Persoonlijke Privacy Topic

Pagina: 1 ... 16 ... 18 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ferruginous Hwk schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:06:
Voor een nepnaam zou ik niet zo snel kiezen.
Wel eentje waarmee je nog wel een pakketje kan komen ophalen als je je zult moeten legitimeren. Bijvoorbeeld Als je Jan de Boer heet ervoor kiezen door J Boer, D Boer of zoiets doen.

Gelet op de hoeveelheid "Zalando-fraude" denk ik dat de komende tijd het controle regime bij afhalen wellicht wel wordt aangescherpt. Privacy is natuurlijk goed maar je wil ook niet als een crimineel worden gezien.

Zinvoller is het denk ik om voor ervoor te zorgen dat je niet je "echte" telefoonnummer of e-mailadres gebruikt. Ik zou altijd kiezen voor een unieke alias via bijvoorbeeld SimpleLogin of een andere en een prepaid simmetje
Pakketten ophalen kan met de postpakketbedrijven die ik ken onder enkele naam zolang je je maar legitimeert. Immers is het ondoenlijk om een pakket te halen bij een pakketpunt die alleen tijdens kantoortijden open is terwijl je zelf ook tijdens kantoortijden werkt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
D-Nick in "Persoonlijke Privacy Topic"
Ik heb die nepnaam gebruiken ook al overwogen, maar als het geen problemen oplevert moet ik het misschien ook maar eens beginnen doen.
Kijk dan wel uit met DHL bestellingen. Als die naar een pick-up point gaan mag je enkel afhalen met een ID met de naam op pakket. Als je trouwt en je partners achternaam aanneemt mag je al niks ophalen, iets waar verder geen enkel bedrijf, bank, instantie of wat dan ook last van heeft. Daarbij is DHL's oplossing dat je maar een nieuw passport moet kopen want dan staat er "partner van" in. Ff 80 euro aftikken op een passpoort dat nog 8 jaar geldig is omdat DHL niet om kan gaan met bruiloften.

Voor de duidelijkheid. Cambionn is ervaringsdeskundige en is daar zuur over, en zet nu alle DHL pakketen maar op de gebortenaam wat 'e eigenlijk niet wil doen. Punt is, met nep namen wordt dit een nog grotere ramp. En mogelijk is DHL niet de enige die moeilijk kan gaan doen.

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-05 14:48

DaFeliX

Tnet Devver
True schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:11:
[...]

Pakketten ophalen kan met de postpakketbedrijven die ik ken onder enkele naam zolang je je maar legitimeert. [...]
Hier zelf hele andere ervaringen mee; "mijn" pakketpunt van PostNL doet onwijs moeilijk met namen. Zelfs met voorletters deed men moeilijk over: "Regel maar dat de ontvanger goed staat, want de volgende keer krijgt u het niet mee meneer". Pakje ophalen van mijn huisgenoot met diens ID was al helemaal niet mogelijk. Wij zitten dus nu achter de voordeur te werken als we een pakketje verwachten...

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

DaFeliX schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:10:
[...]

Hier zelf hele andere ervaringen mee; "mijn" pakketpunt van PostNL doet onwijs moeilijk met namen. Zelfs met voorletters deed men moeilijk over: "Regel maar dat de ontvanger goed staat, want de volgende keer krijgt u het niet mee meneer". Pakje ophalen van mijn huisgenoot met diens ID was al helemaal niet mogelijk. Wij zitten dus nu achter de voordeur te werken als we een pakketje verwachten...
Onterecht, ik zou er een melding van maken bij PostNL. Dit pakketpunt houdt er andere regels op na dan PostNL zelf voorschrijft:
https://www.postnl.nl/kla...nl-punten/pakket-ophalen/
Pakket laten ophalen door iemand anders
Wil je je pakket laten ophalen door iemand anders? Degene die jouw pakket komt ophalen moet zich altijd legitimeren. Ook vragen we hem of haar naar je adresgegevens.
Scheelt weer wachten bij de voordeur ;)

[ Voor 12% gewijzigd door True op 27-05-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:51
Ferruginous Hwk schreef op zondag 26 mei 2024 @ 14:06:
Voor een nepnaam zou ik niet zo snel kiezen.
Wel eentje waarmee je nog wel een pakketje kan komen ophalen als je je zult moeten legitimeren. Bijvoorbeeld Als je Jan de Boer heet ervoor kiezen door J Boer, D Boer of zoiets doen.

Gelet op de hoeveelheid "Zalando-fraude" denk ik dat de komende tijd het controle regime bij afhalen wellicht wel wordt aangescherpt. Privacy is natuurlijk goed maar je wil ook niet als een crimineel worden gezien.

Zinvoller is het denk ik om voor ervoor te zorgen dat je niet je "echte" telefoonnummer of e-mailadres gebruikt. Ik zou altijd kiezen voor een unieke alias via bijvoorbeeld SimpleLogin of een andere en een prepaid simmetje
En toch slaat het allemaal nergens op. Je naam is echt de grootste onzin om te geven. Ik geef werkelijk nooit mijn echte naam op (heel soms enkel mijn initialen).

Met de "kluis" afhaalpunten wordt ook niet eerst om de id gevraagd. Je ontvangt gewoon een code, en daarmee haal je je pakket af.

Dan maar misschien een keer het risico voor lief nemen dat je pakket een keer weg is. Als ik iets niet vertrouw, dan is het de beveiliging van websites.

Als ze gewoon een barcode of wat anders mee sturen met je email, dan heb je in theorie niet eens een adres nodig, en zou je dus gewoon je pakket met die code moeten kunnen afhalen. Dat is eigenlijk hoe die kluis systemen ook werken. En ja er zal echt een keer fraude gepleegd worden, en er zal echt een keer een pakket kwijt raden. Dat soort dingen zijn bijna niet te voorkomen met de hoeveelheid pakketten die dagelijks bezorgd worden .

[ Voor 15% gewijzigd door Wachten... op 21-07-2024 09:03 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:24
Je punt is ook duidelijk zonder vetdruk van de letters. Desondanks ben ik het wel met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Zolang je geen garantie gaat claimen zal het in de meeste gevallen goed gaan. Eerlijk gezegd heb ik meer moeite met telefoonnummers. Die kan je soms niet fingeren en ik heb geen zin om het nummer van een ander op te geven.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
Volgens mij is garantie zelden op naam dus dat hoeft niet per definitie een probleem te vormen.

Edit: in toevoeging. Het is overigens een consequentie wanneer je garantie misloopt door het niet opgeven van je echte naam in geval dit wel vereist is. Als het je dat waard is moet je vooral niet je eigen naam opgeven.

[ Voor 53% gewijzigd door SniperEye op 21-07-2024 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wachten... schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:00:
[...]
Dan maar misschien een keer het risico voor lief nemen dat je pakket een keer weg is. Als ik iets niet vertrouw, dan is het de beveiliging van websites.
Heb ook wel eens een webshop gezien waarbij alle orders open en bloot in te zien waren door een ordernummer op te hogen, en die waren zelfs nog via links op de site zelf beschikbaar, en de order pagina's waren ook nog eens door Google geindexeerd, inc. n.a.w. gegevens, email, telnr. Webshops worden vaak gewoon door idioten gerund.

@ocf81 Telefoonnummers zijn vrijwel nooit nodig (tenzij je bijv. iets bijzonders gaat bestellen waar bijzondere bezorginstructies voor nodig zijn, zoals een bed, grote meubels, 80 inch tv, etc.)
Zelfs niet als het veld verplicht is en zeggen dat ze het nodig hebben. Een nummer van een ander moet je natuurlijk nooit gebruiken, want dan breng je schade toe aan iemand die compleet onschuldig is. Valt naar mijn mening onder identiteitsfraude. Als je een ander telefoonnummer wilt opgeven, dan zou je misschien het nummer van de webshop zelf kunnen opgeven. Beter is gewoon om een niet bestaand nummer op te geven, die er dusdanig uit ziet dat het voor de verkoper meteen duidelijk is dat deze niet kan bestaan.

@SniperEye Of garantie problemen kan opleveren hangt ook af van het product en de webshop. Voor retour betalingen is een afwijkende naam in de betalingsgegevens geen probleem, zover ik heb gezien. Als je via iDeal betaalt, komen je betaalgegevens overigens mogelijk alsnog bij de verkoper terecht, maar komt gok ik dan wel minder snel terecht in datalekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:32
Cyb schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:56:
@ocf81 Telefoonnummers zijn vrijwel nooit nodig (tenzij je bijv. iets bijzonders gaat bestellen waar bijzondere bezorginstructies voor nodig zijn, zoals een bed, grote meubels, 80 inch tv, etc.)
Het is vooral handig als de bezorger je adres niet kan vinden of vertraging heeft in de bezorging, en dat is bij grote producten zoals meubels e.d., waar je ook voor thuis moet zijn, wel vrij essentieel.

Een sms een dag van te voren met het verwachte tijdvenster kan ook gewoon per e-mail.

Maar pas bijvoorbeeld ook op bij Budbee. Ik neem aan dat het nog steeds zo is maar paar jaar terug een bestelling gedaan die via Budbee werd bezorgd. Bewust een niet geldig 06 nr bij bestelling opgegeven.
Budbee heeft echter de app en dan vooral je gekoppelde mobiele nummer feitelijk als basis om alles te regelen. Je wordt kunt dus helemaal niets veranderen in de aflevering of wordt überhaupt slecht op de hoogte gehouden omdat bij de verzending je 06 niet bekend is. een notificatie per e-mail werd pas werd verzonden terwijl het pakket al onderweg was. Ook de klantenservice kon niets betekenen. uiteindelijk de aflevering niet kunnen wijzigen, pakket werd vervolgens bij buren bezorgd (wat ik juist wilde voorkomen omdat er al vaker problemen waren met pakjes die aangenomen zouden zijn, maar de bewoners dat vervolgens ontkenden).
@SniperEye Of garantie problemen kan opleveren hangt ook af van het product en de webshop.
Voor garantie zul je bij de verkoper moeten zijn en die wil natuurlijk wel weten dat hij met de eigenaar te maken heeft. Dat hoeft niet perse met je naam, als je maar kunt aantonen dat je het product gekocht hebt. Binnen de EU maakt het niet uit welke webshop en/of welk product. Wettelijk moet je de verkoper aanspreken op garantie, ook als hebben sommige fabrikanten hiervoor ook directe mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
SniperEye schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:18:
Volgens mij is garantie zelden op naam dus dat hoeft niet per definitie een probleem te vormen.

Edit: in toevoeging. Het is overigens een consequentie wanneer je garantie misloopt door het niet opgeven van je echte naam in geval dit wel vereist is. Als het je dat waard is moet je vooral niet je eigen naam opgeven.
Het ligt eraan welke garantie je het over hebt.
De wettelijke garantie zit op het product en gaat gewoon mee naar een nieuwe eigenaar van het product.

Voor fabrieksgarantie of een andere garantie die de verkoper biedt, kunnen er wel voorwaarden zijn die het beperken tot de eerste koper.

Zie ook de Consuwijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Cyb schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:56:
[...]

