[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:44
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:14:
Wij zitten er ook aan te denken om een dagje te kamperen (veel langer kan niet, onze oppas is zelf ook de hort op :p), maar ik ben ook bang dat we geen plekje kunnen vinden... Het zal wel druk worden, dit weekend...
Het is meestal druk met die "lange" weekenden. Als je toch maar 1 nacht wil kan je beter in een "normaal" weekend ;)

Zijn er hier ook mensen die weleens gebruik maken van Natuurkampeerterreinen? Al hoewel er tegenwoordig ook campings zijn aangesloten die naar mijn mening het label niet mogen dragen, maar goed dat is een andere discussie.

Daarnaast nog een algemene vraag: hoe betrouwbaar (qua levensduur) en stormvast zijn die opblaastenten nou eigenlijk? En dan heb ik het niet over karsten tenten maar de laag- en middensegment tenten? Ik heb altijd mijn twijfels, bij een stok denk ik nog; mocht daar iets mee misgaan kan je zelf nog wat knutselen, dat gevoel heb ik bij die opblaastenten absoluut niet..

[ Voor 20% gewijzigd door Luuk84 op 23-05-2017 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

Luuk84 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:20:
[...]

Het is meestal druk met die "lange" weekenden. Als je toch maar 1 nacht wil kan je beter in een "normaal" weekend ;)
Ja, maar het moet wel een beetje mooi weer zijn, anders hoeft het niet (als je een cabrio hebt, wil je natuurlijk wel met het dak open kunnen rijden!)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 13:22
[...]
Zijn er hier ook mensen die weleens gebruik maken van Natuurkampeerterreinen? Al hoewel er tegenwoordig ook campings zijn aangesloten die naar mijn mening het label niet mogen dragen, maar goed dat is een andere discussie.
Ik ben er één keertje geweest: Met de fiets naar Veerse Gat. Prachtig gelegen terrein, kleine plaatsen, net maar eenvoudig sanitair, inchecken met een eventueel ter plaatse aan te schaffen Natuurkampeerkaart en betaling uitsluitend elektronisch. Eigenlijk precies wat ik ervan had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Bacchus schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:35:
[...]

Ik ben er één keertje geweest: Met de fiets naar Veerse Gat. Prachtig gelegen terrein, kleine plaatsen, net maar eenvoudig sanitair, inchecken met een eventueel ter plaatse aan te schaffen Natuurkampeerkaart en betaling uitsluitend elektronisch. Eigenlijk precies wat ik ervan had verwacht.
Toevallig ook al een paar keer geweest, woon zelf in Middelburg. Mooi terrein en fijne ligging. Boswachter vond ik persoonlijk wat streng, vuurplek ligt niet naast een tentplek en het moest stipt om 22:00 uit, terwijl er denk ik 3 man op de camping stond (niet in de buurt). Werd persoonlijk ook niet goed van alle geschreven regeltjes op de deuren. Mijns inziens werkt dit averechts, maar goed, dat is mijn mening.
Die elektronische zuilen zijn wel erg traag :) inchecken ben je gewoon echt even mee bezig.
Ben benieuwd of er nog meer ervaringen zijn met mooie terreinen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:19
Ik heb wel ervaring met de NTKC (www.ntkc.nl). Erg veel mooie terreinen voor de mensen die van kamperen houden met wat kleinere tentjes en zich prima vermaken zonder entertainment op het terrein.

Ook deze club heeft regels, maar dat komt omdat het een zelfsturende club is. Er is niet een vast iemand op de terreinen aanwezig om iedereen te vertellen hoe het moet. Ook is stoken bij de tent meestal niet toegestaan maar (afhankelijk van locale regels) in de kampvuurkuilen wel.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:14:
Wij zitten er ook aan te denken om een dagje te kamperen (veel langer kan niet, onze oppas is zelf ook de hort op :p), maar ik ben ook bang dat we geen plekje kunnen vinden... Het zal wel druk worden, dit weekend...
Dat vrees ik ook!
Heb nog niets gebeld, maar alle campings die ik gegoogeld heb met een online boekingssysteem (in de buurt van Zwolle) zitten vol!

Maar ach... zal morgen wel even rond bellen. Kan mij niet voorstellen dat er nergens een plek zou zijn...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Yup, heel graag zelfs. De rust op dergelijke campings is ongeëvenaard. En op vakantie ga ik voor mijn rust. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

Bacchus schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:35:
[...]

Net dit topic gevonden en nu ook deze tip - ik ga er dit jaar zeker langs, ben al 20 jaar niet meer bij het Veerse Gat geweest en dit lijkt mij ideaal om dat eens aan mijn vriendin en onze hond te laten zien.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Galois schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 20:53:
[...]

Dat vrees ik ook!
Heb nog niets gebeld, maar alle campings die ik gegoogeld heb met een online boekingssysteem (in de buurt van Zwolle) zitten vol!

Maar ach... zal morgen wel even rond bellen. Kan mij niet voorstellen dat er nergens een plek zou zijn...
Wij hebben besloten om toch maar niet een nachtje weg te gaan. Als we al een plekje kunnen vinden (trekkersplekjes heb je meestal ergens wel) zal het wel zo druk zijn dat we er toch niet van kunnen genieten. We gaan wel een dagtocht maken vanuit huis.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rened80
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-08 11:47
-tom-562 schreef op maandag 22 mei 2017 @ 08:59:
[...]

Ohja, pro-tip: zet die tent écht in de schaduw, want je bakt je tent uit! Het is een leuke ruime (en niet dure) tent, maar er zit echt 0 ventilatie in :P tent had die vriend van mij min of meer in een opwelling gekocht;
erg goedkoop en er groot, niet realiserende dat er geen ventilatie in zat :P
Goede tip! Het was idd erg warm in de tent afgelopen weekend. Ik heb eigenlijk helemaal niet stilgestaan bij voldoende ventilatie. Houden jullie dan nog rekening hoe je de tent zet richting de zon (bijv slaapgedeelte om 12.00 richting zon of juist voorkant) of is het gewoon wat het mooiste uitzicht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:51

-tom-562

Oliesjeik

rened80 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 08:13:
[...]

