*sowieso
Dan is het duidelijk toch?synorluna schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:52:
[...]
Nadat ik er gisteren naar vroeg, gaf men aan dat 2 mm per kant (dus 4 mm totaal) wel oké zou moeten zijn, maar wel onze verantwoordelijkheid. Aangezien het nu aangepast moet worden, wilde ik hier checken of anderen deze mening delen.
- volgens de keukenspecs die de keukenzaak heeft aangeleverd zijn de kasten 90,8 cm
- ze geven aan 2mm speling per kant aan te houden, dus totale opening 91,2cm
Dat jij de verantwoorlijkheid hebt om te zorgen dat de opening niet smaller is 91,2cm (na afwerking!) lijkt me ook logisch aangezien de keukenzaak daar geen invloed op heeft.
Of je de opening voor afwerking nog groter moet maken dan 91,2cm moet je afstemmen met je aannemer en stucadoor.
2mm lijkt me na afwerking. Anders wordt het inderdaad (te) krap.DonJunior schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:58:
2mm per kant lijkt mij persoonlijk vrij krap. Is natuurlijk ook afhankelijk hoe dik de stukadoor het allemaal opzet.
Klopt, is na afwerking. Op dit moment hebben we ook geen marge opgenomen bij de achterwand bijvoorbeeld. Ik zal ze vandaag eens bellen om dit nogmaals te bespreken.SquareOne schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:06:
[...]
2mm lijkt me na afwerking. Anders wordt het inderdaad (te) krap.
[ Voor 24% gewijzigd door synorluna op 12-01-2022 09:33 ]
Welke Bora zou ik dan naar moeten kijken, en scheelt dat echt heel veel met de siemensBarry|IA schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:28:
Wat betreft koken voor het raam, doen!!
Wel even werkblad verdiepen naar minimaal 70cm en absoluut voor Bora gaan. Bij andere merken ontsnapt er teveel damp, maar nog belangrijker, vet spetters wordt niet goed opgezogen.
EX877LX67E?
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Anoniem: 36835
/f/image/ZKyf3XMDYNxifdQdINN1gVqh.png?f=fotoalbum_large)
Net onze nieuwe NEFF full steam oven eens bekeken. Viel me op dat er een afdeklijstje bol is, achter het bedieningspaneel als je die eruit laat komen. Ik vraag me af of dat normaal is? Kan iemand met ook zo'n oven, of van siemens/bosch eens kijken of dat klopt?
Hij functioneert verder prima
Edit: In deze video zie ik het bij een Siemens ook, is normaal dus
Case closed
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 12-01-2022 13:55 ]
Ik weet natuurlijk niet precies wat Barry bedoelt, maar vetspetters worden echt niet afgezogen door je kookplaat met inbouwafzuiging, ook niet bij een Bora. Afzuiging in de plaat is gemaakt op het principe dat hij harder afzuigt dan de (kook)lucht (met waterdamp etc) opstijgt. Dus de luchtstroom (afzuiging) omlaag is hoger dan de lucht/warmtestijging omhoog. Spetters vet (die ontstaan als vocht uit vlees/vis/etc. in het vet komt) gaan vele malen sneller dan die luchtstromen en ook nog eens alle kanten op en worden dus echt niet afgezogen door je plaat. Door geen enkele plaat!jichem schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:23:
[...]
Welke Bora zou ik dan naar moeten kijken, en scheelt dat echt heel veel met de siemens
EX877LX67E?
Meer afstand tot je achterwand (of raam) zorgt natuurlijk wel voor minder kans op spetters die zover komen.
Het is de FD795V
QUICKSELECT AIRDRY
Verder is recent dit geschreven over merken vaatwasssers:
Barry|IA in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
[ Voor 31% gewijzigd door millerman_sf op 12-01-2022 16:20 ]
Mijn AEG vaatwasser is al 5x stukgegaan binnen de garantieperiode. Hangt er een beetje vanaf welke je had besteld, maar ik zou er in elk geval niet aan beginnen.Lize167 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:18:
Onze vaatwasser is voorlopig niet leverbaar. Nu hebben we een alternatief van AEG aangeboden gekregen. Iemand ervaring met vaatwassers van dit merk?
Het is de FD795V
QUICKSELECT AIRDRY
Android developer & dürüm-liefhebber
Dank, ik zal even lezen. Ik had aangestuurd op een wissel naar Miele. Dit verhaal ergens in mijn achterhoofd geparkeerd. Maar ook Miele is schijnbaar moeilijk leverbaar.millerman_sf schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:19:
De vraag is welke vaatwasser je eigenlijk had besteld. Was het de allergoedkoopste van een of ander onbekend merk of de duurste Miele? Daar moet je dit aanbod mee vergelijken.
Verder is recent dit geschreven over merken vaatwasssers:
Barry|IA in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
We hadden Siemens besteld met vergelijkbare specs gelet op db, energieverbruik en besteklade. Ook de adviesprijs vergelijkbaar. We hebben niet genoeg apparaten om op de verlengde garantie te komen dus daarvoor maakt een switch niet uit.
[ Voor 9% gewijzigd door Lize167 op 12-01-2022 16:27 ]
Welk type Siemens exact? Wij hebben de XXL SX65ZX49CN in bestelling staan.Lize167 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:25:
[...]
Dank, ik zal even lezen. Ik had aangestuurd op een wissel naar Miele. Dit verhaal ergens in mijn achterhoofd geparkeerd. Maar ook Miele is schijnbaar moeilijk leverbaar.
We hadden Siemens besteld met vergelijkbare specs gelet op db, energieverbruik en besteklade. Ook de adviesprijs vergelijkbaar. We hebben niet genoeg apparaten om op de verlengde garantie te komen dus daarvoor maakt een switch niet uit.
Als ik de Siemens producten Google en uit kom bij verschillende shops is er eigenlijk altijd wel eentje die iets op voorraad heeft, alleen bij de vaatwasser staat dan overal: “Leverbaar op bestelling” of “Leverbaar indien op voorraad bij de leverancier”. Ja, dat snap ik ook nog wel
In principe allemaal, want allemaal hebben ze prima afzuigingjichem schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:23:
[...]
Welke Bora zou ik dan naar moeten kijken, en scheelt dat echt heel veel met de siemens
EX877LX67E?
Bericht hierboven
Vandaag onverwachts onze combi stoomoven binnen gekregen. Dacht dan is het maar tijd voor een eerste foto. Rechtsboven mist nog een kastdeurtje (slim niet zichtbaar op de foto), deze hebben ze opnieuw moeten bestellen en de kookplaat met afzuiging staat nog in backorder maar we zijn al zeer tevreden met hoe de keuken er nu staat!Mollos_ schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:01:
[...]
Dat ziet er goed uit, ik zit ook in de situatie dat we een donker blad willen en dat we een inductie kookplaat (Novy Easy) nemen en zaten te twijfelen over de kleur van de spoelbak/Quooker. Nu ik dit zie ben ik er van overtuigd dat RVS goed gaat passen. Zaten nog te twijfelen om een zwarte Quooker/spoelbak te nemen maar denken dat de RVS op lange termijn ook mooier zal blijven.
Heeft een van jullie daar ervaring mee, zwart vs RVS?
Wij zijn op het moment aan het wachten op onze gespecificeerde offerte maar weten dat we al met deze partij in zee willen. Het gaat om Wilting Keukens in Eersel. Een Ballerina keuken.
