[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:29

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Whisk(e)y is gewoon lekker :9

[ Voor 7% gewijzigd door Thasaidon op 23-07-2025 10:31 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-09 18:33
Dramface gaat los op batch #2 van de Mystery Malts, een prettige longread imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:21
Bambi105 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:45:
Dramface gaat los op batch #2 van de Mystery Malts, een prettige longread imo.
Ha, die Inchmurrin! :D

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Inderdaad, wat een verhaal! En de Nc'nean komt er helaas zo af als dat ik verwacht. Het is absoluut de enige fles die ik niet hoop te krijgen.

Nc'nean heeft me nog geen een keer weten te charmeren. Hebben jullie betere ervaringen?

Ik vrees het ergste voor ze als de tijden slechter worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-09 10:48
Bambi105 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:40:
Inderdaad, wat een verhaal! En de Nc'nean komt er helaas zo af als dat ik verwacht. Het is absoluut de enige fles die ik niet hoop te krijgen.

Nc'nean heeft me nog geen een keer weten te charmeren. Hebben jullie betere ervaringen?

Nee, prijs/kwaliteit verhouding was niet best
Nc'nean geeft op de verpakking de tip mee om het met sodawater te drinken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:04

Vrijdag

De Zwarte

Dirtbiter schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:42:
Vorige week bij de Makro tegen twee flessen Glen Moray aangelopen, die uit het assortiment gingen en met 50% korting verkocht werden:
Glen Moray Classic
Glen Moray Port Cask Finish

Allebei iets van 11/12 euro zonder BTW, dus 14,50 euro inclusief. Dus maar meegenomen.

Nu ik zo kijk op bijv. DrankDozijn (daar zijn de links van) zijn dat niet eens super bijzondere prijzen, maar beide whisky's worden wel heel goed beoordeeld (op drankdozijn, een 9,4 en een 8,3). Lijken toch prima flesjes te zijn voor de prijs. De normale heb ik al even geproefd, die was best pittig van smaak, maar wel lekker.

Iemand ervaring met deze whisky's?
Ik ben wel fan van de Glen Moray Fired Oak. Port Cask heb ik ook wel eens geprobeerd en vond ik een prima whisky. Heb ook nog wel eens andere van ze geproefd op festivals en ben er best over te spreken. Het etiket en de prijs doet overkomen als colawhisky maar ik vind dat ze voor een bescheiden bedrag prima smaak leveren.

Wat mij betreft heb je dus een goede deal gemaakt :)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:02

TMV

Eerlijk gezegd heb ik een tijdje terug nog een fles van de gekocht en ik vind het wel lekker. Fris, floraal, fijne break met het andere whisky geweld soms. Goed voor de zomer.

edit: ik ben dan ook geenszins gehinderd door uitvoerige whisky kennis ;)

[ Voor 9% gewijzigd door TMV op 25-07-2025 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:23

Toen ik vorig jaar in Schotland was een glaasje van ze geproefd. Het was inderdaad niet echt geweldig qua prijs/kwaliteit. Wat dat betreft zijn er nieuwe distillerijen die lekkerdere whisky maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:25

Exirion

Gadgetfetisjist

Thasaidon schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:42:
Er was een tijd dat ik maar 1 fles op de plank had. Glenfiddich.
Totdat @GerkeP mij de Balvenie Doublewood liet proeven, toen begon het :P
Herkenbaar. Ik heb die kort geleden bij m'n zwager geproefd en dat is echt mijn smaak voor whisky. Je hebt niet het gevoel dat je een 40% drank drinkt, zo mild is de smaak. Echt heerlijk. Hij was in de uitverkoop dus maar meteen 5 flessen in voorraad :Y)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandita
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-09 15:17
Hier nog een whiskey drinker, altijd (meestal) Jameson's uit Dublin. Van Kaufland spotgoedkoop (aanbieding) en vaak ook nog met een leuk glas erbij. Wat dienst doet als bier of gin en tonic glas 🙂 Voor whiskey hebben we echte whiskey glazen. Denk dat ze de long drinks hiermee willen promoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanivano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:25
Beste whisky liefhebbers,

Ik heb een cadeaubon gekregen van 150 euro om te besteden bij https://thewhiskyoffice.nl/
Aangezien ik nog geen grote kenner ben (eerder een liefhebber), zijn suggesties welkom.