<..>

Zelfs niet als het veld verplicht is en zeggen dat ze het nodig hebben. Een nummer van een ander moet je natuurlijk nooit gebruiken, want dan breng je schade toe aan iemand die compleet onschuldig is. Valt naar mijn mening onder identiteitsfraude. Als je een ander telefoonnummer wilt opgeven, dan zou je misschien het nummer van de webshop zelf kunnen opgeven. Beter is gewoon om een niet bestaand nummer op te geven, die er dusdanig uit ziet dat het voor de verkoper meteen duidelijk is dat deze niet kan bestaan.

<..>
Steeds meer bedrijven controleren het telefoonnummer en ook steeds grondiger. Ik heb elk jaar wel een aantal bestellingen die niet worden geaccepteerd omdat ik 0600000000 of 0612345678 invoer. Ook verzoeken tot verwijdering van enkel het telefoonnummer worden vaak niet gehonoreerd. Ik ben het met je eens dat het nummer van een ander niet de oplossing is. Maar helaas is er niet zoiets als een alias voor een telefoonnummer dat even makkelijk en goedkoop is aan te maken.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@ocf81 het telefoonnummer van de shop zelf vul ik ook wel eens in, maar dat is soms ook een hele zoektocht.

Ik bestel online brood bij de bakker zodat het klaarligt, daar moet ik ook alles verplicht invullen. Gelukkig accepteren ze bogus info.

Heb wel eens nagedacht over zo'n telefoonnummer alias, maar een blok telefoonnummers kost helaas wel wat. En dan moet er nog wat logica bij zodat je dingen kunt herleiden oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik heb wel eens aan een extensie gedacht met doorschakeling, maar helaas accepteren veel controlesystemen die ook niet.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik had een Cheapconnect SIP nummer, doorschakeling uit, direct naar de VM. En de VM kreeg ik als audiofile in de mail. Werkt prima als mensen de VM willen inspreken. Faxen ontvangen is dan zelfs mogelijk :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
ocf81 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:02:
[...]

Steeds meer bedrijven controleren het telefoonnummer en ook steeds grondiger. Ik heb elk jaar wel een aantal bestellingen die niet worden geaccepteerd omdat ik 0600000000 of 0612345678 invoer. Ook verzoeken tot verwijdering van enkel het telefoonnummer worden vaak niet gehonoreerd. Ik ben het met je eens dat het nummer van een ander niet de oplossing is. Maar helaas is er niet zoiets als een alias voor een telefoonnummer dat even makkelijk en goedkoop is aan te maken.
Heb nog nooit meegemaakt dat een webshop zat zeuren om een incorrect telefoonnummer, ondanks dat het in één oogopslag duidelijk is dat het gaat om een niet bestaand nummer. Betaal je wel vooraf? Ik kan me voorstellen dat ze bij achteraf betalen (waar veel fraude mee wordt uitgevoerd) wel bedachtzaam zijn, wat eigenlijk ook terecht is.
Ik zou ook niet weten waarom een webshop per se een telefoonnummer zou moeten weten als ze je toch nooit bellen. Als ze contact willen opnemen doen ze dat maar per email.
Als ze een telnr als 0600000000 niet accepteren, zou ik gewoon zeggen: Stort het bedrag maar terug, ik koop het wel bij een concurrent.
Wil je er wel mee in zee gaan, dan kan je altijd nog voor een paar euro een prepaid sim kopen. De prepaid sim hoef je niet eens te activeren (waardoor het nr ook langer geldig is), want als ze je willen contacteren doen ze dat maar per email.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Cyb schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:52:
[...]

Heb nog nooit meegemaakt dat een webshop zat zeuren om een incorrect telefoonnummer, ondanks dat het in één oogopslag duidelijk is dat het gaat om een niet bestaand nummer. Betaal je wel vooraf? Ik kan me voorstellen dat ze bij achteraf betalen (waar veel fraude mee wordt uitgevoerd) wel bedachtzaam zijn, wat eigenlijk ook terecht is.
Ik zou ook niet weten waarom een webshop per se een telefoonnummer zou moeten weten als ze je toch nooit bellen. Als ze contact willen opnemen doen ze dat maar per email.
Als ze een telnr als 0600000000 niet accepteren, zou ik gewoon zeggen: Stort het bedrag maar terug, ik koop het wel bij een concurrent.
Wil je er wel mee in zee gaan, dan kan je altijd nog voor een paar euro een prepaid sim kopen. De prepaid sim hoef je niet eens te activeren (waardoor het nr ook langer geldig is), want als ze je willen contacteren doen ze dat maar per email.
Ik dus wel, helaas. En soms zijn het verkopers van zaken die niet ergens anders te krijgen zijn. En deze controles worden soms al in de website uitgevoerd.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Totale surveillance door banken: https://www.security.nl/p...-adressen+voor+monitoring

In feite een totale oorlogsverklaring aan de privacy van de klant. :(
Goh, waarom zou ik alles cash betalen? Ben je stiekem toch geen wappie als je dat doet.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-05 12:01
Ik gebruik inmiddels een paar jaar Standard Notes met volle tevredenheid. Deze is hier ook al wel eens voorbij gekomen.
De gedachte dat je eigenaar bent van je data en deze makkelijk lokaal kunt exporteren icm met versleuteling spreekt mij enorm aan. Ik merk dat ik het vertrouwen heb om mijn gegevens er op te slaan. Dit vertrouwen zorgt er ook voor dat ik steeds bewuster om ga met mijn data en een tijd geleden gestopt ben met bijvoorbeeld Todoist.

Een tijd lang heb ik mijn todo lijstjes bijgehouden in Standard Notes. Omdat Standard Notes er eigenlijk niet voor bedoelt is en er veel beperkingen waren zoek ik al geruime tijd naar andere opties en nu heb ik voor mijn gevoel een waardige gevonden. Die deel ik graag even :-)

Everdo / everdo.net

- Everdo werkt als applicatie op de desktstop en iOS/Android. Data staat lokaal opgeslagen en standaard niet gesynced.
- Je PC kan als sync server functioneren of je kunt betalen voor de encrypted sync service (online).
- Everdo op je PV kan tevens een API draaien waarlangs je geautomatiseerd tasks kunt aanmaken.
- Het exporteren van je data kan naar zowel json of csv.
- De privacy policy is erg prettig en duidelijk leesbaar.

Ik probeer het nu een paar dagen en aangezien een search op "everdo" in heel Tweakers geen resultaat opleverde dacht ik het hier maar te delen. Hebben er hier al mensen ervaring mee?

Op Privacyguides heeft iemand er ook een thread over geopend: https://discuss.privacyguides.net/t/everdo-todo-app/19659

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:17
Over de EU met zijn AVG>>> ik ben er niet heel diep ingedoken, maar dat als je toestemming geeft vrij veel mag met je data.....tja dat....vind ik niet sterk. Ik bedoel wie leest nou een algemene voorwaarden , laat staan bij cookie-toestemming, of staat gewoon onder druk bij bijv aanvaarden van een baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sjah schreef op zondag 1 september 2024 @ 12:03:
Over de EU met zijn AVG>>> ik ben er niet heel diep ingedoken, maar dat als je toestemming geeft vrij veel mag met je data.....tja dat....vind ik niet sterk. Ik bedoel wie leest nou een algemene voorwaarden , laat staan bij cookie-toestemming, of staat gewoon onder druk bij bijv aanvaarden van een baan.
Ken je een werelddeel waar ze privacyregels beter geregeld hebben dan?

Je kan wel nog meer regels maken, maar we gaan al veel van het AI gebeuren missen in de EU door onze regelgeving. Ook Google, Facebook en dergelijke hebben in de VS handige functionaliteit die bij ons uitgeschakeld staat. Als je het nog veel strenger maakt gaan de bedrijven gewoon helemaal weg.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Marzman schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:00:
Ken je een werelddeel waar ze privacyregels beter geregeld hebben dan?

Je kan wel nog meer regels maken, maar we gaan al veel van het AI gebeuren missen in de EU door onze regelgeving. Ook Google, Facebook en dergelijke hebben in de VS handige functionaliteit die bij ons uitgeschakeld staat. Als je het nog veel strenger maakt gaan de bedrijven gewoon helemaal weg.
Onze regels zijn idd 1 van de, als niet de, strengste in de wereld. Er zitten echter nog genoeg gaten in.

Ik ben bijna verbaast deze reactie in de topic te zien. Die regels zijn er niks voor niks. Als die technologieën daarmee hier niet uitgegeven kunnen worden moet je je imho afvragen of je die technologieën wel wil. De bedrijven die privacy schenden doen dat meestal voor acties waar zij beter van worden, wat ze mooi verkopen maar wat maatschappelijk juist veel problemen oplevert (weggestopt achter de leuke marketing).

Nog afgezien van dat je je kan afvragen of het niet kan ivm de regels hier, of dat ze het niet willen binnen die regels en proberen door de regels de schuld te geven mensen op te zetten tegen EU beleid. In de hoop dat dat afzwakt onder die druk zodat ze lekker door kunnen met hun privacyschending.

@Sjah ik denk dat op dit moment handhaving een groter probleem is dan de regels. We zijn "best goed" beschermt, ook kwa rechten die sowieso gelden ongeacht ToS en regels wat überhaupt wel en niet mag (of standaard uit moet. Cookies zijn een leuk voorbeeld dat je aanhaald. De weigerknop moet net zo simpel zijn al accepteren zodat je ook zonder effort en lezen nee kan zeggen. Dan zouden auto-weiger plugins ook net zo makkelijk te maken zijn als auto-accept nu is. Maar hoe veel doen dat? Zelfs Tweakers niet... Daarbij mag weigeren dus ook niet ten kosten gaan van de main functionaliteit, maar kan ik bedt veel sites niet gebruiken omdat ik weiger te accepteren). Echter wordt er lang niet overal daar aan gehouden. Strengere regels lost dan niks op. Ik hoop zelf meer voor hogere budgetten voor toezichthouders, anti-monopoly wetten (waar we al mee bezig zijn), en wetten omttent nieuwe technologieën (waaronder AI, waar we ook al druk mee bezig zijn) voordat we de focuss leggen op strenger wprden op bestaande oude technologieën (wat niet zegt dat daar niks te doen valt of mag gebeuren, maar de prio is imho lager dan eerdergenoemd).

I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:25
True schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:01:
Ik had een Cheapconnect SIP nummer, doorschakeling uit, direct naar de VM. En de VM kreeg ik als audiofile in de mail. Werkt prima als mensen de VM willen inspreken. Faxen ontvangen is dan zelfs mogelijk :+
Ik heb het simpel gehouden, ik heb gewoon het goedkoopste sim-only abonnement afgesloten dat ik kon vinden en gebruik daar een reservetelefoon voor die altijd uit staat. Heb ik ook nog een backup voor als er een storing is en ik echtechtecht moet bellen o.i.d.

Overigens werkt 0612345678 voor mij in 90% van de gevallen prima. En ik kies zonder pardon voor een andere shop als ze te moeilijk doen en ik ben nooit te beroerd om ze dat te laten weten. Beleefd en op een vriendelijk-optimitsche toon natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:17
@Marzman tja ik weet niet eens of het zo erg zou zijn als Google en FB verdwijnen, China doet het ook met eigen versies, dat kunnen wij in de EU ook. Feit is dat de 5 grootste IT bedrijven uit USA komen, dus niet zo gek dat USA niet zo streng is op hen. Wel Chinese auto's weren, maar wel Amazon toestaan om hier (de EU...) binnen 15 jaar vanaf nu de boel over te nemen bijv. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Sjah op 01-09-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-05 11:02
Ik heb met een SimpleLogin en een incognito naam een Xiaomi Mi Band 9 besteld. Alsnog een domme keuze? Of wordt dit door jullie gezien als een retorische vraag? :?

