Ik zou eerder gaan voor lades in onderkasten dan verlichting. Als je iets wil pakken uit deze kast, moet je gehurkt zoeken.Shwan schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 20:15:
[...]
Een kleine maar leuke extra voor de kasten is verlichting in de kastjes, kleine meerprijs van 150/200 euro per kast wel...
[Afbeelding]
Ben ik met je eens, echter ging het hier om het idee van verlichting. Denk bijv. aan de hoge kasten oid.orf schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 08:13:
[...]
Ik zou eerder gaan voor lades in onderkasten dan verlichting. Als je iets wil pakken uit deze kast, moet je gehurkt zoeken.
:strip_exif()/f/image/m2MiUhvi9YnVHfofFyHpIgBF.jpg?f=fotoalbum_large)
Ons uitgewerkte ontwerp ontvangen en heel benieuwd naar jullie mening en verbeterpunten.
Front hoge kasten wordt een Tristar deco Nero en van het eiland gelakt in waarschijnlijk de kleur Kashmir of iig een beetje vergrijsde lichte zandkleur. De twee hoge kasten links zijn pocketkasten voor alle lelijke apparaten, airfryer, blender, keukenmachine ed
Apparatuur:
Miele combi stoom oven compact greeploos
Miele over greeploos
Miele wijnkoelkast greeploos
Bora x pure
Liebherr of Miele koelkast 178
Quooker messing patina
Blad waarschijnlijk de ethereal glow silestone
Maten eiland 260x100
Kastenwand totaal met ombouw ong 7.35
Waar we zelf aan aanpassingen al aan gedacht hebben of nog over twijfelen:
- de greeplijst eiland alleen boven en onder tip on.
- hoeveelheid spots (beetje veel, en geen fan van)
-lijkt alsof de hoge deuren uit twee delen bestaan, waarschijnlijk komt dat door de render
-planken misschien wijzigen naar lichter eikenhout
-wijnkoelkast misschien toch rechts plaatsen ipv midden
- kookplaat in het midden is dat handig?
- misschien nog warmhoudlade onder ovens
Hele gave keuken! Mooi gedaan met die ombouw, en dat de 'blokken' in de ombouw net wat uitsteken.Huisje1 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:30:
[Afbeelding]
Ons uitgewerkte ontwerp ontvangen en heel benieuwd naar jullie mening en verbeterpunten.
Front hoge kasten wordt een Tristar deco Nero en van het eiland gelakt in waarschijnlijk de kleur Kashmir of iig een beetje vergrijsde lichte zandkleur. De twee hoge kasten links zijn pocketkasten voor alle lelijke apparaten, airfryer, blender, keukenmachine ed
Apparatuur:
Miele over greeploos
Bora x pure
Quooker messing patina
Maten eiland 260x100
-lijkt alsof de hoge deuren uit twee delen bestaan, waarschijnlijk komt dat door de render
Paar opmerkingen:
- Bij het eiland zou ik de kookplaat in een zo klein mogelijke kast plaatsen (90cm met X Pure volgens mij) en dan de andere kasten zo groot mogelijk, zo maak je optimaal gebruik van de beschikbare ruimte omdat je in de kast van de kookplaat wat ruimte verliest door de afzuiging.
- Afmeting van het eiland zou ik nog even over nadenken. Je hebt nu aan de achterkant deurtjes van 45cm oid? Ik vind die verhouding niet zo mooi met alle 60cm kasten in achterwand. Als je het eiland 240cm maakt dan kom je uit met 4 kastjes van 60cm.
- Van kunststof houtlook fronten is Deco Nero één van de mooiere, maar het blijft best wel gevoelig voor vinger/vet vlekken
Het ziet er prachtig uit!Huisje1 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:30:
Apparatuur:
Miele over greeploos
Bora x pure
Quooker messing patina
Maten eiland 260x100
- Vraagje, wat zijn pocketkasten?
- wijnkoelkast, wat voor soort kastjes heb je nu aan weerzijden? Het lijkt me dat je daar niet zoveel in kwijt kunt?
- spotjes: als je niet van spotjes houdt dan zou je in die 2 nissen aan weerzijden ledstrips kunnen plaatsen die ook voor verlichting zorgen maar waarbij je dan minder lichtpunten ziet?
Dankjewel! Een zo klein mogelijke kast voor de kookplaat ga ik noteren! De kastjes aan de andere kant van het eiland zijn denk ik 50 of 52 cm. De adviseur zei ook al dat 240 mooi was, maar ik dacht net ff iets groter eiland is mooier in verhouding met de grootte van de kastenwand, gaan we dan toch nog maar eens goed naar kijken. De vinger/vetvlekken is wel een dingetje ja. Misschien moeten we dat maar accepteren want fineer wordt erg duur en “glad” vinden we minder leuk.SquareOne schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:43:
[...]
Hele gave keuken! Mooi gedaan met die ombouw, en dat de 'blokken' in de ombouw net wat uitsteken.
Paar opmerkingen:
- Bij het eiland zou ik de kookplaat in een zo klein mogelijke kast plaatsen (90cm met X Pure volgens mij) en dan de andere kasten zo groot mogelijk, zo maak je optimaal gebruik van de beschikbare ruimte omdat je in de kast van de kookplaat wat ruimte verliest door de afzuiging.
- Afmeting van het eiland zou ik nog even over nadenken. Je hebt nu aan de achterkant deurtjes van 45cm oid? Ik vind die verhouding niet zo mooi met alle 60cm kasten in achterwand. Als je het eiland 240cm maakt dan kom je uit met 4 kastjes van 60cm.
- Van kunststof houtlook fronten is Deco Nero één van de mooiere, maar het blijft best wel gevoelig voor vinger/vet vlekken
Bedankt! Pocketkast is een kast waarbij je de deur opendoet en dan weer naar achteren de kast inschuift. Beetje lastig zo uit te leggen maar je hebt dan een extra stuk werkruimte zonder dat je last hebt van opstaande deuren maar die je wel weer dicht kan doen zodat je de “rommel” niet ziet.LaTiNo156 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:45:
[...]
Het ziet er prachtig uit!
- Vraagje, wat zijn pocketkasten?
- wijnkoelkast, wat voor soort kastjes heb je nu aan weerzijden? Het lijkt me dat je daar niet zoveel in kwijt kunt?
- spotjes: als je niet van spotjes houdt dan zou je in die 2 nissen aan weerzijden ledstrips kunnen plaatsen die ook voor verlichting zorgen maar waarbij je dan minder lichtpunten ziet?
De kastjes naast de wijnkast zijn 30 cm en zouden dan met een uittrekfront worden, daar zijn we nog niet helemaal uit. Wel mooi zo de wijnkast in het midden maar ik denk ook een dure optie zo.
Led strip is wel een goeie, ga ik even naar kijken.
@Huisje1 Voor in de planken en bovenkant van de nissen heb je van die kleine spotjes van 4 cm, bijvoorbeeld van Häfele. Vind ik zelf mooier dan ledlijnen, die vind ik zelf wat meer voor kantoor- en winkelmeubels (maar is heel persoonlijk).
Dankjewel , daar ga ik ook even naar kijken. Voordeel van de grotere spotjes bovenin was dat daar de hue gu10 inpassen, dat is dan wel weer heel fijn om van een werkverlichting naar een gezellige sfeerverlichting te veranderen.Peacefield78 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:02:
@Huisje1 Voor in de planken en bovenkant van de nissen heb je van die kleine spotjes van 4 cm, bijvoorbeeld van Häfele. Vind ik zelf mooier dan ledlijnen, die vind ik zelf wat meer voor kantoor- en winkelmeubels (maar is heel persoonlijk).
Je zou nog kunnen kijken naar het kunststof front Onyx Oak van Siematic. Die hebben wij in bestelling staan en vonden wij echt vele malen beter in vergelijking met het front van Hacker.SquareOne schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:43:
[...]
• Van kunststof houtlook fronten is Deco Nero één van de mooiere, maar het blijft best wel gevoelig voor vinger/vet vlekken
@SquareOne heb jij de Tristar en Siematic vergeleken?
Is Hacker en Tristar hetzelfde dan? Onze huidige keuken is een Hacker Systemat, maar ik dacht dat Tristar een compleet ander merk was. We kunnen uiteraard de siematic ook nog eens gaan bekijken, maar zijn verder eigenlijk wel heel blij met de Tristar 🤔Bart0ving schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:22:
[...]
Je zou nog kunnen kijken naar het kunststof front Onyx Oak van Siematic. Die hebben wij in bestelling staan en vonden wij echt vele malen beter in vergelijking met het front van Hacker.
Ja, de Onyx Oak van Siematic is minder vlekgevoelig dan houtlook front van Tristar: heeft subtielere huitnerf / structuur, en neigt klein beetje naar donkergrijs ipv echt donkerzwartBart0ving schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:22:
[...]
Je zou nog kunnen kijken naar het kunststof front Onyx Oak van Siematic. Die hebben wij in bestelling staan en vonden wij echt vele malen beter in vergelijking met het front van Hacker.
Hacker is heel lang geleden dat ik die gezien heb.
Dat is ook een compleet ander merk. Siematic gaat denk ik nog wel stukje duurder uitpakken dan de Tristar keuken, en is veel duurder met maatwerk.Ik zou op de hoge kasten grepen overwegen, dan heb je geen last van die vingervlekken.Huisje1 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 19:55:
[...]
Is Hacker en Tristar hetzelfde dan? Onze huidige keuken is een Hacker Systemat, maar ik dacht dat Tristar een compleet ander merk was. We kunnen uiteraard de siematic ook nog eens gaan bekijken, maar zijn verder eigenlijk wel heel blij met de Tristar 🤔
[ Voor 7% gewijzigd door SquareOne op 28-10-2021 20:20 ]
Nog duurder zitten we niet echt op te wachten 😜SquareOne schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 20:19:
[...]
Dat is ook een compleet ander merk. Siematic gaat denk ik nog wel stukje duurder uitpakken dan de Tristar keuken, en is veel duurder met maatwerk.Ik zou op de hoge kasten grepen overwegen, dan heb je geen last van die vingervlekken.
Denk dat we maar gewoon gaan zien hoe erg het met de vlekken wordt, zonder grepen maakt ook wel weer makkelijk en snel schoon. En anders kunnen ze er altijd nog op toch.
Ik heb gezien dat het mogelijk is om een led strip te kiezen ipv spotjes. It's als dit:Huisje1 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:30:
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iKhDzJsQ7H76du5zQwyuKTLm.webp?f=user_large)
Dankjewel. Wel mooi maar denk niet helemaal ons ding, vind het toch wat minder gezellig overkomen.s0larus schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:01:
[...]
Ik heb gezien dat het mogelijk is om een led strip te kiezen ipv spotjes. It's als dit:
[Afbeelding]
Ieders smaak is anders. De verlichting onder en boven in het plaatje interesseren mij ook niet maar ik zal in mijn keuken onder de kast een LED strip laten plaatseHuisje1 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:07:
[...]
Dankjewel. Wel mooi maar denk niet helemaal ons ding, vind het toch wat minder gezellig overkomen.
[ Voor 4% gewijzigd door s0larus op 28-10-2021 21:13 ]
Beste keuze ooit. Mooi egaal verlicht, veel beter dan spotjes.s0larus schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:09:
[...]
Ieders smaak is anders. De verlichting onder en boven in het plaatje interesseren mij ook niet maar ik zal in mijn keuken onder de kast een LED strip laten plaatseen beter verwerkt dan in mijn voorbeeld.
Klopt, maar verlichting in de keuken moet ook een beetje functioneel zijn toch?Huisje1 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:07:
[...]
Dankjewel. Wel mooi maar denk niet helemaal ons ding, vind het toch wat minder gezellig overkomen.
Je kan moeilijk elke avond kaarsjes aansteken als je gaat koken "want dat is zo gezellig"
Neem je een verstelbare ledstrip die je in zacht oranje/geel kan instellen voor een beetje sfeer en wat witter licht voor als je gewoon moet werken in de keuken.
