Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
"Onvermijdelijk" is denk ik wel het juiste woord. Je gaat krasjes hoe dan ook op termijn wel krijgen, hoe voorzichtig je ook bent.freddyathlon schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 08:49:
Zijn kleine krasjes onvermijdelijk? Ik heb elke dag gekookt op de plaat en goed gelet op niet overmatig schuiven en de (nieuwe) pannen optillen om bijv wat om te schudden.
Onze nieuwe Bora behandelen we ook met fluwelen handschoen - inclusief het stofvrij maken van plaat en panbodem alvorens we beginnen met koken. Maar afgelopen week toch een miniscuul krasje waargenomen; na 2.5 maand, dat wel.
Wonderwel hebben we dit krasje onzichtbaar weten te krijgen met Mr. Muscle Cerafix.
Geef het op....freddyathlon schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 08:49:
Wij hebben sinds 3 weken onze nieuwe keuken. Hierin is AEG apparatuur geplaatst, zo ook een AEG inductieplaat. Voorheen kookten wij op gas, dus best eventjes wennen.
Het valt mij op dat er nu al heel fijne krasjes op de plaat zitten, met name op de kookzones. Op 1 zone zitten wat kleine, meer zichtbare krasjes. Vooral zichtbaar onder het licht van de afzuigkap.
Zijn kleine krasjes onvermijdelijk? Ik heb elke dag gekookt op de plaat en goed gelet op niet overmatig schuiven en de (nieuwe) pannen optillen om bijv wat om te schudden.
Is het een ‘garantie’ dat er al na korte tijd kleine krasjes ontstaan en is dit dus een eigenschap van inductie?
[Afbeelding]
Een keuken is om in te koken, niet om iedere kras en stofje te vermijden.
Ook een RVS spoelbak krast, dat zijn gebruikssporen en die zijn onvermijdelijk.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Kleine krasjes houd je altijd maar als er zout of iets onder komt is het snel gedaan....Onze monteurs adviseerde een inductie mat https://www.debijenkorf.n...AgCAEALw_wcB&gclsrc=aw.dsfreddyathlon schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 08:49:
Wij hebben sinds 3 weken onze nieuwe keuken. Hierin is AEG apparatuur geplaatst, zo ook een AEG inductieplaat. Voorheen kookten wij op gas, dus best eventjes wennen.
Het valt mij op dat er nu al heel fijne krasjes op de plaat zitten, met name op de kookzones. Op 1 zone zitten wat kleine, meer zichtbare krasjes. Vooral zichtbaar onder het licht van de afzuigkap.
Is het een ‘garantie’ dat er al na korte tijd kleine krasjes ontstaan en is dit dus een eigenschap van inductie?
[Afbeelding]
Wij hebben zo'n bovenstaande set bij Blokker gehaald. Werkt perfect en geen krassen. Je kan er eventueel een beschermende plaat op leggen zodat je meer werkruimte creëert.
Je begint te koken, en dan liggen daar van die deksels in de weg.
Die matten mogen ze houden, een kookplaat is een gebruiksvoorwerp. Krassen zijn herinneringen aan lekker eten.
Een huis met een poepsjieke keuken waar niks van sporen te vinden zijn geeft me een gevoel van tristesse. Daar is niet geleefd.
De leukste momenten vind ik als je met 3-4 mensen in de keuken samen bezig bent om iets lekker op tafel te toveren. Waarbij je dan schrik krijgt dat de stoppen door slaan omdat zowat alles in gebruik is.
Glas kun je wel polijsten overigens.
Overigens zijn we gisteren ook bij een lokale keukenzaak geweest. Offertes (zij werken een versie uit met en zonder losstaand fornuis) komen als het goed is volgende week.
Bedankt alvast voor jullie aandacht!
Aeg heeft ook zoiets als hyperfresh bij Siemens. Het heet bij aeg longfresh.
Koelkast
Oven
Vaatwasser
Ladeblok extra diep
Geen lemans (prijzig, geen ruimte winst)
Spoelbak hoekkast (ruimte in hoek voor quooker?)
60 Afval onder werkblad
2x 90 in het midden Kookplaat (opbouw?)
Bestek in binnenlade?
Je hebt genoeg werkruimte, maar niet gepland tussen spoel en kook.... flexibele plek afzuiging?
[ Voor 37% gewijzigd door Ladypurple op 22-05-2021 20:19 ]
Je zou een hoge kast minder doen begrijp ik? Spoelen in de hoek kan, maar een hoekkast voor de pannen is wel handig. En wat is een lemans? Kookplaat opbouw snap ik ook niet helemaal, maar deze ligt wel op het blad als je dat bedoelt.Ladypurple schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 19:29:
Uitgaande van rechtshandig, met de klok mee
Koelkast
Oven
Vaatwasser
Ladeblok extra diep
Geen lemans (prijzig, geen ruimte winst)
Spoelbak hoekkast (ruimte in hoek voor quooker?)
60 Afval onder werkblad
2x 90 in het midden Kookplaat (opbouw?)
Bestek in binnenlade?
Je hebt genoeg werkruimte, maar niet gepland tussen spoel en kook.... flexibele plek afzuiging?
Werkruimte zit nu met name rechts van het kookgedeelte (hoek en verder tot aan de deur, boven de vaatwasser). Afzuiging kan overal, als je dat bedoelt?
- Siemens IQ500 Wandschouw 90 cm LC97BCP50
- Siemens IQ500, Studioline Inductiekookplaat
ED777FQC5E
- Siemens IQ300, Studioline vaatwasser SN73H800BE
- Siemens IQ700, Studioline Oven HB875G5B1
- Lades Nova pro modul C greeploos
- Le mans kast
- Composiet werkblad
- 2 hoge kasten
- paar onderkasten met schiereiland
- keukenmengkraan met uittrekbare handdouche
Ik zie er wel tegenop om alles te organiseren rondom nieuwe groep tbv oven, stopcontacten verleggen en zo. Maar goed, 4 maanden om het geregeld te krijgen.
Ik denk dat het handiger is om de vaatwasser naast de spoelbak te plaatsen (niet tussen spoel en kook). Als je deze naast de derde hoge kast plaatst kan je niet bij de spoelbak met open vaatwasserdeur.mefjoew schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:25:
[...]
Je zou een hoge kast minder doen begrijp ik? Spoelen in de hoek kan, maar een hoekkast voor de pannen is wel handig. En wat is een lemans? Kookplaat opbouw snap ik ook niet helemaal, maar deze ligt wel op het blad als je dat bedoelt.
Werkruimte zit nu met name rechts van het kookgedeelte (hoek en verder tot aan de deur, boven de vaatwasser). Afzuiging kan overal, als je dat bedoelt?
De lemans is het uittreksysteem dat in de hoekkast zit, dit levert meestal geen ruimtevoordeel op tov laden. De kookplaat inderdaad op het blad en weet je zeker dat je dit zomaar in kan wisselen voor een gasplaat zonder dat je aanpassingen aan het blad moet doen.
Een extra diepe ladekast aan de kastenwandzijde levert extra ruimte. Welke keukenhandelingen ga je doen op het rechtse deel ?, . Meestal is de werkruimte het handigst tussen spoel en kook. In je eerste opzet had je kook links en spoel rechts, de linkshandigenopstelling. De afzuiging is afvoer of recirculatie?, moet je rekening houden met lengte afvoer?
Wat bedoel je met randafwerking van het blad?
Wat is er richting wand D, van daaruit kijk je tegen een diepe kastenwand. Kan de kastenwand niet tegen wand F
Ik heb hem nu een paar weken op marktplaats maar helaas amper respons. M'n planning heeft weinig speling dus 12 juni wil ik er wel echt vanaf. Ik heb ook geen plek om hem tijdelijk op te slaan.
Ik snap je gevoel van tegen de verbouwing op zien. Maar geloof me; als straks je nieuwe keuken er staat, ben je die verbouwing ineens geheel vergetenbanaliteit schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:55:
Keuken gekocht bij keukenkampioen voor 13k inclusief montage.
- Siemens IQ500 Wandschouw 90 cm LC97BCP50
- Siemens IQ500, Studioline Inductiekookplaat
ED777FQC5E
- Siemens IQ300, Studioline vaatwasser SN73H800BE
- Siemens IQ700, Studioline Oven HB875G5B1
- Lades Nova pro modul C greeploos
- Le mans kast
- Composiet werkblad
- 2 hoge kasten
- paar onderkasten met schiereiland
- keukenmengkraan met uittrekbare handdouche
Ik zie er wel tegenop om alles te organiseren rondom nieuwe groep tbv oven, stopcontacten verleggen en zo. Maar goed, 4 maanden om het geregeld te krijgen.
Succes!
Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
Op Marktplaats gezet. Je mag ‘m gratis hebben, mits je hem er netjes zelf uit haalt. Daar reageerde vrij snel iemand op die allemaal oude keukens weghaalt en er nieuwe van maakt. Ging uiteindelijk perfect.Beekforel schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:49:
Wat is jullie ervaring met het wegdoen van de oude keuken? Naar de vuilstort gebracht? Marktplaats?
Ik heb hem nu een paar weken op marktplaats maar helaas amper respons. M'n planning heeft weinig speling dus 12 juni wil ik er wel echt vanaf. Ik heb ook geen plek om hem tijdelijk op te slaan.
Reageert er niemand, dan zal het inderdaad zelf slopen worden en wegbrengen naar de vuilstort.
Hier ook gratis op Marktplaats. Meerdere reacties. De eerste langs laten komen, en die 50 euro borg achter laten laten (zodat ik enige zekerheid heb dat ze hem komen halen).Beekforel schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:49:
Wat is jullie ervaring met het wegdoen van de oude keuken? Naar de vuilstort gebracht? Marktplaats?
Daarna de keuken zelf uit elkaar gehaald, de onderkasten met werkblad tijdelijk op een andere plek gezet, zodat ik de voorbereidingswerkzaamheden voor de nieuwe keuken uit kan voeren. En toch nog kan koken.
Ze hebben nu eerst de bovenkasten opgehaald. Zodra ik het aangeef, komen ze de onderkasten en het werkblad halen.
Ik heb liever dat iemand er nog plezier van heeft, naar de stort kan het altijd nog..
[ Voor 5% gewijzigd door yamahabest op 22-05-2021 23:10 ]
@Beekforel je zou het kunnen proberen op Facebook. En er zijn ook bedrijven die keukens op kopen even Googlen.Beekforel schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:49:
https://www.tweedehandskeukenkwaliteit.nl/keuken-inkoop/
https://www.2dehandskeukens.nl/
https://www.tweedehandskeukenkwaliteit.nl/keuken-inkoop/
[ Voor 12% gewijzigd door Jackpuyn op 22-05-2021 23:11 ]
Kon er amper een stuiver op verdienen. Alleen maar gedonder, zowel met de bellers als berichtjes en bedrijfjes dat zou opkopen idem dito.Beekforel schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:49:
Mijn tip: als je nog mooie apparatuur hebt zet dat er los op of doe er iemand plezier mee. Qua pieken hoef je het niet te doen en laat het vooral je verbouwing niet vertragen.
Goeie v.w.b. de vaatwasser en spoelbak. En ook v.w.b. de werkruimte (ben rechtshandig). Jouw advies zou dus zijn om de spoelbak in de hoek te doen, zonder kast daaronder?Ladypurple schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:24:
[...]
Ik denk dat het handiger is om de vaatwasser naast de spoelbak te plaatsen (niet tussen spoel en kook). Als je deze naast de derde hoge kast plaatst kan je niet bij de spoelbak met open vaatwasserdeur.
De lemans is het uittreksysteem dat in de hoekkast zit, dit levert meestal geen ruimtevoordeel op tov laden. De kookplaat inderdaad op het blad en weet je zeker dat je dit zomaar in kan wisselen voor een gasplaat zonder dat je aanpassingen aan het blad moet doen.
Een extra diepe ladekast aan de kastenwandzijde levert extra ruimte. Welke keukenhandelingen ga je doen op het rechtse deel ?, . Meestal is de werkruimte het handigst tussen spoel en kook. In je eerste opzet had je kook links en spoel rechts, de linkshandigenopstelling. De afzuiging is afvoer of recirculatie?, moet je rekening houden met lengte afvoer?
Wat bedoel je met randafwerking van het blad?
Qua wisselen tussen inductie en gas bedoelde ik dat we dat nu nog kunnen doen als we willen. Niet nadat de keuken geplaatst is uiteraard. Afzuiging is afvoer, dus inderdaad slim daar ook rekening mee te houden.
Randafwerking van het blad is dat deze rond wordt gemaakt, zodat je er meer langs glijdt met een bord/pan dan er keihard tegenaan botst. Zag er wel praktisch uit en maakt het geheel niet lelijk.
Ladypurple schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:41:
@mefjoew
Wat is er richting wand D, van daaruit kijk je tegen een diepe kastenwand. Kan de kastenwand niet tegen wand F
Ik was benieuwd of je het ondertussen zelf al hebt aangelegd en hier wat info en evt fotos van hebt ?mark sp schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:30:
beste keukenkenners,
Zou iemand mij kunnen voorzien van een aantal afbeeldingen van de elektra aansluitingen onder een kookeiland.
