Na maanden wachten op twee ovens, is mijn keuken nu eindelijk compleet. Daarom wil ik graag het eindresultaat met jullie delen. Ik heb de keuken eigenlijk sinds mei al in gebruik, met de oude oven van mijn vorige keuken.
Zo ziet het er nu uit:
Met zelfgemaakte ladeindelingen van eiken vloerdeeltjes:
Dat stopcontact heb ik gedaan omdat ik het hier zag van @MikeyMan. Dat vind ik ideaal werken met bijvoorbeeld een staafmixer in een pan.
Ik heb de keuken zelf samengesteld uit losse materialen. Daarbij wilde ik specifiek Fenix fronten en Blum Legrabox lades. Ik heb alles bij verschillende leveranciers besteld of op maat laten maken.
Dit zijn de specificaties:
Kasten | € 7.300 |
Apparatuur | € 9.500 |
Blad | € 4.800 |
Totaal | € 21.600 |
Kasten
Ik heb als basis IKEA kasten gebruikt. Die heb ik aangepast, zodat het maatwerk geworden is (kast onder de Bora is 90cm, twee lage kasten bij de kastenwand zijn 70cm), de diepte van de kasten aan de kamerzijde is 50cm. Ik heb alle kasten beplakt met Fenix kantenband en dat op maat gefreesd. Ik wilde geen passtukken, dus het is precies op maat tegen de wanden.
Bij de kastenwand heb ik één zijpaneel vervangen met een Fenix zijpaneel. De greeplijst heb ik los besteld, daarna laten poedercoaten in de juiste kleur en bovenop de onderkasten bevestigd.
De fronten en het zijpaneel van de koelkast heb ik op maat laten maken door Knoet (keukenfronten.com) in de kleur de Castoro Ottowa.
In de kasten zitten 22 Blum legrabox lades. In de meeste gevallen zijn dat binnenlades achter een deurtje. Voor afval heb ik een Hailo Euro Cargo 91L gebruikt met automatisch openingssysteem en bewegingssensor. De Blum legraboxen zijn op maat geleverd door Optimastore.
Apparatuur
Bora X Pure (puxa), inclusief ecotubes en muurrooster
Quooker Combi+ Flex RVS
Quooker zeeppomp
Siemens vriezer GI11VADE0
Siemens koelkast KI41RSDD0
Siemens vaatwasser SX65Z800BE
Siemens stoomoven CS856GNB7
Siemens combioven CM836GNB6
Blad
Dekton Kelya blad met twee stollen op het eiland, inclusief twee RVS spoelbakken en sparingen. Dit is ingemeten en geplaatst door de Keukenbladenfabriek.
Ik ben superblij met de keuken. Het was enorm veel werk om het helemaal zelf te bouwen, maar het is geworden wat ik voor ogen had en daar heb ik zo goed als geen consessies voor gedaan.
Een volgende keer zou ik een paar dingen anders doen:
- Ik zou dan toch kiezen voor een stoomoven met water- en afvoeraansluiting
- Aan de werkzijde van het eiland had ik dan voor meer directe lades gekozen in plaats van lades achter een deur. Esthetisch vind ik dit mooier, maar ik zou dan meer het gemak kiezen.
- In plaats van het Hailo afvalsysteem zou ik een volgende keer voor Blum kiezen. Hailo is duur, maar kwalitatief wel echt minder dan Blum Legra.