Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3 Overzicht

Pagina: 1 ... 239 240 241 Laatste
Acties:

• Peacefield78
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 14:57
Wij hebben op zolder een kastenwand met daarin de droger en de wasmachine, achter deuren. Die staan meestal open omdat er veel wordt gewassen en gedroogd, maar dat is daar geen probleem (voldoende ruimte). Blijft fijn om de droger en wasmachine uit het zicht te kunnen hebben als er bijvoorbeeld iemand komt logeren. Ziet er dan stuk fijner uit (logeerkamer ook boven).

• Impry
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 17:06

Impry

Rallymedia.nl

Ja, de wasmachine/droger komen in de bijkeuken, waar ook de achterdeur zit. En het meeste bezoek komt hier via de achterdeur, dus iets van een oplossing om het uit het zicht te krijgen zou mooi zijn.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• SquareOne
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
Impry schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:32:
[...]

[...]

Thanks beide. Maar wat me elke keer op valt is dat er dus nergens iets bedacht is om het witgoed uit zicht te houden. Ventileren louvredeurtjes niet voldoende?

Enige wat ik ben tegen gekomen is dit:
[Afbeelding]
Lijkt me vooral omhandig. Dan moet je elke keer twee deuren open zetten. Oké fraai is zo'n wasmachine niet echt, maar is dat in de bijkeuken / zolder / berging een probleem?

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Dan loop je elke keer tegen die deurtjes aan, heb je misschien ook wel weer een punt. :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online
Impry schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 09:29:
Dan loop je elke keer tegen die deurtjes aan, heb je misschien ook wel weer een punt. :)
Voor het behoud van je machines is het beter ze nooit helemaal dicht te doen. De lade en deuren open. Ik snap de wens om ze te verbergen, echter lijkt het me niet praktisch en verstandig. Daarnaast vind ik het echt niet storen om in een bijkeuken de machines te zien staan als deze een nette ombouw hebben. Daar is het immers een bijkeuken voor toch.

• c-nan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 15:45
Ladypurple schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:57:
[...]

Is er een reden voor 60 ladekasten?
Nieuwbouw of bestaand ivm de aansluitingen/ en de plek en mogelijkheden voor afzuiging. Hoe ga je koken/breedte, vaatwasser.
5cm kan hier al veel verschil in mogelijkheden geven, dus eigenlijk een keer meten en kijk of en hoe diep dat vensterbankje onder het raam de kamer in komt
Het gaat om nieuwbouw, dus even inmeten kan (nog) niet. Nee, 60 cm is uit de losse pols. Mogen ook andere maten zijn, maar met een vaatwasser zit je al snel vast aan 60cm, idem voor combioven. Vandaar :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inieminie
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 11:18
Bouwcontainer voor de deur dus morgen gaat het hier starten…. Gelukkig hebben we mooi weer wordt veel bbq denk ik ;)

• Ladypurple
  • Registratie: maart 2021
  • Nu online
Afzuiging van bsh of novy.

De planning was om een novy vision icm een plasmafilter te plaatsen. Daarvoor moet de vision het type afzuiging zijn met schacht, maar in deze schacht zit uiteraard geen ventilatie voor afvoer in de kamer en een ander passend type schacht is er niet.
Opnieuw dus de keuze een novy vision recirculatie met monoblock of een headfree van bsh waar wel een plasma achter kan. Speerpunten zijn met name het geluid in laagste stand ivm met het nalopen van de kap terwijl je aan tafel al een gesprek wil voeren.
Ik heb al tevreden reacties over de novy gehoord. Het discussiepunt over plasma zijn we ook wel uit, die gok durven we te nemen. Vraag is dus eigenlijk, wie heeft een bsh kap met plasma, welke ? En de prestaties en het geluid?
En om het nog lastiger te maken kom ik nu cleanair filter tegen :?

[Voor 4% gewijzigd door Ladypurple op 09-06-2021 14:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barry
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:56
mefjoew schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 08:26:
Als beloofd de definitieve tekening van onze keuken. We zijn erg blij met het eindresultaat, mede dankzij alle tips hier. Enige twijfel nu nog is de achterwand (vandaar twee tekeningen), maar daarover mag mijn vriendin beslissen :+ Greeplijsten zijn overigens meer koper dan goud, maar het tekenprogramma van onze leverancier kent wat beperkingen. Kleuren kloppen al met al redelijk zo, denken we.

[Afbeelding][Afbeelding]

Keller-keuken (Melamine trend collectie) met 'Metallic copper' greeplijsten en Dekker Dekton 8mm werkblad in kleur 'Kelya Satin'. Werkbladhoogte 96cm. Werkbladdiepte voor het muurtje dat je ziet is plm. 60cm, voorbij het muurtje wordt dat 80cm. Andere zijde (waar de hoge kasten komen) wordt 70cm diep.
Opstelling en apparatuur van links naar rechts:
  • Vaatwasser Neff S155EB800E
  • Quooker combi plus in kleur 'Messing patina' met daaronder RVS vlakinbouwspoelbak
  • Ladekast 120 met twee uittrekladen en 1 binnenlade voor bestek
  • Hoekpasstuk
  • Ladekast 100 met twee uittrekladen en 1 binnenlade (rommel-la is onmisbaar O-) )
    Daarboven Neff T68FS6RX2 inductiekookplaat (voor deze gekozen i.v.m. grotere flexzones voor pannen 28cm
    Daarboven Novy Pureline plafondunit in zwart
  • Ladekast 300 met twee uittrekladen, waarvan de bovenste met binnenlade halverwege zodat hier kruiden in gezet kunnen worden
  • Koelkast Liebherr IRBe 5120 plus
  • Hoge kast met daarin Neff B47FS22G0 combi-stoomoven en daaronder twee lades met touch-systeem
  • Hoge servieskast 50cm breed
  • Passtuk van plm. 8cm breed
***members only***
Ik moet toch weer even reageren..... En zal ook blijven posten als men maar ver weg blijft van offerteaanvragen e.d. :P

Ik vind de greeplijsten zoals ingetekend niet mooi. Dit kan veel netter. Ik heb maar beperkt ervaring met Keller, maar hebben zij bijvoorbeeld geen hoekpasstukken waarbij de greeplijst doorlopend is?

Waarom de linker verticale greeplijst aan de buitenkant? Vanwege de koelvriescombinatie en comfortabele draairichting neem ik aan? Maar dit ziet er toch niet uit? Ook de slordige afwisseling tussen deuren en ladekasten (waarbij de greeplijst dus wéér onderbroken wordt) is niet mooi. Dat het voor jou praktisch is, oke. Maar greeploze keukens zijn ALLEEN mooi als ALLES klopt.

Ik zou opnieuw beginnen :)

[Voor 7% gewijzigd door Barry op 09-06-2021 15:16]

Ik doe geen offertes meer via Tweakers. Ook aankopen van keukens is niet meer mogelijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:17
@Impry resultaat, nog een plintje en een dingetje en dan zijn ze klaar hier:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 09-06-2021 15:17]

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

GeeMoney schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:17:
***members only***
Mooi hoor d:)b
Zit er nog iets van versteviging oid voor het verhoogd plaatsen van de wasmachine/droger, die kunnen anders aardig gaan schudden.

• deurtje1
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:19
Wij zij ook bezig met de aanschaf van een keuken, ik schrok echter behoorlijk van de prijs.
Het gaat hierbij om een Rotpunkt keuken. Het ontwerp leek ons wel wat, vooral 1 wand met laden.

Lange wand is 4,5 m en de korte wand 3 m.
Hierin allemaal Bosch apparaten
inductie 80cm, PXV895DV5E
koelkast 178, KIR81AFE0
schuine wasemkap, DWK87CM65
vaatwasser, SMV6ZCX42N
2x stoomoven, HSG836NC1 (1 conventionele en 1 stoom was duurder dan 2x stoom)

Geen kraan, composiet werkblad verdiept tot 70cm.
Bewust gekozen voor geen geintegreerde afzuiging, liever gelijk lucht naar buiten.

Inclusief plaatsen, echter geen aansluitingen, stucwerk of aanpassingen in groepenkast of leidingwerk.
Meubels 12.000 (Greenline met HPL laklaminaat laden/deuren, kleur Kashmir. Kast weet ik niet, wel een laminaat, volgens mij melamine) alles greeploos.
Composiet werkblad 70cm diep 6.000
Apparatuur 5.000
Montage 2.600

[Voor 12% gewijzigd door deurtje1 op 09-06-2021 16:33]

• SquareOne
  • Nu online
deurtje1 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:29:
Wij zij ook bezig met de aanschaf van een keuken, ik schrok echter behoorlijk van de prijs.
Het gaat hierbij om een Rotpunkt keuken. Het ontwerp leek ons wel wat, vooral 1 wand met laden.

Hierin allemaal Bosch apparaten ( inductie 80cm, koelkast 140, schuine wasemkap, vaatwasser en 2x stoomoven (1 conventionele en 1 stoom was duurder dan 2x stoom)).
Inclusief plaatsen, echter geen aansluitingen, stucwerk of aanpassingen in groepenkast of leidingwerk.
Meubels 12.000
Blad 6.000
Apparatuur 5.000
Montage 2.600

[Afbeelding]
Mooie opstelling! Al zou ik voor die afzuigkap een alternatief overwegen: 1) kookplaat met geintegreerde afzuiging, 2) een novy die je in die koof bovenin wegwerkt (al zit dat wel erg hoog boven het aanrecht).
Welke prijsgroep fronten, blad, en apparatuur heb je exact. Anders valt er niks te zeggen over de prijs.

@mefjoew zie deze opstelling, deze oogt een stuk cleaner wat betreft lijnenspel.

[Voor 7% gewijzigd door SquareOne op 09-06-2021 15:39]

• mefjoew
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 13-06 13:06
SquareOne schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:38:
[...]

Mooie opstelling!
Welke prijsgroep fronten, blad, en apparatuur heb je exact. Anders valt er niks te zeggen over de prijs.