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: STOP ECOCIDE 💚🌍💚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
Welk antwoord verwacht je eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StopEcocide
SniperEye schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:16:
Welk antwoord verwacht je eigenlijk?
Sorry voor de onduidelijkheid. Ik denk dat ik op het gebied van privacy een verkeerde keuze maak door voor Xiaomi te kiezen. Maar aangezien ik niet weet welke data ze verzamelen en of het kwaad kan was ik op zoek naar een ontkrachtend antwoord in de zin dat jullie mij gerust zouden stellen. Niet dat ik in paniek ben ofzo, maar misschien heb ik op het gebied van privacy een miskoop gedaan.

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: STOP ECOCIDE 💚🌍💚

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
StopEcocide schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:09:
Ik heb met een SimpleLogin en een incognito naam een Xiaomi Mi Band 9 besteld. Alsnog een domme keuze? Of wordt dit door jullie gezien als een retorische vraag? :?
Tja, dat ligt eraan hoe ver je wil gaan natuurlijk. Smartwatches zijn sowieso een dingetje privacy-technisch. Veel sensoren, vaak met propietary software/apps die de meetingen bijhoud (en liefst met account en al), en vaak Bluetooth en/of WiFi nodig wat signaal uitzend (wat nog wel gebruikt wordt om lokatie te volgen in winkels en stations enzo, nog naast dat het daarmee data kan versturen al dan niet via je telefoon). Weet niet of een Samsung of Apple watch per se veel beter is dan een Chinese als het daarop aan komt. Als je het echt goed wil doen, gebruik je ze überhaupt niet.

Ik heb zelf een LG Watch R op MP gekocht voor 30 euro, nieuwe batterij er in voor 12 euro, en geflashed met AsteroidOS. 1 van de meest privacy-friendelijke oplossingen voor smartwatches. Maar zelfs daar zit je nog met het bluetooth "probleem" (mits je telefoonsynchronisatie wil. De watch werkt ook zonder, maar voor mij is berichten op m'n watch bekijken 1 van de main functies waar ik dat ding voor heb. De andere is m'n beweging beetje bijhouden wat wel zonder werkt).
StopEcocide schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:21:
Ik denk dat ik op het gebied van privacy een verkeerde keuze maak door voor Xiaomi te kiezen. Maar aangezien ik niet weet welke data ze verzamelen en of het kwaad kan was ik op zoek naar een ontkrachtend antwoord in de zin dat jullie mij gerust zouden stellen. Niet dat ik in paniek ben ofzo, maar misschien heb ik op het gebied van privacy een miskoop gedaan.
Voor de duidelijkheid, dit is geen ontkrachtend antwoord. Eerder instemmend dat het privacy-technisch niet per se top is. Met de kanttekening dat de niet-Chinese merken dat ook niet per se zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Cambionn op 03-09-2024 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperEye
Met het verschil dat de Chinese overheid op zeer agressieve wijze data probeert te verzamelen. Zij gaan zo ver dat grote Chinese bedrijven altijd iemand van de CCP (Chinese communistische partij) in het bestuur heeft.

De Amerikanen verzamelen in zekere zin ook onze data middels diensten van Microsoft, Google en Amazon. Deze zijn sterk geïntegreerd in ons digitale leven. Echter lijkt er van Amerikaanse zijde vooralsnog geen sprake van grove misbruik.

Ik heb een tijd terug de keuze gemaakt om over te stappen op Proton. Daar betaal ik graag voor. Sinds kort ook Proton Duo waarbij mijn partner als gezinslid is toegetreden. Verder gebruik ik 1Password als wachtwoordkluis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

DJ Henk schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:24:
[...]

Overigens werkt 0612345678 voor mij in 90% van de gevallen prima. En ik kies zonder pardon voor een andere shop als ze te moeilijk doen en ik ben nooit te beroerd om ze dat te laten weten. Beleefd en op een vriendelijk-optimitsche toon natuurlijk.
Coolblue gebruikt dat nog wel nuttig, de chauffeurs hebben dat nummer bij grote toestellen. Je krijgt smsjes en ze kunnen er ook op bellen.

Volgens mij mag je van de AVG ook geen gegevens meer vragen waar je niks mee doet?
Sjah schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:55:
@Marzman tja ik weet niet eens of het zo erg zou zijn als Google en FB verdwijnen, China doet het ook met eigen versies, dat kunnen wij in de EU ook. Feit is dat de 5 grootste IT bedrijven uit USA komen, dus niet zo gek dat USA niet zo streng is op hen. Wel Chinese auto's weren, maar wel Amazon toestaan om hier (de EU...) binnen 15 jaar vanaf nu de boel over te nemen bijv. 8)7
Hadden we maar eigen versies. Als we ooit weer eens iets gaan krijgen is de kans ook groot dat het overgenomen gaat worden ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Marzman op 03-09-2024 07:00 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Iedereen zeer bedankt voor de uitgebreide antwoorden! Ik ben jullie zeer erkentelijk. Ook al ben ik al tot aankoop over gegaan (zei het voor een prikkie), toch kan ik hier veel van leren dankzij jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-03 18:42

ksi

Ervaringen met andere naam opgeven zijn echt slecht bij pakketten en vooral ook dhl. Zowel dhl express als dhl deutschland als ook internationaal vanuit Amerika.
In afgelopen maanden op bijna al mijn pakketten verstoringen in het transport/nacontroles of pakket helemaal zoek.

1 Duitsland dhl pakket compleet zoek door verkeerde postcode ingevuld door verzender. Na 2 maanden geld retour.
1 VS bestelling waarbij douane controle en extra inklaringskosten.
1 24 uur verzending vanuit Frankrijk. Lag twee weken later nog bij de douane voor check of iets dergelijks.

Overigens kan het toeval zijn, voorlopig vul ik maar weer deels m’n correcte naam in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
SniperEye schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 06:57:
Met het verschil dat de Chinese overheid op zeer agressieve wijze data probeert te verzamelen. Zij gaan zo ver dat grote Chinese bedrijven altijd iemand van de CCP (Chinese communistische partij) in het bestuur heeft.

De Amerikanen verzamelen in zekere zin ook onze data middels diensten van Microsoft, Google en Amazon. Deze zijn sterk geïntegreerd in ons digitale leven. Echter lijkt er van Amerikaanse zijde vooralsnog geen sprake van grove misbruik.
Ik ben het met je eens wat betreft China hoor. Maar Amerika die niet misbruikt? Misschien de Amerikaanse overheid niet direct, maar de bedrijven daar wel (die trouwens ook op "zeer agressieve wijze" verzamelen, en daar vaak genoegen wetten voor breken en overheden proberen te lobbien en manipuleren. "sterk geïntegreerd" vind ik dan een beetje een understatement). Dat heeft een enorme schadelijke impact aan de maatschappij wereldwijd. En op dit moment heeft dat voor de gemiddelde Nederlander meer impact denk ik.

Daarbij werkt het wel andersom. Amerikaanse Big Tech lobbied enorm net de overheid. En de Amerikaanse overheid voert soms wel weer druk uit op ons, kijk naar de chipmachines. Ik blijf er ff buiten of dat specifieke geval goed is of niet, het gaat me puur om het feit dat de Amerikaanse overheid daartoe in staat is als ze willen.

Nogmaals, helemaal eens wat betreft China. Maar ik vind dat dit soort antwoorden Amerika soms wel erg mooi laten klinken. Wellicht zijn ze beter, maar ze zijn zeker niet goed en door hoe men de nadruk legt op wat er mis is in China en hoe dat erger is klinkt het vaak alsof Amerika eigenlijk niet zo erg is (zeker met de gebruikte bewoording, waar Amerika opeens slechts "sterk geïntegreerd" is). Terwijl Amerika net zo goed een privacy hell is, zei het om andere redenen. Bij beide moet je enorm uitkijken kwa privacy.

En het ging hier om een smartwatch, en of dat privacy technisch fout was omdat het een Chinees merk betreft. Zo'n smartwatch registreerd naast berichten en gegevens ook veel wat onder medische data valt. Dat is zeer gevoelige data waar normaal strenge regels aan gelden met een reden. En dat stuur je ook niet-Chinese merken mogelijk naar Google, Apple en Samsung (En als een Chinese watch WearOS draait speelt ook daar dit verhaal). Dat is privacy-technisch echt wel een issue vind ik. Dus wellicht is zijn watch fout ivm China, maar het alternatief is ook fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thile
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-05 10:59
Zelf heb ik het nooit gebruikt, maar wellicht kan gadgetbridge nog helpen met het inperken van lekken van data van @StopEcocide ? Iemand anders hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StopEcocide
Thile schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:18:
Zelf heb ik het nooit gebruikt, maar wellicht kan gadgetbridge nog helpen met het inperken van lekken van data van @StopEcocide ? Iemand anders hier ervaring mee?
Bedankt voor de tip @Thile , helaas heb ik mij een paar jaar terug laten verleiden tot de aanschaf van een iPhone. Eens maar niet weer. Volgende word een Fairphone.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Gebruik mijn Huawei smartwatch weer naar volle tevredenheid sinds ik GadgetBridge heb ontdekt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Het verschilt per device hoe lekker het werkt, ligt maar net aan hoe ver ze zijn gekomen met integratie ervan. En dat ligt aan de tijd, intresse, resources, en hoe makkelijk/moeilijk het is om te ondersteunen. Sommige devices zijn echt ver en kunnen via gadget bridge alles wat je via de officiele app kan. Anderen zijn weer erg gelimiteerd. Voor mijn Sony koptelefoon werkt het echt perfect. Voor mijn smartwatch werkt hij minder goed, en gebruik ik liever AsteroidOS Sync ondanks dat ik het graag in 1 app zou hebben.

Ik zou hem gewoon ff proberen en kijken hoe het werkt met jouw watch specifiek. Het is zeker een goede tip.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Ik ben hier al sinds maandag salty om, maar het is verdacht stil op Tweakers dus ik deel hem hier ook maar ff. Hebben jullie de nieuwe cookiebanner van Buienradar gezien? Niet bepaald AVG-compliant, en mogelijk de eerste grote Nederlandse dienst die "Pay or Okay" probeert in te voeren. Best opvallend na alle negatieve reacties op Meta's poging.
  • Geen vermelding over cookies of trackers tot de kleine lettertjes (waarin meteen staat dat er cookies komen, er getracked wordt, dit samen met data uit overige bronen wordt gevoegd om een profiel te maken, en zelfs spreekt over devices scannen).
  • Een "Pay or Okay" model.
  • Geen optie om cookies te wijgeren. In feite, zelfs als je betaald zeggen ze nergens dat je dan ook geen cookies, trackers, etc hebt. Enkel geen advertenties. De rest kan dus alsnog gedaan worden.
  • De contact pagina zit ook achter deze cookiemelding, zodat je niet al te makkelijk kan klagen bij ze.
Nou ga ik echt niet een melding maken voor elke niet-compliant cookiebanner. Maar ik vond dit wel héél frappant. Heb dus melding gemaakt bij het AP.

