Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:49
koelkast schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:11:
***members only***

Wat vinden jullie van deze opstelling / materiaal en prijs?
Paar opmerkingen:
- Misschien is het de render, maar persoonlijk vind ik het niet mooi dat je een koof laat maken en dat die dan niet aansluit op het plafond.Een koof maak je wat mij betreft om de keuken "in te bouwen" in de muur. Maar dat doe je nu juist net niet.
- De koof lijkt me verder erg duur voor 200 euro de strekkende meter, zeker als het niet wordt afgewerkt.
- Apparatuur is zeker duur. Ik zat op 11.000 maar dan wel allemaal A-merk apparatuur van Siemens/Bora en incl. wijnklimaatkast (Liebherr) en stoomoven (Siemens IQ700) erbij. Kwaliteit van Bauknecht afzuiging is mij onbekend
- Kunststof werkblad lijkt me een nette prijs, als je naar composiet/keramiek/dekton gaat kom je minimaal op het dubbele uit

Ik ken je budget niet, en kan dus moeilijk zeggen of er ruimte is om duurdere keuzes te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:30
***members only***

Prijzen zijn niet helemaal meer te vergelijken, sinds die volgens mij sinds mijn offerte 3x over de kop zijn gegaan.
Desalniettemin vind ik dit bizar veel geld voor deze keuken.

Onze keuken:
Source90 in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Zit uiteindelijk op €26.500 met bak/stoomoven, 60cm oven, vaatwasser en kookplaat hoogste lijn van Miele en de koelkast/vriezer van Liebherr. Incl. Quooker.
3.6m kastenwand, nis met composiet werkblad en eiland van 250x100 met composiet werkblad.

Zou eens kijken bij een andere keukenzaak als ik jou was :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:28
Flatisa schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:40:
Ik lees hier soms mee en zie dat de afzuigkap best een discussiepunt is. Ik kwam laatst dit wetenschappelijk onderbouwd artikel tegen: https://adoc.pub/wtcb-een...2c956c9ea31ff9131789.html

Staat veel in over de effecten van bochten, buitenkleppen, flexibel/star etc. De conclusie is eigenlijk dat het buizenstelsel en de kleppen veel en veel meer invloed heeft dan de kwaliteit van de afzuigkap. Ik heb de Weibel muurkast gehaald voor € 450. Werkt allemaal prima tegen tocht, geluid en natuurlijk voor de afzuiging. Volledig luchtdicht. Enige wat ik wel merk is dat in een WTW huis er in de badkamer flinke rioollucht te ruiken is als de afzuigkap op stand 2 of 3 (normaal gebruik ik 1), heeft waarschijnlijk iets met onderdruk te maken. Verdwijnt als je de kraan even aanzet na gebruik afzuigkap. Ook moet de woonkamer deur open zodat er tenminste wat lucht uit de rest van het huis komt om af te zuigen.

Volgende keer zou ik daarom toch de koppeling met de WTW wagen. Nog stiller en geen last van onderdruk de hele tijd.
Moet hier toch even wat over vragen hoor.

Je geeft aan dat je een flinke rioollucht in de badkamer hebt als de de afzuiging aan hebt (gehad), maar dit verdwijnt als je de kraan even open zet.

Er is geen alarmbelletje gaan rinkelen tot heden?

Het klinkt alsof de ontluchting van je riolering ergens paden kruis met je ventilatiesysteem en dat is euh, hoe zeg je dat netjes? Euhm.. Niet de bedoeling, buitengewoon schadelijk, niet toegestaan volgens elke vorm van bouwen/bouwbesluit en anderszins bestaande documentatie over hoe ventilatie hoort te werken.

Als je vervolgens zegt dat het beter wordt als je een kraan open zet ergens, dan zou dat betekenen dat de ontluchting van de riolering bovendien open komt als je de ventilatie aanzet. En daar kan je weer hele andere interessante conclusies aan verbinden.

Ik weet niet hoe oud je huis is, wie het heeft aangelegd en hoe lang geleden enzo. Maar ik zou persoonlijk toch wel heftig hard aan de nodige alarmbellen gaan trekken.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Floor-is schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:37:
[...]

Moet hier toch even wat over vragen hoor.

Je geeft aan dat je een flinke rioollucht in de badkamer hebt als de de afzuiging aan hebt (gehad), maar dit verdwijnt als je de kraan even open zet.

Er is geen alarmbelletje gaan rinkelen tot heden?

Het klinkt alsof de ontluchting van je riolering ergens paden kruis met je ventilatiesysteem en dat is euh, hoe zeg je dat netjes? Euhm.. Niet de bedoeling, buitengewoon schadelijk, niet toegestaan volgens elke vorm van bouwen/bouwbesluit en anderszins bestaande documentatie over hoe ventilatie hoort te werken.

Als je vervolgens zegt dat het beter wordt als je een kraan open zet ergens, dan zou dat betekenen dat de ontluchting van de riolering bovendien open komt als je de ventilatie aanzet. En daar kan je weer hele andere interessante conclusies aan verbinden.

Ik weet niet hoe oud je huis is, wie het heeft aangelegd en hoe lang geleden enzo. Maar ik zou persoonlijk toch wel heftig hard aan de nodige alarmbellen gaan trekken.
toon volledige bericht
Lucht kiest de weg van de kleinste weerstand. Als je huis potdicht is gebouwd, zou het goed kunnen dat via de afvoer van de wastafel de weg van de minste weerstand is. Je moet dan of een raam open zetten of op een andere manier de toevoer regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
Ambianz schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:56:
Na eerder advies gehad te hebben in dit topic wat betreft apparatuur zit ik nog even met een kwestie.

Het gaat vooral even om de vaatwasser, het advies is om te kiezen voor bosch/siemens/miele over het algemeen. Echter als ik ga zoeken op bosch/siemens in dit topic lees ik overal dat er hier mensen zijn geweest die de helft van het apparatuur niet geleverd hebben gekregen met levertijd onbekend.

Mijn keukenzaak geeft aan dat ze dan ook geen bosch/siemens leveren, miele is buiten budget. Ga ik een "slechte koop" doen met een AEG vaatwasser? Keuken zit qua prijs rond de 16k. Keukenzaak geeft aan ook prima mee te werken als ik zelf een vaatwasser bestel, dit gaat me een hoop gedoe opleveren uiteraard (levering, + moet de sleutel van de woning nog ontvangen, dus allemaal gewoon niet ideaal)

Zelfde geldt voor een oven maar in iets mindere mate. Daarbij zijn we sowieso al wel prima om te settelen voor een wat goedkoper merk (en die dus wel leverbaar zijn) aangezien we geen gekke dingen doen. Een keer een ovenschaal of broodjes afbakken dan heb je het wel gehad.

Wat hebben andere zoal gedaan die wellicht in dezelfde soort situatie zaten?
Het gaat voor ons (nog?) niet op, maar ik kan je ons plan wel vertellen :)

Primair bestellen we wat we willen hebben, maar hebben ook een budget voor 'uitwijk'.

Uitwijk kan zijn:
  • Primair: Uit voorraad bij dezelfde of een andere leverancier een machine kopen met vergelijkbare of betere specificaties. Dit mag dan ook een ander merk zijn.
  • Secundair, als het écht niet anders kan: Tijdelijk de bestaande vaatwasser (zonder front dan waarschijnlijk ook) hergebruiken, of als die gesneuveld is een cheap ding van marktplaats halen
Wij hebben nu gekozen voor een NEFF vaatwasser, maar een Siemens of een Bosch (hell Gaggenau) kan ook als die beter leverbaar zijn, is immers dezelfde fabrikant.
Als die niet beschikbaar zijn, dan kunnen we uitwijken naar Miele en als dat niet mogelijk is, dan ga ik Barry bellen en vragen welke optie er nog over is :P

Als het <2 weken wachten is, dan kunnen we overwegen (heel) tijdelijk de bestaande vaatwasser te gebruiken, tijdelijk met de hand af te wassen of er een van MP af te halen.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Z___Z schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:41:
[...]

Lucht kiest de weg van de kleinste weerstand. Als je huis potdicht is gebouwd, zou het goed kunnen dat via de afvoer van de wastafel de weg van de minste weerstand is. Je moet dan of een raam open zetten of op een andere manier de toevoer regelen.
Dan hebben we het echt over bizarre onderdruk he? Want voor de deuren van toiletten en badkamers geldt dat deze natuurlijke ventilatie moeten toestaan. (Of nouja gold misschien, want ik ben ook niet 100% bij en het is mijn vak niet).

Logische redenatie is ook dat om een ruimte af te kunnen zuigen, deze niet luchtdicht mag (of kan) zijn gebouwd. Anders ga je eigenlijk alleen maar proberen de boel vacuum te trekken. Of anders gezegd: dan moet je zelf altijd de deur openzetten als je in die ruimtes bent (geweest).

Zullen je gasten leuk vinden ook: 'Hey als je naar de WC gaat, laat die even op een kiertje staan, anders werkt de afzuiging niet'. 8)7

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostbo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
***members only***

De prijs van de koof is wel heel erg hoog. Ik begrijp sowieso niet wat het idee van deze koof is. Die zou ik gelijk weghalen.

Of gewoon na plaatsing van de keuken en timmerman vragen om het gelijk mooi af te timmeren op maat en alles gelijk aan het plafond door te trekken om echt een 'inbouw effect' te creëren. (wat je nu niet hebt) Dat is waarschijnlijk nog goedkoper ook dan deze optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Floor-is schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:48:
[...]

Dan hebben we het echt over bizarre onderdruk he? Want voor de deuren van toiletten en badkamers geldt dat deze natuurlijke ventilatie moeten toestaan. (Of nouja gold misschien, want ik ben ook niet 100% bij en het is mijn vak niet).

