Vnze schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:06:
[...]
Dat is het zeker! Maar dat er zoveel keuze is voor iets simpel als een zaklamp verraste me een beetje. Ik loop er even doorheen:
Klein en licht, of groter/zwaarder, maar feller en meer capaciteit?
=> Groter/zwaarder is voor mij geen bezwaar. Aftikken tussen de 150-250 gram is goed, daarboven enkel mits beduidend betere prestaties. Lichter mag altijd.
Echt groot of zwaar is dat niet, maar wel een prima formaat. Je komt dan al snel uit bij lampen met 1 18650 of 21700
Warmer en/of "mooier" licht, of liever hogere helderheid?
=> Compleet neutraal, maar als het knopen doorhakt zou ik voor warmer gaan
Het maakt heel veel verschil, zeker bij lampen die met verschillende leds beschikbaar zijn zorgt het voor de uiteindelijke keuze. Ik zal wat opties geven.
Liever een brede lichtbundel of juist verder kunnen schijnen?
=> Deze is moeilijker. Ik zou tot +/- 100m zeker vrij gericht willen kunnen schijnen, maar ik zou er ook gebruik van willen maken bij een wandeling wanneer de bredere bundel net interessanter is.
Voor een wandeling vind ik het zelf heel prettig als het licht uniform is. Wil je juist gericht ver kunnen schijnen, dan krijg je toch vaak dat er 1 felle stip in het midden is met wat dim licht eromheen.
Dan nog budget en eventuele specifieke wensen, zoals een geïntegreerde oplader.
=> €100 is de max tenzij er een enorme verbetering is voor iets meer, dan zou ik tot €150 willen gaan. Specifieke wensen (buiten mijn vorige post) zijn er niet direct en hangen ook van de lamp af. Als deze b.v. een korte batterijduur heeft is een geïntegreerde oplader interessant om tussendoor terug op te kunnen laden zonder een grote/zware lader mee te sleuren.
Ik ben zelf heel erg fan van
Noctigon/Emisar, deze hebben heel veel opties en functies. De firmware heeft heel veel functies, moet ik wel bij zeggen dat het door die vele functies wat moeilijker is om bij iets als strobe te komen. Echt een verdedigingslamp wordt het dan ook niet. Wel is er een lockout mode en een IP67 rating.
Voor een breed schijnende lamp vind ik de
D4K met boost driver heel fijn. De boost driver is efficiënter, waardoor een relatief hoge constante helderheid behaald kan worden, ondanks het "mooiere" licht. Samen met een 519a led naar keuze en een ander lensje kun je dan toch ongeveer de 100m constant bereiken zonder dat de lamp te warm wordt. Die 519a is hoog cri, dat kost helderheid, maar zorgt ervoor dat kleuren beter weergegeven worden. Ik vind dat zelf erg prettig kijken.
Alternatief voor een wat verder schijnend model is de
DM11. Deze schijnt met een sft-40 led, zeker bij hogere kleurtemperatuur flink verder. Maar dan is dan wel minder mooi licht en loopt naar mijn mening niet heel prettig.
Ga je voor simpel, zoveel mogelijk licht dan is iets als de bovengenoemde Fenix veel interessanter. Maar ik geef persoonlijk de voorkeur aan wat warmer licht, hoog CRI licht. Dan maar minder fel.
Of misschien wel een betere optie, de Wurkkos ts22, redelijk mooi licht en schijnt ver genoeg met een simpele besturing. Maar ik vind zelf de vele functies van
Anduril (in de Emisar/Noctigon lampen) erg fijn, ondanks dat ik ze lang niet allemaal gebruik.