• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-10 19:51
timsurname schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:41:
Ook wij zijn bezig met een nieuwe keuken. We zijn naar twee keukenzaken (in Duitsland en in Nederland) geweest en hebben nu twee offertes liggen.

In beide gevallen krijgen we dezelfde apparatuur van Siemens (vaatwasser, kookplaat, koffiemachine, oven, koelkast, vriezer en quooker)

[Afbeelding]

De Duitse keukenzaak kan ons het volgende leveren voor €20.000:
- Rotpunkt X13 Zerox HPL XT Schichstoff HPL Extra Matt
- Zecca RW Granit 2cm satiniert

De Nederlandse keukenzaak kan ons het volgende leveren voor €22.000:
- Systemat kasten
- Fenix werkblad

Mijn vragen:
1. De Nederlandse keukenzaak zegt dat Duitse keukenzaken slechte kwaliteit leveren. Is Rotpunkt slechter dan Systemat of zijn deze vergelijkbaar?
2. Is een Fenix werkblad een goede keuze?
Ik heb zelf een keuken samengesteld met een fenix werkblad. O.b.v. ervaringen die rondzingen op het internet, en een ervaring van een kennis die zo'n blad had heb ik besloten om toch naar een ander soort blad te gaan kijken binnenkort. Men stelt dat krassen makkelijk weg te halen zijn, maar voor een werkblad moet je er toch erg voorzichtig mee om gaan. Die kennis van mij heeft er door één keer een rekje van de barbecueue op het blad te verschuiven een enorm diepe (witte) kras in het zwarte blad gekregen.

• Kohnee
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-10 08:51
Ik vind het moeilijk om een goed lijstje bij elkaar te krijgen voor apparatuur.

Ik wil wel gewoon kwaliteit maar ik hoef niet te veel opties die ik toch niet ga gebruiken. Heb nu het volgende lijstje:

- SIEMENS Kookplaten EH877FVC5E
Vrouwlief wilt een kookplaat die niet van die 'lelijke opzichtige ronde afdrukken heeft'. We hebben niet persé behoefte aan een flex zones. Ik vind dat wel leuk maar of ik het ga gebruiken vraag ik me af.

- SIEMENS Koelen/vriezen KI81RADE0
Lekker groot ivm gezin van 4. Vriezer staat in berging.

- SIEMENS Ovens HM636GNS1
Wil maar één oven en magnetron in keuken. Voor ontdooien etc zal de combi in de berging gebruikt worden. het is meer voor het af en toe opwarmen van een flesje voor de kinderen.

- SIEMENS Afzuigkappen LC87KHM60
Puur gebasseerd op dat hij schuin is want dat vind ik mooi.

- SIEMENS Vaatwasser SX63HX60CN
Een besteklade leek me wel handig, verder ook geen voorkeuren. Tijdsindicatie is leuk maar prijs vind ik belangrijker.

Al met al, ik wil niet het goedkoopste maar ook zeker niet het duurste. Gewoon simpel en goed materiaal. Mensen nog aanbevelingen?

• denricco
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-02 16:05
Iemand nog praktische tips voor ons qua indeling van de keuken?

Ik heb online wat prijzen vergeleken voor de kasten + werkblad en die komen aardig overeen met de offerteprijs, dus daar maak ik me wat minder zorgen over (tenzij jullie anders beweren natuurlijk).
denricco schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:58:
Ook wij zijn met de zoektocht naar een nieuwe keuken gestart en hebben een eerste offerte binnen. Interessant topic waar ik al veel nuttige info uit heb gehaald.

Onze koelkast & vaatwasser zijn recent vervangen en willen we dus meenemen naar de nieuwe keuken, wat een aantal uitdagingen met zich meebrengt (koelkast is 70cm breed en ongeveer 80cm diep). De huidige keuken is in een U-vorm en ook de geoffreerde keuken heeft een soortgelijke opstelling. Afmetingen van de keuken zijn grofweg 3x3x2m, met aan de rechterkant van de kookzijde (zoals nu afgebeeld) nog een hoek van het schoorsteenkanaal (jaren '30 woning). Dus het is niet een standaard U-shaped keuken.

Graag hoor ik jullie ideeën over de huidige indeling en prijsstelling.

***members only***

• denricco
timsurname schreef op donderdag 19 november 2020 @ 10:41:
Ook wij zijn bezig met een nieuwe keuken. We zijn naar twee keukenzaken (in Duitsland en in Nederland) geweest en hebben nu twee offertes liggen.

In beide gevallen krijgen we dezelfde apparatuur van Siemens (vaatwasser, kookplaat, koffiemachine, oven, koelkast, vriezer en quooker)

[Afbeelding]

De Duitse keukenzaak kan ons het volgende leveren voor €20.000:
- Rotpunkt X13 Zerox HPL XT Schichstoff HPL Extra Matt
- Zecca RW Granit 2cm satiniert

De Nederlandse keukenzaak kan ons het volgende leveren voor €22.000:
- Systemat kasten
- Fenix werkblad

Mijn vragen:
1. De Nederlandse keukenzaak zegt dat Duitse keukenzaken slechte kwaliteit leveren. Is Rotpunkt slechter dan Systemat of zijn deze vergelijkbaar?
2. Is een Fenix werkblad een goede keuze?
In de showroom van de keukenleverancier waar we vorige week waren stond ook een keuken met Fenix werkblad (stond er een paar maanden) en daar zag je toch wel wat gebruikssporen op. Geen extreme beschadigingen of iets dergelijks, maar wel zichtbaar van dichtbij. Voor ons de reden om verder te kijken naar een ander type werkblad (waarschijnlijk gaan we nu voor keramiek).

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:26
denricco schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:13:
Iemand nog praktische tips voor ons qua indeling van de keuken?

Ik heb online wat prijzen vergeleken voor de kasten + werkblad en die komen aardig overeen met de offerteprijs, dus daar maak ik me wat minder zorgen over (tenzij jullie anders beweren natuurlijk).

[...]
Volgens mij prima opstelling. Zelf zou ik voor een inbouw koelkast kiezen maar zie in je post dat je deze graag wilt meenemen.
Wellicht de onderste lade in de kast van de oven met push to open. Dan verdwijnt er een greeplijst, dat ziet er wat strakker uit. Geen idee of dat technisch mogelijk is bij Rotpunkt.

• Buxen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-10 23:18
Wij overwegen onze keuken fronten uit te voeren met (echt)houtfineer (Impression Fineer, FA140 Eiken Balk Mismatch). Maar nu vraag ik mij af hoe onderhoud ik deze. Het is blijkbaar onbehandeld hout, dus na plaatsing zul je moeten oliën o.i.d. Wie heeft hier ervaring mee en hoe vaak plegen jullie onderhoud op het houtfineer en waarmee?

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 15:24

GSX-MAN

de/het/een

Kogel is thuis door de kerk; na bijna 7 jaar wonen in dit huis willen we toch de keuken vervangen door één die meer naar onze smaak ik. Wat staat er nu:
-2 aanrechten tegenover elkaar
-Alleen onderkastjes met lades
-90 cm SMEG-fornuis aan de ene kant, met aan weerskanten een 60 cm ladekast
-langer aanrecht aan de andere kant, met gootsteen, vaatwasser en ladekasten
-koelkast aan de kant van het fornuis, achter een tussenmuurtje

Wat willen we?
-Vergelijkbare opstelling
-90 cm inductiefornuis met één oven
-Bovenkastjes

Wat weten we nog niet?
-Materiaal aanrechtblad
-Kleur

We gaan qua aanrechtblad in elk geval voor onderhoudsvrij, ik weet dat we daar anders toch niets aan doen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-10 14:23
Ik pak het keukenproject voor de nieuwbouwwoning weer op! Dank @hutch , @Source90 , @Kapitein Merijn , @Marinos83 voor de discussie over keukenvouchers en fornuizen. Ik denk dat ik daar goede opties heb.

Wij krijgen een keuken en bijkeuken. Ik heb al een showroomkeuken gekocht bij Siematic, van de BeauxArts serie. Een gigantisch ding maar we kunnen hem tussen de keuken en bijkeuken erg mooi kwijt! Nu ga ik de knopen doorhakken vwb de extra kasten die nog moeten komen en de apparatuur.

Hier de tekeningen - sorry voor de lange draad:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat we nog nodig hebben...
Keuken:
- de hoge kasten. Dit wordt gewoon bijbestelling uit dezelfde Siematic lijn. En hier willen we een inbouwkoelkast in, ik dacht aan een ATAG van 140 of 175cm hoog.
- het fornuis! Is al aan bod gekomen. We hebben het liefst een Steel Genesi of Ascot met geintegreerde stoomoven. Als deze niet beschikbaar is dachten we aan een ATAG fornuis, maar deze is niet beschikbaar als dubbele oven variant in 100-120cm zoals nu getekend. We zouden dus een ATAG 90cm met enkele oven kunnen nemen. En dan misschien in de hoek van de keuken, waar een nis getekend is, een 3-in-1 oven van ATAG plaatsen? Of is dat echt te krap en onhandig kwa bereik en ontluchting?
- boven het fornuis in de ombouw moet een afzuigkap, die blaast naar buiten; ik dacht hier aan een Novy of een Atag.

Bijkeuken:
- hoge kasten aan de rechter kant van het aanrecht moeten we nog hebben. Hier zouden we een inbouwvriezer in willen, ik denk een hoge van ATAG. We twijfelen over het merk kasten, we zouden Siematic uit de beauxarts reeks kunnen pakken zodat het matcht, of iets (veel) goedkopers van Schuller, bv uit de bijkeuken serie.
- We zouden de hoge kasten ook naar de tegenover gelegen hoek kunnen verplaatsen en dan een extra hoge kast ernaast plaatsen?

