“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Hi Merijn, beetje praktisch vraag, mogelijk dat jij het weet. Hoe gaat het plaatsen van een keuken in een 'standbouw' (witte omlijsting) eigenlijk in zijn werk? Wordt eerst de keuken geplaatst en daarna de omlijsting?Kapitein Merijn schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:44:
[...]
Wellicht niet helemaal je smaak maar je opstelling doet me heel erg denken aan een recent gerealiseerde keuken:
***members only***
Kloptknights16 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:24:
[...]
Wordt eerst de keuken geplaatst en daarna de omlijsting?
Niet nodig en wordt ook bijna nooit gedaan. Staat gewoon los op de vloer.Jackpuyn schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:41:
Kan er iemand mij hier vertellen hoe een eiland bevestigd wordt? Wij willen graag een schiereiland maar hebben niet de mogelijkheid om deze aan de vloer te bevestigen, als dat nodig is, omdat wij vloerverwarming hebben.
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Hmm. Onze keukenboer adviseerde ons de ombouw te maken voordat de keuken wordt geplaatst.
Metal stud wanden zijn recht en zeker met gipsplaat (zonder dat er gestuct hoeft te worden) kan je dit op de milimeter nauwkeurig neerzetten. Met stucwerk moet je rekening houden met een marge van een paar mm.
Wat is wijsheid? Onze keuken wordt eind mei geplaatst, half mei komt de stukadoor.
:strip_exif()/f/image/RWZgU71ZQGQyw1m8Nk7zzRji.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een aardige ruimte, rechthoekig. Ik moet enigszins rekening houden met de positie van de huidige aansluitingen voor water/afvoer en stroom, dat betekent dat de keuken aan de buitenmuur (bovenkant op afbeelding) moet komen.
Zelf kom ik elke keer uit op een hoge kastenwand langs de muur, met parallel een eiland met bar, daar parallel aan de eettafel. Om interactie met gasten te behouden heb ik het kookgedeelte in het eiland, bij de spoelbak meestal rommel dus die heb ik in een nis aan de wand bedacht, wat ook fijn is met de afvoer en daar kan dan de koffiemachine ook staan. Voorkeur voor een traditionele afzuigkap gezien ik met een koof naar de buitenmuur kan. Ik heb nu een circulatiekap en ben niet gecharmeerd de rook walmen en vocht wat blijft hangen. De woning is wat ouder en heeft ook geen balansventilatie waar ik rekening mee moet houden.
Ik heb een dergelijke opstelling ook uit laten rekenen in matzwart/greeploos en kom rond 27.500 (Keller) en 28.500 (Systemat) uit met de volgende apparatuur (los 12.500 via keukenloods):
Quooker Combi CUBE Flex Zwart
Franke Kubus 2 KNG 110-52 Fragranite Onyx
Siemens SX65Z800BE + variolade
Siemens EX907LXV5E
Siemens LR97CAQ20
Siemens HM876G0B6
Siemens CS856GNB7
Siemens BI830CNB1
Liebherr IKBP 3560 Premium BioFresh
Liebherr SIGN 3576 Premium NoFrost
Iemand een goed idee voor een alternatieve indeling?
[ Voor 15% gewijzigd door SqnLdr op 01-03-2021 12:27 ]
Mooie keuken. Hoeveel ruimte blijft er over voor de kastenwand als die eigen balk in het zicht moet komen?Peacefield78 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:21:
Goedemorgen,
We zijn bezig met het ontwerp van de keuken en hebben een eerste concept ontvangen. Zouden jullie feedback willen geven? Voor de keukenwand geldt dat er mogelijk 1 hoge kast af moet om een eiken balk zichtbaar te maken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wellicht is het nog een idee de ovens en de wijnkoeler naast elkaar te plaatsen. Miele schijnt dit het beste te doen qua uitlijnen van de apparaten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zgXsXNcblK0W3tC3QLq9rJ91.jpg?f=user_large)
In dit geval is de ombouw tegelijk met de keuken geplaatst. De ombouw is door de monteur gemaakt van gegrond mdf en vooraf al deels gemonteerd.knights16 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:24:
[...]
Hi Merijn, beetje praktisch vraag, mogelijk dat jij het weet. Hoe gaat het plaatsen van een keuken in een 'standbouw' (witte omlijsting) eigenlijk in zijn werk? Wordt eerst de keuken geplaatst en daarna de omlijsting?
Dit heeft ook mijn voorkeur tov bijvoorbeeld een gestukte ombouw omdat die nooit maatvast is.
Ik zou in ieder geval nooit de ombouw na montage laten maken, zeker niet als deze nog gestukt moet worden.
Untappd: Kapitein_Merijn
Het kan beide maar ik hoor vrijwel altijd eerst de ombouw, dan de keuken.
@Barry|IA schuift dat dan niet als er iemand tegen aanloopt? En weet jij misschien ook iets over die vaatwassers met polinox kuip hoe die zijn in de praktijkBarry|IA schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:56:
[...]
Niet nodig en wordt ook bijna nooit gedaan. Staat gewoon los op de vloer.
Untappd: Kapitein_Merijn
@SquareOne De balk is max 30 cm. Dan blijft er dus 330 cm over. Ik heb zelf bijgaande schetsjes (sorry, ik kreeg ze niet gedraaid) gemaakt. Het idee was dan om de koffienis met een soort ombouw af te scheiden van de andere kasten. Eventueel kan er dan aan de rechterkant van de kasten ook een 'muurtje' gemaakt worden, en er kan echt een ombouw gemaakt worden door ook aan de bovenkant ombouw te maken, in plaats van kasten tot het plafond (280 cm).SquareOne schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:24:
[...]
Mooie keuken. Hoeveel ruimte blijft er over voor de kastenwand als die eigen balk in het zicht moet komen?
Wellicht is het nog een idee de ovens en de wijnkoeler naast elkaar te plaatsen. Miele schijnt dit het beste te doen qua uitlijnen van de apparaten. [Afbeelding]
In mijn eigen schetsje was ik inderdaad uitgegaan van de Mielecombinatie zoals jij plaatste.
:strip_exif()/f/image/AZUBeoqFQnIyIXZJN0K8vIhZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RriQMfY9Rd0OmYgqTYsnRhLC.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat een mooie ruimte voor een keuken.SqnLdr schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:23:
Sinds enige tijd ben ik mij aan het oriënteren op een keuken voor onze nieuwe woning. Ik heb zelf een indeling bedacht maar heb het gevoel dat ik een vastloop in dit idee en geen andere mogelijkheden kan zien. Ik ben benieuwd of iemand een creatieve ingeving heeft voor een alternatief:
[Afbeelding]
Het is een aardige ruimte, rechthoekig. Ik moet enigszins rekening houden met de positie van de huidige aansluitingen voor water/afvoer en stroom, dat betekent dat de keuken aan de buitenmuur (bovenkant op afbeelding) moet komen.
Zelf kom ik elke keer uit op een hoge kastenwand langs de muur, met parallel een eiland met bar, daar parallel aan de eettafel. Om interactie met gasten te behouden heb ik het kookgedeelte in het eiland, bij de spoelbak meestal rommel dus die heb ik in een nis aan de wand bedacht, wat ook fijn is met de afvoer en daar kan dan de koffiemachine ook staan. Voorkeur voor een traditionele afzuigkap gezien ik met een koof naar de buitenmuur kan. Ik heb nu een circulatiekap en ben niet gecharmeerd de rook walmen en vocht wat blijft hangen. De woning is wat ouder en heeft ook geen balansventilatie waar ik rekening mee moet houden.
Ik heb een dergelijke opstelling ook uit laten rekenen in matzwart/greeploos en kom rond 27.500 (Keller) en 28.500 (Systemat) uit met de volgende apparatuur (los 12.500 via keukenloods):
Quooker Combi CUBE Flex Zwart
Franke Kubus 2 KNG 110-52 Fragranite Onyx
Siemens SX65Z800BE + variolade
Siemens EX907LXV5E
Siemens LR97CAQ20
Siemens HM876G0B6
Siemens CS856GNB7
Siemens BI830CNB1
Liebherr IKBP 3560 Premium BioFresh
Liebherr SIGN 3576 Premium NoFrost
Iemand een goed idee voor een alternatieve indeling?
De opstelling hoge kastenwand, eiland, grote tafel zou ik zo laten.
En omdat je voldoende ruimte hebt voor hoge kasten, zou ik ook die nis zo laten. Daar heb je ook hele goede argumenten voor. Prima zo.
Maar je wilt alternatieven: Een alternatief is natuurlijk om de spoelbak toch in het eiland te plaatsen. Je hebt ruimte genoeg.
En dan kun je de kastenwand helemaal dicht maken, of met een koffie nis die afgesloten kan worden met deuren die je helemaal weg kunt schuiven. Dat is een kwestie van smaak.
Er staan 3 krukken aan de bar. En ik snap ook daar de argumenten voor.
Maar je maakt je eiland echt een stuk strakker als je die weglaat. De tafel staat voldoende dicht bij om contact mee te hebben. Opnieuw een kwestie van smaak. Ga je voor de looks of voor praktisch.
Ik volg al een tijdje dit forum om wat kennis op te doen voor onze nieuwe keuken. Na lang wachten ivm de corona lockdown hadden wij deze ochtend ons eerste gesprek via teams met Bemmel en Kroon.
