Verwijderen tracking-data

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floort
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-05 11:55
@Ludewig Volgens mij is een deel van het probleem dat betrokkenen onjuist en/of onvolledig worden geinformeerd. @DPO_Bert geeft aan dat wat ik opgemerkt heb Comscore is als ververker optreed namens NMO. DPG informeert niet over verwerkingen door NMO en NMO zelf ontkent de verwerking. Er gaat iets niet goed. Ik kan alleen niet zien wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:02

crisp

Devver

Pixelated

Floort schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:37:
[...]

Zie de screenshot in mijn post voor een tegenvoorbeeld. Dat betekent dat het toch om niet-NMO gebruik van Comscore ging of dat je uitleg niet klopt.

Ik heb trouwens een inzageverzoek bij DPG ingediend met de identifier die ik hier gemaskeerd heb om te achterhalen war er precies verwerkt wordt. Hopelijk geeft DPG meer duidelijkheid.
Als je browser eenmaal cookies heeft op dat domein, dan worden die met elke request naar dat domein verstuurd. Ik zie alleen dat de request van onze implementatie zelf geen cookies zet als je nog geen cookies had.

Dat is dus een beetje inherent aan 3rd-party cookies; die kan je ook via een andere weg hebben verkregen. Daar hebben wij echter geen invloed op verder. Of wij dan alsnog consent moeten vragen is iets wat ik in dit geval niet kan beantwoorden... Ik weet niet of in deze specifieke implementatie NMO ueberhaupt iets met dit soort cookies (indien aanwezig) doet, en indien niet in hoeverre je dan nog wel van verwerking kan spreken.

[ Voor 8% gewijzigd door crisp op 24-07-2024 10:12 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floort
Helaas/gelukkig is 11.7a Tw van toepassing op het plaatsen en uitlezen van gegevens op de randapperatuur van de gebruiker. Het kan goed mogelijk zijn dat het een onbedoelde verwerking is. Ik wil ook niet beweren dat het een bewust onrechtmatige verwerking is geweest. Het is voor mij als betrokkene al lastig genoeg om te begrijpen wat er gebeurt als dezelfde infrastructuur voor meerdere doeleinden wordt ingezet waarvan een deel misschien zonder toestemming mag maar ik dat onderscheid niet kan maken.

Ik vraag wel om persoonsgegevens die zijn verzameld terwijl dat niet de bedoeling was te (laten) wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Floort schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:01:
Helaas/gelukkig is 11.7a Tw van toepassing op het plaatsen en uitlezen van gegevens op de randapperatuur van de gebruiker. Het kan goed mogelijk zijn dat het een onbedoelde verwerking is. Ik wil ook niet beweren dat het een bewust onrechtmatige verwerking is geweest. Het is voor mij als betrokkene al lastig genoeg om te begrijpen wat er gebeurt als dezelfde infrastructuur voor meerdere doeleinden wordt ingezet waarvan een deel misschien zonder toestemming mag maar ik dat onderscheid niet kan maken.
Zie ook mijn edit; als deze specifieke implementatie de cookies niet zou gebruiken (geen idee of dat zo is btw), geldt dat dan alsnog wel als verwerking? Zou NMO dan beter een apart cookie-loos domein hiervoor moeten gebruiken?

Intentionally left blank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Floort
Het is nog steeds een verwerking. Ook als het niet is bedoeld en ook als het niet verder wordt opgeslagen. Mijn vermoeden is dat Comscore haar infrastructuur, die wordt ingezet als verwerker, moet opsplitsen tussen klanten zodat de verzamelde persoonsgegevens niet (onbedoeld) tussen de verschillende klanten aan elkaar geknoopt kunnen worden en om te voorkomen dat dit soort issues voorkomen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen met klantnaam.scorecardresearch.com en het scopen van cookies naar specifieke subdomeinen zodat die niet door elkaar lopen.

Mijn vermoeden nu is dat dit niet zozeer een fout is van DPG maar wel een fout is waar DPG (mede)verantwoordelijk voor is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
We zijn inmiddels al 3,5 jaar verder. Wie weet wat derde partijen in de tussentijd allemaal met onze persoonsgegevens hebben gedaan... :-(

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Floort
De kans op individuele genoegdoening door een klacht is klein. Het doel van klachten (voor mij) is voornamelijk om een norm neer te zetten voor DPG én anderen om naleving van de AVG in de toekomst te bevorderen. Als je herstel wilt voor jouw eigen persoonsgegevens die in het verleden zijn verzameld is het waarschijnlijk het meest effectief om zelf naar de rechter te stappen. En hoewel ik mijn klacht zo heb ontworpen om het zo onwaarschijnlijk mogelijk te maken dat het zo beperkt wordt opgepakt dat alleen mijn persoonsgegevens worden opgeruimd is dat nog steeds een mogelijke uitkomst. Het staat iedereen ook vrij om ook een klacht in te dienen bij de AP voor de verwerking van de eigen persoonsgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:22
Floort schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:02:
En hoewel ik mijn klacht zo heb ontworpen om het zo onwaarschijnlijk mogelijk te maken dat het zo beperkt wordt opgepakt dat alleen mijn persoonsgegevens worden opgeruimd is dat nog steeds een mogelijke uitkomst. Het staat iedereen ook vrij om ook een klacht in te dienen bij de AP voor de verwerking van de eigen persoonsgegevens.
Zeker weten dat ik die stap dan ga nemen.

