Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor
Ik begrijp echt niet wat je probeert te zeggen. Jij loopt een Bulthaup winkel binnen. Dan vind jij het vreemd dat er naar je budget wordt gevraagd?Freakie1NL schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:20:
[...]
En hij kan niet door te vragen hoe je smaak is, wat voor kleuren, eigenschappen en dikte? Blijft bullshit. Iets heeft een prijs, wat de potentiële koper in zijn portemonnee heeft is daarbij totaal niet relevant. Het vragen naar budget dient maar 1 doel; informatie asymmetrie creëren in het voordeel van de verkoper.
Dat iemand geen idee heeft van materie is juist iets waar een verkoper mee kan helpen. Hij kan het verschil uitleggen waarom iets 2x zo duur is.
Budget heeft daar niets mee te maken.
Jij loopt een nettozaak binnen, die heeft zowel Nobilia, Next125 en Valcucine staan. Jij zegt dat je een greep loze keuken wil, eiland en kasten wand, met een blad van 2cm dikte in een beige tint. Je geeft ongeveer de afmetingen en zegt dat je nog geen idee van apparatuur hebt.
En dan? Dan moet die keuken verkoper in z’n glazen bol kijken wat bij je past en wat je acceptabel vindt qua prijs ofzo?
Want dat kun je invullen met die drie merken. Bovendien hebben die drie merken hun eigen specificaties, mogelijkheden en vooral onmogelijkheden, kwaliteitsverschillen, uitvoeringen, opties etc.
Eerlijk gezegd vind ik het niet willen noemen van je budget een teken van onzekerheid en angst. Onzekerheid omdat je je onvoldoende hebt ingelezen en bang om belazerd te worden. En dat is nou niet echt een best uitgangspunt om een groot bedrag uit te geven aan iets waar je 10 jaar mee wil doen.
Ik vind die 1+1 ook strontvervelend. Moet ik iedere keer weer uitzoeken bij welke winkel deze week de wasmiddelen 1+1 zijn. Maar als ik dat niet doe, betaal ik belachelijk veel te veel. Dus doe ik er aan mee. Maar ik heb als consument geen mogelijkheid om aan te geven dat ik dit onzin vind. Een beetje een self-fulfilling prophecy zo.Streamz schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:08:
[...]
DMG heeft een groot marktaandeel omdat de Nederlander graag die 40% korting wil. Zowel op keukens als in de drogist. (1+1 aanbiedingen in de Kruidvat anyone? Komt in Duitsland echt niet voor hoor).
Verder doet de gemiddelde Nederlander nauwelijks onderzoek en koopt binnen 2 uur een keuken.
“We” houden dit in stand omdat “ we” dit zo willen.
Idem in de keukenwereld. Je koopt als consument vaak maar 1x in de 10 jaar een keuken. Dan is het nogal een informatieachterstand t.o.v. een verkoper. In combinatie met een nogal ontransparante markt. Bij ons is het budget taakstellend. We hadden €27.500 begroot en het gaat waarschijnlijk tegen de €40.000 worden. Omdat we gaandeweg het traject steeds meer mooie zaken tegen komen, die we de meerprijs waard vinden. Wat is het noemen van een budget dan waard? Ik wil gewoon mooi en degelijk spul en een leverancier die betrouwbaar is. De daadwerkelijke prijs is dan veel minder relevant. Dus op de vraag 'wat is je budget?' was ons antwoord 'genoeg voor wat we willen'.
Een verkoper moet toch aan de hand van je wensen en het uitleggen van het verschil in mogelijkheden en kwaliteit toch kunnen werken zonder budget? Als de verkoper mij kan aangeven dat Nobilia x bedrag kost en wat voor kwaliteit dat is, en daarna hetzelfde doet met Next125 welke bedrag y kost, dan is het toch aan mij om te bedenken of dat verschil voor mij geoorloofd is in prijs/kwaliteit verhouding? Ik ben het dan ook eens met Freakie1NL.Streamz schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:31:
[...]
Ik begrijp echt niet wat je probeert te zeggen. Jij loopt een Bulthaup winkel binnen. Dan vind jij het vreemd dat er naar je budget wordt gevraagd?
Jij loopt een nettozaak binnen, die heeft zowel Nobilia, Next125 en Valcucine staan. Jij zegt dat je een greep loze keuken wil, eiland en kasten wand, met een blad van 2cm dikte in een beige tint. Je geeft ongeveer de afmetingen en zegt dat je nog geen idee van apparatuur hebt.
En dan? Dan moet die keuken verkoper in z’n glazen bol kijken wat bij je past en wat je acceptabel vindt qua prijs ofzo?
Want dat kun je invullen met die drie merken. Bovendien hebben die drie merken hun eigen specificaties, mogelijkheden en vooral onmogelijkheden, kwaliteitsverschillen, uitvoeringen, opties etc.
Eerlijk gezegd vind ik het niet willen noemen van je budget een teken van onzekerheid en angst. Onzekerheid omdat je je onvoldoende hebt ingelezen en bang om belazerd te worden. En dat is nou niet echt een best uitgangspunt om een groot bedrag uit te geven aan iets waar je 10 jaar mee wil doen.
Master_A
Ik verwacht dan dat de verkoper vertelt wat hij te koop heeft en dan bijvoorbeeld zegt dat merk X zo'n 20% duurder is dan merk Y, en dat merk Y duurder is om reden Z. Met de best wel specifieke wensen die je net genoemd had kan je als verkoper best wel een prijs indicatie afgeven, door de ervaring met veel verkochte opstellingen. Als iemand dan Miele wil wordt het duurder, en als iemand dan Pelgrim wil wordt het goedkoper dan deze indicatie. Wil iemand meer lades wordt het duurder, wil iemand hout fineer wordt het duurder. Zo moeilijk is het niet.Streamz schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:31:
[...]
Ik begrijp echt niet wat je probeert te zeggen. Jij loopt een Bulthaup winkel binnen. Dan vind jij het vreemd dat er naar je budget wordt gevraagd?
Het is net als solliciteren. Je doet het meestal niet zo vaak. Degene die het eerste een salaris indicatie geeft trekt meestal aan het kortste eind in salaris onderhandelingen. Heeft verder niks met wantrouwen te maken.
Ik denk ook dat niet alle verkopers je een poot uitdraaien, maar goed het slechte imago heeft de sector zelf gecreeerd.
Ik denk niet dat wij het eens kunnen worden, maar even een stap terug. Ik ben niet opzoek naar keuken, ben al blij met de mijne. Ik reageerde op de situatie van @Amiet01 die bij een Keukensale winkel naar binnen liep. Wat Bulthaup daar mee te maken heeft?Streamz schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:31:
[...]
Ik heb mijn eerdere argumentatie al benoemd en het voorbeeld wat jij schets doet daar niets aan af.
Heb vaak zat bij kwaliteit zaken goede meubels gekocht, zonder dat het woord budget benoemd is.
Ik schets wat ik wil, de verkoper biedt dat aan. Heeft hij bepaalde merken die unieke kwaliteitskenmerken hebben is dat het moment om het te laten weten. Vervolgens laat de verkoper de totaal prijs weten, en ik weet of ik het kan en wil betalen.
Daar hoeft de verkoper totaal geen budget voor te weten. Zal hem nu voor de derde keer benoemen; informatie asymmetrie in het voordeel van de verkoper. Wat jij benoemd, "en dan moet de verkoper in zijn glazen bol kijken?" . Nee dan moet de verkoper duidelijker doorvragen; ik heb blad Y en blad X, blad Y kan beter tegen vocht, blad X kunt u warme pannen zo opzetten, ik heb ook nog blad Z die kan beide maar is aan de prijs.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Maar het werkt toch echt, zo. In het begin van onze zoektocht gaven we 25k aan als budget, we zijn bij Mandemakers zelf geweest en Grando, en mijn broer ook.Streamz schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:08:
Flix20 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 14:35:
Als de verkoper al weet dat hij een keuken van 30k kan verkopen kan ie je ook die Nobilia van 15k, voor 30k aanpraten (lees door je neus boren)
Tja, als je zo in het leven staat kom je niet ver.
Ze kwamen na tekenen in all gevallen uit op 30-35k, en dan begon het toneelstukje dat ze met de manager moesten gaan praten. En uiteraard kon je DIE dag, omdat het zo heet was buiten en er weinig mensen waren de keuken krijgen voor precies 25k.
Ook als je een frontje aanwijst is die steevast de duurste van het assortiment.
Als je een laag budget hebt, zoals 15k dan kun je daar beter eerlijk over zijn, dan weet de verkoper in elk geval dat ie niet een Siematic voor je moet gaan uitrekenen.
Maar als je wat meer te besteden hebt dan zou ik 10k onder dat budget gaan zitten.
En nog beter, een keukenboer zoeken met netto prijzen. Hoef je ook dat toneelstukje en gepush niet te ondergaan.