*sowieso
Mee eens dat het ook zeker functioneel moet zijn! Zijn een paar hue spotjes die zowel wit als gekleurd licht geven, dan niet voldoende? Of heb je er daarvoor echt zo veel nodig? Boven het eiland komt natuurlijk ook nog verlichting. Een verstelbare ledstrip heeft wel het voordeel dat het licht beter gespreid wordt. Misschien moeten we daar nog even goed naar kijken. Als ze een beetje onopvallend geplaatst kunnen worden, dan zou het wel een mooie oplossing zijn.DonJunior schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:31:
[...]
Klopt, maar verlichting in de keuken moet ook een beetje functioneel zijn toch?
Je kan moeilijk elke avond kaarsjes aansteken als je gaat koken "want dat is zo gezellig"
Neem je een verstelbare ledstrip die je in zacht oranje/geel kan instellen voor een beetje sfeer en wat witter licht voor als je gewoon moet werken in de keuken.
Er zit ook fors verschil in die strips (je hebt ze ook van Hue en andere merken die op hue passen, ik heb thuis in een koof er eentje van Innr). maar vrienden van ons hebben een niet instelbare strip en het lijkt wel alsof het blad een operatietafel is. heel functioneel, dat wel
Als je voor zo'n strip gaat, ga dan zeker 1 die je kunt dimmen en witbalans kan instellen
Als je voor zo'n strip gaat, ga dan zeker 1 die je kunt dimmen en witbalans kan instellen
Thanks! Dat is idd wel waar we bang zijn….zo’n ziekenhuis/kantoor uitstraling. Maar goed, als je de kleur en intensiteit goed kan instellen dan zou dat opgelost zijn. We gaan dit nog even goed bekijken.joostbo schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 07:57:
Er zit ook fors verschil in die strips (je hebt ze ook van Hue en andere merken die op hue passen, ik heb thuis in een koof er eentje van Innr). maar vrienden van ons hebben een niet instelbare strip en het lijkt wel alsof het blad een operatietafel is. heel functioneel, dat wel![]()
Ja daar dacht ik ook aan. Als ik strips neem moeten ze dimbaar zijn anders is het niet fijn in de keuken las je 's ochtends lekker fel licht in je ogen krijgt haha. Ik heb hue lichten gezien bij iemand die het heel goed heeft ingesteld zodat het soort van f.lux of nightlight nabootst op pc. Heel fijn als ie vanzelf 's avonds gaat dimmen. Maar dat zijn dingen die ik in de woonkamer/slaapkamer zal hebben en niet in de keuken.joostbo schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 07:57:
Er zit ook fors verschil in die strips (je hebt ze ook van Hue en andere merken die op hue passen, ik heb thuis in een koof er eentje van Innr). maar vrienden van ons hebben een niet instelbare strip en het lijkt wel alsof het blad een operatietafel is. heel functioneel, dat wel![]()
In ieder geval, ik zal zien wat er mogelijk is.
Even een update, met bijkomende vraag.Kwakkel schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:49:
Oef, net een nieuwe offerte voor de keuken binnen. Volgens mij doen we *iets* te zot
***members only***
Opinies en ideetjes?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Dat zou voor mij absoluut een no-go zijn. Herhalende motieven ga ik me bijzonder snel aan ergeren. En dan nog 10 jaar tegen die motieven aankijken? Liever niet. Dan maar iets langer doorsparen voor een duurdere keuken.Kwakkel schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 22:57:
[...]
.. kasten zijn laminaat wit en laminaat houtlook (met duidelijk herhalend motief, dat dan weer wel.
*sowieso
Erg fraaie en strakke keuken. Jouw blok met ovens lijkt verdacht veel op dat van ons. (ik heb alleen witte kasten). Onze deuren zijn inderdaad uit 1 stuk en dan zitten er aan de binnenzijde een soort spanbanden die voorkomen dat je deuren door gaan hangen. Die zijn zwart, dus zullen bij jullie veel minder opvallen dan bij onze witte Rotpunkt keuken.Huisje1 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:30:
[Afbeelding]
Apparatuur:
Miele over greeploos
Bora x pure
Quooker messing patina
Maten eiland 260x100
Van die Miele ovens ga je echt heel blij worden. Heb je een stoomoven met vaste water aan- en afvoer? Mocht je daar over twijfelen, echt, echt, echt doen!
Je hoeveelheid spotjes vind ik wel meevallen. Oeps, zie nu dat ze niet alleen bovenin zitten, inderdaad wel wat enthousiast.
Of alleen het vervangen van de planken voor een houtsoort mooi wordt vind ik lastig in te schatten. Wellicht moet je dat dan doen voor het hele kader waar die planken in hangen. Maar dan krijg je natuurlijk een heel andere uitstraling van je keuken.
Dit bedoel ik niet lullig, maar het "wow-effect" dat ik echt ervaar bij je kastenwand, mis ik een beetje bij je eiland. Die vind ik ietswat simpel ogen.
[ Voor 11% gewijzigd door PaT op 30-10-2021 08:57 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Heel erg mooie keuken @Huisje1 ! Mooi ook de kast voor alle apparatuur. Zou wensen dat ik de ruimte daarvoor had.PaT schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:50:
[...]
het "wow-effect" dat ik echt ervaar bij je kastenwand, mis ik een beetje bij je eiland. Die vind ik ietswat simpel ogen.
Ik ben het wel eens met @PaT: het eiland komt wat te eenvoudig over in vergelijking met de kasten. Ik denk dat dat komt door het effect van de brede witte omlijstingen in de wand. Mogelijk kun je dat effect in het eiland laten terugkomen in de vorm van brede zijwanden? Dat komt volgens mij dan ook tegemoet aan je behoefte om het eiland wat breder te maken of breder te laten ogen.
Snap ik, maar het is 'maar' het eiland, wat in de indeling van het huis minder 'altijd zichtbaar' zal zijn.DonJunior schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:25:
[...]
Dat zou voor mij absoluut een no-go zijn. Herhalende motieven ga ik me bijzonder snel aan ergeren. En dan nog 10 jaar tegen die motieven aankijken? Liever niet. Dan maar iets langer doorsparen voor een duurdere keuken.
Zoek momenteel vooral prijs-feedback
Dankjewel! We gaan er vanuit dat het bij ons ook lange deuren gaan worden, het zal dan vast net als bij jullie zijn. Toevallig dat we voor dezelfde apparatuur hebben gekozen, daar heb ik ook zeker een goed gevoel bij. De vaste water aansluiting doen we zeker, enkel nog wat twijfel nog over de warmhoudlade. We hebben nu ook al een combi stoom en oven van Miele dus die keuze was snel gemaakt.PaT schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 08:50:
[...]
Erg fraaie en strakke keuken. Jouw blok met ovens lijkt verdacht veel op dat van ons. (ik heb alleen witte kasten). Onze deuren zijn inderdaad uit 1 stuk en dan zitten er aan de binnenzijde een soort spanbanden die voorkomen dat je deuren door gaan hangen. Die zijn zwart, dus zullen bij jullie veel minder opvallen dan bij onze witte Rotpunkt keuken.
Van die Miele ovens ga je echt heel blij worden. Heb je een stoomoven met vaste water aan- en afvoer? Mocht je daar over twijfelen, echt, echt, echt doen!
Je hoeveelheid spotjes vind ik wel meevallen. Oeps, zie nu dat ze niet alleen bovenin zitten, inderdaad wel wat enthousiast.
Of alleen het vervangen van de planken voor een houtsoort mooi wordt vind ik lastig in te schatten. Wellicht moet je dat dan doen voor het hele kader waar die planken in hangen. Maar dan krijg je natuurlijk een heel andere uitstraling van je keuken.
Dit bedoel ik niet lullig, maar het "wow-effect" dat ik echt ervaar bij je kastenwand, mis ik een beetje bij je eiland. Die vind ik ietswat simpel ogen.
We hadden voor de planken een houtkleur bedacht, om het wat meer warmte te geven, maar nu ze (denk per ongeluk) zwart op de render staan, ben ik weer in twijfel. Inmiddels al gevraagd of we het ontwerp ook even met houten planken kunnen zien, dat zal binnenkort wel komen. Het hele kader in hout, daar hebben we ook aan gedacht, maar dat wordt het zo’n rijtje van zwart-hout-zwart-hout, weet ook weer niet of dat mooi zal zijn.
Je gevoel bij ons eiland tov de kastenwand snap ik helemaal. Denk dat de keuzes bij ons ontstaan zijn doordat we eerst een hele andere indeling hadden bedacht met een lang eiland van 3.25 m waarbij we het ranke, minimalistische en lichte effect heel mooi vonden en een kleinere kastenwand. Uiteindelijk was dat ontwerp toch niet goed passend in de ruimte en zijn we op ons huidige ontwerp beland. Waarbij we wel heel erg hebben nagedacht over de kastenwand want die is voor ons huis eigenlijk best “gek groot” en gaat een eind de woonkamer in, maar het eiland hebben we eigenlijk gewoon alleen maar verkleind. Aan de ene kant denk ik ook het klopt niet helemaal aan de andere kant is het enorme contrast misschien juist wel weer leuk. De ruimte voor het eiland is helaas wel beperkt. We kunnen deze (staat nu op 2.50 getekend) misschien nog oprekken tot 270 maar dan wordt de doorgangen naar en de ruimte tussen kastenwand en eiland wel krap. Denk dat dat geen slimme keus zal zijn. Hierbij ff t plattegrondje
:strip_exif()/f/image/32eexKAu21R92SGW8QMERnRn.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Huisje1 op 30-10-2021 12:16 ]
[quote]Toke_gt schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:20:
[...]
Heel erg mooie keuken @Huisje1 ! Mooi ook de kast voor alle apparatuur. Zou wensen dat ik de ruimte daarvoor had.
Ik ben het wel eens met @PaT: het eiland komt wat te eenvoudig over in vergelijking met de kasten. Ik denk dat dat komt door het effect van de brede witte omlijstingen in de wand. Mogelijk kun je dat effect in het eiland laten terugkomen in de vorm van brede zijwanden? Dat komt volgens mij dan ook tegemoet aan je behoefte om het eiland wat breder te maken of breder te laten ogen.
[/quote
Thanks! Denk dat we zeker heel blij gaan worden van de kast voor alle apparaten, nooit meer sjouwen met de airfryer 😜. Wat ik in de reactie op @PaT al zei …ben het met jullie eens dat het misschien een rare combi is ons eiland en kastenwand. Je idee om met brede zijwanden te gaan werken zou de twee wel wat meer naar elkaar trekken, maar omdat we vanuit de woonkamer tegen de zijwand van het eiland aan kijken leek ons het marmer aan de zijkant zo mooi. Onze huidige keuken heeft een dik blad en stollen aan de zijkant en we willen nu een liefst een dun blad. Lastig….
[...]
Heel erg mooie keuken @Huisje1 ! Mooi ook de kast voor alle apparatuur. Zou wensen dat ik de ruimte daarvoor had.
[/quote
Thanks! Denk dat we zeker heel blij gaan worden van de kast voor alle apparaten, nooit meer sjouwen met de airfryer 😜. Wat ik in de reactie op @PaT al zei …ben het met jullie eens dat het misschien een rare combi is ons eiland en kastenwand. Je idee om met brede zijwanden te gaan werken zou de twee wel wat meer naar elkaar trekken, maar omdat we vanuit de woonkamer tegen de zijwand van het eiland aan kijken leek ons het marmer aan de zijkant zo mooi. Onze huidige keuken heeft een dik blad en stollen aan de zijkant en we willen nu een liefst een dun blad. Lastig….
Ik snap het dilemma en je kunt idd niet heel veel breder gaan dan de 250. Ik zou misschien toch een render (laten) maken met bijv 5 of 8 ipv 20 cm tussen de kasten, om te kijken wat dat met de verhoudingen doet. Dan haal je het robuuste van de kast wat weg en trek je het meer naar de gewenste verfijnde uitstraling.Huisje1 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:01:
[quote]Toke_gt schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:20:
[...]
ben het met jullie eens dat het misschien een rare combi is ons eiland en kastenwand. Je idee om met brede zijwanden te gaan werken zou de twee wel wat meer naar elkaar trekken, maar omdat we vanuit de woonkamer tegen de zijwand van het eiland aan kijken leek ons het marmer aan de zijkant zo mooi. Onze huidige keuken heeft een dik blad en stollen aan de zijkant en we willen nu een liefst een dun blad. Lastig….