[Afbeelding]
Wat zit er in:
Siemens HS858GXB6 IQ700 Combi Stoomoven 60cm
Siemens CN838GRB6 IQ700 Combi Oven 45cm
Siemens BI830CNB1 IQ700 Warmhoudlade
Novy Easy Inductie kookplaat
Siemens KI41RSDD0 IQ500 Koelkast 122cm
Siemens GI41NACE0 iQ500 Vriezer 122cm
Bestaande vaatwasser nemen we over van de huidige bewoners. Is nog een fraaie Bosch van 2 jaar oud.
Quooker Combi+ Fusion Square RVS
Quooker RVS Nordic Zeeppomp
40x40 wasbak inbouw RVS
Keukenblad 2cm Dekton Laurent
[Afbeelding]
Kleur van de lichte kasten heet schijnbaar Light Pepper, een mooie, lichte warme grijskleur.
Totaalprijs incl. montage:
***members only***
Behoorlijk indrukwekkend zo'n kastenwand van 2,70m hoog. Nu nog op zoek naar een paar mooie moderne barkrukken die hier goed bij passen, nog niet zo makkelijk als het enigszins betaalbaar moet zijn.
:strip_exif()/f/image/3FTDsTJ7SosvieteeGS6ZgkL.webp?f=fotoalbum_large)
Als je perse een zitje wilt aan het eiland zou ik het tegenover de kookplaat doen. Die kruk aan de keukenzijde staat alleen maar in de weg. Daarnaast verlies je waardevolle kastruimte.lucKi schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:32:
Ook wij zijn voor onze nieuwbouwwoning op zoek naar een nieuwe keuken.
***members only***
Ik weet zo niet welk type exact. Maar toen ik nog keek hoe het met levertijden bij andere zaken was, zag ik inderdaad 13-14 dagen indien op voorraad bij leverancier. Het aantal dagen is wel eens 10-11 geweest en een dag later weer 13-14 bijvoorbeeld. Niks over te zeggen dus…remzor schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:50:
[...]
Welk type Siemens exact? Wij hebben de XXL SX65ZX49CN in bestelling staan.
Als ik de Siemens producten Google en uit kom bij verschillende shops is er eigenlijk altijd wel eentje die iets op voorraad heeft, alleen bij de vaatwasser staat dan overal: “Leverbaar op bestelling” of “Leverbaar indien op voorraad bij de leverancier”. Ja, dat snap ik ook nog wel
Lijkt mij inderdaad vrij krap rond het eiland.lucKi schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:32:
***members only***
88cm aan beide kanten als doorloop is krap; hiervoor wordt vaak minimaal 1m aangehouden.
Ook is 103cm i.c.m. met de kruk aan die kant een sta-in-de-weg als er iemand langs moet lopen.
Je ruimte komt erg overeen met mijn ruimte, waar in april een keuken geplaatst gaat worden.
Ik heb zelf 1m als 'bare minimum' aangehouden rondom het eiland (180x100cm). Ook heb ik een barretje met 2 krukken aan de 'open zijde', schuin tegenover de kookplaat.
/f/image/jZ6cE0d7nO6XJxymJIS5mkE7.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/568AclDd3xFH9lbj1fW8Gsl8.png?f=fotoalbum_large)
Ziet er gaaf uit!Mollos_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:16:
[...]
Vandaag onverwachts onze combi stoomoven binnen gekregen. Dacht dan is het maar tijd voor een eerste foto. Rechtsboven mist nog een kastdeurtje (slim niet zichtbaar op de foto), deze hebben ze opnieuw moeten bestellen en de kookplaat met afzuiging staat nog in backorder maar we zijn al zeer tevreden met hoe de keuken er nu staat!
Behoorlijk indrukwekkend zo'n kastenwand van 2,70m hoog. Nu nog op zoek naar een paar mooie moderne barkrukken die hier goed bij passen, nog niet zo makkelijk als het enigszins betaalbaar moet zijn.
[Afbeelding]
Mag ik vragen waar je die railspot hebt gehaald en wat je daarvoor kwijt bent geweest? Wij krijgen haast dezelfde opstelling en willen ook zo'n railspots boven ons schiereiland. We gaan ze dan wel voorzien van Philips Hue GU10 gekleurd.
Antwoord mag eventueel ook in PM.
@Mollos_ wij zijn ook nog op zoek naar zo'n lamp, dus als je het hier wilt delenChUcKiE schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:58:
[...]
Ziet er gaaf uit!
Mag ik vragen waar je die railspot hebt gehaald en wat je daarvoor kwijt bent geweest? Wij krijgen haast dezelfde opstelling en willen ook zo'n railspots boven ons schiereiland. We gaan ze dan wel voorzien van Philips Hue GU10 gekleurd.
Thanks! Wij zijn er ook erg blij mee. Zie onderstaand.ChUcKiE schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:58:
[...]
Ziet er gaaf uit!
Natuurlijk. Bij Lamp en Licht gehaald, en daar dan nog een extra spot bij gekocht. 3 op het eiland, 2 op de kastenwand en een op de wand tegenover waar straks een schilderij komt te hangen.SquareOne schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:59:
[...]
@Mollos_ wij zijn ook nog op zoek naar zo'n lamp, dus als je het hier wilt delen
Van dichtbij zie je wel dat het geen rails is van 700 euro maar voor de prijs ziet het er zeer netjes uit. Heb het toen voor net iets meer dan 100euro gekocht, ze hebben regelmatig een aanbieding. Bij mij zitten er ook Hue White Ambiance GU10 spots in. In de nis heb ik een Hue Pillar White Ambiance en beiden bedien ik met een Antraciete Senic Hue Switch. Heb in de rest van de keuken en de woonkamer namelijk ook Gira E2 antraciet laten monteren wat er perfect op aansluit.
Iemand al ervaringen met de Ensis in de keuken wat dat betreft?
Untappd: Louwke80
Wij vonden hem te klein en hebben een Jansen en de Bont genomen van 2.10 breedLouwke schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:33:
Voor onze keuken hebben we een eiland van 1.2m x 3m nu ben ik aan het kijken naar de verlichting. Ik vraag me af of een Hue Ensis voldoende zou zijn voor het licht op het eiland. Naast het eiland komt de eettafel te staan met daar boven nog een keer de Ensis.
Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor
Daar heb ik ook nog even naar gekeken, maar twijfel er nog over en dus toch gaan voor een railspot met 6 spots op ons 3 meter schiereiland.mevrouwKees_1 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:38:
[...]
Wij vonden hem te klein en hebben een Jansen en de Bont genomen van 2.10 breed
Hoe bevalt die J&B in de praktijk?
Voordeel van de Hue is dat ik de lampen met google en de HUE app kan bedienen en dan ook de kleuren etc in kan stellen. Jammer dat hij maar 1.4m is heb hem in het echt ook nog niet kunnen bekijken want winkels zijn dicht..
Wellicht dat je iets kan (laten) maken op basis van een Hue Gradient Lightstrip?Louwke schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:58:
@mevrouwKees_1 Die ziet er ook erg mooi uit wat dat betreft ja. Alleen niet te bedienen via Wifi zover ik kan zien en alleen met gebaren?
Voordeel van de Hue is dat ik de lampen met google en de HUE app kan bedienen en dan ook de kleuren etc in kan stellen. Jammer dat hij maar 1.4m is heb hem in het echt ook nog niet kunnen bekijken want winkels zijn dicht..
