[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 93 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:53
streamnl schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:13:
_O-
pgezet in de tuin en hij ziet er nog steeds goed uit.
Toch maar even een regenbui overheen laten gaan. Is nu niet zo lang wachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:04
_O-

Gisteren toevallig op dit topic gestruind en door de foto’s gebladerd (misschien wel de fijnste knop op Tweakers :Y ). Hele mooie foto’s en locaties gezien. Daardoor begon het toch te kriebelen (of FOMO, kan ook) en heb vandaag onze tent van de zolder gehaald. Onze tent hebben we 1X gebruikt (15?? jaar) geleden voor Concert at sea.

Tent opgezet in de tuin en hij ziet er nog steeds goed uit. Gisteren had ik een lijstje gemaakt wat ik eventueel moet/wil aanschaffen. Mede door de berichten in dit topic. (Waarvoor mijn dank)
Tent kan ik afvinken.

Na de laatste foto’s…. twijfel ik wel weer. :-(

Maar…. we gaan binnenkort met de tent enkele dagen weg. Gewoon in NL om het te ervaren. Is het niets, dan zijn we zo weer thuis :+

Wordt vervolgd en ik wens jullie nog enkele hele mooie dagen toe!
Heb nog wel een campingaz gasstel en bijpassend decathlon camping kastje in de aanbieding :P :+

Maar leuk man! Ik zie op Insta allemaal mensen die in Zweden / Noorwegen / Denemarken zijn... ik wil ook.. maar dit jaar enkel in NL door Corona..

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:46
Normandie is geboekt. Morgens eens horen hoe het ontbreken van een springkussen en een enkele relatief saaie waterglijbaan gaat vallen :+

Tegelijk ook maar een lading equipment besteld, want je hebt nooit (goed) genoeg 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 16:02

djidee

Mr. Slungel

Tentje staat, in Mander. Leuke omgeving.

Vouwwagen bevalt prima, ruim en opzetten ging al 2x zo snel als de eerste keer. Ook al wat mensen gehad die kwamen vragen wat voor ding het was en hoe die beviel.

Wel forse buien, maar dat kan hij prima hebben....

Terwijl buren met schijnbaar slecht opgezette voortenten aan de caravan elke bui met de bezem in de weer zijn om water van de tent af te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkVKrsNyToY0w3ytMxVUJgXwpv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPIj7T7Ii14DJItVozO5fOtn.jpg?f=fotoalbum_large

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:26
djidee schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 23:54:
Tentje staat, in Mander. Leuke omgeving.

Vouwwagen bevalt prima, ruim en opzetten ging al 2x zo snel als de eerste keer. Ook al wat mensen gehad die kwamen vragen wat voor ding het was en hoe die beviel.

Wel forse buien, maar dat kan hij prima hebben....

Terwijl buren met schijnbaar slecht opgezette voortenten aan de caravan elke bui met de bezem in de weer zijn om water van de tent af te krijgen.

[Afbeelding]
Ah grappig...daar kom ik vandaan :-P. Vergeet niet te eten bij Ria's Eetcafe, de watermolens te bezoeken of de hei op te gaan ;-). Als je kinderen hebt is aardbeien plukken ook leuk. Ootmarsum is ook leuk om doorheen te lopen. Of je kunt eens proberen te gaan klootschieten..

Waar sta je ergens?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
maartend schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 21:38:
[...]

Toch maar even een regenbui overheen laten gaan. Is nu niet zo lang wachten
Dat gaan we ook eerst testen. We willen pas gaan als de kans op droog weer groot is. En dat is de komende dagen niet :+
TgR_KILLER schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 22:12:
[...]

Heb nog wel een campingaz gasstel en bijpassend decathlon camping kastje in de aanbieding :P :+

Maar leuk man! Ik zie op Insta allemaal mensen die in Zweden / Noorwegen / Denemarken zijn... ik wil ook.. maar dit jaar enkel in NL door Corona..
Dat zijn we dus ook van plan. Gewoon in NL. Bevalt het, dan kunnen we volgend jaar (hoop ik) naar het buitenland.
En bedankt voor je aanbod, maar we gaan niet koken. We gaan wel naar een bakker, ergens lunchen en s'avond ergens eten. (dat doen we nu ook al jaren, bevalt ons heel erg goed 8) )

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Devian schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 04:34:
[...]

Ah grappig...daar kom ik vandaan :-P. Vergeet niet te eten bij Ria's Eetcafe, de watermolens te bezoeken of de hei op te gaan ;-). Als je kinderen hebt is aardbeien plukken ook leuk. Ootmarsum is ook leuk om doorheen te lopen. Of je kunt eens proberen te gaan klootschieten..

Waar sta je ergens?
Dal van de Mosbeek

En dank voor de tips 👍

"Mekker, blaat"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
_O-
Tent opgezet in de tuin en hij ziet er nog steeds goed uit. Gisteren had ik een lijstje gemaakt wat ik eventueel moet/wil aanschaffen. Mede door de berichten in dit topic. (Waarvoor mijn dank)
Tent kan ik afvinken.
Let even op dat je ruim voldoende en behoorlijke haringen en scheerlijnen hebt. Iets waar je makkelijk overheen kijkt en waar door veel tentenmakers hard op bezuinigd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Ik zou heel graag nog even een tip willen krijgen betreft grondzeil. Vorige jaar hadden we een blauw bouwzeil meegenomen, waarop we de tent hadden gezet. Op zich wel redelijk ideaal, behalve dat water tussen de tent en het water stroomde en er vervolgens bleef liggen. Bovendien mag dit blijkbaar ook niet overal.

Hebben jullie nog een goed advies wat ik het beste kan aanschaffen?

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Bacchus schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 07:35:
[...]

Let even op dat je ruim voldoende en behoorlijke haringen en scheerlijnen hebt. Iets waar je makkelijk overheen kijkt en waar door veel tentenmakers hard op bezuinigd wordt.
Bedankt voor de tip.
Ik kan 3X hetzelfde opzetten en dan nog houd ik over. Maar we gaan wel andere haringen kopen. Deze zijn van die ronde pinnen waarvan ze de kop omgebogen hebben. Ik wil toch haringen waarvan ik het gevoel heb dat ze ook echt goed vast zitten.
(Klauwhamer staat ook op onze lijst )

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 07:36:
Ik zou heel graag nog even een tip willen krijgen betreft grondzeil. Vorige jaar hadden we een blauw bouwzeil meegenomen, waarop we de tent hadden gezet. Op zich wel redelijk ideaal, behalve dat water tussen de tent en het water stroomde en er vervolgens bleef liggen. Bovendien mag dit blijkbaar ook niet overal.

Ik had hier ergens gelezen dat sommige worteldoek gebruiken.
(Zelf geen ervaring mee :+ )

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Idd, worteldoek of zo'n gaas/'ademend' grondzeil. Op veel campings mag je tegenwoordig niet eens meer zeil gebruiken.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 15:13

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Worteldoek inderdaad. En zorg dat er bij een bui geen water op kan vallen. Dus het doek waar mogelijk onder je tent stoppen, zodat het nergens uitsteekt.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:26
djidee schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 07:18:
[...]

Dal van de Mosbeek

En dank voor de tips 👍
Ah leuk! Nijhuis! Heb met hun dochter op school gezeten ;). Volgens mij waren ze zo'n beetje de eerste camping in Mander (kamperen bij de boer was het toen nog). Mijn broertje woont in het huis ernaast...

