De Nijmeegse vierdaagse Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

segil schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:45:
[...]

Als ie een middelbare leeftijd heeft, dan is de 50 km ook de enige afstand die hij mag lopen. Het is een prestatieloop, geen gezelligheidsloop :)
Zie ook.
Nooit geweten :+ Ik kom zelf ook niet uit die regio, maar hele schoonfamilie dus wel. Die liepen in het verleden verschillende afstanden, ik hoor alleen de verhalen. Sowieso verwacht ik dat daar in het geval van een samengestelde groep best wel dingen buiten het regelement om gebeuren. Inschrijven voor de 50 en met je kind de 30 lopen ofzo. Dan maar geen kruisje.

Edit: krijg net een update van mijn zwager door. Is om 4 uur gestart, nu al 31km gedaan _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 16-07-2019 09:50 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Viper® schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:35:
[...]

Hoor net dat de eerste wanderlaars alweer in Lent zijn op weg naar de finish. 4u gestart, da's flink doorstappen
Dan ben je rond 10u terug. Dat noem ik geen wandelen meer. Kijk dat een rolstoeler zo snel terug kan zijn ala. Maar als wandelaar in 6 uur tijd 50km doen dan doe je gewoon 8.33km gemiddeld per uur. Nonstop zonder pauze. Dus stel ze nemen 1x na 3 uur even pauze dan ga je snel naar de 9km/u. Tegen dat tempo ben ik al richting hardlopen aan het gaan.

Maar dat ben ik. Enfin ik heb Slijk Ewijk, Elst gehad en Huissen ligt achter mij. Op naar Bemmel, Lent en terug over de Waalbrug naar de Wedren via het Faberplein (altijd een feestje in de middag) Nog 16km te gaan. In mijn geval is dat 2.5 uur doorlopen. Kan ik rond 13u terug zijn en dat vind ik al meer dan vroeg genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:43
Joosie200 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:30:
[...]

Dan ben je rond 10u terug. Dat noem ik geen wandelen meer. Kijk dat een rolstoeler zo snel terug kan zijn ala. Maar als wandelaar in 6 uur tijd 50km doen dan doe je gewoon 8.33km gemiddeld per uur. Nonstop zonder pauze. Dus stel ze nemen 1x na 3 uur even pauze dan ga je snel naar de 9km/u. Tegen dat tempo ben ik al richting hardlopen aan het gaan.

Maar dat ben ik. Enfin ik heb Slijk Ewijk, Elst gehad en Huissen ligt achter mij. Op naar Bemmel, Lent en terug over de Waalbrug naar de Wedren via het Faberplein (altijd een feestje in de middag) Nog 16km te gaan. In mijn geval is dat 2.5 uur doorlopen. Kan ik rond 13u terug zijn en dat vind ik al meer dan vroeg genoeg.
Snelwandelen is toegestaan, mits 1 v/d voeten de grond aanraakt. Rennen mag dus niet. Ik heb snelwandelaars gezien toen ik de 4daagse heb gelopen. Eentje stond ook op dezelfde camping als wij. Hij was elke ochtend om 11u terug op de camping en zat om 12u op z'n stoeltje na gedouched te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
segil schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:35:
[...]

Snelwandelen is toegestaan, mits 1 v/d voeten de grond aanraakt. Rennen mag dus niet. Ik heb snelwandelaars gezien toen ik de 4daagse heb gelopen. Eentje stond ook op dezelfde camping als wij. Hij was elke ochtend om 11u terug op de camping en zat om 12u op z'n stoeltje na gedouched te hebben.
Nee dat is dus niet toegestaan maar wordt gedoogd want ik heb nog niemand van de organisatie een snelwandelaar zien diskwalificeren.
Artikel 5
Onder wandelen of marcheren wordt verstaan het zich zodanig voorwaarts bewegen, dat met de
voeten voortdurend contact met de grond wordt gemaakt en het lichaamsgewicht beurtelings van het
linker- op het rechterbeen wordt overgebracht. Derhalve is niet toegestaan:
- gebruik te maken van een of meer voorwerpen (zoals een kruk of wandelstok) die
lichaamsfunctie(s), nodig om te wandelen, anders dan als prothese, aan- of vervullen, dan
wel ondersteunen;
- gebruik te maken van een vervoermiddel;
- te snelwandelen , Nordic walking (exerstriding, pole-walking en/of poletrekking) en/of in
looppas voort te bewegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 18:06
Ook de 3e dag weer overleefd, zelfs zonder blaren tot nu toe. Normaal gesproken had ik die standaard, nu gelukkig niet. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Jaap-Jan schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 18:21:
Ook de 3e dag weer overleefd, zelfs zonder blaren tot nu toe. Normaal gesproken had ik die standaard, nu gelukkig niet. :)
Ik wou al gaan dubbelposten.

Ook dag 3 hier overleefd.

5u10 begonnen, 16u10 gefinisht.

Ja Groesbeek is altijd een feestje en zo ook de zevenheuvelen. Maar ik zat er fysiek al door op de dijk van Malden naar Middelaar/Mook. Iets met overbelasting dus bij de eerste EHBO maar 45min gewacht op een nummertje, 45min gewacht tot het omgeroepen werden voor 10min massage. Liep binnen om 8u10 en naar buiten om 10u10.

Toen ging het lekker om via Middelaar, Plasmolen en Milsbeek verder te stampen op oud tempo. Geluncht voor ik de Limburgse heuvel naar de neutrale weg op moest en zout bijgetankt. Na de lunch doorgestampt via Breedeweg naar Groesbeek en de 7 heuvelen uiteraard.

Voor ik die in 1 streep zou uitlopen naar Berg en Dal maar kort een break genomen.. En zo liep ik om 13u50 weg om rond 16u10 te finishen. Nog vermoeidere benen, nog steeds geen blaren maar wel ander fysiek ongemak door schurend ondergoed :X

Enfin opgeven is geen optie morgen dus ik ploeter door. Voor een whopping schildje met cijfertje 4 -O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Dan toch die dubbelpost.

Nummertje 4 is binnen vanaf 16u50. Gestart om 5u50 dus blij dat het klaar is. Linden, Cuijk blijven mooi. Via Gladiola liep lekker door omdat ik achter een dweilorkest aanliep waar een gat viel.

En ook binnen @Jaap-Jan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 18:06
Ook binnen, dus ik heb nu een mooie gouden medaille. Volgend jaar wil ik wel m'n kroontje weer terug, dus dan ben ik er zeker weer bij. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Gefeliciteerd allen! Top prestatie wat jullie (weer) geleverd hebben. Volgens mij hadden jullie dit jaar goed geluk met het weer. Ideaal wandelweer volgens mij, had geen week later moeten zijn. (als je de verwachtingen mag geloven).

@Joosie200 je schreef dat je om 5u10 startte... de 50 km neem ik aan? Dacht dat je moest starten tussen 4u-4u30. Althans, toen ik 'm liep was dat zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
segil schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:26:
Gefeliciteerd allen! Top prestatie wat jullie (weer) geleverd hebben. Volgens mij hadden jullie dit jaar goed geluk met het weer. Ideaal wandelweer volgens mij, had geen week later moeten zijn. (als je de verwachtingen mag geloven).

@Joosie200 je schreef dat je om 5u10 startte... de 50 km neem ik aan? Dacht dat je moest starten tussen 4u-4u30. Althans, toen ik 'm liep was dat zo.
Klopt. Ik ben enkel van die 30+ graden vierdaagse edities gewend. Komende week zou hetzelfde geweest zijn. Gelukkig kan ik daar nu van genieten door te relaxen.

Nee, de 40km ivm dispensatie. De 40km vroege start begint om 4u45. De 40km late start begint om 5u45. Ik heb 3x de 50km gedaan, waarvan 2x uitgelopen en nu 2x de 40km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-07 10:41
The Eagle schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:48:
[...]

Nooit geweten :+ Ik kom zelf ook niet uit die regio, maar hele schoonfamilie dus wel. Die liepen in het verleden verschillende afstanden, ik hoor alleen de verhalen. Sowieso verwacht ik dat daar in het geval van een samengestelde groep best wel dingen buiten het regelement om gebeuren. Inschrijven voor de 50 en met je kind de 30 lopen ofzo. Dan maar geen kruisje.

Edit: krijg net een update van mijn zwager door. Is om 4 uur gestart, nu al 31km gedaan _/-\o_
Als je met je kind wilt lopen schrijf je je in als begeleider. Als je met een 50km polsband gesnapt wordt op de 30 route dan word je uit het parcours gehaald. Er zijn naast de knippunten ook heel wat controleurs op pad.
En omdat je nooit vooraf weet waar de knippunten staan, is het feitelijk niet mogelijk om met een groep te lopen waarbij de afstanden niet gelijk zijn. Starttijden van 30 en 40km wisselen, de 50km starttijd is vast. Gemengde groepen lopen daarom vrijwel altijd 50km. Vroeger was dit inderdaad wat losser, maar sinds de polsband z'n intrede heeft gedaan, en er jaarlijks geloot moet worden, is er veel veranderd.

Anyway: nummer 22 is weer in de pocket :)

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 12-08-2019 22:43 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Vandaag een mailtje.... 3 feb mogen we weer inschrijven! :)

Kunnen jullie ook niet wachten tot we weer 100 (!) euro naar Nijmegen mogen overboeken voor onze jaarlijkse kwelling... :X

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:29:
Vandaag een mailtje.... 3 feb mogen we weer inschrijven! :)

Kunnen jullie ook niet wachten tot we weer 100 (!) euro naar Nijmegen mogen overboeken voor onze jaarlijkse kwelling... :X
Kreeg de email ook binnen. Als ik dan zie wat ik in 2012 kwijt was voor de eerste deelname.. 48 euro oid? In 8 jaar tijd over de kop :/

Ik had al besloten dat dit jaar mijn laatste keer zal zijn (tijd voor mijn 5e kruisje) maar vind het wel duur zat met 100 euro inschrijfgeld. Je loopt over de openbare weg heen. Goed die wordt afgezet, verkeersregelaars, de ehbo posten moeten bemand worden, idem voor wc's langs de route. Maar als het ook voor 50 euro uit kon: waarom dan nu voor twee keer zoveel..

https://www.gelderlander....er-dit-is-waarom~a128fea4

[ Voor 35% gewijzigd door Joosie200 op 27-01-2020 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Joosie200 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:47:
[...]

Kreeg de email ook binnen. Als ik dan zie wat ik in 2012 kwijt was voor de eerste deelname.. 48 euro oid? In 8 jaar tijd over de kop :/

Ik had al besloten dat dit jaar mijn laatste keer zal zijn (tijd voor mijn 5e kruisje) maar vind het wel duur zat met 100 euro inschrijfgeld. Je loopt over de openbare weg heen. Goed die wordt afgezet, verkeersregelaars, de ehbo posten moeten bemand worden, idem voor wc's langs de route. Maar als het ook voor 50 euro uit kon: waarom dan nu voor twee keer zoveel..

https://www.gelderlander....er-dit-is-waarom~a128fea4
Ik zal maar niet zeggen wat ik voor mijn eerste tocht in 1994 betaalde.... in guldens 8)7

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:08:
[...]

Ik zal maar niet zeggen wat ik voor mijn eerste tocht in 1994 betaalde.... in guldens 8)7
Haha, ja dat zal nog een stuk minder zijn.

