan (hoogte op het laagste punt is zo'n 2m 10). Er is volgens mij dus voldoende ruimte om in het midden een L van 2.20/2.50 diep te plaatsen.
Kun je aangeven waar de ramen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rboy11
Toke_gt schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:09:
[...]

Kun je aangeven waar de ramen komen?
Zo uit het hoofd de muur links achter een raam in midden (afmetingen weet ik zo niet).
De muur rechts grenst aan de bovenverdieping van de buren. De onderste muur komt over de hele breedte een dakkapel (uiteraard met ramen maar dat terzijde) en aan de linkermuur komt zo uit het hoofd geen raam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:49
Floor-is schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:10:
[...]

Nice, ben benieuwd :)

De pendant hier ook, lijkt me een mooi apparaat :)
Kleine toevoeging aan het gesprek over de verlichting:

Ik had de Pendant hier ook in het topic gevonden maar uiteindelijke gegaan voor de Iyo. Wellicht dat andere deze ook fraai vinden. https://ferrolightdesign....uct/iyo-suspended-lights/

offtopic: zodra onze verbouwing klaar is volgen alle foto's : ) (spoiler: groene RAL keuken/eiland & 'maar' 5 meter breed)

[ Voor 5% gewijzigd door knights16 op 08-02-2022 22:36 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
rboy11 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:17:
[...]

Zo uit het hoofd de muur links achter een raam in midden (afmetingen weet ik zo niet).
De muur rechts grenst aan de bovenverdieping van de buren. De onderste muur komt over de hele breedte een dakkapel (uiteraard met ramen maar dat terzijde) en aan de linkermuur komt zo uit het hoofd geen raam.
Thnx, ik was al een beetje voor je gaan schetsen, dus heb hieronder niet volop rekening gehouden met je ramen. Zelf zou ik het fijn vinden om daglicht bij de eettafel te hebben, maar ook in de keuken. Daarnaast goed om je te realiseren dat het prettiger kijkt vanuit een laag plafond naar een hoog plafond dan andersom.
Met de L en daaraan de tafel vast (dus eigenlijk een U) tegen de wand met de dakkapel, hou je veel loopruimte in het midden, en zit je ook niet vanuit je woongedeelte in de keuken te kijken. Paar hoge kasten in de keuken helpen je aan bergruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/043kuRHpoPcd2AzyaujmQq7DTTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZtuwZbMIk9v39fG2VpwVJvN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rboy11
Toke_gt schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:36:
[...]

Thnx, ik was al een beetje voor je gaan schetsen, dus heb hieronder niet volop rekening gehouden met je ramen. Zelf zou ik het fijn vinden om daglicht bij de eettafel te hebben, maar ook in de keuken. Daarnaast goed om je te realiseren dat het prettiger kijkt vanuit een laag plafond naar een hoog plafond dan andersom.
Met de L en daaraan de tafel vast (dus eigenlijk een U) tegen de wand met de dakkapel, hou je veel loopruimte in het midden, en zit je ook niet vanuit je woongedeelte in de keuken te kijken. Paar hoge kasten in de keuken helpen je aan bergruimte.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xlhXcr8dq83kSAnUUUeanFl1HbI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NX8vdrZx9dtTqRnVW1MOLJNa.jpg?f=fotoalbum_large

Zo jij bent snel, top! Ik zit nog even te kijken maar weet niet of jouw schets helemaal gaat lukken. Nu ik zo even terugkijk zit er volgens mij nog wat ruimte aan de zijkanten van de dakkapel (deze mag geloof ik maximaal de hele breedte -1m zijn) dus dan weet ik niet of de keuken op die plek zou kunnen. Even de schets van de aannemer toegevoegd. (Gaat om helemaal links)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
rboy11 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:55:
[...]

[Afbeelding]

Zo jij bent snel, top! Ik zit nog even te kijken maar weet niet of jouw schets helemaal gaat lukken. Nu ik zo even terugkijk zit er volgens mij nog wat ruimte aan de zijkanten van de dakkapel (deze mag geloof ik maximaal de hele breedte -1m zijn) dus dan weet ik niet of de keuken op die plek zou kunnen. Even de schets van de aannemer toegevoegd. (Gaat om helemaal links)
Mooie dakkapel! Ik kan niet helemaal goed inschatten hoe keuken dan uitkomt, maar het lage deel past daar sowieso wel; mogelijk is er dan voor een klein deel een schuine wand boven. Afhankelijk van hoe dat uitpakt kun je daar nog wel leuke creatieve oplossingen voor bedenken.
Maar je hoeft het natuurlijk niet letterlijk zo te doen; ik wilde je vooral het effect laten zien van de L tegen de wand ipv in de ruimte en de tafel vast aan de keuken. Daarmee hou je het appartement lekker ruim.

Schetsje2 van aanzicht op schuine wand (uiteraard volledig gegokt), om je een idee te geven. De lijn boven aanrecht is een plank of zoiets. Het meest rechtse blok is waar je aanrecht langs de dakkapel loopt. Je hebt daar dan dus een gek schuin hoekje, maar als ik de tekening van de aannemer zie nog wel hoog genoeg om er wat op te zetten (koffieapparaatje of zo). (Er is meer dan genoeg ruimte voor 6 kastjes van 60, kun je zelfs in die ongemakkelijke hoek nog een quooker kwijt.)

Edit: Schets iets beter op maat gemaakt. Hoogte kast is ca 220.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64FK3jltb2k5WHPk8jMjK7uN6dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gXcIU4ylse47mRzqz6o7IJh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Toke_gt op 09-02-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
remzor schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:56:
Vraagje m.b.t. de aansluiting van de Quooker Combi+ in de (bijna) 60cm spoelkast. Mocht iemand hier antwoord hebben op mijn vraag hoef ik de keukenzaak niet te bellen/mailen, anders vraag ik het aan hen :)

Zit net naar de installatietekening te kijken en zie daar twee keer een afvoer vlak boven elkaar afgebeeld staan (nummers 4 op de tekening in de spoelkast). Als ik het goed begrijp veranderd er aan de afvoer en het sifon niets als je een Quooker installeert en heb je geen extra of aparte afvoer nodig, klopt dit?

