@jichem Mag ik vragen wat je ervaring was bij keukensale en waarom dat jou niet beviel? Ik wil daar namelijk graag een keuken kopen.
Onderstaand mijn post. Let wel, dit was de winkel in hoogeveenejtnaj schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:52:
@jichem Mag ik vragen wat je ervaring was bij keukensale en waarom dat jou niet beviel? Ik wil daar namelijk graag een keuken kopen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Oei, ja dan zou ik ook snel klaar zijn met het gesprek!
Persoonlijk vind ik de superkeukens-variant praktischer ingetekendjichem schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:24:
[...]
Dat zou eventueel kunnen, maar vind ik persoonlijk qua symmetrie niet zo mooi.
Zou je dan de wasbak in de 60cm kast van de reddykeukens (op de hoek) indeling plaatsen of zoals de tekening van de superkeukens in de qoute?
Ik heb wel eens een spoelbak gezien die in de hoek zat. Deze had dan ook een speciale vorm hiervoor. Zou dat een optie zijn?jichem schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:07:
[...]
De vaatwasser zit in de eerste hoge kast, de spoelbak zit 23cm van de kastenwand af.
Twijfel slaat steeds meer toe over de spoelbak, maar ik zie niet helemaal hoe ik het dan zou moeten indelen. Wil graag veel werkruimte houden, ook liefst een groter stuk aaneengesloten.
Wat misschien nog zou kunnen is de hoekkast andersom plaatsten en de wasbak in het andere 60cm stuk. Dan hou ik 90cm werkruimte naast de kookplaat en heb ik daar nog een stuk werkblad van ongeveer 1m naast de hoge kast...

Mega-hork indeed! "mensen zoals jullie"? Ik ben nu wel benieuwd hoe jullie eruit zien!jichem schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:15:
[...]
Onderstaand mijn post. Let wel, dit was de winkel in hoogeveen
***members only***

Dit is na het trimmen van mijn baard inderdaadLaTiNo156 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:58:
[...]
Mega-hork indeed! "mensen zoals jullie"? Ik ben nu wel benieuwd hoe jullie eruit zien!
[Afbeelding]
Heeft niet echt mijn voorkeurd, alhoewel optie 2 in een strakke vorm eventueel een optie zou kunnen zijn.LaTiNo156 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:56:
[...]
Ik heb wel eens een spoelbak gezien die in de hoek zat. Deze had dan ook een speciale vorm hiervoor. Zou dat een optie zijn?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook wij zijn op keukenjacht geweest en hebben veel aan dit forum gehad. Dus het is nu tijd om iets terug te delen. Zijn bij verschillende leveranciers geweest en uiteindelijk bij Artic keukens (DB Groep) uitgekomen. Ons uitgangspunt voor de keuken is geweest de uitstraling die we zoeken en kwaliteit, dus (lage) prijs was bij ons niet direct doorslaggevend.
Eerste die voor ons echt aan het rekenen is geweest is Tinello (Hilversum) geweest. Een zelfbouwer. Daar zijn we wel veel wijzer geworden. Als je van modern/robust houdt met hout dan kan je daar echt ook mooie dingen zien. Het olijfhout daar is wel mooi (waren benieuwd, is echt een signature van hun) maar is niet voor onze keuken. Je kan er een massieve keuken laten maken, maar ze waarschuwen wel goed dat dat hout dus wel gaat werken. Ze raden het dus niet direct aan. Dik fineer hout op watervast MDF zag er echt wel goed uit, en trekt niet krom. Ze zijn hier wel een fan van Miele of Gaggenau voor apparatuur. Ook is het type keuken waar ze zich op richten (doen niet snel bovenkastjes, willen graag een schouw om de wasemkap) toch op een wat groter huis gericht. Maar we waren ook eens benieuwd of dit een optie zou kunnen zijn en wat voor budget je dan aan moet denken. Want is zo een zelfbouwer nu onbetaalbaar of niet?
Opstelling die ze hebben uitgerekend als concept was een U-vormig aanrecht van 70cm diep, lades, le-mans in de hoek en een apparatenwand. Voor de keuken kastjes hadden ze even nog geen bovenkasten meegenomen
Ruwe begroting bij Tinello
Keuken, basis dik-fineer zelfbouw 18.000 (voor wie wil weten - Olijf is alleen dun-fineer, en zou 2500-3000 meer zijn)
Verlichting 2.000
Werkblad Composiet 7.000
Apparatuur (Siemens indicatie) 10.000
Onvoorzien 2.000
Plaatsing 3.500
Korting eraf, rond 38K rekenen zeiden ze. Afijn, ik ken mezelf, weet dat er, als ik klaar ben, er zo weer 4-5K bijkomt. Maar, was niet onbetaalbaar. Dit had gekund.
Vervolgens bij Artic geweest. Kwamen met al onze keuzes (voornamelijk gevallen voor de mooie frontafwerking) uit op wat zij noemen Excellentic (idd, bevestigd, dit is Rotpunkt). Hier echt fijn advies gekregen, goed meedenken etc.
Eerste offerte van Artic:
Keuken (Rotpunkt) 13.900
Apparatuur (topline Neff) 11.800
Werkblad Jetstone Composiet 3cm massief 7.200
Bij elkaar dus 32.900 + 3.500 aan montage = 36.400. Iets goedkoper, maar met alle keuzes waren wij dik tevreden.
Hier zaten al wel bovenkastjes bij, al een aantal mooie keuzes met verlichting al verwerkt etc.
En inderdaad, toen alle keuzes waren gemaakt stond er onderaan de streep 39.100. Daar staat nu een handtekening onder.
Vervolgens bij Voortman geweest. Op zich ook prima geholpen. Die waren in hun prijs het minst gespecificeerd. wel het goedkoopst, ws door een paar ander keuzes.
Keuken Hacker Systemat, hebben hetzelfde laten uitwerken als bij Artic)
Apparatuur AEG (BSH doen ze nu niet, nu ze verwachten niet te kunnen leveren in 2022)
Werkblad Jetstone 2cm opgedikt
Inclusief montage 30.900 netto.
Keuze is op Artic gevallen. We konden bij Voortman in Hacker en Ballerina eigenlijk niet dezelfde mooie uitstraling vinden die Rotpunkt wel heeft. Ja, de Tinello oplossing was ook mooi (dik-fineer heeft wel een echt mooie uitstraling), maar uiteindelijk Artic de details laten uitwerken.
:strip_exif()/f/image/wSZayneJhUDKG6NdZb9Pu6rg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7kRtV2uMd7q76hVsINlC6nOA.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QecDPE0jauocvjx4KFWefadH.jpg?f=user_large)
Excellentic (Rotpunkt) met front Urban Wild Oak parelmat onder het werkblad, Chimney glas bovenkastjes met ingefreesd LED verlichting en Sherwood Flamed apparatenwand met op maat gemaakte boven kast en regaalkast. Neff apparatuur, Jetstone composiet werkblad 3cm massief Raven gepolijst. Te plaatsen in juni 2022. Fingers crossed voor de levertijd van de Neff apparatuur.
Eerste die voor ons echt aan het rekenen is geweest is Tinello (Hilversum) geweest. Een zelfbouwer. Daar zijn we wel veel wijzer geworden. Als je van modern/robust houdt met hout dan kan je daar echt ook mooie dingen zien. Het olijfhout daar is wel mooi (waren benieuwd, is echt een signature van hun) maar is niet voor onze keuken. Je kan er een massieve keuken laten maken, maar ze waarschuwen wel goed dat dat hout dus wel gaat werken. Ze raden het dus niet direct aan. Dik fineer hout op watervast MDF zag er echt wel goed uit, en trekt niet krom. Ze zijn hier wel een fan van Miele of Gaggenau voor apparatuur. Ook is het type keuken waar ze zich op richten (doen niet snel bovenkastjes, willen graag een schouw om de wasemkap) toch op een wat groter huis gericht. Maar we waren ook eens benieuwd of dit een optie zou kunnen zijn en wat voor budget je dan aan moet denken. Want is zo een zelfbouwer nu onbetaalbaar of niet?
Opstelling die ze hebben uitgerekend als concept was een U-vormig aanrecht van 70cm diep, lades, le-mans in de hoek en een apparatenwand. Voor de keuken kastjes hadden ze even nog geen bovenkasten meegenomen
Ruwe begroting bij Tinello
Keuken, basis dik-fineer zelfbouw 18.000 (voor wie wil weten - Olijf is alleen dun-fineer, en zou 2500-3000 meer zijn)
Verlichting 2.000
Werkblad Composiet 7.000
Apparatuur (Siemens indicatie) 10.000
Onvoorzien 2.000
Plaatsing 3.500
Korting eraf, rond 38K rekenen zeiden ze. Afijn, ik ken mezelf, weet dat er, als ik klaar ben, er zo weer 4-5K bijkomt. Maar, was niet onbetaalbaar. Dit had gekund.
Vervolgens bij Artic geweest. Kwamen met al onze keuzes (voornamelijk gevallen voor de mooie frontafwerking) uit op wat zij noemen Excellentic (idd, bevestigd, dit is Rotpunkt). Hier echt fijn advies gekregen, goed meedenken etc.
Eerste offerte van Artic:
Keuken (Rotpunkt) 13.900
Apparatuur (topline Neff) 11.800
Werkblad Jetstone Composiet 3cm massief 7.200
Bij elkaar dus 32.900 + 3.500 aan montage = 36.400. Iets goedkoper, maar met alle keuzes waren wij dik tevreden.
Hier zaten al wel bovenkastjes bij, al een aantal mooie keuzes met verlichting al verwerkt etc.
En inderdaad, toen alle keuzes waren gemaakt stond er onderaan de streep 39.100. Daar staat nu een handtekening onder.
Vervolgens bij Voortman geweest. Op zich ook prima geholpen. Die waren in hun prijs het minst gespecificeerd. wel het goedkoopst, ws door een paar ander keuzes.
Keuken Hacker Systemat, hebben hetzelfde laten uitwerken als bij Artic)
Apparatuur AEG (BSH doen ze nu niet, nu ze verwachten niet te kunnen leveren in 2022)
Werkblad Jetstone 2cm opgedikt
Inclusief montage 30.900 netto.
Keuze is op Artic gevallen. We konden bij Voortman in Hacker en Ballerina eigenlijk niet dezelfde mooie uitstraling vinden die Rotpunkt wel heeft. Ja, de Tinello oplossing was ook mooi (dik-fineer heeft wel een echt mooie uitstraling), maar uiteindelijk Artic de details laten uitwerken.
:strip_exif()/f/image/wSZayneJhUDKG6NdZb9Pu6rg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7kRtV2uMd7q76hVsINlC6nOA.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QecDPE0jauocvjx4KFWefadH.jpg?f=user_large)
Excellentic (Rotpunkt) met front Urban Wild Oak parelmat onder het werkblad, Chimney glas bovenkastjes met ingefreesd LED verlichting en Sherwood Flamed apparatenwand met op maat gemaakte boven kast en regaalkast. Neff apparatuur, Jetstone composiet werkblad 3cm massief Raven gepolijst. Te plaatsen in juni 2022. Fingers crossed voor de levertijd van de Neff apparatuur.
Uiteraard valt er geen conclusie uit te trekken, maar volgens onze keukenzaak gaf Neff van alle merken relatief de minste problemen.. Ik cross met je mee (wij bestellen ook Neff).MaartenFS schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:21:
Te plaatsen in juni 2022. Fingers crossed voor de levertijd van de Neff apparatuur.
Hallo allemaal, wij zijn inmiddels al een tijd op zoek naar een keuken en zijn op het moment concreet over een aanbod aan het nadenken van een keukenzaak gevestigd net over de grens in Duitsland. Ik vraag mij af of de geboden prijs van 19.400 een realistische prijs is of dat het eventueel elders voordeliger kan. Ik heb nog geen volledige offerte mogen ontvangen van de keukenboer, maar weet wat voor blad en welke apparaten in de keuken zitten, zie onderstaand. Zo moet de keuken er ongeveer uit komen te zien, het barretje op het eiland gaan we niet doen.
/f/image/PYjGe92YtXfGxfj5sRPoHgLD.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bpEcuAo2KO0UCtZ4yykoVIBQ.jpg?f=user_large)
De ruimte waarin de keuken geplaatst wordt is de oude woonkamer, momenteel zijn wij bezig met een aanbouw waar wij de woonkamer naartoe verplaatsen.
Merk keuken:
Pronorm
Kleuren:
Kastenwand: Stratusgrijs pearl ultramat
Eiland: Kiezelgrijs ultramat
Afmetingen:
Kastenwand: 360cm breed, 60 cm diep.
Nis in kastenwand: 120cm breed, 61cm diep
Kookeiland: 300cm breed, 120cm diep
Keukenbladen:
Neolith keramieken blad, kleur basalt black
Deel 1: 302 cm breed, 120cm diep, dikte 2cm
Deel 2: 120 cm breed, 60cm diep, dikte 2cm
Apparatuur (allen Siemens studioline):
CS856GPB7 Combi-stoom
CM836GPB6 Combi-oven
SN61IX09TE Siemens inbouw vaatwasser
KI82LADF0 Koelkast
EX877LX67E Kookplaat
Overige bijzonderheden:
Spoelbak 1,5 (RVS)
Vaatwasser op hoogte
Twee planken in de nis incl 3x lampjes per plank
Plank om de nis af te dichten vanaf boven (niet in de foto)
Dubbele stopcontacten in het kookeiland
Twee keer dubbele stopcontacten nis
Zeeppompje bij de spoelbak
Quooker al in bezit
De prijs van 19.400 is inclusief montage, maar dus exclusief de Quooker die wij al hebben.
Mochten jullie verder tips hebben, dan hoor ik het uiteraard graag!
/f/image/PYjGe92YtXfGxfj5sRPoHgLD.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bpEcuAo2KO0UCtZ4yykoVIBQ.jpg?f=user_large)
De ruimte waarin de keuken geplaatst wordt is de oude woonkamer, momenteel zijn wij bezig met een aanbouw waar wij de woonkamer naartoe verplaatsen.
Merk keuken:
Pronorm
Kleuren:
Afmetingen:
Keukenbladen:
CS856GPB7 Combi-stoom
CM836GPB6 Combi-oven
KI82LADF0 Koelkast
EX877LX67E Kookplaat
Overige bijzonderheden:
Spoelbak 1,5 (RVS)
Vaatwasser op hoogte
Quooker al in bezit
De prijs van 19.400 is inclusief montage, maar dus exclusief de Quooker die wij al hebben.
[ Voor 2% gewijzigd door betonnenron op 22-12-2021 16:45 . Reden: Extra toevoeging ]
@betonnenron je dient er nog een loodgieter bij te tellen, Duitsers doen geen loodgieterswerk. Wel een mooie keuken.
Wij zijn ook bij Keukensale geweest. Allemaal leuk en vriendelijk maar op het laatste kwam toch de verkoper om de hoek kijken. Eerst noemde hij een prijs, toen met het printen werd de prijs lager (afrondingskorting). Was iets van 16400 naar 14800. Ik snapte de afronding niet helemaal maargoed. En toen duidelijk aangegeven dat we wilden nadenken voor we een handtekening zetten en bij de deur zelfs nog vragen of er echt geen prijs is waar we die dag nog voor wilden tekenen.jichem schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:15:
[...]
Onderstaand mijn post. Let wel, dit was de winkel in hoogeveen
***members only***
Hoe was je ervaring bij Reddy?
Jammer, die vraag kregen wij niet. Voor 5k had ik meteen getekend, dat was 75% korting geweestblottle schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:42:
[...]
Wij zijn ook bij Keukensale geweest. Allemaal leuk en vriendelijk maar op het laatste kwam toch de verkoper om de hoek kijken. Eerst noemde hij een prijs, toen met het printen werd de prijs lager (afrondingskorting). Was iets van 16400 naar 14800. Ik snapte de afronding niet helemaal maargoed. En toen duidelijk aangegeven dat we wilden nadenken voor we een handtekening zetten en bij de deur zelfs nog vragen of er echt geen prijs is waar we die dag nog voor wilden tekenen.
Hoe was je ervaring bij Reddy?
Ervaring bij Reddy in klazienaveen was top! Prima verkoper, geen gezeur over prijzen of moeilijk doen over wensen maar gewoon meedenken. Zeker een aanrader, net als superkeukens overigens (mocht je in dezelfde omgeving zitten)
Vraag me nog iets af over die prijsstijgingen na de jaarwisseling.
Onze keuken willen we graag 1e week mei laten plaatsen.
Geen probleem volgens de keukenzaak, maar zij zouden de keuken wel voor 31 maart gefactureerd en geleverd moeten krijgen door rotpunkt voor de prijs die we nu hebben afgesproken. Zij zouden daarom half april de kasten graag bij ons afleveren die ik dan vast moet betalen.
2 weken later komen ze de keuken dan plaatsen en zou ik het restant na oplevering moeten betalen.
Ik weet niet wat ik er nu precies van moet denken en op moet antwoorden. Het liefst betaal ik alles in 1x achteraf. Nog liever heb ik die kasten hier ook geen 2 weken staan terwijl ik nog aan het klussen ben.
Onze keuken willen we graag 1e week mei laten plaatsen.
Geen probleem volgens de keukenzaak, maar zij zouden de keuken wel voor 31 maart gefactureerd en geleverd moeten krijgen door rotpunkt voor de prijs die we nu hebben afgesproken. Zij zouden daarom half april de kasten graag bij ons afleveren die ik dan vast moet betalen.
2 weken later komen ze de keuken dan plaatsen en zou ik het restant na oplevering moeten betalen.
Ik weet niet wat ik er nu precies van moet denken en op moet antwoorden. Het liefst betaal ik alles in 1x achteraf. Nog liever heb ik die kasten hier ook geen 2 weken staan terwijl ik nog aan het klussen ben.
