Hi allemaal,
Ik volg dit topic al een jaartje want er moet een keuken komen in ons nieuwbouw huis (oplevering eind Q3 of net in Q4). Vele pagina's (tientallen tot meer dan honderd) gelezen, en daar mijn voordeel mee gedaan (denk ik dan). Dank aan allen.
Mijn 'dilemma' en vraag:
De keukenruimte wordt niet klein, is open aan de woonkamer en bevat twee manshoge ramen: 1 smal raam van ca 70cm breed en 260cm hoog, en 3 ramen ook 260cm hoog waarvan 2 open deuren (270cm breed samen). Daar moet ik dus rekening mee houden qua plaatsing van e.e.a..
Onze wensen: a. een eiland, b. een lagere, eettafel en c. ook nog een bar. En water willen we in de wand opstelling.
De breedte van de keuken is (m.i.) niet genoeg voor een 'robuust' (beetje breed) eiland met een eettafel er naast (totale breedte 470cm), en een 'Duitse keuken' (hoekkeuken met eettafel er in) is niet onze smaak
Wij twijfelen tussen 2 ontwerp-ideeën die ik met de eigenhuis tool heb geknutseld (dankzij een advies ergens in dit topic):
1. Wand + eiland ca 240cm lang en 130cm diep icm een opgedikte bar in breedte in de verre (en ws donkerdere) hoek waar je rondom kunt zitten. En een eettafel in het verlengde van de bar.
2. Wand en zelfde eiland en tafel maar de barstoelen onder de bar.
Het 2e ontwerp vinden we 'strakker' maar het 1e praktischer: er is een bar waar je gezelliger omheen kunt zitten dan met zn 3-en naast elkaar en de 4e persoon in de keuken (en evt rest er lager naast).
We gebruiken de 'donkere hoek' voor ook zitten (de bar) en met bezoek incl kinderen kunnen de kinderen aan de bar volwassen aan de tafel of vice versa.
In beide kun je vanaf de eettafel naar buiten kijken, en gebruiken we de gehele muurlengte voor een wandopstelling. De bovenkasten moeten itt de tekening diep (in lijn met de onderkasten), met daaronder ondiepe en vrij lage (30cm) bovenkasten zodat we een grote 'nis' boven het eiland over houden.
Voor beide willen we een zwarte keuken en eiland, met een houtnerf en icm met een licht blad (anders wordt het geheel te donker denken we). Qua blad denken we aan een opgedikt (5 tot 8 cm) blad van Dekton Aura, een composiet in marmer, of evt. Dekton Liquid Sky (niet in het echt gezien nog, lijkt meer crème dan wit online).
Het Barblad willen we opgedikt op het eilandblad, in een afwijkende kleur en evt ook materiaal (in lijn met de zwarte kastfronten of de ondiepe bovenkasten die we in een lichtere kleur willen. Die heb ik niet ingetekend).
Vragen
- Ik ben benieuwd naar jullie mening qua opstellingen en eventuele tips, de basis dus?
- En hoeveel ruimte tussen het barblad en de muur raden jullie aan voor de bar? Ik denk nu aan 55cm, en 45 onder de bar maar is dat genoeg? Om ms wel te veel? (we denken aan een bar-bank voor 2 a 2,5 personen).
- En tips qua blad vanuit praktisch oogpunt (sterkte, puntbelasting en hittebestendigheid heb ik me ingelezen, maar mat/gezoet vs glimmend? Onze voorkeur is mat nl.)
ps: het gaat om de opstelling icm blad(en), qua apparatuur willen we zo te lezen hier 'the usual': Kraan quooker-achtig, 60cm stoomoven + 60cm gewone oven (beide boven elkaar overigens), koelvries combi, vaatwasser (onderbouw), en een down-draft inductie kookplaat.
Alvast dank voor de reacties!