Goede tip! Het was idd erg warm in de tent afgelopen weekend. Ik heb eigenlijk helemaal niet stilgestaan bij voldoende ventilatie. Houden jullie dan nog rekening hoe je de tent zet richting de zon (bijv slaapgedeelte om 12.00 richting zon of juist voorkant) of is het gewoon wat het mooiste uitzicht is?
Haha, die maat vna mij in eerste instantie ook niet, die was redelijk 'overwhelmed' door de grootte van de tent, i.c.m. de luifel die er bij kan, en de lage prijs. Ventilatie had hij niet op gelet :+
Slaapcompartiment proberen in de schaduw te zetten, en als het weer het toe laat, met de tent open slapen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Liefst de hele tent in de schaduw, met de deuren (als je er twee tegenover elkaar hebt) recht in de wind en natuurlijk met het beste uitzicht maar ja, je kan niet alles hebben. En zelfs mijn trekkerstentje kan ik niet altijd op de perfecte plaats en in de perfecte richting opzetten.
Het is ook afhankelijk van hoe lang ik blijf: Voor trekken is het 1. wind en 2. ochtendzon, beiden vooral tegen condens. Als de trekkerstent overdag moet blijven staan, dan gaat ie op het donkerste plekje vanwege UV (is niet lief voor nylon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:31

Nakebod

Nope.

Hoe de tent staat is hier ook afhankelijk van welke tent er meegaat, hoelang en wat voor een weer.

Met de weekendtent ga ik voor avond schaduw en ochtendzon. Beetje zon smorgens is vooralsnog erg lekker. Vooral een paar weken geleden toen we nog letterlijk bevroren gras hadden..

Met de grote tent (langere vakanties) probeer ik zoveel mogelijk schaduw overdag, en daarnaast als het even kan het mooiste uitzicht. Ochtendzon mag buiten de tent zijn.

En over ventilatie.. Ik heb beide tenten uitgezocht op voldoende ventilatie, maar wat valt dat tegen zeg. Slechts 1 klein roostertje als je geluk hebt. Snap dat niet,muf gedoe.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Dat was ook onze fout. De eerste keer met een Coleman tent op stap en als voorkeur een 'zon-plaats' aangegeven en gekregen. Dat was de eerste en laatste keer, doe ons maar een beetje schaduw. Was er dan helemaal geen voordeel? Jawel - het werd zo warm dat alle vliegen en muggen vanzelf dood neer vielen. :-)
Na een paar jaar besloten om de tent in te ruilen voor een caravan. Op de een of andere manier gebeurde het ons elke keer dat als we van de ene naar de andere camping gingen, dat het regende. Gelukkig was dat nooit op de weg naar huis. En wanneer de spullen droog waren, pasten ze precies in de auto -> maar als het regende kwamen we wat plaats te kort.
Het zo vakkundig inpakken heeft ook zijn leuke dingen. Zo waren we met een C4 Coupé onderweg (2 volwassenen, 3 kinderen), deze auto beschikt over een trekhaak. Na een weekje ergens op de camping waarbij we al veel mensen hadden zien komen en gaan, was het onze beurt om te vertrekken. De buren aan de overkant waren ook al wat langer aanwezig en kwamen de avond voor vertrek even langs met de vraag: "wat wij ons afvroegen: waar hebben jullie de aanhanger geparkeerd, want we hebben hem nog niet gezien". Heb ze toen verteld dat alles gewoon in de auto (& dakkoffer) past. Dat geloofde ze niet en met de belofte dat ze het de volgende dag kwamen kijken vertrokken ze naar hun eigen tent. De volgende ochtend was men al vroeg paraat (het waren niet de mensen die doorgaans als eerste wakker waren) om toch eens te zien of alles paste. Nadat alles inderdaad was ingeladen zijn we met een glimlach vertrokken en een duim van de buurtjes. Dat zijn de leuke dingen van het kamperen.
Wij hadden ook voor een aanhanger kunnen kiezen, maar dat had niet onze voorkeur. Wij kochten veel spulletjes goedkoop (Action) nieuw voordat we op reis gingen en lieten het netjes in de verpakking (doorgaans heel compact). Tijdens het inpakken zorgden we dat al ons textiel in vacuümzakken zat. Dit leverde een behoorlijke ruimte winst op. Op de terugweg beschikten we niet over de mogelijkheid om de zakken vacuüm te trekken, maar dan waren de meeste Action spulletjes versleten. En dus geschikt voor de afvalcontainer = niet mee terug. En zo hadden we zowel heen als terug voldoende ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:13

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Liefst ochtend/middag zon en namiddag/avond schaduw zodat de tent afkoelt voor het slapen gaan. Maar we zijn de laatste jaren niet al te zuidelijk geweest dus dan is het niet zo'n issue.

Onze vouwwagen heeft gelukkig wel veel ventilatie mogelijkheden.

Over 2 maand zit ik in Tsjechië, zin in!

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Niet online
Welke camping ga je onveilig maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

We staan 2,5 week op deze camping in zuid bohemen: http://www.campingchvalsiny.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:51

nwagenaar

God, root. What's the differen

En ondertussen sta ik alweer een paar uurtjes op Camping Alferweiher in Luxemburg.

Ik ben zelf voor volledige schaduw gegaan omdat het de komende dagen enorm warm gaat worden.

Ondertussen al rond het Meer(tje) van Echternach gelopen en ik moet zeggen, het is hier enorm mooi!

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:59
nwagenaar schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:17:
En ondertussen sta ik alweer een paar uurtjes op Camping Alferweiher in Luxemburg.

Ik ben zelf voor volledige schaduw gegaan omdat het de komende dagen enorm warm gaat worden.

Ondertussen al rond het Meer(tje) van Echternach gelopen en ik moet zeggen, het is hier enorm mooi!
Tips; Wolfschlucht, dan ligt er ook nog een mooie schlugt aan de andere kant van de rivier, net Duitsland in, wandelen van berdorf naat Echternach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Ik ga altijd voor de ochtend schaduw, niks is zo vervelend om al vroeg (lees voor 8 uur) je tent uitgebrand te worden. Als de zon onder is is de tent binnen no time afgekoeld dus om te gaan slapen is dat nooit zo'n issue. Daarnaast vind ik ontbijten in de schaduw ook een stuk aangenamer als de zon al snel heet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een katoenen tarp. De polyester die we nu hebben is niet ademend.

Nu zie ik bijna alleen maar BTC/technisch katoen tarps. Oftewel, niet echt katoen. En ik lees ergens dat dat niet ademend is. Klopt dat?

Als het wel ademt is een eurotrail Tarp 4 prima, anders wordt het gelijk heel duur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Jelte schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 10:58:
Ik ben op zoek naar een katoenen tarp. De polyester die we nu hebben is niet ademend.

