[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 89 ... 258 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-06 20:06
Timmert schreef op zondag 4 juli 2021 @ 12:06:
[...]

Daar zou ik een beetje mee uitkijken.
Het bekende filmpje:

YouTube: Belading advies van uw caravan en auto van Triorep

Heb je geen zitje of opbergmogelijkheid boven de as?
Wij hebben de tent voorin, onder het bed en overige zware spullen onder de banken van de middenzit boven de as. Achterin (garage/opklapbaar stapelbed) alleen de kastjes voor de voortent en ander lichtgewicht spul.

60kg kogeldruk is trouwens met geen enkele combinatie aan te raden, behoudens misschien een tandemasser. Wij rijden met +/- 90 kg kogeldruk en dat is perfect. Minder en ik vind de combi iets onstabiel soms, en bij hogere druk gaat ie weg erg vervelend drukken en deinen.
Uiteindelijk gaat het om de balans tussen voor en achter toch? En dus de kogeldruk. Als je wat spullen achterin legt om de kogeldruk te verlagen omdat deze anders te hoog zou zijn is dat geen probleem.
Het voorbeeld in het filmpje laat zien wat er gebeurt met teveel gewicht achterin de caravan met een te lage kogeldruk.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:49
Blackouts schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:08:
[...]

Uiteindelijk gaat het om de balans tussen voor en achter toch? En dus de kogeldruk. Als je wat spullen achterin legt om de kogeldruk te verlagen omdat deze anders te hoog zou zijn is dat geen probleem.
Het voorbeeld in het filmpje laat zien wat er gebeurt met teveel gewicht achterin de caravan met een te lage kogeldruk.
Kijk het filmpje nog eens goed.
Voor wat betreft de kogeldruk heb je gelijk. Maar voor wat betreft de stabiliteit van de combinatie tijdens het rijden is niet alleen de balans in stilstaande toestand van belang.

Het gaat om het moment van de krachten bij kleine bewegingen. Hoe groter het moment van die krachten, hoe meer invloed op de stabiliteit. Kracht x arm.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@Blackouts
Massa boven de as kan niet gaan slingeren, massa op grote afstand van het draaipunt (de as) kan dat wel.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THPuudEQUSlhxowlVe6NeSciFdw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/EwafFV1Y9v4R2N3h4EKJHVcW.gif?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:00

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Wat dat filmpje alleen niet laat zien, is wat er gebeurd als de last gelijk verdeeld is.
Dit is alleen een (te) lage kogeldruk en veel last achterin de aanhanger.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03:12
@Yukkie Pak in elke hand een halter van 5kg ofzoiets. Draai met gestrekte armen een snel rondje om je as en probeer weer tot stilstand te komen. Dan datzelfde nog eens proberen, maar dan met de halter op de schouder...

Er zullen vast mooie wiskundige formules zijn die het kunnen onderbouwen. Maar in het eerste geval krijg je veel lastiger het momentum uit je beweging dan het tweede omdat het gewicht dichter bij de as ligt. Of andersom, een kogelstoter begint juist met de kogel in de nek omdat het minder energie kost om in beweging te komen.

Je ziet het veel, caravans met achterop twee (of meer) (elektrische) fietsen. Dissel/voorbank gevuld met contragewicht en een trekkend voertuig waarbij de gewichtsverhoudingen discutabel zijn, ook al is het wettelijk toegestaan. Het zijn juist die combinaties waar ik niet graag naast/achter wil rijden tunnel in c.q. helling af. Die caravans kwispelen net zo hard als een hond die op het punt staat losgelaten te worden ;).

Edit:
@Himalaya Mooi gevonden, dat inderdaad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:03
Dit filmpje laat precies dat zien https://youtu.be/JeEEC5eVNCk

Alle effecten van gewichtsverdeling, gewicht aanhanger en auto en snelheid in een filmpje. Geeft je te denken over hoe je de boel het beste kunt inpakken

[ Voor 59% gewijzigd door Himalaya op 05-07-2021 15:40 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:04

Cheezus

Luiaard

ThijsM schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:41:
Iemand ervaring met het vervangen van de fan op een mobicool fr40/mcf40?

We hebben de FR40 onlangs binnen gekregen (warehouse deal, aanrader!). Koelt fantastisch, wel vinden we de fan (als die aan staat) lawaaierig. Op internet lees ik dat diverse mensen de fan hebben vervangen.
Als ik hem thuis binnen aan heb staan vind ik hem vrij luid klinken, buiten in de tent hoor ik hem eigenlijk amper (ik slaap er ~2 meter vanaf). Ik zou het gewoon eerst eens in de praktijk uitproberen of je het storend vind voordat je er aan gaat lopen knutselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 16:49
Dan ga ik nog even wachten met het knutselen.
Overigens vandaag de 2 Warehouse deals binnen gekregen. Een FR40 en MCF40. De FR40 vanochtend direct aangesloten en maakte een prima indruk. Werkt gewoon goed en koelt lekker snel.

De MCF40 werkt niet goed. Hij doet het belangrijkste niet: koelen. Was een 'acceptabel' warehouse deal. Via amazon keurig afgehandeld en mijn geld terug gekregen + het item hoeft niet retour.

Nu heb ik het apparaat dus thuis staan. Heb hem al even opgeschroefd om kijken of ik iets kan zien. Dat gedaan, de koelvinnen/lamellen achter de ventilator zijn verbogen en zo met mijn boeren verstand denk ik dat dit vervangen moet worden om hem aan de praat te krijgen.
Zelf absoluut niet handig met koelboxen, maar is dit een klusje wat te doen is denken jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
ThijsM schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:41:
Nu heb ik het apparaat dus thuis staan. Heb hem al even opgeschroefd om kijken of ik iets kan zien. Dat gedaan, de koelvinnen/lamellen achter de ventilator zijn verbogen en zo met mijn boeren verstand denk ik dat dit vervangen moet worden om hem aan de praat te krijgen.
Zelf absoluut niet handig met koelboxen, maar is dit een klusje wat te doen is denken jullie?
koelvinnen/lamellen die aan de binnenkant van een koelbox zijn verbogen klinken niet echt als schade die zomaar ontstaat. Ik zou me kunnen voorstellen dat er door een hoge temperatuur iets zou kunnen smelten, maar mogelijk is er dan meer aan de hand dan je op het eerste ogenblik ziet. Uiteraard is het altijd leuk om iets uit elkaar te halen en te zien of je het kan repareren, maar of het een klusje is dat je zomaar zelf kan doen is zonder verdere info niet goed in te schatten. Je kan natuurlijk sowieso contact opnemen met Mobicool om eens te horen of dit een bekend probleem is en of je er inderdaad zelf iets aan zou kunnen doen. Wie weet kom je zo een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 16:49
wouter3 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:00:
[...]

koelvinnen/lamellen die aan de binnenkant van een koelbox zijn verbogen klinken niet echt als schade die zomaar ontstaat. Ik zou me kunnen voorstellen dat er door een hoge temperatuur iets zou kunnen smelten, maar mogelijk is er dan meer aan de hand dan je op het eerste ogenblik ziet. Uiteraard is het altijd leuk om iets uit elkaar te halen en te zien of je het kan repareren, maar of het een klusje is dat je zomaar zelf kan doen is zonder verdere info niet goed in te schatten. Je kan natuurlijk sowieso contact opnemen met Mobicool om eens te horen of dit een bekend probleem is en of je er inderdaad zelf iets aan zou kunnen doen. Wie weet kom je zo een eind.
Het was een warehouse deal. De verpakking had wat schade, de box zelf op het oog netjes. Maar als je naar de koelvinnen kijkt lijkt het alsof ze verbogen zijn door druk. Vermoed dat er ruig mee om is gegaan.

[ Voor 4% gewijzigd door ThijsM op 05-07-2021 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-06 01:23
Let ook op met het knutselen dat je het systeem vacuum houd. De stoffen in het koelsysteem zijn nou niet echt goed voor het milieu als ze ontsnappen.

Hoor je wel de compressor aanslaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blackouts
Himalaya schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:36:

Alle effecten van gewichtsverdeling, gewicht aanhanger en auto en snelheid in een filmpje. Geeft je te denken over hoe je de boel het beste kunt inpakken
Toch nog maar eens de gewichtsverdeling kritisch bekeken (caravan stond na een weekendje weg toch nog op de oprit) en wat zitten schuiven met de gewichten. Voorheen hadden we altijd de zware stadsfiets met kinderstoeltjes op de fietsdrager op de dissel. Om dat gewicht te compenseren had ik de voortent achterin onder het stapelbed liggen. Kogeldruk was zo rond de 95 kg.

Omdat de kinderen te groot zijn geworden voor een zitje zijn die 2 zware fietsen vervangen door mijn racefiets en een lichte sportieve fiets van mijn vrouw.
Dus nu ligt de voortent, een hangmat met onderstel (naar mijn mening te zwaar, maar mijn vrouw staat er op dat ie mee gaat) en het campingkastje achterin de auto. Scheelt bijna 100kg aan gewicht in de caravan wat nu in de auto ligt en de kogeldruk is nu 85 kg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Blackouts schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:32:
[...]

Toch nog maar eens de gewichtsverdeling kritisch bekeken (caravan stond na een weekendje weg toch nog op de oprit) en wat zitten schuiven met de gewichten. Voorheen hadden we altijd de zware stadsfiets met kinderstoeltjes op de fietsdrager op de dissel. Om dat gewicht te compenseren had ik de voortent achterin onder het stapelbed liggen. Kogeldruk was zo rond de 95 kg.