@mefjoew zie deze opstelling, deze oogt een stuk cleaner wat betreft lijnenspel.
Apparatuur heb ik vermeld toch, net als werkblad? Wat betreft fronten, zie hieronder:

Welke opstelling?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barry
deurtje1 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:29:

Hierin allemaal Bosch apparaten ( inductie 80cm, koelkast 140, schuine wasemkap, vaatwasser en 2x stoomoven (1 conventionele en 1 stoom was duurder dan 2x stoom)).
Meubels 12.000
Blad 6.000
Apparatuur 5.000
Montage 2.600

[Afbeelding]
Hele mooie opstelling, alles klopt.

Uit nieuwschierigheid: waarom geen Bora kookplaat?
Ga je de wandplanken ook echt uit keukenmateriaal laten leveren? Vaak is dit veel te duur en van korpusmateriaal gemaakt, niet heel mooi dus. Echte houten planken, grof gezaagd en in een afwijkende kleur t.o.v. de keuken is m.i. wat mooier. Minder ''saai'' zeg maar.

Ik doe geen offertes meer via Tweakers. Ook aankopen van keukens is niet meer mogelijk.

• SquareOne
  • Nu online
mefjoew schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:41:
[...]

Apparatuur heb ik vermeld toch, net als werkblad? Wat betreft fronten, zie hieronder:

[Afbeelding]

Welke opstelling?
De opstelling van @deurtje1 die ik in de quote had staan. De vragen waren ook aan hem/haar gericht.
Ik tagde jouw omdat de opstelling enigsinds vergelijkbaar is met die van jullie. Die van @deurtje1 oogt cleaner dan die van jullie dus wellicht kun je daar nog wat inspiratie uit op doen.

• mefjoew
SquareOne schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:45:
[...]

De opstelling van @deurtje1 die ik in de quote had staan. De vragen waren ook aan hem/haar gericht.
Ik tagde jouw omdat de opstelling enigsinds vergelijkbaar is met die van jullie. Die van @deurtje1 oogt cleaner dan die van jullie dus wellicht kun je daar nog wat inspiratie uit op doen.
Ah, die quote had ik niet gezien. Excuus.
Als ik jou en @Barry goed begrijp, dan is de enige 'kritiek' het hoekpasstuk zonder greeplijsten? Dat kan ik altijd even navragen nog dan natuurlijk.

• SquareOne
  • Nu online
mefjoew schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:50:
[...]

Ah, die quote had ik niet gezien. Excuus.
Als ik jou en @Barry goed begrijp, dan is de enige 'kritiek' het hoekpasstuk zonder greeplijsten? Dat kan ik altijd even navragen nog dan natuurlijk.
Ik heb geen idee of er een hoekpasstuk bestaat met greeplijst.

Paar ideeen vanuit mijn kant als ik kijk naar de opstelling:
- greeplijst links naast de koelkast naar rechts verplaatsen zodat het symetrisch is.
- koelkast en servieskast omwisselen
- koken en spoelen wisselen
- spoelen in het deel naast de hoge kasten en daar gewone deurtjes toepassen
- koken aan de lange kant en alles lades
- vaatwasser zou dan bij het spoelen kunnen of onder de servieskast

[Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 09-06-2021 15:57]

• mefjoew
Dank, maar ik vind de opstelling belangrijker dan het aangezicht. Als een hoekpasstuk met greeplijst niet kan, dan zet ik me daar wel overheen. Ervan uitgaande dat mijn vriendin daar hetzelfde over denkt uiteraard.
Greeplijsten bij koel- en servieskast zijn trouwens vanwege het openen naar de goede kant. Anders moet je als het ware om de deur heenlopen, wat niet praktisch is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barry
mefjoew schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:58:
Dank, maar ik vind de opstelling belangrijker dan het aangezicht. Als een hoekpasstuk met greeplijst niet kan, dan zet ik me daar wel overheen. Ervan uitgaande dat mijn vriendin daar hetzelfde over denkt uiteraard.
Greeplijsten bij koel- en servieskast zijn trouwens vanwege het openen naar de goede kant. Anders moet je als het ware om de deur heenlopen, wat niet praktisch is.
Koelkast naar rechts verplaatsen, zodat de servieskast naar links kan. Dan is dat deel al opgelost. Dat je een stap verder moet lopen, tja, zie dat maar als cardio.

Onder de oven zou ik de korflades achter de deur plaatsen. Mooier om te zien en praktisch genoeg.

Aan de gehele spoelkant zou ik geen ladekasten inplannen. Maar idd, zoals @SquareOne zegt; absoluut spoelen en koken omwisselen.

Je zegt dat je opstelling belangrijker vind dan het aanzicht. Maar je kiest een greeploze keuken uit (nota bene met opvallende greeplijsten). Dan MOET je keuken qua opstelling kloppen. Een keuken met handgreep is in jouw geval dan vergevingsgezinder.

Als Pininfarina een Ferrari tekent dan klopt alles. Het lijnenspel is daar zeer belangrijk. Als de klant er vervolgens een laadbak op wilt hebben omdat hij een stationwagen praktischer vind, dan is het gehele ontwerp verpest.

[Voor 25% gewijzigd door Barry op 09-06-2021 16:08]

• deurtje1
@SquareOne inmiddels post aangepast met apparatuur.
Kast materiaal grotendeels uit het hoofd en wat is blijven hangen. Wij kregen alleen de tekening op papier mee.
Afzuiging in de koof hebben wij ook over zitten denken. Jehebt dan wel weer een losse afstandsbediening ergens slingeren.

[Voor 27% gewijzigd door deurtje1 op 09-06-2021 16:10]

• deurtje1
@Barry bewust niet voor Bora gekozen omdat wij graag de lucht gelijk naar buiten blazen. 5 kookplekken is ook onze voorkeur. Tevens zie ik het niet zitten om iedere keer koolstoffilters te moeten kopen en vervangen.
Geintegreerde afzuiging gaat ook ten koste van de ruimte onder het werkblad.

Jouw tip over de plank is inderdaad een hele goede om extra over na te denken.
Gezien de ruimte van de onderkasten en hoge kasten hebben wij al bewust niet gekozen voor bovenkasten.

• Barry
deurtje1 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:20:
@Barry bewust niet voor Bora gekozen omdat wij graag de lucht gelijk naar buiten blazen. 5 kookplekken is ook onze voorkeur. Tevens zie ik het niet zitten om iedere keer koolstoffilters te moeten kopen en vervangen.

Jouw tip over de plank is inderdaad een hele goede om extra over na te denken.
Gezien de ruimte van de onderkasten en hoge kasten hebben wij al bewust niet gekozen voor bovenkasten.
Top, prima argument om niet voor een Bora te gaan.

• Nieksc
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 16:27
deurtje1 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:20:
Maar de Bora kan toch ook gelijk de lucht naar buiten blazen?!

• lonehitman
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 16:36
Nieksc schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:37:
[...]

Maar de Bora kan toch ook gelijk de lucht naar buiten blazen?!
Maar alsnog ben je ruimte kwijt onder in je kastje.

• Nieksc
lonehitman schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:41:
[...]

Maar alsnog ben je ruimte kwijt onder in je kastje.
Klopt! Ik reageerde ook alleen op het argument “lucht naar buiten blazen”….

• Barry
Lucht naar buiten blazen is niet meer van deze tijd, maar ik begrijp wel waarom men het wilt.

Ik stel altijd de vraag ''waarom geen Bora'' omdat veel mensen denken dat de afzuiging minder goed werkt dan een traditionele afzuigkap, terwijl het tegendeel waar is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17:00
GeeMoney schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:17:

***members only***
Die grepen vinden wij ook voor onze nieuwe keuken het mooist.

Ik ben niet snel iemand die 2 keer hetzelfde koopt als het over zicht gaat maar in onze nieuwe keuken gaan die er ook (weer) komen. Nu zit er de RVS look op en zijn al ruim 16 jaar oud.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** NIX **

• GeeMoney
Impry schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:27:
[...]

Mooi hoor d:)b
Zit er nog iets van versteviging oid voor het verhoogd plaatsen van de wasmachine/droger, die kunnen anders aardig gaan schudden.
Er staat een 9kg Miele in die niet door 1 man op te pakken is :+ . Door overal stollen van boven tot beneden te gebruiken en de ombouw van de vaste laden eronder verzekerden ze mij dat die machines geen kant op gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Barry
En het mooie is, dat een Miele juist door z'n gewicht, het minst resoneert van alle wasmachines.

• Nieksc
Barry schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:00:
Lucht naar buiten blazen is niet meer van deze tijd, maar ik begrijp wel waarom men het wilt.

Ik stel altijd de vraag ''waarom geen Bora'' omdat veel mensen denken dat de afzuiging minder goed werkt dan een traditionele afzuigkap, terwijl het tegendeel waar is.
Een oprechte vraag: waarom is lucht naar buiten niet meer van deze tijd?

Nieuwe bouwvoorschriften etc??

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GeeMoney
Nieksc schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:23:
[...]

Een oprechte vraag: waarom is lucht naar buiten niet meer van deze tijd?

Nieuwe bouwvoorschriften etc??
Omdat nieuwe woningen zwaar geïsoleerd zijn en vaak wtw/balans ventilatie hebben en je met een afzuiging naar buiten gewoon 600m3 per uur warme lucht je huis uit mietert :).

Acties:
  • +5Henk 'm!

• yamahabest
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 16:57
Resultaat na dag 1. Zo'n monteur gaat harder dan je verwacht.

De kras was toch een barst. Ondertussen kan je er zo'n beetje doorheen kijken. Levering van nieuw blad is in week 29. Dan ben ik op vakantie, dus de plaatsing zal pas in week 31 ofzo zijn. Foto's van het eindresultaat met smetplinten zullen dus nog een tijdje op zich laten wachten.

Ik zal morgen nog even nieuwe foto's schieten van het semi-eindresultaat. @Ladypurple Dan is de verlichting ook gemonteerd ;)

Er mist nog een Bora bocht voor de afvoer, maar dat is eerst met een flexbuis opgelost. Dat kan verder opgelost worden bij het vervangen van het blad.

Ik ben blij hoe de verschillende keuzes tijdens het ontwerpen uitgepakt hebben. Magnetron zit ietswat hoog, maar daar was ik mij bewust van.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15:23
GeeMoney schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:28:
[...]