Nu zie ik bijna alleen maar BTC/technisch katoen tarps. Oftewel, niet echt katoen. En ik lees ergens dat dat niet ademend is. Klopt dat?

Als het wel ademt is een eurotrail Tarp 4 prima, anders wordt het gelijk heel duur...
Waarom wil je een ademende tarp? Zo'n ding waait de wind toch zo onderdoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
LordSinclair schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 11:01:
[...]

Waarom wil je een ademende tarp? Zo'n ding waait de wind toch zo onderdoor?
dan nog is een ademend fijner. Kun je mijn vraag beantwoorden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Jelte schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 11:05:
[...]
dan nog is een ademend fijner. Kun je mijn vraag beantwoorden?
Nee dat kan ik niet, maar door uit te vinden waarom het perse ademend moet zijn probeerde ik mee te denken in een oplossing. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ah, de B van BTC staat voor breathable
Tenten van ‘technisch katoen’ (polyester katoen)
Polyesterkatoen: ook wel ‘technisch katoen’ (TC) genoemd. TC is een mengsel van 65% polyester en 35% katoen. Voordelen zijn dat het lichter is, minder vocht opneemt en sneller droogt dan katoen. Om tentdoek van TC 100% waterdicht te maken, zit er aan de binnenkant een waterdichte polyurethaan (PU) coating. Helaas ademt de tent dan ook niet meer. Bijzonder is Breathable TC (BTC). BTC is geïmpregneerd TC met een waterafstotend middel, waarbij het ademende vermogen deels blijft behouden. Verder is TC beter bestand tegen uv-straling dan polyester of nylon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Jelte schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 10:58:
Kun je eens omschrijven wat je onder "ademend" verstaat? Ik (en volgens mij ook @LordSinclair) denk namelijk volgens mij aan iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Ademend houd in dat er lucht van binnen de tent door het doek naar buiten gaat zodat er een minimale vorm van ventilatie is. Dat lijkt me bij een tarp een redelijk zinloze functie ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Chaoss schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 13:12:
Ademend houd in dat er lucht van binnen de tent door het doek naar buiten gaat zodat er een minimale vorm van ventilatie is. Dat lijkt me bij een tarp een redelijk zinloze functie ja.
Niet alleen lucht, maar ook waterdamp. En dat kan bij een tarp nog enigszins nuttig zijn, om te voorkomen dat die van de binnenkant vochtig wordt (wat op den duur kan gaan druppen). Maar inderdaad aaangezien een tarp normaal gesproken open wordt opgespannen lijkt me dat ook niet echt een groot issue?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ieder heeft recht op een mening. Ik heb een BTC Tarp besteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
Jelte schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 13:14:
Ieder heeft recht op een mening. Ik heb een BTC Tarp besteld.
Maar waarom? Waarom heb je een ademnde nodig? Je maakt ons nieuwsgierig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Tweakers... :D

Ademend kan prettiger zijn. Zeker met wat minder wind krijg je onder een plastic niet ademend ding en onprettiger atmosfeer. Net als die terras parasols.

Technisch katoen is inderdaad iets ademend, minder dan gewoon katoen maar een stuk meer dan plastic meuk. :P

[ Voor 24% gewijzigd door Gonadan op 27-05-2017 08:05 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Nodig nodig? Ik vind het fijn.

Jullie misschien interesse in een polyester Tarp van 4,5 bij 3 meter? Tweakers prijsje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Niet online
Chaoss schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 20:47:
We staan 2,5 week op deze camping in zuid bohemen: http://www.campingchvalsiny.nl
Oké, die camping ken ik niet. Ik ben bekend met deze camping http://www.campingkovarna.nl/ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Jelte schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 14:05:
Jullie misschien interesse in een polyester Tarp van 4,5 bij 3 meter? Tweakers prijsje ;)
Ook te gebruiken als grondzeil. :Y)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

maartend schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 23:47:
[...]

Tips; Wolfschlucht, dan ligt er ook nog een mooie schlugt aan de andere kant van de rivier, net Duitsland in, wandelen van berdorf naat Echternach.
Toevallig stond die vrijdag op de planning. Enorm mooie route en de omgeving is echt prachtig.

Vandaag Larochette gepakt en morgenvroeg nog Mullerthal om vervolgens met een goed gevoel richting huis te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

rened80 schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 08:13:
[...]
Beetje laat, maar goed.

Voorkant naar het oosten, met in het westen een schaduwgevend iets (bijv. boom of hoge heg). Vooral bomen zijn gewild, kunnen we ook gelijk de waslijn vastknopen tussen de tent en die boom :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:55
Afgelopen dagen een aantal dagen met de kids op de Berenkuil in Grolloo gestaan. Top camping met top-animatie voor de kids. Ontzettend ruime en gevarieerde staanplaatsen. Keuze uit veldjes of afzonderlijke plekken, wel/niet in het bos. Super sanitair. En voor ons dichtbij, dus voor herhaling vatbaar voor een paar daagjes tussendoor als het weel mooi wordt.

Daarnaast zijn we erachter gekomen dat we onze tent (Obelink familia 6) in 45 minuten opgezet en ingericht kunnen hebben. Dus de drempel om "die tent voor een paar daagjes op te zetten" is bij mij weggenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 21:24

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

nwagenaar schreef op donderdag 25 mei 2017 @ 21:17:

En? Was het nog druk? Er was iig nog 1 plekje vrij. Mijn zus en zwager waren donderdag onderweg naar die camping, toen ze panne kregen met de caravan (Loopvlak band had losgelaten en is door de bodem heen geslagen :/ ) en dus onverrichte zaken naar huis gegaan zijn.

Zelf heb ik op camping de Haverkamp in Voorst gestaan. Mooie camping, maar afgeladen vol. Dat had ik niet verwacht van een Natuurkampeerterrein. Het toilet gebouw (hoewel het er het hele weekend netjes uit gezien heeft) was ook niet berekend op die aantallen bezoekers met maar 2x2 douches en 2x3 toiletten. Jammer, ik keek wel uit naar een rustig kampeer weekendje. Nou ja, als alles mee zit met de aankoop van mijn nieuwe huis ga ik over 2 weken het nog eens proberen in Duitsland.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Yukkie schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:33:
[...]
Jammer, ik keek wel uit naar een rustig kampeer weekendje. Nou ja, als alles mee zit met de aankoop van mijn nieuwe huis ga ik over 2 weken het nog eens proberen in Duitsland.
Dat is de reden dat wij alsnog besloten hadden thuis te blijven. Daar was het gegarandeerd rustig, lekker in de achtertuin met alleen vogeltjes als achtergrond geluid :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Jelte schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 14:05:
Nodig nodig? Ik vind het fijn.