Ik heb hem nog niet thuis hangen maar wel in keukenzaak uitgebreid kunnen testen. Ik vond het simpel en doeltreffend. Wat ik zelf heel mooi vind dat je het licht naar boven kan laten schijnen. Dus lamp gericht op werkblad. Lamp alleen naar boven en beiden. Licht sterkte kan je alle kanten mee op. Wij hebben de hue versie ook bekeken maar die is a kleiner en kan niet wat de JB kan.ChUcKiE schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:47:
[...]
Daar heb ik ook nog even naar gekeken, maar twijfel er nog over en dus toch gaan voor een railspot met 6 spots op ons 3 meter schiereiland.
Hoe bevalt die J&B in de praktijk?
Nee.alleen gesture. Wij hebben verder alles van hue in huis. En alleen deze niet. Maar dat lijkt vooralsnog voor ons geen probleem. En kleuren boven je werkblad is ook niet handig. Na heel goed bekijken is de JB praktischer ook in onze hue toestandLouwke schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:58:
@mevrouwKees_1 Die ziet er ook erg mooi uit wat dat betreft ja. Alleen niet te bedienen via Wifi zover ik kan zien en alleen met gebaren?
Wij komen voor een vergelijkbare keuken qua grootte en luxe op ongeveer dezelfde prijs uit. Wel wat verschillen, wij gaan voor alle apparatuur van Siemens en fineerkasten en granieten blad. De keuken zelf is van Keller.lucKi schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:32:
***members only***
"waar je natuurlijk altijd voor moet zorgen is dat die twee verschillende elementen als een Chinees puzzeltje in elkaar steken; dus dat je d'r niet om heen gaat lopen fucken!''
Ik zou de ruimte tussen wand en eiland wat vergroten.lucKi schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:32:
***members only***
Zeker wanneer je ook nog ruimte voor een krukje nodig bent zal je 103 cm als tussenruimte in de praktijk als te weinig ervaren.
Je hebt de ruimte er ook voor toch? ik zie dat de breedte van je woning 6.43m is.
Je kan prima een extra 20 a 30 cm pakken als tussenruimte, je houd dan nog genoeg ruimte over voor een eettafel lijkt mij.
90 cm als doorloop aan beide zijkanten is misschien niet overbemeten maar goed te doen in de praktijk naar mijn mening.
Da's bijzonder cheap inderdaad zeg. Ziet er mooi uit (zo van een foto en een afstandje)Mollos_ schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:12:
[...]
Thanks! Wij zijn er ook erg blij mee. Zie onderstaand.
[...]
Natuurlijk. Bij Lamp en Licht gehaald, en daar dan nog een extra spot bij gekocht. 3 op het eiland, 2 op de kastenwand en een op de wand tegenover waar straks een schilderij komt te hangen.
Van dichtbij zie je wel dat het geen rails is van 700 euro maar voor de prijs ziet het er zeer netjes uit. Heb het toen voor net iets meer dan 100euro gekocht, ze hebben regelmatig een aanbieding. Bij mij zitten er ook Hue White Ambiance GU10 spots in. In de nis heb ik een Hue Pillar White Ambiance en beiden bedien ik met een Antraciete Senic Hue Switch. Heb in de rest van de keuken en de woonkamer namelijk ook Gira E2 antraciet laten monteren wat er perfect op aansluit.
Bericht hierboven
Lengte: 129,8 cm volgens spec.Louwke schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:58:
Dus nog kleiner dan je al dacht

Bericht hierboven
Eens, werkruimte is belangrijk, maar een ruime meter is op zich zat hoor.Trussardi99 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:23:
[...]
Ik zou de ruimte tussen wand en eiland wat vergroten.
Zeker wanneer je ook nog ruimte voor een krukje nodig bent zal je 103 cm als tussenruimte in de praktijk als te weinig ervaren.
Je hebt de ruimte er ook voor toch? ik zie dat de breedte van je woning 6.43m is.
Je kan prima een extra 20 a 30 cm pakken als tussenruimte, je houd dan nog genoeg ruimte over voor een eettafel lijkt mij.
90 cm als doorloop aan beide zijkanten is misschien niet overbemeten maar goed te doen in de praktijk naar mijn mening.
Gezien de breedte kan je dan van links naar rechts op de plattegrond: kastenwand, werkruimte, eiland, loopruimte, stoelen/tafel/stoelen en nog een kast van zeg 50cm kwijt en heb je genoeg ruimte over
Maar ik zou vooral een schiereiland maken, @lucKi neemt nu genoegen met minder werkblad ten faveure van doorloopruimte. Gezien de hoeveelheid beschikbare ruimte is dat mijns inziens niet optimaal.
Paar voorbeeldjes van mijn hand:
:strip_exif()/f/image/OFpAoicoKX74g5JhUnahFkVc.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Ltho27PycfobVrcXK0IDOfzz.jpg?f=fotoalbum_medium)
Die eerste past denk ik het beste bij de situatie van @lucKi, ik kan vanmiddag misschien een schetje maken als daar interesse voor is.
[ Voor 8% gewijzigd door Floor-is op 13-01-2022 12:38 ]
Bericht hierboven
Volgens mij kun je dan beter 2x het systeem met 3 spots pakken + 1m rails + 2 l-connectorsFloor-is schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:23:
[...]
Da's bijzonder cheap inderdaad zeg. Ziet er mooi uit (zo van een foto en een afstandje)
Kom je samen op +/- 135, met meer lengte en 1 spot meer.
Volgens mij spreek je de verkeerde aanSinny schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:38:
[...]
Volgens mij kun je dan beter 2x het systeem met 3 spots pakken + 1m rails + 2 l-connectors
Kom je samen op +/- 135, met meer lengte en 1 spot meer.
FYI:
Ik heb een offerte voor een Jansen en de Bont van 3 meter. Denk dat dat bij ons beter past
Zoek nog wel iets van spotjes om op de kastenwanden te richten hoor, maar dat worden denk ik losse spots gezien deze tussen een balkenplafond geplaatst moeten worden.
Bericht hierboven
Volgens mij zeg jij toch echt dat het bijzonder cheap is?Floor-is schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:40:
[...]
Volgens mij spreek je de verkeerde aan
FYI:
Ik heb een offerte voor een Jansen en de Bont van 3 meter. Denk dat dat bij ons beter past
Zoek nog wel iets van spotjes om op de kastenwanden te richten hoor, maar dat worden denk ik losse spots gezien deze tussen een balkenplafond geplaatst moeten worden.
Daaruit nam ik aan dat je geinteresseerd was, assumption is the mother of, zullen we dan maar zeggen.
Cheap als in voor die rail met spots als ik het goed leesSinny schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:46:
[...]
Volgens mij zeg jij toch echt dat het bijzonder cheap is?
Daaruit nam ik aan dat je geinteresseerd was, assumption is the mother of, zullen we dan maar zeggen.
Bedankt alvast voor jullie reactiesFloor-is schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:35:
[...]
Maar ik zou vooral een schiereiland maken, @lucKi neemt nu genoegen met minder werkblad ten faveure van doorloopruimte. Gezien de hoeveelheid beschikbare ruimte is dat mijns inziens niet optimaal.
Paar voorbeeldjes van mijn hand:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die eerste past denk ik het beste bij de situatie van @lucKi, ik kan vanmiddag misschien een schetje maken als daar interesse voor is.
Schiereiland hadden we eigenlijk in ons eerste ontwerp staan, maar door die deur naar de berging leek het ons makkelijker om daar te kunnen passeren ipv iedere keer rond het schiereiland te moeten lopen.
