Goeie optie ook. Er komt bij ons een 180cm koelkast, vriezer, combi en oven in. Dus best wat ventilatie nosig om te voorkomen dat de koelkast en vriezer constant aanslaan. Mijn plan was idd zelfde als op jouw foto’s met uitzondering van dat ik een metalstudwandje neerzet en daartegen de gipsplaat komt. Maar de wand ‘hol’ houden is een goeie inderdeel.lonehitman schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:50:
[...]
Hangt ook van de apparatuur af. Ovens blazen de warmte wel vooruit. Een koelkast en vriezer hebben wel redelijk veel lucht nodig? Maar als je de ruimte boven de kasten open laat dan is het al snel voldoende. Dus een voorzetwand maken van 10cm dik en de ruimte voor de rest open laten.[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb zo’n ventiel vlak voor de wand zitten helaas. Is niet anders.GeeMoney schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:56:
[...]
Met 1/3e krijg je je poten van je kasten vol in het zicht lijkt mij.
Het zwevend effect als ik bij mij kijk zou max zo’n 10cm kunnen zijn anders krijg je dus alsnog een plint beneden.
@t14wo En als je de wand vlak af wil hebben met je kasten kan je die onmogelijk kitten lijkt mij want je deuren hebben iets aan ruimte nodig voor het draaien.
Ook sluit je dan inderdaad je apparaten haast vacuüm op, dat lijkt mij ook niet lekker.
Bij mij zit er een rooster ivm de mechanische ventilatie en eigenlijk na een paar weken vind ik het zeker niet meer storend, als hij er voor jan l*l had gezeten wel natuurlijk maar het ding dient een doel bij mij en kon ook niet anders of mooier opgelost worden.
Heb je gelijk in. 1/3 is misschien overdreven en komt 10cm beter in de buurt van de realiteitGeeMoney schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:56:
[...]
Met 1/3e krijg je je poten van je kasten vol in het zicht lijkt mij.
Het zwevend effect als ik bij mij kijk zou max zo’n 10cm kunnen zijn anders krijg je dus alsnog een plint beneden.
@t14wo En als je de wand vlak af wil hebben met je kasten kan je die onmogelijk kitten lijkt mij want je deuren hebben iets aan ruimte nodig voor het draaien.
Ook sluit je dan inderdaad je apparaten haast vacuüm op, dat lijkt mij ook niet lekker.
Bij mij zit er een rooster ivm de mechanische ventilatie en eigenlijk na een paar weken vind ik het zeker niet meer storend, als hij er voor jan l*l had gezeten wel natuurlijk maar het ding dient een doel bij mij en kon ook niet anders of mooier opgelost worden.
Maar wat voegt zo'n holle ruimte toe aan ventilatie?lonehitman schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:50:
[...]
Hangt ook van de apparatuur af. Ovens blazen de warmte wel vooruit. Een koelkast en vriezer hebben wel redelijk veel lucht nodig? Maar als je de ruimte boven de kasten open laat dan is het al snel voldoende. Dus een voorzetwand maken van 10cm dik en de ruimte voor de rest open laten.[Afbeelding][Afbeelding]
Na alle input hier ben ik vandaag nogmaals langs de keukenzaak geweest om het ontwerp aan te laten passen. Hierbij heb ik het voorstel van @Ladypurple als uitgangspunt genomen (nog dank daarvoor). Ik heb ook de opmerkingen van @Floor-is en @mitsumark in mijn achterhoofd gehouden tijdens het gesprek.
Daar is nu het volgend eontwerp uit gekomen:
:strip_exif()/f/image/4SWCgAxspvoC3OuH3Gtj3zzs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6MeBgnqBTv0soSEtb90Pev8T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2dR8mrMBajHrSpYv8uUoRG4d.jpg?f=fotoalbum_large)
@Ladypurple zoals je ziet heb ik niet al je suggesties meegenomen. Zo heb ik de spoelbak en de kookplaat niet verwisseld. Wel is de layout van jou ontwerp verder intact gebleven. Ik heb zelfs afgezien van de le Mans kast (de keukenverkoper was het in deze specifieke situatie trouwens eens met jouw argumenten)
Verdere info, dit betrefd een Tristar keuken met massief eiken en fenix (kunstof) frontjes. een keramisch blad ( Basalt Black). Het lage deel is greeploos, het hoge (zwarte) deel wordt uitgevoerd met grepen.
De apparatuur in de offerte is vooralsnog:
- Bora Pure kookplaat/afzuiging
- Liebherr koel vries combinatie ICBNE5123-20
- Quooker fusion Square combi+
- Bosch CMG8760C1 combi oven (serie
- Bosch SMV4HB800E vaatwasser (serie I4)
Graag nogmaals jullie op en aanmerkingen op dit herziene ontwerp. Ik vind het in ieder geval een vooruitgang, voor mijn gevoel meer keuken en toch meer plaats voor een ruime tafel.
:strip_exif()/f/image/4SWCgAxspvoC3OuH3Gtj3zzs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6MeBgnqBTv0soSEtb90Pev8T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2dR8mrMBajHrSpYv8uUoRG4d.jpg?f=fotoalbum_large)
@Ladypurple zoals je ziet heb ik niet al je suggesties meegenomen. Zo heb ik de spoelbak en de kookplaat niet verwisseld. Wel is de layout van jou ontwerp verder intact gebleven. Ik heb zelfs afgezien van de le Mans kast (de keukenverkoper was het in deze specifieke situatie trouwens eens met jouw argumenten)
Verdere info, dit betrefd een Tristar keuken met massief eiken en fenix (kunstof) frontjes. een keramisch blad ( Basalt Black). Het lage deel is greeploos, het hoge (zwarte) deel wordt uitgevoerd met grepen.
Graag nogmaals jullie op en aanmerkingen op dit herziene ontwerp. Ik vind het in ieder geval een vooruitgang, voor mijn gevoel meer keuken en toch meer plaats voor een ruime tafel.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Welke kleur fenix fronten heb je voor gekozen? Op deze render komt het wat gelig over.lithoijen schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:13:
Na alle input hier ben ik vandaag nogmaals langs de keukenzaak geweest om het ontwerp aan te laten passen. Hierbij heb ik het voorstel van @Ladypurple als uitgangspunt genomen (nog dank daarvoor). Ik heb ook de opmerkingen van @Floor-is en @mitsumark in mijn achterhoofd gehouden tijdens het gesprek.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
***members only***
Ik vind de grepen op de kastenwand wat onrustig ogen. Met name omdat één van de grepen in het midden zit en de rest niet.
De Fenix fronten zijn in Fenix Black, de houten fronten zijn 3 laags massief eiken inclusief noesten (Chester Eicken 71B) Deze stonden inderdaad niet goed in het tekenprogramma en wijken daarmee wat af van het werkelijke plaatje.SquareOne schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:15:
[...]
Welke kleur fenix fronten heb je voor gekozen? Op deze render komt het wat gelig over.
De grepen op de hoge wand komen inderdaad op 1 lijn, ook dat was een beperking van het tekenprogramma. Scherpe opmerking!
[ Voor 12% gewijzigd door lithoijen op 01-06-2021 11:19 ]
Welk stukje blad bedoel je? Ik gok aan de spoel kant onder de opzetkast? Ja, het was ook mijn idee dat deze dit wat strakker hadden op kunnen lossen, maar ik stoor me er niet aan. Blad loopt ook door onder de opzetkast.Kapitein Merijn schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:38:
[...]
Wat ontzettend jammer van dat stukje blad in de kastenwand! Wat is de reden dat ze dit zo gemaakt hebben?
Is de nis van de kastenwand ook niet een beetje te groot? Vooral de opening aan de rechterzijde lijkt me niet heel wenselijk.
Het lastige van de kastenwand mooi laten aansluiten op het spoelgedeelte was de wand die niet recht is. We konden simpelweg niet verder naar links met de kastenwand, dan kom je aan de achterkant van de kasten niet goed uit.
En de nis is aan de rechterkant inderdaad een cm te groot. Dit was een miscommunicatie tussen mijzelf en de stukadoor die daardoor een cm te weinig opgestuct heeft.
Er komt sowieso straks een dubbele lat rondom aan de binnenzijde van de kastenwand met een gedimde Hue led strip er achter. Zorgt voor mooi diffuus licht. De nis rechts maak ik dan gelijk iets smaller met een bredere lat en de naad dicht te smeren.
.
Precies, dit hebben wij ook gedaan. Daarbij hebben we boven in de kastenwand nog de mechanische ventilatie zitten die we altijd laten meedraaienlonehitman schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:50:
[...]
Dus een voorzetwand maken van 10cm dik en de ruimte voor de rest open laten.[Afbeelding][Afbeelding]
Een dunne (witte) koof om je hoge kasten heen zou ik persoonlijk mooier vinden.lithoijen schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:13:
***members only***
Dus de dikte van de linkerkant (afstand tussen de deur en de linker hoge kast) ook aan de rechterkant toepassen. En bovenlangs ook met koof afwerken.
En wat ga je met de ruimte rechts naast de hoge kasten doen?
@m181087 Daar kan ik een eettafel kwijt. Dan wel tegen de muur dan wel vrijstaand. Een witte koof zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten. Dat zou ik dan denk ik in de zwarte kleur houden.
Ik denk dat je de beschikbare ruimte zo beter gebruikt en meer werkruimte hebt, maar qua prijs nauwelijks anders....
of heb je ergens concessies gedaan?
(Controleer nog even of de kleurkeuze van houten fronten en vloer matcht)

(Controleer nog even of de kleurkeuze van houten fronten en vloer matcht)
@lithoijen @m181087 was direct mijn eerste gedachte, een 'witte lijst' bovenlangs en rechts langs de hoge kast. Deze dus inbouwen tussen twee gelijke wandjes.
Je keuken oogt nu vrij licht/ruim, de donkere kast doet een beetje afbreuk aan deze stijl. Denk dat het aanzicht vanuit de keuken naar de kamer? dan ook mooier wordt.
Misschien kun je nog een stopcontact realiseren in het nieuwe wandje naast de zwarte kast, zodat je bij je eettafel nog een extra stroompunt beschikbaar hebt ( opladers, lampen, etc )
Je keuken oogt nu vrij licht/ruim, de donkere kast doet een beetje afbreuk aan deze stijl. Denk dat het aanzicht vanuit de keuken naar de kamer? dan ook mooier wordt.
Misschien kun je nog een stopcontact realiseren in het nieuwe wandje naast de zwarte kast, zodat je bij je eettafel nog een extra stroompunt beschikbaar hebt ( opladers, lampen, etc )
@Ladypurple De prijs is ietwat lager geworden na de aanpassing, eigenlijk tegen mijn verwachting in. Wel vind ik de prijs nog steeds vrij fors. Ik ben echt een complete leek op dit gebied maar mijn inschatting zou zijn:
- Apparatuur ca €7000?
- blad ca €2500
- Installatie €1500
Dan blijft er ca €10000 euro over voor de kasten en laden. Lijkt me vrij fors al zijn eikenhouten frontjes natuurlijk niet goedkoop. Iemand die een betere inschatting kan maken dan ik? (waarschijnlijk iedereen hier)
De vloer zou moeten matchen met de keuken, ik heb dit nog gechecked met iemand die wat kleuradvies geeft. Wel is het een vrij bijzondere vloer (troffelvloer) die hebben ze niet standaard in het tekenpakket van de keukenzaken.