Wat zouden jullie voor kast indeling doen in een kastenwand tot aan het plafond van 3,20m met een eiland van 2,40m
Overal laden en deuren met losse laden, of ook nog kasten met planken?
Ik neig naar volledig laden, maar misschien zie ik iets over het hoofd en zijn kastjes met planken erin ook nog praktisch voor erbij?
Ik neig naar volledig laden, maar misschien zie ik iets over het hoofd en zijn kastjes met planken erin ook nog praktisch voor erbij?
Dat zou een goed idee kunnen zijn. Het is wel zo dat de kasten 20 cm uit de ombouw steken ( muurtje naast raam is 50 cm en de pocketkast 70 diep, vandaar). Dan lijkt het dat 5 of 8 cm ertussen misschien toch een beetje te smal wordt? Ik zie nu dat de ruimte nu op 23,8 is ingetekend, dat is wel heel veel. Zou ergens tussen 10 en 15 dan beter zijn? We moeten sowieso de wand iets verlengen. Zou namelijk het mooist uitkomen als we op een totaallengte van 7.35 uitkomen. Dan kan de stalen scheidingswand gelijk lopen met het eind van de ombouw. Korter lukt niet omdat de bestaande toegangsdeur dan in de weg zit.Toke_gt schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 13:40:
[...]
Ik snap het dilemma en je kunt idd niet heel veel breder gaan dan de 250. Ik zou misschien toch een render (laten) maken met bijv 5 of 8 ipv 20 cm tussen de kasten, om te kijken wat dat met de verhoudingen doet. Dan haal je het robuuste van de kast wat weg en trek je het meer naar de gewenste verfijnde uitstraling.
Onder echt zoveel mogelijk lades en bovenin uiteraard planken, zou ik doen. Tenzij je echt zware grote dingen moet opruimen die niet in een lade passen, dan is een kast onder misschien nog handig.Muts21 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:00:
Wat zouden jullie voor kast indeling doen in een kastenwand tot aan het plafond van 3,20m met een eiland van 2,40m
Ik heb veel lades onder inductievuur maar onder eiland met pannen/kruiden/keukengerei daar tegenover gewoon normale kast. Is handig voor dingen als wok, lecreuset pot (groot en zwaar) en zwaarder servies zoals schalen/borden staan gewoon daarin. Bij glazen is een plank ook prima want je kan gewoon rijen plaatsen van dezelfde soort achter elkaar waardoor je altijd vooraan kan pakken. Mijn vorige (ook nieuwbouw) keuken in een huur loft had maar 2 lades en verder hopen kasten met deurtjes, dat was dan wel weer een slechte balans.Muts21 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:00:
Bovenin planken klinkt inderdaad logisch, niet zo bij stilgestaan om te benoemen 🙈Huisje1 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:07:
[...]
Onder echt zoveel mogelijk lades en bovenin uiteraard planken, zou ik doen. Tenzij je echt zware grote dingen moet opruimen die niet in een lade passen, dan is een kast onder misschien nog handig.
Één of twee kastjes met planken onderin is misschien toch wel handig voor dingen als de frituurpan. Neem aan dat een airfryer / slowcooker gewoon in een lade kan.. (misschien handig onder de inductiekookplaat of onder de wasbak)
Dank!
Oké, dus misschien halve eiland met planken en de rest laden? Klinkt dat logischer?cedrix5 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:29:
[...]
Ik heb veel lades onder inductievuur maar onder eiland met pannen/kruiden/keukengerei daar tegenover gewoon normale kast. Is handig voor dingen als wok, lecreuset pot (groot en zwaar) en zwaarder servies zoals schalen/borden staan gewoon daarin. Bij glazen is een plank ook prima want je kan gewoon rijen plaatsen van dezelfde soort achter elkaar waardoor je altijd vooraan kan pakken. Mijn vorige (ook nieuwbouw) keuken in een huur loft had maar 2 lades en verder hopen kasten met deurtjes, dat was dan wel weer een slechte balans.
Het is denk ik ook maar net wat jezelf handig vindt. Ik vind bijvoorbeeld borden en schalen ook prima in een lade er zijn daar ook handige houders voor te koop, maar zonder gaat hier ook prima. Eigenlijk zou ik alleen voor de glazen een kastje nodig hebben, lades zo veel fijner! Maar het maakt ook verschil hoeveel hoge kasten je met apparatuur gaat vullen maw hoeveel kastruimte met planken (die niet heel hoog zitten) hou je daar over?Muts21 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:33:
[...]
Oké, dus misschien halve eiland met planken en de rest laden? Klinkt dat logischer?
Er zijn denk ik drie hoge kasten volledig beschikbaar voor laden, en onder de oven en magnetron één kastje met een plank.Huisje1 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 15:42:
[...]
Het is denk ik ook maar net wat jezelf handig vindt. Ik vind bijvoorbeeld borden en schalen ook prima in een lade er zijn daar ook handige houders voor te koop, maar zonder gaat hier ook prima. Eigenlijk zou ik alleen voor de glazen een kastje nodig hebben, lades zo veel fijner! Maar het maakt ook verschil hoeveel hoge kasten je met apparatuur gaat vullen maw hoeveel kastruimte met planken (die niet heel hoog zitten) hou je daar over?
Dan één zijde van het eiland volledig beschikbaar voor plankjes of laden.. En aan de andere zijde van het eiland ook één kastje beschikbaar.
Ik ga er even over nadenken, heb zelf geen ervaring met laden (op de bestekla na haha)
Hi allemaal,
Zou ik jullie eens om hulp mogen vragen? Ik heb onlangs te horen gekregen dat ik mijn eerste koophuis gegund heb gekregen (nieuwbouw) en aangezien ik het in mijn eentje ga doen en totaal nieuw ben op de huizenmarkt hoop ik in deze groep ervaringen op te doen en ook kennis weer te kunnen delen natuurlijk.
Aangezien het dus mijn eerste koophuis is en ik het alleen doe betekent het dat ik geen enorm budget. Incl montage, apparatuur etc is 20K wel echt de max max.
Tot nu toe bij Altis in Oss geweest, Grando in Uden, Keukensale en Ikea. Om zo wat meer onderkant markt en middensegment te ervaren.
De Pronorm X-EV in zwart wild eiken springt er voorbij tot nu toe het meeste uit. Doe ik hier goed aan of zijn er betere opties?
Zou ik jullie eens om hulp mogen vragen? Ik heb onlangs te horen gekregen dat ik mijn eerste koophuis gegund heb gekregen (nieuwbouw) en aangezien ik het in mijn eentje ga doen en totaal nieuw ben op de huizenmarkt hoop ik in deze groep ervaringen op te doen en ook kennis weer te kunnen delen natuurlijk.
Aangezien het dus mijn eerste koophuis is en ik het alleen doe betekent het dat ik geen enorm budget. Incl montage, apparatuur etc is 20K wel echt de max max.
Tot nu toe bij Altis in Oss geweest, Grando in Uden, Keukensale en Ikea. Om zo wat meer onderkant markt en middensegment te ervaren.
De Pronorm X-EV in zwart wild eiken springt er voorbij tot nu toe het meeste uit. Doe ik hier goed aan of zijn er betere opties?
[ Voor 20% gewijzigd door Rachel24 op 31-10-2021 19:36 ]
Muts21 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:27:
[...]
Er zijn denk ik drie hoge kasten volledig beschikbaar voor laden, en onder de oven en magnetron één kastje met een plank.
Dan één zijde van het eiland volledig beschikbaar voor plankjes of laden.. En aan de andere zijde van het eiland ook één kastje beschikbaar.
Ik ga er even over nadenken, heb zelf geen ervaring met laden (op de bestekla na haha)
Ruim voldoende opbergplek dus, lekker hoor. Voordeel van lades is dat je overal heel makkelijk bij kan. In kasten is het vaak toch een gedoe om achterin wat te moeten pakken. Lades zijn helaas wel wat minder leuk in prijs. Succes!
Het is je eerste huis, je bent nog alleen en wellicht heb je al een idee hoe lang je daar wil blijven ongeveer.Rachel24 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:26:
Hi allemaal,
De Pronorm X-EV in zwart wild eiken springt er voorbij tot nu toe het meeste uit. Doe ik hier goed aan of zijn er betere tips?
[Afbeelding]
Ik kocht in 2009 (oef, toch alweer lang geleden) een ongeveer vergelijkbare keuken qua formaat met gewone Siemens/Bosch apparatuur (zal wel genoeg iq100/300 achtig spul geweest zijn) inclusief montage en een toen vrij prijzig glazen werkblad voor 12.000 euro inclusief montage.
Pronorm is volgens mij een prima keuken. Als je dan verder normaal doet met apparatuur (1 normale oven of combimagnetron, geen wijnkoelers, geen superdeluxe Bora of ander topspul) dan ga je je prima redden met die 20k. Je hebt denk ik voorlopig helemaal geen behoefte aan een koelkast van 1,78m hoog. Dat kan ook prima een kleiner model zijn.
Met dat soort afwegingen komt het vast goed
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Aan alle Tweakeraars met een kook -en spoeleiland van +- 3m lengte, zijn jullie hier tevreden van qua werkoppervlak? Qua gebruiksgemak lijkt met dit logisch en zeer praktisch.
Huidige keuken is eentje met kookplaat tegen de muur centraal (nis 2,19m) en schuin hier tegenover spoelen (eiland 2,19m), maar stoor me mateloos aan het toch wel sneller vuil worden van de vloer voor, tijdens en na het koken
.
Bij de nieuwe keuken kan er wel een eiland van 3m in (zie deze opstelling hier wel vaker voorbijkomen) maar ben dus vooral benieuwd of het ook voldoende werkoppervlak biedt!
Als de kookplaat (Bora Pure) zo dicht tegen de eilandrand in een 90cm kast zit, baart me het wat zorgen gezien de steelpannen een stuk over het eiland zweven en je hier tegen kan stoten met alle gevolgen van dien (of overdrijf ik hier?)
In de kastenwand zou dan een "nis" komen van 1,8m om bvb tijdelijke toestellen te zetten + extra werkoppervlak bij het bakken.
Ik verneem graag jullie reacties
PS: als jullie liever een grondplan hebben, kan ik dit hier ook wel posten hoor
Huidige keuken is eentje met kookplaat tegen de muur centraal (nis 2,19m) en schuin hier tegenover spoelen (eiland 2,19m), maar stoor me mateloos aan het toch wel sneller vuil worden van de vloer voor, tijdens en na het koken
Bij de nieuwe keuken kan er wel een eiland van 3m in (zie deze opstelling hier wel vaker voorbijkomen) maar ben dus vooral benieuwd of het ook voldoende werkoppervlak biedt!
Als de kookplaat (Bora Pure) zo dicht tegen de eilandrand in een 90cm kast zit, baart me het wat zorgen gezien de steelpannen een stuk over het eiland zweven en je hier tegen kan stoten met alle gevolgen van dien (of overdrijf ik hier?)
In de kastenwand zou dan een "nis" komen van 1,8m om bvb tijdelijke toestellen te zetten + extra werkoppervlak bij het bakken.
Ik verneem graag jullie reacties
Dank je wel!PaT schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:40:
[...]
Het is je eerste huis, je bent nog alleen en wellicht heb je al een idee hoe lang je daar wil blijven ongeveer.
Ik kocht in 2009 (oef, toch alweer lang geleden) een ongeveer vergelijkbare keuken qua formaat met gewone Siemens/Bosch apparatuur (zal wel genoeg iq100/300 achtig spul geweest zijn) inclusief montage en een toen vrij prijzig glazen werkblad voor 12.000 euro inclusief montage.
Pronorm is volgens mij een prima keuken. Als je dan verder normaal doet met apparatuur (1 normale oven of combimagnetron, geen wijnkoelers, geen superdeluxe Bora of ander topspul) dan ga je je prima redden met die 20k. Je hebt denk ik voorlopig helemaal geen behoefte aan een koelkast van 1,78m hoog. Dat kan ook prima een kleiner model zijn.
Met dat soort afwegingen komt het vast goed
Ik denk dat we gaan voor een enkele kast met planken, en grotendeels toch laden (laden aan deurtjes, maar ook binnenladen)
Dank voor het meedenken!