De Plasdijk word op zondagen gebruikt als straatbaan voor de lokale klootschietvereniging.

Veel plezier daar, hopelijk vermaak je je er en als je nog meer tips wilt hebben dan geef maar een gil :).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Ha, kleine wereld :D

2 guppen van 7 en 5 bij ons, vermaken zich prima op de camping (skelters, speeltuin), verder wat wandelen in de omgeving (vliegend hert ook vlak bij de camping _/-\o_) en kleine uitjes. Nu 1,5 week hier, en de komende 1,5 week vermaken we ons ook nog wel, ook boekje vol met tips nog liggen.

Zal zelf zo eerst naar Almelo voor 2e shotje Pfizer (kwam zo uit, en prima geregeld door ggd, eerste was gewoon in buurt woonplaats)

"Mekker, blaat"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:59

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter

Dan is dat voor onder je kuipzeil neem ik aan? Daar gebruik ik gewoon van dat dunne wegwerpplastic, onder een vast tentzeil mag dat gewoon. Poreuze kan ook maar dan beschermt het weer iets minder tegen de drek en moet je die worteldoek weer schoon maken. Sta je alsnog te boenen, dan schiet het z'n doel voorbij wat mij betreft. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
-tom-562 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:00:
Idd, worteldoek of zo'n gaas/'ademend' grondzeil. Op veel campings mag je tegenwoordig niet eens meer zeil gebruiken.
Waarom zou je geen grondzeil mogen gebruiken>?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Wolly schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:02:
[...]
Waarom zou je geen grondzeil mogen gebruiken>?
Omdat het gras dan naar de kloten gaat. Alleen als je al een tent op een grasveld zet gaat het gras daaronder sowieso al naar de kloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
MichielK71 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:08:
[...]

Omdat het gras dan naar de kloten gaat. Alleen als je al een tent op een grasveld zet gaat het gras daaronder sowieso al naar de kloten.
Tot nu toe nog maar 1x meegemaakt dat alleen worteldoek was toegestaan, en dan alleen voor seizoensplaatsen waar de voortent van caravans maanden op dezelfde plek staat. Wij doen gewoon lekker een stevig grondzeil eronder, dan hoeven we niet elke keer de hele onderkant van de tent te boenen. Nog nooit klachten over gehad. Tent op gras is idd altijd een grote gele vlek na 2-3 weken ongeacht het doek ertussen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:52
Gonadan schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:57:
[...]

Dan is dat voor onder je kuipzeil neem ik aan? Daar gebruik ik gewoon van dat dunne wegwerpplastic, onder een vast tentzeil mag dat gewoon. Poreuze kan ook maar dan beschermt het weer iets minder tegen de drek en moet je die worteldoek weer schoon maken. Sta je alsnog te boenen, dan schiet het z'n doel voorbij wat mij betreft. :P
Wij noemen dat al sinds ik een kind was de tentluier, bij elke buitensport zaak te krijgen in allerlei maten. Zorgen dat het nergens onder het grondzeil uitsteekt en het werkt perfect. Heb ons vaste grondzeil nog nooit schoon hoeven maken. :*)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
MichielK71 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:08:
[...]

Dat lijkt mij ook. Je hebt dan ademend worteldoek, maar vervolgens komt daar weer niet ademend zeil van de tent bovenop en dan is het ook weer niet ademend.

Maar goed, denk nu alsnog wel worteldoek mee te nemen. In het ergste geval 'recycle' ik het zeil.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 09:31
Bowen_HAFX schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:36:
[...]

Dat lijkt mij ook. Je hebt dan ademend worteldoek, maar vervolgens komt daar weer niet ademend zeil van de tent bovenop en dan is het ook weer niet ademend.

Maar goed, denk nu alsnog wel worteldoek mee te nemen. In het ergste geval 'recycle' ik het zeil.
Wij hebben dit onder de tent liggen:

https://www.dewitschijnde...hoCQcUQAvD_BwE#3065=20253

Dit gaat al een aantal jaren mee.

[ Voor 3% gewijzigd door kemphaas op 28-07-2021 13:18 ]

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
kemphaas schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:16:
[...]

Check! Die hebben wij ook. Hebben we onder de tent gebruikt, werkte perfect, tent bleef ook mooi schoon en regen blijft er niet in want ademend.
We gebruiken hem nog steeds enkel nu onder de luifel / voortent van de caravan. Kost geen drol en gaat lang mee.

Ik heb overigens al wel meerdere campings gezien waar je geen zeil / plastic mag gebruiken. Maar het staat vaak in de voorwaarden die niemand toch leest..

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@TgR_KILLER en niemand komt controleren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Tot het op een dag wel zo is.

Overigens hoeft een controle of niet volgens mij niet de reden te zijn dat je gewoon tegen het beleid van een camping in gaat maar goed.. volgens ben ben je, zijn we, daar te gast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
Houd je wel rekening met weekmakers in folie onder je kuipzeil?
Himalaya schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 11:55:
Heb ons vaste grondzeil nog nooit schoon hoeven maken. :*)
Het grondzeil/kuip hoeft ook niet schoon. In de praktijk is het genoeg als het ergste eraf is en semi droog. Jaar later komt datzelfde zeil/kuip weer op de grond te liggen.

* Rukapul heeft wel eens een stel superlang zien boenen en poetsen tot het een blinkend zeiltje was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Laatst online: 15:52
Rukapul schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:35:

[...]

Het grondzeil/kuip hoeft ook niet schoon. In de praktijk is het genoeg als het ergste eraf is en semi droog. Jaar later komt datzelfde zeil/kuip weer op de grond te liggen.

* Rukapul heeft wel eens een stel superlang zien boenen en poetsen tot het een blinkend zeiltje was :P
Wij doen in een vakantie vaak 10 tot 15 campings aan al fietsend in Frankrijk en dan is het wel fijn als ik een schone tent in een keer zonder er naar te hoeven kijken in mijn foedraal kan proppen. Dus het is meer gemak dan dat het echt schoon moet zijn, ben niet zo’n poetser. Het is dan ook een lichtgewicht tentje met vrij dun grondzeil en dan doe ik er graag een tentluier onder, gebruik er ca 1 per vakantie. Daar heb ik die paar euro graag voor over.

Reizen vinden wij leuker dan er zijn >:)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Himalaya schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:47:
[...]

Wij doen in een vakantie vaak 10 tot 15 campings aan al fietsend in Frankrijk en dan is het wel fijn als ik een schone tent in een keer zonder er naar te hoeven kijken in mijn foedraal kan proppen. Dus het is meer gemak dan dat het echt schoon moet zijn, ben niet zo’n poetser. Het is dan ook een lichtgewicht tentje met vrij dun grondzeil en dan doe ik er graag een tentluier onder, gebruik er ca 1 per vakantie. Daar heb ik die paar euro graag voor over.

Reizen vinden wij leuker dan er zijn >:)
Fair enough. Pre-kinderen met elke paar dagen een andere camping had ik ook wat folie mee. Hetzij om eronder te leggen als het al blubber was, hetzij om de zooi mee in te wikkelen tijdens vervoer naar de volgende plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
Bowen_HAFX schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 12:36:
[...]

