Silly1977 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 00:14:
We zijn al een tijdje bezig om onze droomkeuken samen te stellen. Nieuw in deze wereld, maar al wel veel gelezen. Dank alvast voor het meedenken. De huidige keuken is aan de kopse kant van de woonkamer/keuken over de hele breedte. We willen graag heel wat anders. Nu hebben we het idee om de keuken als centrale plek van de woonkamer/keuken te maken, dus in het midden, tegenover het trapgat waar je binnen komt. Wel iets meer naar de eetkamer kant toe, zodat we aan de woonkamer iets meer ruimte hebben voor de zithoek. We willen graag een kookeiland 300x120 met daaraan een barretje voor 2 mensen en wanneer mogelijk 3, maar niet noodzakelijk en een hoge kasten achterwand. We hebben gekozen voor een zwarte keuken met een licht blad, maar willen het doorbreken door houten accenten toe te voegen. We hebben nu het idee om een los blad en planken in het midden toe te voegen van de hoge kasten als speels effect. Schuin naast het eiland is de planning om een ronde eettafel van 160cm te plaatsen. We willen vanaf het barretje het liefste kijken richting de kant waar het balkon (bij schuifpui) aan vast zit en de ramen rechts bovenin op de plattegrond ivm. het beste uitzicht. Ik heb in floorplanner een opzetje gemaakt van het idee wat we nu hebben en de consequenties voor de ruimte. Let niet op de kleuren, dit is puur voor het idee.
We hebben inmiddels verschillende gesprekken bij keukenleveranciers gehad. De ene verliep prettiger dan de andere. Ons plan wordt steeds concreter, maar we hebben nog een aantal beslispunten, waar we nog niet over uit zijn. Ook nog niet over bij wie we de keuken gaan bestellen. Willen jullie meedenken?
De offerte die ik meestuur is van Superkeukens van een Schuller keuken.
In de offerte staat als frontkleur L187U, maar dat moet L187M zijn.
Ik heb ook de tekening meegestuurd die we van Grando hebben als idee. Daar gingen we nog uit van planken in het midden van de hoge kasten tot aan de grond. Nu denken we toch aan het toevoegen van een lage kast met blad met een paar planken erboven.
- Wat denken jullie van de prijs? Als ik de apparaten online los koop ben ik goedkoper uit en ook het werkblad kan ik zelf goedkoper aanschaffen.
- Wat vinden jullie van de indeling? Ik zou graag wat meer laden willen, deze zitten nu alleen onder de kookplaat aan de achterkant van het kookeiland volgens mij. We hadden volgens mij ook in het lage deel in de achterwand laden bedacht, maar die zie ik niet terug in de offerte. Liefst zou ik de hele voorkant van het kookeiland ook laden willen, maar dan kom je niet uit met het bargedeelte. Tips?
- Ik zag in de offerte dat het werkblad (2cm dikte) bestaat uit 6mm opgedikt keramiek. Is dat goed of is dit te dun?
- Kleur van de greeplijsten?
- De planken in het middendeel tussen de hoge kastenwand? Hoe diep en dik zouden jullie deze planken maken? Gelijk lopend met de kastenwand of ondieper?
- De kleur van het “hout” zijn we ook nog niet over uit. Kleur van blad moeten we ook nog definitief kiezen, maar licht met ader lijkt ons wel mooi passen bij de donkere kasten. Vloer wordt wsch. een lichte visgraat pvc.
- We willen de kastenwand inbouwen in een koof. Twijfelen over de hele diepte of bv. tot de helft en dan de helft laten uitsteken.
- We horen verschillende verhalen over inbouw van de Bora. Ik vind vlakinbouw het mooiste ogen, maar dit wordt afgeraden omdat het wanneer hij stuk zou gaan moeilijk te vervangen zou zijn en de kans op scheuren van blad en kookplaat groot zou zijn. Hoe denken jullie hierover?
- We hebben ook een oriënterend gesprek bij Grando gehad. Daar zou het gaan om een Hacker Systemat keuken. Verkoper gaf aan uit te komen op 25 a 30k zonder plaatsen. Hier schrokken we toch wel van, ook al was dit nog zonder afdingen. Waar doen we beter aan Schuller van Superkeukens of Hacker Systemat van Grando?
- Verder nog tips of dingen waar we aan moeten denken?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]