[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 269 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-07 02:06
Zat aan een tweedehands tent te denken met 2 slaapruimtes; wat is jullie ervaring met 2e hands tenten van rond de 50 euro?

Deze is dan niet met meerdere slaapruimtes maar wel heel verduisterend wat ook wel weer een voordeel heeft want ik kan niet slapen als het licht wordt.
https://www.decathlon.nl/...p-142656?mc=8357355&c=WIT

is 200cm niet wat krap voor iemand van 193?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:24
200 cm is al krap voor ondergetekende, à 185 cm, dus: Ja, dat is krap, zeker in een niet al te hoog koepeltje.

50 eu is heel weinig geld voor een tent, ook tweedehands. Tweedehands voor een tent kan sowieso, zeker voor een onervaren koper, vervelend uitpakken. Slijtage van een tent zie je slecht bij het kopen (dus je vertrouwt de verkoper op zijn blauwe ogen) en merk je pas op het meest vervelende moment, als het doek, een naad of stok het begeeft in een onweersbui.
Maar voor een weekendje Pinkpop (gokje) dit jaar heb je weinig van het weer te vrezen als ik de verwachting zo zie.

[ Voor 4% gewijzigd door Bacchus op 31-05-2017 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:32

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou idd niet zo snel een 2e hands tent kopen voor 50 euro, van een vreemde. Als je voor dat budget een simpel koepeltentje wilt voor af en toe een weekend weg of een festival (dus geen speciale eisen, behalve slapen en je meuk dumpen), voldoet ieder willekeurig koepeltentje wel, en zou ik 'm gewoon nieuw kopen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-08 11:53

nwagenaar

God, root. What's the differen

saken schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 10:18:
Zat aan een tweedehands tent te denken met 2 slaapruimtes; wat is jullie ervaring met 2e hands tenten van rond de 50 euro?

Deze is dan niet met meerdere slaapruimtes maar wel heel verduisterend wat ook wel weer een voordeel heeft want ik kan niet slapen als het licht wordt.
https://www.decathlon.nl/...p-142656?mc=8357355&c=WIT

is 200cm niet wat krap voor iemand van 193?
Een 2e hands tent van 50 euro zou ik niet zo snel doen. Leg er dan een paar tientjes bij en koop gewoon een nieuwe.

200cm is wellicht wat te krap.... De POP UP TENT 2 SECONDS 3 FRESH&BLACK I 3 PERSONEN WIT is iets duurder en heeft met 180cm by 210cm meer ruimte (ruim voldoende voor 2 personen, bagage, etc).

Ik heb de non "Fresh&Black"-variant en met mijn 1.90m en heb geen problemen met deze maat.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DownBusiness
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-07 22:27
Afgelopen 3 weken wezen kamperen in de Verenigde Staten (in nationale parken, in het wild, in verlaten gebouwen) en echt een toptijd gehad. We waren met zn 2en en hadden een 4 persoonstent maar toch te weinig ruimte in de lengte (1.95m lang). het gewicht van 7 kg was ook te veel om mee te sjouwen op een hike. Het opzetten en neerhalen van deze koepeltent was serieus binnen 5 a 10 min gedaan (3 stokken). Zelfs in het pikkedonker. Voor 0 ervaring ging dit behoorlijk soepel.

Dit was mijn eerste kampeer ervaring en wil dit wild kamperen icm hiken vaker gaan oppakken door af en toe een lang weekend weg te gaan.

Wat zijn nou goede tenten om mee te nemen voor bijv. 3 dagen hiken/camperen (carcamping zal eerst het meest gebeuren).

Die 'fresh & black' tenten van Quechua zien er wel erg goed uit (is zeker een pre, zo'n donkere tent). Ben alleen bang dat het nooit meer zo makkelijk zal gaan als de 10 jaar oude Coleman tent die we hadden. Die is alleen niet praktisch voor een lang iemand en om mee te hiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Coleman Avoir X3. Doodskistmodel tent. Dus breed bij de schoueders, smal bij de voeten. Klein voortentje voor wat spul, lang slaapgedeelte (230cm), snel op te zetten (2 bogen en 4 haringen en klaar), licht (3kg) en niet duur.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NTUwWDQwMA==/z/JqoAAOSwNSxVHmrp/$_86.JPG

edit: Maar zo te zien niet meer leverbaar :(
Zoiets lijkt er wel op en is redelijk vergelijkbaar: https://www.coleman-shop....oleman-aravis-3-tent.html

[ Voor 16% gewijzigd door Jelte op 02-06-2017 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:17
DownBusiness schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:05:
Afgelopen 3 weken wezen kamperen in de Verenigde Staten (in nationale parken, in het wild, in verlaten gebouwen) en echt een toptijd gehad. We waren met zn 2en en hadden een 4 persoonstent maar toch te weinig ruimte in de lengte (1.95m lang). het gewicht van 7 kg was ook te veel om mee te sjouwen op een hike. Het opzetten en neerhalen van deze koepeltent was serieus binnen 5 a 10 min gedaan (3 stokken). Zelfs in het pikkedonker. Voor 0 ervaring ging dit behoorlijk soepel.

Dit was mijn eerste kampeer ervaring en wil dit wild kamperen icm hiken vaker gaan oppakken door af en toe een lang weekend weg te gaan.

Wat zijn nou goede tenten om mee te nemen voor bijv. 3 dagen hiken/camperen (carcamping zal eerst het meest gebeuren).

Die 'fresh & black' tenten van Quechua zien er wel erg goed uit (is zeker een pre, zo'n donkere tent). Ben alleen bang dat het nooit meer zo makkelijk zal gaan als de 10 jaar oude Coleman tent die we hadden. Die is alleen niet praktisch voor een lang iemand en om mee te hiken.
tja zoals je heb gemerkt is 7kg wat veel van het goede om mee te lopen ;) De vraag die je je moet gaan stellen is wat is je budget wat je er voor over heb en welke features wil je? Mijn lijstje was bv: onder de 2,5kg, liever 2 kg max, 2 personen en een vestibule om onder te koken ivm slecht weer. Met dit soort eisen kom je toch al gauw in het duurdere segment. De goedkoopste die ik kon vinden (en gekocht heb) is de Vango Force Ten (F10 is volgens mij het 'expeditie' merk van Vango) Xenon UL2+, een 2 persoons tunneltentje, met vestibule van net geen 2 kg. Voor 424 euro, een hele, hele scherpe prijs voor deze specs. Natuurlijk, als je maar 3 dagen gaaat kan je je afvragen of je er dit bedrag voor over heb (of zelfs nog meer), maar van de andere kant..3 dagen je de pleuris dragen is mij zeker wel een investering waard (zeker als je het vaker gaat doen) (en heeft als voordeel dat een lichte tent gemakkelijker mee kan in het vliegtuig :) )

Maar goed, je kan wel een lichte tent halen, als de rest van je uitrusting loodzwaar is... Kijk dus ook naar welke investering je nu het meeste profijt van heb, en ga dan verder finetunen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 02-06-2017 10:51 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DownBusiness
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-07 22:27
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:45:
[...]

tja zoals je heb gemerkt is 7kg wat veel van het goede om mee te lopen ;) De vraag die je je moet gaan stellen is wat is je budget wat je er voor over heb en welke features wil je? Mijn lijstje was bv: onder de 2,5kg, liever 2 kg max, 2 personen en een vestibule om onder te koken ivm slecht weer. Met dit soort eisen kom je toch al gauw in het duurdere segment. De goedkoopste die ik kon vinden (en gekocht heb) is de Vango Force Ten (F10 is volgens mij het 'expeditie' merk van Vango) Xenon UL2+, een 2 persoons tunneltentje, met vestibule van net geen 2 kg. Voor 424 euro, een hele, hele scherpe prijs voor deze specs. Natuurlijk, als je maar 3 dagen gaaat kan je je afvragen of je er dit bedrag voor over heb (of zelfs nog meer), maar van de andere kant..3 dagen je de pleuris dragen is mij zeker wel een investering waard (zeker als je het vaker gaat doen) (en heeft als voordeel dat een lichte tent gemakkelijker mee kan in het vliegtuig :) )

Maar goed, je kan wel een lichte tent halen, als de rest van je uitrusting loodzwaar is... Kijk dus ook naar welke investering je nu het meeste profijt van heb, en ga dan verder finetunen.
Bedankt.

Ik ga mij er eens in verdiepen. Ik heb totaal geen echte ervaring met hiken én camperen. We deden het vooral vanuit de auto: grote tent, 2 pers luchtbed, slaapzakken, extra deken, kampvuur maken en hamburgers en worsten op de grillplaat, grote koelbox erbij. Dus ja, honderden euros betalen voor een 2 kg tent terwijl we voor de rest veel zooi meenamen wordt het niet.

