Ik kampeer al sinds ik een jaar of 6 was. Ik ben ermee opgegroeid en vind het heerlijk om te kamperen. Tegenwoordig kampeer ik samen met mijn vrouw (en zoontje).
De caravan die mijn ouders destijds kochten (Adria van 3,5 meter met stapelbed), heb ik 'gekregen' toen zij circa 10 jaar geleden een andere (tweedehands, Adria 5 meter) kochten. 2,5 jaar geleden kocht ik zelf een andere tweedehands (Adria 5,6 meter) en is het oude beestje naar m'n zus overgegaan. Afgelopen najaar hebben we zo 3 kampeerplaatsen naast elkaar gedaan. Geweldig om te zien die 3 verschillende generaties Adria naast elkaar.
Nu weet ik niet wat het beestje destijds kostte (was een nieuwe tweedehands, de eerste koper wilde direct na aanschaf blijkbaar toch iets groters) maar de afschrijving over 31 jaar is natuurlijk een lachertje. Af en toe eens een nieuw pannensetje en elke jaar of 7 ( ? ) een setje nieuwe bandjes van de goedkoopste bandenboer. De stalling kon voor weinig de remmen en algemene zaken in de gaten houden. Een keertje de vulling van de kussens van het bed laten vervangen door een kerel op de markt (neem niet tè stevig schuim!). Qua onderhoud moest het raar lopen wilde je meer dan 100 euro kwijt zijn.
Voordat ik het oude beestje zelf weg deed, op marktplaats nog voor 100 euro een zo goed als nieuwe voortent van 3,5 meter diep ( ! ) gescoord. Beste aankoop ever, m'n zus heeft er nu nog steeds onwijs veel plezier van.
Juist de uitstapjes buiten het hoogseizoen is wat kamperen naar mijn mening betaalbaar maakt. We pakken voor een (lang) weekend of een spontane trip buiten de schoolvakanties makkelijk de caravan, omdat alle nodige spullen er toch standaard in liggen. En ga je bij de boer kamperen, lach je je soms helemaal een kriek: 12 a 13 euro per nacht (2 volwassenen, 1 kind en 1 hond) is geen uitzondering en dan nog sta je vaak op ruime plaatsen met mooi en goed onderhouden gras. Een aantal jaar geleden een boer ontdekt met een toen hagelnieuw sanitairgebouw en gratis douches. Hemel op aarde, voor wènag..
Komend weekend ga ik voor de verandering in een hotelletje in Brugge zitten, maar voor dat geld ga ik volgende keer net zo lief 2 weken bij de boer staan.
Je kunt het natuurlijk net zo duur maken als je wilt. Afgelopen najaar voor het eerst in m'n leven een nieuwe voortent met luifel gekocht. Mijn god wat is dat duur (welke idioot koopt dan ook een nieuwe voortent voor een 15 jaar oude caravan van 5,6 meter

) maar we gaan er vanuit dat we nog minimaal 10 jaar met deze caravan blijven kamperen. En waarschijnlijk wordt dat nog wel langer ook. Als je er goed voor zorgt (altijd droog opvouwen!), kun je met een voortent zeker 20 jaar vooruit (blijkt uit eigen ervaring).
Nu is deze enórme voortent voor een weekendje niet erg praktisch (3 meter diep, 5,6m lang, stalen stokken, gek hè), dus misschien nemen we binnenkort een zakluifel erbij om toch een droog plekje te hebben tijdens korte trips en tijdens een stop op heen- en terugreis. Zo'n zakluifel staat in 2 minuten, waar we al gauw een half dagje nodig hebben voor de voortent..
Al met al, je hebt altijd je eigen spullen mee en je eigen plee om op te piesen onderweg of 's nachts zonder naar buiten te hoeven. Voor sommige mensen is dat onbetaalbaar (zwangere vrouw bijvoorbeeld)