Toch denk ik dat ze met deze prijsverhoging gaan kijken hoever ze kunnen gaan tot het aantal inschrijvingen flink omlaag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:52
Ik ga me dit jaar voor het eerst inschrijven met een paar vrienden voor de 50km.
Wil hem gewoon een keer gelopen hebben. Het inschrijfgeld kan er wel vanaf als ik zie wat ik dan bespaar met het missen van de Vierdaagsfeesten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Joosie200 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 07:41:
[...]

Toch denk ik dat ze met deze prijsverhoging gaan kijken hoever ze kunnen gaan tot het aantal inschrijvingen flink omlaag gaat.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk, want het is een stichting, denk dat dat boekhoudkundig niet kan. Bovendien kan je als organisatie beter dit hebben, dan dat je maar moet afwachten of je potje geld wel vol komt.
Uitverkocht evenement, mét mensen op de wachtlijst, wat wil je nog meer.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Ik ga hem dit jaar maar fietsen.... Maar om er een goede uitdaging van te maken: Wel alle etappes in 1 dag. :P

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ze zitten nu wel met een flink imago probleem. Eerst die flinke prijsverhoging en nu niet volledig terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ja, en dat dit nodig is om de vierdaagse volgend jaar wel mogelijk te maken vind ik een heel gevaarlijke. Want je zou zeggen dat je ieder jaar een sluitende begroting maakt, ipv een spaarpotje gebruikt van eerdere jaren. Bovendien vind ik het stuitend dat er deelnemers zijn die wél de afgesproken bedragen hebben teruggekregen omdat ze al eerder annuleerden. Daar moet de rest nu voor bloeden.
De vierdaagse heeft inmiddels al meerdere keren met afgelasting of risico daarop gekampt. (Mexicaanse griep, de terroristische dreigingen, de hitte) De organisatie doet alsof dit nog helemaal nieuw voor ze is. Ieder geval is natuurlijk anders, maar de reglementen met terugwerkende kracht aanpassen om het geld binnen te houden vind ik discutabel. Ik zou het niet gek vinden als iemand daar nog werk van gaat maken.
Veel mensen zijn ook al kosten kwijt voor overnachting, vlucht etc. Het scouting vierdaagsekamp heeft overigens gemeld dat zij het volledige bedrag wel gaan terugbetalen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:35

Mx. Alba

hen/die/zij

Niet volledig terugbetalen is ook wel logisch... Er zijn kosten gemaakt en die moeten natuurlijk wel gedekt worden.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Mistraller
Vandaag mijn "alternatieve vierdaagse" challenge gedaan: Alle 50km routes achter elkaar geplakt en met de fiets afgelegd. Heb ik tenminste toch alle kilometers weer gehad. De route van dag 1 lekker ouderwets; eerst door Lent, Bemmel om te eindigen op de dijk. En voor het eerst met de pont in Cuijk!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdJSUytrvQGjZq6h6qRDiXLKv1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UFHIzUxdnM4XxMUgZn1ZxLi.jpg?f=fotoalbum_large

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Mistraller schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 23:44:
Vandaag mijn "alternatieve vierdaagse" challenge gedaan: Alle 50km routes achter elkaar geplakt en met de fiets afgelegd. Heb ik tenminste toch alle kilometers weer gehad. De route van dag 1 lekker ouderwets; eerst door Lent, Bemmel om te eindigen op de dijk. En voor het eerst met de pont in Cuijk!
[Afbeelding]
Heb je nu 4x50 km = 200 km in 1 dag gefietst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Mistraller schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 23:44:
Nog een paar maanden en je hoeft niet meer over de pont, de fietsbrug schiet al op ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
segil schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 09:08:
[...]

Heb je nu 4x50 km = 200 km in 1 dag gefietst?
Ja dat :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-07 22:09

Sméagol

Master of Mayhem

Beetje impuls actie, maar ik heb me voor het eerst ingeschreven. Nou afwachten of ik ook mag meedoen.

Hebben jullie tips wat logistiek betreft? De betaalbare (en toffe) overnachtingsopties in Nijmegen lijken weg, Groesbeek ook voor zover ik kan zien, de andere omringende dorpen heb ik nog niet gechecked maar lijkt me ook zinloos. Wel genoeg opties in Arnhem, dus ik denk dat dat 'm wordt, als zag ik ook iets leuks over de grens, maar dat wordt fietsen.
  • Hoe vroeg regelen jullie overnachtingsplekken? Ik zag een perfecte B&B die ook voor volgend jaar al vol zat.
  • De website gaat er niet uitgebreid op in, maar voor de Vierdaagse rijden er dus 's nachts extra treinen vanuit (o.a.) Arnhem? Ook vanuit Rotterdam toevallig?
  • Hoe praktisch is met de fiets komen naar de start? Lijkt me om verschillende redenen niet ideaal.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xK0etj3
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:29
Sméagol schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 02:26:
Beetje impuls actie, maar ik heb me voor het eerst ingeschreven. Nou afwachten of ik ook mag meedoen.

Hebben jullie tips wat logistiek betreft? De betaalbare (en toffe) overnachtingsopties in Nijmegen lijken weg, Groesbeek ook voor zover ik kan zien, de andere omringende dorpen heb ik nog niet gechecked maar lijkt me ook zinloos. Wel genoeg opties in Arnhem, dus ik denk dat dat 'm wordt, als zag ik ook iets leuks over de grens, maar dat wordt fietsen.
  • Hoe vroeg regelen jullie overnachtingsplekken? Ik zag een perfecte B&B die ook voor volgend jaar al vol zat.
  • De website gaat er niet uitgebreid op in, maar voor de Vierdaagse rijden er dus 's nachts extra treinen vanuit (o.a.) Arnhem? Ook vanuit Rotterdam toevallig?
  • Hoe praktisch is met de fiets komen naar de start? Lijkt me om verschillende redenen niet ideaal.
Gefeliciteerd met je inschrijving en succes!

Ik heb ook tweemaal mee gedaan, maar ik heb het geluk dat ik toen nog in Nijmegen woonde. Er zijn rondom Nijmegen verschillende campings speciaal voor wandelaars, dus daar zou je ook nog uit kunnen kiezen.

Qua treinen; Ja, er rijden inderdaad 's nachts extra treinen rondom Nijmegen. Vanuit Rotterdam verwacht ik niet dat er extra treinen rijden, maar moet je dat echt willen als je midden in de nacht moet starten?

Qua fietsen: Dat is erg goed te doen, er zijn vele plekken rondom het startterrein waar je makkelijk je fiets kan parkeren. Daarnaast is even fietsen na een dag wandelen heerlijk om je benen los te fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

xK0etj3 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:24:
[...]
Qua treinen; Ja, er rijden inderdaad 's nachts extra treinen rondom Nijmegen. Vanuit Rotterdam verwacht ik niet dat er extra treinen rijden, maar moet je dat echt willen als je midden in de nacht moet starten?
Oh nee, zeker niet, maar ik wil van alle opties op de hoogte zijn. Ik ga nou even twijfelen tussen een leuk hotel in Arnhem en een huisje in Duitsland. Oh en kamperen, daar heb ik (nog) geen verstand van, dus dat valt af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Ik heb destijds samen met een maat op de camping buiten Nijmegen gezeten. Er was een apart veldje ingericht voor Nijmeegse wandelaars, zodat het wat rustiger was in de avond. Ik vond het wel zwaar. Elke nacht om 2u opstaan, in de auto naar een P+R buiten het centrum van Nijmegen om daar rond 3u de pendelbus te pakken. En dan rond 3u30 bij de start en vertrekken om 4u. Vooral het slaaptekort brak echt op na 3 dagen. Toen we eenmaal na vrijdag goed konden uitslapen, waren we een stuk energieker!

Overigens was op die P+R de lease auto van die maat op dag 3 gestolen :( Gelukkig konden we dezelfde avond nog een huurauto krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:44
@Sméagol leuk dat je je ingeschreven hebt! Het is een hele ervaring vond ik, heb m zelf 3 keer gelopen. 1x militair en 2x burger 50/55.

Wij (mijn vader en ik) stonden altijd net buiten Nijmegen op de camping, dat vond ik ideaal. ik weet dat veel mensen met de fiets gingen maar ik zelf moest er niet aan denken...

Helaas komt het dit jaar met mijn werk niet uit, ik had graag mee gelopen.

Heb je ervaring met lange wandelingen? De Amersfoortse 2 daagse vind ik altijd een leuke training :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik heb er ook weer zin in, maar dan om aan "de andere kant van het klokje" mee te doen. Paar bardiensten draaien in de Onderbroek en hopelijk ook ergens optreden met het bandje!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ik wacht nog tot het allerlaatst. In 2020 moest iedereen verplicht meedokken aan de afgelasting, dat vond ik erg matig. (met terugwerkende kracht het inschrijfreglement aangepast)

Bovendien valt de zomervakantie zuid helaas weer een week later dan de 4daagse en mijn zoon zit in groep 8. Kan het niet maken om weg te blijven bij z'n musical, maar dat is allemaal nog niet duidelijk.

Ik ben ook wel heel benieuwd hoe ze in de toekomst met lotingen om zullen gaan. Ik heb nu 23x gelopen, maar als ze het systeem voor dit jaar continueren, dan kan het wel eens een lang traject worden om mijn 25je binnen te harken.

Maar ongeacht of ik loop of niet, ga ik toch een dagje op de fiets doen (4x50) dat vond ik ook wel een leuke fietschallenge de afgelopen 2 jaren.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

douwe.nl schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:05:
Heb je ervaring met lange wandelingen? De Amersfoortse 2 daagse vind ik altijd een leuke training :)
Nee, maar ik heb 5 maanden om te trainen, en ik was sowieso van plan weer meer aan sport in het algemeen te doen. Door de lockdown is dat weer stil gevallen.

Ik had toevallig al voor deze spontane inschrijving het plan om een dagje Kalmthoutse heide te doen eind van de maand. Nu ik me ingeschreven heb, zal ik nog wat meer kijken naar wandelingen. In de omgeving lijkt, als ik het goed bekijk op de kaart, de afstand tussen Dordrecht - Hoek van Holland 50 km, dus dat ga ik volgend maand misschien proberen.

Verder ga ik zodra 't wat beter weer wordt ook weer langere fietstochten maken. Was vorig jaar een keer spontaan naar Dordrecht gefietst.. via Brabant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Sméagol schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 02:26:
Ik zat de eerste drie keer samen met andere wandelaars die ik via walkers4walkers kende in een woning. Vierde keer zat ik in een kamer van een dispuut }:O Wat best ideaal is: studenten zijn van 18u tot 6u de hort op dus je hebt geen last van ze als je gaat eten koken en vroeg slapen. En van 3u tot 17u ben jij zelf de hort op. Hoe gevonden? Via marktplaats.

Verder heb ik altijd een OV fiets gehuurd voor de week dat ik in Nijmegen ben. Niks zo fijn om een kwartiertje de spieren warm te draaien in de ochtend. En juist na afloop die 2km niet extra hoeven lopen is zo chill vanaf de Wedren. Qua parkeren hebben ze het goed geregeld. Vlakbij de EHBO post hebben ze een voetbalveld vol gezet met fietsrekken: gratis stalling met bewaking.

Overnachten in Lent/Wijchen/Groesberg en dan richting de Wedren moeten zou ik niet overwegen. Het is al vroeg zat om rond 3u wakker te worden voor de 4u start. Laat staan dat je praktisch 2u eruit moet + reistijd hebt.