Na eerst onze wensen te hebben benoemd begon de verkoper een tekening te maken mbv zijn programma. So far so good, de verkoper luisterde goed naar onze voorkeuren. Zo veel zelf dat ik soms voor me gevoel te weinig advies/verbeterpunten kreeg te horen. Het uitzoeken van apparatuur ging een beetje snel. Waarbij hij naar hun eigen site ging daar Bosch en Neff filterde en de apparatuur uitkoos. Nu maakt het model mij niet zoveel uit zolang het maar stil is en goed werkt. Maar dit ging dusdanig snel dat ik mijn twijfels heb of wij nu de beste apparatuur krijgen ipv de apparatuur met de hoogste winstmarge.
Toen het einde naderde kwam hij met twee frontjes aanzetten. Iets wat we natuurlijk moeilijk kunnen zien via de laptop. En uiteindelijk kwam daar een prijs uitrollen, je raadt het al deze was te hoog. Maar ze konden nog wel een korting geven. Hier gaven wij aan dat we graag een keer de keuken in het echt willen zien en voelen voordat we een beslissing zouden maken.
Dat is waar het een raar gesprek werd. Het was namelijk niet mogelijk om langs te komen zodat we konden kijken. We konden alleen langkomen om te tekeken, dan zouden we de frontjes nog wel mogen zien. Toen volgde een kleine discussie over klant centraal stellen. En dat we geen keuze kunnen maken zonder zowel keuken A als keuken B te hebben gezien. Maar uiteindelijk stonden we naar 3 uur met lege handen en zonder offerte van B&K.
Dat is waarom ik nu jullie om hulp wil vragen. Alle input is welkom, op deze manier hoop ik nog beter voorbereid te zijn op onze volgende afspraak.
Hieronder een plattegrond van de woning incl lichtplan, de woonkamer wordt afgescheiden van de keuken door de en-suite deuren die we terugplaatsen.En een foto die we hebben gemaakt van ons gesprek met B&K.
Dit waren onze wensen:
Quooker flex combi 7L
Bora kookplaat
Vaatwasser
Grote koelkast
Vrieskast
Stoomcombi
Magnetroncombi
Merk apparatuur: Bosch of Neff
Merk keuken: next of systemat
Kleur zwart marmer wandkasten, staal/koper eiland
De prijs van B&K was overigens ongeveer 24.500 voor een y-line en met korting 21.500, zonder montage.
:strip_exif()/f/image/l2Gd2QpxfH5ddseqNzk8sRiI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MHWSggpYQFi6UdkJx7DtaBdU.jpg?f=fotoalbum_large)
Overigens heb je het eerst over merk keuken: next/systemat, maar je hebt het qua offerteprijs over een Y-line?
Toch bijzonder dat mensen het óke zouden moeten vinden om een keuken van 20k te kopen zonder het materiaal eens in het echt gezien te hebben. Ik zou het ook niet doen, al snap ik dat je onder tijdsdruk soms het gevoel kan hebben geen andere keuze te kunnen maken.ellendeling88 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:02:
Beste tweakers,
Inhoudelijk kan ik er niet zoveel over zeggen, het enige wat mij opvalt zijn de twee ovens die zo ver van elkaar zijn geplaatst. Is het niet praktischer om die boven/direct naast elkaar te plaatsen? Overigens zal bij ons over enige tijd een soortgelijke indeling worden toegepast:
/f/image/mzrpQncWQ4jUPB3yELfEZ686.png?f=fotoalbum_large)
Sorry voor late reactie.Kapitein Merijn schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 22:05:
[...]
Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat er een lijstje in de bodem is gefreesd om de deur te openen.
Houd er dan rekening mee dat de bodem van de bovenkasten in een andere kleur is. Aangezien ze zo hoog hangen is dit niet heel fraai.
Wat vind je van de greep in de deur van de koelkast?
vind die greep oplossing die @SquareOne aanhaalde erg mooi voor de koelkast. Nog kijken of ik dit kan laten doen. ;-) wel erg strak!
Vwb jouw opmerking over kastkleur. onder die kastjes zit dus een afdekplaat zelfde als het front.
De deurtjes aan de voorkant worden dan hoger zodat ze wel mooi gelijk lopen en dan indd grepjes gevreed.
Waar heb jij je keuken gekocht als ik vragen mag?herofruit schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:33:
[...]
Als ik nu beter kijk naar de foto’s zie ik de greeplijst op gelijke hoogte met die van de eerste lage kast. Zal vast niet storend zijn. Misschien even laten tekenen wat het verschil is. :-)
Qua kosten, wij hebben een Next125 keuken (5 hoog, 7 laag) Fenix front, dekton blad (5m2), IQ700 apparatuur, 2 ovens, warmhoudlade, quooker, Bora.
***members only***
Dus er is nog echt wel wat ruimte ;-)
Als ik bij Siemens op de site kijk heeft de meerderheid gewoon een rvs kuip.....Jackpuyn schreef op zondag 28 februari 2021 @ 09:13:
Nog een vraagje zie dat veel vaatwassers een polinox kuip hebben bij siemens en Bosch. Zijn deze kuipen echt veel slechter als een van rvs? Hoor namelijk dat ze gaan stinken en niet hygiënisch zijn en eerder gaan lekken.
@MB3 alle vaatwassers onder de 1000€ adviesprijs heeft polinix kuip de rest rvs ja. Ik wilde een simpele vaatwasser vandaar dat ik keek onder de 1000€. En vroeg me af of de kwaliteit wel net zo goed wasMB3 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:37:
[...]
Als ik bij Siemens op de site kijk heeft de meerderheid gewoon een rvs kuip.....
Reken met +/- 40% korting op die adviesprijs en je zit ook met een vaatwasser van €1200 goedJackpuyn schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:05:
[...]
@MB3 alle vaatwassers onder de 1000€ adviesprijs heeft polinix kuip de rest rvs ja. Ik wilde een simpele vaatwasser vandaar dat ik keek onder de 1000€. En vroeg me af of de kwaliteit wel net zo goed was
SIEMENS SN636X01JN staat voor €599 op de keukenloods site en heeft een rvs kuip....Jackpuyn schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:05:
[...]
@MB3 alle vaatwassers onder de 1000€ adviesprijs heeft polinix kuip de rest rvs ja. Ik wilde een simpele vaatwasser vandaar dat ik keek onder de 1000€. En vroeg me af of de kwaliteit wel net zo goed was
@MB3 klopt is een ouder model. Maar dat maakt niks uit natuurlijk. Bedankt voor de tipMB3 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:11:
[...]
SIEMENS SN636X01JN staat voor €599 op de keukenloods site en heeft een rvs kuip....
@SquareOne bedankt weet ik waar over ik moet onderhandelen.SquareOne schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:09:
[...]
Reken met +/- 40% korting op die adviesprijs en je zit ook met een vaatwasser van €1200 goed
Ik probeer altijd (zo veel als mogelijk) het (schier)eiland vast te zetten aan de vloer. Zeker met veel lades vind ik het een meerwaarde het eiland zo stabiel mogelijk te maken. Een multiplex lat verlijmd op de vloer met een multiplex strook van vloer tot onderkant kast kan al voor veel stabiliteit zorgen.Jackpuyn schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:41:
Kan er iemand mij hier vertellen hoe een eiland bevestigd wordt? Wij willen graag een schiereiland maar hebben niet de mogelijkheid om deze aan de vloer te bevestigen, als dat nodig is, omdat wij vloerverwarming hebben.
Een schiereiland kan aan 1 kant aan de muur bevestigd worden, dit geeft al veel stabiliteit. Een stolwand (eventueel aangevuld met zo'n multiplex lat) aan de andere kant van het eiland geeft ook veel steun.
Gaat uiteindelijk om totaalplaatje. De keukenzaak moet uit de combinatie van kasten, werkbladen en apparatuur een bepaalde marge halen.Jackpuyn schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:24:
[...]
@SquareOne bedankt weet ik waar over ik moet onderhandelen.
Omdat 40% korting op Siemens apparatuur een beetje de norm lijkt in keukenland maken ze daar uieindelijk maar weinig marge op. Die marge zit vervolgens weer verwerk in de kasten en bladen; reken jezelf dus niet gelijk rijk als er 40% korting op apparatuur op je offerte staat.
Hoe zou je dat doen bij een eiland met terugvallende plint (aan alle kanten)? Bij ons kan er ook niet in de vloer worden geboord ivm vloerverwarming.iWout schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:33:
[...]
Ik probeer altijd (zo veel als mogelijk) het (schier)eiland vast te zetten aan de vloer. Zeker met veel lades vind ik het een meerwaarde het eiland zo stabiel mogelijk te maken. Een multiplex lat verlijmd op de vloer met een multiplex strook van vloer tot onderkant kast kan al voor veel stabiliteit zorgen.
Een schiereiland kan aan 1 kant aan de muur bevestigd worden, dit geeft al veel stabiliteit. Een stolwand (eventueel aangevuld met zo'n multiplex lat) aan de andere kant van het eiland geeft ook veel steun.