Omdat nieuwe woningen zwaar geïsoleerd zijn en vaak wtw/balans ventilatie hebben en je met een afzuiging naar buiten gewoon 600m3 per uur warme lucht je huis uit mietert :).
En die kan je prima missen liever wat minder zuinig dan al dat fijn stof in je huis van het maken van je eten. Ik adviseer iedereen maar dan ook echt iedereen gewoon de kap naar buiten te laten blazen. De bouwer gaat het puur om het label halen want anders mogen ze niets bouwen. Gezondheid staat daar bij erg laag op het prio lijstje.

Dat zie je ook met die co2 gestuurde ventilatie in. In nieuwbouw huizen. Zo ontzettend vaak weer gehoord dat die dingen veel te conservatief afgesteld staan. Mensen die met hoofdpijn wakker worden in de ochtend. Lucht kwaliteit metertje en ja hoor co2 veeeeel te hoog.

Ventilatie fatsoenlijk af laten zuigen en vers aan laten leveren en alles is prima alleen dat is natuurlijk weer veel minder efficiënt.

Eventjes een linkje om mijn woorden wat geloofwaardigheid bij te zetten.
In Nederland is op dit moment ongeveer de helft van iedere verkochte afzuigkap een recirculatiekap. Het idee van recirculatiekappen is dat kookgeuren in een koolfilter of met behulp van een plasmafilter worden afgevangen. Voordeel van recirculatiekappen is dat geen kanaal naar buiten hoeft te worden aangelegd. Nadeel is dat de filters die TNO tot nu toe testte, slechts beperkt fijnstof afvangen.

Ook verbrandingsgassen zoals NO2 worden slechts beperkt afgevangen. Daarom raadt TNO recirculatie af, zeker bij koken op gas. Aanbevolen wordt de kookdampen direct naar buiten af te voeren met een afzuigkap van voldoende capaciteit. Wanneer dat niet mogelijk is, bijvoorbeeld in een bestaande situatie, dan is koken op een inductieplaat verstandig omdat daarbij geen verbrandingsgassen ontstaan. Het is bovendien belangrijk om dan tijdens en na het koken extra te ventileren.

[Voor 35% gewijzigd door Shunt op 09-06-2021 19:26]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nieksc
Shunt schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:15:
[...]

En die kan je prima missen liever wat minder zuinig dan al dat fijn stof in je huis van het maken van je eten. Ik adviseer iedereen maar dan ook echt iedereen gewoon de kap naar buiten te laten blazen. De bouwer gaat het puur om het label halen want anders mogen ze niets bouwen. Gezindheid staat daar bij erg laag op het prio lijstje.

Dat zie je ook met die co2 gestuurde ventilatie in. In nieuwbouw huizen. Zo ontzettend vaak weer gehoord dat die dingen veel te conservatief afgesteld staan. Mensen die met hoofdpijn wakker worden in de ochtend. Lucht kwaliteit metertje en ja hoor co2 veeeeel te hoog.

Ventilatie fatsoenlijk af laten zuigen en vers aan laten leveren en alles is prima alleen dat is natuurlijk weer veel minder efficiënt.
Wij hebben in onze huidige keuken afvoer naar buiten.
Straks in onze nieuwe keuken met Bora laten we ook naar buiten afvoeren. (y)

• knights16
  • Registratie: augustus 2000
  • Nu online
yamahabest schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:00:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De kras was toch een barst. Ondertussen kan je er zo'n beetje doorheen kijken. Levering van nieuw blad is in week 29. Dan ben ik op vakantie, dus de plaatsing zal pas in week 31 ofzo zijn. Foto's van het eindresultaat met smetplinten zullen dus nog een tijdje op zich laten wachten.

Ik zal morgen nog even nieuwe foto's schieten van het semi-eindresultaat. @Ladypurple Dan is de verlichting ook gemonteerd ;)

Er mist nog een Bora bocht voor de afvoer, maar dat is eerst met een flexbuis opgelost. Dat kan verder opgelost worden bij het vervangen van het blad.

Ik ben blij hoe de verschillende keuzes tijdens het ontwerpen uitgepakt hebben. Magnetron zit ietswat hoog, maar daar was ik mij bewust van.
Cool! Ben benieuwd naar de rest van de foto’s ! Welk merk keuken heb je trouwens?

PVoutput

• yamahabest
knights16 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:25:
[...]

Cool! Ben benieuwd naar de rest van de foto’s ! Welk merk keuken heb je trouwens?

[Voor 44% gewijzigd door yamahabest op 09-06-2021 19:31]

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Shunt schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:15:
[...]

En die kan je prima missen liever wat minder zuinig dan al dat fijn stof in je huis van het maken van je eten. Ik adviseer iedereen maar dan ook echt iedereen gewoon de kap naar buiten te laten blazen. De bouwer gaat het puur om het label halen want anders mogen ze niets bouwen. Gezondheid staat daar bij erg laag op het prio lijstje.

Eventjes een linkje om mijn woorden wat geloofwaardigheid bij te zetten.

[...]
Wij gaan ook naar buiten afzuigen. Maar iedereen is een groot woord. Ik zou iemand die geen vlees bakt of groente wokt, maar alles in een pannetje met water kookt niet perse aanraden om naar buiten af te zuigen. Van in water gekookt eten komt vrijwel geen fijnstof. Iedereen die wel van een stukje vlees houdt of roerbak groenten zou ik wel aftuiging naar buiten aanraden. Koolstof filters houden geur en fijnstof tegen, maar juist ultra fijnstof is schadelijk voor de gezondheid en juist dat wordt niet weggefilterd.

Ook downdraft werkt alleen goed als je de pan nooit optilt. Zodra je de pan optilt werkt het niet meer. Dus wokken + downdraft is eigenlijk een no-go. Grillen, bakplaat en koken lijkt me downdraft wel een mooie oplossing voor.

• Supreme
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:24
Z___Z schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:52:
[...]

Ook downdraft werkt alleen goed als je de pan nooit optilt. Zodra je de pan optilt werkt het niet meer. Dus wokken + downdraft is eigenlijk een no-go.
Wokken op inductie is sowieso geen wokken ;)

• Z___Z
  • Niet online
Supreme schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:23:
[...]

Wokken op inductie is sowieso geen wokken ;)
Ja mee eens, ik ga het zien, je kan geen gas meer krijgen en ik was niet van plan om met flessen te gaan klooien.

• Source90
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 16:49
Nieksc schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:21:
[...]

Wij hebben in onze huidige keuken afvoer naar buiten.
Straks in onze nieuwe keuken met Bora laten we ook naar buiten afvoeren. (y)
[...]

Wij gaan ook naar buiten afzuigen.
+ @yamahabest + @Shunt

Hebben jullie allen de kanalen/afvoer van de fabrikant zelf, of een andere klep op de gevel?

Heb in dit deel of het vorige deel wat langs zien komen waar betreft afvoer, een ander merk dat minder tot geen warmteverlies heeft wanneer afzuiging uit staat..
Benieuwd waar jullie voor kiezen: optie fabrikant of third party.

• yamahabest
Source90 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 00:21:
[...]

[...]

+ @yamahabest + @Shunt

Hebben jullie allen de kanalen/afvoer van de fabrikant zelf, of een andere klep op de gevel?

Heb in dit deel of het vorige deel wat langs zien komen waar betreft afvoer, een ander merk dat minder tot geen warmteverlies heeft wanneer afzuiging uit staat..
Ik ben voor de originele UEBR/1 van Bora gegaan.

• lonehitman
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 16:36
yamahabest schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 00:47:
[...]

Ik ben voor de originele UEBR/1 van Bora gegaan.
Wij ook. Dit bevalt erg goed.

• Z___Z
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 00:21:
[...]

[...]

+ @yamahabest + @Shunt

Nog niet besteld, aangezien de project leverancier geen gat mag boren. Wordt dit over het algemeen door de keukenleverancier gefaciliteerd of moet je een aannemer zoeken voor het aanleggen van de afvoer, koof en gat?
Ik hoef in principe maar 2 meter buis te hebben, een gat in een HSB muur en iets om deze buis te bekleden. En de afzuigkap moet natuurlijk opgehangen worden.

• Barry
[...]

Wij gaan ook naar buiten afzuigen. Maar iedereen is een groot woord. Ik zou iemand die geen vlees bakt of groente wokt, maar alles in een pannetje met water kookt niet perse aanraden om naar buiten af te zuigen. Van in water gekookt eten komt vrijwel geen fijnstof. Iedereen die wel van een stukje vlees houdt of roerbak groenten zou ik wel aftuiging naar buiten aanraden. Koolstof filters houden geur en fijnstof tegen, maar juist ultra fijnstof is schadelijk voor de gezondheid en juist dat wordt niet weggefilterd.

Ook downdraft werkt alleen goed als je de pan nooit optilt. Zodra je de pan optilt werkt het niet meer. Dus wokken + downdraft is eigenlijk een no-go. Grillen, bakplaat en koken lijkt me downdraft wel een mooie oplossing voor.
Bij wokken verstoor je sowieso de luchtstroom, die bij een stilstaande pan constant is. Dan ontsnapt er ook bij een traditionele afzuigkap wat kooklucht.

Met de komst van downdrafts zijn we wat kritischer geworden, omdat je de lucht echt de kookplaat in ziet verdwijnen. Kijk eens hoeveel lucht er ontsnapt bij een normale afzuigkap. Dat is in veel gevallen gewoon meer dan de helft.