Ik had me in 2020 niet ingeschreven: 100+ betalen en dan lezen: indien overmacht want corona kun je fluiten naar je geld vond ik afzetterij. Jaren daarvoor wel meegedaan (2012: ingeloot maar uitgevallen, 2013/2014/2015: uitgeloot 2016/2017/2018/2019 allemaal uitgelopen)

Dus ik mag ook meeloten. Heb al wat vrienden hiervoor zo gek gekregen om in elk geval een keer meer te doen. Eentje heeft de smaak te pakken en wil voor de 2e keer gaan uitlopen. En ik wil graag voor mijn vijfde keer uitlopen gaan. Maar ik zie het al gebeuren dat ik uitgeloot wordt. Heb wel vrij gevraagd. Want of ik ben uitgeloot en mijn vrienden zijn ingeloot en dan sta ik langs de kant als vliegende keep koek en zopie. Of ik wandel lekker mee. Ik heb sowieso al die jaren nooit de kans gehad om de vierdaagse feesten mee te maken. Dus ik vermaak me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Sméagol schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 01:39:
[...]

Nee, maar ik heb 5 maanden om te trainen, en ik was sowieso van plan weer meer aan sport in het algemeen te doen. Door de lockdown is dat weer stil gevallen.

Ik had toevallig al voor deze spontane inschrijving het plan om een dagje Kalmthoutse heide te doen eind van de maand. Nu ik me ingeschreven heb, zal ik nog wat meer kijken naar wandelingen. In de omgeving lijkt, als ik het goed bekijk op de kaart, de afstand tussen Dordrecht - Hoek van Holland 50 km, dus dat ga ik volgend maand misschien proberen.

Verder ga ik zodra 't wat beter weer wordt ook weer langere fietstochten maken. Was vorig jaar een keer spontaan naar Dordrecht gefietst.. via Brabant.
Succes met je voorbereidingen. Er staat iets van 1000 km oefenen voor de 4daagse als advies. Ik heb destijds met een maat van me ook pas een maandje of 3-4 van te voren besloten te mee te doen en te gaan oefenen. Dat viel vies tegen. We zijn letterlijk elk weekend gaan trainen. Beginnende bij 20 km, opgebouwd tot de 55 km. (de 4daagse 50 km afstand is dan ook niet exact 50 km / dag. Kan ook 52-53 km zijn. Dan is het wel handig dat je iets meer dan 50 km oefent) Wat we niet hadden geoefend is meerdaags lopen. En dat viel dan ook zwaar tijdens de 4daagse. Dus als je kans hebt, oefen dan ook 2,3 dagen achtereen wandelen.

Ik weet niet wat je wandelervaring is. Maar mocht je nog niet vaak langere afstanden wandelen, dan zou ik zeker niet gelijk beginnen met 50 km. Eerder 20 km, en dan opbouwen richting de 50 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:44
Sméagol schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 01:39:
[...]

Ja je hebt tijd genoeg, goed om rustig op te bouwen zodat je weet hoe je lichaam reageert direct 50 doen is misschien wat onhandig, kan jij natuurlijk het beste zelf inschatten.

Ik sprak veel hardlopers die dachten ik loop vaak een marathon dan lukt de 4 daagse ook wel, die komen vaak van een koude kermis thuis, een heel andere discipline. wat ik daarmee wil aangeven: vooral lopen trainen :)

Ikzelf heb best veel gelopen toen ik nog bij defensie werkte, trainen deed ik niet echt. de 55 was wel pittig toen :P

Goede tip van @segil is zeker een keer meer dagen lopen. Amersfoort heeft een leuke wandeling.

https://www.landgoedruwinkel.nl/nl/amersfoortse-tweedaagse

[ Voor 5% gewijzigd door douwe.nl op 21-02-2022 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Oef en ouw. :P

Heb even een beginnetje gemaakt, en ben van huis (Schiedam Noord) naar 't centrum van Delft gelopen en terug. Ik ga 't even op deze website nalopen, maar ik geloof dat dat ruim 20km is. Nog geen 4 uur over gedaan, maar ben wel blij dat ik weet thuis ben haha. Had misschien ook wel eerder kunnen beginnen dan 17:00, al had dat ook wel wat!

Die Amersfoortse sla ik over, puur omdat dat me extra geld gaat kosten deze zomer wat ik liever aan andere dingen uitgeef.. Oefenen kan in de omgeving prima. Misschien wat voor volgend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Je hebt ook nog de bloesemtocht in april. Voor mijn eerste deelname had ik een wandelschema gemaakt van februari tot begin juli. Elk weekend een lange tocht die opbouwt (van 10km, 20km, 25km, 30, 40km, 50km) en om de dag een ommetje van 5km.Zo kreeg ik genoeg meters in de benen.

Wat mij opbrak in 2012 was het in colonne lopen vooral bij de doorkomst plaatsen + de lussen op de 50km zonder publiek. Daarbij liep ik dag 1 te hard van stapel. Marathon rennen en klaar is wat anders dan elke dag om 3u eruit en 12u hobbelen. Na die ervaring in 2012 heb ik mij niet voorbereid voor 2016. Zonder lange afstanden te doen in de weekenden kwam ik met weinig meters in de benen bij de wedren aan. En dat ging prima want ik wist wat me te wachten stond.

Dus koptelefoon met muziek op tijdens die saaie lussen en wat meer het tempo gelijk houden. Ongetraind toen uitgelopen zonder al teveel gedoe. Want het kost veel tijd om een dagtocht van 50km te doen. Toen ik een paar maten zo gek kreeg gingen we samen trainen. Maar dan moet je dus wel al om 6u gaan wandelen in het weekend of je moet zin hebben om in het donker de laatste meters te moeten maken.

We deden 1x een heel wandelweekend. Zowel zaterdag als zondag een trip van 50km. Leuk om een keer gedaan te hebben maar in je eentje of maximaal met zijn tweeën loopt heel anders in de natuur ergens dan in een stoet van 50k aan deelnemers. Dus ik zou wel een bloesemtocht, Amersfoortse of Apeldoornse meepakken om alvast dat te oefenen. In je eentje trainen en je hebt genoeg ruimte om steady je eigen tempo te blijven lopen. Maar in een meute is dat toch lastiger rondom Nijmegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xK0etj3
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:29
Sméagol schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:11:
Oef en ouw. :P

Heb even een beginnetje gemaakt, en ben van huis (Schiedam Noord) naar 't centrum van Delft gelopen en terug. Ik ga 't even op deze website nalopen, maar ik geloof dat dat ruim 20km is. Nog geen 4 uur over gedaan, maar ben wel blij dat ik weet thuis ben haha. Had misschien ook wel eerder kunnen beginnen dan 17:00, al had dat ook wel wat!

Die Amersfoortse sla ik over, puur omdat dat me extra geld gaat kosten deze zomer wat ik liever aan andere dingen uitgeef.. Oefenen kan in de omgeving prima. Misschien wat voor volgend jaar.
Alleen afstanden trainen is het probleem niet. Ik moest ook erg wennen aan het lopen in drukte. Je kan in de druktes in het begin en in de dorpen niet je eigen tempo lopen. Dat ga je merken in je spieren. Train ook een uitgezette drukke tocht. Zoals hierboven genoemd is de Bloesemtocht een goede.

Vergeet ook zeker niet om meerdere dagen achter elkaar een langere afstand te trainen. Daar ging ik mijn eerste keer van de Vierdaagse nat op. 50km lopen was geen probleem, maar op dag 3 had ik zo'n gruwelijk last van mn spieren omdat die dat niet gewend waren.

Oja, en onthou dat het geen wedstrijd is. Het gaat er niet om dat je je afstand binnen een snelle tijd aflegt.

[ Voor 4% gewijzigd door xK0etj3 op 28-02-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
xK0etj3 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:47:
[...]
Oja, en onthou dat het geen wedstrijd is. Het gaat er niet om dat je je afstand binnen een snelle tijd aflegt.
Daarbij succes met het bijbenen van rollende deelnemers. Of de snelle Jelles. Dat er een paar er een sport van maken om 4u te vertrekken en om 10u uit te klokken is leuk en aardig. Maar dan mis je wel de toeschouwers langs de sint Anna / via gladiola die het op vrijdagmiddag wel leuk maken.

Een andere uiterste wat ik zelf meemaakte: voor de bezemwagen uit 5 voor 5 uitklokken is ook geen aanrader. Want het is verrekte druk op het start/finish gebied bij de wedren tegen die tijd. En hoe fijn de vrijwilligers ook zijn: ze zijn alles behalve rap met het innemen van je dagkaart en uitgeven van de nieuwe op zo'n moment.

En toch had het wel wat: werd ik als een na laatste nog het meest aangemoedigd terwijl ik over de zevenheuvelen richting Berg en Dal liep en vanaf daar door de witte en rode wijk. En tenminste alle ruimte om je eigen tempo aan te houden. Al worden je spieren vanzelf moe na 2 volle dagen op dag drie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

xK0etj3 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:47:
Alleen afstanden trainen is het probleem niet. Ik moest ook erg wennen aan het lopen in drukte. Je kan in de druktes in het begin en in de dorpen niet je eigen tempo lopen. Dat ga je merken in je spieren. Train ook een uitgezette drukke tocht. Zoals hierboven genoemd is de Bloesemtocht een goede.
Het lijkt me geen probleem, ik ben al gewend om mensen in te halen in de binnenstad, maar da's geen 50km natuurlijk. Ik denk dat ik 't vanzelf wel merk tijdens de event zelf of 't een probleem is of niet. Zoals ik al zei, die Amersfoortse gaat 't niet worden omdat ik dan een overnachting moet regelen. Die Bloesemtocht had interessant kunnen zijn, maar gaat niet door zie ik.
Vergeet ook zeker niet om meerdere dagen achter elkaar een langere afstand te trainen.
Dat was zeker het plan.
Ha. Ik snap het heel goed, maar ik ben gewoon op m'n normale snelheid begonnen. ik ben dat alleen niet gewend voor lange afstanden > 5km.

Nee ik liep gisteren als een oud opaatje. Opvallend vond ik dat ik vooral last had van specifieke plekken. M'n voeten (natuurlijk, maar ook los van de blaren), en m'n heupen. Vandaag nog steeds last van een hardnekkige blaar, maar verder was alles ok.

Wat ik komende weken ga doen: Ik ga weer beginnen met zwemmen deze week (sinds het einde van de lockdown nauwelijks gedaan), en nu ik over het algemeen geen testbewijs meer nodig heb, ga ik daar lopend naar toe (ik combineerde zwemmen altijd met de test, maar testlocatie gaat me letterlijk wat te ver om te lopen). Da's in ieder geval 3km per keer. Het lekkere weer is ook begonnen merk ik, dus donderdag ga ik denk ik die Kalmthoutse heide doen wat al van plan was, en in het weekend wat anders. Oh en wandelschoenen halen deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

De inschrijving is nog niet gesloten, maar ik lijk er aan vast te zitten. :P Animo is lager dan verwacht.

Gisteren eindelijk m'n hotel geboekt, ik ben voor Hotel Modez in Arnhem gegaan vanwege de ligging bij Station Velperpoort op 200m. Nou maar hopen dat die nachttrein daar ook rijd. Vier nachten geboekt, als ik meer geld had had ik er een dag extra aan geplakt. Misschien doe ik dat alsnog later. Dat huisje in Duitsland leek me ook leuk, was ook een stuk goedkoper, maar leek me toch iets te veel gedoe, in ieder geval voor de eerste keer.