@HyperTrophy WCD's heb ik verder al op de muur zitten. Verder heb ik elders ook volop wcd's dat zou voldoende moeten zijn. Ook zit e.e.a. netjes op een eigen groep daar verwacht ik 0 problemen. Alleen voor de oven moet ik een nieuwe voeding voorzien, maar ruimte genoeg in mijn meterkast en via de kruipruimte zou dit makkelijk moeten gaan. ook moet ik de lichtschakelaar zitten. Nu is dit door omstandigheden toch al een dia via zigbee werkt, dus dat kan ook een batterij gevoede versie worden op een handige plek. Niet helemaal ideaal maar wel prima te doen.
- Apparatuur ca €7000?
- blad ca €2500
- Installatie €1500
Dan blijft er ca €10000 euro over voor de kasten en laden. Lijkt me vrij fors al zijn eikenhouten frontjes natuurlijk niet goedkoop. Iemand die een betere inschatting kan maken dan ik? (waarschijnlijk iedereen hier)
De vloer zou moeten matchen met de keuken, ik heb dit nog gechecked met iemand die wat kleuradvies geeft. Wel is het een vrij bijzondere vloer (troffelvloer) die hebben ze niet standaard in het tekenpakket van de keukenzaken.
@HyperTrophy WCD's heb ik verder al op de muur zitten. Verder heb ik elders ook volop wcd's dat zou voldoende moeten zijn. Ook zit e.e.a. netjes op een eigen groep daar verwacht ik 0 problemen. Alleen voor de oven moet ik een nieuwe voeding voorzien, maar ruimte genoeg in mijn meterkast en via de kruipruimte zou dit makkelijk moeten gaan. ook moet ik de lichtschakelaar zitten. Nu is dit door omstandigheden toch al een dia via zigbee werkt, dus dat kan ook een batterij gevoede versie worden op een handige plek. Niet helemaal ideaal maar wel prima te doen.
[ Voor 14% gewijzigd door lithoijen op 01-06-2021 15:46 ]
@lithoijen
Prijzen, geen idee. Probeer de zoekfunctie met je keukenmerk icm met de prijsgroep van je fronten, misschien dat je zo wat wijzer wordt. Met mijn vinger in de lucht lijkt mij de prijs niet heel gek als ik het vergelijk met de offerte die ik heb, maar dat is wel een beetje appels met peren dan. Bedenk ook of je vertrouwen hebt in je leverancier, dat is ook wat waard.
Prijzen, geen idee. Probeer de zoekfunctie met je keukenmerk icm met de prijsgroep van je fronten, misschien dat je zo wat wijzer wordt. Met mijn vinger in de lucht lijkt mij de prijs niet heel gek als ik het vergelijk met de offerte die ik heb, maar dat is wel een beetje appels met peren dan. Bedenk ook of je vertrouwen hebt in je leverancier, dat is ook wat waard.
Algemeen vraagje, wij krijgen een vaatwasser naast een muur. Deze zal ook vanaf de zijkant ingeladen moeten worden. Hebben mensen hier ervaring mee en zo ja, hebben jullie iets van een spat-oplossing tegen de muur zitten?
disclaimer: niet geboren in het jaar 2000 :)
Dat stukje bedoel ik inderdaad.herofruit schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:22:
[...]
Welk stukje blad bedoel je? Ik gok aan de spoel kant onder de opzetkast? Ja, het was ook mijn idee dat deze dit wat strakker hadden op kunnen lossen, maar ik stoor me er niet aan. Blad loopt ook door onder de opzetkast.
Het lastige van de kastenwand mooi laten aansluiten op het spoelgedeelte was de wand die niet recht is. We konden simpelweg niet verder naar links met de kastenwand, dan kom je aan de achterkant van de kasten niet goed uit.
En de nis is aan de rechterkant inderdaad een cm te groot. Dit was een miscommunicatie tussen mijzelf en de stukadoor die daardoor een cm te weinig opgestuct heeft.
Er komt sowieso straks een dubbele lat rondom aan de binnenzijde van de kastenwand met een gedimde Hue led strip er achter. Zorgt voor mooi diffuus licht. De nis rechts maak ik dan gelijk iets smaller met een bredere lat en de naad dicht te smeren.
.
[...]
Precies, dit hebben wij ook gedaan. Daarbij hebben we boven in de kastenwand nog de mechanische ventilatie zitten die we altijd laten meedraaienZal dus prima op temperatuur blijven.
Heb je nu niks meer aan maar dat is heel makkelijk op te lossen door een hoekpasstuk toente passen met een stelmaat van 60cm ipv de standaard 65cm.
Heb je trouwens een versteviging in het werkblad zitten bij het eiland? Ter hoogte van de bar bedoel ik dan.
Untappd: Kapitein_Merijn
Bij ons kostte dat rond de 80 euro(dbkeukens) maar heb andere keukenverkopers eerder 200-300 horen noemen. Al waren dat ook al verkopers die vlakinbouw afraadden.ZomaarEven schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 06:29:
Ook ik heb pas geleden een keuken gekocht en heb een vraag over het infrezen van de inductieplaat in het aanrechtblad.
We hadden oorspronkelijk afgesproken dat we een vlakinbouw inductieplaat zouden willen, hier zijn ook de aanrechtblad freeskosten op afgestemd. Nu is het toch een opbouw inductieplaat geworden. De prijs van het aanrechtblad is echter niet veranderd. Klopt dit? Bij mijn weten is infrezen voor vlakinbouw duurder dan infrezen voor opbouw. Weten jullie misschien hoe hoog dit prijsverschil is? Dan kan ik daarmee terug naar de winkel.
Dank vast voor jullie hulp!
Mooie materialen! Komt er nog iets op/tegen de muur? Ik vind het een beetje kaal staan zo namelijk. Misschien zou een extra hoge kast dan mooier zijn.
Goedenavond,
In verband met een verhuizing ben ik al een tijdje in dit topic mee aan het lezen. Komen zeer mooie keukens voorbij. Hier ook wel door laten inspireren. Nu heb ik ook een offerte laten maken. Het plan is uiteraard om nog langs andere keukenzaken te gaan om de offerte te vergelijken. Maar toch ben ik al benieuwd naar de feedback vanuit hier op de prijs (en tevens ook op de keuken of we iets over het hoofd gezien hebben). Indeling zijn we nog niet helemaal uit. Foto hieronder zie je de hoge kasten links. Vriendin wil ze liever rechts. Dan zou de keuken dus compleet gespiegeld worden.
Materiaal:
Type: Next 125
Frontjes: NX240 Fenix Onyxzwart
Korpus: Lavazwart
Plint: 150mm
Werkblad: Composiet - Pure White 20mm (werkhoogte 92 cm)
Apparatuur:
Kookplaat: Siemens STUDIOLINE IQ300 EH877BE15E
Combi-Oven: AEG KMK768080B
Vaatwasser: AEG FSS5261XZ
Koelkast: AEG SKE814D9ZC
Vriezer: AEG ABB688E1LS
Kraan: Quooker Pro3 Fusion Round Black
Spoelbak: Franke BTX 210.50
Indeling
Links 3 hoge wandkasten met hierin de koelkast, vriezer en combi-oven. Alle kasten zijn 60 cm breed.
Daarna komt een normale hoekkast. De nis na de hoge kastenwand is ongeveer 120 cm.
Dan voor het raam links de kast met de Quooker en rechts daarnaast de vaatwasser. Vervolgens in de hoek een Le Mans kast en dan een ladenkast van 100 cm met hierop de kookplaat en als laatste nog een normale ladenkast van 100 cm.
In verband met een verhuizing ben ik al een tijdje in dit topic mee aan het lezen. Komen zeer mooie keukens voorbij. Hier ook wel door laten inspireren. Nu heb ik ook een offerte laten maken. Het plan is uiteraard om nog langs andere keukenzaken te gaan om de offerte te vergelijken. Maar toch ben ik al benieuwd naar de feedback vanuit hier op de prijs (en tevens ook op de keuken of we iets over het hoofd gezien hebben). Indeling zijn we nog niet helemaal uit. Foto hieronder zie je de hoge kasten links. Vriendin wil ze liever rechts. Dan zou de keuken dus compleet gespiegeld worden.
Materiaal:
Apparatuur:
Indeling
Links 3 hoge wandkasten met hierin de koelkast, vriezer en combi-oven. Alle kasten zijn 60 cm breed.
Daarna komt een normale hoekkast. De nis na de hoge kastenwand is ongeveer 120 cm.
Dan voor het raam links de kast met de Quooker en rechts daarnaast de vaatwasser. Vervolgens in de hoek een Le Mans kast en dan een ladenkast van 100 cm met hierop de kookplaat en als laatste nog een normale ladenkast van 100 cm.
Members only:
Inloggen
De vaatwasser staat in de hoek en blokkeert je werkplek, kan deze naast de hoge kasten op de 120? Onder je werkplek heb je geen ladenDaffie85 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:04:
Goedenavond,
Materiaal:
Apparatuur:
Indeling
***members only***
Waar laat je afval?
Het raam draait , ivm kraan, niet naar binnen?
De pannen plan je in de le mans? En wat plan je in de 2x 100 ladeblokken ( wat is de rasterindeling van de laden) waarom wil vriendin rechts? Lichtinval raam, zicht vanuit de kamer?
Tsja, dat was inderdaad misschien beter geweest. Spoelgedeelte is overigens 70cm, daar zijn we ook extreem blij mee. Veel meer effectieve ruimte op het blad.Kapitein Merijn schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:49:
[...]
Dat stukje bedoel ik inderdaad.
Heb je nu niks meer aan maar dat is heel makkelijk op te lossen door een hoekpasstuk toente passen met een stelmaat van 60cm ipv de standaard 65cm.
Yes, zitten soort van balkjes onder, zou er op kunnen zitten als ik zou willen (maar ga het niet proberen).Heb je trouwens een versteviging in het werkblad zitten bij het eiland? Ter hoogte van de bar bedoel ik dan.
Iemand hier had een stuk plexiglas tegen de muur geplaatst. En anders met schrobklasse 1 latex sauzen.Kimmie2000 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:36:
Algemeen vraagje, wij krijgen een vaatwasser naast een muur. Deze zal ook vanaf de zijkant ingeladen moeten worden. Hebben mensen hier ervaring mee en zo ja, hebben jullie iets van een spat-oplossing tegen de muur zitten?
Hier geen vw tegen de muur, maar wel vanwege kinderen gekozen voor afwasbare muurverf.Kimmie2000 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:36:
Werkt wel: je poetst de vlekken van spaghetti saus zo eraf; als de vlekken langer zitten is wegpoetsen ook steeds moeilijker.
edit:
wat @herofruit ook al zei dus...
wat @herofruit ook al zei dus...
[ Voor 4% gewijzigd door Tacoos op 01-06-2021 22:53 ]
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Overigens, @Kimmie2000, verf schrobklasse 1 krijgt pas na circa 2 à 3 weken zijn definitieve afwasbare eigenschappen. Doe dus de eerste weken we voorzichtig.
Ik heb een tijdje terug de prijzen uit onze offerte geplaatst voor TriStar, wij hadden 4 hoge kasten en een eiland van 3x1.2m met bijna gelijke kosten (voor het kastenweek). Dat was al echt een forse prijs..lithoijen schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:44:
@Ladypurple De prijs is ietwat lager geworden na de aanpassing, eigenlijk tegen mijn verwachting in. Wel vind ik de prijs nog steeds vrij fors. Ik ben echt een complete leek op dit gebied maar mijn inschatting zou zijn:
- Apparatuur ca €7000?