Ook lees ik over het contragewicht van de Quooker. Het zal vast, hier kan ik niets over vinden. Maar wil me uiteraard gewoon aan de tekeningen houden.
Een aparte groep voor de Quooker in de meterkast kan nog een uitdaging worden trouwens.. dat is wel nodig als ik het zo zie en je geen spanningsverdeler gebruikt.

[Afbeelding]
Ik quote mezelf nog even, aanvullende vraag: op de afbeelding zie ik 2x een koud water aansluitpunt/leiding, de nummers 2 en 3 (afbeelding in de post die ik quote dus).
Ik kan even zo snel niet vinden of dit echt nodig is? Wat ik zie is dat één koudwaterleiding wordt opgesplitst: rechtstreeks naar de Quooker kraan en een deel richting de Quooker boiler om het reservoir aan te vullen.
Hoe zien jullie dit of hoe is dit bij jullie geïnstalleerd?

Nummers:
1 Warm water toevoer uitgevoerd met stop(filter)kraan
2 Koud water toevoer uitgevoerd met stop(filter)kraan
3 Aansluitpunt Quooker 15 mm haaks uit muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Floor-is schreef op maandag 7 februari 2022 @ 22:58:

Heb je niks met maten? Dit is zo enorm gissen.. als je 10m breedte hebt is alles helemaal uit verhouding ingetekend..
Met bloed, zweet en ergernis bezig geweest met floorplanner.
Heb het niet onder de knie, maar er is toch wat uitgekomen wat enigszins recht doet aan de plattegronden.
Eentje zoals de situatie nu ongeveer is.
Zal vast her en der een paar centimeter verschil zitten.
En kwam erachter dat ik geen voordeur, geen toilet en - belangrijk - geen ramen aan de voorzijde had getekend.
Maar dit zitten er dus allemaal wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUVrqfP0h4VW9CYKW_Uw5uFQ3zw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5guP2Sf2eNJcwztyEHQx7R54.png?f=fotoalbum_large

En dan de situatie zoals we hem nu denken te willen.
Ook de ramen aan de straatzijde staan ingetekend. Toilet en voordeur ontbreken nog steeds.
Grootste veranderingen:
- Uitbouw van ± 1.50 over de hele achterzijde van de woning.
- Muur tussen hal en 'nieuwe keuken' stukje opgeschoven.
- Muur tussen bijkeuken (ruimte linksboven) en 'oude keuken' flink opgeschoven.
- Open haard weg.
- Verticale balk is een roomdivider en de belangrijkste steunmuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XD8RWWfU5xKgx4eqPFkk1baJdXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HVtC4zZ3W98mtfyRpXeaWdIw.png?f=user_large

De keuken die ik getekend heb, is een wand van 300 x 60.
Kookeiland van 240 x 120.
Ruimte tussen wand en eiland is ± 100
Ruimte tussen eiland en raam is ± 95
Misschien zouden we dat laatste nog wat in kunnen korten en dan het eiland 10 of 15 cm langer.

[ Voor 6% gewijzigd door Rzaan op 09-02-2022 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
LemonC200 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 21:43:
[...]

Het is toch een onderdeel van je keuken m.i. Ik zou dat zelf niet achteraf doen maar direct. Als dat budget
Technisch niet kan zou ik eerder switchen van merk dan achteraf knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door mevrouwKees_1 op 09-02-2022 00:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
knights16 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:24:
[...]

Kleine toevoeging aan het gesprek over de verlichting:

Ik had de Pendant hier ook in het topic gevonden maar uiteindelijke gegaan voor de Iyo. Wellicht dat andere deze ook fraai vinden. https://ferrolightdesign....uct/iyo-suspended-lights/

offtopic: zodra onze verbouwing klaar is volgen alle foto's : ) (spoiler: groene RAL keuken/eiland & 'maar' 5 meter breed)
Ook mooie pendant. Hing ook in onze winkel. Maar die is nóg prijziger. En heeft zo zijn beperkingen qua maten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

Over hangende lampen gesproken. het duurde even maar ik heb er nu ook eentje boven mijn werkblad.
Maanden over lopen nadenken wat we wilden, vandaar ook dat rare stroompunt in de muur, kastje, plank, lamp? Het werd dus een lamp.

pendant lamp balk

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
franssie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 01:15:
Over hangende lampen gesproken. het duurde even maar ik heb er nu ook eentje boven mijn werkblad.
Maanden over lopen nadenken wat we wilden, vandaar ook dat rare stroompunt in de muur, kastje, plank, lamp? Het werd dus een lamp.

[Afbeelding: pendant lamp balk]
Mooi! Zelfde idee komt hier binnenkort ook te hangen. Volgende week de keuken geplaatst, dan kan de lamp er boven. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 07:59

Griffin

Is mythical

Hier is de keuken er nu 1.5 week uit en het electra en water is gedaan. Daarna kwam de stukadoor en dat is ook gelukt. En toen kwam er Corona bij ons... gelukkig net tijdens de droogtijd van het stucwerk. Resultaat is dat de schilder 1 dag later begint (wanneer ik uit quarantaine mag) maar die slack was qua planning ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09 17:42

elw

Mijn vriendin en ik zijn ook bezig met het uitzoeken van een keuken voor onze nieuwbouwwoning. Nu hebben we de volgende offerte liggen van de partij die is aangesloten bij het project. (Afbeeldingen van offerte ook in bijlage).

Het kookeiland is 280 x 110 en de kastenwand is 260 hoog en 380 breed.

