beesting schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 00:23:
[...]
Bedankt voor al jullie feedback op ons idee over de indeling van onze nieuwbouwkeuken. Ook voor de alternatieven die jullie hebben laten zien, zoals zelfs het omdraaien van woonkamer vs keuken (hoewel ik bang ben dat de woonkamer/TV-hoek daarmee voor ons wel echt te klein zou worden). Echt erg fijn al die inzet!
Hoewel het natuurlijk wel tegen ons oorspronkelijke idee ingaat. Het brengt ons dan ook flink aan het twijfelen. We gaan op z'n minst nog een keer heel goed passen en meten, bij de keukenleverancier van het project kun je ook oa met een soort bouwblokken de ruimte+keuken ter plekke namaken, dus dat lijkt ons ook nog een goede optie om alle varianten en afwegingen eens in het echt te ervaren. En mocht er tóch iemand een soortgelijk idee hebben uitgevoerd, dan zijn we natuurlijk ook benieuwd. Hetzelfde geldt voor andere tips!
Inmiddels zijn we weer een stuk verder (drukke periode met zo'n nieuwbouwhuis, dus tussentijds niet meer gepost). Om ook nog even terug te komen op de vragen, zie dat ik sommige nog had gemist:
Specifieke keuze hadden we nog niet gemaakt (keken oa naar Novy, Siemens, Samsung en AEG; verbinding tussen kookplaat en afzuigkap leek ons wel handig), maar nu toch geswitcht naar kookplaat met afzuiging naar buiten via de kruipruimte.
LuPo schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:32:
[...]
Ik ben het met MikeyMan eens. Ik zou een parallel, U of een L-opstelling overwegen @
beesting . Op de plattegrond lijkt dit een prima idee. In het echt wordt het heel krap op deze manier! Zowel in je keuken als de andere kant naar je zithoek. Ter vergelijk: bij ons is de open keuken 13m2 en de zithoek 37m2. Totaal 50m2. Ik vraag me overigens wel af of die 48m2 die op je plattegrond staat klopt. Onze keuken is onderin 3,05 meter breed. Totale breedte woning 5,4 meter (binnenmaat). Lengte van de woning is 11,5 meter. Hoe is dat bij jullie?
Binnenmaat is bij ons 11,8m x 5,1m en de woonkamer+keuken zo'n 48.5m2 als ik het even nareken. Dankjewel ook voor de waarschuwing, een van de redenen om de situatie helemaal na te bouwen. Overigens: de meubels voor de woonkamer hebben we nog niet, juist iets voor ons relatiefs groots ingetekend zodat het eerder meevalt dan tegenvalt.
GeeMoney schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 04:42:
[...]
Beetje laat waarschijnlijk maar die meterkast had eigenlijk op de plek van de “kast” in je hal moeten zitten en onder je trap had je dan een trapkast kunnen maken. Dan had je ruim 40/50cm in de breedte in je keuken erbij gehad. Dan waren er een stuk meer opties beter mogelijk. Ik heb een U-keuken gehad met als tussenruimte 1,85m (totale ruimte dus 3,05m) en dat was goed. Bij een U of parallel opstelling houd je maar 1,20m over in jouw geval en dat is denk ik wel wat krap als je met 2 personen in de keuken bent of een deur of lade open hebt staan. Door je hal is het echt een lange wat nauwe strook. Is het niet alsnog mogelijk om die hele wand alsnog terug te zetten en de meterkast dan maar als koof in je keuken te hebben? Wellicht kan je er nog iets omheen werken qua kasten of ombouw ofzo?
Ja, klopt, dat is net jammer. En ook al is het een flexibele bouwer, we kunnen veel muren verplaatsen, de meterkast verplaatsen zit er helaas niet in. Wat we nu dus nog wel gaan doen is de muur tussen de hal en keuken zo'n 10cm verplaatsen (maar dan niet de meterkast) en dus de keuken toch net een fractie beter maken. Nav ook de andere opmerkingen, gaf juist deze post ons dat idee, ook al is het maar ca. 10cm. Dus dankjewel!
Ook de andere nieuwe posts hebben we overigens gewaardeerd van iedereen, bedankt!
En zoals gezegd hadden jullie opmerkingen ons wel aan het denken gezet. Hoewel we wel enigszins bij het eerdere idee zijn gebleven hebben we daardoor nog wel wat getweakt in de opstelling en zijn we oa nav het namaken van de ruimte met bouwblokken extra zeker over de opstelling in het algemeen. We hebben zowel de keuken nagemaakt, ook in parallelopstelling (voelt ons toch net wat te smal), als in de nieuwe opstelling gekeken of we voldoende ruimte voor de woonkamer overhouden. Dat laatste gaf ons de bevestiging dat de bar met schiereiland voor ons gaat passen, maar dat we inderdaad moeten opletten het niet te groot te maken.
Vooral daarom (en ook iets omdat velen ons wel aanraden dat het leuker is om het schiereiland met koken te gebruiken) hebben we koken en spoelen omgedraaid. Want ivm de vaatwasser naast spoelen en ook een grote spoelbak werd het schiereiland anders te breed. Wel reden om het schiereiland ook iets dieper te maken. Verder willen we toch heel graag een Amerikaanse koelkast, dus de kastenwand met koffiecorner is ook iets veranderd. En zoals net gezegd de keuken grotendeels 10cm groter gemaakt van 248cm naar 258cm.
Maar voordat het een hele tekst wordt deel ik graag wat afbeeldingen met jullie. Gegeven deze opstelling zien jullie wellicht nog kleine verbeteringen?
En evt tips voor de aansluitingen/leidingen?
Members only: Ontvangen offertes
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Beetje veel vragen in een keer wellicht, maar onze deadline nadert en we moeten keuzes maken en waarderen jullie hulp en inzichten echt ontzettend!