- blad ca €2500
- Installatie €1500
Overleg goed, je wilt echt contrast tussen vloer en keukenDe vloer zou moeten matchen met de keuken, ik heb dit nog gechecked met iemand die wat kleuradvies geeft. Wel is het een vrij bijzondere vloer (troffelvloer) die hebben ze niet standaard in het tekenpakket van de keukenzaken.
Stopcontacten heb je nooit teveel@HyperTrophy WCD's heb ik verder al op de muur zitten. Verder heb ik elders ook volop wcd's dat zou voldoende moeten zijn. Ook zit e.e.a. netjes op een eigen groep daar verwacht ik 0 problemen. Alleen voor de oven moet ik een nieuwe voeding voorzien, maar ruimte genoeg in mijn meterkast en via de kruipruimte zou dit makkelijk moeten gaan. ook moet ik de lichtschakelaar zitten. Nu is dit door omstandigheden toch al een dia via zigbee werkt, dus dat kan ook een batterij gevoede versie worden op een handige plek. Niet helemaal ideaal maar wel prima te doen.
Bericht hierboven
@Kimmie2000herofruit schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:40:
[...]
Iemand hier had een stuk plexiglas tegen de muur geplaatst. En anders met schrobklasse 1 latex sauzen.
Dat was ik in deze post
Werkt perfect. Gewoon plexiglas poetsen en het is weer schoon.
[ Voor 11% gewijzigd door m181087 op 02-06-2021 09:42 ]
Goede vragen. De pannen willen wij inderdaad in de Le Mans kwijt. In de normale hoekkast aan de andere kant is het de bedoeling om alle overige keukenapparatuur (Airfryer, blender, etc) te stallen. Daarom zit de vaatwasser niet naast de hoge kasten, want dan kun je volgens mij de ruimte in de hoek niet benutten.Ladypurple schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:42:
[...]
De vaatwasser staat in de hoek en blokkeert je werkplek, kan deze naast de hoge kasten op de 120? Onder je werkplek heb je geen laden![]()
De pannen plan je in de le mans?
Weten nog niet of we een losse pedaalemmer willen of het toch in de kasten verwerkt. Nadeel van in de kasten vinden wij dat het dan meestal maar kleine emmertjes zijn.Waar laat je afval?
Zover wij weten draait maar 1 kant van het raam naar binnen open. Het rechtergedeelte op de tekening. Zou volgens de huidige opstelling ook open moeten kunnen.Het raam draait , ivm kraan, niet naar binnen?
Servies, bestek en voorraad. De ladekast het dichtste bij de woonkamer willen we het servies en bestek in doen. Zodat als één persoon aan het koken is, de ander alsnog deze lades kan openen om de tafel te dekken.En wat plan je in de 2x 100 ladeblokken ( wat is de rasterindeling van de laden)
Voornamelijk gevoel. Dus dat is een lastige discussie. Niet echt qua lichtinval of zichtlijnen.waarom wil vriendin rechts? Lichtinval raam, zicht vanuit de kamer?
Klopt het dat je tussen beide wanden nu zo’n 120 loopruimte hebt? Dat is niet ruim, heb je deze opstelling nu ook?. Bedenk dat er ook nog laden en deuren open moeten.Daffie85 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:17:
[...]
Goede vragen. De pannen willen wij inderdaad in de Le Mans kwijt. In de normale hoekkast aan de andere kant is het de bedoeling om alle overige keukenapparatuur (Airfryer, blender, etc) te stallen. Daarom zit de vaatwasser niet naast de hoge kasten, want dan kun je volgens mij de ruimte in de hoek niet benutten.
[...]
Weten nog niet of we een losse pedaalemmer willen of het toch in de kasten verwerkt. Nadeel van in de kasten vinden wij dat het dan meestal maar kleine emmertjes zijn.
[...]
Zover wij weten draait maar 1 kant van het raam naar binnen open. Het rechtergedeelte op de tekening. Zou volgens de huidige opstelling ook open moeten kunnen.
[...]
Servies, bestek en voorraad. De ladekast het dichtste bij de woonkamer willen we het servies en bestek in doen. Zodat als één persoon aan het koken is, de ander alsnog deze lades kan openen om de tafel te dekken.
[...]
Voornamelijk gevoel. Dus dat is een lastige discussie. Niet echt qua lichtinval of zichtlijnen.
Goedenmiddag,
Ik ben al een tijdje aan het oriënteren op een nieuwe keuken ivm een recente verhuizing. Wij hebben onlangs een offerte en 3d tekening opgemaakt en mogen ontvangen, maar ik ben nog een aardige leek in deze branche.
De verkoper was heel vriendelijk en totaal niet opdringerig en dacht mee over het ontwerp. Ik wil graag weten hoe praktisch jullie het ontwerp vinden en wat jullie vinden van het merk keuken ten opzichte van de prijs.
Wij zijn nog van plan om andere zaken te bezoeken en daarom wil ik mijn huidige offerte eerst in dit forum gooien voor wat goede ideeën en tips.
Materiaal & merk:
Merk: Bauformat
Type: Bali
Frontjes: Wild oak
Grepen: Staafgreep, zwart
Korpus: Kunststof, wild oak
Apparatuur:
Kookplaat: Pelgrim IK2084F 77cm breed. (Wordt een hoger segment kookplaat)
Vaatwasser: Bosch SMV4HB800E (Serie 4)
Oven: Bosch CMG836NC1 (serie 8 compacte bakoven)
Koel/vries: Bosch KIV86SFF1L (Serie 2 177,5cm)
Afzuigkap: Zanussi ZHB92670KA (Schouw 90cm)
Prijs apparatuur: €3055,-
Indeling:
U keuken
Met het gezicht richting de keuken wordt de linkerzijde 250cm.
Langezijde wordt 306cm. In de verbinding met de linkerzijde is er gekozen voor een lemans kast voor praktische opbergruimte.
Rechterzijde wordt 300cm. In de verbinding met de langezijde is er gekozen voor nog een lemans kast voor meer opbergruimte en de hoek zo goed mogelijk te benutten. Aan deze zijde komen ook 3 hoge kasten waar in 1 kast de oven zit, daarnaast de koel/vries en als afsluiter een apothekerskast van 40cm breed.
Prijs kastonderdelen: €5265,-
Werkblad:
Keramiek werkblad opgehoogt tot 4cm. De winkel waar wij zijn geweest heeft niet de gewenste kleur, wij willen het blad in een zwarte marmerlook met witte werken erin, niet zo druk als het blad op de tekening.
Wij hebben gekozen voor een zwarte vierkante spoelbak van het merk: Lanesto, type: Garda 50cm
Prijs werkblad incl. Spoelbak: €4375,-
Totale prijs van de keuken komt uit op: €13.284,-.
:strip_exif()/f/image/EFPftxyIXmnbNnWJ7MMVmOgb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben al een tijdje aan het oriënteren op een nieuwe keuken ivm een recente verhuizing. Wij hebben onlangs een offerte en 3d tekening opgemaakt en mogen ontvangen, maar ik ben nog een aardige leek in deze branche.
De verkoper was heel vriendelijk en totaal niet opdringerig en dacht mee over het ontwerp. Ik wil graag weten hoe praktisch jullie het ontwerp vinden en wat jullie vinden van het merk keuken ten opzichte van de prijs.
Wij zijn nog van plan om andere zaken te bezoeken en daarom wil ik mijn huidige offerte eerst in dit forum gooien voor wat goede ideeën en tips.
Materiaal & merk:
Apparatuur:
Indeling:
U keuken
Langezijde wordt 306cm. In de verbinding met de linkerzijde is er gekozen voor een lemans kast voor praktische opbergruimte.
Rechterzijde wordt 300cm. In de verbinding met de langezijde is er gekozen voor nog een lemans kast voor meer opbergruimte en de hoek zo goed mogelijk te benutten. Aan deze zijde komen ook 3 hoge kasten waar in 1 kast de oven zit, daarnaast de koel/vries en als afsluiter een apothekerskast van 40cm breed.
Werkblad:
Keramiek werkblad opgehoogt tot 4cm. De winkel waar wij zijn geweest heeft niet de gewenste kleur, wij willen het blad in een zwarte marmerlook met witte werken erin, niet zo druk als het blad op de tekening.
Wij hebben gekozen voor een zwarte vierkante spoelbak van het merk: Lanesto, type: Garda 50cm
:strip_exif()/f/image/EFPftxyIXmnbNnWJ7MMVmOgb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wctpiibkEJRSHSqbfZybMuRJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste indrukSandroGG schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:48:
Goedenmiddag,
Materiaal & merk:
Apparatuur:
Indeling:
U keuken
Werkblad:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De deur draait naar binnen?, moet dus ver open om om de kast heen te lopen. De le mans is niet altijd een goede hoekoplossing. Het meest geschikt voor pannen en bijv. te gebruiken als je deze niet kwijt kan in bijv. 90 laden of andere ladenkastindelingen niet mogelijk zijn. De oppervlakte van een 60 cm le mans is ongeveer gelijk aan een 60 ladenkast. Een dode hoek is niet altijd een slechte hoekJe hebt 2x een lemans....hoeveel pannen heb je.
Hmmm. Vaatwasser naast spoel, ok. Het is moeilijk te zien, maar heb je daar flinke passtukken? Bij 306 kan je 2x 80 ladekasten naast elkaar voor het raam en de spoel naar links of rechts ,weg hoekkast
Zwarte spoelbak....heb me laten vertellen dat dit kwetsbaar is?
Ik ben als leek niet zo thuis in prijzen, maar vind de verhouding van de prijs van het werkblad tov kasten en apparatuur scheef. Heb je je ingelezen in de eigenschappen van verschillende werkbladen?
[ Voor 5% gewijzigd door Ladypurple op 02-06-2021 14:19 ]
1,5 meter ongeveer. Keuken is in totaal 2,74 breed. Daar dan 1,20 aan kasten afLadypurple schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:11:
[...]
Klopt het dat je tussen beide wanden nu zo’n 120 loopruimte hebt? Dat is niet ruim, heb je deze opstelling nu ook?. Bedenk dat er ook nog laden en deuren open moeten.
Het lastigste zou ik hier de plek van de vaatwasser vinden. Bij spoel en afval is optimaal, maar hier blokkeert het je werkruimteDaffie85 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:04:
[...]
1,5 meter ongeveer. Keuken is in totaal 2,74 breed. Daar dan 1,20 aan kasten af
Als het mijn keuze was
Spoel, 60 lade, dode hoek, 40 lade met bovenin afval onder het werkblad, 80 lade, 80 lade+ kookplaat, 60 cm vaatwasser (ik reken met 60lemansdeur en 2x 100 laden =260)
Wil je koelkast dichter bij de eettafel of je werkplek, dus links of rechts in de kast. In mijn idee zou de ladekast bij de eettafel vervallen, maar zou je servieskast links in een hoge kast kunnnen gebruiken. Met de koelkast rechts kan je daar met inruimem boodschappen de kasten rechts daarvan gebruiken als afzetplek, idem als je vanuit de koelkast snel even een glas wil vullen.
Het ‘gevoel’, is je vriendin linkshandig?