Zou toch echt van de zotte zijn als de uitkomst slechts op jouw persoonlijke data zou slaan. Het gaat tenslotte elke betrokkene van de betreffende verwerkingen gaan.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Floort
Relevante handhaving van de Belgische toezichthouder die ook van toepassing is op de huidige Tweakers-website: https://www.gegevensbesch...ookiebanners-op-perssites
De situatie bij Tweakers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIaSBAae-JTj0ipGJ82KRICl6JY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GEIAwaCRAfLkgon0NvBVO1rE.png?f=user_large
De Belgische toezichthouder:
Uit de gezamenlijke lezing van de voornoemde wettelijke bepalingen, en na de verduidelijking van het Hof van Justitie omtrent de wisselwerking tussen de ePrivacyrichtlijn en de AVG, volgt onmiskenbaar de conclusie dat de “alles weigeren”-optie moet worden voorzien door de verweerder op de eerste laag wanneer de verweerder op diezelfde laag een “alles accepteren”-knop plaatst.30 Zo niet kan de toestemming onmogelijk op een “vrije” en “ondubbelzinnige” wijze worden verkregen.
en
Door het gebruik van bepaalde meer nadrukkelijke kleuren op de vier litigieuze websites, die als meest voorname reden kan hebben om de betrokkene ertoe aan te zetten de toestemming te verlenen om cookies te kunnen plaatsen, acht de Geschillenkamer nadrukkelijk de behoorlijkheidsplicht onder artikel 5.1.a AVG geschonden, en het brengt ook het rechtsgeldig verkrijgen van toestemming in het gedrang, waardoor het een inbreuk uitmaakt op art. 6.1.a AVG. Een toestemming kan immers niet ondubbelzinnig worden verkregen wanneer een betrokkene “geleid” wordt om een bepaalde handeling te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-05 13:03
@Floort hoe schat je op dit moment je kansen in dat ze hier ooit iets mee gaan doen? Zou het helpen als medetweakers ook meldingen maken bij de juiste instanties bijvoorbeeld?

Zucht...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Floort
Het staat iedereen hier vrij om een klacht in te dienen bij (waarschijnlijk voornamelijk) de Belgische en Nederlandse toezichthouders. Of dat zin heeft weet ik niet, maar in ieder geval de AP heeft herhaaldelijk aangegeven dat de kans dat ze handhaven groter is als er meer mensen een klacht indienen.

Ik kies zelf voor een andere aanpak (naast de klacht die al loopt). Ik heb een afspraak met de FG van DPG Media dat ik met een onderbouwde lijst kom van punten waarop de situatie onrechtmatig is. Bovenstaande twee punten zijn een spoiler, maar die kwamen toevallig langs in het besluit van de Belgische toezichthouder. Ik heb ook nog een inzageverzoek lopen (zie eerder in deze topic) die nu over de wettelijke termijn van een maand is, maar DPG heeft netjes uitstel aangekondigd. Als ik daar een reactie op heb ontvangen maak ik mijn lijst met zichtbare overtredingen af en deel die met de FG. Wat daaruit komt weet ik niet. Ik hoop dat de FG als toezichthouder DPG Media kan aanspreken. Daarna heb ik altijd nog de optie om bijvoorbeeld zelf naar de rechter te stappen of nog een klacht in te dienen bij de AP. Maar zover ben ik nog lang niet. Het kan ook zijn dat er een paar punten worden verbeterd en dat er wat klein grut overblijft waarvan ik het niet de moeite waard vind om er meer tijd in te steken.

Ik wil in de tussentijd niemand aanraden om geen klachten in te dienen als ze dat zelf willen doen. Wat ik doe biedt geen enkele garantie en kan dusdanig lang duren dat er op wachten waarschijnlijk niet redelijk is. Ik wil ook niemand aanraden om wel een klacht in te dienen. Het klachten-proces is ook onzeker en zoals uit de paragraaf hierboven maar eigenlijk ook dit hele topic blijkt is voor mij persoonlijk het indienen van een klacht niet iets dat ik doe zonder eerst te proberen om het in overleg op te lossen. Maar voor degenen die een klacht willen indienen kan ik daarbij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:17
Floort schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:10:
Als ik daar een reactie op heb ontvangen maak ik mijn lijst met zichtbare overtredingen af en deel die met de FG. Wat daaruit komt weet ik niet. Ik hoop dat de FG als toezichthouder DPG Media kan aanspreken.
Is dat geen ijdele hoop als de FG al heeft aangegeven dat hij vindt dat bijv. toestemmen en weigeren niet op 1 laag hoeft te staan?
Dan de "olifant in de kamer" - de inrichting van de cookiewall zelf, op vlak van knoppen en kleuren. In essentie gaat die discussie over de vraag of de toestemming in een cookiewall "vrij gegeven" is. Het is geen vereiste dat het niet geven van toestemming even gemakkelijk moet zijn (dat geldt enkel voor het achteraf intrekken van een gegeven toestemming). Daarom maakt DPG daarin een normale UX keuze door de optie die de meeste DPG-bezoekers willen (relevante ads, een gepersonaliseerde ervaring) prominenter weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floort
Dat is één specifiek punt waarbij ik het misschien wel meer met de FG eens ben dan met de Belgische toezichthouder. Omgekeerd geeft de Belgische toezichthouder op één punt meer ruimte dan striktgenomen in de AVG staat waardoor Tweakers het op dat punt wel goed genoeg doet.

Maar er is meer dan alleen het ene punt dat de FG daar maakt en meer dan de twee die ik hierboven noem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TV_NERD
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 27-05 18:29
Ik ageer vooral hier tegen, uit dat artikel:
Bezoek je op 2 juli dus eerst NU.nl en geef je daar je voorkeuren aan, dan zie je de wall niet daarna ook nog op Tweakers.
Ik vind niet dat je redelijkerwijs kunt verwachten dat een willekeurige consument bij het bezoeken van een "fast news" website als tweakers.net of nu.nl gaat onderzoeken welke uitgever daar achter zit en of je dan cross-site toestemming geeft voor het plaatsen van bepaalde cookies. Elke cookie wall zou enkel betrekking moeten hebben op de site die je op dat moment bezoekt. Er mag dan een link "all deze media" staan, dat gaat geheel tegen de geest van de cookiewetgeving in. Het moet makkelijk zijn om cookies uit te zetten, zoals ik het zie is dat per site en niet per uitgever.

[ Voor 9% gewijzigd door TV_NERD op 06-09-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:57
TV_NERD schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:52:
[...]
Ik ageer vooral hier tegen, uit dat artikel:
[...]
Ik vind niet dat je redelijkerwijs kunt verwachten dat een willekeurige consument bij het bezoeken van een "fast news" website als tweakers.net of nu.nl gaat onderzoeken welke uitgever daar achter zit en of je dan cross-site toestemming geeft voor het plaatsen van bepaalde cookies. Elke cookie wall zou enkel betrekking moeten hebben op de site die je op dat moment bezoekt. Er mag dan een link "all deze media" staan, dat gaat geheel tegen de geest van de cookiewetgeving in. Het moet makkelijk zijn om cookies uit te zetten, zoals ik het zie is dat per site en niet per uitgever.
Mooi aanknopingspunt voor een klacht bij de AP dus >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
@Floort ik blijf bewondering houden voor jou benadering en geduld rondom dit gehele proces _/-\o_

Ik denk dat op den duur dit soort processen er voor gaan zorgen dat eea "eerlijker" gaat verlopen rondom de cookies toestemming.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Floort
De wettelijke termijn voor mijn inzageverzoek is maximaal verlengd (tot drie maanden) en gisteren heb ik een reactie gekregen op mijn inzageverzoek over o.a. de comscore/NMO data. Ik heb een hoop gekregen, maar volgens mij niet de data die hier is verzameld. Ik heb om wat opheldering gevraagd aan de FG om het antwoord goed te begrijpen.