15k is al een flink budget voor de gemiddelde Nederlander hoor. Toen wij aan het oriënteren waren heb ik rond gevraagd wat anderen hun keuken kostte en maar een enkeling kwam boven de 10k uit. Stuk voor stuk gezinnen met goed betaalde banen.LaTiNo156 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:45:
[...]
Maar het werkt toch echt, zo. In het begin van onze zoektocht gaven we 25k aan als budget, we zijn bij Mandemakers zelf geweest en Grando, en mijn broer ook.
Ze kwamen na tekenen in all gevallen uit op 30-35k, en dan begon het toneelstukje dat ze met de manager moesten gaan praten. En uiteraard kon je DIE dag, omdat het zo heet was buiten en er weinig mensen waren de keuken krijgen voor precies 25k.
Ook als je een frontje aanwijst is die steevast de duurste van het assortiment.
Als je een laag budget hebt, zoals 15k dan kun je daar beter eerlijk over zijn, dan weet de verkoper in elk geval dat ie niet een Siematic voor je moet gaan uitrekenen.
Maar als je wat meer te besteden hebt dan zou ik 10k onder dat budget gaan zitten.
En nog beter, een keukenboer zoeken met netto prijzen. Hoef je ook dat toneelstukje en gepush niet te ondergaan.
Wij kwamen zelf op €9400 uit bijvoorbeeld. Bij Reddy hing een poster in de showroom waarop stond dat 60% van de klanten onder de 6k uit kwam. Geen idee wat daar van waar is natuurlijk, maar goeie kans dat veel gezinnen voor zo'n soort keuken gaan. Ook niks mis mee, die keukens zagen er ook prima uit.
[ Voor 9% gewijzigd door Insert12 op 10-12-2021 12:54 ]
Onze bedoeling was eerst om gewoon 4 kolomkasten naast elkaar te hebben en in de rechtse kast plaats te hebben voor de koffiemachine. En dan een vleugeldeur die omhoog zou bewegen om ze te openen.Morpheusk schreef op donderdag 9 december 2021 @ 23:58:
[...]
Geinige oplossing voor een nis, nog nooit eerder gezien!
Maar dat bleek lastig te realiseren in een keuken zonder grepen.
De keukenruimte is ook niet groot, dus dat zou ook lastig geweest zijn koffie te maken als er al iemand op die plaats aan tafel zat. Bijgevolg die kast 90 graden gedraaid en open gelaten.
Langs de voorkant lijken het nog steeds 4 grote kolomkasten.
En om koffie te maken hebben we nu plaats genoeg. Ideale oplossing, we zijn er zeer tevreden van.
Het voordeel van iemand die ook maatwerk kan leveren en niet vast hangt aan wat een grote keukenfabriek kan leveren.
Ik denk dat >80% van de bezoekers in dit topic DMG bij voorkeur mijden als de pest, nou de rest van NL nogLaTiNo156 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:45:
[...]
*knip*Streamz schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:08:
[...]
*knip*
[...]
Ook hier weer, een flink wantrouwen. Ja, de keukenmarkt is niet transparant, maar nee, je kan het ook moeilijk veel transparanter maken vanwege deze vele variabelen.
Maar het is nog altijd de consument zelf die hier de oorzaak van is en het in stand houdt.
DMG heeft een groot marktaandeel omdat de Nederlander graag die 40% korting wil. Zowel op keukens als in de drogist. (1+1 aanbiedingen in de Kruidvat anyone? Komt in Duitsland echt niet voor hoor).
Verder doet de gemiddelde Nederlander nauwelijks onderzoek en koopt binnen 2 uur een keuken.
“We” houden dit in stand omdat “ we” dit zo willen.
Worden mensen op grote schaal opgelicht? Dat zal wel meevallen. Die “korting” wordt wel bijna altijd gepakt, en door het marktaandeel van DMG kunnen ze idd scherp inkopen. En ze hebben wel degelijk concurrentie van de nettoprijzen toko’s.
Niet zelf terugslaan aub, maar maak een topic report. Verder we gaan teveel off-topic.
[ Voor 29% gewijzigd door tweakduke op 10-12-2021 14:52 ]
PSN: Flix20-NL
Je kan prima bij een DMG zaak slagen als je al exact weet wat je wilt en wat je daarvoor wil betalen.millerman_sf schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 14:03:
[...]
Ik denk dat >80% van de bezoekers in dit topic DMG bij voorkeur mijden als de pest, nou de rest van NL nog
PSN: Flix20-NL
Qua merken, zijn de verschillen groot tussen die 3? Verwachte woonperiode in het huis is 5 jaar, dus het hoeft geen toptop te zijn, maar uiteraard wel gewoon goed! ;-)SquareOne schreef op donderdag 9 december 2021 @ 12:05:
[...]
Bij DBkeukens leveren ze 3 merken: 1) Nobilia, 2) Rotpunkt, 3) Tristar (en in Haarlem ook nog Siematic).
Ik zou dus even kijken op welk merk je uitkomt bij DBkeukens o.b.v. jullie wensen. En vervolgens naar een andere partij gaan om dezelfde opstelling van hetzelfde merk te laten uitrekeken. Niet bekend in die regio verder.
Maar als voorbeeld, het is niet zo zinvol om bij DBkeukens een Nobilia te laten uitrekenen, en vervolgens in een andere zaak een Systemat. Kwalitatief niet vergelijkbaar en dus qua prijs vaak ook niet.
Thanks voor je bericht Toke_Gt.Toke_gt schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:10:
[...]
Mooie ruimte zo! De prijzen lijken me dik in orde.
Ik heb zo op het eerste oog maar 1 tip ter overweging: ik zou het eiland spiegelen. Ik zie namelijk op de plattegrond aan de rechterkant een deur, dus dan is het niet zo handig om daar de barkrukken te hebben. Maar vooral ook omdat ik aan de linkerkant van je ruimte een grote schuifpui zie. Dan zijn zitplaatsen aan die kant van je eiland juist heel fijn om bij mooi weer lekker met de pui open daar te zitten.
En heb je wellicht overwogen om de kastenwand tot rechts in de hoek te laten doorlopen? Dan werk je aan die kant de oude gevelscheiding weg en heb je meer bergruimte.
En nog vraagje: je eettafel komt aan de linkerkant van de keuken, denk ik? Hoe komt uit met de deur naar de garage die daar ook is?
Eiland spiegelen is inderdaad een idee en ga ik over nadenken. De reden dat we het eiland nu aan deze (rechter) kant hebben is om de bar in verbinding te laten staan met de zit/tv ruimte.
Inderdaad ook overwogen om de kastenwand op te schuiven/vergroten. Echter vinden we het juist mooi dat de kasten gelijk komen te staan met het eiland voor de symmetrie en dat het nog enigszins luchtig blijft door de wand niet volledig dicht te bouwen.
Tafel komt inderdaad links van het keukeneiland, plan is om een tafel met een lengte van 3 meter te kopen. Aangezien de uitbouw 5 meter diep is en verbonden wordt aan de huidige woonkamer, zou de deur naar de garage niet in de weg moeten zitten.
KVIK sprong er voor ons uit als volgende netto keuken aanbieder en wordt volgens mij een beetje aangeprijsd als de IKEA premium keuken.
We zouden graag een mat zwarte keuken hebben en zijn dan ook uitgekomen bij hum BORDO lijn.
Hieronder een paar renders van de keuken. We kopen het werkblad wasbak en kraan bij werkbladenkopen.nl. Daarom zijn deze ook niet ingetekend. Het werkblad wordt waarschijnlijk neolith layla of de neolith Calacatta. Dit zijn de tekeningen die ik op dit moment heb. Het lange stuk is 444cm 3x100cm 1x80 en 1x 60. Ook hebben we gekozen voor de XXL lijn, Dus diepere kasten en een blad van +- 73 cm diep.
/f/image/EkN5fPQ5pZeQJBHjZrhdmKwr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6I8WKbvSQmNLOGVDoji9mnTQ.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/ouYop7qIvEiqanF4xZIYlyuG.png?f=user_large)
Apparatuur allemaal van AEG:
Hetelucht oven met pyrolyse BPK748380B 1.039,00
80 cm inductie kookplaat IPE8453SFB 899,00
90 cm, afzuigkap ( gaan we nog upgraden naar een AEG afzuigkap met HUB2HOB) DBE5970R 669,00
Vaatwasser FSK63627P 799,00
Totaal: 3.406,00
Huidige uitbouw koelkast nemen we mee naar deze keuken. Deze voldoet ons nog goed en is voorzien van een goed energie label. Ook vind ik inbouwkoelkasten een beetje armoedig?

Diensten: plaatsen/technische tekening/transport. 2.249,98
Totale kosten KVIK 10.599,26.
blad + wasbak + kraan komt rond de 3500.