Verder nog tips of opmerkingen? Altijd welkom :)

• denricco
SquareOne schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:20:
[...]

Volgens mij prima opstelling. Zelf zou ik voor een inbouw koelkast kiezen maar zie in je post dat je deze graag wilt meenemen.
Wellicht de onderste lade in de kast van de oven met push to open. Dan verdwijnt er een greeplijst, dat ziet er wat strakker uit. Geen idee of dat technisch mogelijk is bij Rotpunkt.
Ja goed punt, ga ik even navragen, dan is het ook meer in lijn met de kasten er tegenover. Koelkast zou inderdaad mooier zijn als die ingebouwd is, mee eens.. maar helaas hebben we vorig jaar een nieuwe koelkast gekocht omdat de oude het had begeven en die is wat lastig in te bouwen (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ESaItLzg7ggWt1z4hpOy1p2t1w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m63cQZGjo3z0YMOyJLOJT2pu.png?f=user_large

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-10 22:57
denricco schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:42:
[...]

Ja goed punt, ga ik even navragen, dan is het ook meer in lijn met de kasten er tegenover. Koelkast zou inderdaad mooier zijn als die ingebouwd is, mee eens.. maar helaas hebben we vorig jaar een nieuwe koelkast gekocht omdat de oude het had begeven en die is wat lastig in te bouwen (zie foto).

[Afbeelding]
zet hem in je mancave en vul hem met bier? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darasta
  • Laatst online: 15-10 17:09
Voor een nieuwbouwhuis zijn wij ook enkele keukenzaken bij langs geweest. Dit topic was een goede voorbereiding, waarvoor nog dank.

Wij zijn begonnen bij Bruynzeel vanwege de vaste prijzen om een indicatie te krijgen. Daarnaast zijn we bij superkeukens geweest. Bij beide zaken goed geholpen en uiteindelijk tot nagenoeg dezelfde keuken gekomen.
We willen zeker een bar in de keuken, uiteindelijk leek dit de beste opstelling waarbij er nog voldoende kastruimte en loopruimte is en de bar breed genoeg is.

Hierbij de opstelling:
Members only:

Algemeen:
Merk superkeukens (SK): Nobilia
Merk Bruynzeel (BZ): Eigen merk
Font: Kunststof (Metaalzwart)
Greep: Greeplijst mat zwart
Plinthoogte: 12cm
Korpushoogte: 78cm
Werkblad: toplaminaat 5cm

Kasten:
Hoge kast tbv inbouwkoelkast 178cm
Hoge kast tbv inbouwvriezer 102cm en combi-oven 45cm
Vaatwasser
Spoelkast 50cm
Le Man hoekkast
4x 80cm ladekast 1 lade, 2 uittrekelementen (SK) | 2x ladekast 2 uittrekelementen en 2x ladekast 2 uittrekelementen met geintegreerde besteklade (BZ)
2x 80cm wandkast met vouw-liftdeur
Plankenkast 60cm in hoek naast de bar.

Apparatuur:
Koelkast: Zanussi 178cm ZBA32060SA (SK) | Pelgrim PKS25178 (BZ)
Vriezer: AEG 102cm ABE810F6NF (SK) | Pelgrim PVS24102N (BZ)
Combi-oven: AEG KME761000B SK) | Pelgrim MAC824MAT (BZ)
Vaatwasser: Zanussi ZDT26022FA SK) | Pelgrim GVW820L (BZ)
Inductiekookplaat: AEG IPE8457SFB
Plafond afzuiging: AEG DCE5980HM

Accessoires:
Wasbak Lanesto urban gun metal 613 40 x 40 cm
eenhendelkeukenmengkraan Lanesto Quadrato gun metal 251055
LED verlichting onder de wandkasten

Inductiekookplaat en afzuiging van AEG is een bewuste keuze vanwege Hob2Hood. Afzuiging kan naar buiten. Downdraft hebben we liever niet vanwege ingeleverde kastruimte, extra kosten en meer moeite de kookplaat schoon te houden (glasplaat is wel zo makkelijk).

Members only:

Members only:

Ik heb het idee nu wel een redelijk goede prijs te hebben bij superkeukens. Offertecheck bij keukenloods is gedaan en zij gaven aan hier geen tegenbod voor te hebben.
Hebben jullie nog suggesties of zaken die ik over het hoofd zie?

• denricco
maxtrash schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:43:
[...]

zet hem in je mancave en vul hem met bier? :)
Daar staan al twee wijnklimaatkasten, dus dat krijg ik niet meer verkocht denk ik ;)

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-10 14:40

Freakie1NL

Grote Baas

darasta schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:21:

Ik heb het idee nu wel een redelijk goede prijs te hebben bij superkeukens. Offertecheck bij keukenloods is gedaan en zij gaven aan hier geen tegenbod voor te hebben.
Tijd die gasten eens worden aangemeld bij de Reclame Code Commissie. Lekker strooien met laagste / beste prijs, behalve als een consument al een scherpe prijs heeft.

Dat gezegd hebbende vermoed ik dat er weinig ruimte naar beneden bij welke andere partij dan ook is. Als je bij SK een goed gevoel hebt..

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Mep75
  • Registratie: Augustus 2018
  • Niet online
darasta schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:21:

Hebben jullie nog suggesties of zaken die ik over het hoofd zie?
Wij hebben een soortgelijke keukenopstelling. Weet niet of nobilia en rotpunkt vergelijkbaar zijn? Ook hebben wij Siemens apparatuur (iq 500 en 700)
Wij betalen wel ongeveer dezelfde prijs maar dat zegt niet zoveel natuurlijk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLZ9wDgZCHhjCmw2BmMhXcoYETw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hDslgqaETuo2XUWlWgyXSdZL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eikkie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:36
ChugginViking schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:44:
Wij willen graag voor een mat zwarte keuken gaan. Momenteel hebben we een offerte liggen voor een AV2135 GL Systemat keuken (NUVA), echter zijn dit 'standaard' mat zwarte frontjes. Echter zit hier nog veel kwaliteit verschil in de afwerking in. Met name de anti fingerprint afwerking.

Bij veel fronten zien we witte 'rafels' in de afwerking. We willen mat zwart, maar niet zo'n afwerking. Helaas heb ik geen duidelijkere foto dan deze van een andere DMG showroom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik begreep dat Fenix dit niet heeft. Waar is dat van gemaakt dat daar geen rafels ontstaan? Zijn hier nog andere benamingen voor die een mooiere anti fingerprint afwerking kunnen garanderen?
Ik zou hier nog even op terugkomen. Wij hebben een av2035 mat zwart van Hacker. Helaas valt het erg tegen. Die randen zijn jammer genoeg zeer goed te zien.
Achteraf had ik liever 2k extra uitgegeven voor andere afwerking.

It's me

• SquareOne
Eikkie schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:23:
[...]

Ik zou hier nog even op terugkomen. Wij hebben een av2035 mat zwart van Hacker. Helaas valt het erg tegen. Die randen zijn jammer genoeg zeer goed te zien.
Achteraf had ik liever 2k extra uitgegeven voor andere afwerking.
Oeh.. dat is wel balen net nadat de keuken is geplaatst.
Heb je foto's van jullie keuken nu die af is :)?

• Ada12
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-06-2022
Zijn er mensen met een oven of combimagnetron met katalytische achterwand?

Wij krijgen over enkele maanden onze nieuwe keuken en de Siemens combimagnetron die daar in komt heeft dit reinigingssysteem. Ik kon hier alleen niets over vinden in dit forum.

• Eikkie
@SquareOne zal ik morgen even plaatsen. Is nog niet volledig gemonteerd. Er missen wat onderdelen 😖. De randjes vallen op doordat ik er nu op let. In de winkel op een of andere manier minder. Tijdsdruk en de opmerking van de verkopers “dat valt wel mee” heeft ook niet geholpen met een weloverwogen keuze te maken.

It's me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajinChaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-04 10:48
herofruit schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:18:
[...]

Je werkblad, lades e.d. gebruik je natuurlijk ook dagelijks. Maar verder ben ik het met je eens, je kan met bijvoorbeeld een Hacker Systemat een minstens zo mooie keuken opstellen, dit is een veel te dure keuken voor wat je er voor krijgt.

@MajinChaos Kosten zijn idd wat hoog. Wat is de reden dat je voor een Siematic keuken wil gaan? Als het nou een SLX keuken zou zijn, kon ik het nog enigszins begrijpen. Verder:
- Hebben jullie nu wel voldoende werkblad? Je kan er over nadenken om om de nis aan de andere kant van de kastenwand te plaatsen en het werkblad onder het raam door te laten lopen.
- Waarom geen inductie met ingebouwde afzuiging? Maakt het optisch een stuk aantrekkelijker zonder lelijke afzuigkap gelijk aan het begin van je keuken. Vervolgens kan je 1 lange plank met spotjes boven je werkblad maken en zo optisch de ruimte 'verlengen'.
- Als je de ruimte hebt, kan je aan de kop z'n kant van werkblad (rechts naast de kookplaat) het werkblad verlengen en een kleine "L" maken zodat je daar 2 barkrukje kwijt kunt. Dan wordt de keuken ook meer een onderdeel van je huis i.p.v. dat het nu weggestopt is achter de hoek.
@herofruit De Siematic keuken was op advies van de adviseur. Hij vroeg aan ons wat het budget was en kwam met deze keuken. (Natuurlijk hebben wij zelf de materialen uitgekozen.)
Wij hadden hetzelfde idee om een soort barretje met twee krukjes maken bij de keuken, maar volgens de adviseur zou dat te krap, omdat de meterkast nogal uitsteekt bij ons. (Zie plaatje)
Wat denken jullie is een klein barretje op die plek haalbaar? en zou dat de doorgang naar de keuken niet teveel belemmeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnXeYyZWfkLNHrAtMDXb3uBBOOI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iNNPD23LouthXDOAWj235URY.png?f=user_large
Shunt schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:18:
[...]