Budget zat ik meer aan 75 euro te denken (max 150 voor een echt chille tent).

Wellicht dat ik eerst voor een wat goedkopere tent ga om vanuit de auto te gaan kamperen (vind vaak 1 of 2 nachten op 1 plek voldoende) en wat ervaring ga opdoen en zo steeds een stapje verder ga.

Zo'n 'doodskist' model ziet er wel rete interessant uit. Handig voor de lengte en om wat bagage buiten de slaapruimte te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Voor het vliegen -> auto huren -> kamperen (veel gedaan, ook oa. usa) is compact en licht materiaal natuurlijk ook handig ivm vliegkilos. Maar feit is dat dit wel wat budget kost, kritisch kijken wat je dus echt nodig heb en kan missen. En anders alles in delen aanschaffen, elk jaar wat vervangen. Het voordeel van wat duurder materiaal Is wel dat het min of meer waardevast is, als je het niet meer nodig heb kan je het gemakkelijk doorverkopen. Maar geld blijft geld en dan heeft Decathlon idd veel leuk spul om mee te beginnen. Kijk voor tentjes (ook de goedkopere) ook eens bij de Wit in Schijndel en Kampeermarkt, prijzen zijn best scherp.

Tip voor USA kampeerders: outdoor spullen zijn daar vaak flink goedkoper -> bestellen alvast in NL, ophalen in USA (bv bij Rei.com) na aankomst -> voila profit ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door Hopjesvla79 op 02-06-2017 12:13 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
75 eu is een heel krap budget voor een tent. Reken er daarmee op dat je die snel vervangen gaat.

Quechua kunnen leuk zijn maar de fresh & black lijken me allemaal wat krap. Hun "Quickhiker Ultralight 3" ziet er beter uit maar dan kom je boven budget en dan zijn er meer leuke polyester tunneltjes te koop van bv Vango en Eureka. Voordeel is dat ze allemaal wel zo'n beetje rond de 4 à 5 kg zitten, wat voor twee personen best acceptabel is om te dragen op een hike.
Tunnels bieden meer effectieve ruimte dan koepels maar hebben net iets meer coördinatie nodig bij het opzetten en afbreken. Een vestibule is relatief goedkope (qua geld maar vooral kgs) extra ruimte voor spullen.
Ik zou zeker even wat gaan rondkijken in winkels voor een beeld van het interieur, er staat momenteel veel opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zo... gister even 2 lichtgewicht gasflessen opgehaald voor 55,- per stuk :7 (10KG flessen)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:33
Wij hebben tweedehands een bagagewagen gekocht, een daxara 158. Weet iemand de juiste bandenspanning hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:47
DownBusiness schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:05:
Voor hoeveel personen? Zelf heb ik voor hiken een MRS Hubba Hubba NX. Licht gewicht tent,, circa 1.5kg ofzo. Niet. Zo lang. Dus 2p + bagage kan net. Ben je wat langer, dan is het een goede 1p tent met geruime hoeveelheid ruimte voor bagage.

Qua budget zit dit wel iets hoger dan wat je eerder gepost hebt. Maar als iemand die alleen kampeert tijdens hiken of op de fiets, zou ik je voor meerdaagse tochten goedkope meuk sterk af raden. Ademt vaak slecht, droogt vaak slecht, een flinke bui kan het vaak belabberd aan, en de materiaalkwaliteit is op goedkope tenten veelal om te huilen. En ik kan je verzekeren dat te voet in het wild, er niets vervelender is dan aan het eind van de dag te zitten met een brakke tent.

Gevolg? Je doet het een of twee keer, en koopt dan toch een duurdere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Laatst online: 21:51

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

cverkooyen schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 19:24:
Wij hebben tweedehands een bagagewagen gekocht, een daxara 158. Weet iemand de juiste bandenspanning hiervoor?
Volgens de tips op de Daxara site zou er een plaatje op de dissel moeten zitten met de juiste bandenspanning.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:33
Die zit er niet op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Hoppa: https://www.westerntowing...alog/158_Instructions.pdf
5 – TYRE PRESSURE
Inflation pressure should be checked regularly to avoid any risk of abnormal wear and
punctures.
* 350x8 wheel: 2,5 bar/36 LBS per SQ inch
* 400/480x8 wheel: 2,5 bar/36 LBS per SQ inch
* 400x10 wheel: 3,5 bar/50 LBS per SQ inch
* 500x10 wheel: 3,5 bar/50 LBS per SQ inch
* 135x13 wheel: 2,5 bar/36 LBS per SQ inch
* 145x13 wheel: 2,5 bar/36 LBS per SQ inch
* 185x13 wheel: 2,5 bar/36 LBS per SQ inch
If heavily loaded, or for long trips, it is necessary to increase tyre pressure by 0,50
bars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-07 21:10
Uiteindelijk toch gegaan voor de Eureka Sphinx 5+ RS. Andere genoemde tenten waren te groot, duur, of voldeden niet helemaal aan de wensen. Uiteindelijk voor de Ripstop Polyester versie gegaan en niet voor de BTC. Het feit dat we de RS voor een mooie prijs konden krijgen bij bever (korting + nog wat cadeaubonnen ingeleverd), heeft ook mede de doorslag gegeven. BTC is hartstikke mooi, maar in voor het gebruik van ons niet een supergrote meerwaarde. Wij gaan de tent niet 2 weken op 1 plek zetten. Daarvoor kunnen we een mooie de waard van mijn ouders lenen. De Sphinx willen wij voor een paar dagen kamperen en vervolgens door trekken. Dan is polyester toch handig, neemt geen vocht op en zal met inpakken dus ook niet extra groot of zwaar zijn. Het mindere leefklimaat nemen dan we dan voor lief. De tent heeft zeer veel ventilatie mogelijkheden dus lekker doorwaaien moet geen probleem zijn. We hebben er een extra tarp bij aangeschaft om een extra droge luifel/ruimte te creëren.

Ik heb hier ook een aantal andere suggesties voorbij zien komen die best in aanmerking kwamen, maar mijn gevoel zei dat de sphinx iets stormvaster (qua gebruikte materialen en model) is als een tent met een "platte" voorkant, vaak waren deze tenten ook minder snel op te zetten.

Ik hoop in ieder geval dat we de juiste keuze gemaakt hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

cverkooyen schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 19:24:
dit schijnt handige calculator te zijn. Plaatje op dissel etc kan allemaal wel maar ligt ook wel aan welke band je hebt.

http://www.tyresafe.org/c...avan-pressure-calculator/

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
psychodude schreef op zondag 4 juni 2017 @ 12:37:
[...DownBusiness...]
Voor hoeveel personen? Zelf heb ik voor hiken een MRS Hubba Hubba NX. Licht gewicht tent,, circa 1.5kg ofzo. [...]
Qua budget zit dit wel iets hoger dan wat je eerder gepost hebt. Maar als iemand die alleen kampeert tijdens hiken of op de fiets, zou ik je voor meerdaagse tochten goedkope meuk sterk af raden. Ademt vaak slecht, droogt vaak slecht, een flinke bui kan het vaak belabberd aan, en de materiaalkwaliteit is op goedkope tenten veelal om te huilen. En ik kan je verzekeren dat te voet in het wild, er niets vervelender is dan aan het eind van de dag te zitten met een brakke tent.
MSR's tenten zijn bijna allemaal nylon (=polyamide). Dat is ongeveer dubbel zo sterk, en in een tent dus vooral half zo dik en daarmee half zo zwaar, als polyester. (En met je tent op je rug telt gewicht zwaar.) Het neemt wel wat (2% ofzo) vocht op en rekt daarbij uit. Dus in de regen gaat je tent slap hangen en mag je naar buiten om hem op te spannen. Daarbij is nylon uitgesproken gevoelig voor UV, al helpen de coatings van een goede tent als die van MSR dat te beperken. De tenten zijn dus minder geschikt om overdag te laten staan. Ik ben overigens fan van MSR's tenten hoor maar bovenstaande punten maken nylon geen allemansvriend.

Het enige tentdoek dat ademt is droog katoen, al het andere is altijd volledig waterdicht en ademt dan dus ook niet.
Een goedkope tent is meestal minder duurzaam dan een dure maar nieuw schelen ze m.i. verrassend weinig in weersbestendigheid. Na drie jaar intensief gebruik daarentegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rened80
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-07 23:14
Afgelopen Pinksterweekend mijn eerste kampeerervaring opgedaan (naast het rondtrekken in een camper). Een leuke ervaring op een schaduwrijke plaats (met dank aan jullie eerdere tips). Het mooie weer heeft zeker meegeholpen!