Dit voor de plaatsing van alle benodigde wandcontactdozen.
De afmetingen (locaties) daarvan staan wel op het installatieschema die wij hebben gekregen van onze keukenleverancier maar het is mij onduidelijk of je de wcd's plaatst op de dekvloer, tegen het korpushout of deze gewoon laat zweven onder het eiland (plinthoogte 15cm).
Het betreft de aansluitingen voor een quooker, een bora kookplaat, inbouwstopcontacten aan de zijkant van het eiland en een vaatwasser.
Alvast bedankt
Ik ga het volgende week aanleggen en zat mij ook af te vragen hoe ik dit het beste kan doen.
In mijn geval heb ik :
- stopcontact zijkant eiland
- Quooker
- afwasmachine
- stopcontact op het eiland
- wijnkoelkast
- perilex bora
- stopcontact zijkant eiland
Dus wat voor stopcontacten kan ik hiervoor het beste gebruiken en hoe te bevestigen of niet.
Kort gezegd waren we erg enthousiast geraakt door Dekton, maar bij ons laatste bezoek aan een keukenzaak hoorde we toch gemengde verhalen. Ook wat op internet gezocht alsmede op dit forum maar we blijven toch met vragen zitten.
1) Dekton schijnt erg 'chip' gevoelig te zijn. Bij de laatste keukenzaak verkochten ze het wel maar raden ze het eigenlijk niet meer aan. Dit omdat ze steeds meer geluiden kregen van klanten dat er stukjes afbreken/afchippen (niet alleen bij het monteren). Deze schade is bij Dekton eigenlijk niet meer te repareren. Alternatief was composiet, maar daar hebben we nog geen gevonden die voldoet aan onze smaak (lees: marmer like, zie Dekton Arga). Gek genoeg zijn we juist voor Dekton gevallen doordat eerdere keukenzaken er zo lyrisch over waren (naast dat we het hartstikke mooi vinden). Dit kan natuurlijk gewoon goede marketing zijn van Cosentino, je ziet het immers ook in de bekende tv programma's terug. Enfin, vraag is denk ik helder: wat is jullie ervaring met Dekton? Last gehad van schade? Zo ja, kunnen herstellen? Dekton schijnt ook relatief nieuw te zijn (maar is dat wel zo? Ik lees al over Dekton in 2015.)
2) Wij krijgen straks een kook / spoeleiland van 3m. Liefst laten we het Dekton blad in verstek in de wangen doorlopen. Ook hier krijgen we gemengde verhalen van verschillende keukenzaken. De ene zaak wil zijn vingers er niet aan branden omdat A: je een risico hebt op kiervorming (het hout van de keukenkastjes zet in de zomer verder uit dan Dekton aankan) en B: het is ontzettend moeilijk om dit netjes in verstek af te werken. De andere zaak biedt het eigenlijk gewoon aan, wel met de opmerking dat er vakmanschap is vereist. Wat wel overeenkomt is de prijs, Dekton in de wangen is prijzig (het blad zelf trouwens ook). Vandaar vraag 2: wat is jullie ervaring met Dekton in verstek laten doorlopen in de wangen?
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties. Raadpleeg natuurlijk niet voor niets de échte experts op Tweakers
Alvast dank,
En loont het überhaupt kwa prijs en levertijd nog om daar voor een keuken te shoppen?
Denk dat je ons kwa budget/behoefte in het middensegment mag zien.
Jaren terug hebben we in België een keuken laten uittekenen. Om redenen toch elders gekocht, maar wel goed gevoel bij die zaak gehouden.
Deze zaak kan ik echter niet terugvinden of ik heb de naam verkeerd onthouden.
Ik meen dat ze PeHa heetten (iets met als je het als PH schrijft spreken Belgen de 'h' als hash uit..)
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Verwijderd
Er is al zoveel informatie over Dekton besproken in deze topic reeks. Typ "dekton" in de zoekbalk hierboven en kies "Dit Topic" en je vindt alles wat er over is gezegdnoerie88 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:12:
Hi allemaal, wij zijn druk doende met onze nieuwe woning en daar hoort in dit geval ook een nieuwe keuken bij. Inmiddels al bij verschillende keukenzaken geweest en is het ontwerp / opstelling min of meer rond. Het keukenblad daarentegen nog niet.
Kort gezegd waren we erg enthousiast geraakt door Dekton, maar bij ons laatste bezoek aan een keukenzaak hoorde we toch gemengde verhalen. Ook wat op internet gezocht alsmede op dit forum maar we blijven toch met vragen zitten.
1) Dekton schijnt erg 'chip' gevoelig te zijn. Bij de laatste keukenzaak verkochten ze het wel maar raden ze het eigenlijk niet meer aan. Dit omdat ze steeds meer geluiden kregen van klanten dat er stukjes afbreken/afchippen (niet alleen bij het monteren). Deze schade is bij Dekton eigenlijk niet meer te repareren. Alternatief was composiet, maar daar hebben we nog geen gevonden die voldoet aan onze smaak (lees: marmer like, zie Dekton Arga). Gek genoeg zijn we juist voor Dekton gevallen doordat eerdere keukenzaken er zo lyrisch over waren (naast dat we het hartstikke mooi vinden). Dit kan natuurlijk gewoon goede marketing zijn van Cosentino, je ziet het immers ook in de bekende tv programma's terug. Enfin, vraag is denk ik helder: wat is jullie ervaring met Dekton? Last gehad van schade? Zo ja, kunnen herstellen? Dekton schijnt ook relatief nieuw te zijn (maar is dat wel zo? Ik lees al over Dekton in 2015.)
2) Wij krijgen straks een kook / spoeleiland van 3m. Liefst laten we het Dekton blad in verstek in de wangen doorlopen. Ook hier krijgen we gemengde verhalen van verschillende keukenzaken. De ene zaak wil zijn vingers er niet aan branden omdat A: je een risico hebt op kiervorming (het hout van de keukenkastjes zet in de zomer verder uit dan Dekton aankan) en B: het is ontzettend moeilijk om dit netjes in verstek af te werken. De andere zaak biedt het eigenlijk gewoon aan, wel met de opmerking dat er vakmanschap is vereist. Wat wel overeenkomt is de prijs, Dekton in de wangen is prijzig (het blad zelf trouwens ook). Vandaar vraag 2: wat is jullie ervaring met Dekton in verstek laten doorlopen in de wangen?
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties. Raadpleeg natuurlijk niet voor niets de échte experts op Tweakers.
Alvast dank,
Zoals eerder gezegd ging ik kijken voor een opzet van een Next 125 keuken. Ik kreeg een goede uitleg m.b.t. de mogelijkheden en ik kwam vrij snel tot een frontje dat mij aansprak, de Fenix Onyxzwart softmat AFK.
Vervolgens hebben we de opstelling uitgewerkt. Ik wil dus graag een L vorm keuken zonder bovenkastjes en een Amerikaanse koelkast tegenover de keuken. In het korte gedeelte van de L wild eik graag een bar verwerkt hebben.
Op advies van Yorin is de indeling in mijn ogen mooi geworden en efficiënt zodat alle cruciale zaken voor het koken en spoelen dicht bij elkaar zitten en tevens de lijnen op elkaar aansluiten. Verder gekozen voor een houten bestekindeling en voor in de hoge apparatuur kasten voor 'legrabox"achtige ladekasten voor in de kast.
Ondertussen had ik nog twijfel tussen 2 werkbladen, Dekton Trillium en Evora Ceramics Virtual Brown Honed. 2 totaal verschillende bladen die mij beide aanspreken, waarvan de 1 wat expressiever is en de ander rustig. Uiteindelijk heb ik voor de Virtual Brown gekozen.
Vervolgens zijn we door de apparatuur heengelopen. Na een bezoek aan het BSH Experience center was ik daar eigenlijk al uit, sterke voorkeur voor Siemens. Ook goed advies gekregen m.b.t. Amerikaanse koelkast. Ik kon beter voor een LG of Samsung gaan hiervoor. Meer kwalitatieve koelkast voor hetzelfde of minder geld. Een Door-in-door koelkast van LG sprak me hierbij aan. Die moest het worden
Waar bestaat de offerte uit:
Werkblad:
Dekker Keramiek Evora Ceramics Virtual Brown Honede 30 mm.
Apparatuur:
Siemens Gaskookplaat 90 cm IQ500 EP9A6SS90N
Siemens Oven Combi (60*60) IQ700 HM836GNB6
Siemens Stoomoven (60*60) IQ700 HS836GTB6
Siemens Schouwkap IQ500 90 cm LC97BIP50
Siemens Vaatwasser IQ500 SN75Z800BE
Hananto Wijnklimaatlkast HOWK8271
LG Amerikaanse door-in-door koelkast GSJ960MCCZ
Caressi Kraan CA112BKM
Uiteindelijk alles uitgewerkt en de kortingsactie erin verwerkt en de totaalprijs kwam uit op 19.5K. Aanzienlijk lager dan alle andere offertes die ik eerder had ontvangen met vergelijkbaar blad en zelfs mindere apparatuur. Ik was dus zeer tevreden.
Hoe komt dit er dan allemaal uit te zien?
:strip_exif()/f/image/BuwjAiTifPJa3sOnVKTxLP1c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sZm2CBKqgnCLmlo8vy0T7AWl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cTGXnHO8n21x0ftfza8VQHQU.jpg?f=fotoalbum_large)
Al met al zeer tevreden met de benadering, advies, offerte en referenties tot op heden. Geen reden dus om hier niet mee door te gaan
[ Voor 2% gewijzigd door Deodaat op 23-05-2021 10:59 . Reden: Verkeerde foto ]
Dank voor de tip, had inderdaad al het hele forum doorgelezen. Was erg benieuwd naar de meer recente ervaringen met Dekton (doorontwikkeling van het product icm meer praktische ervaring de afgelopen jaren).Verwijderd schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:27:
[...]
Er is al zoveel informatie over Dekton besproken in deze topic reeks. Typ "dekton" in de zoekbalk hierboven en kies "Dit Topic" en je vindt alles wat er over is gezegdEventueel deel 2 en 1 erbij zoeken.
We hebben kleine koters rondrennen dus vandaar
Wat IK zou doen? Beginnen bij het begin.
Hoe groot is degene die de keuken het meest gebruikt? Meet in staande houding de afstand van vloer tot onderkant elleboog als deze in 90 graden is. Neem deze min 12 a 15 cm als werkbladhoogte. Dus bijv. 110-12 = 98 werkbladhoogte. Meest ideaal is drie verschillende hoogten , maar dat is in de meeste keukens niet realiseerbaar. Dan ga je in die marge de hoogte uitproberen met werken in de praktijk, dus snijwerk. ( spoelen en koken is hoger en lager). Iemand die groter is kan bijv gebruik maken van een dikker snijblok. Kijk ook even op welke hoogte je strijkplank staat.
Als je de juiste hoogte gevonden hebt ga je kijken welke keukenleverancier voor jou de juiste hoogte en raster ( indeling van de kasthoogten, raster 13 is bijv. 6x13= 78 kasthoogte)heeft. Stel je komt op een werkhoogte van 96.... een blad van 4 ,kast van 72... rest 20 voor de plint.
Blad 4 , kast 78 ... rest 14 plint, blad 4, kast 84... rest 10 plint ( maak de lint niet te laag, je wilt niet tegen de kasten schoppen)
Welke afzuiging heb je nodig, want dit bepaalt voor groot gedeelte de plek waar kookplaat kan komen. Voor goede afzuiging naar buiten heb je een zo kort mogelijke afstand met zo min mogelijk bochten nodig en liefst 150mm afvoer. De nieuwe afzuigkappen zijn daar op gebaseerd. De kap kan een groot vermogen hebben, maar dit bij ongunstige omstandigheden niet leveren en daarbij veel lawaai maken. ( Om deze reden heb ik helaas voor een circulatie moeten kiezen, hoop er geen spijt van te krijgen.)
De keuze van de kookplaat bepaalt ook deels het gebruik van de kastruimte indeling. Bij afzuiging in de kookplaat mis je kastruimte onder de plaat, maar kan je er wel een kast boven hangen, (wat niemand doet..., dus je mist kastruimte). Je hebt een 2 in 1 , consequenties als 1 deel vervangen moet worden?
Dan afhankelijk of je links of rechtshandig bent, R koelkast- spoel- koken. L koken - spoel- koelkast
Zorg dat je aflegplekken hebt in de buurt van koelkast , oven, vaatwasser , voor het inruimen van de vaatwasser, opruimen boodschappen ed.
Afzetruimte naast spoel en kookplaat en zo veel mogelijk ruimte tussen spoel en kook, minimaal 60.
Vaatwasser zo plaatsen dat het geen doorgang blokkeert, maar wel bij spoelbak en afval
Afval liefst in bovenste la onder werkblad, zodat afval er zo ingeschoven kan worden.
Laden bieden effectief veel fijne ruimte en vooral als ze extra diep zijn, niet smaller gaan dan nodig. 90 is mooi voor pannen, maar zou niet groter gaan.
Geen lade die het hele front bedekt en alleen een rail onderaan hebben, die wijken al in de showroom, zie je veel bij spoelkasten en afval.