Gezien dit het persoonlijk privacy topic is, ook de huidige alternatieven. Want hier gaan we natuurlijk niet in mee.
  • weerslag.nl, een website van de originele makers van Buienradar gebouwd nadat het aan RTL verkocht is. Te gebruiken zonder dingen goed te keuren.
  • FOSS apps en websites die gebruik maken van open bronnen. F-droid staat er vol mee, maar ik gebruik momenteel Breezy Weather. Na wat instellen heb ik nu heel mooi de huidige temperatuur, de temperatuur en neerslag de komende paar uur, en de min/max temperatuur + neerslag de komemde dagen.
De cookiebanner in kwestie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AujFO9RAdmvwa1FgtSEYFpAaME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CxlQq5HQprCIryA7mooLB57w.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Cambionn op 25-09-2024 09:38 . Reden: Typo ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Cambionn schreef op woensdag 25 september 2024 @ 01:17:
Ik ben hier al sinds maandag salty om, maar het is verdacht stil op Tweakers dus ik deel hem hier ook maar ff. Hebben jullie de nieuwe cookiebanner van Buienradar gezien? Niet bepaald AVG-compliant, en mogelijk de eerste grote Nederlandse dienst die "Pay or Okay" probeert in te voeren. Best opvallend na alle negatieve reacties op Meta's poging.
  • Geen vermelding over cookies of trackers tot de kleine lettertjes (waarin meteen staat dat er cookies komen, er getracked wordt, dit samen met data uit overige bronen wordt gevoegd om een profiel te maken, en zelfs spreekt over devices scannen).
  • Geen optie om cookies te wijgeren. In feite, zelfs als je betaald zeggen ze nergens dat je dan ook geen cookies, trackers, etc hebt. Enkel geen advertenties. De rest kan dus alsnog gedaan worden.
  • De contact pagina zit ook achter deze cookiemelding, zodat je niet al te makkelijk kan klagen bij ze.
Nou ga ik echt niet een melding maken voor elke niet-compliant cookiebanner. Maar ik vond dit wel héél frappant. Heb dus melding gemaakt bij het AP.

Gezien dit het persoonlijk privacy topic is, ook de huidige alternatieven. Want hier gaan we natuurlijk niet in mee.
  • weerslag.nl, een website van de originele makers van Buienradar gebouwd nadat het aan RTL verkocht is. Te gebruiken zonder dingen goed te keuren.
  • FOSS apps en websites die gebruik maken van open bronnen. F-droid staat er vol mee, maar ik gebruik momenteel Breezy Weather. Na wat instellen heb ik nu heel mooi de huidige temperatuur, de temperatuur en neerslag de komende paar uur, en de min/max temperatuur + neerslag de komemde dagen.
[Afbeelding]
Gewoon blijven gebruiken met cookieblockers en adblockers. O-)
Voor mij verandert er niets, anders dan dat ik inderdaad ook verrast was over de 'mogelijkheden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawei
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-05 13:22
In nieuwsberichten wordt vaak vermeld dat instanties geen reacties geven ivm avg.

Hoe steekt het dan in elkaar wanneer het onderwerp/slachtoffer toestemming geeft?

Dit ivm excuusargument van organisaties om niet op individuele gevallen in ge gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
Feitelijk is iemands gezondheidssituatie privé en valt dus onder de AVG. De vraag is of dat in nieuwsberichten opgaat immers is er geen naam aan te koppelen dan alleen "het slachtoffer".

Wat mij nog meer bevreemd is dat in dezelfde berichten vaker geschreven wordt: "over de toestand van het slachtoffer is niets bekend" terwijl een ambulance met trauma-arts van de heli met loeiende sirenes richting het ziekenhuis is gegaan. Tja, dan is maar een toestand mogelijk en dat is slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
@Dawei heb je een specifieke case in gedachten? Ik vermoed dat het hier meer om oplichting, hacks of andere zaken gaat waar meerdere klanten bij betrokken zijn?
En niet perse medische situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:25
Ikzelf gebruik de app van het KNMI. Qua regen minder gedetailleerd dan buienradar, maar eigenlijk werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Dawei schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 18:42:
In nieuwsberichten wordt vaak vermeld dat instanties geen reacties geven ivm avg.

Hoe steekt het dan in elkaar wanneer het onderwerp/slachtoffer toestemming geeft?

Dit ivm excuusargument van organisaties om niet op individuele gevallen in ge gaan.
Hoe het juridisch zit weet ik niet. Ik denk dat het in de jeugdzorg sowieso niet kan omdat een kind de consequenties niet kan overzien. Of een kwetsbaar persoon in een psychiatrische inrichting? Kan die de consequenties overzien?

En vermoedelijk speelt ook mee dat er een heleboel mensen om zo'n 'onderwerp' heen hangen. Buren, leraren, familie, andere gezinsleden, sportclub, noem maar op. En een instantie heeft ook een zorgplicht: dat de informatie die ze geven niet herleidbaar is naar individuele personen, die vaak ook maar toevallig betrokken zijn geraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
SniperEye schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:09:
Feitelijk is iemands gezondheidssituatie privé en valt dus onder de AVG. De vraag is of dat in nieuwsberichten opgaat immers is er geen naam aan te koppelen dan alleen "het slachtoffer".

Wat mij nog meer bevreemd is dat in dezelfde berichten vaker geschreven wordt: "over de toestand van het slachtoffer is niets bekend" terwijl een ambulance met trauma-arts van de heli met loeiende sirenes richting het ziekenhuis is gegaan. Tja, dan is maar een toestand mogelijk en dat is slecht.
Er is bij de betreffende nieuwsredactie niets bekend over de toestand van het slachtoffer.

Dat klinkt een stuk vriendelijker dan "De politiewoordvoerder gaf aan dat de toestand van het slachtoffer ons geen ene reet aangaat." 8)

[ Voor 0% gewijzigd door Wild Chocolate op 03-10-2024 12:24 . Reden: Het was echt per ongeluk :x ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
SniperEye schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:09:
Voor mensen die "het slachtoffer" niet kennen (ook niet via via) zou je je inderdaad kunnen afvragen of dat opgaat. Het nieuws wordt echter ook gedeeld met mensen die het slachtoffer - al dan niet via via - wel kennen en dan vertel je toch medische informatie over een persoon.

Dus helemaal goed dat er niets gedeeld wordt ook al wil ik natuurlijk als bezorgde burger het liefst horen dat het weer helemaal goed gaat komen met het slachtoffer.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:16:
[...]

Er is bij de beffende nieuwsredactie niets bekend over de toestand van het slachtoffer.
Dit escaleerde snel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Laatst online: 08:49

snmght

imho dan he

Hoi allen, ik gok/hoop dat deze vraag in dit topic wel mag...

Wij hebben een voor zijn leeftijd zeer volwassen zoon van 16. Al 2 jaar verkering, promotie gemaakt bij de buurtsuper naar magazijnmeester, zijn zaakjes op orde.

Géén modelpuber. Zo blijkt maar weer. Eerder dit schooljaar kwam de belhamel tien minuten te laat bij een theatervoorstelling. Wij kregen een CC van een e-mail aan hem waarin dit gruwelijke feit nog maar eens benoemd werd. Tot irritatie van mijn vrouw en mij.

Vandaag was het wéér raak. Zoonlief had zijn spullen niet bij zich voor economie. Wéér een e-mail met ouders op cc. En nog vier mensen van school overigens.

Ik hoef die e-mails niet. Spreek hem aan - sanctioneer hem als je dat nodig acht (gebeurt nu in elk geval ook doordat hij moet nablijven). Maar ouders mailen vind ik zó flauw. Ik heb dat nu ook kenbaar gemaakt maar ik verwacht dat school het evengoed zal blijven doen.

Kan ik ze nog om de oren slaan met het recht op privacy van mijn zoon? Hij moet toch ook dit soort uitglijders kunnen maken zonder dat wij op de hoogte zijn?

Van 'echt' schoolverzuim (afwezigheid) weet ik dat het ook een plicht is dat dit gemeld wordt bij ouders. Maar daar gaat het hier niet om.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

snmght schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:55:

Wij hebben een voor zijn leeftijd zeer volwassen zoon van 16. Al 2 jaar verkering, promotie gemaakt bij de buurtsuper naar magazijnmeester, zijn zaakjes op orde.

Géén modelpuber. Zo blijkt maar weer. Eerder dit schooljaar kwam de belhamel tien minuten te laat bij een theatervoorstelling. Wij kregen een CC van een e-mail aan hem waarin dit gruwelijke feit nog maar eens benoemd werd. Tot irritatie van mijn vrouw en mij.

Vandaag was het wéér raak. Zoonlief had zijn spullen niet bij zich voor economie. Wéér een e-mail met ouders op cc. En nog vier mensen van school overigens.

Ik hoef die e-mails niet. Spreek hem aan - sanctioneer hem als je dat nodig acht (gebeurt nu in elk geval ook doordat hij moet nablijven). Maar ouders mailen vind ik zó flauw. Ik heb dat nu ook kenbaar gemaakt maar ik verwacht dat school het evengoed zal blijven doen.

Kan ik ze nog om de oren slaan met het recht op privacy van mijn zoon? Hij moet toch ook dit soort uitglijders kunnen maken zonder dat wij op de hoogte zijn?

Van 'echt' schoolverzuim (afwezigheid) weet ik dat het ook een plicht is dat dit gemeld wordt bij ouders. Maar daar gaat het hier niet om.
offtopic:
Ik zie het als een vorm van betutteling, waarschijnlijk komt dit voort vanuit ouders die juist als curlingouder / helikoperouder over hun kind willen waken waarbij de school dacht laten we het op deze manier aanpakken. Ik denk dat het aanpakken en in de vorm van privacy wellicht wel werkt, maar m.i. niet zou hoeven. Maak dit gewoon kenbaar bij de school, wellicht iets breder dan enkel de directe mentor.
Als je het niet voor elkaar krijgt kun je het op privacy gooien, maar dat is een hellend vlak. Immers heeft zo'n school wel de verantwoordelijkheid jou als ouder daarin mee te nemen als de belhamel verzuimd om zaken te doen/voorbereiden/op tijd te komen. Wellicht ligt dat punt van 'nu gaan we de ouders' meenemen wel heel laag voor deze school dan komen ze er 'mee weg'.

Dit helemaal formeel op 'privacy' gooien zou ik niet zo snel doen. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het bevorderlijk is voor je relatie met deze school/medewerkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperEye

Privacy is geen grond voor bezwaar in deze. Of de aanpak in deze nou zo goed is vraag ik mij af. Vroeger kregen je ouders ook een paar keer per jaar tijdens ouderavond te horen waar het schortte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@snmght Je bent juridisch gezien verantwoordelijk voor minderjarige kinderen. Ik ben het er mee eens dat je niet van allerlei kleine incidenten per CC in een email op de hoogte hoeft te worden gehouden. Je hoeft je kind er niet op aan te spreken, dat bepaal je zelf.

Helaas forceert de school wel door het sturen van de CC email dat je een keuze moet maken of je het wel of niet bespreekt met je kind. Als je er niets over zegt geef je impliciet een signaal over het belang van het incident en dat kan juist negatief uitwerken in de opvoeding (pedagogisch ongewenst). Zoals je al hebt gedaan kan je aangeven dat je over incidenten van weinig belang geen CC over wenst te ontvangen. De school kan dat ook periodiek met je bespreken tijdens de gebruikelijke ouderavond en het kan ook in een online dossier staan.