Recirculatie vs afvoer naar buiten, dat laat ik vaak over aan de klant. Voor nieuwbouw raad ik het altijd af, omdat er vaak ook centrale afzuiging is en omdat ik simpelweg niet veel geloof van het gevaar van de fijnstof die vrijkomt. Maar nogmaals, de klant beslist :)

• Supreme
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:24
Dagelijks 30 min in je auto naar je werk in de file op de snelweg is over het algemeen kwalijker qua fijnstof dan het gene wat vrijkomt bij het bakken van een biefstukje in een goed geventileerd huis :)

[Voor 4% gewijzigd door Supreme op 10-06-2021 09:51]

• Shunt
Supreme schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:50:
Dagelijks 30 min in je auto naar je werk in de file op de snelweg is over het algemeen kwalijker qua fijnstof dan het gene wat vrijkomt bij het bakken van een biefstukje in een goed geventileerd huis :)
En daar zit je met het probleem een goed geventileerd huis.
De nieuw gebouwde huizen zijn hermetich afgesloten doosjes.
Een beetje vieze lucht naar buiten pompen is dan ook helemaal niet verkeerd.
Barry schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:45:
Recirculatie vs afvoer naar buiten, dat laat ik vaak over aan de klant. Voor nieuwbouw raad ik het altijd af, omdat er vaak ook centrale afzuiging is en omdat ik simpelweg niet veel geloof van het gevaar van de fijnstof die vrijkomt. Maar nogmaals, de klant beslist :)
Er is anders meer dan genoeg bewijs dat fijnstof erg schadelijk is voor de gezondheid dat is dan ook totaal geen discussie maar gewoon een feit. (1 minuten googlen)

https://npokennis.nl/long...greads&at_platform=google
https://www.tno.nl/nl/aan...en%20luchtwegaandoeningen.
https://www.rivm.nl/ggd-r.../luchtkwaliteit-fijn-stof

[Voor 51% gewijzigd door Shunt op 10-06-2021 10:23]

Game PC

• GeeMoney
Shunt schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:20:
[...]

Alle zwaar geïsoleerde huizen hebben balans ventilatie/wtw. Mijn woning kwam gewoon met een keuring en een formulier van de waardes per inblaas en afzuigpunt. Dat moet haast ook wel want anders staat de schimmel binnen de kortste keren tegen de plafonds of je krijgt inderdaad hoofdpijn bijvoorbeeld.
Natuurlijk zullen er woningen tussen zitten waarbij de afstelling waardeloos is maar dat geldt net zo goed voor een knap afgestelde cv ketel of mechanische ventilatie in de oudere typen woningen.
Het is gewoon een persoonlijke keuze en ze zijn allebei wat mij betreft prima.

Als je je drukt maakt over fijnstof neem ik aan dat je zoveel mogelijk op de fiets gaat en als je al een auto pakt deze volledig elektrisch is. 1 rit met een benzine wagen is het hele jaar koken verwacht ik.

[Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 10-06-2021 10:26]

• ChrisM
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 05:29
Supreme schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:50:
En dat is dus niet zo: https://www.sciencedirect...abs/pii/S0360132317302561

De totale fijnstof toename komt vooral door het verkeer. Maar de persoonlijke blootstelling aan fijnstof gebeurt vooral in huis.

• GeeMoney
ChrisM schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:25:
[...]

En dat is dus niet zo: https://www.sciencedirect...abs/pii/S0360132317302561

De totale fijnstof toename komt vooral door het verkeer. Maar de persoonlijke blootstelling aan fijnstof gebeurt vooral in huis.
"was highest in motorized transport (20.5 × 103), followed by other indoor environments (16.5 × 103), and lower at home "

• Shunt
GeeMoney schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:24:
[...]

Alle zwaar geïsoleerde huizen hebben balans ventilatie/wtw. Mijn woning kwam gewoon met een keuring en een formulier van de waardes per inblaas en afzuigpunt. Dat moet haast ook wel want anders staat de schimmel binnen de kortste keren tegen de plafonds of je krijgt inderdaad hoofdpijn bijvoorbeeld.
Natuurlijk zullen er woningen tussen zitten waarbij de afstelling waardeloos is maar dat geldt net zo goed voor een knap afgestelde cv ketel of mechanische ventilatie in de oudere typen woningen.
Het is gewoon een persoonlijke keuze en ze zijn allebei wat mij betreft prima.
Heb je zelf wel eens een luchtkwaliteit meter neer gezet in je keuken / slaapkamer?
Ik ben persoonlijk echt geschrokken van de resultaten daarvan bij iedereen die ik ken met een nieuwbouw woning.

Die balans ventilatie is alles behalve heilig zoals eerder aangegeven die krengen staan exact zo afgesteld zodat ze aan de bouwbesluit norm kunnen voldoen. En dan ook echt niets anders.

Game PC

• GeeMoney
Shunt schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:27:
[...]

Heb je zelf wel eens een luchtkwaliteit meter neer gezet in je keuken / slaapkamer?
Ik ben persoonlijk echt geschrokken van de resultaten daarvan bij iedereen die ik ken met een nieuwbouw woning.

Die balans ventilatie is alles behalve heilig zoals eerder aangegeven die krengen staan exact zo afgesteld zodat ze aan de bouwbesluit norm kunnen voldoen. En dan ook echt niets anders.
Heb jij hem weleens achter je uitlaat gehangen?
Hear say is iets anders dan dat er van 90% niets deugt.
Natuurlijk zal er tijdens het koken wat vrijkomen en niet volledig gefilterd worden maar bij het afzuigen naar buiten is het niet opeens alsof je 300% beter af bent, er gaat nog genoeg naast de afzuiging en dat los je ook niet op met het naar buiten afvoeren.

• ChrisM
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 05:29
GeeMoney schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:27:
[...]

"was highest in motorized transport (20.5 × 103), followed by other indoor environments (16.5 × 103), and lower at home "
Moet je de zin er na ook even quoten:
“ Due to the large proportion of time spent indoors, exposure indoors contributed most to total exposure (nearly 90%). ”

• SquareOne
  • Nu online
Samenvatting: het heeft voor- en nadelen. Iedereen moet zelf de keuze maken.
In nieuwbouw heb je de keuze vaak niet dus zit je vast aan recirculatie.

• Shunt
GeeMoney schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:30:
[...]

Heb jij hem weleens achter je uitlaat gehangen?
Hear say is iets anders dan dat er van 90% niets deugt.
Natuurlijk zal er tijdens het koken wat vrijkomen en niet volledig gefilterd worden maar bij het afzuigen naar buiten is het niet opeens alsof je 300% beter af bent, er gaat nog genoeg naast de afzuiging en dat los je ook niet op met het naar buiten afvoeren.
https://www.tno.nl/nl/ove...n-niet-who-norm-fijnstof/

Mooi onderzoek van het RIVM wat exact laat zien wat ik bedoel.
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/630789006.pdf

Maar ja het is goed zo hier is het topic niet voor bedoeld, het is niet aan de verkopers om een klant te dingen om aan hun gezondheid te denken. Maar dit is voor mij een reden om geen nieuwbouw woning te betrekken waar ik niet zelf bij de besluitsvorming betrokken ben voor de ventilatie.

Game PC

• RDHM
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 16:55
Later dit jaar gaan we verbouwen en wordt de huidige kleine keuken een grote leefkeuken.
We hebben een ontwerp laten maken en zijn hiermee naar twee interieurbouwers geweest en een keukenzaak die maatwerk keukens maakt. Over de te gebruiken materialen kwamen alle partijen met een gelijksoortig advies alleen de apparatuur schiet alle kanten op. Over het meeste zijn we wel uit alleen de kookplaat komen we niet uit. (overige feedback is overigens altijd welkom).

We hebben een groot kookeiland incl. bar (6.15 bij 1 meter) en willen graag een inductie met werkbladafzuiging naar buiten. De ene winkel adviseert een Siemens IQ700, de andere een Bora PUXA. Ik lees weinig terug over de Siemens inductie kookplaat, is er iemand die mij kan uitleggen of er veel kwaliteitsverschil zit in deze platen of dat het puur aan merkvoorkeur ligt?
Ik ben niet erg merk gebonden: ovens en warmhoudlade zijn Miele, koeling is Liebherr. Met de kookplaat zou er een 3e merk bijkomen dus of dit Siemens of Bora is maakt met niet uit, als de kwaliteit maar goed is.

Members only:

• Morpheusk
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 15:26
RDHM schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:47:
Later dit jaar gaan we verbouwen en wordt de huidige kleine keuken een grote leefkeuken.
We hebben een ontwerp laten maken en zijn hiermee naar twee interieurbouwers geweest en een keukenzaak die maatwerk keukens maakt. Over de te gebruiken materialen kwamen alle partijen met een gelijksoortig advies alleen de apparatuur schiet alle kanten op. Over het meeste zijn we wel uit alleen de kookplaat komen we niet uit. (overige feedback is overigens altijd welkom).

We hebben een groot kookeiland incl. bar (6.15 bij 1 meter) en willen graag een inductie met werkbladafzuiging naar buiten. De ene winkel adviseert een Siemens IQ700, de andere een Bora PUXA. Ik lees weinig terug over de Siemens inductie kookplaat, is er iemand die mij kan uitleggen of er veel kwaliteitsverschil zit in deze platen of dat het puur aan merkvoorkeur ligt?
Ik ben niet erg merk gebonden: ovens en warmhoudlade zijn Miele, koeling is Liebherr. Met de kookplaat zou er een 3e merk bijkomen dus of dit Siemens of Bora is maakt met niet uit, als de kwaliteit maar goed is.

***members only***
Holy wat een mega keuken. d:)b Ik zal maar naar de rest van het huis niet vragen. :D

Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten

• SquareOne
  • Nu online

***members only***
Volgens mij is het sturen op een inductie kookplaat met werkbladafzuiging anders dan een BORA vaak gedreven door 1) het niet kunnen leveren van Bora, 2) een lagere marge op BORA

De 'onafhankelijke' mensen uit de keukenbusiness in dit topic adviseren volgens mij altijd de BORA vanwege de prestaties.

Je zou zelf natuurlijk een andere keuze kunnen maken vanwege looks o.i.d.

Dit is wel een keuken van een ander level dan de meeste keukens die hier voorbij komen. :9~
Care to share some specs?

[Voor 6% gewijzigd door SquareOne op 10-06-2021 10:58]

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13:57

DropjesLover

Dit dus ->

***members only***
Hoe wil je werkbladafzuiging naar buiten toe doen vanaf een eiland?
Onder de vloer, door de kruipruimte naar buiten?
Dan moet je best even meten / kijken op tekeningen waar de balken van je (broodjes)vloer lopen. Daar wil je niet doorheen boren :P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Barry
Shunt schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:20:
[...]

[...]

Er is anders meer dan genoeg bewijs dat fijnstof erg schadelijk is voor de gezondheid dat is dan ook totaal geen discussie maar gewoon een feit. (1 minuten googlen)

https://npokennis.nl/long...greads&at_platform=google
https://www.tno.nl/nl/aan...en%20luchtwegaandoeningen.
https://www.rivm.nl/ggd-r.../luchtkwaliteit-fijn-stof
Tja, en met afvoer naar buiten pomp je alle luchtvochtigheid weer uit huis en zo blijf je bezig.