Logische redenatie is ook dat om een ruimte af te kunnen zuigen, deze niet luchtdicht mag (of kan) zijn gebouwd. Anders ga je eigenlijk alleen maar proberen de boel vacuum te trekken. Of anders gezegd: dan moet je zelf altijd de deur openzetten als je in die ruimtes bent (geweest).

Zullen je gasten leuk vinden ook: 'Hey als je naar de WC gaat, laat die even op een kiertje staan, anders werkt de afzuiging niet'. 8)7
Als je normaal balansventilatie hebt, heb je geen problemen in de badkamer. Ga je in de keuken afzuigen bovenop de WTW afzuigen krijg je onderdruk. Hoe beter je huis lucht dicht is gemaakt hoe beter WTW werkt, hoe minder goed je in de keuken naar buiten kan afzuigen zonder extra toevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Rzaan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 10:39:
Ik ken veel mensen die een stoomoven hebben.
Ik ken maar weinig mensen die een stoomoven gebruiken.
Ik ken er nog minder dan 'weinig' die de stoomoven gebruiken om meerdere (verschillende) zaken tegelijk te bereiden :X

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
Source90 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:27:
[...]

Asperges (zeker de wat betere kwaliteit, direct van het land) zijn ook een mooi voorbeeld. Enkele minuten in de stoomoven vs koken in de pan. Man man man, wereld van verschil.
Kan niet wachten tot ik die kan proberen! Ben echt wild van asperges :9

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
***members only***

Primaire reactie op je bericht:
  • Die koof zo kan echt heel tof zijn, maar ik denk dat je dan wel de hoogte moet hebben. Als je minder dan 40cm tussen plafond en koof hebt zou ik liever hogere kasten en een op het plafond aansluitende koof willen hebben :)
  • Kunststof werkblad kan echt prima en prachtig zijn, wel moet je er rekening mee houden dat het wat sneller lijkt te beschadigen (meer zichtbaar) vanwege de hardheid van het materiaal. En je kunt er geen (hele) warme spullen op zetten omdat het plastic dan kan gaan loslaten/bobbelen/smelten. (Ook moet je er niet met secondenlijm in de buurt komen, dat krijg je er nooit meer uit :X)
  • Apparatuur lijkt mij persoonlijk nogal prijzig, maar misschien is dit de allerduurste serie van het merk. Wij hebben voor dat geld top-lijn van NEFF: Oven met stoominjectie, manshoge koelkast en vriezer, warmhoudlade en de vaatwasser. Bovendien een Bora X Pure, Quooker Combi+ RVS Flex én de spoelbak (Franke composiet, 72cm breed).
  • De prijs voor die koof is stevig, zeker als je nog moet stucen en sausen. Maar is ook logisch, want niet primaire ding van de gemiddelde keukenleverancier.
  • Werkblad kan je zo duur maken als je behoefte aan hebt, maar reken dat composiet en keramiek waarschijnlijk de prijs minimaal zullen verdubbelen (waarschijnlijk ruim meer dan dat).
  • Inductie met afzuiging: merken komen telkens dichter bij elkaar in de buurt. De algemene stelling is dat je met Bora altijd wel goed zit, dat Novy goede oplossingen heeft en dat in de bovenkant van het aanbod van Siemens/Bosch/Neff(/Gaggenau) je ook prima zaken doet, ook Miele heeft prima spul. Dat gezegd hebbende: ook 'mindere merken' kunnen heel goede spullen leveren! (Maar dat weet ik niet.
Algemeen: als je al schrikt van deze prijs, dan is een upgrade in werkblad en apparatuur geen route naar een goedkopere totaalprijs. Sowieso niet bij deze leverancier, maar waarschijnlijk ook niet (flink) bij anderen. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J1981
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 25-08-2024
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:22:
Dekton eigenaren, hebben jullie inmiddels al een beetje vertrouwen in jullie werkblad?

Bij ons is de keuken nu een week geplaatst, met een 12mm dekton opgedikt naar 50mm werkblad. Met composiete balkjes als onderlijming.

Als je er op tikt op de stukken waar geen onderlijming zit klinkt het net als een glazen plaat. Wat dus een beetje eng voelt, alsof je er absoluut heel voorzichtig mee moet omgaan.

Ervaringen? :)
Wij hebben ons werkblad (ook 12mm opgedikt naar 50mm) nu zo'n 2 maanden in gebruik. Ik heb eigenlijk helemaal niet het idee dat het 'hol' of fragiel klinkt. Heb net even staan tikken op het blad (zag er vast vrij debiel uit :X ) en moet zeggen dat dit overal hetzelfde klinkt. Zowel aan de randen als in het midden waar hij 'vrij' ligt.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat ik er nog elke dag onwijs blij mee ben. Bloedhete ovenschotels direct op het werkblad zetten, no problem. Een boterham doorsnijden zonder snijplak/bord eronder te leggen, no problem. En ik doe er echt niet heel voorzichtig mee, het is immers een gebruiksvoorwerp. Heerlijk blad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lebbe02
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
@koelkast Wij hebben nu 1 jaar die "luxe" bauknecht oven (zonder stoom) en bijbehorende koffiemachine. voor de oven de volgende plus/minpunten:

Plus:
Veel ruimte binnenin en telescopische geleiders
Uiterlijk en greeploos
Kerntemperatuurmeter
Snel warm
Vrij stil
Broodrijsstand

Min:
Programma's kerntemperatuur niet geweldig, binnentemperatuur bij bijvoorbeeld kip is 10 graden boven de ideale kerntemperatuur.
Loopt vaak vast, herstart duurt 1 a 2 minuten maar je kan dan alles vaak opnieuw instellen.
Mobiele app is erg matig en besturing op afstand moet elke keer weer opnieuw ingeschakeld worden om met de app aan te zetten. Verliest soms ook opeens de wifi verbinding.
Geen pyrolyse, dus niet geweldig schoon te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
lebbe02 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:32:
@koelkast Wij hebben nu 1 jaar die "luxe" bauknecht oven (zonder stoom) en bijbehorende koffiemachine. voor de oven de volgende plus/minpunten:

Plus:
Uiterlijk en greeploos
Kerntemperatuurmeter
Snel warm
Vrij stil
Broodrijsstand

Min:
Programma's kerntemperatuur niet geweldig, binnentemperatuur bij bijvoorbeeld kip is 10 graden boven de ideale kerntemperatuur.
Loopt vaak vast, herstart duurt 1 a 2 minuten maar je kan dan alles vaak opnieuw instellen.
Mobiele app is erg matig en besturing op afstand moet elke keer weer opnieuw ingeschakeld worden om met de app aan te zetten. Verliest soms ook opeens de wifi verbinding.
toon volledige bericht
Gebruik je die kerntemperatuur veel? heb het niet in mijn nieuwe oven zitten en heb niet het idee dat ik daar veel mee mis eigenlijk. Voor die ene keer per jaar dat ik een groot stuk vlees of vis in de oven leg gebruik ik mijn huis- tuin- en keuken-kernthermometertje wel is mijn idee nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostbo
Blik1984 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:43:
[...]

Gebruik je die kerntemperatuur veel? heb het niet in mijn nieuwe oven zitten en heb niet het idee dat ik daar veel mee mis eigenlijk. Voor die ene keer per jaar dat ik een groot stuk vlees of vis in de oven leg gebruik ik mijn huis- tuin- en keuken-kernthermometertje wel is mijn idee nu.
Ik heb het nu wel op de oven, maar gebruik het bijna nooit. Al zeker een jaar of 5 niet meer gebruikt.

sterker nog; ik heb gewoon zo'n insteek metertje voor minder dan 10 euro en dat werk ook prima. Alleen slaat de oven niet af als de binnentemperatuur is bereikt en moet je het zelf even in de gaten houden. maar dat metertje kun je dus ook gebruiken voor de BBQ. Voor mij persoonlijk zou ik een oven er niet om laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lebbe02
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:43:
[...]

Niet vaak, kabel is erg dik en daardoor niet fijn om in het vlees te prikken. Gebruik het alleen voor grote stukken vlees en leest wel makkelijk af op het scherm, nauwkeurigheid lijkt ook prima en het vlees blijft zeer sappig, maar mag wel meer kleur hebben aan de buitenkant. In het nieuwe huis dan ook geen vereiste en wil ik een "Meater" kopen op bluetooth die ook gebruikt kan worden op de bbq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
joostbo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:47:
[...]

Ik heb het nu wel op de oven, maar gebruik het bijna nooit. Al zeker een jaar of 5 niet meer gebruikt.

sterker nog; ik heb gewoon zo'n insteek metertje voor minder dan 10 euro en dat werk ook prima. Alleen slaat de oven niet af als de binnentemperatuur is bereikt en moet je het zelf even in de gaten houden. maar dat metertje kun je dus ook gebruiken voor de BBQ. Voor mij persoonlijk zou ik een oven er niet om laten staan.
Dat was ook mijn gedachte, heb nu zo'n ikea-ding die ik ook kan gebruiken voor tijdens het koken en voor de bbq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Zoals paar post hierboven gezegd; heb hem zelf maar enkele malen gebruikt en met Kerst was/is het handig met een kalkoen o.i.d. Meer dan dat gebruik ik hem ook niet.

Bij de nieuwe oven zit hij er weer bij, geen keuze; komt standaard bij deze oven die gekozen is voor andere opties. Wellicht werkt die van Miele fijner, maar betwijfel of ik hem meer zal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:26
Voor de recirculatiekiezers onder ons.
Iemand al eens gekeken naar de kosten van de filters?

Nou zegt men eens per 3 à 5 jaar, maar met prijzen tot 355,-!!! euro voor een koolstoffilter zou ik met toch nog even achter de oren krabben...
Daar komt dan ook nog een vetfilter bij zo af en toe van een 65,-.

Voor dat geld kan je prima een afzuiging naar buiten realiseren. (16 jaar /4 wissels = ± 900,- als ik het een beetje middel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:58
macfocus schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:20:

Nou zegt men eens per 3 à 5 jaar, maar met prijzen tot 355,-!!! euro voor een koolstoffilter zou ik met toch nog even achter de oren krabben...