Een opstaande multiplex strook van vloer tot onderkant kast, van plint tot plint (dus de maximale diepte). Met goede lijm/kit een lat op de vloer lijmen waar deze strook aan vast geschroefd kan worden. Dit haalt al veel beweging uit het eiland, zeker met het openen van grote lades, dit wil nog wel eens beweging geven in het eiland. Helemaal eruit halen zal niet snel lukken, zeker niet met terugvallende plinten.SquareOne schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:34:
[...]
Hoe zou je dat doen bij een eiland met terugvallende plint (aan alle kanten)? Bij ons kan er ook niet in de vloer worden geboord ivm vloerverwarming.
Follow up op bovenstaande post.SquareOne schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:21:
Lang verhaal kort: raam in nieuwbouwwoning blijkt hoger te zitten door verkeerde tekening aannemer waardoor de beoogde koof/ombouw in originele plan niet meer past. Raam aanpassen is niet mogelijk.
Originele plan: waarop ook onze offerte is gebaseerd
[Afbeelding] [Afbeelding]
Alternatief 1
Keukenzaak die we gesproken hebben is met het voorstel gekomen om twee kasten van 39cm bovenop de hoge kasten te plaatsen. Op zich prima voorstel maar de koof/ombouw boven het raam wordt zo relatief dun wat naar mijn idee iets minder fraai oogt. Daarnaast is de verhouding tussen hoge kasten en lage kasten wat minder in balans.
[Afbeelding]
De aannemer heeft ons laten weten dat we de keuken eventueel ook nog naar de overkant mogen verplaatsten (uiteraard tegen meerprijs...). Daarmee zijn er wel veel meer opties.
Alternatief 2
Originele plan spiegelen naar de overkant. Vraag is dan of we de hoge kasten links of rechts plaatsen.
Afgelopen dagen heeft mijn vriendin een aantal plaatjes gezien van compleet andere opstellingen die haar aanspreken (ik vind het ook zeker niet lelijk, maar wel een hoop nieuw uitzoekwerk, en meer kasten dus duurder…):
Alternatief 3: middelste lage kast is spoelkast
[Afbeelding]
Alternatief 4: middelste lage kast is spoelkast
[Afbeelding]
VragenWat plaatjes waarop alternatief 3 en 4 is gebaseerd:
- Alle tips en advies welkom
- Is het lijnenspel logisch
- Zijn de alternatieve opstellingen, met name 3 en 4, praktisch
- Ovens naast of boven elkaar in deze opstelling?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Zijn er meningen t.a.v onderstaande opstellingen. Wat heeft de voorkeur en waarom?
Aan de kookzijde van het eiland zitten ladekasten 60-80-60.
:strip_exif()/f/image/tDPrAke7cFtUWGolJ2B0zfBH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DfpZxLXkNE0gHhnl18zhCAXY.jpg?f=fotoalbum_large)
Note: hier moet nog een greep op de deur van de koelkast (links)
:strip_exif()/f/image/Qp6QDgIUc7EPjDNgsitl6Gvy.jpg?f=fotoalbum_large)
Let niet op de kleuren (ik weet dat er wat inconsistenties zijn), kleur blad en kasten kan ook anders worden.
De Siemens Studioline hebben allemaal een touchscreen in het midden. Daaronder een aantal fysieke knoppen. Ik heb een combi oven en een stoomoven van de studioline. Beide uiteraard ook te bedienen met een app. Met een Ipad of Iphone is het zelfs nog net wat makkelijker dan via het touchscreen op de oven.Verwijderd schreef op zondag 28 februari 2021 @ 08:58:
@Xander Welke heb je dan? Want de studioline heeft nog gewoon een rij met plastic drukknoppen die eruit zien als staal :+:
[Afbeelding]
Overigens is Bosch zoals bekend hetzelfde, maar Bosch apparatuur heeft zo'n hele gladde draaischijf die met natte of vettige handen niet te bedienen zijn. Bij Siemens is dat gewoon een metalen draaischijf die je beet kan pakken met je vingers, ook al zijn ze nat of vettig.
Ik vind opstelling 1 de mooiste.SquareOne schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:12:
[...]
Follow up op bovenstaande post.
Zijn er meningen t.a.v onderstaande opstellingen. Wat heeft de voorkeur en waarom?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Let niet op de kleuren (ik weet dat er wat inconsistenties zijn), kleur blad en kasten kan ook anders worden.
Het is persoonlijke smaak, maar ik vind optie 2 en 3, waarbij het keukenblok is ingesloten als nis altijd een hoog bedrijfskantine gehalte hebben. Ik kan dit verder niet onderbouwen, maar ik vind het zelf niet zo fraai.
Ik zou zelf dus voor optie 1 gaan, waarbij de fronten aan de eettafel kant helemaal tot aan de vloer doorlopen.
Als je 2 hoge kasten neemt wil je er dan perse een ombouw omheen?
Maar op het werk en bij de voetbal zit ik dan ook het liefste in de kantine dus misschien dat daar mijn voorkeur uit voorkomt als ik Barry mag geloven
Thanks. Het bedrijfskantine gehalte argument heb ik inderdaad meegenomen bij het maken van de opstelling. Had ook een versie geprobeerd met ondiepe kasten tussen de hoge kasten maar daar krijg ik dat gevoel meer. Op deze manier vind ik juist dat het een mooie geheel wordt. Die bovenkastjes hebben volgens mij overigens weinig praktisch nut, gevoelsmatig zit er voldoende bergruimte in de keuken en deze kastjes zitten volledig boven je hoofd.Barry|IA schreef op maandag 1 maart 2021 @ 23:04:
[...]
Ik vind opstelling 1 de mooiste.
Het is persoonlijke smaak, maar ik vind optie 2 en 3, waarbij het keukenblok is ingesloten als nis altijd een hoog bedrijfskantine gehalte hebben. Ik kan dit verder niet onderbouwen, maar ik vind het zelf niet zo fraai.
Ik zou zelf dus voor optie 1 gaan, waarbij de fronten aan de eettafel kant helemaal tot aan de vloer doorlopen.
Ten aanzien van optie 1. Hier zijn bovenkasten van 39cm geplaatst bovenop de hoge kasten om voldoende hoogte te creeren om de ombouw nog boven het raam langs te plaatsen. Verhouding hoge kasten en lage kasten vind ik bij deze opstelling iets minder mooi.
Fronten niet tot op de grond bij het eiland is een bewuste keuze. Terugvallende plint rondom het eiland vinden we mooier. In het geval van stollen tot op de grond zou ik het wel overwegen.
Helder. Er blijft aan beide zijden zo'n 10 centimer over. Zo'n groot passtuk vind ik niet zo mooi. Verder vind ik het fraai als een keuken mooi op maat in de wand is weggewerkt. Zie jij een alternatief?sNielz123 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:32:
@SquareOne : Ik vind de ovens naast elkaar het mooiste. Vormt veel meer 1 geheel.
Als je 2 hoge kasten neemt wil je er dan perse een ombouw omheen?
Maar op het werk en bij de voetbal zit ik dan ook het liefste in de kantine dus misschien dat daar mijn voorkeur uit voorkomt als ik Barry mag geloven
Bedankt, ja de keuken is verder greeploos. In het geval we gaan voor de opstelling met ovens naast elkaar zal er een greep komen op de koelkast.ppatrick schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:26:
Ovens naast elkaar lijkt mij mooiste. Is de rest van de keuken greeploos?
Dan zou ik toch even de koelkast push to open maken toch zonde alles greeploos en koelkast wel greep op.SquareOne schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:11:
[...]
Bedankt, ja de keuken is verder greeploos. In het geval we gaan voor de opstelling met ovens naast elkaar zal er een greep komen op de koelkast.
Zo’n elektrische vertraging vind ik maar rete irritant, zeker bij een vaak gebruikte koelkast. Of ben ik de enige die hier last van heeft?ppatrick schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:41:
[...]
Dan zou ik toch even de koelkast push to open maken toch zonde alles greeploos en koelkast wel greep op.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Heb het zelf niet maar goede vriend van mij wel en hem stoort het totaal niet en mij ook niet als ik er ben.Morpheusk schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:45:
[...]
Zo’n elektrische vertraging vind ik maar rete irritant, zeker bij een vaak gebruikte koelkast. Of ben ik de enige die hier last van heeft?
Zou ik bij een koelkast ook zeker niet doen, geval van form over function dan in mijn ogen. Daarbij hebben de ovens natuurlijk ook gewoon al grepen...Morpheusk schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:45:
[...]
Zo’n elektrische vertraging vind ik maar rete irritant, zeker bij een vaak gebruikte koelkast. Of ben ik de enige die hier last van heeft?
Dank voor de tip, maar push to open koelkast is voor ons no go. Vandaar ook het andere ontwerp met de greeplijst naast koelkast en ovens onder elkaar. Dan heb je geen greep nodig.ppatrick schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:41:
[...]
Dan zou ik toch even de koelkast push to open maken toch zonde alles greeploos en koelkast wel greep op.
[ Voor 23% gewijzigd door Marinos83 op 02-03-2021 10:08 ]
Ik weet niet of je echt anti greep (SquareOne schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:06:
[...]
Dank voor de tip, maar push to open koelkast is voor ons no go. Vandaar ook het andere ontwerp met de greeplijst naast koelkast en ovens onder elkaar. Dan heb je geen greep nodig.