De optie met de twee barkrukjes schuin tegenover de kookplaat zijn we ook aan het overwegen, maar met mijn 1m94 was ik bang dat er niet genoeg beenruimte zou zijn en leek de huidige opstelling dan comfortabeler (eventueel met het tweede krukje op de kopse kant/zijkant om meer plaats te hebben aan de kant van het kookgedeelte).
Bij de opstelling in de huidige plannen kost het trouwens 850€ om een tafelonderstel met poten op maat te voorzien, dus dan is die opstelling met die twee krukjes financieel misschien ook wel interessanter
FYI, ongeveer zelfde lengte hier: 30cm is voldoendelucKi schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:50:
[...]
De optie met de twee barkrukjes schuin tegenover de kookplaat zijn we ook aan het overwegen, maar met mijn 1m94 was ik bang dat er niet genoeg beenruimte zou zijn en leek de huidige opstelling dan comfortabeler (eventueel met het tweede krukje op de kopse kant/zijkant om meer plaats te hebben aan de kant van het kookgedeelte).
Niet in de keuken, wel boven de eettafel. Tafel is 2.60m, willen in de toekomst wellicht 2.20m. Het is een prachtige lamp met onder en boven verlichting die uiteraard mooi samenwerkt met alle scenes die je binnen Hue maakt (vrijwel hele huis is Hue hier).Louwke schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:33:
Voor onze keuken hebben we een eiland van 1.2m x 3m nu ben ik aan het kijken naar de verlichting. Ik vraag me af of een Hue Ensis voldoende zou zijn voor het licht op het eiland. Naast het eiland komt de eettafel te staan met daar boven nog een keer de Ensis.
Kan me voorstellen dat je net een maatje groter zou willen bij 3 meter breed. De Ensis is er maar in één maat voor zover ik weet.
Wij laten hem boven de eettafel hangen en boven het schiereiland de Philips Hue Centris. Nadeel hier is dat wij niet werken met een koof of verlaagd plafond dus dat we wel een kleine witte kabelstrip tegen het plafond zullen krijgen omdat de lamp verplaatst moet worden. Vrezen in het plafond voor een 16mm pijp lijkt me niet zo'n goed idee. Dat is dan maar zo (helaas).
That's what she said.MacbookProx schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:04:
[...]
FYI, ongeveer zelfde lengte hier: 30cm is voldoende
Oh die Centris kan dan ook best interessant zijn in dat geval, de versie met 4 spotjes in dat geval.remzor schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:31:
[...]
Niet in de keuken, wel boven de eettafel. Tafel is 2.60m, willen in de toekomst wellicht 2.20m. Het is een prachtige lamp met onder en boven verlichting die uiteraard mooi samenwerkt met alle scenes die je binnen Hue maakt (vrijwel hele huis is Hue hier).
Kan me voorstellen dat je net een maatje groter zou willen bij 3 meter breed. De Ensis is er maar in één maat voor zover ik weet.
Wij laten hem boven de eettafel hangen en boven het schiereiland de Philips Hue Centris. Nadeel hier is dat wij niet werken met een koof of verlaagd plafond dus dat we wel een kleine witte kabelstrip tegen het plafond zullen krijgen omdat de lamp verplaatst moet worden. Vrezen in het plafond voor een 16mm pijp lijkt me niet zo'n goed idee. Dat is dan maar zo (helaas).
Zou liever gaan voor minimaal 35cm.
- Wat zijn jullie ervaringen met stoomovens? Als je moest kiezen, stoomoven vs gewone oven, wat raad je aan?
- Hoe bevalt een combimagnetron? Ik vind een fijn idee dat die als een eventueel extra oven kan functioneren wanneer ik dat nodig heb, maar weet niet of de opwarmfunctie van zo’n combimagnetron minder goed is dan bij een reguliere magnetron.
Ik neig nu nog naar de combinatie: gewone oven + combimagnetron. Maar is dat wel optimaal, qua mogelijkheden en functionaliteiten?
De vraag is vooral wat je denkt te gaan gebruiken en waarom.
Jep, en ik zie alleen maar keukens voorbij komen met inschattingsfouten. Het is voor de consument gewoon NIET te doen om overal rekening mee te houden en de verkoper interesseert het geen hol.haraldstoll schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:13:
@Sinny @PaT @Barry|IA Bedankt voor de reacties!
Zie hier onder alsnog de echte tekening.
Daar zie je de originele keuken layout ook.
[Afbeelding]
Zie hier ook het voorstel voor het koken aan de raam, gemaakt met de brugman app (bar ontbreekt).
Ik twijfel wel, krijg je dan ook geen tocht waardoor de Bora zijn werk niet goed kan doen?
Ik vindt dit best spannend allemaal, als ik een inschattingsfout maak zit ik de komende 10~15 jaar met de consequenties
Ik snap daarom ook nooit de opmerking “ik gun het de verkoper”, terwijl ik dan een ontwerp voorbij zien komen met stollen tussen kasten ipv wangen, normaal bladoverstek terwijl de keuken greeploos is, blendes boven ovens, handgezaagde passtukken, steunwanden in zicht, plintroosters, etc. Elke keuken ontworpen door een verkoper mankeert wel iets
Ze zouden als bedrijf provisie moeten geven op MOOI en niet op marge.
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Ga voor de Pure of de PureX.jichem schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:23:
[...]
EX877LX67E?
Beter dan de Siemens in elk opzicht.
Makkelijker schoon te maken. Geen zware gietijzeren rooster met scherpe metalen randen waar je je vingers aan open haalt, recirculatiefilter van boven te vervangen, stiller maar bovenal minder irritant afzuig geluid, grotere kookzones, betere afzuiging door wervelwind techniek (gelijkmatiger).
Ga ik daar nog even naar kijken, hoe verhouden deze platen zich kostentechnisch tot elkaar? (de siemens en bora)Barry|IA schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:42:
[...]
Ga voor de Pure of de PureX.
Beter dan de Siemens in elk opzicht.
Makkelijker schoon te maken. Geen zware gietijzeren rooster met scherpe metalen randen waar je je vingers aan open haalt, recirculatiefilter van boven te vervangen, stiller maar bovenal minder irritant afzuig geluid, grotere kookzones, betere afzuiging door wervelwind techniek (gelijkmatiger).
het is lastig om van de studioline een richtprijs te vinden, overigens ook van de bora wel.
https://www.siemens-home....E&sortDirection=ASCENDING Neem 60% van de adviesprijs.jichem schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:48:
[...]
Ga ik daar nog even naar kijken, hoe verhouden deze platen zich kostentechnisch tot elkaar? (de siemens en bora)
het is lastig om van de studioline een richtprijs te vinden, overigens ook van de bora wel.
Bora Pure kost pakweg 2300-2400 euro, Pure X 3100-3200. De Siemens EX877LX67E zit daar dus precies tussenin met 2700-2800.
[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 13-01-2022 16:03 ]
Ja zijn mooie strakke lampen, de ledbalk en alle spotjes allemaal afzonderlijk te bedienen. Die met 4 spotjes (2 links en 2 rechts) is wel maar een meter breed. Je kunt de spotjes wel richten, maar toch.Louwke schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:38:
[...]
Oh die Centris kan dan ook best interessant zijn in dat geval, de versie met 4 spotjes in dat geval.