Verder heb ik nog geen update gehad van de AP over de voortgang van het opgeschaalde onderzoek.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Floort
Vorige week heb ik een update gekregen over het Comscore/NMO issue en ik heb nog geen tijd gehad om dat hier te delen. Zoals ik het nu zie:

De gegevens zijn zonder toestemming verzameld. Niet nieuw, maar relevante context. Bron.

De verzamelde gegevens zijn niet verwijderd en ik heb inzage gekregen. De opgeslagen gegevens zijn nog steeds persoonsgegevens want ze zijn herleidbaar naar mij.

Comscore is een verwerker van NMO. Bron.

Het lijkt er voor mij op dat NMO geen verwerker is van DPG Media maar een gezamelijke verwerkingsverantwoordelijke. Maar hierover verschillen de meningen en beschikbare informatie voor mij als betrokkene is niet geschikt om te weten wat er precies aan de hand is. Dat is opzich al een probleem. Ik denk dat de rechtmatigheid van de verwerking (zonder toestemming) sterk afhankelijk is van de rol van NMO. Als NMO een (gezamelijke) verwerkingsverantwoordelijke is met DPG dan is het een derdeverstrekkign van persoonsgegevens en denk ik dat het onwaarschijnlijk is dat de verzameling onder de uitzondering van het toestemmingsvereiste van art. 11.7a Tw valt en daarmee dus onrechtmatig is zoals deze heeft plaatsgevonden. Als NMO een nette verwerker is van DPG is het mogelijk wel een rechtmatige verwerking zonder toestemming. Maar als NMO een verwerker is zou dat volgens mij redelijk helder uit contracten moeten blijken en als daar ruimte voor twijfel is dan zijn die contracten misschien niet zo helder als nodig is.

Hoe dan ook zou het voor mij als betrokkene duidelijk moeten zijn of NMO een verwerkingsverantwoordelijke is of niet. Momenteel informeert Tweakers nog steeds dat Comscore B.V. een advertentiepartner is, niet een verwerker van NMO die marktmetingen verricht. Betrokkenen worden hoe dan ook onjuist geinformeerd over de verwerking. Daardoor is het voor mij niet mogelijk om de verdere rechtmatigheid goed te beoordelen.

Daarbij wil ik wel opmerken dat de meewerking vanuit DPG misschien niet heel erg vlot is, maar enorm veel beter is dan bij mijn verzoek waarvoor dit topic is gestart. Er is een redelijke kans dat ik met deze manier van meewerking nooit een klacht had ingediend bij de AP. Het is helaas ook de keuze van DPG om nooit in te gaan op mijn aanbod om alsnog in overleg (delen van) de klacht op te lossen zodat ik waar dat gepast is de klacht in te trekken. Voor zover ik her en der lees over wantrouwen in DPG op dit vlak vind ik het wel relevant om te benoemen dat ik hier op dit specifieke issue een mix van interne DPG discussies en een oprechte inzet om het goed te doen beproef.

Ik hoop dat DPG er snel over uit is of ze toestaam dat NMO ook voor eigen doeleinden war met de verzamelde persoonsgegevens doet en op basis daarvan op zijn minst de consent manager aanpast om bezoekers minimaal correct te informeren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Floort
Ter informatie voor degenen die willen weten wat NMO verzameld met behulp van Comscore is hier een enkele logregel waarin ik inzage heb gekregen. Enkele identifiers zijn door mij gemaskeerd met een XXX.