Ik ken ook mensen die zich enorm druk maken om straling, fijnstof, etc. maar kan de argumenten bijna niet verstaan door het gekraak van de Doritos :)

• Alic3
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 10-06 16:59
@RDHM Wat een prachtig ontwerp! Welke materialen gaan het (waarschijnlijk) worden? En bij welke zaken ben je geweest?

Ik zou voor de Bora gaan. Niet alleen omdat zij toch de betere werkbladafzuiging maken, maar ook omdat je verder Miele en Liebherr hebt. Siemens zit daar toch ietsje onder (qua uitstraling en kwaliteit) voor mijn gevoel.

• FRDK
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 14:38
Beste Forumleden,

Eind dit jaar krijgen wij onze nieuwbouwwoning opgeleverd. We zijn op zoek naar een keuken en hebben de volgende offertes ontvangen. Gezien de vele keuzes in kwaliteit, apparatuur ed zie ik door de bomen het bos niet meer. Het uitzoeken en verschillende offertes opvragen kost heel veel tijd. Vandaar dat ik jullie advies wil vragen.

Opstelling Parellel.
zijde 1: 4 lade blokken van 90cm
Zijde 2: 3 hoge kasten (vriezer-oven-koelkast) en 3 lage kasten (vaatwasser-spoelkast-kast)

Apparatuur:
Vaatwasser: Siemens IQ300 SL SN63H800UE + besteklade
Vriezer: Siemens IQ500 GI82NACF0
Koelkast: Siemens IQ300 KI81RVFF0
Stoomoven: Siemens IQ700 SL HS836GTB6
Bora Puxu
Quooker flex mat zwart 3 liter boiler.

Keukenloods:
merk: Nobilia
Mat wit laklaminaat
Composiet blad (Molino)
prijs: 14500

Wanrooij:
merk: Pronorm
Gelakt mat wit
Composiet blad (ceaserstone)

Prijs 15200

Zijn deze prijzen marktconform?
en is het prijsverschil het waard? of valt het wel mee en kan ik beter voor de goedkopere gaan.

• SquareOne
  • Nu online
FRDK schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:34:
Beste Forumleden,

Eind dit jaar krijgen wij onze nieuwbouwwoning opgeleverd. We zijn op zoek naar een keuken en hebben de volgende offertes ontvangen. Gezien de vele keuzes in kwaliteit, apparatuur ed zie ik door de bomen het bos niet meer. Het uitzoeken en verschillende offertes opvragen kost heel veel tijd. Vandaar dat ik jullie advies wil vragen.

Opstelling Parellel.
zijde 1: 4 lade blokken van 90cm
Zijde 2: 3 hoge kasten (vriezer-oven-koelkast) en 3 lage kasten (vaatwasser-spoelkast-kast)

Apparatuur:
Vaatwasser: Siemens IQ300 SL SN63H800UE + besteklade
Vriezer: Siemens IQ500 GI82NACF0
Koelkast: Siemens IQ300 KI81RVFF0
Stoomoven: Siemens IQ700 SL HS836GTB6
Bora Puxu
Quooker flex mat zwart 3 liter boiler.

Keukenloods:
merk: Nobilia
Mat wit laklaminaat
Composiet blad (Molino)
prijs: 14500

Wanrooij:
merk: Pronorm
Gelakt mat wit
Composiet blad (ceaserstone)

Prijs 15200

Zijn deze prijzen marktconform?
en is het prijsverschil het waard? of valt het wel mee en kan ik beter voor de goedkopere gaan.
Welkom op het forum. Grappig om te zien dat je met een google search op keukens vrij snel in dit topic terecht komt :+

Tip: steek net even wat meer tijd in je post door ook plaatjes en een overzicht van de opstelling te plaatsen. Dat geet een veel duidelijker beeld. Verder zijn de prijsgroepen van de type fronten ook wel belangrijk om te weten om iets zinnigs te kunnen zeggen over de prijs.

• Z___Z
  • Niet online
Shunt schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:44:
[...]

https://www.tno.nl/nl/ove...n-niet-who-norm-fijnstof/

Mooi onderzoek van het RIVM wat exact laat zien wat ik bedoel.
https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/630789006.pdf

Maar ja het is goed zo hier is het topic niet voor bedoeld, het is niet aan de verkopers om een klant te dingen om aan hun gezondheid te denken. Maar dit is voor mij een reden om geen nieuwbouw woning te betrekken waar ik niet zelf bij de besluitsvorming betrokken ben voor de ventilatie.
Bij nieuwbouw heb je wel de keus, maar niet tijdens de bouw. Na de bouw kan je alles aanpassen zoals je wil. Maar goed, IMHO moet iedereen het zelf weten en vooral doen waar je zelf goed bij voelt. Enige wat je van een forum/het internet af kan halen is ervaringen en meningen van andere mensen, en linkjes naar onderzoeken. Welke artikelen je wel of niet gelooft moet iedereen zelf weten. Ik denk dat je het beste bij de bron de vervuiling kan weghalen, dus bij de kookplaat afzuigen naar buiten. Of dit nu met downdraft, hood of plafondafzuiging is, maakt daarbij minder uit. Lijkt me beter dan dat de vervuiling eerst verdunt wordt met de rest van de lucht in je huis en langzaam weg ververst wordt door je balansventilatie.

Iemand nog een idee bij wie je het beste kan zijn voor het aanleggen van het ventilatiekanaal? Denk dat het dan toch bij een aannemer moet zijn. Maar ik zoek het liefst iemand die ook de kanalen kan leveren en het vaker heeft gedaan.

• FRDK
  • Laatst online: 14:38
SquareOne schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:40:
[...]

Welkom op het forum. Grappig om te zien dat je met een google search op keukens vrij snel in dit topic terecht komt :+

Tip: steek net even wat meer tijd in je post door ook plaatjes en een overzicht van de opstelling te plaatsen. Dat geet een veel duidelijker beeld. Verder zijn de prijsgroepen van de type fronten ook wel belangrijk om te weten om iets zinnigs te kunnen zeggen over de prijs.
Dank je wel....Ja, dat klopt. Ik ken tweakers van jaaaaren geleden (jaar 2000) toen ik zelf PC in elkaar zetten, voor de prijsvergelijken ed. :P Maar grappig om te zien dat het nog dat het forum zo actief is. :) Want veel fora zijn een stille dood gestorven met de jaren ....

Wat de keuken betreft heb ik van de 3D panoramic view. Ik heb daar wel een screenshot van gemaakt voor jullie beeld.

Wat betreft type front:
Nobilia: Laklaminaat front
Pronorm: gelakte front.
Is er meer over frontjes te zeggen
(Ik ben wat keukens betreft een leek)

• Daan
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15:54
Z___Z schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:08:
[...]

Iemand nog een idee bij wie je het beste kan zijn voor het aanleggen van het ventilatiekanaal? Denk dat het dan toch bij een aannemer moet zijn. Maar ik zoek het liefst iemand die ook de kanalen kan leveren en het vaker heeft gedaan.
Installatiebedrijven doen dat wel.

• RDHM
SquareOne schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:57:
[...]

Volgens mij is het sturen op een inductie kookplaat met werkbladafzuiging anders dan een BORA vaak gedreven door 1) het niet kunnen leveren van Bora, 2) een lagere marge op BORA

De 'onafhankelijke' mensen uit de keukenbusiness in dit topic adviseren volgens mij altijd de BORA vanwege de prestaties.

Je zou zelf natuurlijk een andere keuze kunnen maken vanwege looks o.i.d.

Dit is wel een keuken van een ander level dan de meeste keukens die hier voorbij komen. :9~
Care to share some specs?
Bedankt voor de feedback! Tijdens de vervolggesprekken dan maar eens voor een prijs van de Bora vragen.

Keukenkasten zijn van eiken fineer, binnenkant antracietkleur. Eiken fineer is niet van een bepaald "merk", aangezien ze enkel maatwerkkeukens in eigen beheer maken plakken ze allemaal hun eigen naam op het materiaal.
7 hoge kasten tegen de wand met daarin:
- Miele oven Vitroline H7860BP
- Miele combi-stoomoven Vitroline DGC7845
- Miele Warmhoudlade VitroLine ESW7010
- Miele Vaatwasser G7150 (type kan nog wijzigen)
- Liebherr koelkast IRBdi 5180 Peak
- Liebherr Wijklimaatkast EWTDF 3553-21

Er zit ook nog een koffie nis in met een keramisch blad (zelfde als eiland), 2 schappen erboven met een spiegel als achterwand en led-strips.

Kookeiland van 6.15 bij 1 meter met een bar voor 6 krukken
"achterzijde" 4x dubbele uitreklade
Voorzijde 4x uittreklade en een nis met ledstrip

Keramiek blad 12 mm, opgedikt naar 60mm
Randafwerking: DVE4080

- Quokker COMBI+ Fusion Ronud
- Zwarte spoelbak
- Siemens Inductie IQ700 EX807LX67E (ter discussie)

Members only:

@DropjesLover de keuken komt in een nog te realiseren aanbouw waardoor we tijdens de bouw hiervan rekening kunnen houden met de afzuiging (hoop ik ;) )

@Alic3 We zijn bij BySensa geweest en dat vonden wij een erg fijne zaak. Weten exact waar ze het over hebben, proberen samen met je een keuken te ontwerpen zonder ook maar een seconde te pushen of tijdens de eerste afspraak een keuken verkocht te krijgen. Veel verschillende opstellingen en materialen in de showroom waardoor je een goed beeld krijgt van de mogelijkheden en voor zover ik het als leek kan beoordelen gebruiken ze prachtige, hoogwaardige materialen.
Interieurbouwers: Willuks Interieurprojecten. Hoge kwaliteit, maken exact wat je wil maar ik miste net dat extra advies wat je bij een keukenspeciaalzaak wel krijgt. Doet niks af aan de kwaliteit die ze leveren, echt een top zaak, erg flexibel en fijne mensen om mee te werken.

[Voor 4% gewijzigd door RDHM op 10-06-2021 15:42]

• Barry
yamahabest schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:00:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heel mooi. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Je hebt in elk geval een hele goede keukenmonteur :)
Je bent ook een prettige klant in de omgang. Was een leuk aankooptraject :)

• taz10
  • Laatst online: 07:40

taz10

Party Animal

Z___Z schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:08:
[...]

