Dit gaat niet door
Laat ik mijzelf eens in het topic melden voor de keuken die we over ±15 maanden pas nodig zullen gaan hebben (mits de plannen doorgang vinden bovendien).
Qua layout hebben we eigenlijk al een keuze gemaakt:
4 kasten van 2m30 in een nis. Buitenzijde: koelkast en vriezer, beide ±1m80 hoog. In het midden oven en magnetron (voor symmetrie), beide 60x60cm.
[update]Dwars op de kasten een eiland van 2.8m lang, 120cm diep.
Heb er even aan zitten sleutelen en denken, zal ook wel weer duurder worden hierdoor
update2Eiland is nog onderwerp van discussie. Heb nu een 2.85x105 ontwerp
Eiland
Op de kasten houten fronten, niet al te druk, niet al te donker.
We willen de kasten van hout, hebben drie partijen op het oog. (Houtmerk, Gerard Keukenmeubel in Kootwijkerbroek en eentje die ik nog even een keer moet bellen voor hij echt op de shortlist komt)
Het blad
Het blad! Kanonne wat is een blad ingewikkeld. Zoals iedereen hebben we zo'n beetje de volgende eisen en wensen:
• Krasvast
•
Bij voorkeur hittebestendig
• Niet/nauwelijks naad zichtbaar als een naad noodzakelijk blijkt
• Liever niet poreus
Bovendien:
• Een mat blad heeft voorkeur
• We willen een effen licht blad, zonder 'marmerlook' of andersoortig opschmuck
• We willen wellicht de 'wanden' van het kookeiland op één lange zijde van hetzelfde materiaal voorzien
Vooralsnog heb ik op mijn shortlist om te bekijken:
• Corian (niet hittebestendig)
• Himacs (niet hittebestendig)
• Keramisch, maar welke dan? Dekton, neolith, Sikestone of nog een ander? (Wel voorzichtig met
chipping)
• Doe eens een voorstel
Ik heb niet direct een budget voor het blad gesteld, mede omdat ik de prijzen van Houtmerk heb aangehouden waar deze al in zit. Aanvankelijk stond hier een budget van $3.600, wat er van uitging dat we met 5m blad zouden werken. Dat wordt minder m2, maar wel met een verlijming erin waardoor ik zomaar denk dat keramiek net even iets minder mooi zal zijn. (Lichte voorkeur voor Himac nu dus!)
Apparatuur
Hier zit ik ook enorm te klooien, dit omdat ik het liefst zowel de oven als magnetron in 60x60 wil en van hetzelfde design natuurlijk. De magnetron zullen we echter nogal weinig gebruiken, dus daar hebben we niet echt eisen aan.
Hoewel een vaatwasser fijn is, was ik ook vrij veel met de hand vanwege de keukenmessen en pannen die we gebruiken, ik heb bovendien weinig behoefte om €1000 aan een vaatwasser uit te geven.
Totaalbudget hier heb ik gesteld op €8.000
Met Siemens IQ700 kom ik bijvoorbeeld uit op:
Optie 1:
• Combimagnetron Siemens iQ700
HM636GNS1
• Solo oven Siemens iQ700
HB634GBS1
• Vaatwasser iQ300
SN63H800BE
• Koelkast Siemens iQ500 [url=https://www.siemens-home.bsh-group.com/nl/productoverzicht/koelen-en-vriezen/inbouw-koelkasten-en-vriezers/inbouw-koelkasten/KI81RADE0
• Vriezer Siemens GI81NSCEO of Gi81NAC30 (laatstgenoemde wel in webshops, niet op de Siemens website?) Zie
inbouw.nl bijvoorbeeld
• Quooker Combi+ Flex in RVS
Quooker site
Optie 2, 45cm hoogte, tevens net andere look:
• Siemens iQ700 oven
CB875G0B2
• Siemens iQ700 magnetron
CF834AGB1
• Vaatwasser iQ300
SN63H800BE
• Koelkast Siemens iQ500 [url=https://www.siemens-home.bsh-group.com/nl/productoverzicht/koelen-en-vriezen/inbouw-koelkasten-en-vriezers/inbouw-koelkasten/KI81RADE0
• Vriezer Siemens GI81NSCEO of Gi81NAC30 (laatstgenoemde wel in webshops, niet op de Siemens website?) Zie
inbouw.nl bijvoorbeeld
Quooker site
Optie 3, met iQ500 90x60 oven in het kookeiland onder de Bora en géén magnetron:
• Siemens iQ500 90x60 oven
Vb578D0S0
• Vaatwasser iQ300
SN63H800BE
inbouw.nl bijvoorbeeld
Quooker site
Ik vind het ietwat BS om €1.000 uit te geven aan een apparaat dat ik eigenlijk niet wil.. Maar een enkel apparaat in de wand vind ik ook een slecht plan, vandaar optie 3.