Ik heb in de woonkamer een Centris van 3 spotjes aan één kant en in de keuken een kleine met 2 spotjes. Ik heb niet zo'n grote keuken
Bedankt voor de hulp, nou ben ik aan het kijken naar het verschil van de pure en de pure X. (maar wat een k*t site van bora zeg)mitsumark schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:00:
[...]
https://www.siemens-home....E&sortDirection=ASCENDING Neem 60% van de adviesprijs.
Bora Pure kost pakweg 2300-2400 euro, Pure X 3100-3200. De Siemens EX877LX67E zit daar dus precies tussenin met 2700-2800.
Als het goed is alleen de flexibele zones ipv 4 rondjes.jichem schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:22:
[...]
Bedankt voor de hulp, nou ben ik aan het kijken naar het verschil van de pure en de pure X. (maar wat een k*t site van bora zeg)
Hmm, flexzones is wel echt een must voor mij ivm grillplaat. Das wel een dure optie dan zeg! (naast beetje design)mitsumark schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:23:
[...]
Als het goed is alleen de flexibele zones ipv 4 rondjes.
Tip:Blackgold schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:18:
Hi! Een vraag over ovens. Wij hebben ruimte voor (en willen) twee oven-apparaten. Die komen onder elkaar te staan tegen een wandkast. Bottomline van wat we willen: 1 apparaat dat eten kan “bakken” (taart, pizza, vlees etc) en 1 apparaat dat eten kan verwarmen. Maar er zijn zoveel varianten mogelijk en ik weet het even niet meer.
- Wat zijn jullie ervaringen met stoomovens? Als je moest kiezen, stoomoven vs gewone oven, wat raad je aan?
- Hoe bevalt een combimagnetron? Ik vind een fijn idee dat die als een eventueel extra oven kan functioneren wanneer ik dat nodig heb, maar weet niet of de opwarmfunctie van zo’n combimagnetron minder goed is dan bij een reguliere magnetron.
Ik neig nu nog naar de combinatie: gewone oven + combimagnetron. Maar is dat wel optimaal, qua mogelijkheden en functionaliteiten?
Als je echt wilt weten wat je met stomen kan, doe eens (als het weer mag) een stoomoven workshop van Siemens/neff/bosch/gaggenau.
Zitten in Hoofddorp en op deze manier kom je er snel genoeg achter wat je ermee kan en hoe een stoomoven werkt.
https://www.bol.com/nl/nl/l/grillplaten/10793/jichem schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:24:
[...]
Hmm, flexzones is wel echt een must voor mij ivm grillplaat. Das wel een dure optie dan zeg! (naast beetje design)
En uiteraard handig met grotere pannen, gebruik nu flexzone voor een pan van 28cm
Ow, zeker wel hoorJ1981 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:14:
[...]
Ik weet natuurlijk niet precies wat Barry bedoelt, maar vetspetters worden echt niet afgezogen door je kookplaat met inbouwafzuiging, ook niet bij een Bora. Afzuiging in de plaat is gemaakt op het principe dat hij harder afzuigt dan de (kook)lucht (met waterdamp etc) opstijgt. Dus de luchtstroom (afzuiging) omlaag is hoger dan de lucht/warmtestijging omhoog. Spetters vet (die ontstaan als vocht uit vlees/vis/etc. in het vet komt) gaan vele malen sneller dan die luchtstromen en ook nog eens alle kanten op en worden dus echt niet afgezogen door je plaat. Door geen enkele plaat!
Meer afstand tot je achterwand (of raam) zorgt natuurlijk wel voor minder kans op spetters die zover komen.
Natuurlijk wordt niet alles afgezogen.
Vergelijk eens het vetfilter van een Bora met dat van een traditionele afzuigkap, na een week intensief koken.
Ook merk je het als brillendrager. Sinds ik op een Bora kook kan ik m’n bril blijven dragen omdat er geen vet op het glas komt.
De afzuiging is er initieel niet voor gemaakt uiteraard, en de berekende luchtstroom is idd afgestemd op kookdampen. Maar bijkomend voordeel is wel dat je minder last hebt van opspattend vet.
Jouw grootste pan kan prima op een Bora, met zelfs nog een andere pan op de andere zone.jichem schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:29:
[...]
En uiteraard handig met grotere pannen, gebruik nu flexzone voor een pan van 28cm![]()
De zones van Bora zijn trouwens vierkant (vierkante spoelen ipv rond). Die van Siemens zijn rond onder de misleidende vierkante tekening
Ja, dat kan zeker prima. En op de purex perfect zelfsBarry|IA schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:38:
[...]
Jouw grootste pan kan prima op een Bora, met zelfs nog een andere pan op de andere zone.
De zones van Bora zijn trouwens vierkant (vierkante spoelen ipv rond). Die van Siemens zijn rond onder de misleidende vierkante tekening
Alleen op de gewone pure wordt dan een groter deel van de pan niet warm
Nja, volgende week gaan we nog een keer heen om te babbelen. Deze komt op de lange lijst met punten (verkopen beide)
Meest objectieve bron die ik heb kunnen vinden is het lente akoord raport.Barry|IA schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:31:
[...]
Vergelijk eens het vetfilter van een Bora met dat van een traditionele afzuigkap, na een week intensief koken.
Daar wordt gezegd dat het tegen de natuurlijke convectie in gaat en het 33% harder (300 vs 400 m3/min minimum capaciteit aanbevolen) moet werken om het zelfde te bereiken.
Je merkt ook (test bij vrienden) goed tijdens koken (van water) dat de stoom zelfs met de zuiger op zijn hardst recht omhoog gaat bij een Bora. Daar is de pol lepel-deksel strategie voor bedacht of speciale pannen.
Klopt, luchtstroom gaat in z’n natuurlijke vorm naar boven. Bij Bora is het inderdaad ook zo afgestemd dat het de luchtstroom ombuigt (johHogRider schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:42:
[...]
Meest objectieve bron die ik heb kunnen vinden is het lente akoord raport.
Daar wordt gezegd dat het tegen de natuurlijke convectie in gaat en het 33% harder (300 vs 400 m3/min minimum capaciteit aanbevolen) moet werken om het zelfde te bereiken.
Je merkt ook (test bij vrienden) goed tijdens koken (van water) dat de stoom zelfs met de zuiger op zijn hardst recht omhoog gaat bij een Bora. Daar is de pol lepel-deksel strategie voor bedacht of speciale pannen.
Bij mij gaat een pan water of soep gewoon prima. Ook een middelhoge pan gaat uitstekend. Voor een optimale afzuiging moet je natuurlijk wel elders in de kamer een raam open zetten en de afzuiging aanzetten VOORDAT je gaat koken.
Mijn ervaring is echt dat downdraft beter werkt dan traditioneel.
Hoezo dat? De Pure heeft grotere zones dan de Siemens die jij noemde.jichem schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:41:
[...]
Ja, dat kan zeker prima. En op de purex perfect zelfs![]()
Alleen op de gewone pure wordt dan een groter deel van de pan niet warm![]()
Nja, volgende week gaan we nog een keer heen om te babbelen. Deze komt op de lange lijst met punten (verkopen beide)
Maar geen flexzones, dat is voor mij een eis aan de kookplaat. Dus wordt het of de pure x of de siemensBarry|IA schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:00:
[...]
Hoezo dat? De Pure heeft grotere zones dan de Siemens die jij noemde.