Bij nieuwbouw heb je wel de keus, maar niet tijdens de bouw. Na de bouw kan je alles aanpassen zoals je wil. Maar goed, IMHO moet iedereen het zelf weten en vooral doen waar je zelf goed bij voelt. Enige wat je van een forum/het internet af kan halen is ervaringen en meningen van andere mensen, en linkjes naar onderzoeken. Welke artikelen je wel of niet gelooft moet iedereen zelf weten. Ik denk dat je het beste bij de bron de vervuiling kan weghalen, dus bij de kookplaat afzuigen naar buiten. Of dit nu met downdraft, hood of plafondafzuiging is, maakt daarbij minder uit. Lijkt me beter dan dat de vervuiling eerst verdunt wordt met de rest van de lucht in je huis en langzaam weg ververst wordt door je balansventilatie.

Kijk/lees ff in het Bora topic. Ik heb het o.a. net afgelopen week gedaan 😉

• BlowFish
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 17:14

***members only***
Mooie keuken! Welk (kleur) werkblad is dit?

• Deodaat
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 17:19

***members only***
Poehhhhh wat een mooie keuken!!! Echt heel gaaf!!

• Floor-is
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 11:48

***members only***
Jaloersmakende keuken, apparatuur lijkt ook top. Enige dat in mij opkomt is dat een blad van 6m15 uit twee delen zal bestaan en je hier wel bewust van moet zijn. :)
Dit segment komt dermate weinig langs en ligt zover van mijn situatie (2x zo groot) dat ik er moeilijk iets over kan zeggen verder :)

If comedy is tragedy plus time, I need more time. But I'd really settle for less f*cking tragedy to be honest with you. (c) Jon Stewart, 2014 | Nog niet genoeg van me gehad? -> Check Met Nerds om Tafel Podcast

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
taz10 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:29:
[...]

Kijk/lees ff in het Bora topic. Ik heb het o.a. net afgelopen week gedaan 😉 [Afbeelding]
Ja, had ik gezien, mooi gedaan. Jij hebt het zelf gedaan toch? Ik weet niet of ik dat aandurf. Heb niet twee linker handen, maar dit lijkt me niet een heel eenvoudige DHZ klus.

• RDHM
Floor-is schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:04:
[...]

Jaloersmakende keuken, apparatuur lijkt ook top. Enige dat in mij opkomt is dat een blad van 6m15 uit twee delen zal bestaan en je hier wel bewust van moet zijn. :)
Dit segment komt dermate weinig langs en ligt zover van mijn situatie (2x zo groot) dat ik er moeilijk iets over kan zeggen verder :)
Heb je helemaal gelijk in. Heb naar ander materiaal gekeken waardoor je het blad uit 1 stuk kunt laten maken maar daar wordt de keuken niet mooier van. Nu even goed puzzelen waar de naad komt te liggen zodat hij zo min mogelijk opvalt maar dat wordt de volgende stap in het uitwerken.

@BlowFish kleur in die in de render is opgenomen is "Pulpis"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 16:54
Geheel offtopic, maar van een complete keuken in aanschaf van zeg 20k: hoe lang kan je daarvan buiten de deur eten?

In Nederland niet heel gangbaar, maar in het buitenland in grote steden komt het wel voor.

En nee, ik ben niet van plan mijn vriendin te verlaten “asking for a friend” :D

• mitsumark
  • Laatst online: 08:40
MacbookProx schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:25:
Geheel offtopic, maar van een complete keuken in aanschaf van zeg 20k: hoe lang kan je daarvan buiten de deur eten?

In Nederland niet heel gangbaar, maar in het buitenland in grote steden komt het wel voor.

En nee, ik ben niet van plan mijn vriendin te verlaten “asking for a friend” :D
Kijk ook even op pagina 910-911.
mitsumark in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Conclusie: is te duur en/of ongezond.

Edit: je hebt natuurlijk vele tussenvormen.
Uit eten of afhalen / laten bezorgen scheelt enorm.
Als je alles voorgesneden koopt ben je iets duurder uit, maar heb je weinig werkblad nodig.
Misschien kom je wel een heel eind met alleen een koelkast en magnetron, maar heel gezond zal het dan niet zijn :)

[Voor 23% gewijzigd door mitsumark op 11-06-2021 13:33]

• Greetoz
  • Registratie: juni 2002
  • Nu online
Het heeft even geduurd, maar ik heb eindelijk ook een offerte van Poggenpohl binnen. Totaalprijs excl montage (1500) komen ze op 37.600 (nog verder geen onderhandeling over gedaan) maar gezien de offertes van Mandemakers (27k met slechtere apparatuur) en Stox (33k). vond ik het voor Poggenpohl geen slechte prijs.

Hieronder de offerte, ben heel benieuwd wat jullie vinden. Let even niet op de groene kleur, dat is nog de juiste kleur aangezien we nog even de juiste ralwaarde moeten vinden. En ik denk dat de ovens en koffie nis op gelijke hoogte moeten komen met het werkblad.

Hier linkje naar de offerte: https://smallpdf.com/shar...tl=share-document&rf=link

• SquareOne
  • Nu online
Greetoz schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:46:
Het heeft even geduurd, maar ik heb eindelijk ook een offerte van Poggenpohl binnen. Totaalprijs excl montage (1500) komen ze op 37.600 (nog verder geen onderhandeling over gedaan) maar gezien de offertes van Mandemakers (27k met slechtere apparatuur) en Stox (33k). vond ik het voor Poggenpohl geen slechte prijs.

Hieronder de offerte, ben heel benieuwd wat jullie vinden. Let even niet op de groene kleur, dat is nog de juiste kleur aangezien we nog even de juiste ralwaarde moeten vinden. En ik denk dat de ovens en koffie nis op gelijke hoogte moeten komen met het werkblad.

Hier linkje naar de offerte: https://smallpdf.com/shar...tl=share-document&rf=link

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fraaie opstelling. Maar zijn het niet wat weinig laden?
Je eiland is nu volgens mij 180cm.
Je zou deze gezien de ruimte kunnen vergroten naar 200 en dan allemaal lades aan de kookzijde. Bijv. 50-100-50 of 60-80-60

[Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 11-06-2021 14:30]

• Greetoz
  • Nu online
SquareOne schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:53:
[...]

Fraaie opstelling. Maar zijn het niet wat weinig laden?
Je eiland is nu volgens mij 180cm.
Je zou deze gezien de ruimte kunnen vergroten naar 200 en dan allemaal lades aan de kookzijde. Bijv. 50-100-50 of 60-80-60
Het eiland is 240cm, de middelste lades zijn dus 120 breed.. Onder de kookplaat zitten 2 lades, en in een van de kasten van het eiland zitten ook besteklades aan de eetkamer kant.\

En wat vind je van de prijs?

[Voor 5% gewijzigd door Greetoz op 11-06-2021 14:03]

• Ladypurple
  • Nu online
Greetoz schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:02:
[...]

Het eiland is 240cm, de middelste lades zijn dus 120 breed.. Onder de kookplaat zitten 2 lades, en in een van de kasten van het eiland zitten ook besteklades aan de eetkamer kant.\

Ik heb de offerte niet geopend , maar vind het veel geld voor iets dat er eigenlijk ‘rechtoe rechtaan’ uit ziet :/

• Greetoz
  • Nu online
Ladypurple schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:11:
[...]

Ik heb de offerte niet geopend , maar vind het veel geld voor iets dat er eigenlijk ‘rechtoe rechtaan’ uit ziet :/
Het "probleem" is dat we een niet standaard kleur willen, dus de kasten wand wordt dan voor ons gespoten, al bij meer keuken boeren gemerkt dat dat stuk duurder is).

Hieronder wat apparatuur en blad:

het blad is 12mm Keramiek
Bora X Pure (PUXU)
Quooker COMBI+
Siemens IQ700 Stoomoven (HS858KXB6)
Siemens IQ700 Oven-Magnetron (HN878G4B6)
Siemens IQ500 Koelkast (KI81RSDE0)
Siemens Onderbouw vrieskast IQ500 (GU15DADF0)
Siemens IQ500 vaatwasser (SN65Z800BE) + besteklade (SZ36DB04)

• SquareOne
  • Nu online
Greetoz schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:02:
[...]

Excuus ik zat heel scheef te kijken.
maar waarom niet meer lades? Die zijn heel veel praktischer dan kastjes, en daar heb je er al zat van aan de spoelkant.

Lades achter deurtjes lijkt mij heel onhandig.

Prijs kan ik niet zoveel over zeggen. Zoals je zelf aangeeft zijn gespoten fronten vaak vrij duur. Al zou ik voor dit geld ook meer lades willen (die 2x zo duur zijn als kastjes met deurtjes).

• Floor-is
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 11:48
Greetoz schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:20:
[...]

Het "probleem" is dat we een niet standaard kleur willen, dus de kasten wand wordt dan voor ons gespoten, al bij meer keuken boeren gemerkt dat dat stuk duurder is).

Hieronder wat apparatuur en blad:

het blad is 12mm Keramiek
Bora X Pure (PUXU)
Quooker COMBI+
Siemens IQ700 Stoomoven (HS858KXB6)
Siemens IQ700 Oven-Magnetron (HN878G4B6)
Siemens IQ500 Koelkast (KI81RSDE0)
Siemens Onderbouw vrieskast IQ500 (GU15DADF0)
Siemens IQ500 vaatwasser (SN65Z800BE) + besteklade (SZ36DB04)
Sorry, maar ik zou dan eerder een meubelmaker, interieurbouwer of iets van die strekking benaderen.

Zelfs als Poggenpohl wel een massief houten keuken weet te leveren, kan je voor een dergelijk bedrag een absoluut topstuk maatwerk krijgen. :)

Ik zou overigens de kookplaat niet in het midden zetten. Optisch weliswaar rustiger, maar ik zou deze naar rechts schuiven om zo fijn werkruimte te hebben waar ik nog wat sausjes kan maken, snijwerk kan doen etc. (Mocht je linkshandig zijn, dan misschien de andere kant op ;))

If comedy is tragedy plus time, I need more time. But I'd really settle for less f*cking tragedy to be honest with you. (c) Jon Stewart, 2014 | Nog niet genoeg van me gehad? -> Check Met Nerds om Tafel Podcast

• Greetoz
  • Nu online
SquareOne schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:18:
[...]

