Regeneration schreef op donderdag 17 november 2016 @ 19:14:
Sinds een tijdje de S7 in bezit, maar ik had iets meer verwacht van de accuduur. Misschien kunnen jullie zeggen of dit overeenkomt met wat jullie hebben.
Voorbeeld 1, met de stats van vandaag:
- 95% naar 62% (=
33% verbruikt) in ~21,5 uur op accu
-
1:20 uur SOT
Top 5 hoogste verbruik:
- Screen 27%
- Android System 15%
- Cell standby 13%
- Device idle 12%
- Android OS 10%
Voorbeeld 2, aantal dagen eerder :
- 97% naar 14% (=
83% verbruikt) in ~34 uur op accu
-
maar 2:41 uur SOT?
Top 5 hoogste verbruik:
- Screen 26%
- Android System 19%
- Cell standby 16%
- Android OS 10%
- Device idle 9%
Ik lees namelijk dat anderen 6-7 uur SOT halen op 1 lading, dat lijk ik echt nooit te kunnen halen. Ik heb overigens het vermoeden dat als ik de telefoon in gebruik heb dat het verbruik erg rap gaat. Zo had ik in 15 min op Tweakers lezen 2% verbruik. Uiteraard is 15 min misschien niet een erg betrouwbare meetpunt. Ik zal het eens keertje proberen met een uur, ofzo. Maar mogelijk dat dit resulteert in een lage SOT?
Of zie ik wat anders over het hoofd?
toon volledige bericht
Even een update van mijn kant. Het lijkt nu beter te gaan.
Voorbeeld 3, met de stats van vandaag:
- 100% naar 71% (=
29% verbruikt) in ~23.5 uur op accu
-
2:00 uur SOT
Top 5 hoogste verbruik:
- Screen 29%
- Cell standby 19%
- Android System 16%
- Device idle 11%
- Android OS 7%
Als ik dit extrapoleer naar 90%* verbruik zou dat betekenen:
Voorbeeld 3. ~72,9 uur, met ~6:10 uur SOT.
Prima dus, en is meer wat ik verwacht gezien mijn lichte gebruik. Wat ik dus graag zou willen had was in ieder geval 48 uur accuduur met een redelijk SOT. En dat lijkt nu heel goed te kunnen. Ik zal dit uiteraard nog de komende dagen in de gaten houden of dit uiteraard zo blijft.
De vorige metingen zouden overig dan respectievelijk zijn:
Voorbeeld 1. ~58,6 uur, met ~3:40 uur SOT
Voorbeeld 2. ~36,9 uur, met ~2:55 uur SOT
*Ik zal altijd proberen voor 10% de accu op te laden, vandaar dat ik alles op 90% heb uitgerekend en niet 100%. Dit geeft een realistischer beeld en is overigens ook beter voor de levensduur van de accu.
Wat ik de vorige keer nog niet had gezegd was dat mijn verbruik 's nachts zo'n 4% was in 8 uur. Op zich niet heel dramatisch, maar als je meeneemt, dat ik alle verbindingen (bluetooth, Wifi, Locations) heb uitgezet en dus alleen mobiele netwerk (zonder internet) nog aan heb, en ook nog eens de power save stand gebruikte vind ik het eigenlijk vrij veel. Dat is de laatste paar dagen gezakt naar 2% in 8 uur en dat lijkt me prima. Ik gebruik wel een wekker op mijn telefoon, die draait dus wel op de achtergrond 's nachts.
Wat heb ik gedaan
Eigenlijk heb ik voor mij gevoel weinig gedaan. Ik heb zelf eigenlijk maar 3 theorieën:
- Ik heb de automatische helderheid uitgezet omdat het vaak net te fel is. Ik heb deze nu vrij laag gezet met ~25%. Heb ik toch een keertje niet genoeg helderheid, tik ik de auto even tijdelijk aan. Gerelateerd: ook heb ik Twilight app in gebruik genomen, die de helderheid met 50% verminderd 's avonds en vroeg in de ochtend en ook het blauw verminderd (dat laatste zou wat beter voor je ogen en slaap kunnen zijn). Dit zou mogelijk het verbeterde accuduur kunnen verklaren en wellicht de meest waarschijnlijke verklaring.
- Ik ben verder gegaan met apps verwijderen en disablen die ik niet gebruik en ook heb ik meer apps in de app power saving stand gezet in plaats van "Auto saving, na 3 dagen" (Battery => App power saving: details)
- Of als laatste, de accu moest nog een beetje wennen. Oftewel een paar oplaad en ontlaad cycli ondergaan voordat deze meer zijn daadwerkelijke capaciteit kon gebruiken. Ik heb dit wel eens gelezen, maar weet dus niet of dit echt (nog steeds) zo is.
Edit:
Hmmmm, toch weer een paar mindere dagen gehad. Ik zag verder dat het lijkt alsof de volledige mAh wordt gebruikt. Voorbeelden:
Goede dag: 13 nov. 623 mAh Screen 27%, verbruik = 85% => 623 / 0.27 / 0.85 =
2715 mAh
Slechte dag: 15 nov. 384 mAh Screen 26%, verbruik = 83% => 384/ 0.26 / 0.83 =
1779 mAh
En zo heb ik nog een paar voorbeelden. Het lijkt dus bij een "slechte dag" de telefoon niet altijd het maximale mAh herkent. Of is dit niet een correcte manier om het te berekenen?
[
Voor 6% gewijzigd door
Regeneration op 24-11-2016 17:57
]