[ Voor 9% gewijzigd door Ladypurple op 02-06-2021 18:42 ]
Op 150 heb je dus spoel en vaatwas... kunt ook voor kleinere spoel en brede ladenkast kiezen, dode hoek, 40 afval 80 kookplaat 80 kladen, vaatwasser of andersom. Veel werkplek is fijn, maar tussen spoel en kook niet TE groot maken. Aansluiting voor koffie/thee en de kopjes aan het eind van het blad.Daffie85 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:04:
[...]
1,5 meter ongeveer. Keuken is in totaal 2,74 breed. Daar dan 1,20 aan kasten af
Kraan kan ivm raam niet verder naar rechts?
[ Voor 4% gewijzigd door Ladypurple op 02-06-2021 19:16 ]
Hi keukenexperts,
Eerder heb ik hier al een configuratie van Superkeukens. Na tips van met name @Ladypurple heb ik hierop het een en ander aangepast en dit meegenomen in het verhaal richting de andere specialist die we hebben bezocht. Dat heeft geresulteerd in een offerte waar mijn vriendin en ik vrij enthousiast over zijn. Deel alles graag met jullie in de hoop op nieuwe tips/vragen/adviezen.
Ik ga met name over de indeling van onze keuken (kook namelijk 5 dagen van de week), mijn vriendin zit meer op het uiterlijk ervan. Onze keuzes en overwegingen zijn als volgt:
Hieronder de offerte, inclusief specificaties van de materialen e.d.
Op zich past dit totaalplaatje binnen ons budget. Uiteraard hoop ik nog wel wat met de prijs te kunnen doen, maar misschien is deze offerte al heel scherp. Hoe denken jullie daarover? En wat vinden jullie van de indeling en onze keuzes?
Eerder heb ik hier al een configuratie van Superkeukens. Na tips van met name @Ladypurple heb ik hierop het een en ander aangepast en dit meegenomen in het verhaal richting de andere specialist die we hebben bezocht. Dat heeft geresulteerd in een offerte waar mijn vriendin en ik vrij enthousiast over zijn. Deel alles graag met jullie in de hoop op nieuwe tips/vragen/adviezen.
Ik ga met name over de indeling van onze keuken (kook namelijk 5 dagen van de week), mijn vriendin zit meer op het uiterlijk ervan. Onze keuzes en overwegingen zijn als volgt:
- Op dit moment neigen we naar Neff-apparatuur (goede ervaringen mee)
- Ik wil graag een combi-stoomoven i.v.m. de mogelijkheid tot sous-videkoken, regenereren e.d.
- Magnetron is niet nodig, maar kunnen we zo nodig later nog los in de bijkeuken plaatsen
- Vanuit datzelfde idee een grote koelkast (losse diepvries in de bijkeuken)
- Ik twijfel nog steeds over inductiekoken, maar besloten toch daarvoor te gaan (angst voor verandering is een slechte raadgever)
- Afzuiging bewust van boven, moet dus wel krachtig zijn (nu recirculatie en ons huis stinkt altijd na het koken)
- Quooker is voor mij een no-brainer (drink veel thee en ideaal met koken)
- We gaan voor een keramiek werkblad i.v.m. niet al te netjes werken in de regel, nog wel eens wat knoeien etc.
- We hebben zowel een optie met carrousel als een optie zonder (laatste lijkt het meest praktisch en scheelt ook € 950)
- Verder opteren we voor een greeploze keuken (looks) en een werkbladhoogte van 96cm (ben 1.86 lang)
![]() | ![]() | ![]() |
Members only:
Inloggen
Op zich past dit totaalplaatje binnen ons budget. Uiteraard hoop ik nog wel wat met de prijs te kunnen doen, maar misschien is deze offerte al heel scherp. Hoe denken jullie daarover? En wat vinden jullie van de indeling en onze keuzes?
Als tip:
Kijk voor hogere kasten kost niet veel meer.
En verlaag je koof anders is je kast een stofvanger.
Kijk voor hogere kasten kost niet veel meer.
En verlaag je koof anders is je kast een stofvanger.
mefjoew schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:47:
Hi keukenexperts,
Ik ga met name over de indeling van onze keuken (kook namelijk 5 dagen van de week), mijn vriendin zit meer op het uiterlijk ervan. Onze keuzes en overwegingen zijn als volgt:Zie hieronder de tekeningen. De derde hiervan is het alternatief met de carrouselkast en daarnaast een kleinere ladekast.
- Ik wil graag een combi-stoomoven i.v.m. de mogelijkheid tot sous-videkoken, regenereren e.d.
- Magnetron is niet nodig, maar kunnen we zo nodig later nog los in de bijkeuken plaatsen
- Ik twijfel nog steeds over inductiekoken, maar besloten toch daarvoor te gaan (angst voor verandering is een slechte raadgever)
- Afzuiging bewust van boven, moet dus wel krachtig zijn (nu recirculatie en ons huis stinkt altijd na het koken)
- We gaan voor een keramiek werkblad i.v.m. niet al te netjes werken in de regel, nog wel eens wat knoeien etc.
- We hebben zowel een optie met carrousel als een optie zonder (laatste lijkt het meest praktisch en scheelt ook € 950)
- Verder opteren we voor een greeploze keuken (looks) en een werkbladhoogte van 96cm (ben 1.86 lang)
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
***members only***
@mefjoew Is keramiek juist niet kwetsbaarder?
Wat ik heb begrepen is het oppassen met stoten tegen de randjes (daarom wil ik dat laten afronden), maar dat je er verder vrijwel alles op kunt doen. Composiet is ook te overwegen, maar dat schijnt vlekgevoeliger te zijn? Kook nogal eens met kurkuma, tomaat, wijn etc. en wil niet in de paniek schieten als ik eens mors.
Enige opmerkingen die ik zo snel zie:mefjoew schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:47:
Hi keukenexperts,
- De kookplaat zit (aan de rechterkant) vrij strak tegen de kastenwand aan. Als rechtshandige kun je hier last van krijgen. Als je daar staat te koken, zit je daar gevoelsmatig misschien in een wat kleine ruimte te werken. Tussen de muur en de hoge kasten.
- Je hebt het in je opsomming over keramiek, maar ik zie in de offerte Dekton. Dat is wat anders.
Hoeveel ruimte zou je tussen kookplaat en kastenwand nodig hebben denk je? Ben inderdaad rechtshandig en daarom juist deze opstelling gekozen, met oog op werkruimte tussen spoelen en koken. Maak in onze huidige keuken nauwelijks gebruik van gedeelte rechts van de kookplaat, dus zag dat niet direct als een probleem..m181087 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:15:
[...]
Enige opmerkingen die ik zo snel zie:
- De kookplaat zit (aan de rechterkant) vrij strak tegen de kastenwand aan. Als rechtshandige kun je hier last van krijgen. Als je daar staat te koken, zit je daar gevoelsmatig misschien in een wat kleine ruimte te werken. Tussen de muur en de hoge kasten.
- Je hebt het in je opsomming over keramiek, maar ik zie in de offerte Dekton. Dat is wat anders.
Als ik Google op wat in de offerte staat, kom ik dit tegen: Het aanrechtblad is een Dekton aanrechtblad in de kleur Kelya Satin. Een keukenblad van Dekton heeft een strakke uitstraling en heeft verschillende positieve eigenschappen. Zo is het hittebestendig, uiterst krasbestendig, niet poreus en watervast, vlekbestendig en onderhoudsarm.
Kan zijn dat ik me vergis in keramiek, maar de eigenschappen zijn in elk geval conform wens
Kan ik je zo niet zeggen. Dat verschilt per persoon.mefjoew schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:20:
[...]
Hoeveel ruimte zou je tussen kookplaat en kastenwand nodig hebben denk je? Ben inderdaad rechtshandig en daarom juist deze opstelling gekozen, met oog op werkruimte tussen spoelen en koken. Maak in onze huidige keuken nauwelijks gebruik van gedeelte rechts van de kookplaat, dus zag dat niet direct als een probleem..
Tip: ga in je huidige keuken voor je kookplaat staan en laat je vrouw/vriendin een plank oid verticaal naast de kookplaat houden op verschillende afstanden. En doe dan net even of je aan het koken bent en roer wat in grote en kleine pannen. Dan merk je het snel genoeg of je met je arm tegen de plank aan komt en of dat voor jou voldoende ruimte is.
Dekton en keramiek lijken erg veel op elkaar qua eigenschappen. Daar is in dit topic onlangs nog het een en ander over gepost.Als ik Google op wat in de offerte staat, kom ik dit tegen: Het aanrechtblad is een Dekton aanrechtblad in de kleur Kelya Satin. Een keukenblad van Dekton heeft een strakke uitstraling en heeft verschillende positieve eigenschappen. Zo is het hittebestendig, uiterst krasbestendig, niet poreus en watervast, vlekbestendig en onderhoudsarm.
Kan zijn dat ik me vergis in keramiek, maar de eigenschappen zijn in elk geval conform wens
Ik heb zelf Dekton en kan bevestigen dat het super werkt. En minder vlekt dan het composiet graniet dat ik eerder had.
Eens met wat @Ghosty J zegt over de hoge kasten.mefjoew schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:47:
Hi keukenexperts,
Ik ga met name over de indeling van onze keuken (kook namelijk 5 dagen van de week), mijn vriendin zit meer op het uiterlijk ervan. Onze keuzes en overwegingen zijn als volgt:Zie hieronder de tekeningen. De derde hiervan is het alternatief met de carrouselkast en daarnaast een kleinere ladekast.
***members only***
Mooiste om de koof aan te laten sluiten aan bovenkant kasten door de kasten de verhogen. Normaal gesproken is 220cm ook een standaardmaat.
Wil je perse die verticale greeplijst in het hoge deel bij de koelkast? Zou ik persoonlijk niet zo snel doen icm horiziontale greeplijten in hetzelfde deel van de kasten.
Verticaal is nodig vanwege het kunnen openen van de koelkast naar de goede kant. Of zijn daar betere oplossingen voor?SquareOne schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:32:
[...]
Eens met wat @Ghosty J zegt over de hoge kasten.
Mooiste om de koof aan te laten sluiten aan bovenkant kasten door de kasten de verhogen. Normaal gesproken is 220cm ook een standaardmaat.
Wil je perse die verticale greeplijst in het hoge deel bij de koelkast? Zou ik persoonlijk niet zo snel doen icm horiziontale greeplijten in hetzelfde deel van de kasten.
Dank voor je reactie!Ladypurple schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:53:
[...]
Eerste indruk
De deur draait naar binnen?, moet dus ver open om om de kast heen te lopen. De le mans is niet altijd een goede hoekoplossing. Het meest geschikt voor pannen en bijv. te gebruiken als je deze niet kwijt kan in bijv. 90 laden of andere ladenkastindelingen niet mogelijk zijn. De oppervlakte van een 60 cm le mans is ongeveer gelijk aan een 60 ladenkast. Een dode hoek is niet altijd een slechte hoekJe hebt 2x een lemans....hoeveel pannen heb je.Door de 2x lemans en de apothekerkast (schrappen)drijf je, naar mijn mening, de prijs onnodig op. Zou dit investeren in de apparatuur (afzuigkap). Denk nog even over de oven, gebruik je vooral magnetron en af en toe oven is dit prima, maar voor volwaardige oven is de ruimte beperkt en kan je denken over een 60 cm combi en deze Bij 3 kasten in het midden plaatsen. Waar is het afval en de vaatwasser. Je hebt nu een linkshandige keuken, ben je daaraan gebonden met je afzuigkapafvoer?, welke diameter heeft je afvoer.