Het is mogelijk dat de emails geautomatiseerd zijn via de software van leerlingdossiers. Bij een vermelding in het dossier wordt dan automatisch een bericht verstuurd. Dat lijkt mij een slecht ontwerp, maar men kan zich daar op beroepen.

Hier kun je lezen wat een school mag bewaren in het leerlingdossier:
https://www.autoriteitper...onderwijs/leerlingdossier

Verzuim en gegevens over de werkhouding mogen worden geregistreerd.

Persoonlijk, vanuit het oogpunt van security, vind ik het alles langdurig vastleggen geen goed idee, want de kans op lekken van de gegevens is relatief groot en het belang van alles vastleggen is klein. Je mag verwijderverzoeken indienen, maar dat hoeft niet altijd te worden uitgevoerd. De school kan zich beroepen op een van de grondslagen uit de AVG. Een zestienjarige mag zelf zo'n verzoek indienen, ook een inzage- of correctieverzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
mrmrmr schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:29:

Hier kun je lezen wat een school mag bewaren in het leerlingdossier:
https://www.autoriteitper...onderwijs/leerlingdossier
Ik kan ernaast zitten maar heb aan de hand van het taalgebruik het idee dat @snmght Belg is. Ik weet niet of het verhaal van de Nederlandse autoriteit dan ook van toepassing is , alhoewel het allemaal wel dezelfde EU wetgeving is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Euh... Ikzelf heb een hele andere mening hierover. Als iemand over over de streep gaat, wil ik dat graag weten.
Zolang ie thuis woont, bepaal ik graag zelf of ik het nogmaals bespreek. Maar dan moet ik het wel weten.
Moet ie maar zijn spullen op orde hebben (of er voor zorgen dat ie niet gesnapt wordt...)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Laatst online: 08:49

snmght

imho dan he

@Wally2002 nee ik ben Nederlands en het speelt in Nederland. Bedankt voor de reacties so far. Ik heb nog geen reactie op mijn verzoek mij niet meer te mailen hierover, wellicht is de privacy kaart niet nodig.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Toezicht en privacy staan vaak met elkaar op gespannen voet. Aan de ene kant is het als ouder fijn dat je geïnformeerd wordt over de prestaties van je kind via wat voor manier dan ook. Tegelijkertijd moet je je afvragen of dat altijd meteen moet gebeuren of periodiek via de ouderavond en de rapporten.

Persoonlijk vind ik dat kinderen dezelfde vrijheid mogen hebben als ik vroeger had. Dus het recht om onvoldoendes voor je ouders verborgen te houden omdat je weet dat je het cijfer dat semester nog wel kan ophalen richting een voldoende of een keer een middag spijbelen omdat je het leuker had in de stad met je vrienden dan de lessen volgen die die middag op het programma stonden. Zolang de resultaten aan het eind van het verhaal maar goed genoeg zijn zou dat niet tot problemen moeten leiden vind ik.

Dat ouders vandaag de dag via apps live je schoolresultaten kunnen volgen moet heel stressvol zijn voor kinderen. Eerst baal je zelf van die onvoldoende en dan moet je alsnog verantwoording afleggen naar je ouders over die onvoldoende die dat - soms zelf al eerder dan het kind - ook al hebben gezien en je daarover appen of erger nog er bij thuiskomst tegen je over beginnen.

Blij dat ik volwassen ben iig. Ik had veel lastige gesprekken moeten voeren met mijn ouders. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:08
Ferruginous Hwk schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:52:

Dat ouders vandaag de dag via apps live je schoolresultaten kunnen volgen moet heel stressvol zijn voor kinderen. Eerst baal je zelf van die onvoldoende en dan moet je alsnog verantwoording afleggen naar je ouders over die onvoldoende die dat - soms zelf al eerder dan het kind - ook al hebben gezien en je daarover appen of erger nog er bij thuiskomst tegen je over beginnen.
Een optie om de resultaten met een vertraging van maximaal X dagen te tonen aan de ouders zou al een verbetering. Dan kan de leerling het eerst zelf bespreekbaar maken voordat de ouders verhaal gaan halen bij het kind. :P

Disclaimer: ik ben niet bekend met deze systemen. Wellicht bestaat een dergelijke functie al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
streamnl schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 07:28:
[...]

Euh... Ikzelf heb een hele andere mening hierover. Als iemand over over de streep gaat, wil ik dat graag weten.
Zolang ie thuis woont, bepaal ik graag zelf of ik het nogmaals bespreek. Maar dan moet ik het wel weten.
Moet ie maar zijn spullen op orde hebben (of er voor zorgen dat ie niet gesnapt wordt...)
Ja precies. 1000 leerlingen op een school -> 1000 voorkeuren van ouders. Niet alle kinderen zijn bovendien hetzelfde en de ouders zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor wat het kind allemaal doet of juist niet doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online

[Afbeelding]
Kleine rectificatie van mijn eerdere post. Je kan cookies van advertentiepartners uitzetten door op "lijst met advertentiepartners" te klikken (wat dus nog een extra issue is binnen de "heldere cookiebanner" requirement, naast het feit dat cookies en trackers niet genoemd worden tot de kleine lettertjes, gezien die knop niet impliceert dat daar settings zitten).

Maar voor cookies van hunzelf en derde partijen die geen "advertentiepartner" zijn zie ik zo geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:22
Cambionn schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:16:
[...]

Kleine rectificatie van mijn eerdere post. Je kan cookies van advertentiepartners uitzetten door op "lijst met advertentiepartners" te klikken (wat dus nog een extra issue is binnen de "heldere cookiebanner" requirement, naast het feit dat cookies en trackers niet genoemd worden tot de kleine lettertjes, gezien die knop niet impliceert dat daar settings zitten).

Maar voor cookies van hunzelf en derde partijen die geen "advertentiepartner" zijn zie ik zo geen optie.
Is dit voor het abonnement of ook voor de gratis versie mogelijk?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

In Oostenrijk is de kogel door de kerk Je mag voordat de keuze omtrent cookies/volgen is gemaakt helemaal geen cookies plaatsen.(bron) Wat mij betreft is dit precedent iets waar we snel in heel de EU werk van gaan maken.

En DPG mag wel eens op gaan letten, want de cookiemuur die DPG gebruikt doet dit doodleuk wel, op serverniveau zelfs.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 16:11

Prx

Eén kleine verduidelijking, dat het dus wel alle cookies betreft die technisch niet noodzakelijk zijn. Zaken als session cookies enzo is dus helemaal prima om te plaatsen voor de keuze van de bezoeker. Zou anders ook een onmogelijke taak worden voor de websites, maar wilde het toch even aanstippen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
Prx schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:30:
Eén kleine verduidelijking, dat het dus wel alle cookies betreft die technisch niet noodzakelijk zijn. Zaken als session cookies enzo is dus helemaal prima om te plaatsen voor de keuze van de bezoeker. Zou anders ook een onmogelijke taak worden voor de websites, maar wilde het toch even aanstippen. :)
Dan is de regel dus eigenlijk hetzelfde als hier. Dat men zich er niet aan houd en daar mee weg komt is een ander probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Prx schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:30:
Maar DPG zet zonder te vragen een cookie met een veel langere vervaltermijn dan de sessie. Er is dus wel degelijk sprake van een vergelijkbaar verhaal als daar later dan advertentiekeuzes op worden gebaseerd.

En daarnaast is het natuurlijk ook gewoon mogelijk om alles cookieloos te maken, als je dat echt zou willen. Technisch is dat mogelijk. Dat men dat maar lastig vindt en dat bepaalde technieken dan afvallen is een tweede.

[ Voor 15% gewijzigd door ocf81 op 29-10-2024 23:17 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 16:11

Prx

Lastig? Alleen al het voorbeeld van letterlijk je sessie cookie zou weer gigantische security risico's meebrengen als we dat weer in de GET moeten gaan meegeven. Het punt is dat sommige cookies een technisch nut hebben en dat die dan ook uitgezonderd zijn, ook in dat vonnis.

Wat DPG doet moeten zij weten, zij moeten verantwoorden waarom dingen zijn zoals ze zijn aan een toezichthouder. Vanaf de zijlijn altijd moeilijk te beoordelen over zoiets als die sessie leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Een cookie wordt ook gewoon onversleuteld op de lijn gezet, dus ik zie dat probleem niet zo. Zolang SSL van toepassing is maakt het niet uit of je GET, POST of een opslagtype gebruikt om dat te communiceren. En je kan inderdaad alleen een sessiecookie meegeven, dat is nog wel een redelijk gebruik van cookies. De rest kan dan cookieloos.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
  • Laatst online: 28-05 19:00
ocf81 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:45:
In Oostenrijk is de kogel door de kerk Je mag voordat de keuze omtrent cookies/volgen is gemaakt helemaal geen cookies plaatsen.(bron) Wat mij betreft is dit precedent iets waar we snel in heel de EU werk van gaan maken.

En DPG mag wel eens op gaan letten, want de cookiemuur die DPG gebruikt doet dit doodleuk wel, op serverniveau zelfs.
Hier is al een topic over start door @Floort
Verwijderen tracking-data
Is al bezig sinds juli 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floort
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-05 11:55
Naast de klacht die al sinds begin 2021 loop heb ik ook een afspraak met de huidige FG van DPG Media om op een rijtje te zetten wat er zichtbaar niet goed gaat en om een keer af te spreken om het daar over te hebben. Daar zullen een paar punten bijzitten waarop we oprecht van mening kunnen verschillen, een paar die oplosbaar zijn en een paar waarvan het lastig/ongemakkelijk is om toe te geven omdat er geen werkbare oplossing is.