Dat wordt mijn volgende aankoop. Een ADEMENDE tarp :P Ik heb nu een el cheapo van Wildebeast, van polyester, maar daaronder kan het echt lelijk broeierig zijn

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Yukkie schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:33:
[...]
En? Was het nog druk? Er was iig nog 1 plekje vrij. Mijn zus en zwager waren donderdag onderweg naar die camping, toen ze panne kregen met de caravan (Loopvlak band had losgelaten en is door de bodem heen geslagen :/ ) en dus onverrichte zaken naar huis gegaan zijn.
Ik had natuurlijk al gereserveerd en een mooi plekje in de schaduw kunnen vinden.

Donderdag kwamen er behoorlijk veel mensen binnen die een plekje zochten en van donderdag t/m zaterdag was het redelijk vol, maar er was zeker nog wel wat plaats. En ondanks dat het redelijk vol was, heb je meer dan genoeg ruimte; je zit bij deze camping niet op elkaar gepakt zit en het was gewoon lekker rustig.

Toevallig kwam ik tijdens één van mijn routes langs zo'n Vacansolei-camping waar iedereen lekker op elkaar gepakt zit waarbij een heg je plaats aangeeft en je ruimte afbakent. Amper ruimte voor een caravan met voortent bijvoorbeeld; ik moet er niet aan denken....

Maar jammer dat je zus en zwager hun rit niet voort konden zetten...
Zelf heb ik op camping de Haverkamp in Voorst gestaan. Mooie camping, maar afgeladen vol. Dat had ik niet verwacht van een Natuurkampeerterrein. Het toilet gebouw (hoewel het er het hele weekend netjes uit gezien heeft) was ook niet berekend op die aantallen bezoekers met maar 2x2 douches en 2x3 toiletten. Jammer, ik keek wel uit naar een rustig kampeer weekendje. Nou ja, als alles mee zit met de aankoop van mijn nieuwe huis ga ik over 2 weken het nog eens proberen in Duitsland.
Ik wens je alvast veel plezier in Duitsland :)

Aankomend weekend ga ik weer een weekend weg met de tent naar Frankrijk.

Het was de bedoeling om iemand op te zoeken, maar qua afstand en tijd hebben we besloten om elke ergens halverwege te treffen. Nu alleen nog een mooie locatie qua natuur ergens halverwege Frankrijk (linkerkant van Parijs). Tips zijn meer dan welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
-tom-562 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:49:
[...]

Dat wordt mijn volgende aankoop. Een ADEMENDE tarp :P Ik heb nu een el cheapo van Wildebeast, van polyester, maar daaronder kan het echt lelijk broeierig zijn
Koop die Eurotrail 3/4 of 5 (al naar gelang je wenzen). Prima ding voor zover ik het heb kunnen testen. In ieder geval fijner klimaat eronder, waterdicht (water loopt netjes in druppels óver het doek), klappert niet en heeft voldoende gaten/lussen etc, om het geheel op te spannen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
[...]

Katoenen tarpen zijn minder zondoorlatend en warmtegeleidend en daarom is het klimaat onder de tarp veel fijner dan een polyester variant, dat voelt als een broeikas.

Maar om dat nou aan de ademende eigenschap toe te wijzen.. met een klein beetje wind wordt de lucht al redelijk vervangen onder de tarp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

Is ook hoe je hem gebruikt. Ik maak er niet het standaard tentje van maar bouw er de (mini) luifel van mijn vouwwagen mee uit om extra schaduw te krijgen. Rondom nog voldoende open waar het door kan waaien. Dan valt het met het broeierige wel mee. (vorig jaar 35-40 graden vol in de zon met zo'n goedkoop lichtgewicht lapje dat lekker makkelijk mee te nemen is.)

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
LordSinclair schreef op maandag 29 mei 2017 @ 15:20:
[...]

Katoenen tarpen zijn minder zondoorlatend en warmtegeleidend en daarom is het klimaat onder de tarp veel fijner dan een polyester variant, dat voelt als een broeikas.

Maar om dat nou aan de ademende eigenschap toe te wijzen.. met een klein beetje wind wordt de lucht al redelijk vervangen onder de tarp.
Ik vind het een verademing (pun intended) die nieuwe BTC tarp t.o.v. de polyster tarp.
Ik zou echt iets meer uitgeven aan een BTC tarp (was nu circa €70 exclusief palen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Jelte schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:26:
[...]
Ik vind het een verademing (pun intended) die nieuwe BTC tarp t.o.v. de polyster tarp.
Ik zou echt iets meer uitgeven aan een BTC tarp (was nu circa €70 exclusief palen).
Welke tarp heb je gekocht en waar?

Sowieso is een zwaarder doek al fijn voor de wind, dat klappert minder. Daarnaast gaat het wat langer mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Luuk84 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 16:57:
[...]

Welke tarp heb je gekocht en waar?

Sowieso is een zwaarder doek al fijn voor de wind, dat klappert minder. Daarnaast gaat het wat langer mee.
Zie een paar posts boven je.

En: Kampeermarkt

[ Voor 19% gewijzigd door Jelte op 30-05-2017 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 00:13
https://www.lidl-shop.nl/...ns-pop-up-tent/p100217449

Ik ben 1,93m.... en zoek een tent om een paar dagen met 2 personen in te slapen.
Heeft iemand ervaring met deze tent van de LIDL? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:31

Nakebod

Nope.

Geen ervaring mee met die tent, maar wat ik zo zie:

Geen (Of zeer minimale) ventilatie. Zou ik niet willen, dat is echt een muffe bedoeling.
Vrijwel geen ruimte voor wat spullen. Ondanks dat je ongeveer 40CM overhebt, is dat in de praktijk misschien 20 CM bij de ingang en 20 aan het einde van de tent.
En mocht het gaan regenen, juist omdat er geen enkele ruimte is, lig je (Of je bagage) snel tegen de buitenkant aan. En dan gaat het doorlekken.