Geen idee hoe de indeling is, maar kan de plaat niet verder naar het midden?Agent 47 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:13:
Aan alle Tweakeraars met een kook -en spoeleiland van +- 3m lengte, zijn jullie hier tevreden van qua werkoppervlak? Qua gebruiksgemak lijkt met dit logisch en zeer praktisch.
Huidige keuken is eentje met kookplaat tegen de muur centraal (nis 2,19m) en schuin hier tegenover spoelen (eiland 2,19m), maar stoor me mateloos aan het toch wel sneller vuil worden van de vloer voor, tijdens en na het koken.
Ik verneem graag jullie reacties![]()
Wij willen zoals het nu lijkt naast de kookplaat graag een 20cm kast (ikea keuken) voor net dat beetje extra blad (ook voor het neerleggen van lepels/spatels oid)
Ik vind het echt prima. Ik heb een eiland van 275cm x 110cm en heb echt voldoende werkruimte. De Bora ligt op 5cm van de rand en ik heb geen probleem met steelpannen en spetters. Steelpannen draai je gewoon zo dat ze niet uitsteken aan de kant waar je langs loopt. Ik heb wel overal minimaal 120cm rond het eiland.Agent 47 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:13:
Huidige keuken is eentje met kookplaat tegen de muur centraal (nis 2,19m) en schuin hier tegenover spoelen (eiland 2,19m), maar stoor me mateloos aan het toch wel sneller vuil worden van de vloer voor, tijdens en na het koken.
Ik verneem graag jullie reacties![]()
Bij uitgebreid koken staan we aan het eiland tegenover elkaar. Ik heb dan 2x 120cm x 55cm.
:strip_exif()/f/image/m2MiUhvi9YnVHfofFyHpIgBF.jpg?f=fotoalbum_large)
Sorry voor de vele vragen :-) maar kom toch nog even terug op het volgende:
De tussenmuurtjes in de hoge kastenwand staan getekend op 23,8 cm. Dat lijkt ons ook wel erg veel en te grof ogen icm het eiland. De kasten steken wel 20 cm uit de ombouw. Wat is nou een goede tussenmaat hiervoor? 10, 15, 20?
Ook moeten we de hele kastenwand iets verlengen om uiteindelijk op de maat van 7.35 m te komen, er komt een wand met taatsdeuren “vast” aan het laatste muurtje rechts van het koffie/wijndeel. Wanneer de kastenwand te kort wordt komen we in de knel met de tegenoverliggende bestaande haldeur. Is het een goed idee om dan het spoeldeel een 30 of 4O cm te vergroten? Extra ruimte is altijd fijn. Of een ander idee? Het koffie/wijndeel willen we liever niet vergroten. Of verpesten we zo het ontwerp en moeten we de tussenmuurtjes toch zo breed laten als op ontwerp en begin en eindmuurtje groter maken? Hopelijk hebben jullie hier een betere kijk op, ik zie ook vrijwel geen voorbeelden online met een soortgelijk ontwerp.
@Huisje1 Ik vind die kastenwand juist heel mooi zo! Alleen dat smalle strookje muur rechts bij de deur zou breder mogen.
Ik zou ook niet de breedte van het spoeldeel wijzigen, dat "hoort" IMO gewoon net zo breed te zijn als de kast met apparaten en dat alle kasten nu 60cm breed zijn is ook het mooiste.
Wel snap ik de kritiek op het kookeiland, ik zou deze ook bredere zijwanden geven om beter bij de kastenwand te passen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r0diZWrQjrcwQBlUUnVJUUZQ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0lfe4X6XDWdeWM1aia59JYUD.jpg?f=user_large)
Maar ja, dat wilde je juist niet. Lastig.
Ik zou ook niet de breedte van het spoeldeel wijzigen, dat "hoort" IMO gewoon net zo breed te zijn als de kast met apparaten en dat alle kasten nu 60cm breed zijn is ook het mooiste.
Wel snap ik de kritiek op het kookeiland, ik zou deze ook bredere zijwanden geven om beter bij de kastenwand te passen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r0diZWrQjrcwQBlUUnVJUUZQ.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0lfe4X6XDWdeWM1aia59JYUD.jpg?f=user_large)
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Met zo’n brede wand zou ik de ovens niet boven elkaar zetten, maar naast elkaar. Gezien je graag symmetrie hebt zou ik de ovens dan links zetten. Is sowieso handiger, gezien je de koelkast vaker nodig gaat hebben dan de oven.Huisje1 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:52:
[Afbeelding]
De tussenmuurtjes in de hoge kastenwand staan getekend op 23,8 cm. Dat lijkt ons ook wel erg veel en te grof ogen icm het eiland. De kasten steken wel 20 cm uit de ombouw. Wat is nou een goede tussenmaat hiervoor? 10, 15, 20?
Ook moeten we de hele kastenwand iets verlengen om uiteindelijk op de maat van 7.35 m te komen, er komt een wand met taatsdeuren “vast” aan het laatste muurtje rechts van het koffie/wijndeel. Wanneer de kastenwand te kort wordt komen we in de knel met de tegenoverliggende bestaande haldeur. Is het een goed idee om dan het spoeldeel een 30 of 4O cm te vergroten? Extra ruimte is altijd fijn. Of een ander idee? Het koffie/wijndeel willen we liever niet vergroten. Of verpesten we zo het ontwerp en moeten we de tussenmuurtjes toch zo breed laten als op ontwerp en begin en eindmuurtje groter maken? Hopelijk hebben jullie hier een betere kijk op, ik zie ook vrijwel geen voorbeelden online met een soortgelijk ontwerp.
Die kasten naast je wijnkoeler zijn dat mini apotheekkasten? Zo niet, zijn 30 cm kasten echt waardeloos. Kan je beter een 60 cm kast nemen met de wijnkoeler ernaast, Maar ja dan is het niet meer symmetrisch.
Gezien je enorm veel kasten hebt zou ik een hoge plint nemen en de kastenwand optisch laten zweven. Dan de tussenstukken dezelfde breedte geven als de plint.
Breedte bij de wasbak vergroten is praktisch wel handiger, alleen zou niet weten hoe je dat symmetrisch gaat oplossen als aan de ene kant de vaatwasser zit.
Verder lijkt me het een hele toffe keuken.
Ik vind het niet storend op deze manier. Spoeldeel van 3x60 en hoge kasten van 3x60 geeft mooie symmetrie.Huisje1 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:52:
[Afbeelding]
Eerst had ik de Bora in een 120cm lade, dan heb je automatisch meer werkruimte aan de rand, maar je verliest heel wat lade. 87cm tot spoel.Muts21 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:11:
[...]
Geen idee hoe de indeling is, maar kan de plaat niet verder naar het midden?
Wij willen zoals het nu lijkt naast de kookplaat graag een 20cm kast (ikea keuken) voor net dat beetje extra blad (ook voor het neerleggen van lepels/spatels oid)
Als ik de Bora in een lade van 90cm op de zijkant zet, is er maar 9cm rand. 102cm tot spoel.
Als ik het omdraai en een 30cm lade aan de rand zet, dan heb ik 39cm tot de rand. Maar dan maar 72cm tussen Bora en spoel.
Staat je spoelbak aan de andere rand?orf schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:11:
[...]
Ik vind het echt prima. Ik heb een eiland van 275cm x 110cm en heb echt voldoende werkruimte. De Bora ligt op 5cm van de rand en ik heb geen probleem met steelpannen en spetters. Steelpannen draai je gewoon zo dat ze niet uitsteken aan de kant waar je langs loopt. Ik heb wel overal minimaal 120cm rond het eiland.
Bij uitgebreid koken staan we aan het eiland tegenover elkaar. Ik heb dan 2x 120cm x 55cm.
Je hebt 120cm doorgang, dat is echt wel een groot verschil
Als ik het eiland verklein naar 275cm dan heb ik 102,5cm doorgang. Bij een eiland van 304cm is dat dan 88cm.
Het eiland is nu 100cm diep, ik kan max naar 120cm gaan.
Zouden jullie de keuken anders inrichten? Wellicht met een beetje fine-tuning dat ik er wel kom, maar weet het gewoon niet meer

[ Voor 16% gewijzigd door Agent 47 op 29-12-2021 03:33 . Reden: Typo ]
Dankjewel, ook voor de voorbeelden!Xander schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:06:
@Huisje1 Ik vind die kastenwand juist heel mooi zo! Alleen dat smalle strookje muur rechts bij de deur zou breder mogen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het muurtje rechts is net zo breed als links, komt denk ik door de invalshoek op de render dat het zo smal lijkt.
Misschien moeten we er dan maar niet te veel aan gaan wijzigen. De zijwanden van het eiland is inderdaad nog steeds een lastige 🤔
Ik heb inderdaad de vaatwasser en spoelbak andersom. Maar bij jou komt dit volgens mij goed uit zo. Ook je doorgangen vind ik niet verkeerd. Dat is nog steeds de breedte van een normale deur.Agent 47 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:51:
[...]
Staat je spoelbak aan de andere rand?
Je hebt 120cm doorgang, dat is echt wel een groot verschil.
Als ik het eiland verklein naar 275cm dan heb ik 102,5cm doorgang. Bij een eiland van 304cm is dat dan 88cm zoals je kan zien op bovenstaand plannetje.
PS: de tafel van 240x100cm is er nog niet, koop ik pas later.
Zouden jullie de keuken anders inrichten? Wellicht met een beetje fine-tuning dat ik er wel kom, maar weet het gewoon niet meer
Je pannen zijn echt geen probleem zo. Als er een steel uitsteekt aan de werkkant, houd je daar toch wel rekening mee (en dat heb je altijd, waar de kookplaat ook ligt). Aan de zijkant moet je gewoon geen steel over laten steken, maar dat doe je standaard al niet.
Ga je dat barretje gebruiken? Je hebt de eettafel zo dichtbij. Dat zou een mooi stukje extra werkruimte zijn.
Bedankt!Z___Z schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:16:
[...]
Met zo’n brede wand zou ik de ovens niet boven elkaar zetten, maar naast elkaar. Gezien je graag symmetrie hebt zou ik de ovens dan links zetten. Is sowieso handiger, gezien je de koelkast vaker nodig gaat hebben dan de oven.
Die kasten naast je wijnkoeler zijn dat mini apotheekkasten? Zo niet, zijn 30 cm kasten echt waardeloos. Kan je beter een 60 cm kast nemen met de wijnkoeler ernaast, Maar ja dan is het niet meer symmetrisch.
Gezien je enorm veel kasten hebt zou ik een hoge plint nemen en de kastenwand optisch laten zweven. Dan de tussenstukken dezelfde breedte geven als de plint.
Breedte bij de wasbak vergroten is praktisch wel handiger, alleen zou niet weten hoe je dat symmetrisch gaat oplossen als aan de ene kant de vaatwasser zit.
Verder lijkt me het een hele toffe keuken.
De ovens vinden we zelf juist wel heel mooi zo boven elkaar, ook omdat we dan twee lange hoge deuren overhouden.
De kastjes naast de wijnkoeler worden idd uittrekkast. Mee eens dat dat ze anders echt onhandig zijn.
Het zwevend inbouwen stond wel op het, even snel gemaakte en nog niet uitgewerkte, ontwerp. Waarom de adviseur dat nu heeft gewijzigd gaan we nog navragen. Zoals het nu getekend staat vinden we het ook mooi en benadrukt het misschien wat meer de hoogte.
Bij het spoeldeel zouden we dan of de spoelkast kunnen vergroten of nog iets meer uitbreiden dan nodig en een 60 cm kast toevoegen. Maar we hadden hier al twijfel over en ook gezien de reacties, moeten we dit maar vergeten denk ik.
Wat was voor jou de reden om vaat en spoel andersom te zetten?orf schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:15:
[...]
Ik heb inderdaad de vaatwasser en spoelbak andersom. Maar bij jou komt dit volgens mij goed uit zo. Ook je doorgangen vind ik niet verkeerd. Dat is nog steeds de breedte van een normale deur.
Je pannen zijn echt geen probleem zo. Als er een steel uitsteekt aan de werkkant, houd je daar toch wel rekening mee (en dat heb je altijd, waar de kookplaat ook ligt). Aan de zijkant moet je gewoon geen steel over laten steken, maar dat doe je standaard al niet.
Ga je dat barretje gebruiken? Je hebt de eettafel zo dichtbij. Dat zou een mooi stukje extra werkruimte zijn.