Ik zou voor laden die vaak gebruikt worden geen binnenlade gebruiken, onpraktisch
De apparatuur. Kijk naar bedieningsgemak en bij kookplaat de indeling. Welke snufjes ga ik wel en niet gebruiken. BSH biedt bijv. Identieke modellen met verschillende bediening. Ik heb een combinatie van novy, bosch, liebherr, uitgezocht naar specificaties en niet omdat het zo goed bij elkaar past. ( als een apparaat eens vervangen moet worden, vervang je ook niet alles omdat het niet meer bij elkaar past ) Hoeveel gebruik je magnetron, oven, stoom. ( ik heb in mijn zoektocht een online workshop van inspiratiehuis gezien over het gebruik van een stoomoven. Heel mooi als je jezelf een semi professionele kok vindt, maar wij vonden het onderhoud er om heen zo’n gedoe dat voor ons de lol er snel af zou zijn.)
Bij vlakbouw van kookplaat is vervanging niet altijd mogelijk omdat de maat en hoek van de fraserand niet overeenkomt ( dus dan ook nieuw blad).
Het blad. Elk materiaal heeft voor en nadelen. Wij hebben uitgezocht bij een steenhouwer. Keramiek, mooi materiaal, maar de kwetsbaarheid van randen en het geluid een no go.
Composiet en graniet redelijk vergelijkbaar ook afhankelijk van afwerking. Bij een lichte kleur kiezen voor composiet. Bij donker voor graniet, omdat volgens steenhouwer vlekken daar soms “uitgetrokken” kunnen worden en bij composiet niet en graniet minder gevoelig is voor hete deksels ( verkleuring). Verder kwestie van smaak.
Wasbak, strak is in de mode, maar scherpe hoeken zijn lastiger schoon te maken. Vlakbouw of onderbouw. Zelfde verhaal als de kookplaat. , maar de kitrand ,kwetsbaarheid van werkbladrand bij onderbouw....
Donkere wasbak ,beschadigingen
Fronten. De kleur en het materiaal. Vlekgevoelig, stootgevoelig, samenstelling huishouden, nu en in de toekomst. Kleur. Licht of donker, modegevoelig. Daglicht in de keuken? Moet er altijd licht aan bij een donkere keuken. ( de steenhouwer vroeg bij uitzoeken van het blad naar de lichtomstandigheden en deed de verlichting uit...)
Een lichter blad is overigens rustiger als je er langer aan werkt.
De achterwand. Glas, aluminium, verf, tegels
Plaatsing van de wandcontacten ( en genoeg)
Verlichting
Aanzicht van de keuken, lijnen, verhoudingen
Alle wensen zijn misschien niet mogelijk, maak dus een prioriteitenlijst en begin met de ergernissen in je huidige keuken . Je noemde plaatsing van vaatwasser en kan me voor stellen dat in huidige keuken de kleine kookplaat in de hoek een ergernis is.
Maak een planning waar je de huidige inhoud van je keuken gaat plaatsen om te zien hoeveel en welke kasten/laden je nodig hebt. ( mijn zoon had het vriendelijke verzoek om de onderzetters bij de borden te zetten, want die liggen nu in een kast waar ik voor sta als ik kook en hij de tafel dekt
Ik heb in mijn zoektocht slechts 3 keukens bekeken en heb veel gelezen, dus absoluut geen expert, maar wel veel wijzer geworden.
Bepaal voor jezelf of je er een meubelstuk neerzet en gaat voor de afhaalchinees of een fijne werkplek die er goed uit mag zien.
Ter aanvulling.Ladypurple schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:18:
@mefjoew begin met de ergernissen in je huidige keuken .
Schrijf ook vooral op waar je wel blij mee bent.
Anders vergeet je dingen mee te nemen die voor jou misschien vanzelfsprekend zijn, maar toch over het hoofd worden gezien.
(zo heb ik bv wel eens een auto gekocht zonder bekerhouder..)
Dit kwam uit op zo'n €11k
Echter, daarbij zitten nog niet:
Kosten plaatsing; €1900 (vast bedrag per element, 11 elementen)
Een kunststof gelamineerd werkblad van 3,8cm à €75/m, in plaat van een composiet werkblad (€260/m)
Quooker combi à €1200
Tel ik die dingen er nog bij op, dan kom ik uit op een keuken bij IKEA van totaal ~€16,5k
Dan is de prijs van onze eerder bezochte winkels helemaal zo gek nog niet voor net wat hoger segment materialen..
Met als voordeel... Lades van 100cm breed (IKEA max 80cm) en een werkbladdiepte van 70 of 80cm (IKEA max 60cm).
Tuurlijk het is 6k makkelijk bespaart, maar op het totaal gaat het om een besparing van 25%. Niet een schokkende 50% ofzo.
Voordeel van IKEA gebruiken is wel... super gestandardiseerd. Mochten de keukenkastjes ooit beschadigen/krassen (kinderen...), dan koop je bij IKEA (en elders) makkelijk nieuwe frontjes en ziet alles weer netjes uit.
Al zal dat voor een Bauformat keuken niet veel anders zijn.
Hmmmmm
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Keuken was 4 jaar oud en er was 1 frontje stuk hij naar de Ikea " Nee meneer, die kleur en look hebben we niet meer" . Zit je dan
We zoeken een 60cm variant, en neigen nu naar een 3 fasen SMEG of Bertazzoni. Aanbod in 60cm is helaas een stuk beperkter dan in 90cm...
Ben benieuwd naar jullie mening daarover.
Bijvoorbeeld Oven, Magentron en inductie van Siemens maar de wandschouwkap van ATAG.
Da ‘s een goeie !, maar dan moet ik voor mijn huidige keuken heel hard denken........
@mefjoew
Nog iets. Ivm veiligheid bovenste richel oven niet boven de schouderhoogte. Neff heeft een inschuifbare deur, maar blijft wel alsnog hoog? De nieuwe oven staat in afwachting van de nieuwe keuken al tijdelijk onder de kookplaat en die blaast itt de oude koude lucht, zeer irritant dat gewaai om je benen als je in de potten staat te roeren.
De grootte van de koelkast. Hebben nu ivm (bijna uithuizige ) pubers ruim 400 ltr vrijstaand en we gebruikten dat volledig. En nee, niet voor liters frisdrank ed. Inbouw koelkasten zijn veel kleiner, maar vrijstaand past eigenlijk niet mooi in de ruimte en daarom gaan we daar nu voor de grootste, ruim 300 ltr. De vrieskist staat in een andere ruimte.
60 is best smal om mee te werken volgens mij. Met onze 80cm 5 pitter kunnen we comfortabel 3 pannen (1 aardappelen, 1 groenten en een koekenpan vlees) tegelijkertijd gebruiken...DRAFTER86 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 14:41:
Ben wel benieuwd wat hier de ervaringen zijn met inductiefornuizen, dus inclusief over.
We zoeken een 60cm variant, en neigen nu naar een 3 fasen SMEG of Bertazzoni. Aanbod in 60cm is helaas een stuk beperkter dan in 90cm...
Tsja, niet elk merk heeft ook echt alles, of van alles het beste. Best wat merken zijn begonnen met bijv. ovens en kopen er een no-name merk afzuigkap er bij om maar een compleet assortiment zelfde labeltje te hebben.xares schreef op zondag 23 mei 2021 @ 14:43:
Is het gebruikelijk om verschillende merken te gebruiken in een keuken?
Bijvoorbeeld Oven, Magentron en inductie van Siemens maar de wandschouwkap van ATAG.
Siemens / Bosch (zelfde concern) hebben wel alles dacht ik.
Oven, magnetron en inductiekookplaat kan je wel makkelijk van het zelfde merk vinden. Zou ik wel doen, oogt rustiger.
Afzuigkap een ander merk heb ik weer niet zo'n moeite mee.
In verband met opgroeiende kinderen en inderdaad kleine inbouwkoelkast zitten wij serieus te overwegen 2 koelkasten (beide 4/5 planken) in de keuken te plaatsen...Ladypurple schreef op zondag 23 mei 2021 @ 14:49:
@mitsumark
Da ‘s een goeie !, maar dan moet ik voor mijn huidige keuken heel hard denken........als ik dan toch iets moet: de grote liebherr koelkast vanwege de inhoud, de indeling, gemak schoonmaken.
@mefjoew
Nog iets. Ivm veiligheid bovenste richel oven niet boven de schouderhoogte. Neff heeft een inschuifbare deur, maar blijft wel alsnog hoog? De nieuwe oven staat in afwachting van de nieuwe keuken al tijdelijk onder de kookplaat en die blaast itt de oude koude lucht, zeer irritant dat gewaai om je benen als je in de potten staat te roeren.
De grootte van de koelkast. Hebben nu ivm (bijna uithuizige ) pubers ruim 400 ltr vrijstaand en we gebruikten dat volledig. En nee, niet voor liters frisdrank ed. Inbouw koelkasten zijn veel kleiner, maar vrijstaand past eigenlijk niet mooi in de ruimte en daarom gaan we daar nu voor de grootste, ruim 300 ltr. De vrieskist staat in een andere ruimte.
[ Voor 31% gewijzigd door DropjesLover op 23-05-2021 15:11 ]
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Tsjah, nooit anders gehad dus daar maak ik me niet echt zorgen om...DropjesLover schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:09:
[...]
60 is best smal om mee te werken volgens mij. Met onze 80cm 5 pitter kunnen we comfortabel 3 pannen (1 aardappelen, 1 groenten en een koekenpan vlees) tegelijkertijd gebruiken...
Als ik de ruimte had zou ik een paar vriesladen in de keuken willen voor bijv. ingevroren kruiden en wat brood. Nu staat de vrieskist verder weg, halen de huisgenoten vanwege de afstand meer brood uit de vriezer dan nodig en wordt deels uiteindelijk niet gegeten.
Zo zie je dat prioriteiten verschillen.DRAFTER86 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:20:
[...]
Tsjah, nooit anders gehad dus daar maak ik me niet echt zorgen om...
Een grotere plaat dan 60 stond bij mij op 1, daar lever ik een dubbele spoelbak voor in.
Ik ben rechtshandig. Onder mijn werkgedeelte is een 80 ladekast in 1-2-3. Links is aansluitend een hoekspoelkast. Na lang twijfelen heb ik daar gekozen voor een hoekkast (60 deur) itt laden. De reden is om de mogelijkheid voor het plaatsen van een warmwatervoorziening/ boiler oid in die hoek open te houden. Op dit moment zie ik de meerwaarde nog niet, maar je weet niet wat de toekomst brengt qua ‘vanhetgasaf’ ed.
:strip_exif()/f/image/o1xDcuUnchwL3jlUBMElquuL.jpg?f=fotoalbum_large)
Het liefst had ik afval in een lade direct onder het werkblad, maar dan moest ik op die plek een bestekla inleveren, dus geen optie.
Volgende optie de onderste la, maar die is 80 breed, die ga ik niet geheel gebruiken voor afval en wat wil je naast afval in die la hebben...., schoonmaakmiddelen ed. Of ? Idee is ook om daar ivm vieze handen tip2 open op te zetten, maar zou dit werken als je met je knie alleen de bovenzijde van de la raakt en niet op railhoogte. ( het Gaat om blum legrabox, 3x 13 raster) en wat kan je dan plaatsen onderin de spoelkast?
Nog een optie is weer een uittreksysteem achter de deur onder de spoelkast zoals ik nu heb, maar dan blijft er achter een 60 deur weinig ruimte over om de dode hoek te bereiken. Had gehoopt daar bijv. Vazen oid neer te zetten.
Misschien een idee is om zo ergens een plek voor aardappels/uien te hebben. Deze staan nu in een kast waar de vloerverwarmingsverdeler is, dus een deel van het jaar lekker warm en niet zo fijn voor deze groenten.
Keuken heeft opleggrepen
1 koelvriezer (aparte deuren), 1 koelkast(zelfde formaatals de koelkast van de koelvriezer).Ladypurple schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:21:
@DropjesLover
Als ik de ruimte had zou ik een paar vriesladen in de keuken willen voor bijv. ingevroren kruiden en wat brood. Nu staat de vrieskist verder weg, halen de huisgenoten vanwege de afstand meer brood uit de vriezer dan nodig en wordt deels uiteindelijk niet gegeten.
Over jouw keuken, is dat deel links naast de spoelbak het enige werkvlak? Dan zou ik de spoelbak links plaatsen. Dan kan je die hoek gebruiken om gesneden dingen neer te zetten, en onder je spoelbak de afvalemmer kwijt.
Sowieso heb je toch je bestekladeonder de kookplaat?
[ Voor 22% gewijzigd door DropjesLover op 23-05-2021 16:46 ]
BThGvNeOA
Siemens heeft ook een 60cmDRAFTER86 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:20:
[...]