Dat kan echt heel gaaf staan, voor ons is het niet storend
Ao verwerkt onze interieurbouwer dat meestal.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ro50Iymn1XMmSwNmjXgj16Qx.jpg?f=user_large)
Ik vind een greeplijst bij een koelkast of hoge kasten juist meer storend, maar dat is uiteraard helemaal persoonlijk
[ Voor 21% gewijzigd door alpeko op 02-03-2021 10:22 ]
Nee hoor, ik vind een greep best fraai zolang het een mooie greep is. Die van jouw afbeelding is een erg mooie greep! Grepen zowel horizontaal en verticaal is dan weer minder mijn ding, ondanks dat het heel praktisch kan zijn.Linkser schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:18:
[...]
Ik weet niet of je echt anti greep () bent maar wij hebben dus een semi greeploze keuken.
Dat kan echt heel gaaf staan, voor ons is het niet storend
Ao verwerkt onze interieurbouwer dat meestal.
[Afbeelding]
Ik vind een greeplijst bij een koelkast of hoge kasten juist meer storend, maar dat is uiteraard helemaal persoonlijk
Ik begreep van mijn keukenboer dat ze vaak pas twee weken voor uitlevering wat te horen krijgen.alpeko schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:21:
Bij ons komen ze 1,5 week voor levering (besteld begin okt) opeens met de boodschap: de vriezer is niet leverbaar. Je krijgt een andere tijdelijk. Van 125 hoog ipv 140.Dat scheelt een lade... die we nodig hebben aangezien we nu ook alle lades vol hebben zitten.
Het is nog steeds problematisch met leveringen begreep ik.
Onze bestelde koelkast was dus niet op voorraad maar dat hebben ze vooraf afgevangen voor ons, en krijgen nu een luxere variant. Hopelijk is Donderdag ook daadwerkelijk alles binnen, maar nog geen bericht gehad dat er iets ontbreekt (no jinx please
Vervelend natuurlijk maar wel erg netjes dat ze een 'leen' apparaat leveren. Dat doen ook niet alle zaken hoor.alpeko schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:21:
Bij ons komen ze 1,5 week voor levering (besteld begin okt) opeens met de boodschap: de vriezer is niet leverbaar. Je krijgt een andere tijdelijk. Van 125 hoog ipv 140.Dat scheelt een lade... die we nodig hebben aangezien we nu ook alle lades vol hebben zitten.
Kun je de bestaande vriezer niet nog even kwijt in een berging / garage?
Ook zeker begrip voor de situatie maar moest uiteindelijk zelf achterhalen met welk alternatief te komen aanzetten. Geen idee hoe het bij Miele zit maar anders doen ze die maar. Zijn weinig merken met 140 cm vriezer inbouw. Siemens heeft ze niet bijv.Linkser schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:24:
[...]
Ik begreep van mijn keukenboer dat ze vaak pas twee weken voor uitlevering wat te horen krijgen.
Het is nog steeds problematisch met leveringen begreep ik.
Onze bestelde koelkast was dus niet op voorraad maar dat hebben ze vooraf afgevangen voor ons, en krijgen nu een luxere variant. Hopelijk is Donderdag ook daadwerkelijk alles binnen, maar nog geen bericht gehad dat er iets ontbreekt (no jinx please)
Niet? Lijkt me wel dat je daar recht op hebt eigenlijk. Zeker een vriezer/koelkast kun je niet even zonder. Oven of vaatwasser zou ik beter mee kunnen leven. Collega van me wacht bijv al een maand op een afzuigkap. Ook geen ramp natuurlijk.SquareOne schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:25:
[...]
Vervelend natuurlijk maar wel erg netjes dat ze een 'leen' apparaat leveren. Dat doen ook niet alle zaken hoor.
Kun je de bestaande vriezer niet nog even kwijt in een berging / garage?
Bestaande vriezer is nog veel groter (180). Beneden en in de schuur is daar straks echt geen plaats voor en bovendien is die verkocht.
Inmiddels nog even contact gehad en ik begrijp dat ze snel weer voorraad verwachten. Dus dan is zo'n tijdelijke oplossing te overzien.
[ Voor 9% gewijzigd door alpeko op 02-03-2021 10:38 ]
Ik vind deze optie het mooiste. Straalt rust uit doordat alle lijnen mooi doorlopen. Vind het niet iets weghebben van een pantry zoals @Barry|IA (zeker niet als je het met mooie aankleed) maar het idee om de fronten tot op de grond te laten doorlopen is denk ik wel erg mooiSquareOne schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:12:
[...]
[Afbeelding]
Optie 1. Ziet er wat huiselijker en gezelliger uitSquareOne schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:12:
[...]
Heeft een van jullie ideeën voor bovenstaande keuken? Wat vinden jullie van de opstelling?HillPiet schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:19:
Wij zijn momenteel bezig met het uitzoeken van een keuken voor onze woning die volgend jaar opgeleverd gaat worden. Na het lezen van dit topic ben ik erg enthousiast geworden over Systemat. Zie hieronder de opstelling:
Kasten
SYSTEMAT greeploosWerkblad
- Hoge kastenwand: AV6000-GL Zwart MAT
- Kasten aanrecht/keukeneiland: AV6000 Kristalwit
Apparatuur
- Composiet 20mm, kleur 961P Oscuro
***members only***
- Bora PUXU
- Siemens Oven met Stoom HS858GXB6
- Siemens Oven met Magnetron CM876G0B6
- Siemens warmhoudlade BI830CNB1
- Siemens koelkast 178cm KI81RADE0
- Siemens Vriezer 178cm GI81NACF0
- Siemens Vaatwasser SN63HX30AE
- Kuppersbusch wijnkoeler 2 zones FWKU18000S
- Quooker Pro 3 3XBLK
Schetsen
De kastjes onder het aanrecht moeten wit worden (itt zwart in de schets hierboven)
Ik heb zelf ook een schets gemaakt mbv Floorplanner. We willen een halfdiepe ombouw rondom het aanrecht. Hoe we achterwand bij het aanrecht verder opvullen (bijvoorbeeld een plank met spotjes) zijn we nog niet helemaal uit.
Vragen
• Een hoekbar lijkt ons erg leuk, maar we twijfelen nog over bovenstaande opzet (hout icm composietblad) en een opzet waarbij we het werkblad door laten lopen zonder extra houten blad (en dan bijvoorbeeld een 8cm dik blad). Hebben jullie nog ideeën?
• De Systemat AV6000 heeft onze voorkeur boven de AV2135 serie, maar is wel gevoeliger voor krassen. Met jonge kinderen is het misschien een logischere keuze om voor de AV2135 te gaat. Iemand ervaring met de AV6000 frontjes en krassen?
[/list]
Verder nog tips/ideeën?
Ik vind het moeilijk volledig te beoordelen van de geleverde beelden. Heb je ook een plattegrond of afmetingen van de ruimte(s)?HillPiet schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:59:
[...]
Heeft een van jullie ideeën voor bovenstaande keuken? Wat vinden jullie van de opstelling?
Zelf zou ik denk het spoelgedeelte verplaatsen naar de achterwand, waar nu ook de koffiemachine ingetekend staat. Vervolgens de kookplaat ook wat centraler op het eiland plaatsen. (Als je nu aan het bargedeelte zit kijk je constant tegen die kraan aan, en er is weinig ruimte rondom de spoelbak zelf.) Wijnklimaatkast zou ik dan ook die kant uit verplaatsen, dat maakt je eiland veel strakker om te zien vanuit de woon/eetkamer.
Verder lijkt op het je eigen beelden dat de eettafel veel te dicht bij de muur staat. Er kan daar niemand normaal gaan zitten dan wel opstaan.
Mijn voornaamste issue zit rondom de wijnkoeler.HillPiet schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:59:
[...]
Heeft een van jullie ideeën voor bovenstaande keuken? Wat vinden jullie van de opstelling?
- Er zit een passtuk boven de wijnkoeler, waardoor de greeplijst niet mooi doorloopt
- De plint onder de kasten is niet in lijn met de voorkant van de wijnkoeler
Hier zou ik denk ik het voorstel van @Barry|IA toepassen om fronten door te trekken tot op de grond. Daarnaast zou ik in dit geval overwegen geen greeplijst aan die kant toe te passen er en push to open kastjes van de maken.
Persoonlijk vind ik de positie van de bar niet zo gelukkig.
sowieso niet naar adviesprijzen kijken maar naar de specs die je wil in apparaatJackpuyn schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:05:
[...]
van advies gaat bij b/s/n nog zomaar 40% af
Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor
Mooie materialisatie in ieder geval!severijns schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:56:
Aan degenen met goede ideetjes: Wat denken jullie van dit ontwerp?
De 2 grote lades in het mini-eilandje zouden er 2 halve bovenaan worden en 1 grote onderaan met binnenlade. "functie boven vorm"
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vind dat eilandje naast de tafel er erg verloren bij staan, mede door het hoogte verschil. In de kastenwand jammer dat 1 greep een andere oriëntatie heeft tov de rest. En als laatste: ruimte links van de spoelbak lijkt me wat klein.