Merk van de kastjes Pronorm X-MP
- Kastenwand €10.144,22
- Kookeiland €3.582,46
- Apparaatuur €9.340,45
- Werkblad composiet en spoelbak €2.918,14

Voor mijn gevoel zijn de kasten van Pronorm veel te hoog aan de prijs. Ik ben benieuwd of mensen hier nog tips hebben om de onderhandeling in te gaan en wat jullie mening is over deze prijzen. Alvast hartelijk bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D70Z6VXe086RKQMWeJ6LikWKoMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WUplFMqL3yozUvE4A5uTQmSA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PA3yN8SNX6vKSkq8SiG0BrhpFpE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/McTartrFFpLucjxsNhgEUWzB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WANdf-Nvkue2G7N1HkuchKgFH3M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cG3pP9v3hVj15r6csCHqV8xB.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vYxqwqCmauBGMRoXjWK4OjX7Iik=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxKIrAF2Ll9QWEXNz4IxQoJy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jos0zXD-KVeBBDCdYg2PQh2_oA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7voHTHCHvp7FupezCzUsMup5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-HsQrFcgBXlBEfVpYIZhVelLLY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3vHo6MFYTR5C0f2dFZLe0h2.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit:

Tekening keuken toegevoegd. Wijnkoeler laten we er uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPY81UBahFoe8OqybQI_1R7hXaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mPHE7ZVHM1SjigpEUqgAnQpb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door elw op 09-02-2022 12:19 . Reden: Tekening keuken toegevoegd. Wijnkoeler laten we er uit. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:31
Griffin schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 08:02:
Hier is de keuken er nu 1.5 week uit en het electra en water is gedaan. Daarna kwam de stukadoor en dat is ook gelukt. En toen kwam er Corona bij ons... gelukkig net tijdens de droogtijd van het stucwerk. Resultaat is dat de schilder 1 dag later begint (wanneer ik uit quarantaine mag) maar die slack was qua planning ingebouwd.
Interessant punt waar ik ook al even aan zat te denken: hoeveel tijd rekenen de niet-nieuwbouw-Tweakers voor het demonteren/leidingen verleggen/stucen/schilderen-traject?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
elw schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:31:
Mijn vriendin en ik zijn ook bezig met het uitzoeken van een keuken voor onze nieuwbouwwoning. Nu hebben we de volgende offerte liggen van de partij die is aangesloten bij het project. (Afbeeldingen van offerte ook in bijlage).

- Kastenwand €10.144,22
- Kookeiland €3.582,46
- Apparaatuur €9.340,45

Voor mijn gevoel zijn de kasten van Pronorm veel te hoog aan de prijs. Ik ben benieuwd of mensen hier nog tips hebben om de onderhandeling in te gaan en wat jullie mening is over deze prijzen. Alvast hartelijk bedankt.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heb je een plattegrond / renders van de opstelling. Zo'n offerte leest niet zo makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skeuomorf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-08 11:26
t14wo schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 19:59:
[...]

Lijkt mij een vreemde keuze. Zelfs al gaat je kookplaat over 10 jaar stuk, dan vind je vast wel een vervanger. Zeker als je voor een model als de Bora PUR(A/E) gaat. Daar is er maar 1 van, en vind je vast wel een vervanger. Nieuw of tweedehands.

Daarnaast: Als mij kookplaat over 10 jaar stuk gaat, zou ik wellicht wel een nieuw blad willen en de frontjes van de kasten vervangen. Onder het mom van groot onderhoud.

Kies je ook voor opbouw van de spoelbak? Want die kan ook verslijten. Vind daar maar eens een vervanger voor ;-)
10 jaar kan ook 6 jaar zijn.
En ik was niet van plan om dan mijn hele keuken al te vervangen (blad en fronten). Bij 10 jaar trouwens ook niet. Ik koop mijn keuken met het idee dat deze wel iets langer kan staan.

Een spoelbak gaat niet stuk. Hij kan lelijk worden, maar stuk zal die niet gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:05
Stalensnuitje schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:45:
[...]

Interessant punt waar ik ook al even aan zat te denken: hoeveel tijd rekenen de niet-nieuwbouw-Tweakers voor het demonteren/leidingen verleggen/stucen/schilderen-traject?
Bij ons betreft het een wat grotere verbouwing: vloerverwarming wordt ingefreesd over de hele benedenverdieping. Vloer dichtgesmeerd en afgewerkt met PVC.

In totaal hebben we tussen de start van het infrezen van de vloerverwarming en het zetten van de keuken twee weken tijd gereserveerd. In die periode is ook het leidingwerk voor de keuken aangepast (betreft overigens niet veel meer dan het aanleggen / verleggen van wat stroompunten: water en afvoer blijven op dezelfde punten. Schilderwerk hoop ik wellicht in die periode ook te kunnen doen, maar is wat mij betreft geen ramp als dat daarna moet gebeuren. Stucwerk is bij ons waarschijnlijk niet nodig: de muren zijn afgewerkt met structuurverf, dichtsmeren en opnieuw sausen met structuurverf en het is weer 'goed'. Dichtsmeren / opschuren hoop ik natuurlijk wel in die twee weken te kunnen doen (iets met: de woonkamer is dan toch leeg..).

Dance with the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

De 'vlakinbouw/opbouw kookplaat'-discussie is al tot in den treure gevoerd en daar gaat niemand het eens over worden :P Welke argumenten er ook aangedragen worden. Dus ik denk dat iedereen het gewoon lekker voor zichzelf moet beslissen.

(Ik heb bijvoorbeeld zelf veel liever dat wanneer iets per ongeluk over het eiland heen schuift, dat dit tegen de rand van de kookplaat aankomt, dan dat het ongehinderd de kookplaat op schuift en een hete pan van de kookplaat (en dus het eiland) af duwt.