Zelf heb ik als kort weekendtentje een Coleman Galiano 4 (~90 euro), die ondanks de naam niet geschikt is voor 4 personen, maar 2 personen met bagage is prima :P
Mijn slaapmat is ook 2 meter, en die past wat mij betreft niet in de lengte erin, of ik raak constant de buitenkant, dus we liggen er dwars in met ruimte voor bagage naast ons :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r6oSgZFjmXheZRwY5BsSlXWz/medium.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Nakebod op 29-05-2017 20:47 ]

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
saken schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:13:

Ik ben 1,93m.... en zoek een tent om een paar dagen met 2 personen in te slapen.
Met weinig bagage op een droge en windstille locatie moet dat wel gaan. Verder is die 2.40 in het langste stuk van de boog van het grondoppervlak. En door die ronde vorm kan het wel eens lastig worden er 2 matjes van 70cm breed in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Is er een handige manier om erachter te komen hoeveel gas er nog in en Campingaz fles zit? Heb wel een app in de store gezien waar het niveau adhv geluid "gemeten" wordt maar daar heb ik weinig vertrouwen in :+

Ik heb ook geen reserve fles, zonde van de ruimte/het gewicht. Tot nu toe ging ik kamperen in landen waar de flessen gemakkelijk om te ruilen waren, maar bij Tsjechië twijfel ik daar aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Chaoss schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:53:
Is er een handige manier om erachter te komen hoeveel gas er nog in en Campingaz fles zit? Heb wel een app in de store gezien waar het niveau adhv geluid "gemeten" wordt maar daar heb ik weinig vertrouwen in :+
Wegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en daarna meteen even vergelijken met de apps :-)

hier wordt t gewoon weer 3 weken Winterswijk, en is de Obelink toch om de hoek 8)

en na de zomer eens kijken of iemand nog zn caravan voor een leuk prijsje verkoopt.
want de huidige wordt er nou niet beter op, (bodem begint te verrotten, en ach mag het voor een 82er?)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Bij de LIDL tent staat 148 x 107 x 240 cm

Ingepakt: Ø80 cm

Ik neem aan dat dit niet L x B x H is? Anders zou het wel een beetje raar zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
saken schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:33:
Bij de LIDL tent staat 148 x 107 x 240 cm

Ingepakt: Ø80 cm

Ik neem aan dat dit niet L x B x H is? Anders zou het wel een beetje raar zijn.....
Ik neem aan dat dit B x H x L is. Maar je moet de ronde vorm van het grondoppervlak niet vergeten. de tent is een groot ovaal. Dus het langste punt van de ovaal is 240 cm en de breedste breedte is 148 cm.

De meeste matjes zijn vierkant en tussen de 60 en 70 cm breed. Dus in de breedte hou je amper ruimte over.

Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/l6j7x937z/Image1.jpg
Ik heb er even matjes ingetekend van 200 x 70 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Damn dat is best weinig ruimte ...... misschien dat ik dan toch voor een 2e hands tentje van een goed merk ga :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
saken schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:45:
Damn dat is best weinig ruimte ...... misschien dat ik dan toch voor een 2e hands tentje van een goed merk ga :P
Goedkoop, festival kwaliteit en iets meer ruimte (alleen door de vorm al) zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.obelink.nl/images/thumbnails/55/190/190/Obelink_Stabilo_Calypso.jpg

https://www.obelink.nl/st...%3D1%26category_id%3D1192

Dit idee tent is als je een beetje rondshopt in meerdere winkels te krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Opzich vind ik het wel fijn dat die LIDL tent snel op te zetten is..... maarja te klein dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik heb nog een Coleman coastline 3 op zolder liggen. Als interesse dan pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Maarja wat weegt een lege 907 wordt wel netjes aangegeven dat er 2,75kg vulling in gaat maar het lege gewicht staat niet bij de specs

Ah handig overzicht gevonden: http://www.ellmargassen.nl/Productennieuw/campingaz.htm

Binnenkort de fles maar eens uit de keuken schroeven en wegen.

[ Voor 22% gewijzigd door Chaoss op 29-05-2017 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Chaoss schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:04:
[...]

Maarja wat weegt een lege 907 wordt wel netjes aangegeven dat er 2,75kg vulling in gaat maar het lege gewicht staat niet bij de specs

Ah handig overzicht gevonden: http://www.ellmargassen.nl/Productennieuw/campingaz.htm

Binnenkort de fles maar eens uit de keuken schroeven en wegen.
Ben jij nou de king van dit topic?

Hit 1 ; Te erg voor woorden
8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Die link ik toch net?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona

Ik heb ook geen reserve fles, zonde van de ruimte/het gewicht. Tot nu toe ging ik kamperen in landen waar de flessen gemakkelijk om te ruilen waren, maar bij Tsjechië twijfel ik daar aan.
Vervelende is dat die flessen altijd leeg zijn als je net aan het koken bent. Niet als je op het punt staat naar de winkel te gaan ofzo maar precies dat ene moment op de dag dat je het niet kan gebruiken.

Ik doe ca 5 weken met een fles, dus meer dan een vakantie. Ik heb dan dus altijd wel een tweede fles bij me en na de vakantie ruil ik rustig thuis een eventuele lege fles om. Dat kleine beetje extra bagage neem ik dan maar voor lief, het kampeert wel lekker relaxt.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Als ik zo terug reken denk ik dat ik de fles nu zo'n 5-7 weken heb gebruikt. Maar op vakantie koken we ook niet elke dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Zul je zien, is die fles net leeg op de dag dat je wel kookt.....

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Uiteraard is die net leeg als je gaat koken :+ Daarom binnenkort ff loshalen en wegen dan weet ik snel genoeg of ik al een nieuwe nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:38
Ankona schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:36:
Zul je zien, is die fles net leeg op de dag dat je wel kookt.....
En daarom heb ik 2 flessen 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ankona schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:30:
[...]

Vervelende is dat die flessen altijd leeg zijn als je net aan het koken bent. Niet als je op het punt staat naar de winkel te gaan ofzo maar precies dat ene moment op de dag dat je het niet kan gebruiken.