Bij tentkampeerders klopt dit wel. In geval van caravans met voortent komt er over het losse ademende doek meestal geen waterdicht en niet ademend tweede zeil. Althans: zo, is de gedachte/zo zou het moeten zijn.

Bij de tentkampeerders zal het slaapgedeelte wel altijd voorzien zijn van een volledig 'dicht' grondzeil.

[ Voor 9% gewijzigd door Ivow85 op 28-07-2021 20:42 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

Heb eens op een keurig grasveldje gestaan en hadb toen net m'n plastic vergeten, dus dan maar kuip direct op het gras. Moet kunnen zou je zeggen.
Vervolgens een onmeunige bui gehad waarna we tot het eind van het verblijf een soort kleizee onder de tent hadden, het leek wel een waterbed.
Heb toen thuis ook tot blinkend schoon staan boenen om die rotte lucht eruit te krijgen, maar nog steeds als de zon er even op heeft gestaan of hij wordt goed nat dan ruik je het weer. En dat is zo'n dertien jaar geleden.
Nee, voor mij altijd een stuk plastic eronder. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

kemphaas schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 13:16:
[...]

Dit ziet er gewoon exact hetzelfde uit als worteldoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
MeltedForest schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:51:
[...]

Dit ziet er gewoon exact hetzelfde uit als worteldoek?
Lijkt het ook erg op, maar dan vaak met afgewerkte rand wat rafelen voorkomt. Bij een zelf op maat geknipt worteldoek moet je dat zelf nog even regelen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
TgR_KILLER schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:04:
[...]

Tot het op een dag wel zo is.

Overigens hoeft een controle of niet volgens mij niet de reden te zijn dat je gewoon tegen het beleid van een camping in gaat maar goed.. volgens ben ben je, zijn we, daar te gast.
Zou er maar wat vaker op de camping regels gecontroleerd worden door de eigenaars. Vaak zat dat er wel een partytent staat, terwijl dat niet mag. En er dan ook versterkte muziek is, wat ook niet mag. En niet stil na 22:00/23:00 zoals in de regels staat.
Mag ik weer de moed verzamelen om mijn eigen nachtrust te gaan beschermen... :-(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Jelte schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:26:
[...]
Zou er maar wat vaker op de camping regels gecontroleerd worden door de eigenaars. Vaak zat dat er wel een partytent staat, terwijl dat niet mag. En er dan ook versterkte muziek is, wat ook niet mag. En niet stil na 22:00/23:00 zoals in de regels staat.
Mag ik weer de moed verzamelen om mijn eigen nachtrust te gaan beschermen... :-(
Pff inderdaad. Meestal 'gewoon' veroorzaakt door Henk (63) en Annie (61) uit Lutjekutterveen waar Bep en Gerard een dagje op bezoek zijn onder het genot van iets teveel rosé 's avonds om 23:45 :P

Die Z4 eerder in dit topic is ook zo'n mooi voorbeeld. Bevestigt maar weer eens alle vooroordelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Gonadan schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:58:
[...]

Lijkt het ook erg op, maar dan vaak met afgewerkte rand wat rafelen voorkomt. Bij een zelf op maat geknipt worteldoek moet je dat zelf nog even regelen.
Ik heb de laatste keer gewoon het complete worteldoek er onder gelegd en daarna ff m'n Opinel er langs getrokken. Dat is 1 minuut werk en daarna heb je het mooi op maat :P worteldoek gebruik ik maar eenmalig

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Himalaya schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 19:47:
[...]
Het is dan ook een lichtgewicht tentje met vrij dun grondzeil en dan doe ik er graag een tentluier onder, gebruik er ca 1 per vakantie. Daar heb ik die paar euro graag voor over.
Zeker voor lichtgewicht tenten is een extra zeiltje gewoon positief voor de levensduur van je tent. Voor de meeste is een nieuw grondzeil erin naaien gewoon niet economisch.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 12:07
Gonadan schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:58:
[...]

Crème Brûlée brandertje langs de geknipte rand. Werkt goed!

(Ja ik heb Crème Brûlée opgezocht zodat ik de perfecte hoeveelheid accenten op de letters kreeg. Geeft het Franse gevoel 🥖🥐🍷 weer vanaf de camping in Frankrijk :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
-tom-562 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:39:
[...]

Ik heb de laatste keer gewoon het complete worteldoek er onder gelegd en daarna ff m'n Opinel er langs getrokken. Dat is 1 minuut werk en daarna heb je het mooi op maat :P worteldoek gebruik ik maar eenmalig
Eenmalig? Dat is zonde. Zo'n doek kan echt wel een paar keer mee.
Lekker veel plastic om eenmalig te gebruiken. Zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Jelte schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:26:
[...]
Mijn ervaring in Duitsland is daarmee goed. "Ruhezeit" is daar echt nog wel een ding, ook 's middags. Zo mochten op Lug ins Land tussen 12 en 2 's middags geen kinderen in het zwembad vanwege ruhezeit. Dan kon je dus gewoon lekker een beetje chillen zonder dat geschreeuw en gespetter om je heen... (En in de praktijk werden kinderen niet direct weggestuurd in die periode, behalve als ze gingen schreeuwen en spetteren.)

En bij Eifel Camp me weleens geërgerd aan een stel te luidruchtige jongeren na 23.00, maar die waren dan ook weg(gestuurd) toen ik de volgende morgen wakker werd. Daar gaat overigens ook tussen 13 .00 en 14.00 de slagboom niet open, vanwege de middagsrust.

Maar goed, in Duitsland is het dan ook wettelijk verboden om op zondag met je motormaaier aan de slag te gaan... (tenzij je buren zo ver weg wonen dat ze er geen last van hebben)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
In Duitsland zijn ze wat strenger ja. Daar ben ik ook ooit achter gekomen.

Was aan het tafeltennissen als tiener naast een ijsverkoop machine. Eigenaar maakt het ding open en begint te vullen. Maar loopt halverwege weg. Ik kon het niet laten om een ijsje te pakken, maar dat had de eigenaar op één of andere manier door. Die komt toch boos op me aflopen geeft me een klap en zegt dat ik mijn spullen moet pakken en weg moet wezen.
En dan was het een flinke Duitser van in de 50 tegen en jochie van 13/14?

Mijn ouders die even weg waren hebben het om kunnen praten dat we de dag erna weg konden.

Ben er niet trots op, maar tegenwoordig was daar zeker een aangifte uit gekomen van mishandeling. Ach ja, ik heb ervan geleerd zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:22:
[...]

Mijn ervaring in Duitsland is daarmee goed. "Ruhezeit" is daar echt nog wel een ding, ook 's middags. Zo mochten op Lug ins Land tussen 12 en 2 's middags geen kinderen in het zwembad vanwege ruhezeit. Dan kon je dus gewoon lekker een beetje chillen zonder dat geschreeuw en gespetter om je heen... (En in de praktijk werden kinderen niet direct weggestuurd in die periode, behalve als ze gingen schreeuwen en spetteren.)