Liever in het ergste geval een gehavende kookplaat, dan een gehavende vloer en/of gewonden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:48
elw schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:31:

- Kastenwand €10.144,22
- Kookeiland €3.582,46
- Apparaatuur €9.340,45

Lijkt mij ook behoorlijk aan de prijs, maar hier moet de "cheque" nog vanaf?
(die is namelijk gewoon een wassen neus, die korting kun je normaal ook bedingen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huisje1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-11-2023
Greebs schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:24:
De 'vlakinbouw/opbouw kookplaat'-discussie is al tot in den treure gevoerd en daar gaat niemand het eens over worden :P Welke argumenten er ook aangedragen worden. Dus ik denk dat iedereen het gewoon lekker voor zichzelf moet beslissen.

(Ik heb bijvoorbeeld zelf veel liever dat wanneer iets per ongeluk over het eiland heen schuift, dat dit tegen de rand van de kookplaat aankomt, dan dat het ongehinderd de kookplaat op schuift en een hete pan van de kookplaat (en dus het eiland) af duwt.

Liever in het ergste geval een gehavende kookplaat,
dan een gehavende vloer en/of gewonden.)
Lijkt me dat je dan haast wel je eiland als bowlingbaan moet gebruiken wil dit gebeuren 😜 je moet toch echt wel behoorlijk hard een schuiver met iets maken om een pan van de kookplaat af te krijgen. Ik heb al 13 jaar vlakinbouw maar echt nog nooit last gehad en heel voorzichtig zijn we bij ons ook niet. Maar alsnog ieder z’n ding natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:32

DropjesLover

Dit dus ->

Afgelopen week een telefoontje gehad over de levering van de keuken, 1 dag voordat deze geinstalleerd wordt volgende week. Begint nu toch wel spannend te worden.
Helpt ook niet dat ik al 2 uur op mn tegelzetters voor de nieuwe vloer zit te wachten :/
Maar nu kunnen iig de stucadoors annex schilders wel doorwerken in de woonkamer/keuken, elk nadeel heb z'n voordeel ofzo

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-08 12:23
Ook wij zitten in de aankoopproces van een nieuwbouwwoning.

Alleen willen we liever voor losse apparatuur gaan dan voor inbouw. Zodoende zitten we dan ook te denken aan een Falcon Infusion 90 inductie fornuis. Zijn er hier mensen die daarmee ervaring hebben?

Als alternatief mogelijk een Bora Pura, maar dan moeten we even kijken hoe de afstand naar buiten overbrugd kan worden en hoe we het met een oven gaan doen!
Daarnaast ben ik geen fan van het hele recirculatie principe, onze huidige Bosch kap was ik eerste instantie ook als recirculatiekap in gebruik. Toch bang voor waterdampen en kookgeur bij recirculatie, ook al komt de Bora Puru erg goed uit de test van de Consumentenbond en zit er qua fabrieksopgave van de afzuigcapaciteit niet een al te groot verschil tussen naar buiten of recirculatie.

Ervaringen met andere fornuizen delen wordt ook op prijs gesteld: denk aan Lacanche, Steel, AGA of La Cornue.

Afgevallen zijn al: Bertazzoni (La Germania), Boretti, Smeg e.d.

[ Voor 8% gewijzigd door averroes1198 op 09-02-2022 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Morgen eens kijken of we de boel kunnen aftikken.
Er moet wel nog de nodige water naar zee, want we gaan wat dingen wijzigen.
Lees: keukenboer 1 mag het gaan doen met wat ideeën van nr.2.
Dit vanwege de apparatuur en prijsstelling van nr.2.
Uiteraard mits we eruit komen.

Ik heb beide partijen heel eerlijk verteld hoe het werkt, nl:
  • Beide mogen voorstel doen op basis dezelve vragen.
  • Offertes worden niet gedeeld
  • Ideeën die we opdoen worden meegenomen naar beiden war relevant
  • Besluit op basis: voorstel, kosten en uiteindelijk ook gevoel
.
Lijkt mij heel reëel.
Mochten we er niet uitkomen, dan zitten we morgen bij nr 2 voor een lastig gesprek. Want nu al net boven budget (niet echt erg), maar met Pelgrim en dat willen we niet. Volgende niveau is BSH en ik moet de keuken in Mei dit jaar al hebben)

We gaan proberen van dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RZGcCfYALPgeucpjpD45p2GBe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30YHnby1SMbSn1taduSzZUpJ.jpg?f=fotoalbum_large

Meer naar dit te komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCXop4OBV7NHbF7-bw6eLW0IdjI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q21oK1Dxge51AZkGxYjaa77K.jpg?f=user_large

Even door de verschillende renders heen kijken, dan wordt het eigenlijk:
Stollen toevoegen
Koof toevoegen (was al bekend)
Her en der wat wijzigingen richting greeploos
Positiewijziginen apparatuur.
Kijken of we van die rare bovenkastjes boven KK en vrezen af kunnen komen.

Eens kijken hoe leuk ie me morgenavond nog vindt :)

Iemand nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
macfocus schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:03:
Morgen eens kijken of we de boel kunnen aftikken.
Er moet wel nog de nodige water naar zee, want we gaan wat dingen wijzigen.
Lees: keukenboer 1 mag het gaan doen met wat ideeën van nr.2.
Dit vanwege de apparatuur en prijsstelling van nr.2.
Uiteraard mits we eruit komen.

Ik heb beide partijen heel eerlijk verteld hoe het werkt, nl:
  • Beide mogen voorstel doen op basis dezelve vragen.
  • Offertes worden niet gedeeld
  • Ideeën die we opdoen worden meegenomen naar beiden war relevant
  • Besluit op basis: voorstel, kosten en uiteindelijk ook gevoel
.
Lijkt mij heel reëel.
Mochten we er niet uitkomen, dan zitten we morgen bij nr 2 voor een lastig gesprek. Want nu al net boven budget (niet echt erg), maar met Pelgrim en dat willen we niet. Volgende niveau is BSH en ik moet de keuken in Mei dit jaar al hebben)

We gaan proberen van dit:
[Afbeelding]

Meer naar dit te komen.
[Afbeelding]

Even door de verschillende renders heen kijken, dan wordt het eigenlijk:
Stollen toevoegen
Koof toevoegen (was al bekend)
Her en der wat wijzigingen richting greeploos
Positiewijziginen apparatuur.