Excuus ik zat heel scheef te kijken.
maar waarom niet meer lades? Die zijn heel veel praktischer dan kastjes, en daar heb je er al zat van aan de spoelkant.

Lades achter deurtjes lijkt mij heel onhandig.

Prijs kan ik niet zoveel over zeggen. Zoals je zelf aangeeft zijn gespoten fronten vaak vrij duur. Al zou ik voor dit geld ook meer lades willen (die 2x zo duur zijn als kastjes met deurtjes).
Ja ik ben er ook over uit dat ik aan de kookplaat kant allemaal lades wil. Dus dan komen daar nog aan elke kant 4 lades bij met evt. in een van de bovenste nog een inzet lade voor kruiden/lage dingen. Ik gok dat er nog wel iets met de prijs kan gezien er nog 0 onderhandeld is. maar laat ik zo zeggen, het viel me mee als eerste prijs voor een Poggenpohl.
Floor-is schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:48:
[...]

Sorry, maar ik zou dan eerder een meubelmaker, interieurbouwer of iets van die strekking benaderen.

Zelfs als Poggenpohl wel een massief houten keuken weet te leveren, kan je voor een dergelijk bedrag een absoluut topstuk maatwerk krijgen. :)

Ik zou overigens de kookplaat niet in het midden zetten. Optisch weliswaar rustiger, maar ik zou deze naar rechts schuiven om zo fijn werkruimte te hebben waar ik nog wat sausjes kan maken, snijwerk kan doen etc. (Mocht je linkshandig zijn, dan misschien de andere kant op ;))
Ja het is onze eerste keuken dus vandaar dat we gewoon naar de keuken merken hebben gekeken. Maatwerk is mooi maar natuurlijk niet altijd beter (dat heb ik wel gezien bij onze buren).

Maar kan je een interieur bouwer in omgeving haarlem/amsterdam aanraden?

De kookplaat hebben we express in het midden gedaan nadat hij eerder wel aan 1 kant zat. We vinden het en mooier en hebben liever aan beide kanten ruimte. Dus dat is dan een persoonlijke keuze, maar je hebt wel een punt dat je een groter werkblad creëert, maar we houden nu aan beide kanten van de kookplaat ongeveer 80 cm over.

Wellicht moeten we toch eens naar de standaard kleuren gaan kijken indien we een merk kiezen dat de exacte kleur die we willen niet standaard kan leveren.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SquareOne
  • Nu online
Greetoz schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:01:
[...]

Ja ik ben er ook over uit dat ik aan de kookplaat kant allemaal lades wil. Dus dan komen daar nog aan elke kant 4 lades bij met evt. in een van de bovenste nog een inzet lade voor kruiden/lage dingen. Ik gok dat er nog wel iets met de prijs kan gezien er nog 0 onderhandeld is. maar laat ik zo zeggen, het viel me mee als eerste prijs voor een Poggenpohl.

[...]

Ja het is onze eerste keuken dus vandaar dat we gewoon naar de keuken merken hebben gekeken. Maatwerk is mooi maar natuurlijk niet altijd beter (dat heb ik wel gezien bij onze buren).

Maar kan je een interieur bouwer in omgeving haarlem/amsterdam aanraden?

De kookplaat hebben we express in het midden gedaan nadat hij eerder wel aan 1 kant zat. We vinden het en mooier en hebben liever aan beide kanten ruimte. Dus dat is dan een persoonlijke keuze, maar je hebt wel een punt dat je een groter werkblad creëert, maar we houden nu aan beide kanten van de kookplaat ongeveer 80 cm over.

Wellicht moeten we toch eens naar de standaard kleuren gaan kijken indien we een merk kiezen dat de exacte kleur die we willen niet standaard kan leveren.
Als je een beetje groen/grijs zoekt zou je naar fenix verde comodoro kunnen kijken. Tristar heeft dat in het assortiment. Zit wat betreft bouwkwaliteit en maatwerkmogelijkheden ook wat in het hogere segment.
(dit is een keuken van Tristar)

En hier nog wat verde comodoro keukens van andere partijen
Let wel: kan er behoorlijk anders uit zien obv de lichtinval.
https://www.roberttediek....eren-blad-en-rvs-details/
https://houtmerk.nl/produ...fenix-verde-comodoro-0750
https://keukenfronten.com...kt-voor-ikea-metod-kopie/

[Voor 16% gewijzigd door SquareOne op 11-06-2021 16:34]

• Greetoz
  • Nu online
SquareOne schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:31:
[...]

Als je een beetje groen/grijs zoekt zou je naar fenix verde comodoro kunnen kijken. Tristar heeft dat in het assortiment. Zit wat betreft bouwkwaliteit en maatwerkmogelijkheden ook wat in het hogere segment.
(dit is een keuken van Tristar)

En hier nog wat verde comodoro keukens van andere partijen
Let wel: kan er behoorlijk anders uit zien obv de lichtinval.
https://www.roberttediek....eren-blad-en-rvs-details/
https://houtmerk.nl/produ...fenix-verde-comodoro-0750
https://keukenfronten.com...kt-voor-ikea-metod-kopie/
Ah ja, die Fenix fronten konden ze bij Stox ook leveren inderdaad, die hadden wat mooie kleuren maar ze vroegen er daar echt teveel geld voor.

• ChUcKiE
  • Registratie: september 1999
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

Ondertussen zijn de ideeën rondom de kleuren van onze toekomstige keuken weer wat veranderd.
Eerst hadden we een meer "gelige" houten front gekozen hadden (Next 125 NX 620 F734
Eiken natuur knoestig, geborsteld) met mat zwarte ombouw, zie eerdere posts.
Mede omdat we het lastig vinden om bij de eerste variant een passende houtlook vloer te matchen (hout op hout), ben ik nu helemaal weg van de combinatie van Fenix zwart, met of NX 650 F600 Lariks gerookt, geborsteld, of NX 650 F805 Oud eiken) en een mooie lichte hout (look) vloer.

De combinatie tussen Fenix mat zwart en Lariks gerookt, met lichte houtvloer staat ook in de Next 125 folder:

Weet iemand waar deze combi als demo model in de showroom staat om het eens in het echt te mogen ervaren? Het liefste ergens in Limburg/Gelderland/Duitsland.

[Voor 9% gewijzigd door ChUcKiE op 12-06-2021 08:12]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• S-J
  • Laatst online: 13-06 20:18
Hi, ondanks dat ik tweakers al meer dan 13 jaar gebruik voor informatie zie ik dat ik toch geen account had.

Gisterenmiddag, vrijdag 11/6, hebben wij te horen gekregen dat ons bod op een woning is geaccepteerd. We zijn starters, met deze markt dus geen enorme woning kunnen bemachtigen en er zit ook nog wat werk in. Mijn vriendin is iemand die graag kookt, ik eet graag dus we willen een goede keuken in de woning die ook betrokken is met de woonkamer.

Momenteel ziet de begane grond er zo uit:

Alles gaat plat (geen draagmuren), behalve de vier muren. Met mijn (vreselijke slechte) teken skills gisternacht wat lopen tekenen:

Vandaag bij wat keukenwinkels langs geweest, zonder gehinderd te worden door enige kennis. Na ons inmiddels redelijk ingelezen te hebben na het thuiskomen, weten we dat we de mandemakers groep moeten vermijden. We hebben onderstaande tekening bij keukenconcurrent laten maken:

Een offerte van uiteindelijk €18.300,- voor een Nobilia XL keuken, met deze spulletjes:

Keukenconcurrent apparatuur
Merk Apparaat Typenummer
Siemens iQ500 StudioLine koelkast KI8RSDE0
Siemens iQ300 vaatwasser SN63HX30AE
Bertazzoni Prime Line Fornuis mat zwart AMS95L61KLNE-19
Bertazzoni Verlengde Stelpoten zwart 901572
Bertazzoni Master Blokschouw mat zwart KT90MAS1NEC
Bertazzoni Achterwand mat zwart KTRW91NE-70
Siemens iQ500 Vriezer GI31NACE0
Siemens iQ300 Magnetron linksdraaiend RVS BF550LMR0
Graniet werkblad Sega-pancas gepolijst 922P0 G-A-2WL4
Spoelbak mat zwart SPBK0009
Quooker Flex 3-in-1 kraan met PRO3 boiler zwart 3XBLK
Lux LED opbouw spots sets (2x4 Watt) zwart VERL0121ZWA

Dit is wel een keuken waar we blij van worden qua aanzicht. Twee hoge kasten aan de korte kant, met een koelkast en vriezer in de aparte 60cm delen. De lange kant met 2x80cm ladekasten, vaatwasser, wasbak en drie bovenkasten. De hele korte kant die het een 'S' keuken maakt ipv een 'L' wordt een kast in dezelfde stijl en zit nog niet in de offerte. We zouden graag een eiland willen maar dat gaat gewoon niet (comfortabel) passen in dit huis.

We gaan naar Zuid-Holland verhuizen, dus we zijn eigenlijk op zoek naar 'goede' keukenwinkels in die buurt waar we offertes kunnen laten maken. We hebben reeds gevonden: Belmar in Dordrecht, Tielemans in Zeeland. Denken jullie dat het realistisch is dat we voor hetzelfde bedrag (<20K) een dergelijke keuken van Systemat (Häcker) of Siematic keuken kunnen laten maken? Zijn er naast deze merken nog andere merken aan te raden? En zijn er meer keukenzaken in die regio die aan te raden zijn?

1/8 krijgen we de sleutel als alles verloopt naar verwachting, ergens in oktober de keuken geleverd en gemonteerd krijgen zou mooi uitkomen dus we hebben dan niet de luxe om nog een maand te wachten met bestellen met levertijden van +/- 12 weken.

Elke tip is welkom, we zitten nu midden in de steile leercurve door veel te lezen. Ik zie al wel heel veel informatie in dit topic! _/-\o_

Vragen beantwoord ik ook graag.. :)

• Ladypurple
  • Nu online
S-J schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 19:40:
Hi, ondanks dat ik tweakers al meer dan 13 jaar gebruik voor informatie zie ik dat ik toch geen account had.

