Ik zal ook eens mijn ervaringen plaatsen. Mijn keuken situatie is als volgt: een L keuken van ~1.9m aan de korte zijde en 3.7m aan de lange zijde. Aan de korte zijde komt de spoelbak en aan de lange zijde de kookzone.

(op de afbeelding kapt het af, maar ben van plan de hele muur te gebruiken)
Mijn eerste ervaring was met Grando. Het gesprek zelf was wel oké. Hij kwam met een prijs van 9000 voor 2x hoge kasten, 2x 90cm kasten, 1x 60cm kast en min of meer de goedkoopste Etna apparatuur (Kookplaat, Afzuigkap, Combioven, Vaatwasser, Koelvries). Wel hoogglans, maar met grepen en een kunststof werkblad. Ik had een budget van 7000 aangegeven, dus hij wilde voor een prijs daartussen in gaan. Maar het gesprek is snel daarna stopgezet, want ik was niet van plan te tekenen. Geen offerte of afbeeldingen meegekregen.
Twee ervaring was met Keur (DB) keukens. Gesprek was wel aangenaam. Qua layout kwam hij min of meer op hetzelfde neer als Grando. Hij raadde een mat wit keuken met grepen aan, een kunststof werkblad en apparatuur van de midden segment (geen idee welke merk). Om een of andere reden kon hij geen offerte maken, maar zei dat ik rekening moest houden met een prijs van rond de 8000 - 9000. Wel de tekeningen meegekregen op een A3.
Daarna naar Reddy keukens geweest. Gesprek was heel erg goed. Meneer nam de tijd en legde alles heel goed uit. Zeker een gunningsfactor. Layout was hetzelfde als de andere keukenboeren, maar dan met het schiereiland waarin nog 3 kasten in zaten. Hoogglans met grepen ook. Apparatuur van Pelgim. Maar de prijs kwam op ongeveer 10000 waar nog 1500 montage kosten bij kwamen.
Hierna naar IKEA geweest. Layout iets anders, maar dit keer met ook nog eens met een aparte oven erbij. Hoogglans (ringhulst) fronten met grepen. Kosten hier was 6500 euro voor de keuken, 2000 euro voor montage kosten en nog eens 700 euro voor de werkblad voor de spoelbak infrezen en kantlijsten.
Als laatst ben ik naar Keukenloods geweest. Gesprek was wel aangenaam weer. Setup vergelijkbaar als bij Reddy, maar dan met aparte solo oven erbij. Hoogglans wit met grepen. Had van te voren offerte aangevraagd voor Siemens apparatuur. Eindprijs kwam uit op 8100 (inc 1100 montage kosten).
Apparatuur:
Vaatwasser:
SN69M035NL
Kookplaat:
EH651BEB1E
Combioven:
CM633GBS1
Solo oven:
HB632GBS1
Koelvries combo:
KI34VX20
Afzuigkap:
LC97BA532
Totaalprijs Apparatuur: 3100. Deze apparatuur gekozen door te kijken welke (Siemens) apparatuur goede reviews heeft.