Wat ik miste in mijn tent is gaas bij de ingang om de muggen e.d. tegen te houden. Dit zit wel bij het slaapgedeelte. Heeft iemand wel eens zelf dergelijk gaas bevestigd bij de opening? Je kunt het los kopen maar hoe te bevestigen? Het laten naaien is de tent niet waard (Coastline 4). Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
rened80 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:59:
Afgelopen Pinksterweekend mijn eerste kampeerervaring opgedaan (naast het rondtrekken in een camper). Een leuke ervaring op een schaduwrijke plaats (met dank aan jullie eerdere tips). Het mooie weer heeft zeker meegeholpen!

Wat ik miste in mijn tent is gaas bij de ingang om de muggen e.d. tegen te houden. Dit zit wel bij het slaapgedeelte. Heeft iemand wel eens zelf dergelijk gaas bevestigd bij de opening? Je kunt het los kopen maar hoe te bevestigen? Het laten naaien is de tent niet waard (Coastline 4). Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik graag.
Dat is redelijk standaard bij alle tenten. Alleen het slaapgedeelte heeft echt een hor. De voortent is vaak helemaal open.
Dus denk dat het lastig is om dat te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:33

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mijn Exped Venus III DLX heeft dat wel (in elk geval bij de hoofdingang). Maar goed, het lijkt me niet de insteek om hier een nieuwe tent voor te kopen.

Heeft die Coastline 4 iets van oogjes of dingetjes aan de binnenkant waar je wat aan op kan hangen (een losse klamboe van geschikt formaat bijvoorbeeld)? Wat voor materiaal is die tent?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-07 21:10
Jelte schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:00:
[...]
Dat is redelijk standaard bij alle tenten. Alleen het slaapgedeelte heeft echt een hor. De voortent is vaak helemaal open.
Dus denk dat het lastig is om dat te vinden.
Inderdaad, er zijn veel tenten die dit missen. Grappig dat dit onderwerp langskomt precies de reden dat ik voor de Eureka Sphinx ben gegaan. Deze heeft wel gaasdeuren, daar ga ik veel plezier van hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-07 15:34

Wailing_Banshee

You're Next

Luuk84 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:58:
[...]

Inderdaad, er zijn veel tenten die dit missen. Grappig dat dit onderwerp langskomt precies de reden dat ik voor de Eureka Sphinx ben gegaan. Deze heeft wel gaasdeuren, daar ga ik veel plezier van hebben :)
Het probleem is dat bij de meeste tenten de zijkant niet dicht is. Dan heeft het niet zo heel veel zin om de voorkant wel een hor te doen, als ze dan alsnog via de grond binnen kunnen komen.
(en persoonlijk zou ik nooit een tent willen hebben die rondom dicht is, zoals de binnentent, ik zou continue struikelen over de drempel :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rened80
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-07 23:14
Orion84 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:03:
Mijn Exped Venus III DLX heeft dat wel (in elk geval bij de hoofdingang). Maar goed, het lijkt me niet de insteek om hier een nieuwe tent voor te kopen.

Heeft die Coastline 4 iets van oogjes of dingetjes aan de binnenkant waar je wat aan op kan hangen (een losse klamboe van geschikt formaat bijvoorbeeld)? Wat voor materiaal is die tent?
De tent is van polyester, of er ophanglusjes zijn weet ik eigenlijk niet. Ik denk zelf van niet maar ik ga er binnenkort even naar kijken. Het moet wel echt voor de ingang kunnen hangen want een klamboe in een tent geeft mij een licht claustrofobisch gevoel :)

Ik dacht zelf dat een 'buiten muggengaas'bij luxere tenten wel aanwezig zou zijn, maar dat schijnt dus niet zo te zijn. Weer wat geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Anders zou je nog kunnen kijken of de band van de rits van de deur mogelijkheden biedt om daar iets aan te stikken. Klittenband bijvoorbeeld, zodat je daarna een lap gaas van klittenband kan voorzien en zo makkelijk los en vast kan maken in de deuropening.

Of simpelweg met wasknijpers vastzetten, maar dat is wel wat gedoe en lastig netjes dicht te krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 06-06-2017 21:42 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Edit: oeps, dubbel

[ Voor 95% gewijzigd door Orion84 op 06-06-2017 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:01:
[...]

Het probleem is dat bij de meeste tenten de zijkant niet dicht is. Dan heeft het niet zo heel veel zin om de voorkant wel een hor te doen, als ze dan alsnog via de grond binnen kunnen komen.
(en persoonlijk zou ik nooit een tent willen hebben die rondom dicht is, zoals de binnentent, ik zou continue struikelen over de drempel :p)
Onze Outwell Wolf Lake 5 heeft dus wel aanritsbaar grondzeil en bij elk van de 3 openingen de mogelijkheid om het tentdoek op te rollen en de gaasflap dicht te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:26

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Vanavond eindelijk even de moeite genomen om de fles te wegen, totaal gewicht is 4,9-5KG. Zit dus nog 1,3Kg ga in (vol = 2,75Kg), nog ongeveer 1/3 dus, blijkbaar koken wij toch niet zoveel op vakantie :+

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietertie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-07 14:24
Vorige week bij Obelink een bestelling gedaan voor 1200 euro... De vorige vakanties hebben we alles geleend (of gingen we niet ivm de geboorte van een kleintje). In de zomervakantie al het gekochte spul uitvoerig testen.
Wat we gekocht hebben:
Kasten
Stoelen
Bedden (nomad slaapmatten en luchtbedden met verhoogde rand voor de kids)
Tafel
Servies (melanine)
Wat uitvouwbaar keukenspul
Kooktoestel
Veel ander klein grut.

Nu al erg veel zin om op vakantie te gaan.

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
* Rukapul was laat en lui met de voorbereiding en gaat dit jaar weer naar dezelfde camping :Y) Die bleek ook nog net een last-minute afzegging te hebben oOo
Krijg je er een vrachtwagen bij :P
Bestaan er luchtbedden met (verhoogde) rand?

Nadat junior een paar nachten onder zijn luchtbed sliep ben ik vorig jaar naar een kampeerwinkel gereden en heb een dun inflatable mat gekocht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:57

Nakebod

Nope.

En dan zeggen ze dat kamperen goedkoop is :+
Ok, wil ook niet weten wat mijn uitrusting in totaal gekost heeft denk ik, maar grotendeels in kleine delen kunnen doen steeds :D

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Kamperen is echt niet goedkoop, maar wel leuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Nakebod schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 21:58:
Ok, wil ook niet weten wat mijn uitrusting in totaal gekost heeft denk ik, maar grotendeels in kleine delen kunnen doen steeds :D
Wij hebben onze uitrusting twee keer gekocht. De eerste keer hadden we niet zoveel geld (student), dus was het allemaal merk X. Dat na 2 keer interrailen allemaal stuk was (behalve ons kookstelletje, die hebben we nog steeds). Toen we gingen werken hebben we alles vervangen, van bestek tot en met de tent. Sindsdien hebben we niet veel meer uitgegeven. Een keer de matjes vervangen voor de dikkere maat, afgelopen jaar het bestek vervangen (we misten al een tijdje een mes) en we hebben een nieuwe tent gekocht (iets grotere luifel).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

pietertie schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 21:20:
Vorige week bij Obelink een bestelling gedaan voor 1200 euro... De vorige vakanties hebben we alles geleend (of gingen we niet ivm de geboorte van een kleintje). In de zomervakantie al het gekochte spul uitvoerig testen.
Wat we gekocht hebben:
Kasten
Stoelen
Tafel
Servies (melanine)
Kooktoestel
Veel ander klein grut.

Beste bestelling :P Heb je dat daadwerkelijk ook online gekocht zonder het in het echt te zien? Juist campingspullen koop ik liever in een winkel zelf (bij Obelink dus :P), omdat het soms toch wel echt crap kan zijn :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
In het vliegtuig stappen en twee weken volpension in Mexico met de voeten omhoog aan de rand van een zwembad liggen, dat is goedkoop.
Kamperen is duur, zeker als je met een gezin enig comfort wil hebben. Maar het is wel veel leuker.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-07 19:05
Rukapul schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 21:46:
* Rukapul was laat en lui met de voorbereiding en gaat dit jaar weer naar dezelfde camping :Y) Die bleek ook nog net een last-minute afzegging te hebben oOo

Bestaan er luchtbedden met (verhoogde) rand?

Nadat junior een paar nachten onder zijn luchtbed sliep ben ik vorig jaar naar een kampeerwinkel gereden en heb een dun inflatable mat gekocht :P
https://www.obelink.nl/intex-kidz-travel-bed.html
een zwembad met een luchtbed er in, maar de kleine slaapt er heerlijk in :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

pietertie schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 21:20:
Wat we gekocht hebben:
Kasten
Stoelen
Tafel
Servies (melanine)
Kooktoestel
Veel ander klein grut.

Is er geen decathlon bij je in de buurt?
Dat spul is een stuk betaalbaarder en kwalitatief prima...