Omdat de kinderen te groot zijn geworden voor een zitje zijn die 2 zware fietsen vervangen door mijn racefiets en een lichte sportieve fiets van mijn vrouw.
Dus nu ligt de voortent, een hangmat met onderstel (naar mijn mening te zwaar, maar mijn vrouw staat er op dat ie mee gaat) en het campingkastje achterin de auto. Scheelt bijna 100kg aan gewicht in de caravan wat nu in de auto ligt en de kogeldruk is nu 85 kg. :)
Goed bezig! Meer gewicht in de auto is altijd een goed idee.
Wij hebben ook altijd een hangmat mee, maar zonder standaard (maar met een speciaal setje waarmee je hem makkelijk om bomen kan knopen). Dat vereist wel weer een paar dikke bomen in de buurt en die heb je niet altijd. Dus wat dat betreft heeft je vrouw het nog niet zo gek bekeken denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:52

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb best veel ervaring met aanhangers, van heel klein tot heel groot, zowel werk als prive. En het blijft een dingetje. Ik ben er trots op dat ik er capabel mee ben, maar ik neem ze doelbewust niet mee op vakantie. Teveel (potentie tot) gezeik. Caravan komt er om die reden ook niet in. Het meeste wat ik ooit zou overwegen zou een camper zijn, en dan waarschijnlijk een 4x4 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
Himalaya schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:36:

Wij zijn van plan om volgend jaar een vouwwagen aan te schaffen. Voorheen altijd met slechts een volgeladen auto gereden. Het ziet er naar uit dat we volgend jaar alles kwijt kunnen in de vouwwagen. In de auto zal alleen een kinderwagen zitten en wellicht de koelbox. Onze Ford Focus heeft een rijklaar gewicht van 1.445 kg.

Nu vraag ik mij af, moet ik mij zorgen maken bij een vouwwagen van Max 750 kg? Als ik het filmpje goed begrijp is het beter 2 fietsen bovenop de vouwwagen te plaatsen dan op de verlengde dissel. Betreft gebruiksgemak en prijs is het op de dissel wel fijner. Of maak ik me te veel zorgen bij een vouwwagen van Max 750 kg? Waarbij ik de Max niet verwacht te gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
foutje

[ Voor 97% gewijzigd door Himalaya op 06-07-2021 14:07 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
sander121 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 13:47:
[...]

Wij zijn van plan om volgend jaar een vouwwagen aan te schaffen. Voorheen altijd met slechts een volgeladen auto gereden. Het ziet er naar uit dat we volgend jaar alles kwijt kunnen in de vouwwagen. In de auto zal alleen een kinderwagen zitten en wellicht de koelbox. Onze Ford Focus heeft een rijklaar gewicht van 1.445 kg.

Nu vraag ik mij af, moet ik mij zorgen maken bij een vouwwagen van Max 750 kg? Als ik het filmpje goed begrijp is het beter 2 fietsen bovenop de vouwwagen te plaatsen dan op de verlengde dissel. Betreft gebruiksgemak en prijs is het op de dissel wel fijner. Of maak ik me te veel zorgen bij een vouwwagen van Max 750 kg? Waarbij ik de Max niet verwacht te gaan halen.
een zwaartepunt boven of dichtbij de as werkt werkt het beste, maar een paar fietsen op de dissel die daarmee een groot deel van de kogeldruk bepalen lijkt me geen probleem, zeker als de trekauto gevuld het dubbele weegt van de aanhanger. Dus de zware dingen zo veel mogelijk boven de as en je fietsen lekker op de dissel en niet te hard jagen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-06 20:45
HTT-Thalan schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:37:
[...]

maar ik neem ze doelbewust niet mee op vakantie. Teveel (potentie tot) gezeik.
Verklaar je nader O-)

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tym
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Tym

DeBaroN schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:09:
Mensen bekend met camping Sobec in Slovenië?
https://www.sobec.si/nl/
Wij hebben hier ook een aantal jaar geleden overnacht. Prima camping inderdaad, dichtbij Bled (wel is de weg naar Bled toe erg druk en file-gevoelig). We hadden ook een vrije plaats, wat betekent dat het iedere dag weer een verrassing is wie er naast je is komen staan (dus een plek afbakenen is wel handig). De camping wordt veel gebruikt als doorreis camping van en naar Kroatië, dus veel verandering in gasten.
Verder veel te doen en net sanitair (kan wel ver lopen zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

750 kg is voor een vouwwagen best veel, ik denk dat ik volgeladen op zo'n 500 zit. Vergeleken met een caravan is een vouwwagen compact en laag, dat rijdt een stuk rustiger. Zelf heb ik er een iets zwaardere auto voor en merk bijna niets van dat ding (ja, riggels in de weg geven drie trillingen ipv 2 en bij hellingen in het buitenland merk je dat je net wat minder snel op kunt trekken bij het inhalen)

Ik zou dus gewoon voor gemak gaan. Op de dissel heeft ook weer het voordeel van een lager zwaartepunt en minder windvang (en gevoelsmatig lijkt het me dat de fietsen daar ook minder kwetsbaar staan)

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Die video laat ook goed zien hoe groot de impact is van de verhouding van het gewicht tussen aanhanger en voertuig. Met 750 kg achter een beladen auto van 1700-1800kg zou ik mij echt geen zorgen maken. Uiteindelijk kan je met een vouwwagen ook het gewicht veel gemakkelijker centraal laden. Dat extra gewicht in het midden werkt ook stabiliserende zoals te zien in de video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander121
  • Registratie: Juli 2013
Ankona schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:21:
[...]

750 kg is voor een vouwwagen best veel, ik denk dat ik volgeladen op zo'n 500 zit. Vergeleken met een caravan is een vouwwagen compact en laag, dat rijdt een stuk rustiger. Zelf heb ik er een iets zwaardere auto voor en merk bijna niets van dat ding (ja, riggels in de weg geven drie trillingen ipv 2 en bij hellingen in het buitenland merk je dat je net wat minder snel op kunt trekken bij het inhalen)

Ik zou dus gewoon voor gemak gaan. Op de dissel heeft ook weer het voordeel van een lager zwaartepunt en minder windvang (en gevoelsmatig lijkt het me dat de fietsen daar ook minder kwetsbaar staan)
Ik had de gegevens niet snel paraat maar inderdaad de vouwwagen leeg is 330 kg. Dan moet je flink luxe op vakantie willen gaan wil je boven de 500 kg komen. Goed om te horen dat ik mij om het zwaaien niet al te veel zorgen hoef te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Bij die gewichtsverhouding auto<->aanhanger zal de neiging tot zwenken inderdaad minimaal blijven. De kogeldruk beperkt houden tot 10% van het aanhangergewicht zal lastiger worden met 2 fietsen + drager op de dissel.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Sowieso gezeik:

- meer verbruik, meer banden/remmen slijtage
- meer (tol) betalen bij tunnels, boten of bruggen
- minder parkeeropties (garages zijn vaak geen doen b.v.)
- even gauw de auto keren is soms een hoop gedoe (smalle straten, bosroutes)
- minder makkelijk spullen uit de kofferbak trekken (in ons geval een hond die uit de bench moet kunnen)
- sommige gebieden mag je minder snel rijden
- bij slecht wegdek (offroad) heeft je 2WD het al moeilijk genoeg, laat staan dat er nog 2 dode wielen bij komen

Potentiëel gezeik:

- meer banden die lek kunnen
- spullen die er af gejat kunnen worden
- bij een botsing zijn de gevolgen soms groter (scharen, omrollen)
- kans op een ongeluk m.i. ook groter vanwege lomp verkeersgedrag

Uiteraard is een deel hiervan niet altijd (en bij iedereen) van toepassing, maar dit zijn mijn redenen om mijn aanhanger niet mee te nemen op vakantie. Ik sleur het ding heel Nederland door (reuze handig om te hebben) maar op vakantie wil ik zo min mogelijk in de gaten en met zo min mogelijk factoren rekening hoeven houden. Ik vind het al heel wat dat ik binnenkort aan een dakkoffer begin. We hebben best een grote auto, maar de helft van de kofferbak is bench (dat harige mormel verdient immers ook een veilige en koele plek) dus dat maakt gelijk 400 liter kofferbak minder.

Nou zou ons gezin van 5 plus hond, als je minimalistisch werkt, best kunnen kamperen met 400 liter maar de kinderen willen ook wat leuke dingen mee, voorraadje eten is toch prettig, je wilt nog wat souvenirs kopen, ga zo maar door. We gaan gewoon een flinke tupperware doos op de auto schroeven dan kan ik daar sowieso ook mijn hengel in kwijt O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:00

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Timmert schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:28:
[...]

Goed bezig! Meer gewicht in de auto is altijd een goed idee.
Wij hebben ook altijd een hangmat mee, maar zonder standaard (maar met een speciaal setje waarmee je hem makkelijk om bomen kan knopen). Dat vereist wel weer een paar dikke bomen in de buurt en die heb je niet altijd. Dus wat dat betreft heeft je vrouw het nog niet zo gek bekeken denk ik ;)
kleine nuance hierbij is natuurlijk wel dat je het gewicht in de auto ook moet verdelen. Alleen je achterbak helemaal volstouwen heeft natuurlijk hetzelfde negatieve effect als een te hoge kogeldruk ;) (Dat is natuurlijk ook weer afhankelijk van de positie van de achteras t.o.v. achterbak etc. )

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:13

-tom-562

Oliesjeik

HTT-Thalan schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:54:
[...]

Sowieso gezeik:

- minder makkelijk spullen uit de kofferbak trekken (in ons geval een hond die uit de bench moet kunnen)
- bij slecht wegdek (offroad) heeft je 2WD het al moeilijk genoeg, laat staan dat er nog 2 dode wielen bij komen

Potentiëel gezeik:

Uiteraard is een deel hiervan niet altijd (en bij iedereen) van toepassing, maar dit zijn mijn redenen om mijn aanhanger niet mee te nemen op vakantie. Ik sleur het ding heel Nederland door (reuze handig om te hebben) maar op vakantie wil ik zo min mogelijk in de gaten en met zo min mogelijk factoren rekening hoeven houden. Ik vind het al heel wat dat ik binnenkort aan een dakkoffer begin. We hebben best een grote auto, maar de helft van de kofferbak is bench (dat harige mormel verdient immers ook een veilige en koele plek) dus dat maakt gelijk 400 liter kofferbak minder.

Nou zou ons gezin van 5 plus hond, als je minimalistisch werkt, best kunnen kamperen met 400 liter maar de kinderen willen ook wat leuke dingen mee, voorraadje eten is toch prettig, je wilt nog wat souvenirs kopen, ga zo maar door. We gaan gewoon een flinke tupperware doos op de auto schroeven dan kan ik daar sowieso ook mijn hengel in kwijt O-).
Grotere auto kopen en geen tandemasser meezeulen :P
Ik ben in het verleden een keer met een bagagewagentje op vakantie geweest en dat is uitstekend bevallen. Zo goed zelfs dat ik er zelf eentje heb aangeschaft een maand geleden. Ik geloof niet dat ik iets merk (qua rijden) van dat bagagewagentje achter mijn auto (Volvo S80 2.5 turbo O-) )
Zeker als je naar Frankrijk gaat kan je ook lekker door rijden, en is het zuiniger dan een dakkoffer (plus minder herrie) :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

-tom-562 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:09:
[...]

Grotere auto kopen en geen tandemasser meezeulen :P
Ik ben in het verleden een keer met een bagagewagentje op vakantie geweest en dat is uitstekend bevallen. Zo goed zelfs dat ik er zelf eentje heb aangeschaft een maand geleden. Ik geloof niet dat ik iets merk (qua rijden) van dat bagagewagentje achter mijn auto (Volvo S80 2.5 turbo O-) )
Zeker als je naar Frankrijk gaat kan je ook lekker door rijden, en is het zuiniger dan een dakkoffer (plus minder herrie) :P
Ik heb 'slechts' 135pk/220nm en mijn aanhanger weegt leeg ongeveer 115kg. Zelfs toen ik er een lintzaag op had liggen van iets meer dan het toegestane gewicht gaf het ding geen krimp (nu ben ik normaal geen wilde rijder met dat ding dus het soepeerde op dat moment waarschijnlijk wel alle reserves op die ik normaal niet aanspreek).

Het daadwerkelijke rijden met de aanhanger is mijn 'beef' niet, maar zoals gezegd snap ik absoluut dat mijn voor (in dit geval af)keur volstrekt persoonlijk is, en niemand hoeft hier ook advies uit te putten :P. Een dakkoffer is zeker niet ideaal qua verbruik maar voor het kamperen (en we rijden ook beperkt terrein, dat telt wel heel zwaar mee in dit geval) wel de ideale toevoeging op de kofferbak. Bovendien kan ik de dagdragers gebruiken om één zijde van mijn hangmat aan te maken 8).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
-tom-562 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:09:
[...]
Doorrijden is ook maar relatief, vorig jaar een best stuk 150 gereden op de Franse tolwegen met Passat GTE en dakkoffer. Geluid viel mij alles mee en verbruik let ik niet op tijdens de vakantie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Op de camping in Schin op Geul 8) :9B
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPqlMr1IsY8CwwZkGh45xAivhM8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2TRfMn2uiT5D5WeTLrymv0sx.jpg?f=user_large

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

FTFY :P

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-06 19:10

psy

Wij waren laatst een beetje aan het nadenken of we misschien eens een camper of caravan zouden kunnen kopen. Dit maakt vakanties vieren in deze tijden ietsje makkelijker/flexibeler.

Dus ik ging vanmorgen eens even kijken naar de grootste caravandealer hier in omstreken. Hebben gewoon bijna helemaal niets meer (2 gebruikte caravans waar ze er volgens mij normaal wel minstens 50 hebben als het niet meer is). De zaak leek wel failliet zo leeg, maar niks was minder waar.

Die dingen waren niet aan te slepen zei de verkoper. Kwam ook bijna niks meer binnen. Is een gekkenhuis.
Normaal verwacht ik dat zo'n zaak genoeg nieuwe modellen had staan maar helemaal NIETS dus.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
psy schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:26:
Wij waren laatst een beetje aan het nadenken of we misschien eens een camper of caravan zouden kunnen kopen. Dit maakt vakanties vieren in deze tijden ietsje makkelijker/flexibeler.

Dus ik ging vanmorgen eens even kijken naar de grootste caravandealer hier in omstreken. Hebben gewoon bijna helemaal niets meer (2 gebruikte caravans waar ze er volgens mij normaal wel minstens 50 hebben als het niet meer is). De zaak leek wel failliet zo leeg, maar niks was minder waar.

Die dingen waren niet aan te slepen zei de verkoper. Kwam ook bijna niks meer binnen. Is een gekkenhuis.
Normaal verwacht ik dat zo'n zaak genoeg nieuwe modellen had staan maar helemaal NIETS dus.
Gehe klopt, er is een enorme run. Ik weet ook van verkopers die hun hele showroom leeg kunnen verkopen en dan met opzet niet doen omdat ze anders niets meer te showen hebben _O-

Ik ben benieuwd of er dan over x jaar (post-corona?) een enorm overschot ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:29

charrel

Cortisol4life..

Oh bah, onze outwell harrier L van 2014 vandaag even opgeblazen als test voor aanstaande zaterdag :Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIi52713D7gyjqxPxSnmuh0LYIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LtgrUGl87BvIIaXwktVCY8J.jpg?f=fotoalbum_large

Nou, zie zijn de sleeves om buizen dus wel op 10x plekken uit elkaar gescheurd... voor de test zat ik pas op 0.3bar....Frans de Witte en Outwell gecontact maar dat gaat waarschijnlijk 3 weken duren minimaal, nu gaan we zaterdag al 2 weken kamperen in Laren. Zat nu te kijken naar een decathlon tent voor de tussentijd, maar twijfel dan tussen de polyester of tc opblaas versie:
https://www.decathlon.nl/...n/_/R-p-324957?mc=8584571

https://www.decathlon.nl/...p/_/R-p-329942?mc=8611649
De Outwell is pas 8 weken gebruik maar economisch niet meer zoveel werd me al duidelijk gemaakt.
Vanwege mijn lichamelijke gesteld heeft de harrier L dus gewoon 3 jaar boven op zolder gelegen, nou daar werd ie dus niet beter van. Twijfel of ik ooit weer genoeg vertrouwen krijg in die outwell. Schijnt vaker te gebeuren met de 2014/15 versie van deze tent. Hij was ook al 2x gerepareerd.
Maar ja, nu 1200€ uitgeven of toch maar voor de 629€ versie gaan en geen tc meer. Er zijn voor 1200€ ook echt legio opties, maar ik hoor veel positieve verhalen over fresh & black dat ik dat wel is wel proberen. De leefruimte zonder extra binnentent en de slaapcabine's van 140cm zijn wel echt minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:18
HTT-Thalan schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 14:54:
[...]

Sowieso gezeik:

Potentiëel gezeik:

Ik zie ook niet zo de voordelen van een caravan. Wij zijn nu al een jaar op reis met een camper en dat is echt ideaal voor een langere reis, je kan bijna overal wildkamperen en bespaar je enorm veel geld mee. Daarnaast kun je gewoon best wel wat offroad rijden en met een klein zonnepaneeltje (75w) hebben wij nog nooit zonder stroom gestaan. Daarnaast één keer per maand de gasfles vullen.

Na onze reis verkopen we de camper en gaan we de kortere vakanties gewoon weer doen met een tentje, lekker makkelijk en low cost. Wij verblijven elke keer maar een aantal dagen per camping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-06 19:57
FreeShooter schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:01:
[...]

Ik zie ook niet zo de voordelen van een caravan. Wij zijn nu al een jaar op reis met een camper en dat is echt ideaal voor een langere reis, je kan bijna overal wildkamperen en bespaar je enorm veel geld mee. Daarnaast kun je gewoon best wel wat offroad rijden en met een klein zonnepaneeltje (75w) hebben wij nog nooit zonder stroom gestaan. Daarnaast één keer per maand de gasfles vullen.

Na onze reis verkopen we de camper en gaan we de kortere vakanties gewoon weer doen met een tentje, lekker makkelijk en low cost. Wij verblijven elke keer maar een aantal dagen per camping.
Een heel jaar weggaan is natuurlijk wel een ander verhaal als op vakantie gaan met camper of caravan. Ben zelf best fan van camper, maar het blijft natuurlijk een apparaat met allerlei toeters en bellen die allemaal onderhoud vergen/kapot kunnen gaan. Een caravan daarentegen is maar een simpel ding, oplooprem en bandjes, that's about it.

Ben wel eens dat het reizen met caravan geen pretje is maar de voordelen wegen nog steeds op tegen de nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-06 12:13
psy schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:26:

Gisteren via Marktplaats wat goeie caravanspiegels opgehaald. Verkoper had z'n caravan ook te koop gezet en werd overladen met reacties.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:16

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Vinkenhof? Wordt ook onze bestemming, eind deze maand :)

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
FreeShooter schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:01:
[...]

In geval van langdurig rondtrekken biedt een camper absoluut de nodige voordelen ten opzichte van een caravan. Maar voor de 3 tot 5 weken die de gemiddelde nog werkende kampeerder er op uit trekt of de pensionado die wekenlang (maandenlang) op één vaste plaats staat biedt een caravan ook een aantal belangrijke voordelen boven een camper:
- Aanzienlijk goedkoper in aanschaf
- Aanzienlijk goedkoper in onderhoud
- Geen MRB, geen verplichte verzekering
- Veel makkelijker een stalling voor te vinden voor de periodes dat het kampeermiddel niet gebruikt wordt
- Op de plaats van bestemming een handzaam vervoermiddel (trekauto) om de omgeving mee te verkennen, boodschappen te doen etc. Dat is met camper natuurlijk wel op te lossen met fietsen of een scootertje, maar toch. Zeker voor een gezin met kinderen is een paar km fietsen in glooiend landschap ook een gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-06 08:45

M14

charrel schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:01:
Oh bah, onze outwell harrier L van 2014 vandaag even opgeblazen als test voor aanstaande zaterdag :[Afbeelding]

Nou, zie zijn de sleeves om buizen dus wel op 10x plekken uit elkaar gescheurd... voor de test zat ik pas op 0.3bar....Frans de Witte en Outwell gecontact maar dat gaat waarschijnlijk 3 weken duren minimaal, nu gaan we zaterdag al 2 weken kamperen in Laren. Zat nu te kijken naar een decathlon tent voor de tussentijd, maar twijfel dan tussen de polyester of tc opblaas versie:

De Outwell is pas 8 weken gebruik maar economisch niet meer zoveel werd me al duidelijk gemaakt.
Vanwege mijn lichamelijke gesteld heeft de harrier L dus gewoon 3 jaar boven op zolder gelegen, nou daar werd ie dus niet beter van. Twijfel of ik ooit weer genoeg vertrouwen krijg in die outwell. Schijnt vaker te gebeuren met de 2014/15 versie van deze tent. Hij was ook al 2x gerepareerd.
Maar ja, nu 1200€ uitgeven of toch maar voor de 629€ versie gaan en geen tc meer. Er zijn voor 1200€ ook echt legio opties, maar ik hoor veel positieve verhalen over fresh & black dat ik dat wel is wel proberen. De leefruimte zonder extra binnentent en de slaapcabine's van 140cm zijn wel echt minimaal.
Ik heb ook een Harrier L van dat jaartal en heb exact dit gehad. Het heeft me wat moeite (en tijd) gekost, maar ik heb uiteindelijk een nieuwe buis kunnen krijgen.

Over een paar weken ga ik de tent weer gebruiken, ik hoop dat de rest blijft zoals het moet zijn. En anders gaat voor de zekerheid een rol ductape mee.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

MrTinux schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:11:
[...]

Vinkenhof? Wordt ook onze bestemming, eind deze maand :)
Vinkenoog inderdaad, ik sta er nog tot 18 juli.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

M14 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:47:
[...]

Ik heb ook een Harrier L van dat jaartal en heb exact dit gehad. Het heeft me wat moeite (en tijd) gekost, maar ik heb uiteindelijk een nieuwe buis kunnen krijgen.

Over een paar weken ga ik de tent weer gebruiken, ik hoop dat de rest blijft zoals het moet zijn. En anders gaat voor de zekerheid een rol ductape mee.
Probleem is dat het bij alle buizen/ sleeves gebeurt. Dus op dit moment zijn het denk ik 7 of 8 plekken die verdikken. Die ene foto is de ergste plek maar dat zijn er nog een stuk of 3. Ik zou dus alle sleeves voor de lucht buizen vervangen moeten hebben. Een nieuwe buis kost 70€ maar het is onduidelijk of die sleeve er dan bij zit. Ductape wordt lastig denk ik.
Voor aankomende weken maar een Decathlon air seconds 5.2 f&b gekocht net. Zag er uit als een prima tent. Ze gaven aan aan dat het wel weken kan duren voordat outwell reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

charrel schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:28:
[...]

Probleem is dat het bij alle buizen/ sleeves gebeurt. Dus op dit moment zijn het denk ik 7 of 8 plekken die verdikken. Die ene foto is de ergste plek maar dat zijn er nog een stuk of 3. Ik zou dus alle sleeves voor de lucht buizen vervangen moeten hebben. Een nieuwe buis kost 70€ maar het is onduidelijk of die sleeve er dan bij zit. Ductape wordt lastig denk ik.
Voor aankomende weken maar een Decathlon air seconds 5.2 f&b gekocht net. Zag er uit als een prima tent. Ze gaven aan aan dat het wel weken kan duren voordat outwell reageert.
Een nieuwe buis is de sleeve met daarin de luchtbuis en 2(?) ventielen.

Ik had de ervaring dat outwell blijft verwijzen naar verkooppunten en zelf niks doet. En vervolgens duurde het enorm lang.

Ductape kan wellicht werken als het rondom zit en voorkomt dat de buis opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:11
Oh bah, onze outwell harrier L van 2014 vandaag even opgeblazen als test voor aanstaande zaterdag :[Afbeelding]

Wij zijn met 4 en hebben daarom voor de 5 persoons gekozen. 1 plek in slaaptent voor spullen en binnenruimte is prima om te zitten

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-06 20:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46gQey5lusyWNtjxByEI933rzdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJnwluvxfqaohsvSo3QjABQE.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen weekend mijn tig jaar oude tentje weer opgezet, en blijf het toch een fijn tentje vinden. Lang genoeg voor mij en langs me alle bagage, vorig jaar nog een keer behandeld en dit weekend grote hoosbuien doorstaan zonder problemen. Jammer dattie eigenlijk iets te groot en zwaar voor op de motor is. Tent slaapzak en luchtbed zaten allemaal in een roltas die als rugzak meeging.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06:31
Cheesy schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 13:49:
[...]

Ik ben benieuwd of er dan over x jaar (post-corona?) een enorm overschot ontstaat.
En daar wachten wij op 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

M14 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:21:
[...]

Een nieuwe buis is de sleeve met daarin de luchtbuis en 2(?) ventielen.

Ik had de ervaring dat outwell blijft verwijzen naar verkooppunten en zelf niks doet. En vervolgens duurde het enorm lang.

Ductape kan wellicht werken als het rondom zit en voorkomt dat de buis opzet.
Daarom nu ook maar even deze tent gekocht, qua pakmaat ook een stuk kleiner en sneller op te zetten.
Ga het ervaren of ik voor langere tijd het tc mis. Buizen waren 70€ per stuk en ze wilde 20% korting geven dacht ik vanuit de winkel waar we de tent gekocht hebben. Maar ze zijn het aan het uitzoeken maar dat was dus niet op tijd voor zaterdag, was nog blij dat ik het van te voren even bekeek. Heb eigenlijk alleen maar de sleeves nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-06 15:30
harley schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:46:
[Afbeelding]

Afgelopen weekend mijn tig jaar oude tentje weer opgezet, en blijf het toch een fijn tentje vinden. Lang genoeg voor mij en langs me alle bagage, vorig jaar nog een keer behandeld en dit weekend grote hoosbuien doorstaan zonder problemen. Jammer dattie eigenlijk iets te groot en zwaar voor op de motor is. Tent slaapzak en luchtbed zaten allemaal in een roltas die als rugzak meeging.
Een retrotent. 35 jaar geleden sliep ik er ook in zo eentje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-06 12:25
Als door de voorziene corona-kleur van NL onze vakantie niet doorgaat, ga ik me toch serieus oriënteren op tent of vouwwagen. Dan houden we tenminste een goeie bak geld over... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

harley schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:46:
[Afbeelding]

Waar koop je zoiets nog :P? Ik heb laatst bij de Decathlon een 2 persoonstent gekocht (maar die kan nog terug :P), maar die ouderwetse tentjes (ik heb er vroeger zelf ook eentje gehad, en m'n zusje ook), maar die oude tentjes blijven toch wel geniaal (en katoen, dus relatief koel).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

barrymossel schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:34:
Als door de voorziene corona-kleur van NL onze vakantie niet doorgaat, ga ik me toch serieus oriënteren op tent of vouwwagen. Dan houden we tenminste een goeie bak geld over... ;)
Dat wordt dan volgend jaar, wat er nu te koop staat op Marktplaats zijn merendeel kneusjes, je moet het net treffen.
Bij de Bovag caravan/vouwwagen dealers zijn de showrooms zowat leeg, maar succes met het nemen van de beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 19-06 12:27

Smurf

Detri

Nou, zie zijn de sleeves om buizen dus wel op 10x plekken uit elkaar gescheurd... voor de test zat ik pas op 0.3bar....Frans de Witte en Outwell gecontact maar dat gaat waarschijnlijk 3 weken duren minimaal, nu gaan we zaterdag al 2 weken kamperen in Laren. ..
Dat lijkt wel een soort kunststof die sleeve? Is dat ook normaal in het zicht als de tent opgezet is? Of gaat deze hoes ook nog in de "buis" die vast zit aan de tent zelf?

Ik heb zelf een Outwell Concorde L, modeljaar 2014, de groene dus. Daar zijn de "buizen" die je ziet van het zelfde soort TC materiaal als de tent zelf.

Wij hebben wel een keer een buis opgeblazen. Was in het eerste jaar. Handleiding zei 0.6 tot 0.8 bar en omdat er wat wind voorspeld was wilde ik hem stevig opblazen. 0.8 dus. Slecht plan, want op 0.78 ongeveer klapte er al een buis.
Gelukkig wel gerepareerd onder garantie, en vervangende tent via verzekering, maar dit zorgde wel voor wat ongewenste stress als je net aankomt na een nacht rijden.

Sindsdien heb ik ze nooit meer harder geblazen dan 0.6 bar :D

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-06 13:27
Smurf schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:54:
[...]

Wij hebben wel een keer een buis opgeblazen. Was in het eerste jaar. Handleiding zei 0.6 tot 0.8 bar en omdat er wat wind voorspeld was wilde ik hem stevig opblazen. 0.8 dus. Slecht plan, want op 0.78 ongeveer klapte er al een buis.
Gelukkig wel gerepareerd onder garantie, en vervangende tent via verzekering, maar dit zorgde wel voor wat ongewenste stress als je net aankomt na een nacht rijden.

Nou echt degelijk is dat dus niet.

Dan zou ik toch eerder een karsten tent nemen, buizen kun je oppompen tot 3,5 bar, maar 2,5 bar is vaak zat.
En het doek is ook super degelijk.

Nadeel is het gewicht, je moet er niet mee op fietsvakantie willen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Smurf schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:54:
[...]

Dat lijkt wel een soort kunststof die sleeve? Is dat ook normaal in het zicht als de tent opgezet is? Of gaat deze hoes ook nog in de "buis" die vast zit aan de tent zelf?

Ik heb zelf een Outwell Concorde L, modeljaar 2014, de groene dus. Daar zijn de "buizen" die je ziet van het zelfde soort TC materiaal als de tent zelf.

Het is een doorzichtige luchtzak, daaromheen zit dan die grijze hoes die de druk opvangt. Dan schuif je dat compleet in de tc buizen in je tent.
Hier ook altijd minimaal lucht erin gehad, 0.6bar bleek eigenlijk altijd al voldoende. 1x buis is al een keer vervangen, die klapte toen halverwege de vakantie. Ook het grondzeil is inn 2015 nog vervangen, heerlijke comfortabele tent die relatief makkelijk op te zetten is, 50+ haringen blijft erg veel, maar we hebben er weinig mazzel mee gehad.

[ Voor 14% gewijzigd door charrel op 08-07-2021 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

@charrel Ah, vandaar. Ik heb die buizen sinds dat incident uit mn vorige post niet meer uit elkaar gehaald dus wist niet meer precies hoe het in elkaar stak. Ik ga de volgende keer ook eens kijken wat bij mij de staat van die grijze hoes is.

@FRANQ Dit is een heel ander systeem. Die Karsten tenten gebruiken hetzelfde materiaal waar bijvoorbeeld brandweerslangen van gemaakt zijn als luchtbuizen en dat is een hogedruk systeem ~3.5 bar geloof ik. De "air" tenten die je de laatste jaren bij tal van andere merken ziet gebruiken veel lagere druk, de 0.6-0.8 bar die ik eerder noemde. Hierdoor kunnen de buizen lichter uitgevoerd worden en zijn er bijvoorbeeld ook modellen waar alle buizen weer met elkaar verbonden zijn zodat je in een keer de hele tent oppompt.
Zelfs op 0.6 bar opgepompt staat onze tent echt wel stevig hoor. We zijn er elk jaar mee naar Oostenrijk geweest en nooit problemen gehad tijdens harde wind.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Smurf schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:27:
@charrel Ah, vandaar. Ik heb die buizen sinds dat incident uit mn vorige post niet meer uit elkaar gehaald dus wist niet meer precies hoe het in elkaar stak. Ik ga de volgende keer ook eens kijken wat bij mij de staat van die grijze hoes is.
Als ze niet bobbelen zou ik ze persoonlijk lekker laten zitten. Bij mij zat het nu echt overal bobbels in de luchtbuizen. Dat valt echt wel op, de binnenkant van de tent vangt dat echt niet op. Dat is puur om de buizen op hun plek te houden.
Karsten tenten zijn niet te vergelijken, ander doek, andere prijsklasse. Alhoewel voor het geld van de outwell ik minder problemen had verwacht.
Ik heb verder nog een coleman aravis 3, en Outwell vigor 5 nog nooit problemen mee gehad en die waren allemaal relatief goedkoop. Die vigor 5 kan nu wel in de verkoop met de decathlon tent die we gister aangeschaft hebben. Die vigor 5 is naar mijn optiek meer geschikt voor 3 personen. Maar was met zijn 8 kilo nog prima mee te nemen achterop de motor en toch voldoende ruimte om er nog in te staan of zitten met regen.

[ Voor 31% gewijzigd door charrel op 08-07-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Smurf schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:27:

@FRANQ Dit is een heel ander systeem. Die Karsten tenten gebruiken hetzelfde materiaal waar bijvoorbeeld brandweerslangen van gemaakt zijn als luchtbuizen en dat is een hogedruk systeem ~3.5 bar geloof ik. De "air" tenten die je de laatste jaren bij tal van andere merken ziet gebruiken veel lagere druk, de 0.6-0.8 bar die ik eerder noemde. Hierdoor kunnen de buizen lichter uitgevoerd worden en zijn er bijvoorbeeld ook modellen waar alle buizen weer met elkaar verbonden zijn zodat je in een keer de hele tent oppompt.
Zelfs op 0.6 bar opgepompt staat onze tent echt wel stevig hoor. We zijn er elk jaar mee naar Oostenrijk geweest en nooit problemen gehad tijdens harde wind.
Ik kreeg een beetje het gevoel dat het erg snel stuk gaat omdat er 2 ervaringen van kapotte luchtbuizen op een pagina staan.

Maar het gaat natuurlijk 99 van de 100 keer wel goed, en die ervaringen staan niet online. :)

@charrel
Die decathlon fresh en black tenten zijn wel mooi inderdaad.
De kleur vind ik niet zo mooi in een bos, maar wel heerlijk koel in de zon denk ik.

Wat ik wel een nadeel vind is dat de kuip niet doorloopt onder de slaapcabine.
Dit geeft beestjes een ingang, en ik vind het zelf fijn als de cabine schoon blijft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8UZEZj6BHpZEzzR_1HWVl_hOCA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sdeZFe02cIvlF298uRmDzN3e.png?f=user_large

Bardani heeft ook een opblaasbare tent lijn.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 08-07-2021 13:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

@FRANQ Inderdaad nog even naar gekeken, maar bardani is ook weer een stuk prijziger. Ik ga er vanuit dat de Harrier L nog te fiksen is dus een vervanger heb ik nog niet echt naar gekeken. Dus de decathlon tent is qua pakmaat fijner, sneller opzetten en meer ruimte over in de auto dus minder stress met inpakken. Voor 529€ is er denk ik geen andere opblaastent te vinden, die hetzelfde biedt.
Gewicht, opzet gemak en de snelheid van opzetten tellen nu redelijk zwaar, vrouw heeft nog last van long covid ( snel benauwd en weinig energie ) en ik heb de ziekte van Addison, waarbij mijn energie 50% is vergeleken met 3 jaar geleden en stress niet zo goed werkt op mijn lichamelijke gestel. Nu ben ik verre van een stresskip maar ervaar toch wel lichamelijke symptomen mbt. stress nu voor de vakantie. De decathlon tent was snel op te halen en is het een mooie tussenstap en ik heb er minder stress om ;)
Kleur is trouwens echt superlelijk, die nieuwe tc opblaastent van de decathlon ziet er alweer stukken beter uit, ook de bouwkwaliteit ligt even hoger. Maar die was alweer 1200€ en de pakmaat echt gigantisch/ net zo groot als de harrier L maar nog 5 kilo zwaarder...

Deze nog wel even bekeken, maar de binnenruimte en de slaapkamer is toch wat kleiner:
https://www.soellaart.nl/...Q0H_W0DSX6s8aAi-REALw_wcB
En kloten met stokken is weer meer stress :+

Had ook nog een exped megamat duo lw + gekocht, die past dus ook niet in alle slaapcabines van tenten, dus er viel ook een hoop af. Met een luchtbed van 135cm in een slaapcabine van 140cm zie ik niet echt gebeuren. Kids slapen op een 60 en 55cm breed exped matje, dus dat past wel.

Ook al sinds afgelopen zondag de skibak erop en regelmatig even een uurtje inpakken, scheelt ook weer wat late moment stress. Alhoewel ik wel vermoeid ben/ blijf de afgelopen dagen. :|

@M14 https://www.amazon.co.uk/...ellow-600cm/dp/B0816Y4BJC als ik dit zo zie likt er toch geen sleeve bij te zitten. Nou ja, wacht het antwoord van Frans de Witte wel even af/ respons van Outwell.

[ Voor 41% gewijzigd door charrel op 08-07-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

FRANQ schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:00:
[...]

Nou echt degelijk is dat dus niet.

Dan zou ik toch eerder een karsten tent nemen, buizen kun je oppompen tot 3,5 bar, maar 2,5 bar is vaak zat.
En het doek is ook super degelijk.

Nadeel is het gewicht, je moet er niet mee op fietsvakantie willen :P
Fietskar erachter :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
aReaRe schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:39:
[...]

Dat wordt dan volgend jaar, wat er nu te koop staat op Marktplaats zijn merendeel kneusjes, je moet het net treffen.
Bij de Bovag caravan/vouwwagen dealers zijn de showrooms zowat leeg, maar succes met het nemen van de beslissing.
Er komen best leuke dingen langs maar de prijzen zijn hoog en het is zo weg. Je moet niet rustig denken en goede deal te kunnen maken.

Ik denk dat ik volgend jaar een vouwwagen heb, als al die mensen die hem impulsief vanwege corona gekocht hebben toch liever in een resort zitten. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Gonadan schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:34:
[...]

Er komen best leuke dingen langs maar de prijzen zijn hoog en het is zo weg. Je moet niet rustig denken en goede deal te kunnen maken.

Ik denk dat ik volgend jaar een vouwwagen heb, als al die mensen die hem impulsief vanwege corona gekocht hebben toch liever in een resort zitten. O-)
Je vergeet all-inclusive te vermelden, vreten en zuipen tot het kotsen wordt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-06 20:26
-tom-562 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 10:40:
[...]

Waar koop je zoiets nog :P? Ik heb laatst bij de Decathlon een 2 persoonstent gekocht (maar die kan nog terug :P), maar die ouderwetse tentjes (ik heb er vroeger zelf ook eentje gehad, en m'n zusje ook), maar die oude tentjes blijven toch wel geniaal (en katoen, dus relatief koel).
Geen flauw idee, is van mijn oom.geweest en die had hem denk ik al 10 jaar en ik nu ook alweer 15 jaar
Wordt niet veel gebruikt maar inderdaad wel katoen en vast grondzeil van dikkere kwaliteit. Staat snel alleen het is eigenlijk net te groot pakketje voor op de solo motor.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-06 09:55

B2

wa' seggie?

FRANQ schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:43:
[...]
Die decathlon fresh en black tenten zijn wel mooi inderdaad.
De kleur vind ik niet zo mooi in een bos, maar wel heerlijk koel in de zon denk ik.
Koel is relatief ;). Ze zijn zeker koeler dan de ‘niet-fresh-and-black’ maar het was zelfs in het slaap gedeelte nog niet te harde zo heet afgelopen zomer :). Doordat het zo donker is vond ik het soms zelfs claustrofobisch aandoen.

Maar nog steeds liever fresh and black dan een ouderwets katoenen tentzeil hoor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
B2 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:43:
[...]

Koel is relatief ;). Ze zijn zeker koeler dan de ‘niet-fresh-and-black’ maar het was zelfs in het slaap gedeelte nog niet te harde zo heet afgelopen zomer :). Doordat het zo donker is vond ik het soms zelfs claustrofobisch aandoen.

Maar nog steeds liever fresh and black dan een ouderwets katoenen tentzeil hoor :)
Wij hebben een campooz Lazy-jack, die heeft een donker technisch katoenen dak.

Maar die is met een flauw zonnetje als vandaag al warm binnen.

Het zijtentje voor de kinderen is daarentegen lekker koel maar daar gaat een luifel overheen zodat je een dubbel dak hebt.

Heb als mijn dochters gaan slapen nog wel eens een zilveren zon reflectie doek voor over de voorruit van de auto aan de luifel gemaakt met knijpers zodat ook de zijwanden uit de zon waren.
Scheelt toch gauw een paar graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

charrel schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 13:55:

@M14 https://www.amazon.co.uk/...ellow-600cm/dp/B0816Y4BJC als ik dit zo zie likt er toch geen sleeve bij te zitten. Nou ja, wacht het antwoord van Frans de Witte wel even af/ respons van Outwell.
Daar heb je precies niks aan nee.

Bij de tube die ik heb besteld, weet al niet meer via welke kampeerwinkel, die was in iedergeval compleet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

M14 schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 15:15:
[...]

Daar heb je precies niks aan nee.

Bij de tube die ik heb besteld, weet al niet meer via welke kampeerwinkel, die was in iedergeval compleet.
Frans de Wit heeft om coulance gevraagd zij Outwell, ze schijnen redelijk coulant te zijn de laatste tijd. Nou ja, afwachten maar, blij dat we een wat kleinere tent gekocht hebben en geen vervangende. Dan hadden we straks 2 grote tenten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-06 18:48
Onze vakantie zit er weer zo goed als op.
Eerst een paar daagjes in de Ardennen (we wonen in België), op camping de Chênefleur. Omdat het nog nét voor de zomervakantie was (in België loopt die van 1 juli tot 31 augustus), was het nog redelijk rustig. Tentje opgezet, stoelen en tafel uitklappen en boekje erbij. Helaas was het weer niet al te lekker, toch redelijk veel regen gehad. Maar los daarvan, heel fijn om weer even weg te zijn. Zodra we thuis waren de tent opgehangen in de garage (want het regende nog steeds).
Paar dagen later de camper van m'n ouders gehaald, fietsen erin en richting Utrecht. Net voorbij Eindhoven kregen we opeens een klapband (nog net op de N2, maar op het middelste rijvak). Gelukkig vlot naar de berm kunnen sturen en dan maar wachten. Na een half uurtje stond de wegenwacht en Rijkswaterstaat er om ons verder te helpen. De takeldienst heeft ons naar een bandencentrale gebracht, en die hebben ons ook vlot kunnen verder helpen. Nadat er twee nieuwe voorbanden oplagen konder we weer verder rijden naar de camping. Deze was ook heel fijn. Ze stond vol, maar gezien 't een kleine camping was, viel het qua drukte heel goed mee. Maar ook hier hadden we weer een paar keer pech met het weer, maar in een camper merk je daar gelukkig weinig van.
Twee leuke - korte - vakanties, maar zo is dat ook goed.
Op de terugweg van Utrecht nog "even" gestopt bij de Wit. Wat nieuw kampeermateriaal gekocht, maar ook even gekeken naar wat daar aan kampeermiddelen staat. Het idee van een vouwwagen stond ons wel aan, maar pas voor binnen een paar jaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Wij hebben een Bardani Airwolf 340TC. Helaas zijn de ophang/berg mogelijkheden best beperkt. De meest organisers zijn voor tenten met tentstolkken. Heeft iemand hier nogeen goede tip voor? Voornamelijk voor kleine spulletjes enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-06 07:59

Saven

Administrator

Serieuze vraag _O_ Had hier laatst een discussie over. Kamperen. Veel tweakers hebben een bovengemiddeld inkomen en zouden makkelijk in een tophotel kunnen verblijven voorzien van allerlei luxe en service (dat is wat anders dan een pauperresort met tokkies). Waarom dan toch onbeholpen en oncomfortabel kamperen?

Ik zou denken dat je op vakantie wil ontspannen, weg van alle 'moetjes' van thuis. Vervolgens zoek je de ellende op en mag je ongemakkelijk met een wc-rol naar zo'n smerig hok lopen, om vervolgens in een tentje weg te drijven van de warmte en mee te kunnen genieten van de buren 50 meter verderop :+

Even los van het 'kamperen' met je tentje in de wildernis natuurlijk, dat is een hele andere beleving dan wat 95% van de mensen onder kamperen verstaat ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Saven schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:36:
Serieuze vraag _O_ Had hier laatst een discussie over. Kamperen. Veel tweakers hebben een bovengemiddeld inkomen en zouden makkelijk in een tophotel kunnen verblijven voorzien van allerlei luxe en service (dat is wat anders dan een pauperresort met tokkies). Waarom dan toch onbeholpen en oncomfortabel kamperen?

Ik zou denken dat je op vakantie wil ontspannen, weg van alle 'moetjes' van thuis. Vervolgens zoek je de ellende op en mag je ongemakkelijk met een wc-rol naar zo'n smerig hok lopen, om vervolgens in een tentje weg te drijven van de warmte en mee te kunnen genieten van de buren 50 meter verderop :+

Even los van het 'kamperen' met je tentje in de wildernis natuurlijk, dat is een hele andere beleving dan wat 95% van de mensen onder kamperen verstaat ;)
Dat is het dus juist - gewoon even lekker niets en niet hoeven nadenken.
Luxe met luxe compenseren werkt niet. En voor de stoere verhalen op het werk hoeft de gemiddelde Tweakers het niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 11-06 10:02

Naja wil Kamperen met een tent niet oncomfortabel noemen, ik neem alle gemakken mee en heb een tent voor 6 personen en we zijn me ze 3e.
En afwassen en met een rolletje naar de plee is juist wel lachen.

Een camping is gemoedelijk en het gevoel van kamperen geeft vrijheid en rust.
En tuurlijk doen we ook wel luxe vakanties, maar het geld kan je 1x uitgeven en kamperen is aanzienlijk goedkoper dan een tent met luxe die er al kant en klaar staat.

Tegenwoordig is er voor ieder wat wils, van budget tot extreem.
En wij hebben er bewust voor gekozen een keer dik geld uit te geven aan kampeer spullen wat je wel 10+ jaar kan gebruiken.
En al het geld wat we de jaren erop mee besparen kan er weer een laptop gekocht worden of een nieuwe tv etc.

Kortom alles kan :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@Saven
Als je het zo omschrijft kan je het nauwelijks een serieuze vraag noemen, maar laten we daar even vanuit gaan.

Het is meer de vraag of je vakantie direct aan luxe wilt koppelen of niet. Voor mij is het meer rust, vrijheid en buitenleven. De mate van luxe qua sanitair doet nul komma nul voor mijn vakantiebeleving, douchen is toch niet meer dan afspoelen met sop.
Hotels zijn in die zin qua locatie en vorm meestal al niet aantrekkelijk, en wil je niet weg drijven mag je met de airco aan slapen. Doe mij maar de buitenlucht. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 19-06 07:59

Saven

Administrator

HerZon schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:41:
[...]

Dat is het dus juist - gewoon even lekker niets en niet hoeven nadenken.
Luxe met luxe compenseren werkt niet. En voor de stoere verhalen op het werk hoeft de gemiddelde Tweakers het niet te doen.
Mja luxe is niet helemaal het goede woord denk ik, meer het comfort. Is ook vast wel persoonlijk hoor, maar ik doe zelf geen oog dicht in een tent of caravan, zeker niet als het een beetje warm is :X En ik ben blij als ik niet zelf m'n boodschappen voor 't ontbijt enzo hoef te doen, niet zelf primitief hoef te koken etc.

Lijkt me dat je juist méér moet nadenken omdat je veel meer zelf moet regelen dan in bijvoorbeeld een hotel.
Gonadan schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:45:
@Saven
Als je het zo omschrijft kan je het nauwelijks een serieuze vraag noemen, maar laten we daar even vanuit gaan.

Het is meer de vraag of je vakantie direct aan luxe wilt koppelen of niet. Voor mij is het meer rust, vrijheid en buitenleven. De mate van luxe qua sanitair doet nul komma nul voor mijn vakantiebeleving, douchen is toch niet meer dan afspoelen met sop.
Hotels zijn in die zin qua locatie en vorm meestal al niet aantrekkelijk, en wil je niet weg drijven mag je met de airco aan slapen. Doe mij maar de buitenlucht. :)
Nou nou nou :P Ik heb zelf twee keer gekampeerd - om het kort te houden: het is niks voor mij :P , dus ik zal vast een beetje vooringenomen zijn :+ Misschien dat ik het bericht wat herschrijf, luxe is zeker niet het goede woord. Mis je het comfort niet?
Mektheb schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:42:
[...]

Naja wil Kamperen met een tent niet oncomfortabel noemen, ik neem alle gemakken mee en heb een tent voor 6 personen en we zijn me ze 3e.
En afwassen en met een rolletje naar de plee is juist wel lachen.

En tuurlijk doen we ook wel luxe vakanties, maar het geld kan je 1x uitgeven en kamperen is aanzienlijk goedkoper dan een tent met luxe die er al kant en klaar staat.

Tegenwoordig is er voor ieder wat wils, van budget tot extreem.
En wij hebben er bewust voor gekozen een keer dik geld uit te geven aan kampeer spullen wat je wel 10+ jaar kan gebruiken.
En al het geld wat we de jaren erop mee besparen kan er weer een laptop gekocht worden of een nieuwe tv etc.

Kortom alles kan :+
Duidelijk :) (y)

[ Voor 58% gewijzigd door Saven op 11-07-2021 10:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Saven schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:46:
Lijkt me dat je juist méér moet nadenken omdat je veel meer zelf moet regelen dan in bijvoorbeeld een hotel.
Wat heeft een hotel wat een camping niet heeft waar je dan echt over na moet denken?
Nou nou nou :P Ik heb zelf twee keer gekampeerd - om het kort te houden: het is niks voor mij :P , dus ik zal vast een beetje vooringenomen zijn :+ Misschien dat ik het bericht wat herschrijf, luxe is zeker niet het goede woord. Mis je het comfort niet?
Welk comfort dan precies? Uiteraard heb ik gezorgd voor een goed bed en koud bier, maar dan ben je al een heel eind.
Mijn klapstoelen zitten een stuk beter dan de stoelen in een gemiddelde hotelkamer en ik kan kiezen tussen zon, schaduw, briesje of luwte, da's meer comfort dan een airco. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 07:38
Je hebt ook kamperen en kamperen.

Mijn vader is nu op een volgepakte fiets weg, tentje waar die nét aan in kan liggen, alles zo minimaal mogelijk...
Als ik wegga neem ik een lel van een tent mee, fatsoenlijke stoelen, fijn bed, koelkast, genoeg schone onderbroeken etc. Mocht het regenen kan ik droog onder een luifel zitten of gewoon in de tent zelf, bij kou kan er nog een kachel aan ook.

Weten wel beide waar we aan beginnen en wat te verwachten en kiezen ervoor.

Je hebt ook een groep die weleens het 'kamperen' gaan ontdekken, ergens een goedkope of oude (of beide) tent en andere rommel vandaan trekken, ding halve bak opzetten, een grote puinhoop in die tent en eromheen maken, lekke luchtbedden krijgen en als het gaat regenen breekt helemaal de pleuris uit :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
De kampeerder die iets meer 'comfort van thuis' belangrijk vindt, kan zijn weg goed vinden naar een moderne caravan of camper. Je hebt dan 'gewoon' een stabiele keuken met koelkast, fornuis, eventueel oven of magnetron, stevige bedden van de grond af, kacheltje, tegenwoordig vaak ook airco, 'stromend' water, eventueel een was ruimte waar je kan tandenpoetsen en een nachtelijke sanitaire stop kan maken.

Maar ook in een tent kun je het jezelf echt wel comfortabel maken met een goede slaapmat en slaapzak, goede campingstoelen en tafel en goed kookgerei.

En die wc rol onder de arm is vaak nergens meer voor nodig. De meeste campings voorzien in prima sanitair mét toiletpapier.

Daarnaast kun je op steeds meer campings kiezen voor een plek met privé sanitair.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-06 23:36

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Ik vind zelf dat het op een camping gemakkelijker is om mensen te ontmoeten en dat zorgt ervoor dat je weer eens met iets anders bezig bent dan werk.

Daarnaast is camperen voor de kids veel leuker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-06 19:57
Kamperen met kids en knusheid van tent/caravan/camper is vaak lastig te evenaren met een hotel of appartement. Dat compenseert ruimschoots de eventuele ongemakjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 08:01
Ik zit voor mijn werk regelmatig in hotels, daardoor associeer ik een hotel juist niet met vakantie, dus ook psychologie speelt mee in vakantie beleving. Als verstokt tentkampeerder merk ik wel dat met het stijgen van de leeftijd ook de behoefte aan comfort toeneemt, maar vooralsnog is daar prima aan te voldoen met steeds betere kwaliteit slaapmatten, campings die telkens meer luxe bieden etc. Vermoedelijk zal het over 10 jaar wel een camper worden (als er voldoende geld voor is)....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-06 12:25

Wat is er ontspannen aan een tophotel vol omhooggevallen kutvolk? ;)
Ik sta liever op een camping waar m'n kinderen de hele dag buiten kunnen spelen met andere kinderen. En dat terwijl ik ook niks 'moet' behalve een keer de BBQ aanslingeren. Maar een tokkie-resort vind ik ook fijn hoor. Maar dat is gewoon heel anders dan een kampeervakantie.

---edit---
En kosten spelen natuurlijk ook mee. Ik ben nu al ruim 5000 euro kwijt voor 2,5 week camping in het hoogseizoen met z'n vieren. Een beetje all-in resort kost dat voor 8-10 dagen geloof ik.
Ik weet niet wat je met "tophotel" bedoelt, maar bijvoorbeeld Club Med met m'n gezin zou me het 3/4-voudige kosten. Ondanks een prima salaris vind ik dat het echt niet waard. Zeker omdat het publiek me ook deels tegenstaat (en omdat we voor dat geld leukere dingen kunnen doen).

[ Voor 16% gewijzigd door barrymossel op 11-07-2021 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:49
Zo’n beetje alles is wel al genoemd. Maar wij proberen 3/4 x per kaar met de caravan te kamperen. 1 of 2x lang weekend voorjaar, weekje meivakantie en paar weken zomer.
Vooral voor de kinderen een waar feest. Ze gaan steeds op zoek naar vriendjes, vinden de animatie fantastisch en zijn hele dag buiten.
We gaan ook nog wel een keer naar centre parcs met vriendengroep en een midweek/weekend citytrip. Maar ook wij vinden de campings toch het leukst. Lekker wandelen, zwemmen, fietsen, bezoekje aan markt, kasteeltje, einde dag uiteten op een terras of de bbq aan. We vinden het stiekem ook nog erg gezellig om samen af te wassen, juist omdat we dat normaal nooit doen. Want we hebben voor al die vertruttingen geen tijd.

Wij gaan overigens niet helemaal terug naar moeder natuur, want kiezen vaak voor eigen douche en hebben in de caravan vaste bedden, voortent (opblaasbaar, want geen zin om lang te hannessen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

knutsel smurf schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:44:
Ik vind zelf dat het op een camping gemakkelijker is om mensen te ontmoeten en dat zorgt ervoor dat je weer eens met iets anders bezig bent dan werk.

Daarnaast is camperen voor de kids veel leuker.
Precies dit!

Wij zoeken niet de massa campings op, maar ik hoef ook weer niet helemaal achterin het hoekje te staan. Beetje in de buurt van de speelvelden is leuk voor de kinderen en een praatje her en der met mede kampeerders is eigenlijk altijd wel tijd voor, net als bijvoorbeeld tijdens het afwassen. Vaak is dat ook een goede plek om tips te horen of geven over wat echt de moeite waard is in de omgeving.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

thejoker80 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:23:
Wij hebben een Bardani Airwolf 340TC. Helaas zijn de ophang/berg mogelijkheden best beperkt. De meest organisers zijn voor tenten met tentstolkken. Heeft iemand hier nogeen goede tip voor? Voornamelijk voor kleine spulletjes enzo.
Karsten heeft organiseren (zowel in de Karsten 260 als in de Bardani Airwave 300tc gebruikt).
Ook via de website Karsten travelstore te bestellen, kosten ongeveer 35 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

aReaRe schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:20:
[...]

Karsten heeft organiseren (zowel in de Karsten 260 als in de Bardani Airwave 300tc gebruikt).
Ook via de website Karsten travelstore te bestellen, kosten ongeveer 35 euro.
Hmm misschien kijk ik niet goed maar ik zie vrij veel echt dure dingen...

https://www.karstentravel...lt/index/?p=2&q=Organizer

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:25

Omdat van je 2de alinea gewoon niks klopt.
Je heel dicht bij de buitenlucht zit, je geen zeurende mensen om je heen hebt (die gewoon in elk hotel zitten), de sfeer veel gemodedelijker is op een camping, het heerlijk is om in de nacht een regenbui op je tent te hebben, enz, enz, enz.
Oja, om het dan maar niet te hebben over de kids die veel makkelijker vriendjes maken waardoor je het als ouder meer naar je zin hebt, mogelijkheden tot een geweldige gezamenlijke maaltijd met mensen die j eniet kent en dat lang in de avonduurtjes door kan gaan, vanuit je tent 50 meter lopen naar je kano, geen opdringerigge portiers of ander hotelpersoneel, niemand die dagelijks je slaapkamer binnen komt om eea op te maken.
Oja, ook het feit dat het gelukkig voor geen meter op thuis lijkt, anders had ik net zo goed thuis kunnen blijven.

Zoals je leest snap ik volslagen niet waarom je in godsnaam in een hotel gaat zitten

[ Voor 20% gewijzigd door maartend op 11-07-2021 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Voor ons is het name de sfeer op de camping en de ruimte om je heen. We zijn dan wel van die nepperts die deze zomer caravan thuis laten en gewoon een huisje gehuurd hebben in Spanje met airco en aan een pierenbadje.

Met het voorjaar, ondanks het weer, toch heerlijk kunnen k(r)amperen met de caravan in Nederland. Het is toch gewoon lekker om even uit “de stad” te zijn. Een hotel vind ik vaak al snel massaal en afhankelijk van een schema terwijl onze kinderen zich niet laten plannen (ook de reis), al ben ik ervan overtuigd dat ze zich in hotel ook prima zouden vermaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:50

Wailing_Banshee

You're Next

even stuk voor stuk:
wc-rol naar smerig hok: gewoon niet de allergoedkoopste campings uitzoeken. De meeste fatsoenlijke campings maken de wc's meerder keren per dag schoon.

wegdrijven in je tentje van de warmte: waarom zou je op het heetst van de dag in je tent gaan zitten? Ik neem aan dat je ook niet de hele dag op je hotelkamer zit?

meegenieten met de buren: zie punt 1. De meeste tokkies (= mensen die geen rekening houden met anderen) zoeken de goedkoopste campings op. De meeste mensen die wij zien op campings zijn mensen met soortgelijke eisen die wij hebben. Wij gaan dan niet naar campings die "kindvriendelijk" zijn om dan te klagen dat die kinderen zo luid aanwezig zijn.
Mektheb schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:42:
[...]
Ja, ondanks het feit dat ik 's morgens naar de campingwinkel moet om de verse broodjes voor het ontbijt te halen (en niet vergeten 's avonds op te geven!), dat je niet de wc naast je slaapkamer hebt, dat je misschien even moeten wachten voordat je kunt douchen, geeft kamperen toch een gevoel van vrijheid en rust.
[...]

Mja luxe is niet helemaal het goede woord denk ik, meer het comfort. Is ook vast wel persoonlijk hoor, maar ik doe zelf geen oog dicht in een tent of caravan, zeker niet als het een beetje warm is :X En ik ben blij als ik niet zelf m'n boodschappen voor 't ontbijt enzo hoef te doen, niet zelf primitief hoef te koken etc.

Weet je waar ik het meeste stress van krijg? Als ik in een hotel zit en het tijd voor het avondeten is: is het al tijd om te gaan eten (want je hebt een reservering voor 18:45 terwijl je eigenlijk al om 17:00 had willen eten, of juist helemaal niet...)

Maar er is niets lekkerders dan 's morgens vroeg uit je tentje stappen en dan de natuur zien/ruiken/voelen.

Maar we hebben onze vakantie voor oktober volgend jaar net geboekt. En die zal compleet het tegenovergestelde zijn: all-inclusive, 2 weken in hetzelfde bed, die elke dag opgemaakt wordt i.p.v. met het tentje achterop de MX5 van camping naar camping trekken :D De enige overeenkomst is dat we wel elke dag in een andere stad zullen zijn.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blackouts
Juist voor het vrije gevoel ga ik naar de camping (en eerlijk gezegd met caravan met koelkast van 150cm en airco ook wel luxer dan de gemiddelde kampeerder) Ik voel me in een hotel altijd een beetje opgesloten. Je hebt niet echt een eigen plekje. Voor de gezelligheid ga je niet op je hotelkamer zitten, dus als je wilt eten of een drankje doen "moet" je verplicht uit eten en ergens op een terras gaan zitten.
Gewoon het hebben van een eigen plek waar je je eigen ding kan doen.
En de vrijheid voor de kinderen, die vriendjes maken op de camping en de hele dag aan het spelen zijn. Wat moeten ze in een hotel, behalve de hele dag aan het zwembad hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 07:38
Dat hele dag bij het zwembad hangen deed ik op de camping ook ;p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:10

Bob Popcorn

Plop!

Blackouts schreef op maandag 12 juli 2021 @ 08:56:
Juist voor het vrije gevoel ga ik naar de camping (en eerlijk gezegd met caravan met koelkast van 150cm en airco ook wel luxer dan de gemiddelde kampeerder) Ik voel me in een hotel altijd een beetje opgesloten. Je hebt niet echt een eigen plekje. Voor de gezelligheid ga je niet op je hotelkamer zitten, dus als je wilt eten of een drankje doen "moet" je verplicht uit eten en ergens op een terras gaan zitten.
Gewoon het hebben van een eigen plek waar je je eigen ding kan doen.
En de vrijheid voor de kinderen, die vriendjes maken op de camping en de hele dag aan het spelen zijn. Wat moeten ze in een hotel, behalve de hele dag aan het zwembad hangen?
Wel eens van een appartement gehoord? ;) Een hotel moet je vergelijken met een tentje met matje + slaapzak, daar ga je idd alleen in om te slapen. Een appartement is het equivalent van een grote tent/caravan met voortent. So much room for activities!

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Ik kan je gedachtengang helemaal volgen, maar zie het vooral ook van de andere kant.

Als ik kan kiezen tussen een geconditioneerde omgeving waar het altijd dezelfde temperatuur is, of een omgeving waarin je meegaat met het weer van die dag kies ik tijdens de vakantie graag voor dat laatste.

Wellicht dat het ook helpt dat ik zelf hele goede herinneringen heb aan het kamperen met mijn opa en oma en die ervaringen wil ik graag ook aan mijn jonge kinderen meegeven. Die hebben eerder nieuwe vrienden gemaakt dan dat ik de tent heb opgezet (en dat ligt niet aan de snelheid van mijn tentopzetkunsten)

En wat betreft dat koken: Ik vind het heerlijk om lekker te klooien met een gaspitje om bv een kopje koffie te zetten. Beetje primitief inderdaad, maar het geeft mij wel meer plezier dan het indrukken van een knopje van de koffieautomaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Brr, een hele vakantie in een hotel zitten, ik moet er niet aan denken!

Juist dat aanrommelen vind ik heerlijk, 's ochtends lekker een sterke bak koffie zetten op m'n gaspitje met m'n percolator, rustig buiten een ontbijtje eten in de schaduw van de bomen, gewoon heerlijk een boekje lezen in m'n hangmat die ik tussen 2 bomen opgespannen heb. Heerlijk.
En zoals gezegd, niet naar de goedkoopste campings gaan en gewoon fatsoenlijk materiaal kopen (dus niet je polyester tentje van 50 euro meenemen naar Frankrijk met het goedkoopste klapstoeltje)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001

ST10©DE

Dus.............

Bob Popcorn schreef op maandag 12 juli 2021 @ 10:55:
[...]

Wel eens van een appartement gehoord? ;) Een hotel moet je vergelijken met een tentje met matje + slaapzak, daar ga je idd alleen in om te slapen. Een appartement is het equivalent van een grote tent/caravan met voortent. So much room for activities!
Maar waar speel ik dan campington, cubbs, .... etc met de kinderen?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-06 16:53
Dat we elkaar allemaal zo moeten overtuigen dat onze manier van vakantie vieren de "beste" manier is... :)
Ontspannen juist iets heel persoonlijks is denk ik en voor iedereen net iets anders.

Toen ik een jaar of 23-24 was en de zuipvakanties achter me heb gelaten zijn mijn vriendin en ik begonnen met autovakanties/autorondreizen in appartementen en hotels. 2 vakanties later zijn we begonnen met het huren van die kant en klare tenten. Uiteindelijk vonden we dat best prijzig worden en hebben we een vouwwagen aangeschaft. Met kleine kinderen werd dat ding echt een ergernis en nu hebben we een caravan. Ik ben zelf altijd opgegroeid met kamperen en mijn vriendin ook Dus toen wij zelf kinderen kregen begon ons dat ook steeds meer te trekken, maar ik heb ook altijd genoten van de rondreizen van hotel/app naar het volgende hotel/app en dan met eigen vervoer. Dus ik snap beide kampen wel. Met kinderen vind ik het op de camping gewoon wat fijner, omdat ze wat meer vertier hebben en hun eigen gang kunnen gaan. Blije kinderen, blije ouders ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:30
Kamperen is vooral heel erg fijn met kleine kinderen ook. Ik bewaar toch mindere herinneringen aan sommige trips waarbij we tegelijk met de kinderen op stok moesten.
Appartement of huisje is dan veel fijner. Maar kamperen is gewoon zoveel meer onthaasten voor ons, dat het afgelopen en komende jaren de voorkeur heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik denk dat je je nog aardig kan vergissen in wat ik uitgeef om een paar weken rond te trekken in Zweden. We rijden zo'n 6000+ kilometer tegen stevige brandstofprijzen en dito verbruik (want vol bepakt en bergachtig terrein). We kopen verse boodschappen bij lokale winkels en een hoop entreekaartjes voor diverse parken en uitjes, met uiteraard bijbehorend prijzige hapjes van de lokale horeca. Het overnachten in het wild kost niks, maar de spullen zijn ook niet gratis en zeker bij de betere gear schrijf je over heel veel jaar af.

Het is een mix van wildkamperen en soms een camping. Ligt aan de omstandigheden, een camping is minder gedoe, er zijn wc's, douches, wasmachines en je hoeft je water niet te filteren. Dat betekent zo af en toe een camping of een huisje (zeker als het gekoppeld is aan een (attractie)park is dat vaak interessant qua prijs).

Waarom? Vrijheid, simpliciteit en natuur. Je kan gaan en staan waar je wilt, er zit niemand op je staart, je kunt letterlijk urenlang over een meer turen met een boek en een hapje en geen mens zien. In een hotel/resort/vakantiepark ben ik constant omringd door personeel en andere bezoekers. Ze hebben er soms fancy eten, maar als je de hele dag in het bos gesjouwd hebt en met je voeten in een koud beekje zit smaakt een gere-hydrateerde maaltijd boven een houtvuur nét zo goed, zo niet beter. Minder keuze en bovenal minder andere mensen om me heen is voor mij de ultieme vakantie. Even een paar weken geen klusjes doen, geen projecten, geen sociale interactie, je hele leven word enkele weken gereduceerd tot eten, slapen en doen waar je zin in hebt.

Je moet uiteraard wel voor jezelf zorgen, dus slaap niet op het goedkope matje met de simpele slaapzak als je daar niet tegen kunt. Investeer in lekker slapen, overweeg misschien eens een veldbed of een hangmat als dat nodig is. Zorg dat je lekker eten bij hebt, hapjes, een wijntje als je daarvan houd. Boeken, spelletjes, verrekijker, muziek, je kan zoveel doen.

Voor mijn werk verblijf ik regelmatig in 4/5 sterren hotels en uiteraard is dat niet vervelend, maar in mijn vrije tijd wil ik dat juist allemaal achter me laten, dus dan pak ik de tent. En als ik oud genoeg ben geworden dat ik dat niet meer comfortabel kan doen koop ik gewoon zo'n kekke 4x4 camper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-06 14:17

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Zolangzamerhand ons ook aan het voorbereiden om met onze buscamper (T5) naar een camping te gaan voor 2 weken in Drenthe.

Aankopen:
- 2x Dudalf stoelen
- Ventilatortje met accu voor in de camper, vind ik zelf altijd lekker om bij in slaap te vallen.. ben nog al warmbloedig. Aircootje vond ik wat overdreven. :P
- Campingtafel met stevige telescooppoten die ook gelijk ter verlenging van ons bed in de camper gaat dienen. Ondersteund door de Multivan tafeltje in het midden. 's ochtends er even uithalen en buiten zetten. Hierdoor konden wij een slaapplekje boven ons hoofd (met scheidingswandje) creeeren voor onze jongste. Die vond het alleen slapen in de bustent toch wel wat spannend. :)
- Jerrycan's gescored die we kunnen gebruiken voor schoon/vieswater.. we hebben op 2 plekken nu een spoelbakje met dompelpomp/kraantje.
- T5 isolatie schermpjes tegen de warmte en vanwege privacy.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:46
Wij zitten te denken om, als het enigszins mogelijk is, met auto en tent richting Slovenië te rijden. Zijn er nog meer mensen met dergelijke plannen? En wat is jullie strategie? Kijken of je kunt boeken onder voorbehoud van een soort Covid garantie? Of toch last minute proberen te boeken?

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:50

Wailing_Banshee

You're Next

HTT-Thalan schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:08:
[...]

Voor mijn werk verblijf ik regelmatig in 4/5 sterren hotels en uiteraard is dat niet vervelend, maar in mijn vrije tijd wil ik dat juist allemaal achter me laten, dus dan pak ik de tent. En als ik oud genoeg ben geworden dat ik dat niet meer comfortabel kan doen koop ik gewoon zo'n kekke 4x4 camper.
Ik heb juist, doordat we net zo lief met een tent weggaan (wel altijd naar een camping en geen gehydradeerd voedsel), meer het gevoel dat ik geniet van de "luxe" van een hotelkamer als we een keer wel naar een hotel gaan.

en die 4x4 camper staat bij ons ook hoog op het verlanglijstje. Maar we hebben een paar jaar geleden al een concessie gedaan en een iets grotere tent gekocht (met wat meer ruimte onder de luifel).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Pagina: 1 ... 89 ... 258 Laatste