Dan komen we op de 14/15k. Lijkt mij een nette prijs.
Missen we iets? Is er iets wat jullie echt anders zouden doen?
Een losse koelkast vind ik juist spuuglelijk en afbreuk doen aan het geheel. Dát vind ik juist goedkoop ogen. Maar het blijft veelal een kwestie van smaak blijkbaar
Zelf zijn we voor Siemens IQ5/7 gegaan maar kan we best voorstellen dat AEG prima is.
[ Voor 40% gewijzigd door remzor op 10-12-2021 18:42 ]
Vanmiddag langs geweest bij SuperKeukens, eerste bezoek aan een keukenwinkel ooit. Q2 2023 betrekken we een nieuwbouw woning. De keuken kan bijna niet anders als in een U vorm geplaatst worden, de lange zijden zijn 3.50 meter en de korte is 2.50 meter.
We hebben een offerte gemaakt voor een Schuller keuken, twee hoge kasten,greeploze kunststof kastjes, twee lades en een composiet blad van 4 cm dik. Verder AEG apparatuur, niks geks gekozen.
Voordat we de offerte kregen vroeg de verkoper nog op hoeveel we dachten dat we uitkwamen. Geen antwoord op gegeven. Hij legde ons 17500 voor en 1450 aan montage. Toen wel gezegd dat we dachten dat het minder was. Hij ging toen tot 16000 ex. montage. Ons daadwerkelijke budget ligt rond de 15k.
We zijn ons nog maar aan het oriënteren. Leuke eerste kennismaking met de branche. Volgende week gaan we naar een zaak in het hogere segment. Wat denken jullie op het eerste gezicht van deze offerte?
Duitsland is 5x zo groot, dan is het veel lastiger om één dominante partij te worden. DMG is zó dominant dat ze het prijsniveau bepalen. En toeleveranciers (keukenapparatuur, etc) zijn er te afhankelijk van.Streamz schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:08:
Ja, dat vind ik vreemd omdat je niet voor Bulthaup kiest als budget je eerste prioriteit is. Andersom kan de verkoper - wacht die heet daar vast adviseur - er snel achter komen of de klanten weten dat geld van ondergeschikt belang is als het om design gaatStreamz schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:31:
[...]
Mijn huis is slimmer dan ik...
Verschillen zijn er zeker.Pingu007 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:52:
[...]
Qua merken, zijn de verschillen groot tussen die 3? Verwachte woonperiode in het huis is 5 jaar, dus het hoeft geen toptop te zijn, maar uiteraard wel gewoon goed! ;-)
Nobilia, Rotpunkt, Tristar, Siematic van goedkoop naar duur.
Het hangt gewoon van je budget en je eisen af verder. Alle vier echt prima keukens, mooi ook. Maar hoe groter je budget, hoe beter de afwerking wordt, hoe meer opties qua hoogte, fronten en maatwerk en hoe luxer het zal ogen.
Edit: eerste twee per ongeluk omgedraaid, excuses.
[ Voor 5% gewijzigd door Floor-is op 10-12-2021 21:49 ]
Bericht hierboven
Die eerste 2 omgedraaid.Floor-is schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:42:
[...]
Verschillen zijn er zeker.
Rotpunkt, Nobilia, Tristar, Siematic van goedkoop naar duur.
Het hangt gewoon van je budget en je eisen af verder. Alle vier echt prima keukens, mooi ook. Maar hoe groter je budget, hoe beter de afwerking wordt, hoe meer opties qua hoogte, fronten en maatwerk en hoe luxer het zal ogen.
Rotpunkt is over het algemeen iets hoger gepositioneerd dan Nobilia.
Siematic en Tristar kun je over discussiëren. Qua lades gebruiken ze hetzelfde materiaal. Tristar biedt meer maatwerk tegen ‘redelijke prijs” , Siematic net iets luxere afwerking, bijv keramieken fronten mogelijk, SLX greeplijsten, verlichting in greeplijsten, etc
[ Voor 19% gewijzigd door SquareOne op 10-12-2021 21:51 ]
Uit nieuwsgierigheid, hoe kom je aan deze rangschikking?Floor-is schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:42:
[...]
Verschillen zijn er zeker.
Rotpunkt, Nobilia, Tristar, Siematic van goedkoop naar duur.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Heb wel iets meer nodig dan deze omschrijving om wat over de opstelling en prijs te kunnen zeggen. Hoeveel lades, wat voor fronten, greeploos, maar greeplijst? Softclose of ook tip on? Wat voor composiet blad, wat voor spoelbak, wat voor kraan? AEG instap of toplijn? Afvalsysteem? Stopcontacten ergens?Elias2020 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:27:
Ik lurk hier nu twee weken mee, erg fijn topic!
Vanmiddag langs geweest bij SuperKeukens, eerste bezoek aan een keukenwinkel ooit. Q2 2023 betrekken we een nieuwbouw woning. De keuken kan bijna niet anders als in een U vorm geplaatst worden, de lange zijden zijn 3.50 meter en de korte is 2.50 meter.
We hebben een offerte gemaakt voor een Schuller keuken, twee hoge kasten,greeploze kunststof kastjes, twee lades en een composiet blad van 4 cm dik. Verder AEG apparatuur, niks geks gekozen.
Voordat we de offerte kregen vroeg de verkoper nog op hoeveel we dachten dat we uitkwamen. Geen antwoord op gegeven. Hij legde ons 17500 voor en 1450 aan montage. Toen wel gezegd dat we dachten dat het minder was. Hij ging toen tot 16000 ex. montage. Ons daadwerkelijke budget ligt rond de 15k.
We zijn ons nog maar aan het oriënteren. Leuke eerste kennismaking met de branche. Volgende week gaan we naar een zaak in het hogere segment. Wat denken jullie op het eerste gezicht van deze offerte?
Bericht hierboven
Ach kak, ik twijfelde nog zo! Pas het even aan. Ben zelf niet in dat segment aan het kijken, mede daarom.SquareOne schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:47:
[...]
Die eerste 2 omgedraaid.
Rotpunkt is over het algemeen iets hoger gepositioneerd dan Nobilia.
Siematic en Tristar kun je over discussiëren. Qua lades gebruiken ze hetzelfde materiaal. Tristar biedt meer maatwerk tegen ‘redelijke prijs” , Siematic net iets luxere afwerking
Siematic zet wel in op hoger segment, net wat luxere afwerking etc.
TriStar heb ik echt mooie dingen van gezien, juist hun flexibiliteit vind ik meerwaarde bieden.
[ Voor 44% gewijzigd door Floor-is op 10-12-2021 21:52 ]
Bericht hierboven
210 of 240 of ?
Ik zou 240 nemen. 20cm over aan weerszijde is mijns inziens mooier en geeft beter licht (J&B schijnt al niet zo fel te kunnen) over het gehele werkblad.mevrouwKees_1 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:21:
na wat stoeien met de verlichtingskeuzes, zijn we voor het schiereiland bij Jansen en de Bont uitgekomen. De pendant. Maar hoe breed neem je nou zo'n ding. Het schiereiland is ong. 280 breed.
210 of 240 of ?
Wij gaan voor 220 op 250 eiland met onze lamp.
[ Voor 4% gewijzigd door Source90 op 11-12-2021 00:15 ]
Zo mooi! Zou denk ik zelf voor de 240 gaan, centreren boven je schiereiland.mevrouwKees_1 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:21:
na wat stoeien met de verlichtingskeuzes, zijn we voor het schiereiland bij Jansen en de Bont uitgekomen. De pendant. Maar hoe breed neem je nou zo'n ding. Het schiereiland is ong. 280 breed.
210 of 240 of ?
Misschien zelfs de 270, 10cm uit de muur?
[ Voor 6% gewijzigd door Floor-is op 11-12-2021 00:15 ]
Bericht hierboven
Ik zou ook 240 nemen omdat het mooier oogt.Source90 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 23:23:
[...]
Ik zou 240 nemen. 20cm over an weerszijde is mijns inziens mooier en geeft beter licht (J&B schijnt al niet zo fel te kunnen) over het gehele werkblad.
Wij gaan voor 220 op 250 eiland met onze lamp.
De J&B kan zeker wel fel. De lamp gaat in stappen feller, en bij de laatste stand springt deze naar zeer wit licht. We zijn heel erg blij met onze keus voor de Pedant.
Even snel een foto opgezocht, ik weet niet meer hoe fel de lamp hierop brandt.
We zijn nog niet helemaal klaar met onze keuken. Binnenkort plaats ik wat foto’s van het eindresultaat hier.
:strip_exif()/f/image/rPQ2K7vkr46h7w9LiMP7KCZt.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je wel een vaatwasser? Want ik hoorde vanmiddag dat die zowaar nog moeilijker te krijgen lijken dan ovensmarsie030 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 00:21:
[...]
Ik zou ook 240 nemen omdat het mooier oogt.