Hmmm. Vaatwasser naast spoel, ok. Het is moeilijk te zien, maar heb je daar flinke passtukken? Bij 306 kan je 2x 80 ladekasten naast elkaar voor het raam en de spoel naar links of rechts ,weg hoekkast
Zwarte spoelbak....heb me laten vertellen dat dit kwetsbaar is?
Ik ben als leek niet zo thuis in prijzen, maar vind de verhouding van de prijs van het werkblad tov kasten en apparatuur scheef. Heb je je ingelezen in de eigenschappen van verschillende werkbladen?
De deur op het plaatje klopt niet helemaal, daar zit sinds vorige week een zwarte stalen schuifdeur in die wegschuift van de keuken, daarna nog een stukje muur van ~30cm en dan zou de keuken beginnen.
De lemans kasten leek ons een praktische hoekoplossing. Vanwege weinig bergruimte verder in het huis willen wij de hoeken dus wel benutten. Het idee erachter is 1x le mans indelen met pannen en kookwaren en de andere met de airfryer, mixer en andere apparaten, een ladekast in de hoek plaatsen vind ik lastig voor me te zien, hoe zie jij gerealiseerd? En bedoel je dat je de apothekerskast zou schrappen of het idee daarvan en het vervangen door ladekasten?
Wij gebruiken inderdaad de oven meer en zelden de magnetron. Echter hebben wij voor 45cm gekozen omdat er zelden 2 dingen tegelijk de oven ingaan. De optie voor 60cm heb ik nog niet bekeken, dank voor de tip. Bij het afval dacht ik dat wij dat kunnen wegwerken in de ladekast onder de spoelbak of wellicht onder de oven, mocht je een ander idee hebben graag!
De afvoer van de afzuigkap zit aan de rechterkant van de keuken. Omdat wij kiezen voor hogere kasten moeten die wel rechts staan omdat ze anders het zicht vanuit het raam blokkeren. Dit betekend dat koken aan die kant lastig wordt tenzij ik de rechterkant langer maak maar dan komt de keuken meer richting de woonkamer wat ik niet wil. De afvoer zou nu via een koof naar rechts gebouwd moeten worden omdat ik niet een extra gat in m'n voorgevel wil maken. Het idee is dat hier dan spotjes etc in zouden komen.
De gehele lengte van de diepe kant is 306cm, daar gaat nog de diepte van de 2 andere zijdes vanaf waardoor je zo'n 186cm werkbare ruimte voor kastjes over houdt. Begrijp ik het goed dat je bedoeld dat je de hoeken zou schrappen en de gehele 306cm zou pakken?
Van zwarte spoelbakken heb ik heel eerlijk gezegt niks gehoord, maar zal mij even inlezen. Ik ben het ermee eens dat de prijs het werkblad fors is. Ik heb een vacature ontvangen van een externe partij waar ik rond de €3000 zit incl spoelbak etc. Hier zit zelfs nog een smetplint en een kookachterwand bij. Dat werkblad is ook van keramiek.
Aantal opties:mefjoew schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:05:
[...]
Verticaal is nodig vanwege het kunnen openen van de koelkast naar de goede kant. Of zijn daar betere oplossingen voor?
1) Volgens mij zijn er ook deuren met een horizontale greep voor de koelkast, maar zo diep zit ik er niet in, zou je moeten checken bij de keukenzaak of een echte expert in dit topic
2) Push to open koelkast (vind ik persoonlijk niks maar anderen zijn er fan van)
3) Push to open kasten in de rest van de kastenwand (die optie heb je al uitgewerkt zo te zien). Hier wel afvragen of het praktisch is
4) 2 verticale greeplijsten tussen de hoge kasten om het symetrisch te maken, maar dan draai de koelkast inderdaad de verkeerde kant op
5) greep op de koelkast
@mefjoew
Waarom heb je 2 waterbeschermingsmatten? Moet er ook 1 onder de koelkast?
Zijn de spotjes bedoeld voor de koof?/ voldoende lichtopbrengst/ lichtkleur (gelijk aan afzuiging)
Zijn de spotjes bedoeld voor de koof?/ voldoende lichtopbrengst/ lichtkleur (gelijk aan afzuiging)
Begrijp ik het goed dat de afvoer boven de hoge kasten zit, je dit middels een koof wilt verplaatsen naar de linkerwand....?SandroGG schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:13:
[...]
Dank voor je reactie!
De deur op het plaatje klopt niet helemaal, daar zit sinds vorige week een zwarte stalen schuifdeur in die wegschuift van de keuken, daarna nog een stukje muur van ~30cm en dan zou de keuken beginnen.
De lemans kasten leek ons een praktische hoekoplossing. Vanwege weinig bergruimte verder in het huis willen wij de hoeken dus wel benutten. Het idee erachter is 1x le mans indelen met pannen en kookwaren en de andere met de airfryer, mixer en andere apparaten, een ladekast in de hoek plaatsen vind ik lastig voor me te zien, hoe zie jij gerealiseerd? En bedoel je dat je de apothekerskast zou schrappen of het idee daarvan en het vervangen door ladekasten?
Wij gebruiken inderdaad de oven meer en zelden de magnetron. Echter hebben wij voor 45cm gekozen omdat er zelden 2 dingen tegelijk de oven ingaan. De optie voor 60cm heb ik nog niet bekeken, dank voor de tip. Bij het afval dacht ik dat wij dat kunnen wegwerken in de ladekast onder de spoelbak of wellicht onder de oven, mocht je een ander idee hebben graag!
De afvoer van de afzuigkap zit aan de rechterkant van de keuken. Omdat wij kiezen voor hogere kasten moeten die wel rechts staan omdat ze anders het zicht vanuit het raam blokkeren. Dit betekend dat koken aan die kant lastig wordt tenzij ik de rechterkant langer maak maar dan komt de keuken meer richting de woonkamer wat ik niet wil. De afvoer zou nu via een koof naar rechts gebouwd moeten worden omdat ik niet een extra gat in m'n voorgevel wil maken. Het idee is dat hier dan spotjes etc in zouden komen.
De gehele lengte van de diepe kant is 306cm, daar gaat nog de diepte van de 2 andere zijdes vanaf waardoor je zo'n 186cm werkbare ruimte voor kastjes over houdt. Begrijp ik het goed dat je bedoeld dat je de hoeken zou schrappen en de gehele 306cm zou pakken?
Van zwarte spoelbakken heb ik heel eerlijk gezegt niks gehoord, maar zal mij even inlezen. Ik ben het ermee eens dat de prijs het werkblad fors is. Ik heb een vacature ontvangen van een externe partij waar ik rond de €3000 zit incl spoelbak etc. Hier zit zelfs nog een smetplint en een kookachterwand bij. Dat werkblad is ook van keramiek.
Ik vraag dit omdat ik hier tegenaan gelopen ben. Renoveren van een oude keuken met een 100mm afvoer over een grote afstand. De huidige afzuigkappen zijn ontworpen op (120?) /150 mm afvoer, kunnen dan de capaciteit niet kwijt en maken daarbij herrie. Daar zijn berekeningen voor naar afstand, aantal bochten ed. Afvoer is me sterk afgeraden en ik heb helaas moeten kiezen voor recirculatie. Als de je dezelfde situatie hebt, denk dan nog goed na, want jij kan door de gevel

Geen idee? Denk een foutje, maar scherp gezien!Ladypurple schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:15:
@mefjoew
Spotjes inderdaad voor de koof. Zou daarmee goed moeten zijn. Verder laat ik dat aan m'n vriendin, dus zal het doorgeven

Hoe denk je over deze indeling verder?
6) greeplijst in de zijwand van de kast.SquareOne schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:14:
[...]
Aantal opties:
1) Volgens mij zijn er ook deuren met een horizontale greep voor de koelkast, maar zo diep zit ik er niet in, zou je moeten checken bij de keukenzaak of een echte expert in dit topic
2) Push to open koelkast (vind ik persoonlijk niks maar anderen zijn er fan van)
3) Push to open kasten in de rest van de kastenwand (die optie heb je al uitgewerkt zo te zien). Hier wel afvragen of het praktisch is
4) 2 verticale greeplijsten tussen de hoge kasten om het symetrisch te maken, maar dan draai de koelkast inderdaad de verkeerde kant op
5) greep op de koelkast
Owja, vergeten! Dan zit je volgens mij wel aan Tristar vast, of zijn er ook andere fabrikanten die dit kunnen?
https://www.doeco.nl/fr-55-dynamic-led-sets-24-v-hera/a4859mefjoew schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:48:
[...]
Geen idee? Denk een foutje, maar scherp gezien!
Spotjes inderdaad voor de koof. Zou daarmee goed moeten zijn. Verder laat ik dat aan m'n vriendin, dus zal het doorgeven![]()
Hoe denk je over deze indeling verder?
Als dit als werkverlichting is bedoeld dan is 180 lumen echt te weinig
Ik denk ook dat je rechts naast de plaat weinig ruimte hebt, probeer dat inderdaad uit. Je werkblad wordt op een enkele plek 80 diep, komt je vriendin nog bij de achterwand? (Goed excuus om daar niet schoon te maken
Het dilemma van de hoek, is het trouwens carrousel of le mans? Je moet ergens met die pannen heen.. het verschil van 900 tussen 60 laden+ carrousel en 120 laden lijkt mij wel fors. Ik heb van een keukenleverancier een ‘uitdepols’ meerprijs van 500 gekregen voor een lemans. Afval onder je blad en carrousel of brede laden......, je afval zou ook onder de spoel kunnen of past dat niet met een quooker.
Wat is trouwens de achterwand voor 600.
Ik moet ook nog verlichting uitzoeken voor m'n nieuwe keuken. Hoeveel lumen is nodig voor fatsoenlijke keukenverlichting? Zijn 4 GU10 HUE spotjes genoeg om een kookeiland te verlichten?Ladypurple schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:56:
[...]
https://www.doeco.nl/fr-55-dynamic-led-sets-24-v-hera/a4859
Ik denk ook dat je rechts naast de plaat weinig ruimte hebt, probeer dat inderdaad uit. Je werkblad wordt op een enkele plek 80 diep, komt je vriendin nog bij de achterwand? (Goed excuus om daar niet schoon te maken)
Het dilemma van de hoek, is het trouwens carrousel of le mans? Je moet ergens met die pannen heen.. het verschil van 900 tussen 60 laden+ carrousel en 120 laden lijkt mij wel fors. Ik heb van een keukenleverancier een ‘uitdepols’ meerprijs van 500 gekregen voor een lemans. Afval onder je blad en carrousel of brede laden......, je afval zou ook onder de spoel kunnen of past dat niet met een quooker.
Geen idee, ik heb mijn huidige tl omgerekend en heb nu ongeveer 1000 lumen onder 1.20 mtr aan bovenkasten. Op hoogte boven een eiland zal het naar mijn idee veel meer moeten zijn ?Z___Z schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:22:
[...]
Ik moet ook nog verlichting uitzoeken voor m'n nieuwe keuken. Hoeveel lumen is nodig voor fatsoenlijke keukenverlichting? Zijn 4 GU10 HUE spotjes genoeg om een kookeiland te verlichten?