Zo heb je inderdaad meer werkruimte tussenin en bijkomend voordeel dat de zijwang zwevend kan gemaakt worden en het eiland een stukje luchtiger wordt
Ik denk alleen dat het handiger is om bvb de inkopen op de zijkant van het eiland te ploffen en van daar in de koelkast te laden.
Het is de bedoeling om aan dat barretje te ontbijten of een snelle hap zodat ik niet telkens de grote tafel moet dekken. Als er bezoek komt vinden ze het ook fijn om ergens aan te kunnen "hangen" bij conversaties
Barretje is wel ruim gedimensioneerd voor twee, 120cm kan ook maar nu komt dat terug in de nis achterin.
[ Voor 11% gewijzigd door Agent 47 op 31-10-2021 12:31 ]
Dankjewel! Denk dat we het maar zo laten dan. We moeten dan alleen ergens 22 cm bijplussen. Denk de het eerste en laatste muurtje maar wat breder maken, dan begint de keuken ook iets verder vanaf het raam, waar ie iets voorsteekt. En waar de stalen wand voor komt te staan is het waarschijnlijk ook geen heel gek gezicht als het iets breder is. Vind jij de combinatie met het eiland zo ook kunnen? Of ook het advies om wat met de zijwanden te gaan doen? Liefst houden we het blad op 2cm dikte en bekleden we ook de zijwanden, maar als het echt niet mooi gaat staan moeten we wat anders.SquareOne schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:22:
[...]
Ik vind het niet storend op deze manier. Spoeldeel van 3x60 en hoge kasten van 3x60 geeft mooie symmetrie.
Even een update:Shwan schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 00:20:
Beste Tweakers,
Ik ben blij dat ik deze topic heb gevonden, want ik schrok mij een hoedje toen ik afgelopen zaterdag de eerste offerte kreeg voor mijn keuken. Betreft het luisteren naar de wensen en hele manier van samenwerken valt niks op aan te merken, want dit was echt super. Echter is er echt flink boven het budget uitgekomen, eenmaal thuis ben ik gaan onderzoeken hoe dit kan. Ik heb het idee dat het flink goedkoper kan..
Werkblad
Graniet opgedikt naar 6cm (blad staat niet vast, was echt maar een placeholder)
Apparatuur
Kookplaat Siemens EX807LVV5E
Plafondunit LR96CAQ20 (recirculatie)
Oven 1 icm stoomfunctie HS836GTB6
Oven 2 icm mangetron HM836GNB6
Siemens Koelkast KI41RSDF0
Siemens Vrieskast GI41NACE0
Siemens Wijnklimaatkast KU21WAHG0 (is net uit)
Vaatwasser Neff S297EB800E
Quooker 22+XBLK
Doeco Composiet onderbouwspoelback Carbon black
Doeco led verlichtingen
QUVA Zwart QV1005
Doeco Stekkerdoos STTO120
Kasten
Kastwanden: Tristar 61A Deco 61 A
Ladekasten: Tristar Fenix 66 kleur Londra
Daarbij zijn wel een hoop kasten/lades op maat gemaakt zodat je minimale hoogte plinten hebt en vaatvasser op hoogte met daaronder extra lades. Dit is niet perse de wens.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
***members only***
Ik hoor graag van jullie wat jullie ervan vinden, iig qua opstelling maar vooral de prijs!
We zijn gisteren bij een andere zaak geweest die lokaal heel erg bekend is om de kwaliteit en service. We hadden hier een heel goed gevoel bij. De opstelling is redelijk hetzelfde gebleven, behalve:
- Wasbak en kookplaat naast elkaar
- Blad loopt door ipv blad-op-blad en dan van hetzelfde materiaal
- Kasten zijn van standaard formaat ipv op maat; hierdoor dikkere ombouw wel
- Zijn keuze voor oven links en rechts van de nis; echter ik denk dat mijn voorkeur voor eerdere design gaat
- We hebben gekozen voor een grote koelkast en vriezer in de gehele lengte vd kast, ik denk dat het mooier staat naast elkaar en evt. met grepen
- Wijnklimaatkast van Liebherr (kan nog wijzigen want erg duur denk ik) in het midden ipv links.
- Blad door laten lopen in de nis
- Een Bora kookplaat ipv siemens
In een korte tijd (totaal 2 uur) heeft hij een tekening kunnen maken, die niet geheel klopt qua kleuren. Kastenwand zou ik namelijk zwart laten en de verhoudingen zien er wat apart uit. Ook mist het de planken in de nis en de koof boven het eiland.
Hieronder een screenshot, maar als je op de link klikt heb je een panorama view (is dit nieuw?)
:strip_exif()/f/image/7PnfTFEe9RG298kNqSVF2f5W.jpg?f=fotoalbum_large)
Panoramaview
Ik denk dat de opstelling aardig klopt, de prijs gaat enorm van het blad afhangen. Ze werken met Kemie en ik denk dat we daar het beste een afspraak kunnen maken om een blad uit te zoeken. Hij gaat nog achter de prijs aan, maar zat rond de ~30.000 euro.
Hoor graag van jullie wat jullie denken.
Nog even goed naar je tekening gekeken. De tussenruimte is nu steeds 20 cmHuisje1 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:52:
[Afbeelding]
Wat me verder opvalt is dat de delen niet gelijk zijn ten opzichte van elkaar, en ook niet ten opzichte van het eiland. Je hebt kasten van 50-60-70-80-90. Bij de kast met ovens zit er ruimte tussen de kasten, bij de andere kasten is dat niet zo. Dat zou ik allemaal meer gelijk trekken, om meer eenheid te creëren (ook in het lijnenspel).
Verder heb ik nog een beetje gespeeld met die tussenruimte. Ik weet niet of je bewust voor het beeld van vier kastenblokken hebt gekozen, maar je zou er ook twee blokken van kunnen maken. Je krijgt dan bijvoorbeeld links een blok met twee hoge kasten en een open ruimte met drie kasten en rechts een blok met drie hoge kasten en een open ruimte met twee kasten. Tussen die twee blokken kun je juist wel die 20-30 cm open ruimte aanhouden. Inclusief de extra zijwanden krijg je dan 4-70-70-180-4-20-4-180-60-60-4 (incl wijnkast). Volgens mij is het dan ook minder storend als wijnkast niet gecentreerd is. Zo heb je op de twee meest linkse kasten na allemaal deuren van 60cm.
De ruimte die je overhoudt, kun je links en rechts verdelen. Dat is 7.35 min 6.56 (of 6.64 als je de ruimte tussen de ovenkasten nodig hebt), dus links 20 en rechts 59 (51). (Of minder als je het deel tussen de twee blokken groter maakt). Ik weet niet precies hoe dat dan met je stalen deur uitkomt, maar ik denk dat het mooier is als die niet te dicht op de keuken zit.
Als je deze verdeling aanhoudt, komt de zijkant van het eerste blok op 3.48m van de gevel. De zijkant van je eiland komt nu op 3.28.
Voor het eiland zelf zou je dan nog kunnen overwegen om niet met 80-90-80 te werken en 5x50 aan andere zijden, maar met 2x120 aan beide kanten. Dan heb je overal (behalve de pocketkast) eenheden die binnen de reeks 60-90-120-180 vallen.
Ik denk dat je zo niet de nadruk legt op de brede witte delen tussen de kastenblokken, maar meer op de fijne belijning in de zijkanten daarvan, en die lijnen dan mooi met je eiland. Zo krijg je dat minimalistische meer terug.
Verder is het natuurlijk zo dat je met deze renders goed het verschil ziet, maar in de praktijk zie je dat amper, omdat je niet vanuit die kant komt aanlopen, terwijl je wel de zijkant van je eiland in het oog hebt. Dat komt wel mooi terug in de werkruimte aan de wand. Wat dat betreft denk ik dat die ook mooier in het oog springen zonder de witte vlakken tussen de kasten.
Ben erg benieuwd wat het gaat worden!
@Agent 47 Mooi plan en ook ik denk dat je geen last zult hebben van uitstekende grepen iod.
Je hebt wel weinig werkruimte, vind ik. En er een schiereiland van maken? Dan kun je die 90 cm bij je blad betrekken. 30 cm kastje naast je kookplaat en 60 cm extra tussen je spoel en kookplaat ( dan heb je totaal 120 cm ruimte) Dat werkt veel prettiger.
Je hebt wel weinig werkruimte, vind ik. En er een schiereiland van maken? Dan kun je die 90 cm bij je blad betrekken. 30 cm kastje naast je kookplaat en 60 cm extra tussen je spoel en kookplaat ( dan heb je totaal 120 cm ruimte) Dat werkt veel prettiger.
Wat super dat je zo meedenkt, dankjewel!Toke_gt schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:49:
[...]
Nog even goed naar je tekening gekeken. De tussenruimte is nu steeds 20 cm. De 23,8 is inclusief de zijwanden van 1,9 elk.
Wat me verder opvalt is dat de delen niet gelijk zijn ten opzichte van elkaar, en ook niet ten opzichte van het eiland. Je hebt kasten van 50-60-70-80-90. Bij de kast met ovens zit er ruimte tussen de kasten, bij de andere kasten is dat niet zo. Dat zou ik allemaal meer gelijk trekken, om meer eenheid te creëren (ook in het lijnenspel).
Verder heb ik nog een beetje gespeeld met die tussenruimte. Ik weet niet of je bewust voor het beeld van vier kastenblokken hebt gekozen, maar je zou er ook twee blokken van kunnen maken. Je krijgt dan bijvoorbeeld links een blok met twee hoge kasten en een open ruimte met drie kasten en rechts een blok met drie hoge kasten en een open ruimte met twee kasten. Tussen die twee blokken kun je juist wel die 20-30 cm open ruimte aanhouden. Inclusief de extra zijwanden krijg je dan 4-70-70-180-4-20-4-180-60-60-4 (incl wijnkast). Volgens mij is het dan ook minder storend als wijnkast niet gecentreerd is. Zo heb je op de twee meest linkse kasten na allemaal deuren van 60cm.
De ruimte die je overhoudt, kun je links en rechts verdelen. Dat is 7.35 min 6.56 (of 6.64 als je de ruimte tussen de ovenkasten nodig hebt), dus links 20 en rechts 59 (51). (Of minder als je het deel tussen de twee blokken groter maakt). Ik weet niet precies hoe dat dan met je stalen deur uitkomt, maar ik denk dat het mooier is als die niet te dicht op de keuken zit.
Als je deze verdeling aanhoudt, komt de zijkant van het eerste blok op 3.48m van de gevel. De zijkant van je eiland komt nu op 3.28.
Voor het eiland zelf zou je dan nog kunnen overwegen om niet met 80-90-80 te werken en 5x50 aan andere zijden, maar met 2x120 aan beide kanten. Dan heb je overal (behalve de pocketkast) eenheden die binnen de reeks 60-90-120-180 vallen.
Ik denk dat je zo niet de nadruk legt op de brede witte delen tussen de kastenblokken, maar meer op de fijne belijning in de zijkanten daarvan, en die lijnen dan mooi met je eiland. Zo krijg je dat minimalistische meer terug.
Verder is het natuurlijk zo dat je met deze renders goed het verschil ziet, maar in de praktijk zie je dat amper, omdat je niet vanuit die kant komt aanlopen, terwijl je wel de zijkant van je eiland in het oog hebt. Dat komt wel mooi terug in de werkruimte aan de wand. Wat dat betreft denk ik dat die ook mooier in het oog springen zonder de witte vlakken tussen de kasten.
Ben erg benieuwd wat het gaat worden!
Ik ga straks eens proberen of ik dit een beetje op papier kan schetsten, ben ik niet zo goed in maar ik vind het een beetje lastig om het zo voor me te zien.
Kan wel zien dat ik er geen verstand van heb, aangezien ik ook niet door had dat de tussenruimtes 20 ipv 23.8 zijn en het was me eigenlijk ook niet zo opgevallen dat er zoveel verschillende maten zijn gebruikt🙈
Mochten we toch bij het ontwerp blijven, dan zou ik nog wel het blok met de ovens gelijk kunnen maken. Nu is er ruimte tussen omdat het geadviseerd werd om daar met greeplijsten te werken vanwege de koelkast. Grepen erop vinden we niet zo mooi, misschien dan overstappen op servo drive?