Ik doe ca 5 weken met een fles, dus meer dan een vakantie. Ik heb dan dus altijd wel een tweede fles bij me en na de vakantie ruil ik rustig thuis een eventuele lege fles om. Dat kleine beetje extra bagage neem ik dan maar voor lief, het kampeert wel lekker relaxt.
Wij voelen en schudden altijd even. Je voelt het verschil wel tussen een 2/3e lege en een volle fles best wel! We hebben vorig jaar, ondanks dat we met de MX5 waren en ruimte dus schaars was, toch maar een nieuwe fles gekocht (en natuurlijk helemaal ongeschonden mee naar huis genomen :p)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 14:45
Ik heb ook geen reserve fles, zonde van de ruimte/het gewicht.
Is er geen minifles die je mee kan nemen? Minder ruimte/gewicht en in het geval van nood kun je in ieder geval koken of heb je toch licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
saken schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:02:
Opzich vind ik het wel fijn dat die LIDL tent snel op te zetten is..... maarja te klein dus...
Je hebt ook pop-up tenten groter, snel op te zetten :) Gewoon een beetje rondkijken wat er te krijgen valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

saken schreef op maandag 29 mei 2017 @ 22:02:
Mijn (beperkte :+) ervaring is dat een pop-up tent voor 2 personen al snel net te krap is voor 2 personen als je meer wilt doen dan alleen gebruiken voor overnachtingen.

Als je voor een langere periode en/of meerdere overnachtingen op één locatie in gedachte houdt, zou ik voor een 3 persoonsvariant gaan zodat je ook wat ruimte hebt om een klein beetje te leven en zaken in op te bergen op momenten dat het weer niet perfect is.

Al is het alleen maar zodat je niet elke keer in de stromende regen naar de auto moet sprinten om dingen te pakken ;)

Zelf heb ik bij Decathlon zo'n Quechua Pop tent voor 3 personen voor € 60,- gekocht en die is ideaal voor 2 personen qua ruimte en gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
nwagenaar schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:00:
[...]

Mijn (beperkte :+) ervaring is dat een pop-up tent voor 2 personen al snel net te krap is voor 2 personen als je meer wilt doen dan alleen gebruiken voor overnachtingen.
Dat geldt eigenlijk voor elke tent, als je je bagage er in kwijt wilt moet je een persoon extra rekenen.

@Chaoss ik dacht aan 0.5 persoon per persoon extra. Dus met 2 personen een 3 persoonstent.

[ Voor 10% gewijzigd door LordSinclair op 30-05-2017 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Volgens mij kun je het aantal het beste halveren, 4 persoons tent is leuk voor 2 personen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 21:24

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

inderdaad. Ik heb een 4 persoons tent en daar zou ik echt niet met meer dan 2 in kruipen, als je ook nog baggage bij je hebt. Nou ja, misschien met kleine kinderen zou er nog wel 1 bij kunnen, maar meer dan 2 volwassenen gaat echt niet.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Het ligt eraan wat je intenties zijn.

Ik gebruik de pop-up tent alleen maar voor max 3/4 overnachtingen op één locatie (weekendjes weg) of voor een roadtrip waarbij je 1 tot max 2 overnachting op één locatie bent.

Voor een week op de camping zou ik zelf gaan voor een grotere tent en een andere type tent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 15:51

Saffie_time

Why use this? 42!

Gasflessen 'probleem' hoeft tegenwoordig niet meer zo heel groot te zijn.
Er zijn voor relatief weinig geld magnetische strips te krijgen die een zeer redelijke indicatie geven over hoe vol de fles nog is. Dan hoef je dus niet te gaan wegen op een camping als je dat thuis voor vertrek vergeten bent.

Voorbeeldje van zo'n strip.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
We zijn voor ons kleine gezin (2 volwassen + 1 baby) op zoek naar een familietent die snel op- en af te breken is en niet te groot is qua volume. Dit omdat we wel een kort weekend willen kamperen of willen "trekken", paar dagen op dezelfde plek en weer door.

We hebben de volgende eisen:
  • 2 slaapcabines, of de mogelijkheid om een 1 grote cabine te scheiden
  • Grote van de tent: 4/5 personen en bijna sta hoogte 180/190cm op het hoogste punt
  • Leefruimte om te zitten met een paar stoeltjes + tafel
  • Luifel mag een losse tarp zijn, hoeft niet perse geïntegreerd te zijn
  • Gewicht rond de 10/15kg
  • Enigzins stormvast, het hoeft geen de Waard te zijn, maar hij moet wel tegen wat wind kunnen
  • Vast grondzeil
  • Meerde ingangen die af te dichten zijn met gaas
  • Liefst een tent met stokken, ik heb gewoon nog geen ervaringen/vertrouwen in oppomptenten. Daarnaast kan je deze bij mijn weten slecht repareren als je op vakantie bent. Met stokken is er altijd wel wat te mcgyver-en ;)
  • Budget 500-1000 euro
  • We twijfelen nog over Polyester en BTC (technisch ademend katoen)
  • Tunneltent heeft de voorkeur vanwege snel opzetten en veel leefruimte voor de footprint
Nu kwamen we op deze tent uit, en deze ook in het echt gezien:
Heeft iemand ervaring met de Eureka Sphinx 5? Deze tent is zowel in Polyester als BTC verkrijgbaar.

Afbeeldingslocatie: http://mediacdn.shopatron.com/media/mfg/1329/product_image/thm/t553_78739d3daa488d8af7dd53137decbf94.jpg?1495194319

Uiteraard hoor ik ook graag andere suggesties!

[ Voor 21% gewijzigd door Luuk84 op 30-05-2017 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Chaoss schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 09:13:
Volgens mij kun je het aantal het beste halveren, 4 persoons tent is leuk voor 2 personen etc.
Ik vind onze 3-persoons al heel erg ruim voor 2 personen inclusief bagage... Maar wij willen eigenlijk wat bredere matjes hebben, maar kunnen er geen onderlaken voor vinden...

@Luuk84 Ik zou naar een model als deze kijken:

Afbeeldingslocatie: https://www.coleman.eu/UK/images/Product/medium/26450.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Wailing_Banshee op 30-05-2017 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Luuk84 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:14:
We zijn voor ons kleine gezin (2 volwassen + 1 baby) op zoek naar een familietent die snel op- en af te breken is en niet te groot is qua volume. Dit omdat we wel een kort weekend willen kamperen of willen "trekken", paar dagen op dezelfde plek en weer door.