Ik ben wat selectief met het delen van informatie daarover. Wat ik zelf achterhaal of wat ik weet uit bijvoorbeeld een inzageverzoek waarbij DPG een verplichting heeft om mee te werken vind ik over het algemeen fair game. Wat ik weet naar aanleiding van overleg of stukken die ik ontvang bij de behandeling van mijn klacht behandel ik in principe vertrouwelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floort
Nu ik een paar berichten heb teruggelezen een paar opmerkingen:
  1. De wetgeving is techniek-neutraal. Cookies of GET-requests met url-parameters, wel of geen sessie cookies, etc. Het maakt weinig uit voor de rechtmatigheid.
  2. Wat wel uitmaakt is het doel. Zijn de gegevens nodig om de communicatie mogelijk te maken (IP adressen) of de dienst te leveren (cookie voor taalinstellingen, winkelwagentje, inloggen met je account, etc.) Dan is er niet perse toestemming nodig volgens artikel 11.7a Tw. Uitsluitend in Nederland hebben we ook nog een vrij beperkte uitzondering om zonder toestemming statistieken te mogen verzamelen over het gebruik. Voor de rest bepaald 11.7a Tw dat er toestemming nodig is volgens AVG-regels. Dat betekent ook toestemming voor "dual use" cookies die bijvoorbeeld account-authenticatie doen, maar ook cross-site tracking om advertentieprofielen samen te stellen.
  3. Het besluit waar @ocf81 op wijst gaat over een van die verdere uitwerkingen over wat toestemming dan betekent onder de AVG. Je mag niet alvast beginnen met cookies plaatsen terwijl je nog toestemming aan het vragen bent. Eerst toestemmign krijgen, dan pas beginnen met de verwerking. Lijkt voordehandliggend maar ik zie toezichthouders met enige regelmaat handhaven op nuances van het vragen van toestemming, concluderen dat er maatregelen zijn genoemen en de overtreding is beeindigd. En bij publicatie van dat besluit is dan overduidelijk zichtbaar dat er nog tracking cookies worden geplaatst voordat er toestemming is gegeven. Kruidvat is daar een voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

En DPG plaatst dus al bij voorbaat tracking cookies, zelfs als je daar nooit toestemming voor geeft.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floort
Niet alle cookies hebben toestemming nodig. Maar waar dat fout gaat en er worden cookies gebruikt waar wel toestemming voor nodig is voordat er toestemming is gegeven kan ik aanraden om contact op te nemen met de FG om bezwaar te maken tegen de verwerking (art. 21 AVG) en te verzoeken om alle gegevens die zijn verzameld zonder geldige toestemming te verwijderen (art. 17 AVG).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Zijn er hier ook mensen die betalen voor een privacy-vriendelijke zoekmachine? Zo ja, welke raden jullie aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
StopEcocide schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:49:
Zijn er hier ook mensen die betalen voor een privacy-vriendelijke zoekmachine? Zo ja, welke raden jullie aan?
Ik betaal er niet voor (kan zo gauw ook geen donatie optie vinden), maar ik ben erg fan van Mojeek, is mijn main zoekmachine voor al best lang, denk een jaar of 2 ofzo? Komt uit de UK. Anders dan de meeste hebben ze een eigen index en crawler waar ze compleet op vertrouwen ipv dat het een front-end is voor Bing of Google. Vaak wel ff wennen omdat het lexical search is ipv semantisch, maar werkt eigenlijk best goed als je het beetje gewend bent, en de focus functie is erg handig. In princiepe werkt de website zonder cookies (worden gebruikt voor instellingen, maar dat kan ook in de URL gezet worden) en JavaScript (er is wel JavaScript, maar als je deze blokkeert werkt de zoekmachine ook perfect).

Afbeeldingen zijn van Pixabay of Openverse, zodat je afbeeldingen vind die je ook mag gebruiken. Ook kun je je querrie door linken naar andere search-engines mocht je niet vinden wat je zoekt. Startpage is dan mijn back-up, maar gebruikt dat eigenlijk vooral voor het zoeken naar afbeeldingen wanneer ik iets specifieks zoek wat niet te vinden is via Pixabay of Openverse.

[ Voor 12% gewijzigd door Cambionn op 20-11-2024 17:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

StopEcocide schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:49:
Ik gebruik al een tijdje Kagi naar grote tevredenheid, maar recent hebben ze wel gemeld Yandex (Russische search engine) toegevoegd te hebben voor image search. Ik ben er nog niet uit of dit een moreel probleem is voor mij. Wel is het tot nu toe een efficiente zoekmachine waar ik zonder problemen geld voor over heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StopEcocide
Ah, bedankt voor jullie tips! Hier kan ik zeker wat mee!

Ik overweeg sterk om voor veel van mijn digitale leven te gaan betalen. Al doe ik dat al enigszins, want ik ben o.a. al een gelukkig Proton en Standard Notes klant.

[ Voor 60% gewijzigd door StopEcocide op 20-11-2024 17:41 ]

• davidbrown
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-03 12:29
Zijn er mensen hier die gebruik maken van privacy mails? Ik heb Proton maar ik merk dat ik e-mails ontvang van scam mailadressen. Misschien heb ik op de verkeerde linkjes gedrukt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 19:21

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

davidbrown schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:20:
Zijn er mensen hier die gebruik maken van privacy mails? Ik heb Proton maar ik merk dat ik e-mails ontvang van scam mailadressen. Misschien heb ik op de verkeerde linkjes gedrukt....
Ik gebruik zelf Tuta(mail) en geen last van spammails.
Niet te veel op linkjes drukken :)

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

• davidbrown
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 28-03 12:29
Slayer schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:23:
[...]

Ik gebruik zelf Tuta(mail) en geen last van spammails.
Niet te veel op linkjes drukken :)
Die gebruik ik momenteel ook! Opzich redelijk prima, maar ik voel me nog niet echt thuis bij Tuta. Wel erg makkelijk in gebruik.

• Kalentum
  • Nu online
Komen die in je inbox dan?

Ik gebruik ook Protonmail met een eigen domein dus mijn e-mailadres is al in diverse datalekken terecht gekomen. Maar het spam filter werkt prima.

• Cambionn
  • Niet online
Heb daar echt nog nooit last van gehad met Proton. Lijkt me eerder dat je email gelekt is ergens of dat je hem zelf op een onbetrouwbare plek hebt ingevuld dan dat het vanuit Proton komt. En dat kan net zo goed bij een andere dienst gebeuren (en dan werkt een nieuwe email bij Proton net zo goed).

[ Voor 33% gewijzigd door Cambionn op 21-11-2024 16:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 19:21

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Je kunt onderstaande link eens uittesten:
https://haveibeenpwned.com/

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

• Cyb
  • Niet online
Het zou kunnen dat Proton slechter is dan een gemiddelde emailbox provider als het gaat om het scannen op spam en scam, omdat de emails bij Proton end-to-end encrypted zijn, wat het extern scannen wat lastiger maakt. Gmail vind ik op dat vlak best wel goed, maar Outlook weer erg slecht.

Maar als je een wat uitgebreider Proton abonnement hebt, zou je je Proton account emailadres eigenlijk nooit moeten gebruiken, anders dan voor het inloggen op Proton zelf. I.p.v. daarvan zou je SimpleLogin aliases of Proton Pass aliases kunnen gebruiken, en eventueel Proton Email aliases voor belangrijkere accounts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik gebruik ProtonMail met Firefox Relay, voor elke website maak ik een alias aan. Op die manier kan ik bij lekken van een mailadres deze simpelweg vervangen of uitschakelen. Maar tot nu toe geen spam, nog niet nodig gehad, maar vroeg of laat gebeurt het toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Phuncz schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:19:
Ik gebruik ProtonMail met Firefox Relay, voor elke website maak ik een alias aan. Op die manier kan ik bij lekken van een mailadres deze simpelweg vervangen of uitschakelen. Maar tot nu toe geen spam, nog niet nodig gehad, maar vroeg of laat gebeurt het toch.
Top! Bedankt voor de tip.

“ Bescherm uw echte telefoonnummer”
Dit mis ik nog. Mezelf meteen op de wachtlijst gezet. Hopelijk werkt dat fatsoenlijk als je langer dan 10 min een burn nummer wilt hebben.
—-

Ik ontvang op proton ook spam. Op mijn oude domein welteverstaan. Is ook terug te vinden in https://haveibeenpwned.com/

De spam komt wel netjes in mijn spamfolder terecht.

Alles is overigens overgezet en nu ben ik aan het wachten of ik niets belangrijks vergeten ben, waarvoor ik mijn oude mail voor heb gebruik.

Nog 2 maanden en het is een jaar. Daarna kan ik vermoedelijk mijn ouwe mail wel verwijderen.
—-

Ik gebruik nu ~3 jaar proton (betaald) en ben erg tevreden over Proton.
Al zouden ze sommige zaken snellen mogen integreren, zoals Standard Notes. Lijkt me niet zo heel ingewikkeld.

En ik kan niet wennen als ik mijn mail moet zeggen. Zoals bij de gemeentehuis, dat ik mijn scherm dan laat zien met mijn alias erop.
98 van de 100 mensen kijkt je dan toch raar aan 😅

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Phuncz schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 07:19:
Waarom gebruik je FireFox Relay?
Als je een betaald abonnement hebt bij Proton "krijg" je toch ook SimpleLogin Premium voor de aliassen daarbij? Tenminste wel bij de versies unlimited, business en visionary.

Voor telefoon heb ik meerdere nummers.. (3) 1 persoonlijk, 2 voor bedrijven, 3 voor fora (2fa)

Ik probeer onderscheid te maken tussen mensen die moeten weten wie ik ben en waar ik woon zoals vrienden en familie, de huisarts, e.d. (1)
In de tweede ring (2) zitten mensen en bedrijven die wat verder van me af staan. En tot slot zitten er fora in de derde (3) ring die niet hoeven te weten wie ik ben en waar ik woon maar die soms wel een telefoonnummer nodig hebben voor 2fa oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Ik gebruik nu de wachtwoord-manager van Apple in combinatie met iCloud mail (achternaam.nl). Voor simplelogin heb ik een ander domein in gebruik.

Middels een shortcut kan ik op al m'n Apple devices vrij snel een alias aanmaken. Wat dat betreft is de api van simplelogin wel fijn. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-van-Dijk
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09-04 14:59
Ik maak gebruik van secure email van Startmail, erg chill. Hoe kan het dat je zulke emails ontvangt op Proton? Ik dacht dat Proton dat waterdicht had, ik denk dat de fout bij jezelf ligt. Heb je die link al geprobeerd wat Slayer heeft gestuurd? Probeer dat eens, en anders raad ik je Startmail aan om te gebruiken voor secure email services.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Ik stoorde me ook aan:
- weinig opties in Google's wachtwoord manager
- beperkingen in compatibiliteit van Google's wachtwoord manager (bijv. niet te gebruiken in Brave op Android)
- spam in hotmail ontvangen. En beperking van Outlook dat 'rules' niet werken op de Spam folder. Ik wil niet dagelijks m'n spamfolder hoeven uit te spitten. Why the hell kan ik een rule daar ook niet in werken? |:(

Ik ben de afgelopen 2 weken op zoek gegaan naar een oplossing.
Hieronder een uitgebreid verslag van bekeken opties:
A: om te vragen of jullie nog tips hebben of suggesties
B: om anderen te helpen met hun keuzes

Nog even persoonlijke situatie:
- in een gezin, met 2 kleine kinderen (ik zoek een oplossing die mijn vrouw nu ook, en kinderen in de toekomst ook zouden kunnen gebruiken)
- ben tweaker, heb zelf een servertje draaien thuis met Proxmox/Docker etc. Heb geen poorten open staan, enkel voor Wireguard en daarnaast nog Tailscale. Vrouw heeft weinig met IT/computers, dus het moet wel simpel te gebruiken zijn
- heb ook een eigen domein bij Cloudflare
- heb een hekel aan betaalde abonnementen. Wil best betalen voor een dienst, maar liever niet maandelijks/jaarlijks.
- Android gebruikers. Geen Apple.

Password Manager:
Qua password managers gekekeken naar:
- OnePassword --> mooi, maar wel 4,75 per maand voor een family, bijna 60 euro per jaar
- Bitwarden webdienst --> mooi, maar ook jaarlijks ~40 euro voor een family
- ProtonPass --> tijdelijk nu 199 voor een lifetime. Een smak geld. Voor een family (iedereen een eigen account) wel ERG veel :o
- Bitwarden self-hosted --> interessant :9

--> de keuze:
Heb hier voor nu gekozen voor de laatste optie, in de vorm van Vaultwarden. Omdat de apps (bijv. Bitwarden Android app) alles cachen is het geen probleem dat we buitenshuis niet altijd verbinding hebben met de server (de VPN app staat niet alijd aan op mijn telefoon/laptop).
Met dit self-hosten is het gewoon te gebruiken zonder restricties op het aantal gebruikers, en werkt het delen van wachtwoorden ook goed en is het goed te regelen.
Vond ProtonPass overigens wel gelikter werken --> bijv. gewoon direct een nieuw voorgesteld wachtwoord, ipv. via ergens in een schermpje te kiezen. Ook de integratie met SimpleLogin is wat gelikter. Toch toffer om het gratis zonder beperkingen te kunnen draaien op de server.