Een beetje te duur?
Dit is wel meer als een beetje te duur even snel vinger reken werk.
6425,- voor de appratuur als we de geldende regel catalogus prijs min de helft doen bij alle siemens spulletjes.

Apparatuur is nogal meh meh om eerlijk te zijn ik zou voor een wat beter kookplaatje gaan en een wat betere vaatwasser (vaak zijn er aanbiedingen bij bedrijven dat je de hoogste lijn vaatwasser krijgt bij X apparaten van Siemens.

Keuken:
Je betaalt nu 10k voor kastjes, heb je hier nog iets speciaals in zitten waarom je de huidige lijn van SieMatic nodig hebt of gaat het voornamelijk om het naampje of is dit nu gewoon net het gene waar de keukenboer mee aan kwam? Ik zie qua opties en fronten niet echt iets speciaals wat bvb niet kan bij een midden of hoge lijn van Pronorm.

Volgens mij gaat die prijs van het keukenblad ook niet heel scherp.Zo'n klein stukje blad plus plint werk bijna 6k. Ik heb voor een breder en dieper blad rondom afgewerkt als ik mij niet vergis voor keramiek +- 3500 euro offertes gehad. Mijn natuurstenen blad was 2500.

Al met al zou ik mij zelf eens af vragen of je bijna 30k wilt betalen voor een keuken met apparatuur die je ook in keukens van 12k vind en of je graag bijna 20k wilt betalen aan blad en keuken kasten wat je ook voor minder als de helft kunt doen van een merk wat er exact het zelfde uit ziet.

Let wel ik heb een specifieke kijk op de wereld ik betaal liever 18k voor deze keuken met alle opties en belletjes van een midden moot segment kasten leverancier met high end Siemens apparatuur als dat ik 30k betaal voor een mooi merkje en matige apparatuur.

Mijn ervaring zo ver met keukens is dat je kasten en blad en alles gewoon staat als alles daar in naar je smaak is en het lade werk gewoon goed is kan daar weinig aan mis. Je apparatuur raak je dagelijks aan en maak je dagelijks gebruik van de functies (denk aan vaatwasser en kookplaat en je vriezer) ik zou dan liever een no frost vriezer hebben en een goede kookplaat die bvb een flex zone heeft en bvb kook sensoren.
@shunt Goeie tips Thanks _/-\o_ . Morgen gaan wij weer in gesprek. Ons voorkeur heeft ook liever een midden segment keuken met goede apparatuur dan een dure merk keuken. Vooral op het keuken en werkblad hoop ik een grote slag te kunnen maken. Zodra ik de nieuwe offerte, zal ik deze weer delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:15
Een 80cm doorgang is best voldoende dus het zou wel kunnen, maar het oogt ruimtelijker om het niet te doen waarschijnlijk. Denk je dat je er vaak gaat zitten? Het is niet dat je daar 's ochtends je achtertuin in zit te staren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Ok, het was en wat lange post van me hierboven, waarin een belangrijke vraag verdrinkt: is het mogelijk om een hoeknis te maken waar een combi oven in de ombouw past? Of wordt dat extreem onhandig?

edit:
zie wat plaatjes op Google maar dit lijkt me een hele onhandige optie.. jammer

[ Voor 19% gewijzigd door nel!s op 20-11-2020 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
nel!s schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 07:54:
Ok, het was en wat lange post van me hierboven, waarin een belangrijke vraag verdrinkt: is het mogelijk om een hoeknis te maken waar een combi oven in de ombouw past? Of wordt dat extreem onhandig?

edit:
zie wat plaatjes op Google maar dit lijkt me een hele onhandige optie.. jammer
Je bedoelt dat de oven dan open gaat boven een deel van het aanrechtblad? Dat lijkt me zeer onpraktisch, je kunt dan nooit recht voor de oven staan om er iets in te doen of uit te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
SquareOne schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:38:
[...]

Je bedoelt dat de oven dan open gaat boven een deel van het aanrechtblad? Dat lijkt me zeer onpraktisch, je kunt dan nooit recht voor de oven staan om er iets in te doen of uit te pakken.
Ja, precies. Ik dacht om een 3-in-1 oven in de ombouw te plaatsen in de hoek, maar lijkt me bij nader inzien zeer onhandig.

Ik hoop een beetje dat ATAG met een dubbele oven fornuis komt, waarvan er een van de ovens een 3-in-1 is :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6qFEfEcZP9--H2HFo5kOK17Ads=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7TtOVE85lo8rQ7H5LXMHab9v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NnBUlEL7dZvtRVyXUzrBaRUcn6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fszJE51zpWQ7tl2iExBlfDsr.jpg?f=fotoalbum_large

Even in de planner van Ikea zitten stoeien en een andere opstelling dan nu bedacht: alle apparatuur aan de ene kant, zodat ik een ononderbroken werkblad aan de andere kant heb. Kijken wat vrouw daarvan vindt.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
GSX-MAN schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:32:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even in de planner van Ikea zitten stoeien en een andere opstelling dan nu bedacht: alle apparatuur aan de ene kant, zodat ik een ononderbroken werkblad aan de andere kant heb. Kijken wat vrouw daarvan vindt.
Is het niet fraaier om zo'n los fornuis tussen kasten in te zetten? Nu kijk je vanuit de woonkamer op de zijkant van het fornuis. Daarnaast oogt het wel wat onrustig met alle verschillende fronten, 4 lades, 3 lades, 2 lades, normaal deurtje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

SquareOne schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:37:
[...]

Is het niet fraaier om zo'n los fornuis tussen kasten in te zetten? Nu kijk je vanuit de woonkamer op de zijkant van het fornuis. Daarnaast oogt het wel wat onrustig met alle verschillende fronten, 4 lades, 3 lades, 2 lades, normaal deurtje...
Er zit naast de positie van het fornuis een halfhoog tussenmuurtje. Dat van die fronten ben ik het wel mee eens. Die grote is overigens geen normaal deurtje, maar de vaatwasser.

Net even staan meten: als ik 80 cm hoge bovenkasten kies, moeten ze tot aan het plafond. Dan kan alleen een giraffe bij de bovenste planken.

Nog een overweging: als ik rechts naast het fornuis geen werkblad heb, moet ik alle ingrediënten en gereedschap helemaal op links houden. Misschien ook niet altijd handig.

[ Voor 22% gewijzigd door GSX-MAN op 20-11-2020 11:21 ]

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Ik zou graag jullie mening willen over de volgende schets die ik heb gemaakt. We willen graag een L-keuken met aan de korte zijde een bar. Gezien je vanuit de hal direct de keuken inloopt, lijkt het me niet handig om kasten tegen de linkermuur aan te plaatsen, want als je binnenkomt, dan loop je gelijk tegen een kast aan. Als we echter alleen een L-vormige keuken nemen, dan heb ik het idee dat we erg veel ruimte onbenut laten.

Daarom dacht ik aan een kookeiland icm L-keuken. Maar denken jullie dat dit handig is? Op zich is er nog wel voldoende loopruimte om het kookeiland heen, alleen is het rechts misschien ietwat krap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbrK4PLr0O-i3AmbKBmapjzBgZM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SjdBZS5Etx9J34PPdzQ1GGEs.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ada12
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-06-2022
hallom schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:24:
Ik zou graag jullie mening willen over de volgende schets die ik heb gemaakt. We willen graag een L-keuken met aan de korte zijde een bar. Gezien je vanuit de hal direct de keuken inloopt, lijkt het me niet handig om kasten tegen de linkermuur aan te plaatsen, want als je binnenkomt, dan loop je gelijk tegen een kast aan. Als we echter alleen een L-vormige keuken nemen, dan heb ik het idee dat we erg veel ruimte onbenut laten.

Daarom dacht ik aan een kookeiland icm L-keuken. Maar denken jullie dat dit handig is? Op zich is er nog wel voldoende loopruimte om het kookeiland heen, alleen is het rechts misschien ietwat krap.

[Afbeelding]
Aangezien je ruimte groot genoeg is zou ik hier denk ik niet voor een L-keuken gaan maar voor een groter eiland met hoge kasten (en misschien wat werkblad) tegen de rechter muur).
Je moet nu zo om je L heenlopen om achter je eiland te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Ziet er op de tekening tof uit. Wat ga je met de wand tegenover de keuken doen? En wat komt er in die ruimte tussen het eiland en de korte kant van de L? Dat ziet er nog wel een beetje smal uit.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
GSX-MAN schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:29:
Ziet er op de tekening tof uit. Wat ga je met de wand tegenover de keuken doen? En wat komt er in die ruimte tussen het eiland en de korte kant van de L? Dat ziet er nog wel een beetje smal uit.
Ik heb nog geen idee wand ik met die wand ga doen, misschien komt daar iets te hangen 🤔

Ruimte korte kant L en eiland: niets? Gewoon loopruimte, maar dat is dan een beetje smal? De korte kant van de L wordt dan een bar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
Ada12 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:29:
[...]