Het eiland op 2 x 120 doen lijkt me mooi! Maar dan de kookplaat naar de raamkant toe verplaatsen, zodat je dan nog iets van bijna 20 cm blad naast kookplaat rechts hebt?
Misschien kan ik later vandaag nog een globaal schetsje voor je maken. Ik heb er ook geen verstand van hoor, vind het gewoon leuk om mee te denken over ontwerpen die mooi en praktisch zijn. Pas toen jij aangaf dat het naar 7.35 moest, ben ik naar de maten gaan kijken en viel het me op.Huisje1 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 15:51:
[...]
Wat super dat je zo meedenkt, dankjewel!
Ik ga straks eens proberen of ik dit een beetje op papier kan schetsten, ben ik niet zo goed in maar ik vind het een beetje lastig om het zo voor me te zien.
Kan wel zien dat ik er geen verstand van heb, aangezien ik ook niet door had dat de tussenruimtes 20 ipv 23.8 zijn en het was me eigenlijk ook niet zo opgevallen dat er zoveel verschillende maten zijn gebruikt🙈
Mochten we toch bij het ontwerp blijven, dan zou ik nog wel het blok met de ovens gelijk kunnen maken. Nu is er ruimte tussen omdat het geadviseerd werd om daar met greeplijsten te werken vanwege de koelkast. Grepen erop vinden we niet zo mooi, misschien dan overstappen op servo drive?
Het eiland op 2 x 120 doen lijkt me mooi! Maar dan de kookplaat naar de raamkant toe verplaatsen, zodat je dan nog iets van bijna 20 cm blad naast kookplaat rechts hebt?
Ik snap de greeplijsten, maar die zou ik dan ook in de pocketkasten doen (of zitten ze daar al in, maar zie je dat niet op de render?) . Dan heb je ze bij alle lange deuren.
En ik zou idd kookplaat naar het raam opschuiven, maar dat is omdat ik graag links van de kookplaat werk. Ik zou dat in een showroom even uitproberen, bedenkend dat je de spoelbak achter je hebt. Wat is voor jou dan een logisch draai om met een pannetje pasta van kookplaat naar spoelbak te bewegen. (Ik ben rechtshandig, dus werk het liefst rechtsom).
BedanktSwinta schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:58:
@Agent 47 Mooi plan en ook ik denk dat je geen last zult hebben van uitstekende grepen iod.
Mja, daar zit ik dus ook mee. Daarmee dat ik hier wou polsen naar gebruikers met dergelijk eiland en werkruimte.
Ben persoonlijk geen fan van schiereiland (tenzij het niet anders kan). Je moet constant rond om in de berging te geraken of aan de koelkast. De symmetrie vervalt dan ook met die mdf omkasting.
Spoel in de nis bij kastenwand en enkel kookplaat in het eiland, maar dan heb ik weer hetzelfde voor als huidige keuken, enkel omgedraaid
Spoel en vaat omwisselen geeft wel extra werkvlak (zoals @orf heeft en al bij verschillende andere keukens gezien). Er is dan gewoon niet meteen plek om boodschappen te zetten en in de koelkast te stoppen...
Ach, misschien moet ik mij daar gewoon bij neerleggen en voor die optie gaan.
Het wordt sowieso al een mooie upgrade tov huidige keuken!
Wat leuk dat je dat wil doen, dankjewel!Toke_gt schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:19:
[...]
Misschien kan ik later vandaag nog een globaal schetsje voor je maken. Ik heb er ook geen verstand van hoor, vind het gewoon leuk om mee te denken over ontwerpen die mooi en praktisch zijn. Pas toen jij aangaf dat het naar 7.35 moest, ben ik naar de maten gaan kijken en viel het me op.
Ik snap de greeplijsten, maar die zou ik dan ook in de pocketkasten doen (of zitten ze daar al in, maar zie je dat niet op de render?) . Dan heb je ze bij alle lange deuren.
En ik zou idd kookplaat naar het raam opschuiven, maar dat is omdat ik graag links van de kookplaat werk. Ik zou dat in een showroom even uitproberen, bedenkend dat je de spoelbak achter je hebt. Wat is voor jou dan een logisch draai om met een pannetje pasta van kookplaat naar spoelbak te bewegen. (Ik ben rechtshandig, dus werk het liefst rechtsom).
De pocketkast kon, volgens mij, alleen zo worden uitgevoerd. Ga ik nog even navragen. De servo drive op koelkast is mooi maar of het ook echt praktisch is, daar zijn de meningen ook weer over verdeeld. Zo in de showroom denk ik al gauw zo van dat went wel, maar ja daar doe je het 2 of 3 keer open.
De kookplaat verplaatsen zou ik wel prima vinden, hoewel aan twee kanten werkruimte ook niet verkeerd is. Je krijgt dan wel een mooi groot werkblad aaneengesloten. Ik ben linkshandig maar in de wereld van de rechtshandigen raak je wel gewend aan “andersom” werken😜. Dat maakt me echt niks uit. Wat misschien wel een minpuntje is… de kast onder de kookplaat werd hier geadviseerd om zo klein mogelijk te kiezen. Dit vanwege het ruimteverlies door de Bora.
Wat komt er dan op de pocketkast? Servodrive zou ik ook geen fan van zijn. Eerlijk gezegd denk ik dat het op de render nadrukkelijker aanwezig is dan IRL.Huisje1 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:03:
[...]
De pocketkast kon, volgens mij, alleen zo worden uitgevoerd.
Maar als je dan toch kunt kiezen….Ik ben linkshandig maar in de wereld van de rechtshandigen raak je wel gewend aan “andersom” werken😜. Dat maakt me echt niks uit.
Bij bijna iedereen hier op het forum zou ik dat ook zeggen. Maar… Je hebt een keukenwand van 7 meter met kasten en ruimte!!! Dan maakt 1 halve la minder niks uit. Mogelijk kun je iets creëren met een la-in-een-la, waarbij het in die la maar voor een deel is. Of twee korte lades aan de zijkanten (handig voor kruidenWat misschien wel een minpuntje is… de kast onder de kookplaat werd hier geadviseerd om zo klein mogelijk te kiezen. Dit vanwege het ruimteverlies door de Bora.
Wij zijn opzoek naar een ander aanrechtblad, ik ben via Google het bedrijf Aanrechtfabriek uit Leek tegen gekomen zijn er mensen hier die ervaring heeft met deze partij?
Dat is waar ik mag niet klagen over ruimte 😉Toke_gt schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 17:16:
[...]
Wat komt er dan op de pocketkast? Servodrive zou ik ook geen fan van zijn. Eerlijk gezegd denk ik dat het op de render nadrukkelijker aanwezig is dan IRL.
Dat is of servodrive of tip on oid. Op zich vind ik dat voor de pocketkast geen probleem, die doe je open als je gaat koken en verder komen er geen spullen in die je de hele dag door nodig hebt.
[...]
Maar als je dan toch kunt kiezen….
Voor mij maakt het echt niet uit. Ik ben daar zo aan gewend. Denk dat ik me meer moet afvragen of één groot werkblad handiger/mooier is dan aan weerszijden een kleiner stuk. De verdeling van de lades in het eiland is denk ik ook niet heel erg storend als het wel 80-90-80 is. aan die kant. De deurtjes aan de eettafel zijde gaan meer opvallen.
[...]
Bij bijna iedereen hier op het forum zou ik dat ook zeggen. Maar… Je hebt een keukenwand van 7 meter met kasten en ruimte!!! Dan maakt 1 halve la minder niks uit. Mogelijk kun je iets creëren met een la-in-een-la, waarbij het in die la maar voor een deel is. Of twee korte lades aan de zijkanten (handig voor kruiden)
Zoiets bedoelde ik. (Waarbij de wanden van je open kasten net zo dik zijn als het blad en wanden van je eiland)
:strip_exif()/f/image/O0uhscS5XnsYcswaPUp8Hvpx.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: foto nabewerkt en wijnkast verplaatst
En: nu ik het zo zie, denk ik dat 120 laden aan de tafelkant van het eiland niet zo mooi utikomt. Maar ik zou daar dan wel voor 4x60 kiezen. Lijnt mooi met de kasten op de achtergrond en is wat functoneler dan 5x50. Daarin kunnen geen twee borden naast elkaar.
[ Voor 40% gewijzigd door Toke_gt op 31-10-2021 20:08 ]
Als we overstappen naar 120 aan de lade kant en de kookplaat rechts plaatsen dan zou 4x 60 kunnen. Als de kookplaat in het midden blijft dan denk ik dat we beter op 250 kunnen blijven, want voor de Bora is 90 nodig en dan zouden met 240 komen op kasten van 75.Toke_gt schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 19:43:
[...]
Zoiets bedoelde ik. (Waarbij de wanden van je open kasten net zo dik zijn als het blad en wanden van je eiland)
[Afbeelding]
Super gedaan zeg, dank! Ziet er ook heel goed uit zo. Dit wordt nog even heel goed vergelijken en overleggen hier :-)
Edit: foto nabewerkt en wijnkast verplaatst
En: nu ik het zo zie, denk ik dat 120 laden aan de
tafelkant van het eiland niet zo mooi utikomt. Maar ik zou daar dan wel voor 4x60 kiezen. Lijnt mooi met de kasten op de achtergrond en is wat functoneler dan 5x50. Daarin kunnen geen twee borden naast elkaar.
De kasten zijn nu getekend op 100-50-100 denk ik.
Nogmaals bedankt!
Bij Tristar kunnen ze die lades precies op maat maken indien nodig.Huisje1 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:50:
[...]
Als we overstappen naar 120 aan de lade kant en de kookplaat rechts plaatsen dan zou 4x 60 kunnen. Als de kookplaat in het midden blijft dan denk ik dat we beter op 250 kunnen blijven, want voor de Bora is 90 nodig en dan zouden met 240 komen op kasten van 75.
De kasten zijn nu getekend op 100-50-100 denk ik.
Nogmaals bedankt!
O ja, dat kan natuurlijk ook nog! Dan maar beter 4 x60 doen en aan de andere zijde de afweging gaan maken voor kookplaat rechts of midden. Dan zijn we iig uit de keus voor het eilandSquareOne schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:56:
[...]
Bij Tristar kunnen ze die lades precies op maat maken indien nodig.
Vaatwasser en spoelen naar de nis, korter eiland. Ik weet niet wat je bedacht had in die nis te gaan doen, maar je zult er waarschijnlijk niet staan snijden, misschien voor een koffiemachine en wat grotere apparaten?Agent 47 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:51:
[...]
Hieronder het grondplan.
Eerst had ik de Bora in een 120cm lade, dan heb je automatisch meer werkruimte aan de rand, maar je verliest heel wat lade. 87cm tot spoel.
Als ik de Bora in een lade van 90cm op de zijkant zet, is er maar 8,8cm rand. 102cm tot spoel.
Als ik het omdraai en een 30cm lade aan de rand zet, dan heb ik 38,9cm tot de rand. Maar dan maar 72cm tussen Bora en spoel.
[Afbeelding]
[...]
Staat je spoelbak aan de andere rand?
Je hebt 120cm doorgang, dat is echt wel een groot verschil.
Als ik het eiland verklein naar 275cm dan heb ik 102,5cm doorgang. Bij een eiland van 304cm is dat dan 88cm zoals je kan zien op bovenstaand plannetje.
PS: de tafel van 240x100cm is er nog niet, koop ik pas later.
88cm doorloop is ongeveer een deur sponning, dat gaat je echt tegenstaan
Bericht hierboven
Dat ligt er net aan. Wij hebben tussen onze kastenwand en eiland dat er haaks op staat (130 cm breedte van het eiland) een doorloop van 84 cm tussen eiland en nis. Ondanks dat wij aan de ene kant van het eiland spoelen en aan de andere kant koken en deze doorloop veelvuldig gebruiken, hebben we geen enkel probleem met deze doorloop. Sterker nog hij voelt voor ons heel goed aan en dat terwijl ik zeker niet de smalste ben in huis.Floor-is schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:37:
[...]
Vaatwasser en spoelen naar de nis, korter eiland. Ik weet niet wat je bedacht had in die nis te gaan doen, maar je zult er waarschijnlijk niet staan snijden, misschien voor een koffiemachine en wat grotere apparaten?