• Grote van de tent: 4/5 personen en bijna sta hoogte 180/190cm op het hoogste punt
  • Enigzins stormvast, het hoeft geen de Waard te zijn, maar hij moet wel tegen wat wind kunnen
  • Vast grondzeil
  • Liefst een tent met stokken, ik heb gewoon nog geen ervaringen/vertrouwen in oppomptenten. Daarnaast kan je deze bij mijn weten slecht repareren als je op vakantie bent. Met stokken is er altijd wel wat te mcgyver-en ;)
  • Budget 500-1000 euro
  • We twijfelen nog over Polyester en BTC (technisch adement katoen)
  • Tunneltent heeft de voorkeur vanwege snel opzetten en veel leefruimte voor de footprint
Heeft iemand ervaring met de Eureka Sphinx 5? Deze tent is zowel in Polyester als BTC verkrijgbaar.

[afbeelding]

Ga voor een BTC. Is echt veel fijner dan de polyester broeinestjes.
Wel duurder helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
saken schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:13:

Zou dan eerder voor deze decathlon tent gaan. Donker en koel, imho een oplossing voor de 2 grootste nadelen van kamperen.

Gooitenten zijn leuk met opzetten en in iets mindere mate met afbreken, maar door de ronde vorm zijn ze heel onfunctioneel, zeker voor lange mensen. Daarnaast hebben die tenten opgevouwen een onhandige vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Jelte schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:47:
[...]
Wel duurder helaas.
.. en zwaarder, groter pakket, neemt water op, gevoeliger voor UV, gevoeliger voor schimmel en lastiger schoon te maken/houden.
Polyester-katoen heeft zijn plaats maar als je niet weet hoe iemand zijn tent gaat gebruiken of wat hij belangrijk vindt, kun je niet zeggen dat polyester-katoen fijner is dan gecoat polyester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Bacchus schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:31:
[...]

.. en zwaarder, groter pakket, neemt water op, gevoeliger voor UV, gevoeliger voor schimmel en lastiger schoon te maken/houden.
Polyester-katoen heeft zijn plaats maar als je niet weet hoe iemand zijn tent gaat gebruiken of wat hij belangrijk vindt, kun je niet zeggen dat polyester-katoen fijner is dan gecoat polyester.
Gevoeliger voor UV? Dat wist ik niet, leg uit?

Het schoonmaken etc heb ik zeker wel over voor het simpelweg fijner zijn van de tent. Maar ieder zijn keuze :) Ik heb ook een polyester lichtgewicht tentje voor de incidentele loop/fietstocht. Maar de rest van de tijd zweer ik bij een fijne katoenen tent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Luuk84 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:14:

• Vast grondzeil
  • Budget 500-1000 euro
  • We twijfelen nog over Polyester en BTC (technisch ademend katoen)

[afbeelding]

Wij hebben de eureka palazzo (klik voor bever), wel een stuk minder betaald dan hier staat.
Paar voordelen ; ding heeft afdakjes boven de ingangen en de voorkant is recht. dat geeft in zijn totaal een zee aan ruimte. gewicht is wel hoger. Ik heb hem voor rond de 1000 gekocht, zit dan wel aan de bovenkant van je budget. maar (en we hebben ervaring met veel tenten, hebben er ook gewoon 6 thuis liggen van 1-persoons tot dit) is voor ons voor de lange, weinig rondtrek vakantie echt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:16:
[...]

@Luuk84 Ik zou naar een model als deze kijken:

[afbeelding]
Ik weet niet of je gewoon dit type tent aanbeveelt of dit soort tent? Op de 1 of andere manier spreekt met zo'n tent minder aan (heb er niet direct een reden voor). Deze heeft ook maar 1 ingang en fiberglas stokken.
Jelte schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:47:
[...]
Wel duurder helaas.
Katoen geeft inderdaad een leefbaarder klimaat. ik weet echter niet of ik dit ook echt nodig vind voor onze vakantie en of ik dit de meerprijs echt waard vind. Twijfel twijfel :)
Bacchus schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:31:
[...]

Zorg voor mijn spulletjes is het probleem niet. Maar inderdaad, nat opvouwen en verder trekken is weer een nadeel met BTC.
Je opmerking over gevoeliger voor UV snap ik ook niet? Meestal is het polyester er wel tegen bestand, maar de coating is op een gegeven moment gewoon weg door UV?
maartend schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:43:
[...]

Wij hebben de eureka palazzo (klik voor bever), wel een stuk minder betaald dan hier staat.
Paar voordelen ; ding heeft afdakjes boven de ingangen en de voorkant is recht. dat geeft in zijn totaal een zee aan ruimte. gewicht is wel hoger. Ik heb hem voor rond de 1000 gekocht, zit dan wel aan de bovenkant van je budget. maar (en we hebben ervaring met veel tenten, hebben er ook gewoon 6 thuis liggen van 1-persoons tot dit) is voor ons voor de lange, weinig rondtrek vakantie echt perfect.
Bedankt voor de tip :)
Ook ervaring met zo'n tent in hevige wind? Ik heb altijd mijn twijfel bij tent met zulke platte voorkanten? Misschien ongegrond hoor, heb er gewoon geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Luuk84 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:50:
[...]

Ik weet niet of je gewoon dit type tent aanbeveelt of dit soort tent? Op de 1 of andere manier spreekt met zo'n tent minder aan (heb er niet direct een reden voor). Deze heeft ook maar 1 ingang en fiberglas stokken.
Het soort. Een tent met twee slaapcompartimenten tegenover elkaar.

ik zou zelf voor een Khyam gaan, maar kon geen Nederlandse winkel vinden zo snel die ze verkoopt:
http://www.khyam.co.uk/shop/34-berth-tents/chatsworth-plus/

(sorry, ben nu eenmaal helemaal gelukkig met m'n Khyam Quick-Erect tenten :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Luuk84 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:50:
[...]

Bedankt voor de tip :)
Ook ervaring met zo'n tent in hevige wind? Ik heb altijd mijn twijfel bij tent met zulke platte voorkanten? Misschien ongegrond hoor, heb er gewoon geen ervaring mee.
Het gevaar blijft als de wind knal op kop staat met dit soort tenten. Maar aan de andere kant, er zitten vrij veel scheerlijnen aan, dus hij is zeker heel goed te zekeren. En ja, wij hebben er wel eens een storm op gehad, geen greintje pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Jelte schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:34:
[...]
(En @Luuk84)
Katoen/cellulose ontwikkelt, vooral in aanwezigheid van vocht en/of ozon, onder invloed van UV vrije radicalen die de treksterkte van de vezel aantasten. Polyester heeft daar wat minder (nylon overigens veel meer) last van, neemt geen vocht op en heeft een coating die de vezel tegen UV beschermt. Uiteraard slijt die coating wel en aangezien die óók verantwoordelijk is voor de waterdichtheid, wil je die onderhouden. (Anders krijg je wel een fijne ademende polyester tent maar geen waterdichte meer. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Jelte schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 11:34:
[...]