[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 22-12-2021 16:59 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ook vanuit ons (omdat reddy niet zo vaak voorbij komt). prima ervaring gehad met Reddy , in ons geval vestiging Helmond
@MaartenFS mooie keuken. Zelf had ik geen bovenkastjes gekozen maar gewoon een enkele zwevende plank zeg 20/30cm afstand van de afzuigkap en muur. Je keuken oogt lekker rustig tot die bovenkastjes.
Lijkt mij fijner dat de wasbak meer naar buitenkant gaat dat je meer werkruimte hebt tussen wasbak en kookplaat.betonnenron schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:18:
Hallo allemaal, wij zijn inmiddels al een tijd op zoek naar een keuken en zijn op het moment concreet over een aanbod aan het nadenken van een keukenzaak gevestigd net over de grens in Duitsland. Ik vraag mij af of de geboden prijs van 19.400 een realistische prijs is of dat het eventueel elders voordeliger kan. Ik heb nog geen volledige offerte mogen ontvangen van de keukenboer, maar weet wat voor blad en welke apparaten in de keuken zitten, zie onderstaand. Zo moet de keuken er ongeveer uit komen te zien, het barretje op het eiland gaan we niet doen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Merk keuken:
Pronorm
Kleuren:
Afmetingen:
Keukenbladen:
CS856GPB7 Combi-stoom
CM836GPB6 Combi-oven
KI82LADF0 Koelkast
EX877LX67E Kookplaat
Overige bijzonderheden:
Spoelbak 1,5 (RVS)
Vaatwasser op hoogte
Quooker al in bezit
Wij krijgen een redelijk simpele parallele opstelling. Aan de ene kant 3 hoge kasten en aan de andere kant ongeveer 3m60 blad met een hoek barretje (L). De keuken leverancier vraagt 1600 euro voor montage. Klinkt mij behoorlijk. Is dit een normaal bedrag of moet daar nog iets af kunnen?
Het is een lokale kleinere keukenzaak. Hoe start je de onderhandelingen? Als we over hoge kosten beginnen dan wordt er meteen gesproken over dan maar mindere apparatuur e.d. ze zeggen een netto prijzen keukenzaak te zijn
Het is een lokale kleinere keukenzaak. Hoe start je de onderhandelingen? Als we over hoge kosten beginnen dan wordt er meteen gesproken over dan maar mindere apparatuur e.d. ze zeggen een netto prijzen keukenzaak te zijn
Het beste kan je dan ergens anders een identieke keuken laten tekenen zodat je op prijs kan vergelijken, dan kan je aangeven over de prijs te willen praten zonder consessies te hoeven doen. Zonder concrete aanknopingspunten waarom het te duur zou zijn kan je altijd vragen maar lijkt het me lastig als ze zelf aangeven netto zaak te zijn. 1600 lijkt me redelijk standaard voor montage. Hebben ze een volledig gespecificeerde offerte? Dat zou geen probleem mogen zijn aangezien ze netto zaak zijn?
Wij hebben de patina Quooker slechts een week dus over de kleur over de jaren heen kan ik weinig zeggen.marvel27 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 23:44:
We overwegen een Quooker Messing Patina te plaatsen in onze keuken. We hebben hotbath kranen in onze badkamer, en hotbath geeft op hun site duidelijk aan hoe het patina van hun kranen die niet met pvd zijn gecoat zich kan ontwikkelen. Zie bv de koperen kraan op deze pagina: smaak is subjectief, maar dat ziet er wat bij betreft niet erg mooi uit.
Mensen met een messing Quooker: hoe is de kleur van de kraan bij jullie geëvolueerd door de jaren heen?
De huidige kleur is relatief donker messing
Hoe kiezen jullie je inbouwapparatuur? We hebben nu alles van Siemens en dat bevalt prima, dus eigenlijk willen we daarbij blijven in het nieuwe huis. Enkel de vriezer is nu van Liebherr en ook dat bevalt prima. Uitzondering is de kookplaat, daarvoor gaan we over op Bora.
Echter zelfs dan blijft de keuze groot. (Stoom)ovens en zo is best overzichtelijk. Maar vooral bij koelkasten en vaatwassers lijkt de keuze eindeloos. Zelfs als je weet hoe grootte je ze wilt hebben.
Hoe pakken jullie dat aan? Laat je dat aan de keukenboer over?
p.s. we bouwen zelf dus kunnen eigen keuzes maken.
Echter zelfs dan blijft de keuze groot. (Stoom)ovens en zo is best overzichtelijk. Maar vooral bij koelkasten en vaatwassers lijkt de keuze eindeloos. Zelfs als je weet hoe grootte je ze wilt hebben.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Wij hebben gekozen voor Liebherr voor koelkast en losse vriezer vanwege de 7 jaar garantie, de features (koelkast heeft rek voor 12 rechtopstaande flessen) en iets lagere geluid in db.Conrado schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:14:
Hoe kiezen jullie je inbouwapparatuur? We hebben nu alles van Siemens en dat bevalt prima, dus eigenlijk willen we daarbij blijven in het nieuwe huis. Enkel de vriezer is nu van Liebherr en ook dat bevalt prima. Uitzondering is de kookplaat, daarvoor gaan we over op Bora.
Oven/magnetron van Bosch puur om het uiterlijk. En de Novy Easypro omdat deze betaalbaar, leverbaar en optisch mooier was.
Apparatuur is juist wel iets wat ik zelf uitzoek.Conrado schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:14:
Ik vind de keuzes wel meevallen als je een beetje specifieke wensen hebt.
In het geval van liebherr koelkast, 178cm, biofresh en geen vriesvak blijven er nog maar 5 keuzes over.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Mocht je nog geen keuken hebben gekocht, kan ik je ook Uniek aanraden in Hoogeveen. Goede verhalen over gehoord van diverse mensen.jichem schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:47:
[...]
Jammer, die vraag kregen wij niet. Voor 5k had ik meteen getekend, dat was 75% korting geweest![]()
Ervaring bij Reddy in klazienaveen was top! Prima verkoper, geen gezeur over prijzen of moeilijk doen over wensen maar gewoon meedenken. Zeker een aanrader, net als superkeukens overigens (mocht je in dezelfde omgeving zitten)
Wij hebben onze keuken uiteindelijk bij Van Galen in Zwolle besteld ivm meer maatwerk mogelijkheden.
Spoelbakken en kranen.
Als ik een spoelbak en een keukenkraan koop. Wat zijn de merken om naar te kijken.
Is Caressi wat omdat ik enkele op het internet voor een betaalbare prijs heb zien staan. Rond de 160 Euro.
Ik Franken in het echt kunnen zien. Heb toen niets opgeschreven. Franken staat al goed aangeschreven. Nu hoorde ik ook iemand zeggen dat bv Caressi zomaar eens uit dezelfde fabriek zou kunnen komen.
Caressi CAGRP40WH-FL
Deze bestaat uit 80% kwartsteen. Wil dit zeggen als ik een schaaltje iets te lomp in de spoelbak zet dan mijn schaaltje aan diggelen is?
Ik ben nog steeds in overweging over de kleur. Een witte spoelbak en een koperen kraan zou denk ik mooi in mijn keuken staan. Heeft iemand ervaring met witte rvs spoelbakken? Komen er bv snel krassen. Er hangt echt wel een prijskaartje hieraan!
Als ik een spoelbak en een keukenkraan koop. Wat zijn de merken om naar te kijken.
Is Caressi wat omdat ik enkele op het internet voor een betaalbare prijs heb zien staan. Rond de 160 Euro.
Ik Franken in het echt kunnen zien. Heb toen niets opgeschreven. Franken staat al goed aangeschreven. Nu hoorde ik ook iemand zeggen dat bv Caressi zomaar eens uit dezelfde fabriek zou kunnen komen.
Caressi CAGRP40WH-FL
Deze bestaat uit 80% kwartsteen. Wil dit zeggen als ik een schaaltje iets te lomp in de spoelbak zet dan mijn schaaltje aan diggelen is?
Ik ben nog steeds in overweging over de kleur. Een witte spoelbak en een koperen kraan zou denk ik mooi in mijn keuken staan. Heeft iemand ervaring met witte rvs spoelbakken? Komen er bv snel krassen. Er hangt echt wel een prijskaartje hieraan!
Hoi allemaal, Dank voor alle nuttige tips die we hier al vandaag hebben geplukt!
Detail vraagje over doorlopende lijnen van greeplijst als je van lage naar hoge kasten gaat.
Wij willen deze keuken van Keukensale, maar de greeplijst wordt bij ons onderbroken wat wel het effect een beetje weghaalt (zie plaatje uit brochure - erg grappig dat er op de meeste plaatjes steeds net een vaas oid voor staat). Is het niet mogelijk om het zijpaneel door te zagen? Keukenboer zegt dat het niet kan, maar misschien wil hij het gewoon niet zelf doen.
Detail vraagje over doorlopende lijnen van greeplijst als je van lage naar hoge kasten gaat.
Wij willen deze keuken van Keukensale, maar de greeplijst wordt bij ons onderbroken wat wel het effect een beetje weghaalt (zie plaatje uit brochure - erg grappig dat er op de meeste plaatjes steeds net een vaas oid voor staat). Is het niet mogelijk om het zijpaneel door te zagen? Keukenboer zegt dat het niet kan, maar misschien wil hij het gewoon niet zelf doen.
:strip_exif()/f/image/ReYGN1T7Z6eBekoXDwihkDzG.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt me een prima prijs, vrij standaard.Patox schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:13:
Wij krijgen een redelijk simpele parallele opstelling. Aan de ene kant 3 hoge kasten en aan de andere kant ongeveer 3m60 blad met een hoek barretje (L). De keuken leverancier vraagt 1600 euro voor montage. Klinkt mij behoorlijk. Is dit een normaal bedrag of moet daar nog iets af kunnen?
Dank voor de tip, gaan we meenemen en overwegen!Floor-is schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:23:
[...]
Ik heb de andere reacties nog niet gelezen, maar ik zou overwegen om de spoelbak in die nis te plaatsen. Dan krijg je meer ruimte voor snijden en doen op het eiland. (Niet het koken, want dan sta je tijdens het koken met je rug naar de open ruimte en dat lijkt mij zonde)
Willen wij ook doen. Dat staat nog verkeerd op de tekening.ppatrick schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:43:
[...]
Lijkt mij fijner dat de wasbak meer naar buitenkant gaat dat je meer werkruimte hebt tussen wasbak en kookplaat.
Wit RVS is een coating.noud schreef op donderdag 23 december 2021 @ 02:16:
Spoelbakken en kranen.
Caressi CAGRP40WH-FL
Ik zou naar de Kubus-serie van Franke kijken dan, bijvoorbeeld de KBG 110-50 of deze Sirius. Dit zijn 'fragranite' bakken, wat volgens mij gewoon keramiek is, wat ik begreep is dat ze niet per se heel chipgevoelig zijn, maar wel kleurvast.
Bericht hierboven
De greeplijst laten doorlopen is niet zomaar gedaan. Je moet dan uit de kast een stukje aan de voorzijde halen, op een manier die mooi is, waarbij je alsnog kantenband gebruikt en die per-fect aansluit op de greeplijst. Of je moet dat doen én een stuk uit de stollenwand halen als je pech hebt.flo28 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 06:30:
Hoi allemaal, Dank voor alle nuttige tips die we hier al vandaag hebben geplukt!
[Afbeelding]
Mijn €0,02 omdat deels aanname:
Dergelijke details zijn inderdaad wat het verschil maakt en daarom ook vaak details voor het wat hogere segment.
Bericht hierboven
Iets langere reactie nuDaniel-p schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:18:
Eind volgend jaar wordt als het meezit onze nieuwbouwwoning opgeleverd en zijn ook wij in de wondere wereld van de keukens en badkamers beland. Ik heb veel aan het forum gehad en inmiddels de eerste offerte ontvangen van Concordia Heerenveen met een Schuller C keuken, Fino matt met onyxzwart mat front. Eind van het jaar staat nog een afspraak bij Kuchenland gepland na eerdere fijne ervaringen daar.
Sfeerbeelden
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Plaatsing in de ruimte:
[Afbeelding]
Hoge kastenwand:
Ongeveer 3m breed. Nis is 1,20m. We twijfelen over het één of twee (stoom)ovens, in het huidige ontwerp nog uitgegaan van één combi stoomoven. Achterwand Bakker keramiek Noir Desir Silk volledige breedte/hoogte
Apparatuur aan deze wand:
Siemens HS836GTB6 (IQ700) Stoomoven
Siemans KI82LADF0 (IQ500) koelvries
Kookeiland
Totaal 2,4m x 1,20m. Bakker keramiek Noir Desir Silk. Circa 7cm dik.
Apparatuur:
- Bora PURU
- Dekker Lanesto Kraan (geen behoefte aan een Quooker)
- Composiet vlakinbouwspoelbak
- Siemens SX73H800BE (IQ300) vaatwasser
Spoelkant en naast het barretje is voorzien van laden, achter het barretje nog twee kasten van 30 diep weggewerkt.
***members only***
Hoor graag jullie feedback en opmerkingen, wij zijn nog niet geheel tevreden en vinden de prijzen nog wel aan de hoge kant.
1:
Hoe groot is de doorloop rondom het eiland in je tekening? Want een wand is 60 diep, doorloop minimaal 100, eiland 120. Dan heb je van de 620 nu nog 340 over in het krapste scenario en in die 340 moet je en de barstoelen en je tafel kwijt. Dat is best krap denk ik.
Is het een overweging om het eiland 'dunner' te maken, bijvoorbeeld 100 diep?
En hoeveel ruimte heb je tussen het eiland en dat raam? Lijkt op 60, dat is meer om dan afstand naar het raam te bewaren dan iets anders, want een prettige doorgang is het niet met zo weinig ruimte
2:
Wat wil je qua koelkast en vriezer? Hoe groot wil je die hebben? Ik zie een koelvries, maar is dat je uiteindelijke doel ook? Hoe groot is het huishouden, hoe groot is je huidige vriezer en heb je misschien elders ook een vriezer gepland? Of een koelkastje?
Dit heeft effect op je keuze voor oven/stoomoven/combi immers. Wil je er eentje 60 hoog, dan heb je de ruimte; wil je er liever twee van 60, dan zou ik die niet boven elkaar zetten. Wil je twee van 45, dan kunnen die juist weer wel gestapeld.
3:
Waar is je vaatwasser gepland? Want die wil je naast de spoelbak (als je rechts bent, bij voorkeur ook rechts). Als je je spoelbak naar de nis verplaatst, en de nis is 120, dan komt je spoelbak wel weer dichtbij de kasten uit waardoor je daarmee zit te rommelen: dan staat de vieze vaat aan dezelfde kant als de schone, of dan wordt het moeilijker om je groenten te wassen, een pan te vullen met kokend water etc.
Tenzij je de vaatwasser in een hoge kast laat plaatsen (onder de oven bijvoorbeeld), waardoor je toch een deel van zo'n hoge kast hiervoor moet opgeven.
4:
De kraan: geen behoefte aan Quooker is jouw/jullie overweging, prima. Maar kies dan tenminste een kwaliteitskraan
5:
Drinken jullie koffie? Waar komt die machine?
6:
Waar ga je je handdoeken laten? En de vuilnisbak(ken)? Waar heb je stopcontacten gepland? (In het werkblad van het eiland zie ik wat, maar hoe zit het met die nis?)
Waar komt je servies en waar je bestek? Waar je spatels en vleestang, je lepels om mee te roeren?
Waar ga je de schoonmaakspullen laten, je afwasmiddel en je borstel is simpel genoeg op te lossen, maar al die andere spullen dan?
Bericht hierboven
Welke keukenboer ben je geweest in Duitsland? Vind de prijs wel netjes op het eerste gezicht.betonnenron schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:18:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Merk keuken:
Pronorm
Kleuren:
Afmetingen:
Keukenbladen:
CS856GPB7 Combi-stoom
CM836GPB6 Combi-oven
KI82LADF0 Koelkast
EX877LX67E Kookplaat
Overige bijzonderheden:
Spoelbak 1,5 (RVS)
Vaatwasser op hoogte
Quooker al in bezit
Wel zou ik de spoelbak nog iets verplaatsen naar buiten toe zodat je meer werkblad over houdt tussen spoelen en koken. Daar zou dan ook ideaal gezien ook de vaatwasser tussenin passen.
Wij wilden heel graag in onze keuken van Siemens het volgende:
- Stoomoven 60x60 iQ700
- Oven/magnetron combi 60x60 iQ700
- Warmhoudlade(s)
Nou vertelde één van de verkopers dat een (stoom)oven de warmhoudfunctie ook heeft, en een warmhoudlade dus eigenlijk overbodig/zonde zou zijn. Wat is jullie ervaring hierin? Zouden we iets missen als we de warmhoudlade weglaten?
On a different note: weet iemand of je bij Häcker Systemat LED-verlichting kunt laten integreren in de (lade)kastjes net zoals bij Next125?
- Stoomoven 60x60 iQ700
- Warmhoudlade(s)
Nou vertelde één van de verkopers dat een (stoom)oven de warmhoudfunctie ook heeft, en een warmhoudlade dus eigenlijk overbodig/zonde zou zijn. Wat is jullie ervaring hierin? Zouden we iets missen als we de warmhoudlade weglaten?
On a different note: weet iemand of je bij Häcker Systemat LED-verlichting kunt laten integreren in de (lade)kastjes net zoals bij Next125?
[ Voor 16% gewijzigd door Amiet01 op 23-12-2021 13:10 ]
Master_A
2e verfijning van de keuken voor onze nieuwbouw woning. Uitgezocht bij de keukenloods.