Aangezien je ruimte groot genoeg is zou ik hier denk ik niet voor een L-keuken gaan maar voor een groter eiland met hoge kasten (en misschien wat werkblad) tegen de rechter muur).
Je moet nu zo om je L heenlopen om achter je eiland te komen.
En dan een barretje aan het eiland?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
hallom schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:34:
[...]

Ik heb nog geen idee wand ik met die wand ga doen, misschien komt daar iets te hangen 🤔

Ruimte korte kant L en eiland: niets? Gewoon loopruimte, maar dat is dan een beetje smal? De korte kant van de L wordt dan een bar
Ik zou een lange kastenwand nemen en een langer eiland. Aan het eiland zitplekken creeren. óf aan het einde van het eiland een doorlopende tafelAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnZ_SbXXyAMH3mR-mKkoECieK8M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lhsfxRRZNvCz0qgeaEjfs3HZ.jpg?f=user_large zoiets aleen dan wat kleiner :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Die hoge kastenwanden met oven/magnetron erin zijn ontzettend populair, maar ben ik nou de enige die dat helemaal niet mooi vindt?
Sowieso wil ik geen combimagnetron in plaats van de 90 cm-oven die we nu hebben, ik vind die dingen echt veel te klein. En twee naast elkaar vind ik een verkeerde oplossing.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
GSX-MAN schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:43:
Die hoge kastenwanden met oven/magnetron erin zijn ontzettend populair, maar ben ik nou de enige die dat helemaal niet mooi vindt?
Sowieso wil ik geen combimagnetron in plaats van de 90 cm-oven die we nu hebben, ik vind die dingen echt veel te klein. En twee naast elkaar vind ik een verkeerde oplossing.
Nee, ik vind het ook niks. Zie mijn keukenontwerp hierboven :)

Helaas is de flexibiliteit met losstaande fornuizen wel een stuk minder dan met inbouwapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

nel!s schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:46:
[...]

Nee, ik vind het ook niks. Zie mijn keukenontwerp hierboven :)

Helaas is de flexibiliteit met losstaande fornuizen wel een stuk minder dan met inbouwapparatuur.
Begrijp ik, maar ik ben helemaal om sinds we die SMEG hebben. En nu we voor nieuw gaan kijken, snap ik wel dat het beter is om van gas naar inductie over te schakelen. Maar ik ga niet meer terug van 90 naar 60 cm. Maar een losse kookplaat en inbouwoven op 90 cm zou op zich natuurlijk ook nog kunnen.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Wij vinden een te dominante hoge kastenwand ook een beetje een trend inderdaad.

Daarom hebben wij geprobeerd het iets meer op onze eigen manier in te steken. Heb helaas nog geen goede render ontvangen, maar het ziet er ongeveer zo uit:

- Kastenwand weggewerkt in zijmuur - houten boekenplank ernaast
- Eiland van 3.02 x 1.17. Zitplaats aan lange zijde voor 2 personen én zitplaats op kopse kant. Wie gaat er nu naast elkaar ontbijten als stel, dat doe je toch beetje tegenover elkaar of schuin tegenover elkaar?
- Onder de zitplek op lange zijde nog ingebouwde kastruimte van ik geloof 46 cm diep
- aan achterwand nog een werkblad met lades - 46 cm diep. Daar komt bijv de luxe espresso machine etc.
- Gehele ruimte is 5,76 breed en 7.10 lang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3_imeHSknJ6m3RIRAXwBKqLOek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xptc9q687D0X5tYhZPhTBg8l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MTczTWQ1eNoGVbg03pydo8dIko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSYfadzhzAV0691QELmo6jWJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Requiem19 op 20-11-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Nice @Requiem19! Waarom doe je de kookplaat niet op het werkblad aan de zijwand? Praktisch gezien krijg je meer licht op het eiland dus daar wil je snijden, zitten en eten, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
hallom schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:24:

[Afbeelding]
Onze keuken is ook 3 meter breed, maar dat is IMHO echt te weinig voor een kookeiland, ondanks dat ik die graag zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
nel!s schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:54:
Nice @Requiem19! Waarom doe je de kookplaat niet op het werkblad aan de zijwand? Praktisch gezien krijg je meer licht op het eiland dus daar wil je snijden, zitten en eten, etc.
Daar is over nagedacht, maar als iemand dan zit te koken, dan zouden de spetters van het koken mogelijk op je krantje kunnen belanden dat je op de bar aan het lezen bent...

Edit: misschien nog ter toelichting: aan de zijde van de kastenwand loopt de woonkeuken door (is een L-vormige benedenverdieping). In het tussenstuk tussen de keuken en de woonkamer zit ook nog een raam. Het is een vrijstaande woning met veel ramen en deuren, dus qua daglicht maken wij ons überhaupt niet zo'n zorgen :).

[ Voor 25% gewijzigd door Requiem19 op 20-11-2020 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
Z___Z schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:54:
[...]

Onze keuken is ook 3 meter breed, maar dat is IMHO echt te weinig voor een kookeiland, ondanks dat ik die graag zou willen.
Hmm ja daar ben ik dus ook een beetje bang voor. Op de schets heb ik nu rechts van het eiland 80 cm loopruimte en links 1,5 m. Totale breedte van de ruimte is 3.65 m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

hallom schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:11:
[...]

Hmm ja daar ben ik dus ook een beetje bang voor. Op de schets heb ik nu rechts van het eiland 80 cm loopruimte en links 1,5 m. Totale breedte van de ruimte is 3.65 m
Vrienden van ons hebben zo'n compacte keuken met kookeiland. Niet de meest voor de hand liggende keuze, maar het ziet er wel leuk uit.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

In je plattegrond staat 2,95 m. 3,65 m is natuurlijk een heel ander verhaal.

Op 3 meter, met een eiland van 80 cm + 60 cm want, heb je 1,40 m over om te verdelen over 2 loopruimtes. Dan krijg je 90 + 70, wat bij 70 erg krap is, of 80 + 80 wat aan beide kanten krap is/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Nope. Ik vind het ook waardeloos. Hoge kast voor de koelkast? Prima. De rest mag van mij verder allemaal laag. Dan heb je tenminste nog wat werkruimte.
Keukeneilanden zijn groot en je krijgt er 0 praktische ruimte voor terug. Vervolgens draai je je om en je kijkt tegen een kastenwand aan waar je vervolgens nog steeds niets op kan zetten.

Doe mij maar 2 rechte aanrechtbladen met kastjes met laden eronder en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN

GSX-MAN

de/het/een

Verwijderd schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:42:
[...]

Nope. Ik vind het ook waardeloos. Hoge kast voor de koelkast? Prima. De rest mag van mij verder allemaal laag. Dan heb je tenminste nog wat werkruimte.
Keukeneilanden zijn groot en je krijgt er 0 praktische ruimte voor terug. Vervolgens draai je je om en je kijkt tegen een kastenwand aan waar je vervolgens nog steeds niets op kan zetten.

Doe mij maar 2 rechte aanrechtbladen met kastjes met laden eronder en klaar.
Wij missen nu echt kastruimte, dus bovenkasten lijken de logische optie. Nu zie ik op de site van Kvik dat zij met een dieper aanrecht en anders aangepakte binnenruimte in de onderkasten 40% meer ruimte kunnen realiseren. Zou dat een goede optie kunnen zijn?

Neemt niet weg dat we dan nog steeds bovenkasten willen, ook om een deel van de kasten in de huiskamer weg te kunnen halen. Dan kan daarvoor in de plaats een grotere eettafel.

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kohnee
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-10 08:51
Kohnee schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:59:
Ik vind het moeilijk om een goed lijstje bij elkaar te krijgen voor apparatuur.

Ik wil wel gewoon kwaliteit maar ik hoef niet te veel opties die ik toch niet ga gebruiken. Heb nu het volgende lijstje:

- SIEMENS Kookplaten EH877FVC5E
Vrouwlief wilt een kookplaat die niet van die 'lelijke opzichtige ronde afdrukken heeft'. We hebben niet persé behoefte aan een flex zones. Ik vind dat wel leuk maar of ik het ga gebruiken vraag ik me af.

- SIEMENS Koelen/vriezen KI81RADE0
Lekker groot ivm gezin van 4. Vriezer staat in berging.

- SIEMENS Ovens HM636GNS1
Wil maar één oven en magnetron in keuken. Voor ontdooien etc zal de combi in de berging gebruikt worden. het is meer voor het af en toe opwarmen van een flesje voor de kinderen.

- SIEMENS Afzuigkappen LC87KHM60
Puur gebasseerd op dat hij schuin is want dat vind ik mooi.

- SIEMENS Vaatwasser SX63HX60CN
Een besteklade leek me wel handig, verder ook geen voorkeuren. Tijdsindicatie is leuk maar prijs vind ik belangrijker.

Al met al, ik wil niet het goedkoopste maar ook zeker niet het duurste. Gewoon simpel en goed materiaal. Mensen nog aanbevelingen?
Niemand aanbevelingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hallom
Z___Z schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:38:
[...]

In je plattegrond staat 2,95 m. 3,65 m is natuurlijk een heel ander verhaal.

Op 3 meter, met een eiland van 80 cm + 60 cm want, heb je 1,40 m over om te verdelen over 2 loopruimtes. Dan krijg je 90 + 70, wat bij 70 erg krap is, of 80 + 80 wat aan beide kanten krap is/
Ah, nee die 2.96 is de afstand vanaf de linkermuur naar het keukenblok wat er ingetekend staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
  • Laatst online: 15-10 17:09
Freakie1NL schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:41:
[...]