Qua training heb ik 't rustig aan gedaan na dat rondje Delft. Die blaar had dus een week nodig om te herstellen, dus ik hou 't de komende weken op kortere afstanden. Al probeer ik zo veel mogelijk dingen te combineren. 't plan was om elke ochtend naar 't zwembad te lopen en na 't zwemmen naar de bouldermuur en dan terug, qua lopen is dat ook richting de 10 kilometer, en voldoende beweging in het algemeen in ieder geval. Al wordt dat krap qua tijd 's ochtends..

Verder nog een tip misschien.. Ik ben sinds kort aan 't vrijwilligen door padden en kikkers te helpen overzetten. Hartstikke leuk, maar dat zijn dus ook weer wat wandelingen extra. Zo net ook terug van een wandeling van 10 kilometer, al ga ik dan een stuk langzamer natuurlijk.

Dan ten slotte nog iets over de schoenen.. Had al een paar winkels bezocht of gemailed.. Ik had m'n oog laten vallen op een paar Lowa modellen, maar die dingen (en wandelschoenen in het algemeen?) lijken erg lastig beschikbaar. Ik ga dit weekend Barendrecht proberen denk ik, wordt ook weer een leuke fietstocht. Ook nieuwe normale sneakers besteld, die waren wel makkelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:29
Sméagol schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 00:20:
Gisteren eindelijk m'n hotel geboekt, ik ben voor Hotel Modez in Arnhem gegaan vanwege de ligging bij Station Velperpoort op 200m. Nou maar hopen dat die nachttrein daar ook rijd.
De nachttrein langs Velperpoort komt uit Zwolle en stopt normaal gesproken niet op Velperpoort. In het ergste geval regel je een oude fiets, vanaf Velperpoort is het 5-10 minuutjes fietsen naar Centraal.

Eventueel is het vanuit Arnhem ook met de auto goed te doen omdat er tussen Arnhem en Nijmegen een grote parkeerplaats ligt met pendelbussen. Ik ken ze zelfs die het vanuit Arnhem met de fiets doen omdat je in 45 minuten op de wedren staat. En dat is sneller dan met de trein of auto :)

[ Voor 22% gewijzigd door Dennisdn op 23-03-2022 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Oh, da's dan jammer. 8)7
Maar ik ga daar m'n hotel niet voor veranderen denk ik (al zou dat vakantiehuisje dan beter uitkomen als ik toch moet fietsen)
Dichter bij Arnhem Centraal zat ook een geile AirBnB.. Maar die was ook ietsje duurder.
Nee dan ga ik lopen (naar Arnhem Centraal), of toch een fiets meenemen / regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Sméagol schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:26:
Oh, da's dan jammer. 8)7
Maar ik ga daar m'n hotel niet voor veranderen denk ik (al zou dat vakantiehuisje dan beter uitkomen als ik toch moet fietsen)
Dichter bij Arnhem Centraal zat ook een geile AirBnB.. Maar die was ook ietsje duurder.
Nee dan ga ik lopen (naar Arnhem Centraal), of toch een fiets meenemen / regelen.
Op de derde dag zit je denk ik niet te wachten op dat wandelingetje tussen Centraal en Velperpoort... Als ik jou was zou ik een fiets regelen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
https://www.gld.nl/nieuws...niet-vol-en-dit-is-waarom

Na inschrijving in april en geen loting. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:29
Sméagol schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:26:
Oh, da's dan jammer. 8)7
Misschien komt het ook vanzelf wel goed.... Ik weet dat er sowieso nachtreinen rijden op Arnhem-Doetinchem om feestvierders naar huis te brengen, wellicht rijdt die ook andersom om wandelaars weer mee terug te nemen. Doetinchem>Arnhem stopt wél op Velperpoort :). In het aller-, áller ergste geval is het 'smorgens 15 minuten lopen van Velperpoort naar Centraal (spoorlijn volgen is snelste weg). Op de terugweg rijdt er nog wel genoeg.

[ Voor 11% gewijzigd door Dennisdn op 27-03-2022 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Toch maar aangemeld. Poging 23 :P

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Misschien ga ik jullie nog tegenkomen.
Hoop het niet voor jullie. Ga paar diensten pakken als gespecialiseerd verpleegkundige en misschien wat als centralist.

Lekker sfeertje altijd. Wens jullie veel succes, zwaai een keer en loop snel weer door :)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Eerst maar een overnachting zien te regelen. Twee keer zat ik met andere lopers een woning te delen. Twee keer een dispuutkamer. Maar nu ik voor mijn vijfde keer ga heb ik meer vrienden zo gek gekregen. Dus wie heeft bekenden in Nijmegen die een weekje op vakantie willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
En nu is het officieel https://www.4daagse.nl/meedoen/burger-individueel/loting
Geen loting in 2022!
Ieder jaar bepalen we hoeveel wandelaars maximaal mee kunnen doen aan de 4Daagse. In 2022 zijn er 49.000 plekken beschikbaar. Omdat de inschrijflimiet niet is gehaald, vindt er geen loting plaats. Als je nog niet direct bij je inschrijving hebt betaald, ontvang je eind maart een mail met daarin een betaallink. Daarmee kun je tot 14 april 17.00 uur de betaling voldoen.
Train ze allemaal en tot op de wedren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
Ik ben begonnen met trainen voor de 4x50km en heb nu zo'n 150km getraind, de laatste 2 wandelingen waren 25,5 (5uur, tijd bewogen 4:30) en 26km(4uur 50 minuten, tijd bewogen 4:28).

Op 25km heb ik dus totaal een half uurtje rust genomen. Ik had beide keren op de laatste KMs een paar kleine pijntjes. Ik heb het gevoel dat ik te weinig rust pak. Ik heb net even mijn horloge uitgelezen en weet dat ik te weinig rust neem.

Op de laatste wandeling van 26km heb ik 3x 10 minuten rust genomen.

Op de een of andere manier kan ik dan tijdens het rusten de rust niet vinden en wil ik weer door, misschien helpt het zetten van een timer dat ik verplicht X minuten moet rusten, maar ik weet eigenlijk niet wat verstandig is qua hoeveel pauzes en de lengtes er van.

wat doen jullie (hoe vaak pauze en hoe lang pauze) en welke afstanden lopen jullie>?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XXLaura
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-06 12:21
ETH0.1 schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:38:
wat doen jullie (hoe vaak pauze en hoe lang pauze) en welke afstanden lopen jullie>?
Ik heb 11x de 50 km uitgelopen. Voor mij werkt elke 2-3 uur 10-30 min rust, maar ik ben er inmiddels ook achter dat dit heel persoonlijk is. Hieronder wat algemene tips voor de rust:
- Gebruik training om te experimenteren met rusten en te kijken wat werkt voor jou: frequentie, duur en invulling. Dit is voor iedereen anders. Evalueer na elke training hoe je je voelde tijdens en na het lopen.
- Ik vind het fijn om mijn pauzes te plannen, maar als mijn lijf tijdens het lopen vraagt om nog een extra pauze, dan doe ik dat. Mijn humeur gebruik ik daarbij als graadmeter.
- Gun jezelf een comfortabele rust die past bij jouw behoeften en de omstandigheden: Schaduw of zon, binnen of buiten, schoenen aan of uit, zitlap, benen omhoog, plek met veel reuring of juist wat rustiger, etc.
- Maak het leuk: Luister naar de vogels, maak een praatje, observeer het Vierdaagse-circus, of sluit je juist even helemaal af met muziek/telefoon/meditatie.
- Eet en drink: Impulsen volgen mag, omdat je lijf raar doet met zo veel inspanning en verschoven bioritme. Tijdens de vierdaagse vindt ik het heerlijk om rond 9 uur 's ochtends soep te eten. De rest van het jaar moet ik er niet aan denken. Eet zowel zoet als zout.
- Laat je vertroetelen door wildvreemden: Heel veel mensen stellen (tuin)stoelen beschikbaar en bieden je ook nog van alles aan (water bijvullen, iets te eten, wc, etc.).
- Verzorg je voeten (preventief) tijdens de pauze: Insmeren, blaren verzorgen, sokken wisselen, etc.
- Voorkom afkoeling, zeker bij regen en lage temperaturen.
Succes en heel veel plezier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
De 50km deel ik voor mezelf op in 5x een rondje van 10km per blok. Bij een gemiddelde snelheid van 5km/u dus grofweg 2u wandelen, 10-12 min pauze. Doe dat 5x en je bent 10u wandeltijd en 1u pauzetijd verder en dus als je stipt om 4u weg kan tegen 15u gefinisht. 10km wandelen zit je zo op en voelt minder verder dan 50km aan een stuk door.

Zoiets werkt voor mij. In de ochtend ontbijt ik ook niet om 3u. Ik pak een banaan mee voor onderweg en om 6u start ik mijn ontbijt. Om 8u15 mijn koffiemoment, om 10u30 een soepje, om 12u45 lunch en om 15u een middagsnack. En eens met de tip voor bouillon of soep. Ik moet er niet aan denken bij 30 graden thuis maar ik heb zelf meegemaakt wat er kan gebeuren als je enkel water drinkt en te weinig zout naar binnen werkt. Je gaat zo out terwijl ik aan het wachten was op gratis Maaslander kaas en mora bitterballen :+

Sindsdien doe ik een soepje al in de ochtend net op de helft. Het is dan nog niet al te heet qua temperatuur dus nog wel weg te krijgen. Zoutjes en chips is makkelijker meenemen maar vloeibaar wordt sneller verwerkt in je lichaam. En ik zie jaar in jaar uit genoeg gasten er een grote kroegentocht van maken. Bij elke plaats een pilsje achterover slaan. Ik wandel vier dagen zonder bier of sterke drank. Dat bier komt wel nadat ik de via gladiola achter mij heb gelaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
23x uitgelopen.... ik loop simpelweg van scoutingpost naar scoutingpost. :) Meestal zo rond de 2 uur. Maar op rotstukken hebben we wat meer posten.

Belangrijkste is, kies vooraf een punt waarop je je rust pakt, en rust niet te lang. Kwartiertje max. En zorg dat je niet afkoelt, dus al lijkt het lekker weer, je kunt toch snel stijve spieren krijgen. Even beetje rekken en strekken voor je gaat zitten scheelt ook.

Ik moet alle sporten met een volle tank doen; dus voor het lopen stevig ontbijten, en voor onderweg 10 a 12 boterhammen, en dan op elke post drink ik koffie, melk en later op de dag bouillon. Chocomel doet het ook altijd goed.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Hoe gemakkelijk is het om je eigen tempo te lopen, of het daarvoor gewoon te druk?

Ik weet dat je op de laatste dag een uur extra krijgt omdat de intocht dan traag verloopt doordat het te druk is bij de intocht en mensen elkaar ophouden omdat vanwege de interactie met het publiek. bv ik loop nu gemiddeld 5,9 per uur (effectieve loop snelheid, pauzes niet mee geteld), als ik een halve kilometer/uur langer loop doe ik er bijna een uur langer over

Ik zit te denken aan de verzorging (eten/drinken) via de RET wandel vereniging, die hebben iedere dag 4 rust punten, op de punten waar de rust punten te ver uit elkaar liggen stop ik er daar een keer extra in het midden ongeveer.

edit: ik ga eens kijken of dit schema mij gaat bevallen. qua pauze en afstanden

De gele afstanden zijn de totaal afstanden tot het RET rust/eet punt, dit is mijn referentiekader,
Vervolgens is de kolom afstand de afstand die ik ga lopen (ongeveer), de tijd die ik er in minuten of uren over doe, en uiteindelijk hoe laat ik verwacht waar te zijn.