Ik zou er een L van maken, dus aanrecht nog even doortrekken de hoek om tot aan de volgende deur. Dan daar ergens de kookplaat doen, zodat je ook niet meer de koelkast wat verloren in dat hoeje nodig hebt maar die mee kan nemen in de kastenwand. En dat eilandje laten vervallen. Misschien een ronde eettafel?severijns schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:56:
De 2 grote lades in het mini-eilandje zouden er 2 halve bovenaan worden en 1 grote onderaan met binnenlade. "functie boven vorm"
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik stoor me wel aan het gebrek aan werkblad/werkruimte. Je hebt alleen rechts v/d wasbak en links v/d kookplaat een stukje van ~60cm.severijns schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:56:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Moet die eettafel in de keuken staan, of is dit gewoon zitje voor erbij en zit er elders in je huis nog een tafel? En ik neem aan dat je koelkast helemaal links v/d kookplaat staat op dit moment?
Want dan snap ik die indeling van je hogekastenwand eigenlijk totaal niet. Of zit daar links ook nog een koelkast?
[ Voor 4% gewijzigd door rvrrr op 02-03-2021 13:13 ]
@mevrouwKees_1mevrouwKees_1 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:39:
[...]
sowieso niet naar adviesprijzen kijken maar naar de specs die je wil in apparaat
van advies gaat bij b/s/n nog zomaar 40% af
Had laatst iemand van nuva en die vertelde me dat de adviesprijs de verkoopprijs is bij hun. Vandaar dat ik kijk na de adviesprijs en wat is wil hebben. Die vaatwassers zijn gelijk alleen de rvs kuip is anders kost ongeveer 100€ meer. Heb er nu een met kunststof bodem en daarvoor een rvs kuip maar drogen deden allebei net zo goed en van een geur heb ik nooit last gehad.
Dan is of het kastwerk veel goedkoper (en ze het daar verreken), of je wordt genaaid voor 40-50% (of <30% bij Miele).Jackpuyn schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:25:
[...]
@mevrouwKees_1
Had laatst iemand van nuva en die vertelde me dat de adviesprijs de verkoopprijs is bij hun. Vandaar dat ik kijk na de adviesprijs en wat is wil hebben. Die vaatwassers zijn gelijk alleen de rvs kuip is anders kost ongeveer 100€ meer. Heb er nu een met kunststof bodem en daarvoor een rvs kuip maar drogen deden allebei net zo goed en van een geur heb ik nooit last gehad.

Keukenloods is wel leuk voor een indicatie wat de apparaten ongeveer mogen kosten.
[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 02-03-2021 15:31 ]
@Source90 ik zei ook tegen hem dat de adviesprijs nooit de verkoopprijs is. Toen ik zie dat op internet bvde vaatwasser, waar hij 800 voor rekende , voor 600 stond. Zei hij dat hun geen dozenschuivers waren. Toen zie ik en keukenloods dus wel. Vond hij weer niet leuk. Jammer alleen van keukenloods is dat ze niet altijd de nieuwste modellen hebben staan op hun site.Source90 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:30:
[...]
Dan is of het kastwerk veel goedkoper (en ze het daar verreken), of je wordt genaaid voor 40-50% (of <30% bij Miele).
Keukenloods is wel leuk voor een indicatie wat de apparaten ongeveer mogen kosten.
Dat klopt, dat hebben we al doorgegeven. Aan de raamkant hebben we qua werkruimte nu in totaal:rvrrr schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:09:
[...]
Ik stoor me wel aan het gebrek aan werkblad/werkruimte. Je hebt alleen rechts v/d wasbak en links v/d kookplaat een stukje van ~60cm.
50cm + 50cm + 60cm
Ja, die eettafel voor 5 mensen moet absoluut in de keuken staan. Daar wordt 360 dagen per jaar gegeten.rvrrr schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:09:
[...]
Moet die eettafel in de keuken staan, of is dit gewoon zitje voor erbij en zit er elders in je huis nog een tafel? En ik neem aan dat je koelkast helemaal links v/d kookplaat staat op dit moment?
Want dan snap ik die indeling van je hogekastenwand eigenlijk totaal niet. Of zit daar links ook nog een koelkast?
Neen, de koelkast staat niet naast de kookplaat. Daar is een kast vol binnenlades om alle ingrediënten dichtbij te hebben. De koelkast staat waar hij nu ook staat, dicht bij de doorgang naar de zithoek: in de kastenwand helemaal links.
Helemaal rechts zit de espressomachine en in het midden de stoomoven en combi
De koelkast staat in de kastenwand, helemaal links. Daar staat hij nu ook en daar staat hij best handig.Marinos83 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:30:
[...]
Ik zou er een L van maken, dus aanrecht nog even doortrekken de hoek om tot aan de volgende deur. Dan daar ergens de kookplaat doen, zodat je ook niet meer de koelkast wat verloren in dat hoeje nodig hebt maar die mee kan nemen in de kastenwand. En dat eilandje laten vervallen. Misschien een ronde eettafel?
Momenteel staat er een L. Die deur die daar getekend is, is eigenlijk geen deur maar een open doorgang.
Het aantal keren dat ik al tegen die tip van die L gelopen ben is niet meer op een paar handen te tellen.
Je hebt zeker een punt. En een aansluitende tafel die even hoog zou zijn als dat eilandje is veel mooier. Maar dan moeten er hoge stoelen gebruikt worden en die zijn niet comfortabel om na de maaltijd nog eventjes onderuit te zakken met een espresso en de afgelopen dag te bespreken.loeberce schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:17:
[...]
Mooie materialisatie in ieder geval!
Ik vind dat eilandje naast de tafel er erg verloren bij staan, mede door het hoogte verschil. In de kastenwand jammer dat 1 greep een andere oriëntatie heeft tov de rest. En als laatste: ruimte links van de spoelbak lijkt me wat klein.
De werkruimte tussen spoelbak en kookplaat is op deze tekening inderdaad veel te klein, dat zou ondertussen aangepast moeten zijn naar 50cm
|hoge kast| 50cm | kookplaat | 50cm| spoelbak | 60cm
Naast wat er allemaal al genoemd is, zou ik zeker de greep 'linksonder' in de kastenwand op hetzelfde verticale niveau zetten als de rest van de onderste grepen daar.severijns schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:56:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lastige ruimte verder, waar wel veel in moet. Als de eettafel ergens anders een plek zou kunnen vinden, was er nog wat meer mogelijk. Nu is het passen en meten, zeker wanneer elke centimeter aan keuken belangrijk is. Zou wel echt overwegen om die hoge kast links van de kookplaat nog te verlagen en meer werkruimte mee te pakken. Grootste aaneengesloten stuk werkruimte is nu dus 60cm begrijp ik uit jouw verhaal, en dit zit ingeklemd tussen de spoelbak en een muur. Dat is wel echt krap.
Wij hebben een AV6000 keuken in het mat wit, zit er inmiddels ruim 2,5 jaar in. Ondanks 3 jonge kinderen geen krassen. Zoon van 3 heeft zich wel eens uitgeleefd met een viltstift. Geen probleem, was er zo weer af.HillPiet schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:59:
[...]
In ons vorige huis hadden we een ander front van Systemat, dat nu niet meer verkrijgbaar is, maar dat qua opbouw gelijk was aan de AV6000. Daar hebben we in 8 jaar tijd geen krassen opgelopen...
Veel poetsen kan misschien wel tot glimmende plekken leiden, maar dat is bij ons dus nooit gebeurd.
Ik heb even via een keukenplanner een schetsje gemaakt.
Het wordt een kastenwand met nis en een eiland.
De kastenwand bestaat uit 3 lage kasten waarvan de middelste de spoelbak heeft. Daarna 3 hoge kasten met vaatwasser, oven en koelkast.
Het eiland wordt 270 (3x 90) x 110.
Op het eiland komt de kookplaat.
Met de opstelling zoals we die in het hoofd hadden, is de kookplaat best ver van de spoelbak af.
Een oplossing zou zijn om de kookplaat in het midden op twee kasten te leggen, dat scheelt zo'n 45 cm. Maar omdat de oven en kraan ook in het midden gecentreerd zijn, staat dat misschien wat raar.
Heeft iemand nog andere ideeën?
Spoelbak en kookplaat beide op het eiland hebben we bewust niet omdat het werkoppervlak dan klein wordt, en de vaatwasser is op hoogte in de kastenwand.
:fill(white):strip_exif()/f/image/6Ee8Gth3yXIxoaBsvNGMGV95.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/uQFl0CcKxzQjaXAr6K6KJhtG.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/thDMA9qBL2X0YRCex7YCOnO1.png?f=user_large)
Het lage en hoge deel van de kastenwand omwisselen?Lize167 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:23:
Ik dacht er qua indeling van de keuken uit te zijn. Maar er zijn toch twijfels.
De kastenwand bestaat uit 3 lage kasten waarvan de middelste de spoelbak heeft. Daarna 3 hoge kasten met vaatwasser, oven en koelkast.
Met de opstelling zoals we die in het hoofd hadden, is de kookplaat best ver van de spoelbak af.
Een oplossing zou zijn om de kookplaat in het midden op twee kasten te leggen, dat scheelt zo'n 45 cm. Maar omdat de oven en kraan ook in het midden gecentreerd zijn, staat dat misschien wat raar.
Spoelbak en kookplaat beide op het eiland hebben we bewust niet omdat het werkoppervlak dan klein wordt, en de vaatwasser is op hoogte in de kastenwand.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vooropgesteld: ik denk dat die afstand tussen spoelbak en kookplaat echt wel meevalt. Denk niet dat het je zal belemmeren.