Merk keuken:
Proline
Kleuren:
kasten :donkergroen ultramat
grepen: zwart
binnenzijde kasten: Statusgrijs pearl
lades Protech Antraciet
Blad: Pace Classico Grain 12mm (zwart)
Afmetingen:
Zie tekening
:strip_exif()/f/image/xqmAEy8TzjIQ718AEVPF3TsI.jpg?f=fotoalbum_large)
Apparatuur
1 Bora Puru
1 Quooker Flex + Combi 7 liter (22XBLK)
2 Siemens Koel/vries combi (KI86V5SF1)
1 Siemens combi-oven (CM836GNB6)
1 Siemens Solo-oven (HB835GTB1)
1 Siemens vaatwasser (SX63HX60CN)
Overige bijzonderheden:
Dubbele stopcontacten in het kookeiland (op de kopsekanten)
Quooker zeeppompje
Offerteprijs inclusief montage 19K rond.
Sfeerimpressie:
Merk keuken:
Proline
Kleuren:
lades Protech Antraciet
Afmetingen:
Zie tekening
:strip_exif()/f/image/xqmAEy8TzjIQ718AEVPF3TsI.jpg?f=fotoalbum_large)
Apparatuur
1 Bora Puru
Overige bijzonderheden:
Quooker zeeppompje
Sfeerimpressie:
:strip_exif()/f/image/Hh1ek2Yed3sYLlo2ZDYxscje.jpg?f=fotoalbum_large)
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Bij mij zeiden ze het zelfde. iemand in de straat heeft een zelfde siemens oven en wezen kijken en inderdaad, die heeft ook zo'n functie. (hun wisten het niet eens en gebruiken het nooit), maar dat heeft ons doen besluiten om de warmhoudlade te schrappen. Zowel servies warmhoudfunctie als eten warmhouden. Je kunt alleen dan de oven niet gebruiken. maar omdat we voor een dubbele oven zijn gegaan hebben we de warmhoudlade maar geschrapt. Het zou bovendien niet heel fraai uit komen in het design in ons geval.Amiet01 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:44:
Wij wilden heel graag in onze keuken van Siemens het volgende:
- Stoomoven 60x60 iQ700
- Warmhoudlade(s)
Staat ook duidelijk in de handleiding. op de website kun je op typenummer snel in de handleiding vinden of het met dit specieke model kan. bijvoorbeeld hier
https://media3.bsh-group.com/Documents/9001381045_B.pdf Pagina 10
Interessant! Bedankt voor de tip beide.joostbo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:09:
[...]
Bij mij zeiden ze het zelfde. iemand in de straat heeft een zelfde siemens oven en wezen kijken en inderdaad, die heeft ook zo'n functie. (hun wisten het niet eens en gebruiken het nooit), maar dat heeft ons doen besluiten om de warmhoudlade te schrappen. Zowel servies warmhoudfunctie als eten warmhouden. Je kunt alleen dan de oven niet gebruiken. maar omdat we voor een dubbele oven zijn gegaan hebben we de warmhoudlade maar geschrapt. Het zou bovendien niet heel fraai uit komen in het design in ons geval.
Staat ook duidelijk in de handleiding. op de website kun je op typenummer snel in de handleiding vinden of het met dit specieke model kan. bijvoorbeeld hier
Ik begrijp de charme van het koken op een eiland. Zeker als je er staat en irecht n de woonkamer / leefkeuken kijkt, gevoelsmatig staat het raar in de ruimte. Bovendien wat doe je met de ruimte aan de andere zijde van het eiland? Het lijkt een beetje een 'dode' hoek te worden. Te klein voor een tafel of iets. Maar misschien is het totaalplaatje van het huis wel anders. maar zo lijkt het op de sfeerimpressie.Gri77ie schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:54:
2e verfijning van de keuken voor onze nieuwbouw woning. Uitgezocht bij de keukenloods.
Merk keuken:
Proline
Kleuren:
lades Protech Antraciet
Afmetingen:
Zie tekening
[Afbeelding]
Apparatuur
1 Bora Puru
Overige bijzonderheden:
Quooker zeeppompje
Sfeerimpressie: [Afbeelding]
En ik zou kijken of je echt wel 'op-de-hoek' wil koken. Was voor ons een absolute no-go. Hoewel geen echte loopruimte kunnen mensen lopen kort langs de pannen. (of is het te smal om te lopen?) het spat op de grond tijdens koken. Je hebt maar 1 zijde om wat weg te leggen. en ook gevoelsmatig niet fijn. zeker met kleine kinderen.
[ Voor 5% gewijzigd door joostbo op 23-12-2021 13:28 ]
In principe heeft iedere oven een servies warmhoudfunctie. Namelijk gewoon de oven op 50 of 75 graden zetten en het servies erin zetten. Punt lijkt mij vooral dat een warmhoudlade ervoor zorgt dat je je oven nog kunt inzetten om te koken/bakken.joostbo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:09:
[...]
Bij mij zeiden ze het zelfde. iemand in de straat heeft een zelfde siemens oven en wezen kijken en inderdaad, die heeft ook zo'n functie. (hun wisten het niet eens en gebruiken het nooit), maar dat heeft ons doen besluiten om de warmhoudlade te schrappen. Zowel servies warmhoudfunctie als eten warmhouden. Je kunt alleen dan de oven niet gebruiken. maar omdat we voor een dubbele oven zijn gegaan hebben we de warmhoudlade maar geschrapt. Het zou bovendien niet heel fraai uit komen in het design in ons geval.
Je zou kunnen kiezen voor een 45x60 oven en dan een warmhoudlade eronder. Echter, hoe vaak ga je dat daadwerkelijk gebruiken. Mijn ouders hebben het in hun keuken, en in de praktijk gebruiken ze het nooit. Als je het wilt gebruiken doe je het voor een etentje, en dan blijkt in de praktijk de lade niet groot genoeg voor al het servies om op te warmen
Eens hoor, mijn oom en tante hebben er ook 1. Puur uit esthetische overweging. In het begin dezen ze dat nog wel eens maar word nu nooit meer gebruikt voor servies. heel af en toe gebruiken ze het wel eens om eten warm te houden voor iemand die later komt. Maar dat zou dan ook prima in de oven kunnen.Blik1984 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:27:
[...]
In principe heeft iedere oven een servies warmhoudfunctie. Namelijk gewoon de oven op 50 of 75 graden zetten en het servies erin zetten. Punt lijkt mij vooral dat een warmhoudlade ervoor zorgt dat je je oven nog kunt inzetten om te koken/bakken.
Je zou kunnen kiezen voor een 45x60 oven en dan een warmhoudlade eronder. Echter, hoe vaak ga je dat daadwerkelijk gebruiken. Mijn ouders hebben het in hun keuken, en in de praktijk gebruiken ze het nooit. Als je het wilt gebruiken doe je het voor een etentje, en dan blijkt in de praktijk de lade niet groot genoeg voor al het servies om op te warmen
Ik ben het eens met wat @joostbo hierboven zegt. Waarom niet langs de lege muur een hoge kastenwand en dan de andere muur lage kasten en een schiereiland? Heb je veel meer bruikbaar aanrecht aan beide zijden van je kookplaat en spoelbak.
Persoonlijk vind ik die wcd aan de kopse kant van het eiland niet mooi; zit wel erg in het zicht. En wij hebben er voor gekozen de koffiecorner in de hoek te doen en de kasten aan de kamerzijde. Dan staat het wat meer uit het zicht. Zo'n nis is voor ons een natuurlijke verzamelplek voor los spul, zoals post, huissleutels etc.
Prijs lijkt me trouwens heel netjes.
[ Voor 46% gewijzigd door loeberce op 23-12-2021 13:35 ]
Reactie verwijderd. Was dezelfde reactie als op je eerste posting in augustus.Gri77ie schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:54:
Merk keuken:
Proline
Kleuren:
lades Protech Antraciet
Afmetingen:
Zie tekening
[Afbeelding]
Apparatuur
1 Bora Puru
Overige bijzonderheden:
Quooker zeeppompje
Bijzonder trouwens dat je voor 3 laden gekozen hebt....
[ Voor 24% gewijzigd door Ladypurple op 23-12-2021 15:48 ]
Dank voor je uitgebreide reactie en het meedenken!
Ruimte tussen eiland en kastenwand is inderdaad 120 waardoor er per saldo circa 320-340 ruimte overblijft voor je eettafel. Gevoelsmatig lijkt mij dit ruim genoeg om een tafel met stoelen te plaatsen. het eventueel inkorten van het eiland zou dan nog wel een optie zijn om ruimte te creëren. Ruimte tussen het raam en het eiland bedraagt inderdaad 60cm. Dit zal dan ook minder snel als doorgang gebruikt worden.1:
Hoe groot is de doorloop rondom het eiland in je tekening? Want een wand is 60 diep, doorloop minimaal 100, eiland 120. Dan heb je van de 620 nu nog 340 over in het krapste scenario en in die 340 moet je en de barstoelen en je tafel kwijt. Dat is best krap denk ik.
Is het een overweging om het eiland 'dunner' te maken, bijvoorbeeld 100 diep?
En hoeveel ruimte heb je tussen het eiland en dat raam? Lijkt op 60, dat is meer om dan afstand naar het raam te bewaren dan iets anders, want een prettige doorgang is het niet met zo weinig ruimte
We nemen onze huidige (grote) koelvries combinatie mee voor in de bijkeuken, dus hebben straks twee staan, wat voor onze huidige samenstelling zonder kinderen prima is. Twee ovens boven elkaar had niet onze voorkeur, maar misschien met een combinatie van 2x 45 wel een prima optie.2:
Wat wil je qua koelkast en vriezer? Hoe groot wil je die hebben? Ik zie een koelvries, maar is dat je uiteindelijke doel ook? Hoe groot is het huishouden, hoe groot is je huidige vriezer en heb je misschien elders ook een vriezer gepland? Of een koelkastje?
Dit heeft effect op je keuze voor oven/stoomoven/combi immers. Wil je er eentje 60 hoog, dan heb je de ruimte; wil je er liever twee van 60, dan zou ik die niet boven elkaar zetten. Wil je twee van 45, dan kunnen die juist weer wel gestapeld.
In de tekening inderdaad rechts naast de spoelbak in het eiland. Bij het verplaatsen van de spoelbak zou de vaatwasser inderdaad prima onder de oven kunnen, wel blijft dan het 'probleem' van schone/vieze vaat waar je dan last van houdt.3:
Waar is je vaatwasser gepland? Want die wil je naast de spoelbak (als je rechts bent, bij voorkeur ook rechts). Als je je spoelbak naar de nis verplaatst, en de nis is 120, dan komt je spoelbak wel weer dichtbij de kasten uit waardoor je daarmee zit te rommelen: dan staat de vieze vaat aan dezelfde kant als de schone, of dan wordt het moeilijker om je groenten te wassen, een pan te vullen met kokend water etc.
Tenzij je de vaatwasser in een hoge kast laat plaatsen (onder de oven bijvoorbeeld), waardoor je toch een deel van zo'n hoge kast hiervoor moet opgeven.
Nemen we mee in het volgende gesprek:)4:
De kraan: geen behoefte aan Quooker is jouw/jullie overweging, prima. Maar kies dan tenminste een kwaliteitskraan
De koffiemachine hadden we in de nis bedacht, in het geval dat daar niet de spoelbak komt is daar genoeg ruimte voor. Als we de spoelbak verplaatsen wordt dit een ander geval.5:
Drinken jullie koffie? Waar komt die machine?
Nog niet als zodanig over nagedacht, vuilnisbak zal los komen te staan op een nader te bepalen plek, bestekbak had de verkoper bedacht aan de eetkamer kant, dit voelde alleen onlogisch maar is voor het snel dekken van de tafel eenvoudiger zijn. Alleen door het verplaatsen van de vaatwasser onder de oven creëer je wel ruimte om de besteklade aan die kant te plaatsen. Spatels etc zouden dan ook prima onder de Bora kunnen.6:
Waar ga je je handdoeken laten? En de vuilnisbak(ken)? Waar heb je stopcontacten gepland? (In het werkblad van het eiland zie ik wat, maar hoe zit het met die nis?)
Waar komt je servies en waar je bestek? Waar je spatels en vleestang, je lepels om mee te roeren?
Waar ga je de schoonmaakspullen laten, je afwasmiddel en je borstel is simpel genoeg op te lossen, maar al die andere spullen dan?
Het schoonmaak spul zal allemaal in de bijkeuken komen, evenals opslag van eten etc.
We zijn er uit. Onderstaande opstelling is het geworden.
Highlights:
Rechts combi-oven met warmhoudlade en daarnaast de grote oven.
Radiator links wordt ook nieuw aangelegd.
:strip_exif()/f/image/BmlnFszjhBPuyoMFrUk4A760.jpg?f=fotoalbum_large)
De zwarte kookplaat met afzuiging valt hier weg door de render, zit rechts boven de lades.
De deur links van het flessenregaal opent kast met Lemans plateaus zodat we overal bij kunnen.
Achter/onder de houten plank rechts komen twee barkrukken aan de buitenkant.
:strip_exif()/f/image/PQ6erPXkGyjp8699Cx5L7xG4.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van het werkblad in de showroom met achterwand sample:
:strip_exif()/f/image/6GHUNEgOcPFBpwI6uekh0mLS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YUHzKKrujwsA829u4vkhZVJ9.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier nog een oudere versie met lichter hout en andere achterwand, maar voor het overzicht van de opstelling:
:strip_exif()/f/image/l453JxPp21ve9iafH4BIodcz.jpg?f=fotoalbum_large)
Verlichting volgt later via Railspot of een variant daarvan.
Highlights:
- Rotpunkt X13
- White mat panelen
- Nature split oak corpus (ook al het zichtbare hout)
- Topline graniet satinado 50mm
- Bokmerk achterwand
- Neff apparatuur
- Quooker
:strip_exif()/f/image/BmlnFszjhBPuyoMFrUk4A760.jpg?f=fotoalbum_large)
De zwarte kookplaat met afzuiging valt hier weg door de render, zit rechts boven de lades.
De deur links van het flessenregaal opent kast met Lemans plateaus zodat we overal bij kunnen.
:strip_exif()/f/image/PQ6erPXkGyjp8699Cx5L7xG4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6GHUNEgOcPFBpwI6uekh0mLS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YUHzKKrujwsA829u4vkhZVJ9.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier nog een oudere versie met lichter hout en andere achterwand, maar voor het overzicht van de opstelling:
:strip_exif()/f/image/l453JxPp21ve9iafH4BIodcz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door WaterFire op 24-12-2021 09:36 ]
Weet je zeker dat je losse koelkast en vriezer wil is denk best dure keuken en los komt toch beetje minder over. Moet het uiteraard zelf weten maar dacht misschien iets om goed over na te denken.WaterFire schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:59:
Highlights:Links kast met uitschuifbare lade voor koffiemachine.
- Rotpunkt X13
- White mat panelen
- Neff apparatuur
- Quooker
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Erg veel gehad aan de keukentopics en daarom wil ik graag mijn ervaring delen met onze (toekomstige) keukenleverancier.
Bij diverse keukenzaken in de showroom geweest om ons in de keukenwereld te storten, kwaliteit te bekijken van diverse keukens en voornamelijk om sfeer te proeven van het bedrijf en type keukens.
In ons geval ontbrak er elke keer 'iets' bij diverse zaken, zonder het te kunnen benoemen maar bij 1 zaak vonden we wat wij zochten en dat was bij een keukenzaak die in de showroom het minste aantal keukens had staan maar er stond genoeg om ons het gevoel te geven dat wij hier weleens konden slagen.
Door hoe deze zaak zich positioneert, zowel in de showroom als op internet, vroegen wij ons wel af of dit een zaak was waar wij qua budget konden slagen. Wij hadden geen budget in gedachten maar helemaal ongelimiteerd geld uitgeven was ook niet mogelijk.
Het eerste gesprek was uitgebreid en er werd goed de tijd genomen. Er werd niet gevraagd naar een budget maar werd er inhoudelijk gesproken en over en weer gespard over mogelijkheden/wensen/eisen.
In ons geval werd er na dit gesprek een kostenoverzicht uitgewerkt voor hetgeen wij qua opstelling/afwerking/materialisatie/apparatuur wensten.
Prijsindicatie volgde een dag later en als dit binnen onze mogelijkheden past en we wilden verder met deze partij (wel nog steeds vrijblijvend!) dan werd er een vervolg aan gegeven ook qua tekenwerk e.d.
Dit traject zijn wij ook (deels) ingegaan met een interieurbouwer. Qua prijs lagen deze 2 offertes niet ver uit elkaar maar wij hebben uiteindelijk gekozen om definitief met 1 partij verder te gaan op detailniveau.
Er zijn diverse tekeningen en mogelijkheden de revue gepasseerd. Wat ik erg fijn vond was dat er ook 'out of the box' werd gedacht. Tijdens het tekenen zijn er een aantal opstellingen uitgewerkt om ons diverse inzichten/mogelijkheden te geven.
Voor de keuken en koffienis waren wij snel klaar maar de bijkeuken heeft wel een aantal sessies gehad omdat in een bepaalde hoek ook een deel van de technische installatie moet komen en wij optimaal van de ruimte gebruik willen maken. Door maatwerkmogelijkheden en echt meedenken in mogelijkheden en oplossingen zijn wij tot een (voor ons) ideale opstelling gekomen.
Uiteindelijk zijn wij tot een definitieve configuratie en offerte gekomen. Offerte is netto en netto is ook echt netto. Er wordt 1 bedrag genoemd, zonder verder te specificeren qua apparatuur, montage e.d. Hier hadden wij zelf totaal geen problemen mee.
Heel verhaal maar uiteindelijk hebben wij onze keuken besteld bij Van Galen keukens in Zwolle.
Keuken, bijkeuken en koffienis.
