Dat golvende geluid zou wellicht kunnen komen doordat de fan zich uitschakeld wanneer de GPU idle is, en de temperatuur dan zachtjes aan oploopt tot boven zijn grenswaarde? Dit zou je handmatig aan kunnen passen met een fanprofiel lijkt me. Gewoon de kaart op z'n minimum laten draaien, of mogelijk de threshold wat hoger leggen.
De tip hierboven van de XFX reference kaart lijkt me ook mooi, maar ik ben dan toch wel weer bang betreffende de geluidsproductie, aangezien ik hem in idel gewoonweg niet wil horen, en het geluidsprofiel toch veelal als licht storend/turbulent werd ervaren. Is het overigens echt 100% zeker dat dergelijke kaarten zich tot 8GB laten flashen, of was dat werkelijk alleen de eerste batch? Reviews op Newegg stemmen me wel positief wat dat betreft
Daarnaast heb ik gelezen dat de RX480 in een dual monitor setup (niet-gekloond) significant meer gebruikt wanneer idle, dat zal de temperatuur en dus geluidsproductie ook niet ten goede komen.
De PowerColor Red Devil zie ik overigens voor 300€ leverbaar vanaf 26 augustus bij Casekings, op zich geen slechte deal indien je kast groot genoeg is om dat ding te kunnen huisvesten. Was dat voor mij het geval, dan had ik denk ik reeds een R9 Fury gekocht....