APP_IDtweakers.web
BASE_CURRENCY
BR_COLORDEPTH
BR_COOKIES
BR_FAMILYChrome
BR_FEATURES_DIRECTOR
BR_FEATURES_FLASH
BR_FEATURES_GEARS
BR_FEATURES_JAVA
BR_FEATURES_PDF
BR_FEATURES_QUICKTIME
BR_FEATURES_REALPLAYER
BR_FEATURES_SILVERLIGHT
BR_FEATURES_WINDOWSMEDIA
BR_LANG
BR_NAMEChrome 12
BR_RENDERENGINEWEBKIT
BR_TYPEBrowser
BR_VERSION122.0.0.0
BR_VIEWHEIGHT
BR_VIEWWIDTH
COLLECTOR_TSTAMP2024-03-07 09:11:16.240
CONTEXTS
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
{
  "contexts_com_iab_snowplow_spiders_and_robots_1": [
    {
      "category": "BROWSER",
      "primaryImpact": "NONE",
      "reason": "PASSED_ALL",
      "spiderOrRobot": false
    }
  ],
  "contexts_com_snowplowanalytics_snowplow_ua_parser_context_1": [
    {
      "deviceFamily": "Mac",
      "osFamily": "Mac OS X",
      "osMajor": "10",
      "osMinor": "15",
      "osPatch": "7",
      "osVersion": "Mac OS X 10.15.7",
      "useragentFamily": "Chrome",
      "useragentMajor": "122",
      "useragentMinor": "0",
      "useragentPatch": "0",
      "useragentVersion": "Chrome 122.0.0"
    }
  ],
  "contexts_dpgmedia_consent_1": [
    {
      "_schema_version": "1-0-4",
      "advertising1": false,
      "advertising10": false,
      "advertising2": false,
      "advertising3": false,
      "advertising4": false,
      "advertising7": false,
      "advertising9": false,
      "analytics": true,
      "deviceLocation": false,
      "functional": true,
      "marketing": false,
      "nonPersonalisedAds": false,
      "personalisation": false,
      "socialMedia": false,
      "targetedAdvertising": false
    }
  ],
  "contexts_dpgmedia_origin_2": [
    {
      "_schema_version": "2-0-9",
      "backendVersion": "281.9.3",
      "brand": "TWK",
      "devTeam": "Tweakers",
      "techStack": "tweakers.net",
      "webVersion": "281.9.3"
    }
  ],
  "contexts_dpgmedia_page_1": [
    {
      "_schema_version": "1-0-7",
      "path": "/forum/list_message/78366514",
      "theme": "twk-dark",
      "type": "FORUM"
    }
  ],
  "contexts_dpgmedia_user_2": [
    {
      "_schema_version": "2-0-12",
      "ipLocation": "NL",
      "loggedIn": true,
      "loyaltyGroup": "eu",
      "subscriptionType": "Hero"
    }
  ],
  "contexts_nl_basjes_yauaa_context_1": [
    {
      "agentClass": "Browser",
      "agentInformationEmail": "Unknown",
      "agentName": "Chrome",
      "agentNameVersion": "Chrome 122",
      "agentNameVersionMajor": "Chrome 122",
      "agentVersion": "122",
      "agentVersionMajor": "122",
      "deviceBrand": "Apple",
      "deviceClass": "Desktop",
      "deviceCpu": "Intel",
      "deviceCpuBits": "64",
      "deviceName": "Apple Macintosh",
      "layoutEngineClass": "Browser",
      "layoutEngineName": "Blink",
      "layoutEngineNameVersion": "Blink 122",
      "layoutEngineNameVersionMajor": "Blink 122",
      "layoutEngineVersion": "122",
      "layoutEngineVersionMajor": "122",
      "networkType": "Unknown",
      "operatingSystemClass": "Desktop",
      "operatingSystemName": "Mac OS",
      "operatingSystemNameVersion": "Mac OS >=10.15.7",
      "operatingSystemNameVersionMajor": "Mac OS >=10.15",
      "operatingSystemVersion": ">=10.15.7",
      "operatingSystemVersionBuild": "??",
      "operatingSystemVersionMajor": ">=10.15",
      "webviewAppName": "Unknown",
      "webviewAppNameVersionMajor": "Unknown ??",
      "webviewAppVersion": "??",
      "webviewAppVersionMajor": "??"
    }
  ]
}
DERIVED_TSTAMP2024-03-07 09:11:16.217
DOC_CHARSET
DOC_HEIGHT
DOC_WIDTH
DOMAIN_SESSIONIDXXX
DOMAIN_SESSIONIDX
DOMAIN_USERIDXXX
DVCE_CREATED_TSTAMP2024-03-07 09:09:54.000
DVCE_ISMOBILEFALSE
DVCE_SCREENHEIGHT
DVCE_SCREENWIDTH
DVCE_SENT_TSTAMP2024-03-07 09:11:16.000
DVCE_TYPEComputer
ETL_TAGS
ETL_TSTAMP2024-03-07 09:11:17.145
EVENTpage_view
EVENT_FINGERPRINTXXX
EVENT_FORMATjsonschema
EVENT_ID702963ca-5fba-44c2-b56b-d097518f8b1e
EVENT_NAMEpage_view
EVENT_VENDORcom.snowplowanalytics.snowplow
EVENT_VERSION1-0-0
GEO_CITY
GEO_COUNTRYNL
GEO_LATITUDE52.3824
GEO_LONGITUDE4.8995
GEO_REGION
GEO_REGION_NAME
GEO_TIMEZONEEurope/Amsterdam
GEO_ZIPCODE
IP_DOMAIN
IP_ISPTRUE
IP_NETSPEED
IP_ORGANIZATIONTRUE
MKT_CAMPAIGN
MKT_CLICKID
MKT_CONTENT
MKT_MEDIUM
MKT_NETWORK
MKT_SOURCE
MKT_TERM
NAME_TRACKERdpg
NETWORK_USERIDXXX
OS_FAMILYMac OS X
OS_MANUFACTURERApple Inc.
OS_NAMEMac OS X
OS_TIMEZONE
PAGE_REFERRERhttps://gathering.tweaker...update_message/78366514/9
PAGE_TITLE
PAGE_URLFloort in "Verwijderen tracking-data"
PAGE_URLFRAGMENT
PAGE_URLHOSTgathering.tweakers.net
PAGE_URLPATH/forum/list_message/78366514
PAGE_URLPORT443
PAGE_URLQUERY
PAGE_URLSCHEMEhttps
PLATFORMsrv
PP_XOFFSET_MAX
PP_XOFFSET_MIN
PP_YOFFSET_MAX
PP_YOFFSET_MIN
REFR_DOMAIN_USERID
REFR_DVCE_TSTAMP
REFR_MEDIUMinternal
REFR_SOURCE
REFR_TERM
REFR_URLFRAGMENT
REFR_URLHOSTgathering.tweakers.net
REFR_URLPATH/forum/update_message/78366514/9
REFR_URLPORT443
REFR_URLQUERY
REFR_URLSCHEMEhttps
SE_ACTION
SE_CATEGORY
SE_LABEL
SE_PROPERTY
SE_VALUE
TI_CATEGORY
TI_CURRENCY
TI_NAME
TI_ORDERID
TI_PRICE
TI_PRICE_BASE
TI_QUANTITY
TI_SKU
TRUE_TSTAMP2024-03-07 09:11:16.217
TR_AFFILIATION
TR_CITY
TR_COUNTRY
TR_CURRENCY
TR_ORDERID
TR_SHIPPING
TR_SHIPPING_BASE
TR_STATE
TR_TAX
TR_TAX_BASE
TR_TOTAL
TR_TOTAL_BASE
TXN_ID
UNSTRUCT_EVENTS{}
USERAGENTMozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/122.0.0.0 Safari/537.36
USER_FINGERPRINT
USER_ID
USER_IPADDRESSXXX
V_COLLECTORssc-2.10.0-kinesis
V_ETLsnowplow-enrich-kinesis-3.9.0
V_TRACKERphp-0.7.0
DWH_CREATED_TSTAMP2024-03-07 09:07:44.536
BRAND_CLEANEDTWEAKERS
SESSION_IDXXX
PLATFORM_USER_IDXXX
SESSION_START2024-03-07 08:40:11.466
SESSION_END2024-03-07 09:11:16.217
SESSION_DURATION1865
ACCOUNT_ID_MOST_OCCURED
IS_PAGEVIEW1
IS_ARTICLE0
PRIVACY_PERSONALISATION_FL0
SESSION_PRIVACY_PERSONALISATION_FL0
PRIVACY_MARKETING_FL0
SESSION_PRIVACY_MARKETING_FL0
PRIVACY_ANALYTICS_FL1
SESSION_PRIVACY_ANALYTICS_FL1
PRIVACY_FUNCTIONAL_FL1
SESSION_PRIVACY_FUNCTIONAL_FL1
PAGE_NUMBER_IN_SESSION9
OPERATING_SYSTEM_CLEANEDMac OS X
DEVICE_CLEANEDDesktop
PRODUCT_CLEANED
PLATFORM_CLEANEDWeb
PAGE_VIEW_TIME
LANDING_PAGE_URLPATH/nieuws/219450/justitie-vs-ex-google-werknemer-stal-ai-geheimen-voor-chinese-rivalen.html
LANDING_PAGE_URLHOSTtweakers.net
MKT_MEDIUM_CLEANED
MARKETING_CHANNELInternal Referral
IS_EXIT_PAGE1
LANDING_CONTENT_ID
LANDING_MKT_CAMPAIGN
LANDING_MKT_CONTENT
LANDING_MKT_MEDIUM
LANDING_MKT_SOURCE
LANDING_MKT_TERM
LANDING_REFR_MEDIUM
LANDING_REFR_SOURCE
LANDING_REFR_TERM
LANDING_REFR_URLHOST
LANDING_REFR_URLPATH
LANDING_PAGE_URLQUERY
LANDING_REFR_URLQUERY
LANDING_MARKETING_CHANNELDirect
MKT_CAMPAIGN_CLEANED
MKT_CONTENT_CLEANED
MKT_SOURCE_CLEANED
MKT_TERM_CLEANED
GEO_LOCATION
CONTEXTS_ARTICLE_1
CONTEXTS_CONSENT_1
CONTEXTS_ENGAGEMENT_1
CONTEXTS_ITEMS_1
CONTEXTS_ORIGIN_2
CONTEXTS_PAGE_1
CONTEXTS_PLATFORM_MOBILE_SCREEN_1
CONTEXTS_TRACKING_ERROR_1
CONTEXTS_USER_2
CONTEXTS_VARIATIONS_1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Floort schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:05:
Ter informatie voor degenen die willen weten wat NMO verzameld met behulp van Comscore is hier een enkele logregel waarin ik inzage heb gekregen. Enkele identifiers zijn door mij gemaskeerd met een XXX.