Dit alles met een gemiddeld wandeltempo van 5,5km/uur (ik loop op mijzelf 5,9km/uur)
Het laatste deel heb ik opgeknipt omdat dat de wedren is, hier verwacht ik minder snel te zijn en daar rekenen ik met 4km/uur
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pR1jSd7/4dschema.png

Dan zou ik iedere dag rond half 4 binnen moeten zijn, met een marge van 1.5uur voor onverwachte omstandigheden.... waarom haasten 8) (moet ik mijzelf alleen nog wijs maken)

[ Voor 36% gewijzigd door ETH0.1 op 14-04-2022 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:27
Ik loop dit jaar voor de 5e keer de 50 KM. De 1e keer dat ik de vierdaagse liep had ik redelijk wat getraind, maar dat werd toch elk jaar minder en minder. En elke keer liep ik de 4daagse uit en was het niet perse moeilijker omdat ik minder had getraind. Misschien slik ik een paracetamol meer, maar dat is het dan wel :)
Daardoor ben ik nu dus ook niet van plan om veel te trainen. Misschien 4 keer 20 KM wandelen en één keer 25 KM. De 1e training moet ik overigens nog doen.
Ben benieuwd of we iets gaan merken van een paar 1000 wandelaars minder. Ik hoop in ieder geval dat er net zoveel mensen langs de weg staan als bij de laatste editie. Ook hoop ik dat er weer veel wandelaars uit het buitenland bij zijn. Ik heb er in ieder geval weer zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Een schema kan een goede leidraad zijn. Maar bedenk wel dat onderweg van alles gebeurt, waardoor je vertraagd. Vaak leuke dingen, zoals een gesprek met iemand. Of een groepje mensen voor je die een gekke act doen. Of wat dan ook. Dat maakt de 4daagse ook zo leuk, de enorme verbondenheid. Ik had het zeker niet kunnen uitlopen zonder medewandelaars en publiek. Die hebben me er doorheen geholpen.

Wij hadden altijd last van zeer stijve spieren na een pauze. Zeker na aankomst en uiteten, konden we de eerste paar honderd meter nauwelijks lopen. Wat mij hielp om spierpijn tot het minimum te beperken was:
- Je bed schuin zetten, zodat je met je benen hoger ligt.
- Op de camping stond een sportmasseur die voor 10 euro je benen masseerde. Dat was pijnlijk, maar heeft mij echt geholpen.

Verder had ik de pech om op dag 2 mijn schoenen iets te strak te hebben geveterd, waardoor ik dag 3 of 4 last had van een pijnlijke pees bovenop mijn rechterschoen. Uiteindelijk met ijs bij elke stop weten te beperken. Maar daar nog wel een paar maanden naderhand last van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[b]Joosie200 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 08:42:
Overnachten in Lent/Wijchen/Groesberg en dan richting de Wedren moeten zou ik niet overwegen. Het is al vroeg zat om rond 3u wakker te worden voor de 4u start. Laat staan dat je praktisch 2u eruit moet + reistijd hebt.
Wijchen en Groesbeek kan ik nog begrijpen qua afstand, maar Lent is echt even een kwartier trappen met de fiets? Tenzij je eigenlijk Nijmegen-Noord bedoelt, of Oosterhout, die zijn een stukje verder. Er zijn plekken in Nijmegen die verder weg zijn van de Wedren dan Lent ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:30
Lent is ideaal om naar de Wedren te gaan. Brug over fietsen en je bent er. No-brainer wmb.
Verder vooral leuk dat het dit jaar weer is. Moet weer een feestje worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Jeroenneman schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:52:
[...]

Wijchen en Groesbeek kan ik nog begrijpen qua afstand, maar Lent is echt even een kwartier trappen met de fiets? Tenzij je eigenlijk Nijmegen-Noord bedoelt, of Oosterhout, die zijn een stukje verder. Er zijn plekken in Nijmegen die verder weg zijn van de Wedren dan Lent ;)
Fair enough. Dat merk ik nu ook bij het vinden van een slaapplek. Nijmegen Dukenburg / Noord is inderdaad verder reizen dan Lent bijvoorbeeld. Ik heb inmiddels met vrienden een complete woning op 2km van de Wedren gevonden voor juli. Dus dat is in elk geval al geregeld. Nu nog de ov fiets in de derde week van juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Pannencouque schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:54:
Lent is ideaal om naar de Wedren te gaan. Brug over fietsen en je bent er. No-brainer wmb.
Verder vooral leuk dat het dit jaar weer is. Moet weer een feestje worden.
Geen wonder dat het VD Valk hotel zo schrikbarend duur was, ik meen iets van 1500 euro voor 5 nachten.

Ik heb zelf een aardige deal kunnen maken met het Haarhuis hotel in Arnhem in 2020 wat ik nu verplaatst heb naar 2022 tegen dezelfde tarieven. recht tegen over het station en met een kwartier sta ik op nijmegen centraal. Geen drukte, geen geluidsoverlast, een bad en airco, ontbijt erbij, ik ben daar wel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
Mijn 1e keer overnachtte ik in Beuningen. Ik sliep niet (dat probleem heb ik altijd in een vreemd bed) en moest elke nacht half 3 er uit volgens mij. Gek genoeg toch gehaald.
Met geluk de 2e keer een B&B kunnen regelen op 5 min lopen van de Wedren, buiten het drukke stadse gedeelte waar gefeest wordt. Sindsdien boek ik elk jaar natuurlijk bij, maar besef me goed dat ik mega veel geluk heb met die plek.
Kost me wel de prijs voor een 2 persoonskamer want ik ben altijd nog alleen geweest. Maar het is het waard (inc ontbijt :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
38km gister zonder blaren of grote problemen, we komen in de buurt van het doel (50km) _O_

Ik merk dat het steeds gemakkelijker gaat met minder spierpijn in de avond (ik heb eigenlijk iedere keer de volgende dag minimaal last of pijntjes, enkel de avond, even douchen en het gaat ook al een stuk beter)

Hoe ver zitten jullie in de training (en welke afstand moeten jullie lopen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-07 11:45
ETH0.1 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:06:
38km gister zonder blaren of grote problemen, we komen in de buurt van het doel (50km) _O_

Ik merk dat het steeds gemakkelijker gaat met minder spierpijn in de avond (ik heb eigenlijk iedere keer de volgende dag minimaal last of pijntjes, enkel de avond, even douchen en het gaat ook al een stuk beter)

Goed bezig :) Ik heb afgelopen zondag 44 km gelopen, die kon ik wel erg goed voelen in mijn bovenbenen aangezien ik de drie trainingen ervoor telkens rond de 33 km liep :+ Ben begin april begonnen met trainen en sindsdien elk weekend gedaan, je merkt inderdaad elke week vooruitgang.

Ontdek dit topic trouwens nu pas, leuk! Ik heb in 2018 de 50 km uitgelopen. Dat ging geheel blaar- en probleemloos, maar toen was ik wel eerder begonnen met trainen dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

Ik train al jaren niet meer serieus eigenlijk :X

Kantoor rondjes, hiken in noorwegen en zo nu en dan eens een 15 á 20je met gezin was voldoende. Ik fiets wel heel veel. Voor dit jaar wil ik het wel testen, paar rondjes 20~30, en 1x ~40 lopen, maar verder geloof ik het wel.

In het najaar een kennedymars, daarvoor train ik ook amper.
Blaren loop ik overigens altijd, mijn kleine tenen zijn gewoon verkeerd. :P

Als je voor de 4d wilt trainen, heeft 1x 50 niet zoveel zin in mijn ogen. Ga dan in een weekend 2x 35~40
En ook al kan je er niet op trainen, sta voor dag en dauw op (beide dagen) zodat je weet hoe het voelt met een beetje slaapgebrek.

Mijn grootste probleem zijn de ultrakorte nachtjes.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Mistraller schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:23:
[...]
Ik train al jaren niet meer serieus eigenlijk :X

Als je voor de 4d wilt trainen, heeft 1x 50 niet zoveel zin in mijn ogen. Ga dan in een weekend 2x 35~40
En ook al kan je er niet op trainen, sta voor dag en dauw op (beide dagen) zodat je weet hoe het voelt met een beetje slaapgebrek.

+1. Eerste twee keer flink wat km in de benen, maar de eerste keer viel ik uit want was niet gewend aan lopen in een massa. Daarna ongetraind de tweede keer uitgelopen. Derde heb ik een paar vrienden die ik zo gek kreeg ook mee te doen wel geholpen in het schema. Dus 2x40 gedaan op zaterdag en zondag. En dan wel om 05:00 je nest uit, 06:00 vertrekken en gaan. Zodat je alvast weet hoe is om vroeg op te moeten. Vierde keer weinig anders gedaan dan de gebruikelijke 5km blokjes om en geen problemen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
[...]

Blaren loop ik overigens altijd, mijn kleine tenen zijn gewoon verkeerd. :P
same here, linker teen, boven de 20km = blaren op die teen

wandelwol, serieus dat is echt goed spul, geen blaren meer sinds ik die teen daarmee een klein beetje in pak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
[...]

Dankje voor die tip, ga ik binnenkort een paar keer doen, nu doe ik rustig aan, starte afgelopen zaterdag om 8 uur en was om 16:00 klaar met die 38km

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vXv8mp7/schema.png

Dit heb ik als schema wat ik probeer te volgen voor de komende tijd, soms kom ik een beetje verrot uit, zoals afgelopen weekend had het 40km moeten zijn maar werd het 38, toen was de route op en was ik bij het station, de trein kwam er aan en ik had geen zin meer om nog een stukje te lopen, de trein te missen en dan een uur te moeten wachten op de volgende :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ETH0.1 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:16:
[...]

wandelwol, serieus dat is echt goed spul, geen blaren meer sinds ik die teen daarmee een klein beetje in pak.
Ik gebruik voor die tenen Scholl Teenbeschermers. Met een beetje mazzel kan ik ze twee dagen blaarloos houden. Daarna is het gewoon prikken en tapen, maar daar hebben wij gelukkig goede verzorging voor.

Soms nog wel eens een blaar op de hiel of zo, maar dat is gewoon 1x prikken, tapen en daarna geen last meer van.

Wat ik sinds een jaar of 6/7 ontwikkeld heb is vervelender trouwens, ik loop onder mijn linker grote teennagel ook steeds een blaar. Dus die teennagel valt er dan af na een paar weken. Dan duurt het 9 maanden en dan is het weer goed....en 3 maanden later is het weer dolle pret want dan is het weer 4 daagse. (Maar nu dus al bhjna 3 jaar weer een normale nagel gehad, hoezee *O* ) Ik weet nog niet hoe ik dat kan verhelpen. Ik heb dat nooit eerder gehad, en ik loop al heel erg lang op hetzelfde type schoen en maat. Zal de ouderdom zijn of zo... :P

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 12-05-2022 00:42 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkG87
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 25-06 10:42
ETH0.1 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:16:
[...]

same here, beide kleine tenen veranderen boven de 20km is één enorme blaar. Dit jaar tijdens oefenen teenspreiders geprobeerd (geen succes) en nu begonnen met wandelwol en synthetische watten. Lijkt hiermee wel beter te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38

headout

Oi oi!

4 X 50, en het wordt de eerste keer :)

Momenteel probeer ik in de weekenden 25 tot 30 km te lopen. En kortgeleden heb ik zowel de zaterdag als de zondag 25 km gelopen, met name om te voelen hoe een 2e dag aanvoelt (prima!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETH0.1
Gister 40km, vandaag 30km, de stijfheid na afloop wordt steeds minder, ik loop nu alweer best aardig.