Gisterenmiddag, vrijdag 11/6, hebben wij te horen gekregen dat ons bod op een woning is geaccepteerd. We zijn starters, met deze markt dus geen enorme woning kunnen bemachtigen en er zit ook nog wat werk in. Mijn vriendin is iemand die graag kookt, ik eet graag dus we willen een goede keuken in de woning die ook betrokken is met de woonkamer.

[Afbeelding]

Alles gaat plat (geen draagmuren), behalve de vier muren. Met mijn (vreselijke slechte) teken skills gisternacht wat lopen tekenen:

[Afbeelding]

Vandaag bij wat keukenwinkels langs geweest, zonder gehinderd te worden door enige kennis. Na ons inmiddels redelijk ingelezen te hebben na het thuiskomen, weten we dat we de mandemakers groep moeten vermijden. We hebben onderstaande tekening bij keukenconcurrent laten maken:

[Afbeelding]

Een offerte van uiteindelijk €18.300,- voor een Nobilia XL keuken, met deze spulletjes:

Merk Apparaat Typenummer

Dit is wel een keuken waar we blij van worden qua aanzicht. Twee hoge kasten aan de korte kant, met een koelkast en vriezer in de aparte 60cm delen. De lange kant met 2x80cm ladekasten, vaatwasser, wasbak en drie bovenkasten. De hele korte kant die het een 'S' keuken maakt ipv een 'L' wordt een kast in dezelfde stijl en zit nog niet in de offerte. We zouden graag een eiland willen maar dat gaat gewoon niet (comfortabel) passen in dit huis.

We gaan naar Hendrik-Ido-Ambacht verhuizen, dus we zijn eigenlijk op zoek naar 'goede' keukenwinkels in die buurt waar we offertes kunnen laten maken. We hebben reeds gevonden: Belmar in Dordrecht, Tielemans in Zeeland. Denken jullie dat het realistisch is dat we voor hetzelfde bedrag (<20K) een dergelijke keuken van Systemat (Häcker) of Siematic keuken kunnen laten maken? Zijn er naast deze merken nog andere merken aan te raden? En zijn er meer keukenzaken in die regio die aan te raden zijn?

1/8 krijgen we de sleutel als alles verloopt naar verwachting, ergens in oktober de keuken geleverd en gemonteerd krijgen zou mooi uitkomen dus we hebben dan niet de luxe om nog een maand te wachten met bestellen met levertijden van +/- 12 weken.

Elke tip is welkom, we zitten nu midden in de steile leercurve door veel te lezen. Ik zie al wel heel veel informatie in dit topic! _/-\o_

Zomaar wat vragen.
De reden van deze verbouwing is dat je het toilet niet midden in huis wil en je een open trap krijgt?

• S-J
Klopt, het zijn nu echt twee aparte ruimtes en dat hebben we momenteel in ons (huur)appartement ook. Open trap staat inderdaad op de lijst, we willen graag een 'woonkeuken'.

• Ladypurple
  • Nu online
S-J schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:13:
Klopt, het zijn nu echt twee aparte ruimtes en dat hebben we momenteel in ons (huur)appartement ook. Open trap staat inderdaad op de lijst, we willen graag een 'woonkeuken'.
Toilet vind ik strak plan, de open trap wat minder want dat kan een tochtgat zijn en ook geluid dringt makkelijker door naar boven. Als je zo ingrijpend bezig gaat investeer in heel goede afzuiging en ik raad je op gas koken af!

• Jackpuyn
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 17:10
S-J schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 19:40:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Merk Apparaat Typenummer

We gaan naar Hendrik-Ido-Ambacht verhuizen, dus we zijn eigenlijk op zoek naar 'goede' keukenwinkels in die buurt waar we offertes kunnen laten maken. We hebben reeds gevonden: Belmar in Dordrecht, Tielemans in Zeeland. Denken jullie dat het realistisch is dat we voor hetzelfde bedrag (<20K) een dergelijke keuken van Systemat (Häcker) of Siematic keuken kunnen laten maken? Zijn er naast deze merken nog andere merken aan te raden? En zijn er meer keukenzaken in die regio die aan te raden zijn?

@S-J Ik kan je ASWA aanbevelen als keukenzaak verkoopt Siematic maar ook silverline wat Pronorm is. Pronorm is te vergelijken met Systemat. Keukenconcurrent is wel van de Mandemakers groep maar dat zul je wel weten. Zou daar persoonlijk geen keuken kopen hoor er nog al wat klachten van. Maar je bent natuurlijk vrij in je keuze

• S-J
Ladypurple schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:21:
[...]

Toilet vind ik strak plan, de open trap wat minder want dat kan een tochtgat zijn en ook geluid dringt makkelijker door naar boven. Als je zo ingrijpend bezig gaat investeer in heel goede afzuiging en ik raad je op gas koken af!
We gaan op de 1e verdieping de trap afsluiten, voor de tocht en het geluid.

Afzuiging is een goeie, we gaan ons daar nog wel op inlezen.

Waarom raad je op gas koken af?
Jackpuyn schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:37:
[...]

@S-J Ik kan je ASWA aanbevelen als keukenzaak verkoopt Siematic maar ook silverline wat Pronorm is. Pronorm is te vergelijken met Systemat. Keukenconcurrent is wel van de Mandemakers groep maar dat zul je wel weten. Zou daar persoonlijk geen keuken kopen hoor er nog al wat klachten van. Maar je bent natuurlijk vrij in je keuze
We zijn er vanmiddag (na het rondje woonboulevard) achter gekomen dat bijna alles van de mandemakers groep is, dus fijn dat we daar nu een eerste offerte hebben kunnen laten maken en bij die winkels wat ideeën en gevoel hebben gekregen bij de keukens. Maar we zoeken nu dus een goeie zaak waar we minder kans hebben op gedoe achteraf en kwalitatief hoogwaardige(re) keuken kunnen kopen.

Dank voor de tip mbt ASWA en silverline/pronorm, gaan we zeker naar kijken! d:)b

• Ladypurple
  • Nu online
S-J schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:59:
[...]

[...]

We zijn er vanmiddag (na het rondje woonboulevard) achter gekomen dat bijna alles van de mandemakers groep is, dus fijn dat we daar nu een eerste offerte hebben kunnen laten maken en bij die winkels wat ideeën en gevoel hebben gekregen bij de keukens. Maar we zoeken nu dus een goeie zaak waar we minder kans hebben op gedoe achteraf en kwalitatief hoogwaardige(re) keuken kunnen kopen.

Dank voor de tip mbt ASWA en silverline/pronorm, gaan we zeker naar kijken! d:)b
Verbranding van gas vraagt zuurstof en geeft vocht ( en fijnstof), naar mijn idee moet je dat in je leefdeel niet willen.
De keuze voor je kookplaat bepaalt voor een groot deel de mogelijke indeling en plaats van je keuken. Aangezien je keuze voor gas wordt het geen recirculatie, dus moet je afvoer naar buiten hebben ( 160mm over liefst korte afstand). Volgende vraag is dan welke vorm van ventilatie je in huis hebt of gaat maken. Waar de kookplaat te plaatsen wordt dan bepaald door de antwoorden daar op. Je hebt nu een linkshandige keuken getekend en het is me niet duidelijk wat je bedoelt met de plaatsing van de koel- en vrieskast en magnetron

• S-J

Misschien dat dit wat duidelijker is, koelkast en vriezer hebben nog kastjes erboven zodat die hoek 'hoog' is en de rest redelijk laag blijft.

Recirculatie/ventilatie is nog nader te bepalen met een aannemer (hopelijk) komende week.

edit: op de website van ASWA staat dat er in de komende drie weken geen afspraak te maken is..

[Voor 7% gewijzigd door S-J op 12-06-2021 21:26]

• colvano
  • Nu online
S-J schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:23:
[Afbeelding]

Misschien dat dit wat duidelijker is, koelkast en vriezer hebben nog kastjes erboven zodat die hoek 'hoog' is en de rest redelijk laag blijft.

Recirculatie/ventilatie is nog nader te bepalen met een aannemer (hopelijk) komende week.

edit: op de website van ASWA staat dat er in de komende drie weken geen afspraak te maken is..
Reken maar op 6 weken wachten voor een afspraak. Maar als dat een probleem is, een keuken heeft zomaar een levertijd van 12 tot 16 weken. Ik hoop dat je geen haast hebt. :)

Edit: ik zie dat je in oktober de keuken wilt hebben. Dat gaat inderdaad wel spannend worden. Ik heb zelf, en velen om mij heen, ook goede ervaring met keukenloods. Wellicht sneller een afspraak te maken.

[Voor 10% gewijzigd door colvano op 12-06-2021 22:12]

• ChUcKiE
  • Registratie: september 1999
  • Nu online

ChUcKiE

Dus........

Iemand een idee hoe het met de wachttijden voor een afspraak in Duitsland zijn? Bijv irhe kuchen of ekelhoff?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• taz10
  • Laatst online: 07:40

taz10

Party Animal

ChUcKiE schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 22:17:
Iemand een idee hoe het met de wachttijden voor een afspraak in Duitsland zijn? Bijv irhe kuchen of ekelhoff?
Gewoon ff bellen das het snelste, bij ekelhof spreken ze gewoon nederlands, dus dat moet geen probleem zijn toch ? . Maar ik zou gewoon ff bellen met Mobel Faber, vragen naar Marcel Piesche, spreekt ook nederlands,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 16:37

Tacoos

i am i

***members only***
Eerder in dit topic heeft iemand een Gutmann Nivel kookplaat aangeschaft. Dat zou kwa prijs/kwaliteit/uitstraling misschien nog beter passen?
Voor ons was 't helaas te duur...

MX-5 10th anniversary, Trek Rumblefish Elite, Vitus Substance V2, Master Touch GBS

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 16:32
S-J schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 20:59:
[...]

[...]

Vroeg of laat ga je voor de verwarming van het gas af, dan heb je dus enkel gas om te koken… veel kosten voor weinig verbruik.
Inductie is zo veel makkelijker en handiger in gebruik, en dan denk ik alleen als aan het poetsen van de kookplaat en je potten.
Pagina: 1 ... 239 240 241 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True