En bij Eifel Camp me weleens geërgerd aan een stel te luidruchtige jongeren na 23.00, maar die waren dan ook weg(gestuurd) toen ik de volgende morgen wakker werd. Daar gaat overigens ook tussen 13 .00 en 14.00 de slagboom niet open, vanwege de middagsrust.
Ah interessant, nu je het zegt en ik m'n mailtjes teruglees zie ik ook veel in de trant van: "von 12 uhr bis 15 uhr ist mittagspause. Danach können sie gerne kommen"
Op zich snap ik het wel . 's Ochtends zijn ze vaak al op tijd aan het werk en 's avonds staat de eigenaar/beheerder ook klaar voor vanalles. Soms zelf koken bij een kleinschalige camping.
Maar goed, in Duitsland is het dan ook wettelijk verboden om op zondag met je motormaaier aan de slag te gaan... (tenzij je buren zo ver weg wonen dat ze er geen last van hebben)
In Nederland geldt officieel ook zoiets ;)
Wikipedia: Zondagswet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Cheesy schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:37:
[...]

Ah interessant, nu je het zegt en ik m'n mailtjes teruglees zie ik ook veel in de trant van: "von 12 uhr bis 15 uhr ist mittagspause. Danach können sie gerne kommen"
Op zich snap ik het wel . 's Ochtends zijn ze vaak al op tijd aan het werk en 's avonds staat de eigenaar/beheerder ook klaar voor vanalles. Soms zelf koken bij een kleinschalige camping.

[...]
In Nederland geldt officieel ook zoiets ;)
Wikipedia: Zondagswet
Niet hoorbaar op 200 meter afstand, dus je mag geen activiteiten ontplooien waar de hele straat last van heeft. Dat is wel wat anders dan dat de buren er geen last van mogen hebben...

Ik merk gewoon, dat er in Duitsland ook in de praktijk nog veel meer belang gehecht wordt aan de (middags)rusttijden. Dus niet alleen zodat de camping eigenaar een paar uur rust heeft, maar ook vooral de gasten. Je zag dus op die eerstgenoemde camping 's middags vooral oudere dames in het zwembad, die duidelijk hun haren droog probeerden te houden, dat gaat lastig met een hoop spetterende kinderen om je heen. Ik vond het eerlijk gezegd ook wel relaxt, zo'n herrieloos zwembadbezoek.

Overigens zie je wel vaak dat er om die tijd animatie is voor kinderen. En dat is dan ofwel binnen, ofwel op een zodanige plek dat de overige campinggasten er geen last van hebben.

Vroeger had je vaak nog wel een oude kampwachter die er ook toezicht op hield, dat worden er steeds minder :+

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Wat grappig, Ik kom net via een site van een Camping het volgende tegen: https://campingbroetchen.de/
Via een site je brood bestellen :)
Leuk om te zien dat er ook in de oeroude kampeerwereld (mede door Corona?) dit soort nieuwerwetse fratsen bedacht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:55
Yukkie schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:55:
Wat grappig, Ik kom net via een site van een Camping het volgende tegen: https://campingbroetchen.de/
Via een site je brood bestellen :)
Leuk om te zien dat er ook in de oeroude kampeerwereld (mede door Corona?) dit soort nieuwerwetse fratsen bedacht worden.
Ik kan me niet voorstellen dat dit concept een doorslaand succes wordt.

(Maar ja, dat dacht ik 30 jaar geleden ook over het internet. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@emil_406 In Nederland misschien niet nee. Hier ben ik nog niet vaak broodjesservice tegen gekomen op een camping. In Duitsland is het wel gewoner, daar heeft het misschien meer kans van slagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Yukkie schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:48:
@emil_406 In Nederland misschien niet nee. Hier ben ik nog niet vaak broodjesservice tegen gekomen op een camping. In Duitsland is het wel gewoner, daar heeft het misschien meer kans van slagen.
De camping waar wij naartoe gaan (in Nederland, 'Ons Buiten' in Oostkapelle) heeft ook zo'n zelfde service (bestellen via je telefoon). Ziet er leuk uit, maar ik denk niet dat wij er gebruik van gaan maken (meer dan 1 euro voor een simpel broodje :X), de warme bakker zit op 5 minuten lopen van de camping...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
emil_406 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:14:
[...]

Waarom niet? De intekenlijsten voor de lokale bakker die het brood op de camping komt bezorgen zijn al jaren een doorslaand succes, dit is dan gewoon een digitale variant.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Jochem schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:39:
[...]

Crème Brûlée brandertje langs de geknipte rand. Werkt goed!

(Ja ik heb Crème Brûlée opgezocht zodat ik de perfecte hoeveelheid accenten op de letters kreeg. Geeft het Franse gevoel 🥖🥐🍷 weer vanaf de camping in Frankrijk :*) )
Dat werkt ook inderdaad. Beetje als de aansteker bij nylon koord.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 17:31
emil_406 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:14:
[...]

Campings sluiten zich gewoon bij dit concept aan. Wij hebben vorig jaar ook gebruik gemaakt van deze site geloof ik, het is inderdaad niets anders dan een intekenlijst. Je betaalt nog gewoon bij de receptie. Het enige is dat je niet moet vergeten om het brood tijdig te bestellen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:01
Gonadan schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:25:
[...]

Waarom niet? De intekenlijsten voor de lokale bakker die het brood op de camping komt bezorgen zijn al jaren een doorslaand succes, dit is dan gewoon een digitale variant.
Omdat zo'n intekenlijstje voor mij wel een beetje hoort bij de charme van het kamperen. 's Middags op je slippertjes in je zwembroek naar de receptie om op zo'n lijstje je bestelling te (laten) noteren. Dat is toch veel leuker dan voor de tent zitten en op je telefoon je broodjes aan te klikken? ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:46
iemand nog aanbeveling voor een leuke, kleine camping in de F ranse Pyreneeën aan de middellands zee zijde (in de buurt van de GR-10)? Geen animatie e.d is een pre, in de buurt van water ook. Zijn op dit moment nog een beetje aan het oriënteren. We hebben nog dik 2 weken en de plannen gaan van Slovenië, via de Zwitserse Alpen naar de Franse Pyreneeën (qua locaties om heen te gaan, niet als roadtrip) ;) . Ik vermoed dus dat we uiteindelijk in de Dolomieten eindigen .......

[ Voor 5% gewijzigd door Hopjesvla79 op 29-07-2021 11:54 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:59

Smurf

Detri

-tom-562 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:06:
[...]

***members only***

Zo te zien is de versie voor een externe gasfles, qua accessoires lijkt die compleet (ik zie alleen het rooster niet op de foto's staan, maar dat zou geen ramp zijn als die er niet bij zit)
Topic is een paar dagen verder inmiddels, maar ik lees net bij en moet toch nog even op deze reageren.

Dit is inderdaad de 1.
Ik heb zelf een Safari Chef 2, maar zat voor de gein deze advertentie eens te bekijken en bij de foto van het boekje viel me op dat de SC1 gewoon gaatjes in de poten heeft waar de koppeling doorheen kan steken als hij ingeklapt is!
Ik heb op al het gas spul, van bbq thuis tot gasstel op de camping, van die (Cadac) snelkoppelingen zitten om de boel in elke gewenste situatie aan elkaar te kunnen klikken.
Grootste ergernis was dat toen ik dat ding op mijn SC2 gedraaid had ik de pootjes niet meer volledig in kon klappen omdat dat puntje van de snelkoppeling te veel naar beneden stak.
Handleiding zegt natuurlijk dat je dat soort koppelingen er gewoon af hoort te halen als je de boel opbergt, maarja zoals je dat in goed Frans zegt: "that kinda defeats the purpose".