De J&B kan zeker wel fel. De lamp gaat in stappen feller, en bij de laatste stand springt deze naar zeer wit licht. We zijn heel erg blij met onze keus voor de Pedant.
Even snel een foto opgezocht, ik weet niet meer hoe fel de lamp hierop brandt. We zijn nog niet helemaal klaar met onze keuken.
Binnenkort plaats ik wat foto’s van het eindresultaat hier.
[Afbeelding]
Ziet er nice uit, bedankt ook voor de foto met de bewuste lamp!
Bericht hierboven
Anders waren wij direct voor een pendant van J&B gegaan. 380cm was ook erg moeilijk om te customizen. Contact viel me een beetje tegen, zeker gezien die lamp ruim 1.500 zou kosten (380cm).
We hebben inmiddels alle apparaten op de stoomoven na.Floor-is schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 00:23:
[...]
Heb je wel een vaatwasser? Want ik hoorde vanmiddag dat die zowaar nog moeilijker te krijgen lijken dan ovens
Ziet er nice uit, bedankt ook voor de foto met de bewuste lamp!
Ook is er nu een hue led strip ingefreesd in de nis.
Ik zou de pedant niet tot het einde van je blad laten lopen, de kans dat je je hoofd stoot is dan wel groot
:strip_exif()/f/image/XI6TaQioaAzNW1If3v1OvvGe.jpg?f=fotoalbum_large)
Die pendant is echt een gave lamp
:strip_exif()/f/image/xtRZKwYh98zutobhFXYj9VZ8.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke lamp heb je nu?Source90 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 00:27:
Blijf het jammer vinden dat ze niet een iets groter ontwerp maken met Gesture plus, of hoe het ook mogen heten. Zodat je aan één zijde de lamp aan kan zetten/centeren.
Anders waren wij direct voor een pendant van J&B gegaan. 380cm was ook erg moeilijk om te customizen. Contact viel me een beetje tegen, zeker gezien die lamp ruim 1.500 zou kosten (380cm).
Moet nog gemaakt worden

"geschaafd, geborsteld en gerookte eiken balk"
(zelfde kleur als ons tafelblad en achterwand van de nis)
Komt aan zwarte staalkabels met twee HUE strips (voor up- en downlight, net als J&B).
[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 11-12-2021 10:35 ]
Ik dacht dat die lampen altijd veel en veel duurder zouden zijn. Nog veel geld hoor maar het valt me eigenlijk nog wel mee.
Ja dat wordt dan ook wel gaaf ja!Source90 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:33:
[...]
Moet nog gemaakt worden
[Afbeelding]
Komt aan zwarte staalkabels met twee HUE strips (voor up- en downlight, net als J&B).
Nu nog een Philips Hue Gesture Control module
[ Voor 4% gewijzigd door ChUcKiE op 11-12-2021 11:21 ]
Gaaf! Doe je dat zelf of heb je een linkje van iemand die dat doet?Source90 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:33:
[...]
Moet nog gemaakt worden
[Afbeelding]
Maandag wordt onze nieuwe keuken geleverd. Vandaag telefoontje van de keukenzaak.
Uw Siemens koelkast is geleverd, uw kookplaat, oven en vaatwasser van siemens niet...... echt he. HOE moet ik dan koken? Hij geeft aan het al juli besteld te hebben bij Siemens...
Andere mensen die ook zitten te wachten op Siemens?
Ik ben blij dat bij ons alle apparatuur op tijd geleverd is, toen de nieuwe keuken in de zomervakantie geïnstalleerd werd.Tamegotchi schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:38:
Echt he,
Maandag wordt onze nieuwe keuken geleverd. Vandaag telefoontje van de keukenzaak.
Uw Siemens koelkast is geleverd, uw kookplaat, oven en vaatwasser van siemens niet...... echt he. HOE moet ik dan koken? Hij geeft aan het al juli besteld te hebben bij Siemens...
Hopelijk duurt het voor jullie niet al te lang meer voordat het geleverd wordt.
Herkenbaar, onze keuken wordt geplaatst in okt 22 wij hebben de afspraak gemaakt zelf de apparatuur te leveren.Tamegotchi schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:38:
Echt he,
Sinds augustus 21 ben ik al begonnen met het verzamelen van de keukenapparatuur i.v.m. tekorten maar ook dat ze vaak tegen hele scherpe prijzen aangeboden worden. (Duitsland)
Op de inductieplaat van Siemens heb ik 2 maanden gewacht ondanks dat deze op voorraad was.

Oja, de garantie is 5j, dus daarom durf ik het eerder aanschaffen wel aan.
Tijd terug alweer, maar waar ben je uiteindelijk op uitgekomen? Wij zijn ook op zoek naar een goede keukenzaak in Groningenlutjekul schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 08:31:
Kan iemand een bepaalde keukenzaak in Groningen aanraden? Wij hebben een budget van ongeveer 12k voor een parallel keuken.
Want pas okt22 melden dat iets als doa kwam werkt niet natuurlijk 🤭
Wij zijn uitgenodigd om andere apparatuur uit te kiezen vanwege de ernstige leverproblemen bij Siemens... Keuken al in 2020 besteld, moet in Q2 '22 geleverd worden. Uiteindelijk maar voor AEG gegaan want we durven het wachten op Siemens niet aan.Tamegotchi schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:38:
Echt he,
Plan was eerst in zelf te doen. Ga het nu laten doen doen Rawlights.Lize167 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 11:08:
[...]
Gaaf! Doe je dat zelf of heb je een linkje van iemand die dat doet?
Dit is een beetje het idee, alleen dan gerookt hout:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bQG4fHJnUe2F4WJkVuRc01Pn.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/XQ3pOZsP62njHDYFWTmzgwHh.jpg?f=fotoalbum_large)
Echt!!! OMG.Mj2sL schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:56:
[...]
Wij zijn uitgenodigd om andere apparatuur uit te kiezen vanwege de ernstige leverproblemen bij Siemens... Keuken al in 2020 besteld, moet in Q2 '22 geleverd worden. Uiteindelijk maar voor AEG gegaan want we durven het wachten op Siemens niet aan.
Dan hoop ik dat het nog goed gaat komen
Ik denk niet dat je keukenleverancier toen ook al de apparatuur had besteld?Mj2sL schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 15:56:
[...]
Wij zijn uitgenodigd om andere apparatuur uit te kiezen vanwege de ernstige leverproblemen bij Siemens... Keuken al in 2020 besteld, moet in Q2 '22 geleverd worden. Uiteindelijk maar voor AEG gegaan want we durven het wachten op Siemens niet aan.
Dit was inderdaad wat kort door de bocht. Heb de offerte er even bij gepakt. Afvalsysteem en stopcontacten zijn niet ter sprake gekomen. Ik vermoed dat het de AEG instaplijn is qua apparatuur:Floor-is schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 21:48:
[...]
Heb wel iets meer nodig dan deze omschrijving om wat over de opstelling en prijs te kunnen zeggen. Hoeveel lades, wat voor fronten, greeploos, maar greeplijst? Softclose of ook tip on? Wat voor composiet blad, wat voor spoelbak, wat voor kraan? AEG instap of toplijn? Afvalsysteem? Stopcontacten ergens?
Apparatuur
Combi oven AEG KMK565000M
Koel/Vries Combinatie SCE618F3LS AEG
Inductiekookplaat AEG IKB8440SFB
Wandzuigkap DBE5970R
LANESTO DESIGN SPOELBAK URBAN GUN METAL - type 615 600x600x150mm
Lanesto Quadrato Eenhendelkeukenmengkraan Gun metal
Vaatwasser AEG FSK73727P
Keuken
Composiet Mineral Velvet 40mm hoog
Twee lades
Kunstof fronten (houtlook eiken bianco)
Greeploos met RVS greeplijst edelstaalkleurig
Softclose zonder tip-on
Dat ziet er zo uit (screenshot van panorama uitvoering). Die kastjes rechtboven heb ik niet besteld, die spots komen ook uit de lucht vallen
:strip_exif()/f/image/HvDpaO1uDuFqjIfzM1P2i6hB.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals gezegd dus ons eerste bezoek aan een keukenzaak. Zonder vooraf aangegeven budget een offerte gekregen van 17.500 euro en 1.450 euro plaatsen. Toen ik aangaf dat dit hoger dan verwacht was werd het 16.000 exclusief plaatsen.
Er ligt nu nog niks vast, we zijn nog ontzettend aan het oriënteren op gebied van kleur, materiaal en opstelling. Ik ben wel van plan er zakelijk in te gaan en te onderhandelen zodra het echt serieus wordt.
Ik ben benieuwd of dit een goede deal of dat wij zo'n stel zijn waarop de verkoper flinke marge pakt.