Tijd die gasten eens worden aangemeld bij de Reclame Code Commissie. Lekker strooien met laagste / beste prijs, behalve als een consument al een scherpe prijs heeft.

Dat gezegd hebbende vermoed ik dat er weinig ruimte naar beneden bij welke andere partij dan ook is. Als je bij SK een goed gevoel hebt..
Ik heb tot nu toe geen redenen om er geen goed gevoel bij te hebben. Onze vorige keuken komt bij een DMG zaak vandaan, dat is licht gezegd, minder goed bevallen. Er wordt bij SK totaal niet gedramd om te tekenen en er wordt goed meegedacht. Ervaringen op internet te vinden wisselen zeer sterk. Zijn er hier slechte (of goede) ervaringen met superkeukens?
[...]

Het hangt een beetje af van wat je met je eiland wilt, maar wij hebben daarom voor een U keuken met schiereiland gekozen. Hierdoor hoef je maar aan één kant loopruimte te hebben en hou je meer kastruimte over langs de muur. Wij hebben de kookplaat en een bar in het eiland. Ontwerp staat een paar posts terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Requiem19 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:57:
[...]

Daar is over nagedacht, maar als iemand dan zit te koken, dan zouden de spetters van het koken mogelijk op je krantje kunnen belanden dat je op de bar aan het lezen bent...

Edit: misschien nog ter toelichting: aan de zijde van de kastenwand loopt de woonkeuken door (is een L-vormige benedenverdieping). In het tussenstuk tussen de keuken en de woonkamer zit ook nog een raam. Het is een vrijstaande woning met veel ramen en deuren, dus qua daglicht maken wij ons überhaupt niet zo'n zorgen :).
Wij koken op dit moment op het eiland en spoelen tegen de wand. Dit gaan we omdraaien, omdat we het met kinderen toch minder comfortabel vinden om vanaf een eiland alle kanten op te spetteren. Het lijkt me in jullie opzet een behoorlijk nadeel dat je spoelen en koken op het eiland doet - daar verlies je ruimte mee op het eiland, terwijl dat juist ruimte is waar je van 4 kanten bij kunt. De zijwand kun je maar van 1 kant bij, dus daar is je vrije ruimte minder 'waard'; maar koken en spoelen doe je toch altijd vanaf 1 kant dus dat kun je daar perfect plaatsen.

Ons huis is ook vrijstaand en de 3d render ziet er zo uit:
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door nel!s op 20-11-2020 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
Wij koken en spoelen nu op het eiland, en hebben geen issues met spetteren. We hebben nu naast het eiland een wand met 5 hoge kasten met koffieautomaat en oven, en waar ook de vaatwasser in zit.

In de nieuwe keuken gaan we waarschijnlijk weer voor een eiland met spoelen en koken. Wat we veranderen is de vaatwasser in het eiland (nu gaan we met vuile vaat van eiland naar vaatwasser in wand, niet praktisch), Daarnaast gaan we toch voor een nis in een kastenwand. Daarmee kunnen we de keuken wat meer stylen (losse koffieautomaat, wand met sterke drank). De Pinterest/Insta-ervaring dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
nel!s schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:53:
[...]

Wij koken op dit moment op het eiland en spoelen tegen de wand. Dit gaan we omdraaien, omdat we het met kinderen toch minder comfortabel vinden om vanaf een eiland alle kanten op te spetteren. Het lijkt me in jullie opzet een behoorlijk nadeel dat je spoelen en koken op het eiland doet - daar verlies je ruimte mee op het eiland, terwijl dat juist ruimte is waar je van 4 kanten bij kunt. De zijwand kun je maar van 1 kant bij, dus daar is je vrije ruimte minder 'waard'; maar koken en spoelen doe je toch altijd vanaf 1 kant dus dat kun je daar perfect plaatsen.

Ons huis is ook vrijstaand en de 3d render ziet er zo uit:

***members only***
Mjah, ons eiland is dus 3 x 1.17, groter kon het werkblad niet uit 1 stuk >:). Bij vrienden met een kleiner eiland ook de set-up gezien met spoelen en koken op het eiland en wat ons betreft leek de ruimte voldoende. Daarnaast is het idee dat het eiland echt het centrum wordt van het koken / de actie, zodat één van ons kan koken en vrienden aan het eiland kunnen zitten onder het koken etc.

Als je het koken verplaatst naar de achterzijde sta je altijd met je rug naar je wederhelft / je vrienden toe als je in de keuken bezig bent.

Het nadeel van koken en spoelen aan twee verschillende kanten doen lijkt mij dat je constant gedruppel krijgt op de vloer? Gewassen groenten, gevulde pannen etc moet je dan van je ene werkblad naar je andere werkblad verplaatsen. Maar misschien zijn hier ook al slimme oplossingen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb hier een keuken van Siematic die ik wat wil aanpassen, 90cm kast met inductieplaat er bij bijv, paar bovenkastjes er bij. Ik kan via de huidige keukenleverancier aan de onderdelen komen.

Maar is er niet een betere (lees goedkopere) manier om aan zulke losse kasten te komen? Anno 2020 voelt het toch wat ouderwets om alles perse via een dealer te moeten doen. Duitsland?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

maratropa schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:02:
Ik heb hier een keuken van Siematic die ik wat wil aanpassen, 90cm kast met inductieplaat er bij bijv, paar bovenkastjes er bij. Ik kan via de huidige keukenleverancier aan de onderdelen komen.

Maar is er niet een betere (lees goedkopere) manier om aan zulke losse kasten te komen? Anno 2020 voelt het toch wat ouderwets om alles perse via een dealer te moeten doen. Duitsland?
Als je materiaal/kleurverschil geen probleem vindt, is er genoeg op internet te vinden. Anders zit je bij Siematic toch aan de dealer vast.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
hallom schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:29:
[...]

Ah, nee die 2.96 is de afstand vanaf de linkermuur naar het keukenblok wat er ingetekend staat.
Wat nuttigere feedback dan, waarom heb je nog die L in je keuken als je ook al een los staand eiland hebt. Kan je dan niet beter een langer eiland maken en daar aan het eind een bar maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
Z___Z schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 19:51:
[...]

Wat nuttigere feedback dan, waarom heb je nog die L in je keuken als je ook al een los staand eiland hebt. Kan je dan niet beter een langer eiland maken en daar aan het eind een bar maken?
Omdat er aan weerszijden van het eiland ook niet echt veel ruimte is en om nou 1 stoel aan de kopse kant neer te zetten... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:23
Eindelijk een eerste ontwerp en offerte voor de keuken binnen, van een keukenbouwer/schrijnwerker:
Members only:

Wat is jullie mening?
Ter info: bij het gesprek
- is niet gevraagd naar het budget, dus ook niet gegeven
- is gevraagd naar hun advies ivm kookplaat met afzuiging (aanrader: Bora)
- is verder niet gevraagd een speciek merk te gebruiken - ze kunnen ook andere merken leveren

Alvast bedankt voor jullie feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-10 22:57
Heb een offerte waarvan de prijzen bij een lokale keukenfirma (ongeveer) overeenkomen met de verwachting.
Werkblad (plm. 275cm x 70cm) incl. achterwand (totaal ongeveer 390cm x 65cm) van composiet. Dat kost rond 2600 euro. Als we de achterwand weglaten scheelt dat ongeveer 350 euro (we overwegen tegeltjes).
Is dat niet wat vreemd? Ik had eerder -1000 verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Kwakkel schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:17:

Als je de vaatwaqsser dan toch in een hoge kast hebt, zou ik m gelijk op hoogte maken (lijn van de ovens aanhouden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-10 21:36
Wij komen er niet helemaal uit: we zijn op zoek naar een werkblad wat hierop lijkt qua kleur, uitstraling etc.
We lopen beetje vast in research; en in verschillende winkels zien we niets wat hierop lijkt/zelfde uitstraling heeft.
de winkel die de post heeft gemaakt kan ons ook niet verder helpen (tegelwinkel). Weet iemand wat voor werkblad dit is?

https://www.instagram.com...m_source=ig_web_copy_link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Noxa schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:50:
Wij komen er niet helemaal uit: we zijn op zoek naar een werkblad wat hierop lijkt qua kleur, uitstraling etc.
We lopen beetje vast in research; en in verschillende winkels zien we niets wat hierop lijkt/zelfde uitstraling heeft.
de winkel die de post heeft gemaakt kan ons ook niet verder helpen (tegelwinkel). Weet iemand wat voor werkblad dit is?

https://www.instagram.com...m_source=ig_web_copy_link
Wellicht Ceasarstone Georgian Bluff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Marinos83 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:40:
[...]

Als je de vaatwaqsser dan toch in een hoge kast hebt, zou ik m gelijk op hoogte maken (lijn van de ovens aanhouden)
Dat was inderdaad wel gevraagd. Wellicht om een of andere reden niet uitgevoerd.
Het is wel niet zeker of dat een hoge kast blijft. In de huidige setup lijkt het me wat weinig werkblad, en zal er dus wellicht (zeker) 1 hoge kast sneuvelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:20
Eindelijk een eerste ontwerp en offerte voor de keuken binnen, van een keukenbouwer/schrijnwerker:

***members only***

Wat is jullie mening?
- is verder niet gevraagd een speciek merk te gebruiken - ze kunnen ook andere merken leveren

Prijs of apparatuur geen mening over. Ontwerp wel:

- Ik vind de lijnen van de kastjes erg rommelig. Hoge kastjes kan je moeilijk bij en veel verschillende horizontale lijnen.
- Vaatwasser lijkt redelijk ver van de wasbak. Spoelen en in de vaatwasser is niet te doen hier.
- Erg weinig werkruimte, alleen tussen de wasbak en kookplaat, dus echt maar 80cm? Ja, misschien aan de andere kant van het eiland maar dat is zo onhandig.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:53
Wat spoelen jullie allemaal voor het in de vaatwasser doen?
Echt etensresten doe je bij het GFT neem ik aan, en kleine vervuiling kan er gewoon in...