Ik weet niet waarom het 2 jaar duurde voordat dit kwartje bij mij valt, maar ik ga voor vertrek nog even kijken of ik niet gewoon een gaatje in de onderste 1 of 2 pootjes kan boren!

[ Voor 3% gewijzigd door Smurf op 29-07-2021 13:48 ]

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Smurf schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:48:
[...]

Topic is een paar dagen verder inmiddels, maar ik lees net bij en moet toch nog even op deze reageren.

Dit is inderdaad de 1.
Ik heb zelf een Safari Chef 2, maar zat voor de gein deze advertentie eens te bekijken en bij de foto van het boekje viel me op dat de SC1 gewoon gaatjes in de poten heeft waar de koppeling doorheen kan steken als hij ingeklapt is!
Ik heb op al het gas spul, van bbq thuis tot gasstel op de camping, van die (Cadac) snelkoppelingen zitten om de boel in elke gewenste situatie aan elkaar te kunnen klikken.
Grootste ergernis was dat toen ik dat ding op mijn SC2 gedraaid had ik de pootjes niet meer volledig in kon klappen omdat dat puntje van de snelkoppeling te veel naar beneden stak.
Handleiding zegt natuurlijk dat je dat soort koppelingen er gewoon af hoort te halen als je de boel opbergt, maarja zoals je dat in goed Frans zegt: "that kinda defeats the purpose".

Ik weet niet waarom het 2 jaar duurde voordat dit kwartje bij mij valt, maar ik ga voor vertrek nog even kijken of ik niet gewoon een gaatje in de onderste 1 of 2 pootjes kan boren!
Daarom ben ik voor de koppeling met handschroef gegaan. Bijna net zo snel maar dan geen last met de pootjes. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Gonadan schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:35:
[...]

Daarom ben ik voor de koppeling met handschroef gegaan. Bijna net zo snel maar dan geen last met de pootjes. ;)
Idem. Bij andere dingen gebruik wel van die snelkoppelingen.

Vandaag is overigens m'n extra Safari Chef 2 gearriveerd *O* OutdoorXL had wat korting. Benieuwd hoe dit experiment gaat lopen qua vervoer en handigheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Smurf schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:48:
[...]
Handleiding zegt natuurlijk dat je dat soort koppelingen er gewoon af hoort te halen als je de boel opbergt,
Ah klinkt bekend, gloednieuwe Carri Chef 2 uitgepakt, extra bestelde snelkoppeling erop, na het opzetten weer ingepakt zonder de snelkoppeling eraf te halen en meteen een gat gemaakt in de opbergzak. Daar is toch niet over nagedacht door zo'n fabrikant. Nu maar gewoon altijd de reguliere schroef erop, eigenlijk net zo makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
dreamscape schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:37:
Omdat zo'n intekenlijstje voor mij wel een beetje hoort bij de charme van het kamperen. 's Middags op je slippertjes in je zwembroek naar de receptie om op zo'n lijstje je bestelling te (laten) noteren. Dat is toch veel leuker dan voor de tent zitten en op je telefoon je broodjes aan te klikken? ;)
Eens, maar dingen verschuiven wel. Vroeger stond ik nog wel eens op campings zonder warmwatervoorziening en een corveerooster voor het schoonmaken van de toiletten. Dat bestaat niet meer (gelukkig).
Tegenwoordig is wifi zo'n beetje standaard, ook op groene campings, dat vonden we enige tijd geleden ook niet echt z'n charme hebben. Etc.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 23:23
Hopelijk vind ik hier een Cabanon-eigenaar die mijn vrees weg kan nemen...

Heb een Manga uit 2014 en bij het openen van het linker bed (gezien vanuit de voortent) zag ik een behoorlijke kier tussen bedplank (of hoe heet zo'n ding) en wagen. Bij het andere bed is het minder, daar sluit deze beter aan op de wagen. Ik heb de scharnieren nagekeken maar zag niks bijzonders, de.kier is.ook gelijk in grote over de lengte en niet scheef. Op de foto lijkt dit anders.

Misschien is het gewoon paniek om niks, maar better safe than sorry. Groetjes uit France.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KufSuHT0-74xW8ML92aRsB9LW1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMq1Jp3EuLLcOETOAYQmZSXs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 13:50
Ik neem aan dat dit om een vouwwagen gaat?

Wij hebben een vergelijkbare kier in onze vouwwagen, slechts aan 1 kant. Geen enkel probleem mee gehad, behalve het uiterlijk.

Zelf keek ik hier ook raar naar, maar functioneel is er geen verschil met het andere bed. De enige reden die ik kan bedenken is vanwege het opvouwen. Dit is overigens niet met een manga maar met een Jamet uit 99.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 23:23
Ja, Cabanon Manga vouwwagen. Ik denk ook dat het tussen de oren zit, zal de lange reis wel zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:48

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Tijdens de vakantie wordt het modder/gras eraf gehaald. En zodra we thuis zijn gaat hij even over de waslijn. Dan kan hij mooi opdrogen en dan even schoon borstelen.
Rukapul schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:35:
[...]

Fair enough. Pre-kinderen met elke paar dagen een andere camping had ik ook wat folie mee. Hetzij om eronder te leggen als het al blubber was, hetzij om de zooi mee in te wikkelen tijdens vervoer naar de volgende plek.
Ja, deden wij ook. Totdat we met de auto gingen, toen hebben we een iets dikker (=niet wegwerp) grondzeil gekocht.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Och, ik mannen / vrouwen rustig de haringen afwassen voordat die opgeborgen worden maar wat ik in mijn vakantie voor het eerst zag was een vrouw die de PVC ramen in haar voortent aan het wassen was 7(8)7

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:48

Wailing_Banshee

You're Next

aReaRe schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:24:
[...]

Och, ik mannen / vrouwen rustig de haringen afwassen voordat die opgeborgen worden maar wat ik in mijn vakantie voor het eerst zag was een vrouw die de PVC ramen in haar voortent aan het wassen was 7(8)7
We maken de haringen wel schoon (even de modder afvegen), maar afwassen???

En weet jij wat er gebeurt is in die tent dat het wassen van die ramen misschien wel noodzakelijk was!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik zou heel graag nog even een tip willen krijgen betreft grondzeil.
Ik gebruik helemaal geen grondzeil bij grasachtige ondergrond :). Dat is vreselijk handig. Je hoeft niks te kopen, je hoeft niks weg te gooien, en er kan nergens water tussen komen.

Incidenteel is het zeil van je tent een beetje smotzig, en dan maak je het schoon. Meestal een kwestie van vijf minuten in het zonnetje en dan de bezem erover.

[ Voor 35% gewijzigd door eamelink op 30-07-2021 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:54
https://www.obelink.nl/ka...kgxJGSGJrX4RoCwjQQAvD_BwE

Deze ligt in onze (caravan)voortent.
Als de grond modderig is, is het toch best lastig om schoon te krijgen. Nu doe ik dat op de oprit met hoge druk, maar moet weer lang drogen etc. Ik heb wel eens aan zo'n laagje plastic gedacht, maar dat vind ik zo smerig uitzien. Ik vermoed dat er hier mensen zijn met soortgelijk tenttapijt, wat leggen jullie daaronder in voor/najaar?

In de zomer (meestal Z-europa) gaat dat prima met niks eronder, dan is het hooguit stoffig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:34
Rukapul schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:48:
[...]