Nee, dat niet uiteraard. Maar nu is leveren over een half jaar dus ook al problematisch. Dat de keuken in 2020 besteld is, is inderdaad wat minder relevant. Behalve dat je als doorsnee consument dan denkt dat het wel goed zit, ‘want we waren er vroeg bij’.praliwi schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:41:
[...]
Ik denk niet dat je keukenleverancier toen ook al de apparatuur had besteld?
Update: done. Het is een lade geworden. Ook links van de kookplaat. Dus op het lange gedeelte enkel lades gezien het lijnenspel. Viel qua budget allemaal mee. Met eigen montage en een 10cm spatrand komen we op 15.300 uit. Montage zou nog 1750 toevoegen aan de prijs.SquareOne schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:38:
[...]
Is dat stukje 39,4 de maximale ruimte die je nog hebt aan de spoelkant en kun je dat eventueel nog gebruiken?
De twee kasten met deurtjes rechts van de kookplaat zou ik een lade van maken.
PV Output | 4440Wp | 12x370Wp | OZO | Helmond
Leuk! Ik ben zoiets van plan te maken met een eiken plank aan de muur. Hoe wil je de voeding van de hue strips wegwerpen? Ik zit daar nog wat mee te prutsen in mijn ontwerp.Source90 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 10:33:
[...]
Moet nog gemaakt worden
[Afbeelding]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik ga hem laten maken.franssie schreef op zondag 12 december 2021 @ 11:28:
[...]
Leuk! Ik ben zoiets van plan te maken met een eiken plank aan de muur. Hoe wil je de voeding van de hue strips wegwerpen? Ik zit daar nog wat mee te prutsen in mijn ontwerp.
Zelf echter ook wat onderzoek gedaan, waarschijnlijk wordt er gebruik gemaakt van een LED driver, waar de strip direct op komt.
Ik heb een balk van 250cm in bestelling staan en ga waarschijnlijk 220 boven het eiland hangen. Met die 30cm ga ik denk ik zelf nog knutselen met een HUE strip, eventueel epoxy. Voor iets van een tafellampje in dezelfde stijl.
[ Voor 17% gewijzigd door Source90 op 12-12-2021 12:05 ]
Klopt, ik test de apparatuur. Inductieplaat, sluit ik bijv aan op mijn huidige Perilex stekker en kook ik op alle pitten een pannetje water.Roos79 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:58:
@PSP123 En test je dan eerst ook of alles werkt?
Want pas okt22 melden dat iets als doa kwam werkt niet natuurlijk 🤭
Oven test ik door te kijken of hij na 10min voorverwarmen goed warm is. Etc.
Iemand anders die dit ook te horen krijgt? Betreft een zelfstandige keukenzaak, geen keten.
Wij kregen deze week ook te horen dat we beter dit jaar nog tekenen. Onze verkoper vertelde dat niemand nog weet wat er na 31 december gaat gebeuren, maar hij verwacht wel een stijging.paulr84 schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:59:
Wij zijn bezig met een nieuwe keuken, de offerte is bijna rond. Nu geeft de verkoper aan dat de offerte voor 1 januari getekend moet zijn, omdat per 1 januari de prijzen van de leveranciers flink (richting 20%) gaan stijgen.
Iemand anders die dit ook te horen krijgt? Betreft een zelfstandige keukenzaak, geen keten.
Overigens staat er geen geldigheidsduur op onze offerte zie ik.
Wij kunnen in februari pas terecht bij de keukenzaak die aangesloten is bij de project ontwikkelaar.
[ Voor 12% gewijzigd door Elias2020 op 12-12-2021 15:13 ]
Hier zelfde verhaal, kreeg een stijging van rond de 20% door ookpaulr84 schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:59:
Wij zijn bezig met een nieuwe keuken, de offerte is bijna rond. Nu geeft de verkoper aan dat de offerte voor 1 januari getekend moet zijn, omdat per 1 januari de prijzen van de leveranciers flink (richting 20%) gaan stijgen.
Niet met de keuken maar heb dit al bij meerdere dingen gehoord.paulr84 schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:59:
Dus spullen voor in huis zoals een bank en dat soort dingen.
Dat veel bedrijven prijzen uit brochures weg laten omdat deze vaker kunnen stijgen dan normaal gewend was.
De keuken zal eind 2022 in ons nieuwbouwhuis geplaatst worden.
:strip_exif()/f/image/ASxwIDkZPuvHbuRkPa90YokJ.jpg?f=fotoalbum_large)
*backsplash wordt later betegeld (wit/creme met relief) en er komt een smal houten plankje voor kruiden te hangen
Apparatuur:
- combi oven: Miele H7840BM Obsidiaanzwart
- oven: Miele H7860BP Obsidiaanzwart
- warmhoudlade: Miele ESW7010 Obsidiaanzwart
- inductie: Bora PUXU
- koel/vries 1: Liebherr ICBND5153 Prime
- koel/vries 2: Liebherr SICND5153 Prime (bedankt voor de tip @niels132 )
- wijnkoeler: Kuppersbusch FWKU1800.0S Black velvet
- vaatwasser: Miele G7160SCVI
- Quooker Flex RVS - Combi+
Werkbladen:
Composiet - Topline Arabesque gepolijst 20mm (2x 2m92cm)
Kasten:
Hacker Systemat AV6000 fluweelblauw matlak met lavagrijs korpus (bedankt voor de foto's @Miguel84 )
Korflades onder de oven is in deze belijning niet zo fraai. Apothekerskast is hier niet mooi. Als die er ECHT in zou moeten, dan naar het midden verplaatsen.funkeey schreef op zondag 12 december 2021 @ 17:38:
Recent een keuken laten tekenen en ben benieuwd wat jullie van de opstelling en prijs vinden. Wij zijn tevreden zo, maar feedback is altijd goed.
***members only***
Bora Puxu zou ik vervangen door een Puru.
Ik vind de Puxu te groot voor in dit eiland en heeft alleen de koppelfunctie als meerwaarde. Deze past in een kast van 80cm waardoor de omliggende kasten 60cm kunnen worden zodat de bestekindelingen breder worden.
Bargedeelte is een rommeltje. De kasten naar 1 kant verplaatsen, of 1 kast weglaten.
Prijs is prima. Welk merk keuken is dit en bij welke zaak.
Verkoper heeft duidelijk geen vakkennis, of heeft dezelfde klap van de molen gehad als ik
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Bedankt Barry!Barry|IA schreef op zondag 12 december 2021 @ 17:49:
[...]
Korflades onder de oven is in deze belijning niet zo fraai. Apothekerskast is hier niet mooi. Als die er ECHT in zou moeten, dan naar het midden verplaatsen.
Bora Puxu zou ik vervangen door een Puru.
Ik vind de Puxu te groot voor in dit eiland en heeft alleen de koppelfunctie als meerwaarde. Deze past in een kast van 80cm waardoor de omliggende kasten 60cm kunnen worden zodat de bestekindelingen breder worden.
Bargedeelte is een rommeltje. De kasten naar 1 kant verplaatsen, of 1 kast weglaten.
Prijs is prima. Welk merk keuken is dit en bij welke zaak.
Verkoper heeft duidelijk geen vakkennis, of heeft dezelfde klap van de molen gehad als ik
Wat zou jij doen in plaats van de korflades?
Wat betreft de apothekerskast, die is zeer gewenst vanwege de opbergruimte. Naar midden verplaatsen is misschien wel een beter idee ja.
De puxu is gekozen juist vanwege de koppelfunctie en de tekening geeft het niet goed weer maar de kasten zouden 60-100-60 moeten zijn.
Het gaat om een Pronorm Y-line keuken bij keukenloods.
Nice, ben groot fan van de Y-Line. Maar dan moet ‘ie wel kloppenfunkeey schreef op zondag 12 december 2021 @ 18:00:
[...]
Bedankt Barry!
Wat zou jij doen in plaats van de korflades?
Wat betreft de apothekerskast, die is zeer gewenst vanwege de opbergruimte. Naar midden verplaatsen is misschien wel een beter idee ja.
De puxu is gekozen juist vanwege de koppelfunctie en de tekening geeft het niet goed weer maar de kasten zouden 60-100-60 moeten zijn.
Het gaat om een Pronorm Y-line keuken bij keukenloods.
Apothekerskast kan NIET in Y-Line en wordt dus uitgeleverd als X-Line. Spijtig, maar hij zal eruit moeten. Wat je wel kunt doen is de apothekerskast onder het werkblad te nemen, dan is ‘ie wel als Y-Line te krijgen. Maar als je dat in overweging neemt is mijn advies om gewoon een brede ladekast te nemen, zodat de ovenkast ook naar rechts kan waardoor deze lade belijning alsnog doorloopt.
Als de kasten echt 60cm zijn, kom je dan nog wel uit met de doorloop? Keukenloods tekent 50cm, dus je krijgt ook 50cm. Check dit even.