Tsjah, nooit anders gehad dus daar maak ik me niet echt zorgen om...
https://www.siemens-home....bakovens/inbouw-fornuizen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/elslpRjMsPtRLRE9Bkc0aAa7.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2XDesYgrCH89HLAF5sWwhJZ9.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oLCQCnaJwePZGIOikUg3bRbm.jpg?f=user_large)
Het betreft een tristar keuken, frontjes in Fenix (met grepen) en 3 laags massief eiken (greeploos) met een keramisch blad (basalt black)
Apparatuur:
- Bora Pura
- Bosch CMG8760C1 oven
- Liebherr koelvriescombinatie ICBNE5123-20
- Quooker Fusion Combi (square of flex)
- Bosch SMV4HB00E vaatwasser (ik overweeg hier nog de switch naar een wat luxer model van Miele)
- spoelbak Kemie Select Trend J4 ( hier overweeg ik een model met wat rondere hoeken, minder mooi, beter schoonmaakbaar?)
De offerte prijs is vooralsnog €20750,-- inclusief installatie. Is dit een beetje redelijke prijs?
Links naast de spoel is de vaatwasser en daarboven komt de koffie. De hoek om 80 werkblad en 80 kook, klein stukje blad en hoge oven en koelkast kasten. Jaja, daar moet ik het mee doen. Daarom ook bovenkasten, die heb ik nodig. Er is al veel gepast en gemeten en ivm rottige standleiding is dit de beste optie, veel beter dan ik nu heb.DropjesLover schreef op zondag 23 mei 2021 @ 16:34:
[...]
1 koelvriezer (aparte deuren), 1 koelkast(zelfde formaatals de koelkast van de koelvriezer).
Over jouw keuken, is dat deel links naast de spoelbak het enige werkvlak? Dan zou ik de spoelbak links plaatsen. Dan kan je die hoek gebruiken om gesneden dingen neer te zetten, en onder je spoelbak de afvalemmer kwijt.
Sowieso heb je toch je bestekladeonder de kookplaat?

Je bent linkshandig en gezien de inbouwhoogte van de oven heel groot? Heb je genoeg ruimte links naast de kookplaat. Raam draait/kiept, binnen of buiten. Er komt een eettafel te staan?lithoijen schreef op zondag 23 mei 2021 @ 17:26:
Ik ben weer een klein stapje verder in mijn zoektocht naar een keuken voor mijn nieuwbouwhuis. Het ontwerp ziet er vooralsnog zo uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het betreft een tristar keuken, frontjes in Fenix (met grepen) en 3 laags massief eiken (greeploos) met een keramisch blad (basalt black)
Apparatuur:
- Bora Pura
- Bosch CMG8760C1 oven
- Liebherr koelvriescombinatie ICBNE5123-20
- Quooker Fusion Combi (square of flex)
- Bosch SMV4HB00E vaatwasser (ik overweeg hier nog de switch naar een wat luxer model van Miele)
- spoelbak Kemie Select Trend J4 ( hier overweeg ik een model met wat rondere hoeken, minder mooi, beter schoonmaakbaar?)
De offerte prijs is vooralsnog €20750,-- inclusief installatie. Is dit een beetje redelijke prijs?
Ik ben rechtshandig, gaat dat ergens problemen geven in dit ontwerp? Mijn lengte is ca 185 geloof ik, vrij gemiddeld dacht ik zo. De oven leek me in de keukenwinkel zo een prettige hoogte te hebben, hoog genoeg om er makkelijk in te kijken, laag genoeg makkelijk over de deur te reiken. Schat ik dit te makkelijk in?Ladypurple schreef op zondag 23 mei 2021 @ 18:01:
[...]
Je bent linkshandig en gezien de inbouwhoogte van de oven heel groot? Heb je genoeg ruimte links naast de kookplaat. Raam draait/kiept, binnen of buiten. Er komt een eettafel te staan?
Veel ruimte is er niet links langs de kookplaat, maar ik ben eigenlijk niet anders gewend dus misschien weet ik niet wat ik mis?
Het is inderdaad de bedoeling om een eettafel in de keuken te plaatsen. Ik ga ervanuit dat dit wel moet passen, maar ik ga door je vraag wel twijfelen. Ik heb de opstelling nu met plakband op de vloer uitgezet en dat voelt ruim genoeg, maar is dat ook zo?
Raam is inderdaad kiep kantel en draait naar binnen, al verwacht ik niet dat het vaak verder open gaat dan op een kiertje.
Hoe zou het ontwerp praktischer kunnen? Ik sta open voor suggesties maar ben eerlijk gezegd geen fan van kookeilanden dus dat zie ik niet zo zitten.
Is de prijs verder enigszins reëel, dat kan ik ook moeilijk inschatten.
Ik heb vandaag hier op een rij gezet waar ik in mijn zoektocht tegenaan gelopen ben, misschien kan je daar wat mee. Vanwege het raam dus geen kraan en zeker geen kookplaat daar plannen. Ik denk dat er een tafel kan staan, maar heb je dan genoeg bewegingsruimte als je laden en deuren open doet?lithoijen schreef op zondag 23 mei 2021 @ 18:17:
[...]
Ik ben rechtshandig, gaat dat ergens problemen geven in dit ontwerp? Mijn lengte is ca 185 geloof ik, vrij gemiddeld dacht ik zo. De oven leek me in de keukenwinkel zo een prettige hoogte te hebben, hoog genoeg om er makkelijk in te kijken, laag genoeg makkelijk over de deur te reiken. Schat ik dit te makkelijk in?
Veel ruimte is er niet links langs de kookplaat, maar ik ben eigenlijk niet anders gewend dus misschien weet ik niet wat ik mis?
Het is inderdaad de bedoeling om een eettafel in de keuken te plaatsen. Ik ga ervanuit dat dit wel moet passen, maar ik ga door je vraag wel twijfelen. Ik heb de opstelling nu met plakband op de vloer uitgezet en dat voelt ruim genoeg, maar is dat ook zo?
Raam is inderdaad kiep kantel en draait naar binnen, al verwacht ik niet dat het vaak verder open gaat dan op een kiertje.
Hoe zou het ontwerp praktischer kunnen? Ik sta open voor suggesties maar ben eerlijk gezegd geen fan van kookeilanden dus dat zie ik niet zo zitten.
De prijs, geen idee .. , maar fineer is kostbaar geloof ik
Vaak krijg je extra garantie als je 5 apparaten van hetzelfde merk hebxares schreef op zondag 23 mei 2021 @ 14:43:
Is het gebruikelijk om verschillende merken te gebruiken in een keuken?
Dat is misschien iets om mee te nemen, ook kan de korting per apparaat verschillen
Ik ben 8cm kleiner en vind het wel erg hoog. Houd rekening met de klep waar je overheen moet manoeuvrerenlithoijen schreef op zondag 23 mei 2021 @ 18:17:
[...]
Ik ben rechtshandig, gaat dat ergens problemen geven in dit ontwerp? Mijn lengte is ca 185 geloof ik, vrij gemiddeld dacht ik zo. De oven leek me in de keukenwinkel zo een prettige hoogte te hebben, hoog genoeg om er makkelijk in te kijken, laag genoeg makkelijk over de deur te reiken. Schat ik dit te makkelijk in?
Dat kan natuurlijk, je hebt best wat ruimte nu, daar goed gebruik van maken is het belangrijkste.Veel ruimte is er niet links langs de kookplaat, maar ik ben eigenlijk niet anders gewend dus misschien weet ik niet wat ik mis?
Wacht, tussen die keukenblokken in komt een tafel? Van een meter diep neem ik aan dan?Het is inderdaad de bedoeling om een eettafel in de keuken te plaatsen. Ik ga ervanuit dat dit wel moet passen, maar ik ga door je vraag wel twijfelen. Ik heb de opstelling nu met plakband op de vloer uitgezet en dat voelt ruim genoeg, maar is dat ook zo?
Dat kan, maar gevoel van ruimte zal je niet hebben. Bij een gelijke verdeling en de meest ondiepe versie van je werkblad heb je dan:
60cm keuken, 105 ruimte naar tafel met hierin de stoelen, dus effectief hooguit 80cm als er niemand zit, 105 ruimte naar het keukenblokje en daar 40cm diepte.
Als je visite of gezin hebt die aan tafel zit, moeten die aan de andere kant van de tafel zitten om je doorloop fatsoenlijk te houden. Dan is het bovendien maar hopen dat je niet meer mensen hebt dan aan die kant van de tafel passen..
Ik zou toch kijken naar een andere opstelling, waarbij het jammer is dat je ramen naar de vloer doorlopen. Prachtig ontworpen, maar niet heel handig in een keuken.
Maar je wilt het wel kunnen openen en dat is natuurlijk terecht, waarom heb je anders een draai/kiep daar?Raam is inderdaad kiep kantel en draait naar binnen, al verwacht ik niet dat het vaak verder open gaat dan op een kiertje.
Voor een groot eiland heb je geen ruimte, ik denk dat je dat muurtje aan de rechterkant ook zo veel mogelijk moet gaan gebruiken. Die grote raampartij is mooi, maar in dit geval nogal onhandig..Hoe zou het ontwerp praktischer kunnen? Ik sta open voor suggesties maar ben eerlijk gezegd geen fan van kookeilanden dus dat zie ik niet zo zitten.
Prijs heb ik niet naar gekeken omdat ik denk dat een mening over een prijs van een keuken die je wat mij betreft niet zou moeten plaatsen nutteloos is
Bericht hierboven
Vraagje: waarom heb je die wand tegenover de geplande keuken niet gebruikt?Deodaat schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:58:
Inmiddels ben ik weer een stuk verder met mijn keukenzoektocht. Ik zoals eerder aangegeven een bezoek gebracht aan Bemmel & Kroon in Cruquius. IK ben hier geholpen door Yorin. In mijn ogen een goede verkopen. rustig luisterend en hij legt goed uit hoe de werkwijze is. Ook zijn adviezen waren telkens duidelijk.
Zoals eerder gezegd ging ik kijken voor een opzet van een Next 125 keuken. Ik kreeg een goede uitleg m.b.t. de mogelijkheden en ik kwam vrij snel tot een frontje dat mij aansprak, de Fenix Onyxzwart softmat AFK.
Vervolgens hebben we de opstelling uitgewerkt. Ik wil dus graag een L vorm keuken zonder bovenkastjes en een Amerikaanse koelkast tegenover de keuken. In het korte gedeelte van de L wild eik graag een bar verwerkt hebben.
Op advies van Yorin is de indeling in mijn ogen mooi geworden en efficiënt zodat alle cruciale zaken voor het koken en spoelen dicht bij elkaar zitten en tevens de lijnen op elkaar aansluiten. Verder gekozen voor een houten bestekindeling en voor in de hoge apparatuur kasten voor 'legrabox"achtige ladekasten voor in de kast.
Ondertussen had ik nog twijfel tussen 2 werkbladen, Dekton Trillium en Evora Ceramics Virtual Brown Honed. 2 totaal verschillende bladen die mij beide aanspreken, waarvan de 1 wat expressiever is en de ander rustig. Uiteindelijk heb ik voor de Virtual Brown gekozen.
Vervolgens zijn we door de apparatuur heengelopen. Na een bezoek aan het BSH Experience center was ik daar eigenlijk al uit, sterke voorkeur voor Siemens. Ook goed advies gekregen m.b.t. Amerikaanse koelkast. Ik kon beter voor een LG of Samsung gaan hiervoor. Meer kwalitatieve koelkast voor hetzelfde of minder geld. Een Door-in-door koelkast van LG sprak me hierbij aan. Die moest het worden
Waar bestaat de offerte uit:
Werkblad:
Dekker Keramiek Evora Ceramics Virtual Brown Honede 30 mm.
Apparatuur:
Siemens Gaskookplaat 90 cm IQ500 EP9A6SS90N
Siemens Oven Combi (60*60) IQ700 HM836GNB6
Siemens Stoomoven (60*60) IQ700 HS836GTB6
Siemens Schouwkap IQ500 90 cm LC97BIP50
Siemens Vaatwasser IQ500 SN75Z800BE
Hananto Wijnklimaatlkast HOWK8271
LG Amerikaanse door-in-door koelkast GSJ960MCCZ
Caressi Kraan CA112BKM
Uiteindelijk alles uitgewerkt en de kortingsactie erin verwerkt en de totaalprijs kwam uit op 19.5K. Aanzienlijk lager dan alle andere offertes die ik eerder had ontvangen met vergelijkbaar blad en zelfs mindere apparatuur. Ik was dus zeer tevreden.
Hoe komt dit er dan allemaal uit te zien?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Al met al zeer tevreden met de benadering, advies, offerte en referenties tot op heden. Geen reden dus om hier niet mee door te gaan
Je hebt daar 3m50 immers, als je zeg 50cm vanaf het raam begint is het mogelijk om 5 hoge kasten te plaatsen. Daarin heb je dan meer dan genoeg ruimte voor koelkast, vriezer, ovens en heb je bergen ruimte voor opslag. (Eventueel zelfs voor wat zaken uit de woonkamer). Zo kan je de keuken inkorten én groter maken. Nadeel is natuurlijk wel dat je van 1m90 naar 1m30 loopruimte gaat. En het schiereiland inlevert! Dat is nog steeds best ruim overigens hoor
Ik ben niet zo’n fan van het moeten ontwijken van zaken als je een ruimte binnenkomt. Het schiereiland is prachtig, maar ik zou me er op termijn aan ergeren.
Mocht je het barretje willen behouden, kan je er voor kiezen die kastenwand korter te maken en 1 of twee hoge kasten in de hoek te behouden.