€1200 voor alleen accesoires :X

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:04
Je kan het zo duur maken als je wil.
Ben begonnen met een 2-3 persoons koepeltentje van een 100 euro, goedkope slaapzakken en een intex luchtbedje van de action :p
Voor/nadeel is dat je wel rond moet trekken, maar je kan haast overal wel terecht, spul staat zo en je ziet lekker veel. En als je netjes met de spullen omgaat gaan ze nog vrij lang mee ook.

Dat spul ben ik nu langzaamaan aan het vervangen door beter, al dan niet 2e hands, waarbij ik probeer het aantal dure uitgaven per jaar te beperken. Zo heb je na een aantal jaren echt wel een toffe kampeeruitrusting zonder voor je gevoel hele dure vakanties te hebben.

En vorig jaar nog een De Waard Lepelaar met hoop toebehoren gekregen... das wel een fijne extra. Wil nog wel kijken naar een iets betere lamp, mogelijk benzine oid, zodat deze ook warmte geeft.

Nu nog een bestemming voor dit jaar :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:26
Kamperen goedkoop?

Laat me niet lachen. Wel leuk.

tent ; 1100
slaapmatjes ; 240
slaapzakken ; 240
kookstel ; 80
Pannen ; 60
stoeltjes ; 140

En dat is voor 2 personen bij ons. En dan moet ik al het kleine spul nog mee gaan tellen.
Zit werkelijk nix goedkoops aan als je alleen maar kampeert. Maar het levert ook wel een gigantische hoeveelheid lol op, lol die ik in hotels niet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

i raise you

Vouwwagen: 8000,-
Dan doet de rest er niet meer toe :P

Maar ik gok op zo'n 750,- aan keukenuitzet, stoelen, verlichting, haringen, gereedschap etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-07 16:50

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Deze zomer ook maar kamperen. Camping Bled in Slovenië. Zin in! Lekker met de vrouw in een 6 persoons tunneltent bivakkeren. Heerlijk! Klik-aan-klik-uit mee voor de verlichting, want hé, we blijven hollanders he! ;)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Maar je bespaart ook met kamperen. Ga in het hoogseizoen maar eens een stacaravan huren.
En dan nog het feit dat kamperen wat mij betreft veel relaxer is een je veel meer buiten leeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Exocet schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:13:
Maar je bespaart ook met kamperen. Ga in het hoogseizoen maar eens een stacaravan huren.
En dan nog het feit dat kamperen wat mij betreft veel relaxer is een je veel meer buiten leeft.
Klopt, voordat we een vouwwagen kochten hebben we een paar keer zo'n volledig ingerichte bungalow tent gehuurd, dan betaal je zo 1200,- voor 2 weken. Een campingplaats voor dezelfde periode kost misschien 600,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Vouwwagen: ca 500euro afschrijving, 200 euro stalling, 150 euro reservering voor onderhoud. En dat ieder jaar weer zonder een dag ermee weg te zijn.

En dan komt de reis en camping er nog bij als ik wel op pad ga.
En dan de kosten nog van dingen die we er willen doen...

Een paar honderd euro voor overige kampeerrommel zien we niet eens meer op het totale vakantie budget.

Met een klein tentje en minimale middelen op de fiets door het land trekken is veel goedkoper en ook leuk. alleen maak je daar de kinderen niet blij mee.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jns1986
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 15:12
Sinds kort ook (goede) knockoffs uit China van Ultralight outdoor-artikelen:

zie bijvoorbeeld de Naturehike cloud 1,24kg 2p tent (Big Agnes clone). Leverbaar door Nederlandse leverancier of Aliexpress e.d.

En de BRS-3000T super lichtgewicht brander (MSR pocket rocket 2 clone) voor rond de 10,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
Jns1986 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:19:

[...]

En de BRS-3000T super lichtgewicht brander (MSR pocket rocket 2 clone) voor rond de 10,-
Doe je zelf een plezier en schaf geen China meuk kooktoestellen, etc. aan.

Een paar jaar geleden zijn nog een flink aantal producten op de NL markt teruggetrokken / verbeterd omdat er veiligheidsissues waren. Dit systeem van (zelf)contole op kwaliteit en veiligheid is bij China meuk geheel afwezig. (Hetzelfde geldt voor alles op hoogspanning.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:01
maartend schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:06:
Kamperen goedkoop?

tent ; 1100
slaapmatjes ; 240
slaapzakken ; 240
kookstel ; 80
Pannen ; 60
stoeltjes ; 140

En dat is voor 2 personen bij ons. En dan moet ik al het kleine spul nog mee gaan tellen.
Zit werkelijk nix goedkoops aan als je alleen maar kampeert. Maar het levert ook wel een gigantische hoeveelheid lol op, lol die ik in hotels niet heb.
Een ander gaat voor hetzelfde geld eenmalig in een all-inclusive zitten...

Tuurlijk is het een hoop geld, maar als je het wegzet tegen hoelang je aan sommige uitgaven plezier kunt hebben, is kamperen relatief goedkoop.

Uiteraard heb je ook bij kamperen te maken met kosten per reis aan brandstof, campings en levensonderhoud. Maar dat kun je meestal ook zo duur maken als je zelf wilt.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Achja heb wel eens van die verhalen aangehoord op verjaardagen dat mensen voor een zomervakantie 2 of 3K reserveren.

Met een camping, brandstof, uitjes, uit eten etc. ben ik echt niet veel meer dan 1500 per zomervakantie kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Jns1986 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:19:

zie bijvoorbeeld de Naturehike cloud 1,24kg 2p tent (Big Agnes clone). Leverbaar door Nederlandse leverancier of Aliexpress e.d.

voor dat geld zou ik (heb ik trouwens ook ;) ) gewoon de echte Pocket Rocket 2 halen welke al voor 3 tientjes te koop is. (echt een mooi dingetje)

En die tent...garantie 6 maanden (mag dat trouwens, wettelijk gezien?) Van de andere kant zou ej het voor dat geld nog kunnen proberen als festival tent..maar zou wel hopen op mooi weer want wat dit doet met een storm..:)

Hopjesvla heeft wel laatst een setje lichtgewicht rotsharingen gescoord op Ali
deze zien er prima uit maar zal ze voorde FjallRaven Classic wel eventjes testen.

[ Voor 16% gewijzigd door Hopjesvla79 op 08-06-2017 13:36 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:47
Kamperen is echt wel goedkoop. Vorig jaar met 5 personen een rondreisje gedaan door frankrijk, italie, slovenie.

Tent: 3 koepeltentjes van de lokale rommelmarkt (€40?)
Luchtbedden: Action :9 (€40)
Kooktoestellen: Geleend van schoonouders
Tafel: Action / Lidl volgens mij (€7,50)
2 stoelen: geleend van schoonouders, de rest gaat op de grond / luchtbed zitten
slaapzakken / dekens: Gewoon normale dekens meenemen

Dat was het denk ik wel. We hebben ons prima vermaakt voor een peulenschil. Misschien wel 1 van de beste vakanties van de afgelopen jaren.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hopjesvla79 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:32:
[...]
Hopjesvla heeft wel laatst een setje lichtgewicht rotsharingen gescoord op Ali
deze zien er prima uit maar zal ze voorde FjallRaven Classic wel eventjes testen.
maartend heeft ook net wat setjes besteld. Heb ook een setje of wat van bever, ik ga eens vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
maartend schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:07:
[...]

maartend heeft ook net wat setjes besteld. Heb ook een setje of wat van bever, ik ga eens vergelijken.
ha ha ben benieuwd! Zien er hetzelfde uit als de MSR Needle Stakes maar dan in de kleur welke bij Decathlon verkocht wordt ;) Voor het vergelijk heb ik ook nog een setje MSR Groundhogs lookalikes gekocht bij Ali, maar die zijn nog onderweg.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Hopjesvla79 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:09:
[...]

Voor het vergelijk heb ik ook nog een setje MSR Groundhogs lookalikes gekocht bij Ali, maar die zijn nog onderweg.
Linkje toevallig? Op groundhogs zoekende bij Ali kom ik gekke beessies tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
maartend schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:14:
[...]

Linkje toevallig? Op groundhogs zoekende bij Ali kom ik gekke beessies tegen.
H

Jazeker:
https://m.aliexpress.com/s/item/32807237075.html

Hier ook nog de link naar de Decathlon versie van de Needle Stakes:
https://www.decathlon.nl/...MiAr52frtQCFcRuGwodH1ENjA

[ Voor 27% gewijzigd door Hopjesvla79 op 08-06-2017 14:26 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jns1986
Rukapul schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:24:
[...]