Als je VW maar bij een stuk blad zit waar je hetgeen wat erin moet even kan neerzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:58

fmb

mitsumark schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:36:
Echt etensresten doe je bij het GFT neem ik aan, en kleine vervuiling kan er gewoon in...

Als je VW maar bij een stuk blad zit waar je hetgeen wat erin moet even kan neerzetten.
Eigenlijk spoel ik zo min mogelijk voor. Etensresten schuif ik meestal met het bestek de gft bak ik. En daarmee bedoel ik niet dat ik ook het bestek weggooi :)
Maar daarna gaan de borden meteen de vaatwasser in.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sNielz123
Ik verbaas me ook altijd over dat afspoelen. Als ik het ga afspoelen kan ik het net zo goed afwassen. Daar heb ik dat apparaat toch voor.
Ik schuif alle rommel op tafel in 1 bak/kom/bord en dan de prullenbak in, de rest gat zo de vaatwasser in.

En net als fmb gooien wij ook het bestek niet weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Requiem19 hebben jullie eigenlijk een ombouw om het wand gedeelte? Ik twijfel nu of dat voor ons wel de mooiste oplossing is.

Wat betreft morsen van water, we werken nu ook zo en er hebben daar helemaal geen last van. Pan vul je onder de kraan en til je dan over naar de kookplaat. Ik vind het juist prettig om een nat en droog deel apart te hebben.
In principe maakt de opstelling ook niet zo heel veel uit zolang je maar een driehoek tussen kook, spoel, en ijskast aanhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
nel!s schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:19:
@Requiem19 hebben jullie eigenlijk een ombouw om het wand gedeelte? Ik twijfel nu of dat voor ons wel de mooiste oplossing is.

Wat betreft morsen van water, we werken nu ook zo en er hebben daar helemaal geen last van. Pan vul je onder de kraan en til je dan over naar de kookplaat. Ik vind het juist prettig om een nat en droog deel apart te hebben.
In principe maakt de opstelling ook niet zo heel veel uit zolang je maar een driehoek tussen kook, spoel, en ijskast aanhoudt.
Wij gaan idd voor ombouw, omdat de keuken tegen de hal aankomt. De zijmuur van de inbouw stuckastenwand kun je dan iets verlengen, waardoor het mooi 1 geheel is.

Als je de hoge kasten tegen de achterwand hebt weet ik niet of ik het zou laten inbouwen, want dan moet je imo eigenlijk de hele wand doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Requiem19 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:01:
[...]

Wij gaan idd voor ombouw, omdat de keuken tegen de hal aankomt. De zijmuur van de inbouw stuckastenwand kun je dan iets verlengen, waardoor het mooi 1 geheel is.

Als je de hoge kasten tegen de achterwand hebt weet ik niet of ik het zou laten inbouwen, want dan moet je imo eigenlijk de hele wand doen?
Het gaat om het kook gedeelte; de wand tegen de hal met hoge kasten laat ik sowieso ombouwen. Ik ben alleen bang bij het kook deel dat je licht weg haalt.

Ik zie net dat siematic wel veel designs heeft met ovens in een ombouw die openen over een werkblad, zie bv:
Afbeeldingslocatie: https://www.chicagomag.com/images/cache/cache_2/cache_b/cache_c/HAB20170727-De-Giulio-Luxe-Home-Design-web-d3bcccb2.jpeg?ver=1501192394&aspectratio=1.475
Toch nog maar een over denken..

[ Voor 9% gewijzigd door nel!s op 22-11-2020 08:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrDuckeers
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-10 19:59
Ik heb hier al een keertje eerder wat geplaatst over de zoektocht naar de keuken. Afgelopen week de knoop doorgehakt en een offerte getekend bij Bemmel & Kroon. Wij zijn erg tevreden over het voorgestelde resultaat en de bijbehorende prijs. Nu alleen nog even geduld, omdat de uiteindelijke keuken pas over 2 jaar wordt geleverd en geplaatst. Hier een aantal plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmJ8DssWTspjg1uGGP_OzEF62Xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOdwFtWQTzirTs8fPcm33tTi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5mDFp3n6rE71tip0GHSm6pxrVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VWZ5MV2eJKdomPkycJkPfY6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJgjVD1fgKclmOQVdmV49Ohn--8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AttddspPFpz5u3IwxX4yQAGL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2d6dyogZz2YPjblHCpnA_KB2R2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pdwXKZ16dgADbitBHyPzWZpy.jpg?f=fotoalbum_large

In het totaal zijn wij bij 3 bedrijven geweest en hebben hiervoor gekozen onder meer doordat:
  1. Wij hier "meer" keuken kregen i.v.m. de andere partijen. Een groter eiland en hogere kasten
  2. Hier Siemens apparatuur werd aangeboden tegen volgens mij goede prijzen/voorwaarden
  3. Het beste gevoel hadden bij deze partij en vertrouwen hebben in het mooi/vakkundig plaatsen en afwerken van de keuken.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eikkie
Ik heb even een vraag m.b.t. kwaliteit/aftersales. Foto van het totaalresultaat moet nog even wachten.

Wij hebben zoals vermeld een hacker AV 2035 deze week laten plaatsen. Hierbij zijn onderstaande beschadigingen opgevallen. Ik zit eraan te denken dit te melden.
Vinden jullie mij te pietluttig en hoort dit bij de gekozen kwaliteit?
Foto 1 is een lade waarbij folie is verwijderd. (Daaronder zit nog een lade met folie(
Foto 2 een deuk in de zijwand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMTQ_RBbibXM-wEjCZcMSwyEUyU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cl5tS6GL5H6tithqjbwtbwkQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJBnvyU1qUnfPWULLgZSfJWK4IU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/af9S9ZDF0cJuCbLQuPHaEo5R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Eikkie op 22-11-2020 10:45 ]

It's me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sNielz123
Natuurlijk moet je dat melden. Waarschijnlijk vervangen ze dat gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Eikkie schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:44:
Ik heb even een vraag m.b.t. kwaliteit/aftersales. Foto van het totaalresultaat moet nog even wachten.

Wij hebben zoals vermeld een hacker AV 2035 deze week laten plaatsen. Hierbij zijn onderstaande beschadigingen opgevallen. Ik zit eraan te denken dit te melden.
Vinden jullie mij te pietluttig en hoort dit bij de gekozen kwaliteit?
Foto 1 is een lade waarbij folie is verwijderd. (Daaronder zit nog een lade met folie(
Foto 2 een deuk in de zijwand
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tripp Trapp stoel en keuken ton sûr ton, nice.

En ja, uiteraard moet je dat melden. Het is geen pakje boter dat je gekocht hebt.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• netwan_G
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-03 19:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPzVzIcU8aloRNHHx96eoiQ4ufc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zlkCG3PPmVm9daND6iBdbys.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHGk9S2ZyS4z5AS_KvpWpop2jgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HDbJVKOls0IX6zMv7tIQO9tc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0WhsAMlKSqQxAz9g6-hXd1vpUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNV2mTWvmr78ToZtEcqrYvnV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tayGmi9xHwjIabGgiCEzS7L5AUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VyWFPBy2lxHvtlvtPEBR5rcq.jpg?f=fotoalbum_large

Na gebruikgemaakt te hebben van alle tips hier hebben wij eindelijk een concrete offerte van onze gewenste keuken. Bovenstaande schetsen hebben wij meegekregen en i.t.t. de schetsen hebben wij vooralsnog (vanuit budgettaire overwegingen) gekozen voor een kookschiereiland van 100cm diep (schets is o.b.v. 120cm) en een blad van 2cm (schets is o.b.v. 6cm). Daarnaast wordt het lijnenspel van de kastenwand iets anders omdat wij de koelkast uit praktisch oogpunt niet verhoogd geplaatst willen hebben.

Het is een Keller keuken met houtfineer ("A, Keller G56FN GL5600 Zijdeglanslak op fineer"). De binnenkant van de kastjes kunnen wit, lichtgrijs en grijs zijn.

Kasten koffiecorner 120cm breed: € 939
Kastenwand 208cm hoog: € 3.152
Kookeiland 300cm bij 100cm: € 3.416
Werkblad Jetstone Shitake gepolijst (4230 Caesarstone) 2cm dik: € 3.143
Apparatuur (zie hieronder) totaal: € 6.035
Quooker: 3FSRVS (3L)
Oven stoom: AEG KSK782220M
Oven magnetron: AEG KMK761000M
Kookplaat: AEG IKB8440SFB
Plafondunit: AEG DCE5980HM (de motor willen wij vanwege het geluid op het plat dak van de ruimte plaatsen)
Koelkast: AEG SKB41211AS (deze wordt rechts in de kastenwand geplaatst)
Vaatwasser AEG FD590 (deze wordt in het midden van het eiland geplaatst)
Dubbelstopcontact twist

Totaal kosten exclusief montage € 17.052 (het totaal van de subtotalen komt uit op € 16.685 en het verschil lijkt te ontstaan in het totaal van de kastenwand + kookeiland + koffiecorner. Geen idee waarom...).