Voor dat geld kan je prima een afzuiging naar buiten realiseren. (16 jaar /4 wissels = ± 900,- als ik het een beetje middel.
Volgens mij ca. 1x per jaar vervangen a 100 euro
https://www.bora.com/nl/n...show/bora-x-pure-1/puakf/

Dus voor dat geld zou je inderdaad ook een afvoer naar buiten kunnen realiseren.
Wij hebben echter een nieuwbouwwoning waarbij we géén afvoer naar buiten kunnen en willen realiseren.
Vanuit de bouw was het geen optie. Om het achteraf te regelen hebben we geen zin in. Dan zit er niks anders op dan recirculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:23:
[...]

Paar opmerkingen:
- Misschien is het de render, maar persoonlijk vind ik het niet mooi dat je een koof laat maken en dat die dan niet aansluit op het plafond.Een koof maak je wat mij betreft om de keuken "in te bouwen" in de muur. Maar dat doe je nu juist net niet.
- De koof lijkt me verder erg duur voor 200 euro de strekkende meter, zeker als het niet wordt afgewerkt.
- Apparatuur is zeker duur. Ik zat op 11.000 maar dan wel allemaal A-merk apparatuur van Siemens/Bora en incl. wijnklimaatkast (Liebherr) en stoomoven (Siemens IQ700) erbij. Kwaliteit van Bauknecht afzuiging is mij onbekend
- Kunststof werkblad lijkt me een nette prijs, als je naar composiet/keramiek/dekton gaat kom je minimaal op het dubbele uit

Ik ken je budget niet, en kan dus moeilijk zeggen of er ruimte is om duurdere keuzes te maken
Dank voor je tip voor de koof, ja, we willen hem inderdaad inbouwen. Mogelijk ga ik het door een klusser laten doen, goed idee.
Qua apparatuur heb ik niet zoveel specifieke wensen, maar een kokendwaterkraan is een must, en ook een afzuiging ingebouwd. Het lastige is dat ik Bauknecht niet ken. De afzuiging moet gewoon goed zijn, en je kan het niet even proberen.....
Ik denk dat we eerst met kunststof gaan werken, mogelijk later ooit eens vervangen door iets anders, maar dat is langere termijn werk. Nu geen problemen met kunststof, behalve wat niet eens zo zichtbare krassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
lebbe02 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:32:

Plus:
Uiterlijk en greeploos
Kerntemperatuurmeter
Snel warm
Vrij stil
Broodrijsstand

Min:
toon volledige bericht
HIer staat wel pyrolyse op, dus het zal een ander model zijn. Maar een oven die vastloopt? Dat lijkt me irritant. Een app hoef ik voor mijn oven niet, en een kerntemperatuumeter ook niet. Goed dat je het aangeeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Floor-is schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:22:
[...]

Primaire reactie op je bericht:
  • Die koof zo kan echt heel tof zijn, maar ik denk dat je dan wel de hoogte moet hebben. Als je minder dan 40cm tussen plafond en koof hebt zou ik liever hogere kasten en een op het plafond aansluitende koof willen hebben :)
  • Kunststof werkblad kan echt prima en prachtig zijn, wel moet je er rekening mee houden dat het wat sneller lijkt te beschadigen (meer zichtbaar) vanwege de hardheid van het materiaal. En je kunt er geen (hele) warme spullen op zetten omdat het plastic dan kan gaan loslaten/bobbelen/smelten. (Ook moet je er niet met secondenlijm in de buurt komen, dat krijg je er nooit meer uit :X)
  • Apparatuur lijkt mij persoonlijk nogal prijzig, maar misschien is dit de allerduurste serie van het merk. Wij hebben voor dat geld top-lijn van NEFF: Oven met stoominjectie, manshoge koelkast en vriezer, warmhoudlade en de vaatwasser. Bovendien een Bora X Pure, Quooker Combi+ RVS Flex én de spoelbak (Franke composiet, 72cm breed).
  • De prijs voor die koof is stevig, zeker als je nog moet stucen en sausen. Maar is ook logisch, want niet primaire ding van de gemiddelde keukenleverancier.
  • Werkblad kan je zo duur maken als je behoefte aan hebt, maar reken dat composiet en keramiek waarschijnlijk de prijs minimaal zullen verdubbelen (waarschijnlijk ruim meer dan dat).
  • Inductie met afzuiging: merken komen telkens dichter bij elkaar in de buurt. De algemene stelling is dat je met Bora altijd wel goed zit, dat Novy goede oplossingen heeft en dat in de bovenkant van het aanbod van Siemens/Bosch/Neff(/Gaggenau) je ook prima zaken doet, ook Miele heeft prima spul. Dat gezegd hebbende: ook 'mindere merken' kunnen heel goede spullen leveren! (Maar dat weet ik niet.
Algemeen: als je al schrikt van deze prijs, dan is een upgrade in werkblad en apparatuur geen route naar een goedkopere totaalprijs. Sowieso niet bij deze leverancier, maar waarschijnlijk ook niet (flink) bij anderen. :)
toon volledige bericht
Aha, hogere kasten klinkt interessant. Is het standaard om tot 2.05 te gaan? Zijn hogere kasten een bepaalde standaard? Ik zie ze bijv. bij IKEA tot 240 hoog. Plafond is 260, dus dat zou misschien nog wat mooier zijn.
En inderdaad, ik wil een soort inbouw-effect creëren. Die koof kan ik ook beter door iemand anders laten maken, of zelf aan de klus ;)

Voor werkblad zal kunststof nu wel voldoende zijn, we doen er nu al 10 jaar mee, en ik heb niet het idee dat ik iets mis (zitten wel paar krassen op).

Qua apparatuur heb ik niet zoveel specifieke wensen, maar afzuiging naar onderen is wel een must bij een eiland. Qua andere producten ben ik IKEA wirlpool gewend en dat functioneert, behalve de vaatwasser, na 12 jaar nog prima en naar tevredenheid. Wel is het belangrijk dat de vaatwasser beetje zuinige programma's heeft en niet teveel lawaai maakt, volgens mij is bauknecht dan wel prima.

Ik zit nog wel te twijfelen over de koel- en vriesopties. We hebben nu 2 kleine tafelmodel koelkasten (1 in keuken en 1 in kelder) en een diepvries van 150 hoog. Dan is het wel lastig om terug te gaan naar een forse koelvriescombi. Toch maar een grote koelkast en een diepvries elders parkeren, denk ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
SquareOne schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:25:
[...]

Dus voor dat geld zou je inderdaad ook een afvoer naar buiten kunnen realiseren.
Wij hebben echter een nieuwbouwwoning waarbij we géén afvoer naar buiten kunnen en willen realiseren.
Vanuit de bouw was het geen optie. Om het achteraf te regelen hebben we geen zin in. Dan zit er niks anders op dan recirculatie.
Your milage may vary. Afhankelijk van hoe vaak je kookt en wat je kookt kan dat 1x per jaar ook 2x per jaar worden of 1x per 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
SquareOne schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:25:
[...]

Voor mij (o.a.) de reden geweest om naar Miele te gaan. Miele heeft een 10-laags filter en kan je in de oven regenereren. Gaat 3 jaar mee volgens Miele. Kost circa €200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online

Wanneer moet je het vetfilter vervangen? Ik heb het nog nooit gedaan, gewoon altijd in de vaatwasser gestopt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Nog een vraag, over de indeling van onze keuken in een nieuwbouwwoning. Ik heb eens wat zitten tekenen (ja, het is een wat slordige en globale weergave vanuit ikea planner, het gaat even om de opstelling en globale maten).

Onze benedenverdieping is alleen keuken en eetkamer, de woonkamer zit boven. Totaal 38 m2 de ruimte voor een keuken en een eettafel.
Op basis daarvan hebben we een aantal indelingen getekend en bedacht wat het beste bij ons past (gezin met kinderen). Een kookeiland is dan wel gaaf, lekker uitzicht tijdens het koken, echt een leefruimte, maar je zit best midden in de ruimte (ook vlakbij deuren naar het terras). Wel minder opbergruimte, voor mijn gevoel, dan bij een hoek- of parallelopstelling. In dat laatste geval lijken 4 of 5 hoge kasten mogelijk. Opbergruimte vinden we wel belangrijk.

We willen een grote koelkast (vriezer staat elders), een grote oven (denk ik), maar ook lekker wat werkruimte...

De tafel past mooi op het smalle stuk, maar tegelijk zit je weer verder van het terras / licht af.
Qua looproutes zijn er nogal wat verschillen. Alles ligt nog open, maar binnenkort moeten er wel aansluitingen geregeld worden (die zitten standaard aan de muur bij de gang rechtsonder). Tot nu toe een hoek- en een eilandopstelling laten tekenen.

Op basis van de schetsen vinden we het lastig om te kiezen. Misschien hebben jullie nog wat inspiratie / ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxvSE39liP35B1K9tEP-Tw42RYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nof5vwCx1jnxuQD5ypH7Xpb4.png?f=fotoalbum_large
5x hoge kasten van 60 cm (niet helemaal goed getekend), werkblad van 3.60

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jm_apoVo14-G5Heh35uCCHv7bU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AeCvLAMTsnnpdJvQFeGAOMnb.png?f=fotoalbum_large
eiland van 95x240 cm, wandzijde een nis van 180 cm, 3x hoge kasten aan weerskanten, dus totaal 360 cm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0piKrG8avJnNcG9fnFliAGMbRA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TEr8JOjY0lfnMq9YXzQMWGKi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVQULwVvBd2ZCqIs8LRObHZ9H9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n0ZUblxkZt8CzNeDaS5l9nLl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door koelkast op 21-01-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Z___Z schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:47:
[...]