Weet niet hoe de ruimte er verder uitziet, denk dat je twee opties hebt:
- Het lage en hoge gedeelte van de achterwand omwisselen.
- Het eiland naar links tegen de muur(?) aan plaatsen.
De muur en 3 hoge kasten klemmen het spoelgedeelte in. Daar hebben we nu 2 planken met ledverlichting gepland.
Ik denk als je de lage kasten aan het uiteinde doet dat dat wat goedkoper oogt.
Bij het ontwerpen van een keuken zijn altijd consessies. Misschien is dit de onze wel en moeten we dit voor lief nemen.
Uiteindelijk is dat allemaal een kwestie van smaak. Het kan ook zijn dat je juist geen verloop wilt, maar een duidelijke afbakening.
De afstand spoelbak/kookplaat zal zo'n 1,5m zijn gezien de tekeningen, dat zijn 3 (kleine) passen. Zet het thuis anders eens uit en test het lopen een paar keer met een volle pan of wat dan ook
Die NUVA zou ik dan heel snel links laten liggen..Jackpuyn schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:25:
[...]
@mevrouwKees_1
ik ben zelf bezig met keuken en apparatuur maar de dag moet nog komen dat ik de advies prijs ga betalen voor apparatuur.
Ik heb het al eerder gezegd. Lees dit forum goed door. Legio tips over hoe je kunt besparen op de aanschafprijs en niet besparen op de specs.
voor je beeldvorming, offerte van december 2020 . Kan je zien wat het scheelt tov adviesprijs
:strip_exif()/f/image/aY6b0dAXzDPW9EbYPq0bCz9S.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door mevrouwKees_1 op 02-03-2021 17:28 ]
Je stuurt keukenloods gewoon een lijstje met de typenummers die je wil hebben, dan krijg je de juiste prijs. Op de website kom je niet ver.Jackpuyn schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 15:50:
[...]
@Source90 ik zei ook tegen hem dat de adviesprijs nooit de verkoopprijs is. Toen ik zie dat op internet bvde vaatwasser, waar hij 800 voor rekende , voor 600 stond. Zei hij dat hun geen dozenschuivers waren. Toen zie ik en keukenloods dus wel. Vond hij weer niet leuk. Jammer alleen van keukenloods is dat ze niet altijd de nieuwste modellen hebben staan op hun site.
Constructa.. tja.. wederom.. budgetkeus.
Vaatwasser met kunststofkuip.. budgetkeus.. Ik zou hem niet in mijn keuken willen hebben..
@mevrouwKees_1 Maakt mij niet uit of het budget is. Ik zou gewoon goede kwaliteit voor een goede prijs. Ik zoek eigenlijk de Toyota onder de inbouwapparatuur. Betrouwbaarder als een BMW of Mercedes en betaalbaar. Heeft iemand advies daarinmevrouwKees_1 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:29:
[...]
Je stuurt keukenloods gewoon een lijstje met de typenummers die je wil hebben, dan krijg je de juiste prijs. Op de website kom je niet ver.
Constructa.. tja.. wederom.. budgetkeus.
Vaatwasser met kunststofkuip.. budgetkeus.. Ik zou hem niet in mijn keuken willen hebben..
Als je lang uitgekeken hebt naar dat gesprek, zal het een behoorlijke afknapper zijn geweest. Je hebt je wellicht goed georienteerd, goede ervaringen gelezen over ze en daardoor heel gericht op deze afspraak gewacht. Spannend zelfs.ellendeling88 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:02:
Beste tweakers,
Ik volg al een tijdje dit forum om wat kennis op te doen voor onze nieuwe keuken. Na lang wachten ivm de corona lockdown hadden wij deze ochtend ons eerste gesprek via teams met Bemmel en Kroon.
Na eerst onze wensen te hebben benoemd begon de verkoper een tekening te maken mbv zijn programma. So far so good, de verkoper luisterde goed naar onze voorkeuren. Zo veel zelf dat ik soms voor me gevoel te weinig advies/verbeterpunten kreeg te horen. Het uitzoeken van apparatuur ging een beetje snel. Waarbij hij naar hun eigen site ging daar Bosch en Neff filterde en de apparatuur uitkoos. Nu maakt het model mij niet zoveel uit zolang het maar stil is en goed werkt. Maar dit ging dusdanig snel dat ik mijn twijfels heb of wij nu de beste apparatuur krijgen ipv de apparatuur met de hoogste winstmarge.
Toen het einde naderde kwam hij met twee frontjes aanzetten. Iets wat we natuurlijk moeilijk kunnen zien via de laptop. En uiteindelijk kwam daar een prijs uitrollen, je raadt het al deze was te hoog. Maar ze konden nog wel een korting geven. Hier gaven wij aan dat we graag een keer de keuken in het echt willen zien en voelen voordat we een beslissing zouden maken.
Dat is waar het een raar gesprek werd. Het was namelijk niet mogelijk om langs te komen zodat we konden kijken. We konden alleen langkomen om te tekeken, dan zouden we de frontjes nog wel mogen zien. Toen volgde een kleine discussie over klant centraal stellen. En dat we geen keuze kunnen maken zonder zowel keuken A als keuken B te hebben gezien. Maar uiteindelijk stonden we naar 3 uur met lege handen en zonder offerte van B&K.
Dat is waarom ik nu jullie om hulp wil vragen. Alle input is welkom, op deze manier hoop ik nog beter voorbereid te zijn op onze volgende afspraak.![]()
![]()
Hieronder een plattegrond van de woning incl lichtplan, de woonkamer wordt afgescheiden van de keuken door de en-suite deuren die we terugplaatsen.En een foto die we hebben gemaakt van ons gesprek met B&K.
Dit waren onze wensen:
Quooker flex combi 7L
Bora kookplaat
Vaatwasser
Grote koelkast
Vrieskast
Stoomcombi
Magnetroncombi
Merk apparatuur: Bosch of Neff
Merk keuken: next of systemat
Kleur zwart marmer wandkasten, staal/koper eiland
De prijs van B&K was overigens ongeveer 24.500 voor een y-line en met korting 21.500, zonder montage.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn eerste reactie is dat het niet mogen bekijken van de frontjes voor mij een showstopper zou zijn. Ik kan me echter voorstellen dat keukenzaken momenteel een stortvloed aan verzoeken voor afspraken krijgen te verwerken, waardoor zij ook selectief moeten zijn. Maar zijn standpunt vind ik echt raar.
Persoonlijk zal ik nooit een dergelijke aankoop doen zonder dat ik de details overzie en ook alternatieven heb bekeken. Dat wil niet zeggen dat ik minstens 3 uitgewerkte ontwerpen en offertes wil vergelijken. Maar ik wil wel kunnen bepalen of bijvoorbeeld dat werkblad wat door de 'adviseur' op de offerte is gezet, voor mij de juiste mix is van producteigenschappen, prijs en looks.Er is gewoon zo ontzettend veel keuze.
Ten aan zien van je ontwerp: 5,70m is vrij krap om kastenwand, eiland en eettafel in te plaatsen. Het is wellicht je droomopstelling, maar ik twijfel of dat helemaal uit de bus gaat komen.
De ruimte ligt in het midden van je woonkamer.
Ik zou kijken of je een mooi ontwerp kunt maken als je eiland en eettafel een kwartslag gedraaid hebt.
Je kunt dan kijken of je van je eiland een schiereiland kunt maken.
Ik adviseer om veel rond te kijken. Dat kan hier op Tweakers, zoals je al deed, maar ook op websites, pinterest of facebook. Of je haalt of vraagt een brochure op om eens lekker ouderwets door te bladeren. Is ook weer prettig.
Dit alles om erachter te komen wat er allemaal te koop is en vooral ook jouw smaak te vormen. En een idee te krijgen van wat dat allemaal zal gaan kosten. Dat combineren met enkele showroombezoeken en dan loop je vast een keer tegen een adviseur aan waar je een klik mee hebt en die jou op de juiste manier adviseert. Want zij zouden de kennis en creativiteit moeten hebben om samen tot een ontwerp te komen wat jou aanspreekt. En dan zou ik het ook willen zien en voelen, thuis nog eens overdenken en waarschijnlijk ook een paar vervolggesprekken waarbij nog wat kleine aanpassingen gedaan worden, voor ik een handtekening zet.
Hopelijk hebben jullie niet te veel tijdsdruk.
Ja. Maar je gaat waarschijnlijk toch niet luisteren. En alles en je zoekt steun van je mening bij anonieme mensen op een electronicaforum.Jackpuyn schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:11:
[...]
@mevrouwKees_1 Maakt mij niet uit of het budget is. Ik zou gewoon goede kwaliteit voor een goede prijs. Ik zoek eigenlijk de Toyota onder de inbouwapparatuur. Betrouwbaarder als een BMW of Mercedes en betaalbaar. Heeft iemand advies daarin
Tegen beter weten in:
1. bepaal wat je echt belangrijk vindt (features, kwaliteit, uitstraling etc)
2. besteed een paar avonden op internet, sla de NSFW sectie een keertje over en bezoek de sites van keukenmerken. En dan zeker niet alleen de grote Duitsers, maar ook de Italianen en interieurbouwers.