Dan de email:
Ik heb gekeken naar opties zoals SimpleLogin wat nu bij Proton Pass er bij zit: unieke addressen per site/winkel, zodat je in geval van spam:
1) weet via wie het gelekt is
2) je die alias eenvoudig uit kunt zetten en zo de spam opgelost hebt
Wil dus per dienst een uniek adres hebben, maar het is ook een pain in the a.. om - mocht die dienst stoppen/omvollen - dan overal je e-mail adres te moeten gaan wijzigen...

Opties overwogen:

- Cloudflare e-mail forwarding: dit werkt erg goed. Mail ontvangen kan zelfs voor een gezin. Ik dacht bijv. per subdomein doorsturen naar een ander adres (ik.mijndomein.com --> addres A en zij.mijndomijn.com --> adres B ). Andere optie is via een e-mail worker: een stukje code op Cloudflare waarmee je de 'to' kunt bekijken en op basis daarvoor het doorstuurt naar address A of B. Catch-all werkt ook zodat je willekeurig een adres kunt verzinnen als 'kruidvat@ik.mijndomein.nl' zonder die eerst aan te maken. Top!
Voordeel:
- kost verder niks (domein heb ik er al)
- van niemand afhankelijk behalve Cloudflare (bij hen twijfel ik niet aan uptime van de dienst)
Nadelen:
- je kunt niet antwoorden vanaf je alias (al kan dat lees ik soms eventueel nog wel via Gmail. Maar lang niet zo simpel as 'reply')
- beheer van aliasen is wel omslachtig. Ergens diep in Cloudflare bijv. een adres blokken... Geen overzicht welke adressen allemaal bestaan.

-ProxiedMail: een dienst als simplelogin, waarin je dus echt aliasen hebt en aan/uit kunt zetten.
Voordelen:
- een lifetime abonnement is goedkoop (~25 euro nu)
- ook te gebruiken voor een family (je kunt een catch-all aanmaken met reguliere expressies, dus op basis van het gebuikte email adres. Bijv bent je adres met "ik-" dan naar A. met "zij-" dan naar B.
Nadelen:
- deze catch-all adressen die gebruikt worden (--> als je in een winkel "ik-hema@mijndomein.nl' aangeeft), worden niet los aangemaakt. Je hebt er dus geen overzicht van wat er allemaal in gebruik ik.
- ondersteunt helaas geen 'mijndomein' adressen als de ontvanger een hotmail (outlook/hotmail) adres is
- is wat minder bekend/groot dan SimpleLogin. Het gaat wel om al je mail die via deze dienst gaat...
- heeft geen backup mail server ljkt het (geeft aan om maar 1 'mx' DNS record in te stellen)

- SimpleLogin:
Voordelen:
- werkt ook voor een family, met catch-all. Email naar 'tefal@ik.mijndomein.nl' naar A, en andere naar B
- deze verzonnen aliassen worden ook automatisch aangemaakt als alias. Je hebt dus goed inzicht in wat er allemaal in gebruik is.
- website/app ziet er goed uit. En heb veel vertrouwen in deze partij (helemaal nu als onderdeel van Proton). Heeft bijv. ook een 2e 'mx' DNS record in te stellen (backup mail forward server?)
Nadeel:
- kost wel 199 (zit bij het Proton Pass lifetime ingebrepen)

Apple/iCloud heeft ook iets schijnt, maar dat is voor mij geen optie (Android) en dan kun je ook niet replyen via je alias.

Keuze: vooralsnog heb ik gekozen voor het Proton/SimpleLogin lifetime abbonnemnet van 199 euro, maar dan enkel voor SimpleLogin. Dit gebruik ik in combinatie met Bitwarden --> maakt nieuwe adressen aan horende bij een bepaald subdomein (voor mij dus iets als 'ik.mijndomijn.com') en voor mijn vrouw met een ander subdomein.

Punten waar ik nog wel over denk (kan nog een refund aanvragen van Proton lifetime):
- is het kunnen reply-en wel echt nodig?
- hoe vaak ga ik nou echt het uitzetten van een alias nodig hebben?
De oplossing van Cloudflare werkte ook wel mooi. En de lifetime bij ProxiedMail is ook wel een stuk goedkoper dan Proton/SimpleLogin... Maar het voelt wat meer als 'geknutsel'.

Conclusie:
Maar voor ons gezin heb ik zo denk ik een mooie oplossing:
- passwords kunnen we nu goed beheren in ons gezin zonder beperkingen
- hiermee hoop ik spam volledig uit te sluiten. De 'catch-all' sluit het niet uit, maar mocht iemand gaan spammen op willekeurige @ik.mijndomein.com' adressen (wat SimpleLogin dan toestaat en er aliasen voor aanmaakt) dan stap ik over op 'ik2.mijndomein.com'. Bestaande aliasen blijven dan werken, en de spammer op 'ik.mijndomein.com' is weer geblockt).
- en mocht SimpleLogin ooit stoppen, dan kan ik doordat ik gebruik maak van mijn eigen domein de bestaande email blijven ontvangen via de 'Cloudfare' optie.

Mocht iemand nog tips hebben: laat maar weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
pelican schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:20:
heb een hekel aan betaalde abonnementen. Wil best betalen voor een dienst, maar liever niet maandelijks/jaarlijks.
Ff een rare vraag wellicht, maar waarom? Ik neem aan dat je ook wil dat je dienst wordt bijgehouden? Dat de mailservers online blijven en van updates worden voorzien (al is het maar voor de beveiligingsupdates), en wellicht zelfs dat de dienst zichzelf kan verbeteren? Je snapt denk ik ook wel dat dat niet van een eenmalige betaling oneindig kan...

Ik bedoel het niet persoonlijk overigens. Maar dit is wel precies iets waar privacy-vriendelijke diensten op vast lopen. Men wil niet betalen, maar geld moet ergens weg komen. Bij Google, Microsoft, Apple, etc. kan dat uit jouw data komen. Maar het punt van een privacy-vriendelijke dienst is dat dat niet gebeurd.

Voor enkel een stuk software is eenmalig betalen logisch. Maar voor een dienst lijkt een eerlijke prijs die in verhouding staat tot het product lijkt me een beter uitgangspunt. Niet "te veel" betalen dus, maar wel iets redelijks. Mijn "tip" zou zijn om er meer op die manier in te gaan, of iig dat in je hoofd te houden. Ook voor je eigen privacy. Hoewel Proton naar mijn mening betrouwbaar is, ook op hun gratis of 1-malige diensten, zijn veel diensten die zich privacy-vriendelijk voordoen maar zo werken dat niet. Het geld moet ergens weg komen.

Meegenomen dat email zelf hosten eigenlijk geen doen is, al is het maar omdat jouw IP geen reputatie heeft en overal in de spam gaat komen, en dat dat dus geen optie is. Denk dat als ik dit zo lees, als je het soepeler wil dan je nu hebt (want anders kun je het gewoon zo houden voor de kosten), je met een Proton Duo abbo voor nu een heel eind bent. Dan betaal je nu met de korting 11,99p/m voor jou en je vrouw. Dan upgrade je volgend jaar (of het jaar erop) met Black Friday (ze hebben altijd aanbieding met rond de 50% korting, dus gewoon weer lekker daarmee verlengen) naar Family zodat je kinder een email hebben. Je hebt dan je aliassen, email, passwordmanager, cloudopslag, etc. allemaal geregeld en de apps zijn simpel genoeg voor kinder en niet technische mensen (als in, als ze Gmail snappen komen ze hier ook wel uit).

Als je het echt netjes wil kan je je password manager gescheiden houden door je huidige bitwarden set-up gebruiken. Dan heb je niet je eggs in one basket en betaal je niks extra gezien je die nu zelf host en de servers toch al draaien (dus niet eens extra electrakosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
Ik snap het eigenlijk wel, vroeger toen de schepen nog van hout waren een de mannen van staal had je een e-mail programma op je pc, vaak Outlook. Daar kwamen je mailtjes binnen en klaar. Nu staat alles in de grote boze cloud. Het mailadres kreeg je bij je internetabonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 12:06
@Cambionn er was een tijd dat een product een out-of-pocket aanschaf is. Met de digitalisering van ons leven is alles een opex-aangelegenheid aan het worden. Producten worden diensten. Het nadeel is dat dit betekent dat het niet alleen automatisch wordt afgeschreven, maar ook automatisch duurder wordt. De film Heat uit 1999 kostte toen bijvoorbeeld 40FL om te bezitten, maar als ik hem nu wil kijken kost hij bijvoorbeeld 23,99 per maand in een abonnement met allemaal andere films. Als ik hem toen gekocht had, had ik nog steeds het medium en het recht om hem te bekijken. Dat dit onvergelijkbare businessmodellen zijn snap ik en beide voor- en nadelen heeft snap ik ook, alleen het punt dat je voor steeds meer diensten per maand betaalt is ook voor mensen hun uitgaven beheer een slechte zaak gebleken.

Dat bedrijven die richting kiezen begrijp ik ook - elke MRR genererende klant is ongeveer 4-7x zoveel waard voor de bedrijfswaardernig als een eenmalige klant.

Uiteindelijk zit ik net zo goed vast in maandelijkse abo's, maar kan ik gelukkig veel ook per jaar betalen zonder automatisch verlenging. Moet ik elke keer weer even nadenken of ik het volgend jaar weer wil. Ik zal elke verlenging die automatisch is direct na verlenging opzeggen en een reminder zetten - ben dus erg scherp op m'n maandelijks terugkerende kosten.

Qua clouddiensten onvermijdelijk dat je betaalt en veel ook. MS verhoogt momenteel 1 tot 2 keer per jaar de prijzen, soms met 10-40% tegelijk en ik gok dat anderen niet achter blijven. Het % wat bedrijven aan clouddiensten betalen tov hun omzet groeit explosief. En privacy is nog steeds tricky - want zodra je een clouddienst gebruikt ben je onderhevig aan wijzigende wet- en regelgeving. Denk dat we in de EU relatief 'veilig' zitten, al weten we niet wat bedrijven van ons delen met derden buiten de EU.

Tenslotte zie je aan recente openbaringen over airfryers, temu-apps en andere IoT dat je feitelijk geen privacy hebt zodra je iets aanschaft met wifi, bluetooth of een app. Waanzinnig slechte zaak uiteraard.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
pelican schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 19:20:
Punten waar ik nog wel over denk (kan nog een refund aanvragen van Proton lifetime):
- is het kunnen reply-en wel echt nodig?
- hoe vaak ga ik nou echt het uitzetten van een alias nodig hebben?
De oplossing van Cloudflare werkte ook wel mooi. En de lifetime bij ProxiedMail is ook wel een stuk goedkoper dan Proton/SimpleLogin... Maar het voelt wat meer als 'geknutsel'.
Of het kunnen replyen met SimpleLogin wel/niet handig is, hangt af van je usecase. Als je SimpleLogin alleen voor nieuwsbrieven gebruikt, zal je het replyen niet snel nodig hebben. Maar gebruik je het bijv. voor webshops (wat wel aan te raden is als het gaat om privacy en spam) dan moet je wel kunnen reageren als een webshop na het plaatsen van een bestelling contact met je probeert op te nemen. Bij het replyen met SimpleLogin wordt de alias gebruikt, zodat je hoofd email adres gewoon afgeschermd blijft.