Alles in MDF, keuken en koffienis in kwalitatief dik fineer (oud eiken balken), zwart gebeitst.
Bijkeuken in MDF met HPL zwart houtnerf. Bijkeuken vonden wij net iets gortig om in houtfineer te doen en qua looks past het beide erg goed bij elkaar.
6 cm granieten werkblad en granieten spoelbak met quooker, vrijstaand Steel fornuis van 100 cm breed met 3 ovens waaronder een pizza oven, Siemens koelkast, vaatwasser en vriezer. Vriezer komt in bijkeuken en daar worden wasmachine en droger ook geïntegreerd in de kastenwand met wat toeters en bellen.
Tevens zijn wij nog bezig om 1 wijziging door te voeren, ook weer dankzij dit topic en reacties te lezen. Aan de voorzijde van het eiland hebben wij nu nog 2 kasten van ieder 105 cm en in het midden een lade maar we gaan nu toch voor 3 lades van 90 cm.
Tevens wat plaatjes erbij al vind ik de renderingen geen recht doen aan de daadwerkelijke keukens van deze partij.
:strip_exif()/f/image/dWYwrp1Cu5xCJfaE2GCVPtJV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JP88xS6NUvf5XthDcT907GQC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w7WRscdRHZM9g4bvIEIhjaSi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kfy8lMZnsXtYh56X4bnS5ZAF.jpg?f=fotoalbum_large)
Totale offerte € 40.000,-
Bij diverse keukenzaken in de showroom geweest om ons in de keukenwereld te storten, kwaliteit te bekijken van diverse keukens en voornamelijk om sfeer te proeven van het bedrijf en type keukens.
In ons geval ontbrak er elke keer 'iets' bij diverse zaken, zonder het te kunnen benoemen maar bij 1 zaak vonden we wat wij zochten en dat was bij een keukenzaak die in de showroom het minste aantal keukens had staan maar er stond genoeg om ons het gevoel te geven dat wij hier weleens konden slagen.
Door hoe deze zaak zich positioneert, zowel in de showroom als op internet, vroegen wij ons wel af of dit een zaak was waar wij qua budget konden slagen. Wij hadden geen budget in gedachten maar helemaal ongelimiteerd geld uitgeven was ook niet mogelijk.
Het eerste gesprek was uitgebreid en er werd goed de tijd genomen. Er werd niet gevraagd naar een budget maar werd er inhoudelijk gesproken en over en weer gespard over mogelijkheden/wensen/eisen.
In ons geval werd er na dit gesprek een kostenoverzicht uitgewerkt voor hetgeen wij qua opstelling/afwerking/materialisatie/apparatuur wensten.
Prijsindicatie volgde een dag later en als dit binnen onze mogelijkheden past en we wilden verder met deze partij (wel nog steeds vrijblijvend!) dan werd er een vervolg aan gegeven ook qua tekenwerk e.d.
Dit traject zijn wij ook (deels) ingegaan met een interieurbouwer. Qua prijs lagen deze 2 offertes niet ver uit elkaar maar wij hebben uiteindelijk gekozen om definitief met 1 partij verder te gaan op detailniveau.
Er zijn diverse tekeningen en mogelijkheden de revue gepasseerd. Wat ik erg fijn vond was dat er ook 'out of the box' werd gedacht. Tijdens het tekenen zijn er een aantal opstellingen uitgewerkt om ons diverse inzichten/mogelijkheden te geven.
Voor de keuken en koffienis waren wij snel klaar maar de bijkeuken heeft wel een aantal sessies gehad omdat in een bepaalde hoek ook een deel van de technische installatie moet komen en wij optimaal van de ruimte gebruik willen maken. Door maatwerkmogelijkheden en echt meedenken in mogelijkheden en oplossingen zijn wij tot een (voor ons) ideale opstelling gekomen.
Uiteindelijk zijn wij tot een definitieve configuratie en offerte gekomen. Offerte is netto en netto is ook echt netto. Er wordt 1 bedrag genoemd, zonder verder te specificeren qua apparatuur, montage e.d. Hier hadden wij zelf totaal geen problemen mee.
Heel verhaal maar uiteindelijk hebben wij onze keuken besteld bij Van Galen keukens in Zwolle.
Alles in MDF, keuken en koffienis in kwalitatief dik fineer (oud eiken balken), zwart gebeitst.
Bijkeuken in MDF met HPL zwart houtnerf. Bijkeuken vonden wij net iets gortig om in houtfineer te doen en qua looks past het beide erg goed bij elkaar.
6 cm granieten werkblad en granieten spoelbak met quooker, vrijstaand Steel fornuis van 100 cm breed met 3 ovens waaronder een pizza oven, Siemens koelkast, vaatwasser en vriezer. Vriezer komt in bijkeuken en daar worden wasmachine en droger ook geïntegreerd in de kastenwand met wat toeters en bellen.
Tevens zijn wij nog bezig om 1 wijziging door te voeren, ook weer dankzij dit topic en reacties te lezen. Aan de voorzijde van het eiland hebben wij nu nog 2 kasten van ieder 105 cm en in het midden een lade maar we gaan nu toch voor 3 lades van 90 cm.
Tevens wat plaatjes erbij al vind ik de renderingen geen recht doen aan de daadwerkelijke keukens van deze partij.
:strip_exif()/f/image/dWYwrp1Cu5xCJfaE2GCVPtJV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JP88xS6NUvf5XthDcT907GQC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w7WRscdRHZM9g4bvIEIhjaSi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kfy8lMZnsXtYh56X4bnS5ZAF.jpg?f=fotoalbum_large)
De LG Amerikaanse koelkast hebben we al en mag blijven. Vinden wij zelf een super apparaat.ppatrick schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:27:
[...]
Weet je zeker dat je losse koelkast en vriezer wil is denk best dure keuken en los komt toch beetje minder over. Moet het uiteraard zelf weten maar dacht misschien iets om goed over na te denken.
Daar hoefden we niet lang over na te denken
Het zeeppompje zou ik aan de andere kant plaatsen. Nu moet je met dezelfde hand waar zeep op zit de kraan bedienen. Het zijn details maar wie weet helpt het je.Gri77ie schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:54:
Merk keuken:
Proline
Kleuren:
lades Protech Antraciet
Afmetingen:
Zie tekening
[Afbeelding]
Apparatuur
1 Bora Puru
Overige bijzonderheden:
Quooker zeeppompje
Had iemand nog antwoord op deze vraag: Weet iemand of je bij Häcker Systemat LED-verlichting kunt laten integreren in de (lade)kastjes net zoals bij Next125? Dus dat in je lades en kastjes een LED lampje aan gaat wanneer je deze opentrekt.
Master_A
Heeft iemand ervaring om een recirculatie inductie kookplaat gecentreerd over 2 onderkasten (met lades) te plaatsen? Het mogen beide "kook" onderkasten zijn waarbij bovenste lade niet beschikbaar is. Bij voorkeur of dit kan bij Nobilia..
Ik zit een beetje te stoeien met de layout ivm een raam waar ik van weg wil blijven.
Ik zit een beetje te stoeien met de layout ivm een raam waar ik van weg wil blijven.
Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft met een Novy 8770 en dan in combinatie met een 90cm breed gasfornuis? Ik vroeg me af of de Novy sterk genoeg is om alles goed af te zuigen.
Al vast bedankt voor de evaringen en tips.
Al vast bedankt voor de evaringen en tips.
• Het eiland kan je langer maken door het met de keuken uit te lijnen (in plaats van de muur aan de onderzijde van de afbeelding). Meer werkblad=meer plezierGri77ie schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:54:
Merk keuken:
Proline
Kleuren:
lades Protech Antraciet
Afmetingen:
Zie tekening
[Afbeelding]
Apparatuur
1 Bora Puru
Overige bijzonderheden:
Dubbele stopcontacten in het kookeiland (op de kopse kanten)
Quooker zeeppompje
• Waarom 2 koelvries combi's en niet van elk eentje?
• Beide kopse kanten 2 stopcontacten dus?
• Hoezo tussen de kastenwand en het eiland 95cm en tussen het eiland en de muur ±138cm? Ik zou dat eiland 10-15cm opschuiven als je de ruimte toch hebt.
• Waarom die 30cm brede hoge kast en niet dat werkblad iets verlengen? Kan je juist daar wellicht je spoelbak (en vaatwasser) kwijt én je koffiemachine, waardoor je op het eiland de werkruimte erbij krijgt
Okay de vaatwasser links van je spoelbak is niet 100% ideaal, maar 60cm werkruimte ook niet, in de praktijk ga je waarschijnlijk je AGV niet verwerken op de 120cm stuk, maar tussen je spoelbak en kookplaat zoals die nu ingetekend staat, dan wordt het krap.
• Het huidige ontwerp duwt je koken en je spoelbak naar de kopse kanten van je eiland. Dat betekent dat je aan de andere kant van je spoelbak erg weinig ruimte hebt en het is best irritant om je afwas aan dezelfde kant te pakken als je je schone vaat neerzet. Het gespetter over de rand heen gaat je ook tegenstaan.. En datzelfde riedeltje kunnen we dan ook afsteken voor de kookplaat: je gaat over het randje spetteren, er gaan stelen van pannen uitsteken over de rand en 't is gewoon geen goed idee zo.
Als je je spoelen naar de kastenwand verplaatst, dan zou ik het koken naar waar nu het spoelen staat verplaatsen. Als je dan immers iets uit de koelvriescombi's pakt, dan kan je het gemakkelijk op het eiland leggen, zeker als er al iets staat te koken/bakken/braden. Bovendien zorgt dit voor meer connectie met de eettafel/woonkamer, want daar ben je dichterbij.
Oh en niet te vergeten, omdat je het koken nu rechts hebt, moet je altijd vanaf de linkerzijde dingen pakken. Als jij en je partner links zijn is dat prima, maar in andere gevallen betekent dat veel heen en weer stappen omdat je met je dominante hand dingen wilt pakken. Koken aan de rechterzijde van een eiland is gewoonweg niet ideaal.
Net als in deze post: Floor-is in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3" heb ik wat aanvullende vragen.
Waar ga je je handdoeken laten? En de vuilnisbak(ken)? Waar komt je servies en waar je bestek? Waar je spatels en vleestang, je lepels om mee te roeren?
[ Voor 4% gewijzigd door Floor-is op 24-12-2021 09:08 ]
Bericht hierboven
Ik heb een warmhoudlade als optie aangehouden, niet verplicht. Dit puur om eten warm te houden of als ontdooifunctie. Wij gaan voor één (stoom)oven en omdat we gemiddeld dubbel koken, komt het qua timing vaak niet goed uit, dan is een warmhoudlade wel een prettige optie.joostbo schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:30:
[...]
Eens hoor, mijn oom en tante hebben er ook 1. Puur uit esthetische overweging. In het begin dezen ze dat nog wel eens maar word nu nooit meer gebruikt voor servies. heel af en toe gebruiken ze het wel eens om eten warm te houden voor iemand die later komt. Maar dat zou dan ook prima in de oven kunnen.
*Dubbel koken: mijn zoon is een pittig moeilijke eter, ik eet vaker dan de rest van het gezin vegetarisch en dus wordt er 5-6x per week twee diners bereid.
Bericht hierboven
Goede punten, maar ik zou de hoge kasten wel aan de raamzijde houden. Anders krijg je een donkere hoekloeberce schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:34:
[...]
Ik ben het eens met wat @joostbo hierboven zegt. Waarom niet langs de lege muur een hoge kastenwand en dan de andere muur lage kasten en een schiereiland? Heb je veel meer bruikbaar aanrecht aan beide zijden van je kookplaat en spoelbak.
Persoonlijk vind ik die wcd aan de kopse kant van het eiland niet mooi; zit wel erg in het zicht. En wij hebben er voor gekozen de koffiecorner in de hoek te doen en de kasten aan de kamerzijde. Dan staat het wat meer uit het zicht. Zo'n nis is voor ons een natuurlijke verzamelplek voor los spul, zoals post, huissleutels etc.
Prijs lijkt me trouwens heel netjes.
Je kunt de stopcontacten ook in het werkblad plaatsen, of in de blindplaat die voor je inductie in het kastje wordt geplaatst. (Die laatste hint kreeg ik gisteren van iemand
Bericht hierboven
Eens, maar waarom zou je een wcd naast je spoelbak willen? Bij de kookplaat voor de mixer snap ik nog. In het werkblad vind ik zelf niet zo mooi maar is wel praktisch. Wij gebruiken hem nog wel eens voor een broodrooster of tosti-ijzer. Bij ons verdwijnt het kookeiland in maart, dus daarmee ook de noodzaak voor wcd's op een andere plek dan in de muur.Floor-is schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:34:
[...]
Goede punten, maar ik zou de hoge kasten wel aan de raamzijde houden. Anders krijg je een donkere hoek
Je kunt de stopcontacten ook in het werkblad plaatsen, of in de blindplaat die voor je inductie in het kastje wordt geplaatst. (Die laatste hint kreeg ik gisteren van iemand)
Mijn punt is dat je ook de barkrukken in die ruimte moet hebben, waardoor je in de praktijk je tafel meer naar de muur gaat zetten en die 'meer' is meestal meer dan de ruimte die je barkrukken gebruiken.Daniel-p schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:24:
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie en het meedenken!
[...]
Ruimte tussen eiland en kastenwand is inderdaad 120 waardoor er per saldo circa 320-340 ruimte overblijft voor je eettafel. Gevoelsmatig lijkt mij dit ruim genoeg om een tafel met stoelen te plaatsen. het eventueel inkorten van het eiland zou dan nog wel een optie zijn om ruimte te creëren. Ruimte tussen het raam en het eiland bedraagt inderdaad 60cm. Dit zal dan ook minder snel als doorgang gebruikt worden.
Extra koel/vries ruimte is echt superfijn, het wordt echt onderschat hoe relaxed het is om serieus ruimte in te vriezer te hebben.[...]
We nemen onze huidige (grote) koelvries combinatie mee voor in de bijkeuken, dus hebben straks twee staan, wat voor onze huidige samenstelling zonder kinderen prima is. Twee ovens boven elkaar had niet onze voorkeur, maar misschien met een combinatie van 2x 45 wel een prima optie.
Wij hebben een manshoge, onze indeling van boven naar beneden:
- ijsblokjes, consumptieijs
- fruit voor smoothies etc, wat vriesgroenten
- brood (bruin, wit, bolletjes, zelf gebakken brood etc)
- vlees/kip/vis
- restjes (vooral soepen eigenlijk, maar kan van alles zijn)
- ondiepe lade waarin we spijkerbroeken en zijde kleding doen; niet wassen maakt dat de levensduur enorm verlengd wordt
[...]
In de tekening inderdaad rechts naast de spoelbak in het eiland. Bij het verplaatsen van de spoelbak zou de vaatwasser inderdaad prima onder de oven kunnen, wel blijft dan het 'probleem' van schone/vieze vaat waar je dan last van houdt.
- Heb in een reactie zojuist een soort monoloog gehouden over waarom je je koken niet aan de rechterkant van het eiland wilt doen.
- Tenzij je een ruimte van 8x8 hebt voor je keuken is het altijd schipperen, ik denk dat je liever schippert met hoe je de vaatwasser inruimt dan met hoe je je eten bereid.
Laat je niet met een kluitje het riet in sturen. Als je niet vast zit aan een Quooker is er echt onwijs veel om uit te kiezen! Maar koop kwaliteit, koop misschien een kraan waar in de buis een stuk flexibel is zodat je de kraanmond uit de kraan kunt halen om zo de hoekjes van je spoelbak prettig schoon te spoelen, kies er misschien een waar de bediening niet direct onder de buis zit, maar rechts (of links als je links bent). Een fijne kraan voegt echt wat toe[...]
Nemen we mee in het volgende gesprek:)
Dat is wel een ding om goed over na te denken en echt een tegenargument voor de spoelbak in de nis inderdaad. In het geval je niet naar de nis wilt met je spoelen, overweeg dan minimaal het spoelen en koken van plek te wisselen en dan misschien zelfs de bar mee te nemen naar die andere kant.[...]
De koffiemachine hadden we in de nis bedacht, in het geval dat daar niet de spoelbak komt is daar genoeg ruimte voor. Als we de spoelbak verplaatsen wordt dit een ander geval.
Bijkeuken, check![...]
Nog niet als zodanig over nagedacht, vuilnisbak zal los komen te staan op een nader te bepalen plek, bestekbak had de verkoper bedacht aan de eetkamer kant, dit voelde alleen onlogisch maar is voor het snel dekken van de tafel eenvoudiger zijn. Alleen door het verplaatsen van de vaatwasser onder de oven creëer je wel ruimte om de besteklade aan die kant te plaatsen. Spatels etc zouden dan ook prima onder de Bora kunnen.
Het schoonmaak spul zal allemaal in de bijkeuken komen, evenals opslag van eten etc.
Vuilins liefst onder je spoelbak, of anders een of twee losse vuilnisbakken, ik denk naast het eiland, aan de raamzijde -want uit zicht-?
Besteklade kan overal, moet goed aanvoelen. Maar een tweede binnenlade voor de spullen die je tijdens het koken gebruikt is nogal aan te raden tenzij je dit op het eiland wilt. Als je je vaatwasser tussen koken en spoelen houdt, dan is dat in ieder geval niet de plek voor je vleestang, spatels, lepels en dergelijke. Het fijne aan die 60cm kast in een ladekast veranderen is gewoonweg dat je daar ook je andere spullen voor het koken kunt plaatsen: kruiden, pannenlap, messen, gardes, staafmixer en dat soort spul wil je liefst binnen handbereik immers.
Waarschijnlijk zal je je theedoek en handdoek aan de kopse kant van het eiland gaan hangen, aan de raamzijde. Als je daar je spoelbak heen verplaatst dan, anders komen ook die in zicht. Daar staat/staan ook je vuilnisbak(ken) verwacht ik, dus die laatste zal je waarschijnlijk wat meer naar achteren zetten denk ik.