Een paar jaar geleden zijn nog een flink aantal producten op de NL markt teruggetrokken / verbeterd omdat er veiligheidsissues waren. Dit systeem van (zelf)contole op kwaliteit en veiligheid is bij China meuk geheel afwezig. (Hetzelfde geldt voor alles op hoogspanning.)
Ik heb een MSR ;) ik wilde deze toch delen nav de vele positieve reviews (en die testen wat meer dan alleen kooktijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jns1986
Hopjesvla79 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:32:
[...]

En die tent...garantie 6 maanden (mag dat trouwens, wettelijk gezien?) Van de andere kant zou ej het voor dat geld nog kunnen proberen als festival tent..maar zou wel hopen op mooi weer want wat dit doet met een storm..:)
Geen idee over die garantie. Qua stormvastheid, als je storm verwacht moet je niet met een UL tent gaan lopen (het origineel is daar ook niet voor bedoeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Rukapul schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:24:
[...]

Heb toch vorig jaar eens een MSR-kloon brandertje gekocht (gas) en die durf ik nu toch wel gewoon te gebruiken. Lang meegenomen met mijn MSR bensine brander als reserve maar werkt toch gewoon goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fustje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 09:44

Fustje

Koel bewaren

Ik kampeer al sinds ik een jaar of 6 was. Ik ben ermee opgegroeid en vind het heerlijk om te kamperen. Tegenwoordig kampeer ik samen met mijn vrouw (en zoontje).

De caravan die mijn ouders destijds kochten (Adria van 3,5 meter met stapelbed), heb ik 'gekregen' toen zij circa 10 jaar geleden een andere (tweedehands, Adria 5 meter) kochten. 2,5 jaar geleden kocht ik zelf een andere tweedehands (Adria 5,6 meter) en is het oude beestje naar m'n zus overgegaan. Afgelopen najaar hebben we zo 3 kampeerplaatsen naast elkaar gedaan. Geweldig om te zien die 3 verschillende generaties Adria naast elkaar. O+

Nu weet ik niet wat het beestje destijds kostte (was een nieuwe tweedehands, de eerste koper wilde direct na aanschaf blijkbaar toch iets groters) maar de afschrijving over 31 jaar is natuurlijk een lachertje. Af en toe eens een nieuw pannensetje en elke jaar of 7 ( ? ) een setje nieuwe bandjes van de goedkoopste bandenboer. De stalling kon voor weinig de remmen en algemene zaken in de gaten houden. Een keertje de vulling van de kussens van het bed laten vervangen door een kerel op de markt (neem niet tè stevig schuim!). Qua onderhoud moest het raar lopen wilde je meer dan 100 euro kwijt zijn.
Voordat ik het oude beestje zelf weg deed, op marktplaats nog voor 100 euro een zo goed als nieuwe voortent van 3,5 meter diep ( ! ) gescoord. Beste aankoop ever, m'n zus heeft er nu nog steeds onwijs veel plezier van.

Juist de uitstapjes buiten het hoogseizoen is wat kamperen naar mijn mening betaalbaar maakt. We pakken voor een (lang) weekend of een spontane trip buiten de schoolvakanties makkelijk de caravan, omdat alle nodige spullen er toch standaard in liggen. En ga je bij de boer kamperen, lach je je soms helemaal een kriek: 12 a 13 euro per nacht (2 volwassenen, 1 kind en 1 hond) is geen uitzondering en dan nog sta je vaak op ruime plaatsen met mooi en goed onderhouden gras. Een aantal jaar geleden een boer ontdekt met een toen hagelnieuw sanitairgebouw en gratis douches. Hemel op aarde, voor wènag.. ;)

Komend weekend ga ik voor de verandering in een hotelletje in Brugge zitten, maar voor dat geld ga ik volgende keer net zo lief 2 weken bij de boer staan. :)

Je kunt het natuurlijk net zo duur maken als je wilt. Afgelopen najaar voor het eerst in m'n leven een nieuwe voortent met luifel gekocht. Mijn god wat is dat duur (welke idioot koopt dan ook een nieuwe voortent voor een 15 jaar oude caravan van 5,6 meter :+) maar we gaan er vanuit dat we nog minimaal 10 jaar met deze caravan blijven kamperen. En waarschijnlijk wordt dat nog wel langer ook. Als je er goed voor zorgt (altijd droog opvouwen!), kun je met een voortent zeker 20 jaar vooruit (blijkt uit eigen ervaring).
Nu is deze enórme voortent voor een weekendje niet erg praktisch (3 meter diep, 5,6m lang, stalen stokken, gek hè), dus misschien nemen we binnenkort een zakluifel erbij om toch een droog plekje te hebben tijdens korte trips en tijdens een stop op heen- en terugreis. Zo'n zakluifel staat in 2 minuten, waar we al gauw een half dagje nodig hebben voor de voortent.. 8)7

Al met al, je hebt altijd je eigen spullen mee en je eigen plee om op te piesen onderweg of 's nachts zonder naar buiten te hoeven. Voor sommige mensen is dat onbetaalbaar (zwangere vrouw bijvoorbeeld) :P

Na openen beperkt houdbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-08 19:45
Hee een kampeertopic. Wist niet dat die er was. Leuk. Even meelezen.

2 maanden terug een vouwwagen gekocht. Een Roadmaster uit 2012. Met hemelvaart voor het eerst mee op pad geweest. Erg goed bevallen. Eerste keer opzetten is redelijk goed gegaan. Gelukkig had ik wel een buurman naast me staan die jaren lang een Roadmaster heeft gehad, dus die had nog wel wat tips af en toe.

Ben alleen nog opzoek naar iets om het slaapcomfort iets te verbeteren. Roadmaster gebruikt geen lattenbodems. Dus lig je met een schuimmatrasje in een stalen bak. Ga van de zomer proberen om er een luchtbed van 140 onder te leggen. Kijken of dat beter ligt.

Nu nog een beetje leren om het gewicht wat beter te verdelen over auto en vouwwagen. Zeker op de heenweg niet goed geladen. Terugweg was al beter.

Door het goed bevallen weekend heel erg veel zin gekregen in onze trip naar Italië van de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fustje

Fustje

Koel bewaren

Rudolf schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:34:

Ben alleen nog opzoek naar iets om het slaapcomfort iets te verbeteren. Roadmaster gebruikt geen lattenbodems. Dus lig je met een schuimmatrasje in een stalen bak. Ga van de zomer proberen om er een luchtbed van 140 onder te leggen. Kijken of dat beter ligt.
Ik heb voor een zeer schappelijke prijs nieuwe pocketveer-matrassen voor m'n caravan op maat laten maken. Misschien iets voor jou? Een luchtbed moet je vaak bijpompen 's nachts en kan erg koud aanvoelen als het geen hoogzomer is.

Edit:
Nu nog een beetje leren om het gewicht wat beter te verdelen over auto en vouwwagen. Zeker op de heenweg niet goed geladen. Terugweg was al beter.
Voor een tientje ofzo koop je een apparaat waar je de kogeldruk mee kan meten. Een goede kogeldruk scheelt al een heleboel!

Edit: 6,95 :')

[ Voor 24% gewijzigd door Fustje op 08-06-2017 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08 11:37

mutsje

Certified Prutser

Vorige week de tweedehands De Waard vergrote zilvermeeuw opgezet en kleddernat gespoten. Na 10 jaar op een zolder gelegen te hebben geen drupje water aan de binnenkant. Doek heeft weer goed kunnen werken en 's avonds hebben we em weer netjes opgevouwen en opgerold. Over aantal weken gaat die 3 weken in gebruik. Laat de stormen maar komen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-08 19:45
pa1fw schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:37:
[...]

Ik heb voor een zeer schappelijke prijs nieuwe pocketveer-matrassen voor m'n caravan op maat laten maken. Misschien iets voor jou? Een luchtbed moet je vaak bijpompen 's nachts en kan erg koud aanvoelen als het geen hoogzomer is.

Edit:

[...]

Voor een tientje ofzo koop je een apparaat waar je de kogeldruk mee kan meten. Een goede kogeldruk scheelt al een heleboel!

Edit: 6,95 :')
Goede tip! ben alleen bang dat een pocketveermatras te hoog wordt en de bak niet meer dicht kan. Zou het eens uit moeten zoeken.

Ik heb de kogeldruk op de heenweg nog ouderwets gemeten met een weegschaal en een latje. Kwam uit op 50kg, max. 75 kg voor mijn skoda octavia combi. Had alleen veel te veel spullen achterin de auto liggen waardoor hij achter veel te laag lag.

edit. handig dingetje trouwens voor de terugreis. Meteen besteld ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Rudolf op 08-06-2017 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fustje

Fustje

Koel bewaren

Rudolf schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:45:
[...]

Goede tip! ben alleen bang dat een pocketveermatras te hoog wordt en de bak niet meer dicht kan. Zou het eens uit moeten zoeken.