Wel afzien in die warmte vandaag, pffff, hele stukken in de volle zon gelopen, achteraf gezien misschien niet handig, aan de andere kant kunnen we ook 30+ hebben, op de vierdaagse zelf denk ik dat je ook weinig in de schaduw kan lopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mistraller
ETH0.1 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 20:57:
Gister 40km, vandaag 30km, de stijfheid na afloop wordt steeds minder, ik loop nu alweer best aardig.

Wel afzien in die warmte vandaag, pffff, hele stukken in de volle zon gelopen, achteraf gezien misschien niet handig, aan de andere kant kunnen we ook 30+ hebben, op de vierdaagse zelf denk ik dat je ook weinig in de schaduw kan lopen?
Dat wisselt. Soms onder bomen, maar ook veel in de volle zon inderdaad. Ik heb zelf een aantal zeer hete vierdaagses gelopen, (ver boven de 30 graden) dus een paar tips kan ik je wel geven:
  • In de vroege ochtend of winderig weer: Besef dat je bij rusten afkoelt dus dek je benen af. Dan loop je stukken soepeler weg na de rust. Vooral als je met korte broek bent gestart (train ook met korte broek! =de reden dat ik ALTIJD met lang loop)
  • Vergeet je hoofdbedekking en je zonnebril niet
  • Drink voldoende, maar geen hele liters tegelijk. 2 hardloopflesjes of een 300ml flesje is niet voldoende voor een etappe tussen 2 rustpunten, je weet nooit of je een rustig punt kunt vinden om bij te vullen. (Ik heb een platypus waar 1,5 liter in gaat)
  • Vul je mineralen/zouten aan! Bouillon op de rust is een uitstekend middel, maar een sportdrankje zo nu en dan is ook goed. Na een hete dag is mijn shirt wit uitgeslagen op de rug, kan het zo naar de jozo brengen.
  • Blijf eten(!)
  • Smeer je in met zonnebrandcreme
  • Geen alcohol onderweg, en bij aankomst mee uitkijken. Als het warm weer is geweest rijden de meeste ambulances rond de Wedren...
  • Een onverwacht, erg vervelend fenomeen is hitte uitslag. Dit uit zich als verbrandingsverschijnselen rond de kuit en enkel. Vooral voor kortebroek dragers vanwege hittestraling van het asfalt, maar ook met een lange broek kan je er last van hebben. Coldpacks helpen. Kan je niet veel tegen doen verder, maar weten dat je er gevoelig voor bent kan al prettig zijn.
  • Persoonlijk haat ik wandeldouches, omdat ik dan na een kilometer in een warm, niet ademende outfit loop. Wat ik wel doe is een katoenen doek om m'n pols knopen en die bij elke gelegenheid even nat maken. Dat koelt de bloedvaten in je pols(en) en daarmee ook de rest van je lijf.

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 16-05-2022 22:39 ]

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:59

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Mistraller schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:34:
[...]

Dat wisselt. Soms onder bomen, maar ook veel in de volle zon inderdaad. Ik heb zelf een aantal zeer hete vierdaagses gelopen, (ver boven de 30 graden) dus een paar tips kan ik je wel geven:
  • In de vroege ochtend of winderig weer: Besef dat je bij rusten afkoelt dus dek je benen af. Dan loop je stukken soepeler weg na de rust. Vooral als je met korte broek bent gestart (train ook met korte broek! =de reden dat ik ALTIJD met lang loop)
  • Vergeet je hoofdbedekking en je zonnebril niet
  • Drink voldoende, maar geen hele liters tegelijk. 2 hardloopflesjes of een 300ml flesje is niet voldoende voor een etappe tussen 2 rustpunten, je weet nooit of je een rustig punt kunt vinden om bij te vullen. (Ik heb een platypus waar 1,5 liter in gaat)
  • Vul je mineralen/zouten aan! Bouillon op de rust is een uitstekend middel, maar een sportdrankje zo nu en dan is ook goed. Na een hete dag is mijn shirt wit uitgeslagen op de rug, kan het zo naar de jozo brengen.
  • Blijf eten(!)
  • Smeer je in met zonnebrandcreme
  • Geen alcohol onderweg, en bij aankomst mee uitkijken. Als het warm weer is geweest rijden de meeste ambulances rond de Wedren...
  • Een onverwacht, erg vervelend fenomeen is hitte uitslag. Dit uit zich als verbrandingsverschijnselen rond de kuit en enkel. Vooral voor kortebroek dragers vanwege hittestraling van het asfalt, maar ook met een lange broek kan je er last van hebben. Coldpacks helpen. Kan je niet veel tegen doen verder, maar weten dat je er gevoelig voor bent kan al prettig zijn.
  • Persoonlijk haat ik wandeldouches, omdat ik dan na een kilometer in een warm, niet ademende outfit loop. Wat ik wel doe is een katoenen doek om m'n pols knopen en die bij elke gelegenheid even nat maken. Dat koelt de bloedvaten in je pols(en) en daarmee ook de rest van je lijf.
Ik steun meerdere tips uit de lijst waaronder trainen met korte broek. Ik ben een keer uitgevallen omdat ik mijn lange broek wisselde voor een korte broek omdat ik dácht dat het warm weer was, maar het was nog steeds vroeg in de ochtend. Het was technisch warmer dan toen ik begon die dag maar ook weer niet zo warm. Dat bleek de start van een escalatie van problemen (stijfheid, scheef lopen, knieproblemen, heupproblemen, energieverlies, en uiteindelijk uitval in dat jaar). Train met korte broek of laat je niet verleiden en blijf met de lange broek lopen ook al schijnt de zon - wees niet bang voor een imago-probleem met twee witte benen aan het einde en doe gewoon je eigen ding.

Het aanvullen van mineralen had ik in mijn twintiger jaren niet nodig, in mijn dertiger jaren zeker wel net als een serieus eetplan.

Ik had twee oververhitte voeten in editie 2016. Ik denk dat iedereen dat anders beleeft. Mijn voeten waren aan het einde toch al niet zoveel waard meer dus het was iets dat niet prettig was maar waar ik doorheen gelopen heb qua gevoel. Optische resultaat was een paarse, vlekkerige, en gevoelige huid van de zolen tot aan m'n enkels.

Verder voeg ik aan de lijst met warmweertips toe:
  • Ik wisselde halverwege de dag naar een setje schone, droge sokken en dito shirt. Zorg dan ook voor een waterdichte manier om dingen mee te nemen want ook een warme regenbui is niet uitgesloten.
  • Om de zoveel meters afstand sowieso een klein (!) slokje drinken - het moet een doorlopend proces zijn. Als je dorst krijgt ben je te laat met aanvullen van je lichaamsbehoefte.
  • Ik had (dacht ik) 4x 0,5L water in de rugzak die ik op de dag nogmaals vulde maar een ander kan met minder doen: ik zweet erg veel. Extra water is extra gewicht dat je mee moet nemen. Zorg voor een goede balancering van al het gewicht c.q. water dat je meeneemt in je tas (o.i.d.) zodat je lichaam links en rechts evenveel te verduren krijgt tijdens het lopen.
  • Je bent niet louter van rustpunten afhankelijk voor water maar die punten zijn wél gegarandeerd én aangegeven op de kaart waardoor je berekend kunt werken. Tussendoor kun je op best wat plekken welwillende toeschouwers vinden die kranen hebben, teilen met water (denk aan hygiëne), of zelfs hele pallets met waterflesjes. Als je het lief vraagt en je hebt echt een probleem neemt men zelfs het flesje mee de keuken in om te vullen voor je. Het is mijn ervaring dat zij ook het weerbericht lezen en bij een oproep om wat zout tot je te nemen (want het belooft bijvoorbeeld een warme dag te worden) staat men massaal met chips/zoute stengels/ijsjes voor je klaar. Ontroerend. Desalniettemin: zorg dat je niet afhankelijk wordt van het publiek en dat je gewoon goed voorbereid bent.

[ Voor 3% gewijzigd door DUX op 17-05-2022 00:19 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Misschien dan ook nog wat tips voor fris weer en regen:
  • Je hebt het niet snel té koud, een jas is al snel te veel
  • Beter 2 dunne lagen dan 1 dikkere;
  • Ook hier; waak voor afkoeling op je rust; pak een deken indien voorhandig
  • Géén paraplu: Je steekt elkaars ogen uit, je krijgt spierpijn en je benen worden alsnog nat.
  • Een poncho (met een regenbroek bij harde regen) loopt fijner omdat transpiratievocht weg kan. Bovendien kan je je rugzak/heuptas etc eronder dragen.
  • Droog je schoenen met kranten als ze nat zijn.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Een (lichtgewicht) jas zou ik ook niet snel meenemen: een poncho volstaat tegen de regen en je zweet supersnel onder zo'n ding dus erg koud heb je het dan ook niet. Je gaat het na zo'n zweetbeurt wel fris krijgen als de zon weer schijnt en je die poncho weer opbergt, misschien dat je zelfs even gaat snotteren. Alleen wachtend op de start heb je het misschien een beetje fris en als de regen meer dan tien minuten aanhoudt. Het algemene devies is gewoon het lokale weerbericht goed bestuderen. Als er niet voorspelt staat dat het de hele dag gaat regenen zou ik die jas gewoon thuislaten.

Denk wel even na over lopen in de regen. Ik heb mensen gezien met alleen een compleet doorweekt katoenen shirt en dito korte broek die nog 20+ kilometer moesten lopen met natte sokken en schoenen. Dat is vragen om problemen. Neem die poncho mee (weegt niks), en ik zweer dus bij droge sokken en een droog shirt. Heb aan bovenstaand figuur een setje goede, droge wandelsokken gedoneerd want ik vond het zo sneu. "Gast, wat is jouw schoenmaat?"

Het krantendroogadvies hierboven gaat natuurlijk vooral op ná het einde van de dagwandeling. Kranten meenemen tijdens het lopen om je schoenen mee te drogen is onzinnig.

En ook hier: constant kleine beetjes blijven drinken voordat je dorst krijgt. Het blijft een grote inspanning.

[ Voor 4% gewijzigd door DUX op 17-05-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Voor mij enkel polyester shirts, mijn broeken zijn van nylon.

Qua regen weet ik het nog niet, een poncho zeer zeker wel, ik zit te denken aan overschoenen die ik dan onder mijn broek doe om mijn voeten zo droog mogelijk te houden.

Afbeeldingslocatie: https://www.hema.nl/dw/image/v2/BBRK_PRD/on/demandware.static/-/Sites-HEMA-master-catalog/default/dw154edb6b/product/34460111_01_010_01.jpg?sw=529&sh=600&sm=fit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
DUX schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 12:21:
. Kranten meenemen tijdens het lopen om je schoenen mee te drogen is onzinnig.
8)7
Zou het nodig zijn om dat echt zo specifiek te noemen?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ETH0.1 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:06:
Voor mij enkel polyester shirts, mijn broeken zijn van nylon.

Qua regen weet ik het nog niet, een poncho zeer zeker wel, ik zit te denken aan overschoenen die ik dan onder mijn broek doe om mijn voeten zo droog mogelijk te houden.

[img]https://www.hema.nl/dw/image/v2/BBRK_PRD/on/demandware.static/-/Sites-HEMA-master-catalog/default/dw154edb6b/product/34460111_01_010_01.jpg?sw=529&sh=600&sm=fit[/img[
schraap schraap schraap....