Misschien door de relatief korte afstand (130cm) waarvoor de doorloop is, maar ik ben blij dat we niet de eerder geadviseerde 110 cm hebben aangehouden. Dat had veel te ruim aangevoeld.
Mijn advies zou zijn om de opstelling na te bootsen. Bijvoorbeeld in een schuur of de huidige woonkamer. Een paar verhuisdozen vouwen en op elkaar zetten om het eiland na te bootsen (denk aan de juiste hoogte!) en loop er eens een paar keer doorheen met je partner. Je moet het zien, voelen, nadoen om een goed idee te krijgen.ONWdolf schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:43:
[...]
Dat ligt er net aan. Wij hebben tussen onze kastenwand en eiland dat er haaks op staat (130 cm breedte van het eiland) een doorloop van 84 cm tussen eiland en nis. Ondanks dat wij aan de ene kant van het eiland spoelen en aan de andere kant koken en deze doorloop veelvuldig gebruiken, hebben we geen enkel probleem met deze doorloop. Sterker nog hij voelt voor ons heel goed aan en dat terwijl ik zeker niet de smalste ben in huis.
Misschien door de relatief korte afstand (130cm) waarvoor de doorloop is, maar ik ben blij dat we niet de eerder geadviseerde 110 cm hebben aangehouden. Dat had veel te ruim aangevoeld.
Ik overweeg zelf om ons eiland lang te maken, we hebben fiks ruimte omdat deze in een langwerpige ruimte komt, zal zo proberen een plaatje te posten
Bericht hierboven
Tussen 2 lage kasten lopen en een lage kast en een muur is wel een verschil natuurlijk. Maar ook als je eiland groot is, ziet een smalle doorgang er veel smaller uit dan bij een kleiner eiland.ONWdolf schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:43:
[...]
Dat ligt er net aan. Wij hebben tussen onze kastenwand en eiland dat er haaks op staat (130 cm breedte van het eiland) een doorloop van 84 cm tussen eiland en nis. Ondanks dat wij aan de ene kant van het eiland spoelen en aan de andere kant koken en deze doorloop veelvuldig gebruiken, hebben we geen enkel probleem met deze doorloop. Sterker nog hij voelt voor ons heel goed aan en dat terwijl ik zeker niet de smalste ben in huis.
Wow, die Panoramaview is geweldig! Ondersteunt zelfs VR!Shwan schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 12:38:
[...]
Even een update:
We zijn gisteren bij een andere zaak geweest die lokaal heel erg bekend is om de kwaliteit en service. We hadden hier een heel goed gevoel bij. De opstelling is redelijk hetzelfde gebleven, behalve:
- Wasbak en kookplaat naast elkaar
- Blad loopt door ipv blad-op-blad en dan van hetzelfde materiaal
- Kasten zijn van standaard formaat ipv op maat; hierdoor dikkere ombouw wel
- Zijn keuze voor oven links en rechts van de nis; echter ik denk dat mijn voorkeur voor eerdere design gaat
- We hebben gekozen voor een grote koelkast en vriezer in de gehele lengte vd kast, ik denk dat het mooier staat naast elkaar en evt. met grepen
- Wijnklimaatkast van Liebherr (kan nog wijzigen want erg duur denk ik) in het midden ipv links.
- Blad door laten lopen in de nis
- Een Bora kookplaat ipv siemens
In een korte tijd (totaal 2 uur) heeft hij een tekening kunnen maken, die niet geheel klopt qua kleuren. Kastenwand zou ik namelijk zwart laten en de verhoudingen zien er wat apart uit. Ook mist het de planken in de nis en de koof boven het eiland.
Hieronder een screenshot, maar als je op de link klikt heb je een panorama view (is dit nieuw?)
[Afbeelding]
Panoramaview
Ik denk dat de opstelling aardig klopt, de prijs gaat enorm van het blad afhangen. Ze werken met Kemie en ik denk dat we daar het beste een afspraak kunnen maken om een blad uit te zoeken. Hij gaat nog achter de prijs aan, maar zat rond de ~30.000 euro.
Hoor graag van jullie wat jullie denken.
Kijk voor de wijnkoeling ook naar de net gepresenteerde Siemens die hier al voorbij is gekomen. Die zal vast goedkoper zijn dan de Liebherr.
Ik vermoed zo dat de pocketkasten push to open zijn. Als die met greeplijsten zouden zijn uitgevoerd dan zou je er twee tegen elkaar in het midden moeten hebben, lijkt met niet echt mooi.Toke_gt schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:19:
[...]
Misschien kan ik later vandaag nog een globaal schetsje voor je maken. Ik heb er ook geen verstand van hoor, vind het gewoon leuk om mee te denken over ontwerpen die mooi en praktisch zijn. Pas toen jij aangaf dat het naar 7.35 moest, ben ik naar de maten gaan kijken en viel het me op.
Experts, een korte vraag: staan de kasten van een hacker systemat (bij een blad van 60 diep) nog een paar cm van de wand af ? Ik lees dat de kasten 56 cm diep zijn (zonder front).. blijft er dan nog 1-2 cm over voor eventueel elektra dat daar achter kan lopen ?
Er zit sowieso ruimte achter de kast. De zijwanden lopen verder door dan het achterpaneel zeg maar. In de post van mijn keuken kun je dat zien. Moet ook wel, want waar gaat anders de stroom van je oven/magnetron/koelkast naartoe als die stekker aan de achterkant van het apparaat zit? Die worden vaak in de plint in een stopcontact geplaatst.knights16 schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:45:
Experts, een korte vraag: staan de kasten van een hacker systemat (bij een blad van 60 diep) nog een paar cm van de wand af ? Ik lees dat de kasten 56 cm diep zijn (zonder front).. blijft er dan nog 1-2 cm over voor eventueel elektra dat daar achter kan lopen ?
Ik vermoedde al zoiets, dank voor de bevestiging.lizard87 schreef op maandag 1 november 2021 @ 12:32:
[...]
Er zit sowieso ruimte achter de kast. De zijwanden lopen verder door dan het achterpaneel zeg maar. In de post van mijn keuken kun je dat zien. Moet ook wel, want waar gaat anders de stroom van je oven/magnetron/koelkast naartoe als die stekker aan de achterkant van het apparaat zit? Die worden vaak in de plint in een stopcontact geplaatst.
Dit klopt, het is idd push to openLaTiNo156 schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:37:
[...]
Ik vermoed zo dat de pocketkasten push to open zijn. Als die met greeplijsten zouden zijn uitgevoerd dan zou je er twee tegen elkaar in het midden moeten hebben, lijkt met niet echt mooi.
@Agent 47 ik zie bij je eiland opstelling dat je de Bora op het uiteinde van het eiland heb zitten. Ik weet niet of je wel eens vlees en dergelijke bakt, maar het spettert altijd en zo kun je de vloer na het koken ook nog eens schoon maken.Bij een kookplaat dien je eigenlijk links en rechts wat aanrecht te hebben.
Heb je natuurlijk alleen last van als je aan 2 kanten van de plaat gaat bakken. Anders zet je de pan die geen vet bevat aan de zijkant en de pan met vlees in het midden, waardoor je dus spettert op je eiland. Kookplaat op de rand van je eiland is eigenlijk alleen een probleem voor als je daar langs wil lopen. Zeker als de doorgang minder dan 90 cm is, kan je die eigenlijk niet veilig gebruiken als je aan het koken bent.sunnybird schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:50:
@Agent 47 ik zie bij je eiland opstelling dat je de Bora op het uiteinde van het eiland heb zitten. Ik weet niet of je wel eens vlees en dergelijke bakt, maar het spettert altijd en zo kun je de vloer na het koken ook nog eens schoon maken.Bij een kookplaat dien je eigenlijk links en rechts wat aanrecht te hebben.
Goedenavond,
De afgelopen tijd verschillende topics meegelezen op Tweakers. Nu heb ik eindelijk ook iets om te posten. Wij hebben namelijk gisteren een offerte laten opstellen voor een Nobillia keuken. Het gaat om een opstelling met een schiereiland waar een kookplaat in verwerkt zit en een wandkast waar de rest in zit verwerkt. Zie hieronder een lijst met de belangrijkste items:
Kasten
- Darro-961 front (fingerprint proof grafiet zwart)
- Schiereiland 2.10m lang en 1.20m breed (60cm-90cm-60cm)
- Wandkast 3.00m (5x 60cm)
- Opzetgreep aan de wandkasten
- Greeploos keukeneiland, waarvan 4 lades en 4 kasten
Apparatuur
- Bora Pure (PURU)
- Siemens IQ700 oven (zwart, volgens mij hetzelfde als black steel??)
- Siemens IQ700 magnetron (black steel)
- Siemens IQ300 vaatwasser
- Siemens IQ100 koel-vriescombinatie
- Quooker Flex zwart (3 liter boiler)
Werkblad
- Composiet werkblad 2cm Calacatta Milano gepolijst https://primestones.com/portfolio/calacatta-milano/
- Zwart spoelbak
Prijs inclusief montage:
€16.500,00
1 meter loopruimte naast het eiland en tussen wandkast en het eiland.
:strip_exif()/f/image/D60de4whk9yfc3QxKx8lrWhw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Do4n0A39DU1Vcu9Vzd1DvWqd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/648brXcKQcIhVZ15LUV1OK61.jpg?f=fotoalbum_large)
Naar mijn idee best een goede prijs, maar ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Hieronder de foto van de opstelling. Deze is helaas niet helemaal correct, de kookplaat komt in het midden van het eiland en het eiland wordt 10cm langer tov de foto. Ook heb ik geen juiste schematische tekening, dus die upload ik niet mee.
Zeer benieuwd naar jullie reactie!
De afgelopen tijd verschillende topics meegelezen op Tweakers. Nu heb ik eindelijk ook iets om te posten. Wij hebben namelijk gisteren een offerte laten opstellen voor een Nobillia keuken. Het gaat om een opstelling met een schiereiland waar een kookplaat in verwerkt zit en een wandkast waar de rest in zit verwerkt. Zie hieronder een lijst met de belangrijkste items:
Kasten
- Darro-961 front (fingerprint proof grafiet zwart)
- Schiereiland 2.10m lang en 1.20m breed (60cm-90cm-60cm)
- Wandkast 3.00m (5x 60cm)
- Opzetgreep aan de wandkasten
- Greeploos keukeneiland, waarvan 4 lades en 4 kasten
Apparatuur
- Bora Pure (PURU)
Werkblad
- Composiet werkblad 2cm Calacatta Milano gepolijst https://primestones.com/portfolio/calacatta-milano/
- Zwart spoelbak
Prijs inclusief montage:
€16.500,00
1 meter loopruimte naast het eiland en tussen wandkast en het eiland.
:strip_exif()/f/image/D60de4whk9yfc3QxKx8lrWhw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Do4n0A39DU1Vcu9Vzd1DvWqd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/648brXcKQcIhVZ15LUV1OK61.jpg?f=fotoalbum_large)
Naar mijn idee best een goede prijs, maar ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Hieronder de foto van de opstelling. Deze is helaas niet helemaal correct, de kookplaat komt in het midden van het eiland en het eiland wordt 10cm langer tov de foto. Ook heb ik geen juiste schematische tekening, dus die upload ik niet mee.
Zeer benieuwd naar jullie reactie!
Iemand hier ervaring met non-conformiteit oplossingen bij één van de dmg toko's?
situatie is als volgt.
Mijn ouders hebben een nieuwe keuken gekocht, hierbij aangegeven een stoom combi oven te willen die over een volledige stoom functie beschikt(alleen stoom op lage temperatuur).
Nu is de keuken net geïnstalleerd, en lijkt de oven alleen een stoomfunctie te hebben in combinatie met hete lucht. De website van het betreffende merk geeft aan(komt overeen met specificaties die de verkoper liet zien in zijn boek):
"100% stoom op lage temperatuur, of een combinatie van stoom en ovenwarmte. Ideaal voor geroosterde, gebakken, lichte en delicate gerechten."
Echter is dit niet te vinden in de bijgeleverde documentatie en/of het menu van de oven, de over lijkt dus niet over de functie te beschikken.