Bericht hierboven
Heb je deze opstelling ook overwogen (van links naar rechts voor die lange wand)WaterFire schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:59:
Highlights:Links kast met uitschuifbare lade voor koffiemachine.
- Rotpunkt X13
- White mat panelen
- Bokmerk achterwand
- Neff apparatuur
- Quooker
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
60 lades
100 lades en spoelen, met spoelen tegen linkerzijde
60 vaatwasser
100 lades en koken
7-10 ruimte tbv le mans
Zo pak je flink meer ruimte tussen koken en spoelen, is wel wat onrustiger op het oog. Als je het vaatwasserfront optisch lades kunt maken zal het bijna niet opvallen met de verticale strepen die je al hebt. (Hoewel, je hebt grepen toch?)
Hoe hoog heb je de hoge kasten nu? Lijkt me ±1m90? Want die radiator lijkt er bovenuit te steken, persoonlijk vind ik dat niet zo mooi
Een uitschuiver voor je koffie kan echt heel mooi zijn, zeker als je in die uitschuif ook ruimte hebt voor je melkschuimer (,bonenmaler?), de koffie zelf en het nodige servieswerk. Mooi licht erin en je hebt iets bijzonders hoor!
Bericht hierboven
Goed punt, ik wilde er zelf niet over beginnen want smaakppatrick schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:27:
[...]
Weet je zeker dat je losse koelkast en vriezer wil is denk best dure keuken en los komt toch beetje minder over. Moet het uiteraard zelf weten maar dacht misschien iets om goed over na te denken.
Ding is wel dat als je een combi doet je erg veel ruimte zult inleveren en dat als ze voor twee machines gaan, de wand langer wordt waardoor je met het schiereiland in de knoop kunt komen qua doorloop. Twee relatief lage (120) machines onder de ovens zou kunnen, maar dan moet je er altijd voor bukken en zijn de ovens weer relatief hoog (10cm plint, 120cm koelkast: onderzijde oven op minimaal 1m30).
Bericht hierboven
Tof met die koof tussen de hoge kasten! Prijs lijkt me meer dan redelijk als ze ook die koof doen en zeker als je ook nog lades rondom hebt in het eiland.Paardenbloem schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:28:
Erg veel gehad aan de keukentopics en daarom wil ik graag mijn ervaring delen met onze (toekomstige) keukenleverancier.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben zelf geen fan van koken met de rug naar de ruimte, maar daar hebben jullie vast al over nagedacht
Vragen:
- Ik zie een stopcontact in het werkblad van het eiland, waarom zit die daar als ik vragen mag? (Waarom niet in de kopse kant, of weggewerkt in een kastje/onder het werkblad?
- Waar ga je nu de koffie doen? In de bijkeuken?
- Bewuste keuze om de kastenwand in de bijkeuken niet dieper te maken om zo een deur voor de wasmachine en droger te kunnen plaatsen? (En wat voor droger is/wordt het? Dit omdat een warmtepompdroger minder lucht maakt en gemakkelijk van een vaste afvoer kan worden voorzien, waardoor die relatief makkelijk achter een deur kan)
- Wat zijn die twee grijze blokken onderin de kast links van wasmachine/droger? Is dat voor de vriezer? Dat kan je ook in de plint oplossen, of aan de bovenzijde, lijkt mij mooier dan in de deur
- Waar zit de technische installatie verborgen?
Bericht hierboven
Achteraf infrezen, LED drivers plaatsen, LED rail in de kasten? Moet je echt aan jouw leverancier vragen of zij dat kunnen en willen doen.Amiet01 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:32:
Had iemand nog antwoord op deze vraag: Weet iemand of je bij Häcker Systemat LED-verlichting kunt laten integreren in de (lade)kastjes net zoals bij Next125? Dus dat in je lades en kastjes een LED lampje aan gaat wanneer je deze opentrekt.
Het frezen is op zich niet ingewikkeld, tenzij je wat dieper moet in de wanden van de kasten: dit kan impact hebben op hoe stevig de constructie nog zal zijn na het frezen. Zeker aan de zijde waar ook de scharnieren zitten kan dit een ding zijn als je die lichtstrook wat verder naar voren wilt hebben.
Overweeg eventueel om in de lengte van de legplanken te (laten) werken, wellicht kunnen ze wat dikkere legplanken gebruiken om het in weg te werken.
Mijn conclusie: het kan, maar niet zomaar en dan moet je leverancier het wel aanbieden ook.
Bericht hierboven
In principe zal geen enkel fabrikant dit goedkeuren, ook de keukenleverancier niet. Je moet dan in de bovenzijde van de kastenwand een nogal grote uitsparing zagen waardoor het geheel niet erg stevig meer zal zijn. Bovendien moet je bij de lekbak kunnen, dus zelfs bij de minst diepe inductieplaten met afzuiging (ik denk BORA met 199mm?) moet je denken aan een gat van minimaal 25cm.Haodeyoude schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 05:37:
Heeft iemand ervaring om een recirculatie inductie kookplaat gecentreerd over 2 onderkasten (met lades) te plaatsen? Het mogen beide "kook" onderkasten zijn waarbij bovenste lade niet beschikbaar is. Bij voorkeur of dit kan bij Nobilia..
Er is een enorme maar en dat is als je maatwerk doet. Een interieurbouwer, een partij die niet de standaard kasten gebruikt van een fabrikant. Mijn zus heeft het als volgt opgelost:
Onder de gehele werkzijde van het eiland is een dubbele opbouw. Het eiland is in haar geval 95cm hoog. Plint van 135mm, werkblad 12mm. Effectief over: ±80cm. De onderste ±55cm zijn ladekasten. Hier bovenop is een soort 'bovenkast' geplaatst van ±25cm hoogte. Waar mogelijk zitten hier lades in, waar niet mogelijk (kookplaat, spoelbak) zijn blindplaten gebruikt, in de blindplaten onder de kookplaat zijn ze vergeten een stopcontact te plaatsen wat een gemiste kans is, maar soit het is niet mijn keuken
Het kan dus met de nodige inventiviteit, maar het kost best ruimte, je krijgt een bijzonder lijnenspel en het is ook nog eens een vrij kostbare oplossing.
Bericht hierboven
Omdat je nooit genoeg stopcontacten hebt en omdat je wel eens een apparaat op een andere plek gebruikt dan je tevoren had geanticipeerd. Een keukenrobot bijvoorbeeld, of omdat je je telefoon/tablet of iets anders wilt laden maar niet op je eiland wilt hebben liggen. Omdat je misschien iets met licht wilt doen of een Sonos neer wilt zetten, omdat je misschien een crockpot wilt gebruiken, maar die niet altijd op je eiland wilt hebben staan. Er zijn legio redenen te verzinnenloeberce schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:46:
[...]
Eens, maar waarom zou je een wcd naast je spoelbak willen? Bij de kookplaat voor de mixer snap ik nog. In het werkblad vind ik zelf niet zo mooi maar is wel praktisch. Wij gebruiken hem nog wel eens voor een broodrooster of tosti-ijzer. Bij ons verdwijnt het kookeiland in maart, dus daarmee ook de noodzaak voor wcd's op een andere plek dan in de muur.
Bericht hierboven
We hebben flink wat combi's aan lades en kasten getekend (gewoon zelf in Drawio), en 100-60-60-100 vonden wij het mooiste. Lades zijn ook 120 geweest of 90 met nog een smalle lade van 30 voor kruiden en vaatdoeken, maar deze combinatie (en lengte) was uiteindelijk ideaal. Als het langer zou worden komen we in de knel met het woonkamer deel.Floor-is schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:05:
[...]
Heb je deze opstelling ook overwogen (van links naar rechts voor die lange wand)
60 lades
100 lades en spoelen, met spoelen tegen linkerzijde
60 vaatwasser
100 lades en koken
7-10 ruimte tbv le mans
Zo pak je net meer ruimte tussen koken en spoelen, is wel wat onrustiger op het oog. (Of je moet dat vaatwasserfront er ook als lades uit laten zien, dan valt het bijna niet op immers)
Hoe hoog heb je de hoge kasten nu? Lijkt me ±1m90? Want die radiator lijkt er bovenuit te steken, persoonlijk vind ik dat niet zo mooiIs het een overweging waard om die tot het plafond te trekken en zo bovenkastjes te maken die boven de koelkast doorlopen? Wordt het iets meer een geheel, maar ook wel meer massief en zal meer licht tegenhouden.
Een uitschuiver voor je koffie kan echt heel mooi zijn, zeker als je in die uitschuif ook ruimte hebt voor je melkschuimer (,bonenmaler?), de koffie zelf en het nodige servieswerk. Mooi licht erin en je hebt iets bijzonders hoor!
De ruimte tussen water en kookplaat is rond 70-75, dat is voor ons voldoende.
We krijgen nu drie delen waar we kunnen werken, helemaal links (105cm), tussen water en koken (70), en aan het schiereiland (90). Afspraak vandaag is 'er komen géén vaste apparaten op het blad!'
Nog een laag bovenop het meubel hebben we als eerste versie getekend maar werd te massief.
Vandaag hebben we ook (deels) die hoogte en het is niet ideaal in gebruik voor ons. Mijn vrouw is niet de langste, dus stop je er spullen in die je niet vaak nodig hebt, maar we moeten sowieso meer Marie Kondo in huis krijgen.
Verlichting wordt nog wel wat, maar genoeg tijd om te zoeken. Idee nu is een soort U vorm die beide kanten plus het schiereiland beschijnt, met slimme leds om ze apart aan en uit te zetten.
Licht in de kast zelf moet ik eens gaan bekijken.. Nog niet voor onszelf overwogen.
De reden dat ik het aangeef is omdat de kans nogal groot is dat juist in de linkerhoek wel iets op het werkblad komt, bijvoorbeeld die vette kitchenaid (in een contrasterende kleur is extra vet!) Die ruimte links van je spoelbak ga je in de praktijk echt veel minder gebruiken dan je nu denkt.WaterFire schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:40:
[...]
We hebben flink wat combi's aan lades en kasten getekend (gewoon zelf in Drawio), en 100-60-60-100 vonden wij het mooiste. Lades zijn ook 120 geweest of 90 met nog een smalle lade van 30 voor kruiden en vaatdoeken, maar deze combinatie (en lengte) was uiteindelijk ideaal. Als het langer zou worden komen we in de knel met het woonkamer deel.
De ruimte tussen water en kookplaat is rond 70-75, dat is voor ons voldoende.
We krijgen nu drie delen waar we kunnen werken, helemaal links (105cm), tussen water en koken (70), en aan het schiereiland (90). Afspraak vandaag is 'er komen géén vaste apparaten op het blad!'. Oke, misschien die mooie KitchenAid
Het massieve, grote, dat snap ik zeker. Helemaal in combinatie met optisch minder licht vanuit dat raam/dubbele deur. De truuk is dan wel dat je daar niet allemaal 'zooi' gaat neerzetten. Misschien een paar (kunst) planten, maar een dergelijke ruimte wordt maar al te vaak ingezet als uitbreiding van je opslag en dan is het in no-time alsnog een bendeNog een laag bovenop het meubel hebben we als eerste versie getekend maar werd te massief.
Vandaag hebben we ook (deels) die hoogte en het is niet ideaal in gebruik voor ons. Mijn vrouw is niet de langste, dus stop je er spullen in die je niet vaak nodig hebt, maar we moeten sowieso meer Marie Kondo in huis krijgen.
Wij zijn (ook) de langsten niet met 1m74 en 1m77 (zoontje van 8 is ±1m35), willen juist hoog wat zaken kunnen plaatsen die we bijna nooit gebruiken zoals vazen enzo, we hebben wel een bijkeukenTJE, maar die is maar 2 kasten groot en daarin komen de wasmachine en droger ook
Jezelf vertellen dat je Maria Kondo gaat is wel jezelf een beetje voor de gek houden
Licht in die ene specifieke kast dan; het is fijn om bij je koffiemachine wat extra licht te hebben.Verlichting wordt nog wel wat, maar genoeg tijd om te zoeken. Idee nu is een soort U vorm die beide kanten plus het schiereiland beschijnt, met slimme leds om ze apart aan en uit te zetten.
Licht in de kast zelf moet ik eens gaan bekijken.. Nog niet voor onszelf overwogen.
Als je kijkt naar verlichting voor de gehele keuken.. Daar kan ik niet echt bij helpen, is zo specifiek en smaakgebonden dat ik mijn handen er niet aan wil branden hoor
[ Voor 4% gewijzigd door Floor-is op 24-12-2021 10:48 ]
Bericht hierboven
Bedankt voor je antwoord. Ik zou absoluut niet achteraf willen klooien, vandaar mijn vraag of Häcker Systemat als leverancier dit als optie aanbiedt. Next125 biedt dit wel aan volgens Bemmel & Kroon. Is misschien een super luxe om in de keuken te laten leveren, maar het zag er zo sjiek uit bij B&K als je zo'n lade opentrekt :-).Floor-is schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:20:
[...]
Achteraf infrezen, LED drivers plaatsen, LED rail in de kasten? Moet je echt aan jouw leverancier vragen of zij dat kunnen en willen doen.
Het frezen is op zich niet ingewikkeld, tenzij je wat dieper moet in de wanden van de kasten: dit kan impact hebben op hoe stevig de constructie nog zal zijn na het frezen. Zeker aan de zijde waar ook de scharnieren zitten kan dit een ding zijn als je die lichtstrook wat verder naar voren wilt hebben.
Overweeg eventueel om in de lengte van de legplanken te (laten) werken, wellicht kunnen ze wat dikkere legplanken gebruiken om het in weg te werken.
Mijn conclusie: het kan, maar niet zomaar en dan moet je leverancier het wel aanbieden ook.(Anders kan je achteraf, moet je wel klooien met het brengen van stroom en het plaatsen van die drivers, hint: onderin!)
Master_A
NEXT125 maakt zeker mooie dingen, het gaat erom of jij het de meerkosten waard vind hèAmiet01 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:49:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Ik zou absoluut niet achteraf willen klooien, vandaar mijn vraag of Häcker Systemat als leverancier dit als optie aanbiedt. Next125 biedt dit wel aan volgens Bemmel & Kroon. Is misschien een super luxe om in de keuken te laten leveren, maar het zag er zo sjiek uit bij B&K als je zo'n lade opentrekt :-).
Fabrikant-specifieke antwoorden heb ik niet. Ik ken de gamma's van de verschillende fabrikanten namelijk niet, ik ben niet zo van de 'in hokjes denken' als je begrijpt wat ik bedoel
Ik probeer in mijn aanpak juist heel holistisch te zijn: kijk naar het geheel van eisen en wensen, daarna zoek je met je leverancier uit welke fabrikant hieraan kan voldoen. Als een fabrikant bepaalde dingen niet kan leveren, dan kijk je of naar een andere of -als het budget dat niet toelaat- ga je strepen
[ Voor 4% gewijzigd door Floor-is op 24-12-2021 10:56 ]
Bericht hierboven
Wij zijn al een tijdje bezig met het ontwerp van onze nieuwe keuken. Hierover zijn we met twee leveranciers in gesprek, eentje in Duitsland en eentje in Nederland. Beide kunnen onze wensen realiseren en qua prijs zitten ze niet een zo heel erg veel van elkaar af bij de eerste offerte. Ik weet niet hoeveel daar in de onderhandelingen af kan.
In de afgelopen weken heb ik veel gelezen in dit forum en al veel tips opgedaan voor het ontwerp. Dus ondanks dat ik nog geen specifieke vragen heb gesteld: iedereen bedankt voor de grote hoeveelheid aan informatie en kennis die hier wordt uitgewisseld!
:strip_exif()/f/image/nEKFHm89fuFy4Mcc53T5t2od.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sa2DZaITryPJe3YJv2kVYSmN.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben de volgende opstelling: kastenwand met daarin over en warmhoudlade (op de foto heeft de oven RVS-kleur, wordt een zwarte). Onder de nis 2 lades van 120. In de nis komt koffiezetapparaat. In de bovenste la komt een besteklade. Rechterkast is een grote koelkast (178). Vriezer staat apart in de garage.
Het kookeiland heeft aan elke kant 4 lades van 120 breed. Eiland is 105 diep. Het spoelgedeelte heeft kastjes. Meeste linkse is vaatwasser, dan grote kast van 120 zodat de spoelbak beetje naar links kan en toch genoeg ruimte overblijft om links naast de spoelbak vieze vaat even neer te zetten. In de twee kastjes rechts komen lades. We twijffelen nog of we rechts van het spoelblad een half hoog muurtje neerzetten dat we meestucen. Daarmee zit het blad opgesloten en kijk je vanauit de eetkamer tegen het muurtje aan. Is nog een beslispunt.
Bij één leverancier hebben we de deuren van de kastjes dezelfde look gegeven als de lades op het kookeiland, dus met een witte onderbreking in het midden. We zijn er nog niet overuit wat onze voorkeur heeft. Brengt het juist rust omdat alle frontjes dezelfde look hebben, of wordt het teveel van hetzelfde? E'n levernacier gaf aan dat als hij het zo wil maken, er een extra dikke plaat op de deur van de vaatwasser komt en de veer van de deur daar niet op berekend is. En dus deze bijna altijd open zal vallen iov dat je deze op een kiertje kan zetten. Heeft iemand ervaringen daarmee?
Op het kookeiland willen we geen stopcontact in het werkblad. Ik zag een voorbeeld van een lbinde contactdoos achter het ladefront, op de afwerklijst van de kookplaat. Dat zou ik zeker mooi vinden voor die paar keer dat we stroom nodig hebben op het eiland.