(ik gebruik op mijn huidige tijdelijke aeg plaat de flex voor grotere pannen)
[ Voor 11% gewijzigd door jichem op 13-01-2022 17:01 ]
Kapitein Merijn schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 23:52:
@De Cheetah
Het lijkt me sterk dat de ruimte op de Bora kookplaat te klein is. Het verschil in kookopervlak met de Siemens is juist gigantisch. Als je bedenkt dat de kookplaat maar 50 cm diep is dan ga je die 6 cm verschil echt wel merken. Op de Siemens passen geen 2 grote pannen achter elkaar waar dat bij de Bora wel mogelijk is.
Daarnaast werkt Siemens nog steeds met 4 langwerpige spoelen die ook nog ca. 1 cm uit elkaar liggen waardoor je een panbodem nooit gelijkmatig warm krijgt. Met koken merk je hier niet veel van maar met bakken is dit duidelijk merkbaar.
De Bora heeft 2 gelijke, vierkante spoelen achter elkaar die je koekenpan of grillplaat veel gelijkmatiger verwarmd.
Los daarvan zou ik altijd voor de Bora kiezen omdat deze veel beter doordacht is. Zo hangt de motor bijvoorbeeld onder het kookveld waardoor het haast onmogelijk is om daar vocht/vet in te zuigen. Bij het bsh apparaat zit de motor onderin het toestel waardoor alles wat niet door de (slechte) vetfilter word opgevangen zo de motor word ingezogen.
De Guttman heb ik geen ervaring mee maar het is wel een goed merk. Beetje de Novy van Duitsland zeg maar. Ik heb echter wel mijn twijfels bij de kookplaat als ik zie dat de motor niet onder het toestel zit. Dit houd dus in dat je toch ergens kastruimte verliest en de luchtstroming lijkt me dan niet optimaal.
En je moet ook nog krachtstroom aanleggen om het optimaal te gebruiken (11 KW aansluiting). Kost ook nog extra, dat hoeft bij de Pure volgens mij niet.jichem schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:24:
[...]
Hmm, flexzones is wel echt een must voor mij ivm grillplaat. Das wel een dure optie dan zeg! (naast beetje design)
Water is ook niet echt interessant. Afzuiging doe je vooral voor vet en fijnstof. Vraag me af of daarvoor wel onafhankelijke tests bestaan.HogRider schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:42:
[...]
Meest objectieve bron die ik heb kunnen vinden is het lente akoord raport.
Vetfilter van Bora vergelijken met een kap is sowieso geen goede vergelijking. Op het vetfilter van de Bora vallen ook vetspetters die uit zichzelf naar beneden vallen.
De vraag is eigenlijk, is de luchtstroom van downdraft sterk genoeg om de opgaande convectie van vette kookdamp naar beneden te zuigen, ten opzichte van vet omhoog zuigen tegen de zwaartekracht in. Gezien vet tot best ver de kamer in neerslaat, denk ik dat omhoog zuigen het wint, als je dezelfde hoeveelheid lucht afzuigt (dus 600 m3/uur downdraft (Bora) versus 600 m3/uur updraft (Novy)).
Dat denk ik dus niet. Vette lucht/waterdamp is toch zwaarder dan alleen waterdamp, en komt dus eerder omlaag dan omhoog?Z___Z schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:10:
[...]
Water is ook niet echt interessant. Afzuiging doe je vooral voor vet en fijnstof. Vraag me af of daarvoor wel onafhankelijke tests bestaan.
Vetfilter van Bora vergelijken met een kap is sowieso geen goede vergelijking. Op het vetfilter van de Bora vallen ook vetspetters die uit zichzelf naar beneden vallen.
De vraag is eigenlijk, is de luchtstroom van downdraft sterk genoeg om de opgaande convectie van vette kookdamp naar beneden te zuigen, ten opzichte van vet omhoog zuigen tegen de zwaartekracht in. Gezien vet tot best ver de kamer in neerslaat, denk ik dat omhoog zuigen het wint, als je dezelfde hoeveelheid lucht afzuigt (dus 600 m3/uur downdraft (Bora) versus 600 m3/uur updraft (Novy)).
Waar had jij de Novy aktie gevonden met die pannenset?joostbo schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:03:
[...]
Ik heb novy gebeld, die konden exact nakijken bij welke keukenzaken ze een demo hebben staan. (was al 4 maand geleden). Toen bij een andere keukenzaak gegaan die die plaat hadden volgens Novy. Gelijk eerlijk gezegd dat we niet voor een keuken komen maar alleen voor de plaat. Was helemaal prima en hebben even met de plaat kunnen 'spelen'. Met name geluid , looks en bediening waren we benieuwd naar.lEn schoonmaken van filters Maar voor ons dermate weinig verschil tov een duurdere bora dat we voor deze hebben gekozen. Ook geeft Novy gewoon 5 jaar garantie. Vind de Novy er ook iets mooier uit zien. Met als bonus ook nog dat je een downdraft pannenset tvw 360 euro of inductie grillplaat (volgens mij iest van 200 euro) er bij krijgt als je deze voor aoril 2022 aanschaft
Ik zou zeggen, bel Novy op. Zal vast wel een zaak in de buurt die plaat hebben liggen als demo
Vond die van Siemens overigens ook erg mooi. En andere vrienden hadden een KUPPERSBUSCH. Had nog nooit eerder van het merk gehoord maar was ook fijn in bediening en geluid en gebruik.
Ontzettend blij er mee. De koof zal nog iets worden aangepast zodat de zijwangen beter aansluiten. Zowel tijdens de verkoop, installatie als oplevering niets dan lof. We zijn lastige klanten maar het is precies zoals ontworpen en overeengekomen en keurig geleverd en geinstalleerd.
![]() | ![]() | ![]() |
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Wellicht nog even een van je eerdere posts quoten met de specs?battler schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:26:
Ons initiele ontwerp, ontwerp van de leverancier en de uiteindelijke realisatie.
Ontzettend blij er mee. De koof zal nog iets worden aangepast zodat de zijwangen beter aansluiten. Zowel tijdens de verkoop, installatie als oplevering niets dan lof. We zijn lastige klanten maar het is precies zoals ontworpen en overeengekomen en keurig geleverd en geinstalleerd.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
De ruimte voor de keuken is 460cm x 650cm, waarbij van de wand van 460cm iets meer dan 365cm gebruikt kan worden ivm de deur naar de garage.
Wandzijde is ruimte voor 4x laag en 2x hoog, dus 360cm
Eiland 240 x 120cm, met een barretje van 120cm aan 1 zijde met rug naar de kamer.
Budget ca 25K.
Qua kleuren en uitstraling zouden we graag uitkomen op iets als dit, dus mat donkergroen met donker blad:
/f/image/DoDnCKKQFfHyBe7mzdsc8l8R.png?f=fotoalbum_large)
Hierbij mijn schets van onze situatie:
![]() | ![]() | ![]() |
De kleuren zo kloppen zo niet, bij donkergroen en greeploos zat niet in het schetsprogramma, en ik kreeg het barretje er niet goed in. En de hoge kasten mogen hoger worden. De donkergrijze rechthoek onderin is waar de tafel ongeveer zal komen.
Vanaf juli zou de keuken ongeveer geplaatst kunnen worden, dus qua apparatuur zal het sowieso lastig worden, gezien ik mijn pijlen aanvankelijk grotendeels op Siemens had gericht. Ik zat in de richting van ATAG te denken qua vervanging, maar daar moet ik me nog verder in de modellen verdiepen.
Bora X Pure kookplaat
Siemens HS836GTB6 oven groot met stoom
Siemens CM836GNB6 combi oven/magnetron
Siemens KI86NADF0 koelvriescombi (liever zo groot mogelijk, dus wellicht ATAG KD63194D?)