Wat vinden jullie van de keuken en de bijbehorende prijs? De betreffende keukenzaak geeft aan direct een nettoprijs neergelegd te hebben. Wat is jullie mening hierover?

Zijn er daarnaast nog zaken waarmee wij rekening dienen te houden en/of die wij wellicht over het hoofd zien? Thanks alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Zit in die extra kosten misschien de materiaalkosten van de wand en ombouw?
Lijkt mij een nette offerte en geen gekke prijs. Sowieso een mooi ontwerp. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-10 23:05

Don Quijote

El Magnifico

Mooi ontwerp. Rustig lijnenspel. Daar houd ik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Ik word gek van die keuken en apparatuurprijzen. Hier kun je als normale consument toch totaal niet meer mee werken, als je gewoon even wilt checken of je een redelijke deal krijgt?

Atag inductie fornuis 90cm.. adviesprijs 4800, op websites beschikbaar tussen 2800-5000.. dat scheelt bijna de helft?! Wat is dit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

nel!s schreef op zondag 22 november 2020 @ 15:31:
Ik word gek van die keuken en apparatuurprijzen. Hier kun je als normale consument toch totaal niet meer mee werken, als je gewoon even wilt checken of je een redelijke deal krijgt?

Atag inductie fornuis 90cm.. adviesprijs 4800, op websites beschikbaar tussen 2800-5000.. dat scheelt bijna de helft?! Wat is dit!
Apparatuur is redelijk goed uit te zoeken. Zo heeft Siemens zo’n 40% korting richting de dealer. En je kan altijd een counter offerte opvragen bij keukenloods of 123apparatuur, welke gewoonlijk zeer scherm zijn. Als je daar dan 10% boven zit is het nog prima.

Wat is je budget? Als ik naar je keuken kijk, zal het allemaal niet goedkoop worden. Zou je dan niet naar Miele, Siemens of Gaggenau apparatuur kijken?

[ Voor 10% gewijzigd door JackBol op 22-11-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:29

Rzaan

Altijd zoekende

Dat is de vrije markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@JackBol Dank, dat is handige info!

Geen van de merken die je noemt heeft een goed inductiefornuis. De dealer heeft alleen Boretti, Smeg en Atag fornuizen, en binnen dat rijtje vinden wij de Atag optie er verreweg het meest degelijk uitzien en voelen. Ik lees ook wel positieve verhalen over Atag in dit topic - degelijk spul uit de achterhoek.

Mochten we er met deze dealer niet uitkomen, en die kans is aanzienlijk, dan wordt het een Steel Genesi fornuis met combi steam. Dat is onze eerste keuze, en dan een fornuis in een mooie kleur, maar eerlijk is eerlijk, de Atag lijkt er erg op (behalve functie en kleur keuze)

(Ik moet er even bij zeggen dat we echt voor een andere stijl keuken dan dan de minimale-kastenwanden-met-schermpjes
-en-eiland gaan, no offence - kan heel mooi zijn als je je eiland niet als speelgoed en post stapel gebruikt - dus dan valt gaggenau en Miele toch wel af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:29

Rzaan

Altijd zoekende

In vroeger jaren bepaalde de fabriek of importeur de prijzen.
Gebeurt nu ook nog wel, maar er is in de loop der jaren veel beweging in de prijzen gekomen.
Dus inderdaad hoezee voor de vrije markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Ruudzaan schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:52:
In vroeger jaren bepaalde de fabriek of importeur de prijzen.
Gebeurt nu ook nog wel, maar er is in de loop der jaren veel beweging in de prijzen gekomen.
Dus inderdaad hoezee voor de vrije markt.
Enerzijds ja, anderzijds heb ik de neiging om geen euro te veel te willen betalen, en neemt dit veels te veel tijd in beslag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

nel!s schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:59:
[...]

Enerzijds ja, anderzijds heb ik de neiging om geen euro te veel te willen betalen, en neemt dit veels te veel tijd in beslag :)
Welkom in de ontransparante wereld van de keukens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

nel!s schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:59:
[..a.]

Maar ik dacht jij had de keuze al gemaakt had via de project leverancier te kopen wegens de hoge project korting las in in een eerdere Post? Dan gaan ze natuurlijk met bruto prijzen rekenen.

Of koop je nu iets los ?

[ Voor 8% gewijzigd door siemenz op 22-11-2020 18:20 ]

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
siemenz schreef op zondag 22 november 2020 @ 18:13:
[...]

Maar ik dacht jij had de keuze al gemaakt had via de project leverancier te kopen wegens de hoge project korting las in in een eerdere Post? Dan gaan ze natuurlijk met bruto prijzen rekenen.

Of koop je nu iets los ?
Ik weet nog niet of ze met bruto prijzen gaan rekenen. Dat is de vraag, en dus of die voucher voldoende prikkel is om bij hen te blijven en niet online te gaan shoppen. Als ze me iets bieden dat dicht bij de online prijzen zit incl voucher dan bestel ik het liefst bij hen, lekker makkelijk alles bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakR
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09-2024
Ik heb in dit topic veel gelezen over de aansluiting van de inductie kookplaat, maar helaas snap ik er nog niet zo veel van. Hopelijk kunnen jullie me helpen en aangeven of dit goed gaat.

In onze nieuwbouwwoning wordt de meterkast uitgerust met 3x25A

In onze nieuwe keuken komt een Bora Puru.
De keukenboer heeft op zijn installatietekening ‘2F perilex wcd’ aangegeven.

Inmiddels is de meterkast geplaatst, deze ziet er als volgt uit (nr 9 staat aangegeven als ‘fornuis’):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5eVpUVtgr4UWJT0RTyZyAsAWFY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fd1suyFtddGSGuLuJI7IIUfN.jpg?f=fotoalbum_large

Gaat dit goed op deze manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:11

orf

DaFreakR schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:35:
Ik heb in dit topic veel gelezen over de aansluiting van de inductie kookplaat, maar helaas snap ik er nog niet zo veel van. Hopelijk kunnen jullie me helpen en aangeven of dit goed gaat.

In onze nieuwbouwwoning wordt de meterkast uitgerust met 3x25A

In onze nieuwe keuken komt een Bora Puru.
De keukenboer heeft op zijn installatietekening ‘2F perilex wcd’ aangegeven.

Inmiddels is de meterkast geplaatst, deze ziet er als volgt uit (nr 9 staat aangegeven als ‘fornuis’):

[Afbeelding]

Gaat dit goed op deze manier?
Het gaat, maar het is niet bepaald ideaal. Je hebt een drie-fase aansluiting. Op één van die fases heb je nu een dubbele groep. Die fase is afgezekerd op 25A. De dubbele kookgroep is 2x 16A. Op deze aansluiting had dat gewoon een krachtgroep moeten zijn. Dan was het netjes verdeeld over de fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakR
orf schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:49:
[...]

Het gaat, maar het is niet bepaald ideaal. Je hebt een drie-fase aansluiting. Op één van die fases heb je nu een dubbele groep. Die fase is afgezekerd op 25A. De dubbele kookgroep is 2x 16A. Op deze aansluiting had dat gewoon een krachtgroep moeten zijn. Dan was het netjes verdeeld over de fases.
Dank voor je snelle reactie!

Wat zou ik hier in de praktijk nu van kunnen merken? Dat mijn groep eruit klapt wanneer ik alle kookpitten gebruik?

Zou ik hiermee nog iets moeten richting mijn aannemer, of wordt dit wel als acceptabel gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:11

orf

DaFreakR schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:52:
[...]

Dank voor je snelle reactie!

Wat zou ik hier in de praktijk nu van kunnen merken? Dat mijn groep eruit klapt wanneer ik alle kookpitten gebruik?

Zou ik hiermee nog iets moeten richting mijn aannemer, of wordt dit wel als acceptabel gezien?
In de praktijk gaat het meestal wel goed. Je gebruikt bijna nooit alle zones tegelijk op maximaal vermogen en als je dat wel doet knalt niet direct je hoofdzekering eruit. Er zijn mooie grafiekjes die dat laten zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/df62eff20b6a8acb9976ae8a09aa87992255f74c/?url=https%3A%2F%2Fwww.schaapbliksem.nl%2Faarding%2Fimage%2Fautomaten.jpg

Toch zou het een stuk beter zijn als het over de fases verdeeld wordt. @kabeltjekabel heeft daar vast wat over te zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:29
mitsumark schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:36:

Als je zelf composteert gaan etensresten bij het restafval, etensresten trekken namelijk ongedierte aan. Heb je een groene bak dan mag het er wel in aangezien dat op een andere manier wordt vergist.

Of ik afspoel hangt er vanaf wat we gegeten hebben, hele vieze borden of pannen spoel ik wel even af/uit. Mijn "bak- en braadpannen zijn van gietijzer en gaan sowieso de vaatwasser niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
orf schreef op zondag 22 november 2020 @ 20:01:
[...]

In de praktijk gaat het meestal wel goed. Je gebruikt bijna nooit alle zones tegelijk op maximaal vermogen en als je dat wel doet knalt niet direct je hoofdzekering eruit. Er zijn mooie grafiekjes die dat laten zien:

[Afbeelding]

Toch zou het een stuk beter zijn als het over de fases verdeeld wordt. @kabeltjekabel heeft daar vast wat over te zeggen...
ABB busboard kast met 2*6 busboard. Dat zit L1, L3, L3, L1, L2 etc. Gebruik van 4P aardlekbeveiliging is hier het probleem. Die kookgroep zit wel verdeeld over de fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakR
kabeltjekabel schreef op zondag 22 november 2020 @ 21:49:
[...]

