Ik heb 11x de 50 km uitgelopen. Voor mij werkt elke 2-3 uur 10-30 min rust, maar ik ben er inmiddels ook achter dat dit heel persoonlijk is. Hieronder wat algemene tips voor de rust:
- Gebruik training om te experimenteren met rusten en te kijken wat werkt voor jou: frequentie, duur en invulling. Dit is voor iedereen anders. Evalueer na elke training hoe je je voelde tijdens en na het lopen.
- Ik vind het fijn om mijn pauzes te plannen, maar als mijn lijf tijdens het lopen vraagt om nog een extra pauze, dan doe ik dat. Mijn humeur gebruik ik daarbij als graadmeter.
- Gun jezelf een comfortabele rust die past bij jouw behoeften en de omstandigheden: Schaduw of zon, binnen of buiten, schoenen aan of uit, zitlap, benen omhoog, plek met veel reuring of juist wat rustiger, etc.
- Maak het leuk: Luister naar de vogels, maak een praatje, observeer het Vierdaagse-circus, of sluit je juist even helemaal af met muziek/telefoon/meditatie.
- Eet en drink: Impulsen volgen mag, omdat je lijf raar doet met zo veel inspanning en verschoven bioritme. Tijdens de vierdaagse vindt ik het heerlijk om rond 9 uur 's ochtends soep te eten. De rest van het jaar moet ik er niet aan denken. Eet zowel zoet als zout.
- Laat je vertroetelen door wildvreemden: Heel veel mensen stellen (tuin)stoelen beschikbaar en bieden je ook nog van alles aan (water bijvullen, iets te eten, wc, etc.).
- Verzorg je voeten (preventief) tijdens de pauze: Insmeren, blaren verzorgen, sokken wisselen, etc.
- Voorkom afkoeling, zeker bij regen en lage temperaturen.
Succes en heel veel plezier!