Ik heb de kogeldruk op de heenweg nog ouderwets gemeten met een weegschaal en een latje. Kwam uit op 50kg, max. 75 kg voor mijn skoda octavia combi. Had alleen veel te veel spullen achterin de auto liggen waardoor hij achter veel te laag lag.

edit. handig dingetje trouwens voor de terugreis. Meteen besteld ;)
Ik had mijn matrassen hier besteld. Hij heeft alle soorten en maten matrassen, dus ongetwijfeld ook lagere. Ik was volgens mij iets van 70 euro per matras kwijt (2x 1 persoons pocketveer op maat). Kwamen ze zelfs bezorgen.

Edit: zo te zien iets duurder geworden.. :')

Te weinig kogeldruk kan ook problemen geven trouwens. Ik weet niet precies of het voor vouwwagens hetzelfde is, maar voor mijn caravan zou 75 kg normaal zijn. Sinds ik een andere auto heb vond ik 'm wel wat wispelturiger, ik ga het binnenkort eens met 80/85kg proberen (max 90kg volgens mijn auto).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

pa1fw schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:26:
Ik kampeer al sinds ik een jaar of 6 was. Ik ben ermee opgegroeid en vind het heerlijk om te kamperen.

<snip>
Als ik de foto's moet geloven kampeer ik al vanaf dat ik 6 maanden was :p (ergens in het late voorjaar naar Scandinavië).
Mijn ouders zijn altijd al trekkers geweest, eerst in een bestel deux chevaux (omgebouwd tot soort van camper, met 2 kleine kinderen, ik minder dan een half jaar, en m'n oudste broer net 2, zijn ze zelfs mee naar Turkije gereden, wel een heel stuk met de boot natuurlijk omdat je toen nog niet via Joegoslavië kon), later een ander busje. Ze hebben heel even een caravan gehad (een jaar of 5 ofzo), maar daarna toch weer verkocht en weer een busje omgebouwd tot camper.

Ik heb nooit begrepen van kinderen die elk jaar elke zomer 4 weken op dezelfde plek stonden in een sta-caravan o.i.d. :D De vakanties die ik het best kan herinneren waren de vakanties dat we weer onderweg waren (zoals die ene keer dat de band van de caravan kapot ging ergens in the middle of nowhere, of die prachtige camping waar dat riviertje dwars door de camping heen liep, of die ene keer in Spanje dat de sneeuwmuren hoger waren dan de caravan...)

Die camper stond in een stalling, maar was niet geschorst, we gingen er ook in de winter mee weg (bijv. voor de wintersport). Hij stond altijd klaar om te gebruiken (alleen producten met een beperkte houdbaarheidsdatum bleven niet staan).

Gelukkig is mijn partner ook iemand die van trekken houdt (hij was eigenlijk nooit uit Nederland geweest, behalve naar Berlijn omdat daar familie woonde en via school). Nu nog die camper... (de Mazda voor de zomer, de camper voor de andere seizoenen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Kamperen goedkoop?

tent ; 1100
slaapmatjes ; 240
slaapzakken ; 240
kookstel ; 80
Pannen ; 60
stoeltjes ; 140

Dit zijn prijzen voor nieuwe spullen van een bepaald niveau die je vast niet ieder jaar opnieuw koopt. Voor honderd euro per persoon per vakantieweek (aan afschrijving) aan materiaal kun je best sjiek tentkamperen. Beter nog: ik denk dat je voor minder dan tweehonderd euro (in aanschaf) een degelijke (goed genoeg voor tientallen weken) eenvoudige set voor twee personen bij elkaar kan sprokkelen, mits je niet vies bent van (en oog hebt voor) krijgertjes, tweedehands en B-merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
pa1fw schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:49:

Te weinig kogeldruk kan ook problemen geven trouwens. Ik weet niet precies of het voor vouwwagens hetzelfde is, maar voor mijn caravan zou 75 kg normaal zijn. Sinds ik een andere auto heb vond ik 'm wel wat wispelturiger, ik ga het binnenkort eens met 80/85kg proberen (max 90kg volgens mijn auto).
Het idee achter de kogeldruk (en waarom het zo belangrijk is) is dat je auto altijd zowel op de voor- als de achterwielen voldoende druk houdt, met name bij schokken (veroorzaakt door oneffenheden in de weg). De kogeldruk zelf maakt niets uit voor de wegligging of het stuurgedrag. (anders dan dat de trekkende auto in zijn veren gedrukt wordt en daardoor wat lichter zou kunnen gaan sturen.

Te veel kogeldruk geeft minder druk op de voorwielen en kan onderstuur in de hand werken. Bij te weinig kogeldruk loop je het risico dat de achterwielen te weinig grip hebben en je auto achterstevoren naast je aanhanger komt te staan (of liggen)

Iets wat nog wel kan spelen is de gewichtsverdeling in de aanhanger. Het beste kan zoveel mogelijk gewicht dicht op de as zitten, dan worden slinger bewegingen met de minste kracht aan de auto doorgegeven.

En wat betreft vouwwagens, daarvoor geldt exact hetzelfde als voor caravans of willekeurig welke andere (enkel assige) aanhanger. Alleen, hoe langer en vooral zwaarder de aanhanger, hoe meer risico/effect.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fustje

Fustje

Koel bewaren

Wailing_Banshee schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:06:
[...]

Als ik de foto's moet geloven kampeer ik al vanaf dat ik 6 maanden was :p
Is een boot ook kamperen? Dan kampeer ik al sinds dat ik bij m'n moeder in de buik zat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:04
mutsje schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:38:
Vorige week de tweedehands De Waard vergrote zilvermeeuw opgezet en kleddernat gespoten. Na 10 jaar op een zolder gelegen te hebben geen drupje water aan de binnenkant. Doek heeft weer goed kunnen werken en 's avonds hebben we em weer netjes opgevouwen en opgerold. Over aantal weken gaat die 3 weken in gebruik. Laat de stormen maar komen :+
Zolang ie netjes droog opgeslagen is is die 10 jaar geen echt probleem. Vond m'n lepelaar al groot, maar zo'n vergrote zilvermeeuw ... amai :p

Puur tent of ook nog luifels ed bij?

Wat wel tof is, weet niet of dat ook met die grotere tent kan, ik krijg hem in mijn eentje vrij goed opgezet, heb een niet al te handige vriendin en dan is dat toch wel erg fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-08 11:37

mutsje

Certified Prutser

Ik heb 4 luifels erbij elke kant 2 :) ook nog een opbergding die je op kan hangen in de tent zelf en dat voor 500 euro. Koopje dus gezien de nieuw waarde richting de 4K gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fustje

Fustje

Koel bewaren

@mutsje foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Bacchus schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 17:01:
[...]

Dit zijn prijzen voor nieuwe spullen van een bepaald niveau die je vast niet ieder jaar opnieuw koopt. Voor honderd euro per persoon per vakantieweek (aan afschrijving) aan materiaal kun je best sjiek tentkamperen. Beter nog: ik denk dat je voor minder dan tweehonderd euro (in aanschaf) een degelijke (goed genoeg voor tientallen weken) eenvoudige set voor twee personen bij elkaar kan sprokkelen, mits je niet vies bent van (en oog hebt voor) krijgertjes, tweedehands en B-merken.
Klopt. Dit is precies het materiaal dat we willen hebben en we kunnen het ons de afgelopen jaren permiteren.
Dus idd geen compromis op materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

712641

Mijn moeder noemde het altijd kramperen. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

pa1fw schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 17:04:
[...]

Is een boot ook kamperen? Dan kampeer ik al sinds dat ik bij m'n moeder in de buik zat. :+
Dat lijkt me nog wel eens gaaf, met een boot trekken over de rivieren van europa. Ik had familieleden die dat altijd deden. Een beetje camper-gevoel, maar dan op wat natter "weg"dek :p
JeroenF schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:42:
Kamperen is echt wel goedkoop. Vorig jaar met 5 personen een rondreisje gedaan door frankrijk, italie, slovenie.

Tent: 3 koepeltentjes van de lokale rommelmarkt (€40?)
Luchtbedden: Action :9 (€40)
Kooktoestellen: Geleend van schoonouders
Tafel: Action / Lidl volgens mij (€7,50)
2 stoelen: geleend van schoonouders, de rest gaat op de grond / luchtbed zitten
slaapzakken / dekens: Gewoon normale dekens meenemen

Dat was het denk ik wel. We hebben ons prima vermaakt voor een peulenschil. Misschien wel 1 van de beste vakanties van de afgelopen jaren.
Wij zijn wat kieskeuriger in onze tent en slaapzak (dekens zijn te groot, kun je niet klein genoeg oprollen), maar wij hebben geen tafel. Gewoon zo'n picknick kleed en lage stoeltjes is goed genoeg.
De dingen die wij kopen zijn over het algemeen niet de goedkoopste varianten, maar door goed onderhoud en normaal gebruik gaat het echt zo lang mee, dat je die uitgave maar één keer hoeft te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
712641 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 00:47:
stoer.