Als ik zelf zou moeten kiezen, ga ik wellicht weer richting 1 of meerdere Murray McDavid flessen, omdat deze prijs/kwaliteit altijd erg goed bij me in de smaak zijn gevallen. Ik sta open voor alle smaken, maar ga zelf meestal op peated af.

Thanks voor de eventuele suggesties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Yanivano schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:39:

Ik heb een cadeaubon gekregen van 150 euro om te besteden bij https://thewhiskyoffice.nl/
Aangezien ik nog geen grote kenner ben (eerder een liefhebber), zijn suggesties welkom.

Als ik zelf zou moeten kiezen, ga ik wellicht weer richting 1 of meerdere Murray McDavid flessen, omdat deze prijs/kwaliteit altijd erg goed bij me in de smaak zijn gevallen. Ik sta open voor alle smaken, maar ga zelf meestal op peated af.

Wat een omvangrijk cadeau! Voor dat geld haal je best wat leuks.

Voor de MMcD aanbevelingen moet ik naar @KillaZ verwijzen. Die wijst zo wat parels aan.

Kan je iets zeggen over je voorkeuren?
Wel/geen turf?
Wel/geen sherry?
Wel/geen subtiele florale tonen?
Liever oud of interesse in nieuwe distilleerderijen?
Wel/geen grain whisky?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Yanivano schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:39:

Ik kan meteen al de Glaschu Glengoyne aanbevelen. Die is absoluut bijzonder als je de vriendelijkheid van Glengoyne en Glenfiddich kan waarderen, maar dan echt 2 niveau's hoger. En Glengoyne wordt bijna nooit door indies gebotteld.

Ook is de Strathclyde 16 van MMcD aan te bevelen. Die zie ik in hun assortiment staan, maar wellicht kan @KillaZ nog wel iets beters voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanivano
Bambi105 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:15:
[...]

Voor de MMcD aanbevelingen moet ik naar @KillaZ verwijzen. Die wijst zo wat parels aan.

Wel/geen turf?
Wel/geen sherry?
Wel/geen grain whisky?
Ik ben niet echt moeilijk qua smaken en ontdek wel graag nieuwe zaken.

Turf en sherry mag zeker. Subtiele florale tonen is ook ok. Oud of nieuwe distilleerderij speelt voor mij persoonlijk geen rol. Ik hou wel van een gesofisticeerde smaak, waar ik verschillende zaken kan in terugvinden.

Met grain whisky heb ik zelf nog niet echt ervaring, tot nu toe eerder voor de single malts gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yanivano
Bambi105 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:15:
[...]

Wel/geen turf?
Wel/geen sherry?
Wel/geen grain whisky?
Om een idee te geven, dit is mijn huidige bescheiden verzameling aan whisky's die ik thuis heb staan momenteel:

Murray McDavid Marsala Finish Barrique Cask Smoky & Fruity
Port Askaig 8Y
Loch Lomond The Open Special Edition 2023
Kilkerran 12Y Campbeltown Single Malt
Campbeltown Loch Blended Malt
Tomatin 12Y
Dalwhinnie Winters Gold
GlenAllachie 8Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Thanks @Bambi105 !

@Yanivano bedoel je niet de Croftengea? Dat is een hele mooie instap naar peated. Dan zou ik van McMD alle Caol Ila's even laten staan. Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken of ze nog een Ardmore hebben van McMd. Dat is een perfecte bbq whisky, met wat vettigheid waardoor hij perfect bij bijvoorbeeld een speklapje kan.

Echter, gezien de rest van de collectie, zou de zuggestie van bambi ook niet misstaan. 1 van de lekkerste graan whisky's qua prijs kwaliteit die ik voorbij heb zien komen.

Anders kun je ook nog de gok nemen, mochten ze hem hebben, met een speyside finest of een Juniper Hill.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-09 17:18
Het was een tijd geleden dat ik Laphroaig heb gedronken, er is immers nog zo veel andere whisky, maar het staat bij mij vooral voor de intense, haast overweldigende jodium en rook smaak.

Vrijdag heb ik een fles Laphroaig 10 years geopend die ik recent (voor mijn begrippen dan, eind november 2024) heb gekocht.
En juist van de jodium en rook heb ik weinig of niets kunnen terugvinden. Ik heb vandaag een whisky drinkende vriend laten proeven en die vind hetzelfde. Een sterke hout smaak, en niets van dat wat Laphroaig zo uniek maakt.