Iemand nog tips?
Het is niet handig ter plekke nog te gaan onderhandelen over de exacte apparatuur omdat je waarschijnlijk niet alle apparaten uit je hoofd kent.

Zorg dat je een lijstje hebt met je gewenste apparaten (typenummers en ken de prijzen), en een backup lijstje stel het moet goedkoper. En zorg ervoor dat beide exact dezelfde lijstjes offreren.
Hetzelfde geld voor het blad.

De ontwerpen zijn best wel anders maar ontwerp 2 spreekt me veel meer aan. Lijkt veel strakker en minder rommelig, maar het plaatje is erg klein dus moeilijk te beoordelen.

Heb je betere aanzichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elw

elw

SquareOne schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:55:
[...]

Heb je een plattegrond / renders van de opstelling. Zo'n offerte leest niet zo makkelijk.
Bij deze in het originele bericht toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
SquareOne schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:07:
[...]

Het is niet handig ter plekke nog te gaan onderhandelen over de exacte apparatuur omdat je waarschijnlijk niet alle apparaten uit je hoofd kent.

Zorg dat je een lijstje hebt met je gewenste apparaten (typenummers en ken de prijzen), en een backup lijstje stel het moet goedkoper. En zorg ervoor dat beide exact dezelfde lijstjes offreren.
Hetzelfde geld voor het blad.

De ontwerpen zijn best wel anders maar ontwerp 2 spreekt me veel meer aan. Lijkt veel strakker en minder rommelig, maar het plaatje is erg klein dus moeilijk te beoordelen.

Heb je betere aanzichten?
Laatste is ook veel mooier, dus die gaan we deels "namaken".
De kleuren van de muren en de deur doen natuurljk ook heel veel in het plaatje.
Het "houten" blad van 1 blijft, we willen de grijze massa wel afdoende breken en houden wel van hout.
Ovens gaan ook naar 1 kant.
Apparatuur is bekend en ik heb voor mezelf al een tabelletje met diverse kortingspercentages liggen >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iAt4y-Ul8CJxRomtqFd19HoWB8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v9uKqdADhwbUQkBgKd37RcEZ.jpg?f=user_large
Variant zonder tussenstollen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLhvh9EihdtwLAYHg4zGVRFBAys=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hU4Ni0cd9uieC7ppIeiDmJ0s.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elw

elw

mitsumark schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 10:30:
[...]

Lijkt mij ook behoorlijk aan de prijs, maar hier moet de "cheque" nog vanaf?
(die is namelijk gewoon een wassen neus, die korting kun je normaal ook bedingen)
Er moet nog een cheque van 6.000 af. Maar goed, dan moeten ze dat maar niet zo presenteren. Ik wil onderhandelen op deze prijs natuurlijk. Ben benieuwd naar jouw mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 16:24
macfocus schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 18:56:
[...]

90%?!?!
Niks aanbetalen.

Meeste keukenzaken hanteren geen aanbetaling, maar wel 100% betaling voor levering/plaatsen. Dus sowieso niet achteraf.

Limbids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
elw schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:21:
[...]

Er moet nog een cheque van 6.000 af. Maar goed, dan moeten ze dat maar niet zo presenteren. Ik wil onderhandelen op deze prijs natuurlijk. Ben benieuwd naar jouw mening.
Dat weten zij dus ook. De prijs waarmee ze concureren van een andere zaak is dus 6000 euro lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elw

elw

SquareOne schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:30:
[...]

Dat weten zij dus ook. De prijs waarmee ze concureren van een andere zaak is dus 6000 euro lager.
Maar is 20k niet alsnog aan de hoge kant? Stel je haalt er 6k van de 14k (kasten en kookeiland af dan zit je nog op 8000 voor de kasten. Ik zag een soortgelijke keuken in dit topic (wel uit 2017) voor 6k verkocht worden.

Ik vind het lastig om een beeld te krijgen waar de ruimte zit in de onderhandeling. Lijkt me dat er nog wel iets af moet kunnen, los van de cheque die er af gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
  • Laatst online: 01-12-2024
Limbids schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:26:
[...]

Meeste keukenzaken hanteren geen aanbetaling, maar wel 100% betaling voor levering/plaatsen. Dus sowieso niet achteraf.
De 3 keukenzaken waar ik was geweest net zo. betalen voor levering maar niets aanbetalen.

De huidige keuken is het 90% betalen op de dag van plaatsen en 10% nadien (als alles naar wens is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
Stalensnuitje schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 09:45:
[...]

Ligt natuurlijk geheel aan hoeveel werk het is, wat er aangepast dien te worden, etc.

Elektra doe ik zelf bij mijn keuken omdat ik nogal een pietleut ben en genoeg broddelwerk heb gezien, zeker dat wat niet gelijk in het zicht is, verwacht 2 dagen mee bezig te zijn

Bij ons ligt de keuken er 1 maand uit, maar de woonkamer word ook aangepakt en vloer

1 dag voor leeghalen keuken/woonkamer, plintjes demonteren, gordijnrails, behang afstomen (zelf)
2 dagen voor elektra verleggen, incl paar wcd's naar beneden in de woonkamer (zelf)
2 dagen voor stukadoor (voorstrijk doe ik zelf)
2 dagen om de oude vloer uit de cementdekvloer te breken + egaliseren
2 dagen voor vloerverwarming frezen / aanleggen
2 dagen voor sleuven vullen + egaliseren+ leggen PVC vloer
2 dagen voor renovilesbehang + schilderwerk
2 dagen keuken

Hier en daar nog wat uitloopdagen is gewoon een maandje en dan nog verlichting, gordijnen, meubels, plintjes, spouwmuurisolatie. maar dan kunnen we er in ieder geval weer wonen

In de garage hebben we een mini oven geregeld, een 2-pits inductieplaat en andere zaken dus we zitten het prima uit :)

[ Voor 57% gewijzigd door joostbo op 09-02-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
joostbo schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:12:
[...]