3. maak een schets
4. bepaal je budget + evt restbudget voor de nice to haves
5. maak een afspraak bij netto keukenzaken (die zijn makkelijk te vinden, dus die ga ik niet voorkauwen). Liefst een mix van type (keukenzaak en interieurbouwer bijvoorbeeld. Of keten en lokale zelfstandige)
6. laat je adviseren. Dat betekent dat je moet luisteren. Het liefst nog onbevoorordeeld ook. Probeer het
7. maak je eisenlijst compleet
8. bepaal de nice to haves
9. maak je eisen en wensenlijsten kenbaar bij paar winkels waar je een goed gevoel bij hebt. (en ja, een goed gevoel krijgen is mogelijk, zolang je je punt 1-7 goed hebt afgewerkt)
10. beoordeel de eerste tekeningen, Zijn al je eisen verwezenlijkt? en hoeveel nice to haves? Is de keuken "logisch" (ruimte, gebruik etc)
11. luister naar suggesties van de verkopers, sorry, adviseurs, stel zelf aanpassingen (zie punt 10) voor.
12. Bepaal de beste optie. Bedenk dat hoe lager de prijs is, hoe meer concessies er (moeten) worden gedaan.
13. Maak keuze en bestel.
Uiteraard zijn er nog wat tussenstapjes te nemen, maar dit moet het zo ongeveer zijn.
Merk op dat in bovenstaand stappenplan je maar 1 keer in dit topic mag komen, En dat is bij punt 2, om te bekijken welke keukens zijn gerealiseerd, welke leveranciers dit zijn en wat de ervaringen zijn geweest.
Maar goed, ook ik ben een aninieme poster op een van oorsprong electronicaforum, dus ook mij moet je gewoon negeren.
Succes.
@streamz bedankt voor je tips. Ga ik zeker wat mee doen.Streamz schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:32:
[...]
Ja. Maar je gaat waarschijnlijk toch niet luisteren. En alles en je zoekt steun van je mening bij anonieme mensen op een electronicaforum.
Tegen beter weten in:
1. bepaal wat je echt belangrijk vindt (features, kwaliteit, uitstraling etc)
2. besteed een paar avonden op internet, sla de NSFW sectie een keertje over en bezoek de sites van keukenmerken. En dan zeker niet alleen de grote Duitsers, maar ook de Italianen en interieurbouwers.
3. maak een schets
4. bepaal je budget + evt restbudget voor de nice to haves
5. maak een afspraak bij netto keukenzaken (die zijn makkelijk te vinden, dus die ga ik niet voorkauwen). Liefst een mix van type (keukenzaak en interieurbouwer bijvoorbeeld. Of keten en lokale zelfstandige)
6. laat je adviseren. Dat betekent dat je moet luisteren. Het liefst nog onbevoorordeeld ook. Probeer het
7. maak je eisenlijst compleet
8. bepaal de nice to haves
9. maak je eisen en wensenlijsten kenbaar bij paar winkels waar je een goed gevoel bij hebt. (en ja, een goed gevoel krijgen is mogelijk, zolang je je punt 1-7 goed hebt afgewerkt)
10. beoordeel de eerste tekeningen, Zijn al je eisen verwezenlijkt? en hoeveel nice to haves? Is de keuken "logisch" (ruimte, gebruik etc)
11. luister naar suggesties van de verkopers, sorry, adviseurs, stel zelf aanpassingen (zie punt 10) voor.
12. Bepaal de beste optie. Bedenk dat hoe lager de prijs is, hoe meer concessies er (moeten) worden gedaan.
13. Maak keuze en bestel.
Uiteraard zijn er nog wat tussenstapjes te nemen, maar dit moet het zo ongeveer zijn.
Merk op dat in bovenstaand stappenplan je maar 1 keer in dit topic mag komen, En dat is bij punt 2, om te bekijken welke keukens zijn gerealiseerd, welke leveranciers dit zijn en wat de ervaringen zijn geweest.
Maar goed, ook ik ben een aninieme poster op een van oorsprong electronicaforum, dus ook mij moet je gewoon negeren.
Succes.
Toffe keuken! Lijkt ook erg op wat wij zouden willen. Als wij uitbouwen is dit mogelijk, links zou dan een schuifpui zijn en wij zouden de hoge kasten rechts plaatsen. Jij hebt zo te zien 3.60-4.20m en wij slechts 3, dus dat betekent 5 x 60c kasten.SquareOne schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:12:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Optie één vind ik mooi maar zo'n volledige ombouw vind ik ook wel wat hebben. Het zou voor mij denk ik een beetje om het even zijn, echter zal een volledige ombouw iets duurder zijn en is het wellicht leuk dit nog eens in het echt te kunnen bekijken
Mag ik vragen wat je denkt kwijt te zijn voor alles in totaal? (Volgens mij heb je het al eens gepost maar weet niet of dat nog up-to-date is).
Advies is hier genoeg voorbij gekomen , of je er wat mee deed is een 2e.Jackpuyn schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:11:
[...]
@mevrouwKees_1 Maakt mij niet uit of het budget is. Ik zou gewoon goede kwaliteit voor een goede prijs. Ik zoek eigenlijk de Toyota onder de inbouwapparatuur. Betrouwbaarder als een BMW of Mercedes en betaalbaar. Heeft iemand advies daarin
Zoals je ziet, is adviesprijs en prijs die je uiteindelijk gaat betalen niet hetzelfde
En je kan niet voor de prijs van een lada in een mercedes rijden. En het is geluk hebben, Constructa is de budgettak van Bosch/Siemens. Slecht ? Niet perse.. het is maar net wat je wil.
Dus kies wat je wil..Of eigenlijk.. laat degene die kookt kiezen. En laat prijs niet leidend zijn.
Wat is je budget eigenlijk ?
In plaats daarvan werd ons Corian aangeraden.
Op zich een mooi werkblad gezien, Corian in de kleur Lava Rock. En het is geschikt voor lange werkbladen. Bij ons word het werkblad +/- 350cm lang en 63 diep.
Een 2e blad voor een koffie nis is 80x50cm.
Ik schrok wel een beetje van de bedragen voor de werkbladen samen. € 4300,-
Iemand ervaring met Corian?
Over Dekton had ik al het 1 en ander gelezen. En ik had het gevoel dat het een robuust materiaal voor een werkblad is.
@mevrouwKees_1 mijn budget is tussen de 12000 tot 16000. Blad van keramiek of composiet. Maten zijn de wand is 305cm en het eiland is 200cm bij 100cm.mevrouwKees_1 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:35:
[...]
Advies is hier genoeg voorbij gekomen , of je er wat mee deed is een 2e.
Zoals je ziet, is adviesprijs en prijs die je uiteindelijk gaat betalen niet hetzelfde
En je kan niet voor de prijs van een lada in een mercedes rijden. En het is geluk hebben, Constructa is de budgettak van Bosch/Siemens. Slecht ? Niet perse.. het is maar net wat je wil.
Dus kies wat je wil..Of eigenlijk.. laat degene die kookt kiezen. En laat prijs niet leidend zijn.
Wat is je budget eigenlijk ?
[...]
[ Voor 43% gewijzigd door Jackpuyn op 02-03-2021 19:43 ]
Naar mijn gevoel kom je dan uit bij Bosch/Siemens/AEG.Jackpuyn schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:11:
[...]
Neff en Atag klasseer ik onder design die je net te duur betaalt, en doordat ze enkel met keukenfabrikanten werken zijn ze wat overprijsd.
Miele is top, maar ik geloof niet dat ze 2 keer langer mee gaan dan Bosch bv. Ze zijn in elk geval 2 keer zo duur.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Thanks. Afmeting van de keuken is 3.82 x 5.74 (excl. erker). Hier staat de plattegrond.remzor schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:01:
[...]
Toffe keuken! Lijkt ook erg op wat wij zouden willen. Als wij uitbouwen is dit mogelijk, links zou dan een schuifpui zijn en wij zouden de hoge kasten rechts plaatsen. Jij hebt zo te zien 3.60-4.20m en wij slechts 3, dus dat betekent 5 x 60c kasten.
Optie één vind ik mooi maar zo'n volledige ombouw vind ik ook wel wat hebben. Het zou voor mij denk ik een beetje om het even zijn, echter zal een volledige ombouw iets duurder zijn en is het wellicht leuk dit nog eens in het echt te kunnen bekijken
Mag ik vragen wat je denkt kwijt te zijn voor alles in totaal? (Volgens mij heb je het al eens gepost maar weet niet of dat nog up-to-date is).
[ Voor 6% gewijzigd door SquareOne op 02-03-2021 20:07 ]
Dan is Siemens een prima merk wat betaalbaar is.Jackpuyn schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 19:40:
[...]
@mevrouwKees_1 mijn budget is tussen de 12000 tot 16000. Blad van keramiek of composiet. Maten zijn de wand is 305cm en het eiland is 200cm bij 100cm.
Ik heb zelf geen ervaring met keramiek blad. Heb zelf in huidige keuken composiet en bevalt meer dan prima. Je keuken is niet bizar groot en zou je zeker bij netto keukenzaak prima uit kunnen met je budget. Apparatuur elders bestellen als ze te duur zijn.
Maak lijstje van spul. Stuur mail naar keukenloods oid en vergelijk dat met keukenboer.
@mevrouwKees_1 dankje voor de tip. Vind alleen de koelvriescombinatie niet handig met de indeling van de vriezer. Dat vind ik beter van aeg. Denk dat ik daarom voor aeg ga.mevrouwKees_1 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:04:
[...]