[...]
Dit lijkt mij niet correct; dit is wat wij intern in ons analytics systeem (snowplow) verwerken, maar is niet wat we doorgeven (of beter: gaven - er is momenteel geen NMO implementatie actief) aan NMO...

Sowieso is snowplow (bij Tweakers) serverside en de NMO-pixel was puur een clientside implementatie. Daarmee zal NMO niet veel meer dan ip-adres, page-url, referer en user-agent meegekregen kunnen hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door crisp op 11-11-2024 12:18 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 15:11
Floort schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:05:

APP_IDtweakers.web
BASE_CURRENCY
BR_COLORDEPTH
BR_COOKIES
BR_FAMILYChrome
BR_FEATURES_DIRECTOR
BR_FEATURES_FLASH
BR_FEATURES_GEARS
BR_FEATURES_JAVA
BR_FEATURES_PDF
BR_FEATURES_QUICKTIME
BR_FEATURES_REALPLAYER
BR_FEATURES_SILVERLIGHT
BR_FEATURES_WINDOWSMEDIA
BR_LANG
BR_NAMEChrome 12
BR_RENDERENGINEWEBKIT
BR_TYPEBrowser
BR_VERSION122.0.0.0
BR_VIEWHEIGHT
BR_VIEWWIDTH
COLLECTOR_TSTAMP2024-03-07 09:11:16.240
CONTEXTS
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
{
  "contexts_com_iab_snowplow_spiders_and_robots_1": [
    {
      "category": "BROWSER",
      "primaryImpact": "NONE",
      "reason": "PASSED_ALL",
      "spiderOrRobot": false
    }
  ],
  "contexts_com_snowplowanalytics_snowplow_ua_parser_context_1": [
    {
      "deviceFamily": "Mac",
      "osFamily": "Mac OS X",
      "osMajor": "10",
      "osMinor": "15",
      "osPatch": "7",
      "osVersion": "Mac OS X 10.15.7",
      "useragentFamily": "Chrome",
      "useragentMajor": "122",
      "useragentMinor": "0",
      "useragentPatch": "0",
      "useragentVersion": "Chrome 122.0.0"
    }
  ],
  "contexts_dpgmedia_consent_1": [
    {
      "_schema_version": "1-0-4",
      "advertising1": false,
      "advertising10": false,
      "advertising2": false,
      "advertising3": false,
      "advertising4": false,
      "advertising7": false,
      "advertising9": false,
      "analytics": true,
      "deviceLocation": false,
      "functional": true,
      "marketing": false,
      "nonPersonalisedAds": false,
      "personalisation": false,
      "socialMedia": false,
      "targetedAdvertising": false
    }
  ],
  "contexts_dpgmedia_origin_2": [
    {
      "_schema_version": "2-0-9",
      "backendVersion": "281.9.3",
      "brand": "TWK",
      "devTeam": "Tweakers",
      "techStack": "tweakers.net",
      "webVersion": "281.9.3"
    }
  ],
  "contexts_dpgmedia_page_1": [
    {
      "_schema_version": "1-0-7",
      "path": "/forum/list_message/78366514",
      "theme": "twk-dark",
      "type": "FORUM"
    }
  ],
  "contexts_dpgmedia_user_2": [
    {
      "_schema_version": "2-0-12",
      "ipLocation": "NL",
      "loggedIn": true,
      "loyaltyGroup": "eu",
      "subscriptionType": "Hero"
    }
  ],
  "contexts_nl_basjes_yauaa_context_1": [
    {
      "agentClass": "Browser",
      "agentInformationEmail": "Unknown",
      "agentName": "Chrome",
      "agentNameVersion": "Chrome 122",
      "agentNameVersionMajor": "Chrome 122",
      "agentVersion": "122",
      "agentVersionMajor": "122",
      "deviceBrand": "Apple",
      "deviceClass": "Desktop",
      "deviceCpu": "Intel",
      "deviceCpuBits": "64",
      "deviceName": "Apple Macintosh",
      "layoutEngineClass": "Browser",
      "layoutEngineName": "Blink",
      "layoutEngineNameVersion": "Blink 122",
      "layoutEngineNameVersionMajor": "Blink 122",
      "layoutEngineVersion": "122",
      "layoutEngineVersionMajor": "122",
      "networkType": "Unknown",
      "operatingSystemClass": "Desktop",
      "operatingSystemName": "Mac OS",
      "operatingSystemNameVersion": "Mac OS >=10.15.7",
      "operatingSystemNameVersionMajor": "Mac OS >=10.15",
      "operatingSystemVersion": ">=10.15.7",
      "operatingSystemVersionBuild": "??",
      "operatingSystemVersionMajor": ">=10.15",