Op de de losse plank boven het spoelgedeelte wil ik ledstrip aan boven en onderkant aanbrengen. Nog even zien hoe we dat mooi wegwerken. De muur moet nog gestucd worden, dus ik kan er nog wat leidingwerk in aanbrengen.
Apparatuur die aangeschaft wordt:
- Siemens koelkast 178 cm
- Bora Pure
- Warmhoudlade van Atag
- Quooker Combi+ Flex
Vaatwasser en oven hebben we al. Deze waren 3 jaar geleden vervangen in het huis dat we kochten. Hoeft voorlopig niet vervangen te worden en zijn prima (Atag + Miele)
Tips en trucs zijn van harte welkom. Ook licht ik de gemaakte keuzes graag toe als dat anderen weer helpt om hun ontwerp aan te scherpen.
Alvast bedankt!
In de afgelopen weken heb ik veel gelezen in dit forum en al veel tips opgedaan voor het ontwerp. Dus ondanks dat ik nog geen specifieke vragen heb gesteld: iedereen bedankt voor de grote hoeveelheid aan informatie en kennis die hier wordt uitgewisseld!
:strip_exif()/f/image/nEKFHm89fuFy4Mcc53T5t2od.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sa2DZaITryPJe3YJv2kVYSmN.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben de volgende opstelling: kastenwand met daarin over en warmhoudlade (op de foto heeft de oven RVS-kleur, wordt een zwarte). Onder de nis 2 lades van 120. In de nis komt koffiezetapparaat. In de bovenste la komt een besteklade. Rechterkast is een grote koelkast (178). Vriezer staat apart in de garage.
Het kookeiland heeft aan elke kant 4 lades van 120 breed. Eiland is 105 diep. Het spoelgedeelte heeft kastjes. Meeste linkse is vaatwasser, dan grote kast van 120 zodat de spoelbak beetje naar links kan en toch genoeg ruimte overblijft om links naast de spoelbak vieze vaat even neer te zetten. In de twee kastjes rechts komen lades. We twijffelen nog of we rechts van het spoelblad een half hoog muurtje neerzetten dat we meestucen. Daarmee zit het blad opgesloten en kijk je vanauit de eetkamer tegen het muurtje aan. Is nog een beslispunt.
Bij één leverancier hebben we de deuren van de kastjes dezelfde look gegeven als de lades op het kookeiland, dus met een witte onderbreking in het midden. We zijn er nog niet overuit wat onze voorkeur heeft. Brengt het juist rust omdat alle frontjes dezelfde look hebben, of wordt het teveel van hetzelfde? E'n levernacier gaf aan dat als hij het zo wil maken, er een extra dikke plaat op de deur van de vaatwasser komt en de veer van de deur daar niet op berekend is. En dus deze bijna altijd open zal vallen iov dat je deze op een kiertje kan zetten. Heeft iemand ervaringen daarmee?
Op het kookeiland willen we geen stopcontact in het werkblad. Ik zag een voorbeeld van een lbinde contactdoos achter het ladefront, op de afwerklijst van de kookplaat. Dat zou ik zeker mooi vinden voor die paar keer dat we stroom nodig hebben op het eiland.
Op de de losse plank boven het spoelgedeelte wil ik ledstrip aan boven en onderkant aanbrengen. Nog even zien hoe we dat mooi wegwerken. De muur moet nog gestucd worden, dus ik kan er nog wat leidingwerk in aanbrengen.
- Bora Pure
- Warmhoudlade van Atag
- Quooker Combi+ Flex
Vaatwasser en oven hebben we al. Deze waren 3 jaar geleden vervangen in het huis dat we kochten. Hoeft voorlopig niet vervangen te worden en zijn prima (Atag + Miele)
Tips en trucs zijn van harte welkom. Ook licht ik de gemaakte keuzes graag toe als dat anderen weer helpt om hun ontwerp aan te scherpen.
Alvast bedankt!
Thanx voor de feedback.Floor-is schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:05:
[...]
• Het eiland kan je langer maken door het met de keuken uit te lijnen (in plaats van de muur aan de onderzijde van de afbeelding). Meer werkblad=meer plezier
• Waarom 2 koelvries combi's en niet van elk eentje?
• Beide kopse kanten 2 stopcontacten dus?
• Hoezo tussen de kastenwand en het eiland 95cm en tussen het eiland en de muur ±138cm? Ik zou dat eiland 10-15cm opschuiven als je de ruimte toch hebt.
• Waarom die 30cm brede hoge kast en niet dat werkblad iets verlengen? Kan je juist daar wellicht je spoelbak (en vaatwasser) kwijt én je koffiemachine, waardoor je op het eiland de werkruimte erbij krijgt![]()
Okay de vaatwasser links van je spoelbak is niet 100% ideaal, maar 60cm werkruimte ook niet, in de praktijk ga je waarschijnlijk je AGV niet verwerken op de 120cm stuk, maar tussen je spoelbak en kookplaat zoals die nu ingetekend staat, dan wordt het krap.
• Het huidige ontwerp duwt je koken en je spoelbak naar de kopse kanten van je eiland. Dat betekent dat je aan de andere kant van je spoelbak erg weinig ruimte hebt en het is best irritant om je afwas aan dezelfde kant te pakken als je je schone vaat neerzet. Het gespetter over de rand heen gaat je ook tegenstaan.. En datzelfde riedeltje kunnen we dan ook afsteken voor de kookplaat: je gaat over het randje spetteren, er gaan stelen van pannen uitsteken over de rand en 't is gewoon geen goed idee zo.
Als je je spoelen naar de kastenwand verplaatst, dan zou ik het koken naar waar nu het spoelen staat verplaatsen. Als je dan immers iets uit de koelvriescombi's pakt, dan kan je het gemakkelijk op het eiland leggen, zeker als er al iets staat te koken/bakken/braden. Bovendien zorgt dit voor meer connectie met de eettafel/woonkamer, want daar ben je dichterbij.
Oh en niet te vergeten, omdat je het koken nu rechts hebt, moet je altijd vanaf de linkerzijde dingen pakken. Als jij en je partner links zijn is dat prima, maar in andere gevallen betekent dat veel heen en weer stappen omdat je met je dominante hand dingen wilt pakken. Koken aan de rechterzijde van een eiland is gewoonweg niet ideaal.
Net als in deze post: Floor-is in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3" heb ik wat aanvullende vragen.
Waar ga je je handdoeken laten? En de vuilnisbak(ken)? Waar komt je servies en waar je bestek? Waar je spatels en vleestang, je lepels om mee te roeren?
Ik ga ook puntsgewijs op je reageren:
We willen het eiland niet veel langer. Dit is een weloverwogen keuze. Onze vorige eiland (in onze vorige woning) was 260 en dat vonden we beide te groot en dus hebben we het eiland korter gemaakt. Ja dan lever je in qua werkruimte. Dat is de concessie die we voor lief nemen.
De koel-vries-combinatie wordt meer verkocht en dus meer gemaakt. Een losse Koelkast en vriezer van dit formaat scheelt best wel wat geld. Bij elkaar opgeteld was dit ongeveer 700 euro. T is niet dat we verschrikkelijk op een budget zitten maar we zijn er nog niet helemaal over uit of we de koelvriescombi doen of een twee losse apparaten. Ikzelf ben voorstander van het laatste. Vrouwlief vond de combi ook wel prima. Die keuze moeten we maken als het besteld wordt. Vooralsnog ingezet als combi.
Dit hebben we een keer uitgelegd met kranten en de doorloop van 95 is goed te doen. Aan de andere zijde van het eiland. Waar dus 138 overblijft, komt nog een industriële kast van 40 diep. Daar houd je dus ongeveer hetzelfde over qua doorloop.
De kast van 30 cm is een apothekerskast en wordt dus voorraadkast. Dat blad is niet veel groter nodig. Hier komt koffiemachine en kopjes. Verder wordt dit een punt waar de telefoons en post belanden en dat is wat ons betreft prima.
Voor wat betreft de indeling van het eiland. Die behouden we zo. Bedankt voor het meedenken. Dit is een van de concessie die we doen voor een kleiner eiland. Ik ben niet degene die schoonmaakt. Dus ik vind het prima. Het is overigens wel in de overweging meegenomen. We zijn beide linkshandig. Dus daar is wel over nagedacht.
Voor wat betreft de schoonmaakspullen en handdoeken. Volgens mij zijn er genoeg lades aanwezig om deze spullen te herbergen. Vrouwlief vind de lades handiger dan een normale kast. Iets waar ik me dus niet mee bezig houd.
Stopcontacten op de kopse kanten is voor ons een kwestie van smaak. We vonden dit een mooiere oplossing dan in het werkblad. Ook omdat we hier al ervaring mee hadden en het ons niet bevallen was om wcdt in het werkblad te hebben.
Doorloop tussen het raam en eiland wordt overigens wel groter. Dit wordt 90 ipv de getekende 65.
Nogmaals bedankt voor de feedback. Als ik het goed begrijp is het qua prijs niet gek ?
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Iemand hier verstand van prijzen werkbladen etc.?
Kreeg dit in mijn keuken offerte en vraag me af of dat een beetje marktconform is?
Alvast bedankt voor de reactie!!
Kreeg dit in mijn keuken offerte en vraag me af of dat een beetje marktconform is?
Members only:
Inloggen
Bedoel je dit ?edegroot1973 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:05:
Wij zijn al een tijdje bezig met het ontwerp van onze nieuwe keuken. Hierover zijn we met twee leveranciers in gesprek, eentje in Duitsland en eentje in Nederland. Beide kunnen onze wensen realiseren en qua prijs zitten ze niet een zo heel erg veel van elkaar af bij de eerste offerte. Ik weet niet hoeveel daar in de onderhandelingen af kan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Bora Pure
- Warmhoudlade van Atag
- Quooker Combi+ Flex
Alvast bedankt!
/f/image/Pxdj6J82ZIeat7PGfC7zT18H.png?f=fotoalbum_large)
https://www.kuechen-forum...ei-schueller-c2-78.44071/
De vaatwasser wordt dieper geplaatst en de deur te zwaar voor vw van bsh. Door het verdubbelen moet er in de plint meer ruimte gemaakt worden.
Ja, zo zou het kunnen worden. Maar we zijn er nog niet over uit of het dit doen of toch kastdeurtjes met als aanzicht één vlak houtlook.Ladypurple schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:55:
[...]
Bedoel je dit ?[Afbeelding]
De vaatwasser wordt dieper geplaatst en de deur te zwaar voor vw van bsh. Door het verdubbelen moet er in de plint meer ruimte gemaakt worden.
Weloverwogen dus, dikke prima hoor!Gri77ie schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:32:
[...]
Thanx voor de feedback.
Ik ga ook puntsgewijs op je reageren:
We willen het eiland niet veel langer. Dit is een weloverwogen keuze. Onze vorige eiland (in onze vorige woning) was 260 en dat vonden we beide te groot en dus hebben we het eiland korter gemaakt. Ja dan lever je in qua werkruimte. Dat is de concessie die we voor lief nemen.
Twee losse kost veel ruimte en is duurder. De luxe die je krijgt met twee apparaten vind ik het meer dan waard, maar is voor iedereen andersDe koel-vries-combinatie wordt meer verkocht en dus meer gemaakt. Een losse Koelkast en vriezer van dit formaat scheelt best wel wat geld. Bij elkaar opgeteld was dit ongeveer 700 euro. T is niet dat we verschrikkelijk op een budget zitten maar we zijn er nog niet helemaal over uit of we de koelvriescombi doen of een twee losse apparaten. Ikzelf ben voorstander van het laatste. Vrouwlief vond de combi ook wel prima. Die keuze moeten we maken als het besteld wordt. Vooralsnog ingezet als combi.
Ah, dat stond er niet bijDit hebben we een keer uitgelegd met kranten en de doorloop van 95 is goed te doen. Aan de andere zijde van het eiland. Waar dus 138 overblijft, komt nog een industriële kast van 40 diep. Daar houd je dus ongeveer hetzelfde over qua doorloop.
Mijn advies is om te kijken of je het nog een keertje kunt doen trouwens, maar dan met dozen. Juist de hoogte maakt verschil en maakt het ook beter/fijner in te schatten.
Okidoki!De kast van 30 cm is een apothekerskast en wordt dus voorraadkast. Dat blad is niet veel groter nodig. Hier komt koffiemachine en kopjes. Verder wordt dit een punt waar de telefoons en post belanden en dat is wat ons betreft prima.
Oh vet, zo vaak kom je niet twee linkshandigen tegen!Voor wat betreft de indeling van het eiland. Die behouden we zo. Bedankt voor het meedenken. Dit is een van de concessie die we doen voor een kleiner eiland. Ik ben niet degene die schoonmaakt. Dus ik vind het prima. Het is overigens wel in de overweging meegenomen. We zijn beide linkshandig. Dus daar is wel over nagedacht.
Lades zijn in mijn optiek ook fijner, helemaal als je die combineert met binnenlades, pannendekselhouders en dergelijke; maakt het echt afVoor wat betreft de schoonmaakspullen en handdoeken. Volgens mij zijn er genoeg lades aanwezig om deze spullen te herbergen. Vrouwlief vind de lades handiger dan een normale kast. Iets waar ik me dus niet mee bezig houd.
Ik vind in het werkblad ook niet mooi hoorStopcontacten op de kopse kanten is voor ons een kwestie van smaak. We vonden dit een mooiere oplossing dan in het werkblad. Ook omdat we hier al ervaring mee hadden en het ons niet bevallen was om wcds in het werkblad te hebben.
Dan gaat mijn verhaal over de vuilnisbak daar niet echt meer opDoorloop tussen het raam en eiland wordt overigens wel groter. Dit wordt 90 ipv de getekende 65.
Euhm die heb ik niet onthouden, even scrollenNogmaals bedankt voor de feedback. Als ik het goed begrijp is het qua prijs niet gek ?
Ik weet het merk (en die prijsstelling) niet, maar voor dat formaat is sub-20k volgens mij geen slechte deal, zeker met veel lades, een composiet/keramisch blad en de apparatuur die je noemt.
Bericht hierboven
Lekker veel ruimte, lijkt me een puike inrichting zo ookedegroot1973 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:05:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Besteklade of binnenlade? Een binnenlade zou je kunnen gebruiken voor de spulletjes voor je koffiemachine: kopjes, lepeltjes, suiker en dat soort spul, maar ook de koffie zelf wellicht en wat andere dingen die je gebruikt daar. (Schoonmaakspul wellicht ook?) Heerlijk luxe om je kopjes zo uit de lade te kunnen halen lijkt me, hoewel wij geen koffie drinkenWe hebben de volgende opstelling: kastenwand met daarin over en warmhoudlade (op de foto heeft de oven RVS-kleur, wordt een zwarte). Onder de nis 2 lades van 120. In de nis komt koffiezetapparaat. In de bovenste la komt een besteklade. Rechterkast is een grote koelkast (178). Vriezer staat apart in de garage.
Vriezer in de garage/bijkeuken is niet altijd ideaal, maar lijkt me een weloverwogen besluit.
En je gaat er voornamelijk/alleen koken en bereiden lijkt me. Mag ik voorstellen om de kookplaat tegen de linkerzijde van het 120-kastje te plaatsen? Dan heb je rechts fijn ruimte om af te zetten, maar ook geeft dat wat meer optisch ruimte.Het kookeiland heeft aan elke kant 4 lades van 120 breed. Eiland is 105 diep.
Vaatwasser links van je spoelbak wordt afgeraden als je rechtshandig bent. Omdat deze echter op een bereikbare hoek zit, zal je waarschijnlijk relatief veel links van de vaatwasser staan om deze in te ruimen met de spullen die er boven staan. (Mits je rechtshandig bent dan)Het spoelgedeelte heeft kastjes. Meeste linkse is vaatwasser, dan grote kast van 120 zodat de spoelbak beetje naar links kan en toch genoeg ruimte overblijft om links naast de spoelbak vieze vaat even neer te zetten. In de twee kastjes rechts komen lades.
Ben zelf geen groot fan van kastjes in plaats van lades, maar de meerkosten voor lades zijn niet gering.
Op zich mooi, afhankelijk van de hoogte (iets hoger dan het aanrecht?) kan je het aanrecht aan het zicht onttrekken. Let wel op dat hierdoor dit hoekje vaak soort van misbruikt wordt om spulletjes neer te leggen die je (ook) aan het zicht wilt onttrekken. Sleutels, laders voor telefoons, dat soort zaken. En daardoor wordt dat muurtje vaak wat snel groezelig en het hoekje wat rommelig.We twijfelen nog of we rechts van het spoelblad een half hoog muurtje neerzetten dat we meestucen. Daarmee zit het blad opgesloten en kijk je vanauit de eetkamer tegen het muurtje aan. Is nog een beslispunt.
Je kastenwand heeft een kleur, de oven, de koof, de grepen, het werkblad, de kraan, de spoelbak, de ladefronten, de vloer ook nog! Als je dan ook de kastfronten in het spoelen een andere kleur geeft kan dat teveel worden.Bij één leverancier hebben we de deuren van de kastjes dezelfde look gegeven als de lades op het kookeiland, dus met een witte onderbreking in het midden. We zijn er nog niet over uit wat onze voorkeur heeft. Brengt het juist rust omdat alle frontjes dezelfde look hebben, of wordt het teveel van hetzelfde?
Persoonlijk zou ik ze gelijk houden aan het eiland, lijkt mij optisch rustiger
Je bedoelt dat als je een bepaald front op de vaatwasser zet, dit issues kan geven met de scharnieren? Ja die heb ik vaker gehoord hoor. Sommige fronten zijn relatief zwaar ook; bijvoorbeeld als je twee lades wilt 'emuleren' qua look. Openvallen hebben wij geen last van in onze keuken met nogal zware fronten, maar de scharnieren hebben het wel erg zwaar.. De deur gaat ruim voorbij de 90º momenteel, na een jaar of 8.Één leverancier gaf aan dat als hij het zo wil maken, er een extra dikke plaat op de deur van de vaatwasser komt en de veer van de deur daar niet op berekend is. En dus deze bijna altijd open zal vallen ipv dat je deze op een kiertje kan zetten. Heeft iemand ervaringen daarmee?