ABB busboard kast met 2*6 busboard. Dat zit L1, L3, L3, L1, L2 etc. Gebruik van 4P aardlekbeveiliging is hier het probleem. Die kookgroep zit wel verdeeld over de fasen.
Dit klinkt voor mij als leek echt als abracadabra 😁

Adviseer jij me iets te doen richting aannemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
DaFreakR schreef op zondag 22 november 2020 @ 22:07:
[...]

Dit klinkt voor mij als leek echt als abracadabra 😁

Adviseer jij me iets te doen richting aannemer?
Je kunt hem vragen waarom hij het normadvies om geen 4P aardlekschakelaars te gebruiken voor enkelfase groepen niet heeft gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupDeBoer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-07 11:50
Wij hebben een 3e tekening laten maken waarbij we een veel beter gevoel hebben. Zie eerdere tekeningen waar we niet helemaal content mee waren.
YoupDeBoer schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:05:
Ook wij zijn bezig met onze keukenzoektocht. Op dit moment bij 2 zaken geweest en om eerlijk te zijn, hebben we nog niet het WOW!-gevoel gekregen.

[Afbeelding]
Met de nieuwe opstelling hebben we het praktische weten te behouden, namelijk veel werkblad- en kastruimte, vaatwasser op hoogte en 2 ovens. Maar meer aansluiting met de rest van de eetkamer wanneer je staat te koken. Zie de nieuwe schetsen (werkblad wordt doorgetrokken naar beneden, is nu nog niet ingetekend):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Jg8owGKmvpPgHaK6BJI8NBojx8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6lUsJu8TJIi4qPx6TR0nh5hL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FR1CpMdzlJKbfbsA00jPrXRlUA8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1AUaC8ZOIBoeUieAj3d5Sbm5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InQr9Q5yx9y_dumSIWBOLXwjZTw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kFNVuS9rFjqR5Sdiz3RaGtnq.jpg?f=fotoalbum_tile

Zelf twijfelen we nog over de kookplaat/afzuiging combi. Of geïntegreerd in de kookplaat óf ingebouwd in een verlaagd plafond. Dit zal ook gaan afhangen hoe we de verlichting willen gaan plaatsen. Ingebouwd heeft weer als voordeel dat je geen ruimte in de lade eronder verliest én je meer kookruimte hebt op je plaat.

Nu heb ik nog een paar vragen waar ik wel wat advies in kan gebruiken.
1) In plaats van een Le Mans hoekkast was de verkoper meer voorstander om de pannen in lades te zetten. Qua gebruiksoppervlakte nagenoeg hetzelfde, omdat je bij de Le Mans ook veel ruimte verliest doordat die moet kunnen uitdraaien. Een Le Mans lijkt mij best praktisch, want je hebt goed overzicht op je pannen (we hebben nu nog een carrousel).
2) Er staat nu een zwarte spoelbak op de offerte van Lanesto (Lanesto Garda 805 zwart 50x40). Even googlen leert mij dat deze gepoedercoat is. Volgens mij kan ik beter gaan voor één van de twee opties die ik hier op het forum wel een geadviseerd heb zien worden? Namelijk de Franke Fragranite+ Kubus 2.0 KNG
of Reginox Texel 50x40 Pure black zwarte graniet spoelbak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:38
YoupDeBoer schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:25:
1) In plaats van een Le Mans hoekkast was de verkoper meer voorstander om de pannen in lades te zetten. Qua gebruiksoppervlakte nagenoeg hetzelfde, omdat je bij de Le Mans ook veel ruimte verliest doordat die moet kunnen uitdraaien. Een Le Mans lijkt mij best praktisch, want je hebt goed overzicht op je pannen (we hebben nu nog een carrousel).
Bij een lemans heb je inderdaad niet de volledige oppervlakte die je zou hebben als je een plank zou hebben. Maar bij een lade verlies je die hele hoek-ruimte en als je een lade/korf hebt, dan kost die lade ook ruimte vanwege de randen van de lade zelf etc. Daardoor gaat er aan elke kant ook zo'n 4-5 cm verloren. Ik heb het wel eens nagerekend en de oppervlak van een lemans is daarmee toch groter dan die van een korf.

Daarnaast is een korf rechthoekig, wat bij ronde pannen minder efficiënt is, terwijl een lemans wat vorm betreft ronder is, wat voor pannen handiger is. E je kunt iets 'uitsteken' met de handvatten.

Voor pannen, schalen etc. vind ik een lemans daarom toch een stuk praktischer dan korven. Voor 'gewone' inventaris ben ik een groot fan van korven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
evleerdam schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:32:
[...]

Prijs of apparatuur geen mening over. Ontwerp wel:

- Ik vind de lijnen van de kastjes erg rommelig. Hoge kastjes kan je moeilijk bij en veel verschillende horizontale lijnen.
- Vaatwasser lijkt redelijk ver van de wasbak. Spoelen en in de vaatwasser is niet te doen hier.
- Erg weinig werkruimte, alleen tussen de wasbak en kookplaat, dus echt maar 80cm? Ja, misschien aan de andere kant van het eiland maar dat is zo onhandig.
Thanks!
- Ik zie wel enigszins wat je bedoelt. Maar weet niet of het makkelijk op te lossen is. Je zit nu eenmaal met de hoogte voor de ovens.
Wat misschien wel kan, als de koelkastdeur 1 stuk is: de onderkant van de bovenkasten uitlijnen op de bovenkant van de ovens. Alleen denk ik dat de koof dan te laag wordt. Andere suggesties?
- Spoelgedeelte en kookplaat van plaats wisselen misschien?
- Helemaal mee eens! (minstens) 1 van de hoge kasten zan heel waarschijnlijk sneuvelen, om meer werkblad te creëren. Mogelijk verhuist dan het spoelgedeelte naar de achterkant, en krijgt het eiland zo meer werkruimte.

Of andere opinies mag ook :) (@Kapitein Merijn @Barry|IA - de 2 gekende keukenspecialisten hier :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel

***members only***

Wat is jullie mening?

En net, sneller dan verwacht, een 2de ontwerp en offerte.

Members only:

Wat is jullie mening, en naar welk ontwerp gaat jullie voorkeur uit?
- is wel gevraagd naar het budget, en dat is gegeven. Daar zijn ze mooi onder gebleven (als we de opties niet meerekenen).
- is gevraagd naar hun advies ivm kookplaat met afzuiging (aanrader: opnieuw Bora)
- is verder niet gevraagd een specifiek merk te gebruiken, maar kwam Siemens wel naar voor als degelijk, aan een correcte prijs
  • Helaas hierbij geen grondplan, maar volgens mij komt de vaatwasser in de enkele hoge kast aan de raamkant.
  • De ene kant van het eiland lijken lades, de op de foto zichtbare kant zijn kasten.
  • De kastenwand lijkt eveneens lades in de onderkasten te bevatten, zelfs de spoelbakkast:
    Wand: spoelbakonderkast met 2 laden incl. alu inlegbodem
    B=817
    Weet niet of dit logisch is?
  • Als pluspunt: meer werkblad en voldoende ruimte rondom het eiland
  • Als minpunt: ovens boven ipv naast elkaar, en kleiner eiland
  • Vraagteken bij het werkblad: Kerrock - volgens de persoon die ik sprak, is dit vergelijkbaar met Corian. Iemand die dit kan bevestigen of ontkennen, inclusief eventuele voor- en nadelen van het materiaal?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:03
https://www.nu.nl/economi...-druk-zetten-klanten.html
En weer wat negatieve aandacht voor DMG i.v.m. hun verkooptactieken bij keukens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is al jaren bekend en toch komen ze er nog steeds mee weg. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Kwakkel schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:27:
[...]

En net, sneller dan verwacht, een 2de ontwerp en offerte.

***members only***

Wat is jullie mening, en naar welk ontwerp gaat jullie voorkeur uit?
- is wel gevraagd naar het budget, en dat is gegeven. Daar zijn ze mooi onder gebleven (als we de opties niet meerekenen).
- is gevraagd naar hun advies ivm kookplaat met afzuiging (aanrader: opnieuw Bora)
- is verder niet gevraagd een specifiek merk te gebruiken, maar kwam Siemens wel naar voor als degelijk, aan een correcte prijs
  • Helaas hierbij geen grondplan, maar volgens mij komt de vaatwasser in de enkele hoge kast aan de raamkant.
  • De ene kant van het eiland lijken lades, de op de foto zichtbare kant zijn kasten.
  • De kastenwand lijkt eveneens lades in de onderkasten te bevatten, zelfs de spoelbakkast:

[...]

Weet niet of dit logisch is?
  • Als pluspunt: meer werkblad en voldoende ruimte rondom het eiland
  • Als minpunt: ovens boven ipv naast elkaar, en kleiner eiland
  • Vraagteken bij het werkblad: Kerrock - volgens de persoon die ik sprak, is dit vergelijkbaar met Corian. Iemand die dit kan bevestigen of ontkennen, inclusief eventuele voor- en nadelen van het materiaal?
Het eerste ontwerp vond ik mooier, al moet je daar nog wat tweaken aan de plaatsing van apparatuur zodat alle lijnen mooi doorlopen.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:03
Joopieboy schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:19:
Dat is al jaren bekend en toch komen ze er nog steeds mee weg. :)
Daarom: hoe meer bekendheid, hoe groter de kans dat mensen leren dat je die zaken gewoon moet vermijden.
Pagina: 1 ... 182 ... 527 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1