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Wij hebben vorige maand getekend voor een keuken, ook bij een zelfstandige keukenzaak. Daar kwam ook de (verwachte) hoge prijsstijgingen naar voren.paulr84 schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:59:
Gelukkig een Bora Puru, dat zit wel goed. Maar koken zonder koelkast en over is lastig, afwassen met de hand zie ik ook niet zitten
Iemand anders hier het blad “Piatra Grey” van Caesarstone toevallig? Of ervaring mee/ergens gezien? Wij hebben deze uitgekozen op basis van een staaltje maar nergens kunnen zien. Mogen als het goed is wel een keer naar de fabriek om het blad welke ze gaan verzagen goed te keuren.
@funkeey Ik ben het eens met @Barry|IA. Zou persoonlijk van het eiland geen barretje maken en ook een kleinere lade nemen onder de Bora om zo lade-ruimte uit te sparen. Onder de oven zou ik een gewone kast doen of in ieder geval een heel front voor een dubbele lade. Evt. zou een vriezer daar ook kunnen als je de ruimte niet persé nodig hebt. Dan kun je een grote koelkast nemen.
[ Voor 21% gewijzigd door remzor op 12-12-2021 20:10 ]
AEG heeft minder problemen, maar daarbij is me niet verteld in welk segment van AEG.
Ik voorzie dat keukenbedrijven hier echt onwijs problemen door gaan ondervinden in de komende kwartalen…
Bericht hierboven
@remzor wat bedoel je met kleinere laden nemen onder de bora om lade ruimte uit te sparen?remzor schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:06:
@funkeey Ik ben het eens met @Barry|IA. Zou persoonlijk van het eiland geen barretje maken en ook een kleinere lade nemen onder de Bora om zo lade-ruimte uit te sparen. Onder de oven zou ik een gewone kast doen of in ieder geval een heel front voor een dubbele lade. Evt. zou een vriezer daar ook kunnen als je de ruimte niet persé nodig hebt. Dan kun je een grote koelkast nemen.
@Barry|IA Ik neem je advies over de apothekerskast absoluut in overweging. Jij zou wel een grote kast extra plaatsen, dit gaat dan ten koste van het lage gedeelte. Komt de spoelbak dan niet heel dicht bij de muur? Ik overweeg zelf de apothekerskast eruit en de rechterkast naast spoelen verbreden tot 80 en dan lades maken.
Het schiereiland niet meer als zitje gebruiken maar voorzien van kasten is wel een overweging waard ook. Loont het nog om daar dan lades van te maken of zeg je, niet doen, te ondiep o.i.d?
Zelf heb ik het idee dat we niet alle info m.b.t. Pronorm hebben gekregen tijdens de gesprekken. Zo leer ik zojuist ook van het bestaan van verschillende typen lades (ProStyle, ProTech 2.0 etc), is dat nog de moeite waard om in te zetten?
Van het weekend bij de keukenkampioen geweest, die zei snel tekenen want in januari gaan de prijzen 8% omhoog. Ik dacht nou dat zien we dan wel.paulr84 schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:59:
Volgens zowel Miele in Vianen als Keukenloods zou levering 3-4 maanden duren, dus in principe op tijd voor mijn keuken. Hoe de praktijk wordt kan ik tegen die tijd pas vertellenFloor-is schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:59:
Ik heb te horen gekregen dat de levertijd bij BSH zo lang is dat er ‘levertijd onbekend’ op je bestelling komt en het kan zijn dat je 6+ maanden moet wachten. Vaatwassers en dan ovens hebben de grootste leverproblemen. Mijn uitwijk zou Miele zijn, schijnt daar niet veel beter te wezen, hooguit “en paar weken eerder”.
AEG heeft minder problemen, maar daarbij is me niet verteld in welk segment van AEG.
Ik voorzie dat keukenbedrijven hier echt onwijs problemen door gaan ondervinden in de komende kwartalen…
Mijn 2 centen:funkeey schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:05:
[...]
@remzor wat bedoel je met kleinere laden nemen onder de bora om lade ruimte uit te sparen?
@Barry|IA Ik neem je advies over de apothekerskast absoluut in overweging. Jij zou wel een grote kast extra plaatsen, dit gaat dan ten koste van het lage gedeelte. Komt de spoelbak dan niet heel dicht bij de muur? Ik overweeg zelf de apothekerskast eruit en de rechterkast naast spoelen verbreden tot 80 en dan lades maken.
Het schiereiland niet meer als zitje gebruiken maar voorzien van kasten is wel een overweging waard ook. Loont het nog om daar dan lades van te maken of zeg je, niet doen, te ondiep o.i.d?
Zelf heb ik het idee dat we niet alle info m.b.t. Pronorm hebben gekregen tijdens de gesprekken. Zo leer ik zojuist ook van het bestaan van verschillende typen lades (ProStyle, ProTech 2.0 etc), is dat nog de moeite waard om in te zetten?
1) Volgens mij bedoelt @Barry|IA dat je de apothekerskast tussen de 2 hoge kasten van 60cm plaatst. Al zou ik er in deze opstelling ook voor kiezen om de apothekerskast te laten vervallen en te kiezen voor een lade zoals je zelf voorstelt.
2) Aan de ondiepe kant van het eiland zou ik voor gewone kastjes kiezen. Prijstechnisch ook stuk voordeliger
3) Protech is wel mooi, zou ik zeker overwegen. Ik heb ooit een offerte gehad waar dat een pakket was van ca. 350 euro om tot maximaal 10(?) ladekasten te upgraden naar Protech.
Mocht je naar de Puru of Pura gaan dan kan eilandopstelling inderdaad in 60-80-60. In de ladekast waar de bora zit verlies je wat ruimte door de afzuiging, dus die wil je zo klein mogelijk maken.
Floor-is schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:59:
Ik heb te horen gekregen dat de levertijd bij BSH zo lang is dat er ‘levertijd onbekend’ op je bestelling komt en het kan zijn dat je 6+ maanden moet wachten. Vaatwassers en dan ovens hebben de grootste leverproblemen. Mijn uitwijk zou Miele zijn, schijnt daar niet veel beter te wezen, hooguit “en paar weken eerder”.
Mijn broer heeft gisteren zijn keuken geleverd gekregen, inclusief Bora en 2 Siemens ovens + Siemens koelkast. De vriezer en vaatwasser moeten echter nog geleverd worden, en dat zou nog even kunnen duren!remzor schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:06:
Ik begin me lichtelijk zorgen te maken m.b.t. de Siemens apparatuur die bij ons begin maart geleverd dient te worden voor plaatsing halverwege maart.
Gelukkig een Bora Puru, dat zit wel goed. Maar koken zonder koelkast en over is lastig, afwassen met de hand zie ik ook niet zittenHopelijk valt het mee met de popi-jopi studioline modellen, maar het kan ook juist een probleem zijn bij die modellen.
...
DB Keukens kon ook geen Bora meer leveren voor week 14, dus maar gegaan voor de Novy Easy Pro.
Dit is natuurlijk verkooptruc #1 als je in december een keuken gaat kopen. Nieuwe jaar, hogere prijzen, bla bla. Het zal allemaal wel meevallen. Die 20% of 8% extra hebben ze de afgelopen 2 jaar sowieos al gepakt als ik de prijzen hier langs zie komen. En de inkoop zal minder meegestegen zijn.Harmvdw schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:25:
[...]
Van het weekend bij de keukenkampioen geweest, die zei snel tekenen want in januari gaan de prijzen 8% omhoog. Ik dacht nou dat zien we dan wel.
Ik weet het niet hoor, ALLES is aan het stijgen, aluminum, chipprijzen, hout, glas, verpakkingsmateriaal, alle materialen die op olie zijn gebaseerd....you name it.t14wo schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:05:
[...]
Dit is natuurlijk verkooptruc #1 als je in december een keuken gaat kopen. Nieuwe jaar, hogere prijzen, bla bla. Het zal allemaal wel meevallen. Die 20% of 8% extra hebben ze de afgelopen 2 jaar sowieos al gepakt als ik de prijzen hier langs zie komen. En de inkoop zal minder meegestegen zijn.
Dat inkoopprijzen stijgen, heeft weinig te maken met de verkoopprijs die je hanteert op moment X. Want een keukenverkoper rekent je met alle plezier 10% extra als hij dat kan hoor. Als hij de noodzaakheeft om prijzen te verhogen, had hij dat allang gedaan. Dit is gewoon een truc. Dit gebeurt je toch altijd als je iets tegen einde jaar koopt?LaTiNo156 schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:15:
[...]
Ik weet het niet hoor, ALLES is aan het stijgen, aluminum, chipprijzen, hout, glas, verpakkingsmateriaal, alle materialen die op olie zijn gebaseerd....you name it.