Ik ken ook een aantal mensen die met die opmerking denken een dijenkletser te kunnen scoren.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ankona schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:19:
[...]

stoer.

Ik ken ook een aantal mensen die met die opmerking denken een dijenkletser te kunnen scoren.
Ach, ik heb de eerste ochtend ook altijd even wat kramp, omdat die matjes nu eenmaal wat harder liggen dan wat ik thuis gewend ben. Je wordt er weer wat soepeler van :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 07:37:
[...]

Dat lijkt me nog wel eens gaaf, met een boot trekken over de rivieren van europa. Ik had familieleden die dat altijd deden. Een beetje camper-gevoel, maar dan op wat natter "weg"dek :p
Dan moet je echt wel héél veel tijd hebben :P Een groot gedeelte vna mijn familie (ouders, ooms/tantes, grootouders) hebben een boot, en die zijn eigenlijk altijd in Nederland gebleven.
Om vanuit midden Nederland naar b.v. Friesland te varen heb je al gauw een paar dagen nodig (met een normale plezierjacht/zeilboot) :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

-tom-562 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:39:
[...]

Dan moet je echt wel héél veel tijd hebben :P Een groot gedeelte vna mijn familie (ouders, ooms/tantes, grootouders) hebben een boot, en die zijn eigenlijk altijd in Nederland gebleven.
Om vanuit midden Nederland naar b.v. Friesland te varen heb je al gauw een paar dagen nodig (met een normale plezierjacht/zeilboot) :P
Die familie leden hadden wel tijd, ze zijn heel europa doorgevaren. Het lastigst was om van de Rijn naar de Donau te gaan.
Het is wel eens leuk om vooruit te kijken naar de tijd dat je niet meer 8 uur per dag op je werk hoeft te zijn :D (en tegenwoordig is het makkelijker om van stroomgebied te wisselen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:43:
[...]

Die familie leden hadden wel tijd, ze zijn heel europa doorgevaren. Het lastigst was om van de Rijn naar de Donau te gaan.
Het is wel eens leuk om vooruit te kijken naar de tijd dat je niet meer 8 uur per dag op je werk hoeft te zijn :D (en tegenwoordig is het makkelijker om van stroomgebied te wisselen)
Ja, als je met pensioen o.i.d. bent kan dat makkelijk :P M'n opa is met vervroegd pensioen gegaan op zijn 60e o.i.d., mijn oma niet heel veel later. Vanaf dat moment zaten ze eigenlijk standaard vanaf april tot half september op hun boot :+ en dan heel Nederland doorvaren (toentertijd ook nog zeilen).
De Rijn is idd een lastige rivier, je hebt dan ook wel een serieuze boot nodig om daar fatsoenlijk te kunnen varen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Jaren lang in de zomer een week met een open zeilboot door Friesland getrokken. Heel simpel, boot huren met dektent en varen maar. In de middag ergens eten kopen en aan het einde van de middag een ligplaats zoeken. Geen haast, alleen aan het eind van de week weer in de buurt van de verhuurder zien te komen.

Heerlijke vakanties! Alleen niet geschikt voor kinderen, die vinden zeilen wel leuk maar niet de hele week elke dag.

alles kan off-topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:25
712641 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 00:47:
Dat zijn van die mensen die op een luchtbed slapen (koud) met een goedkope slaapzak (koud) in een te krap goedkoop tentje dat bij regen aan alle kanten lekt en bij de eerste beste windvlaag uit zijn fatsoen gedrukt wordt.

Mijn uitspraak is daarom ook, je moet van kamperen geen kramperen maken dus je moet moet fatsoenlijk materiaal op stap gaan zodat je aan een goede nachtrust toekomt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-08 14:37
Leuk topic!

In 2013 zijn wij ( Mijn vriendin en ik ) voor het eerst gaan kamperen.
We hebben toen alles nieuw gekocht ( beide hadden al ervaring met kamperen vanuit de jeugd )

Als tent zijn wij begonnen met een Safarica Freelander tent:
http://www.onlinekampeerw...ica_Freelander_grijs.html
welke eigenlijk voor 4personen is ( wat ik eigenlijk krap vindt )
Deze tent heeft nu al 3 vakanties mee gemaakt, en dit jaar voor de 4e maal richting het Middelandse zee gebied :)

Hij heeft enkele regenbuien over zich heen gehad, en 1x helaas nat moeten inpakken ( wat een drama )
Daarna thuis gelijk opgezet en goed laten drogen.

Qua spullen hebben we toen alles nieuw gekocht ( wat goed is bevallen ), gelukkig kunnen we een ijskastje en de skottelbraai meenemen vanuit mijn Ouders. Dus dat hoefde we niet te kopen.

Dit jaar gaan we richting Lunel.

Volgend jaar wil ik denk ik toch maar eens gaan kijken naar een nieuwe tent ( beter kwaliteit ) , of een vouwwagen.
Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Androo schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:29:

Volgend jaar wil ik denk ik toch maar eens gaan kijken naar een nieuwe tent ( beter kwaliteit ) , of een vouwwagen.
Iemand tips?
Vast wel, maar dit is wel een heel erg open vraag. :)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Androo schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:29:
Hij heeft enkele regenbuien over zich heen gehad, en 1x helaas nat moeten inpakken ( wat een drama )
Daarna thuis gelijk opgezet en goed laten drogen.
Ik moet zeggen dat ik me maar één keer kan herinneren dat we in de regen hebben moeten inpakken. Meestal zit er wel even een droog momentje waarop we de tent even snel wat kunnen uitschudden en inpakken. Die ene keer pakten we hem 's avonds weer uit en liepen de straaltjes water uit de tas (die gelukkig ook waterdicht is).
Iemand tips?
Wat wil je doen? Trekken, 4 weken op dezelfde plek, in Zuid Spanje of in Lapland...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Een natte tent meenemen is ook niet zo'n probleem als je maar airco in de auto hebt om te ontvochtigen :P

Thuis even uithangen en inpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:04:
[...]

Ik moet zeggen dat ik me maar één keer kan herinneren dat we in de regen hebben moeten inpakken. Meestal zit er wel even een droog momentje waarop we de tent even snel wat kunnen uitschudden en inpakken. Die ene keer pakten we hem 's avonds weer uit en liepen de straaltjes water uit de tas (die gelukkig ook waterdicht is).
Mijn tent (vouwwagen) is vaak nat als ik hem inpak. Niet van de regen maar van de douw. Je moet meestal tot een uur of 10:00 wachten voor je doek droog is en meestal mag je vanaf 8:00 van de camping afrijden. En als je een flinke rit voor de boeg hebt wil je ook vroeg weg....

Mijn oplossing bij mooi weer: een extra stop in Picardie, ca 350 km van huis. Lekker relaxt doen en de volgende dag begin van de middag pas verder rijden.
Of: 's avonds/'s nachts gaan rijden. Beetje eng met fitheid/slaap ritme maar is me afgelopen jaar erg goed bevallen. Rustig op de weg en de kinderen slapen bijna de hele rit.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:04:
[...]

[...]

Wat wil je doen? Trekken, 4 weken op dezelfde plek, in Zuid Spanje of in Lapland...
Helaas was dit in Italie, we moesten voor 11:00 de camping af zijn, en het regende al de hele ochtend.. Buienradar zei: De hele dag regen, dus we moesten helaas wel.

Wij zijn goed weer kampeerders, de afgelopen jaren, 2x Zuid-Frankrijk, 1x Italie ( Gardameer ).
Dit jaar gaan we weer naar Zuid-Frankrijk.

We blijven altijd op dezelfde plek, voor zo'n 2 weken lang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Rukapul schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:13:
Een natte tent meenemen is ook niet zo'n probleem als je maar airco in de auto hebt om te ontvochtigen :P

Thuis even uithangen en inpakken.
Wij zaten op dat moment aan de voet van de Grimsel Pass, op weg naar Italië, en geen airo in de auto. Ach, 's avonds stond hij toch weer strak.
Ankona schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:17:
[...]

Mijn tent (vouwwagen) is vaak nat als ik hem inpak. Niet van de regen maar van de douw. Je moet meestal tot een uur of 10:00 wachten voor je doek droog is en meestal mag je vanaf 8:00 van de camping afrijden. En als je een flinke rit voor de boeg hebt wil je ook vroeg weg....
Dauw veeg ik er altijd even af met een zachte doek, maar dat heeft geen zin als het regent :D
Androo schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:20:
[...]
We blijven altijd op dezelfde plek, voor zo'n 2 weken lang..
Ik zou dan voor een goede katoenen tent gaan. Die blijven strakker staan, ook als ze nat zijn (ik ril soms als ik van die goedkope tunneltjes zie staan die niet eens (of nauwelijks) geschoren zijn....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Androo
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:28:
[...]