Het schoonmaken etc heb ik zeker wel over voor het simpelweg fijner zijn van de tent. Maar ieder zijn keuze :) Ik heb ook een polyester lichtgewicht tentje voor de incidentele loop/fietstocht. Maar de rest van de tijd zweer ik bij een fijne katoenen tent :)
Idd.
Indien je budget/ruimte het toelaat zou ik altijd voor (technisch) katoen gaan. Schoonmaken is niet meer werk dan een polyester tent IMO. Gewoon schoonborstelen als de tent volledig droog is, voldoet prima en wordt ook gewoon aangeraden.

En verder, als je je tent goed opbergt heb je geen last van schimmel. Dus niet vochtig wegleggen, maar dat moet je met een polyester tent ook niet doen natuurlijk.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Bacchus schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 12:20:
[...]

(En @Luuk84)
Katoen/cellulose ontwikkelt, vooral in aanwezigheid van vocht en/of ozon, onder invloed van UV vrije radicalen die de treksterkte van de vezel aantasten. Polyester heeft daar wat minder (nylon overigens veel meer) last van, neemt geen vocht op en heeft een coating die de vezel tegen UV beschermt. Uiteraard slijt die coating wel en aangezien die óók verantwoordelijk is voor de waterdichtheid, wil je die onderhouden. (Anders krijg je wel een fijne ademende polyester tent maar geen waterdichte meer. ;) )
Hmm, de eerste drie resultaten op Google geven aan dat Katoen ook prima tegen UV kan:
https://www.anwb.nl/kamperen/tent/tentdoek
https://www.kampeerwereld.nl/tenten/tent-materialen/
http://www.oppad.nl/?uitr...doek-voordelen-en-nadelen

[ Voor 4% gewijzigd door Jelte op 30-05-2017 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Katoen kan inderdaad prima tegen UV, een katoenen tent is qua duurzaamheid en comfort altijd de beste keuze. Een katoenen tent is alleen minder geschikt qua draagbaarheid omdat ze zwaarder en groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Maar hoe zit het nou met BTC? Dit is katoen met polyester en volgens mij een PU coating aan de binnenkant? Dan heb je volgens mij nog steeds last van het feit dat de PU laag slijt? En dus minder lang meegaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Voor zover ik weet heb je ook verschillende gradaties in technisch katoen. B.v. met PU coating (slecht ademend) of een mengsel van polyester/katoen vezels/doek welke geïmpregneerd is en dus wel ademend.
Mijn eigen tent (Obelink Marseille) heeft doek gemaakt van 65% katoen en 35% polyester, zonder coating o.i.d.
In deze tent was het afgelopen zomer in Zuid-Frankrijk prima uit te houden met 30+ graden. In de middag hadden we vrij veel zon direct op de tent.

[ Voor 16% gewijzigd door -tom-562 op 30-05-2017 16:25 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Wat is exact het voordeel van Katoen/polyester mengsel? dat het vuil iets minder hecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
BTC is geïmpregneerd, dus geen coating.
Chaoss schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 16:26:
Wat is exact het voordeel van Katoen/polyester mengsel? dat het vuil iets minder hecht?
Goedkoper dan echt katoen, maar toch een beetje de eigenschappen. Dat idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Jelte schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 16:30:
BTC is geïmpregneerd, dus geen coating.

[...]
Goedkoper dan echt katoen, maar toch een beetje de eigenschappen. Dat idee.
+ Minder gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
@Luuk84 BTC is breathable technical cotton en heeft (dus) geen waterdichte PU-laag. Deze tenten hebben een hoog katoengehalte, want het volzuigen van de katoenvezel is wat deze tent zijn waterdichtheid geeft.

@Chaoss Polyester is een sterkere vezel dan katoen, daardoor heb je minder garen (gemeten in denier maar dat heeft ook een effect op het gewicht) nodig om je tentdoek voldoende sterk te maken. Polyester is echter niet waterdicht, daarom gebruik je ook katoendraden, die zich in de regen volzuigen met water en daarmee waterdicht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Polyester is slijtvaster en sterker dan katoen (zeker als het nat is). En ja het is ook goedkoper. Vaak zijn mengsels het beste van meerdere werelden. Zo wordt soms ook bijvoorbeeld dyneema (reteduur) aan katoen toegevoegd als slijtage echt een issue is bij bijvoorbeeld werkkleding. Zie bijvoorbeeld http://www.levi.com/NL/nl...SHB_Levis_NL_NL_GOO_Other Maar bij tenten heb ik nog niet gezien.

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 30-05-2017 16:34 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

franssie schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 16:32:
Polyester is slijtvaster en sterker dan katoen (zeker als het nat is). En ja het is ook goedkoper. Vaak zijn mengsels het beste van meerdere werelden. Zo wordt soms ook bijvoorbeeld dyneema (reteduur) aan katoen toegevoegd als slijtage echt een issue is bij bijvoorbeeld werkkleding. Zie bijvoorbeeld http://www.levi.com/NL/nl...SHB_Levis_NL_NL_GOO_Other Maar bij tenten heb ik nog niet gezien.
Lijkt mij ook enigszins overdreven :P Hooguit voor de garen, maar ook dat lijkt mij redelijk overkill? Of het moet knetterhard waaien :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Als ik zie hoe dik mijn katoenen tent is, voelt echt heel degelijk aan, daar trek je niet zomaar een gat in :P Wellicht als het heel erg oud is dat dan "gaar" wordt. Voor nu denk ik dat er eerder stiksels losgaan dan dat ik er een gat in trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Zo'n oude De Waard tent heeft zulk dik katoen, dat gaat niet kapot in die maand of wat per jaar dat ie buiten staat. Schitterende dingen vind ik dat overigens.
Maar ja - men wil lichter en dan moet je iets met het garen / doek doen om het sterk te houden dus komt er een hybride garen wat ook prima werkt. Ik heb zo'n werptentje waar ik soms een nachtje in slaap en dat is prima maar drie weken lang op een plek, doe dan maar een degelijke katoenen tent.
Maar ik heb een camperbusje dus dat ik ook weer wat anders ;)

Pagina: 1 ... 10 ... 277 Laatste