De 3 keukenzaken waar ik was geweest net zo. betalen voor levering maar niets aanbetalen.

De huidige keuken is het 90% betalen op de dag van plaatsen en 10% nadien (als alles naar wens is)
Die -door mij genoemde- 90% is inderdaad voor leveren. Volgende week geleverd en 3 dagen van te voren 90% betalen.

Vraag komt met name voort uit het niet weten of/en welke apparatuur er geleverd gaat worden. Of 10% dan wel volstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Source90 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:17:
[...]

Die -door mij genoemde- 90% is inderdaad voor leveren. Volgende week geleverd en 3 dagen van te voren 90% betalen.

Vraag komt met name voort uit het niet weten of/en welke apparatuur er geleverd gaat worden. Of 10% dan wel volstaat.
De 90/10 verhouding is gebaseerd op alles leveren en een bedrag achterhouden voor alles wat niet naar wens is na installatie. Is het wel naar wens, dan betaal je.
Het mogelijk niet leveren van apparatuur is daarin helemaal niet verdisconteerd. Stel je voor dat je nog een half jaar moet wachten op je ovens, vaatwasser en koelkast. Dat ga je nooit compenseren met die 10%. Nog los van dat je dan geen stok meer achter de deur hebt voor alles wat bij installatie kan misgaan (en waar die 10% voor bedoeld is).
Dus als zij levering van apparatuur losknippen, dan knip jij dat los van de 90% aanbetaling. Anders heb je geen enkel drukmiddel meer. Gezien ontwikkelingen met apparatuur zou ik dat drukmiddel niet zomaar uit handen willen geven. Wat als zij de apparatuur überhaupt niet kunnen leveren, maar jij kan het wel elders bestellen. Hoe krijg je je geld dan terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostbo
Source90 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:17:
[...]

Ik heb in de keukenzaak wel vertrouwen, voor mij zou het wel volstaan die 10%. Keukenzaak heeft immers ook die dingen al betaald en is voor hun al vervelend genoeg dat alles veel te lang duurt. Hun zullen er ook alles aan doen om zsm te leveren. zij hebben er ook niets aan als ze niet kunnen uitleveren. Denk dat ze de druk echt wel voelen ;) zeker een lokale keukenzaak waar wij hebben besteld die het van goede mond-op-mond reclame moet hebben. Maar die 10% is al snel minder dan de niet geleverde apparatuur inderdaad.

overigens heb ik de apparatuur al 100% aanbetaald want dan gingen ze gelijk bestellen om er zo zeker van te zijn dat het geleverd word. Opslag gebeurd dan wel bij hun. Heb wel getwijfeld om dat ook hier te doen om zo dit ook daadwerkelijk in het bezit te hebben. Maar dat neemt wel erg veel ruimte weer in beslag. Ook hier heb ik vertrouwen in dat het goed komt

[ Voor 14% gewijzigd door joostbo op 09-02-2022 13:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Loft
  • Laatst online: 15:32
macfocus schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:03:....

Iemand nog tips?
Bij ons is de deur van de KK tot boven aan. De KK zelf is echter net 1 maat kleiner, waardoor wij een vak hebben boven de KK waar wij voorraad hebben staan. Visieel dus 1 geheel, de KK deur moet echter open om het vak daarboven te gebruiken.
In de praktijk werkt dat gewoon goed.

Succes met onderhandelen. Ziet er mooi uit! (2e is esthetisch iets mooier)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Loft schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:39:
[...]

Bij ons is de deur van de KK tot boven aan. De KK zelf is echter net 1 maat kleiner, waardoor wij een vak hebben boven de KK waar wij voorraad hebben staan. Visieel dus 1 geheel, de KK deur moet echter open om het vak daarboven te gebruiken.
In de praktijk werkt dat gewoon goed.

Succes met onderhandelen. Ziet er mooi uit! (2e is esthetisch iets mooier)
Zoiets denk ik ook aan. Ik vermoed dat je 221/178 cm hebt oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwhnm89
  • Laatst online: 17:26
macfocus schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:20:
[...]

Laatste is ook veel mooier, dus die gaan we deels "namaken".
De kleuren van de muren en de deur doen natuurljk ook heel veel in het plaatje.
Het "houten" blad van 1 blijft, we willen de grijze massa wel afdoende breken en houden wel van hout.
Ovens gaan ook naar 1 kant.
Apparatuur is bekend en ik heb voor mezelf al een tabelletje met diverse kortingspercentages liggen >:)

[Afbeelding]
Variant zonder tussenstollen

[Afbeelding]
De koof boven je eiland, hoe hoog wordt die? En welke type afzuigkap ga je nemen?
Zie dat je ook een novy plafondunit wil, ik wil mijn koof namelijk zo laag/smal mogelijk houden..

Twijfel nog tussen de 6811 (smaller) en de 6831 (stiller & zuiniger maar breder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

N.a.v. zo'n Novy afzuiger.
Er zjn van die vrijhangende.
Maar dat ziet er in mijn ogen alleen goed uit als die centraal boven je kookeiland hangt.

Afbeeldingslocatie: https://www.keukenstudio.nl/images/nieuws/novy/Novy%20Mood.jpg

Maar als je kookplaat helemaal links zit bijvoorbeeld, dan werk dit centraal hangen waarschijnlijk niet.
Of is het toch zo krachtig dat de afzuiger alsnog de geuren en dampen wegzuigt.

Ik weet dat ik de afzuiger ook links kan hangen, maar de vraag gaat dus of de afzuiger alsnog goed zijn werk doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deurtje1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09-2024
iwhnm89 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:23:
[...]