Wat ik eigenlijk bedoel; inflatie wordt gebruikt om een hype te creëren. Want jij zegt het al: Alles wordt duurder! Hoe lekker is het dan om daar als keukenadviseur gebruik van te maken om nog even je jaartarget op te hogen door te schermen met grote prijsverhogingen.
[ Voor 17% gewijzigd door t14wo op 13-12-2021 10:20 ]
Eén van de twee leveranciers is erg te spreken over de Bora Pura. Wij vinden deze ook mooi. Vanuit de andere leverancier kregen we te horen dat de ATAG of Siemens-plaat die zij graag leveren het voordeel heeft dat alle spoelen de maximale capaciteit kunnen leveren. Bij de Bora is dat niet het geval. Maximaal bij Bora is 3000W, ook twee spoelen van 2100W. Bij de ATAG is het 4x 3700W. Zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben en of dat hinderlijk is met koken?
De prijs van de Bora kan ik niet vinden, ik krijg steeds een prijsrange. Ik snap dat er wel wat over te onderhandelen is, maar zou handig zijn om een uitgangspunt te hebben om de platen te kunnen vergelijken. Heeft iemand een prijs van de Bora uit zijn/haar offerte? Wij hebben dit (nog) niet gekregen van onze twee keukenleveranciers.
Alvast dank!
[ Voor 19% gewijzigd door edegroot1973 op 13-12-2021 10:51 ]
Ja dat weet ik, de hele trukendoos werd open getrokken, gratis quooker en gratis kitchenaid (kom we kiezen even gelijk de kleur) maar wat je precies krijg qua dingen is altijd vaag en onduidelijk. Kon wel direct afgerond worden naar een rond bedrag, en als ik vandaag besloot zou er nog 600 euro extra afgaan.t14wo schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:05:
[...]
Dit is natuurlijk verkooptruc #1 als je in december een keuken gaat kopen. Nieuwe jaar, hogere prijzen, bla bla. Het zal allemaal wel meevallen. Die 20% of 8% extra hebben ze de afgelopen 2 jaar sowieos al gepakt als ik de prijzen hier langs zie komen. En de inkoop zal minder meegestegen zijn.
Ik had me hier al in gelezen natuurlijk en ook al eens het filmpje gezien van kassa of keuringsdienstvanwaren ofzo over het kopen van een keuken en alle bij behorende verkooptrucs.
Ben nu lekker bezig in de IKEA keuken planner. Loop er alleen tegen aan dat ik de een koelkast en magnetron nog niet in 1 kast krijg. Zodra ik een opzetje heb deel ik hem wel even om op te laten schieten.
Netto ergens tussen 2300-2500.edegroot1973 schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:48:
Wij zijn met twee leveranciers in gesprek voor een nieuwe keuken. Beiden hebben een ontwerp getekend en gaan deze week een prijs neerleggen. Dan willen we een keuze maken met welke leverancier we tot op detail alles willen uitwerken.
Eén van de twee leveranciers is erg te spreken over de Bora Pura. Wij vinden deze ook mooi. Vanuit de andere leverancier kregen we te horen dat de ATAG of Siemens-plaat die zij graag leveren het voordeel heeft dat alle spoelen de maximale capaciteit kunnen leveren. Bij de Bora is dat niet het geval. Maximaal bij Bora is 3000W, ook twee spoelen van 2100W. Bij de ATAG is het 4x 3700W. Zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben en of dat hinderlijk is met koken?
De prijs van de Bora kan ik niet vinden, ik krijg steeds een prijsrange. Ik snap dat er wel wat over te onderhandelen is, maar zou handig zijn om een uitgangspunt te hebben om de platen te kunnen vergelijken. Heeft iemand een prijs van de Bora uit zijn/haar offerte? Wij hebben dit (nog) niet gekregen van onze twee keukenleveranciers.
Alvast dank!
Je moet altijd in gedachten houden dat zaken mogelijk Siemens of ATAG adviseren omdat hun marge daarop hoger zou kunnen zijn (of omdat zij extra korting krijgen van de leverancier bij het leveren van een X aantal toestellen).
Loop inmiddels al even mee in het topic. Consensus van de experts tot op heden kwam steeds uit op Bora. Al zijn er valide redenen om voor iets anders te kiezen, bijv.:
1) Andere apparaat mooier qua looks
2) Liever alle apparatuur van 1 leverancier (wat extra korting kan opleveren)
3) Keukenzaak kan geen Bora leveren
4) ...
[ Voor 18% gewijzigd door SquareOne op 13-12-2021 11:00 ]
Geen PURU maar PUXU: €3264 getekend in september.edegroot1973 schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:48:
Heeft iemand een prijs van de Bora uit zijn/haar offerte? Wij hebben dit (nog) niet gekregen van onze twee keukenleveranciers.
Bora PURA kostte me in maart dit jaar €1900. PURU was 150 euro duurder.edegroot1973 schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:48:
Wij zijn met twee leveranciers in gesprek voor een nieuwe keuken. Beiden hebben een ontwerp getekend en gaan deze week een prijs neerleggen. Dan willen we een keuze maken met welke leverancier we tot op detail alles willen uitwerken.
Alvast dank!
edegroot1973 schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:48:
Alvast dank!
:fill(white):strip_exif()/f/image/Nje1Yk7RK3NPHjnX5hsWvXXA.png?f=user_large)
Dit kregen wij ook te horen, alleen had onze verkoper over het een kleine 10%.funkeey schreef op zondag 12 december 2021 @ 16:51:
[...]
Hier zelfde verhaal, kreeg een stijging van rond de 20% door ook
Da's wel een verschil dus. Dit is overigens geen verzonnen verhaal, na de jaarwisseling worden prijzen altijd aangepast. 20% lijkt me echter wel een beetje te veel van het goede.
Wij hebben daarom nu vast akkoord gegeven voor de keuken die in mei pas komt. Ben je er echt nog niet uit dan zou ik me niet laten opnaaien, maar mocht het enigszins lukken dan loont het wel om het deze maand rond te maken.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
pentaw1nz schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:18:
[...]
Dit kregen wij ook te horen, alleen had onze verkoper over het een kleine 10%.
Da's wel een verschil dus. Dit is overigens geen verzonnen verhaal, na de jaarwisseling worden prijzen altijd aangepast. 20% lijkt me echter wel een beetje te veel van het goede.
Wij hebben daarom nu vast akkoord gegeven voor de keuken die in mei pas komt. Ben je er echt nog niet uit dan zou ik me niet laten opnaaien, maar mocht het enigszins lukken dan loont het wel om het deze maand rond te maken.
Ja, alles wordt duurder. Maar niet alleen per 1 januari.
Inderdaad...Barry|IA schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:45:
Bekende truc. En op 2 januari alsnog je offerte map nabellen met de opmerking “het kan nog voor de 2021 prijzen, hoor”.
Ja, alles wordt duurder. Maar niet alleen per 1 januari.
Als je vandaag een keuken bestelt, dan wordt die gemaakt met hout wat ze na 1/1 kopen en toestellen die ze ook dan nog moeten bestellen.
De nieuwe prijzen van Siemens etc kennen ze waarschijnlijk al een paar maanden.
Verkopers en hun trucjes... (1e onderhandelingstechniek: apply time pressuere)
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb het niet nagezocht. Maar ik ga er vanuit dat je dan ook niet alles tegelijkertijd op vol vermogen kan gebruiken.edegroot1973 schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:48:
Bij de ATAG is het 4x 3700W.
16A * 230V = 3680W, keer 3 fasen is = 11040W maximaal.
4x 3700W = 14800W.
Zelfs al zou je in plaats van 16A, 20A stoppen pakken, dan kom je nog maar op 13800W.
Toch maar even gekeken: https://www.atag.nl/colle...731628_0002#specificaties.
Het is dus niet 4x 3700W, maar 2x 3700W (linksvoor/achter en rechtsvoor/achter). Mogelijk verkeerd uitgelegd door de leverancier of verkeerd begrepen?
Dank iedereen voor de reacties. Ik concludeer: geen enkel probleem bij de Bora. Prijs is ook niet echt groot verschil. Atag is breder, wat meer ruimte voor de pannen. Allebei nog maar eens uutproberen in de showrooms om te zien hoe bediening bevalt. Vind ik ook belangrijk aspect van zoiets praktisch als kookplaat.
yamahabest schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:06:
[...]
Ik heb het niet nagezocht. Maar ik ga er vanuit dat je dan ook niet alles tegelijkertijd op vol vermogen kan gebruiken.
16A * 230V = 3680W, keer 3 fasen is = 11040W maximaal.
4x 3700W = 14800W.
Zelfs al zou je in plaats van 16A, 20A stoppen pakken, dan kom je nog maar op 13800W.
Toch maar even gekeken: https://www.atag.nl/colle...731628_0002#specificaties.