Geen idee of het carroussel of Lemans is. Eerlijk gezegd dacht ik dat dat hetzelfde was.. En jij was toch juist van de optie om pannen 'gewoon' in een ladekast te doen?Ladypurple schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:56:
[...]
https://www.doeco.nl/fr-55-dynamic-led-sets-24-v-hera/a4859
Ik denk ook dat je rechts naast de plaat weinig ruimte hebt, probeer dat inderdaad uit. Je werkblad wordt op een enkele plek 80 diep, komt je vriendin nog bij de achterwand? (Goed excuus om daar niet schoon te maken)
Afval denk ik onder spoel inderdaad. Hoeft ook geen enorm gft-bak te zijn. Leeg ik dagelijks.
Achterwand is mij ook niet helemaal duidelijk, maar is sowieso iets waarover m'n vriendin nog in gesprek wil. ze overweegt tegeltjes of een koperen plaat als achterwand, maar daar is ze nog niet helemaal uit. Voor ideeën houden we ons aanbevolen trouwens!
Is dat niet handig als je linkshandig bent? Heb nu juist geopteerd voor een rechtshandige opstelling, na eerdere opmerkingen hierover. Daarnaast zou dan ook de vaatwasser verder weg zijn van het spoelen, zit namelijk aan de eetkamerzijde.mitsumark schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:00:
Ik zou koken en spoelen omdraaien. Spoelen tegen de hoek, dus met 60 tussen koelkast en bak.
Ja hoor!Z___Z schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:22:
[...]
Ik moet ook nog verlichting uitzoeken voor m'n nieuwe keuken. Hoeveel lumen is nodig voor fatsoenlijke keukenverlichting? Zijn 4 GU10 HUE spotjes genoeg om een kookeiland te verlichten?
mefjoew schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:57:
[...]
Geen idee of het carroussel of Lemans is. Eerlijk gezegd dacht ik dat dat hetzelfde was.. er zijn veel hoekoplossingen, halve cirkels die uitdraaien, deurtjes die naar binnenklappen en bij 1 van die systemen bestaat de kans dat je de keuken moet verbouwen als iets er af valt en alles blokkeert en je er niet bij kan ( niet de lemans, maar welke wel?)En jij was toch juist van de optie om pannen 'gewoon' in een ladekast te doen?
Je moet niet denken dat dat je heel veel ruimte kwijt bent als je de hoek niet gebruikt, dat wil niet zeggen dat het niet soms een goede oplossing kan zijn, als je bijv. Geen andere mogelijkheid hebt voor brede laden, altijd de afweging maken. Mocht je je vervelen:
https://www.kuechen-forum...ken-gute-ecken-sind.1616/
Afval denk ik onder spoel inderdaad. Hoeft ook geen enorm gft-bak te zijn. Leeg ik dagelijks.
Achterwand is mij ook niet helemaal duidelijk, maar is sowieso iets waarover m'n vriendin nog in gesprek wil. ze overweegt tegeltjes of een koperen plaat als achterwand, maar daar is ze nog niet helemaal uit. Voor ideeën houden we ons aanbevolen trouwens!
[...]
Is dat niet handig als je linkshandig bent? Heb nu juist geopteerd voor een rechtshandige opstelling, na eerdere opmerkingen hierover. Daarnaast zou dan ook de vaatwasser verder weg zijn van het spoelen, zit namelijk aan de eetkamerzijde.
Ik snap het links/rechtshandig niet echt, wat zou er precies lastiger worden?mefjoew schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:57:
Is dat niet handig als je linkshandig bent? Heb nu juist geopteerd voor een rechtshandige opstelling, na eerdere opmerkingen hierover. Daarnaast zou dan ook de vaatwasser verder weg zijn van het spoelen, zit namelijk aan de eetkamerzijde.
Ik heb nu exact die opstelling maar minder hoge kasten.
Dus van rechts naar links: koelkast, vaatwasser, spoelbak, dan de hoek om en ergens halverwege de kookplaat.
Kort samengevatmitsumark schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:04:
[...]
Ik snap het links/rechtshandig niet echt, wat zou er precies lastiger worden?
Ik heb nu exact die opstelling maar minder hoge kasten.
Dus van rechts naar links: koelkast, vaatwasser, spoelbak, dan de hoek om en ergens halverwege de kookplaat.
In een keuken voor rechtshandigen staat de spoelzone best links, de voorbereidingszone en het kook- en bakgedeelte komen rechts. Zo heb je als rechtshandige je rechterhand aan de juiste zijde om in te grijpen als je een pan van het vuur wil halen, het vuur wil bijstellen of moet reageren bij een overkokende pot. Ben je linkshandig? Dan draai je de volgorde om.
https://keukencoach.com/h...kshandige-keuken-10-tips/
[ Voor 4% gewijzigd door Ladypurple op 03-06-2021 16:32 ]
Dat inderdaad. Ben wel even benieuwd hoe anderen hierover denken in dit topic. Had er zelf nooit over nagedacht namelijk, tot deze tip/opmerking.Ladypurple schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:24:
[...]
Kort samengevat
In een keuken voor rechtshandigen staat de spoelzone best links, de voorbereidingszone en het kook- en bakgedeelte komen rechts. Zo heb je als rechtshandige je rechterhand aan de juiste zijde om in te grijpen als je een pan van het vuur wil halen, het vuur wil bijstellen of moet reageren bij een overkokende pot. Ben je linkshandig? Dan draai je de volgorde om.
Denk dat keukens vooral ingericht worden hoe ze het beste in de ruimte passen. Als je een keuken inricht kan je het beste gewoon een rechtshandige keuken inrichten. Dit maakt het voor jezelf als linkshandige ook makkelijker om bij andere mensen in de keuken goed thuis te voelen.mefjoew schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:27:
[...]
Dat inderdaad. Ben wel even benieuwd hoe anderen hierover denken in dit topic. Had er zelf nooit over nagedacht namelijk, tot deze tip/opmerking.
Linkshandig inrichten heeft voor een thuis keuken maar marginale voordeel voor linkshandigen.
Ik ben opgegroeid in, naar ik nu weet, linkshandige keuken en ben daarna zelf in een rechtshandige terecht gekomen. Pas toen ik daar weer vaker in stond viel het me op dat de linkse echt niet lekker werkt. Van de spoel verhuisde ik , over de kookplaat, alles naar links van de kookplaat. Het stomme is dat dit heel goed gerealiseerd had kunnen worden, maar daar was net als de veel te hoge oven niet over nagedacht.mefjoew schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:27:
[...]
Dat inderdaad. Ben wel even benieuwd hoe anderen hierover denken in dit topic. Had er zelf nooit over nagedacht namelijk, tot deze tip/opmerking.
Als het mogelijk is zou ik gaan voor links spoel , rechts kook bij rechtshandig
Voor linkshandig zou ik dan proberen om rechts naast de kookplaat ook ruimte te houden om keuze te hebben of zoals ik bij een ‘gemengd’ koppel gezien heb: koken en spoelen tegenover elkaar en aan beide zijden werkruimte. De kraan kan ik met wat bij voorstellen en misschien ook een reden voor een quooker. Hmmm heeft quooker dit al als verkoopsargument gebruiktZ___Z schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 17:37:
[...]
Denk dat keukens vooral ingericht worden hoe ze het beste in de ruimte passen. Als je een keuken inricht kan je het beste gewoon een rechtshandige keuken inrichten. Dit maakt het voor jezelf als linkshandige ook makkelijker om bij andere mensen in de keuken goed thuis te voelen.
Linkshandig inrichten heeft voor een thuis keuken maar marginale voordeel voor linkshandigen.

Wij hebben nu links koken en rechts spoel en in de nieuwe opstelling ook. In de nieuwe wel aan beide kanten van kook en spoel meer ruimte dan nu. Ik ben zelf linkshandig maar heb eigenlijk nooit heel erg onhandigheid opgemerkt in een rechtshandige keuken.
Tja, gaan we nu niet een beetje te ver?Ladypurple schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:24:
[...]
Kort samengevat
Hoe vaak sta je bij de spoelbak iets te doen en dat tegelijkertijd iets overkookt en dat die kwart seconde het verschil maakt? Bij mij kookt het altijd over als ik überhaupt niet in de buurt ben, route vanuit de kamer is dan belangrijker.
In dit specifieke geval is alles beter dan koken tegen de koelkast aan.
[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 03-06-2021 19:23 ]
Je opent wat ogen. Wij gaan nog eens naar de indeling kijken.Ladypurple schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:39:
[...]
Het lastigste zou ik hier de plek van de vaatwasser vinden. Bij spoel en afval is optimaal, maar hier blokkeert het je werkruimte
Als het mijn keuze was
Spoel, 60 lade, dode hoek, 40 lade met bovenin afval onder het werkblad, 80 lade, 80 lade+ kookplaat, 60 cm vaatwasser (ik reken met 60lemansdeur en 2x 100 laden =260)
Wil je koelkast dichter bij de eettafel of je werkplek, dus links of rechts in de kast. In mijn idee zou de ladekast bij de eettafel vervallen, maar zou je servieskast links in een hoge kast kunnnen gebruiken. Met de koelkast rechts kan je daar met inruimem boodschappen de kasten rechts daarvan gebruiken als afzetplek, idem als je vanuit de koelkast snel even een glas wil vullen.
Het ‘gevoel’, is je vriendin linkshandig?
Te ver, weet ik niet. Die afweging moet je zelf maken. ‘ k denk dat er weinig keukens formaat balzaal zijn waar je alles kan plannen zoals je wilt. ( ik kan het niet). Als je weet wat er te kiezen is bepaal je voor jezelff waar je concessies moet doen.mitsumark schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:19:
[...]
Tja, gaan we nu niet een beetje te ver?
Hoe vaak sta je bij de spoelbak iets te doen en dat tegelijkertijd iets overkookt en dat die kwart seconde het verschil maakt? Bij mij kookt het altijd over als ik überhaupt niet in de buurt ben, route vanuit de kamer is dan belangrijker.
Ik ben een ongeduldige kok, maak liever geen mise-en-place. Dus wassen, snijden en aan de plaat werken gaat zoveel mogelijk tegelijk. Ik heb het hier al eens uitgelegd als de cockpit waar ik in sta en niet steeds naar links uit wil stappen omdat ik met rechts wat op de plaat wil doen. Overkoken gebeurt wel
Wat ik gemerkt heb in een vakantiehuisje is dat koken en spoelen tegenover elkaar helemaal niet handig is als je met meer dan 1 persoon in de keuken staat. Je elkaar dan enorm in de weg. Veel meer dan als je naast elkaar zou staan.Ladypurple schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:40:
[...]
Voor linkshandig zou ik dan proberen om rechts naast de kookplaat ook ruimte te houden om keuze te hebben of zoals ik bij een ‘gemengd’ koppel gezien heb: koken en spoelen tegenover elkaar en aan beide zijden werkruimte. De kraan kan ik met wat bij voorstellen en misschien ook een reden voor een quooker. Hmmm heeft quooker dit al als verkoopsargument gebruikt?
Ik denk dat bij mij de vloer een smeerboel zou wordenZ___Z schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:31:
[...]
Wat ik gemerkt heb in een vakantiehuisje is dat koken en spoelen tegenover elkaar helemaal niet handig is als je met meer dan 1 persoon in de keuken staat. Je elkaar dan enorm in de weg. Veel meer dan als je naast elkaar zou staan.