Dit hebben wij ook aangeraden gekregen, kan niet gaan beweren dat ik het een slecht idee vind als notoir zeikerd over hoe je je stopcontacten in je keuken moet doenOp het kookeiland willen we geen stopcontact in het werkblad. Ik zag een voorbeeld van een lbinde contactdoos achter het ladefront, op de afwerklijst van de kookplaat. Dat zou ik zeker mooi vinden voor die paar keer dat we stroom nodig hebben op het eiland.
Zorg dan ook dat die plank dik genoeg is, je keuken is groot genoeg om een plank van 5-6cm te plaatsen lijkt me. De uitvoer/uitgang van een loze leiding wil je mooi kunnen wegwerken, eventueel kan je zelfs een WCD (of zelfs dubbelraam) overwegen net boven de plank?Op de de losse plank boven het spoelgedeelte wil ik led-strip aan boven en onderkant aanbrengen. Nog even zien hoe we dat mooi wegwerken. De muur moet nog gestuct worden, dus ik kan er nog wat leidingwerk in aanbrengen.
Ga je die plank zelf maken en dus ook het freeswerk doen? Want prefab planken waarbij de ophanging in de plank is verwerkt zijn vaak niet geschikt voor freeswerk enzo
Welke oven heb je? Past die bij de warmhoudlade? En wil je die lade met zo'n zwart/glazen front doen of is het de overweging waard om hier een 'gewoon' frontje op te laten zetten?Apparatuur die aangeschaft wordt:
- Bora Pure
- Warmhoudlade van Atag
- Quooker Combi+ Flex
De PUXA/PUXU is 7 centimer breder, ik denk dat dat mooier staat op je eiland (en die flexzones zijn ook fijn). Maar de meerprijs is wel serieus!
Ik heb hierboven, vandaag, allerhande vragen gesteld aan mensen over de accessoires. Dit is in mijn ogen een onwijs onderbelicht onderwerp en ik zou je dan ook willen vragen daar eens naar te kijken. Wellicht kom je iets tegen waar je nog niet eerder over had nagedachtTips en trucs zijn van harte welkom. Ook licht ik de gemaakte keuzes graag toe als dat anderen weer helpt om hun ontwerp aan te scherpen.
Alvast bedankt!
Verder: complimenten, ik vond het mooi, slim gebruik van de ruimte en lijkt allemaal best goed doordacht!
Bericht hierboven
Kijk even op https://keukenbladen.shop/calc/ en bedenk je dat dit internetprijzen zijn. (Waarbij montage, vervoer en verbinden van bladen niet is meegenomen.) Ook beidt deze partij niet zonder offerte de mogelijkheid om bijvoorbeeld in verstek te werken en is ondersteuning van het blad niet meegenomenPingu007 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:49:
Iemand hier verstand van prijzen werkbladen etc.?
***members only***
Als het trouwens deze spoelbak is: https://www.franke.com/nl.../125-0252-223_detail.html
Dan kan je die met één google-search voor €300 vinden
[ Voor 16% gewijzigd door Floor-is op 24-12-2021 13:57 ]
Bericht hierboven
Ik weet niet of @edegroot1973 dat bedoelt, maar ik zelf wel als ik het over een soortgelijk opstelling heb. Zeker met zo'n greeplijst erin verwerkt wordt het vaak te zwaar voor de (scharnieren van de) machine. Zonder greeplijst kan het vaak wel, dan monteren ze een dunne plaat en daarop "twee ladefronten", zodat het lades lijken. Ook zwaarder dan een enkel front zoals een deur, maar vaker wel dan niet goed te doen.Ladypurple schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:55:
[...]
Bedoel je dit ?[Afbeelding]
Als je voor greeploos of bijna greeploos gaat, dan is het aldus gemakkelijker dan met twee greeplijsten om de vaatwasser optisch te verbergen. Als het niet uitmaakt niet doen is het devies geloof ik echter
Bericht hierboven
Of wat NEXT125 single line noemt: greeplijst boven en onderzijde tip-on. Ben ik wel fan van, okay groot fan zelfs.edegroot1973 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:09:
[...]
Ja, zo zou het kunnen worden. Maar we zijn er nog niet over uit of het dit doen of toch kastdeurtjes met als aanzicht één vlak houtlook.
Zie op deze pagina: https://www.next125.com/nl/ontdekken/grepen-comfort-2
NEXT125 is een van de weinigen waar ik de rastermaat van weet trouwens. 75/87,5cm hoge onderkasten leveren ze hier. Voor ons is 75 te kort en 87,5 weer te hoog..
[ Voor 19% gewijzigd door Floor-is op 24-12-2021 14:04 ]
Bericht hierboven
Inderdaad een binnenlade, geen bestekbak. De vriezer in de garage is inderdaad lang over nagedacht. Voordeel van extra bergruimte in de keuken en apparaat minder in aanschaf gaven doorslag. IN de garage is ruimte genoeg. Vriezer staat nu in bijkeuken, zelfde 10 stappen lopen.Floor-is schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:39:
[...]
Lekker veel ruimte, lijkt me een puike inrichting zo ook
[...]
Besteklade of binnenlade? Een binnenlade zou je kunnen gebruiken voor de spulletjes voor je koffiemachine: kopjes, lepeltjes, suiker en dat soort spul, maar ook de koffie zelf wellicht en wat andere dingen die je gebruikt daar. (Schoonmaakspul wellicht ook?) Heerlijk luxe om je kopjes zo uit de lade te kunnen halen lijkt me, hoewel wij geen koffie drinken
Vriezer in de garage/bijkeuken is niet altijd ideaal, maar lijkt me een weloverwogen besluit.
[...]
En je gaat er voornamelijk/alleen koken en bereiden lijkt me. Mag ik voorstellen om de kookplaat tegen de linkerzijde van het 120-kastje te plaatsen? Dan heb je rechts fijn ruimte om af te zetten, maar ook geeft dat wat meer optisch ruimte.
[...]
Vaatwasser links van je spoelbak wordt afgeraden als je rechtshandig bent. Omdat deze echter op een bereikbare hoek zit, zal je waarschijnlijk relatief veel links van de vaatwasser staan om deze in te ruimen met de spullen die er boven staan. (Mits je rechtshandig bent dan)
Ben zelf geen groot fan van kastjes in plaats van lades, maar de meerkosten voor lades zijn niet gering.
[...]
Op zich mooi, afhankelijk van de hoogte (iets hoger dan het aanrecht?) kan je het aanrecht aan het zicht onttrekken. Let wel op dat hierdoor dit hoekje vaak soort van misbruikt wordt om spulletjes neer te leggen die je (ook) aan het zicht wilt onttrekken. Sleutels, laders voor telefoons, dat soort zaken. En daardoor wordt dat muurtje vaak wat snel groezelig en het hoekje wat rommelig.
[quote]
Bij één leverancier hebben we de deuren van de kastjes dezelfde look gegeven als de lades op het kookeiland, dus met een witte onderbreking in het midden. We zijn er nog niet over uit wat onze voorkeur heeft. Brengt het juist rust omdat alle frontjes dezelfde look hebben, of wordt het teveel van hetzelfde?[quote]
Je kastenwand heeft een kleur, de oven, de koof, de grepen, het werkblad, de kraan, de spoelbak, de ladefronten. Als je dan ook de kastfronten in het spoelen een andere kleur geeft kan dat teveel worden.
[...]
Je bedoelt dat als je een bepaald front op de vaatwasser zet, dit issues kan geven met de scharnieren? Ja die heb ik vaker gehoord hoor. Sommige fronten zijn relatief zwaar ook; bijvoorbeeld als je twee lades wilt 'emuleren' qua look. Openvallen hebben wij geen last van in onze keuken met nogal zware fronten, maar de scharnieren hebben het wel erg zwaar.. De deur gaat ruim voorbij de 90º momenteel, na een jaar of 8.
[...]
Dit hebben wij ook aangeraden gekregen, kan niet gaan beweren dat ik het een slecht idee vind als notoir zeikerd over hoe je je stopcontacten in je keuken moet doen
Ik denk dat wij apparaten veelal op het werkblad met spoelgedeelte gebruiken, dus één stopcontact weggewerkt in de la lijkt me voldoende. Op de kopse kant richting de kastenwand is ook uit het zicht vanuit de woonkamer, maar dan moet je met snoer achter de kookplaat langs, dus geen goeie optie.
[...]
Zorg dan ook dat die plank dik genoeg is, je keuken is groot genoeg om een plank van 5-6cm te plaatsen lijkt me. De uitvoer/uitgang van een loze leiding wil je mooi kunnen wegwerken, eventueel kan je zelfs een WCD (of zelfs dubbelraam) overwegen net boven de plank?
Ga je die plank zelf maken en dus ook het freeswerk doen? Want prefab planken waarbij de ophanging in de plank is verwerkt zijn vaak niet geschikt voor freeswerk enzo
[quote]
- Bora Pure
- Warmhoudlade van Atag
- Quooker Combi+ Flex
[/quote[
Welke oven heb je? Past die bij de warmhoudlade? En wil je die lade met zo'n zwart/glazen front doen of is het de overweging waard om hier een 'gewoon' frontje op te laten zetten?
De PUXA/PUXU is 7 centimer breder, ik denk dat dat mooier staat op je eiland (en die flexzones zijn ook fijn). Maar de meerprijs is wel serieus!
[...]
Ik heb hierboven, vandaag, allerhande vragen gesteld aan mensen over de accessoires. Dit is in mijn ogen een onwijs onderbelicht onderwerp en ik zou je dan ook willen vragen daar eens naar te kijken. Wellicht kom je iets tegen waar je nog niet eerder over had nagedacht
Verder: complimenten, ik vond het mooi, slim gebruik van de ruimte en lijkt allemaal best goed doordacht!
Goeie tip om kookplaat evt links uit te lijnen, kijk ik even naar. Gaat wat ten koste van de werkruimte links naast de kookplaat. Maar snap argument van het optische. In ander huis hadden we ongeveer zelfde kookeiland met smal strookje rechts naast koookplaat. In ieder geval genoeg om lepel/spatel even neer te leggen.
Wat betreft de vaatwasser: hier één links en éen rechtshandig
De kleur is van de kastjes spoelgedeelte is hetzelfde als de lades kookeiland, houtlook. Alleen op het kookeiland worden de fronten onderbroken omdat het twee lades zijn. Dergelijke look zouden we ook op de kastdeurtjes kunnen maken, maar dan heb je het gedoe met de vaatwasserdeur. Weet niet of je daar evt een zwaardere veer in kan zetten.
Tip van de dikke plank is zeer welkom, neem ik mee.
Warmhoudlade en oven passen qua kleur bij elkaar. Evt gewoon frintje op de warmhoudlade had ik nog niet gehoord. Gaan we ook bespreken, misschien wel net zo mooi. De duurdere Bora is inderdaad gelijk een stuk duurder. We kregen ook nog de Atag HIDD8472LV in offerte. Hebben deze ook in de showroom gezien. Mooie plaat in matzwart. We zijn niet echt merkgebonden, dus alle opties open.
/f/image/Qb2lmEqelk6Z3ucg3HRchp9a.png?f=fotoalbum_large)
We kijken zeker ook naar die opmerkingen, al veel aan gehad. Afval onder spoelbak. Handdoeken op kopse kant spoelgedeelte. Besteklade op het eiland voor keukengereedschap, bestekla aan achterkant kookeiland voor eetbestek.
Dank voor je uitgebreide opmerkingen en aanvullingen!
[ Voor 32% gewijzigd door edegroot1973 op 24-12-2021 14:14 ]
Handdoek/theedoek dus bij de deur? Lijkt mij een prima plek!edegroot1973 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:04:
[...]
We kijken zeker ook naar die opmerkingen, al veel aan gehad. Afval onder spoelbak. Handdoeken op kopse kant spoelgedeelte.
Soms werkt een afvalsysteem onder het spoelgedeelte niet overigens! In een 120-brede lade is het niet ideaal vind ik, dan open je die grote en toch wat kwetsbaarder lade vrij vaak. Daarbij gebeurt het dat je naast de afvalemmer gooit en dan moeten graaien in een lade is gewoon net jammer
Update, want heftige edit in gequote post
Wij hebben de vriezer en koelkast op 12 stappen omdat de keuken onder een schuin dak zitten. Ding is dat in de garage het wel altijd koud(er) is en da's in ons geval in de winter best wel shit. Op zich heb je in die grote kastenwand ook ruimte zat denk ik hoor, maar ik begrijp je overweging!edegroot1973 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:04:
[...]
Inderdaad een binnenlade, geen bestekbak. De vriezer in de garage is inderdaad lang over nagedacht. Voordeel van extra bergruimte in de keuken en apparaat minder in aanschaf gaven doorslag. IN de garage is ruimte genoeg. Vriezer staat nu in bijkeuken, zelfde 10 stappen lopen.
Meer dan een strookje is fijnerGoeie tip om kookplaat evt links uit te lijnen, kijk ik even naar. Gaat wat ten koste van de werkruimte links naast de kookplaat. Maar snap argument van het optische. In ander huis hadden we ongeveer zelfde kookeiland met smal strookje rechts naast kookplaat. In ieder geval genoeg om lepel/spatel even neer te leggen.
Er is van die schrobbare verf, is in dit topic flink wat over te vinden. Echt een aanrader voor zo'n kleine verhoging!Wat betreft de vaatwasser: hier één links en éen rechtshandig. In het vorige huis ook vaatwasser links van spoelbak, voelde prima. Argument om daar te plaatsen is vooral dat de vieze vaat direct boven de vaatwasser staat en je dus makkelijk inruimt. En staat zo verste weg vanuit woonkamer gezien dus uit het zicht. Lades ipv kastjes ook over gedacht. Idee is dus nu kastdeurtjes met lades daarachter. Ik neem het toch weer even mee in de overweging. Muurtje zou dan inderdaad iets hoger worden dan het aanrecht. En ook al bedacht dat dat een hoekje wordt waar sleutels, opladers en dergelijke terecht komen. Op zich niet erg, die moeten ook ergens in huis nieuwe plek krijgen. Dank voor inzichtr dat dit ook groezelig kan worden. Goeie verf is zeker essentieel.
Zwaardere veer kan, maar zou ik niet doen. In alle eerlijkheid zou ik alleen een groot front doen als je denkt dat je je er echt kapot aan gaat ergeren. Het zit niet echt in zicht allemaal zo denk ik.De kleur is van de kastjes spoelgedeelte is hetzelfde als de lades kookeiland, houtlook. Alleen op het kookeiland worden de fronten onderbroken omdat het twee lades zijn. Dergelijke look zouden we ook op de kastdeurtjes kunnen maken, maar dan heb je het gedoe met de vaatwasserdeur. Weet niet of je daar evt een zwaardere veer in kan zetten.
En als je het al overweegt, dan zou ik ook die one-line overwegen, geeft ook een rustiger beeld. (En maakt dat front op de vaatwasser weer prima haalbaar..)
Tip van de dikke plank is zeer welkom, neem ik mee.
Je moet even checken of die specifieke lade een gewoon frontje kan krijgen. Soms kan het ook gewoon niet. En dan is het wel goed kijken of het mooi wordt in het totaalbeeld. Als je een 60 oven hebt en een 15 lade er onder gaat doen, dan zit je al aan 75, laat staan een 20-lade of nog hoger.. Dan kan het een te groot zwart blok wordenWarmhoudlade en oven passen qua kleur bij elkaar. Evt gewoon frontje op de warmhoudlade had ik nog niet gehoord. Gaan we ook bespreken, misschien wel net zo mooi. De duurdere Bora is inderdaad gelijk een stuk duurder. We kregen ook nog de Atag HIDD8472LV in offerte. Hebben deze ook in de showroom gezien. Mooie plaat in matzwart. We zijn niet echt merkgebonden, dus alle opties open. [Afbeelding]
Ongeacht of je merkgebonden bent of niet wil je denk ik de beste resultaten en hoewel de merken telkens dichter bij elkaar komen lijkt het erop dat Bora het 'afzuigen in het werkblad' truukje nog nèt iets beter kan dan de rest op dit moment.
Graag gedaan!We kijken zeker ook naar die opmerkingen, al veel aan gehad. Afval onder spoelbak. Handdoeken op kopse kant spoelgedeelte. Besteklade op het eiland voor keukengereedschap, bestekla aan achterkant kookeiland voor eetbestek.
Dank voor je uitgebreide opmerkingen en aanvullingen!
[ Voor 78% gewijzigd door Floor-is op 24-12-2021 15:43 ]
Bericht hierboven
Eén van de leveranciers offreert Next125 dus daar zullen we dan naar kijken. Goeie tip om de detaillering rond greeplijst goed te bekijken. Dank!Floor-is schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:00:
[...]
Of wat NEXT125 single line noemt: greeplijst boven en onderzijde tip-on. Ben ik wel fan van, okay groot fan zelfs.
Zie op deze pagina: https://www.next125.com/nl/ontdekken/grepen-comfort-2
NEXT125 is een van de weinigen waar ik de rastermaat van weet trouwens. 75/87,5cm hoge onderkasten leveren ze hier. Voor ons is 75 te kort en 87,5 weer te hoog..