"- hoe vaak ga ik nou echt het uitzetten van een alias nodig hebben?"
Weinig, totdat het nodig is. Als je er flinke hoeveelheid spam op gaat ontvangen, dan wil je het kunnen uitzetten.

Als privacy belangrijk is, dan is SimpleLogin beter dan een eigen domein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik gebruik een catch all adres met aliassen per ding waar ik mail registreer, bijvoorbeeld webshops.

Mailen kan vaak ook via een contactformulier en reageren doe ik meestal met m'n hoofd mailadres. Ik heb meer moeite met mijn adres in een (al dan niet kwetsbaar) webshopsysteem dan in een mailbox van die webshop. Hoewel dat laatste ook wel mis kan gaan natuurlijk, maar dan is het vaak weer niet de combinatie mail/naam/adres/bank/telefoonnummer etc die uitlekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Cambionn schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 23:33:
[...]
Ff een rare vraag wellicht, maar waarom? Ik neem aan dat je ook wil dat je dienst wordt bijgehouden? Dat de mailservers online blijven en van updates worden voorzien (al is het maar voor de beveiligingsupdates), en wellicht zelfs dat de dienst zichzelf kan verbeteren? Je snapt denk ik ook wel dat dat niet van een eenmalige betaling oneindig kan...
Het is een beetje een principe ding: er zijn zoveel zaken waar bedrijven je een abonnement op willen laten nemen. Streaming video, muziek, printer inkt, mail, cloudopslag, noem maar op. Elke maar een paar euro per maand, maar bij elkaar dan al snel honderden euro's per jaar. En wat anderen hierboven ook noemen: ieder jaar gaan die tarieven omhoog.
Met die 199 euro draag je al flink wat bij voor onderhoud komende jaren: ik las dat een paar jaar geleden een lifetime voor SimpleLogin 40 en later 80 euro kosten. Helaas is het nu gekoppeld met Proton Pass en is het meteen een stuk duurder.
En dan ben je ook gewoon in 1x klaar: niet jaarlijks zoeken naar een nieuwe korting...
Ik snap dat de incentive voor verbetering weg is met een eenmalige betaling, en er geen garantie is dat ze over 5 jaar nog bestaan, maar die gok neem ik dan maar.
(Zit nu bijv. ook te kijken naar Unraid als vervanging van OpenMediaVault --> die 249 betalen voor een lifetime licentie + updates is voor mij de enige logische optie. Ik ga niet jaarlijks betalen voor OS updates.)

Zelf hosten van SimpleLogin (kan ook) is voor mij inderdaad geen optie: email moet altijd aan kunnen komen, ook als ik met m'n server aan het hobby-en ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Cyb schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 10:46:
[...]

Als privacy belangrijk is, dan is SimpleLogin beter dan een eigen domein.
Of gewoon simplelogin met een eigen domein. Dan kan je later indien nodig alles meenemen naar een andere dienst (of onderbrengen bij cloudflare ofzo). :)

Simplelogin (met eigen domein) + vaultwarden = goede combinatie.

Het is dat ik toch de overstap heb gemaakt naar de apple wachtwoordmanager vanwege het gemak, anders was die combinatie super.

[ Voor 22% gewijzigd door Mawlana op 23-11-2024 11:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
@Mawlana Nadeel van een eigen domein is dat elke alias dat onder dat domein valt, en elkaar te linken is. Schrijf je je bijv. in bij nieuwsbrief op site X en nieuwsbrief op site Y, allebei onder hetzelfde email domein, maar met een andere alias, dan weet je dat daar hetzelfde persoon of groep personen achter zit. Het is verder prima om spam te bestrijden en om meer controle over de eigendom van de emailadressen te hebben, maar op privacy vlak is het net wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Goed punt @Cyb. Zou het helpen om meerdere domeinen te gebruiken? Domeinen kosten toch geen drol. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cambionn
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 09:59:
@Cambionn er was een tijd dat een product een out-of-pocket aanschaf is. Met de digitalisering van ons leven is alles een opex-aangelegenheid aan het worden. Producten worden diensten.
Dit weet ik. Maar vroeger kocht je dat product, kreeg misschien wat updates, maar verder gebeurde er niks mee. Nieuwe versies moest je opnieuw kopen. En zoals gezegd, voor "gewone" software ben ik ook helemaal voor 1x betalen. Daar vind ik abbo's ook stom. Maar niet voor diensten. En email is niet als eenmalig iets op te zetten, zelfs zonder updates aan de client software zit je met servers die moeten blijven draaien.

Daarbij is de vraag ook veranderd. Men (de gemiddelde Jan Modaal van vandaag, natuurlijk zijn er uitzonderingen) wil nu niet lokaal een email server die enkel aan staat als het programma op de computer draait, dat zou niet werken. Men wil een mailserver die synchroniseert tussen mobiel en PC, en welke 24/7 aan staat. En niet in hun eigen huis waar ze zelf de boel moeten onderhouden. En men wil ook niet elke paar jaar nieuwse software kopen, maar gewoon blijven updaten. Dat zijn doorlopende kosten, die vroeger of later dus niet uit die eenmalige betaling kan worden betaald (want dat geld is uiteindelijk op en de kosten blijven).

Overigens gaven providers idd email addressen, en zat de mailserver daar. Maar dat zat bij je abbo daar ingerekend en betaalde je dus gewoon voor. Daar zijn ze mee gestopt omdat het weinig gebruikt werkt. Het was onhandig omdat je alles moest veranderen als je van provider wisselde. Die "gratis" Yahoo, Hotmail en Gmail waren handiger en de gebruikservaring was beter. Nu willen we niet meer met data betalen, dus zal het met iets anders moeten. Of dat aan je ISP is zoals vroeger of een email provider maakt dan niet zo uit, behalve dat die tweede over het algemeen een betere gebruikservaring heeft.

Verder zei ik met een reden "een eerlijke prijs die in verhouding staat tot het product". Of zie de laatste alinea op de eerst volgende quote, daar ga ik daar ook weer op in.
pelican schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 11:26:
Het is een beetje een principe ding: er zijn zoveel zaken waar bedrijven je een abonnement op willen laten nemen. Streaming video, muziek, printer inkt, mail, cloudopslag, noem maar op. Elke maar een paar euro per maand, maar bij elkaar dan al snel honderden euro's per jaar. En wat anderen hierboven ook noemen: ieder jaar gaan die tarieven omhoog.
Tja, je kan ook gewoon DVDs en CDs kopen, inkt in de winkel halen, etc. Denk niet dat je goedkoper uit bent. Weet ik wel zeker eigenlijk, ik koop namelijk CDs.

En ja de tarieven gaan omhoog. Maar zo werkt het ook voor de bedrijven. Die kunnen niet zeggen "ik betaal je 10.000 en dan werk je tot je pensioen" en "je loon blijft gelijk ondanks inflatie (om het over standaard verhogingen nog niet te hebben)". Neem aan dat jij als medewerker daar ook niet mee akkoord zou gaan uit naam van de kosten van het product gelijk houden. Om nog niet te spreken over de stijgende kosten van datacenters en extra personeel dat nodig is voor het extra werk van nieuwe wetten en bedrijfsgroei (als in, een groter bedrijf moet meer, en daaraan voldoen geeft extra werk).

Begrijp me niet verkeerd. Het is goed om kritisch te zijn op waarom het kost wat het kost. Een bedrijf afrekenen op belachelijke winstmarges kan ik het alleen maar mee eens zijn. Er is een reden dat ik zei dat je beter kon kijken naar "een eerlijk bedrag dat in verhouding staat tot de dienst". Maar pertinent alle vormen van abbonementen afkeuren lijkt mij niet de way to go, tenzij je Big Tech een abbo wil geven op jouw data...
Met die 199 euro draag je al flink wat bij voor onderhoud komende jaren: ik las dat een paar jaar geleden een lifetime voor SimpleLogin 40 en later 80 euro kosten. Helaas is het nu gekoppeld met Proton Pass en is het meteen een stuk duurder.
Hoeveel onderhoud kan je plegen voor 200 euro? Dat is nouwlijks 1 dag kosten voor een vaste medewerker (wat al gauw dubbel het loon is). Tuurlijk krijgen ze het van meer mensen, maar dat geld gaat er een stuk sneller doorheen dan je lijkt te denken.

Deze acties zijn vaak om een kapitaalinflux ergens voor te krijgen, of om een influx in userbase te creëeren voor mond-op-mond reclame. Maar dat kan slechts een klein deel van de userbase zijn, en je kan niet altijd in die groep zitten. Het is gewoon geen levensvatbaar businessmodel voor de lange termijn.

En je kan niet garanderen dat ze er over 5 jaar zijn idd. Maar een bedrijf met vaste inkomsten betaal je ook niet meer als ze ophouden te bestaan, maar heeft wel een veel grotere kans te blijven bestaan.
En dan ben je ook gewoon in 1x klaar: niet jaarlijks zoeken naar een nieuwe korting...
Zeker, tot de privacy-vriendelijke diensten moeten stoppen omdat het niet uit kan, want er zijn niet genoeg inkomsten en het geld van de lifetime betalingen is op. En dan moeten ze of opdoeken of minder privacy-vriendelijk worden (waarna ze vaak alsnog kunnen opdoeken want ze kunnen niet tegen big tech op, en hun onderscheidende verkoopspunt "privacy" is weg).

Maargoed. De discussie dwaalt aardig af van je vraag. Desalnietemin een goed iets om bij stil te staan als je privacy-vriendelijke diensten wil gebruiken, ook op de lange termijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Cambionn op 25-11-2024 00:09 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-05 23:59
Mawlana schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:33:
Goed punt @Cyb. Zou het helpen om meerdere domeinen te gebruiken? Domeinen kosten toch geen drol. :)
Simplelogin en anonaddy hebben meerdere domeinen beschikbaar om te gebruiken. Niet in eigen beheer, maar kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
jeffreytigch schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:36:
[...]

Simplelogin en anonaddy hebben meerdere domeinen beschikbaar om te gebruiken. Niet in eigen beheer, maar kan helpen.
Met die honderden logins (en aliassen) is het voor mij wel belangrijk om de domeinen in eigen beheer te hebben. In het ergste geval zet ik catch all aan bij een eventuele migratie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferruginous Hwk
  • Niet online
Ik gebruik de SimpleLogin domeinen alleen voor fora.
Ik heb een paar persoonlijke domeinen ook bij SimpleLogin ondergebracht voor de diverse websites/bedrijven.
Hoewel de SimpleLogin domeinen op zichzelf ook goed werken wil ik er niet van afhankelijk zijn als de dienst eventueel ophoudt met bestaan, vandaar de eigen domeinen die ik daar heb ondergebracht.

Pagina: 1 ... 16 ... 18 Laatste