Ander merk?
Misschien is een ander merk minstens zo goed als de Siemens waar ik zelf mee kwam. De looks tellen echter ook mee en op basis daarvan viel Bosch af, Neff lijkt me wel mooi maar heb ik iets meer moeite om goede prijzen voor te vinden. Gaggenau is prachtig, maar te duur

Waar zou ik nog meer naar moeten of kunnen kijken?
Jannick1 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 20:18:
Voor de geinteresseerden

!
Op deze winderige en regenachtige zaterdag maar eens de tijd genomen om wat foto's te maken van de nieuwe keuken.
Afgelopen juni voor het eerst gereageerd in dit topic gezien we op zoek waren naar een nieuwe keuken voor ons nieuwe huis:
Jannick1 in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Zoals daar aangegeven stonden een aantal keuzes nog open met name apparatuur.
Waar we in eerste instantie op de Atag tour waren, hebben we na lang wikken en wegen de keuze gemaakt om toch voor 60CM ovens te gaan van Bosch. Een combi stoom en een normale bakoven. Waarom? Stukje flexibiliteit plus kostentechnisch waren ze niet veel duurder dan de 45cm variant (uiteraard is dit in verhouding).
Gezien we toch op de Bosch tour waren ook maar de koelvries combi + vaatwasser van bosch genomen.
De kookplaat is de Bora patatsnijder (met afvoer naar buiten).
Uiteindelijk is men woensdag 16 februari begonnen met het plaatsen van de keuken:
Jannick1 in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Helaas ontbraken toen nog de ovens en de juiste kraan en die zijn afgelopen week eindelijk geleverd.
Afgelopen week nog even wat 'tegeltjes' (krengen van 60x120) geplakt tegen de achterwand van het spoelgedeelte en de verlichting + zwarte stopcontactjes daar op orde gemaakt.
Zoals beloofd zou ik nog even het eindresultaat posten.
8< 8<
Paar zaken die we nog gaan doen zijn de naden langs en tussen de ovens met een mat zwart lak stiftje donker maken, de tegels voegen en zijkanten afkitten en er komt nog een sierlijst boven langs de kastenwand.
Voor de mensen die willen weten wat het hele geintje gekost heeft? Uiteindelijk iets meer dan 25K exclusief de standbouw voor de kastenwand (die hebben we zelf gemaakt) en exclusief de tegels op de achterwand bij het spoelgedeelte.
Uiteindeijk iets meer dan begroot, maar dat is gekomen vanwege de upgrade in apparaten.
Keuken is gekocht bij Arma in Nunspeet. (Geen aandelen, maar echt een dikke pluim naar deze toko). Fijne verkopers, goede communicatie, Aardige monteurs en ja, al het afval werd meegenomen.
En nu de komende weken, maanden, jaren maar eens fijn genieten van het geheel.
@
Flix20 & @
Blik1984 We zijn nu 2 weken dagelijks aan het koken, en het schoonmaken en houden van het blad valt reuze mee! Ondanks dat hij niet helemaal vlak is hoef je niet tig x met een doekje er over heen!
@
SquareOne @
battler @
Anoniem: 36835 @
Ibin @
Scuderia110 Zoals beloofd zou ik jullie even taggen voor het eind resutaat en een aantal vragen om alvast te beantwoorden.
Zeer tevreden over de Bora en die drie dagen dat we de ovens nu hebben, hebben ze elke dag minimaal 1 aan gestaan. Echt fijne aparaten en stil vooral (tis ook maar niet wat je gewend bent natuurlijk).
Ziet er prachtig uit!
[
Voor 26% gewijzigd door
Floor-is op 25-11-2021 09:50
]