Het is dus niet 4x 3700W, maar 2x 3700W (linksvoor/achter en rechtsvoor/achter). Mogelijk verkeerd uitgelegd door de leverancier of verkeerd begrepen?
Iets zuiniger, iets stiller, maar geen home connect.
Ik ben akkoord gegaan met het alternatief, home connect op de vaatwasser zal ik sowieso niet gaan gebruiken.
...less is more
Ik ook niet. Behalve dat auto-open alleen via de app in te stellen is blijkt, en dat is voor ons een hele handige functie. De app gebruik ik dus nooit, maar wel gebruikt om dat in te kunnen stellen.funk-e schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:26:
Mijn BOSCH vaatwasser is ook niet leverbaar (week 10). Gelukkig is er een alternatief geboden:
Iets zuiniger, iets stiller, maar geen home connect.
Ik ben akkoord gegaan met het alternatief, home connect op de vaatwasser zal ik sowieso niet gaan gebruiken.
Ik gok dat je de 3700W over de 2 pitten per kant kan verdelen. Dus 1 pit kan mogelijk 3700W gebruiken, maar zodra beide pitten in gebruik worden genomen, kan dat niet meer.edegroot1973 schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:20:
Dank voor het nazoeken. Ik zag deze info ook, maar kon niet achterhalen wat het per pit is. Verkoper vermeldde het als 4x3700 en zei er wel bij dat je ze niet allemaal tegelijk kan aanzetten. Dat hebben we met huidige inductieplaat ook. Maar omdat de spoelen niet gelijk aantal watt leveren, moet je nadenken op welke plek je welke pan zet. Ik vinden bedenken wat we vanavond gaan eten al genoeg denkwerk bij het koken 😉
[...]
Het zal voor iedereen anders zijn. Bij ons gaat elke avond de vaatwasser aan en elke ochtend wordt hij uitgepakt. Dus zie ik geen toegevoegde waarde. Op mijn wasmachine gebruik ik het wel, maar enkel voor de notificatie dat het programma klaar is. Zo vergeet ik niet dat de was nog opgehangen moet worden.lizard87 schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:38:
[...]
Ik ook niet. Behalve dat auto-open alleen via de app in te stellen is blijkt, en dat is voor ons een hele handige functie. De app gebruik ik dus nooit, maar wel gebruikt om dat in te kunnen stellen.
Voor mijn nieuwe oven denk ik dat ik het ook ga gebruiken. Lijkt me erg handig om op afstand de over voor te kunnen verwarmen. En een notificatie dat een gerecht klaar is lijkt me ook handig.
...less is more
Ik snap je hoor, maar wij hebben er regelmatig plastic in zitten, en dat droogt toch niet goed als hij niet open gaat. Dus voor ons daarom wel fijnfunk-e schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:56:
[...]
Het zal voor iedereen anders zijn. Bij ons gaat elke avond de vaatwasser aan en elke ochtend wordt hij uitgepakt. Dus zie ik geen toegevoegde waarde.
yamahabest schreef op maandag 13 december 2021 @ 17:42:
[...]
Ik gok dat je de 3700W over de 2 pitten per kant kan verdelen. Dus 1 pit kan mogelijk 3700W gebruiken, maar zodra beide pitten in gebruik worden genomen, kan dat niet meer.
Wij zijn van plan om een 70 cm diep blad te nemen. Ik neem aan dat dan de plaats van de leidingen niet heel veel uit maken aangezien er genoeg ruimte zal zijn achter de keukenkasten om de leidingen te verleggen zonder ingrijpende maatregelen. Zie ik dat goed of komt het toch nauw?
Daarnaast overwegen wij om de hoge kasten als een roomdivider te gebruiken zoals hieronder aangegeven. Is het dan met elektra noodzakelijk om het uit de grond te laten komen of zou dat ook achterlangs kunnen? Ik neem aan dat ook met zulke grote vermogens er een "verlengsnoer" aangelegd kan worden vanaf voor voorgevel en daar ook wel normaal ruimte voor is bij een normale 60 cm diepte?
.
/f/image/BJ0jkF45B5saKPCgUJabHUpR.png?f=fotoalbum_large)
Overigens willen we waarschijnlijk helemaal geen muur en alles glas laten zijn, maar moet ook nog bedenken waar we de lichtknoppen laten die nu direct bij binnenkomst links van de deur zouden zijn. De keuken man heeft het daarom maar muur gelaten.
Wij hebben nu Bosch met Zeolith en hebben Miele besteld voor onze nieuwe keuken. Dus kan je volgend jaar wel vertellen wat het verschil is.synorluna schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:23:
Even een vraag wat betreft vaatwassers. Bij Miele wordt er gebruik gemaakt van Auto Open, waar een Bosch Zeolith heeft. Is het nu zo dat Auto Open per definitie schadelijk is voor fineer door de stoom welke vrijkomt bij openen. In dat geval zou een Bosch met Zeolith slimmer zijn…?
Huidige ervaring met Bosch is dat plastic niet goed droog wordt. De bediening is niet super, maar dat zal vast beter zijn op de duurdere Bosch modellen. Laatst gebruikte programma wordt niet onthouden, uitgestelde start is per minuut in te stellen ipv per 30 min (wie stelt er nou 1 minuut uit). Je moet 2 handelingen doen om de vaatwasser te starten (om/off + start) ipv alleen aanzetten en dicht doen.
Verder komt de vaat er wel schoon en droog (behalve plastic) uit. Dus het belangrijkste doet de vaatwasser wel goed. Maar vanwege bovenstaande irritaties toch voor de nieuwe keuken Miele gekozen.
Dat kun je easy oplossen met een draadloze knop van Hue. En/of een sensor.HogRider schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:33:
...
Overigens willen we waarschijnlijk helemaal geen muur en alles glas laten zijn, maar moet ook nog bedenken waar we de lichtknoppen laten die nu direct bij binnenkomst links van de deur zouden zijn. De keuken man heeft het daarom maar muur gelaten.
Dat is raar, bij ons komt het plastic er vrij droog uit, al haal ik er de spullen er niet direct uit maar laat ik die dicht (zodat de Zeoliet zijn werk kan doen).Z___Z schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:53:
[...]
Wij hebben nu Bosch met Zeolith en hebben Miele besteld voor onze nieuwe keuken. Dus kan je volgend jaar wel vertellen wat het verschil is.
Huidige ervaring met Bosch is dat plastic niet goed droog wordt. De bediening is niet super, maar dat zal vast beter zijn op de duurdere Bosch modellen. Laatst gebruikte programma wordt niet onthouden, uitgestelde start is per minuut in te stellen ipv per 30 min (wie stelt er nou 1 minuut uit). Je moet 2 handelingen doen om de vaatwasser te starten (om/off + start) ipv alleen aanzetten en dicht doen.
Verder komt de vaat er wel schoon en droog (behalve plastic) uit. Dus het belangrijkste doet de vaatwasser wel goed. Maar vanwege bovenstaande irritaties toch voor de nieuwe keuken Miele gekozen.
Bij mij komt plastic er ook niet droog uit. Ik heb een Siemens Studioline met Zeolith (SX65Z800BE). Ik zou de volgende keer toch weer een Miele nemen. De app is een leuke gimmick en het projecteren van de tijd ook, maar verder vind ik het geen hoogvlieger.LaTiNo156 schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:02:
[...]
Dat is raar, bij ons komt het plastic er vrij droog uit, al haal ik er de spullen er niet direct uit maar laat ik die dicht (zodat de Zeoliet zijn werk kan doen).
Misschien is het wel defect, maar ja geen idee wat het te verwachten resultaat is, gezien dit m’n eerste vaatwasser is met Zeoliet. Wij zetten altijd de vaatwasser in de nacht aan dus de vaat staat er zeker een paar uur in nadat het programma afgelopen is. Plastic, maar ook mokken waar de bodem niet volledig plat is en het afschot er niet voor zorgt dat al het water eraf kan lopen blijft gewoon nat. Het is niet zo nat dat het stored is, maar gezien iedereen zegt dat zeoliet zo geweldig is, had ik misschien ook te hoge verwachtingen.LaTiNo156 schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:02:
[...]
Dat is raar, bij ons komt het plastic er vrij droog uit, al haal ik er de spullen er niet direct uit maar laat ik die dicht (zodat de Zeoliet zijn werk kan doen).
Het eind spoel programma bij Bosch is 55 graden terwijl die bij Miele 65 graden is. Dus ik hoop dat die extra warmte plus auto open samen beter droogt dan zeoliet.
Ik heb ook met Keukenloods gesproken.. Zelfde verhaal te horen gekregen (houd rekening met 6+ maanden)Z___Z schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:25:
[...]
Volgens zowel Miele in Vianen als Keukenloods zou levering 3-4 maanden duren, dus in principe op tijd voor mijn keuken. Hoe de praktijk wordt kan ik tegen die tijd pas vertellen
Bericht hierboven
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1