Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht dat ergens rond de zomer volgend jaar wordt opgeleverd. Nu ben ik me al een beetje aan het oriënteren op een keuken en volg dit topic al een tijdje, alleen weet ik eigenlijk nog steeds niet echt waar ik nou wél moet zijn voor een keuken.
We wonen in Tilburg, dus graag een beetje in de buurt. Bijna alle winkels hier in de buurt zijn van DMG en als ik jullie moet geloven, kan ik daar het beste wegblijven. Alleen blijft er dan niet zo veel over.
Nu lees ik veel positiefs over Van Diessen keukens uit Veldhoven. Heeft er iemand ervaringen met dit bedrijf? Ik kan een beetje moeilijk inschatten of dit een geschikte zaak is voor onze portemonnee, aangezien het wel een beetje betaalbaar moet blijven.
We hebben niet echt hele speciale wensen en heb de keuken dan ook begroot op max. 10.000 euro.
Heb al wat gestoeid met de keukenplanner van Ikea en ben tot onderstaande gekomen:

[/url]
Het gedeelte rechtsonder is de hal/trap/toilet en dat deel heb ik niet ingetekend. Middels de deur die wel te zien is, kom je de woonkamer binnen en de keuken komt aan de voorkant van het huis in een gedeelte dat ongeveer 2,70m breed en 3,30m lang is.
Aan de rechterkant wil ik een lang aanrechtblad met alleen een afzuigkap en dus geen bovenkastjes. De eerste kast is een kastje van 20cm breed met mandjes. Soort van apothekerskast(je). Daarnaast een onderkast van 60cm met de spoelbak. Kast nummer 3 herbergt de vaatwasser, vervolgens nog een 60cm kast, een 80cm kast met inductiekookplaat en als laatste een 40cm kast. Dan blijft er ongeveer 10cm loze ruimte over die afgedekt moet worden met een paneeltje. Voor deze indeling heb ik gekozen omdat ik zoveel mogelijk werkruimte wil tussen de spoelbak en kookplaat maar het lijkt me raar als de spoelbak direct aan het begin van het blad zit en/of de kookplaat helemaal aan het uiteinde. Vooral dat laatste lijkt me niet prettig koken. En dan kan het koffieapparaat helemaal in de hoek staan.
Over het blad hebben we nog geen keuze gemaakt, dat mag laminaat zijn en anders wellicht composiet. Een dun blad (bij Ikea heb je bladen van 2,8cm) lijkt me mooi en dan willen we een onderbouw spoelbak.
Aan de overkant wil ik twee hoge kasten waarvan de indeling nader te bepalen is. In een van de kasten moet een combimagnetron. Tussen de twee kasten in wil ik een side-by-side koelkast. Ben er nog niet helemaal uit wat het mooiste is; hoge kasten tot het plafond of juist niet. Wat ik wel wil is dat het een beetje een geheel wordt met de koelkast, dus de koelkast moet aan de bovenkant afgewerkt worden en hier eventueel nog wat open planken. Zoiets bijvoorbeeld:
Bij Ikea kost zo'n keuken ongeveer:
- Keuken incl. apparatuur €4800
- Blad met spoelbak €700 (laminaat) of €1200 (composiet)
- Side-by-side koelkast (niet bij Ikea en ik hoef geen ijsblokjesdispenser) €1000
- Montage €1200
- Totaal: €7700
En dat is dan ex. de afwerking boven de koelkast / tussen de twee hoge kasten.
In principe lijkt een Ikea keuken me prima, maar het gemak van een keukenwinkel waar ik aangeef hoe het moet worden en dat zij verder alles regelen vind ik ook wel een prettig idee. Al biedt Ikea tegenwoordig ook diverse services waardoor je niet zo veel meer zelf hoeft te regelen.
Ook qua apparatuur ben ik niet erg veeleisend; in onze huidige keuken is volgens mij alles van Pelgrim. Behalve de combimagnetron, die hebben wij destijds bij Ikea gekocht omdat er alleen een oven in onze keuken zat. De vaatwasser is onlangs kapot gegaan en heb ik vervangen door een Indesit (omdat we toch verhuisplannen hadden). Zeker gezien de kosten (300 euro) een hele dikke prima. Verder hebben we veel Bosch in huis en dat bevalt eigenlijk wel goed. Maar als het, door het budget, weer Pelgrim oid zou moeten worden is dat ook geen probleem.
Lang verhaal intussen, maar wat ik concreet zou willen weten:
- Heeft er iemand ervaring met Van Diessen in Veldhoven? Zou ik daar terecht kunnen met mijn budget?
- Andere aanraders in (de buurt van) Tilburg?
- Is €10.000 redelijk voor mijn wensen?
- Overige tips/opmerkingen/verbeteringen ten aanzien van mijn ontwerp worden ook zeker gewaardeerd!