De koof boven je eiland, hoe hoog wordt die? En welke type afzuigkap ga je nemen?
Zie dat je ook een novy plafondunit wil, ik wil mijn koof namelijk zo laag/smal mogelijk houden..

Twijfel nog tussen de 6811 (smaller) en de 6831 (stiller & zuiniger maar breder).
@iwhnm89 deze hebben wel verschillende inbouwhoogtes
6811 - 19,5 cm
6831. - 31,9 cm

De compact line is de dunne inbouw van 19,5. Heb deze zelf ook, bevalt erg goed. Platte afvoerbuis past mooi door de constructie (220*89).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
iwhnm89 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:23:
[...]

Exacte type moet ik je even schuldig bijven. Ik denk een 90 cm met licht en in RVS.
De lampjes van een Novy zijn overigens lelijk, maar goed, hoe vaak kijk je naar boven...
Bij Novy kan je de motor bij eenaantal typen ergens anders ophangen.... (FF de website/brochure checken, zie https://www.novy.com/pim/...2021-04-30%2015_33_01.pdf Pagina 4 staat een adapter zie ik.

Edit, Deurtje1 was me voor...
Dus ik denk dat je met een cm of 20 weg kunt komen. waarbij ik er vanuit ga dat je naar buiten wilt afzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Rzaan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:27:
Maar dat ziet er in mijn ogen alleen goed uit als die centraal boven je kookeiland hangt.

[Afbeelding]

Maar als je kookplaat helemaal links zit bijvoorbeeld, dan werk dit centraal hangen waarschijnlijk niet.

Ik weet dat ik de afzuiger ook links kan hangen, maar de vraag gaat dus of de afzuiger alsnog goed zijn werk doet.
Ik zou altijd afzuigen boven de plaat anders wordt het echt heel veel minder efficiënt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:05

Mijn verhaal met hun ken je uit PM's, maar ik heb niet het idee gehad dat ze minder hard lopen als het bedrag groter/kleiner is. Het zijn en blijven Duitsers, dus die komen hun verplichtingen wel na - je moet misschien alleen even wachten. Een oven die er wel of niet is kunnen ze niet zoveel aan doen, en zijn ze afhankelijk van externe factoren. Die komt dan niet sneller je keuken in als je meer geld achter houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
lizard87 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:52:
[...]

Mijn verhaal met hun ken je uit PM's, maar ik heb niet het idee gehad dat ze minder hard lopen als het bedrag groter/kleiner is. Het zijn en blijven Duitsers, dus die komen hun verplichtingen wel na - je moet misschien alleen even wachten. Een oven die er wel of niet is kunnen ze niet zoveel aan doen, en zijn ze afhankelijk van externe factoren. Die komt dan niet sneller je keuken in als je meer geld achter houdt.
Had ook zo'n idee inderdaad!
Was meer vanwege een eerdere opmerking dat met dat geld de oven elders (wel op voorraad) aangeschaft kan worden.
En MF is natuurlijk al zo transparant qua apparatuur prijzen, dat ik niet exact weet wat de prijs van de oven is.
Ik heb een erg scherpe prijs voor mijn keuken (zeker gezien de apparatuur), echter wel een totaalprijs en niet specifiek per onderdeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iwhnm89
  • Laatst online: 17:26
macfocus schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:35:
[...]

Exacte type moet ik je even schuldig bijven. Ik denk een 90 cm met licht en in RVS.
De lampjes van een Novy zijn overigens lelijk, maar goed, hoe vaak kijk je naar boven...
Bij Novy kan je de motor bij eenaantal typen ergens anders ophangen.... (FF de website/brochure checken, zie https://www.novy.com/pim/...2021-04-30%2015_33_01.pdf Pagina 4 staat een adapter zie ik.

Edit, Deurtje1 was me voor...
Dus ik denk dat je met een cm of 20 weg kunt komen. waarbij ik er vanuit ga dat je naar buiten wilt afzuigen.
Ik zuig niet naar buiten af, maar ga nog een recirculatiebox toevoegen. Ik bekijk die adapter even...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
macfocus schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:22:
[...]

Zoiets denk ik ook aan. Ik vermoed dat je 221/178 cm hebt oid?
~ 236 inclusief plint
Het vak zelf is ~ 31 cm hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
Rzaan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:27:

[Afbeelding]

Volgens mij kan dit zo geen afzuiger zijn. Alleen recirculatie. Er is immers geen afvoer naar buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Loft schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 17:24:
[...]

Volgens mij kan dit zo geen afzuiger zijn. Alleen recirculatie. Er is immers geen afvoer naar buiten
Recirculatie dan.
Novy noemt het zelf een afzuigkap.
Maar je snapt toch wat ik bedoelde?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
Rzaan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 00:11:
[...]

Met bloed, zweet en ergernis bezig geweest met floorplanner.
Heb het niet onder de knie, maar er is toch wat uitgekomen wat enigszins recht doet aan de plattegronden.
Eentje zoals de situatie nu ongeveer is.
Zal vast her en der een paar centimeter verschil zitten.
En kwam erachter dat ik geen voordeur, geen toilet en - belangrijk - geen ramen aan de voorzijde had getekend.
Maar dit zitten er dus allemaal wel.

[Afbeelding]

En dan de situatie zoals we hem nu denken te willen.
Ook de ramen aan de straatzijde staan ingetekend. Toilet en voordeur ontbreken nog steeds.
Grootste veranderingen:
- Uitbouw van ± 1.50 over de hele achterzijde van de woning.
- Muur tussen hal en 'nieuwe keuken' stukje opgeschoven.
- Muur tussen bijkeuken (ruimte linksboven) en 'oude keuken' flink opgeschoven.
- Open haard weg.
- Verticale balk is een roomdivider en de belangrijkste steunmuur.