Bericht hierboven
Hi dank voor je reactie.Floor-is schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:24:
[...]
Vraagje: waarom heb je die wand tegenover de geplande keuken niet gebruikt?
Je hebt daar 3m50 immers, als je zeg 50cm vanaf het raam begint is het mogelijk om 5 hoge kasten te plaatsen. Daarin heb je dan meer dan genoeg ruimte voor koelkast, vriezer, ovens en heb je bergen ruimte voor opslag. (Eventueel zelfs voor wat zaken uit de woonkamer). Zo kan je de keuken inkorten én groter maken. Nadeel is natuurlijk wel dat je van 1m90 naar 1m30 loopruimte gaat. Dat is nog steeds best ruim overigens hoor
Ik ben niet zo’n fan van het moeten ontwijken van zaken als je een ruimte binnenkomt. Het schiereiland is prachtig, maar ik zou me er op termijn aan ergeren.
Mocht je het barretje willen behouden, kan je er voor kiezen die kastenwand korter te maken en 1 of twee hoge kasten in de hoek te behouden.
Voor mij is het een bewuste keuze geweest. Ik heb immers kastruimte verder genoeg in huis.
Verder heb ik een vrij lang huis (totaal 15 meter). De keuken wilde ik iets langer maken om deze iets meer bij de rest van het huis te betrekken.
Ik wilde perse een amerikaanse koelkast en die kon dan mooi tegen de muur staan van 3.50 meter.
In mijn huidige keuken heb ik daar overigen hoge kasten staan (3) maar die gebruik ik nauwelijks en die zijn voornamelijk leeg..
Kan aan de zijde waar nu ondiepe kasten gepland zijn 60 diep staan?
Oh een Amerikaanse koelkast.. Euhm ja, dat kan. Ben er persoonlijk geen fan van dus laten we dat onderwerp even overslaanDeodaat schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:38:
[...]
Hi dank voor je reactie.
Voor mij is het een bewuste keuze geweest. Ik heb immers kastruimte verder genoeg in huis.
Verder heb ik een vrij lang huis (totaal 15 meter). De keuken wilde ik iets langer maken om deze iets meer bij de rest van het huis te betrekken.
Ik wilde perse een amerikaanse koelkast en die kon dan mooi tegen de muur staan van 3.50 meter.
In mijn huidige keuken heb ik daar overigen hoge kasten staan (3) maar die gebruik ik nauwelijks en die zijn voornamelijk leeg..
Met 15m diepte heb je wel een lekker lang huis, hoe breed is het? Ik zie ~4m, klopt dat?
Oh en je hebt nu een kookplaat in het midden van twee 80cm kasten, waarom is dat? En die afzuigkap, dat weet je ook zeker neem ik aan? Als het nieuwbouw is, dan wordt dat recirculatie immers
[ Voor 11% gewijzigd door Floor-is op 24-05-2021 10:46 ]
Bericht hierboven
Haha slaan we dat onderwerp over.Floor-is schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:42:
[...]
Oh een Amerikaanse koelkast.. Euhm ja, dat kan. Ben er persoonlijk geen fan van dus laten we dat onderwerp even overslaan
Met 15m diepte heb je wel een lekker lang huis, hoe breed is het? Ik zie ~4m, klopt dat?
In totaal 490. De tekening houdt op bij de berging. Daarachter wordt het dus nog 90 cm breder.
Ik heb een eiland overwogen, maar dat was niet praktisch. Eigenlijk niet breed genoeg.
Heb ook overwogen mijn eet gedeelte en keuken om te draaien, maar dat vond ik iets te ingrijpend uiteindelijk.
Verder is het vervanging van mijn huidige keuken. Ik heb al een afzuigkap naar buiten toe en wil echt op gas blijven koken. Aangezien ik het gat al heb scheelt dat wel.
Verder die 2 ladeblokken van 80 cm.. de indeling van de kasten was eerst wat anders, maar kwam niet echt uit met de lijnen. Ideeën hiervoor?
[ Voor 18% gewijzigd door Deodaat op 24-05-2021 10:49 ]
Een eiland is denk ik ook niet handig hoor, het kan gewoon niet overal en kost relatief meer ruimte: er is twee keer doorloop nodig immers.Deodaat schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:46:
[...]
Haha slaan we dat onderwerp over.
In totaal 490. De tekening houdt op bij de berging. Daarachter wordt het dus nog 90 cm breder.
Ik heb een eiland overwogen, maar dat was niet praktisch. Eigenlijk niet breed genoeg.
Heb ook overwogen mijn eet gedeelte en keuken om te draaien, maar dat vond ik iets te ingrijpend uiteindelijk.
Ik heb trouwens, in het algemeen, eens nagedacht en bedacht dat de prijzen voor kasten echt absurd is. €750 voor een paar stukken spaanplaat? Hoezo vinden we dat normaal? Omdat er ook scharnieren en/of lades in moeten en een gekleurd frontje op?
[ Voor 17% gewijzigd door Floor-is op 24-05-2021 10:57 ]
Bericht hierboven
@Floor-is Wat betreft het raam, dat zou in het huidige ontwerp helemaal open kunnen, al zou ik het onoverkomelijk vinden als dat anders wordt, liever niet natuurlijk.
Ik vind het lastig hoe ik het muurtje aan de rechterkant handig/nuttig kan gebruiken. Ik weet niet of de lengte van ca 170cm zich daarvoor leent. Kun je me een denkrichting geven?
Ik heb nu zelfs een blad van 70cm diep in plaats van de 60cm die je noemt, het zou dus nog wat krapper zijn. Wel heb ik nog geen tafel, dat zou dus ook een model van 90cm breed of een met een ovale vorm kunnen worden als dat helpt. Ook verwacht ik dat de tafel mogelijk niet 100% in het midden komt te staan en zo wat verder van het keukenblad afschuift, al is dat natuurlijk ook maar centimeters. Al verwacht ik eigenlijk niet dat er uitgebreid gekookt gaat worden terwijl er gasten aan de keukentafel zitten. Maar wat niet is kan natuurlijk altijd nog komen. Ook zou de tafel iets uit het midden kunnen plaatsen en zo de doorgang aan de aanrecht kant wat groter houden.
@Ladypurple Ik dacht met dit ontwerp een redelijke mix gevonden te hebben mbt de kastenwand tegenover het keukenblok. Niet te diep om zo genoeg ruimte over te houden voor een tafel en zo ook de zichtlijn naar buiten intact te houden, maar toch nog een redelijke hoeveelheid opslag ruimte. Een kastenwand van 60cm is mogelijk (dat is ook de diepte van de muur bij de deur) maar dan blijft er minder ruimte over voor een tafel.
170 is:lithoijen schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:14:
Allemaal bedankt voor het meedenken, zoals jullie mogelijk tussen de regels kunnen lezen vind ik het lastige materie. Ik ben nu bij 2 keukenzaken geweest waar ik tweemaal op een vergelijkbaar ontwerp ben terecht gekomen. Het kan natuurlijk zijn dat ik daar onbewust op heb gestuurd.
@Floor-is Wat betreft het raam, dat zou in het huidige ontwerp helemaal open kunnen, al zou ik het onoverkomelijk vinden als dat anders wordt, liever niet natuurlijk.
Ik vind het lastig hoe ik het muurtje aan de rechterkant handig/nuttig kan gebruiken. Ik weet niet of de lengte van ca 170cm zich daarvoor leent. Kun je me een denkrichting geven?
Ik heb nu zelfs een blad van 70cm diep in plaats van de 60cm die je noemt, het zou dus nog wat krapper zijn. Wel heb ik nog geen tafel, dat zou dus ook een model van 90cm breed of een met een ovale vorm kunnen worden als dat helpt. Ook verwacht ik dat de tafel mogelijk niet 100% in het midden komt te staan en zo wat verder van het keukenblad afschuift, al is dat natuurlijk ook maar centimeters. Al verwacht ik eigenlijk niet dat er uitgebreid gekookt gaat worden terwijl er gasten aan de keukentafel zitten. Maar wat niet is kan natuurlijk altijd nog komen. Ook zou de tafel iets uit het midden kunnen plaatsen en zo de doorgang aan de aanrecht kant wat groter houden.
@Ladypurple Ik dacht met dit ontwerp een redelijke mix gevonden te hebben mbt de kastenwand tegenover het keukenblok. Niet te diep om zo genoeg ruimte over te houden voor een tafel en zo ook de zichtlijn naar buiten intact te houden, maar toch nog een redelijke hoeveelheid opslag ruimte. Een kastenwand van 60cm is mogelijk (dat is ook de diepte van de muur bij de deur) maar dan blijft er minder ruimte over voor een tafel.
60 + 90 en dan nog wat ruimte over, of 60+60+45 en nog iets over je kunt daar dus wel iets doen
Ik heb de tijd niet om wat te tekenen, dus ik vrees dat ik het daar wel een beetje bij moet laten. Ik zou de 40cm aan de andere kant van de tafel niet vergroten. Je hebt al weinig loopruimte, die wil je niet (nog) verder inperken.
[ Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 24-05-2021 12:13 ]
Bericht hierboven
Bestaande uit een L keuken:
- 90 cm lade kast
- 90 cm lade kast
- 60 cm vaatwas
- 60 cm spoelbak
- ~40-60 cm hoekkast
- 60/220 cm hogekast met inbouw oven
- 60/220 cm hogekast met koelkast
Graniet werkblad, inductie kookplaat en recirculatie afzuigkap.
Wij hebben onlangs getekend voor een nieuwbouwwoning en moeten dus weer gaan shoppen, maar als ik de bedragen hier voorbij zie komen moet ik wel even slikken.
EU DNS: 86.54.11.100
Een probeersel. Anders denken en wat doet een tafel in de ruimte. Niet letten op hoogten, draairichtingen , lijnen ed.
Vaatwasser, onderbouwkoelkast,spoelkast, afval, werkruimte, kookplaat en de hoek om
Andere wand koelvriescombinatie en de oven waarom dubbel koelkast... koel heb je altijd te kort tenzij je extra ruimte in berging hebt.
/f/image/PYdNp95PsfG0xnho97i3MdvZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LWLqj2FgoaZn0EJyPqDhNDB3.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/B9qiBsZYs6XTt4Ynmjzl49dn.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0H18gOh6wiPcPUd2A7qfAEsO.png?f=fotoalbum_large)
Dit is 78 hoogte, plint geen idee. Bij jouw lengte zou ik hogere korpus nemen als dat onder het raam past.
Oh en letten op draairichting raam ivm kraan
Dat vind ik ook. Maar het is ook een beetje dubbel. Ik heb IKEA kasten genomen en die aangepast met meubelpanelen en voorzien van ABS kantenband. Qua kasten was ik daarom goedkoop uit. Maar de Blum Legraboxen en de Fenix fronten maakten alnog dat ik op redelijk standaardprijzen van keukenzaken uitkwam.Floor-is schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:49:
[...]
Ik heb trouwens, in het algemeen, eens nagedacht en bedacht dat de prijzen voor kasten echt absurd is. €750 voor een paar stukken spaanplaat? Hoezo vinden we dat normaal? Omdat er ook scharnieren en/of lades in moeten en een gekleurd frontje op?
VInd ik niet goed...Ladypurple schreef op maandag 24 mei 2021 @ 12:41:
@lithoijen
Een probeersel. Anders denken en wat doet een tafel in de ruimte. Niet letten op hoogten, draairichtingen , lijnen ed.
Vaatwasser, onderbouwkoelkast,spoelkast, afval, werkruimte, kookplaat en de hoek om
Andere wand koelvriescombinatie en de oven waarom dubbel koelkast... koel heb je altijd te kort tenzij je extra ruimte in berging hebt. [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is 78 hoogte, plint geen idee. Bij jouw lengte zou ik hogere korpus nemen als dat onder het raam past.
Oh en letten op draairichting raam ivm kraan
Je kastenwand is smal en dus niet echt mooi, en je hebt dan een deur die daar tegen draait. Lijkt me echt niet handig.
Heel veel keus heb je natuurlijk ook niet, maar persoonlijk vind ik het wel een goed idee om de tafel aan de raamkant te doen ipv tussen de paralel opstelling door.Tommie12 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:51:
[...]
VInd ik niet goed...
Je kastenwand is smal en dus niet echt mooi, en je hebt dan een deur die daar tegen draait. Lijkt me echt niet handig.
Deur komt overigens niet tegen de kasten, zie originele post.
Ook even een ideetje.
Eventueel kan het eiland ook een kleine L worden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ir4yItq2WGEyZ4JrG2MAtLg9.jpg?f=user_large)
Als je er L van maakt, kan koken naar de wand en spoel op eiland, dan heb je erg weinig werkruimte daartussen. Dan moet je daar ook nog laden, vaatwasser en koelkast kunnen plaatsen.
Puur praktisch gezien zou ik spoel en kook niet scheiden, dan mag je in mijn huishouden de dweil er bij leggen. Er aan denken dat wat je spoelt zonder druppelen naar de andere kant komt en de pannen in je rug staan. Als je vlot kookt moet je kunnen voorbereiden en ondertussen ook letten wat er op de kookplaat gebeurt, de afstand ook over werkblad moet dus ook niet te groot zijn.