      "webviewAppName": "Unknown",
      "webviewAppNameVersionMajor": "Unknown ??",
      "webviewAppVersion": "??",
      "webviewAppVersionMajor": "??"
    }
  ]
}
DERIVED_TSTAMP2024-03-07 09:11:16.217
DOC_CHARSET
DOC_HEIGHT
DOC_WIDTH
DOMAIN_SESSIONIDXXX
DOMAIN_SESSIONIDX
DOMAIN_USERIDXXX
DVCE_CREATED_TSTAMP2024-03-07 09:09:54.000
DVCE_ISMOBILEFALSE
DVCE_SCREENHEIGHT
DVCE_SCREENWIDTH
DVCE_SENT_TSTAMP2024-03-07 09:11:16.000
DVCE_TYPEComputer
ETL_TAGS
ETL_TSTAMP2024-03-07 09:11:17.145
EVENTpage_view
EVENT_FINGERPRINTXXX
EVENT_FORMATjsonschema
EVENT_ID702963ca-5fba-44c2-b56b-d097518f8b1e
EVENT_NAMEpage_view
EVENT_VENDORcom.snowplowanalytics.snowplow
EVENT_VERSION1-0-0
GEO_CITY
GEO_COUNTRYNL
GEO_LATITUDE52.3824
GEO_LONGITUDE4.8995
GEO_REGION
GEO_REGION_NAME
GEO_TIMEZONEEurope/Amsterdam
GEO_ZIPCODE
IP_DOMAIN
IP_ISPTRUE
IP_NETSPEED
IP_ORGANIZATIONTRUE
MKT_CAMPAIGN
MKT_CLICKID
MKT_CONTENT
MKT_MEDIUM
MKT_NETWORK
MKT_SOURCE
MKT_TERM
NAME_TRACKERdpg
NETWORK_USERIDXXX
OS_FAMILYMac OS X
OS_MANUFACTURERApple Inc.
OS_NAMEMac OS X
OS_TIMEZONE
PAGE_REFERRERhttps://gathering.tweaker...update_message/78366514/9
PAGE_TITLE
PAGE_URLFloort in "Verwijderen tracking-data"
PAGE_URLFRAGMENT
PAGE_URLHOSTgathering.tweakers.net
PAGE_URLPATH/forum/list_message/78366514
PAGE_URLPORT443
PAGE_URLQUERY
PAGE_URLSCHEMEhttps
PLATFORMsrv
PP_XOFFSET_MAX
PP_XOFFSET_MIN
PP_YOFFSET_MAX
PP_YOFFSET_MIN
REFR_DOMAIN_USERID
REFR_DVCE_TSTAMP
REFR_MEDIUMinternal
REFR_SOURCE
REFR_TERM
REFR_URLFRAGMENT
REFR_URLHOSTgathering.tweakers.net
REFR_URLPATH/forum/update_message/78366514/9
REFR_URLPORT443
REFR_URLQUERY
REFR_URLSCHEMEhttps
SE_ACTION
SE_CATEGORY
SE_LABEL
SE_PROPERTY
SE_VALUE
TI_CATEGORY
TI_CURRENCY
TI_NAME
TI_ORDERID
TI_PRICE
TI_PRICE_BASE
TI_QUANTITY
TI_SKU
TRUE_TSTAMP2024-03-07 09:11:16.217
TR_AFFILIATION
TR_CITY
TR_COUNTRY
TR_CURRENCY
TR_ORDERID
TR_SHIPPING
TR_SHIPPING_BASE
TR_STATE
TR_TAX
TR_TAX_BASE
TR_TOTAL
TR_TOTAL_BASE
TXN_ID
UNSTRUCT_EVENTS{}
USERAGENTMozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_15_7) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/122.0.0.0 Safari/537.36
USER_FINGERPRINT
USER_ID
USER_IPADDRESSXXX
V_COLLECTORssc-2.10.0-kinesis
V_ETLsnowplow-enrich-kinesis-3.9.0
V_TRACKERphp-0.7.0
DWH_CREATED_TSTAMP2024-03-07 09:07:44.536
BRAND_CLEANEDTWEAKERS
SESSION_IDXXX
PLATFORM_USER_IDXXX
SESSION_START2024-03-07 08:40:11.466
SESSION_END2024-03-07 09:11:16.217
SESSION_DURATION1865
ACCOUNT_ID_MOST_OCCURED
IS_PAGEVIEW1
IS_ARTICLE0
PRIVACY_PERSONALISATION_FL0
SESSION_PRIVACY_PERSONALISATION_FL0
PRIVACY_MARKETING_FL0
SESSION_PRIVACY_MARKETING_FL0
PRIVACY_ANALYTICS_FL1
SESSION_PRIVACY_ANALYTICS_FL1
PRIVACY_FUNCTIONAL_FL1
SESSION_PRIVACY_FUNCTIONAL_FL1
PAGE_NUMBER_IN_SESSION9
OPERATING_SYSTEM_CLEANEDMac OS X
DEVICE_CLEANEDDesktop
PRODUCT_CLEANED
PLATFORM_CLEANEDWeb
PAGE_VIEW_TIME
LANDING_PAGE_URLPATH/nieuws/219450/justitie-vs-ex-google-werknemer-stal-ai-geheimen-voor-chinese-rivalen.html
LANDING_PAGE_URLHOSTtweakers.net
MKT_MEDIUM_CLEANED
MARKETING_CHANNELInternal Referral
IS_EXIT_PAGE1
LANDING_CONTENT_ID
LANDING_MKT_CAMPAIGN
LANDING_MKT_CONTENT
LANDING_MKT_MEDIUM
LANDING_MKT_SOURCE
LANDING_MKT_TERM
LANDING_REFR_MEDIUM
LANDING_REFR_SOURCE
LANDING_REFR_TERM
LANDING_REFR_URLHOST
LANDING_REFR_URLPATH
LANDING_PAGE_URLQUERY
LANDING_REFR_URLQUERY
LANDING_MARKETING_CHANNELDirect
MKT_CAMPAIGN_CLEANED
MKT_CONTENT_CLEANED
MKT_SOURCE_CLEANED
MKT_TERM_CLEANED
GEO_LOCATION
CONTEXTS_ARTICLE_1
CONTEXTS_CONSENT_1
CONTEXTS_ENGAGEMENT_1
CONTEXTS_ITEMS_1
CONTEXTS_ORIGIN_2
CONTEXTS_PAGE_1
CONTEXTS_PLATFORM_MOBILE_SCREEN_1
CONTEXTS_TRACKING_ERROR_1
CONTEXTS_USER_2
CONTEXTS_VARIATIONS_1
Opvallend dat er dus blijkbaar nog gekeken wordt naar dingen als Java en Silverlight, die als het goed is al jaren uit staan in browsers. Ik begrijp ook niet helemaal waarom longitude and latitude nodig zou moeten zijn, want je kan uit IP adres toch al het land van de persoon halen.