Ik weet niet of Laphroaig zo veranderd is of dat het aan onze smaak ligt, maar dit koop ik niet meer.

De fles is overigens gekocht bij een bekende internet-drankenhandel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
@Bitzer Voor mij sinds de "Love it or hate it" slogan van/bij Laphroaig is verdwenen, is de smaak "vlakker" geworden. Voor mij was rond 2003 de standaard 10 nog goed, in 2005 begon het allemaal al wat te vervlakken. In 2011 een Laphroaig triple pack gekocht (10, QC en CS), die heb ik met pijn en moeite opgedronken (zoete bedoeling), sindsdien geen Laphroaig aangeschaft. Natuurlijk verandert smaak in de loop van de tijd maar de oude Laphroaig (van voor 2003) is totaal anders, zelfs als je het nu proeft. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanivano
KillaZ schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:29:
Thanks @Bambi105 !

@Yanivano bedoel je niet de Croftengea? Dat is een hele mooie instap naar peated. Dan zou ik van McMD alle Caol Ila's even laten staan. Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken of ze nog een Ardmore hebben van McMd. Dat is een perfecte bbq whisky, met wat vettigheid waardoor hij perfect bij bijvoorbeeld een speklapje kan.

Echter, gezien de rest van de collectie, zou een croftengea 16 yr. Ook niet misstaan. 1 van de lekkerste graan whisky's qua prijs kwaliteit die ik voorbij heb zien komen.

Anders kun je ook nog de gok nemen, mochten ze hem hebben, met een speyside finest of een Juniper Hill.
Klopt, excuses, het is de Croftengea die ik heb staan. Prijs/kwaliteit echt prima idd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackjack2win
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05:41
@Bitzer Ik weet nog dat ik op het Whiskyfestival in Alkmaar een whisky te proeven kreeg, deze had 50 jaar bij iemand in de schuur gestaan, en tegelijk was er een hedendaagse versie beschikbaar. Het verschil in smaak was echt niet normaal.

Ik zou niet zeggen dat vroeger alles beter was, maar die gedachte ging wel door mijn hoofd heen.

Even kijken of ik ergens nog een foto/naam heb van die fles :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-09 17:18
@il-Principe & @Blackjack2win Dat bevestigd dus mijn waarneming. Ik heb ook nog een ongeopende QC staan die ik al eerder had gekocht maar daar moet ik maar niet te veel verwachtingen van hebben dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackjack2win
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05:41
@Bitzer Ik zit mijn gesprekken terug te lezen van het festival, en het blijkt om een Johnnie Walker Blue Label te gaan en het festival was het Whisky Summer Festival 2022 (net na corona) te Alkmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-09 23:21
Iemand ervaring met de bottelaar Duncan Taylor, op internet lees ik veel wisselvallende dingen. Zie wen Glenallachie 15 van hun staan 2008-2024, nu heb ik nog niet echt herinneringen aan Duncan Taylor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
@Jthem Ik heb maar twee drams gehad van DT en die waren lekker die avond maar ook niet memorabel genoeg dat ik ze nu voor de geest kan halen. Beiden waren wel van de octave serie. Probeer eerst een sample zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:00

inhico

pw

Net als bij andere bottelaars zijn er bij Duncan Taylor verschillende series en binnen die series verschillende bottelingen. In de Rare Auld en Rarest of the Rare reeksen zaten geweldige whiskies, zoals een 40-jarige Tomatin. Het verhaal ging dat ze een grote collectie aan vaten, waaronder flink oude, van een overleden verzamelaar hadden verkregen en die geleidelijk op de markt hebben gebracht (als ik het allemaal goed herinner).
In de goedkopere reeks NC2 zaten ook enkele aardige. Inmiddels zijn er andere reeksen. DIe ken ik niet, maar het advies van @Bambi105 is natuurlijk altijd goed: probeer samples te scoren, of ga naar een proeverij (vroeer waren ze altijd op het Potstill-festival). Uiteindelijk is het je eigen smaak die bepalend is

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Dornoch Castle heeft in het laatste weekend van november een bizarre tasting gepland. Gaan er nog andere tweakers?

In twee dagen in Dornoch Castle zal Angus MacRaild van WhiskySponge/Whiskyfun met de Thompson bros twee tastings houden, waarvan de eerste met enkel Thompson bros whiskies en de tweede wordt een soort competitie tussen de Bros en Angus.