Een optie is ook om op de oorspronkelijke tekening de hoge kasten rechts, schier met kook en links daarvan vaatwas koelkast spoel en de tafel naar de onderwand.
Nadeel daarvan is dat je een niet te verplaatsen blok in de kamer hebt die deels in de zichtlijn vanuit de kamer staat. Bij een open ruimte kan je nog een keer gek doen als je (misschien al snel weer
@Tommie12 Het kijkt op de vlugge schets van Ladypurple wat vreemd, maar de deur valt ruim 60 cm de ruimte in, dat past dus precies zonder dat de deuren in de knoop komen.
Ik moet wat kleine aanpassingen doen aan de elektra, een voeding voor de oven aanbrengen en de lichtschakelaar moet verhuizen, beide niet onoverkomelijk en goed door mijzelf te doen. Alleen voor een lamp boven de tafel moet ik nog even na denken maar ook daar zijn opties.
@Ladypurple Is er nog een reden dat je de spoelbak en kookplaat van plek verwisseld? Ze min of meer op dezelfde plek houden is net wat makkelijk met leidingen en afvoeren. Ook zou ik de vaatwasser dan om de hoek kunnen plaatsen waardoor het allemaal misschien wat strakker oogt (allemaal laden blokken van dezelfde breedte naast elkaar ipv een vaatwasser er tussen).
:strip_exif()/f/image/8beTDF7KiCmJ2rIdrwtNNS1s.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijk niet teveel naar de exacte maatvoering, ik heb maar beperkte mogelijkheden in dit tekenprogramma, het is even quick and dirty. Ik heb nu 4x100cm kasten, maar 3x 120 is misschien beter, of anders bijvoorbeeld 4x 95cm
Ander nadeel, ik kan opnieuw beginnen met kijken hoe ik het indeel mbt kleuren en materialen, dat oude plan kan de kliko in

:strip_exif()/f/image/ucUcfsHcL8R3SqrBClSWqUjD.jpg?f=fotoalbum_large)
@mitsumark Jouw ontwerp is ook een goede indeling, maar ik ben zelf wat minder enthousiast over keukeneilanden en jouw ontwerp heeft bovendien wel heel veel impact op de water en elektra aansluitingen en bovendien moet het riool dan serieus aangepast worden. Dat zie ik om praktische en financiële redenen niet zo zitten. Wel een fris idee.
[ Voor 7% gewijzigd door lithoijen op 24-05-2021 17:59 ]
Ben er best tevreden mee, met 2 of 3 puntjes waar ik nog naar wil kijken. Voor referentie: keuken is voor een nieuwbouwappartement op te leveren begin 2023. Apparatuur is in principe wat er nu staat (tenzij dat tzt niet geleverd kan worden, dan wordt het opvolger of hoger), maar heb nog tot +/- 6 maanden van te voren om dat eventueel aan te passen.
Bruynzeel is de projectleverancier dus daar nu eerst langs gegaan. En alvast excuses voor de matige foto's. Heb voor nu alleen een papieren versie, dus dat gefotografeerd met m'n telefoon...
Het ontwerp
Kasten zijn type Atlas Laser in Grafiet kleur (zowel front, plint, en binnen/buitenkant van de kasten) met Stretto greeplijst. Werkblad is Dekton Blanc Concrete.De indeling:
Indeling staat in principe vanaf eind juni vast, want dan moet al het meerwerk voor aansluitingen en vloerverwarming doorgegeven zijn.Vanaf het linker uiteinde is de indeling als volgt:
- Vaatwasser (60cm) + bovenkast
- Gootsteenkast (60cm) met RVS spoelbak + bovenkast
- Lemans kast (120cm) + bovenkast
- Kookplaat (90cm)
- Ladekast (30cm)
- Hoge kast met oven, onderin lades (60cm)
- Hoge kast met koel/vries combi (60cm)
Zit er over te denken om het 3de bovenkastje weg te laten, en eventueel het 30cm blokje naar links te verplaatsen. Lemans is mooi, maar als ik de prijs zie twijfel ik toch. (+/-€500 extra)
Apparatuur
Apparatuur twijfel ik nog het meeste over, maar is in theorie nog makkelijk later aan te passen. Wat er nu in zit:- Siemens EX877KYX5E iQ700 Studioline inductieplaat, 80cm
- Siemens HS636GDS2 iQ700 Bak/stoomoven
- Siemens LC97BCP50 iQ500 Wandafzuigkap (90cm)
- Siemens KI86NADF0 iQ500 Koel/vriescombinatie
- Siemens SN63E800BE iQ300 Studioline vaatwasser
Zijn nog wat dingetjes die ik sowieso nog wil aanpassen. Ten eerste de inductieplaat, waar sowieso een non-studioline versie van is die alleen de Home Connect app mist. Adviseur drong ook aan op gewoon een simpelere plaat aangezien ik aangaf voor deze te overcompenseren voor kiezen vanwege de matige (Etna) plaat die ik nu heb.
Ten tweede wil ik voor de oven juist wél een Studioline versie, al is dat wel wat duurder. En tenslotte, ik wou voor de vaatwasser eerst een smalle nemen, maar dat is niet echt goedkoper. Optie om 'm helemaal weg te doen ligt op tafel wat mij betreft, maar het wordt eigenlijk van alle kanten aangeraden om die er in te laten.
De prijs
https://www.livios.be/nl/...-6-grootste-keukenfouten/
Ik had vanavond een eenvoudige maaltijd waarvoor ik 5 groenten sneed en tegelijkertijd beweging in de pan hield. Rechts naast de kookplaat staand zou ik iedere toevoeging aan de pan of roerbeweging in de pan naar links stappen zodat ik met mijn rechterhand naar rechts kan toevoegen of roeren. Als ik rechts van de plaat zou blijven staan zou het toevoegen voor mijn lichaam langs nog wel kunnen, maar roeren, scheppen, omschudden wordt al lastiger. Zie de werkplek als je cockpit van waaruit je kan handelen en overzien. Als rechtshandige je cockpit rechts naast de plaat, betekent dat je er steeds uit moet stappen. Ik zeg niet dat het niet kan, maar als je de keuze hebt...
(Ik heb gekookt in een linkshandige opstelling)
Met de vaat naar de keuken. Vaat neer kunnen zetten,Resten in de afvalemmer, eventueel wat voorspoelen en in de vaatwasser zetten. Hiervoor wil je geen marathon lopen, dus bij elkaar.
Denk na hoe je in de keuken werkt. Wat komt waar. Hoe hoog moet de oven, hoeveel koelruimte heb ik nodig ( ik zat met 2 pubers op ruim 400 ltr) Een koelkast dicht bij je werkplek is handig voor je bak-braadboter, eieren, melk, sap, je broodbeleg als je daar een bammetje wilt smeren. ( bij de koelkast in de wand moet je alles in je armen proppen en terug lopen..., dus daar voor voorraad, drank ed.
Hoe hoog is de ruimte en welke verhouding moeten de hoge kasten dan hebben rekening houdend met je benodigde ruimte en de “aanwezigheid” in de ruimte. Als je voor een hogere korpus kiest en eventueel extra diepe laden levert dat mooi ruimte op. ( kasten minder, want daar moet je eerst de helft uit pakken). Op je werkblad heb je daglicht, maar hoe ga je werkverlichting op die plek realiseren zonder daglicht en je niet in je eigen schaduw staat.
Laat je niet verleiden tot een lemans, liever laden met evt. dode hoek
Als je het 30 cm kastje naar links verplaatst is je werkruimte iets groter en daar kan je in bovenste la eventueel afval in kwijt, maar dan komt je afzuiging tegen en de kookplaat heel dicht bij de hoge kast. Bewegingsruimte en stelen van de pan, wil je dat?Inviscid schreef op maandag 24 mei 2021 @ 18:10:
Zo. Ik heb ook een keukenofferte binnen.
Ben er best tevreden mee, met 2 of 3 puntjes waar ik nog naar wil kijken. Voor referentie: keuken is voor een nieuwbouwappartement op te leveren begin 2023. Apparatuur is in principe wat er nu staat (tenzij dat tzt niet geleverd kan worden, dan wordt het opvolger of hoger), maar heb nog tot +/- 6 maanden van te voren om dat eventueel aan te passen.
Bruynzeel is de projectleverancier dus daar nu eerst langs gegaan. En alvast excuses voor de matige foto's. Heb voor nu alleen een papieren versie, dus dat gefotografeerd met m'n telefoon...Het ontwerp
Kasten zijn type Atlas Laser in Grafiet kleur (zowel front, plint, en binnen/buitenkant van de kasten) met Stretto greeplijst. Werkblad is Dekton Blanc Concrete.
***members only***De indeling:
Indeling staat in principe vanaf eind juni vast, want dan moet al het meerwerk voor aansluitingen en vloerverwarming doorgegeven zijn.
Vanaf het linker uiteinde is de indeling als volgt:
- Vaatwasser (60cm) + bovenkast
- Gootsteenkast (60cm) met RVS spoelbak + bovenkast
- Lemans kast (120cm) + bovenkast
- Kookplaat (90cm)
- Ladekast (30cm)
- Hoge kast met oven, onderin lades (60cm)
- Hoge kast met koel/vries combi (60cm)
Zit er over te denken om het 3de bovenkastje weg te laten, en eventueel het 30cm blokje naar links te verplaatsen. Lemans is mooi, maar als ik de prijs zie twijfel ik toch. (+/-€500 extra)
***members only***Apparatuur
Apparatuur twijfel ik nog het meeste over, maar is in theorie nog makkelijk later aan te passen. Wat er nu in zit:
- Siemens EX877KYX5E iQ700 Studioline inductieplaat, 80cm
- Siemens HS636GDS2 iQ700 Bak/stoomoven
- Siemens LC97BCP50 iQ500 Wandafzuigkap (90cm)
- Siemens KI86NADF0 iQ500 Koel/vriescombinatie
- Siemens SN63E800BE iQ300 Studioline vaatwasser
Zijn nog wat dingetjes die ik sowieso nog wil aanpassen. Ten eerste de inductieplaat, waar sowieso een non-studioline versie van is die alleen de Home Connect app mist. Adviseur drong ook aan op gewoon een simpelere plaat aangezien ik aangaf voor deze te overcompenseren voor kiezen vanwege de matige (Etna) plaat die ik nu heb.
Ten tweede wil ik voor de oven juist wél een Studioline versie, al is dat wel wat duurder. En tenslotte, ik wou voor de vaatwasser eerst een smalle nemen, maar dat is niet echt goedkoper. Optie om 'm helemaal weg te doen ligt op tafel wat mij betreft, maar het wordt eigenlijk van alle kanten aangeraden om die er in te laten.De prijs
***members only***
Dilemma, bergruimte of vaatwasser? Heb je nu een vaatwasser en zou je zonder kunnen? Wat je niet kent, mis je niet
Het derde kastje... dat is geheel afhankelijk of je DAAR ruimte nodig hebt
Volgens mij is het ook mogelijk om fronten alleen het aanzien van laden te geven voor een mooier beeld. Of dan delen gekoppeld worden en dit stevig is en of er nadelen zijn, geen idee. Dit zijn vragen voor de keukenleverancier. ( of tweakers)
Wij (mijn vriendin en ik) hebben eindelijk onze eerste woning mogen aankopen.
In al ons enthousiasme zijn we vandaag (zoals half nederland) gaan kijken voor keukens.
We waren ons vooral aan het orienteren en hadden nergens een afspraak gemaakt voor een ontwerp / offerte.
Bij de keukenconcurrent werden wij aangesproken door een verkoper die nog een plekje had voor het maken van een offerte. Hoewel wij nog lang niet zover waren toch maar eens aan tafel gaan zitten.
Hieruit kwam het volgende ontwerp:
:strip_exif()/f/image/hnT4paoPlkbiUZmjxSplJQpl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mySH8apG4G8BTMuCCbsMfdjA.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierin zit de volgende apparatuur verwerkt:
- Siemens IQ100 koelkast KI24RNFF1
- Siemens IQ500 vriezer GI11VADE0
- Siemens IQ700 combi oven HM636GNS1
- Siemens IQ300 Vaatwasser SN63HX36TN
- Bora Pure inductiekookplaat 76
Verdere details:
- Compositiet blad
Na alle standaard kortingen kwam deze keuken uit op 12750,- ex. plaatsen.
De verkoper was nogal opdringerig en wilde alleen over de prijs praten als we vandaag een deal zouden maken.
Wij zitten nog niet op hete kolen en hebben i.c.m. de verbouwing best nog wat tijd over. Wel waren wij enorm te spreken over het ontwerp.
De komende weken zullen we nog bij diverse zaken gaan kijken, wat zou in jullie ogen deze keuken mogen kosten?
Als ik zo rondkijk in dit topic heb ik wel het gevoel dat het nog een stuk goedkoper moet kunnen..
Ons budget is echt rond de 10K max, mocht dit niet te realiseren zijn voor dit budget zullen we wellicht hier en daar concessies moeten doen..
Als er nog verder tips en trucs zijn hoor ik het uiteraard ook graag!