Dus @Floort bedankt voor het delen van dit voorbeeld, is best informatief.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Floort
crisp schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:12:
[...]

Dit lijkt mij niet correct; dit is wat wij intern in ons analytics systeem (snowplow) verwerken, maar is niet wat we doorgeven (of beter: gaven - er is momenteel geen NMO implementatie actief) aan NMO...

Sowieso is snowplow (bij Tweakers) serverside en de NMO-pixel was puur een clientside implementatie. Daarmee zal NMO niet veel meer dan ip-adres, page-url, referer en user-agent meegekregen kunnen hebben.
Bedankt. Ik zal weer even met de FG contact opnemen om te laten weten dat ik dus nog steeds geen inzage heb gekregen in de Comscore/NMO gegevens.

Edit: voor de goede orde, er is mij niet expliciet vertelt dat dit de gegevens van Comscore/NMO zijn. Ik heb expliciet aangegeven dat die gegevens ontbraken in het antwoord op mijn inzageverzoek en toen heb ik dit gekregen.

[ Voor 14% gewijzigd door Floort op 11-11-2024 12:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Ter aanvulling: de NMO-pixel heeft van 05/07 tot en met 16/07 online gestaan; de geposte logregel is van maart dit jaar ;)

Intentionally left blank

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Floort
@crisp Ik twijfel niet aan wat je zegt. Maar ik moet balanceren tussen onvolledige/onjuiste informatie over de verwerking die publiek beschikbaar is en wat mij verteld wordt. Ik ging er iets te makkelijk vanuit dat ik netjes inzage kreeg. Ik heb gevraagd of @DPO_Bert even wil bellen zodat er niet nog meer miscommunicatie ontstaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Floort
Dankjewel voor je feedback @crisp. Ik heb net een telefoontje gekregen van @DPO_Bert en volgens ons heb je gelijk. Niet dat ik daarover twijfelde, maar ik weet nu wel waar de verwarring wel vandaan kwam:

De gegevens waar ik de hele tijd naar gevraagd heb (De door NMO/Comscore verzamelde gegevens) bestaan niet meer. Dat is op zich heel netjes. De verwerking is gestopt en ik wilde waarschijnlijk toch achteraf om verwijdering vragen. Wat er is misgegaan is dat de gegevens zijn gewist tussen het vragen om inzage en het uitdraaien van de gegevens om aan mij te versturen. Ik zag het al een beetje aankomen, maar omdat er nooit expliciet aan mij is gecommuniceerd over de bewaartermijn of het wissen ging ik er niet vanuit dat dit de reden zou zijn.

Inzageverzoek afgehandeld wat mij betreft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floort
Pompi schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:19:
[...]

Opvallend dat er dus blijkbaar nog gekeken wordt naar dingen als Java en Silverlight, die als het goed is al jaren uit staan in browsers. Ik begrijp ook niet helemaal waarom longitude and latitude nodig zou moeten zijn, want je kan uit IP adres toch al het land van de persoon halen.

Dus @Floort bedankt voor het delen van dit voorbeeld, is best informatief.
Nadat ik al compleet de verkeerde conclusie heb getrokken over de gegevens is ben ik misschien niet de meest geloofwaardige partij om wat nuances te plaatsen. Maar al die BR_FEATURES_*-kolommen zijn bij mij leeg in de vele duizenden rijen aan data die ik heb ontvangen. Het zou goed kunnen zijn dat hier vroeger iets mee gedaan is maar dat de kolommen nooit zijn verwijderd uit de database. En met betrekking tot die lat/lon is dat een (in mijn geval) behoorlijk onnauwkeurige geoip lookup geweest verwacht ik. Ik twijfel over het nut en de noodzaak om dit te verwerken. Maar ik kan me voorstellen dat men wel iets wil weten over het land of provincie waar bezoekers vandaan komen. In dit geval klopt zelfs de provincie niet. Maar voor snelle verwerkingen snap ik wel waarom je niet bij elke rapportage een berg geo-ip lookups wil doen en je beter een enkele keer de op dat moment actuele informatie wil ophalen en wilt opslaan in je database.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Floort
Ik heb een half jaar na de laatste statusupdate weer een nieuwe statusupdate ontvangen. De AP heeft aangegeven dat die update vertrouwelijk is en dat zal ik respecteren. Maar de behandeling ligt niet stil.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Floort
Vandaag is er een nieuwsbericht geplaatst dat heel indirect met mijn klacht te maken heeft: nieuws: Microsoft moet LinkedIn-gebruiker 50.000 euro betalen na inzet tracki...