Hoezo dat laatste? Er zit tussen de kookplaat en de koelkast plm. 40cm ruimte. Gisteren even 'gevoeld' hoe dat is en ervaar het niet direct als beperkend. Kook nu op 50cm van een hoge kast die zich echt naast me bevindt (want om een hoek). Daarvan op zich geen last. En waar zou jij in onze keuken de vaatwasser plaatsen in dat geval?mitsumark schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:19:
[...]
Tja, gaan we nu niet een beetje te ver?
We zouden overigens ook een hoge kast kunnen laten vallen (de servieskast), wat ruimte biedt voor een extra ladekast van 60cm tussen kookplaat en koelkast. Missen we wel de geplande ruimte voor ons servies dus..
Het is niet zo dat ik per se een rechtshandige keuken wil, maar wel dat ik zoek naar de optimale indeling in onze ruimte. Voor de volledigheid, dit was het eerdere ontwerp:
![]() | ![]() |
En zo ziet onze nieuwe woning met huidige keuken eruit:
![]() | ![]() | ![]() |
@mefjoew
Ik heb ook 40 rechts naast de plaat gepland en dat is voor mij het minimum.., heb inderdaad ook met schilderstape een plaat afgetekend, pannen er op, stelen uitsteken, roeren ed.
Op je afbeelding maak je niet een 40 inschatting of is het een 120 kast waar de plaat naar links in komt?
Ik heb ook 40 rechts naast de plaat gepland en dat is voor mij het minimum.., heb inderdaad ook met schilderstape een plaat afgetekend, pannen er op, stelen uitsteken, roeren ed.
Op je afbeelding maak je niet een 40 inschatting of is het een 120 kast waar de plaat naar links in komt?
De afbeelding van de geplande keuken is met de kookplaat in het midden, waar volgens mij het prima mogelijk is deze te verplaatsen naar links (uitgelijnd met het begin van de lades). Lade is 120 breed, kookplaat is 90cm.Ladypurple schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:08:
@mefjoew
:strip_exif()/f/image/imPvRLv4943Rh9P8lezIeBds.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan twee dingen doen; overal slechte reviews achterlaten, of gewoon even de winkel bellen die het geleverd heeft om het voor te leggen?MMatthijsV schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:23:
Bij ons is in Februari de keuken geplaatst. Erg tevreden over het eindresultaat, nu zag ik alleen dat het afdichtingsrubber van de koelkast los laat. Wat kan ik hier het beste mee doen? Bij het terug drukken blijft het niet zitten. Model is de Siemens Ki86VNFF0/01.
[Afbeelding] [Afbeelding]
PSN: Flix20-NL
Hoe duur was die zwarte Inc zetten?mefjoew schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:36:
[...]
Hoezo dat laatste? Er zit tussen de kookplaat en de koelkast plm. 40cm ruimte. Gisteren even 'gevoeld' hoe dat is en ervaar het niet direct als beperkend. Kook nu op 50cm van een hoge kast die zich echt naast me bevindt (want om een hoek). Daarvan op zich geen last. En waar zou jij in onze keuken de vaatwasser plaatsen in dat geval?
We zouden overigens ook een hoge kast kunnen laten vallen (de servieskast), wat ruimte biedt voor een extra ladekast van 60cm tussen kookplaat en koelkast. Missen we wel de geplande ruimte voor ons servies dus..
Het is niet zo dat ik per se een rechtshandige keuken wil, maar wel dat ik zoek naar de optimale indeling in onze ruimte. Voor de volledigheid, dit was het eerdere ontwerp:
[Afbeelding] [Afbeelding]
En zo ziet onze nieuwe woning met huidige keuken eruit:
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Members only:
Inloggen
Niet slecht, spul alles Siemens IQ 500/700?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
De kookplaat in het midden zou natuurlijk het mooist zijn. Ik heb even gekeken naar je plaatkeuze, door de rvs omranding is deze op het donkere werkblad duidelijker zichtbaar en neff heeft volgens mij geen donkere rand. Door mijn keuze voor een onderbouw rvs spoel ben ik van een neff naar een bosch gegaan vanwege het aanzicht, maar ik heb geen bediening op de plaat van de afzuigkap nodig. Punt!!!!! https://www.neff-home.com...uctiekookplaten/T58TS11N0 Het artikelnummer op je offerte is geen 90 cm?????mefjoew schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:10:
[...]
De afbeelding van de geplande keuken is met de kookplaat in het midden, waar volgens mij het prima mogelijk is deze te verplaatsen naar links (uitgelijnd met het begin van de lades). Lade is 120 breed, kookplaat is 90cm.
[Afbeelding]
Bij 90 houd je 30 over. Let er ook op dat ze met meten van de koof de afzuiging niet in het midden van de kast plannen.
Als ik naar de afbeelding kijk zou ik de kasten niet tot bovenaan maken, gevoelsmatig de verhoudingen scheef. ( ik ben met bananendozen gaan bouwen, deze tijdje laten staan om te zien of ik er aan kon wennen, werkt verhelderend. Ik heb de keuken en dozen zelfs ‘bekleed’ met zwart en wit materiaal om te zien welk effect dat op de ruimte heeft.)
Zou het wel rustiger vinden als de greep boven de oven weg is, zou daar een tip2open kunnen?( Ik heb daar een paslijst weg laten halen)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yVRniE6kHB0iv77MS9IYhow3.jpg?f=user_large)
Voor het beeld, dit is mijn 40 cm naast een 80 kast waar een 80 plaat in komt. Ik heb daar te maken met een standleiding waar een ondiepe kast voor komt. (Ter illustratie alleen voor de indeling)
Oh , geen neff...
De achterwand, bij tegels denk aan vieze voegen. Gekeken naar bokmerk? Il lees hier ook veel over zeer schrobbare verf op een gestuukte wand. Het stuukwerk blijft dan wel voor stoten kwetsbaar. Je kan dit ook als tussenoplossing gebruiken voor bijv. De juiste kleurbepaling.
[ Voor 8% gewijzigd door Ladypurple op 04-06-2021 11:12 ]
Dank u, hoe blij ben je met de AEG spullen als ik vragen mag? Ik lees zeer verschillende dingen over AEG. Maar qua gevoel krijg ik dat pre 2017 AEG beetje meh is en ernaar best prima?
Dit was een offerte. We zijn bezig met onze keuken nog. Op basis van wat ik heb gelezen, neig ik nu naar Neff/Siemens/Bosch (zelfde fabriek, dus vergelijkbaar). In mijn ogen categorie hoger dan AEG. Er zijn echter mensen in dit topic die daarover veel beter kunnen adviseren dan ik, dus wellicht kunnen zijn op jouw vraag reageren.Bschnitz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 11:30:
[...]
Dank u, hoe blij ben je met de AEG spullen als ik vragen mag? Ik lees zeer verschillende dingen over AEG. Maar qua gevoel krijg ik dat pre 2017 AEG beetje meh is en ernaar best prima?
Nu 2 keukenzaken benaderd. Allebei 3 weken voor ik op afspraak mag langskomen. We zijn dus straks 2 maanden verder eer er ook maar iets is getekend. Is dit gebruikelijk of onderdeel van de huidige verbouwingsmania? Ik kan wel raden wat dit voor de onderhandelingspositie gaat betekenen.
[ Voor 13% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 04-06-2021 16:45 ]
Heel herkenbaar, maar volgens mij gaat het al zo sinds het begin van Covid.fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:43:
Nu 2 keukenzaken benaderd. Allebei 3 weken voor ik op afspraak mag langskomen. We zijn dus straks 2 maanden verder eer er ook maar iets is getekend. Is dit gebruikelijk of onderdeel van de huidige verbouwingsmania? Ik kan wel raden wat dit voor de onderhandelingspositie gaat betekenen.
Op dit moment hebben keukenzaken inderdaad een vrij goede onderhandelingspositie en kunnen ze ook wel eens een deal laten schieten bij een 'lastige' klant.
En dan ben je er nog niet. BSH heeft grote leveringsproblemen. Ik hoop volgende week de planning te horen, maar moest richting oktober /november denken. Ik heb maar drie nieuwe apparaten nodig en met levering van alleen de afzuigkap kunnen we ons ook tijdelijk redden, misschien dat dat helptfRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:43:
3 weken maar? Ik zit op 2 maanden. Combinatie afspraak bad/keuken. Horror.fRiEtJeSaTe schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 16:43:
Hier ook, inplannen voor een afspraak vanaf over 3 weken. Eerste mogelijkheid leveren over 22 weken (eind van het jaar).
[ Voor 3% gewijzigd door ChUcKiE op 04-06-2021 21:31 ]
Dit stukje van je reactie volg ik niet?Ladypurple schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:01:
[...]
Oh , geen neff...
De achterwand, bij tegels denk aan vieze voegen. Gekeken naar bokmerk? Il lees hier ook veel over zeer schrobbare verf op een gestuukte wand. Het stuukwerk blijft dan wel voor stoten kwetsbaar. Je kan dit ook als tussenoplossing gebruiken voor bijv. De juiste kleurbepaling.
Verder gisteren bij mensen geweest die ook 40cm rechts tussen hun kookplaat en hoge kast hebben: prima voor mij. Straks laatste bezoek aan de keukenboer, knoop doorhakken v.w.b. apparatuur en indeling. Spannend!
En bij welke winkels is de levertijden en wacht tijden zo lang?
Kreeg bericht dat mijn levering nu definitief is in de afgesproken week.
Hebben jullie nog tips ten behoeve van de locatie voor apparatuur zoals koelkast, oven en vriezer in een kastwand? Wij gaan kopen op een eiland en onze keukenkastenwand is dus hier achter. Mijn partner en ik zijn allebei rechtshandig. Spoelen gebeurt in een nis in de kastenwand. Dank voor alle tips alvast!
Plaats even een plaatje van de opstelling?Ufuktan89 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:04:
Hebben jullie nog tips ten behoeve van de locatie voor apparatuur zoals koelkast, oven en vriezer in een kastwand? Wij gaan kopen op een eiland en onze keukenkastenwand is dus hier achter. Mijn partner en ik zijn allebei rechtshandig. Spoelen gebeurt in een nis in de kastenwand. Dank voor alle tips alvast!
Ik heb in het topic inmiddels een aantal keer voorbij zien komen dat de levering is gepland en dat dat ook voor de keuken gewoon goed gaat. Probleem wat vooral voorbij komt is dat een of meerdere apparaten nog niet wordt geleverd ten tijde van installatie.Roos79 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 08:45:
En bij welke winkels is de levertijden en wacht tijden zo lang?
Neff, Ik dacht dat je neff gepland had, maar je reageerde op een vraag dat het aeg werd, ik was dus even in verwarring. Je sprak over een 90 cm kookplaat, maar de neff in de offerte is 80 cm.mefjoew schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 07:32:
[...]
Dit stukje van je reactie volg ik niet?
Verder gisteren bij mensen geweest die ook 40cm rechts tussen hun kookplaat en hoge kast hebben: prima voor mij. Straks laatste bezoek aan de keukenboer, knoop doorhakken v.w.b. apparatuur en indeling. Spannend!
Er stond 600 voor de achterwand. Ik vroeg waarvoor en je stond open voor suggesties.