[Afbeelding]

De keuken die ik getekend heb, is een wand van 300 x 60.
Kookeiland van 240 x 120.
Ruimte tussen wand en eiland is ± 100
Ruimte tussen eiland en raam is ± 95
Misschien zouden we dat laatste nog wat in kunnen korten en dan het eiland 10 of 15 cm langer.
Ik heb de boel omgegooid, want ik vind het eiland te klein. Hier wat voorbeelden.

304cm eiland, 308cm wand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOBoCaBgV5XdDNxL8wC7lbE0ha4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TH5X1wyCeNaDvWdB8noZzVPw.png?f=user_large

364cm eiland, ±4m20 wand in een nis. Servieskast tegen gangmuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BuYPs5f5G3sTz94Pm6tr2g1ie4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MjlFMydI57rsKnx7pqVp1M4z.png?f=user_large

364cm eiland, ±424cm wand in een nis. Lage kast onder de ramen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1On0t5aOQpaX7zQkvi-ni4e7GLA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xJlWLcT8lW8jveVW3VX1WuD0.png?f=user_large

En dan de laatste, die ook nog eens pittig ingewikkeld is. Ik had zin om eens een beetje tegendraads te doen. >:)

De dragende muur moet je deels weg zien te halen. Ook heb ik een tafel van 300cm ingetekend hier. Rechtsonder een ruimte voor de TV en een lekkere hangbank. Erachter een lage kast en dan linksonder speelruimte voor de kiddo(s) of misschien een werkplek ofzo.
Rechtsboven heb je nog een onwijze berg ruimte om iets te doen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Sp2lVO1KoHF8JCGMZ09RzPfHfw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZHdJCn5hemrHHdUNXC7xDADI.png?f=user_large

Of zo, maar nu ben ik klaar hoor :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkDZdQgC9QKSbjzAqwFsIfjrrr8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/w3oExkFlDVD8bFVfHFlFCALg.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 09-02-2022 19:10 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:41

thijsco19

KTM 990 SMT

franssie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 01:15:

[Afbeelding: pendant lamp balk]
Mooie lamp!
Waar heb je deze vandaan?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

thijsco19 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:36:
[...]

Mooie lamp!
Waar heb je deze vandaan?
Dank.

Er zijn veel aanbieders maar uiteindelijk (lang zoeken) kreeg ik bij led-gigant een goede prijs (minder dan EUR 400 omdat ze toen een 15% kortingsactie hadden voor een 150cm model, 9x9cm balk) - zit een HUE strip in wat voor mij belangrijk was vanwege integratie van de andere lampen in keuken en huis. Ik zie ze ook voor EUR 800+ langskomen dus was rondzoeken loont zeker.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 09-02-2022 19:46 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:41

thijsco19

KTM 990 SMT

franssie schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:42:
[...]

Dank.

Er zijn veel aanbieders maar uiteindelijk (lang zoeken) kreeg ik bij led-gigant een goede prijs (minder dan EUR 400 omdat ze toen een 15% kortingsactie hadden voor een 150cm model, 9x9cm balk) - zit een HUE strip in wat voor mij belangrijk was vanwege integratie van de andere lampen in keuken en huis. Ik zie ze ook voor EUR 800+ langskomen dus was rondzoeken loont zeker.
Was al bang dat ze redelijk prijzig zouden zijn..

Brengt mij wel op ideeën om zoiets zelf te maken. Het is in ieder geval een mooie stijl.
Rzaan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:00:
[...]

Denk als je iemand vindt die goede houtbewerkingsmachines heeft, je voor onder de € 100 klaar bent.
Zeker als je gewoon met vaste ophangsystemen werkt.
Wil je lamp keer op keer willen verstellen in hoogte, zul je naar zo'n systeem moeten zoeken.
Ja, zoiets is redelijk simpel te maken.
Gleuf in de balk frezen met een bovenfrees waar de ledstrip in komt. Aan de bovenkant een gat maken voor de voeding / driver. 2 stukkies staal in vorm buigen en dan of een kettinkje of touwtje of staaldraad naar plafond.
Moeilijkste zal nog zijn om een mooie balk uit te zoeken. :D

Zit nu wel te denken dat ik waarschijnlijk nergens plek heb voor een zo een lamp. :P

[ Voor 37% gewijzigd door thijsco19 op 09-02-2022 20:04 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

thijsco19 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:54:
[...]

Was al bang dat ze redelijk prijzig zouden zijn..

Brengt mij wel op ideeën om zoiets zelf te maken. Het is in ieder geval een mooie stijl.
Denk als je iemand vindt die goede houtbewerkingsmachines heeft, je voor onder de € 100 klaar bent.
Wil je lamp keer op keer willen verstellen in hoogte, zul je naar zo'n systeem moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Rzaan schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 20:00:
[...]

Ik heb zelf iets gemaakt. Wel een ronde berkenstam en de draden er los omheen gedraaid. Plafondplaat had ik al hangen van de oude lampen.
Zal idd iets van 100,- gekost hebben. Dat is dus met 5 losse fittingen. En filamentlampen zijn duur..

Een balk en en bovenfrees doen wonderen als je een ledstrip wilt inbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@thijsco19
@macfocus

Een Hue ledlicht kost je al richting de EUR 80, Balk 9x9x150 van eikenhout of vergelijkbaar haal je ook niet voor 30 EUR.
Als je de tools hebt (en die heb ik overigens) dan nog moet je de voeding vervangen, ruimte voor die voeding en controlller uirfrezen, twee beugels plaatsen en alles.
Dus ja het kan goedkoper maar het is wel veel werk (met wel het voordeel dat als je het zelf maakt je het hout bij een fijnhouthandel kan uitzoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Floor-is schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:44:
[...]

Ik heb de boel omgegooid, want ik vind het eiland te klein. Hier wat voorbeelden.
Veel dank voor de moeite.
Ik heb gisteren uren lopen klooien met 2 plattegronden en jij komt thuis van je werk en maakt dit effe.
Frustrerend.

Ik ga ze goed bestuderen.
Pagina: 1 ... 317 ... 526 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1