Siemens BI630CNS1 warmhoudlade
Siemens SN63HX60CN vaatwasser (* twijfel over Miele, bijv Miele G 5260 SCVi?)
Quooker 22XBLK kraan
Quooker COMBI warm/heet water
Wijnkoelkast (nog niet genoeg in verdiept)
De wijnkoelkast staat nog niet op de schets, maar zou ergens in het eiland moeten komen.
Vragen die ik heb:
- Dingen qua indeling anders?
- Iemand ervaring met deze kleur? Welke coating moeten we in ieder geval hebben om vingerafdrukken zo min mogelijk zichtbaar te laten zijn?
- Doorloop: aan korte kanten van het eiland nu 130cm en 90cm. 90cm is wellicht te smal, maar nu is het eiland wel mooi op een half kastje gecentreerd en is de spoelbak tegenover de kookplaat. Doorloop tussen wand en eiland kan breder, er is genoeg ruimte om het eiland wat verder de kamer in te schuiven.
- Ovens/warmhoud lade, is alternatief van ATAG (MATRIX/MAGNA) oke? Hebben nu ook een Siemens i700 oven, wat goed bevalt.
Kleur geen ervaring mee. Ovens ATAG Matrix/Magna schijnen degelijk te zijn.
Prachtig geworden!battler schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:26:
Ons initiele ontwerp, ontwerp van de leverancier en de uiteindelijke realisatie.
Bij DBkeukens (als je daar fysiek langs mag) gelijk de keuken bekijken waar je bij binnen komt. Betreft een Tristar in Verde Comodoro. Lijkt wel op de stijl die je zoekt.Chriztiaan schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:41:
Wij mogen binnenkort ook langs de keukenzaken, volgende week zaterdag in ieder geval 2 afspraken staan, 1 bij DBKeukens in Utrecht en 1 bij een kleinere locale zaak.
De ruimte voor de keuken is 460cm x 650cm, waarbij van de wand van 460cm iets meer dan 365cm gebruikt kan worden ivm de deur naar de garage.
Eiland 240 x 120cm, met een barretje van 120cm aan 1 zijde met rug naar de kamer.
Budget ca 25K.
Qua kleuren en uitstraling zouden we graag uitkomen op iets als dit, dus mat donkergroen met donker blad:
[Afbeelding]
De kleuren zo kloppen zo niet, bij donkergroen en greeploos zat niet in het schetsprogramma, en ik kreeg het barretje er niet goed in. En de hoge kasten mogen hoger worden. De donkergrijze rechthoek onderin is waar de tafel ongeveer zal komen.
Vanaf juli zou de keuken ongeveer geplaatst kunnen worden, dus qua apparatuur zal het sowieso lastig worden, gezien ik mijn pijlen aanvankelijk grotendeels op Siemens had gericht. Ik zat in de richting van ATAG te denken qua vervanging, maar daar moet ik me nog verder in de modellen verdiepen.
Bora X Pure kookplaat
Siemens KI86NADF0 koelvriescombi (liever zo groot mogelijk, dus wellicht ATAG KD63194D?)
Quooker 22XBLK kraan
De wijnkoelkast staat nog niet op de schets, maar zou ergens in het eiland moeten komen.
Vragen die ik heb:
- Iemand ervaring met deze kleur? Welke coating moeten we in ieder geval hebben om vingerafdrukken zo min mogelijk zichtbaar te laten zijn?
- Doorloop: aan korte kanten van het eiland nu 130cm en 90cm. 90cm is wellicht te smal, maar nu is het eiland wel mooi op een half kastje gecentreerd en is de spoelbak tegenover de kookplaat. Doorloop tussen wand en eiland kan breder, er is genoeg ruimte om het eiland wat verder de kamer in te schuiven.
- Ovens/warmhoud lade, is alternatief van ATAG (MATRIX/MAGNA) oke? Hebben nu ook een Siemens i700 oven, wat goed bevalt.
@Anoniem: 36835 hebben we van jouw geplaatste keuken al voorbij zien komen? Die opstelling is vrijwel identiek volgens mij.
Exact dezelfde ervaring. Ook alles van Hue, maar zo blij dat we de JB hebben gekocht voor boven het eiland.mevrouwKees_1 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:53:
[...]
Nee.alleen gesture. Wij hebben verder alles van hue in huis. En alleen deze niet. Maar dat lijkt vooralsnog voor ons geen probleem. En kleuren boven je werkblad is ook niet handig. Na heel goed bekijken is de JB praktischer ook in onze hue toestand
Spoelbak zou ik een positie naar links doen, zodat je niet recht tegenover elkaar staat de koken/spoelen/handen wassen.Chriztiaan schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:41:
Wij mogen binnenkort ook langs de keukenzaken, volgende week zaterdag in ieder geval 2 afspraken staan, 1 bij DBKeukens in Utrecht en 1 bij een kleinere locale zaak.
Budget ca 25K.
[Afbeelding]
Bora X Pure kookplaat
Quooker 22XBLK kraan
Vragen die ik heb:
Voor donkergroen moet je even met @Floor-is babbelen. Daar ben ik nu bezig met een mooie Beda keuken.
Siemens vs Atag is persoonlijk, maar staan beiden net zo hoog aangeschreven. Alleen de vaatwassers van Atag zijn ruk.
Wijnklimaatkast Liebherr, Miele, of indien goedkoop maar prima, Kuppersbusch.
25k moet wel lukken, maar je moet slim zijn met onderhandelen. De meeste mensen bezwijken hier te snel in.
Op een half of heel kastje je eiland uitlijnen is overbodig, dit lijkt op een plattegrond belangrijk, maar is in real-life totaal overbodig.
Qua ontwerp is er altijd wel wat, maar in basis is deze goed. Details zijn in dit stadium ook nog niet zichtbaar, dus post ‘m nog maar een keer als die keukenboer ‘m gemaakt heeft.
En dat is dus de kleur waar ik idd mee bezig ben. Top dat ‘ie daar staatSquareOne schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:02:
[...]
Bij DBkeukens (als je daar fysiek langs mag) gelijk de keuken bekijken waar je bij binnen komt. Betreft een Tristar in Verde Comodoro. Lijkt wel op de stijl die je zoekt.
@Anoniem: 36835 hebben we van jouw geplaatste keuken al voorbij zien komen? Die opstelling is vrijwel identiek volgens mij.
Krachtstroom ligt al zo goed als klaar, alleen aansluiten in de mk moet nog. Maar die krijgt sowieso een upgrade.Blik1984 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:07:
[...]
En je moet ook nog krachtstroom aanleggen om het optimaal te gebruiken (11 KW aansluiting). Kost ook nog extra, dat hoeft bij de Pure volgens mij niet.
Dit is de keuken die bij DBkeukens staat. Kleur vertekent heel erg op foto's dus deze kleur moet je echt in het echt zien. Laat je daarnaast niet afleiden door de eigen naampjes van merken/fronten die ze er bij DBkeukens opplakken. Refereer gewoon een Fenix Verdere Comodoro dan weten ze wat je zoekt
T.a.v. de opmerking van @Barry|IA over de positie van de spoelbak. De huidige positie geeft je wel de mogelijkheid om een mooie grote lade te nemen links van de spoelbak, als je de vaatwasser verplaats naar het kastje naast de hoge kast. Die keuze hebben wij gemaakt bij een soortgelijke opstelling.
Al begrijp ik de 6x60cm in deze opstelling ook, geeft een mooi rustig beeld (als je niet voor al die losse lades e.d. gaat).