Dan is Siemens een prima merk wat betaalbaar is.
Ik heb zelf geen ervaring met keramiek blad. Heb zelf in huidige keuken composiet en bevalt meer dan prima. Je keuken is niet bizar groot en zou je zeker bij netto keukenzaak prima uit kunnen met je budget. Apparatuur elders bestellen als ze te duur zijn.
Maak lijstje van spul. Stuur mail naar keukenloods oid en vergelijk dat met keukenboer.
Ik ga deze even onthouden. Benieuwd als ie staat bij je als je hiervoor gaat.
Om de verwarring even compleet te maken: Ik heb de 630 bordenwarmer besteld. Nadat deze binnenkwam, meteen uitgepakt en bekeken. Zag er top uit! Toen even zoeken naar de bijbehorende kabel: Niet te vinden? Ik nogmaals kijken en ik zie ook geen aansluiting. Toen viel het kwartje al. Ik heb geen warmhoudlade, maar een gewone opbergla van Siemens gekocht. Niet goed opgelet.t14wo schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:57:
Ik heb de 630 bordenwarmer voor maar 235 euro gezien, tegenover 400 voor de 830. Als enkel het woordje studioline mist, dan is het dat niet waard. Maar ik zie zo niet dat het ook een andere kleur betreft vanaf gesloten vooraanzicht.
Dus let goed op als je apparatuur bestelt! Ik heb deze bij Amazon bestelt, en daar staat ook warmhoudlade. Maar het typenummer laat op de Siemens website zien dat het een gewone opbergla is. Ik heb nu alsnog de 830 besteld, welke wél een echte warmhoudlade is.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Prijs is niet heel gek voor Siematic maar het front zit wel in relatief lage prijsgroep aangezien het niet volledig gelakt is.remzor schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:20:
@SquareOne Nette prijs volgens mij. Zei het tegen mijn vriendin en ze mocht schatten: kwam op 31k. Wij zouden tussen de 15 en 20k uit willen komen en jij hebt Siematic zie ik plus een dubbele oven en een groter formaat. Dat zou dus mogelijk moeten zijn, zelfs met Siematic
Ik ga deze even onthouden. Benieuwd als ie staat bij je als je hiervoor gaat.
Daarnaast betreft het de SLC uitvoering. De S2 is zo'n 500 euro duurder gaf de verkoper aan. SLX zal daar nog weer een stap boven zitten maar zelf nooit een offerte van gehad dus dat weet ik niet.
Initieel wilden we (lees: ik) voor kunststof houtlook van Siematic gaan omdat we dat het enige mooie kunststof houtlook front vonden. Ondanks een hoop plaatjes en inspiratiebeelden gaat dit 'm niet worden voor mijn vriendin. Op de render nu dus een mat grijs front gekozen, hierdoor is Siematic eigenlijk niet meer noodzakelijk want van de overige features los van de speciale SLC greeplijst.
15k gaat met deze opstelling, apparatuur en blad niet lukken verwacht ik. Zelfs met Nobilia wordt dat nog krap.
[ Voor 17% gewijzigd door SquareOne op 02-03-2021 20:36 ]
Heel mooi, ik zie wat inspiraties ;-)SquareOne schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:12:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vind je laatste ontwerp top. de koelkast kan je dan mooi greeploos maken tot aan het blad.
Ovens naast elkaar ook mooi rustig. Vind het erg fraait en luxe.
en echt NOOIT push to open voor je koelkast kiezen zou mijn advies zijn. wat een hel is dat. je moet dat ding 100x per dag openen.
[ Voor 4% gewijzigd door mr3000 op 02-03-2021 21:03 ]
Voor nieuwbouw zijn wij ook flink aan het zoeken geweest. Na veel verschillende opstellingen zijn we op een opstelling gekomen die wat van die van jou weg heeft. Alleen bij ons zit het eiland tegen de muur. Voor je inspiratie heb ik een aantal ontwerpen die wij gehad hebben hier opgenomen wie weet geeft het een beeld.Lize167 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 16:23:
Ik dacht er qua indeling van de keuken uit te zijn. Maar er zijn toch twijfels.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze tekeningen komen van 1 zaak die heel geduldig met ons waren... We zijn wel bij andere partijen geweest maar daar waren de ontwerpen en 'beleving' minder.
We zijn van:
- kwartsgrijs, naar wit, naar zwart gegaan.
- hoge kasten was een puzzel, uiteindelijk 2 aan de rechterzijde. Dit sluit de keuken 'af' en er kan wat rommel bij de wasbak staan. We hadden eerst kasten van hoogte 225cm (volgens mij) en zijn nu terug naar 200cm.
- voor het practische maar ook optisch zijn we uiteindelijk ook voor de hangkastjes tussen de hoge kasten en de muur gegaan.
- werkblad meerdere keren aangepast.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
De laatste 2 zijn het eindontwerp (vooralsnog

Waarschijnlijk werken we de wand achter de kraan nog af met steentjes die we ook in de badkamer en wc als accent gebruiken.
:strip_exif()/f/image/AegOUf2IcnfJjucRrgPJGQcI.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor het delen!koendt schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:03:
[...]
Voor nieuwbouw zijn wij ook flink aan het zoeken geweest. Na veel verschillende opstellingen zijn we op een opstelling gekomen die wat van die van jou weg heeft. Alleen bij ons zit het eiland tegen de muur. Voor je inspiratie heb ik een aantal ontwerpen die wij gehad hebben hier opgenomen wie weet geeft het een beeld.
Deze tekeningen komen van 1 zaak die heel geduldig met ons waren... We zijn wel bij andere partijen geweest maar daar waren de ontwerpen en 'beleving' minder.
We zijn van:
- kwartsgrijs, naar wit, naar zwart gegaan.
- hoge kasten was een puzzel, uiteindelijk 2 aan de rechterzijde. Dit sluit de keuken 'af' en er kan wat rommel bij de wasbak staan. We hadden eerst kasten van hoogte 225cm (volgens mij) en zijn nu terug naar 200cm.
- voor het practische maar ook optisch zijn we uiteindelijk ook voor de hangkastjes tussen de hoge kasten en de muur gegaan.
- werkblad meerdere keren aangepast.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
De laatste 2 zijn het eindontwerp (vooralsnog). Die daarvoor is het ontwerp maar in wit ipv zwart.
Waarschijnlijk werken we de wand achter de kraan nog af met steentjes die we ook in de badkamer en wc als accent gebruiken.
[Afbeelding]
Lijkt inderdaad op ons plan. Leuk om zo die verschillende opstellingen te zien. Dat maakt een hoop duidelijk.
Persoonlijk vind ik de planken boven de spoelbak mooier dan die hangkasten. Maar dat is een kwestie van smaak.
Ik ben op zoek naar recente ervaringen met Neff. Ik twijfel tussen Bosch/Siemens/Neff.
Van de eerste 2 kan ik meer dan genoeg recente ervaringen vinden, maar Neff komt minder vaak tevoorschijn.
Ik zoek vooral ervaring met ovens/magnetrons. Vaatwasser en koelkast zal, naar het er nu uitziet, Siemens gaan worden.
Alvast bedankt !
Huh heb ik dat dan toch ook gemist toen ik het op de site van Siemens zelf vergeleek? Ik zag daar toen echt geen ander verschilt14wo schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:24:
[...]
Om de verwarring even compleet te maken: Ik heb de 630 bordenwarmer besteld. Nadat deze binnenkwam, meteen uitgepakt en bekeken. Zag er top uit! Toen even zoeken naar de bijbehorende kabel: Niet te vinden? Ik nogmaals kijken en ik zie ook geen aansluiting. Toen viel het kwartje al. Ik heb geen warmhoudlade, maar een gewone opbergla van Siemens gekocht. Niet goed opgelet.
Dus let goed op als je apparatuur bestelt! Ik heb deze bij Amazon bestelt, en daar staat ook warmhoudlade. Maar het typenummer laat op de Siemens website zien dat het een gewone opbergla is. Ik heb nu alsnog de 830 besteld, welke wél een echte warmhoudlade is.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Edit:
Weet je zeker dat het dezelfde 630 is als die je eerder aanhaalde?
Op de website van Siemens staat deze BI630CNS maar die is wel degelijk in te stellen op temperatuur en moet een Schuko kabel hebben (150cm)
[ Voor 19% gewijzigd door jeehaa op 03-03-2021 00:31 ]
Ik heb de BI630ENS1 gekocht op Amazon. En dit blijkt dus gewoon een la te zijn.jeehaa schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:43:
[...]
Huh heb ik dat dan toch ook gemist toen ik het op de site van Siemens zelf vergeleek? Ik zag daar toen echt geen ander verschil
Edit:
Weet je zeker dat het dezelfde 630 is als die je eerder aanhaalde?
Op de website van Siemens staat deze BI630CNS maar die is wel degelijk in te stellen op temperatuur en moet een Schuko kabel hebben (150cm)

De productpagina van Amazon is overigens ook fout. Daar wordt 'verwarmde lade' genoemd. Deze mag dus retour richting Amazon.
Ik heb inmiddels een 'echte' verwarmde lade besteld bij Bemm & Kroon (BI830CNB1) voor 400 euro.
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1