Dat loopt voor geen meter omdat er iets onder je zool doorloopt, die dingen zijn om te fietsen. Als je echt natte schoenen wilt voorkomen moet je halfhoge met goretex pakken en de naden invetten, dan kan je redelijk wat regen tegenhouden.
Goretex is wel weer iets lastiger droog te krijgen als de binnenkant toch nat wordt.

Met name in scandinavië hebben outdoor broeken een haakje wat je in je veters kunt haken zodat neerslag op je schoen ipv erin terecht komt.

Je zou ook gamaschen kunnen meenemen, maar lijkt me overkill.

Een ruime poncho die wijd valt (dus geen wegwerper) is tot nu toe altijd wel afdoende geweest. Ik heb slechts 1 vierdaagse in stortregen gelopen. Dat was op de 7heuvelen, dus het stromende water was dan wel weer lache. Schoenen waren de volgende dag natuurlijk niet helemaal droog, maar soit....dag 4 kan je alles aan :D

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Mistraller schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:46:
8)7
Zou het nodig zijn om dat echt zo specifiek te noemen?
I sure hope not, maar ik wil het niet op m'n geweten hebben dat een arme ziel een halve kilo kranten mee gaat zitten nemen omdat "dat op een forum stond tussen de tips" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
DUX schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 00:19:
[...]

I sure hope not, maar ik wil het niet op m'n geweten hebben dat een arme ziel een halve kilo kranten mee gaat zitten nemen omdat "dat op een forum stond tussen de tips" :P
Wij zeiden wel eens, als je vaak last van blaren tussen je tenen hebt, dan moet je er een dubbeltje op z'n kant tussen stoppen _O-

Nog wel een échte tip: Neem een fiets mee. Zeker met de starttijd voor de 50 is er zat ruimte in de stalling, en het is een goede warmingup, en vooral een heerlijke coolingdown. Ik zit zelf 2,5km van de start dus voor mij is het in elk geval een fijne fiets afstand. Maar ook een vouwfietsje als je met de trein bent is wellicht een optie.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 13:50
Leuk dit topic. Doe zelf dit jaar voor het eerst mee met de 50km. Slaap op de vierdaagsecamping en de fiets gaat inderdaad mee voor de warming up en het los fietsen van de benen na afloop.

Training gaat lekker, van het weekend 40km gelopen in de Biesbosch. Wel wat last van bulten waar ik gestoken ben en zone eczeem. Nog niet veel in korte broek gelopen, en met dit warme weer denk iets te veel van het goede geweest. Even kijken hoe dat zich verder ontwikkeld, heb hier anders nooit zo veel last van.

Wat voor trainingsschema volgend jullie? Gebruik zelf al leidraad die van sportwandelschool vindt hem alleen niet altijd even duidelijk. Bijvoorbeeld hoeveel km moet je lopen in week 20?

Zie hier boven ook mensen die aangeven dat lopen in grote groepen anders is, heb tot nu toe vooral met een vriend gelopen. Maar nooit in grote groepen, is dat nog iets om rekening mee te houden? Had gedacht dat het na de start druk zal zijn. Maar dat het daarna zich wel verspreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Christiaan676 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:55:

Wat voor trainingsschema volgend jullie? Gebruik zelf al leidraad die van sportwandelschool vindt hem alleen niet altijd even duidelijk. Bijvoorbeeld hoeveel km moet je lopen in week 20?
Ik volg het schema van de viavierdaagse voor de training (loop zelf niet via die groep, heb enkel het schema), dat is ongeveer hetzelfde als het schema van die site (wat daar ook op gebaseerd is zie ik nu) voor 50km om het weekend (zie ETH0.1 in "De Nijmeegse vierdaagse" ) qua afstanden, tijden en wanneer.

In week 20 loop je volgens jou schema niet en heb je een rust weekend, je loopt dan enkel die 2x 1.5 uur (die 2x 1.5uur staan ook op het schema van de viavierdaagse maar ik zie daar persoonlijk het nut niet van in als je de trainingen gewoon goed vol kan maken, hooguit de laatste 2 weken dat ik ze misschien mee pak)
Zie hier boven ook mensen die aangeven dat lopen in grote groepen anders is, heb tot nu toe vooral met een vriend gelopen. Maar nooit in grote groepen, is dat nog iets om rekening mee te houden? Had gedacht dat het na de start druk zal zijn. Maar dat het daarna zich wel verspreid.
Ik kreeg als tip nog mee om vooral niet te veel te willen inhalen om maar je eigen tempo te blijven lopen, dan loop je jezelf over de kop

uitval van de 50km voor debutanten is best hoog, zo'n 25% (bron: https://www.4daagse.nl/cd...3f6/statistieken-2019.pdf pagina 8 )
2019: totaal gestarte debutanten op 50km 2391, uitval 588 :X

een goede voorbereiding is het minste wat we kunnen doen.

[ Voor 29% gewijzigd door ETH0.1 op 18-05-2022 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DUX

DUX

ETH0.1 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:40:
[...]

Ik volg het schema van de viavierdaagse voor de training (loop zelf niet via die groep, heb enkel het schema), dat is ongeveer hetzelfde als het schema van die site (wat daar ook op gebaseerd is zie ik nu) voor 50km om het weekend (zie ETH0.1 in "De Nijmeegse vierdaagse" ) qua afstanden, tijden en wanneer.

In week 20 loop je volgens jou schema niet en heb je een rust weekend, je loopt dan enkel die 2x 1.5 uur (die 2x 1.5uur staan ook op het schema van de viavierdaagse maar ik zie daar persoonlijk het nut niet van in als je de trainingen gewoon goed vol kan maken, hooguit de laatste 2 weken dat ik ze misschien mee pak)

[...]

Ik kreeg als tip nog mee om vooral niet te veel te willen inhalen om maar je eigen tempo te blijven lopen, dan loop je jezelf over de kop

uitval van de 50km voor debutanten is best hoog, zo'n 25% (bron: https://www.4daagse.nl/cd...3f6/statistieken-2019.pdf pagina 8 )

Och, tussen die uitvallers zitten een hoop dronken weddenschappen en "doe ik wel effekes" en mensen met slecht materiaal, hoor. Het feit dat jij bezig bent met trainingsschema's en materiaal onderscheidt jou al van de eerste set debutantenafvallers :>

Wat een verstandige snelheidstactiek is verschilt per persoon. Juist de trainingen die je nu doet helpt je een gevoel van wandelsnelheid te vinden die je lang kunt volhouden en of jij juist gedijd bij inhalen of juist niet. Constante snelheid is waarschijnlijk overall beter dan telkens versnellen, maar beiden hebben voor en nadelen en het is net waar jij je goed bij voelt. Als je op de dag zelf moeite hebt met het houden van een constant ritme kun je proberen aan te klampen bij een van de vele militaire groepen die je tegen gaat komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Christiaan676 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:55:
Leuk dit topic. Doe zelf dit jaar voor het eerst mee met de 50km. Slaap op de vierdaagsecamping en de fiets gaat inderdaad mee voor de warming up en het los fietsen van de benen na afloop.

Training gaat lekker, van het weekend 40km gelopen in de Biesbosch. Wel wat last van bulten waar ik gestoken ben en zone eczeem. Nog niet veel in korte broek gelopen, en met dit warme weer denk iets te veel van het goede geweest. Even kijken hoe dat zich verder ontwikkeld, heb hier anders nooit zo veel last van.

Tja, zelf ben ik eigenlijk gestopt met serieus trainen, maar veel korte tochtjes en zo nu en dan met het gezin een 10 á 20je. Dit jaar ga ik 1x een 40je doen. Maar goed, het wordt dan ook mijn 23ste dus ik ken het klappen van de zweep. Maar zoals alle trainingen ligt het helemaal aan je basis. Als je al regelmatig langer wandelt dan heb je minder nodig dan iemand die absoluut beginner is. Nu ik weer op kantoor kom, wandel ik daar ook een rondje, en als ik dan alleen loop, zet ik het tempo er stevig in. Vandaag 5km met 6,8 gemiddeld. Véél sneller dan mijn gemiddelde snelheid bij een lange tocht, dat zit eerder zo rond de 5,4 of zo. Maar is een goede stimulans voor de pezen en gewrichten denk ik.

Gestoken; Dás inderdaad ook een tip: slaap in een mugvrije zone. Die beesten steken je anders geheid op een plek waar een kledingnaadje zal zitten tijdens de wandeling. Hoe ze dat doen....geen idee.

En wat koelzalf voor als de processierups de kop op steekt is ook geen slecht idee.

In een groep of menigte loop ik zelf vaak wat sneller, ongemerkt, maar het wisselt de hele dag. De 50 lussen zijn lekker rustig, maar komt de meut weer samen dan kan het tempo eruit gaan, tot zelfs aan stilstaan toe helaas. Ook omdat publiek zich soms opdringt. Bijv in Wijchen, OP de pontonbrug (die malloten gaan altijd op het fijne gladde staal zitten, zodat je op de ribbels moet lopen)

Als je nu al warmteuitslag hebt, dan is de kans groot dat je dat straks ook hebt. Zo warm was het op zich ook weer niet volgens mij? Ik zou dan niet in een korte broek gaan lopen. Nijmegen is wat oostelijker, het is in deze omgeving regelmatig net ietsje warmer heb ik de indruk.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 13:50
ETH0.1 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:40:
[...]

[...]

Bedankt voor de link naar jou schema. Ziet er in hoofdlijnen inderdaad het zelfde uit. Uitval onder debutanten is inderdaad een stuk hoger dan gemiddeld. Maar er zal daarbij ook vast een groep zitten die zonder training het wel even denkt te kunnen gaan lopen. Viavierdaagse geeft aan dat na de training van hun er slechts 9% uitval is voor de 50km.
Mistraller schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:40:
[...]

Tja, zelf ben ik eigenlijk gestopt met serieus trainen, maar veel korte tochtjes en zo nu en dan met het gezin een 10 á 20je. Dit jaar ga ik 1x een 40je doen. Maar goed, het wordt dan ook mijn 23ste dus ik ken het klappen van de zweep. Maar zoals alle trainingen ligt het helemaal aan je basis. Als je al regelmatig langer wandelt dan heb je minder nodig dan iemand die absoluut beginner is. Nu ik weer op kantoor kom, wandel ik daar ook een rondje, en als ik dan alleen loop, zet ik het tempo er stevig in. Vandaag 5km met 6,8 gemiddeld. Véél sneller dan mijn gemiddelde snelheid bij een lange tocht, dat zit eerder zo rond de 5,4 of zo. Maar is een goede stimulans voor de pezen en gewrichten denk ik.

Gestoken; Dás inderdaad ook een tip: slaap in een mugvrije zone. Die beesten steken je anders geheid op een plek waar een kledingnaadje zal zitten tijdens de wandeling. Hoe ze dat doen....geen idee.

En wat koelzalf voor als de processierups de kop op steekt is ook geen slecht idee.

In een groep of menigte loop ik zelf vaak wat sneller, ongemerkt, maar het wisselt de hele dag. De 50 lussen zijn lekker rustig, maar komt de meut weer samen dan kan het tempo eruit gaan, tot zelfs aan stilstaan toe helaas. Ook omdat publiek zich soms opdringt. Bijv in Wijchen, OP de pontonbrug (die malloten gaan altijd op het fijne gladde staal zitten, zodat je op de ribbels moet lopen)

Als je nu al warmteuitslag hebt, dan is de kans groot dat je dat straks ook hebt. Zo warm was het op zich ook weer niet volgens mij? Ik zou dan niet in een korte broek gaan lopen. Nijmegen is wat oostelijker, het is in deze omgeving regelmatig net ietsje warmer heb ik de indruk.
eb de afgelopen 2jaar zowat elk weekend 20-25km gedaan op het Pad van de vrijheid, Marskramer en verschillende losse wandelingen. En merk dat dat goed helpt en herstel snel. Maar net na mijn inschrijving heb ik toen zonder verdere training 40km gelopen en dat hakte er toch aardig in, dus wat training is voor mij echt nodig.