Ik zeg Indirect omdat Xandr een van de advertentienetwerken is waarvan DPG tot op heden weigert om mee samen te werken om mijn persoonsgegevens te verwijderen. Maar let op met de vergelijking verder te trekken: de uitspraak gaat over tracking zonder toestemming, deze topic ben ik gestart omdat de toestemming die gevraagt is (naar mijn stevig onderbouwde en deskundige mening die niet gemotiveerd is weerlegt) niet rechtmatig is. Dat is wat mij betreft niet hetzelfde. Het feit dat Xander op een aantal websites mensen zonder toestemming volgt wil niet zeggen dat Xandr dat ook nu op Tweakers doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Toen ik die uitspraak tegen kwam zat ik te twijfelen of ik het hier zou delen of als een "tip de redactie" te doen. Om dit topic "schoon" te houden toch maar als tip gedaan ...

Ik ben benieuwd hoe dit nu verder gaat lopen, want om specifiek alleen deze gebruiker uit te sluiten van tracking is natuurlijk een beetje lastig.

Maar dat is dus iets voor een apart topic denk ik.

Verder nog ontwikkelen in de afgelopen dagen rondom je eigen klacht @Floort ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floort
Dat het lastig is om alleen die ene persoon uit te sluiten van tracking lijkt mij een feature en geen bug.

Vanuit de AP heb ik geen ontwikkeling gezien. Vanuit DPG wel. Ik ben een paar weken geleden op bezoek geweest bij de FG van DPG. Ik ga daar geen inhoudelijke mededelingen over doen omdat ik dat niet netjes vind en omdat de FG feitelijk niks mag bepalen voor DPG.

Ik wilde het in ieder geval hebben over mijn klacht en een update van de analyse in de topicstart. Ik heb al eens opgemerkt onder een nieuwsbericht dat ik het jammer vindt dat de FG zich in reacties grotendeels beperkt tot uitleg over kritiek op DPG die onterecht is of waar je oprecht over van mening kan verschillen. Ik erger me ook een beetje aan het feit dat de kritiek op DPG die ik lees zich grotendeels beperkt op onderdelen die onterecht zijn terwijl er genoeg dingen nog niet in orde zijn die aan de buitenkant zichtbaar zijn. Genoeg om over te praten dus.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Ik moest 'm even opzoeken dus voor anderen: FG is Functionaris Gegevensbescherming.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Floort schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:55:
Dat het lastig is om alleen die ene persoon uit te sluiten van tracking lijkt mij een feature en geen bug.

Vanuit de AP heb ik geen ontwikkeling gezien. Vanuit DPG wel. Ik ben een paar weken geleden op bezoek geweest bij de FG van DPG. Ik ga daar geen inhoudelijke mededelingen over doen omdat ik dat niet netjes vind en omdat de FG feitelijk niks mag bepalen voor DPG.

Ik wilde het in ieder geval hebben over mijn klacht en een update van de analyse in de topicstart. Ik heb al eens opgemerkt onder een nieuwsbericht dat ik het jammer vindt dat de FG zich in reacties grotendeels beperkt tot uitleg over kritiek op DPG die onterecht is of waar je oprecht over van mening kan verschillen. Ik erger me ook een beetje aan het feit dat de kritiek op DPG die ik lees zich grotendeels beperkt op onderdelen die onterecht zijn terwijl er genoeg dingen nog niet in orde zijn die aan de buitenkant zichtbaar zijn. Genoeg om over te praten dus.
het staat dus niet stil, dat is altijd goed om te horen.,En naar mijn mening zit de FG ook in de squeeze tussen wat je hart zegt dat je zou willen en wat het bedrijf bedrijfseconomisch graag wil.
Met de aankondiging dat ze verder gaan bouwen aan een eigen europees advertentienetwork (als tegenhanger van de grote amerikaanse spelers) nieuws: DPG Media krijgt Europese lening van 120 miljoen euro voor advertenti... hoop ik dat ze dat dan ook zo bouwen dat het helemaal voldoet aan alle AVG en aanverwante regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10:18
duvekot schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:22:
[...]

het staat dus niet stil, dat is altijd goed om te horen.,En naar mijn mening zit de FG ook in de squeeze tussen wat je hart zegt dat je zou willen en wat het bedrijf bedrijfseconomisch graag wil.
Met de aankondiging dat ze verder gaan bouwen aan een eigen europees advertentienetwork (als tegenhanger van de grote amerikaanse spelers) nieuws: DPG Media krijgt Europese lening van 120 miljoen euro voor advertenti... hoop ik dat ze dat dan ook zo bouwen dat het helemaal voldoet aan alle AVG en aanverwante regels.
Tevens in het nieuws: DPG Media krijgt een mooie prijs van Bits of Freedom voor hun advertentiemodel.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Floort
Pijnlijk voor DPG Media om een prijs te krijgen voor iets dat, volgens mij, vooral een verbetering zal zijn. Ik heb weinig medelijden met DPG omdat ze er zelf voor kiezen om niet eerlijk te zijn over wat er in de huidige situatie allemaal niet goed gaat. Dan is het toch echt de eigen schuld van DPG als ze niet goed kunnen uitleggen hoe het allemaal beter kan worden. Ik heb wel veel meer sympathie voor een DPG die daar wel eerlijk over kan communiceren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Floort
De AP heeft mij afgelopen vrijdag een brief verstuurd met een update. Er is niet heel veel dat ik kan delen. Er zit beweging in, maar niet zoveel dat ik daar erg enthousiast van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joesv
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Eigenlijk best wel triest dat dit nu al 4 bijna jaar gaande is. Gezien hoe lang het nu duurt, hoe lang langer denk je dat deze saga nog gaat duren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floort
Ik kan best een redelijke planning maken voor een doorlooptijd die nodig is voor het resterende onderzoek. Het is een stuk lastiger om te voorspellen hoe die tijd wordt besteed in de praktijk.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Floort
Een klein beetje gerelateerd nieuws (goede voorbeelden): De Autoriteit Persoonsgegevens heeft recent een foutje gemaakt met cookies en heeft na enig aandringen een poging gedaan om de cookie-data bij de verschillende ontvangers te laten verwijderen.

Het voorbeeld dat de AP geeft is niet perfect, maar komt aardig dicht in de buurt van wat ze moeten doen. Ik heb een analyse geschreven waarin ik ook verwijs naar de gemeente Den Haag die het op dit punt nog beter doet (niet sneller).
Pagina: 1 2 3 4 Laatste