[ Voor 4% gewijzigd door Mustang24 op 24-05-2021 20:58 ]
Ondanks dat het misschien wat gek oogt, kan ik hier eigenlijk geen nadelen voor bedenken? Misschien zelfs wel voordelen, makkelijker vullen van een pan oid bijvoorbeeld doordat je die gewoon op het aanrecht kunt zetten en in de kast zal het wellicht ook iets mooier uitkomen met de slang (het is een Quooker Fusion).
Dan staat het niet zo gek als je m tussen die 2 bakken in hebt, en zit ie toch niet helemaal in t midden
Een rondje plaatjes kijken op Google levert mij helaas geen voorbeeld op van zo'n situatie met een enkele bak.
Ik denk dat voor dit ontwerp die €12k+installeren een redelijk normale prijs is. Je werkblad is ook 3 delen, wat volgens mij de prijs redelijk laat stijgen.Mustang24 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:41:
De komende weken zullen we nog bij diverse zaken gaan kijken, wat zou in jullie ogen deze keuken mogen kosten?
Als ik zo rondkijk in dit topic heb ik wel het gevoel dat het nog een stuk goedkoper moet kunnen..
Ons budget is echt rond de 10K max, mocht dit niet te realiseren zijn voor dit budget zullen we wellicht hier en daar concessies moeten doen..
Wat ik gedaan had om een idee te krijgen van wat er mogelijk is in mijn budget had ik een schatting gemaakt voor ieder onderdeel van de keuken (kasten, gootsteen/kraan/overige, werkblad, installatie, apparatuur) en dat opgeteld. Bron voor de meeste prijzen kwamen uit dit topic.
- Voor de apparatuur kun je dingen uitzoeken op de Siemens website en 35% aftrekken van de prijs.
- Voor het schatten van het werkblad heb ik keukenbladen.shop gebruikt.
- Installatie lijkt meestal +/-€1000 te zijn, maar ergens in dit topic werd de formule €95 + €120/meter + €65/apparaat gegeven.
- Accessoires zat ik flink naast
, maar zeg €750 voor een kraan en wasbak, meer als je lichtjes en stopcontacten oid gaat toevoegen.
- Kasten had ik ook ergens uit dit thread gehaald, maar kan ik niet terugvinden. Als ik onze opstellingen vergelijk denk ik dat je rond de €5000 voor de kasten moet rekenen, maar dat kan waarschijnlijk wat goedkoper als je (bijv.) minder hoge kasten of bovenkasten neemt.
Ja, inderdaad, ook waar ik nu allemaal over na aan het denken ben.Ladypurple schreef op maandag 24 mei 2021 @ 20:00:
[...]
Als je het 30 cm kastje naar links verplaatst is je werkruimte iets groter en daar kan je in bovenste la eventueel afval in kwijt, maar dan komt je afzuiging tegen en de kookplaat heel dicht bij de hoge kast. Bewegingsruimte en stelen van de pan, wil je dat?
Dilemma, bergruimte of vaatwasser? Heb je nu een vaatwasser en zou je zonder kunnen? Wat je niet kent, mis je niet![]()
Het derde kastje... dat is geheel afhankelijk of je DAAR ruimte nodig hebt
Vaatwasser heb ik sinds kort maar gebruik hem (nog) niet veel. Goede kans dat als ik hem er nu uit laat omdat ik hem niet gewend ben er dan komende anderhalf jaar helemaal verknocht aan raak.

Bedankt voor je reactie!Inviscid schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:20:
[...]
Ik denk dat voor dit ontwerp die €12k+installeren een redelijk normale prijs is. Je werkblad is ook 3 delen, wat volgens mij de prijs redelijk laat stijgen.
Wat ik gedaan had om een idee te krijgen van wat er mogelijk is in mijn budget had ik een schatting gemaakt voor ieder onderdeel van de keuken (kasten, gootsteen/kraan/overige, werkblad, installatie, apparatuur) en dat opgeteld. Bron voor de meeste prijzen kwamen uit dit topic.En nog een laatste tip: kijk waar je stopcontacten wil. Zou in de layout die je hebt iig in de hoek en in de buurt van de uiteindes van de bar iets plaatsen.
- Voor de apparatuur kun je dingen uitzoeken op de Siemens website en 35% aftrekken van de prijs.
- Voor het schatten van het werkblad heb ik keukenbladen.shop gebruikt.
- Installatie lijkt meestal +/-€1000 te zijn, maar ergens in dit topic werd de formule €95 + €120/meter + €65/apparaat gegeven.
- Accessoires zat ik flink naast
, maar zeg €750 voor een kraan en wasbak, meer als je lichtjes en stopcontacten oid gaat toevoegen.
- Kasten had ik ook ergens uit dit thread gehaald, maar kan ik niet terugvinden. Als ik onze opstellingen vergelijk denk ik dat je rond de €5000 voor de kasten moet rekenen, maar dat kan waarschijnlijk wat goedkoper als je (bijv.) minder hoge kasten of bovenkasten neemt.
Ik ga zeker even aan de knutsel met de WCD's en de kostprijzen!
Wat betreft de inbouw apparatuur, ik werk voor Siemens (niet de keuken tak) maar kan wel personeelskorting krijgen.
Bij een volgende offerte laat ik even de prijzen hiervan opschrijven om te kijken wat goedkoper is.
We hadden een offerte gevraagd maar deze was zonder prijzen (hadden wij als amateurs wel verwacht )

Verder snap ik nog niet helemaal waarom je een Le mans kast zo afraad. Op internet lees ik vrij veel positieve reacties en ook in mijn omgeving hoor ik positieve geluiden. Dat het een dure oplossing is, die niet 100% van de ruimte kan benutten, snap ik, maar helemaal nutteloos lijkt het me nou ik weer niet toch? Iemand ander daar nog een mening over?
Maar je hebt mee veel stof tot nadenken gegeven en een goed idee voor een betere indeling van mijn keuken. Bedankt voor de hulp! Ook voor alle anderen die input hebben gegeven heel fijn. Ik ga morgen maar weer eens contact opnemen met de keukenzaak waar het ontwerp vandaan kwam voor een vervolg sessie.
Nice one! Leuk out-of-the box ook, ik had hier in ieder geval zelf nog helemaal niet aan gedachtmitsumark schreef op maandag 24 mei 2021 @ 14:10:
[...]
Heel veel keus heb je natuurlijk ook niet, maar persoonlijk vind ik het wel een goed idee om de tafel aan de raamkant te doen ipv tussen de paralel opstelling door.
Deur komt overigens niet tegen de kasten, zie originele post.
Ook even een ideetje.
Eventueel kan het eiland ook een kleine L worden.
[Afbeelding]
Bericht hierboven
lithoijen schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:35:
@Ladypurple Ik krijg het idee dat jij een enthousiastere kok bent dan ikzelf. Of alle punten die jij noemt even belangrijk voor mij gaan zijn als dat ze voor jou zijn betwijfel ik, ik vrees dat ik mijn keuken nooit als een cockpit zal gaan zien.
Verder snap ik nog niet helemaal waarom je een Le mans kast zo afraad. Op internet lees ik vrij veel positieve reacties en ook in mijn omgeving hoor ik positieve geluiden. Dat het een dure oplossing is, die niet 100% van de ruimte kan benutten, snap ik, maar helemaal nutteloos lijkt het me nou ik weer niet toch? Iemand ander daar nog een mening over?
Maar je hebt mee veel stof tot nadenken gegeven en een goed idee voor een betere indeling van mijn keuken. Bedankt voor de hulp! Ook voor alle anderen die input hebben gegeven heel fijn. Ik ga morgen maar weer eens contact opnemen met de keukenzaak waar het ontwerp vandaan kwam voor een vervolg sessie.
/f/image/s7Y0PioYaTlYpDZ9kClez1Pc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zyeyrfSQ1dVXS2xaY66xryBq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/heAmI9UIITwZV0i8BuzOPBsl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HonYkso3eqDk5FrbzhDcjOXa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/XG8VF1fiqEhNwzT0tI17aQT5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WMVW5NNf5fklsbfrIQ7R54yl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0jQXWFORPVXCrm9TWUYvL2TH.png?f=fotoalbum_large)
Proef op de som, (Schaamteloos zonder toestemming gekopieerd

Ik raad het niet af, maar je wint er meestal niet veel mee.
Op tekening heb je het idee dat je in een dode hoek Ruimte kwijt bent, maar je krijgt er in die hoek niet 60x60 bij ,zo diep zijn die kasten niet , kijk maar eens. Mijn man vond het trouwens ook een leuke gadget.
Ik heb zelf onder mijn spoelkast wel voor hoek gekozen, omdat ik de mogelijkheid voor een warmwatervoorziening open wil laten en daar die hoek mooi voor is.
Succes!!
Wat is de personeelskorting als ik het vragen mag?Mustang24 schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:32:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Ik ga zeker even aan de knutsel met de WCD's en de kostprijzen!
Wat betreft de inbouw apparatuur, ik werk voor Siemens (niet de keuken tak) maar kan wel personeelskorting krijgen.
Bij een volgende offerte laat ik even de prijzen hiervan opschrijven om te kijken wat goedkoper is.
We hadden een offerte gevraagd maar deze was zonder prijzen (hadden wij als amateurs wel verwacht ).
Verschilt enorm per product, sommige wat goedkoper, sommige wat duurder.banaliteit schreef op maandag 24 mei 2021 @ 23:39:
[...]
Wat is de personeelskorting als ik het vragen mag?Vorig jaar tijdens een black Friday actie 54% korting gekregen over apparatuur. Ze zeiden dat het relatief veel was.
De HM636GNS1 (adviesprijs 2019,00) zou bijvoorbeeld uitkomen op 899,- i.p.v. laagste prijs op internet a 949,-
Dit is mijn tweede keuken met een LeMans kast en ik vind het fantastische oplossingen voor pannen enz. In onze U-keuken hebben we dus 2 hoeken. 1 met LeMans en 1 zonder. Zoals gezegd staan op de LeMans planken onze pannen en die wordt dus dagelijks gebruikt. De andere hoek hebben we gewoon planken. Daar staan spullen die we veel minder gebruiken zoals een keukenmachine, broodbakmachine enz.lithoijen schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:35:
@Ladypurple Ik krijg het idee dat jij een enthousiastere kok bent dan ikzelf. Of alle punten die jij noemt even belangrijk voor mij gaan zijn als dat ze voor jou zijn betwijfel ik, ik vrees dat ik mijn keuken nooit als een cockpit zal gaan zien.
Een LeMans kast gebruiken voor dit soort spul is minder praktisch. Iedere oplossing heeft zo dus zijn voor- en nadelen. Als je je daar bewust van bent is er niets aan de hand.
Het plaatje hierboven vind ik een beetje onnozel. Pannen kan je op een LeMans plateau ook gewoon stapelen waardoor er veel meer op kan.
[ Voor 4% gewijzigd door PaT op 25-05-2021 08:50 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Dit.PaT schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:47:
[...]
Het plaatje hierboven vind ik een beetje onnozel. Pannen kan je op een LeMans plateau ook gewoon stapelen waardoor er veel meer op kan.
Zelf heb ik ook goede ervaringen met een Le-mans. In onze huidige keukenopstelling heb ik die niet (meer) nodig maar ik zou er zo weer een hebben besteld. We hebben er jaren de pannen in gehad zonder problemen.
@Inviscid
Als je pas begin 2023 een keuken nodig hebt, zou je dan niet beter nog even wachten met bestellen?
Volgend jaar zullen er ongetwijfeld weer nieuwe modellen zijn.
In een la kan je ook stapelen..PaT schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:47:
[...]
Dit is mijn tweede keuken met een LeMans kast en ik vind het fantastische oplossingen voor pannen enz. In onze U-keuken hebben we dus 2 hoeken. 1 met LeMans en 1 zonder. Zoals gezegd staan op de LeMans planken onze pannen en die wordt dus dagelijks gebruikt. De andere hoek hebben we gewoon planken. Daar staan spullen die we veel minder gebruiken zoals een keukenmachine, broodbakmachine enz.
Een LeMans kast gebruiken voor dit soort spul is minder praktisch. Iedere oplossing heeft zo dus zijn voor- en nadelen. Als je je daar bewust van bent is er niets aan de hand.
Een lemans wordt eigenlijk meest gebruikt voor pannen. Dingen die licht zijn of klein zijn en er af kunnen vallen of kunnen knoeien zoals bij voorraad is dan lastig om bij te komen en schoon te maken.
Als je pannen kwijt kunt in een 80-90 la heeft dat de voorkeur en de 45,55,60 deur van de hoek kan je dan gebruiken als lade en de hoek dood laten. Als brede laden niet mogelijk zijn en je pannen achter die deur kwijt moet is het verschil niet groot. Dit is de juiste vergelijking op basis van gebruiksgemak.
Als je zoveel dingen/apparaten hebt die zelden gebruikt worden en je daarmee een hoekkast met planken kunt vullen is dat ook een optie. Die afwegingen maak je op basis van je Stauraumplanung , (sorry weet even geen bruikbaar nederlands woord.)