Wanneer moet je het vetfilter vervangen? Ik heb het nog nooit gedaan, gewoon altijd in de vaatwasser gestopt :?
Bij Novy staan ze in de webshop, dus dan neem ik aan dat ze af en toe vervangen moeten worden.
Maar idd, ik heb ook stalen en die gaan ook gewoon af en toe de vaatwasser in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:07
@koelkast Zonder maatvoering van de ruimte is het wat lastig inschatten. Parallel levert het meeste kastruimte op vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-05 16:19
koelkast schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:54:
Nog een vraag, over de indeling van onze keuken in een nieuwbouwwoning. Ik heb eens wat zitten tekenen (ja, het is een wat slordige en globale weergave vanuit ikea planner, het gaat even om de opstelling en globale maten).

Onze benedenverdieping is alleen keuken en eetkamer, de woonkamer zit boven. Totaal 38 m2 de ruimte voor een keuken en een eettafel.
Op basis daarvan hebben we een aantal indelingen getekend en bedacht wat het beste bij ons past (gezin met kinderen). Een kookeiland is dan wel gaaf, lekker uitzicht tijdens het koken, echt een leefruimte, maar je zit best midden in de ruimte (ook vlakbij deuren naar het terras). Wel minder opbergruimte, voor mijn gevoel, dan bij een hoek- of parallelopstelling. In dat laatste geval lijken 4 of 5 hoge kasten mogelijk. Opbergruimte vinden we wel belangrijk.

We willen een grote koelkast (vriezer staat elders), een grote oven (denk ik), maar ook lekker wat werkruimte...

De tafel past mooi op het smalle stuk, maar tegelijk zit je weer verder van het terras / licht af.
Qua looproutes zijn er nogal wat verschillen. Alles ligt nog open, maar binnenkort moeten er wel aansluitingen geregeld worden (die zitten standaard aan de muur bij de gang rechtsonder). Tot nu toe een hoek- en een eilandopstelling laten tekenen.

Op basis van de schetsen vinden we het lastig om te kiezen. Misschien hebben jullie nog wat inspiratie / ideeën?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Als ik het natel is een vakje 0.5 x 0.5 meter klopt dat? Ik zou voor de laatste opstelling gaan (D) en dan eventueel een barretje eraan (tafel iets verschuiven), dan krijg je verschillende hoekjes om lekker te zitten. De ruimte is er groot genoeg voor,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
amboly schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:06:
[...]

Als ik het natel is een vakje 0.5 x 0.5 meter klopt dat? Ik zou voor de laatste opstelling gaan (D) en dan eventueel een barretje eraan (tafel iets verschuiven), dan krijg je verschillende hoekjes om lekker te zitten. De ruimte is er groot genoeg voor,
1 tegel is 0.6 x 0.6, ik ga de maten er maar eens bijzetten, dat is makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 17:35
Hoi,

Vanwege de lockdown heb ik via internet een spoelbak REGINOX R26274 gekocht bij Keukenloods.
Ik heb een vermoeden dat het water en zut toch in de hoekjes blijft zitten. Ondanks er staat dat de de hoek 10 graden is.
Mijn vraag is. Hoe kan ik op de technische tekening zien dat de hoekjes ronder zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Z___Z schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:53:
[...]

Als je normaal balansventilatie hebt, heb je geen problemen in de badkamer. Ga je in de keuken afzuigen bovenop de WTW afzuigen krijg je onderdruk. Hoe beter je huis lucht dicht is gemaakt hoe beter WTW werkt, hoe minder goed je in de keuken naar buiten kan afzuigen zonder extra toevoer.
Dan alsnog moet je deur van de badkamer ook lichtdicht sluiten.

Heb je wel eens geprobeerd om het water uit een sifon te zuigen? Je moet daar echt je best op doen, dat is niet een kwestie van 1-2 honderd mbar onderdruk ;)
J1981 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:26:
[...]

Wij hebben ons werkblad (ook 12mm opgedikt naar 50mm) nu zo'n 2 maanden in gebruik. Ik heb eigenlijk helemaal niet het idee dat het 'hol' of fragiel klinkt. Heb net even staan tikken op het blad (zag er vast vrij debiel uit :X ) en moet zeggen dat dit overal hetzelfde klinkt. Zowel aan de randen als in het midden waar hij 'vrij' ligt.
Dikke kans dat jouw blad verlijmd ligt op een plaat, ik moet zeggen dat ik me niet verdiept heb in hoe dat normaliter gaat, maar dat lijkt mij het meest logische om te doen. Ook om puntbelasting op te kunnen vangen enzo :)
Verder kan ik alleen maar zeggen dat ik er nog elke dag onwijs blij mee ben. Bloedhete ovenschotels direct op het werkblad zetten, no problem. Een boterham doorsnijden zonder snijplak/bord eronder te leggen, no problem. En ik doe er echt niet heel voorzichtig mee, het is immers een gebruiksvoorwerp. Heerlijk blad!
Top man!

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:07
noud schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:27:
Hoi,

Vanwege de lockdown heb ik via internet een spoelbak REGINOX R26274 gekocht bij Keukenloods.
Ik heb een vermoeden dat het water en zut toch in de hoekjes blijft zitten. Ondanks er staat dat de de hoek 10 graden is.
Mijn vraag is. Hoe kan ik op de technische tekening zien dat de hoekjes ronder zijn?
Als ik de tekening bekijk staat er R10, dat is geen hoek van 10 graden, maar een bocht met een straal van 10mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is

Het vetfilter kan bij zo'n beetje alle merken en modellen toch gewoon in de vaatwasser? Als je die stuk maakt zal je een nieuwe moeten kopen, wat geldt voor elke vorm van afzuiging :)

Een koolstoffilter is een prijzig ding, ergens €80-125 en afhankelijk van hoeveel je die gebruikt zal je deze minimaal jaarlijks moeten vervangen. Als je de afschrijfperiode lang genoeg maakt zal het goedkoper zijn om afzuiging naar buiten toe, inclusief koof etc, te hebben.
Stiekem kan je de meeste koolstoffilters trouwens regenereren, daar zijn genoeg filmpjes over te vinden op jijbuis mocht je willen zoeken.

Een koolstoffilter van >125 heb ik nog niet in het wild gespot moet ik zeggen :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Floor-is schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:43:
[...]

Het vetfilter kan bij zo'n beetje alle merken en modellen toch gewoon in de vaatwasser? Als je die stuk maakt zal je een nieuwe moeten kopen, wat geldt voor elke vorm van afzuiging :)

Een koolstoffilter is een prijzig ding, ergens €80-125 en afhankelijk van hoeveel je die gebruikt zal je deze minimaal jaarlijks moeten vervangen. Als je de afschrijfperiode lang genoeg maakt zal het goedkoper zijn om afzuiging naar buiten toe, inclusief koof etc, te hebben.
Stiekem kan je de meeste koolstoffilters trouwens regenereren, daar zijn genoeg filmpjes over te vinden op jijbuis mocht je willen zoeken.

Een koolstoffilter van >125 heb ik nog niet in het wild gespot moet ik zeggen :)
Kan dit ook bij BORA filters? Nog nooit van gehoord eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
koelkast schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:40:
[...]

Aha, hogere kasten klinkt interessant. Is het standaard om tot 2.05 te gaan? Zijn hogere kasten een bepaalde standaard? Ik zie ze bijv. bij IKEA tot 240 hoog. Plafond is 260, dus dat zou misschien nog wat mooier zijn.
En inderdaad, ik wil een soort inbouw-effect creëren. Die koof kan ik ook beter door iemand anders laten maken, of zelf aan de klus ;)
Er is niet een 'echte standaard' voor de hoogte. Elk merk is anders ook.
Maar er zijn wel verschillende hoogtes leverbaar binnen de gammas van de verschillende fabrikanten en daar kan je eigenlijk altijd wel >230 kasthoogte vinden.
Voor werkblad zal kunststof nu wel voldoende zijn, we doen er nu al 10 jaar mee, en ik heb niet het idee dat ik iets mis (zitten wel paar krassen op).
De onze is dik 8 jaar oud, nog niet stuk. Als je het idee hebt dat het goed is: prima toch!
Qua apparatuur heb ik niet zoveel specifieke wensen, maar afzuiging naar onderen is wel een must bij een eiland. Qua andere producten ben ik IKEA wirlpool gewend en dat functioneert, behalve de vaatwasser, na 12 jaar nog prima en naar tevredenheid. Wel is het belangrijk dat de vaatwasser beetje zuinige programma's heeft en niet teveel lawaai maakt, volgens mij is bauknecht dan wel prima.
Nou als je niet zoveel wensen hebt dan is dit wellicht al een flinke stap. Ik ken het gamma niet van Bauknecht verder, dus kan je daar niet echt iets over vertellen. :)
Ik zit nog wel te twijfelen over de koel- en vriesopties. We hebben nu 2 kleine tafelmodel koelkasten (1 in keuken en 1 in kelder) en een diepvries van 150 hoog. Dan is het wel lastig om terug te gaan naar een forse koelvriescombi. Toch maar een grote koelkast en een diepvries elders parkeren, denk ik....
Mijn tip is dan wel om goed te kijken naar het energieverbruik. Wij hebben de fout gemaakt te besparen op de aanschafkosten en betalen dat nu dubbel en dwars terug door het verbruik. (We hebben een manshoge koelkast én vriezer buiten de keuken, gezamenlijk verbruik is absurd om het netjes te zeggen.)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
SquareOne schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:47:
[...]

Kan dit ook bij BORA filters? Nog nooit van gehoord eigenlijk.
Ik probeer het filmpje terug te vinden, maar slaag er niet echt in.. Ik ben bang dat het dus ofwel toch niet werkte en men het filmpje dat ik had gezien offline heeft gehaald, of ik het eenvoudigweg compleet verkeerd onthouden heb.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90

Zie ook Matomatisch in "Bora, het einde van de afzuigkap?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:52

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Weet jij (of iemand anders hier) of er ergens een showroom is waar een Dekton blad in betonlook te zien is?
Of een showroom waar meerdere keukens staan met een Dekton blad?

[ Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 21-01-2022 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 21:32
Rzaan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:02:
[...]

Weet jij (of iemand anders hier) of er ergens een showroom is waar een Dekton blad in betonlook te zien is?
Misschien bij Cosentino City in Amsterdam (https://www.cosentino.com/news/cosentino-city-amsterdam/)? Bedoel, als er een locatie is waar ze veel Dekton hebben liggen op groot formaat is het daar. Of ze ook betonlook hebben, geen idee, moet je even bellen.

[ Voor 5% gewijzigd door diabyte op 21-01-2022 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:02:
[...]

De verschillende bladenboeren zoals 123werkbladen.nl?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:16
Okee, dank voor jullie meningen over stoomovens en de keuze 45 of 60.
Dan heb ik nog een ander dilemma: welk materiaal voor een werkblad. En dan Fenix. Controversieel product, als ik de meningen erover lees. Of: het is een geweldig innovatief materiaal; oersterk en retestrak en makkelijk te onderhouden. Weg met composiet en al die ellendige pottenbakkers- en natuurproducten! Of: het is helemaal niks, want krassen en vlekken en het komt nooit meer goed.
Graag jullie gedachten daarover, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:33
Floor-is schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:48:
[...]

De afvoerbuis is maar 1.5 meter lang en de klep opent volledig waardoor de capaciteit maximaal is. Uit het pdfje blijkt ook dat zaken als buitenroosters en bochten de capaciteit hard raken, waardoor de situatie en dus de capaciteit zelden zo optimaal is als hier. Misschien dat ik er daarom meer last van heb in een redelijk luchtdicht huis. Ventilatie en riool raken elkaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
nomar109 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:11:
Dan heb ik nog een ander dilemma: welk materiaal voor een werkblad. En dan Fenix. Controversieel product, als ik de meningen erover lees. Of: het is een geweldig innovatief materiaal; oersterk en retestrak en makkelijk te onderhouden. Weg met composiet en al die ellendige pottenbakkers- en natuurproducten! Of: het is helemaal niks, want krassen en vlekken en het komt nooit meer goed.
Voor kastjes of het blad? Voor het blad durf ik het niet aan maar @Streamz is er heel tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:16
SquareOne schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:16:
[...]

Voor kastjes of het blad? Voor het blad durf ik het niet aan maar @Streamz is er heel tevreden mee.
Ja, blad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:53
Source90 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:45:
[...]
Voor mij (o.a.) de reden geweest om naar Miele te gaan. Miele heeft een 10-laags filter en kan je in de oven regenereren. Gaat 3 jaar mee volgens Miele. Kost circa €200.
Dit had novy ook maar is veranderd in vervangen na 900 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Ladypurple schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:22:
[...]

Dit had novy ook maar is veranderd in vervangen na 900 uur.
Ik gok dat je dan nog langer gebruik van het filter kan maken dan 3 jaar. Voor niet elk gerecht sta je een uur in de keuken tenslotte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Floor-is schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Er is niet een 'echte standaard' voor de hoogte. Elk merk is anders ook.
Maar er zijn wel verschillende hoogtes leverbaar binnen de gammas van de verschillende fabrikanten en daar kan je eigenlijk altijd wel >230 kasthoogte vinden.

[...]

De onze is dik 8 jaar oud, nog niet stuk. Als je het idee hebt dat het goed is: prima toch!

[...]

Nou als je niet zoveel wensen hebt dan is dit wellicht al een flinke stap. Ik ken het gamma niet van Bauknecht verder, dus kan je daar niet echt iets over vertellen. :)

[...]

Mijn tip is dan wel om goed te kijken naar het energieverbruik. Wij hebben de fout gemaakt te besparen op de aanschafkosten en betalen dat nu dubbel en dwars terug door het verbruik. (We hebben een manshoge koelkast én vriezer buiten de keuken, gezamenlijk verbruik is absurd om het netjes te zeggen.)
toon volledige bericht
Mooi, ik ga goed letten op energieverbruik van vaatwasser, koelkast en diepvriezer. Voor oven en inductieplaat lijkt me dat minder van belang...En volgende keer eens goed opletten op de hoogtes. Die plint kan ik ook zelf wel maken, denk ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedp
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-09-2023
[...]

Hier opgedikt naar 7 cm. Zelfde ervaring als j981. Ik heb zowel een keramisch werkblad als een composiet werkblad. Qua onderhoud en gebruik absoluut keramisch aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11:53
Source90 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:53:
[...]

Ik gok dat je dan nog langer gebruik van het filter kan maken dan 3 jaar. Voor niet elk gerecht sta je een uur in de keuken tenslotte :)
Novy geeft aan 3-5 jaar, maar of de naloop ook geregistreerd wordt? Een uur? Ws niet elke dag en als je buitenkoken zomers meetelt.... , maar ik houd wel van stoofpeertjes en pruttelvlees en daarnaast vergeet ik ook wel eens de kap uit te zetten :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Zo, even poging 2, nu met maten erbij ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZ6UfDjrUws39kN9DCD4stoWLCE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zxtmE0ybMGdcHdc7BbGOjFGd.png?f=fotoalbum_large

Al heel wat wijzer geworden in dit topic, nu weer een vraag om wijze raad.
Deze hele benedenverdieping van deze nieuwbouwstek kan ingericht worden als keuken/eetkamer (woonkamer komt verdieping erboven). Daarom in eerste instantie: lekker de ruimte, dus een kookeiland _/-\o_
Maar .... punt is nu dat we aan het tekenen zijn geweest met een kookeiland (95x240cm) in de eetkamer en kastenwand met koffienis aan de rechterwand. (360 cm). Maar waarom eigenlijk een kookeiland? We zijn een gezin van 5, niet persé echt kookliefhebbers (echt meer functioneel dan hobby), dochterlief bakt weleens wat, maar de boel moet wel netjes lijken...

Aangezien er openslaande tuindeuren vanuit eetkamer naar het terras komen, willen we daar wel van het licht genieten, en heb ik het gevoel dat we op die plek beter de (grote) eettafel kunnen plaatsen en de keuken in de ruimte waar hij ingetekend staat, in een parallelopstelling. Hoge kasten (3 of 4x) tegen muur gangzijde, of juist aan de andere zijde.

Maar ja, een kookeiland lijkt hip, parallel is wat suf en standaard voor ons gevoel :? We weten het even niet meer ...

Wat denken jullie van indelingsmogelijkheden en maten? Kookeiland: doen of niet? Nog leuke ideeën? Kortom: help!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
koelkast schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:30:

[Afbeelding]

Deze hele benedenverdieping van deze nieuwbouwstek kan ingericht worden als keuken/eetkamer (woonkamer komt verdieping erboven). Daarom in eerste instantie: lekker de ruimte, dus een kookeiland _/-\o_
Maar .... punt is nu dat we aan het tekenen zijn geweest met een kookeiland (95x240cm) in de eetkamer en kastenwand met koffienis aan de rechterwand. (360 cm). Maar waarom eigenlijk een kookeiland? We zijn een gezin van 5, niet persé echt kookliefhebbers (echt meer functioneel dan hobby), dochterlief bakt weleens wat, maar de boel moet wel netjes lijken...

Aangezien er openslaande tuindeuren vanuit eetkamer naar het terras komen, willen we daar wel van het licht genieten, en heb ik het gevoel dat we op die plek beter de (grote) eettafel kunnen plaatsen en de keuken in de ruimte waar hij ingetekend staat, in een parallelopstelling. Hoge kasten (3 of 4x) tegen muur gangzijde, of juist aan de andere zijde.

Maar ja, een kookeiland lijkt hip, parallel is wat suf en standaard voor ons gevoel :? We weten het even niet meer ...

Wat denken jullie van indelingsmogelijkheden en maten? Kookeiland: doen of niet? Nog leuke ideeën? Kortom: help!
toon volledige bericht
Kijk eens wat er gebeurt als je er een L keuken in het smalle deel in zet, waarbij de korte poot van de L de afscheiding tussen keuken en kamer is.
Toch een beetje eiland idee, je kijkt tijdens koken (of afwassen) naar de eetkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
macfocus schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 22:34:
[...]

Kijk eens wat er gebeurt als je er een L keuken in het smalle deel in zet, waarbij de korte poot van de L de afscheiding tussen keuken en kamer is.
Toch een beetje eiland idee, je kijkt tijdens koken (of afwassen) naar de eetkamer.
Ah, dus daar dan de kookplaat doen, bedoel je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
koelkast schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 23:06:
[...]

Zoiets.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6jmbdl-ne8d8GVULI99Y1pvo_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11LjHZIJIHWVC7pHKTsdt0MW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:09

Kijk even naar dit topic: iedereen en z'n moeder wil op dit moment een kookeiland, ongeacht of de ruimte daarvoor geschikt is, of dat het voor hun situatie praktische meerwaarde heeft. Als er dus iets standaard is op dit moment, is het weer zo'n afgezaagde opstelling met eiland en kastenwand, liefst in het matzwart.

Jullie gaan relatief weinig tijd doorbrengen in de keuken, dus het idee van 'vanuit de keuken in verbinding staan met de rest van de ruimte' is dan veel minder relevant dan als je verwacht uren te kokkerellen terwijl je tegelijk met gasten wilt kunnen praten.

Maak voor jezelf even een lijstje: waar gebruik je de keuken voor? Gezin van 5, als dat jonge kinderen zijn wil je misschien vooral investeren in een wasbak en kraan makkelijk bereikbaar om vieze handen en snoeten te wassen zonder er een waterballet van te maken. Als je dan iedere keer eerst om een barretje heen moet lopen is dat onpraktisch. Als het pubers zijn, wil je misschien juist relatief meer uitgeven aan een grote oven waar 5 pizza's tegelijk in kunnen. Etcetera.

Kortom: kies niet wat iedereen nu kiest (het matzwarte eiland van nu is de oranje/bruine keuken van de jaren 70 - nu hip, over 20 jaar onbegrijpelijk), maar kies wat voor jou het meest praktisch is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Anakha schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 06:40:
[...]

