Na maanden van lurken op dit forum, meten, tekenen en rekenen zijn ook voor mij de spannende weken aangebroken: we gaan een keuken kopen.
De aankoop is een van de vele projecten die we voor een nieuw huis doen (bestaande bouw). Kort gezegd gebeurt er in iedere ruimte wel iets. In de woonkamer verplaatsen we de keuken naar de voorkant. De keuken zit nu in het midden vanwege een latere aanbouw. Het huis is jaren '30 stijl, met een erker en een laag raam aan de voorkant. We gaan voor een greeploos kookeiland en een greeploze kastenwand met houtlook langs de wand, omdat we daar zicht op hebben vanuit de zithoek en het er graag als een meubel willen laten uitzien.
Na meerdere tekeningen en meerdere bezoeken aan keukenboeren tekent zich een voorkeur af voor Next 125, maar een maatwerkleverancier is ook nog in de race. We hebben nu meerdere offertes liggen en vragen ons af of we daar nog beweging in kunnen krijgen.
Voor de Next 125 hebben we de volgende offerte liggen
Kastenwand
next125 NX501
4 x 0,60m met een passtuk, ongeveer 2,5 meter lang
221cm hoog incl plint van 15 cm
greeploos, greeplijst op 1,60 m hoogte
1 kast met inbouwlades van next, tot 1,60 meter, verder kasten voor apparatuur of met planken
Kookeiland
next125 NX650
corpushoogte 75 centimeter
plint eronder van ruim 15 centimeter (we zetten de keuken op het beton, omdat we later nog eens de houten vloer willen vervangen), dus hebben een flinke plint nodig
2,70 meter lang bij 1,20 meter breed
aan de ene kant:
3x 2 lades, greeploos van 0,90 meter
aan andere kant:
spoelkast van 90 centimeter
ruimte voor vaatwasser van 60 cm
kookplaatkast van 120 cm met 2 lades, waar ook de afzuiging en recirculatie inzit
Apparatuur
Alles van Neff:
koelkast GI7413C30
stoomoven B47FS26H0
vriezer KI8516D31
vaatwasser S717P82D6E
kookplaat T58PL6EX2 (met afzuiging)
Quooker Combi+ RVS
Blad
Dekker keramiek Evora
ongeveer 120 breed bij 270 lang
Lanesto 913 spoelbak 40x40 cm
We denken er nog over om de greeplijst onder de oven in de kastenwand en van de onderste lade onder de kookplaat te vervangen door tip-on vanwege de horizontale lijnen in de keuken.
De offerte is niet nader gespecificeerd, maar tijdens het doorspreken zag ik zo'n 9400 euro voor de apparatuur, ruim 12,5k voor de kastjes en ruim 4k voor het werkblad langskomen op het scherm. Met 1100 euro voor installatie kwam het totaal op zo'n 27k. Daar trok de leverancier een decemberkorting vanaf en zo kwamen we tot 24k. En nu vraag ik me af of dat bedrag redelijk is, of aan de hoge kant en of er nog ergens iets af te halen valt. Voor de apparatuur had ik een offerte opgevraagd bij keukenloods, die kwamen exclusief de Quooker tot zo'n 6700 euro. Inclusief de Quooker zal dat dan zo'n 8200 zijn.
Die 9400 euro minus de korting zal ook zo rond de 8000 uitkomen. Dat lijkt redelijk. Maar de prijs van de kastjes en het werkblad vind ik lastiger in te schatten. En die zijn nou net zo hoog. Zijn dit redelijke bedragen voor next 125?
De andere offerte die we hebben liggen, is dus voor een maatwerkkeuken. Daar staat dezelfde apparatuur op voor zo'n 10k, inclusief een decemberkorting. Kasten en werkblad waren daar iets goedkoper, maar dat kan ook kwaliteitsverschil zijn. In totaal komt ook die offerte tot 24k. Vrijdag kijken we ook nog naar een keuken op basis van Systemat, misschien is dat ook nog een optie.
[
Voor 1% gewijzigd door
Verwijderd op 25-12-2019 12:46
. Reden: plaatjes toegevoegd ]