@lithoijen
In deze situatie met aan de ene zijde een bora en de andere zijde een hoek zou ik gaan voor brede laden en dan liefst extra diepe kast en niet een lemans( zou zomaar kunnen dat je een over ijverige verkoper tegen komt)
[ Voor 29% gewijzigd door Ladypurple op 25-05-2021 09:52 ]
Ik stapel de pannen ook nog op elkaar, en er staat zo'n IKEA dekselrackje in.
Is een "normale" hoek voor keukenapparatuur ook handig als het wat zwaardere apparatuur betreft in jouw beleving?PaT schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 08:47:
[...]
De andere hoek hebben we gewoon planken. Daar staan spullen die we veel minder gebruiken zoals een keukenmachine, broodbakmachine enz.
Ik heb recentelijk een keuken aangeschaft en moest een keuze maken voor de opslag van de wat zwaardere keukenapparatuur. Het gaat hier bijv. om een Philips Airfryer XXL en een keukenrobot met een zware motor.
Last minute besloten om wel een LeMans erin te zetten voor een meerprijs van 750 euro. Ik kon er ook voor kiezen om lades te gebruiken, maar de randen van de lades zijn dusdanig hoog dat je moeilijk van onder bij de apparatuur kan. Vind het wel een fors bedrag voor dit handigheidje, maar bij dagelijks / wekelijks gebruik voor de komende 10-20? jaar is het wel het geld waard denk ik.
Veel kan later nog aangepast worden, maar moet een paar van de basis dingen voor juli besloten hebben zodat ze daar naar kunnen bouwen. Indeling bepalen is daarbij het belangrijkst ivm alle leidingen en vloerverwarming, maar ik moet ook besloten hebben of ik de keuken bij Bruynzeel koop of casco laat opleveren.m181087 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:20:
[...]
@Inviscid
Als je pas begin 2023 een keuken nodig hebt, zou je dan niet beter nog even wachten met bestellen?
Volgend jaar zullen er ongetwijfeld weer nieuwe modellen zijn.
Exacte apparatuur (en wel/niet LeMans
Le mans was flink prijziger en vond ik het niet waard.
Heb wel dezelfde soort plank idee maar net anders uitdraaien.
Keukenrobot.. goed verdelen ( mijn man zou zeggen: “op de as”) , het plateau heeft een belastbaarheid tot 25 kg
Wat ik niet teruglees in je link, maar je wel een vraag triggert: Wat is de reden dat jij zo anti-lemans (carrousselkast) bent?Ladypurple schreef op maandag 24 mei 2021 @ 19:39:
@lithoijen
Laat je niet verleiden tot een lemans, liever laden met evt. dode hoek
[ Voor 3% gewijzigd door mefjoew op 25-05-2021 12:24 ]
Maar op de plek waar ik een LeMans kast kwijt kan, kan ik geen 80/90 lade kwijt, dus ik blijf het een vreemde vergelijking vinden.Ladypurple schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:23:
[...]
In een la kan je ook stapelen... de pannen zijn hier hetzelfde uitgelegd want het ging om het vergelijken van bruikbaar oppervlak, Het gebruik van de dode hoek en le mans of de dode hoek ongebruikt en laden. Op die basis maak je de afweging waar je voorkeur naar uit gaat, in overweging nemend dat pannen in een 60 niet efficient is, dus het ligt ook aan de overige indeling van de keuken en de kosten.
Een lemans wordt eigenlijk meest gebruikt voor pannen. Dingen die licht zijn of klein zijn en er af kunnen vallen of kunnen knoeien zoals bij voorraad is dan lastig om bij te komen en schoon te maken.
Als je pannen kwijt kunt in een 80-90 la heeft dat de voorkeur en de 45,55,60 deur van de hoek kan je dan gebruiken als lade en de hoek dood laten. Als brede laden niet mogelijk zijn en je pannen achter die deur kwijt moet is het verschil niet groot. Dit is de juiste vergelijking op basis van gebruiksgemak.
Als je zoveel dingen/apparaten hebt die zelden gebruikt worden en je daarmee een hoekkast met planken kunt vullen is dat ook een optie. Die afwegingen maak je op basis van je Stauraumplanung , (sorry weet even geen bruikbaar nederlands woord.)
@lithoijen
In deze situatie met aan de ene zijde een bora en de andere zijde een hoek zou ik gaan voor brede laden en dan liefst extra diepe kast en niet een lemans( zou zomaar kunnen dat je een over ijverige verkoper tegen komt)
Als je een punt wil maken dat je in een LeMans kast minder kwijt kan dan in een lade, dan klopt dat vast. V raag is of het GEBRUIK van een LeMans kast niet beter aansluit op je wensen. Ik zou persoonlijk gek worden van mijn pannen in een lade.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Wat ook nog een argument kan zijn: je voorkomt verdere prijsstijgingen. Zeker in de huidige markt wordt alles duurder (inflatie), met name op 1 januari is een nieuwe prijslijst gebruikelijk. En de apparatuur mag je meestal gewoon upgraden naar het nieuwe model als de oude keus niet meer leverbaar is. Wel even naar vragen hoe ze hier mee omgaan natuurlijk.Inviscid schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:58:
[...]
Veel kan later nog aangepast worden, maar moet een paar van de basis dingen voor juli besloten hebben zodat ze daar naar kunnen bouwen. Indeling bepalen is daarbij het belangrijkst ivm alle leidingen en vloerverwarming, maar ik moet ook besloten hebben of ik de keuken bij Bruynzeel koop of casco laat opleveren.
Exacte apparatuur (en wel/niet LeMans) kan dus ook later nog uitgewerkt worden, maar wil een goede basis hebben zodat ik daar niet noodzakelijk later nog over na hoef te denken.
Ik ben niet perse tegen le mans, bij de keuze tussen le mans en 60 cm laden is er geen ruimtewinst, wel prijsverschil en verschil in belastbaarheid. Bij de opstelling waar ik die reactie plaatste vind ik het geen goede oplossing. En aangezien ik het idee heb dat de verkoper in dat topic niet alles gedaan heeft om te komen tot een doordacht ontwerp heb ik die opmerking er bij gezet.
Toen wij de le mans voor het eerst zagen waren we ook helemaal overtuigd totdat ik ging denken over dingen die er af vallen , stofhoeken ed en toen ben ik naar ervaringen van gebruikers gaan zoeken.
Daarvoor kwam ik terecht op een duits forum. Heel groot verschil. Waar tweakers praten over de vlekgevoeligheid van zwart, de grootte van een eiland en de juistheid van de prijs, zijn ‘de Duitsers’ vooral bezig met het zo goed mogelijk indelen tot een mooie werkplek. ( en daar schieten ze wel eens een beetje door). Ik heb geprobeerd voor mij het beste uit deze 2 bronnen te halen.
Overigens is dat hoekkastverhaal door een andere indeling afgeschoten.
Helder, thanks! Maar hoe zou jij de hoeken dan gebruiken? Las in jouw link iets over volledig uittrekbare hoeklades, maar kan dat verder niet terugvinden. Zelf had je het eerder over de ruimte vrijhouden om daar je boiler te plaatsen. Maar wat dan als je twee hoeken hebt?Ladypurple schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:55:
@mefjoew
Ik ben niet perse tegen le mans, bij de keuze tussen le mans en 60 cm laden is er geen ruimtewinst, wel prijsverschil en verschil in belastbaarheid. Bij de opstelling waar ik die reactie plaatste vind ik het geen goede oplossing. En aangezien ik het idee heb dat de verkoper in dat topic niet alles gedaan heeft om te komen tot een doordacht ontwerp heb ik die opmerking er bij gezet.
Toen wij de le mans voor het eerst zagen waren we ook helemaal overtuigd totdat ik ging denken over dingen die er af vallen , stofhoeken ed en toen ben ik naar ervaringen van gebruikers gaan zoeken.
Daarvoor kwam ik terecht op een duits forum. Heel groot verschil. Waar tweakers praten over de vlekgevoeligheid van zwart, de grootte van een eiland en de juistheid van de prijs, zijn ‘de Duitsers’ vooral bezig met het zo goed mogelijk indelen tot een mooie werkplek. ( en daar schieten ze wel eens een beetje door). Ik heb geprobeerd voor mij het beste uit deze 2 bronnen te halen.
Overigens is dat hoekkastverhaal door een andere indeling afgeschoten.
Zoek inderdaad de Duitse insteek: design etc. laat ik aan m'n vriendin
Nou de duitsers zeggen :”tote Ecken sind gute Ecken”, oftewel helemaal niet gebruiken.mefjoew schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:58:
[...]
Helder, thanks! Maar hoe zou jij de hoeken dan gebruiken? Las in jouw link iets over volledig uittrekbare hoeklades, maar kan dat verder niet terugvinden. Zelf had je het eerder over de ruimte vrijhouden om daar je boiler te plaatsen. Maar wat dan als je twee hoeken hebt?
Zoek inderdaad de Duitse insteek: design etc. laat ik aan m'n vriendin
Hoeklade? Geen idee. Wel volledig uittrekbaar en zo diep mogelijk. Twee hoeken? Als er 1 bereikbaar is vanaf de de achterzijde zou je daar een kast gedraaid in kunnen zetten.
Nogmaals, ‘k krijg het gevoel dat ik mensen op de kast jaag, maar bij het maken van keuzes is het fijn alle voors en tegens te weten en op basis van je persoonlijke omstandigheden, voorkeuren en planning keuzes te maken.
Je hebt de afweging gemaakt, dus dat is voor jou de passende oplossing, ok tochPaT schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:31:
[...]
Maar op de plek waar ik een LeMans kast kwijt kan, kan ik geen 80/90 lade kwijt, dus ik blijf het een vreemde vergelijking vinden.
Als je een punt wil maken dat je in een LeMans kast minder kwijt kan dan in een lade, dan klopt dat vast. V raag is of het GEBRUIK van een LeMans kast niet beter aansluit op je wensen. Ik zou persoonlijk gek worden van mijn pannen in een lade.
ik volg deze topic al een tijdje en momenteel ben ik offertes van Pronorm keukens aan het verzamelen.
Wat mij opvalt is dat ene leverancier zegt dat de naad in het werkblad mag onder Bora en de andere zegt dat het juist niet mogelijk is ivm kwaliteitsissues na verloop van tijd waardoor zij het niet doen.
Heeft iemand er ervaring mee met de naad in het (keramiek) werkblad onder Bora kookplaat (wordt gezegd dat ie extra zwaar is) of een andere type kookplaat bijv?
En dan in welk configuratie? Opbouw of vlakbouw? Ikzelf heb een naad lopen onder m'n Bora en m'n keukenleverancier (diegene met een XXL-showroom in Zaandam) gaf aan dat dit geen problemen zou geven.amdguard schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:37:
Goedendag,
ik volg deze topic al een tijdje en momenteel ben ik offertes van Pronorm keukens aan het verzamelen.
Wat mij opvalt is dat ene leverancier zegt dat de naad in het werkblad mag onder Bora en de andere zegt dat het juist niet mogelijk is ivm kwaliteitsissues na verloop van tijd waardoor zij het niet doen.
Heeft iemand er ervaring mee met de naad in het (keramiek) werkblad onder Bora kookplaat (wordt gezegd dat ie extra zwaar is) of een andere type kookplaat bijv?
Het gaat om de opbouw configuratie.YoGi_Berra schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:20:
[...]
En dan in welk configuratie? Opbouw of vlakbouw? Ikzelf heb een naad lopen onder m'n Bora en m'n keukenleverancier (diegene met een XXL-showroom in Zaandam) gaf aan dat dit geen problemen zou geven.
finsdefis schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:29:
[...]
Wij hebben Sigmapearl Clean Matt op de muren gedaan. Werkt zeer goed en ziet er nog gaaf uit na 6 jaar. Volgens mij doen ze meestal ook gewoon een laagje afneembare muurverf op het behang.
rvrrr schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:35:
[...]
Wij hebben Flexa Clean Kitchen op de muur achter het keukenblad en ook kookplaat, geen spatrand verder. Super makkelijk afneembaar. Een spatrand van 15cm houdt ook echt niet alle vetspetters / etensresten tegen, dus afneembaar behang/verf lijkt me sowieso verstandig.
Wij hebben een keramisch keukenblad en de meerprijs voor een wandafwerking is 1750,-Flix20 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 11:38:
[...]
Als je voor een verf gaat zou ik inderdaad naar een Sigma of Sikkens kijken.
Hoewel de Histor Clean ook heel goed aangeschreven staat. Kwam ook uit de test van de consumentenbond, mocht je daar waarde aan hechten.
En mocht de vaatwasser tegen een muur aanstaan zou ik ook zeker daar afneembare behang en verf nemen.
Zodoende dus ook even aan het kijken naar de alternatieven. Wij laten de muren sowieso stuccen en daarna worden ze gesaust in een kleur.
Als ik het goed begrijp hoef ik bij de keuken/kook muur dus niet te sausen maar kan ik na het stuccen dus die speciale muurverf (op kleur laten maken) en direct laten aanbrengen.
Deze dus als voorbeeld:
https://www.flexa.nl/nl/p...ycare-muurverf-mat-keuken
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
[ Voor 20% gewijzigd door Roos79 op 25-05-2021 19:53 ]
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1