Ter referentie:
SquareOne in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Je ziet het niet goed op de render, maar rechts van de spoelbak zit een ladekast van 100cm.
[ Voor 6% gewijzigd door SquareOne op 13-01-2022 18:13 ]
Wat is er mis met de vaatwassers van Atag?Barry|IA schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:02:
[...]
Alleen de vaatwassers van Atag zijn ruk.
Paar pagina’s terug heb ik daar wat over getikt. Kan ‘m op m’n iPhone niet even snel terughalen.737freak schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:21:
[...]
Wat is er mis met de vaatwassers van Atag?
Wellicht heeft iemand een IR camera om dit te testen. Olie heet maken, biefstuk erin in een ruimte zonder ventilatie. Kijken of er meer vet/rook richting het plafond gaat of meer richting naast de pan?Barry|IA schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:12:
[...]
Dat denk ik dus niet. Vette lucht/waterdamp is toch zwaarder dan alleen waterdamp, en komt dus eerder omlaag dan omhoog?
Met ventilatie aan lijkt me het moeilijk te testen. Misschien in een keukenwinkel met recirculatie en een IR camera. Gezien de populariteit van downdraft lijkt me dit wel iets voor de Consumentenbond om te testen.
Anoniem: 36835
Nog niet. Hij is wel geplaatst maar er ontbreekt nog een koelkast en kookplaat, nog 2 a 3 weken geduldSquareOne schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:02:
[...]
Bij DBkeukens (als je daar fysiek langs mag) gelijk de keuken bekijken waar je bij binnen komt. Betreft een Tristar in Verde Comodoro. Lijkt wel op de stijl die je zoekt.
@Barry|IA mocht je tijd hebben, ben ik nog erg geïnteresseerd in je mening. Het gaat om twee nissen van 90,8 cm en een ruimte waar 6 kasten van 60 cm in komen (Beda). Benieuwd wat jij als standaard marge zou nemen in die ruimtes.synorluna schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:43:
@Barry|IA ik heb nog een vraag waar jij wellicht wel antwoord op weet. In onze keuken komen er twee nissen welke beiden tussen de muur en een gipswand worden geplaatst. Onze keukenleverancier bouwt deze wanden niet, dus de aannemer moet dit doen.
Het kastje waar het om gaat is 87 cm breed met aan beide zijden een stolp van 1,9 cm. Totaal dus 90,8 cm. Alle wanden worden ook gestuct. Houd je normaliter dan nog rekening met een marge van een aantal millimeter om zeker te zijn dat het past? Je wilt de kastjes natuurlijk zo strak mogelijk tussen de wanden.
[Afbeelding]
https://www.novy.com/nl-n...en-unieke-novy-actiecode/Pingu007 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:16:
[...]
Waar had jij de Novy aktie gevonden met die pannenset?
Edit, verlopen. Kon tot 15 december
[ Voor 6% gewijzigd door joostbo op 13-01-2022 19:36 ]
Kan ik dit doen met vloeibare ontkalkingsmiddel voor koffiemachines van HG of is ontkalkingsmiddel voor stoomovens noodzakelijk?
Jazeker houd je rekening met een marge en die neem ik altijd zeer minimaal. Ik wil alleen niet degeen zijn die jouw deze cijfertjes zomaar even aanlevert, aangezien ik daar normaal gesproken gewoon een technische tekening voor aanlever waar ook het hoekverloop in staat.synorluna schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:06:
[...]
@Barry|IA mocht je tijd hebben, ben ik nog erg geïnteresseerd in je mening. Het gaat om twee nissen van 90,8 cm en een ruimte waar 6 kasten van 60 cm in komen (Beda). Benieuwd wat jij als standaard marge zou nemen in die ruimtes.
Doet jouw keukenzaak trouwens ook
Voor wat betreft ‘vet’ in de lucht heb je gelijk. Dat komt niet meer omhoog richting afzuigkap en gaat dus mee de filter in.Barry|IA schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:31:
[...]
Ow, zeker wel hoor![]()
Natuurlijk wordt niet alles afgezogen.
Ook merk je het als brillendrager. Sinds ik op een Bora kook kan ik m’n bril blijven dragen omdat er geen vet op het glas komt.
De afzuiging is er initieel niet voor gemaakt uiteraard, en de berekende luchtstroom is idd afgestemd op kookdampen. Maar bijkomend voordeel is wel dat je minder last hebt van opspattend vet.
Vetspetters (de mini-ontploffingen als je kip in de boter/olie bakt en er vocht in het vet komt) zeer zeker niet. Dat kan natuurkundig gezien ook helemaal niet. 😊
100% eens met Barry. Werkt echt perfect en beter dan m’n voorgaande traditionele afzuigkap. En dan heb ik niet eens een Bora, maar een Neff 😁Barry|IA schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:58:
[...]
Klopt, luchtstroom gaat in z’n natuurlijke vorm naar boven. Bij Bora is het inderdaad ook zo afgestemd dat het de luchtstroom ombuigt (joh).
Bij mij gaat een pan water of soep gewoon prima. Ook een middelhoge pan gaat uitstekend. Voor een optimale afzuiging moet je natuurlijk wel elders in de kamer een raam open zetten en de afzuiging aanzetten VOORDAT je gaat koken.
Mijn ervaring is echt dat downdraft beter werkt dan traditioneel.
UK website over afzuigkappen. Gaggenau is blijkbaar de uitvinder van downdraft, niet Bora.
Plafond afzuiging is meer extra ventilatie dan afzuiging.
EU regels voor consumenten afzuigkappen is blijkbaar dat je maar Max 650 m3/uur mag afzuigen. Dus als je echt fatsoenlijk wil afzuigen moet je naar horeca apparatuur gaan.
Downdraft en eilandafzuigkap hebben beiden hun eigen nadelen.
Beste afzuiging is boven de kookplaat tegen een muur aan.
Had je vorige afzuigkap ook 650 m3/uur afzuiging? Anders is het appels met peren vergelijken.J1981 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:14:
[...]
100% eens met Barry. Werkt echt perfect en beter dan m’n voorgaande traditionele afzuigkap. En dan heb ik niet eens een Bora, maar een Neff 😁
Krassen komt door het schuiven, probeer dat te voorkomen.lochtejans schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:49:
Wie gebruikt er inductie beschermingsmatjes ter bescherming tegen krassen? Een collega attenteerde mij op de beschermingsmatjes van MoreCore.
Ja dit. Heb je een mooie plaat, moet je er elke keer van die lelijke dingen op leggenAcradavos schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 21:14:
[...]
Krassen komt door het schuiven, probeer dat te voorkomen.
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Is dat zo? Onze Siemens doet 988 m3/uur in de intensief stand. Springt hij niet automatisch op, dus dan mag het zeker wel?Z___Z schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:31:
https://www.neutratest.com/en/cooker-hood-guide/buying-guide
UK website over afzuigkappen. Gaggenau is blijkbaar de uitvinder van downdraft, niet Bora.
Plafond afzuiging is meer extra ventilatie dan afzuiging.
EU regels voor consumenten afzuigkappen is blijkbaar dat je maar Max 650 m3/uur mag afzuigen. Dus als je echt fatsoenlijk wil afzuigen moet je naar horeca apparatuur gaan.
Downdraft en eilandafzuigkap hebben beiden hun eigen nadelen.
Beste afzuiging is boven de kookplaat tegen een muur aan.
[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 13-01-2022 21:27 ]
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1