Bij tegels achter de kookplaat worden de voegen snel vies. Je kan de achterwand ook met een speciale verf behandelen op een gestuukte wand , maar de wand blijft dan wel kwetsbaar voor stoten.
Ook is bokmerk een optie, dat is een in kleur gecoat aluminium.
Voor de styling van je vriendin. Zag later de kraankleur ed... matcht dut met rvs van bijv. De kookplaat.
Veel succes! ( levertijd 20 weken , iets langer door keuze van het front en net bevestiging gekregen dat de keuken eind oktober geplaatst wordt)
Met 40cm rechts (lijkt me inderdaad genoeg) komt ie dus wel helemaal tegen de hoek, is dat wel handig?mefjoew schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 07:32:
[...]
Wanneer ben je een ‘lastige’ klant, ik vraag me nu af of ik een lastige klant benSquareOne schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 17:26:
[...]
Heel herkenbaar, maar volgens mij gaat het al zo sinds het begin van Covid.
Op dit moment hebben keukenzaken inderdaad een vrij goede onderhandelingspositie en kunnen ze ook wel eens een deal laten schieten bij een 'lastige' klant.
De gemiddelde tweaker (die hier in het topic komt) is voor een keukenverkoper denk ik een lastige klant in deze markt. Hangt ook een beetje van de verkoper af maar liefst verkopen ze een keuken natuurlijk met zo min mogelijk moeite. Je bent dan al snel ‘lastig’ als je:Ladypurple schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:11:
[...]
Wanneer ben je een ‘lastige’ klant, ik vraag me nu af of ik een lastige klant ben
- Verschillende keuken merken wilt vergelijken, en echt wilt inzoomen op de details en mogelijkheden
- Details wilt begrijpen waarom specifieke opties duurder / goedkoper zijn
- Bij verschillende zaken in parallel offertes laat uitwerken
- Hoe de verschillende prijsgroepen bij een merk zich tot elkaar verhouden
- Typenummers van kastjes wilt begrijpen
- De brochures van apparatuur al van binnen en buiten kent
Note: bovenstaande is nogal subjectief
[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 05-06-2021 16:21 ]
Als dit lastig is ben ik op een paar punten inderdaad lastig. In deze markt, hoe bepaalt een keukenverkoper dan welk vlees hij in de kuip heeft?. Als er bij de eerste afspraak niet verkocht is komt er geen vervolgafspraak? Of wordt er een inschatting gemaakt of je genoeg geld uit komt gevenSquareOne schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:46:
[...]
De gemiddelde tweaker (die hier in het topic komt) is voor een keukenverkoper denk ik een lastige klant in deze markt. Hangt ook een beetje van de verkoper af maar liefst verkopen ze een keuken natuurlijk met zo min mogelijk moeite. Je bent dan al snel ‘lastig’ als je:De experts hier in het topic die ook in de keukenhandel zitten geven ook aan dat een keuken vaak al bij de eerste afspraak wordt gekocht. Dat zijn dan waarschijnlijk niet de mensen die bovenstaande punten interessant vinden, maar al snel tevreden zijn als het er een beetje leuk uit ziet en de prijs binnen hun budget ligt.
- Verschillende keuken merken wilt vergelijken, en echt wilt inzoomen op de details en mogelijkheden
- Details wilt begrijpen waarom specifieke opties duurder / goedkoper zijn
- Bij verschillende zaken in parallel offertes laat uitwerken
- Hoe de verschillende prijsgroepen bij een merk zich tot elkaar verhouden
- Typenummers van kastjes wilt begrijpen
- De brochures van apparatuur al van binnen en buiten kent
Klopt het dat keukenverkopers liever geen verse klanten hebben, maar die al tekst en uitleg bij een ander gehad hebben?
Ik heb 5 afspraken kunnen maken en wel aangegeven dat we niet alleen komen kijken.
1 wachttijd 3-4 weken tijdig geannuleerd omdat we het juiste merk inmiddels hadden gevonden, 1 wachttijd 1 week die een offerte maakte die achteraf te hoog was en toch niet helemaal naar onze wens, 1 wachttijd 1 week waarmee we door de verkoopstrategie geen zaken wilden doen, 1 direct die het juiste merk had, maar blijkbaar met ons geen zaken wilde doen, dus voor hetzelfde merk naar een andere leverancier met wachttijd 2 a 3 weken en gewoon zaken kunnen doen.
Misschien tips voor tweakers die aan begin van het traject staan.
Ik zie in het lijstje niet de klanten die ieder schroefje willen uitonderhandelen
Voor mij trouwens onbegrijpelijk om zo’n bedrag en ingreep in je huis zo vlot uit te geven.
Misschien moet ik nog even de nuance toevoegen dat dit mijn perceptie is wat als 'lastig' wordt gezien. Er zullen vast ook een hoop verkopers vinden die het juist prettig en mooi vinden dat een klant zich zo verdiept in de mogelijkheden. Een goed geïnformeerde koper en ene echte expert als keukenverkoper leidt denk ik tot het mooiste resultaat.Ladypurple schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:57:
[...]
Als dit lastig is ben ik op een paar punten inderdaad lastig. In deze markt, hoe bepaalt een keukenverkoper dan welk vlees hij in de kuip heeft?. Als er bij de eerste afspraak niet verkocht is komt er geen vervolgafspraak? Of wordt er een inschatting gemaakt of je genoeg geld uit komt geven![]()
Klopt het dat keukenverkopers liever geen verse klanten hebben, maar die al tekst en uitleg bij een ander gehad hebben?
Ik heb 5 afspraken kunnen maken en wel aangegeven dat we niet alleen komen kijken.
1 wachttijd 3-4 weken tijdig geannuleerd omdat we het juiste merk inmiddels hadden gevonden, 1 wachttijd 1 week die een offerte maakte die achteraf te hoog was en toch niet helemaal naar onze wens, 1 wachttijd 1 week waarmee we door de verkoopstrategie geen zaken wilden doen, 1 direct die het juiste merk had, maar blijkbaar met ons geen zaken wilde doen, dus voor hetzelfde merk naar een andere leverancier met wachttijd 2 a 3 weken en gewoon zaken kunnen doen.
Misschien tips voor tweakers die aan begin van het traject staan.
Ik zie in het lijstje niet de klanten die ieder schroefje willen uitonderhandelen
Voor mij trouwens onbegrijpelijk om zo’n bedrag en ingreep in je huis zo vlot uit te geven.
Juist, Ik kan me voorstellen dat het prettig is om te werken met een klant die zich al ingelezen heeft. Scheelt je tijd en uitleg en kan je dan gebruiken om te sparren en tot een goed ontwerp te komen. Ik zou als verkoper bij een afspraak niet alleen vragen om de maten mee te nemen, maar ook een vragenlijst te sturen zodat klanten al gedwongen worden om over dingen na te denken. Dat bespaart je een hoop tijd en voorkom je dat er last minute toch nog wijzigingen komen. ( ik mag van mijn wederhelft niet meer twijfelen, het is goed doordacht ,klaar nuSquareOne schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:18:
[...]
Misschien moet ik nog even de nuance toevoegen dat dit mijn perceptie is wat als 'lastig' wordt gezien. Er zullen vast ook een hoop verkopers vinden die het juist prettig en mooi vinden dat een klant zich zo verdiept in de mogelijkheden. Een goed geïnformeerde koper en ene echte expert als keukenverkoper leidt denk ik tot het mooiste resultaat.
Ik ben op pad gegaan met foto’s, prioriteitenlijst, irritatielijst van huidige keuken en op aanraden van een tweaker de volgende keer ook een ‘for granded’ lijst.
Wij zijn bezig met de koop van een nieuwbouwhuis in een project.
Keuken ligt al een tijdje vast en ligt bij de aannemer voor de installaties.
We hebben in onze hoge kastenwand in de middelste kast gekozen voor een full steam combi oven (AEG BSK999330M).
Toch zie ik in veel keukens dubbele apparatuur en wordt er vaak gekozen voor een kookoven/combimagnetron en een stoomoven.
Dit heb ik ook met de keukenleverancier besproken en die zegt dat zolang we zonder magnetron kunnen (wat we verwachten te kunnen) wij aan 1 apparaat genoeg hebben.
Mijn twijfel hierover komt en gaat.
Aangezien de bouw van ons huis nog moet beginnen zitten wij volgend jaar ergens nog eens bij de keukenleverancier om alles écht definitief te maken.
Mijn vraag is: Wat ga ik missen als ik kies voor alleen deze oven?
Onze kastenwand is 3 kasten breed dus als ik volgens jaar nog iets zou willen zou het twee apparaten boven elkaar zijn.
Qua installaties heb ik nu nog (tm aanstaande maandag) de mogelijkheid achter de kastenwand een extra WCD te laten plaatsen op een eigen groep. Daarmee hou ik de optie voor een tweede "oven" open. Deze keus kan ik volgend jaar (of zelfs na het plaatsen van de keuken) nog maken.
Alvast bedankt voor de reactie!
We hebben in onze hoge kastenwand in de middelste kast gekozen voor een full steam combi oven (AEG BSK999330M).
Toch zie ik in veel keukens dubbele apparatuur en wordt er vaak gekozen voor een kookoven/combimagnetron en een stoomoven.
Dit heb ik ook met de keukenleverancier besproken en die zegt dat zolang we zonder magnetron kunnen (wat we verwachten te kunnen) wij aan 1 apparaat genoeg hebben.
Aangezien de bouw van ons huis nog moet beginnen zitten wij volgend jaar ergens nog eens bij de keukenleverancier om alles écht definitief te maken.
Onze kastenwand is 3 kasten breed dus als ik volgens jaar nog iets zou willen zou het twee apparaten boven elkaar zijn.
Qua installaties heb ik nu nog (tm aanstaande maandag) de mogelijkheid achter de kastenwand een extra WCD te laten plaatsen op een eigen groep. Daarmee hou ik de optie voor een tweede "oven" open. Deze keus kan ik volgend jaar (of zelfs na het plaatsen van de keuken) nog maken.
niets moet......behalve adem halen
Als je nog twijfel zou ik de groep alvast laten aanleggen, of op zijn mist een loze leiding. Indien je geen magnetron denk nodig te hebben kun je prima uit de voeten met één (stoom)oven (van full steam en ovenfunctie zijn er genoeg uitstekende apparaten te vinden). Sommige mensen nemen overigens twee ovens (beide zonder magnetron) omdat ze gewoon graag met ovens koken.Niwla schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:11:
Wij hebben geen magnetron in gebruik, dus wij zouden hem niet missenNiwla schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:11:
Bericht hierboven
Wij hebben 1 ovencombi en dat gaat prima. Zou alleen een 2e oven plaatsen als er budget en plaats (!) over is , ik ken veel mensen met 2 ovens (woon ook in een nieuwbouwwijk) en volgens mij gebruikt een enkeling de 2 ovens (cakes bakken als hobby..) , de rest heeft het meer voor de sier
.
Wij hebben gekozen voor een wijn/koffiebar in plaats van hoge kasten dus geen plaats voor 2 ovens .
Vergis je trouwens niet in de meerwerk prijzen voor een extra groep, kan best net zo duur zijn als een oven
Wij hebben gekozen voor een wijn/koffiebar in plaats van hoge kasten dus geen plaats voor 2 ovens .
Vergis je trouwens niet in de meerwerk prijzen voor een extra groep, kan best net zo duur zijn als een oven

[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 06-06-2021 03:06 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1