Idem. Bij andere dingen gebruik wel van die snelkoppelingen.

Vandaag is overigens m'n extra Safari Chef 2 gearriveerd *O* OutdoorXL had wat korting. Benieuwd hoe dit experiment gaat lopen qua vervoer en handigheid :P
Je maakt me hebberig! Ik denk dat de coleman 424 nog meer gezelschap gaat krijgen naar de kleine Primus brander.

Dan moet de familie toch wel compleet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
wienesroa schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:52:
https://www.obelink.nl/ka...kgxJGSGJrX4RoCwjQQAvD_BwE

Deze ligt in onze (caravan)voortent.
Als de grond modderig is, is het toch best lastig om schoon te krijgen. Nu doe ik dat op de oprit met hoge druk, maar moet weer lang drogen etc. Ik heb wel eens aan zo'n laagje plastic gedacht, maar dat vind ik zo smerig uitzien. Ik vermoed dat er hier mensen zijn met soortgelijk tenttapijt, wat leggen jullie daaronder in voor/najaar?

In de zomer (meestal Z-europa) gaat dat prima met niks eronder, dan is het hooguit stoffig.
Bij Totalflooring hebben ze een verstevigd worteldoek voor het kamperen. Het laat wel water door maar geen modder en als je het ruim om de voortent heen legt blijft alles mooi schoon. Het gras eronder heeft er ook geen last van. Ons stukje van 7 bij 4.70 gaat nu al drie jaar mee en voor €20 maak ik het niet eens schoon. Uiteindelijk zal het toch te lijden krijgen door de haringen door het doek heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:32:
[...]

En weet jij wat er gebeurt is in die tent dat het wassen van die ramen misschien wel noodzakelijk was!
Het was aan de buitenkant :')

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Deveon schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:32:
[...]

Bij Totalflooring hebben ze een verstevigd worteldoek voor het kamperen. Het laat wel water door maar geen modder en als je het ruim om de voortent heen legt blijft alles mooi schoon. Het gras eronder heeft er ook geen last van. Ons stukje van 7 bij 4.70 gaat nu al drie jaar mee en voor €20 maak ik het niet eens schoon. Uiteindelijk zal het toch te lijden krijgen door de haringen door het doek heen.
Je kunt er ook zelf nog ringen in slaan, dan gaat het misschien langer mee?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:50:
[...]

Je kunt er ook zelf nog ringen in slaan, dan gaat het misschien langer mee?
Voor de hoeken en in het midden heb ik klemmetjes, maar het doek ligt +/- een meter om de voortent heen en dat worden dan heel veel ringetjes omdat bijna alle haringen er doorheen moeten. Daarmee raak je ook flexibiliteit kwijt in het stellen van de (voor)tent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Morgen voor het eerst een eind rijden met de caravan. Ik twijfel nog even of in de fietsen van de kids moet meenemen. Ik lees overal dat het onverstandig is om fietsen achterop de caravan te bevestigen. En laat ik daar nu net de fietsendrager hebben zitten.

Gaat de balans echt zoveel minder worden? Tenminste, dat is wat ik overal lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:47
[...]

Helaas zjin ze op dit moment wel gesloten tm 13 augustus :(

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
harley schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:19:
[...]

Helaas zjin ze op dit moment wel gesloten tm 13 augustus :(
Die zijn hun eigen worteldoek aan het uitproberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:45
Dat hangt er vanaf of je de rest van de combinatie helemaal top hebt beladen of niet.

Er zijn filmpjes genoeg die uitleggen wat er kan gebeuren.
Zware auto, zoveel mogelijk zware dingen in de auto. Caravan niet zwaarder dan 75% van de auto, in de caravan zoveel mogelijk boven de as laden, liefst zo min mogelijk achter de as, beter is dan voor de as.
Kogeldruk goed?

Dan zou je niet zo'n probleem moeten zijn als je de snelheid laag houdt.
emil_406 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:15:
Morgen voor het eerst een eind rijden met de caravan. Ik twijfel nog even of in de fietsen van de kids moet meenemen. Ik lees overal dat het onverstandig is om fietsen achterop de caravan te bevestigen. En laat ik daar nu net de fietsendrager hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
djiedjee schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:35:
Dat hangt er vanaf of je de rest van de combinatie helemaal top hebt beladen of niet.

Er zijn filmpjes genoeg die uitleggen wat er kan gebeuren.
Zware auto, zoveel mogelijk zware dingen in de auto. Caravan niet zwaarder dan 75% van de auto, in de caravan zoveel mogelijk boven de as laden, liefst zo min mogelijk achter de as, beter is dan voor de as.
Kogeldruk goed?

Dan zou je niet zo'n probleem moeten zijn als je de snelheid laag houdt.

[...]
Cruisecontrol op 90. Harder gaat we niet. Snelheid blijft laag idd. Natuurlijk hou ik de kogeldruk in de gaten, de caravan zoveel mogelijk rond de as beladen, en doe ik de zwaarste spullen in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 16:06

Hangt nogal van de combinatie, belading en fietsen af....

Twee zware elektrische fietsen achterop is niet echt een verstandig idee bij een combinatie die al vrij dicht richting de kritische grens gaat ;) >:)

Zaak waar de caravan van mijn ouders vandaan komt weigerde standaard om fietsendragers aan de achterkant te monteren _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
Misschien zonde van de fietsendrager maar verder: waarom niet gewoon binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emil_406
Bacchus schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:56:
[...]

Misschien zonde van de fietsendrager maar verder: waarom niet gewoon binnen?
Ik heb een compacte caravan met een middenkeuken in een hoekopstelling. Dus dat gaat niet passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Waarom zou je ze niet achterop zetten?
Zolang je kogeldruk nog hoog genoeg is, lijkt het mij geen probleem

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
emil_406 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:45:
[...]

Cruisecontrol op 90. Harder gaat we niet. Snelheid blijft laag idd. Natuurlijk hou ik de kogeldruk in de gaten, de caravan zoveel mogelijk rond de as beladen, en doe ik de zwaarste spullen in de auto.
Lees dit eens, sowieso een hele goede site om eens te bestuderen:
https://caravantrekker.nl/info/slingeren.php

Ik denk dat het met 2 kinderfietsen wel mee zal vallen, als je verder zoveel mogelijk het gewicht rond het midden concentreert. Ga dus ook vooral niet proberen te compenseren door tegengewicht vóórin de caravan, ver van de as te plaatsen. Dat gaat ook ten koste van de stabiliteit. Om 20 kg aan fietsen achterop te compenseren, zou je dus eigenlijk 100 kg net voor de as moeten laden.

Je kan op die site ook de stabiliteit van jouw combinatie berekenen. Als je daar aan de stabiele kant zit (door een relatief lichte caravan achter een relatief zware auto bijvoorbeeld), kan je je ook wat meer permitteren.
-tom-562 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:08:
Waarom zou je ze niet achterop zetten?
Zolang je kogeldruk nog hoog genoeg is, lijkt het mij geen probleem
Omdat, zoals in mijn link te lezen, ook de plaats van de lading van grote invloed is op de stabiliteit. Dus 50 kg 2,5 meter voor de as en 50 kg 2,5 meter achter de as, geeft een héél ander weggedrag dan 100 kg boven de as. Terwijl de kogeldruk exact gelijk zal zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Wild Chocolate op 30-07-2021 15:12 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Wild Chocolate schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:10:
[...]