Ik zou dan voor een goede katoenen tent gaan. Die blijven strakker staan, ook als ze nat zijn (ik ril soms als ik van die goedkope tunneltjes zie staan die niet eens (of nauwelijks) geschoren zijn....)
Eens. Die van ons is van polyester, en ik moet zegt dat ik hem altijd wel goed strak krijg :)

Ik zat inderdaad ook al te kijken naar een goede katoenen tent, zoiets: http://www.redwood-outdoor.nl/cedar-4.htm
iets groter dan onze huidige tent.

Dan blijft nog de keuze, gaan we voor een nieuwe tent, of voor een (gebruikte) vouwwagen.. Waar moet ik opletten bij een vouwwagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
LordSinclair schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:57:
[...]
Dat zijn van die mensen die op een luchtbed slapen (koud) met een goedkope slaapzak (koud) in een te krap goedkoop tentje dat bij regen aan alle kanten lekt en bij de eerste beste windvlaag uit zijn fatsoen gedrukt wordt.
Eens met het luchtbed. Met name het onderschatte verschil tussen een luchtbed en een slaapmatje is een valkuil. Een tent die lekt is gewoon kapot, dat hoort zelfs de allergoedkoopste nieuwe tent niet te doen.
Van de andere kant kan ik uit ervaring vertellen dat je ook in een polyester vijf-tientjes-tent (Arpenaz) op 3.000 m hoogte heerlijk slapen kan. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

@Bacchus Als je een lange dag hebt gehad en moe genoeg bent, slaap je overal in of onder. Wij hadden op scouting met de leiding hangmatten en als je dan een hike had gehad dan knalde je om elf uur 's avonds in het donker je hangmat tussen twee bomen en ging je er in liggen. De volgende dag werd je dan wakker met regen in je gezicht, maar dat boeide je dan verder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Niets slaapt zo goed als een luchtbed. (tenminste, als je niet de beginnersfout maakt door hem te hard op te pompen)

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:35

Bestla

Kvinne

Weer thuis na een grote rit via Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen(Lofoten), Zweden, Denemarken, Duitsland.

Wij gaan daar altijd kamperen in Noorse Hytte, of Zweedse Stuga die altijd goed aangegeven staan langs de wegen doormiddel van de borden met dit symbool erop.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/profile_images/477466417764130817/Q4jQkhxk_400x400.png

Altijd voorzien van electrische kookplaat, koelkastje en verwarming. Alleen moet je tegenwoordig je bedlinnen zelf meenemen. Dekbedden en kussen zijn er altijd, dus de hoezen daarvoor meenemen is voldoende. Gewoon trektochten maken en we zien wel waar we slapen. Wij zouden het niet anders willen.

Kramperen is een keuze ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Bestla op 09-06-2017 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ankona schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:12:
Niets slaapt zo goed als een luchtbed. (tenminste, als je niet de beginnersfout maakt door hem te hard op te pompen)
Jij hebt of een heel slecht bed of nog nooit op een Thermarest of een exped gelegen.

Dit is hetzelfde als te zeggen nadat je net je rijbewijs hebt gehaald en je eerste autootje zeggen ; er rijdt nix zo goed als een van golf

[ Voor 18% gewijzigd door maartend op 09-06-2017 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-08 11:53

nwagenaar

God, root. What's the differen

Kamperen goedkoop?

tent ; 1100
slaapmatjes ; 240
slaapzakken ; 240
kookstel ; 80
Pannen ; 60
stoeltjes ; 140

Ja, enorm goedkoop! :+

tent: 60 euro
slaapmatjes: 20 euro
slaapzakken: 40 euro
kookstel: 30 euro
pannen: 30 euro
stoeltjes: 12 euro
additionele zaken: 40 euro

Allemaal gekocht bij de Action en Decathlon voor 2 personen om richting Scandinavie te gaan.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat er wel wat bij is gekomen en zaken zijn vervangen/bijgekomen. Omdat ja, comfort kost nu eenmaal wat meer en soms moet je leren van je fouten.

Betere slaapmatten, betere slaapzakken, betere stoelen (met bierfleshouder!), tafeltje, etc etc.

Moraal van het verhaal is natuurlijk: je kunt het zo duur en zo goedkoop maken als je zelf wilt :)

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannyo90
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-11-2021
Leuk topic, eentje die ik ga volgen.

In 2013 zijn wij, mijn vriendin en ik, voor het eerst samen gaan kamperen. (ik 26, zij 23) In onze jeugd hebben wij met onze ouders vrij veel gekampeerd. Ik met de scouting veelal back to basic en met mijn ouders meer aan glamping gedaan. Zij heeft met haar ouders veel in oost Europa rond getrokken met de "vergrote zilvermeeuw".

Na een aantal hotel vakanties hebben wij gekozen om vaker te gaan kamperen. Afgelopen weekend hebben wij een 2e hands Karsten 300x300 tent gekocht met meerdere opties. (uitbouw, regenluifel, kuipzeil en luifel)

Dit jaar gaan wij +/- 3 weken rondtrekken in Italië met een eerste stop in Zwitserland, Grindelwald. Met de auto trein en dan via Visp, Brig naar Italië.

Mijn vriendin probeert mij ervan te overtuigen dat een 2 persoons luchtbed ideaal is, nu heb ik daar helemaal geen ervaring mee. Normaal gesproken lag ik op een (goedkoop) slaapmatje en zij op een één persoons luchtbed. Hebben jullie ervaring, do of dont's met een 2 persoons luchtbed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
maartend schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:58:
[...]

Jij hebt of een heel slecht bed of nog nooit op een Thermarest of een exped gelegen.

Dit is hetzelfde als te zeggen nadat je net je rijbewijs hebt gehaald en je eerste autootje zeggen ; er rijdt nix zo goed als een van golf
Exped FTW! Eerder altijd op Thermarest gelegen maar sinds een paar jaar de overstap gemaakt naar Exped: hemels! Ook de hoge r-waardes zijn fijn tijden de koude nachten, isoleert als een malle. (Goed nu heeft Thermarest en oa. Sea to Summit ook Exped-achtige matjes, maar daar heb ik geen ervaring mee). Nadeel is nu dat er wel weer wat nieuwe, lichtere modellen van Exped zijn uitgekomen welke ik graag aan de colectie zou willen toevoegen maar mijn huidige Synmat voldoet nog prima.
Dannyo90 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:42:
Mijn vriendin probeert mij ervan te overtuigen dat een 2 persoons luchtbed ideaal is, nu heb ik daar helemaal geen ervaring mee. Normaal gesproken lag ik op een (goedkoop) slaapmatje en zij op een één persoons luchtbed. Hebben jullie ervaring, do of dont's met een 2 persoons luchtbed?
Geen ervaring met 2-persoons (wij koppelen onze Expeds altijd aan elkaar met bandjes en hebben 2 mummieslaapzakken welke we aan elkaar ritsen ;) )maar Exped heeft wel 2 persoonsversies van hun matjes (kost wel wat en je moet ook kijken of hij überhaupt past..maar het ziet er wel super comfortabel uit...)

Afbeeldingslocatie: http://ogl.ihwvgt4haax430uvbbbj.netdna-cdn.com/photos/14/0/261508_15534_L.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Hopjesvla79 op 09-06-2017 13:53 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:25
Dannyo90 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:42:
Het voordeel is dat je tegen elkaar kan liggen zonder kier er tussen. Het nadeel is dat als je beweegt de ander alles voelt. Dus als je 's nachts terug komt van een sanitaire stop wordt de ander gelanceerd als je iets te lomp weer gaat zitten. Daarnaast bestaan luchtbedden vaak uit 1 grote luchtruimte met weinig tot geen isolatie. Dus je lichaamswarmte wordt snel aan de lucht afgevoerd en dat voelt koud aan.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Laatst online: 23:20

Sabbi

je denkt aan mij.

Die Expeds liggen erg fijn, maar om met z'n tweeën lekker te liggen ben je al snel 400 euro kwijt, dat gaat me wat te ver.

Een tweepersoons luchtbed heb je voor twee tientjes. Mocht het wat fris worden leg je er een fleece-deken bovenop of bij koude grond een survivaldeken eronder, en je hebt geen last meer van de kou.

Edit: Ook met een slaapmatje kan ik trouwens aanraden tussen je binnentent en grondzeil een survivaldeken te doen als het wat kouder is, scheelt aanzienlijk in de temperatuur binnen.

[ Voor 22% gewijzigd door Sabbi op 09-06-2017 14:25 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 269 Laatste