Kijk even naar dit topic: iedereen en z'n moeder wil op dit moment een kookeiland, ongeacht of de ruimte daarvoor geschikt is, of dat het voor hun situatie praktische meerwaarde heeft. Als er dus iets standaard is op dit moment, is het weer zo'n afgezaagde opstelling met eiland en kastenwand, liefst in het matzwart.

Jullie gaan relatief weinig tijd doorbrengen in de keuken, dus het idee van 'vanuit de keuken in verbinding staan met de rest van de ruimte' is dan veel minder relevant dan als je verwacht uren te kokkerellen terwijl je tegelijk met gasten wilt kunnen praten.

Maak voor jezelf even een lijstje: waar gebruik je de keuken voor? Gezin van 5, als dat jonge kinderen zijn wil je misschien vooral investeren in een wasbak en kraan makkelijk bereikbaar om vieze handen en snoeten te wassen zonder er een waterballet van te maken. Als je dan iedere keer eerst om een barretje heen moet lopen is dat onpraktisch. Als het pubers zijn, wil je misschien juist relatief meer uitgeven aan een grote oven waar 5 pizza's tegelijk in kunnen. Etcetera.

Kortom: kies niet wat iedereen nu kiest (het matzwarte eiland van nu is de oranje/bruine keuken van de jaren 70 - nu hip, over 20 jaar onbegrijpelijk), maar kies wat voor jou het meest praktisch is.
toon volledige bericht
Vind dat je sommige zaken wel heel zwart-wit neerzet. Kleuren zijn altijd veranderlijk qua mode, en het is logisch dat men daarin meegaat met de mode. Een paar jaar geleden was het wit, een paar jaar daarvoor was het hoogglans en zo krijg je iedere paar jaar iets nieuws wat in de mode is. Gelukkig is daar een vrij simpele oplossing voor om de kleuren aan te passen, en dat is wrappen (voor de keukenkastjes, niet voor het blad). Daarnaast gaat de gemiddelde keuken toch geen 20+ jaar mee, dus in de tussentijd is die keuken allang een keer geupgrade naar iets nieuws.

Verder wel met je eens over de hipheid vh eiland. Een eiland is in een grote ruimte heel mooi en praktisch, maar je ziet te vaak een eiland gepropt worden in een te kleine ruimte.

Verder zou ik een keuken vooral kiezen en indelen op de situatie nu en ook rekening houden met de komende 10 jaar. Je kleine kids worden groot en daar heb je nu ook al rekening mee te houden voor de toekomst. Dan kun je nu beter al wat dingen upsizen. Zeker als je je keuken uitzoekt voor een nieuwbouwwoning, die wellicht pas over 2 jaar gerealiseerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Laatst online: 09:24

Zeeuw

5.6

Ladypurple schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:12:
[...]

Het lijkt me niet de bedoeling dat er zoveel vet uitgeblazen wordt dat je het ziet, dan schort er vgm wat aan de vetfilters. Belangrijk is de diameter , afstand en aantal bochten.
Laatst lag er een druppel vet op het gasfornuis...bleek zo door een naad van de afzuigmotor te druppelen.
Keuken zal op leeftijd zijn, zat al in het huis toen we het kochten. Nu opzoek naar iets nieuws voor in de aanbouw.

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Anoniem: 36835 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:22:

Bij ons is de keuken nu een week geplaatst, met een 12mm dekton opgedikt naar 50mm werkblad. Met composiete balkjes als onderlijming.
Kan die opdikking ook aan 4 zijden (bij een kookeiland) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Blik1984 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:20:
[...]

Vind dat je sommige zaken wel heel zwart-wit neerzet. Kleuren zijn altijd veranderlijk qua mode, en het is logisch dat men daarin meegaat met de mode. Een paar jaar geleden was het wit, een paar jaar daarvoor was het hoogglans en zo krijg je iedere paar jaar iets nieuws wat in de mode is. Gelukkig is daar een vrij simpele oplossing voor om de kleuren aan te passen, en dat is wrappen (voor de keukenkastjes, niet voor het blad). Daarnaast gaat de gemiddelde keuken toch geen 20+ jaar mee, dus in de tussentijd is die keuken allang een keer geupgrade naar iets nieuws.

Verder wel met je eens over de hipheid vh eiland. Een eiland is in een grote ruimte heel mooi en praktisch, maar je ziet te vaak een eiland gepropt worden in een te kleine ruimte.

Verder zou ik een keuken vooral kiezen en indelen op de situatie nu en ook rekening houden met de komende 10 jaar. Je kleine kids worden groot en daar heb je nu ook al rekening mee te houden voor de toekomst. Dan kun je nu beter al wat dingen upsizen. Zeker als je je keuken uitzoekt voor een nieuwbouwwoning, die wellicht pas over 2 jaar gerealiseerd is
De kids zitten nu al in de puberfase + één kleuter. Maar hangen nu vooral op hun eigen kamer ;)

Hoewel we een kookeiland erg mooi vinden, staan het me tegen dat het relatief veel ruimte kost (bij ons zou het precies passen), je minder flexibel bent in plaats van bijv. eettafel, en je de rommel gelijk moet opruimen (hier staat een koffiemachine, airfryer en blender permanent in de hoekkeuken. Dat zou ook anders kunnen, maar op een eiland kan dat niet. Hooguit een koffiemachine in de bijpassende wand.

Dat een parallel opstelling met schiereiland (dus l vorm) minder hip is, zou kunnen. Die opstelling hadden we in eerste instantie ook bedacht, hoewel, aan de andere want, maar dat doen we sowieso niet qua looproutes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Laatst online: 08:10
[small]
Deze hele benedenverdieping van deze nieuwbouwstek kan ingericht worden als keuken/eetkamer (woonkamer komt verdieping erboven).
(….)
Hoe willen jullie deze mooie ruimte gaan gebruiken? Is het puur als keuken met eettafel, of wordt het een leefruimte waar je een groot deel van de dag bent (in de lente/zomer nog meer dan in herfst/winter). Is het een plek waar je kinderen aan tafel schuiven om huiswerk te maken, waar je met vrienden een biertje drinkt, of snelt iedereen na de maaltijd naar boven en is de woonkamer de ruimte waar je grotendeels verblijft?
Als het bedoeld is als leefruimte, zou ik inderdaad een parallelkeuken maken, eventueel met een barretje voor een snel ontbijt of voor iemand die de kok gezelschap houdt. Zo laat je de brede ruimte voor een mooie grote ‘leeftafel’ die de hele dag door de centrale plek voor je gezin wordt.
Als het bedoeld is als eetruimte en ‘overdekte kluslocatie’ en niet meer dan dat, zou ik de ruimte vooral heel praktisch inrichten. Een eettafel, een speelplek voor kinderen als er wordt gekookt en een functionele keuken.
Een eiland zou ik alleen doen als je dat echt erg mooi vindt. Het is niet in alle opzichten even praktisch en het neemt veel ruimte in beslag, inclusief ruimte eromheen.

Edit: lees dat je kinderen nu pubers zijn. Mijn pubers zouden echt avond en halve nacht in zo’n leefruimte bivakkeren zonder ouderlijk toezicht. Nu idd op hun kamer, maar zo’n ruimte met koelkast en tv bij de hand: alle vrienden verzamelen!

[ Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 22-01-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Juist. Leuk als je lekker van je afkijkt tijdens het koken. En ook af en toe een puber op bezoek krijgt. Maar dan zonder barkrukken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Rzaan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:34:
[...]

Ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Vind dat altijd zo zonde van de ruimte zo'n barretje. Gewoon lekker parallel of U met kasten van max 120/140cm hoog zodat het zicht nergens belemmerd word. Lekker ruimtelijk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
nomar109 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 19:11:
Fenix is fantastisch! Maar wel voor je fronten, niet voor je werkblad vind ik. De combinatie van de hardheid en de prijs is hier het probleem dat ik zie. Het is te kwetsbaar :) Als je met een dergelijk budget iets bijzonders wilt, kijk dan naar HiMacs, dat kan je namelijk eenvoudig repareren door gewoon een stuk eruit te laten zagen en een nieuw deel erin te laten plakken. Naadloos ook omdat het te ‘lassen’ is. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Heb je hetzelfde huis als @emreupdates gekocht? Volgens mij wel namelijk. Okay, je keuken is 30cm breder, maar jullie hebben zelfs hetzelfde luik voor de vloerverwarming..

Daar tekende ik dit in: Floor-is in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

[ Voor 4% gewijzigd door Floor-is op 22-01-2022 10:45 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Rzaan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:34:
[...]

Jup :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
net terug van keukenboer twee.

Deze zelf laten bedenken hoe de ruimte ingedeeld kan worden alleen meegegeven fan ee een eiland wilden en een afzuigkap met afvoer naar buiten. Tevens wat globale showroom voorbeelden genoemd met leuke elementen.

Daar kwam onderstaande uit.
We hebben nog geen prijzen een apparatuur benoemd (behalve wat voor machines er in moet komen.)

Zelf worden we hier wel vrolijk van. Anders dan het ontwerp van de 1e winkel.
Wel is het zo, dan we hier de kleuren niet makkelijk konden vinden, wat bij de ander juist heel makkelijk ging.
Als ik het goed heb gaat het hier om Rotpunkt.
Vereist wel wat beperkt omleggen van wat elektra omdat 5 schakelaars verplaatst moeten worden naar de zijkant van de keuken.
Eventueel als we met het erplaatsen van de toegansdeuren uitkomen, kan de nis nog een kast breder worden (180 ipv 120)

De tafel wordt gewoon een losse tafel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98g6kl7na2f9T-rRYszPj-rNBAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyqYG1u3kHL1vGAbEMFHKNGN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQf82MUAkAL_6g_atZVo5ffh6Lw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Djj0tsk98FVFuVxfCJ3L9l4C.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door macfocus op 22-01-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
koelkast schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 23:06:
[...]