Wie de beste blind tasting line-up maakt voor het publiek, wint. Met als klapper een 1960 Springbank 12 (schatting 8-18k £)

De deelname is niet goedkoop, 575 £ incl ontbijt, diner en overnachten, excl reizen, maar gezien de gastheren moet dit een krankzinnige tasting worden. Die andere die in NL zou zijn (zie eerdere posts van mij) lijkt een stille dood gestorven te zijn trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgaUhD3j_o5wR1M8mFzTVCyFiz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S24kmHiXuzONprBxjjcLdQGq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:59:
Dornoch Castle heeft in het laatste weekend van november een bizarre tasting gepland. Gaan er nog andere tweakers?

In twee dagen in Dornoch Castle zal Angus MacRaild van WhiskySponge/Whiskyfun met de Thompson bros twee tastings houden, waarvan de eerste met enkel Thompson bros whiskies en de tweede wordt een soort competitie tussen de Bros en Angus.

Wie de beste blind tasting line-up maakt voor het publiek, wint. Met als klapper een 1960 Springbank 12 (schatting 8-18k £)

De deelname is niet goedkoop, 575 £ incl ontbijt, diner en overnachten, excl reizen, maar gezien de gastheren moet dit een krankzinnige tasting worden. Die andere die in NL zou zijn (zie eerdere posts van mij) lijkt een stille dood gestorven te zijn trouwens.

[Afbeelding]
Je hebt mijn foto's van dornoch castle gezien, maar qua whisky viel het mij toch wel tegen. De 3 die ik uitkoos, waren alle 3 niet meer op voorraad :? 8)7

Verder een lading thompson, wat ik snap, maar tegen pittige prijzen.

De kamers waren dikke prima trouwens.

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
@KillaZ inderdaad, die whisky kaart zag er indrukwekkend uit, zeker qua Japanners. Maar ze moeten ze wel hebben staan..

Fingers crossed dan maar en ik ben benieuwd hoeveel puf ik nog heb als ik op een avond 9 drams heb geproefd <3

Het is nog ff maar foto's en ervaringen worden tzt uiteraard gedeeld.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:29

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Zo...
Terug van vakantie en even wat (hopenlijk)
pareltjes meegenomen.

Op zoek naar de Fondaudège Heritage (pure-malt), die op Frans eiken gerijpt is en ik al kende, kwam ik dit jaar nog 2 varianten tegen.

De Fondaudège Grand Cru Bordelais.
Ook een pure-malt welke een finish heeft gehad op Bordeaux Grand Cru vaten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYqkhNUjVPNUQYf1Mu8g35UzWEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPlMp93codXTx3NUYkd73kH8.jpg?f=fotoalbum_large

En de Fondaudège finition Tourbée.
Welke een finish heeft gehad op vaten van een (onbekende) Islay Whisky.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_WQN7XfPVaG-ozDoa-J9f6R57Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2kpfNp9BluyPc72bXh3xpR6N.jpg?f=fotoalbum_large

Als ze net zo lekker zijn als de reguliere, ben ik al tevreden ;)

Iig een leuk Frans trio...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6SNlzp3jwNDlFffUxreWwNfJNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtIcyCT8V3s6DSKjYMBzqzOD.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast kwam ik ook nog een Aberlour Forest reserve tegen.
Een 10 jaar oude, gerijpt op Bourbon, Sherry en Frans eiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNSD0PMSuO9zAQKJe1TmIaYR744=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igPh3qlNNh9YKnp6Ebr9ALEi.jpg?f=fotoalbum_large

Benieuwd hoe deze smaakt.

[ Voor 26% gewijzigd door Thasaidon op 07-09-2025 13:23 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:57
In de aanbieding bij de Mitra winkels: Dalwhinnie á €47,99
Een van mijn favo whiskeys.
https://www.mitra.nl/prod...15-yrs-malt-highland-70cl

apollo13

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tonger
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
apollo13 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:12:
In de aanbieding bij de Mitra winkels: Dalwhinnie á €47,99
Een van mijn favo whiskeys.
https://www.mitra.nl/prod...15-yrs-malt-highland-70cl
Kijk even bij Drankdozijn, dan ben je echt veel goedkoper uit.
Pagina: 1 ... 77 78 Laatste