Ik heb er ook nog wel een paar verzameld.Floor-is schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:00:
Heb er een google docs van gemaakt, iedereen mag aanvullen.
https://docs.google.com/s...BQm2bZWA/edit?usp=sharing
(onderstaande is incompleet en wordt niet meer geüpdatet)
:fill(white):strip_exif()/f/image/OE7xILgAmWr7wncRjIoxdVzm.png?f=user_large)
[ Voor 33% gewijzigd door mitsumark op 30-12-2021 23:15 ]
Wat is bij een netto keuken zaak iets waar je meestal nog wat vanaf kan krijgen op de offerte? (Buiten de apparatuur)
Edit: Eerste offerte is rond de 22k
[ Voor 13% gewijzigd door Pingu007 op 24-12-2021 15:11 ]
Weet je ook Siematic en Leicht en Beda?mitsumark schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:59:
[...]
Ik heb er ook nog wel een paar verzameld.
[Afbeelding]
(Of wil je dat ik als ik die vind even doorgeef misschien?)
Bericht hierboven
Hooguit het totaal.Pingu007 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:07:
Wat is bij een netto keuken zaak iets waar je meestal nog wat vanaf kan krijgen op de offerte? (Buiten de apparatuur)
Een netto-zaak geeft een totaalprijs, waarin ze grofweg hun inkoop pakken, daar een totaalmarge overheen gooien en dan aanbieden. Als je hier nog iets af wilt, dan gaat het dus niet om de specifieke onderdelen, misschien pakken ze net minder marge op het werkblad zodat ze iets meer op de kasten kunnen doen; misschien pakken ze net meer marge op de apparatuur omdat juist de kasten minder dan gemiddeld krijgen.. Je komt op een totaalprijs en als jij die te hoog vind, dan gaat het over de marge die je de keukenzaak gunt voor het leveren van je keuken
Op de achtergrond is het echt heel veel ingewikkelder dan dat, maar bovenstaande is een representatie waar je wel iets mee kunt denk ik.
Bericht hierboven
Wij zijn zelf bezig met Borghuis, ligt tegenover Reddy in Klazienaveen. Lijkt tot nu toe ook prima.Paardenbloem schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:57:
[...]
Mocht je nog geen keuken hebben gekocht, kan ik je ook Uniek aanraden in Hoogeveen. Goede verhalen over gehoord van diverse mensen.
Wij hebben onze keuken uiteindelijk bij Van Galen in Zwolle besteld ivm meer maatwerk mogelijkheden.
Zo, ik gluur ook weer even in dit topic mee. Vanwege grote drukte hebben de keukenplannen even stil gelegen, maar de komende tijd kunnen we daar weer wat meer tijd voor uittrekken.
We zaten nog even te discussiëren over een kraan. We willen heel graag een kraan met een aparte knop/hendel voor warm en koud, maar dan niet meteen een heel ouderwets design. Dat beperkt de keuze nogal, maar ik heb nu toch twee opties op het oog, een chroomkleurige van Grohe en een zwarte van Pico.
Er zijn hier vast mensen met (langdurige) ervaring met een zwarte kraan: hoe bevalt dat? We hebben een waterontharder, dus ik ben niet zo bang voor kalkaanslag
Ik denk dat het wel mooi zal staan icm met de zwarte apparatuur verder, al "moet" ik er dan denk ik voor de volledigheid ook een zwarte spoelbak bij kiezen.
We zaten nog even te discussiëren over een kraan. We willen heel graag een kraan met een aparte knop/hendel voor warm en koud, maar dan niet meteen een heel ouderwets design. Dat beperkt de keuze nogal, maar ik heb nu toch twee opties op het oog, een chroomkleurige van Grohe en een zwarte van Pico.
Er zijn hier vast mensen met (langdurige) ervaring met een zwarte kraan: hoe bevalt dat? We hebben een waterontharder, dus ik ben niet zo bang voor kalkaanslag
Ik verwacht ook dat de andere twee plaatsen de standaard zullen worden.Floor-is schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:47:
De reden dat ik het aangeef is omdat de kans nogal groot is dat juist in de linkerhoek wel iets op het werkblad komt, bijvoorbeeld die vette kitchenaid (in een contrasterende kleur is extra vet!) Die ruimte links van je spoelbak ga je in de praktijk echt veel minder gebruiken dan je nu denkt.
We hebben al 'gepast', als de een achter de kookplaat staat kan de ander nog prima aan het schiereiland werken met voldoende afstand.
Ik kijk er met mijn 1.90m net niet bovenop. Inderdaad een valkuil, heeft de aandacht.De truuk is dan wel dat je daar niet allemaal 'zooi' gaat neerzetten. Misschien een paar (kunst) planten, maar een dergelijke ruimte wordt maar al te vaak ingezet als uitbreiding van je opslag en dan is het in no-time alsnog een bende
Dat valt mee. Rommel groeit natuurlijk vanzelf aan, maar regelmatig gaat er een grote schoonmaak door het huis waarbij je je schaamt hoeveel je zojuist weggegooid/gegeven hebt. Het zo houden is wat anders inderdaadJezelf vertellen dat je Maria Kondo gaat is wel jezelf een beetje voor de gek houden
Zit stroom in, dus moet lukken.Licht in die ene specifieke kast dan; het is fijn om bij je koffiemachine wat extra licht te hebben.
Bedankt voor de feedback!
Gisteren gelukkig net voor de kerst onze ovens geleverd. Keuken is nu helemaal klaar.
Had verwacht nog veel langer te moeten wachten op de ovens, Bosch stoomovens.
:strip_exif()/f/image/R9gujPL6lVJTgweM7tQlQQvK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I3gAXeofZ8dTXNJHzOabwrIY.jpg?f=fotoalbum_large)
Had verwacht nog veel langer te moeten wachten op de ovens, Bosch stoomovens.
:strip_exif()/f/image/R9gujPL6lVJTgweM7tQlQQvK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I3gAXeofZ8dTXNJHzOabwrIY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pvoZMgKKqIGa7opnzc02ojFm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door deurtje1 op 24-12-2021 16:48 ]
Floor-is schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:39:
[...]
Lekker veel ruimte, lijkt me een puike inrichting zo ook
[...]
Besteklade of binnenlade? Een binnenlade zou je kunnen gebruiken voor de spulletjes voor je koffiemachine: kopjes, lepeltjes, suiker en dat soort spul, maar ook de koffie zelf wellicht en wat andere dingen die je gebruikt daar. (Schoonmaakspul wellicht ook?) Heerlijk luxe om je kopjes zo uit de lade te kunnen halen lijkt me, hoewel wij geen koffie drinken
[...]
En je gaat er voornamelijk/alleen koken en bereiden lijkt me. Mag ik voorstellen om de kookplaat tegen de linkerzijde van het 120-kastje te plaatsen? Dan heb je rechts fijn ruimte om af te zetten, maar ook geeft dat wat meer optisch ruimte.
[...]
Vaatwasser links van je spoelbak wordt afgeraden als je rechtshandig bent. Omdat deze echter op een bereikbare hoek zit, zal je waarschijnlijk relatief veel links van de vaatwasser staan om deze in te ruimen met de spullen die er boven staan. (Mits je rechtshandig bent dan)
Ik ben rechtshandig en had de vaatwasser rechts. Nu heb ik m links en vind dat toch fijner. Ik kan er niet goed de vinger opleggen, maar merk dat ik mijn bovenlichaam nauwelijks meer draai om iets in verre hoeken te zetten.
[...]
Op zich mooi, afhankelijk van de hoogte (iets hoger dan het aanrecht?) kan je het aanrecht aan het zicht onttrekken. Let wel op dat hierdoor dit hoekje vaak soort van misbruikt wordt om spulletjes neer te leggen die je (ook) aan het zicht wilt onttrekken. Sleutels, laders voor telefoons, dat soort zaken. En daardoor wordt dat muurtje vaak wat snel groezelig en het hoekje wat rommelig.
[...]
Je kastenwand heeft een kleur, de oven, de koof, de grepen, het werkblad, de kraan, de spoelbak, de ladefronten, de vloer ook nog! Als je dan ook de kastfronten in het spoelen een andere kleur geeft kan dat teveel worden.
[...]
Je bedoelt dat als je een bepaald front op de vaatwasser zet, dit issues kan geven met de scharnieren? Ja die heb ik vaker gehoord hoor. Sommige fronten zijn relatief zwaar ook; bijvoorbeeld als je twee lades wilt 'emuleren' qua look. Openvallen hebben wij geen last van in onze keuken met nogal zware fronten, maar de scharnieren hebben het wel erg zwaar.. De deur gaat ruim voorbij de 90º momenteel, na een jaar of 8.
[...]
Dit hebben wij ook aangeraden gekregen, kan niet gaan beweren dat ik het een slecht idee vind als notoir zeikerd over hoe je je stopcontacten in je keuken moet doen
[...]
Zorg dan ook dat die plank dik genoeg is, je keuken is groot genoeg om een plank van 5-6cm te plaatsen lijkt me. De uitvoer/uitgang van een loze leiding wil je mooi kunnen wegwerken, eventueel kan je zelfs een WCD (of zelfs dubbelraam) overwegen net boven de plank?
[...]
Welke oven heb je? Past die bij de warmhoudlade? En wil je die lade met zo'n zwart/glazen front doen of is het de overweging waard om hier een 'gewoon' frontje op te laten zetten?
[...]
Ik heb hierboven, vandaag, allerhande vragen gesteld aan mensen over de accessoires. Dit is in mijn ogen een onwijs onderbelicht onderwerp en ik zou je dan ook willen vragen daar eens naar te kijken. Wellicht kom je iets tegen waar je nog niet eerder over had nagedacht
Siematic was volgens mij ook op maat, net als Tristar? Kon het moeilijk vinden.Floor-is schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:46:
[...]
Weet je ook Siematic en Leicht en Beda?
(Of wil je dat ik als ik die vind even doorgeef misschien?)
Ook Bulthaup heb ik nog niet bekeken, en waarschijnlijk missen nog meer merken.
Misschien kunnen we het in de startpost zetten?
Bedankt voor je uitgebreide feedback! Prijs is inderdaad incl. koof en afwerking rondom de alle kasten.Floor-is schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:16:
[...]
Tof met die koof tussen de hoge kasten! Prijs lijkt me meer dan redelijk als ze ook die koof doen en zeker als je ook nog lades rondom hebt in het eiland.
Ben zelf geen fan van koken met de rug naar de ruimte, maar daar hebben jullie vast al over nagedacht
Wij hebben inderdaad heel bewust gekozen om te koken met de rug naar de ruimte. Wij krijgen een vrijstaand fornuis (was voor mij een eis :-) ) maar als dat niet het geval was geweest, had ik het kookgedeelte daar sowieso willen hebben. Ik heb het eiland graag vrij van hete pannen e.d. zeker met het oog op rondrennende kinderen en spetteren. Nu is het toch meer afgescheiden van de overige ruimte.
Daarnaast vind ik het wat netter ogen als pannen lang staan te pruttelen en ik zit er niet continu tegenaan te kijken. Nu is het toch wat meer weggestopt.
Er zit inderdaad een stopcontact (soort draaischijf) in het blad die open en dicht gedraaid kan worden. In een kastje wegwerken is niet over gesproken en in kopse kant wilde ik het niet. Aan 1 zijde komt een beugel voor handdoek/theedoek en aan andere zijde, loopgedeelte, wilde ik het niet hebben. Het is een nette en functionele oplossing waar wij ons wel in kunnen vinden.Floor-is schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:16:
[...]
Vragen:
[list]
• Ik zie een stopcontact in het werkblad van het eiland, waarom zit die daar als ik vragen mag? (Waarom niet in de kopse kant, of weggewerkt in een kastje/onder het werkblad?
Helemaal rechts op tekening zie je een koffienisje. Kast aan onderzijde met zelfde blad als eiland en daarboven planken met verlichting. Niet groot maar voldoende om datgene er neer te zetten wat er moet komen. Tussen kookeilend en koffienis komt er een eettafel.Floor-is schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:16:
[...]
• Waar ga je nu de koffie doen? In de bijkeuken?
Het is niet helemaal goed te zien op tekening maar de bijkeukenkasten worden dieper gemaakt, 70 cm diep. Omdat we een nieuwe wasmachine en droger gaan bestellen is de exacte afmeting nog niet bekend. Het kan dus zijn dat er net wel/net niet voldoende ruimte is om een deur ervoor te plaatsen.Floor-is schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:16:
[...]
• Bewuste keuze om de kastenwand in de bijkeuken niet dieper te maken om zo een deur voor de wasmachine en droger te kunnen plaatsen? (En wat voor droger is/wordt het? Dit omdat een warmtepompdroger minder lucht maakt en gemakkelijk van een vaste afvoer kan worden voorzien, waardoor die relatief makkelijk achter een deur kan)
Als dat wel mogelijk is, is het de bedoeling dat er nog deuren voor komen maar hoe meer ik er vanuit praktisch oogpunt over nadenk, hoe meer ik denk om geen deuren ervoor te plaatsen.
Haha, scherp! Dat moet het zonlicht voorstellen wat naar binnen schijnt van de rendering.Floor-is schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:16:
[...]
• Wat zijn die twee grijze blokken onderin de kast links van wasmachine/droger? Is dat voor de vriezer? Dat kan je ook in de plint oplossen, of aan de bovenzijde, lijkt mij mooier dan in de deur
Het komt, voor een deel, in het hoekgedeelte. Naast wasmachine/droger, in de hoek, komt aan bovenzijde een deur en aan onderzijde een soort serviceluik.Floor-is schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:16:
[...]
• Waar zit de technische installatie verborgen?
[/list]
Gelukkig hebben we een hele fijne meedenkende installateur dus die heeft al een oplossing waar wat moet komen en hoe dat allemaal opgelost moet worden. Aan de ander kant van die muur komt er onder de trap ook een deel van de technische installatie.
Het betreft een (vrij rigoreuze) verbouwing dus dat vergt soms wat creativiteit qua oplossingen maar gelukkig is iedereen erg welwillend en bezig met denken in oplossingen en mogelijkheden.
Nogmaals bedankt voor je input!
Wij hebben een Systemat keuken, de spoelkast bestaat uit 2 lades. Als wij een Quooker nemen krijg je volgens mij ondiepe lades. Is het bijvoorbeeld mogelijk dat enkel de bovenste lade ondiep wordt uitgevoerd?
Of als de onderste lade sowieso ondiep moet, hoeveel ruimte ben je dan kwijt?
[ Voor 16% gewijzigd door c-nan op 24-12-2021 21:18 ]
EU DNS: 86.54.11.100
In dit docje staat een aardig overzicht met mogelijkheden van inbouwen van een Quooker in verschillende spoelkasten: https://www.quooker.nl/me...uimte_in_de_spoelkast.pdfc-nan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 21:18:
Wij hebben een Systemat keuken, de spoelkast bestaat uit 2 lades. Als wij een Quooker nemen krijg je volgens mij ondiepe lades. Is het bijvoorbeeld mogelijk dat enkel de bovenste lade ondiep wordt uitgevoerd?
Members only:
Inloggen
@lebbe02 is er een specifieke reden waarom je een next125 keuken wil? Ik vind het namelijk ontzettend veel geld voor zo'n relatief simpele keuken. Dit moet toch wel voor 5000 euro minder te realiseren zijn? Wellicht zit je dan aan een ander merk keuken en daar moet natuurlijk maar net een front leverbaar zijn die je bevalt.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Dank voor de reactie. Voornamelijk inderdaad door de kleurcombinaties van het houtfineer en sahara beige. Het uiterlijk van de glazenservies kast in dezelfde style met de vorm van de bovenkast draagt ook bij momenteel aan deze keuze. Ik weet ook niet of andere merken dat op die manier aanbieden?PaT schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:25:
@lebbe02 is er een specifieke reden waarom je een next125 keuken wil? Ik vind het namelijk ontzettend veel geld voor zo'n relatief simpele keuken. Dit moet toch wel voor 5000 euro minder te realiseren zijn? Wellicht zit je dan aan een ander merk keuken en daar moet natuurlijk maar net een front leverbaar zijn die je bevalt.
Ik zou inderdaad met dit ontwerpidee nog even wat vergelijkend onderzoek doen. Ik vind de prijs erg hoog voor wat je ervoor krijgt. Dat is prima als je dit heel graag wilt en het nergens anders voor een lagere prijs vindt, maar er is hier iets dat de prijs enorm opdrijft. Goed om te onderzoeken wat dat is en of dat anders kan.lebbe02 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:29:
[...]
Dank voor de reactie. Voornamelijk inderdaad door de kleurcombinaties van het houtfineer en sahara beige. Het uiterlijk van de glazenservies kast in dezelfde style met de vorm van de bovenkast draagt ook bij momenteel aan deze keuze. Ik weet ook niet of andere merken dat op die manier aanbieden?
Verder zou ik zelf de Bora in het linkerladenblok verwerken, zodat je een doorlopend groot werkblad hebt tussen koken en spoelen. Dat werkt voor de meeste mensen fijner dan losse kleinere delen.
Voor dat geld zou ik willen dat die greeplijsten doorlopen in de hoek 
Boel geld, zeker gezien de beperkte hoeveelheid apparatuur en m2 aan werkblad.
Boel geld, zeker gezien de beperkte hoeveelheid apparatuur en m2 aan werkblad.
Bericht hierboven
Greeplijst is volgens mij nog verkeerd, alleen bovenste hoort de greeplijst te hebben. Dank in ieder geval voor de reacties. Wij gaan er nog even goed over nadenken en hebben gelukkig ook geen haast met onze keuzes.
Denk dat de servies kast de grootste prijsopdrijver is, zal dit proberen te achterhalen.
Denk dat de servies kast de grootste prijsopdrijver is, zal dit proberen te achterhalen.
[ Voor 17% gewijzigd door lebbe02 op 25-12-2021 11:02 ]
Eens met sprekerslebbe02 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 10:18:
***members only***
Een servieskast met donker glas laat nog wel zien hoe rommelig de inhoud is
Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1