Lees dit eens, sowieso een hele goede site om eens te bestuderen:
https://caravantrekker.nl/info/slingeren.php

Ik denk dat het met 2 kinderfietsen wel mee zal vallen, als je verder zoveel mogelijk het gewicht rond het midden concentreert. Ga dus ook vooral niet proberen te compenseren door tegengewicht vóórin de caravan, ver van de as te plaatsen. Dat gaat ook ten koste van de stabiliteit. Om 20 kg aan fietsen achterop te compenseren, zou je dus eigenlijk 100 kg net voor de as moeten laden.

Je kan op die site ook de stabiliteit van jouw combinatie berekenen. Als je daar aan de stabiele kant zit (door een relatief lichte caravan achter een relatief zware auto bijvoorbeeld), kan je je ook wat meer permitteren.

[...]

Omdat, zoals in mijn link te lezen, ook de plaats van de lading van grote invloed is op de stabiliteit. Dus 50 kg 2,5 meter voor de as en 50 kg 2,5 meter achter de as, geeft een héél ander weggedrag dan 100 kg boven de as. Terwijl de kogeldruk exact gelijk zal zijn.
Ja ok, maar we hebben het over 2 kinderfietsen :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:54
[...]

Gaat het dan om deze?
Is in ieder geval een prima prijs en de moeite waard om eens te proberen dan

EDIT: https://www.totalflooring...ming-130-gr-p157c119.html

Linkje erbij wel handig... :? ;)

[ Voor 11% gewijzigd door wienesroa op 30-07-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
wienesroa schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:57:
[...]

Gaat het dan om deze?
Is in ieder geval een prima prijs en de moeite waard om eens te proberen dan

EDIT: https://www.totalflooring...ming-130-gr-p157c119.html

Linkje erbij wel handig... :? ;)
Daar heb je gelijk in, maar het Spaanse internet is niet vooruit te branden. De caravan is trouwens niet mee anders had ik wel een foto kunnen delen want die op de site zijn erg beperkt. Zelf heb ik het bij een mede kampeerder gespot en houd de boel echt schoon wanneer het er ruim omheen ligt. Dat helpt gelijk ook tegen het naar binnen lopen van gras en modder bij de entree. In de voortent ligt er nog een grondzeil en tenttapijt op. Vrouwlief heb ik nog niet kunnen overtuigen om het grondzeil weg te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:10:
[...]

Sterker nog tijdje terug kwam een video voorbij dat je beter 50kg voor, 50kg achter én 100 kg boven de as kan hebben dan enkel 50 voor en 50 achter. Al blijft fietsen op de auto het beste, luchtweerstand is toch al rampzalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
In dat licht heb ik een tijdje zitten kunnen naar een vouwwagen met disselkeuken, maar waar laat je dan je fietsen? Een extra drager achterop de kar is duur en qua gewicht misschien minder handig, een allesdrager bovenop gaat tegen het idee van makkelijk laden en lossen in.
Nu zag ik ook een model met achterkeuken en dan is je dissel dus vrij. Aangezien die waarschijnlijk qua balans al beter voorbereid is op het gewicht van de keuken achterop zal fietsen op de dissel minder een probleem zijn.
En dan zag ik ook nog dat je er gewoon een kogel op kunt monteren en je eigen fietsendrager gebruiken. Alleen eens kijken hoeveel ruimte die kan pakken want onze drager je niet klein.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
-tom-562 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:15:
[...]

Ja ok, maar we hebben het over 2 kinderfietsen :P
Ja, daar begon ik ook mee, aan te geven dat het daarmee wel mee zal vallen.
Maar één en ander is wel afhankelijk van hoe de caravan verder beladen is. Zelf heb ik een caravan met een toilet en een bank tegen de achterwand. Als dat toilet vol is, en je allemaal zware spullen in die bank stopt, kan je dat wel proberen te compenseren door voorin extra spul te stoppen, maar vraag je wel om een ongeluk.

En als je dan óók nog 2 kinderfietsen achterop hangt...

Dus probeer ik liever te zorgen dat de vraagsteller snapt hoe het werkt, in plaats van alleen maar de aanname te doen dat het met 2 kinderfietsen wel mee zal vallen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:36

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:57:
In dat licht heb ik een tijdje zitten kunnen naar een vouwwagen met disselkeuken, maar waar laat je dan je fietsen? Een extra drager achterop de kar is duur en qua gewicht misschien minder handig, een allesdrager bovenop gaat tegen het idee van makkelijk laden en lossen in.
Een vouwwagen is meestal niet zo lang waardoor de “hefboom” kleiner wordt. Daarnaast werkt het gewichtsverhouding met het trekkende voertuig ook stabiliserend.

Eigenlijk maakt het niet zoveel uit maar zou zelf de voorkeur hebben voor op de dissel, op de vouwwagen en anders op de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Deveon schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:08:
Een vouwwagen is meestal niet zo lang waardoor de “hefboom” kleiner wordt. Daarnaast werkt het gewichtsverhouding met het trekkende voertuig ook stabiliserend.
Daar heb je gelijk in, een vouwwagen heeft veel minder stabiliteitsrisico dan zo'n slagschip van tig meter met eigen kenteken. Maar dan nog is het wel lekker als je kogeldruk vanzelf al aardig in de richting komt.
Eigenlijk maakt het niet zoveel uit maar zou zelf de voorkeur hebben voor op de dissel, op de vouwwagen en anders op de auto.
Op de auto is gedoe, dan moet je hoog tillen en zo. (gaat om drie fietsen) Op de vouwwagen is ruk want dan kan je niet bij je bagage en moet je eerst een drager op/af bouwen elke keer voordat je iets met je kar kunt. Mijn voorkeur is dan op dit moment ook dissel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Het ligt er een beetje aan wat voor een kampeerder je bent. Met één keer opzetten voor 2-3 weken zou ik voor een imperiaal gaan en de “toegankelijk” bagage in de kofferbak laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Deveon schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:24:
Het ligt er een beetje aan wat voor een kampeerder je bent. Met één keer opzetten voor 2-3 weken zou ik voor een imperiaal gaan en de “toegankelijk” bagage in de kofferbak laden.
Te veel gedoe, plus kost vast ook nog weer eens een hoop geld zo'n ding. :P

Nu is het auto en dakkoffer vol tettrissen en fietsen op de trekhaak. Deze vakantie is het tweeënhalve week weg verdeeld over twee campings. De tent begint onderhand toch wel iets minder te worden (maar dat is een slap excuus) en een vouwwagen blijft ons trekken als iets makkelijker te verplaatsen alternatief. Ook om wat vaker in het jaar te kunnen gaan, bijvoorbeeld een lang weekend ergens.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Afgelopen week vond ik een weegbrug redelijk in de buurt in t zuiden. Aangezien we voor het eerst in 10 trips ofzo die kant op gingen de caravan eens gewogen. Caravan los is 1420 kilo ruim onder de max van 1500 dat is helemaal prima dus. Combi woog 3640 zonder ons erin. Bij elkaar dus 3780.. helemaal mooi 😋.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:12
Ola! Zie nu voor het eerst dit topic, wij zijn voor het eerst met de tent op reis naar Italië. We hebben een randstad bunzing van familie kunnen overnemen maar kwamen er nu achter dat je wel rots haringen/ spijker haringen nodig hebt (die standaard dingen kosten je een liter zweet, blaren op je handen van het timmeren en een aantal kromme haringen). Hebben jullie een idee waar je die kan halen in Italië?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
incomer schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 08:43:
Ola! Zie nu voor het eerst dit topic, wij zijn voor het eerst met de tent op reis naar Italië. We hebben een randstad bunzing van familie kunnen overnemen maar kwamen er nu achter dat je wel rots haringen/ spijker haringen nodig hebt (die standaard dingen kosten je een liter zweet, blaren op je handen van het timmeren en een aantal kromme haringen). Hebben jullie een idee waar je die kan halen in Italië?
Gewoon een campingwinkel opzoeken of wellicht (het equivalent van) Decathlon of hypermarche.

