Twee weken terug ben ik begonnen met het oriënteren op onze nieuwe keuken.
Over een paar maanden kunnen wij beginnen met het verbouwen van ons huis en zoals het nu gepland is kunnen we de nieuwe keuken bouwen zonder eerst de oude keuken te hoeven slopen. We zitten dus niet echt vast een een strak schema en ik overweeg dus om de verbouwing en bouw van de keuken grotendeels zelf uit te voeren in de avonduren en het weekend.
Onze vorige keuken (in een vorig huis) heb ik destijds ook zelf gebouwd. Na wat slechte ervaring met keukenverkopers, we niet wisten hoe lang we daar bleven wonen en om budgetredenen waren we toen uitgekomen op de IKEA.
We hebben onze keuken destijds prima naar onze wens binnen de beperkingen van IKEA (toen nog Faktum systeem) kunnen ontwerpen. De bouw had ik met wat hulp binnen 2/3 dagen afgerond, alleen het blad had wat leververtraging dus we moesten het een maandje met een goedkoop wit werkblad doen.
Het enige echte nadeel van die keuken was dat de frontjes na 10 jaar hun kleur verloren. We hadden hoogglans rood want na vele jaren in de zon in een soort roze/paars veranderd is (voor de helft die in de zon stond tenminste). Het houten gelamineerde keukenblad is vlek en hitte gevoelig. En achteraf bleken we ons best vaak aan de grepen op kniehoogte te stoten (niet perse IKEA's schuld).
Al met al was mijn ervaring met IKEA keukens positief en overweeg dus om weer voor de IKEA te gaan. Maar dat zal nu dus het Method systeem worden, die volgens mij ruimere en hogere kastjes dan het Faktum systeem heeft en meer mogelijkheden, maar waarbij je nog wel beperkt bent in een aantal vaste maten en hoge kasten die bestaan uit op elkaar gestapelde kastjes.
We overwegen nu wel weer bij een keukenboer langs te gaan. Wij hebben nu een wat ruimer budget en we verwachten deze keuken tot het einde van z'n levensduur te kunnen gebruiken. Ontwerp en uitstraling zijn nu ook wat belangrijker voor ons geworden, maar het moet wel functioneel blijven. Daarnaast blijf ik een zuinige Hollander dus wat we kunnen besparen op de keuken kunnen we weer uitgeven aan betere apparatuur en de rest van de verbouwing.
Om een impressie te geven dit is het huidige ontwerp, gemaakt met de Schüller keukenplanner:
https://kuechenplaner.schueller.de/
Rechtsonder loopt de ruimte naar de woonkamer via dubbel schuifdeur, links via een enkele schuifdeur naar een kantoor. De deur rechtsboven naar de berging/buiten. De deur in het midden naar de gang.
Ontwerp keuzes/principes waar ik rekening mee gehouden heb:
- We willen graag een kookeiland
- Greeploze kastjes
- Geen afzuigkap
- Vaatwasser op hoogte (links)
- Oven op hoogte met korte afstand tot een werkblad
- Veel lades, weinig planken
- Wasbak en snijplek kijken uit naar buiten
- De loopdoorgang langs de keuken/eettafel is breed en vrij van obstakels
- Wasbak is direct toegankelijk vanuit de berging/woonkamer zonder langs de persoon achter het fornuis te lopen
- Wasbak en kookplaat zitten in de 'kookdriehoek'
- Tafel dek/opruim bewegingen voor dagelijkse maaltijden zijn kort (van borden/bestek naar eettafel, naar vaatwasser) en kruisen niet met degene die aan het koken is
- Hittebestendig blad (composiet, graniet of beton)
- Voldoende kastruimte voor alle losse keukenapparaten, voorraad en keukenbenodigdheden
- Kookeiland als serveerplek en koelkast open naar de woonkamer voor tijdens feestjes
- Geen bovenkastjes
- Zitbank aan eettafel voor de kinderen om ruimte te besparen, stoelen voor de volwassenen
- Greeploze kastjes
- Alles wat nu op ons aanrecht staat moet een plek krijgen in een kast, aan de muur of op een schap zodat het kookeiland/werkblad schoon en leeg kan blijven
- Niet echt zichtbaar op het ontwerp, maar op/in de vensterbank achter de wasbak/snijplaats is plek voor verse kruiden en losse prularia zoals zeep en wasborstels, zodat deze niet op het aanrecht hoeven.