Yep. Bijgaand een voorbeld van mijn huidige (25 jaar oude) keuken.
De zooi lijkt erger als het is en de foto’s zijn ff hapsnap gemaakt :*) , dus…. 😇Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylAfYxs0eSpIL0yt6noGImYSCKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8rBfoESz7UEA6iBQOfAtEFH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zWePD7gavaaH2VubzmEuT-3l2E0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvHmPDeGt2qDX7tVmqMuzW5D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door macfocus op 22-01-2022 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-04 14:54
@macfocus erg onhandig. Koken zo op de hoek.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Valt wel mee denk ik, de meeste platen kun je nog wel 15-20cm van de kant leggen bij een kast van 90 breed.
Tevens is het geen looproute.

Ik vind dit ontwerp een stuk beter dan de vorige, met een kleiner eiland.
Je kunt er ook aan denken om het eiland tegen de muur te zetten en de tafel los.
Wellicht afhankelijk van wat je in de kasten doet.

[ Voor 24% gewijzigd door mitsumark op 22-01-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Klinkt goed, dat materiaal.

Ik wil mijn keuken deels zelf gaan bouwen, en zou graag een betonnen blad willen.
Dat ga ik zelf maken (Vooral omdat het me leuk lijkt, maar het scheelt flink in de prijs)
Als nu toch achteraf blijkt dat het materiaal beton toch niet bevalt (krassen of vlekken), dan sloop ik het eruit en kan ik altijd nog een Dekton blad bestellen.
Misschien wederom in betonkleur, maar misschien ben ik die kleur dan ook wel zat en kies ik iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
mitsumark schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:40:
Valt wel mee denk ik, de meeste platen kun je nog wel 15-20cm van de kant leggen bij een kast van 90 breed.
Tevens is het geen looproute.

Ik vind dit ontwerp een stuk beter dan de vorige, met een kleiner eiland.
Je kunt er ook aan denken om het eiland tegen de muur te zetten en de tafel los.
Wellicht afhankelijk van wat je in de kasten doet.
Nog steeds onhandig...koken op de hoek

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barry
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
*knip*
Het topic gebruiken we aub niet voor commerciële doeleinden.

[ Voor 99% gewijzigd door tweakduke op 24-01-2022 14:04 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
mevrouwKees_1 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:16:
[...]

We zitten echt te dubben en dat gaat vooral over de plaats van de vaatwasser. Zoals hier op de hoek met als consequentie dat het 60/60/90/90 wordt en als je de plaat recht boven de kast wilt, ie op de hoek ligt, of:
120/60/120 warbij de vaatwasser in het midden komt en je dus minstens 15 cm naast de plaat hebt. Wat meer ruimte ernaast zou idd praktischer zijn,
We willen een plaat met minstens 15 posities, dus 90cm breed.

Mij lijkt de vaatwasser in het midden niet zo handig. Zie ik dat verkeerd?
Alternatief kan ie in de wand, maar dat lijkt me helemaal onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
mevrouwKees_1 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 16:16:
[...]

Hoe wilde je dat dan doen bij een willekeurig eiland met spoelbak en kookplaat?
Beide hoeken 60, daartussen nog spoelbak, kookplaat en snijruimte, dan heb je bijna 4 meter nodig...
Imo kan op de hoek prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
macfocus schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 12:47:
Zelf worden we hier wel vrolijk van. Anders dan het ontwerp van de 1e winkel.
Ik vind het mooi ruimtelijk opgezet zo! Eiland komt mooi uit, zowel bij zicht vanuit tuin als bij binnenkomst. Ik deel wel een beetje de mening van @mevrouwKees_1, de kookplaat zit erg dicht op de rand ingetekend. Ik denk dat je wel ruimte hebt om er nog 30 cm aan vast te knopen (300 ipv 270 nu?). Eiland schuift daarmee op naar rechts en helemaal links heb je zo een extra kastje voor kruiden, klein keukengerei, misschien stopcontact in la voor de staafmixer etc.
Andere oplossing is kookplaat en spoelbak wisselen. Ik denk dat dat voor de mensen aan tafel ook gezelliger is (en ook voor jezelf). Maar mogelijk heeft locatie kookplaat met afvoer/leiding te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-04 00:20
Dat gaat vast goed komen! Wij hebben onze keuken van de week bij KL besteld, maar een volgende keer zou ik dat niet weer doen.

Blij dat wij voor het laatste stukje in het traject @Barry hebben ingeschakeld, om de laatste details recht te zetten met KL.

[ Voor 33% gewijzigd door tweakduke op 24-01-2022 14:05 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
mitsumark schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:52:
[...]

Hoe wilde je dat dan doen bij een willekeurig eiland met spoelbak en kookplaat?
Beide hoeken 60, daartussen nog spoelbak, kookplaat en snijruimte, dan heb je bijna 4 meter nodig...
Imo kan op de hoek prima.
Niet spoelen en koken op eiland tenzij je significant ruimte hebt voor afleggen en opruimen. ..dat is nu juist het probleem van een eiland als het eigenlijk niet groot genoeg is..

Ik heb er een bloedkhekel aan als ik geen aflegruimte heb voor mijn vieze lepels etc. en krap sta te hannessen met snijden etc..Dus geen eiland hier, maar schier en spoelen niet op eiland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
mevrouwKees_1 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:55:
[...]

Niet spoelen en koken op eiland tenzij je significant ruimte hebt voor afleggen en opruimen. ..dat is nu juist het probleem van een eiland als het eigenlijk niet groot genoeg is..

Ik heb er een bloedkhekel aan als ik geen aflegruimte heb voor mijn vieze lepels etc. en krap sta te hannessen met snijden etc..Dus geen eiland hier, maar schier en spoelen niet op eiland.
Hier idem. Ik zou zelf ook een spoelbak in de nis maken en een koffienis helemaal rechts in de keuken, maar ja, het is (helaas) niet mijn keuken.
(We zitten voorlopig nog even aan huidige locatie vast qua studie/school/werk/hobby’s van de pubers, maar zodra die binding weg is, gaan we op zoek naar een huis met zo’n grote aparte leefkeuken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
macfocus schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:51:
[...]

We zitten echt te dubben en dat gaat vooral over de plaats van de vaatwasser. Zoals hier op de hoek met als consequentie dat het 60/60/90/90 wordt en als je de plaat recht boven de kast wilt, ie op de hoek ligt, of:
120/60/120 warbij de vaatwasser in het midden komt en je dus minstens 15 cm naast de plaat hebt. Wat meer ruimte ernaast zou idd praktischer zijn,
Suggestie, van links naar rechts (op jouw ontwerp):
Vaatwasser 60
Spoelbak 60
Ladenblok 90
Kookplaat 90
Extra kastje 30

Spoelbak in nis, vaatwasser ernaast in wand kan ook echt wel. Hoe ziet je wand er nu uit qua indeling?
Voordeel daarvan is ook dat je losse vaat van je eiland, uit het zicht, kunt wegzetten. Eventueel maak je een klein spoelbakje op eiland, (voor tijdens koken, glaasje water etc) en een grotere in de nis voor echt spoelwerk en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Toke_gt schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:05:
[...]

Suggestie, van links naar rechts (op jouw ontwerp):
Vaatwasser 60
Spoelbak 60
Ladenblok 90
Kookplaat 90
Extra kastje 30

Spoelbak in nis, vaatwasser ernaast in wand kan ook echt wel. Hoe ziet je wand er nu uit qua indeling?
Voordeel daarvan is ook dat je losse vaat van je eiland, uit het zicht, kunt wegzetten. Eventueel maak je een klein spoelbakje op eiland, (voor tijdens koken, glaasje water etc) en een grotere in de nis voor echt spoelwerk en zo.
In één keer ff reageren op meerdere reqcties:
Toke_gt schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:54:
[...]

Ik vind het mooi ruimtelijk opgezet zo! Eiland komt mooi uit, zowel bij zicht vanuit tuin als bij binnenkomst. Ik deel wel een beetje de mening van @mevrouwKees_1, de kookplaat zit erg dicht op de rand ingetekend. Ik denk dat je wel ruimte hebt om er nog 30 cm aan vast te knopen. Eiland schuift daarmee op naar rechts en helemaal links heb je zo een extra kastje voor kruiden, klein keukengerei, misschien stopcontact in la voor de staafmixer etc.
Andere oplossing is kookplaat en spoelbak wisselen. Ik denk dat dat voor de mensen aan tafel ook gezelliger is (en ook voor jezelf). Maar mogelijk heeft locatie kookplaat met afvoer/leiding te maken?
Spoelbak en kookplaat omdraaien zou idd wellicht kunnen. Even kijken of dat qua routing nog handig is.
(Is inmiddels door de vrouw des huizes afgeschoten als niet handig, kan je niet meer vanaf de zijkant bij de kookplaat)
Leidingen is geen issue, moet ik toch laten omleggen.
Eiland 30 cm breder kan idd ook.
Dan kom ik op:
90/330/210/110
Loopruimte links/eiland/tafel/loopruimte rechts (kleinste afstand)
Past dus.
Eiland zelf kan dan 60/60/90/120 of 60/60/90/90/30 worden
Evt. kan loopruimte links ook 80 denk ik, dat scheelt weer 10 cm bij de tafel/muur

Spoelbak/vaatwassser in de nis was mijn eerste idee, maar is door beide keukenboeren “afgeschoten” als niet handig ivm overdracht tussen koken en spoelen, natte vloer e.d.
Zou wel een hoop verlegwerk schelen qua water en afvoer, hoeft er alleen maar elektra naar het eiland.