Ik heb al vaak campingspul nodig gehad op vakantie verspreid over Europa en met vragen op de camping of Googlen vind je uiteindelijk wel wat. Soms op 5 minuten, soms meer dan een uur rijden :P

* Rukapul kwam laatst het bonnetje tegen van zijn Exped Synmat gekocht in een buitensportwinkel in Denemarken voor een exorbitant hoge prijs :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:30

charrel

Cortisol4life..

incomer schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 08:43:
Soms gewoon op de camping zelf zijn ze aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
TgR_KILLER schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 08:32:
Afgelopen week vond ik een weegbrug redelijk in de buurt in t zuiden. Aangezien we voor het eerst in 10 trips ofzo die kant op gingen de caravan eens gewogen. Caravan los is 1420 kilo ruim onder de max van 1500 dat is helemaal prima dus. Combi woog 3640 zonder ons erin. Bij elkaar dus 3780.. helemaal mooi 😋.
Ik hoop niet een weegbrug voor vrachtwagens, want die hebben hebben in de hele lage regionen zoals een auto makkelijk 150kg afwijking

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:56
emil_406 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:45:
[...]

Ik vind dat je je erg veel zorgen maakt, je kan niet alles vooraf voorzien. Soms moet je dingen gewoon ervaren.

Hoewel ik ook veel CC rijdt met de caravan wel een paar tips:
1. Gebruik de CC enkel op (relatief) vlakke stukken. Zonder CC voel je het als de auto niet meer wil trekken en het tijd is om terug te schakelen, dit is vooral belangrijk bij stijgende wegen. Je wil je motor niet kapot rijden. Let ook op bij stijgen en dalen, versnelling omhoog = versnelling omlaag (remmen op de motor).
2. 90 is geen heilige graal. De ene combinatie rijdt fijn met 85 en de andere met 95.
3. 90 is net een beroerde snelheid als je veel vrachtverkeer hebt.
4. Let op met inhalen van vrachtwagens en geluidsschermen, zeker als het wat waait. Je combinatie kan aardige onverwachte klappen krijgen of last van zuiging. Soms kom je een vrachtwagen niet eens fatsoenlijk voorbij, neem dan iets gas terug en bij de 2e poging een paar kilometer per uur harder. Natuurlijk niet met 120 er voorbij ;)
5. De belangrijkste, start zonder CC en ga gewoon op pad. Voel wat je combinatie doet, probeer voorzichtig wat uit en kijk hoe alles reageert. Voer de snelheid iets op richting de 95 en laat hem eens zakken richting de 85. Kijk wanneer alles lekker op de weg ligt. Misschien is de eerste paar ritten de CC achterwege laten geen slecht idee.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan

Fietsen gewoon achterop doen. Ik heb standaard een elektrische fiets (zonder accu) en een normale achterop staan. Ter compensatie doe ik dan de tentstokken van de bak achter naar de bak voor, kogeldruk hangt dan rond de 65 kg en de combinatie rijdt prima. Vind ze achterop veel fijner, ze hangen lekker uit de wind (itt voor op de dissel).

Weet niet waar je heen gaat, maar sommige landen vereisen een speciaal bord op de fietsendrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Gebruiken wij op de voorseizoenplek. Worteldoek met Isabella vloer, verhuisdekens en de normale mat. Heerlijk warm en droog.

Op zomervakantie gebruiken we nu nog van die goedkope folie, maar we willen iets anders. Maar we zijn we nog niet uit wat, mogelijk een zeil met opblaasbare randen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
maartend schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 09:57:
[...]

Ik hoop niet een weegbrug voor vrachtwagens, want die hebben hebben in de hele lage regionen zoals een auto makkelijk 150kg afwijking
Zeker wel, deze is geeikt en ook aanbevolen om je caravan te wegen, er stonden er meer.
Het zal niet op de kilo kloppen maar zeker goede indicatie die ook klopte met de gewichten die ik zelf in Excel had berekend (letterlijk alles gewogen wat er ooit in is gegaan en de opties op een lijst gezet.)

Gewicht van de auto klopte ook wel want die staat zo vaak op de weegschaal bij de gemeente werf.

Sowieso kan je achter de auto de kogeldruk nog bij de auto rekenen en dan zitten we helemaaaaal al safe 😆.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Drardollan schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:41:
[...]

Ik vind dat je je erg veel zorgen maakt, je kan niet alles vooraf voorzien. Soms moet je dingen gewoon ervaren.

Hoewel ik ook veel CC rijdt met de caravan wel een paar tips:
1. Gebruik de CC enkel op (relatief) vlakke stukken. Zonder CC voel je het als de auto niet meer wil trekken en het tijd is om terug te schakelen, dit is vooral belangrijk bij stijgende wegen. Je wil je motor niet kapot rijden. Let ook op bij stijgen en dalen, versnelling omhoog = versnelling omlaag (remmen op de motor).
2. 90 is geen heilige graal. De ene combinatie rijdt fijn met 85 en de andere met 95.
3. 90 is net een beroerde snelheid als je veel vrachtverkeer hebt.
4. Let op met inhalen van vrachtwagens en geluidsschermen, zeker als het wat waait. Je combinatie kan aardige onverwachte klappen krijgen of last van zuiging. Soms kom je een vrachtwagen niet eens fatsoenlijk voorbij, neem dan iets gas terug en bij de 2e poging een paar kilometer per uur harder. Natuurlijk niet met 120 er voorbij ;)
5. De belangrijkste, start zonder CC en ga gewoon op pad. Voel wat je combinatie doet, probeer voorzichtig wat uit en kijk hoe alles reageert. Voer de snelheid iets op richting de 95 en laat hem eens zakken richting de 85. Kijk wanneer alles lekker op de weg ligt. Misschien is de eerste paar ritten de CC achterwege laten geen slecht idee.
Op zich prima tips hoor, maar waarom zou je auto stuk gaan van op de cruisecontrol naar boven rijden? Als hij het niet trekt loopt je snelheid terug, maar daar kan je auto best tegen hoor. Inderdaad wel goed om gevoel te hebben met wat de combinatie doet, dus als je nog niet zoveel ervaring hebt beter eerst eens zonder cruisecontrol te rijden, daar ben ik het verder helemaal mee eens.

Zelf heb ik altijd de verbruiksmeter in de display staan, dan kan ik aan het brandstofverbruik ook zien hoeveel gas de auto (op cruisecontrol) geeft. Bij mijn huidige (Octavia 2013) kan ik ook terugschakelen zonder dat de cruisecontrol eraf gaat, dus dat scheelt weer.

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 93 ... 277 Laatste