Nu is dit volgens mij non conformiteit en moet de verkoper met een passende oplossing komen, mijn ouders zijn echter inmiddels al helemaal klaar met de betreffende toko en verkoper en hebben mij gevraagd hier achter aan te gaan.
situatie is als volgt.
Mijn ouders hebben een nieuwe keuken gekocht, hierbij aangegeven een stoom combi oven te willen die over een volledige stoom functie beschikt(alleen stoom op lage temperatuur).
Nu is de keuken net geïnstalleerd, en lijkt de oven alleen een stoomfunctie te hebben in combinatie met hete lucht. De website van het betreffende merk geeft aan(komt overeen met specificaties die de verkoper liet zien in zijn boek):
"100% stoom op lage temperatuur, of een combinatie van stoom en ovenwarmte. Ideaal voor geroosterde, gebakken, lichte en delicate gerechten."
Echter is dit niet te vinden in de bijgeleverde documentatie en/of het menu van de oven, de over lijkt dus niet over de functie te beschikken.
Nu is dit volgens mij non conformiteit en moet de verkoper met een passende oplossing komen, mijn ouders zijn echter inmiddels al helemaal klaar met de betreffende toko en verkoper en hebben mij gevraagd hier achter aan te gaan.
@virish01 Als je een Siemens IQ100 koelvries hebt, dan heb je echt iets basics. Waarschijnlijk geen no frost, niet energiezuinig. Is dat oké of zoek je misschien net wat beters?
Lijkt me ook zeker een nette prijs, waar heb je de offerte laten maken?virish01 schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:34:
Goedenavond,
Zit wel wat verschil in apparatuur als je voor iq700 kookplaat en combi gaat en dan de koelvries maar 100.
Bij je keukeneiland gaf je aan 4 kasten en 4 lades, betekend dat je dan an de binnenkant allemaal kasten hebt? Wil je niet juist daar liever je lades? Lijkt me dat die kant meer gebruikt wordt en lades werken fijner.
@ONWdolf Wij hebben 96cm doorloop en alhoewel ik echt verliefd ben op m’n keuken had ik het ‘t liefst een 5 à 10cm groter gewild. Daar wordt je keuken optisch ook groter van! Was helaas geen optie, dan moesten er te grote consessies worden gedaan. Bij jou valt er nog wel wat te sleutelen aan de indeling denk ik…Floor-is schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:37:
[...]
Normaal staat er in de offerte een typeaanduiding, en dan kan je nakijken of die ook geleverd is.medal schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:32:
Iemand hier ervaring met non-conformiteit oplossingen bij één van de dmg toko's?
situatie is als volgt.
Dat de verkoper er allerhande eigenschappen aan toewijst is achteraf niet te bewijzen, en dat gebruik schijnt bij sommige verkopers nogal regelmatig voor te komen.
Een gevalletje…. verkoopkunst, en dan zelf niet nagekeken of je oven doet wat je verwacht?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Centraal in de nis? De nis is bedoeld voor koffiemachine en keukenrobot bvb. Of extra werkplek als ik aan het bakken ben.Floor-is schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:37:
[...]
Vaatwasser en spoelen naar de nis, korter eiland. Ik weet niet wat je bedacht had in die nis te gaan doen, maar je zult er waarschijnlijk niet staan snijden, misschien voor een koffiemachine en wat grotere apparaten?
Hoe groot zou je het eiland maken in deze ruimte? 275cm? Kookplaat dan ook centraal zeker?
Ik heb in huidige keuken een doorloop van 94cm. 88cm is maar 6cm minder en leek me nog wel oké.
Vangt de Bora dit niet op?sunnybird schreef op maandag 1 november 2021 @ 18:50:
Dan toch beter een lade van 30cm op de rand zodat de Bora meer naar links opschuift.
[ Voor 3% gewijzigd door Agent 47 op 01-11-2021 23:34 ]
De offerte hebben we laten opstellen bij een DMG winkel (geel/zwarte logo).Tjdgr schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:57:
[...]
Lijkt me ook zeker een nette prijs, waar heb je de offerte laten maken?
Zit wel wat verschil in apparatuur als je voor iq700 kookplaat en combi gaat en dan de koelvries maar 100.
Bij je keukeneiland gaf je aan 4 kasten en 4 lades, betekend dat je dan an de binnenkant allemaal kasten hebt? Wil je niet juist daar liever je lades? Lijkt me dat die kant meer gebruikt wordt en lades werken fijner.
Ik snap wat je bedoelt qua verschil in apparatuur (hoogste en laagste klasse), maar dit hebben we puur gedaan omdat we de meerwaarde niet zagen voor (volgens mij) 700 euro meer. Je krijgt bij de IQ500 home connect, noFrost ipv LowFrost en een betere groente/fruit la erbij. Het kan zijn dat we dit nog wel in de toekomst zullen veranderen. We zijn starters, dus voor ons een 1e keuken. Het is een nieuwbouwwoning dus het wordt een grote kostenpost
In het eiland zijn de twee uiterste kasten 60cm, dit zijn dan de kasten. Dit geldt voor zowel de 'binnenzijde' als de 'buitenzijde'. Het middelste gedeelte zijn kasten van 90cm en dit worden dan aan beide zijden lades.
Op deze manier hebben we het dachten we symmetrisch aan elke kant gehouden.
Het is wel fijn om suggesties te krijgen omdat we op dit gebied niet heel ervaren zijn.
Klopt wat je zegt. We hebben nu LowFrost ìpv noFrost. We hebben begrepen dat het niet zo heel erg veel uitmaakt, als je maar wel de vriezer goed dicht doet en niet te lang open houdt. Zelf twijfel ik ook hoor aangezien van alles de beste versie zou willen hebben.Alic3 schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:56:
@virish01 Als je een Siemens IQ100 koelvries hebt, dan heb je echt iets basics. Waarschijnlijk geen no frost, niet energiezuinig. Is dat oké of zoek je misschien net wat beters?

Wat energiezuinig betreft scheelt het echt bijna niks op jaarbasis, het zijn alleen energielabels voor de marketing. Wel heb je een luxer ogende koelkast met soft-close, home-connect, fruit/groente la waarbij het 2x langer vers blijft en glazen plateaus als je naar een IQ500 gaat.
De soft-close en glazen plateaus zie ik dan als echte meerwaarde.
Vaatwasser is prima, vanaf iq300 een RVS kuip.virish01 schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:34:
Apparatuur
- Bora Pure (PURU)
Zou de koelkast wel upgraden naar iq300 of hoger. No-frost, stuk zuiniger en stiller.
@virish01 ik heb een i100 serie koelkast/vriezer. De rest uit de i500 serie.
Het is maar een koelkast/vriezer. Echt niet dat een i500 zuiniger gaat zijn door wifi of een i700 met webcams.
Het is maar een koelkast/vriezer. Echt niet dat een i500 zuiniger gaat zijn door wifi of een i700 met webcams.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Wat jullie mooi vinden qua plek in de nis, ik zou een grote (55-60) spoelbak in de rechter 90cm zetten. Dan kan je rondom ruimte houden. Het je genoeg ruimte voor een fikse koffiemachine én je keukenrobot; tenzij je het volzet met vaat dan natuurlijk.Agent 47 schreef op maandag 1 november 2021 @ 23:05:
[...]
Centraal in de nis? De nis is bedoeld voor koffiemachine en keukenrobot bvb. Of extra werkplek als ik aan het bakken ben.
Hoe groot zou je het eiland maken in deze ruimte? 275cm? Kookplaat dan ook centraal zeker?
Ik heb in huidige keuken een doorloop van 94cm. 88cm is maar 6cm minder en leek me nog wel oké.
Voordeel hiervan is ook dat je meer dan genoeg werkruimte hebt om niet naar de nis te hoeven uitwijken. Als je een setje stopcontacten in het eiland verwerkt, kan je ook je keukenrobot en een (staaf)mixer of sous-vide unit aansluiten op het eiland. Rondom de kookplaat genoeg ruimte voor afleggen en spetteren houden en niet tegenover het water plaatsen, dan zit je denk ik gebakken
Om tot een goed keukenontwerp te komen moet je ook bepalen waar de keuken komt, hoe die ruimte er uit gaat zien. De huidige keuken zit op de afbeelding linksboven in de hoek, we hebben onze eisen en wensen helder en kunnen dus tekenen gaan.
Eisen/wensen: lang eiland (minimaal 270), manshoge koel- en vrieskast, stoomoven(, magnetron optioneel), quooker flex, puxu, vaatwasser met zeolith, werkblad Calacutta Gold/dekton Opera of die nieuwe marmerlook variant. Geen zwarte kasten, wel hout en donkergroen of een andere meer tijdloze kleur.
We hebben indelingen gemaakt waarbij:
• De gehele linker(voor)zijde van het huis (kantoor, hal, toilet) een grote keuken worden zou. Maar verplaatsen van het toilet, de CV en daarmee de verdeler voor vloerverwarming is te kostbaar.
• Een eiland wordt geplaatst achterin het huis, in de breedte, met behoud van de huidige ruimte van ~3,3x3,9m. Bij binnenkomst zou je dan tegen het eiland aanlopen, met de tafel naast de hal aan de voorzijde van het huis; daar moest dan ook de kastenwand voor de keuken en dat zien we niet zitten. <- gaan we wellicht toch doen!
• De kastenwand tegen de muur naast de serre wordt gezet, met parallel hieraan een eiland. Hierbij twee variaties over waar/hoe we de tafel zouden neerzetten. Ding is dat je dan echt een enorme keuken maakt en weinig ruimte houdt voor de woonkamer. Die moet je dan splitsen naar de serre en de oude ruimte van de keuken.
We zijn hierop uitgekomen vooralsnog, waarbij we het eiland alles tussen 270 en 400cm zouden kunnen maken ongeveer
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7FSlvIeNuUUofsAytCV5I4oP.jpg?f=user_large)
[ Voor 45% gewijzigd door Floor-is op 25-11-2021 12:40 ]
Bericht hierboven
Uhm, wat is de logica daar achter? De zuinigheid wordt bepaald door de componenten waarmee de koelkast in elkaar is gezet. Het is niet de wifi, webcams of whatever wat de zuinigheid bepaald maar het koelsysteem. Idemdito voor het geluid dat de kk produceert.franssie schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 01:31:
@virish01 ik heb een i100 serie koelkast/vriezer. De rest uit de i500 serie.
Van de Siemens site geplukt
Het gaat om 293 Kwh vs 229 Kwh per jaar, en 39 vs 35 Db, of het je dat waard is is up to you.iQ300 inbouw koel-vriesapparatuur
De iQ300 inbouwkoelkasten en -vriezers zijn ten opzichte van de iQ100 modellen een stuk energiezuiniger. Vochtafzetting in de vriezer leidt namelijk niet meer tot een dikke ijslaag waardoor deze efficiënt zijn werk blijft doen. Hierdoor is ontdooien helemaal niet meer nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door LaTiNo156 op 02-11-2021 09:36 ]
De indeling voelt al erg natuurlijk! Wat een bak ruimte man....Floor-is schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 08:19:
[...]
We zijn hierop uitgekomen vooralsnog, waarbij we het eiland alles tussen 270 en 400cm zouden kunnen maken ongeveerHet spoelen staat niet bepaald vast waar het nu is ingetekend overigens.
[Afbeelding]
Misschien niet geheel wat jullie willen, maar, wat als je de woonkamer en keuken wisselt? Dan blijft deze een centrale rol in het huis vervullen. Door het verlengen van de wand tussen hal en keuken creeër je een langere zijde voor de kastenwand en behoud je 100% van de lichtinval van het raam links in de nieuwgetekende woonkamer. Eiland er tussen met een Tv aan de wand.
Woonkamer met een grote L bank + feauteul, openslaande deuren naar de tuin en een prachtige haard ernaast. De indeling van de banken moet natuurlijk anders (gedraaid) maar dat vogelen jullie wel uit.
Tot slot, zo'n mooie ruimte vraagt ook een mooie lange(re) eettafel.
Even wat gefrutseld:
:strip_exif()/f/image/WUcwN5VPOVMD58tFX8sm1VU3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door herofruit op 02-11-2021 11:20 ]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
@Floor-is welke tool hebben jullie gebruikt voor de tekening? Ik ga er ook mee aan de slag om een beetje goed te krijgen waar mijn lichtpunten moeten staan.
Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1