Wandindeling wordt:
60/60/120/60/60
Vriezer/kasten+oven1/ nis met planken/kasten+oven2/koelkast
Waarbij er mogelijk ruimte komt om de wand 60breder te maken en zo de nis 180 te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door macfocus op 22-01-2022 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:51
Ik las in dit topic al eea over levertijdenissues, maar (zonder het topic volledig door te pluizen) ik kreeg vandaag bij de keukenboer expliciet te horen dat "als ik dit jaar mijn keuken nog compleet wilde hebben, ze Siemens en Bosch echt afraden", het zou liggen aan het feit dat die beiden vertikken om wifi functies weg te laten.

Ik wacht nog even komende week af wat de prijs wordt, die offerte doen we nu op basis van AEG apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
macfocus schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:24:
[…]
Spoelbak/vaatwassser in de nis was mijn eerste idee, maar is door beide keukenboeren “afgeschoten” als niet handig ivm overdracht tussen koken en spoelen, natte vloer e.d.
Is ook zo, vandaar tussenoplossing met kleine spoelbak op eiland.

Waarom wil de vrouw des huizes vanaf de zijkant bij de kookplaat? Ik kan me even niks bij die beweegreden voorstellen, maar het is pure nieuwsgierigheid. Als zij er een voordeel in ziet, is die plaat op de hoek een mooie oplossing. Eventueel in kast van 120, dan heb je toch iets extra ruimte voor een lepel, uitstekende steel, pannenlap, kruiden etc. In dit geval vooral handig als je rechtshandig bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
Toke_gt schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:59:
[...]

Is ook zo, vandaar tussenoplossing met kleine spoelbak op eiland.

Waarom wil de vrouw des huizes vanaf de zijkant bij de kookplaat? Ik kan me even niks bij die beweegreden voorstellen, maar het is pure nieuwsgierigheid. Als zij er een voordeel in ziet, is die plaat op de hoek een mooie oplossing. Eventueel in kast van 120, dan heb je toch iets extra ruimte voor een lepel, uitstekende steel, pannenlap, kruiden etc. In dit geval vooral handig als je rechtshandig bent.
Het is best handig als je eens met meer mensen bezig bent, dat je ff vanaf de zijkant bij de pan kunt om bv te roeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
Stalensnuitje schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:34:
Ik las in dit topic al eea over levertijdenissues, maar (zonder het topic volledig door te pluizen) ik kreeg vandaag bij de keukenboer expliciet te horen dat "als ik dit jaar mijn keuken nog compleet wilde hebben, ze Siemens en Bosch echt afraden", het zou liggen aan het feit dat die beiden vertikken om wifi functies weg te laten.

Ik wacht nog even komende week af wat de prijs wordt, die offerte doen we nu op basis van AEG apparatuur.
Dat geld dus alleen voor de modellen die home connect hebben. En de 'normale' modellen gewoon leverbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

joostbo schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:31:
[...]

Dat geld dus alleen voor de modellen die home connect hebben. En de 'normale' modellen gewoon leverbaar?
Bij ons zijn 4 van de 6 Bosch apparaten geleverd, mag je raden welke over wifi functionaliteit beschikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Dus binnen 2 dagen bevestig je mijn vooroordeel :p .

Geintje natuurlijk, balen!
PS. Kun je niet voor jezelf beginnen?

[ Voor 47% gewijzigd door tweakduke op 24-01-2022 14:05 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barry
GeeMoney schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 20:05:
[...]

Dus binnen 2 dagen bevestig je mijn vooroordeel :p .

Geintje natuurlijk, balen!
PS. Kun je niet voor jezelf beginnen?
Ik werk niet voor die tent, hoor :D
Ben al eens als ZZP’er bezig geweest in de verkoop. Leuk, maar erg veel druk op verkoop. Als ik niks verkoop verdien ik niks.

*knip, achteraf niet handig om dit te melden ivm concurrentiebeding.

[ Voor 5% gewijzigd door Barry op 22-01-2022 20:21 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Laatst online: 12:12
Vandaag eerste ronde bij 2 keukenzaken gehad.

Als werkblad kwam de 2e zaak met de optie van Balsabeton, mat zwart, in 2 cm. Dat zag er wel erg mooi uit.

Iemand ervaring daarmee? Voor/nadelen ten opzichte van Dekton?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Barry
Chriztiaan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:24:
Vandaag eerste ronde bij 2 keukenzaken gehad.

Als werkblad kwam de 2e zaak met de optie van Balsabeton, mat zwart, in 2 cm. Dat zag er wel erg mooi uit.

Iemand ervaring daarmee? Voor/nadelen ten opzichte van Dekton?
Wat is dat toch met dat Dekton hier op Tweakers, lijkt wel de meest “vanzelfsprekende” keuze hier :D

Dekton is niks meer dan ordinair keramiek met een mooi “nasa nano techniek” sales praatje eromheen. Oke, er zit wat verschil in, maar dat weegt echt niet op tegen de gelijkenis in nadelen van dit materiaal. Dekton heeft in praktisch gebruik exact dezelfde kenmerken als keramiek, het is loei duur, qua print net zo nep als kunststof en het is m.i. een materiaal waar ik persoonlijk ver weg van zou blijven als keukenblad.

Stuiter eens een zware pan op een keramiek/Dekton werkblad. Het klinkt alsof ‘ie er dwars doorheen gaat. Randen zijn zeer kwetsbaar, hoekjes blijven nooit heel, vrijhangende delen (bargedeelte) is een gevaar voor breuk, etc.

In feite is het niks meer dan een badkamer tegel.

Zo, hoop dat we nu weer eens wat meer graniet en composiet gaan promoten :D

(Lees dit aub wel met een knipoog. Wil niemand afvallen met keuze voor Dekton natuurlijk).

[ Voor 4% gewijzigd door Barry op 22-01-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05 11:52
Barry schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:42:
[...]

Wat is dat toch met dat Dekton hier op Tweakers, lijkt wel de meest “vanzelfsprekende” keuze hier :D

Dekton is niks meer dan ordinair keramiek met een mooi “nasa nano techniek” sales praatje eromheen. Oke, er zit wat verschil in, maar dat weegt echt niet op tegen de gelijkenis in nadelen van dit materiaal. Dekton heeft in praktisch gebruik exact dezelfde kenmerken als keramiek, het is loei duur, qua print net zo nep als kunststof en het is m.i. een materiaal waar ik persoonlijk ver weg van zou blijven als keukenblad.

Stuiter eens een zware pan op een keramiek/Dekton werkblad. Het klinkt alsof ‘ie er dwars doorheen gaat. Randen zijn zeer kwetsbaar, hoekjes blijven nooit heel, vrijhangende delen (bargedeelte) is een gevaar voor breuk, etc.

In feite is het niks meer dan een badkamer tegel.

Zo, hoop dat we nu weer eens wat meer graniet en composiet gaan promoten :D

(Lees dit aub wel met een knipoog. Wil niemand afvallen met keuze voor Dekton natuurlijk).
toon volledige bericht
Denk dat vooral keuze is als je marmer look wil zonder de nadelen van marmer. Misschien zie ik het verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:37:
[...]

Bij ons zijn 4 van de 6 Bosch apparaten geleverd, mag je raden welke over wifi functionaliteit beschikken.
Hier Neff en het lijkt erop dat alles geleverd gaat worden. Alle apparatuur behalve koeler heeft dat WiFi gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:51
joostbo schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 19:31:
[...]

Geen idee, we zijn uiteindelijk maar (iig voor de offerte) geswitcht naar AEG.

Wat me overigens wel opvalt is dat op de eigen sites van Siemens resp. AEG de prijzen van die laatstgenoemde meestal hoger lijken te liggen. Dat had ik niet verwacht :o Of zou dat dan toch (ook) in functionaliteit zitten?

Koelkast
- AEG SKE818E1DC €1.699,-
- AEG SKE818E9ZC €1.999,-
- Siemens KI81REDE0 €1.629,-

Vaatwasser
- AEG FSE7470AP €1.419,-
- Siemens SX65EX56CN €1.599,-

Oven
- AEG BPK748280T €1.799,-
- AEG BPK948330T €2.299,-
- Siemens HB478G0B6 €1.379,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
ppatrick schreef op zondag 23 januari 2022 @ 00:03:
[...]

Denk dat vooral keuze is als je marmer look wil zonder de nadelen van marmer. Misschien zie ik het verkeerd.
Ik koos een composiet wat lijkt op marmer. Eternal Statuario polished. Dekton/keramiek en mijn lompheid gaan niet samen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05 11:52
mevrouwKees_1 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 00:08:
[...]

Ik koos een composiet wat lijkt op marmer. Eternal Statuario polished. Dekton/keramiek en mijn lompheid gaan niet samen ;)
Even opgezocht erg mooi ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Laatst online: 12:12
Barry schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 23:42:
[...]

Zaak 1 (Artic) kwam met Dekton. Zaak 2 had ook een fraai mat zwart composiet naast het genoemde Balsabeton.

Offertes volgen nog.

Was vooral benieuwd of men hier dus ervaring had met dat beton :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Zaandam is ook mooi ;)

Ik snap wel dat je je klanten niet naar een partij wilt doorverwijzen die vervolgens geen of niet afdoende service biedt. Ik wacht ook pas een week op een belletje van ze ;)

[ Voor 37% gewijzigd door tweakduke op 24-01-2022 14:05 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barry
Floor-is schreef op zondag 23 januari 2022 @ 00:26:
[...]

Zaandam is ook mooi ;)

Ik snap wel dat je je klanten niet naar een partij wilt doorverwijzen die vervolgens geen of niet afdoende service biedt. Ik wacht ook pas een week op een belletje van ze ;)
Jouwe wordt ook overgezet naar Zaandam.
Marcus is tenminste wel een aardige kerel.
En jij bent al in Zaandam geweest, dat scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-04 00:20
ppatrick schreef op zondag 23 januari 2022 @ 00:03:
[...]

Ik begrijp niet dat ik hier zo weinig lees over kwartsiet als mensen zoeken naar een marmer look. Wij hebben zelf voor dit materiaal (natuursteen) gekozen.
Pagina: 1 ... 306 ... 513 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1