Ontwerp keuzes die ik niet in dit ontwerp kwijt kon:
- De loopdoorgangen tussen het werkblad en het kookeiland zijn niet de aanbevolen 120cm (niet zo'n probleem omdat je toch niet wil dat mensen langs je lopen als je aan het koken bent en in ons oude huis was 80cm voldoende en fijn omdat alles binnen handbereik was)
- De koelkast zit niet in je kookdriehoek (nu staat de koelkast in de berging en we ervaren dit niet als een groot probleem)
- Geen hoekkast (we hebben een hekel aan een carrousel of een diepe kast in de hoek, dus die maak ik dicht met een plank en daar komen lades in)
Kwa apparatuur:
- Quooker Flex (twijfel nog tussen 3L of 7L combi. CV is niet ver weg, maar elektrisch stoken lijkt me voordeliger dan de CV opstoken voor een klein beetje warm water, maar dit moet ik nog narekenen)
- Inductieplaat met downdraft en recirculatie. Ik wil heel graag individuele sliders voor elke zone, flex zones en powermove. Kom ws. uit op een Siemens. Ik twijfel ook nog over de recirculatie ivm stank/vocht. Maar ben ook bang dat de afvoerpijp te lang wordt als ie vanuit de kruipruimte naar boven en buiten moet.
- Oven (Samsung Dual flex? geen idee of we dat ooit gaan gebruiken, iemand ervaring?) Daarnaast lijkt me eentje met kill-it-with-fire (pyrolyse) functie wel handig.
- Los koffie apparaat (nu Nespresso, ooit Jura oid?)
- De magnetron kan los in een kast met deur ervoor, geen combi of inbouw, daar gebruiken we het te weinig voor. Dit hadden we in onze oude keuken ook en beviel prima.
- Koelkast is een Samsung Amerikaanse koel/vries combinatie die we al hebben.
- Vaatwasser (push to open, afhankelijk van of we helemaal greeploos gaan of met zo'n randje)
Voor de volledigheid ook het ontwerp bij de IKEA gemaakt, alleen de vaatwasser op hoogte zal ik een creatieve oplossing voor moeten verzinnen, daar hebben ze niks standaard voor:
Totaalprijs bij de IKEA is €6.375,66, wat me reuze mee valt en dat is inclusief de tafel en stoelen die er nu bijgetekend staan. Zonder bladen, dat zal op een paar duizend euro uitkomen.
We weten ook niet of passende frontjes bij de IKEA zullen vinden, maar ik houdt K14 als optie, ik weet niet of er nog veel andere aanbieders zijn met alternatieve voor IKEA frontjes?
Er is nog niks definitief wat betreft de kleurstelling. Maar we neigen naar licht eiken voor de frontjes en donkergrijs voor de bladen. Eventueel willen we het kookeiland een andere kleur (wit?) geven voor contrast, maar ben bang dat het dan te druk wordt. Ook de lange kasten twijfelen we nog over of we daar iets creatiefs mee willen/kunnen doen kwa kleur.
We overwegen of we zelf de bladen willen maken door beton te gieten. Maar dit wil ik eerst uittesten met wat proefstukjes en ik ben nog op zoek wat de beste manier is om dit af te werken (coating, etc).
Volgende week gaan we bij de KVIK langs. Gezien die ook zelfbouw keukens leveren zoals de IKEA. Superkeukens, Ekelhoff, Scheffer (waar mijn ouders recent een keuken gehaald hebben) en Keukenloods staan ook op de planning om te bezoeken als de corona beperkingen wat relaxter zijn.
Een tip die ik ieder kan meegeven is de vooraanzichten van je keuken uitprinten en met pen of potlood in elk kastje en elke la op te schrijven wat je er in wil gaan stoppen. Je gaat gewoon in je huidige keuken (en voorraadkast, etc) elk kastje langs, kijkt wat er in zit en zoekt een plek in je nieuwe keuken om het in te stoppen. Dit geeft een inzicht in de ruimte die je tekort komt of overhoudt en zet je aan het denken over de ergonomie van je keuken en alle bewegingen die je moet gaan maken (b.v. voor het uitpakken van de vaatwasser).
Ik ben heel erg benieuwd of jullie opmerkingen hebben over dit ontwerp of tips die kunnen helpen?
[
Voor 3% gewijzigd door
aequitas op 15-04-2021 10:17
. Reden: overzicht met binnenmaten toegevoegd ]