Was volgens de auto op de terugweg 28C, en de hele dag een strak blauwe hemel. Dus naar mijn menig vrij warm weer al was het geen 35C. Maar ga het in de gaten houden, en neem zeker een lange broek mee om in te lopen. Mocht het dan fout gaan, dan kan ik de volgende dag met een lange broek lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Ik loop zelf overigens zoals alle jaren als scoutinglid mee. Voorheen hadden wij uitsluitend rust bij de scouting vierdaagse posten. Die stonden altijd redelijk goed verdeeld. Helaas hebben we vanwege corona waarschijnlijk niet genoeg vrijwilligers om voldoende posten te bemannen. Volgens mij hoef je geen scouting -lid te zijn als je je als externe loper aanmeld en dan krijg je dus onderweg ook verzorging, (ehbo, bouillon/koffie/thee water bijvullen etc) (retail verpakkingen drank en snoep zit daar niet in, is wel aanwezig) en je kunt in de avond evt langs komen voor ehbo. Interesse? Neem een kijkje op de site. https://www.4daagsekamp.nl
Natuurlijk kan je ook gewoon langskomen, je betaalt een bijdrage voor je kopje koffie, waar de stichting erg bij mee is, en mits het uiteraard niet druk is met leden, kan je ook even zitten. Bij ons geen bordjes met "leden only"; scouting is een open organisatie.
Hoe de posten dit jaar verdeeld worden is nog niet bekend. Ik hoop dat we alsnog voldoende posten hebben zodat we geen eigen rustplekje hoeven in te lassen.

We bepalen namelijk altijd vooraf waar we de rust pakken, dan heb je een etappe doel. De dag in stukjes delen is heel belangrijk voor je gemoed!

---------------

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

Als het goed is sta ik er, samen met een hoop collega's om het verkeer te begeleiden. Zal als het kan natuurlijk ook voor de aanmoediging zorgen.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
Ik had wel verwacht dat de NS inmiddels een schema online zou hebben voor de vierdaagse week. Dat blijft voorlopig uit, ik zie nog niets en ook op de vierdaagse site zie ik niets staan.

Kun je met de trein eigenlijk wel van Arnhem naar Nijmegen (ik slaap in het Haarhuis hotel in Arnhem) als je de 50km loopt?

*paniek*

aan de positieve kant, ik heb afgelopen week de 50km gewandeld,10 uur 30 minuten en had de volgende dag eigenlijk nergens echt last van 8)

[ Voor 33% gewijzigd door ETH0.1 op 09-06-2022 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
ETH0.1 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 21:40:
Ik had wel verwacht dat de NS inmiddels een schema online zou hebben voor de vierdaagse week. Dat blijft voorlopig uit, ik zie nog niets en ook op de vierdaagse site zie ik niets staan.

Kun je met de trein eigenlijk wel van Arnhem naar Nijmegen (ik slaap in het Haarhuis hotel in Arnhem) als je de 50km loopt?

*paniek*

aan de positieve kant, ik heb afgelopen week de 50km gewandeld,10 uur 30 minuten en had de volgende dag eigenlijk nergens echt last van 8)
Dat komt "in de loop van" dag 2 wel >:)

Met de trein lijkt mij vreselijk irritant, want je moet ook nog van en naar station lopen, maar goed, volgens mij zetten ze al sinds jaar en dag nachttreinen in dus zou gek zijn als ze dat dit jaar niet zouden doen lijkt me.

Zie hier de info uit 2019; daar staat ook dat het reisschema 10 dagen vooraf gepubliceerd zal worden, ook dat zal waarschijnlijk niet anders zijn dit jaar.

https://nieuws.ns.nl/reis...e-vierdaagse-in-nijmegen/

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 10-06-2022 00:06 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:13
Als de 4daagse adviseert om met het OV te komen (ook om te wandelen), zal het vast goedkomen ;)

https://www.4daagse.nl/voorbereiden/vervoer/openbaar-vervoer

Ik ga dit jaar overigens ook voor het eerst lopen (4 x 50 km). Afgelopen week voor het eerst 40+ km gelopen, binnenkort 50 en dan nog een keer 2 dagen 40-50 km om te trainen, daarna afbouwen, want de vierdaagse komt nu toch al snel dichterbij.
Ervaringen met trainen tot nu toe:
- niet te snel lopen, vooral bij het lopen in evenementen laat ik me snel meesleuren in het tempo van anderen
- veel last van blaren, door preventief te tapen kan ik dit redelijk goed beperken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout

headout

Oi oi!

Nog 39 dagen tot de start....

Deze week loop ik de avondvierdaagse gelopen, hier in het dorp: 4 * 20. Dat gaat me echt vrijwel moeiteloos af, beetje spierpijn, een enkele blaar. Zondag 40+ lopen. Dan heb ik er deze week 120 km op zitten >:)

Schema de weken erna:
19 juni - 50 KM

25 juni - 50 KM
26 juni - 40 KM

02 en 03 juni - andere verplichtingen :X

9 of 10 juni - 40 KM

Laatste weekend voor de 4daagse ontspannen en aanmelden. Hopelijk nog iets meekrijgen van de vierdaagse feesten die dat weekend al beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
kut, pijn aan de achterkant van mijn knie vandaag, Ik hoop vurig dat dit morgen helemaal weg is, ik voel het nu nog ligt.

de planning was:
zondag: 50km (goed uitgelopen ondanks de regen onderweg)
maandag: 40km

Dit is uiteindelijk 23km geworden, ik kon wel door lopen maar voelde pijn aan de achterkant (geen idee wat daar zit, precies waar het buigt zegt maar), ik besloot te stoppen en met de trein terug te gaan.
Ik denk dat als het op de vierdaagse was gebeurd dat ik doorgelopen had, ik kon doorlopen maar wilde niets forceren.

Misschien gister toch wat te snel gelopen omdat ik baalde van de regen, of vanmorgen te hard van start gegaan, alhoewel het de eerste 10km best goed ging naar mijn idee, daarna (rond de 14km) kreeg ik enorm last van mijn linker voet, alsof ik op een steen liep. Schoen uitgedaan, gemasseerd, ging beter, maar snel daarna kwam de pijn in de achterkant van mijn knie en besloot ik te stoppen.

Ik heb eerder 40 en 30 achter elkaar gelopen zonder veel problemen (de laatste 4km van de 30 waren wat zwaarder ;) )

ik twijfel een beetje wat verstandig is

Next up is volgens schema 55km op 2 juli en 25km op 9 juli, daarna de vierdaagse

of ik nog een keer 50-40 moet proberen, of dit gewoon zo laten en op 2 juli voor de 55km gaan.

wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
Nu niet teveel forceren/proberen. Als je nu een (zware) blessure oploopt, start je al met een achterstand tijdens de vierdaagse.

Ik heb afgelopen zaterdag in de hitte 55 km gelopen. > 6 liter water gedronken, dat was te veel. Ik moet meer zoetigheid eten/drinken. Verder er achter gekomen dat (standaard) katoenen onderbroeken nadelen met zich meebrengen (gaat schuren), dus nu op zoek naar alternatieven. Iemand tips? Bamboe? Polyester? En niet te duur, ik kom onderbroeken van 50+ euro ps tegen :|

Volgende week heb ik 2x 40 km op de planning staan, daarna afbouwen (max 15 km) voor de vierdaagse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout

headout

Oi oi!

Eens met Paul. Het is nog minder dan 4 weken tot de vierdaagse; ga niet forceren in ieder geval.

@Paul! Ik heb goede ervaringen met de onderbroeken van het merk Icebreaker, gemaakt van Merinowol (deze). Dit type ondergoed voorkomt dat je het transparantievocht niet kwijt kan. In mijn geval (ik ben redelijk stevig gebouwd) is het geen 100% garantie op voorkomen van schuurplekken, maar voorkomt het wel dat een compleet schuurterrein wordt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Paul! schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:36:
Nu niet teveel forceren/proberen. Als je nu een (zware) blessure oploopt, start je al met een achterstand tijdens de vierdaagse.

Ik heb afgelopen zaterdag in de hitte 55 km gelopen. > 6 liter water gedronken, dat was te veel. Ik moet meer zoetigheid eten/drinken. Verder er achter gekomen dat (standaard) katoenen onderbroeken nadelen met zich meebrengen (gaat schuren), dus nu op zoek naar alternatieven. Iemand tips? Bamboe? Polyester? En niet te duur, ik kom onderbroeken van 50+ euro ps tegen :|

Volgende week heb ik 2x 40 km op de planning staan, daarna afbouwen (max 15 km) voor de vierdaagse.
Mijn training zit erop; wo/do/vr 15km gewandeld met avonddriedaagse, zat 258km gefietst, ma 40km gefietst, di 36km gewandeld en wo 40km gefietst. :+
Zowel duurtest als herhaling als hitte; alles functioneert nog prima, geen pijntjes, 1 blaartje, dus nu lekker 4 weken niet te veel lopen wat mij betreft. Lopen sucks, ik fiets liever :X
Bij hitte (zoals zaterdag dus) verdraag ik zoetigheid ook niet altijd goed hoor, gewoon vezels uit boterhammen etc werkt voor mij dan vaak beter.
Wat betreft ondergoed; ik draag tijdens de 4 daagse gewone katoenen slips (zonder pijpjes dus) die het zaakje aan de voorkant vrij houden van mijn benen. Verder wat nivea in de liezen en aan de achterzijde (1x met de vinger in het potje en dan handen wassen :o )
Knieholtes heb ik ook wel eens last van. Meestal trekt het wel weg.
Gekke klachten zoals dit komen vaak door a) te snel lopen wat de krachten en dus de uitrekking van spieren/pezen/gewrichten verhoogt, b) buitentemperatuur. Bij dit laatste hoort dus ook het fenomeen dat je niet zomaar met korte broek moet lopen als je lang gewend bent.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technoaddict
2undr onderbroeken? Die schaf ik in ieder geval aan na positieve reviews.
Afgelopen maandag 30 km gewandeld. Nog één keer een 30 km training en dan hoop ik dat het goed komt. Vorige keren in ieder geval wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
Bedankt voor de tips, ga me er in verdiepen.

Had overigens ook gewoon bruin belegd brood gegeten, maar het leek wel of ik een suikertekort had. Gelukkig tijdens het lopen wel hersteld :)
En weer een ervaring rijker.

Ondanks dat ik (achteraf) niet zoveel getraind had als ik wilde, ben ik al met al wel blij. Elke keer nuttige en praktische dingen geleerd: zoals preventief tapen, suikertekort, noodweer onderweg, hitte onderweg, te kleine rugzak. Heb nu een 22 liter rugzak (ipv 10), dat is perfect voor mij, je hoeft dan niet meer je rugzak leeg te halen als je iets nodig hebt wat onderin zit. En een shirt met lange mouwen kun je er makkelijker in kwijt.

Ben nu alleen nog aan het kijken naar een hoesje dat ik aan mijn schouder/borstband van de rugzak vast kan maken om mijn telefoon in te doen. Sommige van mijn zomer sportbroeken hebben geen broekzakken en het is irritant om steeds je rugzak af te moeten doen als je je telefoon nodig hebt.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste